THE MYSTERY OF THE MUMMY

Sherlock Holmes 1



Walkthrough door Marjo © 2007 www.adventurespel.nl

Uitgever: The Adventure Company/2003
Ontwerper: Frogwares

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



N.B.: De walkthrough is geschreven bij de PC-versie van het spel, maar ook bruikbaar voor de
         Nintendo-versie.



Deel 1: EntreehalExpositieruimtesMontcalfe's werkkamer
Deel 2: BibliotheekWoonruimtes
Deel 3: WijnkelderLaboratoriumOpslagruimteDraaiende kamerVoorkamer
Deel 4: Verwoeste kelderruimtesRokerige woonruimtes
Deel 5: De laatste loodjesJapanse puzzelBom



Intro

Elisabeth Montcalfe, dochter van de beroemde en rijke archeoloog Lord Montcalfe, zal binnenkort in het huwelijk treden met een neef van Sherlock Holmes. Omdat Lord Montcalfe ineens spoorloos verdwenen is, wordt Elisabeth verdacht van moord. Elisabeth vraagt aan Holmes of hij in haar vaders huis, dat een half museum is, op zoek wil gaan naar bewijsstukken dat haar vader nog leeft.



D E E L    1

Entreehal  

Holmes loopt het landhuis van Lord Montcalfe in.
Open je inventaris, klik op het pen/papier icoon en lees de brieven (letters) van Elisabeth. Ze heeft geen sleutels bijgevoegd, dus Holmes zal zelf de deuren van de diverse ruimtes in huis moeten openen.

Loop naar de sarcofagen. Je ziet dat op elke sarcofaag een inscriptie met een datum staat:
- Old Kingdom 2706 - 2200 BC (BC staat voor; Before Christ, Voor Christus)
- Middle Kingdom 2033 - 1650 BC
- New Kingdom 1550- 1069 BC
- Late Dynastic Period 664 - 332 BC
- XIX Dynasty 1279 - 1213 BC

Ga nu naar de deur waardoor je naar binnen kwam. Links en recths naast de deur staat een kleine sfinx.
Als je naar de deur kijkt, heeft de rechter sfinx een actieve plek op zijn kop, waar je op kunt klikken. Hierdoor opent een geheim paneel in de muur.
Bekijk het paneel. Je ziet een rijtje letters staan en erachter de mogelijkheid om 4 getallen in te vullen.
N.B.: Afhankelijk van de versie van het spel, zie je hier OK, MK, NK, LD
óf AE, ME, NK, BE) staan.
OK staat voor Old Kingdom. Herinner je de datum waarop deze periode ten einde liep, namelijk 2200. Vul dit in. Doe hetzelfde bij de andere letters.
~ OK : 2200
~ MK : 1650
~ NK : 1069
~ LD : 0332
Als je alles hebt ingevuld, klik je op de knop rechts.
Nu gaat er aan de zijkant van de trap een paneeltje open. Loop er naar toe en haal een sleutel (key) uit de geheime bergplaats.

Met deze sleutel kun je de deur, achteraan in de hal openen. Maar ga eerst even naar de plant die je ertegenover ziet staan. Doorzoek de pot en Holmes vindt zijn eerste Anubis zegel (seal).
Neem het mee, ga naar de deur, open hem met je sleutel en ga de expositieruimte in.



Expositieruimtes  

Kamer met mummy
Als je de ruimte inloopt, zie je recht voor je, in het midden van de kamer, een mummy.
Aan de rechterkant van de mummy staat een gereedschapskist. Haal hier een oliekannetje (oil flask), een klauwhamer (hammer with lever) en een schroevendraaier (screwdriver) uit.

Kijk rond. Je ziet links en rechts een deur.
Ga naar de deur waar je een krukje en een grote vaas ziet. Kijk onder het krukje en raap de dasspeld (tie pin) op.
Loop nu naar de deur aan de andere kant van de kamer.
Als je voor de deur staat, draai je naar links. Hier zie je je tweede zegel liggen.
Raap het op, draai terug en ga door de deur.

Kamer met 4 beelden
Aan de rechterkant zie je vier beelden voor de muur staan.
Klik op het tweede beeld van links. Het beeld zal opzij schuiven en een afgesloten kistje onthullen.
Haal je schroevendraaier tevoorschijn en breek het slot open.
Maak het kistje open en haal er een zilveren sleutel(key) uit.

Loop verder de kamer in. Hier zie je weer links en rechts een deur. In de hoek tussen de twee deuren vind je een zegel (seal) op de grond. Raap het op.
Probeer vervolgens je zilveren sleutel op de afgesloten deur aan de rechterkant. Holmes zal zeggen dat het slot te roestig is. Haal dus je oliekannetje tevoorschijn en smeer het slot. Daarna kun je de deur openmaken met de sleutel. Ga naar binnen.

Kamer met spiegel
In deze kamer zie je een spiegel aan de muur hangen. Klik op deze byzondere spiegel en je krijgt een filmpje te zien. De mummy is duidelijk niet blij met de aanwezigheid van Holmes.

Draai daarna naar rechts en ga naar de kratten in het midden van de kamer.
Op één van deze kratten kun je klikken. Gebruik je hamer om de krat open te breken.
Haal er grote, middelmatige en kleine tandwielen (gear wheels) en een zegel (seal) uit.
Klik dan nogmaals op de krat en Holmes neemt ook nog stukken hout (wood) mee.

Ga dan naar de grote kast, die tegen de muur staat. Hij is op slot. Gebruik de dasspeld om hem open te peuteren. Haal vervolgens een fles whiskey (bottle of whiskey) uit de kast.

Verlaat de spiegelkamer en ga terug naar de kamer met de vier beelden.
Als je de kamer instapt, sta je recht tegenover een vitrinekast.
Je ziet hier een hele serie kleine beeldjes van Egyptische goden, met hun naam en beschrijving erbij. Bekijk de beeldjes goed.
Loop dan verder, terug naar de kamer met de mummy.
Hier ga je nu recht naar de overkant, door de deur waar het krukje en de vaas naast staan.

Kamer met foto's
In het midden van deze kamer zie je een groot zwart standbeeld.
Loop naar voren, naar de linkerkant van het standbeeld. Kijk hier rechts op de grond naast je. Je vindt weer een zegel (seal).
Als je hier een klein beetje naar links draait, zie je een kast met planken. Op de onderste plank ligt een ceremonieel mes. Je kunt er nu nog niets mee.

