SAM & MAX

Season One - Episode 1 t/m 6



Walkthrough door Marjo © 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever: Telltale Games/2006-2007
Ontwerper: Telltale Games / Steve Purcell

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



* Episode 1 - Culture Shock *
Kantoor - telefoonBosco's winkel - videobandDeSoto politieauto - geldSybil - hypnose
Sybil - psychoanalyseBrady

* Episode 2 - Situation: Comedy *
Toegang krijgen tot de studioOp de setMyra uitschakelen

* Episode 3 - The Mole, the Mob and the Meatball *
Op onderzoek in het casinoDrie opdrachten vervullenVerwoest de Toy Bear Factory

* Episode 4 - Abe Lincoln Must Die *
Het White HouseVerkiezingsdebatOorlogRaketten

* Episode 5 - Reality 2.0 *
ComputersVitual RealityAunti Biotic verslaanVirus

* Episode 6 - Bright Side of the Moon *
Blister of TranquilityTalismannenMaxenBliss



N.B.: Het optie-menu is bereikbaar via het halve tandrad in de linker bovenhoek van het scherm.



* EPISODE 1 *


C U L T U R E   S C H O C K


Intro

Sam speelt Wilhelm Tell en probeert een appel van Max's hoofd te schieten. Dan gaat de telefoon. Maar als Max probeert op te nemen, blijkt de telefoon te zijn verdwenen. De rat heeft de telefoon gestolen en geeft hem alleen terug in ruil voor een stuk Zwitserse kaas. Maar waar heeft Max de kaas neergelegd?



Kantoor - telefoon  

Kijk rond in de kamer. Op de vensterbank zie je een rode bokshandschoen (boxing glove) liggen. Raap hem op en hij verdwijnt in je inventarisdoos, linksonder in het scherm.
Bij de hoge ladekast, rechtsachter in de hoek van de kamer, vind je een blauwe bowling bal.

Open de kastdeur (closet door) aan de rechterkant van de kamer. Er ligt een hele stapel kaas.
Als je op Max klikt, krijg je een lijsje met gespreksonderwerpen. Vraag Max naar de Zwitserse kaas (Swiss cheese) en hij zal je vertellen dat hij die niet heeft, omdat er gaten in zitten.
Klik op je inventarisdoos en haal het pistool (gun) eruit. Schiet op de kaas en raap daarna een stuk nep Zwitserse kaas (Swiss cheese) op.

Leg het stuk nep-Zwitserse kaas bij het rattenholletje en de rat komt de kaas halen.
Als de rat even later op het bureau zit, krijg je een aantal gespreksonderwerpen.
Klik op het icoontje van konijn Max en bedreig de rat. De rat zal vervolgens zeggen dat hij hoofdpijn (headache) krijgt.
Klik daarna op het icoontje van hond Sam en informeer naar de hoofdpijn (got a headache, eh?). De rat vertelt nu dat hij hoogtevrees heeft.
Klik dan weer op het icoontje van Max en dreig de rat buiten het raam te hangen (I'll hang you out to dry). Nu is de rat bereid om de telefoon (phone) terug te geven.

Even later belt de commissaris op: er is werk aan de winkel voor Sam en Max. Bosco, eigenaar van Bosco's inconvenience heeft de Freelance Politie nodig
Verlaat het kantoor door de linker deur.



Bosco's winkel - videoband  

Op straat, loop je naar rechts. Praat met de jongen die bezig is met graffiti. Het blijkt Specs te zijn, een ex-beroemdheid en lid van de Soda Poppers.
Specs spuit op het rolluik een portret van Brady Culture, het genie achter het Eye-Bo Fitness Programma. Hij lijkt zeer onder de indruk te zijn van Brady. Neem afscheid en loop verder naar recths.

Ga Bosco's winkel in. Hij is helemaal overstuur en wil van de "munchkin terrorist" verlost worden. Praat met hem en je verneemt dat hij doelt op Whizzer, eveneens lid van de Soda Poppers. Whizzer heeft ongevraagd een heel rek van Brady's Eye-Bo videos in de winkel geplaatst. Bosco heeft een beveiligingssysteem, maar dat werkt alleen als je iets uit de winkel steelt en niet als je iets naar binnen brengt. En bovendien maakt Whizzer veel te vaak gebruik van het toilet, zegt Bosco.

Kijk rond in de winkel. Neem de kaas (cheese), die op het tafeltje bij de toonbank ligt. Praat met Bosco en zeg dat je iets wilt kopen (buy something). Vraag hem dan wat hij allemaal verkoopt (what have you got). Bosco vertelt dat hij achter de toonbank een traangas granaatwerper (tear gas grenade launcher) heeft. Maar als je die wilt kopen, blijkt dat hij wel ťrg duur is. Als Sam zoveel geld bij elkaar wil krijgen, zal hij iemand moeten arresteren.

Loop naar links en haal een gratis Eye-Bo videoband (videotape) uit het rek.
Praat met Whizzer, die naast het rek staat. Net als Specs, is ook hij helemaal in de ban van Brady Culture.
Als je even blijft staan, zie je dat Whizzer steeds naar buiten rent met zijn bakje, om nieuwe video's te halen. Herinner je het veiligheidssysteem van Bosco. Probeer de kaas in het bakje te leggen. Dit lukt niet terwijl Whizzer toekijkt.

Klik op de deur van het toilet. Max wil er wel even gebruik van maken. Als hij terugkomt, staat Whizzer al met hoge nood te wachten, totdat hij ook kan gaan.
Dit is je kans om de kaas in Whizzers bakje te leggen.

Terwijl Whizzer, tot tevredenheid van Bosco, uitgeschakeld wordt, zie je dat de hele scene door iemand met een eng lachje, wordt gadegeslagen.
Verlaat de winkel.

Kantoor
Ga even naar kantoor en stop de videoband in de videorecorder. Terwijl de band loopt, gaan Sam en Max even popcorn halen. Als ze terugkomen, zien ze dat de rat gehypnotiseerd is. Dit is een goede reden om Brady Culture op te sporen!
Zet ook nog even de tv een paar maal aan en je krijgt info over de sodapoppers en Brady. Naar het schijnt is de tv-show van Brady vroeger opgedoekt, om plaats te maken voor de sodapoppers. Brady vond hierna geen werk meer. Des te meer verwonderlijk is het dat de Sodapoppers nu reclame maken voor Brady.
Verlaat het kantoor.



DeSoto politieauto - geld  


Ga vanaf het kantoor naar links. Je ziet een de Soto politieauto staan. Loop de zijstraat in. Achter de politieauto staat een goudkleurige auto. Op de kofferbak van de auto staat een spuitbus verf (spray paint). Raap hem op.

Stap nu in de politieauto, om bonnen uit te schrijven aan rijke criminelen (let's go give a ticket to a rich criminal).
Je kunt de auto besturen, door voor de auto te klikken op de plek waar je heent wilt. En dit kan dus ook het trottoir zijn, of de achterkant van een andere auto.
Terwijl je in de auto rijdt, zie je aan de linkerkant van je scherm een toeter, een megafoon en een pistool.
- Gebruik het pistool om het achterlicht van een auto die voor je rijdt, kapot te schieten. Dit gaat makkelijker als je er eerst even tegenaan botst. Als het hem gelukt is zegt Sam: "please accept my condolences for braking your taillight".
- Gebruik daarna de megafone om de chauffeur tot stoppen over te halen.
- Kies dan bij de gespreksopties voor "hideous broken taillight" en de chauffeur betaalt de gevraagde boete van 10.000 dollar.

Klik rechtsonder in je scherm op het office-icoon, om terug te gaan naar de straat waar Sam's kantoor is.

Bosco
Ga naar Bosco's winkel. geef hem de zak met geld en Sam krijgt een traangas granaatwerper (tear gas grenade launcher).



Sybil - hypnose  

Loop vanaf Sam's kantoor naar links. Aan de overkant van de zijstraat ligt Sybil's psychotherapie. Ga naar binnen. Je ziet hoe de deur van de kast rammelt. Praat met Peepers, de derde van de Soda Poppers. Hij beweert dat hij Sybil is en hij is net als de andere Soda Poppers onder de invloed van Brady Culture.

