SECRET OF THE SILVER EARRING

Sherlock Holmes 2

(Ook bekend als: THE CASE OF THE SIVER EARRING)


Walkthrough door Marjo © 2007 www.adventurespel.nl

Uitgever: Digital Jesters/Ubisoft/2004
Ontwerper: Frogwares

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



N.B.: Er zit een klein foutje in dit spel. Normalerwijze kun je niet verder naar het volgende level, als je niet alles opgeraapt, onderzocht of doorgesproken hebt. Met 1 uitzondering! Op de eerste dag is er een voorwerp In Sherringford Hall dat je kunt "vergeten" op te rapen. Je hebt dit voorwerp beslist nodig op dag 4. Je kunt het echter dán niet meer oprapen. Je zult in dat geval dus het spel opnieuw moeten spelen.



Dag 1: Sherringford Hall - binnen Sherringford Hall - buitenBaker Street
Dag 2: Sherringford Hall Fowlett's huisBaker Street - quiz
Dag 3: Baker Street en Flatham StationSherringford HallBromsby CementworksQuiz
Dag 4: Baker Street en Hunter's huisRichmond's AbbeySherringford HallQuiz
Dag 5: Aston TheatreQuiz



Intro

Holmes en Watson ontvangen een uitnodiging voor het verjaardagsfeest van Lavinia Bromsby. Op dit feest zal ook de Italiaanse operazangeres Gallia aanwezig zijn. De bedoeling is dat Holmes deze Gallia aan een onderzoek onderwerpt, omdat ze ook zal zingen op het feest van een belangrijk lid van de regering.

14 oktober, 1897. Aangekomen op het verjaardagsfeest, maakt Holmes meteen enige opmerkingen over Sir Bromsby, Lavina's vader. Hij is een harde zakenman en zijn personeel is bang van hem. Aanwezig zijn zakenpartners en vrouwen met een minder goede repuatie. De aanwezige reporters tonen aan dat Bromsby iets over zijn zakenimperium wil bekendmaken op dit feest.
Sir Bromsby gaat achter de spreekstoel staan, richt zich tot zijn gasten en wordt vervolgens doodgeschoten. Op datzelfde moment staat zijn dochter Lavina in de deuropening van de feestzaal. Was zij de schutter?
Holmes geeft opdracht dat niemand het huis mag verlaten en vraagt Watson de politie te waarschuwen.



D A G    E E N,    14  O K T O B E R  1897.

Sherringford Hall - binnen  

Feestzaal
Holmes staat voor de spreekstoel. Bij zijn voeten ligt Bromby's briefje (note) op de grond. Raap het op. Rechtsklik dan om je inventaris te openen. Holmes heeft hier standaard een vergrootglas (magnifying glass), een meetlint (tape measure) en een reageerbuisje (test tube) in zitten. Nu zit er ook nog Bromby's brief in. Ga er met je cursor op staan en klik dan op "read". Het briefje verdwijnt nu in het grote boek links van de inventaris.
Klik op dit boek. Hierin vind je onder de verschillende tabbladen een plattegrond van London en van Herringford Hall, de documenten die Holmes kreeg of opraapte, zijn conclusies en de gevoerde gesprekken.
Klik op het tabblad van de documenten. Je ziet de brief en de uitnodiging die Holmes ontving. En je kunt hier nu ook het briefje van Sir Bromsby lezen. In blauwe inkt en een ander handschrift, staat er een opmerking op over "peasant and snake" (boer en slang). Klik weer op het boek om terug te keren naar de inventaris. Rechtsklik weer om de inventaris te sluiten.

Praat met de arts die bij het lijk geknield zit. Hij vertelt dat de kogel nog in het lichaam zit, maar dat hij de kogel pas mag verwijderen als de politie aanwezig is.
Praat dan met Grant Sweetney, zakenrelatie van Bromsby, die rechts van het lijk staat. Hij was niet dol op Bromsby en beschuldigt diens dochter Lavina van de moord.

Loop naar links. Hier vind je bij de tafel, tussen de zuilen, majoor Lockhart. Hij heeft niets interessants te zeggen.
Loop verder langs de majoor naar achteren.


Bij de deur aangekomen, kijk je naar de grond bij de stoel. Het is slecht zichtbaar, maar er ligt een stukje vuilwitte stof (piece of dirty white clothes). Raap het op.

Loop dan verder naar links. Praat met de bediende die aan het vegen is. Hij heet Scott Brimms en vertelt je dat er 5 mensen in vaste dienst van Bromsby zijn: hijzelf, dienstmeisjes Mary en Sue, Carl de chefkok en Lamb de koetsier.
Links zie je nog een officier staan. Maar kolonel Patterson wil nu niet praten met Holmes.

Loop terug naar de plek waar je de vuilwitte lap vind. Open hier de deur. Holmes zal opmerken dat de klink naar beneden verwrongen is.

Gang met harnas
Kijk naar het kozijn van de deur waar je net doorheen kwam. Er zit een zwarte veeg op. Klik erop en Holmes zegt "I need something". Open dus je inventaris, haal je meetlint tevoorschijn en klik ermee op de veeg. Holmes zal noteren dat de veeg op 1.65 meter vanaf de vloer zit.

Kijk naar het harnas. Klik bij de vergrootglascursor op het voetstuk van het harnas en Holmes zal in close-up erachter kijken. Op de grond ligt een zwart laken (black sheet). Raap het op. Verlaat de close-up door rechtsboven in beeld op het juweel te klikken.

Loop een stukje verder door de gang. Je ziet een klein wandtafeltje met een grote spiegel.
Kijk naar het kleedje op het tafeltje. Holmes zegt: "Look wat is this?". Dit betekent dat je je vergrootglas nodig hebt. Haal het dus uit je inventaris en klik ermee op het kleedje. Nu vindt Holmes een paar zwarte haren (black hair).

Ga terug naar het harnas. Kijk naar de grond en je ziet voetstappen die heen en weer van de feestzaal naar een andere deur lopen. Open deze deur en ga de keuken in.

Keuken
Gebruik je vergrootglas op het krukje dat je voor de grote houten tafel ziet staan. Holmes vindt op de grond een nagemaakte knoop van een militair uniform (copy of uniform button).
Links in de keuken zie je een ronde gemetselde bak met een metalen deksel. Het is de vuilnisbak.
Til het deksel op en Holmes zegt dat hij duivels zwaar is.

Loop rechts van de tafel. Hier zie je de kok in het geopende kelderluik staan. Praat met hem. Hij heet Carl Pannister en vertelt over de ingehuurde scheelkijkende Franse hoofdkelner, die alleen witte tafelkleden wilde gebruiken. Ook heeft Carl het deksel van het vuilnisvat tweemaal horen dichtvallen. Eenmaal vóór het schot en eenmaal direct erna. De eerste maal weet hij zeker dat het Mary was.
Verlaat de keuken weer.

Gang met schilderijen
Ga door de deur links achter het harnas. Voor hij de deur opent, zal Holmes zeggen, dat er een vettige saus op de klink van de deur zit.

Je arriveert in een volgende gang.
De deur meteen rechts voert naar de rookkamer.
Loop eerst even verder en je ziet een brede wandtafel. Bekijk de grond onder de tafel met je vergrootglas. Holmes vindt een rond doosje met wit poeder (small box with white powder).
Loop verder en in het achterste stuk van de gang zie je drie deuren.
De linker deur gaat naar het gastenverblijf, waar de dames hun neus kunnen poederen.
De rechter deur gaat naar de feestzaal en de middelste deur voert naar het trappenhuis.

Voor de rechter deur zie je een rode handtas liggen. Rechts ervan ligt een hoopje witte poeder op de grond. Open je inventaris en haal het reageerbuisje eruit. Klik ermee op het witte poeder (white powder) om een monster te nemen dat je later in Bakerstreet kunt onderzoeken. In je inventaris zie je het hoopje poeder (white powder) zonder het reageerbuisje.
Raap dan de rode tas (bag) op.
Open je inventaris, ga met je cursor op de handtas staan en kies voor "unpack". Nu haalt Holmes alles uit de handtas: het paspoort van Lavinia Bromsby), trein- en boot tickets van Genève naar London en een klein pistool (gun). Het is een klein kaliber van het model Wright.
Draai naar links en ga het dames gastenverblijf in.

Dames gastenverblijf
Je ziet hier een toilettafel met een spiegel. Op de linker onderhoek van de spiegel zit een foto van een knappe jonge vrouw. Ze draagt een mooie oorbel. Raap de foto op.
Open je inventairs en klik op het tabblad van je documenten (groen omrand). Klik hier op de linker pagina op het fotootje en hij verschijnt rechts groot op de pagina. Hij is gesigneerd door Veronica Davenport.
N.B.: Vergeet niet deze foto op te rapen!! Je hebt hem nodig op dag 4 en je kunt niet meer terug om hem alsnog te halen.

Op de toilettafel zie je ook een ronde afdruk in witte poeder. Haal weer je reageerbuisje tevoorschijn en klik ermee op het witte poeder (white powder). En weer heb je alleen een hoopje poeder in je inventaris.

Loop de kamer in. Op een klein rond tafeltje zie je een schemerlamp en een boek. Bekijk het boek van dichtbij en haal de bladwijzer eruit. Het is een visitekaartje (calling card). Open je inventaris en "read" het kaartje dat in het Frans geschreven is. Bekijk het dan in je documentenmap en je ziet de naam Louis-Phillipe de la Musardière, de ingehuurde hoofdkelner.
Verlaat de kamer en ga naar rechts.

