SUBTERRANEUS


Walkthrough door Yvonne © 2019 www.adventurespel.nl

Uitgever: Plug In Digital / 2018
Ontwerper: F. Euriot, CrazyKraken

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening
Het dorp
Toegang tot het café,   Het café
Aoum, LR3-batterij
Het doolhof
Hyssein
De archiefsleutel,   Het archief
De rookbom, het logboek
Inhoud van de documenten,   Vertalen inscripties
Naar de oppervlakte



Spelbediening  

Als intro zie je een zwartwit filmpje: Clodomir valt in een gat waarin vuilnis wordt gedumpt.
Hierna verschijnt het menu.
Hierin kun je een nieuw spel kiezen met 'new save'.
Bij 'opties' kun je resolutie, taal (engels of Frans), geluid en helderheid veranderen.
Met 'quit' sluit je het spel af en wordt het automatisch opgeslagen.
Daarna kun je in het menu rechtsboven nog maximaal 2 nieuwe spellen beginnen via new save.

Kies 'new save' en het spel start op.
Kies dan of je hints wilt gebruiken (Jhom Wadson) of niet (Shernock Folmes), wat overigens ook tijdens het spel nog mogelijk is.

Kies voor de hints. Deze geven geen oplossingen voor puzzels. De hintfunctie laat alleen zien of er iets te ondernemen is op die plek, maar niet of je er iets kan vinden. Er zijn zo veel voorwerpen te bekijken, dat het handig is deze functie aan te klikken.

Daarna kun je voor handmatig of automatisch tekstverloop kiezen. Ook dat is tijdens het spel te veranderen via de menuknop rechts bovenaan het scherm.

Rechtsklikken laat rond de muis hotspots zien in de vorm van gele uitroeptekens. Om ze allemaal te zien moet je dus met de muis het hele scherm bekijken.
Klikken op Clodomir laat de inventaris zien, die je kunt bekijken met het oogsymbool en die je kunt gebruiken met het radersymbool.

Tip: Kijk overal goed rond, er is meer te zien dan in deze walkthrough vermeld wordt.



Het dorp  

Intro
Deze intro geeft verdere informatie over de spelbediening.
In de stippelcirkel op het scherm, zie je Clodomir op een matras liggen bovenop het vuil van de bovenwereld, dat daar gedumpt is.
Linksklik 3x en je activeert Clodomir.
Kies yes en klik dan in de cirkel op de rode pijl, zodat Clodomir naar beneden komt.

De intro is nog niet afgelopen: het bordje is omcirkeld. Klik erop en kijk ernaar.
Pak het lapje (rag) op, klik op het bordje en maak het schoon met het lapje door erop te klikken.
Muziek wordt toegevoegd.
Hierna begint het spel echt.


Het dorp
Pak op de ton vooraan het moppenboekje (jokeMag).
Bekijk het beeld en pak het kapotte radertje (almost gear) van zijn hoofd.
Pak rechts van het beeld de viltstift (permanent felt tip pen) van de grond.
Ga rechts het scherm uit.

Klik op het lint van de afzettig en de spelontwikkelaar verschijnt, die belooft het lint spoedig weg te halen.
Lees de notitie bij het lint. Je leest dat Horace de burgemeester is van het dorp waar Clodomir nu is.
Pak de notitie (note) op.

Zie dat in de rotspilaar puur water te vinden is en pak, in het midden van het pad, het blikje (tin can) op.
Pak ook, links van de trap de boekrol (old sealed scroll) op. Clodomir leest hem en de speler krijgt de hint dat rechtsklikkend hotspots te zien zijn. De boekrol verkruimelt en verdwijnt uit de inventaris.
Ga de trap af.

Kijk en praat met bewaker Garcia. Gebruik bij gesprekken alle gespreksopties.
Garcia controleert de identiteit van iedereen die het café in gaat en heeft geen flauw benul van de bovenwereld en dat deze ondergrondse wereld een vuilstortplaats is.
Lees de tekst op de richtingaanwijzer en pak er, rechts op de grond, de kubus (perfectly cube-shaped rock).

