SPACE QUEST chapter 2: Vohaul's Revenge


MS-DOS 1987 versie

Walkthrough door Bert Jamin © 1992 www.adventurespel.nl

Uitgever: Sierra Online / 1987
Ontwerper: Mark Crowe, Scott Murphy, Sierra-Online

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Roger Wilco's avontuur.


Spelbediening  

Gebruik de pijltjestoetsen op je toetsenbord om de richting aan te geven waarin Wilco moet lopen.
Houd de toets niet ingedrukt! Als je wilt stoppen met lopen, duw je nog een keer op de laatst gebruikte toets.

Je kunt punten verdienen met je acties, ze worden bovenin je speelscherm vermeld (0/250).
Acties voer je uit door een commando in te typen in het balkje onderaan in je speelscherm.
Bevestig met de Enter-toets.
In deze walkthrough zijn de commando's (vet gedrukt).

Een opgeslagen spel opstarten, doe je door restore game te typen of met de F7 toets.
Met de pijltjestoetsen kun je door je opgeslagen spellen stappen.

Pauzeer je spel met de ESC toets of type pause.
Als je de ESC toets gebruikt, verschijnt er een menubalkje aan de bovenkant van je scherm.



De inhoud van je inventaris (inventory) kun je bekijken via 'action-inventory' of door meteen op je TAB-toets te duwen.
De loopsnelheid van Roger kun je regelen via 'speed.'
Type quit game om het spel te verlaten, of gebruik CTRL-Q (of ALT-Z).

Met F2 kun je het geluid aan of uit zetten.
Gebruik F1 om het help-menu te openen, waar je de bediening uitgelegd ziet.


Roger Wilco's avontuur  

Zich onbewust van de dingen die komen gaan, is Roger druk doende met het aanvegen van de entree van het ruimteschip. Plotseling wordt de ruimtelijke stilte doorbroken door het afgrijselijke gepiep van zijn hypermoderne horloge. Oh oh, dat kan nooit veel goeds betekenen! Van schrik laat Roger zijn bezempje vliegen. Geeft niet, want dat is pas zijn derde bezem deze week. Nu niets meer in en om handen hebbend, kijkt Roger naar waar die piep precies vandaan kwam (look watch). Als hij op de H drukt press H, leest hij zijn horoscoop. Een druk op de T levert uiterst belangrijke gegevens op over tijd en temperatuur. Ten slotte drukt Roger op de C van commando's.

           

Hij krijgt het toch wel bazige verzoek om een pas gelande shuttle schoon te maken en op te ruimen. Uit de toon van zijn baas merkt Roger op dat verder uitstel niet aan te bevelen is. Hij loopt daarom direct via de enigszins merkwaardig geconstrueerde draaideur aan het plafond naar binnen. Na de volautomatische ontsmetting kleedt Roger zich eerst om (take suit).

           

Roger opent zijn kastje, dat rechts aan de muur hangt (open locker), en doorzoekt de inhoud daarvan (look in locker). Hij besluit om alles maar mee te nemen, je weet maar nooit. (get puzzle; get supporter). Hij sluit zijn kastje (close locker) en loopt het ruimteschip binnen. Binnen wordt hij direct onthaald op een donderende toespraak om onmiddellijk naar het shuttle-platform te gaan. Als hij nog langer treuzelt, kan hij het verder wel schudden, zo krijgt Roger te horen.

Hij loopt links in de centrale hal het platform op en stapt in de gereedstaande transporter.
Bij het shuttle-platform treuzelt Roger niet en stapt via de trap de shuttle binnen.