Rookkamer
Ga de rookkamer in bekijk de voetstappen op de vloer. Het zijn dezelfde als de voetstappen buiten de feestzaal. Haal je meetlint tevoorschijn en neem de maat: schoenmaat 7.

Op de lage tafel staat een asbak. Bekijk hem met je vergrootglas. Holmes neemt een paar schilfertjes as (flaky ash) en merkt op, dat ze niet van de sigaar zijn die ook in de asbak ligt.

Volg de voetstappen verder naar links en ga door de openstaande deur de toiletruimte in.
Bekijk de wastafel met je vergrootglas. Op de rechterhoek ligt een schaartje dat gebruikt wordt om snorren mee in model te knippen. Ernaast zie je een plukje haar. Raap de rode vettige haren (red greasy hair) op en verlaat daarna de toiletruimte.

Verlaat de rookkamer.
Loop naar de andere kant van de gang en ga door de middelste deur naar het trappenhuis.
Als Holmes de deurklink vastpakt, merkt hij op, dat ook deze klink vol zit met een vettige saus.

Trappenhuis
Diensmeisje Mary is druk bezig met het verwijderen van een vlek uit het tapijt. Praat met haar.
Ze zegt dat ze eenmaal even weg is geweest om haar emmer in de keuken in het vuilnisvat te legen. Verder is ze de hele tijd hier geweest en heeft ze niemand gezien.
Scott (de bediende met de bezem) stak zijn hoofd om de deur om te vertellen wat er was gebeurd.

Loop naar de trap. Op dit moment kun je nog niet naar boven.
Onder de trap zie je twee fauteuils en een ingebouwde boekenkast. Rechts van de fauteuils zie je een ladekast in de muur gebouwd. Trek een lade open. Holmes ziet dat er blauwe tafelkleden in liggen, die korter zijn dan de witte in de feestzaal.
Loop terug en ga door de deur tegenover Mary, de eetkamer in.

Eetkamer
Op tafel bij ht gebrsden speenvarken ligt een stuk papier. Raap het op en lees het in je inventaris. Ga daarna naar de documentenmap en scroll (met je muiswiel of via het motief midden onder op de linker pagina) naar het papier. Klik erop en op de rechterpagina zie je een gastenlijst (guest list). Naast sommige namen staat een kruisje of een cirkeltje.

Loop verder langs de tafel en stel jezef voor aan Hermann Grimble, adviseur en aandeelhouder van Bromsby's Enterprises. Hij is al jaren bevriend met Bromsby en heeft het briefje met aantekeningen voor de speech geschreven. De opmerking over de boer en de slang zijn niet van hem.
Hij vertelt dat er een testament is opgemaakt door Horace Fowlett, eveneens een vriend van Bromsby en waarschijnlijk ook aanwezig op het feest.

Praat met Lavina Bromsby. Ze is 6 jaar van huis geweest en heeft niets te vertellen.
Een militair, die zichzelf voorstelt als luitenant Herrington. Hij zegt dat hij gezien heeft Lavinia haar vader niet vermoord heeft. Hij is samen met kolonel Patterson naar het feest gekomen. Hij kent de kolonel overigens pas zes dagen.
Na dit gesprek gaan Holmes en Herrington vanzelf naar de feestzaal.

Feestzaal
Kolonel Patterson staat nog steeds bij de bar en is nu wel bereid om te praten. Zijn ogen zijn niet meer zo best, zegt hij zelf, maar zijn oren des te beter. Hij heeft gehoord dat het schot uit een klein pistool van het model Wright kwam.

Praat nog even met luitenant Herrington, die precies op de plek staat, waar hij ook stond toen het schot klonk.
Praat vervolgens met de barman, die niets gezien heeft. Hij werkt hier via een uizendbureau.
Praat ook nog even met Scott Brimms over de ingehuurde Fransman.
Ga daarna terug naar de eetkamer.

Eetkamer
Spreek Lavinia weer aan. Ze wil nog steeds niet praten. Holmes zegt dan dat hij een van zijn hints wil gebruiken ( "use one of my hints"). Haal dus het pistool uit je inventaris en klik ermee op Lavinia. Nu is ze wat spraakzamer en vertelt dat ze het pistool van haar vader kreeg. Na het verjaardagsfeestje zou hij haar vertellen waarom hij het nodig vond dat ze een pistool had.
Lavinia vraagt Holmes nu officieel om de moord op haar vader te onderzoeken.

Als Holmes alles gevonden en met iedereen uitgebreid gepraat heeft, zal hij zich nu afvragen hoe het met Watson gaat. Je schakelt vervolgens vanzelf over naar Watson.




Sherringford Hall - buiten  

Watson
Watson staat bij de achterdeur en is in gesprek met koetsier Lamb. Nadat Watson heeft uitgelegd wie hij is, biedt Lamb een handje hulp aan. Hij zal de ingang bewaken en zorgen dat niemand het huis kan verlaten.

Loop naar rechts, waar je Miss Lambert, de huishoudster, op de trappen ziet staan. Praat met haar. Zij heeft de gastenlijst geschreven. De tekentjes naast de namen geven aan wie belangrijk is, wie slechtziend en wie slechthorend is.
Open je documentenmap en bekijk de gastenlijst. Je ziet naast de naam van kolonel Patterson staan, dat hij slecht ziet én slecht hoort. Toch beweert hij het pistoolschot herkend te hebben.
Miss Lambert vertelt ook dat een inspecteur van Scotland Yard onderweg is en dat de ingehuurde Franse kelner naar London is om zijn bril te laten nakijken. Ze zegt ook dat het tafelarrangement en de aantekeningen op de gastenlijst zijn idee waren.

Ga naar rechts, waar dienstmeisje Sue en Miss Roundtree zitten. Praat met beiden.
Praat ook met Satterthwait, die op het bankje aan de linkerkant zit. Hij stond bij de spreekstoel toen het schot afgevuurd werd. Zijn pak is gescheurd toen hij probeerde te vluchten en de achterdeur afgesloten bleek.
Spreek daarna met de drie mannen die bij het rijtuig staan. Het zijn de bediendes van Satterwaithe, Miss Roundtree en luitenant Herrington.

Als Watson klaar is met iedereen te ondervragen, komt Holmes aanlopen.
Hij vraagt Watson bij het toegangshek te gaan staan om te wachten op de politie.

Holmes
Als Holmes loop je naar links, naar de plek waar Lamb op wacht staat.
Op de grond, rechts van de deur, zie je een klein wit vlekje. Bekijk het van dichtbij en raap het op. Het is een sigarettenpeuk (cigarette butt). De letters "Chirr" zijn nog nét zichtbaar op de peuk.
Rechts van de peuk staat een voetstap. Neem de maat. Het is weer een schoenmaat 7.

Verlaat de close-up en Watson komt aanlopen in gezelschap van inspecteur Lestrade van Scotland Yard.
Holmes vertelt hem meteen dat hij weet dat Lestrade bij zijn moeder op bezoek was en daar lekker gegeten heeft.
Klik na het gesprek op de plattegrond op "Bakerstreet".




Baker Street  

Watson
Watson krijgt opdracht om informatie uit een aantal boeken te verzamelen.
Loop naar de boekenkast en klik op de tweede, derde en vierde plank om een boek te pakken. Open dan je documenten en lees de boeken over "tobacco", "footprints" en "ballistics". Je leert dat in sommige sigaretten een kalmerend middel zit, geleverd door de firma "Chirripaqui" in Brazilië. De as die Holmes vond, was afkomstig van zo'n sigaret.
Ook leer je dat de lengte van een schutter ongeveer 15 cm hoger is dan de gevonden kruitsporen. de schutter moet dus volgens Holmes' berekeningen 1.80 m lang zijn.

Holmes - vuile witte lap
Klik op de werktafel voor Holmes, om wat van de verzamelde bewijsstukken nader onderzoeken.
Klik op de vuile witte lap in je inventaris. Holmes zegt dat hij de lap eerst even wil wassen.
Neem dus het schaaltje water en plaats het op de driepoot boven de brander, links op de werktafel.
Neem het potje met de groene korreltjes (soap) uit het rek en klik ermee op het water.
Klik dan op de brander om het vlammetje omhoog te draaien.
Nu kun je de lap in de warme zeepsop wassen. Klik met de lap op de zeepsop en je hebt de schone witte lap (white cloth) meteen in je inventaris zitten.

Raap het schaaltje water weer op en zet het nogmaals op de driepoot.
Giet er nu wat oplosmiddel in. Dat is het blauwe potje "solvent" rechts onderaan op het rekje.
Klik weer op de brander om de vlam hoger te zetten.
Doop tenslotte je witte lapje erin. Holmes zegt nu dat de vlekken plakkerig zijn, maar niet vettig.

Haal nog een keer de witte lap tevoorschijn en leg hem ditmaal op het glasplaatje van de microscoop. De lap blijkt te zijn gemaakt van fijne geweven witte katoen, die ook gebruikt wordt voor officiers-handschoenen in het leger.
De lap verdwijnt nu uit je inventaris, maar je kunt Holmes' rapport erover nalezen in het documentenboek bij het rood-omrande tabblad.

Wit poeder
Open je inventaris en klik met het vergrootglas op het doosje met het witte poeder. Het hoopje poeder zit nu los in je inventaris en het doosje verdwijnt.
Je hebt in je inventaris nu 3 hoopjes poeder. Bestudeer ze allemaal tegelijk onder de microscoop. Holmes concludeert dat alle poeder hetzelfde is. Raap het hoopje wit poeder (white powder) weer op.
Leg het witte poeder op de metalen plaat op de driepoot.
Draai de brander omhoog. Het poeder reageert niet op verhitting.