Probeer het café, in te gaan.
Lees de poster aan de muur van het café. Smid Klang maakt persoonlijke drinkkroezen.
Praat weer met Garcia en je hoort dat je een drinkbeker nodig hebt met je naam erop om het café in te mogen. Klang zit echter in de kroeg.
Bekijk en gebruik de kom links naast Garcia's huis. Het ruikt naar citroen maar is niet warm. Het is een aanwijzing voor later.
Er is op deze plek verder niets te doen.



Toegang tot het café  

De id-drinkbeker
Loop naar rechts naar de smederij toe.
Clodomir zegt dat er een werktafel staat. Hiermee zijn voorwerpen uit de inventaris te combineren.
Bekijk het bordje bij de trap. Horace schrijft dat het geen zin heeft de archieven te bezoeken als je de sleutel niet hebt.
Gebruik de werktafel en zoom uit met de rode pijl aan de onderkant. Er is nog niets mee te doen.

Ga bovenin het scherm uit. Daar is een vuilnisberg.
Pak links vooraan het slablaadje (lettuce leaf) op en rechts vooraan de appel (green apple).
Ga links en je bent weer bij de smederij.

Ga naar links en bekijk het bordje bij het pad naar boven. Loop dan dat pad af.
Praat met Peige, het lezende meisje op het bankje, en stel alle vragen. Ze zegt dat Horace de burgemeester is van het dorp.
Peige zal, elke keer als je haar bezoekt, het verhaal uit haar leesboek navertellen. Dat verhaal lijkt op Clodomirs belevenissen, maar hoe het probleem in het boek, en dus Clodomirs probleem opgelost moet worden, zegt ze niet. Het antwoord staat steeds op de volgende bladzijde en kan ze dus nog niet geven.

Lees de posters op de kerkmuur en bekijk de salpeter. Die is nog niet te pakken.
Ga de kerk in.
Pak de heilige kaars (holy candle) van de kerkbank rechts.
Bekijk de inscripties in het altaar. Raak ze aan. Ze bewegen iets, maar er is niets mee te doen.
Praat met priesteres Aoum. Ze kan Clodomir niet helpen met het vinden van een drinkkroes en weet ook de weg naar de oppervlakte niet.
Ga de kerk uit.

Neem het pad rechts van de kerk en je komt bij de grafdelver. Praat met hem. Hij heet Croc.
Stel alle vragen, maar je wordt niet wijzer van hem.
Pak van de plank aan het huisje het wasmiddel (bottle of detergent) weg en ga dan naar achter, het kerkhof op.

Pak links van Stokers grafzerk het houten maantje (wooden moon) van de grond op.
Kijk dan, ongeveer in het midden van het scherm, naar de gewone drinkkroes naast een zerk. Clodomir laat merken dat hij je een hint geeft.
Pak de kroes (ordinary tankard) op en ga onderin het scherm uit.
Croc vindt het niet goed dat je de kroes bij je hebt en stuurt je terug naar het kerkhof waar Clodomir de kroes weer terug zet.

Ga zonder kroes terug naar Croc.
Ga naar rechts en dan naar onder.

Ga naar rechts en gebruik de werktafel.
Combineer het lapje met het wasmiddel en klik dan op het symbooltje met de hamer en de zaag.
Het lapje met wasmiddel (rag soaked with detergent) zit nu in de inventaris.
Zoom uit met de rode pijl onderaan.

Ga naar links, naar boven en weer twee keer naar boven tot bij het kerkhof.
Klik op de gewone kroes en gebruik het lapje erop.
Dat werkt niet en ook de viltstift zorgt er niet voor dat Clomodir een kroes heeft met zijn naam erop.

Ga naar beneden naar Croc toe. Clodomir moet Croc weg zien te krijgen.
Ga naar rechts en praat met Peige. Ze leest over een soortgelijk probleem als Clodomir heeft.
De hint is duidelijk: Clodomir moet een verordening van de burgemeester zoeken om Croc weg te krijgen.
Clodomir heeft in zijn inventaris een verordening van de burgemeester. Misschien is die te gebruiken.

Ga naar boven en geef het papiertje aan Croc. Croc is gezagsgetrouw en verdwijnt onmiddellijk.

Ga naar het kerkhof en pak de kroes.
Ga terug naar Crocs huis en dan naar rechts en naar onder.
Neem het pad rechts om bij de smederij te komen.