           

Geheel onverwacht wordt hij binnen door een paar potige kerels opgewacht, waar Roger dan ook helemaal niets tegen kan beginnen. Als hij na een poosje weer een beetje bijkomt, blijkt hij te zijn geboeid. Nog erger is dat dit het werk blijkt te zijn van Sludge Vohaul. Niemand minder dan degene wiens plannen Roger in zijn vorige avontuur de grond in heeft geboord. Uit wraak heeft Vohaul besloten Roger te deporteren naar de planeet Labion, waar hij vele uren minder prettige handenarbeid zal moeten verrichten. Dit lijkt Vohaul een meer gepaste vorm van wraak dan Roger eenvoudig uit de weg te ruimen. Geboeid, zowel door het verhaal van Vohaul als door een paar flinke handboeien, wordt Roger afgevoerd. Zou het dit keer voorgoed zijn?

Na enige tijd van de gratis rondvlucht en het schitterende uitzicht te hebben genoten, komt de reis als gevolg van chronisch brandstofgebrek tot een vroegtijdig einde. De ruzie tussen de twee buitenaardse wezens over wie er nu eigenlijk had moeten tanken, wordt al snel beŽindigd doordat de zwaartekracht zijn niet te stuiten werk doet.

Als Roger als enige overlevende van de ramp bijkomt, onderzoekt hij de bewaker die aan zijn voeten ligt (search guard) en neemt hem zijn identiteitskaart af Hij heeft er toch niets meer aan (get card).
Roger doorzoekt de neergestorte rondvaartshuttle en drukt op het daarvoor bestemde knopje (press button).

Verder valt hier niets te doen, dus besluit Roger op onderzoek van de omliggende terreinen over te gaan en loopt achter de linker boom naar het noorden. In dat gedeelte van het bos aangekomen, hoort Roger plotseling een geluid dat verdacht veel weg heeft van de zojuist neergestorte shuttle. Hij verstopt zich voor alle zekerheid tussen de daar aanwezige struiken of achter een boom, zodat hij niet gezien kan worden en wacht tot de kust weer veilig is.

           

Roger komt uit zijn schuilplaats te voorschijn en loopt rechts het oerwoud in. Daar ziet hij in een valstrik een buitenaards wezentje hangen. Kennelijk zijn hier stropers in de buurt. Roger kan dit zielige wezentje niet zo laten hangen en hij bevrijdt het dan ook (untie creature).

Het oerwoud is daar verder te ondoordringbaar, dus loopt Roger terug naar het gedeelte waar hij zich zojuist verborgen heeft gehouden. Daar volgt hij het pad naar boven en gaat naar links. Dat is eigenaardig! Daar blijkt een heuse postbus te staan. Omdat Roger toevallig een bestelformulier op zak heeft, gooit hij die in de daarvoor bestemde gleuf (put order form in slot).

Dat is snel! Per kerende post wordt de bestelling afgeleverd. Hij haalt zijn bestelling, die een fluitje blijkt te zijn, uit het laatje van de brievenbus (take whistle).

Roger houdt het verder voor gezien en springt van de rots af. Hij besluit zijn geluk eerst maar eens verder naar links te beproeven. Op de grond ziet hij een paar gevaarlijk uitziende paddestoelen staan. Ha denkt Roger: paddo's! Zonder daar tegenaan te lopen plukt hij er eentje (take spore).

           

Verder naar het noorden blijkt zich ook een uiterst interessant gedeelte van het oerwoud te bevinden. Achteraan ziet hij een paar bosjes, waarvan het door hem bevrijde wezentje besjes staat te plukken. Daar moet hij er ook een paar van hebben. Alleen blijkt het niet mee te vallen om bij die bosjes met besjes te komen. Hij moet zich namelijk een weg door het reusachtige web zien te banen. Daarbij mag hij het web beslist niet aanraken, want dan wordt hij direct door de buitenaardse spin verorberd.

Bij de bosjes aangekomen, plukt hij uiteraard de zo fel begeerde besjes (pick berries).

In plaats van de besjes op te eten, smeert Roger zich ermee in (rub berries over body).

Nu moet hij dus ook nog eens een keer terug door het gigantische web. Na enkele pogingen lukt hem dat uiteindelijk.