Plaats de kom water op de driepoot.
Draai de brander omhoog.
Giet het poeder in de kom water. Het resultaat is een plakkerige pasta. In Holmes rapport lees je dat het rijstepoeder is.

Poeder van deurkozijn
Leg het zwarte poeder dat je van het deurkozijn haalde, op de metalen plaat van de driepoot.
Draai de brander omhoog. Het poeder blijkt kruit te zijn, zoals je ook leest in Holmes' rapport.

Zwart haar
Leg het plukje zwart haar onder de microscoop en Holmes merkt op dat het mannenhaar is.

Rood haar
Leg het plukje rood haar onder de microscoop en Holmes bemerkt een vleugje vrouwelijk parfum.

Quiz
Holmes heeft nu alle bewijsstukken onderzocht en bespreekt via een quiz zijn bevindingen.
Het witte boek opent en je kunt rechts onderaan op het tabblad "Quiz" klikken om te beginnen.
Beantwoord elke vraag door te klikken op "Yes" of "No".
Bewijs hierna je antwoord. Open een tabblad en klik op de juiste dialoog, document of rapport. Klik aansluitend in het lege vak op de (rechter)quiz-pagina om je bewijs in dit vak te plakken.
Scroll onder aan de quizpagina, verder naar de volgende vraag.
Sluit het boek als je alle vragen beantwoord hebt.

1.  Weten we welk wapen gebruikt is?
     Antwoord: Yes (een klein kaliber Wright)
     Bewijs: Bij de dialogen, het tweede gesprek met kolonel Patterson (twice).

2.  Kon de moordenaar naar de tweede verdieping vluchten?
     Antwoord: No (Mary was de hele tijd in het trappenhuis)
     Bewijs: Bij de dialogen, het gesprek met Mary.

3.  Is de as, gevonden in de rookkamer, van Engelse sigaretten?
     Antwoord: No (Van Braziliaanse sigaretten)
     Bewijzen: Bij de rapporten de vondst van de sigaret bij de achterdeur (in the garden).
                     Bij de documenten het onderzoek van de tabak door Holmes (tabacco).

4.  Was de achterdeur bij de keuken open, na de schietpartij?
     Antwoord: No ( Satterthwait merkte dat de deur afgesloten was)
     Bewijs: Bij de dialogen het gesprek met Satterthwaite.

5.  Heeft Miss Lambert de tafelkleden uitgezocht en de tafelindeling geregeld?
     Antwoord: No (Dat was de ingehuurde Franse kelner)
     Bewijzen: Bij de dialogen het gesprek met Carl Pannister en met Miss Lambert.

6.  Weten we hoe groot de moordenaar is?
     Antwoord; Yes (1.80m)
     Bewijzen: Bij de rapporten het opmeten van de hoogte van de vlek op het deurkozijn. (1.65m)
                     Bij de documenten het artikel in het boek over ballistics.

7.  Heeft, behalve kolonel Patterson, nog iemand slechte ogen?
     Antwoord: Yes (de Franse kelner)
     Bewijzen: Bij de dialogen het gesprek met Miss Lambert.
                     Bij de documenten de gastenlijst (guest list)

Klik op het witte boek als je klaar bent met de quiz.
Als je alle vragen goed beantwoord hebt, komt er een einde aan de eerste dag.




D A G    T W E E,    15  O K T O B E R  1897.

Sherringford Hall  

Baker Street
Inspector Lestrade bezoekt Holmes in Bakerstreet om hem een kopietje van zijn aantekeningen te overhandigen. Watson krijgt de opdracht de aantekeningen door te lezen.
Open dus je aantekenboek en de map documenten. Lees hierin de artikelen: "The Crime," "Instrument of the Crime," "The Motive," "The development of the crime," "Scotland Yard Report," en "Melvyn Bromsby."

Zoals je gezien hebt, zit verder in je inventaris alleen het vergrootglas, het meetlint, het reageerbuisje en de foto, die gesigneerd is door Veronica Davenport.

Als je alles gelezen hebt, zal het hele gezelschap klaar staan om naar Sherrringford Hall te gaan.
Klik dus op de plattegrond op Sherringford Hall

Sherrringford Hall
Spreek Miss Lambert aan, die op de trappen bij de hoofdingang staat. Ze nodigt iedereen binnen.
In de hal blijkt ook Grimble op miss Lavinia te wachten.

Feestzaal
Praat met Grimble. Het vertelt dat Lavinia het in India opnam voor een bediende, die door haar vader uitgescholden en geslagen werd. Hierdoor verslechterde de verhouding met haar vader.
Verlaat als Holmes het gezelschap en ga door de deur rechts achter, naar de gang.

Keuken
In de gang ga je door de linker deur naar de keuken.
Praat met Carl Pennington. Hij vertelt dat hij twee flessen met 18 jaar oude whiskey kwijt is.
Verlaat de keuken weer.
Ga door de middelste deur naar de gang met de schilderijen.

Rookkamer
Ga de rookkamer in.
Op tafel ligt een paar witte handschoenen (white gloves). Neem ze mee en ga terug naar de gang.

Dames gastenverblijf
Ga door de deur links achter, naar het dames gastenverblijf.
Op tafel zie je Lavinia's rode handtas (red handbag) liggen. Raap hem op en doorzoek hem in je inventaris. Je vindt een brief van luitenant Herrington (letter) en een programma van de Londense opera. Klik bij beide items op "read" en bekijk de brief vervolgens in je documentenmap. Luitenant Herrington heeft zijn handschoenen met opzet laten liggen, zodat hij een reden heeft om Lavinia te bezoeken.
Verlaat het gastenverblijf en ga door de tegenoverliggende deur terug naar de feestzaal.

Feestzaal
Lavinia staat bij de andere drie mannen. Praat met haar.
Ze vertelt dat ze, voordat het feest begon, nerveus wachtte in het gastenverblijf. Toen het schot viel stond ze nog even haar neus te poederen in de deuropening van de feestzaal. Ze zag even een schaduw achter haar.
Na dit gesprek gaat het hele gezelschap naar de werkkamer van Sir Bromsby.

Werkkamer van Sir Bromsby
Lestrade maakt een lade open en brengt hiermee een kleine bom tot ontploffing. De bom is een van de veiligheidsmaatregelen die notaris Fowlett voor Bromsby heeft aangebracht.

Op het bureau zie je twee foto's. Bekijk ze van dichtbij. Op de rechter foto zie je Bromsby en Grimble. Op Bromsby's schouder rust de linkerhand van een derde persoon. Bekijk de hand en de ring aan de vinger. Holmes merkt op, dat op de ring het symbool van de vrijmetselaars te zien is.
Bekijk de linker foto, waarop de jonge Lavinia van haar grootvader leert hoe ze een geweer moet vasthouden.

Voor de rechter foto ligt een brief. Klik erop en lees hem in je documentenmap. Hij is van Fowlett en gericht aan Bromsby. Hij zegt dat hij goed nieuws heeft van de douane en dat Bromsby het bijgevoegde boek over kunst wel interessant zal vinden.
Bekijk dan het bruine boek dat ook op het bureau ligt. Lees in je documenten de pagina over Middeleeuwse Franse kunst (Medieval French Art). Hierin leer je dat vroeger bepaalde afbeeldingen "verborgen" werden afgebeeld in een houtsnede.

Open nu de bovenste lade rechts. Haal alle verbrande papieren uit de lade en lees ze in je documentenmap. Een stuk van een brief met een code, waarin je kunt lezen dat je nummer 55 ergens aan toe moet voegen. Een stuk van een krant uit India. En een pagina uit een boek.

Verlaat de close-up van het bureau en kijk naar de schilderijen aan de muur. Klik op het het middelste schilderijtje en bekijk het in je documentenmap. Je ziet Sir Bromsby voor de Kalidassa Abyss, een kloof met een grote brug.

Loop door de kamer en Lestrade komt binnenwandelen. Hij vertelt dat Fowlett naar het noorden vertrokken is. Holmes besluit het huis van Fowlett in Flatham met een bezoekje te vereren.
Voordat je via de map naar "Flatham Station" gaat, kun je nog even op het grote portret van Sir Bromsby klikken, dat naast de deur hangt. Er blijkt een safe achter te zitten, die je echter nog niet kunt openen.




Fowlett's huis  

Flatham Station
Agent Fletcher staat al te wachten op het station. Hij brengt Holmes en Watson naar de buurman van Fowlett. Buurman Graham vertelt dat hij Fowlett 2 dagen geleden, midden in de nacht zag vertrekken en dat er een kleine man op bezoek was. Hij geeft Holmes de sleutel van Fowlett's huis (key).

Spreek Fletcher aan. Hij geeft Holmes toestemming om alleen Fowlett's huis te doorzoeken.
Watson gaat naar het station, om uit te vinden, wie er twee dagen geleden naar het noorden vertrok.

Fowlett's huis
Loop door de poort en maak de voordeur open met de sleutel.

Woonkamer
Bij binnenkomst merkt Holmes meteen op dat het erg donker is.
Links van de deur zie je een kastje met een drakenstandbeeldje. De draak heeft een doosje lucifers (matchbox) tussen de voorpoten. Raap het op.
Steek met een lucifer de tafellamp aan, die je vaag vóór je, tegenover de deur ziet staan.