Maak de kastdeur open en laat de echte Sybil vrij.
Praat met haar. Ze zegt dat Peepers onder invloed van hypnose is. Ze kan Peepers ervan bevrijden, als Sam zorgt dat Peepers bewusteloos is.
Gebruik je traangas granaatwerper op Peepers en sla hem daarna neer met de bokshandschoen.
Als hij weer "normaal" is, vertelt hij dat Brady een "Tehuis voor Ex-Kindsterretjes" heeft. Jammer genoeg weet hij niet precies waar dat tehuis ligt. Wellicht dat de andere Soda Poppers het weten.
Intussen kijkt de kwaadaardig lachende peroon toe.

Straat en kantoor
Verlaat Sybil en loop terug richting kantoor. Links van de trap zie je een van de grafiti tekeningen die Specs gemaakt heeft. Haal de spuitbus verf uit je inventaris en spuit op deze graffity. Specs komt meteen aanrennen om zijn tekening weer te herstellen.
Loop het kantoor in.
Kijk uit het open raam (klik erop). Haal de bowlingbal uit je inventaris en klik ermee op Specs.
Verlaat het kantoor en klik op Specs. Sam gebruikt de zinnen die hij van Sybil leerde en ook Specs wordt weer "normaal".
Hij weet alleen het huisnummer van Brady's tehuis, namelijk 227.

Bosco's winkel
Loop tenslotte Bosco's winkel in en klik op Whizzers, die nog steeds bewusteloos op de grond ligt. Nadat Whizzers bijkomt, rent hij naar buiten en vlucht in de bestelauto die om de hoek geparkeerd stond.

Politieauto
Sam en Max zetten de achtervolging in.
Ontwijk de vallende kratjes en ga dichter bij de bestelauto rijden. Neem dan het pistool en richt op de banden van de bestelauto.
Als je de auto tot stoppen gedwongen hebt, zal Whizzers vertellen, dat Brady's tehuis aan de overkant van de straat ligt.

N.B.: Als je eerst Whizzers en daarna pas Specs van de hypnose afhelpt, zal Specs in de auto vluchten.



Sybil -psychoanalyse  

Tehuis
Loop naar Brady's Home for Former Child Stars. Alle deuren zijn gesloten.
in het midden is een soort kassa-hokje waar een speelgoedaap in zit. Dit is de plek waar je formulieren moet afgeven.
Het symptomen formulier (symptoms form) vind je links naast dit kassahokje. Sam leest het formulier voor. Om toegelaten te worden moet je drie persoonlijkheidstoornissen hebben.
In elk spel kunnen die stoornissen anders zijn. Noteer ze dus. Je kunt meermalen op de bak met formulieren klikken om te horen hoe Sam het voorleest.
de symptomen zijn:
1. Een obsessie voor geld OF roem.
2. Een agressieve reactie op woorden die te maken hebben met kapsels OF tandarts.
3. Een onbewuste wens om je gelijke ouder te zien worden OF om met je moeder te trouwen.

Probeer het formulier in de gleuf onder de aap in het hokje te stoppen. Het formulier wordt weer uitgespuugd. Volgens Max omdat de handtekening van een echte psychiater ontbreekt.

Sybil
Stap in je auto en rijd terug naar de straat.
Ga naar Sybil en geef haar het symptomen formulier. Praat met Sybil en ze is bereid om Sam aan enkele testen te onderwerpen.
Houd rekening met de drie symptomen die Sam volgens het formulier moet hebben.

1. De inktvlek test (inkblot test).
Kies de antwoorden die horen bij Sam's symptoom, geld OF roem:
- a.
Pennies on the eyes of a dead mime (geld)
A pair of oxen boxing in a rowboat
Susan Lucci holding an Emmy (roem)
The results of the last time I let Max drive

-b.
A bunch of bacteria playing basketball
Pigeons on a the marquee at Mann's Chinese Theater (roem)
An SUV crashing into an opulent mansion (geld)
The St. Valentine's Day massacre

-c.
A squirrel that got run over twice
My uncle Louie's moth-eaten wallet (geld)
Coded love notes from space aliens
An autograph written in Braille (roem)

-d.
Elephants at the New York stock exchange (geld)
A cheering crowd of lanky albinos (roem)
The exhaust manifold of a bread truck
Twenty nuns with machine guns.

-e.
That blotchy thing a flashbulb does to your eyes (roem)
An orangutan escaping from the trunk of a DeSoto
A war between two teams of abstract shapes
A debit card fed through a document shredder (geld)

2. Vrije associatie (free association)
Sybil noemt een woord. Als het een woord is, dat niets te maken heeft met kapsels OF tandarts, klik dan op Sybil en kies een willekeurig antwoord. Noemt Sybil een woord dat wťl te maken heeft met kapsels OF tandarts, klik dan met de bokshandschoen of het pistool op Sybil.
- kapselwoorden: comb, dryer, teasing, shampoo, tint
- tandartswoorden: drill, crown, fluoride, polish, filling

3. Droomduiding (dream analysis)
Sam vertelt dat hij in zijn droom in het kantoor is.
- leeftijd: klik op zwarte silhouet en kies Max, klik op de paarse donutdoos onder het raam en kies de birthdaycake (verjaardagstaart).
- moeder: klik op zwarte silhouet en kies Sybil, klik op de donutdoos en kies de weddingcake (bruidstaart).
Klik op de deur om de analyse te verlaten.

Sybil is er van overtuigd dat Max een persoonlijkheidsstoornis heeft en ondertekent het formulier.
Verlaat Sybil en rijd met de politieauto terug naar Bradys tehuis.



Brady  

Stop het ondertekende formulier in de gleuf onder de aap van het kassahokje.
Nu gaat de poort rechts van het hokje open. Ga naar binnen.

Nadat Sam en Max kennis gemaakt hebben met Brady Culture, wordt Sam de nieuwe videoband bezorger bij Bosco's winkel.

Bosco's winkel
Als Sam langs het tafeltje met de kaas loopt, klik je snel op de kaas.
Sam wordt door het veiligheidssysteem buiten westen gemept en belandt in het droomkantoor.

Droomkantoor

Hier ziet Sam vier Brady Cultures.
Sam herinnert zich gelukkig dat hij de Brady's moet uitschakelen.

- Aan het plafond hangt het hoofd van Max. Zijn lichaam draagt nu de kop van een Brady.
Rechts van de deur zie je een zwart-wit ťťnrichtingsbord op de muur. Klik erop en Sam ontdekt dat het bord los zit. De kamer draait rond en het hoofd van Sam valt naar beneden. Maar dan draait de kamer weer terug.
Haal je pistool tevoorschijn en schiet op het ťťnrichtingsbord. Als nu de kamer weer draait, zal Sam het hoofd van Max opvangen. Haal het hoofd uit je inventaris en plaats het op de kop van de Brady die op het lijf van Max staat.

- Rechts van de deur zit een lichtknop. Klik erop en de Brady in de lamp wordt uitgeschakeld.

- Haal de antenne van de tv af en ook de tv-Brady verdwijnt.

- Ga naar rechts en open de deur van de kast. Hij zit vol met een kaas-Brady. De rat vind het wel interessant. Klik snel op de fietspomp en pompt de rat op. Daarna is Sam ook van deze Brady verlost.

Als Sam weer wakker wordt in Bosco's winkel, is hij weer zijn normale zelf. Maar Max wordt nog steeds gevangen gehouden door Brady.
Praat met Bosco. Hij heeft er al eens over gedacht om een hypnoseblokker te maken.
Verlaat de winkel.

Sybil
Ga naar sybil en praat met haar. Sam krijgt een schema (helm diagram) waarmee hij een anti-hypnosehelm kan maken.

Bosco's winkel
Ga naar Bosco en geef hem het schema. hij zegt dat hij ook nog een antenne nodig heeft.

Kantoor
Ga naar het kantoor en sloop het kleerhangertje dat als tv-antenne (coat hanger) dient.

Bosco's winkel
Geef Bosco de antenne en Sam krijgt een anti-hypnose helm.