Loop verder naar de deuren aan de andere kant van de kamer.
Voor de rechter deur ligt een rol verband (piece of bandage). Raap het op.

Aan de wand tussen de twee deuren hangen heel veel ingelijste foto's. Bekijk ze.
De foto op de derde rij van boven, helemaal rechts, kun je aanklikken. Holmes ontdekt dat het een foto van Elisabeth Montcalfe is. Klik erop en hij verdwijnt in je inventaris. Open in je inventaris de "documenten" en je kunt de foto van dichtbij bekijken.

Kijk nu naar de deur, links van de fotowand.
Je ziet 4 rechthoekige plaatjes, waar een symbool op staat. En naast de plaatjes zie je een ronde plek, waar je de 4 zegels in kunt stoppen, die je intussen hebt gevonden.
Kijk bijvoorbeeld naar het derde symbool van boven: een zon. Als je de Goden in de vitrinekast bekeken hebt, weet je dat Nout de hemelboog voorstelt, waarlangs de zon haar baan kan beschrijven. Dus naast het symbool van de zon, plaats je het zegel van Nout, de gebogen vrouwenfiguur.
Van boven naar beneden plaats je de zegels van:
~ Anubis (de jakhalskop die naar rechts kijkt)
~ Toth (de ibis-vogelkop die naar links kijkt)
~ Nout (de gebogen vrouwenfiguur)
~ Bes (de tweehoofdige afbeelding)

Als je alle zegels correct geplaatst hebt, gaat de deur open en kun je de werkkamer van Lord Montcalfe in.



Montcalfe's Werkkamer  

In het midden van de kamer zie je een bureau. Loop er naar toe, raap de papieren (papers) op en lees ze in je inventaris. Lees ook het krantenknipsel over de plannen van Lord Montcalfe met de mummy van Khaepaseth.

Loop naar het andere kant van de kamer, waar je nog een bureau ziet. Hier zie je een documenten, waarvan zo te zien enkele pagina's ontbreken.
Raap de lucifers (matches) op en steek de kaars aan, die links op het bureau staat.

Ga naar de dubbele deur naast het bureau.
Naast de deur zie je een machine waaraan iets ontbreekt. Haal dus je drie tandwielen tevoorschijn en plaats ze in het mechanisme. Holmes zet ze vanzelf op de juiste plek. Vervolgens gebeurt er niets.

Kijk naar links. Je ziet hier een houtkachel.
Klik op de klep onderaan om hem te openen.
Leg als eerste de papieren erin, die je van het bureau opraapte.
Leg dan de stukken hout van de krat erin.
Giet whiskey over het hout.
Gebruik tenslotte je lucifers om de kachel aan te maken.
Nu begint ook de machine bij de deur te bewegen. De deuren gaan open en Holmes kan de beroemde bibliotheek van Lord Metcalfe inlopen.




D E E L    2

Bibliotheek  

Als je met je rug naar de dubbele deur staat, draai je naar rechts. Je ziet een witte pilaar. Achter deze pilaar vind je een blauw geschiedenisboek. Raap het op.

Ga dan de wenteltrap op, naar de volgende verdieping.
Hier zie je een boekenkast met blauwe boeken. Je ziet dat één van de boeken groen is.
Haal het blauwe boek uit je inventaris. Klik ermee op het groene religion boek, om de boeken om te ruilen.

Loop naar de andere kant van deze verdieping. Hier vind je een kast vol groene boeken. Maar op de tweede plank van onderen, helemaal links, zie je een enkel rood boek.
Haal het groene boek uit je inventaris en klik ermee op het rode geography boek.

Loop de wenteltrap af naar de benedenverdieping.
Zoek de boekenkast met de rode boeken. Hier staat een grijs boek op de verkeerde plek.
Haal dus je rode boek tevoorschijn en klik op het grijze philosophy boek.

Tegenover de kast met rode boeken, aan de andere kant van de ruimte, zie je een kast met grijze boeken. En hier staat een zwart boek te wachten tot je het vervangt.
Haal je grijze boek tevoorschijn en klik ermee op het zwarte law boek.

Loop maar weer de wenteltrap op, want boven vind je een kast met zwarte boeken.
Haal je zwarte boek uit je inventaris en klik op het opvallende gele science boek.

Loop dan maar weer de wenteltrap af en ga aan de rechterkant, naar de kast met de gele boeken.
Je ziet hier, op de tweede plank links, een enkel wit boek staan.
Vervang je gele boek door dit witte philosophy boek.

Draai je nu om en kijk nog een keer naar de kast met de grijze boeken.
Op de derde plank in het midden, zie je een groot wit (of lichtblauw) boek staan.
Klik hierop met je witte boek en Holmes vind na al zijn sorteerwerk eindelijk iets wat hij kan gebruiken: een sleutel (key).

Je kunt nog even op de grote tafel de paperassen bestuderen.
Loop daarna nogmaals de wenteltrap op, want hier op de tweede verdieping vind je een afgesloten deur. Gebruik je pas gevonden sleutel erop en Holmes kan verder lopen, naar het woongedeelte van het huis.



Woonruimtes  

Gang
Als je de gang instapt, kijk je naar links. Hier staat een antiek uitziend beeld. Holmes merkt echter op, dat het helemaal niet oud is.
Draai weer naar voren en loop verder, door de deur recht voor je, naar de woonkamer.

Woonkamer
Aan de linker kant van de kamer zie je een grote stamboom, een tafel met pijpen en een aantal foto's aan de muur.
Bekijk de stamboom van dichtbij. Lord Montcalfe heeft hier en daar met rood potlood wat opmerkingen erbij geplaatst. Hij was met name niet enthousiast over Jonathan Parkey, die hij een dief en moordenaar noemt.
Kijk ook naar de foto van Lord Montcalfe samen met twee andere personen. Ze staan bij een kist en op de achtergrond zie je een piramide.
Kijk naar het open, donkere kastje onder de plank met de pijpen. Je vindt hier een pijpenreiniger (pipe cleaner). Neem hem mee.

Loop nu naar de gordijnen aan de andere kant van de kamer, tegenover de stamboom.
Aan de rechterkant zie je hier een vitrinekast. Klik erop en Holmes kijkt erin. Hij merkt op dat de mummy uit de sarcofaag verdwenen is en dat er wat zand in de kist ligt.

Rechts van de gordijnen staat een kleine salontafel bij een bank. Op de grond, tussen tafel en bank, ligt een brief van Elisabeth. Raap hem op en lees hem in je documenten.