Op de grond bij de kapstok staan twee paar schoenen. Bekijk ze: ze zijn in maatje 6.
Neem je meetlint en meet de voetsporen op, die je voor de schoenen op de grond ziet. Deze zijn gemaakt door iemand met schoenmaat 7.

Loop naar de onderkant van je scherm en ga naar de joker die op een kastje staat. Het is een kaartspeel-automaat, waar je nu nog niets mee kunt. Je hebt een speelmuntje nodig.
Rechts van de joker hangen 4 schilderijtjes aan de muur. Bekijk ze zorgvuldig stuk voor stuk. Het zijn houtsnedes waar "verborgen" afbeeldingen in verwerkt zijn.
- Linker schilderij: Op de stam van de boom zie je een hertenkop.
- Tweede schilderij van links: Op de heuvel tussen de bomen zie je een beer.
- Derde schilderij van links: Op de rotsen op de voorgrond zie je een krab.
- Rechter schilderij: De waterval stroomt uit de bek van een adelaar die naar rechts kijkt.

Verlaat de hoek met de schilderijen en kijk om je heen.
Op de grond onder de salontafel ligt een stuk houten speelgoed (wooden toy). Raap het op.

Loop verder naar links, naar de boekenkast.
Klik op de onderste plank en Holmes haalt een poëzieboek (poetry) uit de kast. Lees Aesop's Fabel over boer en slang (villager and peasant) in je documentenmap. Onderaan de pagina is de moraal van het verhaal rood omcirkeld. Ben voorzichtig aan wie je liefdadigheid schenkt. Zou dit bedoeld zijn met de aantekening op Sir Bromsby's speech?

Keuken
Ga links van de boekenkast, door de dubbele deur, de keuken in.
Op de hoek van het aanrecht staat een asbak. Bekijk hem van dichtbij met je vergrootglas. Holmes vindt witte asschilfers (white flaky ash).
Bekijk de tafel in het midden. Je ziet hier een fles gin, een kurk en een gebroken glas met bloedsporen.
Verlaat de keuken weer.

Hal
Loop rechts van de boekenkast de donkere gang in.
Voor de bezem staat een lamp. Steek hem aan met een lucifer.
Klik dan op het kleedje dat ook achter de bezem op en blok ligt. Volgens Holmes zaten er bloedvlekken op, die met een borstel verwijderd zijn.
Ga door de deur links vooraan, naar de slaapkamer.

Slaap- en werkkamer
Als je binnenkomt zie je onder de spiegel een vreemde machine staan. Dit is een automatische schoenborstelmachine.


Kijk dan naar het "schaakbord" op de tafel. Er liggen genummerde schijfjes op een speelbord. sommige vakjes zijn nog leeg. Naast het speelbord liggen de ontbrekende schijfjes.
Op het verbrande papiertje dat Holmes vond, stond dat het getal 55 van belang was.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je de cijfers zodanig aanvuld, dat ze opgeteld 55 zijn. Zowel horizontaal, als verticaal, als diagonaal. De schijfjes liggen om en om, bruin en wit.
Als je alle schijfjes op de juiste plek gelegd hebt, verschijnt onderaan het bord een speelmuntje (counter). Neem het mee.


Kijk verder rond in de kamer.
Boven de tafel hangt een vreemd apparaat.
Het is vreemd dat het raam met een schroevendraaier is dichtgeklemd.
Rechts van het raam hangen een aantal certificaten van een uitvinderswedstrijd voor automatenbouwers. Er is er ook eentje bij uit Zuid-Amerika.
Naast het bed zie je een safe, waar je nog niets mee kunt. Op de safe staat een "Ark van Noach" apparaat, waar Holmes ook nog "iets" voor nodig heeft.

Ga nar het voeteneinde van het bed.
Op Fowlett's bed is een kussen weg, zoals Holmes opmerkt als je erop klikt.
Rechts van het bed, in de hoek van de kamer, zie je een wastafel.
Op de wastafel ligt aan de linkerkant een vettige substantie (greasy). Raap het op.
Kijk nog even van dichtbij naar Fowlett's portret aan de linkermuur. Hij is klein en dik volgens Holmes.

Verlaat de slaapkamer en loop terug naar de zitkamer.

Zitkamer
Ga naar de joker kaart-automaat in de hoek.
Bekijk hem van dichtbij en stop je speelmuntje in de bovenste gleuf. Nu verschijnen er een aantal kaarten links boven in beeld.
Trek aan de omhoogstaande linkerhand van de automaat. Op zijn borst verschijnen 3 kaarten.
De bedoeling is nu, dat je uit de speelkaarten links boven, een bijpassende kaart kiest.
Als je de verkeerde kaart kiest, kun je opnieuw beginnen. Het muntje zit weer in je inventaris.

De eerste kaarten die je ziet zijn harten-, ruiten- en klaveraas.
- Hier hoort duidelijk schoppenaas bij. Dus pak die beet en leg hem op de uitgestoken rechterhand.

Trek aan de linkerhand en weer verschijnen drie kaarten.
Ditmaal zie je hartendrie, schoppenboer en klaverzeven.
Kijk bij je speelkaarten, waar ruitenvier ligt. Naast hartendrie.
(ruiten)4 + (harten)3 = (klaver)7. En (ruiten)4 - (harten)3 = 1 (een boer wordt geteld als 1 punt)
- De ruitenvier hoort dus bij het setje. Leg hem in de hand van de automaat.

Trek weer aan de linkerhand voor drie nieuwe kaarten.
Ditmaal zie je hartentwee, klaverzeven en hartenvrouw.
Hartentwee minus 2 kaarten (aas en koning) is hartenvrouw. Klaverzeven minus 2 kaarten (klaverzes en klavervijf) is klavervier.
- Raap dus klavervier op en plaats hem in de hand van de automaat.

Na dit derde spelletje heb je gewonnen en schuift er een stukje papier uit de onderste gleuf. Raap het op en lees het in je documentenmap. Het is een tekst over Noach uit het oude testament.

Verlaat de zitkamer en ga terug naar de slaapkamer.

Slaapkamer
Ga naar het Noachs ark apparaat, dat op de safe naast het bed staat.
Bekijk het van dichtbij. Als je op een diertje klikt, loopt het omhoog de berg op en de ark in. De bedoeling is nu dat je de acht dieren in de juiste volgorde de ark in stuurt. Als je het verkeerd doet, verschijnt Noach even in de deuropening en staat de puzzel weer in de beginstand.

Je hebt twee hints gekregen. Namelijk de dieren op de houtsnedes en de dieren die genoemd worden op het stuk papier uit het oude testament.



- Tekst: Het eerste dier kwam van de oever en was bang van de krachtige golven.
  Houtsnede: De krab lag op een rots bij de rivier. Stuur dus de krab als eerste.

- Tekst: Het tweede dier kwam uit een vallei en was bang van de rivier.
  Houtsnede: Het hert zat in een boom en er was een vallei te zien.

- Tekst: Het derde dier kwam uit de heuvels en verborg zich voor de regen.
  Houtsnede: De beer zag je midden tussen de heuvels.

Nu mag je de andere dieren de ark in sturen....behalve de adelaar. Want volgens de tekst was hij de laatste die in de ark kwam. Hij was niet bang voor water, maar hoorde het bulderen van de Heer.
Klik dus als allerlaatste op de adelaar.

Als ook de adelaar binnen is, gaan de deurtjes van de ark dicht en de safedeur open.
Holmes merkt op dat iemand geprobeerd heeft de safedeur te forceren.
Haal de papieren uit de safe en lees ze in je inventaris en documentenmap.
Een paar brieven van Bromsby aan Fowlett over zijn ontspoorde neef Wyatt Collins die een gevangenisstraf heeft uitgezeten in Venezuela, samen met een paar maten. Brieven over de belevenissen van deze Collins. Een concept voor Bromsby's testament. Een brief aan Fowley, gedateerd 12 november1896 over Brimsby. En tenslotte een briefje met een code.

Als je alles bekeken en gedaan hebt, zal Watson vanuit de tuin roepen, dat Murray een sleutel gevonden heeft. Verlaat het huis door de voordeur.

Buiten zal Watson nogmaals zeggen dat Murray in de tuin een sleutel gevonden heeft. De sleutel (key) zit dan meteen in je inventaris.

Kelder
Ga terug naar het huis. Maak de voordeur open met de eerste sleutel die je kreeg.
Loop rechts van de boekenkast de gang in.
Maak hier de deur links achteraan, open met de nieuwe sleutel en ga de kelder in.

Onder een hoop aardappels ligt een lijk.
Watson wordt meteen weggestuurd om Lestrade te halen.
Haal je meetlint tevoorschijn en meet de schoenmaat van het lijk: Maatje 6.
Raap het witte kaarjte op, dat je links van de aardappels op de grond ziet liggen. Bekijk het in je inventaris. Het handschrift is hetzelfde als op het kaartje van Phillipe Musardiere. Dit kaartje is van antiekdealer de la Vega.

Klik daarna op de kelderdeur en Holmes gaat vanzelf naar buiten.

Achter het huis
Loop naar links langs het huis. Ga om de hoek, langs de zijkant van het huis, naar de achterkant.
Op de regenton onder het raam zie je een voetstap. Neem de maat: maatje 10!

Loop terug naar de voorkant van het huis. Ga door het poortje de straat op.
Spreek hier agent Fletcher aan en Watson vertelt zijn bevindingen. De stationschef heeft duidelijk gezien dat Fowlett de vorige avond met de trein vertrok. De politie heeft echter het lijk in de kelder geïdentificeerd als zijnde Fowlett.
Holmes besluit terug te gaan naar Bakerstreet.