Bradys tehuis
Ga naar Brady's tehuis voor ex-kindsterretjes en loop naar binnen. Sam zet zelf zijn helm op.
Als Sam met Brady in gesprek is, komen de drie Soda Poppers binnen.
Brady probeert iedereen opnieuw te hypnotiseren, maar dat lukt hem alleen met de Soda Poppers. Hij beveelt ze om Sam aan te vallen.

Klik op de Soda Poppers en je krijgt gespreksopties.
- Kies voor "become" en daarna voor "become Brady Culture". (word Brady Culture)

Klik weer op de Soda Poppers en je krijgt weer gespreksopties.
- Kies nu voor "worship" en daarna voor "worship me". (aanbid mij)

Klik voor de derde keer op de Soda Poppers en je krijgt weer gespreksopties.
- Kies nu voor "attack" en daarna voor "attack me". (val mij aan).......................................




* EPISODE 2 *


S I T U A T I O N:   C O M E D Y


Intro

Sam en Max zijn gezellig aan het spelen, als de telefoon gaat. Hun hulp wordt gevraagd bij de TV-studio's. Myra Stump, die een talkshow heeft, houdt de bezoekers van haar show in gijzeling om ze te overladen met cadeautjes.



Toegang krijgen tot de studio  

Kantoor
Klik op het inventaris-doosje links onder in je scherm. Je ziet dat Max zijn pistool (big gun) en een traangaswapen (tear gas grenade launcher) bij zich heeft.
Kijk rond in het kantoor.
Zet de TV aan en kijk naar Myra Stump en haar gegijzelden.
Verlaat dan het kantoor door op de deur (office door) te klikken.

TV-studio
Op straat aangekomen, zie je op de hoek de politie-auto geparkeerd staan. Stap in de Desoto en kies als bestemming de TV-studio's.

Hier aangekomen spreek je met de regisseuse (director).
Ze is beslist geen fan van Myra en ze is op zoek naar acteurs voor de film "Midnight Cowboys". Aangezien dit de enige manier is om toegang te krijgen tot de opnamestudio's waar Myra is, vraag je of je auditie mag doen.
De regiseuse verlangt van Max dat hij een hond speelt die hondsdolheid (rabies) heeft.
Dat lukt niet zo best, dus verlaat de studio maar weer door de exit-deur.

Bosco's Inconvenience
Aangekomen voor het kantoor, loop over het trottoir naar rechts, tot bij de winkel van Bosco.
Ga naar binnen en praat met Bosco. Hij vertelt dat hij last heeft van skinbodies, die zijn scheerschuim stelen. Hij heeft nog slechts 1 bus te koop.
Vraag wat hij verder nog heeft en je verneemt dat je voor 1 miljoen een stemvervormer kunt kopen.
Besluit om voorlopig alleen de bus scheerschuim te kopen. Sluit het gesprek met Bosco af.
Probeer de bus scheerschuim (shaving cream) te pakken, die op het tafeltje met het rood-wit geblokte kleedje staat. Op dat moment komt een kale rat aangesuisd en steelt ook de laatste bus.
Verlaat de winkel.

Achtervolging
Ren naar de politie-auto, spring erin en kies ervoor om de "rats" te achtervolgen.
Klik met je muis op de weg voor je om te sturen.
Als je achter de auto van de rat zit, klik je op het pistool links onder in het scherm.
Schiet dan (klik) op de auto van de ratten en probeer ze naar het midden van de weg te jagen. Hier zie je namelijk zo nu en dan een open putdeksel met een waarschuwingshekje.
Als de ratten in het gat gereden zijn, vangt Max de bus scheerschuim (shaving cream) op.

Sybil
Weer terug in de straat, loop je naar links. Op de hoek van de straat ligt Sybyl's praktijk.
Loop naar binnen en praat met haar. Ze heeft de psychotherapie verruilt voor het uitgeversvak. Voor haar tijdschrift "Alien Love triangle Times", zoekt ze nog een foto waar 3 personen op staan, waarvan er eentje een alien moet zijn. Ook beweert ze dat Elvis en Stephen King eigenlijk vermomde alies zijn.
Verlaat haar praktijk en ga terug naar de TV-studio's om auditie te doen.

TV-studio
Spreek de regisseuse aan.
Als ze vraagt of Max een hondsdolle hond wil nadoen, haal je de bus scheerschuim uit je inventaris. Klik ermee op Sam.
Hierna moet Max laten zien dat hij emoties heeft.
Haal de traangranaatwerper uit je inventaris en beschiet Max.
Sam en Max worden na deze voorstelling meteen ingehuurd als sterren voor de nieuwe film.

Loop, achter de regisseuse, door de blauwe deur naar de opnameset voor Midtown cowboys.



Op de set  

Midtown Cowboys-set
Spreek de regisseuse aan. Ze legt uit dat Sam en Max voor hun huisbaas geheim moeten houden dat ze een koe in hun appartement houden. Het komt aan op improvisatie en verder dient Max nog een reclamezin te gebruiken, vanwege de sponsoring.

Zeg tegen de regisseuse dat ze met de opnames kan beginnen (start taping).
De huisbaas staat aan de deur te rammelen om binnen gelaten te worden.
Raap het ontbijtbordje (plate) op, dat je rechts op het groene tafeltje ziet staan.
Neem dan de lampekap (lampshade) van de staande schemerlamp, die links van het tafeltje staat.
Plaats de lampekap op de horens van de koe.
Nu komt huisbaas Featherly binnen. Hij vraagt wie de gast in huis is.
Vertel hem dat dit de Franse chefkok is (our chef - optie 1)). Hij is onder de indruk.
Loop naar de achterkant van de koe en plaats het ontbijtbordje onder de koeienflat.
Huisbaas Featherly ziet de koeienstaart en bijt erin. De koe roept "moo" en Featherly wil meteen weten wat de chefkok zei.
Vertel de huisbaas dat dit de naam van een Frans gerecht is ( moo gai pan - optie 4).

Nadat de scene naar volle tevredenheid van de regisseuse is opgenomen, krijgt Sam de Midtown Cowboys Clip videotape.
Verlaat de set door de deur links achter de koe, naar de set van de "embarrassing idols".

Idols-set
Sam en Max komen op deze set de Soda Poppers tegen.
Er is een zangwedstrijd. Peepers wil zingen, maar dan is er een jurylid te weinig. Max accepteert vervolgens dit baantje, zodat Peepers kan zingen.
Max stemt tegen. Specs stemt voor omdat hij de hoge tonen mooi vond en Whizzer stemt voor omdat Peepers zijn broer is.

Praat met de regisseuse. Ze vertelt dat de winnaar van alle juryleden een stem moet krijgen. Als Sam wil mag hij ook meedoen. Max belooft al meteen zijn stem aan Sam te geven.

Praat met zanger Wheezer en raap daarna het blad papier met de songtekst op, dat je op het kratje ziet liggen.
Praat met jurylid Specs. Hij stemt op degene die mooie hoge tonen kan zingen.
Praat met jurylid Whizzer. Hij is vandaag jarig, maar zijn bestelde verjaardagstaart is niet bezorgd. Wel kreeg hij een kist tomaten, maar daar houdt hij niet van. Hij stemt op iemand die familie is.

Verlaat deze set door de "Midnight Cowboys" deur.

Kook-set
Verlaat de Midnight Cowboys-set weer door de deur links van het groene tafeltje, naar de kookshow "Cooking without Looking" (cooking show door).
Praat met de regisseuse. Ze vertelt dat het een live uitgezonden show is en dat ze momenteel zonder kok zitten. Die werd midden in een uitzending ziek.

Loop naar de showkeuken en klik op de pot of de pan.
Als Max vraagt wat je gaat koken, kies je voor de cake (optie 2).
Kies elk ingrediŽnt dat je wil en klik daarna op het oven-icoon links onderaan in je scherm.
Sam plaatst alles in de oven en haalt er vervolgens een schitterende taart (cake) uit.

Ga terug naar de set van de Midnight Cowboys.