Open nu de gordijnen. Erachter zit een deur verborgen. Hij is afgesloten.
Verlaat daarom de kamer en ga terug naar de gang.

Gang
Als je terug in de gang bent, draai je naar links en doe je een stap naar voren. Kijk dan naar links. Op de grond, naast het tapijt ligt een vork (fork). Raap hem op.
Draai dan naar rechts en ga hier door de deur de studeerkamer in.

Studeerkamer
de studeerkamer ziet eruit alsof hij doorzocht is.
Kijk naar links. Op de grond ligt een stuk papier. Raap het op en je ziet dat het een vervalste inventarislijst (fake collection register) is, van Montcafe's collectie.
Loop om het bureau van Montcalfe heen naar het raam. Klik op het raam links van de telescoop en in een filmpje zie je, hoe een man over het dak loopt.
Draai je na het filmpje om en raap de brief (letter) van butler Edward, die aankondigt dat al het personeel ontslag indient.


Loop naar de open haard en bekijk het schilderij dat erboven hangt. Midden onder in het schilderij, zie je een gaatje.
Haal je vork uit de inventaris en prik ermee in het gaatje. Holmes ontdekt nu achter het schilderij een geheime bergplaats.
Hierin ligt de originele originele inventarislijst (real register). Je kunt hem in je inventaris vergelijken met het vervalste exemplaar.
Haal ook de wandelstok (cane) uit de bergplaats.

Verlaat de studeerkamer en ga in de gang verder naar rechts.
Aan de rechterkant ligt de deur van de badkamer. Ga naar binnen.

Badkamer
In de bakamer zie je dat de badkuip vol water staat. Trek de stop eruit.
Als het water weg is, bekijk je het zand dat is achtergebleven. Holmes merkt op, dat dit hetzelfde zand is als in de lege sacofaag in de woonkamer.
Raap het stuk zeep (bar of soap) op, dat bij de wastafel ligt en verlaat de badkamer weer.

Woonkamer
Ga terug naar de woonkamer.
Loop naar de open haard, waar een leeuwenkop boven hangt.
Haal je wandelstok uit de inventaris en prik ermee in de leeuwenkop. Weer vindt Holmes een geheime bergplaats. Er ligt een pakkertje Package) in. Haal het eruit en open het in je inventaris. Er blijken puzzelstukjes (puzzle pieces) in te zitten.

Loop naar het gordijn, waar de afgesloten deur achter zit. Het is tijd om die deur open te maken.
Schuif je vervalste inventarislijst onder de deur door.
Klik dan met het stuk zeep op het sleutelgat.
Gebruik vervolgens je pijpenreiniger op het slot, om de sleutel door te duwen. Die valt op het stuk papier en Holmes kan de sleutel (key) onder de deur door trekken.
Maak met de sleutel de deur open en ga de slaapkamer in.

Slaapkamer
Links van het bed staat een klein tafeltje. Hierop ligt een puzzel, waarvan enkele stukjes ontbreken. Haal dus de puzzelstukjes uit je inventaris en plaats ze op de juiste plek in de puzzel.
Nu kun je op de lade klikken om hem open te maken en de drie documenten eruit te halen.
Je vindt een briefje met een cryptische inhoud. Vier tekeningetjes met een cijfer ernaast.
Klik nog eens op de lade en je vindt ook nog een brief van dr. A. Begoudin, die Montcalfe adviseert over een payrusrol die naast de mummy in de sarcofaag is gevonden.

Aan de linkerkant zie je een schilderij aan de wand, met Egyptische afbeeldingen.
Herinner je het briefje met de tekeningetjes en cijfers.
~ Klik als eerste op het Oog van Ra.
~ Klik dan op de vrouw met de ankh in haar hand.
~ Klik daarna op de kat.
~ Klik tenslotte op de man met de staf.
Nu schuift het schilderij omhoog en vindt Holmes een goudgroene scepter.

Ga naar het midden van de kamer en kijk omhoog naar de ventilator.
Zoek tot je je vergrootglascursor krijgt. Op de steel van de ventilator zit een klein wit knopje. Holmes zal zeggen dat hij "iets langs" nodig heeft.
Haal je scepter tevoorschijn en klik ermee op de ventilator om hem aan te zetten.
Je hoort nu het geluid van iets dat breekt.

Kijk rond. Je ziet dat de ventilator een vaas heeft omgewaaid. Bekijk de kapotte vaas. Er zat een gouden scarabee (golden scarab) in. Raap hem op.
Loop nu terug naar de studeerkamer.

Studeerkamer
Loop naar het bureau van Montcalfe. Aan de linker kant van het bureau vind je een paneel dat aanklikbaar is. Holmes heeft iets nodig om het te openen. Haal je gouden scarabee tevoorschijn en klik ermee op de onderste linker draaischijf. Klik dan op de hendel en het paneel schuift opzij.
In het kastje vind je je een briefje van de "Dawn of God" vereniging" over de financiering van Montcalfe's expeditie naar Egypte. In een tweede brief van de vereniging lees je dat Montcalfe ervan wordt beschuldigd dat hij enkele gevonden voorwerpen niet overhandigd heeft.
In het kastje ligt ook een revolver, maar die wil Holmes niet oprapen.


Nu je het kastje in het bureau hebt opengemaakt, heb je ook toegang gekregen tot een ander puzzel. Loop in de richting van de deur naar de gang. Links hiervan zie je een klein houten kastje aan de wand hangen. Je kunt het nu openen.
Er zit een schuifpuzzel op. Los hem op en het deurtje gaat open. Haal de sleutel (key) eruit.


NINTENDO-VERSIE:
Op de Nintendo krijg je geen schuifpuzzel, maar zie je een cijferslot.
Voer de Code 7 4 2 9 in om het deurtje te openen.


Woonkamer
Ga naar de woonkamer. In de linker hoek staat een kast. Maak hem open met je zojuist verdiende sleutel. Haal er een rode scepter uit.

Gang
Ga nu in de de gang naar het beeld, waarvan Holmes zie het het geen antiek was.
Plaats beide scepters in de hand van het beeld. Vervolgens gaat er een een geheime deur open.




D E E L    3

Wijnkelder  

Holmes loopt de trap af, naar een wijnkelder.
Recht voor je, in de ruimte tussen twee rekken ligt een oude lap (rag). Raap hem op.