Roger loopt terug naar het gedeelte van het oerwoud met de bomen en volgt het pad weer naar boven. Dit keer gaat hij niet naar links, richting postbus, maar naar rechts. Bij het moeras ziet hij weer het buitenaardse wezentje weglopen. Omdat hij heg noch steg kent, volgt hij de weg van het beestje maar. Als Roger een stuk door het water heeft gelopen, komt hij in een gedeelte waar het te diep is om te lopen. Hij houdt zijn adem in (hold breath) en duikt naar beneden.

           

Roger mag niet treuzelen, want dan komt hij beslist in ademnood. Helemaal beneden zwemt hij daarom zo snel mogelijk naar links totdat hij weer een opening naar boven ziet. Als hij daar doorheen is gezwommen, belandt hij in een grot. Daar loopt hij de wal op en ziet daar een lichtgevende steen liggen, die hij natuurlijk onmiddellijk oppakt (get glowing gem).

Roger kan weer aan de weg terug beginnen. Voordat hij onder water gaat, houdt hij zijn adem weer in (hold breath). Roger zwemt snel terug naar het moeras en zet daar zijn tocht voort naar rechts. Al snel komt er land in zicht.(climb on tree).

Als de boom onder zijn gewicht is bezweken, kruipt Roger behoedzaam het ravijn over. Als hij heelhuids de overkant heeft gehaald, loopt Roger verder naar rechts. Erg ver komt hij dit keer echter niet. Voordat hij het weet, wordt hij in een geweldige strik gevangen. Na enige tijd te hebben gehangen, verliest Roger het bewustzijn. Jammer genoeg is er niemand om hem te bevrijden.

Als Roger weer bij zijn positieven is gekomen, blijkt hij door een jager te zijn gevangen en stevig achter slot en grendel te zijn gezet. Omdat Roger er weinig voor voelt als avondmaal voor de jager te dienen, zal hij zichzelf moeten zien te bevrijden. Gelukkig heeft Roger nog al zijn spullen in zijn bezit. Hij weet de jager te lokken door hem een paar keer aan te spreken (talk to hunter; talk to hunter). Als de jager op de kooi toe komt lopen, weet Roger hem precies op het goede tijdstip in een diepe slaap te brengen met de giftige paddestoel (throw spore).

Als de jager ter aarde is gestort, pakt Roger de sleutel van hem af (get key). Met de sleutel doet Roger de deur van de cel van het slot (unlock door). Hij opent de deur (open door) en stapt naar buiten. Op de rots vlak bij zijn voormalige cel ziet Roger een touw liggen, dat hem best van pas kan komen en neemt dat dus en passant mee (take rope).

           

Via de bosjes in het noorden vervolgt Roger zijn weg en loopt terug naar het ravijn, waar hij even tevoren op provisorische wijze een vaste oeververbinding tot stand heeft gebracht. Hij moet natuurlijk wel oppassen dat hij niet in het ravijn valt. Heel voorzichtig kruipt hij op de boomstronk (climb on log).

Roger kruipt heel voorzichtig verder. Vlak bij het midden van de stronk bindt Roger het touw aan de boomstronk (tie rope on log). Als hij aan het touw bengelt, klimt hij behoedzaam naar beneden. Vlak voor het einde van het touw houdt hij stil en laat het touw been en weer slingeren (swing rope). Steeds harder gaat het touw heen en weer. Het monster aan de rechterzijde van het ravijn komt dan ook steeds dichterbij!

Aan die kant moet hij dus in ieder geval niet zijn. Als het monster drie keer naar Roger heeft gegraaid, wordt het tijd om het touw los te laten, zodat hij op de rots aan de linkerkant belandt (F6).

Onverschrokken loopt Roger de grot in. Het blijkt daar wel aardedonker te zijn. Het is maar goed dat hij de lichtgevende steen bij zich heeft (use glowing gem).

