SPACE QUEST 2:

Vohaul's Revenge


Remake versie


Walkthrough door Marjo ę 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Infamous Adventures/2011
Ontwerper: Origineel spel door Sierra Online / Remake versie door Infamous Adventures

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



Ruimtestation
Planeet Labion - In het oerwoudIn en voorbij de grot
Vohaul's astero´deVohaul



N.B.: De walkthrough geeft de kortste route door het spel, met de maximaal te behalen
         punten. Er is echter vÚÚl meer te genieten. Kijk dus overal rond en probeer alles uit.
         Wie weet wat je nog tegenkomt.



Intro

Schoonmaker Roger Wilco is teruggekeerd van zijn bezoek aan het ruimteschip Deltaur, waar hij de gevaarlijke vijand Sludge Vohaul versloeg. In een talkshow schept Roger op over zijn daad en beledigt hij Vohaul en zijn leger.
Vohaul heeft zich intussen teruggetrokken op een astero´de en zweert wraak te zullen nemen op Roger voor die beledigende woorden.



Ruimtestation  

Spelbediening
Ga met je cursor naar de bovenkant van je scherm en er klapt een schermpje open.
Hierin zie je een aantal iconen. Dezelfde iconen die ook aan je cursor vastzitten als je diverse keren rechtsklikt met je muisknop. Iconen om te kunnen lopen, kijken, pakken, praten, ruiken en proeven.








Naast het proef-icoon zie je een tasje-icoon. Dit is je inventaris en hierin worden alle spullen bewaard die Roger opraapt.

Helemaal rechts is het icoon waarmee je teruggaat naar het optiemenu.
Hier kun je onder andere je spel opslaan. Vul daartoe boven in het vakje een titel voor je opgeslagen spel in en klik daarna op de SAVE-knop.
Een opgeslagen spel wissen kan door de tekstregel te activeren en daarna op DELETE te klikken.
Een opgeslagen spel opstarten doe je via de RESTORE knop en het spel verlaten kan met de QUIT-knop. Het spel herstarten en vanaf het begin spelen kan me de RESTART-knop.

Aan de rechterkant zie je een aantal schuifjes waarmee je Roger's loopsnelheid kunt aanpassen (SPEED) of de geluidssterkte van de spraak (SPEECH), geluidseffecten (FX) en muziek (MUSIC) kunt regelen.

Onder de schuifjes wordt bijgehouden hoeveel van de 250 punten je op dit moment in het spel al hebt verzameld. Je krijgt namelijk punten voor bepaalde acties die Roger uitvoert.


Buiten het Ruimtestation
Roger Wilco is op de buitenkant van het ruimtestation aan het werk als de pieper van zijn polshorloge afgaat.


Ga met de cursor naar de bovenkant van je scherm en klik daar op het tas-icoon. Je inventaris klapt open en je ziet dat Roger op dit moment alleen zijn supermoderne polshorloge (1Watch) bij zich heeft. Klik op het oogicoon en aansluitend op het horloge, om het van dichtbij te bekijken.

In de close-up zie je een schermpje en drie knopjes. Verder is er nog een knipperend peer-icoon, dat aangeeft dat Roger een bericht heeft gekregen.

Druk op de onderste knop om het bericht te horen. Het is van de commandant van het ruimtestation, die Roger opdraagt om onmiddellijk een shuttle te gaan schoonmaken, die een uur geleden op het shuttle platform is gearriveerd.
Klik op Exit om de close-up te verlaten en naar het speelscherm te gaan.

N.B.: Toen je op de berichtknop drukte hoorde je een "ping". Dit gaf aan dat Roger iets
         deed, waarmee je punten verdiende. Als je in het optiemenu kijkt zie je dat je
         je eerste punt binnen hebt.

N.B.: Je kunt op diverse manieren doodgaan in dit spel.
         Als je op dit punt Roger naar rechts laats lopen, zal hij zijn magnetische grip op het
         ruimtestation kwijtraken en de ruimte in zweven.
         Het is leuk om te ontdekken op welke manieren Roger kan overlijden, maar het is dus
         ook verstandig regelmatig je spel op te slaan.

