MURDER IN TEHRAN'S ALLEYS 2016


Walkthrough door Marjo © 2017 www.adventurespel.nl

Uitgever: Strategy First / 2017
Ontwerper: RSK Entertainment

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Intro
Dag 1: PolitiebureauPlaats delictAfshars appartement
Dag 2: PolitiebureauLavasan onderzoekVerdachtenNieuwe moord
Dag 3: Derde moordVerder onderzoek
Dag 4: Moordenaar



Intro  

In stripvorm krijg je te zien hoe een man onder invloed van drugs zijn vrouw en twee jonge kinderen vermoord. Hij is wanhopig als hij weer bij zinnen komt.


Spelbediening
Gebruik de linker muisknop om ergens heen te lopen, een dialoog af te breken of over te slaan, een voorwerp op te rapen, te gebruiken of te combineren.
Dubbelklik om Afshar te laten rennen.

Gebruik de rechter muisknop om meer informatie over een voorwerp te krijgen.
Om de PDA te openen, rechtsklik je erop in de inventaris.

Open de inventaris met toets i of m.
Gebruik de spatietoets om alle actieve punten in het scherm te zien.
Met de escape toets ga je naar het menu, waar je het spel kunt pauseren, opslaan, laden of verlaten.



Dag 1 Politiebureau  

Afshars kantoor
Inspecteur Faramarz Afshar zit in het donker achter zijn bureau. Hij is de kleinzoon van inspecteur Afshar uit Murder in Tehran's Alleys 1933.
Afshar krijgt een telefoontje van zijn baas Amiri. Er is alweer een moord gebeurd in Lavasan, een van de rijkere wijken. Hij krijgt het adres en de gegevens op zijn PDA.

Afshars PDA dient tevens als aantekenboekje. Hij noteert wat er is gebeurd, maar ook wat hij van plan is te gaan doen. In dit geval wil Afshar voordat hij vertrekt op het internet het Lavasan gebied bestuderen.
Sluit de PDA met de knop linksonder.

Vertrek door de deur aan de linkerkant.


Internetgegevens
Je komt in een ruimte waar meerdere bureaus staan.
In het midden (onder de klok) zie je twee verlichte monitoren. Klik erop om ze van dichtbij te zien. Klik op de rechter monitor met het windows logo.
Wacht tot Afshar alles heeft opgezocht en zegt dat hij de informatie in zijn PDA schrijft.
Verlaat de close-up door rechtsonderaan op het deuricoon (back) te klikken. (Het icoon verschijnt een paar cm boven het envelop-icoon.)

Afshar wil nu zo snel mogelijk naar de plaats delict.
Je kunt, als je wilt, je weg door het politiebureau zoeken tot je op straat staat.

Je kunt ook je i-toets gebruiken om de inventaris te openen. Rechtsklik daar op de PDA om hem te openen. Je ziet de info die Afshar erop zette.
Klik dan op het wereldbolletje en de plattegrond verschijnt. Via deze plattegrond kun je snel naar de aangegeven locaties gaan.

Als je op de rode locatie in het midden klikt, sta je in een oogwenk voor de deur van het politiebureau. Je kunt hier, als je wilt, op het verlichte logo op het gebouw klikken.
Loop dan naar linksonder over het zebrapad en weer verschijnt de plattegrond.
Op deze plattegrond verschijnen plaatjes bij de locaties. Kies voor de locatie rechtsboven en je vertrekt naar Lavasan.

N.B.: Je had uiteraard ook in de PDA op de locatie rechtsboven kunnen klikken om meteen naar Lavasan te gaan.



Plaats delict  

Afshar arriveert op straat voor de ingang naar het huis waar de moord plaats vond.
Er staat een agent op wacht. Praat met agent Ghafoori. Het vertelt dat chef Amiri al naar huis is. Er waren geen getuigen van de moord en het slachtoffer heet Rajabzadeh. De echtgenote van het slachtoffer wacht in de villa.

Loop een stukje naar links, klik bij de trapjes en verlichte zuil en Afshar belt aan.
Hij mag de tuin in.


Voortuin en tuin
Kijk om je heen in de voortuin.
Er ligt een nerveuze hond aan de ketting. De hond heeft bloedvlekken op zijn snuit en poten. Afshar wil het later onderzoeken.

Achter de hond staat de dure auto van het slachtoffer.
Afshar merkt op dat dit soort rijke mensen meestal vanwege afpersing of corruptie vermoord worden.

Loop naar links en je komt bij de voortuin, waar je een zwembad met ligstoel ziet en een gazebo met een tafel, waarop nog theekopjes staan. De gasten zijn blijkbaar in haast vertrokken.
Bekijk de ligstoel. Onder het voeteneinde zie je wat crystalmeth pillen. Afshar wil ze niet oprapen, omdat hij geen plastic bewijszakjes bij zich heeft.

Loop terug naar de agent op straat en vraag hem om een plastic zakje. Hij zegt dat ze in de auto liggen.
Klik op de auto die hier geparkeerd staat en Afshar haalt er watplastic zakjes (evidence bag) uit.

Ga terug naar de ligstoel bij het zwembad.
Open je inventaris (i of m toets). Linksklik op het plastic zakje dat aan je cursor blijft plakken en klik daarna op de crystalmeth pillen. Afshar raapt ze op.
Ga dan naar links, het huis in.


Benedenverdieping
Kijk om je heen in het luxueuze huis. Rechtsvooraan staat een foto van de overledene op tafel.
In het midden van de ruimte staat een groot standbeeld van een leeuw.
Aan de achterwand links hangen een aantal Afrikaanse maskers aan de muur. Bekijk ze en Afshar vind een crystalmeth pijp (pipe).