Als Roger verder loopt, stort hij op een gegeven ogenblik onverwachts in een diep gat. Beneden ziet hij een paar van die buitenaardse wezentjes weglopen. Voordat hij achter hen aan loopt, mag hij niet vergeten eerst de lichtgevende steen weer op te rapen (take glowing gem).
Als hij de richting van de verdwenen wezentjes in slaat, wordt Roger door de meester der wezentjes op feestelijke wijze toegesproken en bedankt voor het in vrijheid stellen van een van zijn soortgenoten. Als hij uit het geheime dal wil vertrekken, hoeft hij het woord maar te laten vallen en de twee achtergebleven wezentjes zullen hem de weg naar de vrijheid laten zien, zo krijgt hij te horen. Als Roger de omgeving aan een onderzoek onderwerpt, blijkt daar helemaal niets van zijn gading te zijn. Hij besluit dan ook snel om zijn wens tot vertrek kenbaar te maken (say the word).

           

Erg gemakkelijk blijkt de weg naar de vrijheid echter niet te zijn. Ook hier is het aardedonker. Daar weet Roger wel wat op te vinden. Wederom brengt de lichtgevende steen uitkomst. Omdat hij echter beide handen nodig heeft om zich aan de ladder vast te houden, stopt hij de steen in zijn mond (put gem in mouth). Na enig zoekwerk, waarbij Roger zoveel mogelijk naar rechts gaat, komt hij bij een onderaards meer terecht.

Roger stapt onverdroten het water in en loopt naar rechts. Dan ziet hij twee doorgangen. Op goed geluk kiest hij voor de rechter doorgang.

           

Nadat Roger uit de wildwaterbaan te voorschijn is gekomen, loopt hij naar rechts. Voordat hij het strand op loopt, blaast Roger op zijn fluitje (blow whistle).

Er verschijnt een alles verwoestend wezen in de vorm van een soort Witte tornado. Roger moet nu wel heel erg oppassen. Nog voordat hij aan wal gaat, moet hij zijn opdracht al hebben opgegeven (throw puzzle to beast). Pas als hij aan wal gaat, mag Roger dit met Enter bevestigen.

Als de aandacht van het monstertje geheel in beslag wordt genomen door de Rubic-puzzel, loopt Roger naar de doorgang door de rotsen. Voordat hij er doorheen loopt, pakt Roger nog even een steentje op (take rock).

Met de steen op zak loopt Roger het poortje door. In het volgende gedeelte van het bos gaat Roger achter het eerste het beste bosje staan om zich te verbergen voor de dienstdoende wacht op het platform. De meest afdoende manier om onopgemerkt bij het platform te kunnen komen, is om de wacht eenvoudig de zojuist verworven steen voor het hoofd te slingeren (sling rock at guard).

Als de wacht op de grond ligt uit te slapen, loopt Roger naar de rechter poot van het platform, waarin zich een lift in blijkt te bevinden. Hij bestudeert de lift (look elevator) en opent deze met behulp van zijn creditcard (insert keycard).

Omdat Roger de lift tenslotte niet voor niets heeft geopend, stapt hij naar binnen en gaat naar boven. Hij loopt naar de rechter achterkant van de daar geparkeerd staande shuttle, en opent de deur (open door).
In de cabine moet Roger het voertuig nog wel in werking zien te krijgen. Allereerst drukt hij op de energieknop (press power button). Vervolgens geeft hij de draaischijf een slinger (turn dial). Daama drukt hij op 'stijgen' (press ascent) en trekt de stuurknuppel naar zich toe (pull throttle).

Daarna geeft hij nogmaals een slinger aan de draaischijf (turn dial to HAC), zodat hij weer horizontaal vliegt, en draait hij het gaspedaal open (pull throttle). Na enige tijd vliegen ziet Roger de asteroÔde van Vohaul verschijnen. De landingsprocedure verloopt, waarschijnlijk omdat deze volledig automatisch geschiedt, geheel vlekkeloos.