Baker Street  

Quiz
In Baker Street aangekomen, wil Holmes zijn bevindingen weer controleren via een quiz.

1.  Kreeg Fowlett bezoek op de avond dat hij verdween?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de dialogen, het gesprek met buurman Murray voor Fowlett's huis.

2.  Waren tijdens het schot, alle gasten aanwezig in de feestzaal?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de rapporten, het verslag van Scotland Yard (the development of the crime) .

3.  Hadden Sir Bromsby en zijn dochter en goede verstandhouding?
     Antwoord: No
     Bewijs: Bij de dialogen, het derde gesprek met Grimble, d.d. 15 okt. 1897.

4.  Wist Fowlett van de problemen tussen Grimble en Sir Bromsby?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de documenten, de brief van Bromsby aan Fowlett, 11/12/1896.

5.  Werd er iets vermist uit Fowlett's huis?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de rapporten, In de slaapkamer is het kussen op bed weg. (bedroom, pillow missing)

6.  Is iemand door het raam van Fowlett's huis geklommen?
     Antwoord: Yes
     Bewijzen: Bij de rapporten, de voetafdruk (footprints) maat 10 op de ton onder het raam.
                     Bij de rapporten, de schroevendraaier in het raam (bedroom, no bars, screwdriver).

Als je alle vragen beantwoord hebt, sluit je het boek.
Zijn alle antwoorden juist, dan ga je naar de volgende dag.




D A G    D R I E,    16  O K T O B E R  1897.

Baker Street en Flatham Station 

Baker Street
Holmes beslist dat hij het houten speelgoed, het vet van Fowlett's wastafel en de witte handschoenen aan een nader onderzoek wil onderwerpen.
Klik op Holmes' werktafel.

Vettige substantie
Haal de vettige bolletjes uit je inventaris en leg ze onder de microscoop. Holmes vindt het zeer interessant.

Speelgoed
Bekijk het speelgoed in je inventaris met het vergrootglas. Holmes herkent de stijl.

Witte handschoenen
Bekijk de handschoenen in je inventaris met het vergrootglas. Goede kwaliteit witte katoen.

Verlaat de tafel en even later komt Watson binnen.
Holmes en Watson bespreken hun onderzoek en bewijzen tot nu toe. Holmes haalt nog even aan wat Watson vernam van de stationschef op Flatham Station. Dan volgt een flashback waarin Watson op het station is.

Flatham Station
Praat als Watson met de stationschef.
De stationschef vertelt dat Fowlett diep weggedoken was in zijn jas en sjaal. Als hij sprak was dat al hoestend. Een andere man, wiens hand in een verband zat, was al op het perron aanwezig. Hij droeg een pet.
Beiden stapten in dezelfde wagon van dezelfde trein die toevallig nu op het station stilstaat.

Bekijk na het gesprek de houten perronbank van dichtbij.
Aan de linkerkant ligt een kleine witte veer (white feather). Raap hem op.
Vraag de stationschef naar de wagon en hij biedt aan om het vertrek van de trein een paar minuten te vertragen. Ga daarna de trein in.

Kijk als eerste naar de staande asbak, die rechts onderaan in de hoek staat. Er zit niets interessants in.
Bekijk daarna alle bankjes in de wagon. Op het achterste bankje vind je weer een witte veer (white feather), rechts achteraan.
Klik op het derde bankje en je vindt links onderaan, verscholen onder de bank, een pet (cap). Er zitten rode haren in de pet.
Aan het linkeruiteinde van de wagon staat ook een asbak. Kijk erin en Watson vindt een chirripaqui sigarettenpeuk (cigarette butt).

Baker Street
Watson keert vanzelf terug naar Baker Street, waar Holmes met interesse de rode haar bekijkt.
Dan roept Holmes krantenjongen Wiggins binnen. Hij laat hem de pet zien en fluistert hem iets in het oor. Wiggings en zijn vriendjes moeten een man vinden.

Als Holmes en Watson even later naar Sherrringford Hall vertrekken, heeft Holmes ook nog een mes (knife) in zijn inventaris.




Sherringford Hall  

Feestzaal
In de lege feestzaal aangekomen, spreek je miss Lambert, de huishoudster aan. Ze vertelt dat Wyatt Collings, de ontspoorde neef van Sir Bromsby, een lange, slanke, roodharige man is.
Praat ook met dienstmeisje Sue. Zij zegt dat luitenant Herrington rijk is. Hij gaf een flinke fooi in de herberg. Ze hoopt kindermeisje bij Lavinia en Herrington te kunnen worden.
Loop naar het trappenhuis.
Trappenhuis
Mary is nog steeds aan het werk in het trappenhuis. Spreek haar aan. Zij kent Wyatt Collins, maar is niet dol op hem. Hij stal wijn en gaf de bedienden de schuld.
Ga na het gesprek de trap op.

Bromsby's werkkamer
Lestrade wacht hier op Holmes. Hij wil de safe open hebben in de hoop dat er een testament ligt.
Als je dit nog niet gedaan hebt, klik je op het grote portret van Sir Bromsby. De safe zit erachter.
Bekijk de safe van dichtbij. Hij heeft een schuifslot met 6 gleuven.
De bedoeling is dat je de knoppen in elke gleuf op de juiste plek schuift.
Het briefje met de cijfers, dat je Fowlett's safe vond, kan je helpen de juiste code te vinden.

Mocht dit niet lukken, dan geeft het spel je (onbedoeld?) al de juiste oplossing. Kijk eens zorgvuldig naar de safe vóórdat je hem van dichtbij bekijkt. Je ziet de knoppen al in de goede stand staan!

De berekening via de cijfers op het briefje:
De kunst is, om het briefje "anders" te lezen. Soms is een 1 namelijk het cijfer 1 en soms moet je de 1 lezen als het woord één. Elke regel beschrijft namelijk de regel erboven.
1           Hier staat gewoon 1.
11         Hier lees je dat op de bovenste regel staat : één keer het cijfer 1.
21         Hier lees je dat op de vórige regel staat: twéé keer het cijfer 1.
1211     Hier lees je dat op de vórige regel staat: één keer het cijfer 2 en één keer het cijfer 1.
111221 Hier lees je dat op de vórige regel staat: één keer het cijfer 1, één keer het cijfer 2 en twéé keer het cijfer 1.

Nu weet je ook wat de nieuwe regel zou worden, namelijk: 312211, oftewel, drie keer het cijfer 1, twéé keer het cijfer 2 en 1 keer het cijfer 1.
Dit is dus de positie waarin de knoppen moeten staan 3 1 2 2 1 1.

Zet de knoppen in de juiste stand, klik op het handvat en de safe gaat open.
Haal er een sleutel(key), de banksafschriften en een brief uit.
Holmes is niet geïnteresseerd in het kastje bovenin de safe. Dus de sleutel is ergens anders voor.
De bankafschriften zijn geld overboekingen (money transfer) via de Sherman bank.
De brief is van Dwight Richards. Een dreigende brief waarin het Fairfax Theater genoemd wordt. Holmes besluit daar een kijkje te gaan nemen. Het theater is namelijk opgekocht door Bromby's firma.

Praat met inspecteur Lestrade. Hij zal zich bezig houden met Richards. Holmes vraagt hem, of hij Grimble naar Sherringford Hall wil roepen.
Klik daarna op de plattegrond op "Bromsby Cementworks".




Bromsby Cementworks  

Aangekomen bij de cementfabriek, zie je dat ook het Fairfax Theater op dit terrein ligt. Holmes vertelt Watson dat hij Grimble naar Sherringford Hall wilde laten komen, om hem hier niet tegen het lijf te lopen.
Voor de poort staat een oude bekende van Holmes, dhr. Goblet.
Goblet geeft Holmes de sleutels van Grimble's kantoor (office keys). De sleutel voor het theater zou in het kantoor van Grimble moeten liggen. Marty en zijn honden verzorgen de nachtdienst, vertelt Goblet.

Kantoorgebouw
Eenmaal binnen de hekken, loop je naar het witte huis op de achtergrond.
Maak de deur open met Grimble's sleutelbos en ga het kantoorgebouw in.

Terwijl Watson bij het raam op de uitkijk blijft staan, loop je de trap op.
Links zie je een tafeltje met een maquette. Bij de poot van het tafeltje ligt een gouden sleutel van Grimble's kamer. Raap hem op.
Kijk dan rond in de kamer. Op de foto's aan de muur zie je Grimble en Bromsby op een brug in India, Grimble en een vreemde man voor een gebouw dat "Waters & Grimble" heet en een foto van de jonge Grimble met zijn broer. De foto's zitten nu ook in je documentenmap.
Tegen de achterwand van de kamer staat een groot model van een brug. Bekijk de drie poppetjes op de brug. Het lijkt erop dat er een vierde poppetje bij hoort.

Draai je om en loop de trapje op, naar de dubbele deur van Grimble's kamer. Open de deur met de sleutelbos en ga naar binnen.

Grimble's kamer
Kijk rond. Op de kast, links van de deur, staat een buste. Het is een souvenier uit India.

Loop naar beneden, waar je meer interessante dingen ziet. Zoals het standbeeld van de Indiase God Ganesh, dat eruit ziet als een dansende olifant. Bekijk het van dichtbij. Klik eerst op de slurf en daarna op de mond van de olifant. Holmes vindt het vierde poppetje, een miniatuur Bromsby.

