SINKING ISLAND:

Moord In Het Paradijs



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: Easy Computing/2008
Ontwerper: Benoit Sokal, White Birds

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



Start

Dag 1: vrijdag 9 juni - AankomstTortoise BelvedèreStrandpromenadeJumhu's hutHotelVingerafdrukken rolstoelLorenzo en NolentVraagstelling 2Vraagstelling 3

Dag 2: zaterdag 10 juni - DoodsoorzaakMoordwapenVerdachtenGoede SchutterHalskettingWalter's safe

Dag 3: zondag 11 juni - ZelfmoordSimbi LaktarBewijslast



Start  

Klik rechtsonder op de knop START.
Klik op PROFILE en vul de naam in, waaronder je spel wordt opgeslagen.
Klik op OPTIONS om zo nodig de ondertitels (subtitles) aan te zetten.
Klik op NEW GAME. Je krijgt nu de keuze uit twee speltypes:
- ADVENTURE
- RACE AGAINST TIME (race tegen de klok).

N.B.: De walkthrough is geschreven voor het ADVENTURE speltype.
Maar ook hierin ben je gebonden aan tijd. Daardoor kan het voorkomen dat een bepaalde gebeurtenis in jouw spel eerder of later plaatsvindt, dan in de walkthrough wordt beschreven.

Er is ook een hele grote vrijheid van handelen. De volgorde waarin je mensen aanspreekt en dingen onderzoekt, kan bijna geheel naar eigen inzicht.

TIP: Tijdens het spel, zal Jack op gezette tijden verklaren dat hij honger heeft en uit zichzelf naar het restaurant gaan. Ook komt het voor dat Jack's vrouw hem opbelt. Jack zal dan automatisch naar zijn hotelkamer gaan om rustig te kunnen bellen.
Ga na deze tussenscenes terug naar de plek waar je gebleven was en vervolg je bezigheden.




Dag 1: vrijdag 9 juni


Aankomst  

Intro
Inspecteur Jack Norm wordt naar een stormachtig tropisch eiland gevlogen om onderzoek te doen naar de plotselinge dood van Walter Jones. Zijn baas denkt dat het een natuurlijke oorzaak was, omdat Walter Jones al hartproblemen had.
Jack wordt op het heliplatform opgewacht door Hubert de Nolent, die hem meeneemt naar het strand onder een klip. Het lijk lag eerst boven, maar is in de storm naar beneden gewaaid.

Tortoise Belvedère - onderaan de klip
Bekijk (vergrootglas-cursor) het gezicht van de dode Walter Jones. Hij heeft een oppervlakkige wond op zijn voorhoofd, een kras op zijn wang, waar zelfs nog een vingernagel in zit en een rode striem in zijn nek.
Maak een foto (camera-cursor).
Sluit daarna het scherm door rechts onderaan op het kruisje te klikken.
Jack denkt dat de forensisch experts de doodsoorzaak maar moeten vaststellen. Klik op Hubert de Nolent (tekstballon-cursor) om hem een paar vragen te stellen. Er klapt een scherm open, waarin je onderin hokjes ziet. in een van de hokjes is een geel mapje, de "Walter Jones' Affairs" map. Klik hier op en Jack stelt een vraag. Blijf op het mapje (en bij de laatste vraag op een puzzelstukje) klikken tot er geen vragen meer zijn.
Nolent zegt dat hij gezien heeft dat Baïna, Walter Jones vermoord heeft. Na het diner, om 10.00 uur 'savonds, ging Walter Jones voor zijn dagelijkse wandeling naar de Tortoise Belvedère. Nolent wachtte 15-30 minuten in zijn kantoor op Walter Jones, met wie hij een afspraak had. Toen Walter niet verscheen, keek Nolent uit het raam van zijn kantoor en zag dat Walter in een woordenwisseling verwikkeld was met Baïna Jumhu. Toen hij even later weer keek, zag hij hoe de rolstoel van Walter over de rand van klip ging. Hij rende er nog naar toe om te helpen, maar was te laat. Walter bewoog niet meer. Nolent belde toen de politie.

Nolent zegt ook dat hij als zakelijk adviseur al 20 jaar een uitstekende relatie met Walter had.

Nolent vertelt ook dat Walter Jones, afgezien van de verlamming in zijn onderlichaam, in een prima lichamelijke en geestelijke staat was. Het was beslist geen ongeluk of zelfmoord, dat weet hij zeker.


PPA (Persoonlijke Politie Assistent)
Na deze mededelingen zie je rechts boven in je scherm een bruine map knipperen. Klik erop.

Je PPA opent en je krijgt een uitleg van de werking van het apparaat.
Je ziet 3 knoppen:

CHARACTERS DATABASE: (poppetje)
Hierin worden alle details van de karakters in het spel vermeld, met hun verblijfplaats.

CLUES DATABASE: (loep)
Hierin worden alle foto's, documenten en verklaringen opgeslagen. Je kunt hier ook de bewijsstukken met elkaar vergelijken.
Aan de linkerkant zie je bovenaan de vraag waar je op dit ogeblik mee bezig bent. Direct daaronder is een smalle rode balk, die aangeeft hoever je met je onderzoek bent.

PROGRESSION: (puzzelstukje)
Achter deze knop zie je een veld met puzzelstukjes. Dat zijn de vragen die je in de loop van het spel moet beantwoorden.
Op dit moment is alleen vraagstuk 1 (mandate) actief: Was Walter Jones's death accidental? (Was de dood van Walter Jones een ongeluk?)


Vraagstelling 1 (Mandate 1)

Klik op de Clues Database knop.
Je ziet de foto die je maakte, in de afdeling Pictures - Print staan.
De gele map met aantekeningen staat in Documents.
Een afbeelding van Nolent staat bij Declarations.

- Sleep de foto (PICture) die je maakte, naar links, naar het "PIC" vakje.


- Klik op de afbeelding van Nolent.
  Een scherm opent, waarin je 3 beweringen (DEClarations)
  van Nolent ziet. Sleep bewering 3 naar links, naar het "DEC" vakje.
  Statement 3: "Nolent explains that no natural causes could be
  responsible"
  Bewering 3: "Nolent beweert dat het geen natuurlijke dood kan zijn".
  N.B.: Linksklik, als je wilt, op de tekst om hem nogmaals te horen.

- Klik onderaan op "OK" en je bewijzen worden gescand.

Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
De dood van Walter Jones lijkt een misdrijf te zijn.

Jack belt meteen met zijn baas en kondigt aan dat hij nog enkele dagen op het eiland blijft om de zaak te onderzoeken. Jack belt altijd meteen met zijn baas, als hij iets belangrijks heeft ontdekt.




Tortoise Belvedère  

PPA
Open je PPA en klik op de PROGRESSION knop.
Je ziet dat er een nieuwe vraag beschikbaar is:
Puzzelstukje 4. What was the cause of W. Jones's death?
                        (Wat was de oorzaak van W. Jones' dood?)

De vraagstellingen verschijnen dus niet in een vaste volgorde.
Sluit de PPA en klik op Nolent.
Jack zal een vraag stellen, die met het geactiveerde puzzelstukje te maken heeft. Hij vraagt nu of Nolent iets van medicijnen weet. Daar heeft Nolent geen verstand van, dus hij kan Jack niet verder helpen.

Beklim de laddder die je aan de klip ziet hangen.


Tortoise Belvedere - top van de klip
Jack en Nolent klimmen omhoog. Boven aangekomen, krijgt Jack een lijst van personen op het eiland en het sleutelpasje van hotelkamer 162, waar hij kan logeren gedurende zijn onderzoek.

Hierna loopt Nolent weg en bekijkt Jack de sporen op de grond. Er staan voetstappen bij de sporen van de rolstoel. Walter Jones was dus niet alleen. Bovendien heeft de rolstoel zo te zien vreemde bewegingen gemaakt, voor hij de klip afreed.
Maak foto's van voet- en rolstoelsporen.

Raap de bolletjes op, die je rechts onderaan bij de sporen in het zand ziet liggen. het zijn zo te zien kralen van een halsketting (beads of a necklace).


PPA
Open je PPA en klik op de PROGRESSION knop.
Je ziet dat er weer een nieuwe vraag beschikbaar is:
Puzzelstukje 2: Who was at the Belvedere of the Tortoise on the night of Walter Jones's death?
                        (Wie bezocht de Tortoise Belvedère, in de nacht dat Walter Jones overleed?)

Klik op één van de twee nieuwe puzzelstukjes/vragen.
Open dan je CLUES database.
Je ziet dat de aangeklikte vraag bovenin staat, zodat je deze vraag kunt behandelen en de juiste gegevens in de vakjes eronder kunt invoeren.
De vragen hoeven dus niet in een vaste volgorde beantwoord te worden.

Tip: Bekijk elke keer als je bewijs verzameld hebt, je clues-database, om te zien hoe het staat met de rode voortgang-meter. Zo weet je meteen of je voldoende bewijzen hebt om een vraag te kunnen beantwoorden. Dit helpt je verder in je spel en activeert nieuwe puzzelstukjes/vragen.

De kralen die je opraapte, staan in het vakje MATERIALS. Klik erop en je kunt ze van dichtbij bekijken. Lees ook de lijst die je van Nolent kreeg en, als je dit nog niet gedaan hebt, de "Walter Jones affair file", waarin Jack zijn gegevens bijhoudt. Sluit de CLUES database.
Open je CHARACTERS database.
Nu je de lijst van Nolent hebt gekregen, zie je hier portretjes van alle aanwezigen op het eiland. Ook staat bij "location" vermeld, waar die persoon op dat moment is.
Sluit je PPA.


Rolstoel
Ga naar de rolstoel, die op een richel van de klip staat.
Bekijk de rolstoel van dichtbij.
- Op de grond ervoor ligt een gouden halsketting. Raap hem op.
- Op de rots achter de rolstoel zie je bloed. Hier moet Walter Jones met zijn
  hoofd tegenaan geslagen zijn. Maak een foto van de bloedvlek.
- Op de armleuning van de stoel mankeert een onderdeel.
- Aan de duwstang bij de rugleuning, zie je vingervlekken. Jack heeft
  grafietpoeder nodig om een afdruk te kunnen maken. Aangezien grafiet in
  potloden zit, denkt Jack dat de architect dit poeder kan leveren.

Open je PPA - CHARACTERS database.
Klik op het vierde portretje van boven. Dit is Lorenzo Battaglieri. Hij is de architect van Walter Jones' grote hoteltoren op het eiland.
Bij "Location" zie je waar hij zich op dit moment bevindt: Op de Promenade beach (strandpromenade).

Sluit de PPA en de close-up.
Klim omhoog naar de top van de klip.
Loop naar de bovenkant van je scherm, in de richting van de palmbomen in de verte.
In het volgende beeld, volg je de sporen van de rolstoel naar de onderkant van je scherm.

Nu kom je in een beeld, waar je de rolstoelsporen kunt volgen, maar waar je ook naar een rots, links achteraan kunt lopen.

Loop als eerste naar die rots. Je arriveert op een doodlopend stuk. Op een rotsblok aan de linkerkant, vind je een stukje stof (cloth). Raap het op. Het lijkt afgescheurd. Jack vraagt zich af van wie het is. Loop daarna terug naar de rolstoelsporen.




Strandpromenade  

Volg de rolstoelsporen tot je onder een boogdoorgang staat, voor een betegelde weg met lantaarnpalen en hekwerk. Dit is de Strandpromenade.
Bekijk de grond links onder de boogdoorgang, voordat je verder loopt. Je ziet sporen van schoenen en van blote voeten op de grond. Neem een foto van de voetsporen.

Loop dan de promenade op.
Een meisje staat, half verscholen achter een lantaarnpaal, over de balustrade naar het strand beneden te kijken. Als ze Jack ziet, rent ze weg. Jack loop vervolgens zelf de trappen af naar het strand.

Lorenzo en Sonia
op het strand tref je Lorenzo Battaglieri en Sonia Jones.
Spreek Lorenzo aan. Hij is de architect van de toren en heeft er geen bezwaar tegen dat je een foto van Lorenzo's schoenzolen neemt.