Gebruik de werktafel. Combineer de kroes met het natte lapje.
Druk op het symbooltje en Clodomir heeft een kroes met Domir erop (almost id-tankard).
Combineer de kroes met de viltstift en druk op het symbooltje.
Er zit nu een id-kroes (id tankard) in de inventaris met Clodomirs naam erop.
Zoom uit. Je kunt nu het café in.



Het café  

Ga naar links en ga de deur van het café door. Garcia roept je terug.
Praat met hem en gebruik de kroes. Je kunt nu naar binnen gaan.

Praat met de man aan het bureau met de stapels formulieren om zich heen. Het is burgemeester Horace.
Hij begrijpt niets van Clodomirs verhaal over de bovenwereld en verwijst naar Aoum voor spirituele vragen.

Bekijk de schaal citroenen en probeer ze op te pakken.
Praat met barkeepster Cervoise, die niets weet van de buitenwereld.
Praat eventueel met Atlas die aan de bar zit, om een grapje te horen over de spelmaker en met de man aan het tafeltje.
Pak het zoutvaatje (salt shaker) op van de tafel met slapende gasten.

Bekijk het kind naast Horace. Het weigert zijn soep op te eten en zit daar als straf.
Ga het café uit. Neem het pad naar boven en ga de kerk in.



Aoum, LR3-batterij  

Praat in de kerk met Aoum. Ze wil helpen, maar alleen als Clodomir bewijst dat hij van boven komt. Ze wil een LR3-batterij als bewijsstuk.
Ga de kerk uit.

Praat met Peige. Ze zegt dat de goden misschien kunnen helpen de batterij te vinden. Ze vertelt waar haar boek over gaat. De hint is dat Clodomir naar de heiligste plek van de goden zal moeten gaan.
Ga onder het scherm uit.

Ga naar rechts en praat met smid Klang. Die heeft niets belangrijks te melden.

Ga terug naar links en ga net zo lang naar links tot je bij het beeld bent.
Klik op het beeld. Geef de kaars aan het beeld. Een kaars valt om.
Pak links van die kaars de afstandsbediening (remote) op.

Ga rechts terug naar de rand van het dorp en ga dan de grot in.
Haal het zakmes (pocket knife) uit de rots waarop een doodshoofd staat.
Ga de andere gangen nog niet bezoeken, maar ga rechts terug naar het dorp: Clodomir verdwaalt anders, maar komt dan toch vanzelf bij de kerk terecht.

Ga de trap af en bij Gracia naar rechts.
Gebruik de werkbank en combineer de afstandsbediening met het zakmes.
Druk op het symbooltje en Clodomir heeft batterijen (LR3 batteries) in zijn inventaris.
Gebruik de werktafel nogmaals en combineer het zakmes met het radertje.
Druk op het symbooltje en Clodomir heeft een gerepareerd radertje (perfectly perfect gear) in zijn inventaris.
Zoom uit.

Breng de batterijen naar Aoum. Zoom dus uit, ga naar links en neem het pad omhoog.
Ga de kerk in en geef de batterijen aan Aoum.
Zij komt ook van de bovenwereld, maar weet de weg terug niet.
Hyssein is de enige die dat weet en Croc is de enige die weet waar Hyssein woont
Breng dus een bezoekje aan Croc:



Het doolhof  

Ga de kerk uit.
Schraap met het zakmes wat salpeter (saltpeter) van de gevel af.
Praat met Peige.

Neem het pad omhoog en praat met Croc over het doolhof. Croc zegt dat een hoofd hem helpt de juiste weg te nemen. Hij wil het hoofd niet uitlenen, omdat het hem leuke verhalen vertelt.
Praat nogmaals met Croc en geef hem het moppenboekje. Croc laat hem nu het hoofd lenen.
Pak het hoofd (head-compass) van de ton af.

Ga naar rechts, naar onder en naar links.
Ga de grot door.
Clodomir is bij een waarschuwingsbord en het hoofd komt los uit de inventaris.
Volg het hoofd de linkergrot door, dan links.
Pak de boekrol (scroll) op. Die geeft de tip dubbel te klikken om sneller te gaan. De rol verkruimelt onmiddellijk.