Loop naar de weduwe en spreek haar aan.
Ze vertelt dat ze een feestje hadden. Zij zat met een vriendin in deze kamer, haar man Kabiz zat met zijn gasten buiten bij het zwembad. Kambiz trok zich op een gegeven ogenblik terug omdat hij moe was. Nadat de gasten weer vertrokken waren, ging ze naar zijn kamer en vond hem dood.
De gasten waren oude vrienden, ze verdenkt ze niet, ze gedroegen zich niet vreemd. Ze weet ook helemaal niets over Kambiz' verleden. Kambiz was een zakenman, ze weet niet precies wat hij deed, maar de gasten waren net zo rijk als hij.
Ze zegt dat ziedereen tijdens de tweewekelijkse feestjes altijd wat crystal meth rookte, maar dat ze niet verslaafd waren.


Bovenverdieping
Ga de trap op naar de bovenverdieping.
Praat met de agent die daar staat. Hij vertelt je dat de weduwe zeker weet dat de moord na 9 uur is gepleegd, toen de gasten vertrokken waren, maar dat de politie pas om 11 uur werd ingelicht.

Ga door de deuropening naast de agent, de kamer van het slachtoffer in.
Praat met de aanwezige patholoog anatoom dr. Shahib. Hij vertelt dat hij niet precies weet hoe het slachtoffer is vermoord, maar dat zijn gezicht verbrand is. Het slachtoffer had in zijn broek geplast en dat vindt hij vreemd.

Kijk om je heen.
Aan de rechterkant staan een TV die aanstaat met ruis en eronder een DVD speler. Klik erop en Afshar vraagt zich af waar de DVD is.

Op de grond bij de tafelpoot vind je een gebroken crystalmeth pijp (broken pipe).
Tussen de papieren op de grond zie je een klein stuk papier. Het is een deel van een foto, maar Afshar wil het nog niet oprapen.
Op de voorgrond, voor het tapijt, ligt een aansteker (zippo lighter). Raap hem op.

Op het bureau ziet Afshar een leeg fotolijstje. Ernaast staat een potje met urine. Verder vind je nog een CD schijfje, maar Afshar wil dat nog niet in de DVD-speler stoppen.

Open je inventaris, haal het potje urine eruit en geef het aan dr. Shahib. Hij bevestigt dat het menselijke urine is, maar kan morgen na het onderzoek pas zeggen of het van het slachtoffer is.


Foto en film
Ga naar beneden en spreek de weduwe aan.
Ze weet niets van de gebroken pijp, ze kent alleen de pijp die je bij de Afrikaanse maskers vond.
Het lege fotolijstje begrijpt ze ook al niet. Er was geen lijstje in de kamer van haar man.

Ga terug naar boven.
Nu kun je de snippers papier (torn picture) oprapen.
Rechtsklik erop in je inventaris en puzzel de foto weer in elkaar. Met linksklikken raap je een stukje op en leg je het neer. Door te rechtsklikken kun je de stukjes draaien. Als het goed ligt, kun je het niet meer verplaatsen.
Op de foto staan het slachtoffer en een andere man die elkaar de hand schudden.

Rechtsklik in je inventaris op de foto en Afshar draait hem om. Op de achterkant ziet hij gele vlekken.

Rechtsklik op je PDA.
Je leest dat urine soms gebruikt werd als "onzichtbare inkt" en dat je de tekst met matige hitte weer zichtbaar kunt maken.

Klik in je inventaris op de aansteker. Klik dan met de aansteker op de foto en Afshar gaat aan het werk.
Op de achterkant van de foto staat geschreven: "Usurer....Riba" (woekeraar-geldschieter).

Nu begrijpt Afshar ook ineens waarom de TV en de DVD speler aanstaan.
Haal de CD uit je inventaris en stop hem in de dvd-speler.
Op de film jammert het slachtoffer dat hij een zondaar is die verslaafd is aan crystal meth en daardoor slechte dingen deed.

Afshar gelooft zijn ogen niet. De moordenaar laat het slachtoffer bekennen en laat het bewijs achter voor de politie. Maar waarom gebruikt hij zoveel geweld. Hij laat de pijp in het gezicht van het slachtoffer ontploffen.
De moordenaar laat ook zichzelf zien. Dit is geen normale zaak meer.
Afshar wil het met de identificatie-afdeling overleggen.

Ga naar beneden en spreek de weduwe aan. Afshar zegt dat ze het huis niet mag verlaten, maar wel iemand mag vragen bij haar te blijven. Bovendien heeft ze een wilde hond, zegt hij.
De vrouw zegt dat de hond heel aardig is. Ze geven hem nooit rauw vlees.

Verlaat het huis en ga op straat naar links om op de plattegrond te komen.
Afshars woning staat nu ook op de kaart. Klik erop.



Afshars appartement  

Loop langs de open keuken naar de woonkamer en dan naar rechts naar de slaapkamer. Afshar zegt dat hij niet kan slapen op een lege maag.

Loop terug naar de keuken en maak de koelkast open. Hij is nogal leeg.
Ga terug naar de woonkamer. Het fruit op het tafeltje voor de TV wil Afshar niet.

Aan de rechterkant staat een bureau waar een telefoon op staat. Er ligt ook een folder van Afshars favoriete pizzaboer. Bekijk hem.
Onthoud het nummer (021)44556677. Bovenaan de folder heeft Afshar ook zijn klantnummer geschreven: 9034.

Verlaat de close-up en klik op de telefoon.
Toets nummer 44556677 in, toets een sterretje * en toets dan 9023.
Klik op de lange balk onder de cijfers en Afshad krijgt de pizzeria aan de lijn.
Ze beloven de pizza meteen te brengen.

Afshar wil tijdens het wachten wat informatie doornemen.
Ga de slaapkamer in. Klik op de computer op het bureau.
Afshar ontdekt dat de moordenaar een geldschieter straft door middel van vuur, precies zoals in de Koran staat. Hij vreest dat hij met een seriemoordenaar te maken heeft.
In de PDA noteert hij een lijstje met de grote zonden.
Even later gaat de voordeurbel en wordt de pizza afgeleverd.