Als Roger uit zijn shuttle is gestapt, loopt hij naar rechts en stapt aan het einde van het pad de lift in. Hij besluit zijn zoektocht op de bovenste etage te beginnen en drukt daarom op de knop voor de vijfde etage (push five). Op de vijfde verdieping stapt hij uit de lift en loopt de gang in tot aan de eerste deur. Mocht Roger onderweg een dodelijk soort stofzuiger tegenkomen, dan dient hij onmiddellijk terug te lopen naar de dichtstbijzijnde lift of kast en daarin te schuilen totdat het stofzuigertje is verdwenen.

Als Roger voor de enige deur in die gang staat, opent hij deze (press button) en gaat naar binnen. Hij blijkt zich in een soort werkhok te bevinden. Hij vindt er een prullenbak (get basket), een overall (get overall) en een aansteker (get lighter). Huh, buitenaardse wezens die roken?

Roger verlaat het werkhok en loopt terug naar de lift. Op naar de volgende etage (press four). Hij bezoekt eerst het herentoilet. Dit is te herkennen aan het welbekende mannetjessymbool bij de deur. Voor de juiste deur drukt hij op de knop (press button) en gaat naar binnen. Eťn toilet blijkt onbezet te zijn. Daarom kiest hij voor dat toilet (open door). In het toilet stopt hij de hele rol toilet papier in zijn zak (take paper). Je weet maar nooit voor onderweg.

Verderop in de gang bevindt zich nog een werkhok. Als hij daar naar binnen gaat, ontdekt Roger een glassnijder (get cutter).

           

Hierna begeeft Roger zich via de lift naar de derde etage (press three). Ook hier treft hij een werkhok aan. Een proper volkje, niet waar? Hier ontdekt Roger een gootsteenontstopper (get plunger).

Roger besluit via de lift naar de eerste etage te gaan (push one). Simpelweg omdat er geen tweede etage is!
Daar loopt hij naar het platform waar hij met de shuttle geland is.
Dit keer loopt hij naar beneden, de trap af. In het souterrain loopt hij naar rechts. Daar wordt zijn weg geblokkeerd door een plotseling opdoemende muur. Dus loopt hij maar naar links. Verrek, weer een opdoemende muur... Nu zit Roger letterlijk en figuurlijk tussen twee walletjes. Hij kan geen kant meer op. En of dat nog niet genoeg is, schuift de vloer onder zijn voeten ook nog weg. Onder die vloer blijkt tot overmaat van ramp een heerlijk bad met zoutzuur op hem te wachten. Als de vloer bijna onder zijn voeten wordt weggeschoven, bevestigt hij de ontstopper aan de muur (attach plunger).

           

Als de vloer zich weer gesloten heeft, haalt Roger opgelucht adem en klimt naar beneden (climb down). In de gang blijkt zich aan het plafond een heuse Sprinkler-installatie te bevinden. Dit vraagt natuurlijk om acties. Roger gaat onder de eerste sproeier staan en stopt het toiletpapier in de prullenbak (put paper in basket). Vervolgens zet hij de prullenbak op de grond (put basket on floor).

Om een Sprinkler-installatie in werking te zetten, is er rook en, als het eventjes kan, vuur nodig. Hij steekt daarom het toiletpapier in de prullenbak in de fik (set fire on basket).

Als Roger verder naar rechts loopt, blijkt dat de Sprinkler-installatie in die mate met water heeft gesprinkeld, dat diverse elektrische circuits zijn kortgesloten, waardoor Roger ongehinderd kan doorlopen.

In de volgende ruimte vindt een minder prettige ontmoeting met Vohaul plaats. Om de discussie enigszins op gang te krijgen, loopt Roger de trap op. Omdat Vohaul nog steeds de pest aan Roger heeft, besluit hij Roger een weinig te verbouwen. Als Roger verkleind en wel onder de glazen stolp is geplaatst, weet hij zichzelf op lumineuze wijze te bevrijden (use glass cutter).