Ga naar links. Zie dat er rechts een mijnader voor kolen te zien is. Hier kun je nog niets mee doen. Clodomir heeft daarvoor een pikhouweel nodig.
Volg het hoofd naar rechts.
Volg het dan de grot met de trap door.
Dan 2x naar rechts. Het hoofd heeft je bij zijn lijk gebracht.
Praat met het hoofd en gebruik alle gespreksopties.
NB: als je het hoofd bent kwijtgeraakt, kom je vanzelf op een bekende plek terecht en ontmoet je het hoofd weer.
Het hoofd waarschuwt je voor Hyssien. En het zegt dat het al jaren droomt over de kauwgum die hij vroeger had.

Bekijk de leren buidel bij het skelet en open hem.
Bovenaan het scherm verschijnt nu een plattegrond (babyrinthe) van het doolhof.
Open hem, maar er is nog geen wijs uit te worden.
Sluit hem d.m.v. de rode pijl.

Bekijk de inventaris en je ziet dat er kauwgum (bubblegum) en een snoepje (taffy) aan toe is gevoegd.
Geef de kauwgum aan het hoofd en hij zegt op een vage manier waar Hyssien te vinden is.
Praat met het hoofd. Dat gaat niet met je mee.

Ga rechtsonder het scherm uit. Er is daar niets te vinden of te doen.
NB: als je terug gaat kom je op een andere plek terecht dan waar je was.
Het is dus tijd om de plattegrond (babyrinth) te gebruiken.
De verschillende kleuren van de pijlen geven aan op welke plaats je terecht komt.

Je kunt nog wat voorwerpen voor de inventaris vinden in het doolhof. Ga daarnaar op zoek:
Ga bij het hoofd naar rechtsonder. Pak daar bij het stapeltje hout een ster (star shape) op.
Ga naar links. Je komt niet terug bij het hoofd, maar op een stukje grond waar een rode paddenstoel staat. Pak de giftige paddenstoel (disturbing mushroom) met het blikje.
Je ziet in het doolhof af en toe een soort kabouter, die verdwijnt als je ernaar kijkt.

Om uit het doolhof te komen, moet je weer bij het hoofd terecht komen.
Ga naar rechts. Je ziet een fez linksboven liggen, die je niet kunt pakken.
Ga rechts. Je bent nu weer bij waar de paddenstoel was, maar dan op het middenpad.
Ga de trap op in de grot. Er ligt hier onder meer een broek linksboven, maar er is op deze plek niets te doen.
Ga naar rechts en je bent weer bij waar de paddenstoel stond, maar op het bovenste pad.
Loop naar rechts en je bent bij het hoofd.

Ga nu naar rechts en kies daar de grot in het middendeel van het scherm. Je komt bij een huisje bij een meer terecht en de plattegrond is verdwenen.



Hyssein  

Bekijk de informatie over paddenstoelen aan de muur en andere dingen die er te zien zijn.
Er is hier niets te vinden of te doen.
Pak links van de trap de driehoek (splendid red wooden triangle) op van de steiger.
Kijk door het raam en ga de deur door.
Een magiër verschijnt, als je iets aanraakt of bekijkt. Praat met hem. Het is Hyssien.
Clodomir biedt aan zijn hulpje te worden.
Zijn geschiktheid moet eerst beoordeeld worden en daarvoor moet hij een blokpuzzel doen.

Kijk naar de doos op de vloer en gebruik hem.
Klik op de appel en zet hem in het ronde vakje.
Zet ook de ster, de kubus, de maan, de driehoek en het radertje in de vakjes.

Hyssein geeft een nieuwe opdracht.
Kies yes als de magiër vraagt of je ook magiër wilt worden en Clodomir heeft zijn tweede opdracht vervuld. Hij wordt als hulpje aangenomen.

Praat met de magiër.
- Hij weet niet hoe je bij de oppervlakte kunt komen;
- Hij vertelt je over de archieven waar in de oudste documenten iets te vinden is;
- Ook zou er in de kerk iets te vinden kunnen zijn;
- Horace heeft de sleutel van de archieven en zit in het café;
- De magiër interesseert zich voor de slakkenraces waarvan Clodomir fan is;
- Clodomir mag het destillatietoestel gebruiken.