----------EASTEREGG----------
Als je dood gaat en op de RESTART knop drukt om het spel helemaal opnieuw te beginnen, krijg je een referentie naar Space Quest 1 te zien.
-----------------------------------

Zoals je weet is er in de ruimte geen boven of onder.
Die ronde, verlichte vlek boven Roger's hoofd is de ingang van het ruimtestation.
Klik er met je loopcursor op en Roger gaat naar binnen.


In het ruimtestation
Roger wordt automatisch ontsmet.
Klik na die ceremonie om je heen. Tegen de achterwand hangen ruimtepakken.
Klik met je handcursor op het lege haakje en Roger trekt zijn eigen ruimtepak uit en hangt het daar op.

Aan de rechterkant hangen vijf wandkastjes. Maak met je handcursor het middelste kastje open en Roger haalt er zijn bezittingen uit. Kijk in je inventaris. Het is een bon voor een fluit (order form), die ingevuld is en klaar om te verzenden, een dialect vertaler (translator), een elastische sportslip (athletic supporter) en een Rubic's cube.

Loop dan door de deur aan de linkerkant de centrale commandoruimte in.
Hier krijgt Roger te horen dat hij onmiddellijk naar het shuttle platform moet gaan, als hij zijn baantje wil houden.

Aan de linkerkant zie je een grote, holle plastic zuil met een deuropening. Dit is een transportbuis.
Stap erin en Roger wordt naar het shuttle platform getransporteerd.

Daar aangekomen zie je de gesloten deuren naar het platform.
Aan de linkerkant staat een controlepaneel. Gebruik je handcursor erop en Roger duwt op de knop om de deuren te openen.

Loop over de loopplank naar het ruimteschip.
Roger komt in het schip een paar stevige jongens tegen die hem bewusteloos meppen.


Vohaul
Na een poosje komt Roger weer bij. Hij is geboeid en op het astero´defort van Sludge Vohaul!
Vohaul is bezig snode plannen te smeden. Hij wil een legertje gekloonde verzekeringsagenten naar de planeet Xenon brengen. Maar Vohaul wil vooral Roger laten lijden voor alle schade en ergernis die hij heeft aangericht, toen hij Vohaul's plannen dwarsboomde in Space Quest 1. Hij laat Roger naar de planeet Labion brengen, waar hij in de mijnen moet gaan werken.




Planeet Labion - In het oerwoud  

Op Labion aangekomen, wordt Roger onder bewaking naar de mijnen gevlogen.
Onderweg geraken ze echter zonder brandstof en storten ze neer. Alleen Roger overleeft het.
Je hebt nu 10 van de 250 punten.


Landingsplek in het oerwoud
Doorzoek de bewaker die aan je voeten ligt en die je een beetje geplet hebt toen je erop viel. Roger vindt een magneetkaartje.
Bekijk de gecraste hovercraft. Roger hoort iets piepen.
Doorzoek de hovercraft en pak de instabiele batterij. Het piepen stopt.

Loop niet zomaar over allerlei open grasplekken. Er kunnen valkuilen onder verborgen zijn.
Loop voorzichtig langs de onderkant van het gras naar rechts.

Als je de plek met de grote paarse paddenstoelen bereikt, huppelt een klein groen konijntje naar links.
Je kunt niet veilig voorbij die paarse paddenstoelen lopen, ga dus terug naar links.
Nu ben je getuige van de dood van het groene konijntje.
Haal het dode konijn uit de valkuil. je weet nooit wanneer je dat nog kunt gebruiken.


Roze wezentje
Ga over het smalle pad achter de hovercraft tussen de bomen omhoog en je komt op een plek waar je twee vreemdgevormde bomen ziet staan.

Als je hier wat lang blijft treuzelen komt een hovercraft met twee bewakers aanvliegen. Ze zullen Roger uiteraard op zicht doodschieten.
In de voorste boom klimmen is niet verstandig. Er zitten vleesetende vliegen in.
Je kunt je wel achter die voorste boom verschuilen en wachten tot ze voorbij zijn.
Het beste is om meteen naar rechts te lopen, over het smalle paadje aan de onderkant van je scherm.