Ga terug naar de slaapkamer en klik op het bed om de dag af te sluiten.
Afshar heeft nare dromen over de dood van zijn vader en de moordenaar.

De volgende ochtend besluit hij zijn baas te vragen om de zaak aan iemand anders over te dragen.
Pak de autosleutels (car keys) van het bureau en verlaat de slaapkamer.

Ga naar de keuken en praat even met Afshars echtgenote. Ze vewijt hem dat hij de vorige avond vergeten is naar haar ouders te komen, waar ze uitgenodigd waren. Afshar belooft beterschap, als hij klaar is met de moordzaak.
Verlaat de keuken en verlaat het huis.



Dag 2 Politiebureau  

Afshars baas
Ga via de kaart naar het politiebureau.
Loop naar binnen en praat met de baliemedewerker. Ze zegt dat Afshars baas op hem wacht.

Ga naar links, richting kantoren (office).
Ga achter de fontein naar boven (upstairs).
Loop naar achteren door de gang richting Afshars kamer.
Ga rechts door de deur richting administratie.
Ga dan naar rechts, naar de kamer van de baas (bosses room).

Loop in de kamer naar rechts en spreek colonel Bahmani aan.
Afshar vertelt hem dat het slachtoffer bezig was met illegale en immorele activiteiten en dat hij zijn rijkdom verwierf als woekeraar. Hij moet veel vijsnden gehad hebben.
Zijn baas zegt dat de zaak buiten de kranten gehouden moet worden. Afshar krijgt geen toestemming om de zaak aan iemand anders over te dragen. Zijn baas heeft alle vertrouwen in hem. Bovendien heeft hij de film bekeken en enkele verdachte punten eruit laten knippen door officier Sa'ei. Afshar moet ze nader bekijken.


Foto
Verlaat de kamer van de baas en loop naar links.
Ga verder richting Afshars kamer.
Voor je daar bent, zie je een vrouw werken aan de computer onder de klok. Dit is Officier Sa'ei. Spreek haar aan.

Ze zegt dat ze een foto van de moordenaar heeft uitgeprint en dat Afshar die kan halen bij officier Rezapur.

Speek de man met het witte overhemd aan, die je links onderaan aan een bureau ziet zitten.
Rezapur geeft Afshar de vermoedelijke foto van de moordenaar.

Loop naar rechts en verlaat de kantoorruimte door de deur naar de gang (corridor).
Loop naar links.
Ga dan de deur van de identificatie afdeling (identification department) in, net naast de trap.

Spreek de man aan die links bij de printer staat (Amuramezanzadeh).
Afshar geeft hem de foto en vraagt of hij die kan checken in de archieven. Misschien is de moordenaar al bekend bij de politie.
De man wil het nakijken. Afshar kan de uitslag vanavond ophalen.
Verlaat de afdeling en verlaat het politiebureau.



Lavasan onderzoek  

Afshar wil naar de wijk waar de moord plaats vond om te praten met eventuele getuigen en buren.
Ga via de plattegrond naar Lavasan.
Spreek agent Mousavi aan, die op wacht staat voor de poort.
Hij is er al een uur of drie en zegt dat hij niets bijzonders heeft gezien. Enkele buren zijn gekomen om te troosten.


Makelaar
Loop vanaf de agent verder naar rechts.
Ga het makelaarskantoor (Lavasani Real Estate) in.
Spreek de makelaar aan.
Hij kende slachtoffer Rajabzadeh slechts oppervlakkig door de verkoop van de villa. Hij zag alleen allerlei auto's langs rijden als er een bijeenkomst was.
Hij heeft Rajabzadeh de dag voor de moord voor het laatst gesproken. Rajabzadeh wilde alle geplande villa's in de buurt alvast voor de bouw opkopen en de makelaar als opzichter voor het project.

De makelaar krijgt een piepje en neemt kalmeringstabletten tegen stress en hoofdpijn.
Daarna vertelt hij dat hij de aangeboden baan niet heeft aangenomen.
Hij vertelt ook dat de villa van Rajabzadeh verwaarloosd is en nog slechts anderhalf miljoen waard. Een poos geleden heeft Rajabzadeh een bod van 2,2 miljoen afgewezen.

De makelaar zegt dat hij op de avond van de moord tot 9.30 uur aanwezig was.
In de villa waren toen nog alle lichten aan en de gasten nog niet vertrokken.
Verlaat het makelaarskantoor.


Slaapmiddel
Ga terug naar links.
Bel aan bij de kleine poort en ga de voortuin in. Afhar wil het bloed op de snuit van de hond onderzoeken.

Klik op de hond. Die is nog steeds zo agressief als de vorige avond. Misschien moet Afshar hem verdoven voor hij hem kan onderzoeken.
Verlaat de tuin.

Ga naar het makelaarskantoor.
De makelaar is aan het telefoneren, je kunt hem niet aanspreken.
Aan de muur rechts achter hem, hangt een medicijnkastje. Hier zitten ook slaapmiddelen in, maar Afshar kan die niet zomaar pakken. Hij zal de makelaar moeten afleiden.
Ga naar buiten.

Links van de glazen pui, tussen het groen, zie je een wit kastje aan een leiding. Dit schakelkastje zorgt voor de telefoonverbindingen. Klik erop om het kastje te openen.
Verbreek de verbinding rechts onderaan.

  

Ga naar binnen. Spreek de wanhopige makelaar aan en vertel hem dat de schakelkast misschien kapot is. Hij gaat naar buiten om te kijken.
Dit is je kans om het medicijnkastje dat aan de achterwand hangt, open te maken en van het onderste plankje het potje slaappillen (sleeping pills) te pakken.
Verlaat het kantoor daarna weer.

Ga naar de voortuin van de villa.
Op de grond voor de hond staat een drinkbakje (bowl). Raap het op.
Combineer in je inventaris het drinkbakje met de pillen.

Loop naar links, naar het zwembad en vul het drinkbankje met water, zodat je nu een drinkbakje met slaapwater (poisened water) hebt.