Open na het nemen van de foto je PPA en de CLUES database.
Klik hier rechts onderaan op het zwart/witte hoofd-icoon.
Er opent een scherm, waarin je je verzamelde bewijstukken kunt vergelijken.
- Klik in het linker rijtje op de foto met de schoenzool-afdruk, die je bij de
  ingang van de Promenade nam (Track found under the arbor).
  Hij verschijnt dan in het linker middelste vakje.
- Klik in het rechter rijtje op de foto van Lorenzo's schoenzolen (Picture of
  Lorenzo's shoe soles). Hij verschijnt in het rechter middelste vakje.
- Klik nu onderaan op de knop "Compare" (= vergelijk) om de foto's met
  elkaar te vergelijken.
De uitslag is een "Mismatch". De foto's komen dus niet overeen.

Spreek Sonia Jones aan. Zij is een kleindochter van Walter Jones.
Jack neemt een foto van Sonia's handen. Bekijk hem in je inventaris. Sonia heeft ongeschonden nagels.

Spreek Lorenzo nogmaals aan en praat met over alle opties in je menu. Blijf praten tot er geen optie-iconen meer zijn.
Hij vertelt je dat hij op het tijdstip van Walter's dood in zijn studio was. Nolent kwam hem het nieuws vertellen.
Hij reageert ontkennend, maar nerveus, als je hem vraagt of hij het stukje stof herkent.
Verder denkt hij, dat de gouden ketting wellicht van Walter was.
Nolent vind hij een onbetrouwbare man.
Over Sonia praat hij heel lovend. Ze heeft zich uit de gouden kooi van haar grootvader weten te werken, zegt hij.

Praat weer met Sonia.
Jack neemt een foto van Sonia's schoenzolen.
Je kunt hem vergelijken met de foto van de afdrukken bij de promenade, maar ook haar foto is een "mismatch".
Spreek Sonia weer aan en vraag haar, wat Lorenzo met zijn opmerking over de gouden kooi bedoelde. Ze vertelt dat het niet makkelijk was om een kleinkind te zijn van een tyrannieke biljonair. Ze heeft haar hele leven geprobeerd haar eigen leven te leiden, los van haar grootvader. Ze was dan ook verbaasd op het eiland uitgenodigd te worden.
Ze was in gesprek met haar broer Billy en schoonzus Clara, toen Nolent kwam vertellen over het ongeluk. Nolent adviseerde hen binnen te blijven, vanwege het slechte weer en zei dat er niets meer voor Walter gedaan kon worden.
Ze denkt eerst dat de gouden kettting van haar grootvader is, maar twijfelt toch.
Ze vindt Lorenzo een aardige betrouwbare vriend van de familie.
Nolent noemt ze zakelijk en efficiënt.




Jumhu's hut 

Verlaat het strand. Loop de trap op en vervolg je weg over de Promenade.
Aan het einde zie je Baïna even stretchen voor ze verder rent. Volg haar.
Bij het hotel aangekomen, zie je Baïna aan de rechterkant bij de palmboom staan. Dan loopt ze verder naar beneden. Volg haar weer.
Verlaat dan het betegelde pad en loop omhoog naar het strand, rechts van de piramide. Loop verder langs het strand tot je bij de hut van Kolio en Baïna Jumhu komt.

Spreek Baïna aan. Jack mag een foto van Baïna's handen nemen.
Spreek haar weer aan om te vragen of je een foto van haar voeten mag maken. Dat vindt Baïna niet goed en ze loopt weg naar rechts.
Bekijk de voetsporen die ze maakte, onderaan de trap naar de hut. Neem een foto van Baïna's voetsporen.

PPA
- Open je PPA en de CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op de foto van Walter Jones' gezicht.
- Klik aan de rechterkant op de foto van Baïna's handen.
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
De foto's geven een "Match". De vingernagel in Walters gezicht is dus van Baïna!

- Klik nu aan de linkerkant op de foto van de blote voeten bij de rolstoel (Bare footprints which
  seem to follow the wheelchair tracks).
- Klik aan de rechterklant op de voetafdrukken van Baïna.
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
De foto's geven een "Match". Baïna was dus bij Walter Jones op Tortoise Belvedère!

N.B.: Elke "Match" zie je in je database terug als een wit/zwart hokje.


Ondervraging
Spreek Baïna aan. Ga door alle gespreksopties.
Ze geeft nergens antwoord op en slaat haar handen voor het gezicht als je over de ruzie met Walter Jones op Tortoise Belvedère begint.

Spreek Kolio, Baïna's vader, aan.
Jack neemt een foto van Kolio's schoenzolen.
Je kunt ze, als je wilt, meteen vergelijken met de foto van de schoenafdrukken, maar ze zijn een "mismatch". Het was dus niet Kolio, die bij de rolstoel stond.
Praat met Kolio. Hij vertelt dat Baïna al jaren niet meer praat, maar zij heeft Walter beslist niet vermoord. Kolio vindt dat Jack maar met Lorenzo moet praten als hij wil weten waar Baïna en Jones ruzie over maakten.
Als je hem vraagt naar de voorwerpen, zegt hij dat de zee vele dingen aanspoelt.


Kolio en Baïna's hut
Loop de trapjes op, de hut in.
Aan de rechterkant staan twee grote dekenkisten.
Open de linker kist, die van Kolio is. Haal de brief van Walter Jones eruit en lees hem. (dubbelklik erop in je clues database). Jones heeft Kolio een motorboot geschonken voor bewezen diensten.

Open de rechter kist van Baïna.
Hierin vind je een grote diamant in een doosje dat van Walter Jones afkomstig lijkt. Ook vind je een kapotte halsketting (necklace).


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik op het zwart/witte icoon rechts onderaan.
- Klik aan de linkerkant op de gevonden kralen (beads found on Tortoise Belvedère).
- Klik aan de rechterkant op de kapotte halsketting (necklace in very bad shape).
- Klik onderaan op de "Compare" (= vergelijk) knop.
Het is een Match! De gevonden kralen zijn van Baïna's halsketting!


Ondervraging
Buiten de hut, zie je in op achtergrond een grote oude trappiramide.
Maak een foto van de piramide.

Spreek Baïna aan.
Ze geeft nergens antwoord op en huilt alleen.

Spreek Kolio aan.
Hij vertelt dat Walter Jones verliefd was op Baïna en met haar wilde trouwen. Kolio ga zijn toestemming. Maar Jones wilde met Baïna naar bed, voordat ze getrouwd waren en dat riep de Kwade Geesten over hem af.
Op een dag waren Jones en Baïna boven op de Hawita, de oude trappiramide, die voor de bewoners van de Maladiven een Heilige Plaats is. Jones viel Baïna lastig en toen Baïna zich verweerde, vielen beiden van de piramide af. Jones raakte verlamd aan zijn benen en Baïna spreekt sinds het voorval niet meer.
Jones probeerde daarna Kolio en Baïna schadeloos te stellen met dure cadeautjes.

Verlaat Kolio en Baïna en loop terug over het strand naar de voorkant van het hotel.


Strandpromenade
Loop verder naar links en ga via de Strandpromenade, naar het stukje strand waar Lorenzo en Sonia nog steeds zijn.

Praat met beiden.
Lorenzo weet van het voorval op de Hawita piramide. Hij veroordeelt Walter Jones voor zijn gedrag en vindt Baïna sinds ze niet meer spreekt, nog fascinerender.
Sonia denkt dat Baïna een fortuinzoekster is, die achter het geld van haar grootvader aanzat.




Hotel  

Zoals je je herinnert, heb je grafietpoeder nodig om de vingerafdrukken op de rolstoel te onderzoeken. Dat grafiet ligt in de kamer van Lorenzo. Volgens de CHARACTERS database logeert Lorenzo in kamer 22.
Verlaat het strand en loop over de Promenade naar het Hotel.


Entreehal
Ga door de draaideur het hotel in.
Loop naar rechts, de enorme hal in. Recht voor je is een brede trap naar boven. Links achteraan zie je het rode licht van een liftdeur.

Loop naar links, naar de balie van het hotel.
Op de balie vind je een foldertje (pamphlet) van dit Toren Hotel en een menukaart. Lees beide in je CLUES database.

Loop omhoog naar de lift. Lees de mededeling op het bord: Deze lift is buiten werking.
Loop naar de rechterkant van de hal, waar je eveneens een rood licht en een lift ziet. Stap in deze lift. Aan de knoppen te zien gaat hij maar tot de 18de verdieping. Duw dus op knopje 18 en laat je naar boven voeren.


Heliport verdieping
Boven aangekomen stap je uit op de Heliport-verdieping waar dus ergens een helicopter landingsplaats moet zijn.
Loop naar rechts, door de deuren aan de overkant van de gang, een grote lounge in.
Ga dan naar links beneden. Hier zie je weer de dubbele deuren van een lift. Stap in.
Duw op knopje 22 en ga naar boven.


Lorenzo's studio
Als je uit de lift stapt, sta je recht tegenover de werkkamer van Lorenzo Battaglieri.
Ga naar binnen.

In de kast links van de deur, vind je een Biathlon Gouden Medaille op de bovenste plank.
In de kast aan de rechterkant hangt een gescheurd jasje(jacket) van Lorenzo.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik op het zwart/witte icoon rechts onderaan.
- Klik aan de linkerkant op het stukje blauwgrijze stof (scrap of grey fabric).
- Klik aan de rechterkant op het gescheurde jasje (jacket) van Lorenzo.
- Klik onderaan op de "Compare" (= vergelijk) knop.
Het is een Match!


Bureau
Loop nu de trapjes af, naar de werkplek van Lorenzo.
Op het bureau zie je drie beeldschermen en een aantal knopjes. Klik op een scherm en Jack bedenkt dat hij Lorenzo moet vragen hoe hij deze machine moet bedienen. Hij ziet eruit alsof hij is aangesloten op een bewakingscamera.
Rechts van de drie beeldschermen ligt een schrijfblokje (pad of paper). Raap het op.

Open de bovenste lade van het bureau en haal het document over de Toren eruit. Lees het. Lorenzo waarschuwde voor de instabiliteit van de Toren en aardbevingen. Walter Jones wuift het weg en wil zelfs tien extra verdiepingen. Later laat Nolent weten dat het werk van Lorenzo aan de toren afgerond is en de extra verdiepingen niet gebouwd worden.
Open de onderste lade van het bureau en haal er een document over ontslagen werknemers uit. Na een conflict met de regering van de Maladiven en het eiland, worden de werknemers met een extra beloning naar huis gestuurd. Volgens Walter Jones heeft hij Kolio onder controle.

Op de rechterkant van het bureau zie je een potlood naast een puntenslijper liggen.
- Raap de potlood (pencil) op.
- Rechtsklik om je inventaris te openen (of klik op de ritsluiting in de map rechtsboven
  in je scherm) en klik dan op de potlood.
- Klik met de potlood op de puntenslijper om hem erin te steken.
- Klik op het zwengeltje van de puntenslijper.
- Klik dan de puntenslijper en onderaan gaat een laadje open.
- Klik op het open laadje om het bakje grafietpoeder (graphite powder) eruit te halen.

Nu kun je de vingerafdrukken nemen van de rolstoel.
Verlaat dus werkkamer van Lorenzo, ga met de lift naar de 18de verdieping. Loop aan de boevenkant van je scherm, door de glazen deuren, naar de gang met de lift van de Heliport. Duw in de lift op de L1 knop (links onderaan) en je arriveert weer in de entreehal.
Verlaat het hotel links onderan door de draaideur.




Vingerafdrukken  

Tortoise Belvedère
Loop vanaf het hotel naar links. Ga verder naar links, over de Promenade, en loop over het zandpad verder tot aan het uitkijkpunt bij de zee: de Tortoise Belvedère.

Ga naar de rolstoel en bekijk hem van dichtbij.
Rechtsklik om je inventaris te openen.
Klik op het grafietpoeder.
Klik daarna met het grafietpoeder op de duwstang van de rolstoel.
Maak tenslotte een foto van de rolstoel-met-vingerafdruk.