Aan de andere kant van de struiken ziet Roger een klein roze wezentje dat in een valstrik is geraakt. Bevrijd het wezentje.
De struiken zijn hier ondoordringbaar voor Roger. Hij kan niet verder naar rechts, het wezentje achterna.


Brievenbus
Loop dus terug naar de plek met de twee bomen.
Volg nu meteen het pad omhoog langs de heg en ga dan snel naar links, naar het volgende scherm, voordat die hovercraft weer komt.

Hier staat een grote brievenbus midden in het oerwoud!
Dat is wel handig, want Roger heeft een bestelbon in zijn inventaris. Haal hem eruit (klik op de bon en daarna op OK) en stop hem in de gleuf van de brievenbus.
Na wat geblieb en geknipper, wordt het bestelde voorwerp meteen afgeleverd. Haal het fluitje uit het bakje aan de onderkant van de brievenbus.

Loop verder naar beneden, waar je een aantal blauwe paddenstoelen in het gras ziet staan.
Pluk een blauwe paddenstoel.
Je kunt even tegen een paddenstoel aanlopen, om te zien wat het effect ervan is. Je verstijft voor een poosje van kop tot teen.
Loop daarna voor de rotsblok naar links en vervolgens omhoog langs de dikke boom.


Spinachtige plant
Je arriveert op een plek waar een bolvormige vreemde plant wezen zijn plakkerige tentakels als een web op de grond heeft gelegd.
Aan de overkant zie je een roze wezentje bessen plukken. Als hij Roger ziet, gaat hij er snel vandoor.

Je zou kunnen proberen om voorzichtig te navigeren tussen de plakkerige tentakels, naar de grote boog aan de overkant. Dit is de juiste methode in het originele Kings Quest 1 spel.
In deze remake versie zal het je echter niet lukken om zo bij de bessen te komen.

Open je inventaris.
Klik op de instabiele batterij en klik daarna op het dode konijn.
Haal deze combinatie uit je inventaris en leg hem op de plakkerige takken voor je voeten.
Nadat de spinachtige plant uitgeschakeld is, kun je veilig rechtstreeks naar de overkant lopen. Pluk hier een aantal sterk geurende rode bessen.
Je hebt nu 55 punten.


Moeras
Loop terug naar de plek met de blauwe paddenstoelen.
Ga van hieruit naar rechts en je komt bij de plek met de twee bomen, waar die hovercraft steeds overvliegt.

Loop hier over het pad langs de heg omhoog. Ga dan achter de heg naar rechts en je arriveert aan de rand van een moeras.
Je ziet hier het roze wezentje, dat iets over zijn lijfje smeert en dan het water in gaat.
Je kunt, als je wilt, het wezentje achterna gaan en ook het moeras inlopen.
Waad dan verder naar rechts en er duikt een zeemonster op, dat Roger zal opeten.

Het is dus verstandiger om eerst de sterk geurende, rode bessen uit je inventaris te halen en daarmee op Roger te klikken. Hij zal zich dan, net als dat roze wezentje met de bessen insmeren.
Loop daarna het moeras in en waad verder naar rechts.
Het monster komt, slikt Roger in, maar zal hem weer uitspuwen dankzij de bessen.


Waad een stukje verder naar rechts en ga vervolgens een stukje omhoog. Het moeras wordt hier zo diep dat Roger moet zwemmen.
Klik op dit punt met je handcursor op het water. Roger haalt diep adem en duikt naar beneden.

Zwem verder naar beneden en naar links. Op het einde van de tunnel zal Roger vanzelf omhoog gaan. Er is een grot, waar een lichtgevende steen op een rotsblok ligt.
Klim uit het water en pak de lichtgevende steen.
Klik met de handcursor op het water in de grot en Roger zal weer in het water duiken.
Zwem naar rechts en naar boven, tot je weer aan de oppervlakte in het moeras bent.