Miljonairs-quiz
Ga nu door de middelste blauwe deur naar de Miljonairs-show.
Hier ontmoet je Hugh Bliss, een magiŽr.
Vraag hem of hij een truc wil laten zien (show tric - optie 2).
Vraag dan of hij groen kan worden (green - optie 2).
Vraag tenslotte of je met hem op de foto mag (photo - optie 3).
Sam krijgt de foto met een groene Hugh Bliss.

Loop naar links, naar de plek waar de quiz wordt opgenomen.
Ga achter de linker microfoon staan en klik op de blauwe lessenaar (podium).
Hugh Bliss wordt de host van de show en stelt Sam een vraag, die hij niet kan beantwoorden.

Ga naar de rechter microfooon. Het bakje waar Hugh de vragenkaartjes instopte, is nu actief. Steel de kaarten met de vragen (game show questions). Stop het stuk papier met de songtekst van Peeper in het bakje.

Loop terug naar de linker microfoon en klik weer voor een volgende kans om miljonair te worden.
Ditmaal is de vraag "Am I blue?" (ben ik blauw). Antwoord naar waarheid met "no" (nee).
Sam wint en op de hele showset branden de zekeringen door. Er is geen contant geld, dus Sam krijgt voedselbonnen ter waarde van 1 miljoen (food stamps).

Links van de plek waar Hugh Bliss staat, is de rose deur die leidt naar de show van Myra (talk show door).



Myra uitschakelen  

Myra's show
Maak de deur open en praat met Myra.
Vraag of je als gast kunt optreden in haar talkshow (guest in the show - optie 2).
Myra zegt dat dit alleen kan als Sam aantoont dat hij een platencontract heeft, een videoclip van een tv show en een sappig schandaaltje.
Sam kan alleen de videotape van de Midtown Cowboys overhandigen. Neem afscheid.

Ga terug naar de set van Midnight Cowboys. Loop vanaf hier naar de set van de Idols. En hier kun je door de Exit-deur de TV-studio verlaten.

Sybil
Ga Sybyl's zaak in om haar de foto van de groene Hugh Bliss te geven. Ze is dolenthousiast. Nu kan ze haar tijdschrift drukken.
Even later is het tijdschrift in de kiosken verkrijgbaar. Verlaat Sybil.

Bosco's winkel
Loop naar Bosco's winkel. Voor de winkel staan twee tijdschriften-automaten. In de linker ligt Sybil's tijdschrijft "Alien Triangle Times". Haal dit tijdschrift uit de automaat.

Ga de winkel in en spreek Bosco aan. Koop van hem de stemvervormer (voice modulator) en betaal met de miljoen voedselbonnen.
Loop nu naar links, naar de hoek waar Bosco een keuken heeft geplaatst.
Kijk naar het linker apparaat (condiments). Klik hier met de cake op, die je in de studio maakte. De cake wordt voorzien van een laagje tomatenketchup.

Verlaat Bosco's winkel weer en ga terug naar de TV-studio.

Idol
Aangekomen op de Idol's set, geef je jurylid Whizzer de taart met het laagje tomatenketchup.
Met als resultaat dat hij er snel vandoor moet.
De regisseuse beslist dat twee juryleden voldoende zijn.

Haal de stemvervormer uit de inventaris en klik ermee op Sam. Loop dan naar de microfoon en klik erop. Je kunt nu zingen wat je wilt. Sam's hoge piepstemmetje zal de bril van jurylid Specs laten barsten en Sam wint de wedstrijd.
Hij krijgt een plantencontract.

Myra
Loop naar de rose deur van Myra's talkshow en klik erop. Ze maakt open en je kunt haar opnieuw vragen of je een gast in haar show mag zijn. Geef haar het platencontract en het tijdschrift als bewijs van een schandaaltje en Sam wordt toegelaten in de show.

Bossy de koe was de vorige gast. Ze verlaat de set en Sam en Max mogen plaatsnemen op de sofa.
De microfoon staat op het punt kortsluiting te maken, er komen al vonkjes uit.
Sam ziet dat Myra gehypnotiseerd wordt door de beer op haar tafel, maar hij mag niet dichterbij komen om de beer te vernietigen.

Myra stelt een vraag.
Zeg dat je wilt praten over de "Embarrasing Idol Glory" - optie 3.
Als Sam klaar is met zijn eerste liedje, haal je de stemvervormer tevoorschijn. Klik ermee op Sam.
Klik hierna op de banjo en Sam zingt nog een liedje. Ditmaal springt het glas met water, dat voor Myra op tafel staat, kapot.
Zeg nu tegen Myra dat je wilt praten over de foto in het tijdschrift - optie 1.
Vertel haar dan dat er nog iemand anders betrokken was (someone else involved - optie 3).
Als Myra vraagt wie dat was, zeg je "Bossy the Cow".

Myra zal nu de koe terugroepen op de opnameset ...................................................




* EPISODE 3 *


T HE   M O L E,   T H E   M O B   A N D   T H E   M E A T B A L L


Intro

Sam en Max zijn bezig met een kaartspelletje als de telefoon gaat. De Toy Mafia heeft zich genesteld in Ted E Bear's Mafia-free Playland and Casino. Een undercover agent heeft al een poosje niets van zich laten horen, dus Sam en Max krijgen de opdracht hem te zoeken. De code-zin luidt: Does the carpet match the drapes? (past het tapijt bij de gordijnen). Het antwoord van de agent zou dan zijn: "Well I'll never" (niet te geloven) vergezeld van een klap in het gezicht.



Op onderzoek in het casino  

Kantoor
Raap de schoppenaas speelkaart (ace of spades) op, die Max voor het rattenhol liet vallen.
Kijk als je wilt nog even rond in het kantoor om een indruk te krijgen van de avonturen van Sam en Max in deel 1 en 2. Verlaat daarna het kantoor door de deur links.

Op straat aangekomen, loop je naar links, waar om de hoek de Desoto politie-auto van Sam geparkeerd staat. Als je het leuk vindt, kun je je pistool tevoorschijn halen en hier op het eenrichtingsverkeersbord schieten.
Stap daarna in en rijd naar Ted E. Bear's casino.

Casino
Bij de deur word je verwelkomd door Lovey Bear, die Sam speelmunten (tokens) geeft. Praat met hem. Hij is duidelijk niet de mol die je zoekt. Ted E. Bear zelf kun je momenteel niet spreken.

Kijk rond in het casino. Achter Lovey Bear zie je een arcade-spel dat "Whack-Da-Ratz" heet.
Rechts van de machine lees je hoe het spel werkt.
Stop een munt in de gleuf, haal je pistool tevoorschijn en schiet tenminste 20 oranje/rood gekleurde zingende ratten af. Je wint hiermee een koelkastmagneet (refrigerator magnet). raap hem op.

In het midden van de ruimte zie je een tafel waar poker gespeeld wordt.
Praat met Cuddly Bear, de croupier. Praat dan met Leonard Steakcharmer en accepteer zijn uitnodiging om mee te doen. Je merkt dat Leonard wel erg veel inzet als hij goede kaarten in handen heeft. je kunt niet van hem winnen, dus verlaat de tafel weer.
Kijk rond en bemerk de grote glimmende clownneus boven de exit-deur. Je ziet Leonard's gezicht erin weerspiegeld. Dus zo wint Leonard steeds!
Haal je schoppenaas tevoorschijn en plak hem op de glimmende neus.
Ga terug naar de pokertafel en speel nog een spelletje. Ditmaal win je 10 miljoen munten.

Rechts van de pokertafel zie je een deur die door een bewaker bewaakt wordt. Hij vraagt om een wachtwoord als je probeert door de deur te gaan. Je weet het juiste wachtwoord nog niet.

Rechts onderaan in de ruimte zie je een gokmachine. Gooi een munt in de machine en trek aan de hendel om te spelen. Je wint niets. Wel komt nu Chuckers uit de bewaakte deur van de achterkamer om een kijkje te nemen. Even later fluistert hij het wachtwoord om weer terug naar binnen te kunnen. Jammer genoeg verstaat Sam het niet.

Verlaat het Casino weer en ga terug naar de straat waar Sam's kantoor (office) ligt.