Draai dan naar rechts, naar de tafel. Op de tafel staat een bord. Klik erop en Holmes zegt dat iemand pas een paar uur geleden hier gegeten heeft.
Op tafel liggen ook nog een veldfles water (jug of water) en een doosje lucifers (matches). Raap beiden op.
Op de grond naast de tafel, moeilijk zichtbaar in de schaduw van het krukje, vind je nog een stok (stick). Raap die ook op.
Kijk dan naar de matras op de grond. Sleep hem aan de kant en je ziet een klapluikje. Natuurlijk gaat dat niet zomaar open.



Loop naar de andere kant van de ruimte. Hier vind je op de grond, ingeklemd tussen twee wijnvaten een hamer (hammer).
Raap hem op en loop terug naar het luikje.
Sla er met de hamer op en Holmes vindt een Anubis standbeeldje (statue).


Draai je nu om en loop naar het wijnrek dat het dichtst bij de ingang van de kelder ligt.
Op de tweede rij planken van onderen zie je nog een stok (stick) liggen. Raap hem op.
Neem ook een fles Spaanse (spain) wijn van de plank naast de stok.
Loop verder langs de wijnrekken.
Aan de rechterkant, op de tweede plank van boven, vind je een fles Bourgogne.
Aan de linkerkant, op de tweede plank van boven, vindt je een fles Touraine.
In de hoek van de kelder vind je nog een fles Bordeaux) op de bovenste plank.

Draai dan om en ga naar het midden van de ruimte.
Hier vind je op een rek een lege fles. Neem die ook mee.
In het midden, in een ruimte tussen twee wijnrekken, vind je nog een tweede oude lap. Raap deze lap ook op. Loop dan een stap naar voren. Je staat nu voor een rek waar Holmes een fles gin en een fles likeur kan oprapen.
Klik daarna nogmaals op dit wijnrek en achterdoor, verborgen achter de gin, vindt Holmes een plek, waarvan hij zegt dat hij gemaakt is om ronde voorwerpen op te zetten.

~ Haal de fles Bordeaux uit je inventaris klik op het rek. Holmes zet hem links achteraan.
~ Plaats dan de fles Bourgogne op het rek. Holmes zet hem zelf naast de Bordeaux.
~ Zet hierna de fles Touraine op het rek.
~ Zet daarna de fles Spaanse wijn op het rek.
~ Zet tenslotte de fles likeur op het rek.

Nu schuift er een plank naar beneden en een tegel omhoog.
Je mag weer een schuifpuzzel oplossen. Maar voor deze puzzel heb je slechts beperkte tijd!
Je ziet dat het stukje in het midden "open" moet blijven.
Als je de puzzel opgelost hebt, zal er in het midden een grote metalen knop verschijnen.
Duw erop en je hoort ergens in de ruimte een klik.


Draai naar links, ga een pas naar voren en kijk naar de muur (je bent nu op de plek waar je de hamer vond). Je ziet dat in de muur een geheime deur is open gegaan.
Voor je daar naar binnen gaat, open je eerst even je inventaris.
Combineer een oude lap met een stok.
Giet er wat gin over. Je hebt nu een een zelfgemaakte toorts.
Doe hetzelfde met de andere lap en stok.
Neem dan een lucifer en steek één toorts aan. De toorts zal ongeveer 25 minuten blijven branden. Als hij uitgaat, kun je de andere toorts aansteken.
Klik nu op de muur en ga de geheime ruimte in.



Laboratorium  

Holmes bevindt zich in een oud laboratorium.
Draai, als je binnen bent, meteen naar rechts. Op de grond staat een kleine terracotta pot. Pak je hamer en sla de pot kapot. Tussen de brokstukken vind je een sleutel (key).

Loop naar de lange werktafel aan de rechterkant van het lab. Kijk naar beneden en je vind in een houten kistje een tweede sleutel (key).
Loop verder langs de tafel. Lees alle papieren en boeken die je hier vindt. Klik ook op het flaconnetje met laudanum, een verdovend middeltje dat Lord Montcalfe tegen zijn zenuwen gebruikt. Volgens een ander briefje heeft hij namelijk een rondlopende mummy gezien. Als je alles bekeken hebt, draai je naar de tafel die in het midden van de kamer staat. Hier zie je nieuwe rollen verband en vind je nog een document over reïncarnatie.
Loop dan om de tafel heen naar de rechterkant. Nu kun je in het midden van de tafel een briefje oprapen met een byzondere mededeling:
D = Clock Wise (met de wijzers van de klok mee)
S = Anti Clock Wise (tegen de wijzers van de klok in)
"At the same time you will be dead" (tegelijkertijd zul je dood zijn)

Ook is hier ongeveer halverwege de tafel, op de grond een actieve cursor. Klik en Holmes raapt een olieflesje (oil flask) op, dat onder tafel stond.
Klik dan op de deur van de vitrinekast en Holmes komt weer onder de tafel vandaan. Bekijk de boeken in de vitrinekast. Ze gaan over mysticisme.

Loop nu naar het bureau, dat aan het uiteinde van de tafel tegen de muur staat.
Hier vind je een paar briefjes, waarin je onder andere kunt lezen dat Lord Montcalfe last had van nachtmerries. En dat hij een "verrassing" heeft bereid voor Jonathan Parkey.
Ook kun je in de boeken nog wat lezen over vloeken als je een dode farao stoort en iets over primaire elementen, als water, vuur, enzovoorts.
Als je klaar bent met lezen, klik je op de stoel die voor de tafel staat. Holmes tilt de stoel op. Draai je om en zet de stoel, links van het bureau, tegen de muur.
Klim op de stoel en Holmes kan nu een sleutel (key) uit de opening in de muur pakken.

Bekijk het bureau weer. Je ziet een lade, die afgesloten is met twee sloten. Bekijk het van dichtbij.
~ Pak de sleutel waar een "G-achtig" symbool op staat en stop die in het rechter sleutelgat.
~ Pak de sleutel waar een "C-achtig" symbool op staat en stop die in het linker sleutelgat.
Boven elk van de sleutelgaten zie je een pijltje naar links en een pijltje naar rechts, die aangeven naar welke kant je de sleutel kunt draaien.
~ Klik bij het rechter sleutelgat op de rechter pijl en de sleutel draait met de klok mee.
~ Klik bij het linker sleutelgat op de linker pijl en de sleutel draait tegen de klok in.
~ Klik tenslotte op de "turn"-knop.
Als je alles goed gedaan hebt, gaat de lade open en haalt Holmes er een beeldje (statue) uit.