Rechts van de olifant staat een bureau. De lade is echter afgesloten.
Op de muur achter het bureau zie je een schilderij. Bekijk het van dichtbij. Er zit een muursafe achter. Gebruik het sleuteltje dat je in Bromsby's safe vond, om deze safe te openen.
Haal de papieren eruit en bekijk ze in je documentenmap. Het zijn rekeningafschriften . Vergelijk ze met de bankafschriften uit Bromsby's safe.

Rechts zie je een tijger op een kastje. Op de grond bij het kastje ligt een opgefrommeld stuk papier. Raap het op en lees het. Het is een dreigbrief (threat WC) gericht aan Grimble en ondertekend door ene WC.

Loop terug naar de vorige kamer.
Plaats hier het miniatuurpoppetje op de lege plek op de brug-maquette. Er valt prompt een zilverkleurige sleutel (key) uit. Raap hem op.

Ga weer naar Grimble's werkkamer en open met de sleutel de linker bureaulade.
Holmes kan niets uit de lade halen omdat Grimble dat zou merken. Maar je kunt wel het krantenartikel lezen over de dood van kapitein Lowrie, die betrokken was bij de bouw van de brug over de Kalidassa Kloof. Ook ligt er nog een tweede dreigbriefje in de lade, dat genoteerd wordt in je documenten map.

Als je alles geaan hebt, wat je moest doen, zal Watson nu roepen dat er iemand aankomt.
Holmes zet alles weer zoals het was en even later zijn beide vrienden terug in Baker Street.

Baker Street
Luitenant Herrington komt op bezoek. Hij vraagt advies. Praat alles met hem door.
Als Herrington weer vertrokken is, staan de krantenjongesn aan de duer. Ze hebben de man gevonden die Holmes zocht. Hij is bij Bromsby Cementworks naar binnen gegaan.
Holmes besluit meteen terug te keren naar de fabriek. Klik dus op je plattegrond op Bromsby Cementworks.

Bromsby Cementworks
Aangekomen voor de poort, aan de achterkant van de fabriek, zegt Holmes dat het terrein bewaakt wordt door Mrty en zijn hond en dat hij dus voorzichtig moet zijn.
Raap de ladder op. die je links ziet liggen. Plaats hem tegen de muur en klik op de bovenkant. Holmes zal nu de ladder opklimmen.
Aan de andere kant van de muur, overleggen Holmes en Watson nog even.
Je zult nu naar het kantoorgebouw moeten lopen, zonder gezien te worden.
Holmes moet naar excact de juiste plek lopen en ook nog op precies het juiste tijdstip.

~ Als Marty wegloopt, volg je hem naar de rechter onderkant van je scherm.
~ In het bovenaanzicht zie je nu een lange loods. Volg Marty op een afstandje totdat je rechts van de loods, direct achter het karretje staat.
~ Zet je voetjes-cursor bij de deur van het kantoorgebouw, rechts bovenaan.
~ Wacht totdat de hond bij de rechter lantaarnpaal is en verder naar rechts loopt. Dubbelklik dan en Holmes rent naar de deur.
~ Gebruik de gouden sleutel om de deur te openen.

Kantoor
Loop de trap op, draai je om en ga door de dubbele deur de werkkamer van Grimble in.
Klik op de slurf en de mond van de olifant en neem het miniatuurtje.
Ga naar de vorige kamer, plaats het miniatuurtje op de brug en raap de sleutel van het bureau op.
Loop terug naar de werkkamer en maak de lade van het bureau open.
Ditmaal vindt Holmes een brief van advokatenkantoor Lloyd, Lloyd & Masterson. Grimble heeft de mogelijkheid laten onderzoeken of hij de fabriek kan erven, zonder dat Bromsby een testament maakte.
Raap de sleutel van het theater (warehouse key) op, dat nu als opslagplaats gebruikt wordt.
Verlaat de kamer en ga terug naar beneden.

Terrein
Voordat je het kantoor verlaat, open je je inventaris even. Plaats de sleutel van het theater helemaal aan het begin van je inventaris, voor het reageerbuisje.
Loop dan naar buiten, waar je ongezien door Marty en de honden, het theater aan de andere kant van de lange loods moet bereiken.

~ Verlaat het kantoor en loop rechtsonder, naar je bovenaanzicht.
~ Loop naar beneden, naar de huifkar. Ga rechts van de huifkar staan op een ietwat donkerder plek op de grond. Als je op de juiste plek staat, zal de hond verder lopen.
~ Let nu op Marty. Hij komt van de linkerkant van de loods en loopt langs de rechterkant omhoog. Als Marty bijna ter hoogte van de huifkar is, ren je naar beneden, naar links en verder omhoog naar de deur van het theater.
~ Als je snel genoeg was heb je nog nét genoeg tijd om met de sleutel op de deur te klikken.

Fairfax Theatre
Watson en Holmes staan in de hal van het donkere theater.
Je ziet nog net een lichte zuil, waar het pleisterwerk vanaf bladdert. Steek met een lucifer de lamp aan, die aan de rechterkant van de zuil hangt.

Loop naar de lamp. Kijk naar de grond naast de zuil waar de lamp aan hangt. Haal je meetlint tevoorschijn en meet de voetsporen. Holmes zegt alleen dat de sporen vers en vochtig zijn.
Loop ver omhoog en naar links tot bij de grote poort.
De poort is gesloten, maar Holmes denkt dat hij het slot kan forceren. Gebruik dus het mes op de poort en ga daarna naar binnen.

Ook hier is het donker. Je ziet wel nog een paar tonnen. Maak de lamp aan die erboven hangt.
Draai je dan om en bekijk de bloederige lap die over de rand van de mand hangt. Holmes haalt er een paar zwarte haren (black hair) vanaf.
Loop verder naar links en je ziet op de muur, links van de deur, een sleutelring met sleutels (set of keys) hangen. Neem hem mee.

Ga dan naar de onderkant van je scherm en loop verder naar de achterkant van de theaterzaal. Onder de rode kapotte gordijnen zie je een deur. Maak hem open met behulp van de sleutelring.

In de kleine achterkamer zie je een groot gat in de vloer. Rechts onderaan zie je een witte vlek op de planken. Loop er naar toe en bekijk de vlek met je vergrootglas. Het is ongebluste kalk (quicklime), een zeer gevaarlijk goedje!
Loop door de deur bij de witte vlek naar de volgende kamer.

Hier ligt in het midden van de ruimte een groot zeil, dat met touwen en ringen vastzit.
Loop naar links. Op de derde ring van rechts verschijnt hier je cursor Gebruik dus je mes en snijd het touw van de ring door.
Nog meer ongebluste kalk en het lijkt erop, dat onder het zeil een dode man ligt. Als Holmes dit wil onderzoeken, heeft hij een beschermend masker nodig. Hij loop vanzelf terug naar de vorige ruimte.

Loop terug naar de theaterzaal, naar de poort waardoor je binnenkwam.
Links van de half openstaande poort staat een soort dokterstas op de grond. Ervoor ligt een rol verband (white dusters). Raap de rol op.
Open dan je inventaris en gebruik je mes op de rol verband om er een masker (mask) van te maken. Klik daarna op "use" bij het masker en Holmes zal het masker opzetten. Je zíet er overigens niets van.

Loop terug naar het lijk onder het zeil. Klik op de hand en Holmes zegt dat hij iets nodig heeft.
Loop naar rechts en raap de schop (shovel) op, die hier tegen de muur staat.
Ga weer naar het lijk en klik met de schop op de hand. Nu zegt Holmes dat hij nóg iets nodig heeft.

Loop terug naar de theaterzaal.
Draai je om en kijk naar de deur onder de rode lappen. Links ervan staat een lange metalen staaf (pole). Raap hem op en ga nogmaals naar het lijk.
Klik met de staaf op de hand. Ditmaal vindt Holmes het paspoort van Johanssen en een fles drank van het merk Richmond's Abbey".

Watson komt ook aanlopen en even later verlaten beide mannen het terrein van de cement fabriek.
Gelukkig weten ze net op tijd te ontkomen als er een drietal mensen met messen en knuppels op hen afkomen.



Quiz - Baker street  

In Baker Street aangekomen, wil Holmes zijn bevindingen weer controleren via een quiz.
Open eerst even je inventaris en lees het paspoort, dat daarna in je documentenmap verdwijnt.
Open dan het witte boek en doe de quiz.

1.  Is Grimble de enige die sleutels van het Faifax Theatre bezit?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de dialogen, het gesprek met bewaker Goblet.

2.  Hebben kapitein Lowrie en Bromsby Enterprises iets gemeenschappelijk?
     Antwoord: Yes
     Bewijzen: Bij de documenten, de foto van Bromsby voor de Kalidassa Abyss.
                     Bij de documenten, het krantenartikel over de dood van kapitein Lowrie.

3.  Kunnen we zeggen dat Wyatt Collins, de neef, een eerlijk man is?
     Antwoord: No
     Bewijzen: Bij de dialogen, het gesprek met Mary d.d.16 oktober.
                     Bij de documenten, de "audience text"

4.  Kan Grimble van Bromsby erven, zonder testament?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de documenten, de brief van Lloyd, Lloyd & Masterson.

5.  Was het lijk in het Fairfax Theatre een buitenlander?
     Antwoord: Yes (De vondst van Johansson's paspoort)
     Bewijs: Bij de rapporten, Cementworks d.d. 16 oktober.

Als je alle vragen beantwoord hebt, sluit je het boek.
Zijn alle antwoorden juist, dan ga je naar de volgende dag.




D A G    V I E R,    17  O K T O B E R  1897.