Zwem/waad hier verder naar rechts.
In het volgende stukje moeras ga je verder naar rechts en klim je op het droge.


Ravijn
Loop verder naar rechts en je staat voor een diep ravijn.
Aan de rand van het ravijn staat een de dikke stam van een dode boom.
Gebruik je handcursor op de dode boomstam en Roger geraakt veilig aan de overkant van het ravijn.


Jager's kampplaats
Loop verder naar rechts en je ziet vier bomen.
Loop tussen de bomen door.

Enige tijd later wordt Roger wakker in een kooi.
De vleesetende jager die hem gevangen nam, zit bij zijn kampvuurtje.
Treuzel niet te lang als je niet op de barbecue wilt eindigen.

Spreek de jager aan.
Als hij naar de kooi loopt, krijg je even de controle over je cursor.
Haal onmiddellijk de blauwe paddenstoel uit je inventaris en gooi hem naar de jager.
Die valt als het goed is, precies naast de kooi op de grond.

Doorzoek de jager en Roger vindt de sleutel van de kooi.
Gebruik de sleutel op de deur van de kooi en Roger is weer vrij.

Loop de kooi uit.
Pak het opgerolde touw dat aan de boom naast de kooi hangt.
Loop dan langs de boom omhoog, achter de bosjes.


Ravijn
Je arriveert aan de rand van het ravijn. Tussen de bomen in de verte zie je het landingsplatform waar je aankwam op deze planeet.

----------EASTEREGG----------
In de rotsen aan je voeten zie je een deel van een trap. Ruik eraan en Roger vindt een mini-toetsenbord waar hij een wachtwoord moet intypen.
De hint voor dit wachtwoord, vind je in de manual.pdf, die bij het spel wordt geleverd.
Hierin zie je een mededeling over de beroemde "THE IA BAR", de bar waar legendes aan het publiek en de paparazzi ontsnappen en de hele nacht rondhangen.

Typ als wachtwoord in: LEGENDS NEVER SLEEP.
Hierna kun je de trappen aflopen en kom je in de beroemde IA Bar terecht.
Je vindt hier onder andere de medewerkers van Infamous Adventures, de winnaar van de cameo-contest, alsmede een metal-band die de beginmelodie van Space Quest 4 speelt.
-----------------------------------

Blijf niet te lang dralen en loop verder naar links, langs het ravijn.
Je komt dan weer uit bij de plek waar je het ravijn overstak.

Haal het opgerolde touw uit je inventaris en bind het vast aan de boomstam die over het ravijn ligt. Roger daalt automatisch af langs het touw.

Onderaan het touw zie je links en rechts een plateau.
Uiteraard wil je naar het linker plateau.
Klik rechtsbovenaan in je scherm op de pijl naar beneden en Roger zakt nog een stukje langs het touw naar beneden.
Klik dan op SWING en Roger begint te zwaaien.
Klik op JUMP als hij na een aantal keren zwaaien boven het linker plateau is. Intussen probeert de yeti hem te grijpen. Geef hem niet meer dan twee keer de kans zijn armen naar je uit te steken!

Als alles goed ging, landt Roger op het plateau.
Je hebt nu 73 punten.




In en voorbij de grot  

Loop vanaf het plateau een klein stukje naar links, de grot in. Het is hier donker, haal dus de gloeiende steen uit je inventaris en klik ermee op de duisternis.
Loop dan verder door de grot.

Roger belandt in de vallei waar de roze wezentjes wonen.
De hoofdman is Roger dankbaar voor het redden van een van zijn onderdanen. Hij wil hem dan ook helpen de vallei te verlaten.
Als Roger zover is, hoeft hij "het woord" maar te zeggen.

Er is niet veel te zien in de vallei, dus spreek het roze mannetje aan. Roger's dialectvertaler opent.
Type op je toetsenbord THE WORD en duw op de enter-knop om het te bevestigen.
Het mannetje schuift de steen opzij en Roger daalt af in het gat.


In de grot
Het is donker, dus haal de gloeiende steen uit je inventaris en klik je ermee op de duisternis. Roger stopt de steen in zijn mond, omdat hij met zijn handen de ladder moet vasthouden.