Ga terug naar de hond en klik erop met het drinkbakje.
Even later is de hond diep in slaap.


Hond onderzoeken
Maar om bloedmonsters te nemen heeft Afshar speciaal gereedschap nodig van de politie-arts.
Ga dus via de plattegrond naar het politiebureau.

Ga binnen, bij de fontein naar rechts, een gang (corridor) in.
Ga aan de linker kant de deur van de autopsiekamer in. Ga naar rechts tot in de kamer.
Spreek dr Shakib aan.
Hij vertelt dat de moordenaar zwavel en crystal meth gemengd heeft en dat er daarom zo'n explosie volgde. Het slachtoffer heeft in zijn broek geplast omdat hij geslagen werd. De moordenaar heeft nergens op het slachtoffer vingerafdrukken achtergelaten.
Afshar geeft de dokter het zakje crystal meth om te onderzoeken en vraagt tegelijk om wat gereedschap. Afshar krijgt een borsteltje (brushes), plastic zakjes (laboratory bags) en een pincet (pincers).

Ga terug naar de hond in de voortuin van de villa.
Gebruik het borsteltje op de hond om hem schoon te maken.
Gebruik daarna het pincet op de hond om monsters te nemen.
Gebruik tenslotte de plastic zakje op de hond om het gedroogde bloed (dried blood) en de stofvezels (fabrics) in te pakken.


Politiebureau
Ga terug naar het politiebureau.
Ga de trap op, naar de afdeling identificatie.
Spreek Mohammad aan. Hij heeft goed nieuws, ze hebben drie verdachten gevonden aan de hand van de foto. Hij zal de adressen naar de PDA van Afshar sturen, als hij ze gevonden heeft.

Zijn collega heeft niet veel tijd, dus besluit Afshar om de vezels die hij onder de poten van de hond haalde, zelf te onderzoeken.
Klik op de computer aan de rechterkant van de kamer.
Puzzels de stukjes stof aan elkaar. Met linksklikken raap je een stukje op en leg je het neer. Als het goed ligt, kun je het niet meer verplaatsen.

Nadat Afshar alles in elkaar gepuzzeld en onderzocht heeft, sluit je de close-up.
De moordenaar is gebeten door de hond en dus een onbekende voor het slachtoffer.

Spreek collega Mohammad Ramezanzadeh aan. Die heeft twee adressen gevonden en doorgestuurd. De derde komt er zo aan, zegt hij.

Verlaat afdeling identificatie en loop de trap weer af.
Ga naar dokter Shakib en spreek hem aan. Afshar geeft hem het zakje met het bloedmonster om te onderzoeken.
Even later piept Afshars PDA, hij heeft de drie adressen gekregen. De verdachten zijn Hossein Fallahi in Valiasr straat, Mohsen Dabagh in een autowerkplaats en Nosrat Mahmoudi in het ziekenhuis.



Verdachten  

Hossein Fallahi - Valiasr Ave
Ga op de map naar Valiasr Ave, ten zuiden van het politiebureau.
Bekijk de aankoniging van overlijden bij de dubbele deur links.
Het blijkt Hossein Fallahi te zijn, je eerste verdachte. Die valt dus af.


Mohsen Dabagh - autowerkplaats
Ga op de map naar de auto repair, helemaal aan de onderkant van je kaart.
Spreek de man aan die bezig is onder de motorkap van een auto, het is Mohsen Dabagh.
Hij vertelt dat hij tussen 6 en 10 bij zijn schoonmoeder op bezoek was. Ook hij wordt van het lijstje geschrapt.


Nosrat Mahmoudi - ziekenhuis
Ga naar het hospital, op de kaart linksboven het politieburau.
Spreek de man achter de poort aan. Hij vertelt dat dokter Mahmoudi bij een patient in de tuin is.
Ga door de poort en spreek de man in de witte jasschort aan, die op een bankje zit.
Mahmoudi was vroeger een kruimeldief, tot hij er genoeg van kreeg om steeds opgepakt te worden.
Hij ging studeren voor arts en werkt nu in het ziekenhuis.
Afshar besluit hem ook van het lijstje te schrappen en terug te keren naar kantoor om na te denken.


Politiebureau
Ga naar het politiebureau.
Loop de trap op en dwars door de administratie naar de kamer van Afshar.
Onder het glazen tafeltje ligt een krant. Raap hem op. Er wordt groots op de voorpagina van de "Hollywood moord" bericht. Dat is niet zo best.

Afshar krijgt telefoon, het onderzoek van de film is klaar.
Verlaat Afshars kantoor en ga naar de identificatie afdeling naast de trap.
Spreek je collega Mohammad aan. Hij heeft slecht nieuws. Er is geen match gevonden met beide bloedmonsters in het archief.

Nieuwe moord  

Verlaat de afdeling en Afshar wordt op de gang aangesproken door agent Hosseini. Zijn baas wil hem spreken, er is een nieuwe moord gepleegd!
Ga dus in de afdeling administratie naar rechts, naar het kantoor van de baas.
De Colonel is nogal kwaad als hij hoort dat de drie verdachten niet meer verdacht zijn.
Hij heeft oficier Karami met de lopende zaak belast en wil dat Afshar zich met de nieuwe moord bezig houdt, maar dan zonder dat het in de krant komt.
Ook bij deze moord is meth en geweld gebruikt en ook hier zijn opzettelijk aanwijzingen achtergelaten.


Huis slachtoffer
Open je PDA en ga naar de locatie rechts onderaan.
Daar aangekomen spreek je agent Bagheri aan, die op wacht staat.
De moord vond die ochendd om 11 uur plaats. Dr. Shakib heeft het lijk al onderzocht en is 40 minuten geleden naar het kantoor terug gekeerd. Er zijn geen vreemden geweest en Bahheri heeft ervoor gezorgd dat de plaats delict niet verstoord is.
Degene die de politie opbelde om de moord te melden, deed dat vanuit een openbare telefooncel en is dus niet te traceren.