Kolio en Baïna's hut
Verlaat de Tortoise Belvedère en ga terug in de richting van het hotel.
Loop langs het hotel verder en ga naar de hut van Kolio en Baïna.
Spreek Baïna aan en Jack neemt Baïna's vingerafdrukken.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik op het zwart/witte icoon rechts onderaan.
- Klik aan de linkerkant op de foto met de rolstoel (fingerprint on Jones's wheelchair).
- Klik aan de rechterkant op de vingerafdruk van Baïna (Baïna's fingerprints)
- Klik onderaan op de "Compare" (= vergelijk) knop.
Het is een Match!


Spreek Baïna aan. Zoals verwacht krijg je nergens antwoord op. Ze wijst alleen in de verte als je vraagt naar het ontslagen hotelpersoneel.

Spreek Kolio aan.
Hij zegt dat Baïna gewoon een aardige meid is, die regelmatig met Walter in zijn rolstoel ging wandelen.
Het ontslagen hotelpersoneel is nu kwaad op hem, omdat hij degene is, die ze van hun eigen eilanden naar hier haalden. De Maldaavi maatschappij heeft zowel hem als Jones benadeeld. En hoewel Lorenzo wist van de instabiliteit van het eiland, kon hij niet anders dan de bevelen van Jones uitvoeren. Het eiland zakt intussen dieper in de zee weg en is verloren volgens Kolio.




Lorenzo en Nolent  

Lorenzo
Tijd om Lorenzo te confronteren met zijn gescheurde jasje.
Kijk in je CHARACTERS database waar hij momenteel is. Mogelijk vind je hem nog op het strand. Ga met hem praten.
Hij vertelt je dat de toren zijn levenswerk is, en dat hij daarom, ondanks de verzakkingen, bereid was door te bouwen. Maar hij begreep ook de latere beslissing van Jones om het werk af te breken.
Legaal gezien, was de Toren echter niet van Jones, maar van Kolio. Kolio is namelijk de eigenaar van dit eiland. Jones huurde de inlanders om Kolio een plezier te doen en hem zo ervan te weerhouden een aanklacht tegen hem in te dienen. Toen het legale eigendomsrecht via de Maldivaa maatschappij geregeld was, ontsloeg hij hen weer.
Nolent weet er meer van.

Als je hem ditmaal confronteerd met het stukje stof dat van zijn jasje afkomstig is, vertelt hij wat er gebeurde die nacht op Tortoise Belvedère. Hij zag dat Baïna en Jones gingen wandelen. Hij vertrouwde Jones niet en verstopte zich daarom bij de rotsen. Lorenzo zag dat Jones Baïna lastig viel en dat Baïna zich verdedigde en de rolstoel van zich af duwde. De rolstoel, inclusief Jones, belandde op de richel onder de klip. Lorenzo ging kijken en zag bloed op het hoofd van Jones. Hij controleerde zelf niet of Jones dood was en ging ook geen hulp halen. Hij stuurde Baïna weg en ging zelf naar zijn werkplaats.

Praat ook nog even met Sonia. Zij kan je verder nergens mee helpen.
Neem afscheid en ga terug naar het hotel.


Nolent
Kijk in je CHARACTERS database, waar Nolent op dit moment is. Waarschijnlijk is hij in de bibliotheek (library). Je weet dat Nolent ook op Tortoise Belvedère was, dus ook zijn schoenafdrukken moeten gecontroleerd worden.
Ga de entreehal in en neem de rechter lift naar de 18de verdieping.
Ga via de hal in de Heliport naar de andere lift en ga naar de 21 ste verdieping, waar de bibliotheek is.
Klop op de deur en ga naar binnen.

Praat met Hubert de Nolent en Jack maakt een foto van Nolent's schoenzolen.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik op het zwart/witte icoon rechts onderaan.
- Klik aan de linkerkant op de foto van de schoenafdrukken die je maakte onder de boog op
  de promenade (tracks found under the arbor
- Klik aan de rechterkant op de foto van Nolent's schoenzolen (Nolent's shoe soles)
- Klik onderaan op de "Compare" (= vergelijk) knop.
Het is een Match!


Praat verder met Nolent.
Hij vertelt dat hij Lorenzo bij de Belvedère gezien en ook op de promenade. Hij denkt dat Baïna en Lorenzo samen de moord op Jones gepland hebben. Lorenzo was verliefd op Baïna.

Hubert de Nolent heeft bij het Internationale Hof een klacht neergelegd omdat de rechter die Jones veroordeelde tot het betalen van de sommen geld aan het personeel, lid was van de Maldivaa maatschappij.
Hij noemt Lorenzo een onderdanig gehoorzaam mens.

N.B.: Mogelijk dat Jack midden in het gesprek ineens zegt dat hij honger heeft.
Hij loopt dan gewoon weg en even later zie je hem bij een tafeltje in de eetzaal staan.
Bovenaan in beeld zie je een zwart-wit betegeld stuk vloer. Rechts op deze vloer vind je de lift die tot de 18de verdieping gaat. Deze eetzaal zit overigens onder knop L2.

Eetzaal - L2 verdieping
Als Jack klaar is met eten, kijk je in je CHARACTERS database, waar Hubert de Nolent zich bevindt. Waarschijnlijk zit hij nu ook in de eetzaal.
Loop in de eetzaal naar beneden, waar Nolent en Lorenzo aan een tafeltje zitten.
Spreek Nolent aan en stel de rest van je vragen.

Spreek daarna Lorenzo aan, als hij ook aan het tafeltje zit. Kijk anders in je CHARACTERS database en ga naar hem toe.
Zeg tegen Lorenzo, dat Nolent hem gezien heeft, de nacht dat Jones overleed.
Hij zal dan antwoorden dat hij inderdaad Nolent tegen het lijf liep op de Promenade.


Vraagstelling 2  

Open je PPA en klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 2.

Open dan je CLUES database.
Je ziet dat de aangeklikte vraag bovenin staat, zodat je deze vraag kunt behandelen en de juiste gegevens in de vakjes eronder kunt invoeren.
Je ziet ook dat de rode balk onder de vraag helemaal vol is. Je hebt dus nu voldoende gegevens om vraagstelling 2 te kunnen beantwoorden.

Vraagstelling 2: Who was at the Belvedere of the Tortoise on the night of Walter Jones's death?
                        (Wie bezocht de Tortoise Belvedère, in de nacht dat Walter Jones overleed?)


Materials
- Sleep het gecombineerde zwart-witte plaatje met "Scrap from one of
  Lorenzo's jackets" (stuk van Lorenzo's jasje), naar een M vakje aan de
  linkerkant.
- Sleep het combi-plaatje "Beads from Baïna's necklace" (kralen van
  Baïna's halsketting), naar een M-vakje aan de linkerkant.

Pictures - Print
- Sleep het combi-plaatje "Picture of Nolent's shoeprints under the arbor" (foto van Nolent's
  schoenafdruk onder de boog), naar een PIC-vakje links.
- Sleep het combi-plaatje "Picture of Baïna's fingerprint on wheelchair" (foto van Baïna's
  vingerafdruk op de rolstoel), naar links.
- Sleep het combi-plaatje "Picture of Baïna's footprints under the arbor" (foto van Nolent's
  schoenafdruk onder de boog), naar links.

Declarations
- Klik op de foto van Lorenzo Battaglieri. Sleep zijn verklaring: "Lorenzo affirms that he saw
  everything and that W. Jones tried to attack Baïna" (Lorenzo verklaart dat hij alles zag en dat
  W. Jones Baïna aanviel). Sleep de verklaring naar een DEC-vakje links.
- Sleep Lorenzo's verklaring "Lorenzo did see Nolent on the night of W. Jones death." (Lorenzo
  zag Nolent in de nacht dat W. Jones overleed), naar links.
- Klik op de foto van Hubert de Nolent. Sleep zijn verklaring: "Nolent saw Baina and Lorenzo
  outside last night" (Nolent zag Baïna en Lorenzo die nacht buiten), naar links.
- Sleep Nolent's verklaring "Nolent clearly saw Lorenzo running from the Belvedère last night"
  (Nolent zag duidelijk dat Lorenzo wegrende van de Belvedère afgelopen nacht), naar links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Lorenzo, Baïna en Nolent gingen allemaal naar de Tortoise Belvedère, afgelopen nacht.

Jack belt meteen met zijn baas om hem op de hoogte te brengen.




Vraagstelling 3  

Als je vraagstelling 2 hebt opgelost, zie je dat er een nieuwe vraag beschikbaar komt, namelijk: "What happened between Walter Jones and Baïna on the Belvedere of the Tortoise?"
(Wat gebeurde tussen Walter Jones en Baïna op de Tortoise Belvedère?).

Klik erop. Open daarna je CLUES database en je ziet aan de rode streep onder de vraag, dat je het antwoord al bijna weet.

Als je nog steeds bij het tafeltje in de eetzaal staat, spreek je Lorenzo aan. Zo niet, ga dan naar hem op zoek.
Lorenzo bevestigt dat hij gezien heeft dat Baïna Jones van zich afduwde en dat de rolstoel van de klip rolde.

Spreek dan Nolent aan. Ook hij zegt dat hij gezien heeft dat Baïna en Jones ruzie hadden en dat Baïna de rolstoel over de klip duwde.

N.B.: Mogelijk belt nu de vrouw van Jack op. Jack gaat dan automatisch naar zijn kamer om rustig te kunnen bellen .
Als ze eerder belde, zoek je Nolent of Lorenzo weer op. Je hebt hun verklaringen nodig.


PPA
Na de verklaringen van Nolent en Lorenzo, open je de PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 3.

Open dan je CLUES database.
Je ziet dat de rode balk onder de vraag nu helemaal vol is. Je hebt dus voldoende gegevens om vraagstelling 3 te kunnen beantwoorden.

vraagstelling 3: "What happened between Walter Jones and Baïna on the Belvedere of the
                         Tortoise?"
                         (Wat gebeurde tussen Walter Jones en Baïna op de Tortoise Belvedère?)

Materials
- Sleep het combi-plaatje met "Beads from Baïna's necklace" (kralen van Baïna's halsketting),
  naar een M vakje aan de linkerkant.

Pictures - Print
- Sleep het combi-plaatje "Picture of Walter Jones's face" (foto van het gezicht van Walter Jones),
  naar een PIC-vakje links.
- Sleep de foto "Picture of skidmarks from Walter Jones's wheelchair" (foto van remsporen van
  Walter Jones' rolstoel), naar links.
- Sleep de foto "Picture of chaotic footprints" (foto van chaotische voetafdrukken), naar links.

Declarations
- Klik op de foto van Lorenzo Battaglieri. Sleep zijn verklaring: "Lorenzo affirms that he saw
  everything and that W. Jones tried to attack Baïna" (Lorenzo bevestigt dat hij alles zag en dat
  W. Jones probeerde Baïna aan te vallen), naar links naar een DEC-vakje.
- Klik op de foto van Hubert de Nolent. Sleep zijn verklaring "Nolent saw Baïna push Walter Jones
  off of the cliff" (Nolent zag dat Baïna Walter Jones van de klip duwde), naar links naar een
  DEC-vakje.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Een ruzie met Baïna veroorzaakte de val van Walter Jones.

Jack belt meteen zijn baas om hem op de hoogte te brengen. Hij vraagt dan ook om het autopsie rapport, omdat hij niet overuigd is, dat de hoofdwond die Jones opliep bij zijn val, de doodsoorzaak is.

Nadat Jack vraagstelling 3 opgelost heeft is hij moe en gaat hij automatisch naar bed.




Dag 2: zaterdag 10 juni


Doodsoorzaak  

Jack wordt gewekt door een telefoontje van zijn baas. Het autopsie rapport is binnen. Walter Jones is niet overleden aan zijn hoofdwond, maar aan een schot door zijn long. Het rapport wordt overgefaxed naar Nolent.

Op puzzelstukje 4 staat de vraag: "Wat was de oorzaak van de dood van Walter Jones?". Dat is nu dus duidelijk. Maar om het te kunnen oplossen, heb je dat autopsie-rapport nodig. Op zoek dus naar Nolent.