Bosco
Loop naar rechts en ga Bosco's Inconvenience in. Praat met hem. Hij heeft een anti-leverings systeem in zijn winkel geinstalleerd.
Vraag hem wat hij te koop heeft en koop vervolgens voor 10 miljoen het miniatuur organisch afluisterapparaat.
Verlaat de winkel en ga terug naar het casino.

Casino
Loop naar de bewaker bij de deur van de achterkamer. Praat met hem en stuur daarna het afluisterbeestje op hem af.
Ga dan naar de gokkast, stop een munt erin en trek aan de hendel. Weer komt Chuckles tevoorschijn en ditmaal kun je het wachtwoord verstaan: "Leave the gun. Take the cannolis".
Loop tenslotte naar de bewaker, vertel hem het juiste wachtwoord en je kunt doorlopen.

In het achterkamertje wordt je verwelkomd door Chuckles.
Praat met hem en zeg dat je lid van de Speelgoed-maffia (toy mafia) wilt worden. Sam zal dan eerst drie opdrachten moeten vervullen.
1. "Lean on someone". Dit betekent dat je de Teddy Bear doos die je krijgt, in de winkel van Bosco moet plaatsen.
2. "Whack someone". Dit betekent dat je Sybil moet vermoorden en bij voorkeur erg bloederig.
3. "Recover something". Dit betekent dat je de originele "Meatball Sandwich" moet terugvinden.

Kijk rond en je ziet op de monitor aan de rechter wand, dat Sybil in de gaten gehouden wordt.
Verlaat het achterkamertje en kijk rond in het casino. Hier zie je een uitstalkast voor de "Meatball Sandwich". Bemerk ook dat de hendel van de gokkast nu verdwenen is en dat Leonard niet meer aan de pokertafel zit.
Verlaat het casino.



Drie opdrachten vervullen  

Opdracht 1
Loop naar Bosco's winkel. Cuddly Bear staat voor de deur een krantje te lezen en doet net alsof hij je niet ziet en hoort. Ga naar binnen.

Praat met Bosco en vertel hem dat de Toy Mafia buiten staat. Hij zal onmiddellijk zeer geÔnteresseerd alleen nog op de Mafiosi letten.
Dit is je kans om de de Teddy Bear doos op het tafeltje met het rood-wit geblokte kleedje te leggen.
Jammer genoeg komt meteen Bosco's afweersysteem in werking.
Als je de doos weer terug hebt, pak je het anders aan.
Kijk naar de bewakingscamera links. Haal je koelkastmagneet te voorschijn en klik ermee op de camera. Hierna kun je de Teddy Bear doos veilig op het tafeltje plaatsen.

Opdracht 2
Loop vanaf Bosco's winkel naar links, steek de straat over en ga Sybil's kantoor binnen.
Praat met haar. Ze heeft weer een nieuwe carriŤre. Ze is nu een Professionele Getuige. Dat is dus de reden waarom de mafia haar uit de weg willen ruimen.
Kijk rond. Op de cactus links van de deur zie je een webcam, waardoor Chuckes alles in de gaten houdt.

Sybil is erg nerveus. Zo nerveus dat ze zelfs uit een leeg kopje drinkt. Ook vindt ze het nogal oneerlijk om haar eigen dood te faken.
Neem Sybil's lege koffiekopje (coffee cup) en loop naar buiten.

Wandel naar Bosco's winkel, ga naar binnen en loop naar links. Hier kun je bij de "condiments" het koffiekopje met ketchup vullen.

Ga terug naar Sybil.
Zet het koffiekopje met ketchup op het bureau of geef het gewoon aan Sybil zelf.
Haal daarna je Big Gun tevoorschijn en schiet op het koffiekopje. De "bloederige moord" wordt gadegeslagen door Chuckles. Hierna eet Max de webcam op, zodat niemand ziet dat Sybil nog leeft.

Opdracht 3
Ga terug naar het kantoor van Sam en Max.
Als je binnenstapt, zie je hoe Leonard in gesprek is met Jimmy Two-Teeth. Leonard probeert de gestolen meatball sandwich te verkopen! Spreek Leonard aan. Terwijl Sam praat, schakel je over naar Max. Deze ziet dat Leonard een nep-wapen heeft. Dus Sam ontwapent Leonard en heeft het napwapen (cab gun) daarna in zijn inventaris.
Nu is het tijd om van Leonard een huilend wrak te maken.
Spreek hem aan over zijn moeder.
Selecteer een zin bij Sam, schakel dan over naar Max en geef het bijpassende commentaar.
- yo' mama's so fat ..... she has more folds than an origami accordion!
- yo' mama's so vulgar ..... her mouth would make a longshoreman blush!
- yo' mama's so punctual ..... she showed up early for her own funeral!
- yo' mama's so radiant ..... if she fell in nuclear waste, no one would notice!
- yo' mama's so perky ..... the only time she's low is at a limbo contest!
- yo' mama's so thrifty ..... she brings coupons to the penny arcade!

Dit wordt allemaal teveel voor Leonard. Hij vertelt dat de meatbaal sandwicht het casino nooit verlaten heeft. Hij zit in het prijzenvakje van de gokkast.
Sam neemt automatisch de hendel van de gokkast.
Verlaat het kantoor en gamet de auto terug naar het casino.

Casino
Terug in het casino, zet je de hendel weer aan de gokkast.
Stop er een munt in, trek aan de hendel en je wint de Originele Meatball Sandwich.



Verwoest de Toy Bear Factory  

Casino
Na dat de drie opdrachten naar tevredenheid uitgevoerd zijn, worden Sam en Max uitgenodigd in het achterkamertje, om lid te worden van de Speelgoed bende.
Dan verwijdert Ted E Bear zijn masker. Het is Harrie, de mol waarnaar Sam en Max op zoek zijn. Het slechte nieuws is, dat hij is overgelopen.

Op straat
Het gevolg is dat Sam en Max in hun auto achtervolgd worden door de schietende mafia.
Jammer genoeg is de auto van de mafioso, inclusief de banden, kogelvrij. Dus op de auto schieten is zinloos.
Kijk om je heen. Er hangen reclameborden boven de weg.
Schiet op het reclamebord als je dichterbij komt. Het bord zal vervolgens vlak voor de auto van de bende vallen en ze zo uitschakelen.


Casino
Terug in het achterkamertje loop je door de deur waar "Do not enter under pain of death" op staat. Hier zal een kleine beer proberen om Sam en Max te hypnotiseren. Sam heeft echter nog steeds zijn anti-hypnose helm onder zijn hoed en Max is ongevoelig voor hypnose.

Harrie de ex-mol weet dit echter niet. Hij geeft Sam de opdracht om Max neer te schieten.
Haal het nep-pistool (cap gun) uit je inventaris en schiet op Max.

Loop daarna linksonder naar de kapotte gokkast.
Raap de schroevendraaier (screwdriver) van de tafel en gebruik hem vervolgens op de gokkast. Haal de voicebox met het zinnetje "you're on fire" (je staat in brand) eruit.

Loop dan rechts boven naar de vulmachine waar al de voiceboxen in liggen, die in de teddyberen gestopt worden. Loop naar de achterkant van de machine en gooi de voice box uit de gokkast erbij.
Even later zie je hoe een teddybeer met de verkeerde voicebox van de lopende band rolt. Raap hem op en gebruik hem op Harry de ex-mol.
Hij wordt prompt gehypnotiseerd en gelooft dat hij in brand staat.
Trek vervolgens aan de hendel naast Harry..............................................




* EPISODE 4 *


A B E   L I N C O L N   M U S T   D I E


Intro

Sam en Max spelen op kantoor met het "organische afluisterapparaat", dat ze in de vorige episode gekocht hebben. De commissaris is aan de lijn, met een nieuwe opdracht. De President gedraagt zich de laatste tijd zeer eigenaardig. Hij voert allerlei rare ongewenste nieuwe wetten in, waaronder het verplicht registreren van wapenbezit. Voor Max een prima reden om onmiddellijk naar het Witte Huis te willen.