- Onderaan de ladder aangekomen kruip je naar rechts, totdat je bij
  een plek komt waar je een touw kunt vastpakken om verder af te
  dalen.
- Bij de eerste splitsing klik je met je loopcursor naast het touw,
  zodat Roger het touw loslaat en weer op zijn knieŰn kan kruipen.
- Ga hier naar rechts.

- Bij het volgende touw zak je helemaal tot het einde van het touw.
- Ga hier naar links.
- Bij het volgende touw zak je weer verder naar beneden tot het
  einde van het touw.

Je ziet nu aan de linkerkant in de gang een bordje met het woord "warning" en aan de rechterkant een krat en een mijnkarretje.

Klik met je handcursor op het mijnkarretje en Roger gaat zijn vrijheid tegemoet.


Ondergronds meer
Als Roger bij het ondergrondse meer is beland, heb je 99 punten.
Stap het meer in en zwem naar rechts.
In de volgende grot zie je in de achtergrond twee doorgangen.
Kies voor de rechter doorgang en Roger verlaat veilig de grot.


Labion Terror Beast
Onderaan de watervallen ga je naar rechts.
Stap uit het water.

Je staat op een kleine open plek, maar nergens is een doorgang naar het gebied erachter.
Bekijk de grote rots. Er staat een mededeling op. Dit is het gebied van de "Labion Terror Beast".

Ga met je voeten in het water staan.
Haal het fluitje uit je inventaris en klik ermee op Roger.
Het beest komt als een wervelwind op het geluid af, dwars door de rots.
Je zou van die opening gebruik kunnen maken, maar het beest laat je niet langs.

Haal Rubic's Cube uit je inventaris en gooi de kubus naar het beest.
Die raakt zo ge´nteresseerd, dat je op je gemak onopgemerkt door het gat in de rots kunt lopen. Raap wel onder de doorgang nog een steen op.


Landingsplatform
Aan de andere kant van de rots zie je het landingsplatform!
Uiteraard wordt het zwaar bewaakt, dus blijf achter die struiken staan.
Je zult die bewaker op de brug moeten uitschakelen.
Je kunt de steen naar hem gooien, maar die komt niet ver genoeg.
Combineer dus in je inventaris de steen met de elastische sportslip. Schakel met deze zelfgemaakte katapult de bewaker uit.

Loop naar de poot van het platform.
Nu komt het goed van pas, dat je helemaal in het begin van het spel de dode bewaker doorzocht. Haal zijn magneetpasje uit je inventaris en gebruik het om de deur te openen.
Roger stapt in de lift en gaat omhoog.


Shuttle
De shuttle waarmee Roger op de planeet aankwam, staat er nog.
Klik erop met je handcursor om naar binnen te gaan.


Klik met je handcursor op het besturingspaneel.
Een schermpje klapt open.
- Duw op de POWER knop om de machine aan te zetten.
- Klik op de ronde knop.
- Klik op de THRUSTER knop om gas te geven.
- Klik onder de hendel aan de rechterkant om hem naar je toe
  te trekken en de shuttle stijgt op.


Halverwege de vlucht verschijnt Vohaul op het communicatiescherm. Hij neemt de besturing van Roger over en loodst de shuttle naar zijn Astero´de.
Je hebt nu 166 punten.




Vohaul's astero´de  

Landingshal
Roger stapt uit de shuttle. De deuren achter hem zijn gesloten.
Loop over het pad linksonder en je komt bij een rode liftkoker.
Stap in de lift en je krijgt een aantal levelopties: 1 - 4 - 5 - EXIT


Vijfde verdieping
Duw op knop 5 om naar de vijfde verdieping te gaan.
Daar aangekomen zie je een bureau waar een magneetpasje op ligt. Dat raap je uiteraard op.

In de achterwand zie je een electrisch krachtveld voor de ingang naar de cellen.
Het controlepaneel zit rechts van de ingang. Klik erop en je ziet het van dichtbij. Om het krachtveld uit te schakelen zul je de juiste code moeten indrukken. Die ken je echter nog niet.