Bibliotheek
Verlaat Jack's kamer en ga met de lift naar de 18de verdieping.
Loop dwars door de Heliport Lounge naar de andere lift en ga naar de 21ste verdieping.
Loop de bibliotheek in en spreek Nolent aan. Hij geeft je meteen de fax.
Jack zegt dat hij een volmacht heeft om de moordzaak te onderzoeken en vraagt om een sleutel waarmee hij toegang heeft tot alle kamers. Nolent zegt dat hij deze sleutel aan Lorenzo moet vragen.

PPA
Open je de PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 4.
Open dan je CLUES database.

Lees het hele autopsie rapport.
Lees ook het "rogatory commission" document. Dit is Jack's volmacht.

vraagstelling 4: "What are the causes of Walter Jones's death?"
                         (Wat veroorzaakte de dood van Walter Jones?)

Documents
- Sleep "Fax of autopsy report" (fax van het autopsie rapport) naar het D-vakje links

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Walter Jones overleed aan een schot door zijn rug, die zijn rechter long doorboorde.




Moordwapen  

Er zijn nu drie nieuwe vraagstellingen beschikbaar:
5. Was the chain that W. Jones wore around his neck stolen? If so by whom?
   (Was de ketting die Jones rond zijn nek droeg gestolen? Zo ja, door wie?)
7. What was the crime weapon? (Wat was het moordwapen?)
8. Where was the shot fired from? (Vanaf welke plek werd het schot afgevuurd?)


Laten we ons eerst concentreren op het moordwapen.
Als Nolent nog in de bibliotheek is, praat je eerst met hem. Hij denkt nog steeds dat Baïna schuldig is en zegt dat Kolio haar wellicht geholpen heeft.
Hij vermeldt ook dat Jones een collectie wapens bezat. Hij heeft er niet op gelet of Jones op de avond van zijn dood een ketting om zijn nek had.

Om je onderzoek goed te kunnen doen, heb je de speciale sleutel van Lorenzo nodig.
Volgens je CHARACTERS database is hij in zijn studio op de 22ste verdieping.


Lorenzo
Verlaat de bibliotheek en neem de lift naar de 22ste verdieping.
Spreek Lorenzo aan. Jack krijgt een pasje (keycard) waarmee hij toegang heeft tot alle kamers.
Lorenzo is blij dat Baïna's duw niet de oorzaak van Jones' dood is.
Lorenzo vertelt dat Jones altijd een ketting om zijn nek had. Hieraan hing de sleutel van zijn kantoor en safe. Hij bewaarde ook een collectie wapens in zijn kantoor.


Jones' kantoor
Ga met de lift naar de 21 ste verdieping.
Ga de bibliotheek in en loop dwars door de bieb naar links. Open hier de deur van Jones' kantoor.

Het eerste dat je opvalt in het kantoor, is een enorm groot schilderij naast de deur. Maak een foto van Jones' schilderij. Bekijk daarna de foto in je CLUES database. Jones heeft een ketting met een sleutel om zijn nek.

Kijk door het raam.
Je ziet dat het hele eiland tot aan de Toren, onder water staat!

Loop verder de kamer in. Tegen de linker muur staat een kast. Bekijk hem van dichtbij. Hier bewaart Jones zijn geweren. Klik op de kast en de deuren gaan open.
Kijk eerst even in de linker lade onderin.
Klik op diverse doosjes, totdat je het doosje vindt met 7.03 mm kaliber Winchester patronen (cartridges). Dit is hetzelfde kaliber als de kogel in Jones' lijk.

Bekijk de geweren van dichtbij.
Er hangen 2 Winchester geweren in de kast.
Verlaat de close-up en open de rechter lade.
Haal een poetsdoek (rag) uit de lade.
Er staat ook een flesje olie in. Open je inventaris en pak het kladblokje (small pad). Klik hiermee op het flesje in de lade om een olievlek (flax oil stain) te krijgen. Raap daarna het flesje olie (bottle of flax oil) op.

Bekijk de geweren weer van dichtbij.
Rechtsklik en haal de poetsdoek uit je inventaris. Klik ermee op elk geweer en Jack ontdekt dat er vingervlekken op de bovenste Winchester (2de geweer van boven) zitten.
Haal het potje grafietpoeder uit je inventaris en klik ermee op de vlek op het geweer.
Maak dan een foto van de vingervlek op het geweer. Jack maakt ook meteen een foto van de krassen (scratches) op het geweer.
Haal tenslotte het 270 Winchester geweer (rifle) uit de kast.


PPA
Open je de PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 7.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 7: "What was the crime weapon?"
                         (Wat was het moordwapen?)

Materials
- Sleep "Telescopic bolt-action rifle" (telescoop geweer) naar M-vakje links.
- Sleep "Rag stained with burned powder" (poetsdoek met verbrand poeder) naar links.

Documents
- Sleep "Fax of autopsy report"(Fax van het autopsie rapport) naar links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
De 270 Winchester met telescoop, uit het wapenrek in Walter Jones' kantoor, was het moordwapen.

Natuurlijk belt Jack meteen zijn baas om het te vertellen.

Bekijk daarna even de rest van Jones' kantoor, nu je toch hier bent.
Op zijn bureau staat een foto van een familie safari. Raap hem op.
De rechter bureaulades kun je openmaken. In de onderste lade verschijnt je actie-cursor, maar je kunt nog niets doen.
De linker bureaulades zijn afgesloten en er knippert een rood lampje.
Verlaat de close-up en klik bij de vergrootglascursor op de linker benedenhoek van het bureaublad. Je krijgt dan een close-up van de achterkant van de afgesloten lades. Je ziet 4 schroeven. Je hebt jammer genoeg nog geen schroevendraaier.


Bibliotheek
Ga terug naar de bibliotheek.
Kijk hier door het raam.
Jack ziet niet alleen het water om de toren, maar ook wat houtschilfers op de vensterbank.
Maak een foto van de vensterbank en raap daarna de houtschilfers op.


PPA
- Open je PPA en de CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op de "Shards of wood found on the library windowsill" (de houtschilfers
  gevonden op de vensterbank)
- Klik aan de rechterkant op "Linear bolt-action carbine riffle with a 270 WSM chamber" (het
  winchester geweer)
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
De foto's geven een "Match"!

Ga terug naar de beginpagina van je PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 8.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 8: "Where was the shot fired from?"
                         (Van waar werd het schot afgevuurd?)

Materials
- Sleep de "Woodchips" (houtsnippers) naar het M-vakje links.

Pictures
- Sleep de "Picture of library windowsill with woodchips" (foto van vensterbank met houtsnippers),
  naar het PIC-vakje links.
- Sleep de "Picture of scratch on the murder weapon" (foto van krassen op het moordwapen),
  naar links.

Documents
- Sleep de "Fax autopsy report" (fax van het autopsie rapport), naar het D-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Het geweer werd afgeschoten vanaf het raam in de bibliotheek van Walter Jones.

Jack belt meteen zijn baas.
Die denkt dat de moordenaar een byzonder goede schutter moet zijn, als hij in die storm, op die afstand raak kan schieten.

En er zijn dan ook weer twee nieuwe vraagstellingen beschikbaar:
  9. Who seems to be a good marksman? (wie lijkt een goede schutter te zijn?)
10. Who were the last people to go into the library before the murder?
      (Wie waren de laatste personen die in de bibliotheek waren, voor de moord?)




Verdachten  

Bibliotheek
Doorzoek het bureau van Nolent. Open alle lades en je vindt drie documenten.
In de bovenste lade ligt een document, opgemaakt op het eiland, waarin Billy en Sonia hun verzoek om een psychiatrisch onderzoek naar de geestesgesteldheid van Walter Jones weer intrekken. "Renunciation of placement under psychiatric supervision."

In de middelste lade ligt een brief van Walter Jones aan Nolent. Hij schrijft hierin dat kleinkinderen Billy en Sonia parasieten zijn, die nog nooit een dag gewerkt hebben en niets van hem erven. En kleinzoon Marco kan ook wel fluiten naar geld, want zijn vriendin is een Russische vrouw die te ambitieus is, volgens Jones.
Verder schrijft hij dat hij iedereen op het eiland uitgenodigd heeft, met het vooropgezette plan te praten over dat onderzoek, dat Billy en Sonia achter zijn rug gepland hebben.

Dit is een brief aan Nolent, waarin hij geinformeerd wordt over het psychiatrisch onderzoek dat Billy en Sonia aangevraagd hebben:"Concililation before placement under psychiatric supervision."

Zo te zien zijn er meerdere personen die baat hebben bij de dood van Walter Jones.

Boekenkast
Kijk verder rond in de kamer.
Links van de deur die naar Jones' bureau gaat, staat een boekenkast die je van dichtbij kunt bekijken met de vergrootglascursor.
Jack bekijkt de boeken en merkt op dat het heel vreemd is voor een man als Walter Jones, om een aantal boeken zo zonder logisch verband in zijn kast te hebben.
Dit is een hint!

Je kunt op de boeken klikken en ze schuiven vervolgens naar voren. Het lijkt erop dat je dit in een bepaalde volgorde moet doen.
Bekijk de schrijvers van die boeken. Klik dan achtereenvolgens op de boeken, waarvan de voornaam van de schrijver begint met een letter van Walter's naam.
Als je het in de juiste volgorde doet, blijven de boeken uitgetrokken staan. Klik je op een verkeerd boek, dan schuift alles weer terug.

Klik achtereenvolgens op de volgende boeken:
- Deep Ocean Tragedy by W. Swan Kimer
- Human Destiny and Violence by Amartya D. Sunny
- Plan 8: a planet in trouble by Lester J. Jackson
- Drop by T. C. Richter
- Le quotidien est une douleur by Eric Royon
- Les 40èmes rugissants by R. Daniel

De hele boekenkast draait om zijn as en je ziet dat Walter Jones hier zijn drankvoorraad bewaarde.
Klik op een fles. Jack zegt dat hij niet onder dienst drinkt.
Op de 3de plank van boven, aan de rechterkant, staat een fles water. Die wil Jack wel oprapen.

Ook dit blijkt een geheim mechanisme te zijn, want als Jack de fles water pakt, draait aan de rechterkant van de deur, een boekenkast om zijn as.
In deze kast zie je vervolgens nog maar 1 boek ligen, Raap het op. Het blijkt een documentenmap over Hubert Nolent te zijn.
Je leest dat Nolent miljoenen verduisterde met handel in de aandelen van Jones.
Jones heeft dit ontdekt. Dus ook Nolent had baat bij de dood van Jones.
Maar wie van al die mensen was een goede schutter?
Je kunt in ieder geval de mensen vragen, die op de foto van de familie-safari staan.
En wie was als laatste in de bibliotheek?
Misschien dat de computer van Lorenzo hier een antwoord op heeft.




Goede Schutter  

Lorenzo
Kijk in je CHARACTERS database, om erachter te komen waar Lorenzo zich bevindt.
Waarschijnlijk zit hij in zijn studio op de 22ste verdieping. Ga er naar toe.
Mogelijk ben je nu getuige van een noodoproep over de radio, van Lorenzo. De Toren staat op instorten, zegt hij. Hij krijgt te horen dat de Toren geen noodsituatie is, omdat er geen ernstig gewonden zijn en dat anderen voor gaan.

Spreek Lorenzo aan en Jack neemt de vingerafdrukken van Lorenzo.
Praat daarna met Lorenzo over zijn Biathlon gouden medaille.
Hij geeft toe dat hij in zijn jeugd een goede schutter was, maar zegt dat hij nu geen interesse meer heeft in wapens.
Je kunt zijn vingerafdrukken vergelijken met de vingerafdruk op het geweer, als je wilt. Ze zijn niet gelijk.

Praat verder en Lorenzo vertelt dat het stukje ketting inderdaad van Walter Jones was.
Ook zegt hij, dat je op de computer zou kunnen zien, wie er in de bibliotheek is geweest op de dag dat Jones vermoord werd. Hij heeft dan wel de toegangscode nodig. Jones bewaarde deze code in zijn bureau.

Die code zit dan waarschijnlijk in de afgesloten lades. Zoals je zag, zaten er aan de achterkant van die lades, een aantal schroeven. Op zoek dus naar een schroevendraaier.
Verlaat Lorenzo's studio.