Loop naar de deur aan de rechterkant van het bureau.
Kijk naar beneden. Op de gebroken vloertegels ligt je een zakje zand (sand). Raap het op en loop dan naar de deur aan de andere kant.
Deze deur is op slot en het slot is verroest. Gebruik dus je olieflesje op het slot om het te smeren.
Maak de deur dan open met de sleutel die je in de terracotta pot vond.



Opslagruimte  

Loop helemaal naar de achterkant van de kamer, waar je nog een streepje licht ziet.
Je vindt hier op de grond een olielamp (oil flask).
Ga van hieruit naar de linker hoek, waar je op de onderste plank van een rek, een klein wit flesje olie (bottle of oil) vindt. Combineer in je inventaris de olie met de lamp.

Kijk rond in de kamer.
Je ziet vijf grote urnen. Eentje in het midden en een in elke hoek van de kamer.
Op de urnen in de hoeken, zie je symbolen staan. Klik op een urn en Holmes zegt dat hij een fout gemaakt heeft en dat hij iets vanaf het begin moet zien.
Herinner je nu het boek over de primaire elementen.
Hierin las je het symbool voor elk element:
- Water wordt afgebeeld als een druppel of een golf.
- Vuur wordt afgebeeld als een vlam.
- Aarde wordt afgebeeld als een boom of een driehoek.
- Lucht wordt afgebeeld als een wervelwind.

De bedoeling is nu, dat je in elk van de vier hoek-urnen het juiste offer stopt.
~ In de urn met het waterdruppel symbool stop je de veldfles met water.
~ In de urn met het rode vlam vuursymbool, stop je het doosje lucifers.
~ In de urn met het driehoekige aarde symbool, stop je het zakje zand.
~ In de urn met het spiraalvormige windsymbool, stop je de lege fles, die immers "lucht" bevat.

Nadat je je vierde offer in de urn hebt gestopt, gaat er bij de ingang van de kamer een paneel open.
Loop naar de ingang en kijk links van de deur op de muur.
Je ziet 8 rondjes, 4 letters en een tekst:
Vijf vingers in een hand
Eentje is afgesneden, maar is wel nog aanwezig
De laatste zal de eerste zijn.
De bedoeling is nu dat je de vier letters in de juiste volgorde op de bovenste rij rondjes plaatst.
Herinner je het document over de kastes in India.
Hierin las je dat:
- Brahman is de hoogste kaste
- Ksatriya is de tweede kaste
- Vaisya is de derde kaste
- Sudra is de vierde kaste
Dit is de hint voor het oplossen van deze puzzel.
Bedenk ook dat de laatste de eerste zal zijn.
~ Plaats de S in het eerste rondje van links.
~ Plaats de V in het tweede rondje van links.
~ Plaats de K in het derde rondje van links.
Voordat je de laatste letter kunt vastpakken zie je in een filmpje dat een van de hoek-urnen opzij schuift.

Pak na het filmpje de zegel met letter B vast, zodat hij in je inventaris verdwijnt. Of kijk even in je inventaris of de zegel erin zit.
Loop daarna naar de verschoven urn.
In een gat in de grond, vind je je derde Anubis beeldje (statue).

Verlaat nu de opslagruimte en ga terug naar het laboratorium.
Ga naar de deur aan de rechterkant van het bureau. Die was eerst op slot, maar nu kun je hem openen. Ga de volgende kamer in.



Draaiende kamer  

Als je deze kamer ingaat, zul je merken, dat de vloer draait, bij elke stap die Holmes zet. Het is dus niet zo makkelijk om hier op de juiste plek te komen.
Je ziet in deze kamer 4 standbeelden die langs de muur staan. De bedoeling is dat je elk van deze standbeelden aanklikt. Aan de overkant van de ruimte is ook nog een deur, die je moet bereiken.

~ Ga vanaf de ingang, met je gezicht naar de twee standbeelden aan de overkant staan.
~ Doe 1 stap naar voren en je staat naast 2 standbeelden. Kijk opzij en klik elk standbeeld aan.
~ Draai weer terug met je gezicht naar de twee standbeelden aan de overkant.
~ Doe 1 stap naar voren. Nu sta je naast een muur waar kettingen aanhangen.
~ Ga met je rug naar de kettingen staan en loop 1 stap naar voren naar de tegenoverliggende muur.
~ Nu sta je naast de 2 andere standbeelden. Raak beide standbeelden aan en je hoort een klik.

Toen je de klik hoorde, is er een paneel open gegaan bij de ingang van de kamer.
Ga er nog niet meteen naar toe.

~ Ga nadat je de klik hoorde, met je gezicht naar de twee standbeelden tegenover je staan.
~ Zet 1 stap naar voren en ga dan met je gezicht naar de muur met de kettingen staan.
~ Zet 1 stap naar voren en je arriveert in het midden van de kamer.
~ Draai met je gezicht naar de standbeelden, die bij de ingang staan.
~ Zet 1 stap naar voren en je arriveert tenslotte bij de afgesloten deur aan de overkant van de kamer, al sta je er wel met je rug naar toe. Dus draai je om, kijk naar de deur en je ziet een bord met een raadsel.

Het is beter dan God
Het is slechter dan de duivel
Armen krijgen genoeg
Rijken hebben het nodig
Als je het eet, ga je dood.

Het antwoord op dit raadsel is eigenlijk "niets", maar in dit spel is het "waarheid", een andere naam voor de god Brahman, zoals je in het boek kon lezen.

Loop nu 2 keer naar voren en je bent weer bij de ingang van de draaiende kamer.
Voor je naar buiten stapt, kijk je even naar de verschoven tegel. Dit was de klik die je hoorde en je kunt hier nu je vierde Anubis beeldje (statue) oprapen.

Stap dan de kamer met de urnen weer in.
Loop naar de urn in het midden van de kamer. Als je het gedicht gelezen hebt, is hier nu je handcursor zichtbaar. Haal het Zegel met de B (van Brahman) uit je inventaris en stop hem in de urn.

Loop dan terug naar de draaiende kamer.
Vind je route naar de overkant van de kamer. De deur met het raadsel is nu niet meer afgesloten. Maak hem open en ga een kleine kamer in.