Vierde verdieping
Ga terug naar de lift en druk op knop 4.
Op de vierde verdieping aangekomen loop je naar rechts.
Loop verder door de tunnel en je arriveert voor het Monolith Burger Restaurant. Ga naar binnen.

Loop naar rechts en je ziet het tafeltje dat speciaal voor Vohaul is gereserveerd.
Op het tafeltje ligt een aansteker. Steel hem.

N.B.:
Achter Vohaul's podium, in de grote M op de muur, hangt een hamburgerautomaat.
Doorzoek hem en je vindt een hamburger. Je krijgt er geen punten voor.
Je zou naar rechts kunnen lopen en daar in een van de rode bankjes kunnen gaan zitten. Daar zou je de hamburger kunnen opeten. Bedenk wel dat het niet gezond is een oude achtergelaten hamburger te eten.

Achter de balie staat een robot. Probeer hem aan te raken en hij vertelt je dat hij je zal doden als hij een wapen detecteert.
Geef hem, op eigen risico, de hamburger.


----------EASTEREGG----------
Ga meerdere malen het restaurant in. Op een gegeven ogenblik zul je het optreden van een band zien.
Ook kan er een andere maffe robot achter de balie staan, die op zijn eigen manier op de aangeboden hamburger reageert.
-----------------------------------

Verlaat het hamburger restaurant en loop naar rechts, de rode trappen op en af.
Je arriveert bij de toiletten. Ga naar binnen.
Ga het middelste hokje in.
Ben niet zo dom om een aansteker in het toilet te gebruiken.
Steel liever wat toiletpapier en verlaat dan de toiletten weer.

Loop verder naar rechts en je bent weer terug bij de lift.


Eerste verdieping
Stap in de lift en duw op de 1 om naar de eerste verdieping te gaan.
Beneden aangekomen loop je naar rechts en je arriveert weer bij de shuttle.
Loop ditmaal over het pad rechtsboven naar een andere liftkoker. Stap in. Je hebt hier andere opties dan in de linker lift, namelijk: 1 - 3 - 5 - EXIT.


Derde verdieping - bovenste niveau
Duw op de 3 om naar de derde verdieping te gaan.
Daar aangekomen zie je meerdere deuren op twee niveau's. Er schuift ook een schoonmaakrobot door de gangen. Die kun je beter mijden.
Loop naar de tweede deur en maak hem open. Ga naar binnen.

De kamer ziet eruit als een niet-geactiveerd hologram.
Aan de rechterkant staat een laag tafeltje. Hier liggen wat werktuigen, waaronder een glassnijder met een rood handvat. Steel hem.

N.B.:
Aan de linkerkant staat een ouderwetse speelautomaat, waarop je een ouderwets adventurespelletje kunt spelen. Het is niet noodzakelijk om Space Quest 2 te beŰindigen en je krijgt er ook geen punten voor.
De trollen hebben de schatten van de dwergenkoning gestolen. Jouw taak is het om ze terug te vinden. Als een trol in dezelfde ruimte is als een deel van de schat, kun je die niet oprapen. Verlaat dan de ruimte en kom even later terug. De trol is dan weer weg.
Als je op de knop TREASURES klikt, zie je welke schatten je al gevonden hebt.

Als je zover bent dat je de kamer wilt verlaten, duw je op het controlepaneel, links van de deur.

De volgende twee deuren zijn gesloten.
Loop verder naar rechts en stap in de lift om op het onderste niveau te komen.


Derde verdieping - onderste niveau
Kijk uit dat de poetsrobot je niet opzuigt. Duik in de nissen en laat hem voorbij gaan.
Loop naar links, naar de deur aan het einde van de gang.
Gebruik de magneetkaart die je op de vijfde verdieping vond, in het paneeltje rechts van de deur en hij gaat open.

Dit is een comfortable kamer met een hangmat en zitzak.
Links van het computerscherm staat een prullenbak. Steel hem.