Ga achter de agent het huis van het slachtoffer in.
Kijk om je heen op de binnenplaats. Dit slachtoffer was niet rijk. Overal zijn tekenen van verval. De deur aan de rechterkant komt uit in de steeg naast het huis, maar is al lange tijd niet meer open geweest. Er hangt een roestig slot aan.
Ga door de linker deuropening de trap op.

Je arriveert op het dak. Spreek agent Ghafoori aan. Hij vertelt dat het slachtoffer Reza Rajabi heet en 40 jaar was. Hij lag met zijn gezicht op de vloer, maar had geen messteken of iets dergelijks in zijn rug.


Buurman
Afshar besluit eerst met de buren te gaan praten, voordat hij de plaats delict onderzoekt.
Ga dus naar beneden en naar de straat.
Spreek de man aan de overkant van de straat aan. Hij vertelt dat Reza Rajabi een drugsdealer was en dat er vaak onbekende personen aan de deur kwamen. Er werd ook regelmatig gevochten. Rajabi verkocht zijn drugs meestal in het park in de buurt. De man vertelt dat hij al vaker de politie inlichtte, maar als die kwamen en het huis doorzochten, vonden ze niets. Een oud huis heeft veel verborgen plekjes en Rajabi verbleef meestal op het dak bij de duiven.


Woonruimte slachtoffer
Ga terug naar binnen en naar boven.
Ga de woonruimte van het slachtoffer in en kijk om je heen.
Op de grond ligt nog steeds het slachtoffer (Je ziet eigenlijk alleen een bebloede deken). Klik erop. In de strip zie je dat op zijn rug is "slechte vriend" is gekerfd.
Het is waarschijnlijk dezelfde moordenaar, op het vorige slachtoffer stond "woekeraar", eveneens een doodzonde.

In de hele kamer is niets te vinden op een metalen kistje (box) na, dat voor de kleerkast staat en waarschijlijk door de moordenaar is achtergelaten.
Rechtsklik in je inventaris op het kistje en Afshar zegt dat het kistje een digitaal vingerafdruk slot heeft en een drie-letter combinatie.
Pak het kistje in je in inventaris en klik ermee op het lijk op de grond.
De benodigde vingerafdruk is inderdaad die van het slachtoffer.

Nu nog een drie-letter woord, dat iets te maken heeft met de moordenaar en hier in de kamer te vinden is. Je weet dat de serie-moordenaar mensen doodt, die zondes begaan.
Zet de code op SIN, klik op de hendel en de doos gaat open.
Afshar vindt een halve foto (halved picture) van het slachtoffer.

Bekijk de foto in je inventaris. Afshar concludeert dat de moordenaar de slachtoffers kende en bewust gekozen heeft.
Rechtsklik nog een keer op de foto in de inventaris. Afshar draait de foto om en ziet aan de achterkant een half logo. Hij wil de foto naar de identificatie afdeling brengen om het verder uit te zoeken.


Politiebureau
Ga naar het politiebureau.
ga de trap op en naar collega Mohammad op de afdeling identificatie. Praat met hem en Afshar vraagt of hij het logo en de plek waar de foto is genomen, kan uitvinden.

Mohammad zegt dat ze de film gekregen hebben, die de moordenaar van het tweede slachtoffer maakte. Hij laat hem aan Afshar zien.
Die denkt dat de moordenaar vol haat moet zitten en ook verslaafd is.

Verlaat de afdeling en ga naar beneden, rechts van de fontein de gang in, naar autopsie.
Spreek dokter Shakib aan. Hij vertelt dat het tweede slachtoffer aan een toegebrachte overdosis is overleden. De crystal meth was gemengd met iets dat het brein van het slachtoffer deed smelten, en zo'n hoge bloeddruk veroorzaakte dat de aderen in zijn gezicht knapten.

Ga terug naar de afdeling identificatie.
Mohammad is intussen klaar met het logo. Hij heeft stukken gereconstrueerd en gekopieerd, maar Afshar mag ze zelf in elkaar puzzelen.
Ga dus naar de rechter computer, klik erop en zet het logo in elkaar, volgens het voorbeeld erboven.

Als het gelukt is, spreek je Mohammad weer aan. Hij zoekt meteen uit wiens logo dit is.
Afshar probeert intussen zijn vrouw te bellen, die niet opneemt.
Dan vertelt Mohammad dat dit het logo van Tenement Information Organisation is, een fotostudio met 115 vestigingen.

Afshar besluit om het de volgende dag uit te zoeken. Hij wil nu naar huis.
Gebruik je PDA om naar Afshars huis te gaan.


Afshar's appartement
Afshars echtgenote blijkt niet thuis te zijn.
Ga naar de keuken en pak het font briefje (note) dat op de hoek van de afscheiding tussen keuken en woonkamer ligt.
Afshar's echtgenote is naar de winkel en aansluitend gaat ze naar haar zieke moeder. Ze vraagt of Afshar bijgevoegde recept (recipe) wil volgen om zijn eten klaar te maken.
- Zet de oven aan.
- Vul de pan met water en wacht tot het kookt.
- Doe dan uien en vlees in de pan.

Afshar heeft er wel zin in.
Klik aan de linkerkant van de keuken op het fornuis en je krijgt een close-up.
Er staat een fluitketel water te koken, maar die kun je niet gebruiken.

1. Pak het mes (knife) dat aan de linkerkant bij het vlees ligt.
2. Haal het mes uit je inventaris en klik ermee op de uien om ze te snipperen.
3. Gebruik dan het mes op het vlees om dat in kleine stukjes te snijden.
4. Klik dan boven de uien op de grote zwarte ketel en Afshar zet hem midden op het fornuis.
5. Klik links van het fornuis op het water zonder chloor en Afshar vult de ketel.
6. Klik midden op de knoppen om het gas aan te zetten.
7. Nadat het water kookt en Afshar het gas lager zette, klik je op de stukjes vlees om ze toe te voegen.
8. Klik dan op de gesnipperde uien om ze toe te voegen.