Voorkamer  

Je bent nu in een kamertje vóór de schatkamer.
Draai naar rechts en loop naar de houten teil met water.
Links hiervan zie je iets dat op een zwart stenen krukje lijkt. Klik erop en Holmes zegt dat het een "balans", oftewel weegschaal is.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je op de weegschaal 4 liter water plaatst. Je doet dit met behulp van de twee emmers. De kleine emmer kan 2 liter water bevatten en de andere emmer 5 liter water.

~ Vul de kleine emmer met 3 liter water.
~ Giet dit water over in de grote emmer van 5 liter.
~ Vul de kleine emmer nogmaals met 3 liter water.
~ Giet zoveel mogelijk in de grote emmer.
   Als deze vol is, zit er 5 liter water in en heb je nog 1 liter over in de kleine emmer.
~ Zet de kleine emmer neer door op de maatbuisjes te klikken.
~ Gooi daarna de grote emmer leeg in het afvoergootje, links naast de vulkuip.
~ Giet het 1 liter restje uit de kleine emmer, in de grote emmer.
~ Vul de kleine emmer nog een keer met 3 lier water.
~ Giet dit water in de grote emmer en hier zit nu 4 liter water in.
~ Plaats de grote emmer met 4 liter water bovenop de weegschaal.

Je ziet nu hoe een zuiltje met een schaakbord uit de vloer omhoog komt.
Draai je om en loop er naar toe.
Haal de 4 Anubis beeldjes uit je inventaris en plaats er een in elke hoek van het schaakbord.

In een filmpje zie je hoe Jonathan Parkey gewapend én met een vijfde Anubis beeldje naar binnen komt. Maar als hij probeert de ingang naar de schatkamer te openen, verschijnt de mummy en trekt aan een hendel. Parkey wordt opgeblazen.




D E E L    4

Verwoeste kelderruimtes  

Voorkamer
Na het filmpje zit je meteen in een tijdpuzzel. Er lopen 2 schorpioenen rond!
~ Draai je om en pak de grote emmer die links van de waterteil staat.
~ Zet de emmer meteen op de schorpioen die bij je voeten zit.
~ Neem dan de emmer rechts van de waterteil.
~ Loop naar Parkey's lijk en raap de tas (bag) op, die naast hem ligt.
~ Beweeg nog niet, maar haal eerst de kleine emmer uit je inventaris.
~ Draai dan naar rechts en ga een stap naar voren. Zet je emmer op de schorpioen die hier kruipt.
~ Raap de houten plank op die je naast de emmer ziet.
~ Verlaat de kamer door de deur naar de draaiende kamer.

Draaiende kamer

As je in de deuropening van de draaiende kamer staat, zie je dat de vloer eruitgevallen is. Alleen het draaimechanisme zit er nog.
Draai naar rechts, haal de plank uit je inventaris en leg hem op het draaimechanisme.
Loop over de plank tot bij een standbeeld. Aan de voeten van het standbeeld ligt een tandwiel (gear wheel). Raap hem op en neem ook de ketting (chain) mee, die links aan de muur hangt.

Loop dan over de plank terug naar de ingang.
Kijk naar het midden van de ruimte en doe een stap naar voren. Je staat nu midden op het draaimechanisme.
Kijk omhoog. Haal de ketting tevoorschijn en bevestig hem aan de ring aan het plafond.
Kijk dan, links van de deur, naar de opening in de muur en klik erop.
Holmes slingert met een elegante zwaai naar de overkant, de wijnkelder in.

Wijnkelder
Op de tafel in de wijnkelder ligt een lantaarn (lantern). Raap hem op.
Draai je om en kijk naar de wijnvaten rechts naast de dichtgemetselde deuropening. Raap de verfborstel (paint brush)op, die op een vat ligt.

Loop een stap naar de wijnvaten. Op het vat dat schuin staat, verschijnt je grijp-cursor. Klik erop en er stroomt geen wijn, maar buskruit (gunpowder) uit.
Kijk in je inventaris. Bekijk hier Parkey's tas en je vindt een brief (letter). Lees hem.
Neem dan de tas en vul hem met buskruit.

Loop daarna langs de stapel gebroken wijnflessen. Je kunt een gebroken fles (broken bottle) oprapen.

Ga nu voor de dichtgemetselde deuropening staan.
Haal je verfkwast uit de inventaris. Borstel de middelste steen in de bovenboog schoon. Je ziet nu dat er een getal op staat: 3.
Dit is een hint en betekent dat je op elke derde steen van de boog moet klikken, om de deur te openen.
Begin met de steen rechts onderaan. Klik...sla twee stenen over en klik op de volgende. Ga zo klikkend de hele boog langs.
Als je het goed gedaan hebt, kan Holmes nu doorlopen.



Rokerige woonruimtes  

Hal en trap
Holmes komt via de dichtgemetselde deur weer terug in de grote hal bij de ingang van het huis.
Doe een stap naar voren en je staat vlak voor de kroonluchter, die naar beneden gevallen is. Een van de kaarsjes op de kroonluchter brandt nog. Haal je lantaarn tevoorschijn en steek hem aan dit kaarsje aan.

Loop nu naar het tafeltje bij de voordeur. Bekijk het boek en het briefje. Op de grond voor de tafel ligt een briefje waarin je wordt aangespoord om naar boven te gaan.
In de linkerhoek zie je een kast met een spiegel. Klik op de spiegel en Holmes zegt dat er iets achter zit en dat hij "iets duns" nodig heeft.

Loop nu naar de trap. Vlak voor de trap zie je op de grond wat zand en grijs haar liggen.
Loop het eerste deel van de trap op.
Nét voor het tweede gedeelte van de trap vind je een haarspeld (hair pin).
Je ziet hier op de overloop ook een schilderij. Klik op de kapotte lamphouder, rechts van het schilderij. Het schilderij schuift opzij en je ziet drie hendels. Je weet echter nog niet in welke stand je ze moet zetten.

Ga terug naar de spiegel.
Gebruik je haarspeld in het midden op de spiegel. Holmes vindt nu een stuk papier (dreadful document). Hij kan het zo niet lezen.
Loop met het stuk papier naar de kroonluchter en houdt het voor de brandende kaars. Nu ziet Holmes dat het een schets met pijlen is, die aangeven hoe je de hendels op de overloop moet bedienen.

Ga dus terug naar de hendels.
~ Zet ze volgens de aanwijzingen allemaal in de onderste stand.
~ Zet dan de linker hendel, één stapje omhoog.
~ Zet de middelste hendel, twee stapjes ophoog.
~ Zet tenslotte de rechter hendel, één stapje omhoog.
Als je het goed gedaan hebt, zullen de rode lampjes uitgaan en, moeilijk zichtbaar, groen worden.