Technische werkplaats en Sonia
De technische werkplaats bevindt zich op de 17de verdieping.
Neem de lift naar de 18de verdieping, ga door de glazen deuren naar de andere lift en duw hier op knopje 17.

Als je in de werkplaats aankomt, zie je waarschijnlijk Sonia bij de wasmachines staan. (Zo niet, dan zul je haar dadelijk moeten gaan zoeken.)
Dat komt goed uit, want nu kun je haar ook vragen naar het kwaliteiten als schutter. Ze stond immers ook op die safari-foto.

Spreek haar aan en Jack neemt de vingerafdrukken van Sonia.
Praat dan met Sonia. Ze vertelt dat ze op de avond van de moord eerst in het reastaurant was. Daarna ging ze naar de studio van Lorenzo, waar ze in haar eentje naar de storm keek. Toen Lorenzo niet kwam opdagen, ging ze terug naar het restaurant, waar ze een glas dronk met haar broer.
Sonia bevestigt dat Walter Jones een ketting droeg en geeft ook aan, dat het stukje ketting waarschijnlijk van haar grootvader is.
Sonia heeft goede herinneringen aan de safari met haar grootvader. Maar verder vindt ze haar grootvader maar een "jerk", die mensen zoals Nolent gebruikte voor zijn eigen doeleinden. Ze ondertekende het papier tegen psychiatrisch onderzoek in ruil voor een deel van de erfenis. Het idee voor dat onderzoek was in eerste instantie afkomstig van Nolent.

Kijk na het gesprek rond in de werkplaats.
Loop naar rechts en nogmaals naar rechts.
Je ziet een kleine trapladder staan. Op een trede liggen lashandschoenen (weldinggloves). Raap ze op.
Verder vind je rechts van de ladder een brander (blowtorch).
Op de werkbank vind je een schroevendraaier (screwdriver).
En in het kastje, dat tegen de muur staat, ligt in een vakje aan de rechterkant een lasbril (goggles).
Je ziet hier ook een ding dat op een prullenbak lijkt. Het is een papierversnipperaar, maar je kunt er nog niets mee.

Verder zie je in deze werkplaats alleen nog een hoek, waar een tafel en stoelen staan. Dus verlaat de ruimte en ga terug naar de lift.


Kantoor van Walter Jones
Ga met de lift naar de 21ste verdieping, naar de bibliotheek.
Loop dwars door de bieb naar het kantoor van Jones.

Loop naar het bureau. Kijk bij de vergrootglascursor op de linker hoek. Je ziet nu een close-up van de achterkant van de afgesloten ladekast.
Haal de schroevendraaier uit je inventaris (rechtsklik of klik op ritssluiting). Klik op allevier de schroeven en de achterplaat van het bureau komt los.
Schroef daarna de achterkanten van de lades af. De bovenste lade is van metaal en kun je niet verwijderen.
In de middelste lade vind je het Marco Jones' electoral campaign press book. Lees het pamflet van de verkiezingscampagne van Marco. Onder de foto staat dat Marco een uitstekend schutter is!
In de onderste lade zit niets van belang dat je kunt oprapen.

Tijd om de andere familieleden aan de tand te voelen.
Kijk in je CHARACTERS database om erachter te komen waar ze zich bevinden.


Marco - heliport of eetzaal

Het is mogelijk dat, als je al een poosje hebt rondgewandeld en eerder met ze gesproken hebt, Marco en Billy te vinden zijn op de Heliport. Die bevindt zich op de 18de verdieping. Als je daar uit de lift stapt, loop je de Heliport Lounge in. Ga de trap op en loop dan verder, rechts onder in je scherm. Je staat dan voor een glazen deur. Aan de ander kant van die deur zie je een H. Dit is de landingsplaats van de helicopter, de Heliport.


Volgens de CHARACTERS database in mijn spel, was Marco op dit moment in de eetkamer.
Dus met de lift naar de 18de verdieping, via de andere lift helemaal naar L2 beneden.
Loop vanaf de lift naar beneden, naar de eetzaal. Zoek hier het tafeltje waar Marco zit. Neem Marco's vingerafdrukken en praat daarna met hem.
Hij vertelt dat hij een hele goede relatie had met zijn grootvader. Hij vindt het jammer dat die iets bekoelde sinds hij met Christina omging, maar hij had niets te maken met het plannetje van Sonia en Billy om Jones te laten onderzoeken.
Rond het tijdstip van de moord was hij op zijn kamer en sliep. Hij hoorde van Sonia rond half 12 dat zijn grootvader dood was.
Hij herkent de ketting en zegt dat zijn grootvader hem altijd droeg. Ook zegt Marco dat hij met de hele familie op safari was. Hij weet hoe hij moet schieten en was vroeger best een goede schutter.

Mogelijk dat je in de eetzaal ook Kolio en Baïna treft.
Praat met ze en bied Baïna je excuses aan.


Billy - heliport of piano of keuken
Als je met Marco op de heliport gesproken hebt, is Billy daar waarschijnlijk ook.
Zo niet, ga dan nu op zoek naar Billy.
Volgens mijn CHARACTERS database was Billy op dit moment in de keuken.

Ga vanaf de eetzaal naar het wit-zwart geblokte deel, waar de lift is.
Het is mogelijk dat je op de achtergrond, boven aan de trap, iemand achter de piano in de bar ziet zitten. Dat is dan Billy.

Zo niet, ga dan bij de lift links de trap af, naar de entreehal, die nu volledig onder water staat. Ga aan de andere kant de trap weer op en je komt bij de niet-werkende lift in de eetzaal. Vanaf hier loop je naar de onderkant van je scherm. Je arriveert dan in de keuken.

Billy staat de vloer te schrobben. Spreek hem aan en Jack neemt de vingerafdrukken van Billy.
Praat daarna met hem. Billy kon niet zo best met zijn grootvader overweg, omdat hij nooit geld kreeg. Hij was niet dol op Nolent en noemt Lorenzo een prima kerel die door Jones en Nolent gebruikt werd. Billy was ook aanwezig op de safari, maar hij hield niet van jagen en was ook geen goed schutter.
De ketting herkent hij en hij zegt dat zijn grootvader altijd een ketting droeg.
Hij was op de avond van de moord met Martin en Christina aan het pokeren. Sonia kreeg ruzie met Martin en vertrok rond 11 uur. Hij hoorde het nieuws over de dood van Walter van Nolent, rond half 12.

Loop na het gesprek met Billy, naar de achterste kastenwand in de keuken.
Rechts naast de vaatwasser kun je het laadje van een keukenkastje open maken. Jack haalt er een mes (knife) uit. Altijd handig.


Nolent - Heliport lounges of eetzaal.
Je hebt nu met Lorenzo over zijn schietkunsten gesproken. Met Sonia, Marco en Billy, die op de safari foto staan, heb je ook gesproken. Maar er staat nog iemand op de foto. Aangezien Nolent al zó lang bij Jones in dienst was en zeer goed met hem overweg kon, is het waarschijnlijk dat hij ook mee ging op safari. Op zoek dus naar Nolent.

Kijk in je CHARACTERS database, waar Nolent zich bevindt.
Mogelijk zit hij in de lounge van de Heliport, op de 18de verdieping.
Als je op weg bent naar de lift en Jack honger krijgt, gaat hij prompt naar de eetzaal.
Als Jack klaar is met eten, kijk je weer even in je CHARACTERS database, waar Nolent nu is. Mogelijk is hij inmiddels ergens anders naar toe gewandeld, bv. naar de eetzaal.

Als je Nolent gevonden hebt, spreek je hem aan. Jack neemt de vingerafdrukken van Nolent.

PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op het geweer.
- Klik aan de rechterkant op "Nolent's fingerprints"
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
De foto's geven een "Match". Nolent heeft dus het moordwapen in handen gehad!

Praat met Nolent. Hij vertelt dat hij het aandelenzwendeltje in opdracht van Jones deed. En ook het gedoe met de pensioengelden van de personeelsleden was niet zijn idee.
Het verzoek om een psychiatrisch onderzoek kwam van Martin, maar Nolent ondersteunde dit idee wel. Jones was niet meer zichzelf, sinds het ongeluk waarbij hij verlamd raakte. Nolent weet ook dat Jones zijn kleinkinderen om de tuin leidde. Er was geen testament gemaakt, waarin de kleinkinderen iets erfden.
Nolent zegt dat hij ook aan de safari deelnam.

Als je hem confronteert met zijn vingerafdrukken op het geweer, legt hij uit hoe dit komt. Hij had het telescoopvizier eraf geschoefd om daarmee Baïna en Jones te kunnen bespieden bij hun wandeling naar de Tortoise Belvedère. Hij vertrouwde Baïna niet. Zo zag hij ook hoe Baïna de rolstoel over de rand duwde.


PPA
Open je PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 9.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 9: "Who seems to be a good marksman?"
                         (Wie lijkt een goede schutter te zijn?)

Materials
Sleep de gouden Biathlon medaille naar het M-vakje links.

Pictures
Sleep de foto van de familie safari in het PIC-vakje.

Documents
Sleep het "Marco Jones' electoral campaign press book." naar het D-vakje links

Declarations
- Klik op Nolent en sleep "Nolent admits to having participated in the safari" (Nolent geeft toe dat
  hij aan de safari deelnam), naar een DEC-vakje links.
- Klik op Sonia en sleep "Sonia admits to having participated in the safari" (Sonia geeft toe dat
  zij aan de safari deelnam), naar een DEC-vakje links.
- Klik op Billy en sleep "Billy admits to having participated in the safari" (Billy geeft toe dat
  hij aan de safari deelnam), naar een DEC-vakje links.
- Klik op Marco en sleep "Marco admits to having participated in the safari" (Marco geeft toe dat
  hij aan de safari deelnam), naar een DEC-vakje links.
- Sleep ook Marco's verklaring dat hij een goede schutter was, "Marco admits to having been a
  good marksman", naar links.
- Klik op Lorenzo en sleep "Lorenzo admits to having been a good marksman" (Lorenzo geeft toe
  dat hij een goede schutter is), naar een DEC-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Lorenzo, Marco, Nolent, Billy en Sonia zijn allemaal goede schutters.




Halsketting  

Je hebt inmiddels al van verschillende personen te horen gekregen, dat het stukje ketting waarschijnlijk van de halsketting van Walter Jones was. En dat Jones, ook op de avond van zijn dood, de halsketting met een sleutel eraan, droeg. Maar waar is die sleutel dan gebleven? Tijd om te gaan praten met de andere gasten in het hotel en hun kamers te doorzoeken.

Christina - kamer 141
Ga met de lift naar de 14de verdieping.
Haal het sleutelpasje dat je van Lorenzo kreeg, uit je inventaris en maak de deur van kamer 141 (links) open. Ga naar binnen. Je bent nu in de suite van Marco en Christina.
Loop verder de kamer in, naar de onderkant van je scherm. Je ziet nu aan de rechter muur een eettafel staan. Op deze tafel vind je de uitnodiging van Walter Jones, die hij aan al zijn erfgenamen stuurde, met het verzoek naar het eiland te komen en te praten over de erfenis.

Loop verder door de deur achteraan, naar de slaapkamer.
Loop verder de kamer in, naar Christina die op bed ligt. Spreek haar aan en Jack neemt de vingerafdrukken van Christina.
Kijk daarna naar de koffer die links van het bed staat. Je vindt een pakje Russische condooms. Bekijk het doosje in je inventaris. Het is open.

Praat met Christina. Je verneemt dat ze niet dol is op Nolent en dat ze Walter Jones eigenlijk nauwelijks kende en ook niet wilde leren kennen.
Ze heeft de avond van de moord kaart gespeeld met Billy en Martin. Sonia deed onaardig tegen haar en beschuldigde haar ervan met Martin te flirten. Christina zegt dat ze met Marco in hun kamer samen was en niets gezien of gehoord heeft na 11ven.

Loop terug naar de deur. Links van de deur staat een prullenbak. Kijk erin en je vindt een ticket enkele vlucht Atlanta-Moskou, een return ticket Moskou-Sale, een apotheek kwitantie voor condooms en een kwitantie voor handschoenen.

Verlaat de slaapkamer en de zitkamer en ga terug naar de gang.