Het White House  

White House
Aangekomen bij het Witte Huis, weigert geheimagent Superball om onze freelance politie-agenten binnen te laten.
Kijk even rond voor je weer vertrekt. Lees alle bordjes en aanplakbiljetten. Kijk door de deur van de voorraadkamer, links van de voordeur. Uiteraard staan hier potten met witte verf.
Rechts van de voordeur is een nis met een telefoon. Bekijk het telefoontoestel en Sam onthoudt het nummer 555-1984.

Loop dan naar beneden, naar het vijvertje voor het Witte Huis. Het wordt prima bewaakt door een onderzeeboot. Bekijk de periscoop die boven het water uit steekt. Op de rand van de vijver ligt een bokshandschoen (boxing glove). Neem hem mee.
Praat ook met de rat Two-Teeth, die hier gezellig op een zwembandje ligt te dobberen.
Bekijk nog even de golfplek, "hole 9", links van de vijver en stap daarna in de auto om terug naar kantoor (office) te gaan.

Sybil
Aangekomen in de straat van het kantoor, ga je even naar links. Op de hoek, aan de overkant van de straat, woont Sybil. Ditmaal heeft ze een dating service opgezet.
Ga naar binnen en praat met Sybil. Ze heeft zelf problemen met het vinden van de juiste partner. Ze zoekt iemand die wat ouder is, groot en met een uitstekende baan.
Vraag aan Sybil of ze ook voor Sam en Max de juiste kandidaat kan vinden. Ze stelt een aantal vragen, vult een formulier in, doet alsof ze het in een computer invoert en komt tot de conclusie dat Sam en Max voor elkaar gemaakt zijn.
Kijk nog wat rond in het kantoor en verlaat vervolgens Sybil weer.

Kantoor
Loop naar rechts en ga de trapjes op, naar het kantoor.
Zet de TV aan en je hoort de president weer een raar plannetje vertellen. Hij wil een verplichte psychologische test omdat alle mensen blij moeten zijn.
Loop naar de telefoon links achter in de kamer. Klik op het antwoordapparaat en ontdek dat de president een boodschap heeft achtergelaten.
Klik dan op de telefoon. Als Sam naar de telefoon bij het Witte Huis heeft gekeken, kun je nu het White House opbellen. Je krijgt agent Superball aan de lijn. Zeg dat hij eventjes moet wachten (hello, please hold).
Loop dan de deur uit en stap in de Desoto, die links geparkeerd staat. Ga naar het Witte Huis.

White House
Agent Superball hangt nog aan de lijn, dus Sam en Max kunnen door de voordeur naar binnen.
Spreek de president aan, als hij klaar is met zijn praatje voor de TV. Hij denkt dat Sam en Max zijn nieuwe vertalers zijn. Sam ziet de draaiende ogen en denkt dat de President gehypnotiseerd is. Als ze hem uit de hypnose willen halen, met de beproefde methode van een dreun verkopen, komt er een bodyguard aan.
Spreek de bodyguard aan. Het is Chuckles, de maffia boss, die ze nog kennen uit de speelgoedfabriek.
Chuckles vertelt dat hij nooit van de zijde van de President wijkt.

Kijk rond in de kamer. Je ziet een deur waar "War" boven staat. Hier wordt oorlogsmateriaal bewaard. Maar niemand mag in vredestijd naar binnen.
Klik op de deur en Sam en Max worden hardhandig op straat gezet.
Hier komt nťt Whizzer aangelopen. Hij wordt aangesproken als "gouverneur" en mag naar binnen.

Loop achter Whizzer aan, het Witte Huis weer in.
De president vraagt of Sam en Max voor hem willen vertalen.
Spreek Whizzer aan. Vraag hem wat hij hier komt doen (what brings you to..). Whizzer verklaart dat hij geld komt vragen voor de MRSAPP, een organisatie tegen het drinken van limonade met bubbels. Hij was zelf verslaafd en drinkt inmiddels al 5 weken bubbel-vrij.
Spreek de president aan. Vertaal het verhaal van Whizzer niet naar waarheid. Zeg tegen de president dat Whizzer iets te drinken vraagt (What's a guy gotta do to get a drink around here?).
De president biedt Whizzer een blikje fris aan en Whizzer bezwijkt voor de verleiding. Hij drinkt het blikje leeg, laat een boer en moet even later zeer nodig naar het toilet.
Vertaal Whizzer's vraag naar de badkamer, alsof hij naar de Oorlogskamer vroeg (Where's the War Room?).
De president wijst, Whizzer gaat naar de War Room en wordt prompt door Chuckles opgepakt en naar buiten gedragen.

Als Chuckles weg is, klik je links onderaan op het kartonnen doosje van je inventaris. Haal de bokshandschoen eruit. Klik met de bokshandschoen op de president en Max mept zijn hoofd eraf. Het was een robot!

Chuckles komt weer binnen, maar maar maakt geen heibel over de vernielde robot-president. Hij belt zijn mede-maffialeden en zet plan 2 in werking.

Even later zien we hoe het standbeeld van Abraham Lincoln tot leven komt en naar het Witte Huis wandelt, met Chuckles op zijn schouder.
Abraham Lincoln kondigt aan dat de president gedood is door twee vertalers en dat hij nu een gooi doet naar het presidentschap, om het volk te redden.

De telefoon gaat. Sam neemt op en heeft de commissaris aan de lijn. Hij krijgt opdracht ervoor te zorgen dat Abraham Lincoln geen president wordt. Aangezien Max de beste papieren heeft, zal hij zich kandidaat stellen in de verkiezingscampagne.



Verkiezingsdebat  

Loop naar het podium, waar Lincoln al klaar staat achter zijn microfoon. Rechts naast hem, liggen zijn verkiezingsfolders (flyer). Raap eentje op.
Op een standaard voor het podium, staan grote borden met teksten (cue cards), die Lincoln kan aflezen tijdens het debat. Kijk ernaar.
Spreek Lincoln aan en het debat begint. Sam mag de gespreksleider zijn.
De geheimagenten verzorgen nu de TV uitzendingen.
Ondervraag Lincoln over de moeilijke onderwerpen (issues) Je merkt dat hij inderdaad opleest, wat er op de cue kaart staat.
Sluit het debat even af en kijk nog eens op het kaartenbord. Sam kan een andere tekst vooraan zetten. Nu staat er "two wrongs don't make a right".
Spreek Lincoln weer aan op de "issues". Informeer naar zijn standpunt over religie en scholen (religion and schools). Als hij het antwoord van de kaart opleest, daalt onmiddellijk zijn populariteit.
Dit is dus een prima methode om het debat te winnen. Nu nog andere kaarten vinden.

Straat

Stap in je auto en rijd terug naar het kantoor.
Als je uit de auto stapt, loop je langs de auto naar achteren, naar de blinde muur waar posters hangen. Hier hangen ook posters van het leger, met de tekst "Give me all you got". Raap de poster op, die naar beneden valt.


Loop dan terug en naar rechts. Loop langs het kantoor. Even verderop staat een oude bekende voor de boekhandel. Het is Hugh Bliss, de regenboogman. Praat met hem over zijn nieuwe boek en Emetics. Vraag hem daarna of hij een truc wil doen.
Als hij verdwijnt, steel je snel het "Free Home Delivery" uithangbord, dat voor het raam hangt.
Ga dan terug naar de auto en rijd naar het White House.

White House
Haal de "Free Home delivery" poster, die je bij Hugh Bliss haalde, uit je inventaris en plaats die op de kaartenstandaard.
Vraag Lincoln vervolgens bij de "issues" naar zijn mening over chemisch afval (toxic waste). Zijn publiek is niet blij met het opgelezen antwoord.

Haal dan de legerposter uit je inventaris en plaats hem op de kaartenstandaard.
Informeer vervolgens bij Lincoln naar zijn belastingplannen (tax plan).
Als hij het antwoord "Give me all you got" opleest daalt zijn populariteit nog verder, maar hij staat nog altijd net boven Max.

Stel Lincoln de volgende vraag. Deze gaat over familiewaardes (Family Values). Lincoln geeft al antwoord, dat hij zijn vrouw 7 jaar lang trouw was.
Herinner je dat Sybil en haar huwelijksbureau. Misschien kun je daar nog iets mee.