Afshar voegt automatisch groenten toe en even later is het stoofvlees klaar.

Afshar gaat naar bed en droomt weer naar over zijn jeugd.
Als zijn vrouw thuiskomt is ze kwaad over de rommel die hij maakte.
Afshar gaat nog even TV kijken.



Dag 3 Derde moord  

Afshars appartement
De volgende ochtend wordt Afshar opgebeld door agente Dastkhah.
Er is weer een moord gepleegd. Ditmaal in een boerderij buiten de stad.

Verlaat de slaapkamer, loop door de gang en verlaat het appartement om op de grote plattegrond te komen. Klik op de rode locatie links onderaan bij Nasir Abaad (farm).


Boerderij
Aangekomen bij de poort van de boerderij, praat je eerst met agente Dastkhah.
Ze vertelt dat het slachtoffer Babak Shafi heet, een oud-worstelkampioen, die verslaafd raakte, zijn carrière moest opgeven en in een melkfabriek ging werken.
Het slachtoffer woonde alleen en werd door arbeider Ramezun gevonden. De dokter vermoedt dat de moord rond 11 uur 's ochtends plaats vond.
Op de plaats delict werden een camcorder met opnames gevonden. Ze zijn naar het politiebureau gestuurd.

Ga door het hek het terrein op en bekijk de gezonde melkkoeien.


Schuur
Loop verder naar rechtsonder, de schuur (warehouse) in, waar nog meer koeien staan.
Praat met de man in de witte overall, Ramezun. Hij vertelt dat hij Babak vanochtend om 7 uur gevonden heeft. De avond ervoor waren ze tot 10 uur samen. Babak had hem ooit verteld dat hij verslaafd raakte aan meth, toen hij nog beroemd was en sommige mensen hem nieuwe manieren van plezier maken lieten zien. Hij begon met opium en eindigde met crystal meth.
Ramezun is opgevallen dat het hooi bij de ingang vanochtend nog op een hoop lag en nu verspreid ligt, alsof iemand iets zocht.


Plaats delict
Loop verder naar links, de fabriek in.
Hier zie je twee grote melkcontainers met gesteriliseerde melk, die hier geclassificeerd en gewogen wordt.
Loop verder naar links, naar de plek waar het slachtoffer vermoord werd.

Bekijk het slachtoffer bij de bloedplek midden op de vloer. Hij heeft een verbrand gezicht en zijn mond zit vol crystal meth.
Boven zijn hoofd hangt een touw, als van een galg.
Bekijk de doos, schilderijen en de trofee, de gasfles, het rek waarop niets bijzonders ligt behalve een goede zekering (fuse) die Afshar niet wil oprapen.
Rechts van de rode kratjes ligt een veiligheidsspeld (safety pin). Raap hem op.


Melkpuzzel
Loop terug naar de hal en bekijk nog eens de melkcontainers.
Afshar zegt nu dat 3 en 7 kg op de machine aangegeven is, maar dat de meter van het sterilisatieapparaat op 5 kg staat. Zou er door de moordenaar geknoeid zijn met de gewichtsinstelling?

Loop naar rechts, waar Ramezun nog bij de koeien staat. Spreek hem aan.
Ramazun vertelt dat ze 3 en 7 liter emmers hebben. Ze hebben geen 5 liter emmers!

Ga naar links naar de hal en klik weer op de grote melkcontainer. Afshar is er van overtuigd dat dit een hint van de moordenaar is.
Je ziet vervolgens een close-up van een hele grote weegschaal. Rechts is een volle melkcontainer, links een aantal kleinere, waarvan de voorste leeg is.
Op de grond staan twee emmers, eentje van 3 liter en eentje van 7 liter.
De bedoeling is nu, dat je de linker container, die nu leeg is, met vijf liter melk vult, met behulp van de emmers. Overigens kan die linker container niet meer dan 12 liter bevatten.

Raap beide emmers (bucket) op.
- Vul de 3-liter emmer bij de rechter container en giet hem leeg in de linker container.
- Doe dit drie keer, zodat in de linker container nu 9 liter melk zit.
- Vul de 7-liter emmer bij de linker container, waar dan nog 2 liter overblijft.
- Gooi die 7-liter emmer leeg in de rechter container.
- Vul de 3-liter emmer bij de rechter container en giet hem leeg in de linker container, waar dan precies 5 liter melk in zit.


Foto
De weegschaal beweegt en Afshar kan automatisch een enveloppe oprapen en openen.
In de enveloppe zit, net als bij de twee vorige moorden, een incomplete foto, waarop het slachtoffer en een deel van de moordenaar te zien is.

Klik een aantal malen op de foto in je inventaris, totdat Afshar de achterkant bekijkt.
Op de foto staat geschreven: "als je deze foto vond, zou je naar de top van het dak kunnen gaan", ondertekend met een smiley met tanden.
Verder staat er in de rechter bovenhoek "code:271" en linksboven een logo van een fotostudio.

Afshar wil de foto meteen doormailen naar zijn collega bij identificatie.
Open je PDA en klik aan de linkerkant op het email icoon. Het programma opent en Afshar handelt het verder automatisch af. Daarna wil hij de lift gaan bekijken.


Lift
Loop terug naar rechts en verlaat de schuur.
Ga achter de schuur naar rechts (behind building).
Je ziet nu de strobalen waar Ramezun over sprak. Een deel van het stro ligt in een soort patroon op de grond.
Afsha besluit om de aanwijzing op de foto te volgen en alles van bovenaf te bekijken.

Links achteraan in de hoek staat een liftje. Het werkt niet. Op de muur ernaast hangt een stoppenkast. Hier is niets geks aan te zien.
Bekijk de lift nogmaals. De moordenaar heeft hem onklaar gemaakt,
Afshar heeft een schroevendraaier nodig om het bedieningskastje te openen.