Bekijk het kookboek op de werktafel.
Blader er door heen door links of rechts van het boek op de andere bladen te klikken.
Enkele ingrediënten zitten in de inventaris.

Bekijk het destillatieapparaat (alembic). Gebruik het.
Op de werktafel zie je een flesje lichtgevende stof, een pot lichtgevende kristallen, een pot sterrenscherven en een potje gebakken stokjes staan. Hiermee kun je spullen uit de inventaris mengen. Zoom uit.

Bekijk de vijzel en andere dingen in het huisje.
Pak rechts op de vloer het reageerbuisje (empty vial) op en verlaat het huisje.

Hyssein geeft je altaarwijn (altar wine) mee voor Aoum en paddenstoelenlikeur (mush spirit) voor burgemeester Horace.

Ga de trap op en je bent weer in het doolhof bij het waarschuwingsbord.
De plattegrond staat weer op je scherm.
Ga naar rechts. In het midden van het scherm zie je een plasje zuiver water onderaan in de rechter rotswand.
Gebruik het reageerbuisje en Clodomir heeft een buisje zuiver water (vial of pure water) bij zich.
Ga terug de grot door en dan de grot bij het waarschuwingsbord.

Ga het huisje in, lees het kookboek nog eens en zoom uit.

Gebruik het destillatieapparaat.
Doe de lichtgevende stof in het apparaat en voeg dan het zout, het snoepje en het zuivere water toe.
Druk op het symbooltje.
Clodomir heeft nu een reageerbuisje met een smaakversterker (taste enhancer) in zijn inventaris.
Zoom uit.

Ga naar buiten, neem de trap en ga bij het waarschuwingsbord naar rechts.
Ga de trap af, het dorp in.



De archiefsleutel  

Ga het café in en praat met Horace over de archieven.
Bied daarna je hulp aan en praat verder.
De zoon van de burgemeester eet zijn soep niet op en de vrouw van Horace vult zijn drinkbeker niet als hun zoon de soep niet eet.

Clodomir moet de zoon op de een of andere manier aan het eten krijgen en dan krijgt hij de sleutel van de archieven.
Geef de paddenstoelenlikeur aan Horace, maar dat vindt de waardin niet goed. Praat met haar.
Praat met het jongetje en geef hem de smaakversterker. Het kind eet zijn bordje leeg.
Praat met Horace. Die verwijst naar Klang, de smid, die de archiefsleutels heeft.

Ga het café uit en dan naar rechts.
Praat met de smid. Hij heeft de sleutel aan priesteres Aoum gegeven om te zegenen.

Ga naar links en neem dan het pad naar boven.
Praat met het lezende meisje en ga de kerk in.
Praat met de priesteres. Ze heeft de sleutel aan Crok gegeven.
Geef Aoum de altaarwijn en ga de kerk uit.

Ga dan rechtsboven het scherm uit en lees het bordje voor Croks deur. Hij is een formulier gaan halen.
Pak op de grond de sleutel (archives key) op.
Ga naar rechts.
Ga dan naar onder en naar rechts.



Het archief  

Ga de trap op. Clodomir doet zelf de deur van het slot en gaat naar binnen toe.
Praat met de archiefbewaarster. Dat is Cervoise van het café.
Ze is te druk met haar andere taken om de boeken te hebben gelezen. Ze zegt Peige, de lezeres bij de kerk, te raadplegen over boeken.
Praat verder. Ze heeft de naam van de schrijver nodig om het boek te kunnen vinden.

Clodomir zal alle boeken moeten bekijken om te vinden wat hij zoekt.
Bekijk het register en eventueel de rest van de bibliotheek, zoals op het tafeltje het leerboek Frans.
Gebruik het leerboek.
Bekijk het nogmaals en je ziet dat het spel van het Engels naar het Frans is omgezet! Klik op 'Menu' en zet het spel om naar het Engels.