           

Roger loopt de stolp uit en gaat links de ventilatieopening binnen (enter vent). In deze ruimte blijkt zich de complete apparatuur te bevinden waarmee Vohaul kunstmatig in leven wordt gehouden. Roger leest nog even het bordje aan de muur en ziet dat de daar aanwezige knop onder geen enkele voorwaarde mag worden ingedrukt. Roger besluit zich hier niet aan te houden en drukt de knop toch in (press button).

Roger verlaat onmiddellijk het ventilatierooster (leave vent) en besluit verder poolshoogte te gaan nemen naar het welbevinden van Vohaul. Hopelijk is hem iets overkomen! Maar eerst moet hij iets aan zijn persoonlijke vormgeving gaan doen. Hij loopt over het smalle richeltje verder naar links en komt bij een toetsenbord aan. Hij zet de computer aan (pull switch) en kiest voor vergroting (type enlarge). Hij ziet nu dat de vergrotingsprocedure in gang is gezet. Hij loopt snel terug de glazen stolp in.

           

Als Roger zijn normale vormen weer heeft aangenomen en terug is getransporteerd, onderzoekt hij de stoffelijke resten van Vohaul (search Vohaul). Hij ontdekt de vermoedelijk geheime code SHSR.(SHSR).

Zo, dat geeft eventjes lucht. Voorzichtig loopt Roger de trap aan de rechterkant van het platform op.
Direct bij de ingang van de loopbrug ziet Roger een kastje hangen. Nieuwsgierig als hij is, onderwerpt Roger dit kastje aan een uitgebreid onderzoek (look box). Er blijkt een gasmasker in te liggen (take mask).

Vervolgens loopt Roger verder over de loopbrug, totdat hij in het volgende gedeelte aankomt. Ook daar loopt hij verder, echter nu tot vlak bij de laatste bocht. Voordat hij het laatste hoekje omgaat, zet Roger eerst zijn zojuist verworven gasmasker op (wear mask). Hierdoor weet hij ongeschonden door de rest van de loopbrug te komen.

           

In de gang waarin hij nu terecht is gekomen, loopt Roger helemaal naar links. In het gedeelte waar Roger een paar deuren ziet die bewaakt worden door een robot, moet Roger razendsnel zijn. Hij loopt naar de eerste deur en drukt op de knop (press button). De robot heeft hem helaas allang in de gaten en stevent recht op Roger af . Meteen na de druk op de knop loopt Roger, achterna gezeten door de robot, helemaal terug naar rechts. Pas als Roger door de draaiende tunnel is gelopen, blijkt de robot te zijn verdwenen.

Pas dan kan Roger terug naar de deur die hij zojuist geopend heeft. Wederom razendsnel loopt Roger naar die geopende deur en stapt de gereedstaande shuttle in (enter pod).
De shuttle blijkt een eenvoudige ontsnappingsshuttle te zijn met 1-knops bediening. Omdat er toch iets moet gebeuren, drukt Roger deze knop in (press launch button)

Opgelucht haalt Roger adem als de shuttle met succes wordt gelanceerd, op weg naar veiliger havens. Zijn blijheid is echter van korte duur. Plotseling begint er een waarschuwingslampje op het dashboard te knipperen, waaruit blijkt dat de hoeveelheid zuurstof in de shuttle bijna verbruikt is! Als Roger enigszins geschrokken om zich heen kijkt (look), ontdekt hij dat er een slaapcabine aan boord is. Roger loopt erheen, opent de slaapkabine (open sleep chamber) en kruipt vervolgens lekker onder de wol (enter sleep chamber).

Mocht het zuurstofgehalte echt tot nul dalen, dan zal Roger daar in ieder geval weinig tot niets van merken.

Score: 250 van 250 punten.


KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.