Baker Street en Hunter's huis  

Baker Street
Lestrade komt even binnenwippen om zijn rapporten aan Holmes te overhandigen. Zijn baas wil binnen twee dagen een resultaat.
Holmes vertrekt en als Watson open je het witte boek om het de rapportages van Lestrade te lezen. In het "swindle" rapport lees je over de oplichting van Grimble. Hij hevelde geld uit Bromsby Enterprises over, naar zijn eigen bedrijfje in India. Fowlett werd hiervan op de hooge gesteld door Bromsby. Ook lees je dat Fowlett en Grimble ongeveer even groot en dik waren.
In het "Wung Jey" rapport lees je dat deze man, vroeger in het Faifax Theatre werkte. Hij was degenen die met zijn maten Holmes en Watson aanviel op straat.
In het rapport over luitenant Herrington lees je dat Scotland Yard de getuigenis van de man niet echt vertrouwt. Herrington overtrad vaker de regels in het leger en werd daarom naar India overgeplaatst.

Als je klaar bent met lezen, sluit je het boek. Holmes komt aanlopen en zegt Watson mee te komen. Er lijkt elke dag een nieuwe moord te gebeuren. Klik op de plattegrond op Hunter's house.

Hunter's huis
Open je documentenmap. In de krant die Holmes haalde, staat dat een jonge man genaamd Hunter vermoord is. Zoals je weet was deze Hunter de barman op de avond van het feestje bij Bromsby.
Aangekomen in Strokes Alley, de straat waar Hunter woont, hoor je in de verte het lawaai van de stakende Bromsby arbeiders.
Klik op de deur die je links van Holmes en Watson ziet en ga naar een binnenplaats.

In het huis
Spreek met agent Appleby, die als eerste aanwezig was, na het horen van het schot.de duer van H8nter's kamer was afgesloten en de hospita heeft hem geopend en het lijk geïdentificeerd. Appleby zag dat het raam in Hunter's kamer open stond.

Ga Hunter's kamer in.
Bekijk de plas bloed op de vloer. Het is menselijk.
Bekijk het schilderij dat in de kast staat. Klik ook op het splinternieuwe doek, dat opgerold links van het schilderij staat.
Ga dan naar het raam en gebruik je meetlint op de halve voetafdruk op de vensterbank. Groter dan maat 8 en kleiner dan maat 12. Verlaat de kamer en ga terug naar de binnenplaats.

Kas
Loop op de binnenplaats naar de onderkant van je scherm en dan naar rechts om bij de kassen te komen. Bekijk hier de potten in de eerste kas aan de rechterkant. Til de potten op en Holmes zal zeggen dat sommige planten niet uit Engeland komen.
Ga naar de volgende kas. Til hier twee potten op en Holmes vind een ontvangstbewijs van een pandjeshuis (pawn ticket). Lees het in je inventaris. Twee dagen geleden werd in het pandjeshuis een exotisch juweel beleend.
Watson wordt naar het pandjeshuis gestuurd en Holmes wil terug naar huis. Open dus je plattegrond en klik op Baker Street.

Baker Street
In Baker street aangekomen wil Holmes de identiteit van de dode man in het theater vaststellen, door zijn bezittingen nader te onderzoeken.
Open je inventaris en klik op de fles Richmond's Abbey. Holmes denkt dat hij een boek heeft over de abdij. Klik dus op de boekenkast.
Holmes vind inderdaad de locatie van de abdij, maar wil er alleen in vermomming naar toe gaan.
Klik op de deur, links van de open haard. Hierna is Holmes gereed om te vertrekken. Open de plattegrond en klik op Richmond Abbey.




Richmond's Abbey  

Bij de abdij aangekomen, loop je naar de poort.
Klik op het luikje en een broeder verschijnt. Praat hem hem. Hij vertelt dat midden in de bossen oude ruines liggen. Dieven, die uit zijn op de medicinale kruidendrank van de abdij, verbergen zich hier vaak.

~ Loop weg van de poort en ga over het pad aan de linkerkant, het bos in.
~ Volg het pad en houdt bij de splitsing rechts aan. Je komt dan bij een bosmeertje.
~ Loop langs het meertje en ga bij het zijpad, voor de dikke boom, naar links. Als je op de juiste weg zit, zal Holmes hier zeggen: "What can it be?".
~ Loop verder en ga bij de volgende splitsing naar rechts.
~ Loop verder tot Holmes zegt: "'Is it near here?" Je hebt hier de mogelijkheid het pad rechtdoor te volgen of een van de twee paden links te nemen. Ga over het bovenste linker pad verder.
~ Loop verder tot aan het kruispunt en neem hier het smalle paadje dat omhoog loopt.
~ Volg dit paadje totdat Holmes zegt: "I smell smoke"(ik ruik rook). Save je spel!

Loop verder en Holmes ziet dat de ruïnes in brand staan.
In je rechter bovenhoek verschijnt een een klokje. Je hebt slechts een minuut de tijd om water te vinden en de brand te blussen! Dit water ga je halen in het bosmeertje waar je langs liep.
~ Dubbelklik om Holmes te laten rennen en ga terug over het smalle paadje.
~ Ga bij de kruising naar rechts en raap hier aan de linkerkant een lege emmer (pail) op.
~ Ren verder, bij de splitsing naar links en bij de volgende naar rechts.
~ Bij de dikke boom ren je naar links en dan ben je bij het bosmeertje.
~ Vul je emmer en ren de hele weg terug.
~ Klik met de emmer op het rokende vuurtje.

Ruïnes
Nu kan Holmes de ruïnes betreden. Ga naar binnen door de lage boog.
In de ruïne is het te donker. Steek dus de kaars aan, die je rechts op de grond ziet staan.
Kijk met je vergrootglas naar de rode vlek op de grond voor de kaars. Het is rode inkt, niet van Engelse oorsprong en het ligt er pas twee dagen.
Bekijk de matras en de lege flessen.
Aan de linkerkant zie de resten van het vuurtje. Aan deze verbrande papieren heeft Holmes niets.
Loop naar onderen en meet hier de voetstappen op. Maatje 10.

Loop verder door de gewelven tot Holmes bij een doodlopend stuk komt.
Klik op de muur. In de close-up zie je een afwijkende vierkante steen in de muur. Op de grond ervoor zijn knielsporen. Gebruik je mes om de steen uit de muur te wrikken.
Holmes vindt een paar brieven. De meeste zijn onleesbaar, op een brief (letter) van een alcoholist na. Lees hem bij je documenten.
Kijk dan in je rapportenmap. Je leest dat Holmes het handschrift herkende. Het briefje dat in Grimble's kantoor op de grond lag, is door dezelfde persoon geschreven.

Verlaat de ruïne en loop door het bos terug naar de abdij.
Open hier je plattegrond en ga terug naar Baker Street.
Hier aangekomen zegt Holmes dat hij naar Sherringford Hall wil gaan.




Sherringford Hall  

Je ziet hoe Watson aankomt op Sherringford Hall. Hij wordt staande gehouden door Grimble, die hem vraagt aan Lestrade over te brengen dat hij afziet van een claim op de erfenis.
Als Watson binnen is, voegt ook Holmes zich bij hen.
Holmes heeft een brief gekregen van zijn broer Mycroft. Lees hem in je documentenmap (Kalidassa abyss letter). Bromsby was de aannemer die de brug over de Kalidassa kloof bouwde. Ook kapitein Lowrie was erbij betrokken. Vele arbeiders uit India verdwenen spoorloos en Lowrie kreeg problemen toen hij dit aan de kaak wilde stellen.

Ga naar het dames gastenverblijf. Loop voorbij de spiegel naar links, waar je Lavinia Bromsby vindt, in gezelschap van Luitenant Herrington. Spreek Lavinia aan.
Als Herrington verdwenen is, laat je Lavinia de foto zien die gesigneerd is door Miss Davenport.
Lavinia vertelt hoe ze Miss Davenport heeft ontmoet, die haar een prachtige oorbel met diamanten liet zien. Lavinia heeft dit nooit eerder aan iemand verteld. Holmes vraagt haar ook verder hierover te zwijgen.
N.B. Deze foto heb je op dag 1 al gevonden op de spiegel in het gastenverblijf. Heb je hem toen niet opgeraapt, dan kun je hem nu niet meer pakken en zul je het spel opnieuw moeten spelen.




Quiz - Baker street  

Na het gesprek met Lavinia, gaan Holmes en Watson terug naar Baker Street.
Watson laat Holmes zien wat hij bij de pandjesbaas gekregen heeft voor het ontvangstbewijs: een zilveren oorbel (silver earring) met diamanten!
Binnen wil Holmes weer zijn bevindingen controleren via een quiz.

1.  Was de man die Holmes overviel, gerelateerd aan de zaak?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de documenten, het Wung Yei rapport van Lestrade.

2.  Had de persoon die Simon Hunter vermoordde, ervaring met wapens?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de dialogen, het gesprek met agent Appleby bij Hunters huis.

3.  Worden de ruïnes bij Richmond's Abbey regelmatig bezocht door zwervers?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de dialogen, het gesprek met de broeder van het klooster.

4.  Is het handschrift op het briefje van de ruïne, hetzelfde als op het eerdere briefje?
     Antwoord: Yes
     Bewijzen: Bij de documenten, de dreigbrief (threat) aan Grimble van W.C.
                     Bij de documenten, de dreigbrief (threat) aan Bromsby van W.