Kamer 142 - Sonia en Martin
Open de deur van kamer 142, aan de overkant van Marco en Christina's kamers.
Ga naar binnen. Het zijn de kamers van Sonia en Martin, maar ze zijn momenteel niet aanwezig.

Loop de slaapkamer in.
Bij het bed staan twee koffers. Ze zijn afgesloten.
Loop terug naar de deur. Rechts van de kleerkast-met-spiegel, zie je de deur van de badkamer. Ga naar binnen. Open het rechter laadje onder de wasbak en Jack vindt een haarspeldje.

Ga terug naar de slaapkamer en bekijk de koffers van dichtbij.
Pak het haarspeldje en klik ermee op het slot van de kleine zwarte koffer. Haal uit de koffer een houten doosje in de vorm van een schildpad (turtle) en de trouwringen van Walter en Baïna.

Bekijk het nachtkastje aan de rechterkant van het bed. Jack vindt hier de uitnodiging voor het huwelijk tussen Walter en Baïna en de huwelijkstoespraak van Walter Jones. Hij maakt in deze toespraak heel duidelijk, dat zijn kleinkinderen niets erven en dat alles naar Baïna gaat. Dit komt door de wetten van het eiland. Als een vreemdeling trouwt met een eilandbewoonster, gaan al zijn bezittingen naar het eiland. En wat van het eiland is, kan nooit meer van een ander zijn of worden.
Ook zou Walter een getekende kaart hebben, die aangeeft hoe je het "altaar" kunt openen, waar hij de huwelijksakte van hem en Baïna bewaart.
Verlaat de kamer.


Kamer 151 - Hubert de Nolent
Ga met de lift naar de 15de verdieping.
Open hier, met de sleutelkaart, de deur aan de linkerkant. Ga kamer 151 in, waar Nolent logeert. Hij is momenteel niet aanwezig.

Loop naar de slaapkamer.
Aan de linkerkant, naast de deur van de badkamer, zie je een muursafe. Bekijk hem van dichtbij. Haal de brander die je in de werkplaats vond, uit je inventaris en brand de safe open.
Er ligt een sleutel in de safe. Zo te zien, is dit de sleutel van Walter Jones! Haal het grafietpoeder uit je inventaris en klik ermee op de sleutel. Maak dan een foto van de vingerafdruk op de sleutel. Raap tenslotte de sleutel van Walter Jones op.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op de sleutel.
- Klik aan de rechterkant op "Nolent's fingerprints"
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
De foto's geven een "Match". Hubert de Nolent heeft de sleutel gestolen!

Nolent heeft dus de sleutel van de safe van Walter Jones. Maar Sonia heeft de trouwringen en de speech. Tijd om die twee eens aan de tand te voelen.

Verlaat de kamer van Nolent en ga naar de gang.
Aan de overkant, in kamer 152, logeren Clara en Billy. Je kunt hun kamers doorzoeken, als je wilt. Je vindt alleen een weekendtas die je niet kunt openen.


Sonia - Tuin
Kijk in je CHARACTERS database, waar Sonia zich bevindt en zoek haar op.
Als ze zich in de tuin (garden) bevindt, neem je de lift naar de 18de verdieping.
Stap uit de lift en loop meteen naar de onderkant van je scherm. Je arriveert dan in de tuin.

In de tuin ben je getuige van een tirade die Sonia afsteekt tegen Baïna. Ze beschuldigt Baïna van moord. Baïna geeft Sonia een draai om haar oren.

Spreek Sonia aan. Ze vertelt dat zij en Billy op de avond van de moord, rond half 12 naar Walter wilden zoeken. Bij de lift troffen ze Nolent, kletsnat en modderig. Hij kwam duidelijk van buiten. Sonia zag aan de lichtjes, dat Nolent op de verdieping van Walter's kantoor uitstapte. Dit vonden ze vreemd, dus gingen ze hem achterna.
In het kantoor betrapten ze Nolent bij de geopende kluis.
Sonia nam hem alles af, wat hij uit de kluis gehaald had en borg het op in haar eigen koffer.

Als je haar vraagt naar de speech en de kaart die aanwijzingen geeft voor het openen van het "altaar", wordt ze kwaad. Ze weet van het bestaan van een "kapel", maar ze vertelt niet waar die ligt en ze heeft de kaart vernietigd, zegt ze. Ze wil niet dat Baïna haar en haar broers de erfenis van Walter mag ontnemen, met behulp van die huwelijksakte.

Je kunt Baïna aanspreken, maar je krijgt zoals verwacht geen duidelijke antwoorden.
verlaat de tuin.


Nolent - Heliport lounge
Kijk in je CHARACTERS database waar Nolent zich bevindt.
Als hij in de Heliport Lounges is, verlaat je de tuin en ga je terug naar de lift. Ga bij de lift naar rechts de Heliport Lounges in.
Loop naar rechts en ga de trap op. Loop ook de volgende trap op en ga dan naar rechts. Je bent dan eigenlijk al op de 19de verdieping, maar het spel noemt dit nog steeds Heliport Lounges.
Je vindt hier Hubert de Nolent aan de rechterkant, slapend in een stoel achter een kamerplant.

Spreek hem aan. Toen hij Walter Jones levenloos aantrof, heeft hij de ketting met de sleutel van zijn nek gehaald. Dit was op verzoek van Walter Jones zelf, zodat Nolent belangrijke dingen in de safe kon veiligstellen in geval van nood.
Nolemnt zegt dat de safe leeg was, toen hij hem opende. Hij was verbaasd te horen dat Jones alsnog zijn kleinkinderen onterfde.
Nolent weet van het bestaan van een "kapel", maar heeft geen idee waar die zich bevindt.


PPA
Open je PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 5.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 5: "Was the chain that W. Jones wore around his neck stolen? If so by whom?"
                         (Was de ketting die Jones rond zijn nek droeg gestolen? Zo ja, door wie?)

Materials
- Sleep het "Fragment of W. Jones' chain" (stukje ketting) naar het M-vakje links

Pictures - Prints
- Sleep de "Picture of W. Jones painted portrait" (foto van het schilderij van Jones), naar het P-vakje links.
- Sleep de "Picture of Nolent's prints on W. Jones' key." (foto van Nolent's vingerafdruk op de sleutel van Jones), naar het PIC-vakje links.

Documents
- Sleep het Autopsie rapport naar het D-vakje links.

Declarations
- Klik op Nolent en sleep "Nolent pretends that he took the key only to help W. Jones." (Nolent
  beweert dat hij de sleutel alleen nam om Jones te helpen), naar een DEC-vakje links.
- Klik op Sonia en sleep "Sonia confirms that W. Jones was wearing his chain" (Sonia bevestigt
  dat Jones zijn ketting droeg), naar links.
- Klik op Lorenzo en sleep "W. Jones wore his chain, as always" (Jones droeg als altijd zijn
  ketting), naar links.
- Klik op Billy en sleep "Billy confirms the information about the chain" (Billy bevestigt dat
  Jones zijn ketting droeg), naar links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Hubert de Nolent heeft de sleutel die Jones om zijn nek droeg, gestolen.

Jack belt uiteraard meteen zijn baas.




Walter's safe  

Nu moet je nog uitzoeken wie de laatste personen in de bibliotheek waren, voor de moord. Dat zou je kunnen uitvinden met behulp van de bewakingsbeelden. Maar je hebt nog altijd niet de code die Lorenzo nodig heeft.

Walter's suite
Ga met de lift naar de 20ste verdieping, waar Jones zijn suite heeft.
Mogelijk staat Kolio hier op je te wachten. Ga samen naar binnen.
Loop Kolio achterna. Je ziet hoe hij bij een groot schilderij van een vrouw staat. Hij kijkt echter niet naar het schilderij, maar naar een klepje eronder. Kolio staat een beetje in de weg, maar bij zijn schouder verschijnt de actie-cursor op het klepje. Als je erop klikt, gaat het klepje open, en zie je een rood lampje knipperen, maar verder kun je er nog niets mee.

Loop terug en ga onderaan in je scherm, naar de slaapkamer van Jones.
Op het lage tafeltje aan de rechterkant vind je twee documenten: Agreement for social domiciliation of the Jones company in the Maladives, waarin de firma van Jones toestemming krijgt zich te vestigen op het eiland. en het W. Jones' Maladivian nationality agreement, waarin Jones de Maladiviaanse nationaliteit krijgt.

Op het linker nachtkastje kun je de Gold wheelchair 2005 manual oprapen, een folder/gebruiksaanwijzing voor de rolstoel van Jones.

In de linker muur van de slaapkamer zie je de safe van Jones. Maak hem open met de sleutel. De kluis is leeg!

Wel is er nu een nieuwe vraag beschikbaar:
Puzzelstukje 6: What did W. Jones's safe contain? Is Nolent responsible for the theft?
                        (Wat zat er in de safe van Jones? Is Nolent verantwoordelijk voor de diefstal?)

Wat erin zat weet je van Sonia. Zij zag, samen met Billy, hoe Nolent de safe opende.
Het is dus verstandig om Billy te vragen of hij dit verhaal kan bevestigen.


Billy - Heliport
Kijk in je CHARACTERS database waar Billy zich bevindt.
Als hij op de Heliport is, ga je naar de 18de verdieping. Ga tegenover de lift de Heliport Lounge in. Loop naar rechts, de lounge in. Ga dan de trap op. Loop daarna rechtsonder in beeld verder en ga dan door de glazen deur naar de het platform waar de helicopter landt.

Praat met Billy. Hij bevestigt het verhaal van Sonia. Ze troffen Nolent aan bij de geopende safe. Sonia heeft toen alles uit de safe gehaald en meegenomen.


PPA
Open je PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 6.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 6: "What did W. Jones's safe contain? Is Nolent responsible for the theft?"
                         (Wat zat er in de safe van Jones? Is Nolent verantwoordelijk voor de diefstal?)

Materials
- Sleep het schildpad doosje (turtle box) naar een M-vakje links.
- Sleep de trouwringen (wedding rings) naar een M-vakje links.

Documents
- Sleep de "Wedding invitations" (uitnodigingen voor het huwelijk) naar het D-vakje links
- Sleep "W. Jones' speech" (de speech van Jones) naar links.

Declarations
- Klik op Nolent en sleep "Nolent confirms that he opened Walter Jones's safe" (Nolent geeft toe
  dat hij aan de safe opende), naar een DEC-vakje links.
- Klik op Sonia en sleep "Sonia explains the circumstances under which she stole the items from
  the safe" (Sonia legt uit waarom zij de inhoud van de safe stal), naar een DEC-vakje links.
- Klik op Billy en sleep "Billy confirms what Sonia says regarding the safe and Nolent" (Billy
  bevestigt dat Sonia over de safe en Nolent zegt), naar een DEC-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Sonia stal, met behulp van Nolent, de regalia voor het huwelijk tussen Walter Jones en Baïna.


Jack belt natuurlijk weer meteen zijn baas op.
Waarschijnlijk krijgt Jack nu ook weer honger en gaat hij naar de eetzaal.
Lorenzo komt ook naar de eetzaal en meldt dat er problemen zijn. Door het stijgende water, staat een deel van het hotel onder water en zijn er scheuren in vloeren en muren ontstaan. (wellicht heb je dat in de keuken al gezien). Het is niet veilig meer om in de suites te verblijven, dus hij vraagt iedereen om zijn koffers te halen en in de Heliport Lounges te overnachten. Als Jack naar de lift wandelt, houdt Nolent hem staande. Nolent moet nog iets checken, maar de volgende ochtend wil hij Jack vertellen wie de moordenaar is.




Dag 3: zondag 11 juni


Zelfmoord  

De volgende dag wordt Jack wakker van een telefoontje van Reeves. Het hotel kan voorlopig nog niet geëvacueerd worden. De toestand op de andere eilanden is ernstiger en de mensen daar, worden als eerste gered.

Verlaat het hoekje waar Jack de nacht doorbracht.
Lorenzo komt aanlopen en vertelt dat er een heteluchtballon is, waarmee ze misschien van het eiland kunnen vluchten. Hij zal nakijken of het ding nog in orde is. Inmiddels is de stroom uitgevallen en doen de liften het niet meer.