Haal nu de afluister-kakkerlak (organic listenig device) uit je inventaris en klik ermee op Lincoln.
Geef Lincoln hierna de kans om het publiek toe te spreken.
Pluk de kakkerlak weer van het spreekgestoelte af en loop naar je auto. Stap in en ga naar kantoor.


Sybil
Stap Sybil's dating bureau binnen en leg de verkiezingsfolder in het postbakje (dating service box) links op het bureau. Ze haalt de folder uit het bakje en is er meteen van overtuigd dat Lincoln de ware is voor haarzelf. Ze geeft haar telefoonnummer aan Sam en vraagt of Lincoln haar zou willen opbellen.
Verlaat Sybil.

Kantoor
Haal de kakkerlak uit je inventarisdoos en klik ermee op de telefoon. Bel Sybil op.
- Kies voor "I, Abraham Lincoln am that man", als Sybil vraagt of het Abe is die haar belt.
- Kies "This is a date that will be remembered for centuries", als Sybil vraagt of Abe met
   haar uit wil gaan.
- Als Sybil vraagt, waar ze kunnen afspreken, kies je voor "I stand here on the White House
   steps".
- En als Sybil dan vraagt wanneer het schikt, kies je voor "The time to act is now".

Even later arriveren Sam en Max weer bij het Witte Huis, waar Lincoln spreekt over familiewaardes.
Sybil staat er ook en als ze Lincoln aanspreekt, ontkent hij glashard dat hij een date met haar heeft. Hij beweert haar nooit gezien te hebben.
Sybil barst in tranen uit en het publiek is verontwaardigt.
Het resultaat is, dat Max gekozen wordt tot President van de VS.
Lincoln is woest en dreigt het hele land te hypnotiseren. Dan neemt Max zijn eerste beslissing: Abe Lincoln moet dood!



Oorlog  

White House
Ga het Witte Huis in, waar Max meteen plaatsneemt op de presidentiŽle stoel.
Op het bureau ligt een rood erelint (secretary of President Whimsy ribbon). Met dit lint kan Max iemand benoemen als Ere- Secretaris. Raap het op.
Rechts van het bureau staat een kalender. Kijk ernaar. Max kan met het gele papiertje elke willekeurige dag veranderen in "vandaag".
Het dikke boek dat voor Max ligt, is een budget boek. Max kan 100 miljoen subsidie geven aan een Historische Plaats.

Praat met de drie Soda Poppers die de president komen opzoeken. Peepers, Specs en Whizzer zijn alledrie gouverneur van een deel van Dakota. Ze hebben een meningsverschil over het eigendomsrecht op Mount Rushmore en willen dat de president dit regelt. Want onderling is het bijna op oorlog uitgedraaid. Maar steeds als je Whizzers aanspreekt op het Mount Rushmore conflict, sust hij alles door "nothing" te zeggen. Hij heeft iets te verbergen, dat is duidelijk. Maar hoe krijg je hem aan de praat?

Agent Superball bewaakt nu de "War" kamer. Praat met hem. Hij neemt alleen orders aan van zijn baas Chuckles en wil niemand de War-kamer inlaten. Probeer hem met vakantie te sturen en hij zegt dat hij alleen gaat op Nationale Feestdagen.
Geef agent Superball het rode erelint. Hij is zeer ontroerd, dat hij nu benoemd is tot secretaris. Maar het is nog geen reden om ziijn post te verlaten.

Loop naar de kalender. Pak het gele briefje "today" vast en plak het op "Secretary day", 26 april.
Loop weer naar agent Superball en vertel hem dat het vandaag Secretary Day is. Een officiŽle Nationale feestdag en dat hij nu vrij kan...nee, můet nemen. Superball vertrekt onmiddellijk.
Rammel aan de deur van de War kamer. Hij gaat alleen open als het oorlog is...

Verlaat het Witte huis, stap in de auto en ga naar de straat waar je kantoor ligt (office).

Bosco's winkel
Loop helemaal naar rechts, naar Bosco's winkeltje. Lees de krantenkoppen in de twee bakken voor de deur en ga dan naar binnen. Praat met Bosco, die nu kameraad Boscovorski genoemd wil worden.
Vraag of je iets kunt kopen (buy) en Bosco vertelt dat hij een waarheidserum (truth serum) heeft voor honderd miljoen dollar. Hij heeft dit geld nodig omdat hij werkt aan een satelliet raketafweersysteem. Hij verdenkt de regering er namelijk van dat zijn winkel een doelwit is.

Als je informeert waar dat rare geurtje vandaan komt, verneem je dat het van de warme worstjes (Hot Weenies) afkomstig is. Die heeft hij wel ťrg oud laten worden.
Kijk nog even rond in de winkel en verlaat Bosco weer.

Sybil
Loop terug en ga Sybil's zaakje in. Praat met haar. Ze is gestopt met de dating service voor mensen. Ze heeft nog steeds een dating-service. maar nu voor voorwerpen. Ze had geen geld voor een nieuw uithangbord, dus heeft ze inmiddels een Carbon-14 dating machine gekocht. Een apparaat waarmee je de ouderdom van iets kunt bepalen. Dat is handig, maar ze wil het niet uitlenen.
Ze hoopt snel klanten te krijgen, want ze zit in geldnood en is hard aan vakantie toe.
Sybil geeft een demonstratie met het apparaat en ontdekt dat de Tiki op haar bureau 2000 jaar oud is. Ze is enthousiast, want nu staat ze op de Nationale Lijst van Historische Plaatsen en heeft ze misschien recht op een subsidie.
Verlaat Sybil en ga terug naar het Witte Huis.

White House
Kijk in het dikke boek dat op het bureau van de president ligt.
Sybil's Pandemik's Office is aan de lijst toegevoegd. Vink het aan en Sybil krijgt een flinke subsidie.

Sybil
Ga terug naar Sybil.
Haar kantoor is verlaten. Ze heeft de subsidie blijkbaar gebruikt om op vakantie te gaan.
Raap de Carbon-14 dating machine op. Hij ligt midden op haar bureau.

Bosco
Ga naar de winkel van Bosco.
Gebruik de Carbon-14 dating Machine op de warme worstjes (hot weeenies), links op de toonbank. Ze blijken uit de "Cretaceous" periode te zijn en Bosco's winkel wordt meteen toegevoegd aan de Historische Plaatsen Lijst.

White House
Ga naar het Witte Huis.
Bekijk het dikke boek op het bureau van de president. Bosco's Inconvenience Store staat nu ook op de lijst. Vink de naam aan.

Bosco
Ga terug naar Bosco. Hij is heel blij met zijn 100 miljoen subsidie. Nu kan hij verder bouwen aan zijn raketafweersysteem. Sam en Max krijgen nu het waarheidsserum, een fles Wodka!

White House
Ga terug naar het Witte Huis en spreek Whizzers aan. Vraag hem of hij iets te drinken wil. Hij heeft nog steeds dorst, maar wil niets met bubbels. Geef hem dus de fles wodka.
Whizzers wordt dronken en vertelt de andere Soda poppers wat ze van elkaars ideeŽn vinden. Dit draait prompt uit op oorlog tussen de drie Dakota gouverneurs.
Het War-teken boven de deur begint te knipperen en de geheim agenten laten zich onverwacht van een andere kant zien.



Raketten  

Ga door de War-deur naar het commandocentrum. Kijk rond.
Loop naar de rechter kant van de kamer.
Op de hoek van de tafel ligt het oorlogshandboek: 1. Selecteer het doel. 2. Duw op de knop.
Bekijk de computer die naast het handboek staat (targeting computer). Hierop kun je je doel uitzoeken. Je ziet dat Bosco gelijk had. Zijn winkel wordt door een camera in de gaten gehouden en er is zelfs een baken aangebracht voor een geleid projectiel, zoals je ziet bij het knipperende lampje. Duw op de rode knop (fire) voor het scherm en de raket wordt afgevuurd.
Gelukkig heeft Bosco inmiddels zijn raketafweersysteem klaar en geÔnstalleerd en wordt het projectiel onderschept en vernietigd.
Verlaat het commandocentrum en het Witte Huis.