Ga naar Peige bij de kerk toe: ga de bibliotheek uit. Ga naar links en dan bovenaan het scherm uit.
Praat met Peige.
Zij zegt dat in het 2e en 4e deel van de burgemeesters logboeken over de bovenwereld geschreven wordt.
Deel 1 is zoekgeraakt en is waarschijnlijk bij Hyssein te vinden.
De 1e burgemeester was een vrouw, Olive Queen. Die zal over het begin van het dorp hebben geschreven.

Ga terug naar de bibliotheek: naar onder en dan naar rechts en dan de trap op.
Vraag Cervoise naar het logboek van Olive Queen.
Zoals Peige al had verteld, is dat boek er niet. Clomodir zal daarvoor Hyssein moeten bezoeken.
De archiefbewaarster zegt dat Peige het logboek van Connor heeft en dat ze Olive Queens boek graag terug wil hebben.

Ga naar Hyssein om deel 1 te vinden.
Ga dus de bibliotheek uit, ga naar links en weer links.
Ga de grot door. Ga bij het waarschuwingsbord door de rechter grot. Je komt bij de magiër aan.

Ga het huis in.
Hyssein is niet thuis tot je iets bekijkt.
Vraag hem naar het logboek (I'm looking for Olive Queen's journal).
Hij zegt dat het ergens anders is, maar als je naar het stapeltje boeken kijkt, op de tafel aan de onderkant van het scherm, blijkt het daar wel degelijk te zijn.
Hyssein verbiedt je het te pakken.

Bekijk het kookboek op de werkbank nog eens.
Van het recept voor rookbommen heb je bijna alle ingrediënten op de kool na.
En voor de digestive potion heb je alleen nog citroen nodig.

Praat weer met de magiër en vraag naar het logboek. Hij geeft het niet.

Ga het huis uit en de trap op.
Ga naar rechts, dan de trap af en naar boven.
Ga de kerk in en praat met Aoum. Ze heeft niets concreets te melden.

Ga de kerk uit.
Ga onder het scherm uit.
Bezoek eventueel het café en praat met de waardin.

Ga daar weg en ga naar rechts. De smid is weg en er ligt een pikhouweel (pickax) bij het aanbeeld. Pak hem op.
Ga 2x naar links.

Het enige wat je nog nodig hebt om een rookbom te maken is kool. Ga het doolhof in:
Ga door de grot en dan door de linker grot en links.
Gebruik de houweel op de mijnader en Clodomir heeft een stukje steenkool (lump of coal) in zijn inventaris.



De rookbom, het logboek  

Ga naar de magiër om een rookbom te maken.
Ga dus de grot door, dan weer de volgende grot door en daarna door de grot bij het waarschuwingsbord.
Ga het huis in.
Bekijk het boek nog eens op de bladzijde waarop het rookbomrecept staat. Zoom uit.

       

Gebruik het destillatie-apparaat.
Gebruik het lichtgevende kristal en doe er dan het kooltje, het slablaadje en de salpeter bij.
Klik op het flesjessymbool onderaan het apparaat en er zit een rookwolk (cloud of smoke) in de inventaris. Zoom uit.
Rook vult de kamer en de magiër verdwijnt.

Pak Olive Queens logboek (journal) en verlaat het huis via de rode pijl op het scherm.
Bekijk het logboek. Clodomir moet iemand vinden die de nuttige en onnuttige informatie voor hem bekijkt.

Ga naar Peige bij de kerk toe:
Ga daarvoor de trap op, dan naar rechts, de trap af en dan naar boven.
Praat met Peige.
Laat haar dan het logboek zien door op Peige te klikken en dan op het logboek. Ze wil het pas lezen als ze een boekenlegger heeft om in haar andere boek te leggen.

Ga het scherm uit naar onder.
Ga naar rechts en dan de archieven in. Pak op de vloer de gebruikte boekenlegger (worn out bookmark) op.

Ga de bibliotheek uit, ga naar links en dan boven het scherm uit.
Geef de boekenlegger aan Peige, maar ze weigert die omdat het een oude is.
Praat verder met Peige. Je moet op zoek naar een nieuwe.

Ga naar onder, naar rechts en de bibliotheek in. De archiefbewaarster is er.
Praat met haar. Ze zal je een boekenlegger geven als je er een oude voor teruggeeft.
Geef de oude boekenlegger en je krijgt er de mooiste boekenlegger (immaculate bookmark) die ze heeft, voor terug.