Ga terug de schuur in en spreek Ramezun aan over de lift.
Ramezun zegt dat de lift de avond ervoor nog gewoon werkte. Hij wil Afshar wel een schroevendraaier lenen, maar die ligt in het bewakingskantoor en hij heeft per ongeluk de deur achter zich dichtgegooid, met de sleutel aan de binnenkant.


Bewakingskantoor
Verlaat de schuur.
Je ziet aan de linkerkant een boer aan het werk. Loop links achter die boer door naar het bewakingskantoor (security).
Je ziet een doolhof en je cursor is twee bolletjes en staat rechts onderaan.
Je kunt nu met je cursor door het doolhof naar het gaatje linksboven gaan, waarbij je probeert om met het bovenste bolletje binnen de lijnen te blijven.
Je kunt ook de korst weg nemen. Ga dan met je bolletjescursor van rechtsonder langs de buitenrand omhoog tot in de hoek, dan langs de rand naar links en als je bij de volgende hoek bent.
De deur gaat open en Afhsar stapt een keuken in.

De schroevendraaier (screwdriver) ligt op het kastje naast de koelkast. Raap hem op en verlaat het gebouw weer.


Reparatie lift
Ga terug, naar de lift achter de schuur.
Gebruik de schroevendraaier op de lift. Afshar ontdekt dat een zekering verdwenen is en dat er geknoeid is met de bedrading.

Ga terug de schuur in en naar links, naar de plaats delict.
Nu kun je de zekering (fuse) die je eerder op het wandrek zag liggen, oprapen.

Ga weer naar de lift en klik erop met de zekering.
Afshar stop de zekering in het bedieningspaneel en je krijgt vervolgens een puzzel te zien, waarin je de stukken zodanig mag plaatsen, dat de bedrading hersteld wordt.
Stukken die goed liggen, kun je niet meer oprapen.

Als het gelukt is, gaat Afshar met de lift omhoog.
Kijk vanaf je hoge plek naar het stro beneden. De moordenaar heeft de zonde "weakness" (zwakheid) met stro geschreven. Een ernstige zonde, die de basis is voor andere zondes.



Verder onderzoek  

Politiebureau
Afshar gaat automatisch terug naar zijn kantoor om de bekentenisfilm van de ex-boxer te bekijken. De film bezorgt hem hoofdpijn.

Dr. Shakib
Ga naar beneden, naar autopsie. Dr. Shakib is niet aanwezig.
Dan hoort Afshar dat het tijd is voor de gebeden, dr. Shakib zal in de gebedsruimte zijn.

Ga naar de hal en de trap op.
Loop naar de onderkant van je scherm, richting gebedsruimte (prayer's room).
Ga vervolgens de rechter deur in.

Kijk naar het altaar en spreek daarna de dokter aan, die rechtsachter staat. Je ziet nog net zijn witte jasschort.
De dokter heeft het gezicht van het slachtoffer gereconstrueerd en de gegevens naar de afdeling identificatie gestuurd.<
De moordenaar moest het slachtoffer wurgen. Gezicht en handen waren ernstig verbrand en zijn mond was gevuld met crystal meth.


Afdeling identificatie
Verlaat de gebedsruimte en ga naar de afdeling identificatie.
Het is al laat en de afdeling is gesloten.

Spreek de agent bij de deur aan.
Hij heeft een boodschap voor Afshad. Collega Amu-Ramezanzadeh heeft de informatie achterop de foto bekeken. De foto is afgedrukt door een fotostudio in de Varamin regio. Razipur Alley 29. Afshar noteert het in zijn PDA.


Fotostudio - deurbelpuzzel
Open je PDA en ga naar de rode locatie linksboven.
Lees het briefje (note) dat boven het woord "photo.many" op de etalage geplakt is Er staat dat je de bel van de bovenste verdieping kunt gebruiken als de winkel gesloten is.
Duw dus op de bel, op het linker kozijn van de bruine deur.
De bel werkt niet.

Klik op het middelste raam van de bovenverdieping.
Afshar gooit een steentje, maar ook dat leidt niet tot een reactie.
Hij besluit de bel te repareren.

Volg de kronkelige draden en stop de draadjes die je aan de rechterkant ziet in de juiste verbinding. Van boven naar beneden: rood, paars, blauw, groen.
Als je de draad in het juiste gat stopt, kun je hem niet meer verplaatsen.


Fotograaf
Spreek de fotograaf aan. Hij heeft een archief, maar heeft het nummer van de foto nodig om iets te kunnen vinden. Gelukkig stond dat nummer nog op de foto.

De fotograaf weet dat foto's met die nummerreeks zo'n 10 jaar oud zijn en nog niet gedigitaliseerd. De fotograaf zorgt alleen voor de winkel, zijn zoon maakt de foto's en weet de weg in de donkere kamer.
Afshar mag het negatief zelf in de donkere kamer zoeken en afdrukken.


Foto ontwikkelen
Ga aan de onderkant van je scherm naar de tweede verdieping.
Haal uit het rek aan de rechterkant het negatief.

Loop de donkere kamer in.
1. Als eerste gebruik je de lichtknop om rood licht in de kamer te maken.
2. Klik dan op de plaat om er papier op te leggen.
3. Klik op het zwarte kastje rechts van de plaat om de belichting in te stellen.
4. Bekijk het en haal dan het negatief uit je inventaris. Leg het op het papier.
5. Klik op de onderste kom en Afshar legt het negatief in de fixeer.
6. Klik op de middelste kom en de afdruk wordt erin gelegd.
7. Klik op de bovenste kom en de foto wordt afgespoeld. Afshar raapt de foto van de moordenaar automatisch op en besluit dat het tijd is om naar huis te gaan.



Dag 4 Moordenaar  

Afshad gaat naar huis, waar zijn vrouw reeds slaapt.
Hij droomt weer over zijn jeugd. Zijn stiefvader was zwaar verslaafd aan drugs.