Bibliotheek - Nolent
Nolent zou je vertellen wie de moordenaar is. In je CHARACTERS database zie je dat Nolent in de bibliotheek (library) op de 21ste verdieping is.

Jack is nu op de 19de verdieping. Loop naar de lift boven aan de trap in de lounge. Die werkt niet meer, maar rechts van de lift is de deur naar het trappenhuis. Ga naar binnen en klim twee keer de wenteltrap op, naar de 21ste verdieping. Ga door de deur de gang op.

Loop de bibliotheek in.
Nolent ligt met zijn hoofd op zijn bureau. Loop er naar toe en je ziet dat hij dood is!
Een pistool in zijn hand en een gat in zijn hoofd. Zelfmoord?

Er is nu een nieuwe vraagstelling beschikbaar:
12. Was Hubert de Nolent's death really a suicide? (Was Nolent's dood, werkelijk zelfmoord?)

Bekijk Nolent. In zijn linker hand vind je een zelfmoordbriefje, waarin Nolent schrijft dat hij de moordenaar is en de schuld niet meer kan dragen.
Jack vindt het vreemd, dat een zakelijk en secuur mens als Nolent, een zelfmoordbrief op zo'n gescheurd floddertje papier heeft geschreven.

Je kunt het pistool niet zomaar uit Nolent's rechterhand pakken. Je zou sporen kunnen wissen. Haal dus de pen uit het bekertje dat op het bueau staat. Gebruik de pen om het pistool uit Nolent's hand te pakken.
Gebruik daarna grafietpoeder op het pistool. Jack ontdekt dat er geen vingerafdrukken op de trekker zitten! Maak een foto van het pistool zonder vingerafdrukken en raap tenslotte het pistool op.

Maak een foto van Nolent's hoofd. Rond de wond zitten kruitsporen.
Haal de afstandsbediening (remote control) van Walter's rolstoel uit de jaszak van Nolent. Verlaat dan de close-up.


Walter Jones' kantoor
Ga in de bieb naar links, naar het kantoor van Jones.
Loop naar het bureau en bekijk de voorkant van dichtbij.

Herinner je, dat je in de onderste lade aan de rechterkant, een actie-cursor kreeg.
Maak de onderste lade open. Haal het mes, dat je in de keuken vond, uit je inventaris en klik op de geopende lade. Jack wipt de bodem eruit en vind W. Jones' file on his heirs. Lees deze aantekingen van Jones over zijn erfgenamen. Hij schrijft dat hij de gokverslaafde Billy niet met geld wil helpen. Daarentegen kocht hij wel het familiebedrijf van Clara's vader, Billy's vrouw, voor een habbekrats. Dit bedrijf ging failliet door Billy's gokverslaving.
Jones is teleurgesteld in Marco, omdat die zijn politieke carriere opgeeft voor een "op geld belust hoertje uit Rusland", zoals hij Christina noemt.
Hij weet dat Sonia hem niet mag, maar bewondert wel haar karakter en standvastigheid.

Kijk naar de lades aan de linkerkant van het bureau. Het rode lampje knippert nog steeds. Je kon de bovenste lade ook niet aan de achterkant openen, omdat hij van metaal is.
Pak de afstandsbediening en klik ermee op het rode lampje. Het knippert niet meer.
Klik dan op de bovenste lade, die openklapt. Er zit een knopje in. Klik erop. Nu zie je, hoe in het standbeeld tegenover Jones' schilderij een luikje openklapt.

Loop naar het standbeeld en haal een briefje met een code uit het vakje.
Dit moet de code zijn die Lorenzo nodig had voor de bewakingsbeelden op de computer.


Lorenzo
Lorenzo is op de 22ste verdieping, in zijn kantoor.
Ga naar hem toe, via het trappenhuis naast de lift.
Lorenzo staat bij de computers. Jack geeft hem automatisch de code als je op Lorenzo klikt.
Even later krijgt Jack een Print-out of consultation for the library lock from 9-11:59pm. Hierop kun je lezen, wie er op de dag van de moord, tussen 9 en 12 's avonds, door de deur van de bibliotheek zijn gegaan. Namelijk: Hubert de Nolent en Simbi Laktar.


PPA
Open je PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 10.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 10: "Who were the last people to go into the library before the murder?"
                         (Wie waren de laatste personen die in de bibliotheek waren, voor de moord?)

Documents
- Sleep "Print-out of consultation for the library lock from 9-11:59 PM" (uitdraai van het bibliotheekslot tussen 9 en 11.59 uur pm) naar het D-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Nolent en Simbi Laktar waren als laatste aanwezig op de plaats delict.


Simbi Laktar
Lorenzo is zeer verbaasd. Simbi Laktar is een van de ontslagen werknemers. Hij zou het eiland 15 dagen geleden al verlaten moeten hebben.
Praat met Lorenzo. Hij geeft Jack een uitdraai van Movements of Simbi Laktar's keycard during the night of the murder. Volgens de uitdraai, zou Simbi Laktar nog steeds in de technische werkplaats zijn.

Er is meteen een nieuwe vraagstelling beschikbaar:
11. What is Simbi Laktar still doing on the island?
     (Wat doet Simbi Laktar nog op het eiland?)

Praat nogmaals uitgebreid met Lorenzo. Hij vertelt dat Simbi Laktar een van de werknemers was, die 15 dagen geleden ontslagen werden. Hij zegt ook dat Nolent beslist niet het type was voor een zelfmoord. En hij verklaart dat de "kapel", zich in de kamer van Jones bevindt, hij weet echter niet wáár.

Tijd om met de anderen te praten en Simbi Laktar te zoeken.
Verlaat Lorenzo's kantoor.


18de verdieping
Ga naar het trappenhuis en klim naar beneden tot de 18de verdieping.
Ga de lounge in en loop door de glazen deur, naar de Heliport gang met de andere lift.
Links naast de liftdeur zie je een plantenbak staan. In het hoekje onder de planten, schemert iets wits. Raap het op. Het is een stukje van een brief aan Isabella Jones.
Je leest dat Walter Jones beschuldigd werd van verkrachting van Isabella. Zijn zoon Eduard, Isabella's echtgenote, hoorde dit van de schrijver van de brief en confronteerde zijn vader hiermee. De volgende dag werd het vliegtuig van Eduard door een paar mannetjes van Jones, gesaboteerd.
Je ziet dat het onderste stukje van de brief afgescheurd is. Het lijkt erop dat dit afgescheurde stukje de "afscheidsbrief" van Nolent is, waarin hij zichzelf verantwoordelijk hield voor de dood van Eduard.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op "Letter written by Nolent" (brief van Nolent).
- Klik aan de rechterkant op "Part of a ripped letter" (deel van een gescheurde brief).
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
Het is een "Match". De beide brieven horen bij elkaar.


Open je de PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 12.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 12: "Was Hubert de Nolent's death really a suicide?"
                         (Wat de dood van Hubert de Nolent werkelijk zelfmoord?)

Pictures - Prints
- Sleep de "Picture of Nolent's face." (foto van Nolent's gezicht) naar het PIC-vakje links.
- Sleep de "Picture of pistol without prints" (foto van pistool zonder vingerafdrukken) naar het
  P-vakje links.

Documents
- Sleep "Letter from Nolent to Isabella Jones, divied into two pieces." (brief van Nolent aan Isabella
  Jones, in twee stukken), naar het D-vakje links.

Declarations
- Sleep de verklaring "Lorenzo claims that Nolent is no the suicidal type." (Lorenzo verklaart dat
  Nolent geen type is om zelfmoord te plegen), naar het DEC-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
De dood van Hubert de Nolent is een moord, die als een zelfmoord werd voorgesteld.

Jack belt meteen zijn baas. Die zegt dat het prima is, dat Jack nu een tweede moord te onderzoeken heeft, maar de prioriteit ligt toch bij de dood van de billionair, vindt hij.




Simbi Laktar  

Technische werkplaats - Billy en Clara
Ga het trappenhuis naast de lift in en daal af naar de 17de verdieping, waar de technische werkplaats is.
Jack roept de naam van Simbi Laktar, maar niemand antwoordt.

Loop verder de werkplaats in. Onderweg kom je langs de papierversnipperaar, die nog steeds niet werkt. Helemaal achteraan zit Billy aan een tafel. Praat met hem. Hij heeft nooit een Simbi Laktar gezien. Niet hier en ergens anders ook niet.
Hij beseft dat hij niks geërfd zou hebben, als Jones met Baïna was getrouwd. Dus hij is blij dat Jones nog voor het huwelijk overleed.
Praat ook met Clara, die een eindje verderop staat. Jack neemt meteen Clara's vingerafdrukken.
Clara had een hekel aan Walter Jones, omdat hij zijn kleinzoon niet wilde helpen en de firma van haar vader kocht toen hij failliet ging. Een persoon namens Laktar heeft ze nooit gezien.


Heliport Lounges
Ga terug naar het trappenhuis en klim omhoog naar de 18de verdieping.
Loop de lounge in. Ga in het midden van de lounge, de trap omhoog en de volgende trap eveneens, naar de 19de verdieping.

Sonia
Loop helemaal naar rechts, waar je Sonia vindt. Praat met haar.
Ze had Jones graag zelf vermoord, omdat hij haar vader vernederde en is blij dat Baïna niets erft. Ze kent Laktar niet en heeft ook niemand in de werkplaats gezien.

Christina
Loop na het gesprek verder naar rechts. Hier tref je Christina aan, die getroost wordt door Martin. Marco bemoeit zich ermee en stuurt Martin weg. Dan loopt hij zelf ook weg, nadat hij tegen Christina zegt dat hij genoeg heeft van haar leugens.
Klik op de koffers die naast Christina staan. Jack vraagt of hij erin mag kijken.

In de koffer van Marco, vind je een tekening van een altaar met 4 beeldjes en een map met documenten over Marco. Je leest hierin dat Marco niet de zoon is van Eduard, maar van zijn grootvader Walter. Dit ten gevolge van de verkrachting van zijn moeder Isabella. Ook zit er een brief in van Isabella aan Marco, waarin ze hem de waarheid vertelt en een brief van Eduard aan Isabella, waarin hij zegt altijd geweten te hebben dat Marco zijn zoon niet was.

Spreek Christina aan. Jack zegt dat Marco alle redenen heeft om zijn grootvader te haten en hem te vermoorden. Christina beweert dat Marco hiertoe niet in staat is.
Ze vertelt wel, dat een paar mannetjes van Walter Jones haar wilden intimideren en haar gezicht met een mes bewerkt hebben. Jones wilde haar weg hebben bij Marco.
Ze heeft nooit iemand gezien die Simbi Laktar heet.

Martin
Loop nu terug naar links, waar je Martin bij Sonia vindt. Jack neemt meteen Martin's vingerafdrukken, als je Martin nog niet eerder gesproken hebt.
Praat dan met Martin. Hij was degene die zijn vrouw Sonia aanraadde om te proberen haar grootvader te dwingen tot een psychiatrisch onderzoek. Hij vindt het een schande dat Jones al zijn kleinkinderen wilde onterven.
Hij zegt dat hij dol is op Sonia en dat hij Christina nauwelijks kent.
Lorenzo noemt hij incompetent en voor Marco heeft hij bewondering. Simbi Laktar kent hij niet.


Tuin - Marco
Loop de trap af naar de lounge op 18de verdieping. Ga naar de Heliport lift en loop vanaf de lift naar beneden, naar de tuin. Hier tref je Marco.
Praat met Marco. Hij kent Laktar niet, maar hij is de enige die het niet gek vindt, dat Simbi Laktar zich drie dagen kon verbergen in dit hotel.
Marco vindt zijn grootvader/vader een geweldige man, ondanks alles wat Jones deed. Marco zegt ook dat er ware liefde is tussen Christina en hem en dat Jack kan niet bewijzen dat hij zijn grootvader doodde.


Lorenzo's kantoor
Loop terug naar binnen. Ga de Heliport Lounges in en loop naar links, naar de lift. Deze lift werkt nog, dus ga met de lift naar de 22ste verdieping.
Praat met Lorenzo. Hij vindt de documenten over Marco, reden genoeg om Jones te vermoorden, maar betwijfelt of Marco daartoe in staat was.