Ga de bibliotheek uit, ga naar links en dan naar boven.
Geef de nieuwe boekenlegger aan Peige.
Als Peige uitgelezen is, hoort Clodomir dat de weg terug naar de bovenwereld er niet in staat, maar dat er wat verstopt zit in de boekenkaft.

Praat weer met Peige die je over haar nieuwe boek vertelt. Het verhaal gaat over een blanco boek dat in het vuur wordt gegooid.

Ga naar de smid toe: ga dus naar onder en naar rechts.
Gebruik de werktafel.
Leg het logboek en het zakmes op de werktafel en druk op het symbooltje.

       

Je krijgt wat blanco documenten (blank slips) in je inventaris.
Zoom uit. En bekijk de papieren. Daar is nog niets op te lezen, maar Clodomir vraagt zich af of dat echt zo is.



Inhoud van de documenten  

Vaak zijn onleesbare papieren te lezen met citroensap en warmte.
Ga dus citroenen of warmtebronnen zoeken.
Ga naar links en ga het café in.
Zie dat er een schaal citroenen staat, maar Clodomir kan ze nog niet pakken of met de documenten gebruiken. De kandelaar is te hoog.

Ga naar buiten.

Bekijk de kom met lichtgevende poeder naast het huisje.
Het poeder is niet warm genoeg, maar ruikt wel naar citroen. Het is niet te gebruiken.

Ga naar rechts en bekijk de haard, die gloeiend heet is.
Gebruik de blanco documenten met de haard en er verschijnen tekeningen op.
Clodomir heeft nu een logboek met informatie (revealed slips).
Kijk ernaar en Clodomir zegt dat hij iemand moet vinden die ze bestudeert.

Ga links naar het volgende scherm en dan naar het scherm bovenaan.
Geef de documenten aan Peige. De info is voor Clodomir niet van belang, maar er zouden meer papieren bij Olive Queens graf moeten liggen.
Praat verder met Peige. Ze geeft een hint met de begrafenisondernemer te praten.

Ga bovenaan het scherm uit en dan bovenaan naar het kerkhof.
Clodomir zegt dat het kerkhof te groot is om te onderzoeken en dat er een makkelijker manier moet zijn.

Ga onderaan het scherm naar Croc, de begrafenisondernemer toe, maar die is er nog steeds niet.
Peige noch de andere mensen uit het dorp zullen je kunnen zeggen waar Croc is.

Ga naar de smidse. Vanuit Crocs huis is dat: naar rechts, naar onder en naar rechts.
Zie bij de kisten vooraan het boek 'vertaling voor dummies' liggen (translation for dummies). Pak het op. Clodomir kan het nog niet gebruiken.

Ga dus vanuit de smederij naar links.
Ga bij Garcia links het dorp uit en dan door de grot.
Ga bij het bord door de grot en ga Hysseins huis in.
Raak iets aan en praat met Hyssein, die dan tevoorschijn komt. Hij zegt dat Garcia misschien weet waar Croc is.

Ga dus het huis uit en de trap op en rechts het dorp in.
Praat met Garcia. Hij zegt dat hij Croc naar Hyssein heeft gestuurd.

Ga dus weer terug naar Hussein: naar links, de grot door en de grot bij het bord door.
Ga het huis in en praat weer met Hyssein. Hij weet niet waar Croc is, maar dat Croc iets heeft om hem door het doolhof te leiden. Hij bedoelt natuurlijk het hoofd.

Ga naar buiten. Ga de trap op en zoek de plek waar het hoofd is. Ga daarvoor bij het bord links, ga de trap op en dan rechts en weer rechts.
Praat met het hoofd. Ook die weet niet waar Croc is.

Loop naar rechts en daar is Crok.
Clodormir brengt Crok uit zichzelf naar diens huis.
Praat met Croc. Croc zegt dat Olive in de kerk begraven ligt.
De 4 panelen op het altaar geven de plaats aan, maar die zijn in 4 verschillende oude talen geschreven.

Ga naar rechts en praat met Peige.
Ga de kerk in. Bekijk het altaar.
Gebruik het vertaalboek voor dummies op de inscripies, maar je moet eerst toestemming vragen aan Aoum.
Praat met haar en gebruik dan het vertaalboek weer met de inscripties.