N.B.: In sommige versies van het spel, moet je de hendels in een andere volgorde bedienen:
~ Zet alle hendels in de onderste stand.
~ Zet de middelste hendel, twee stapjes ophoog in de bovenste stand.
~ Zet dan de linker hendel, één stapje omhoog in de middelste stand.
~ Zet tenslotte de rechter hendel, één stapje omhoog in de middelste stand.

Verlaat de close-up en ga het volgende deel van de trap op.
Draai bovenaan naar links en loop verder door de gang.
Open op het einde de deur. Er zit een stenen muur achter. Omdat je de hendels in de juiste stand hebt gezet, kun je nu op de muur klikken en verder lopen.

Gang
Holmes arriveert in de gang die je eerder, voor de explosie, al bezocht.
Draai naar links. Op de grond, rechts van de brandende deur, ligt een schilderij. Til het op en Holmes haalt automatisch het ophanghaakje (hook) eraf.
Klik nogmaals op het schilderij en hij ontdekt een cryptische boodschap: XLDU OLIC UFFU WIYT INO. Eronder staan een aantal Ankh-symbolen in groepjes gerangschikt.

Draai om en je ziet een schilderij met een donker landschap tegen de wand staan. Klik er weer op.
Hier staat een boodschap op: "EGYPT WILL HELP YOU." (Egypte zal je helpen)

Loop naar het einde van de gang. Hier vind je naast de deur van de woonkamer nog een schilderij met een ruiter. Klik erop en weer vind je een cryptische tekst: UTLNLH NHITAI DEGHCN ERIEEE REOPSS. Eronder staan ook weer de Ankh-symbolen.

Woonkamer
Tijd om op onderzoek te gaan in de woonkamer. Holmes kan hier echter maar beperkte tijd blijven, omdat de kamer vol rook staat. Je kunt bij ademnood altijd even terug naar de gang.
Loop de woonkamer in en ga naar de rechterkant.
Hier hangen gordijnen links en rechts naast de enkele deur. Kijk naar het gordijn aan de rechterkant. Haal de gebroken fles uit je inventaris en snijdt aan de onderkant een stuk gordijn (piece of curtain) af. Met deze beschermlap kan Holmes iets langer in de kamer blijven zonder ademnood te krijgen.

Loop naar de open haard, waar de leeuwenkop voorheen hing. De kop ligt nu op de grond. Links naast de kop zie je een speerpunt (spearhead) liggen. Raap hem op.

Loop nu naar de zitbank. Op de muur boven de bank hangt een schild. Klik erop.
Erachter zie je een woord-puzzel. De cryptische teksten op de schilderijen helpen je om deze puzzel op te lossen. De ankh-symbolen geven namelijk de plaats van de letters in een zin aan.
Klik op een letter en klik daarna op de plek waar je hem wilt neerzetten.

YOU WILL FIND
IF YOU CUT




UNDER
THE RELIGION
THE PLACE SHINES


Als je de zin gevormd hebt, verlaat je de close-up van de puzzel.
Nu zie je dat het puzzeloppervlak spiegelend is geworden.

Klik op de spiegel. Je ziet nu dat de stamboom achter je weerspiegeld wordt. Ook zie je nu een grote X, rechts van de stamboom.
Draai je om en loop naar het schilderij met de stamboom.
Kijk rechts van het schilderij. Er zit een gaatje in de muur.
Haal je speerpunt tevoorschijnt en snij het gaatje groter. Nu kun je uit het gat een goudkleurige sleutel (key), drie gewichten (weights) en een brief (letter) halen.
Ga daarna terug naar de gang.

Studeerkamer
Ga op de gang de middelste deur rechts in, naar de studeerkamer.
Hier hangt, rechts van de deur een klok aan de wand. Bekijk hem van dichtbij.
~ Haal het tandwiel uit je inventaris en klik ermee op de klok.
~ Haal de schilderijhaken uit je inventaris en bevestig ze aan de kettingen onderaan de klok.
~ Hang nu de gewichten aan de haakjes: Geel links, blauw in het midden en grijs rechts.
~ De klok gaat open en je kunt nu de goudkleurige sleutel gebruiken om hem op te winden.

Holmes heeft hiermee een tijdbom geactiveerd. Tevens zijn nu alle deuren geblokkeerd!
Ga naar de andere kant van de kamer, naar de kleine deur die naar de bibliotheek leidt
Probeer de deur te openen en Holmes hoort dat Lord Montcalfe erachter zit.
Zet de tas met buskruit op de klink. Houdt dan je lantaarn bij het buskruit om het aan te steken.
Hierna volgt een scene waarin Holmes eindelijk lord Montcalfe ontmoet.




D E E L    5

De laatste loodjes  

Dit hele deel speel je met een tijdslimiet!

Bibliotheek
De kogel die werd afgevuurd in de scene, zit in het deurkozijn. Klik rechts bovenaan op het kozijn om de kogel (bullet) eruit te halen.
Loop dan de bibliotheek in.
Zorg ervoor dat je nergens de leuningen aanraakt, want ze staan allemaal onder stroom!

Loop naar de deur bij de trap. Hier ligt het geweer. Bekijk het van dichtbij en klik op de vingerafdrukken bij de trekker. Holmes komt erachter dat de mummy niet echt dood is.

Loop dan verder naar de andere kant van de ruimte, naar de boekenkast helemaal links achteraan. Hier zie je een groot blauwe boek uitsteken, tussen een rij groene boeken. Klik op het blauwe boek en de kast schuift open.

Ga het kleine geheime kamertje in. Hier staat een antieke Machine van Faraday, waarmee de stroom opgewekt wordt voor de leuningen.
Naast de openstaande deurtjes van de oven staat een schop (shovel). Raap hem op en schep hiermee de hete kolen uit de oven.
Klik dan op de hendel aan de rechter zijkant van de ronde stoomketel, en de machine stopt.

Nu kan Holmes veilig de trap af, naar de benedenverdieping van de bieb.
Onderaan de trap gekomen, zie je links een ladder staan. Neem hem mee.
Ga naar de hoek en zet de ladder tegen de boekenkast met de rode boeken.
Klim op de ladder, klik op de boeken en Holmes vindt in een een geheim vak een boek over dynamiet, en een recept voor explosieven. Rechts naast het vak ligt nog een druppel pipet (droplet pipette) die je meeneemt.