Op de grond voor het stuurwiel zie je iets liggen. Raap het op en bekijk het in je inventaris. Het is een inbussleutel (allen wrench). Wellicht handig om die kapotte papierversnipperaar mee open te krijgen. Verlaat Lorenzo's kantoor.


Technische werkplaats
Ga vanaf Lorenzo's kantoor met de lift naar de 18de verdieping. Loop naar de lift op de heliport gang en ga daar via het trappenhuis naar de 17de verdieping, naar de technische werkplaats.

Loop naar de papierversnipperaar (dat ding dat op een prullenbak lijkt, rechts van de werkbank, waar je de schroevendraaier en lasbril vond). Bekijk hem van dichtbij. Aan de boven- en onderkant zit een schroef. Pak je inbussleutel uit de inventaris en schroef de twee schroeven los. Maak de zijkant open en kijk in de bak. Op de bodem vind je stukjes van een leren handschoen (goum's gloves). Jack zegt dat dit de handschoen is, die op de kwitantie stond, die hij in de kamer van Marco en Christina vond.

Bekijk de bovenkant van de bak. Hier zie je waarom de papierversnipperaar blokkeerde. Er zit een plastic sleutelkaartje tussen de messen! Pak je grafietpoeder en klik op het kaartje. Maak dan een foto van de vingerafdruk op de sleutelkaart.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op "Fingerprint on ex-employee Simbi Laktar's keycard" (vingerafdruk op
  de sleutelkaart van Simbi Laktar).
- Klik aan de rechterkant op "Marco's fingerprint" (Marco's vingerafdruk).
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
Het is een "Match". Marco heeft het kaartje van Simbi Laktar in zijn handen gehad!


- Klik nu aan de linkerkant op "Pieces of size 9 beige leather gloves" (stukjes van een maat 9
  beige leren handschoenen).
- Klik aan de rechterkant op "Some flax oil poured onto a piece of paper" (Vlasolie op een stuk
  papier).
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
Het is een "Match". De moordenaar droeg deze handschoenen!


Tuin - Marco
Verlaat de werkplaats en ga met de trap naar de 18de verdieping. Loop naar de tuin, waar je Marco nog steeds treft. Spreek hem aan. Hij zegt dat hij de handschoenen nooit eerder gezien heeft. Hij heeft wel een verklaring voor zijn vingerafdruk op Laktar's kaartje. Volgens Marco heeft Lorenzo hem in eerste instantie het verkeerde sleutelkaartje gegeven. Toen Marco dit merkte heeft hij het kaartje aan Lorenzo terug gegeven.


Lorenzo's kantoor
Verlaat de tuin. Loop door de Heliport Lounges naar de lift en ga naar de 22ste verdieping.
Praat met Lorenzo. Hij kan zich niks herinneren van een verkeerd kaartje geven aan Marco. Hij dacht dat hij het kaartje van Simbi Laktar ergens verkeerd opgeborgen had, toen hij het miste.


Open je de PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 11.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 11: "What is Simbi Laktar still doing on the island?"
                          (Wat doet Simbi Laktar nog op het eiland?)

Pictures - Prints
- Sleep de "Picture of Laktar's keycard with Marco's prints" (foto van Laktar's sleutelkaart met
  Marco's vingerafdrukken) naar het PIC-vakje links.

Documents
- Sleep "Movements of Simbi Laktar's keycard during the night of the murder" (Gebruik van
  Simbi Laktar's kaart, gedurende de nacht van de moord), naar het D-vakje links.

Declarations
- Sleep de verklaring "Lorenzo says that Simbi Laktar is an ex-employee, who was fired 15 days
  ago" (Lorenzo verklaart dat Simbi Laktar een ex-werknemer is, die 15 dagen geleden ontslagen
  werd), naar het DEC-vakje links.
- Sleep de verklaring "Lorenzo believes that he misplaced the keycard" (Lorenzo gelooft dat hij de
  sleutelkaart verkeerd opgeborgen heeft), naar het DEC-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Marco gebruikte de kaart van Simbi Laktar in de nacht van de moord.

Jack belt meteen zijn baas en vertelt dat Marco waarschijnlijk de moordenaar is. Zijn baas zegt dat Jack voorzichtig naar bewijzen moet zoeken, want Marco is een man met invloed. Simbi Laktar kan het niet geweest zijn, want die kreeg 10 dagen geleden op het vliegveld een baan.




Bewijslast  

De vraag op het laatste puzzelstukje is nu ook beschikbaar:
13. Are there one or more irrefutable pieces of evidence of Marco's guilt?
      Does his alibi hold water?
      (Zijn er een of meerdere onweerlegbare bewijzen voor Marco's schuld?
      Klopt zijn alibi wel?)

Volgens de rode balk onder de vraagstelling, heb je een deel van je bewijzen al. Dus nu op zoek naar de rest. Zoals je eerder van Sonia hoorde, is ze ervan overtuigd, dat Martin en Christina met elkaar naar bed gingen. In dat geval zou het alibi van Marco niet deugen. Hij beweerde namelijk dat hij samen met Christina op hun kamer was, op de avond van de moord.


Kamer 142
Ga vanaf de kamer van Lorenzo met de lift naar de 18de verdieping. Loop de lounge in en ga door de glazen deur naar de Heliport gang. Ga hier via het trappenhuis naar beneden, naar de 14de verdieping.
Loop aan de rechterkant kamer 142 in, de kamer van Martin en Sonia.

Ga naar de slaapkamer.
Kijk aan de rechterkant van het bed op de grond. Je ziet hier een verpakking van een condoom liggen. Het is hetzelfde Russische merk, als je in Christina's koffer vond. Pak je grafietpoeder en klik op de condoomverpakking. Maak dan een foto van condoomverpakking met vingerafdruk.


PPA
- Open je PPA en je CLUES database.
- Klik rechtsonder op het zwart/witte hoofd.
- Klik aan de linkerkant op "Prints found on a condom wrapper" (vingerafdruk op
condoomverpakking).
- Klik aan de rechterkant op "Martin's fingerprints" (Martin's vingerafdrukken).
- Klik op de "compare" knop om te vergelijken.
Het is een "Match".


Billy en Clara
Ga terug naar het trappenhuis en klim omhoog naar de 18de verdieping. Ga via de brede trap in lounge omhoog naar de 19de verdieping. Loop hier naar rechts.
Praat met Billy en Clara. Billy vindt dat Marco hen had moeten vertellen dat hij Jones's zoon en daarom de enige erfgenaam was. Maar ook hij denkt niet dat Marco in staat was de moord te plegen.
Clara heeft niets byzonders te melden. Beiden herkennen de leren handschoenen niet.


Kolio
Loop verder naar rechts. Mogelijk komje hier Kolio tegen. Praat dan met hem Kolio vertelt dat de "kapel" zich in de suite van Jones bevindt. Het is de plek waar het huwelijk tussen Walter en Baïna gesloten zou worden. Hij weet niet waar de ingang van de kapel is, maar het schilderij van Anna Jones, dat in Walter's kamer hangt, heeft ermee te maken.


Martin
Praat dan met Martin. Hij geeft toe dat hij op de avond van de moord met Christina naar bed is geweest.


Christina
Loop verder naar rechts en praat met Christina. Laat haar de kapotte handschoenen zien en ze zegt, dat ze deze handschoenen in Moskou gekocht heeft. Het was een cadeautje voor Marco.
Confronteer haar met de vingerafdruk van Martin op het condoom en ze geeft toe dat ze met hem naar bed is geweest op de avond van de moord.


PPA
Open je de PPA.
Klik op de PROGRESSION knop.
Klik op puzzelstukje 13.
Open dan je CLUES database.

vraagstelling 13: Are there one or more irrefutable pieces of evidence of Marco's guilt?
                           Does his alibi hold water?
                           (Zijn er een of meerdere onweerlegbare bewijzen voor Marco's schuld?
                           Klopt zijn alibi wel?)

Materials
- Sleep de "Bottle of flax oil." (flesje Vlasolie), naar een M-vakje links.
- Sleep de "Pieces of Marco's stained gloves." (stukken van Marco's vlekkerige handschoenen),
  naar een M-vakje links.
- Sleep de "Goum's gloves receipt of purchase." (kwitantie van de aankoop van Goum's
  handschoenen), naar een M-vakje links.
- Sleep de "Goum pharmacy receipt of purchase." (kwitantie van een aankoop in Goum's
  apotheek), naar een M-vakje links.
- Sleep de "One-way airline ticket Atlanta-Moscow." (enkele vliegreis Atlanta-Moskou), naar
  een M-vakje links.
- Sleep de "Return airline tickets Moscow-Sale." (retour vliegreis Moskou-Sale), naar een M-vakje
  links.

Pictures - Prints
- Sleep de "picture of Christina's condom wrapper with Martin's prints" (foto van Christina's
  condoomverpakking met Marco's vingerafdrukken) naar het P-vakje links.

Declarations
- Sleep de verklaring "Cristina indentifies the gloves as belonging to Marco" (Christina verklaart
  dat de handschoenen van Marco zijn), naar het DEC-vakje links.
- Sleep de verklaring "Christina admits that she was sleeping with Martin at the time of the
  murder." (Christina geeft toe dat ze met Martin sliep, op het tijdstip van de moord), naar het
  DEC-vakje links.
- Sleep de verklaring "Martin admits that he was sleeping with Cristina on the night of the
  murder." (Martin geeft toe dat hij met Christina sliep, op de avond van de moord), naar het
  DEC-vakje links.

Klik onderaan op OK.
Als je het goed deed, wordt het puzzelstukje in PROGRESSION geplaatst.
Je krijgt de tekst "Mandate resolved" (vraagstelling opgelost) te zien.

De conclusie is:
Marco's handschoenen, die samen met Simbi Laktars sleutelkaart in de papierversnipperaar zitten, bewijzen dat Marco de moordenaar was.
Hij was op de avond van de moord niet bij Christina, want zij sliep met Martin in Sonia's kamer.


Jack belt zijn baas op, die hem feliciteert en de opdracht geeft om Marco te arresteren.

N.B.: Als je wilt kun je nu rechtstreeks naar Lorenzo's werkkamer gaan, waar volgens je CHARACTERS database, Marco zich bevindt.


Kapel
Het is persé nodig om het spel uit te kunnen spelen, maar je kunt ook eerst nog even op zoek naar die "kapel" waar Walter en Baïna zouden trouwen. Volgens Kolio bevind de ingang zich in de suite van Jones.

Ga met de lift naar de 20ste verdieping.
Loop Walter's kamers in en ga omhoog, naar het schilderij van Anna Jones. Er knippert nog steeds een lampje onder. Gebruik de afstandbediening op het lampje.
Klik daarna links naast de voeten van Jack. Hij staat namelijk op een liftje!

In de mooi versierde kapel aangekomen, loop je naar het altaar.
Raap de 4 vruchtbaarheids standbeeldjes (fertility statuettes) op, die je naast het altaar op de grond ziet liggen.
Klik op het altaar. Zet de beeldjes dan in de gaten die daarvoor bestemd zijn. De juiste plek staat aangegeven op de tekening die je in de koffer van Marco vond: beeldje 1 achteraan, beeldje 2 links, beeldje 3 vooraan en beeldje 4 rechts.
In de voorkant van het altaar klapt een luikje open. Haal hier de huwelijksakte (marriage certificate) uit.
Bekijk hem. Hij is reeds ondertekend door Jones en Kolio. Alleen Baïna's handtekening ontbreekt nog.

Verlaat de kapel, door met de afstandbediening op het knipperende rode lichtje bij de lift te klikken.


Kolio
Als je wilt, ga je nog even naar beneden, naar de 19de verdieping en geef je de huwelijksakte aan Kolio.


Lorenzo's werkkamer
Ga tenslotte met de lift naar de 22ste verdieping, om Marco te arresteren.
Daar aangekomen zie je Lorenzo in de gang zitten. Hij moet even bijkomen, want hij is aangevallen door Marco.
Ga Lorenzo's werkkamer in, waar je Marco treft ................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.