Vertaling inscripties  

Bovenaan zie je de vier te vertalen inscripties staan.
Ga eroverheen met de muis. Ze zijn onleesbaar.
Links zie je een onbegrijpelijk tekst in een wolkje. Dat is een blad uit het boek om één van de inscripties mee te vertalen.
Rechts staat het vertaalboek.
Druk op de pijltjes bij het wolkje om een van de inscripties te vertalen en naar een andere oude taal uit het boek te gaan.

 

Klik op het blad in het wolkje.
Kies met het pijltje steeds een andere taal.
Uiteindelijk verdwijnt het rookwolkje en kun je de 4 teksten allemaal lezen.
Rechts verschijnt in een wolkje de pikhouweel.
Beweeg de muis over de inscripties bovenaan. De vertaling is niet van belang, maar er staat:
1 Mijn buurman en ik staan vaak tegenover elkaar. Blauw waardeert kennis.
2 Vier kleuren voor een raadsel: blauw, geel, rood en groen. Groen is de schuilplaats voor het leven.
3 Iedere buurman is een deel van mij. Rood is hebzuchtig.
4 Ik ben lichter dan mijn buurman, degene het verst weg is. Geel houdt van wat glittert.

Sla met de pikhouweel in het wolkje op de 4 inscripties. Drie ervan breken.
Clodomir pakt vanzelf ontwikkelingsplannen (development plans) uit een van de kapotte inscripties. Die komen uit de begintijd van het vuilnisbeltdorp.
Kijk ernaar in de inventaris.

Bekijk nu wat er achter de inscripties in het altaar nog meer verborgen is.
Er ligt een schat in de rechternis, maar Aoum verbiedt je die te pakken.
Ook liggen er de overblijfselen van Olive Queen in.
Er is op de ontwikkelingsplannen na, niets uit de nissen te halen.

Praat met Aoum en ga de kerk uit.
Laat de plannen aan Peige zien, maar ze kan je niet helpen.
Bekijk ze zelf en Clodomir zegt dat iemand met een goed richtinggevoel kan helpen ze te ontcijferen. Dat is het hoofd natuurlijk!

Ga naar onder en ga het café in.
Kijk eventueel naar de lege fruitschalen en praat eventueel met de barkeepster.
Pak de citroen (lemon) van de vloer en ga weer weg.

Ga naar links. Het hoofd is daar. Praat met hem.
Geef de plannen aan hem. Het hoofd heeft wat tijd nodig om de plannen te begrijpen.
Hij zegt dat er een trap is achter het dorp bij de stortplaats en dat hij je daar wil ontmoeten.

Ga rechts het dorp in en dan bij de smidse naar boven.
Het hoofd is daar en zegt dat de trap onder de vuilnishoop ligt.
Het lukt niet de troep weg te ruimen.

Herinner je dat in het receptenboek bij de magier een toverdrank stond die voedsel composteert. Je had er een citroen voor nodig, die je nu bij je hebt.



Naar de oppervlakte  

Ga naar Hyssein toe: ga steeds naar links tot je het dorp uit bent.
Ga de grot door. Ga bij het waarschuwingsbord de rechtergrot in.

Ga het huis in en praat met de magiër.
Gebruik het boek en bekijk het digestive potionrecept. Zoom uit.

Gebruik het destilleerapparaat.
Haal een stukje ster uit het potje met sterrenscherven.
Doe er een citroen bij, het flesje paddenstoellikeur en de paddenstoel in het blikje.
Klik op het flessensymbool onder de ingrediënten en Clodomir heeft een fles digestive vloeistof (digestive potion) bij zich.
Zoom uit.

Praat eventueel met de magiër.
Ga het huis uit en de trap op.
Ga steeds naar rechts tot bij de smidse en neem dan het pad omhoog.

Bekijk de vuilnishoop en gooi de digestive potion erop.
Clodomir gaat even weg bij de walmen en is bij de smidse.
Ga weer het pad naar boven op.

Er is een trap zichtbaar.
Bekijk de trap die glibberig is.
Loop naar boven door de rode pijl aan te klikken..........................





Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.