Verlaat nu de bibliotheek door de dubbele deur en Holmes arriveert in de Montcalfe's werkkamer.

Werkkamer
Loop naar het bureau en raap hier een kaars (candle) op.

Kijk om je heen. Je ziet dat een kast is omgevallen. Loop om de kast naar de andere kant. Nu zie je een gat in de muur. Klik erop. Het blijkt een Japanse puzzel te zijn. Zo'n puzzel maak je met behulp van zwarte en witte vierkantjes. Holmes zegt dat hij nog niet voldoende vierkantjes heeft.
Verlaat dus even de werkkamer en ga naar de expositieruimtes.

Expositieruimtes
Je bent nu in de ruimte met het grote standbeeld in het midden.
Doe een stap naar voren, richting het standbeeld. Kijk dan naar rechts, naar het zuiltje waar de blauwe vaas op staat. Schuif de vaas aan de kant en je vindt een batcher.
N.B.: Een batcher is eigenlijk een soort tril/schudmachientje, dat wordt gebruikt bij het sorteren van munten of het mengen van cement en zand. Dit ding ziet er echter uit als een ouderwetse weegschaal.
Zet dan een stap vooruit, naar de gebroken vitrinekast. Hier haal je het ceremoniële mes (knife) uit.
Naast deze vitrinekast zie je een oranje kastje met afgesloten lades. Gebruik het mes om de lades om ze open te wrikken. Haal de witte vierkantjes (white squares) eruit.

Loop verder naar de volgende kamer, waar in het midden de lege sarcofaag staat.
Ook hier staat een ladekastje. Gebruik je mes om de lades te openen en haal er witte en zwarte vierkantjes (black and white squares) uit.
Zet dan een stap naar voren. Op de grond aan de rechterkant vind je een fles olie (oil flask).
Zet nogmaals een stap naar voren en raap de bijl (ax) op.

Ga naar de volgende kamer, waar de vier standbeelden tegen de rechter muur staan.
Loop naar de linkerkant, waar je een aantal kastjes ziet. In het eerste vind je zwarte vierkantjes (black squares) en een grijze kom (cup).
In het derde kastje kan Holmes nog twee schalen (containers) oprapen.
Loop daarna naar de deuren aan de andere kant van de ruimte. Links van de deur ligt een lamp op de grond. Raap hem op.

Japanse puzzel  

Loop tenslotte terug naar de werkkamer en klik op de puzzel op de muur. Je hebt nu voldoende zwarte en witte vierkantjes om de Japanse puzzel te kunnen oplossen.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je in het veld met de zwarte vierkantjes een afbeelding maakt. De rest vul je op met de witte steentjes.
Je hebt overigens maar een beperkte tijd om dit te doen!

Hoeveel zwarte vierkantjes je in een horizontale of verticale rij moet plaatsen, kun je aflezen aan de cijfers die links en aan de bovenkant van het veld staan.
De witte vierkantjes worden niet genoemd.

Staat er bijvoorbeeld 15, 9, dan betekent dit dat in die rij
- 15 aaneengesloten zwarte vierkantjes komen,
- dan één of meerdere witte
- en daarna 9 aaneengesloten zwarte vierkantjes.

Staat er 4, 4, 1, 7, dan betekent dit dus
- 4 aaneengesloten zwart,
- één of meerdere witte,
- 4 aaneengesloten zwart
,
- één of meerdere witte,
- 1 zwart
,
- één of meerdere witte,
- 7 aaneengesloten zwart.


Vergelijk de horizontale en de verticale cijfers om erachter te komen wáár precies de zwarte vierkantjes moeten staan.
Als je de puzzel goed invult, zie je uiteindelijk het silhouet van Holmes met pet en pijp.

N.B.: Mocht het je niet lukken om de puzzel te maken dan kun je hem "automatisch" op de volgende manier oplossen.
Klik enkele keren in de rechter bovenhoek van je beeldscherm.
Je ziet nu dat de vierkantjes zelf op de juiste plek gaan staan.
Als het portret klaar is, verwijder je 1 vierkantje uit de puzzel.
Plaats het weer terug op zijn plek en je puzzel is helemaal opgelost.

Pak daarna de grote hendel (lever) die achter de puzzel verborgen zat.
Verlaat dan de werkkamer.



Bom  

Expositieruimtes
Ga naar de expositieruimte, waar het grote standbeeld in het midden staat.
Loop hier naar de vitrinekast aan de linker kant, waar je een gouden sarcophaag ziet.
Draai hier naar links en schuif het tapijt opzij. Er zit een klapluik onder
Open het luik. Haal de hendel uit je inventaris en plaats hem in het mechanisme. Trek dan aan de hendel en je ziet hoe een zwarte sarcofaag opzij schuift.

Combineer in je inventaris de fles olie met de lamp. Steek de lamp aan met behulp van de lamp die boven de gouden sarcofaag hangt.

Loop dan 2 kamers verderop naar de zwarte sarcofaag.
Met de brandende lamp is Holmes bereid de geheime doorgang in te lopen.

Opslagruimte
Je komt uit in de verwoeste opslagruimte bij het laboratorium.
Draai naar rechts en loop de hoek in. Hier hangt half op een plank een touw (rope). Neem het mee en ga via de deur naar het laboratorium.

Laboratorium
Loop in het laboratorium in en ga naar de lange tafel. Hier vind je een houten kistje (box).
Neem het mee en draai je om. Loop naar de overkant, waar de explosie een gat geslagen heeft in de muur achter de omgevallen uitstallingskast. Loop naar binnen en er volgt een scene, waarin duidelijk wordt dat Holmes de bom gevonden heeft, die hij onschadelijk moet maken!

De bom

~ Loop naar de boiler.
~ Combineer in je inventaris de bijl met het touw.
~ Bevestig dit aan de haak, die je rechtsboven aan de muur boven de boiler ziet.

~ In de andere hoek staat een grote kist. Zet hier je klein kistje op.
~ Plaats de balans op het kistje. Holmes hangt zelf de schalen eraan.
~ Plaats de lege kom in de linker schaal.
~ Zet de kaars in de rechter schaal.
~ Zoek de plek boven de balans en het touw, waar je de druppelpipet kunt hangen.
~ Steek de kaars aan met je lamp.
~ Loop snel terug naar het laboratorium ..............................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.