5.  Is het voor een gepensioneerde Engelse officier makkelijk om in het buitenland
     een baan als gevangenisbewaarder te vinden?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de documenten, de brief van Mycroft over de Kalidassa Abyss.

Als je alle vragen beantwoord hebt, sluit je het boek.
Zijn alle antwoorden juist, dan ga je naar de volgende dag.




D A G    V IJ F,    18  O K T O B E R  1897.

Aston Theatre  

Baker Street
Lestrade bezoekt Holmes, na een bespreking met de ministerpresident. Men twijfelt eraan of de 18-jarige miss Lavinia wel een groot concern als dat van Bromsby kan besturen. Men denkt dat Grimble beter geschikt is.
Holmes vertelt dat Dwight Richards, die eerder een dreigbrief aan Bromsby schreef, betreffende het Fairfax Theatre, weer in het land is. Na een succesvolle internationale tour is het theatergezelschap neergestreken in het Aston Theatre.
Holmes en Watson gaan op onderzoek uit in het theater.

Aston Theatre
Voor het theater aangekomen, bekijk je eerst de poster die je links in beeld ziet. Het toneelstuk gaat binnenkort in première. Ga daarna naar binnen.

In de zaal zie je een man met een bezem. Spreek hem aan. Het is Kirby, een oude acteur/kennis van Holmes. Hij vertelt dat regisseur Richards, zijn maitresse miss Davenport en make-up man Jeffries eigenaars van het Fairfax Theatre waren. Ze verkochten uit geldnood het theater en begonnen aan een wereldtoernee met het theatergezelschap. In Brazilië verdwenen miss Davenport en Jeffries, met wie ze inmiddels een verhouding had. Richards werd verdacht, maar omdat de lichamen nooit gevonden werden, ging hij vrijuit.

Loop naar rechts. In de hoek bij de stoelen staat Bruce Aston, zoon van de voormalige eigenaar van dit theater. Hij is nu een theaterhulpje en zeer onder de indruk van miss Caroline.

Spreek hierna de man in het blauwe kostuum aan. Hij heet Raleigh Wilcox en is maar al te bereid te vertellen over de problemen in Brazilië. Richards werd opgepakt op verdenking van moord. Dankzij de lokale politiechef, een Engelse ex-officier, kon het gezelschap terug naar Engeland vertrekken.

Praat met Miss Sullivan, de dame in het paars, die naast Wilcox staat. Ze vertelt dat de politiechef in Brazilië rood haar had. Ze was geen fan van miss Davenport. En een van haar pruiken, een roodharige, is zoekgeraakt.

Praat tenslotte ook met miss Carolyn Small, die op het toneel staat. Ze heeft een mooie oorbel in, soortgelijk aan degene die Watson bij de pandjesbaas haalde. Caroline vertelt dat miss Davenport drie oorbellen had. Eentje gaf ze aan Caroline, eentje aan Doris en de derde, de mooiste, droeg ze altijd zelf.

Kleedkamer
Loop naar links en ga door de deur achter Bruce naar de kleedkamer.
Hier vind je Doris, die dronken is. Ze hield van miss Davenport alsof het haar eigen dochter was.
Verlaat de kleedkamer door de deur rechts van de spiegel.

Gang
Loop in de gang naar beneden tot je Holmes op zijn rug ziet. Klop dan op de deur aan het einde van de gang. Regisseur Richards stapt naar buiten. Praat met hem. Hij vertelt dat hij ook een sleutel van het fairfax Theater bezat, maar dat hij die ergens gedurende de tournee is kwijtgeraakt.
Laat hem de oorbel zien en hij vertelt iets meer over de tragedie in Brazilië.
Na het gesprek met Richards draai je je om. Loop door de gang en ga de achterste deur in.

Kantoor
Je hebt nu controle over Watson. Klik op het boek dat je op tafel ziet liggen.
Lees een bladzijde over Guacayamo, een Braziliaans dorpje. Lichamen die hier in de rivier vallen, worden opgegeten door piranhas.
Klik ook op het stuk papier op tafel. Het is een lijst met 30 costuums, die hier in de kast zouden moeten hangen.
Loop door de kamer en kijk in de kleerkast. er zijn slechts 29 costuums. Dat van een artillery officier is verdwenen.

Verlaat de kamer en ga door de voorste deur naar de kleedkamer van Doris.
Ga door de deur rechts van het tafeltje weer naar buiten. Je komt uit achter de coulissen.

Coulissen
Praat hier met Adam, de toneelknecht. Hij vertelt dat miss Davenport en Jeffries verdwenen, zonder dat ze hun eigendommen meenamen. Terug in Engeland heeft Richards alle persoonlijke spullen van miss Davenport in een afgesloten kamertje in het theater laten opbergen. Richards zou de enige met een sleutel zijn.

Theaterzaal Loop via de kleedkamer van Doris en terug naar de theaterzaal.
Spreek hier met de jonge Bruce Aston. HIj geeft Holmes zijn complete set theatersleutels, dus ook de sleutel van het kleine kamertje.

Kleine kamertje
Ga terug naar de coulissen. Loop achter Adam door naar een halletje met een trap.
Klik met je sleutelbos op de deur bovenaan de trap en Holmes gaat naar binnen.

Je kunt op de hoed en de parasol klikken, maar Holmes is hier niet in geïnteresseerd.
Links voor het rek, zie je een vaas, een kleine doos en een kistje staan. Klik op de vaas en de kleine doos om ze aan de kant te schuiven. Je ziet nu het ornament aan de voorkant van het kistje.
Bekijk het ornament van dichtbij met je vergrootglas. Het is een soort bootje met een strand en boom erin. Je ziet ook drie uitsparingen in de afbeelding.
Haal de oorbel tevoorschijn en klik aan de linkerkant van het ornament. De oorbel past precies. Holmes zegt dat hij ook de andere twee oorbellen nodig heeft om het kistje te openen. Haal de oorbel weer van het ornament af en verlaat het kamertje.

Kleedkamer
Ga naar de kleedkamer, waar Doris nog steeds op de stoel hangt.
Klik op haar. Holmes is niet in staat om de oorbel van Doris te pakken.

Theaterzaal
Ga naar de theaterzaal. Laat Carolyne Small de oorbel van Veronica zien. Ze leent meteen bereidwillig haar eigen oorbel (earring) uit en haalt meteen ook de oorbel van Doris.

Kleine kamertje
Ga terug naar het kleine kamertje en klik op het kistje met het ornament.
Plaats de oorbellen op de juiste plek in het ornament en het kistje springt open.
Haal de foto en het briefje (note) uit het kistje. Op de foto staan miss Davenport, Richards en een onbekende man voor het Fairfax Theatre.

Buiten
Verlaat de close-up en Holmes verlaat het theater.
Buiten ontmoeten Watson en Holmes, inspecteur Lestrade. Lestrade vertelt dat Grimsby via zijn advokaat een claim op Bromsby Enterprises heeft gelegd.
Holmes adviseert Lestrade om Dwight Richards zo snel mogelijk te arresteren.
De drie mannen zullen de volgende ochtend op Sherringford Hall bij elkaar komen.




Quiz - Baker street  

Terug in Baker Street heeft Holmes een paar vragen voor Watson. 1. Wat valt hem op als hij de schoenmaten van de verdachte personen vergelijkt? 2. Slaapt Fowlett met een kussen?
Dan arriveert Wiggins met een pakje van Sherlock's broer Mycroft.

Voordat je verder gaat met de quiz, lees je alle documenten die je nieuw binnenkreeg.
Mycroft stuurde een krantenknipsel, waarin de dood van architect Waters vermeld wordt.
Het briefje uit het kistje is van een wanhopig persoon die een laatste afspraak wil maken.
Lees ook de lijst met schoenmaten van verdachte personen.
Start hierna met de quiz.

1.  Zijn er meerdere sleutelbossen voor het Ashoton Theatre?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de dialogen, het eerste gesprek met Bruce Aston.

2.  Is een van de actrices een rode pruik kwijtgeraakt?
     Antwoord: Yes
     Bewijs: Bij de dialogen, het gesprek met miss Sullivan.

3.  Kan de ontdekking in de kleedkamer met de zaak in verband worden gebracht?
     Antwoord: Yes
     Bewijzen: Bij de rapporten, Sherringford Hall, in the kitchen, de nep uniformknoop
                     Bij de rapporten, Aston Theatre dressingroom, het missende kostuum .

4.  Werd het handschrift van de boodschap aan miss Davenport ook ergens anders gezien?
     Antwoord: Yes
     Bewijzen: Bij de documenten, het Franse visitekaartje (french visit card)
                     Bij de documenten, het visitekaartje van de antiekdealer (antiques dealer)

Je krijgt nu een aantal vragen voorgelegd, die je niet persé hoeft te beantwoorden.
Je kunt naar de laatste pagina scrollen en Yes antwoorden op de vraag of je het eindfilmpje wilt zien.

Eindquiz
1.  Wie heeft sir Bromsby vermoord?
     Antwoord: Luitenant Herrington

2.  Wie heeft Horace Fowlett vermoord?
     Antwoord: Wyatt Collins

3.  Wie heeft Johanssen vermoord?
     Antwoord: Jeffries (Spencer)
4.  Wie heeft Veronica Davenport vermoord?
     Antwoord: Jeffries (Spencer)

5.  Wie heeft Jeffries vermoord?
     Antwoord: Niemand

6.  Wie heeft Simon Hunter vermoord?
     Antwoord: Luitenant Herrington

Bekijk het eindfilmpje.
Luister hoe Sherlock Holmes de zaak oplost en uitlegt................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.