Politiebureau
Een paar uur later is Afshar weer op het politiebureau, in het archief.
Hij heeft ontdekt dat de moordenaar al eerder met de politie in aanraking is geweest, er is een arrestatiekaart op naam van Jamshid Farrokhi.

Spreek de agent achter het bureau aan. Die zegt dat het dossier van Farrokhi in het archief zit, achteraan in de hal, onder het taam, bij de letter F.

Ga de traliedeur door.
Loop rechtsachter verder de archiefruimte in.
Nu zie je aan de linkerkant een raam met uitzicht op het nieuwe politiebureau.
In de kast links van dat raam, vind je rechtsonderaan het gezochte dossier. Lees het en Afshar ontdekt dat de moordenaar onder invloed van meth zijn familie doodde.
Hij wil meteen naar het huis van Jamshid.
Open de PDA en klik op de meest linker rode locatie.


Jamshid Farrokhi's huis
Aangekomen bij het huis zie je dat de poortingang nog steeds verzegeld is.
Vervolg je weg over het trottoir.
Ook de voordeur is verzegeld. Afshar kan zonder toestemming van een rechter niet naar binnen.

Afshar besluit de secretares van zijn baas te bellen. Die vertelt hem dat de kolonel op de schietbaan is.


Schietbaan
Ga via je PDA naar het politiebureau.
Loop naar binnen en ga bij de fontein naar rechts de gang in.
De schietbaan is de deur links van de autopsiekamer. Ga naar binnen.

Spreek de kolonel aan. Afshar vraagt toestemming om het huis van Jamshid Farrokhi binnen te gaan.
De kolonel stemt toe en zal contact opnemen met de rechter en de zegels op de deur laten verwijderen.
Intussen mag Afshar nog even oefenen op de schietbaan.
Kies het doel recht voor je en schiet 5 keer achter elkaar precies in het midden om de maximale score van 50 punten te halen.


Farrokhi's huis
Gebruik na het schieten je PDA om naar het huis van Farrokhi's huis te gaan.
Het lint voor de dubbele deur is inderdaad verbroken, dus ga naar binnen.
Kijk om je heen. Op de grond ligt een provisorisch bedje. Alles is stoffig, behalve het aantekenboekje dat in de linker hoek op de sofa ligt.
Ga naar links, naar de gang (corridor).
Daar hangt een gebroken spiegel.
Ga bij de wasmand naar links, naar het halletje bij de andere deur.
Ga hier voor de wasmand naar links en je bent in de keuken, die je vanuit de woonkamer kon zien.
Kijk om je heen. Dit is de plek waar Farrokhi zijn vrouw vermoordde.
Verlaat de keuken en ga terug naar de eerste gang.

Ga de openstaande deur in, naar de kamer van de kinderen.
Kijk om je heen. Ook hier nog de sporen van de bloederige moord.
Dan valt het Afshar op, dat alles bedekt is met stof omdat het huis verlaten is sinds de moord. maar dat het aantekenboekje pas gebruikt leek. Een spelletje van de moordenaar?

Ga terug naar de woonkamer.
Raap het aantekenboekje (notebook) op van de sofa.
De moordenaar heeft een berichtje achtergelaten. Hij vindt het spel met Afshar leuk worden, vooral omdat hij steeds een stap voor ligt. Hij is van plan zijn stiefmoeder te vermoorden en schrijft haar telefoonnummer erbij.
Afshar belt meteen op om de vrouw te waarschuwen, maar die gelooft niet dat hij van de politie is. Als Afshar zegt dat Jamshid achter haar aan zit, wordt ze bang en geeft haar adres.

Verlaat het huis en ga naar de rode locatie onderaan op de kaart.


Stiefmoeder
Het is al donker als Afshar bij het huis komt. Klop op de deur. Geen antwoord. Duw op de bel. Weer geen antwoord.

Dan ziet Afshar de moordenaar op het dak. Hij probeert te schieten, maar krijgt geen goede kans.
Afshar besluit over de deur te klimmen en ongevraagd de woning binnen te dringen.

Loop door de woonkamer naar rechts en je vindt een dode vrouw op de grond.
Bekijk het lijk. De moordenaar heeft een kaartje achtergelaten waar "onverantwoordelijk" (irresponsible) op staat en een CD2.

Ga terug naar de eerste kamer en klik op de TV. Afshar speelt de CD af.
De stiefmoeder heeft de vader van de moordenaar verleid. Zij zorgde ervoor dat hij zijn eerste vrouw sloeg en het huis uit joeg. Jamshid bleef bij zijn dronken vader en stiefmoeder en werd mishandeld.
Jamshid doodt zijn stiefmoeder en praat dan tegen detective Afshar. Hij heeft een speciaal plannetje voor hem. Als Afshar meer films wil zien, kan hij naar het adres gaan dat Jamshid hem geeft. Jamshid is duidelijk niet van plan te stoppen met moorden.

Verlaat het huis en ga naar de rode locatie rechts op de kaart.


Hopeless Home
Op de locatie aangekomen, lees je het briefje dat Jamshid op de deur plakte.
Jamshid schrijft dat hij Afshar wilde laten zien waarom iemand wanhopig wordt en wat er dan met hem gebeurt. Maar hij begrijpt dat Afshar elke dag wel honderd keer sterft, daarom wil hij hem niet het einde van zijn wraak maken. Er is nog iemand die hij wil vermoorden.

Afshar vraagt zich af wie er nu nog vermoord moet worden, wat de volgende zonde in het rijtje is. Hij wil terug naar kantoor om het dossier nog eens door te lezen.


Vragenlijst
Afshar vertrekt automatisch en je krijgt een vragenlijst te zien. Vink per vraag een van de drie antwoorden aan. Aan de zijkant van de lijst kun je naar de volgende pagina gaan.
Als je alle 23 vragen hebt beantwoord, rechtsklik je op "answer key".
Afhankelijk van het aantal goede antwoorden krijg je een goed of een slecht einde te zien.......






Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.