Aan de onderkant staat een bureau. Er ligt een briefje op. Lees het. Er staat op: "3 BANANA". Dat is interessant. Is dit de code voor het krachtveld bij de gevangenis?

Verlaat de kamer en loop naar rechts, naar de lift.
Zet zo nodig in het optiemenu de "SPEED" hoger, zodat Roger sneller loopt en je meer kans hebt om in een nis te komen, voordat de poetsrobot bij je is.
Ga met de lift een niveau hoger en loop hier naar links, naar de grote lift.


Eerste verdieping
Stap in de lift.
Je zou met deze lift ook naar de vijfde verdieping kunnen gaan, want ook aan deze kant is een codepaneel voor het krachtveld.
Maar binnen in de gevangenis wachten je vervolgens andere problemen.

Beter is het om nu naar de eerste verdieping te gaan.
Beneden aangekomen loop je naar rechts en je arriveert weer bij de shuttle.
Loop over het pad linksonder naar de andere liftkoker. Stap in.

Duw hier op knop 5 om naar de vijfde verdieping te gaan.


Vijfde verdieping - gevangenis
Je arriveert in de kamer voor de gevangenis.
Loop naar het codepaneel, op de muur naast het krachtveld.
Bedien het codepaneel en je ziet het schermpje waar je de code moet invullen van dichtbij.
Indachtig het briefje in de kamer, duw je drie keer op het banaan-symbool.
Het krachtveld wordt nu uitgeschakeld!

Ga de gevangenisgang in en loop verder tot je voor een rode deur staat. Maak hem open. Het is een kast en Roger vindt hier een gootsteenontstopper.

Nadat Roger de gootsteenontstopper gepakt heeft, schuiven de tralies van het hok ernaast in de grond en plafond en komt er een beest uit dat Roger een tongzoen geeft. Het lijkt onschuldig, maar dat is het niet. Denk aan de film Aliens!
Loop dus snel naar rechts, zodat het beest je niet te pakken krijgt, verlaat de gevangenisgang en stap in de lift.


Gevaarlijke gang
Ga met de lift naar de 1ste verdieping.
Loop nu over het pad rechtsonder.

Onderaan de trap loop je naar rechts. Er doemt plotseling een stalen muur voor Roger op.
Loop naar links. Ook hier verschijnt een stalen muur.
Nu verschijnt er ook nog een stalen muur voor de trap, zodat Roger niet weg kan. Tot overmaat van ramp schuift de vloer onder hem weg en zie je een poel zoutzuur.

Haal snel de gootsteenontstopper uit je inventaris en plak hem vast aan de wand waar je staat.
Even later schuiven de stalen muren weer weg en kan Roger veilig gaan staan.

In de gangen links en rechts staan robots tegen een oplaadpunt aan de muur. Ze zijn in feite loslopende vlammenwerpers, die op Roger aflopen als hij te dichtbij komt.
Kijk naar het plafond. Daar hangt een grijze leiding. Het is een sprinklerinstallatie.

Open je inventaris. Stop het toiletpapier in de prullenbak.
Zet de prullenbak op de grond voor de trap.
Pak je aansteker en steek de prullenbak in brand.
De sprinklers doen hun werk en het water zorgt ervoor dat de robots kortsluiting maken en niet meer functioneren.
Je hebt nu 203 punten.




Vohaul  

Vohaul's geheime kamer
Loop langs de uitgeschakelde robots naar rechts. Aan het einde schuift een deur open.
Roger loopt naar binnen en staat in Vohaul's geheime kamer.
Vohaul heeft even geen tijd voor Roger, hij is bezig zijn laatste verzekeringsagenten voor te bereiden voor de trip naar Xenon, waar ze de beschaving om zeep zullen helpen.

Loop de trap op om Vohaul tegen te houden.
Maar voor Roger het goed en wel beseft eindigt hij als miniatuurtje onder een glazen stolp!

Haal de glassnijder uit je inventaris en gebruik hem op de glazen stolp om jezelf te bevrijden. Verlaat dan de stolp.

Kijk om je heen.
Aan de linkerkant zie je het ventilatorrooster van de computer waar Vohault aan gekoppeld zit. Kruip naar binnen (handcursor).

Binnen zie je een pomp op en neer gaan. Erachter zit een rode knop.
Die verleiding is natuurlijk te groot, dus duw op de rode knop.
Kruip dan door het ventilatierooster weer naar buiten.
Binnen enkele secondes ligt Vohault op de grond, maar hij weet wel nog een hendel over te halen voor hij dood is.


Vergroten
Roger wil uiteraard niet zo klein blijven als hij nu is.
Loop voorzichtig over het smalle richeltje naar links.
Je arriveert dan bij het toetsenbord waarmee je de vergroter/verkleiner kunt bedienen.

Loop achter het toetsenbord om naar de aan/uit schuif en zet hem op "om" (aan).
In het balkje ernaast verschijnt de tekst "reduce or enlarge" (verklein of vergroot).
Klik op het toetsenbord.
Typ dan op je eigen toetsenbord in het balkje "enlarge" en bevestig met de entertoets.
Roger doet wat je hem opdroeg en even later zie je de machine opstarten.

Loop snel maar voorzichtig naar rechts en ga in de glazen stolp staan.
Na enige tijd heeft Roger weer zijn normale lengte.
Hij ziet meteen dat de verzekeringsagenten verdwenen zijn. Kon Vohaul ze nog naar Xenon sturen?


Ontsnappen
Loop naar de monitoren achter Vohaul's stoel. Gebruik je handcursor op de linker monitor.
Roger leest dat de astero´de in een dalende koers richting planeet gaat, waar hij zal ontploffen en dat de verzekeringsagenten op het punt staan gelanceerd te worden.
Er begint links onderaan in je scherm een klok vanaf 5 minuten af te tellen.

Doorzoek het lijk van Vohaul.
Op Vohaul's linkerhand staat een code geschreven: SHSR.

Ga weer naar de linker monitor en raak hem aan.
Roger typt de code SHSR in. Dat hielp enigszins. De lancering van de verzekeringsagenten is afgebroken, maar het klokje tikt nog steeds af.
Roger moet zien dat hij van deze astero´de ontsnapt.
Verlaat de ruimte via de smalle trappen aan de rechter kant.

Roger arriveert in een buis buiten de astero´de. Meteen bij de ingang zie je aan de wand een kastje hangen. Haal er een zuurstofmasker uit.

Loop verder door de buis naar rechts, omhoog en weer naar rechts.
Blijf lopen, tot voor het laatste rechte stuk. Zet hier je zuurstofmasker op. Loop dan verder en Roger komt veilig langs de barst.


Ontsnappingscapsule
Roger staat nu in een gang waar alarmlichten knipperen.
De ontsnappingsshuttles bevinden zich in het linker gedeelte van de gang, maar als je daarheen loopt, word je opgewacht door een dodelijke robot.

Loop naar rechts.
Je komt op een rondgang. Tegen de balustrade zie je paneeltje met een rode knop.
Er hangt een briefje onder. De knop is bedoeld om het ontploffen van de astero´de te stoppen. Dus de knop in. Roger zegt dat hij vastzit en waarschijnlijk alleen een beetje vocht nodig heeft.
Tja, je zou aan de knop kunnen likken (tongcursor), maar waarom wil je opblazen van die astero´de, Vohaul's thuisbasis, verhinderen?

Loop dus verder naar rechts over de rondgang, tot je weer in de tunnel bent.
Loop verder naar rechts en je ziet op een gegeven ogenblik deuropeningen waar een dwarsbalk voor zit. Hier zitten de shuttles achter.
Maak de meest linker deur open, voordat de robot je pakt.

In de shuttle ga je achter het controlepaneel zitten. Bedien het controlepaneel en Roger vertrekt van de astero´de. Je hebt nu 240 punten.

Eenmaal in de vrije ruimte, ontdekt Roger dat er niet genoeg zuurstof in de shuttle is.
Gelukkig zie je achteraan in de shuttle een slaapcapsule.
Stap erin (250 punten) en bekijk de aftiteling.......................................



KopiŰren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.