Bosco
Ga naar Bosco's winkel.
Zoek hier naar het baken en de camera die gebruikt wordt om Bosco te bespioneren.
Kijk rechts van de deur. Hier zie je een camera boven een reclamebordje (sale sign) bij een stapel blikken. Kijk achter het reclamebordje en je vindt het baken (beacon). Neem het mee en verlaat Bosco's winkel.

Desoto
Stap in de auto en kies er eindelijk voor om Lincoln te achtervolgen (Let's chase Lincoln).
Pak aan de linkerkant van je scherm het baken en klik ermee op de rug van de rennende Lincoln. Max gooit het baken dat op de rug van Lincoln vastplakt.
Kies dan rechts van je scherm op het icoon van het Witte Huis en Sam rijdt daar naar toe.

White House
Ga door de War-deur naar het commandocentrum.
Loop naar de presidentiŽle monitor.
Je ziet nog steeds een afbeelding van Bosco's winkel, omdat de camera er nog staat. Maar het baken zit volgens Sam nog stevig op de rug van Lincoln.
Duw op de rode knop.................................................




* EPISODE 5 *


R E A L I T Y   2.0


Intro

Sam en Max zijn in hun kantoor en bespreken zaken van landsbelang. Dan gaat de telefoon. De commissaris heeft de twee freelance detectives nodig. Er is een crisis. Overal in het land zijn de computers van slag. De grootste golf van elektronen is in deze buurt gesignaleerd.
Sam en Max besluiten op onderzoek te gaan.



Computers  

Bosco
Verlaat het kantoor en loop naar rechts, naar Bosco's winkel.
Praat met Bosco. Sinds hij concurrentie heeft gekregen van een wapen-verkopende rat, heeft hij zijn winkel verplaatst naar het internet. En omdat iedereen op het internet een avatar (schuil-identiteit) gebruikt, heeft hij zichzelf gepromoveerd tot de half-elf Elboscodril.
Vraag hem wat hij te koop heeft en je verneemt dat hij een kwaadaardig biologisch wapen heeft voor 1 billioen dollar. En er kan uitsluitend online betaald worden.

Praat met Jimmy Two-Teeth, die de vijver voor het Witte Huis verlaten heeft en nu wapenhandelaar is geworden. Hij verkoopt een kanon, maar niet aan de politie.
Probeer het kanon te pakken. Sam wordt beschoten en Jimmy laadt het kanon met een nieuwe kogel.
Probeer nogmaals het kanon te pakken. Sam wordt weer beschoten. Als Jimmy het kanon weer staat te laden, klik je snel op hem. Max zal Jimmy dan in het kanon proppen. Sam stopt daarna het kanon, incusief Jimmy in zijn inventaris.
Verlaat Bosco's winkel.

Sybil
Ga Sybil's kantoor in. Ze staat met een vreemd brilletje op, rare gebaren te maken.
Sam denkt dat ze gehypnotiseerd is en wil beproefde methode gebruiken om Sybil uit de hypnose te brengen: een klap op haar hoofd. Haal dus je rat-in-kanon tevoorschijn en klik ermee op Sybil.

Praat met Sybil als ze weer rustig achter haar bureau zit. Ze was niet gehypnotiseerd, maar is een beta-tester. Ze test een nieuw computerspel: Reality 2.0. Ze kreeg het spel en de bijbehorende Virtual Reality bril van COPS, een firma naast haar in de straat. Jammer genoeg is de bril nu stuk. Verlaat Sybil weer.

COPS
Loop vanaf Sybil de doodlopende straat in. Links achteraan is de oude zaak van Lefty. Ga naar binnen.
Je treft een bijeenkomst van de Computer Obsolescence Prevention Society, een club van verouderde computers die zich nog nuttig willen maken. Ze hebben zelfs een motivatie clublied. De aanwezige computers hebben elkaar op het internet ontmoet en promoten nu Reality 2.0. Internet controleert alles.De leden zijn Curt de computer, Bob de telefoon, Chippy de audiomachine en None de speelautomaat.
Zeg dat je het spel ook wilt spelen en je krijgt een computerchip, om Sybil's bril mee te repareren en een nieuwe VR bril, speciaal voor Max.



Virtual Reality  

Sybil
Ga terug naar Sybil en plaats de computerchip in haar kapotte VR bril (goggles), die op de bank ligt.
Sam en Max zetten nu beiden hun brillen op en maken kennis met Internet, die hen welkom heet in de wereld van Reality 2.0, waarin de echte wereld mooier gemaakt wordt.
Kijk rond in Sybil's virtuele kantoor. Vlak oven haar bureau zweeft een mond. Praat er tegen en je merkt dat dit Sybil's blog is, waarin ze verslag doet van haar beta-test.
Praat ook tegen Sybil achter haar bureau en je ontdekt dat het niet de echte Sybil, maar slechts haar avatar is.
Kijk naar de kastdeur, rechts in Sybil's kantoor. Onder de deur door schijnt een gouden gloed. De deur kan echter niet open.
Verlaat Sybil's virtuele kantoor en je belandt op de virtuele straat.

Straat
Voor Sybil's kantoor staat een grote boom. En onder de boom staat Auntie Biotic. Zij is een anti-virus email programma. Ze blokkeert alle ongewenste mail door aanbieders met haar virtuele pan te meppen. Ze wordt zelf tegen aanvallen beschermd door haar +1 harnas (armor).

Loop een stukje naar rechts over het houten pad. Kijk omhoog en je ziet boven het pad drie grote gouden munten hangen, nťt buiten je bereik. Met opzet, volgens het Internet.

Kijk naar het grote reclamebord boven Sybil's kantoor. Naast de woorden "MP3 download", zie je een klein +2 zwaardje zweven. Dat zou handig zijn om te hebben.

Loop naar het groene gebouw, rechts van Sybil's kantoor. Wat voorheen Lefty's heette, is nu de Control Room van de COPS. Voor de deur staat een duveltje-in-een-doosje (jack in the box). Als je dichterbij komt, verandert hij in een grote doos (pop-up) met reclame voor een sponsor.
Op de muur rechts van de Control Room zie je een grote poster van de Banco Lavado, een bank waar je je geld wit kunt wassen.
Ga de control Room in.

Control Room
Je ziet de 4 ouderwetse apparaten, die er zo zwevend in de lucht al een stuk beter uitzien.
Klik op elk apparaat. De telefoon zorgt in reality 2.0 voor de hoogte (height) van de avatar. De computer houdt de breedte (width) in de gaten. De speelautomaat is verantwoordelijk voor de zwaartekracht (gravity) en het audioapparaat zorgt voor muziek.
Sam duwt op de knop van het audioapparaat en het apparaat meldt nu dat de popup is uitgeschakeld.
Kijk in je inventaris. Het kakkerlak afluisterapparaat is veranderd in een computer bug. Pak hem beet en plaats hem op de speelautomaat. De automaat, die voor de zwaartekracht zorgt, zakt naar beneden en Sam en Max kunnen ineens superhoog springen.

Straat
Raap het duveltje-in-een-doosje (jack in the box) op. De popup is uitgeschakeld.

Loop naar het houten pad en spring naar de drie gouden munten (gold coins).
Nu kan Sam ze alledrie in ťťn sprong pakken.

Klik op het +2 zwaardje en Sam en Max springen boven op Sybyl's kantoor.
Probeer het +2 zwaard te pakken. Het zit muurvast.
Vraag Max of hij weet hoe je het zwaard los kunt trekken en hij zegt dat Sam smeerolie moet gebruiken.
Spring weer naar beneden en ga over het houten pad naar rechts.

Hugh Bliss
Voorbij het kantoor van Sam en Max, zie je het grote hoofd van Hugh Bliss, de regenboogman. Spreek hem aan en Sam en Max vernemen dat het de Internet Wizard is, die alleen de vorm van Hugh heeft aangenomen.
Als Wizard geeft hij cryptische hints, magische voorwerpen en voorspelt hij de toekomst.
HIj vertelt dat als mensen in Reality 2.0 gewond raken, hun lichaam dit ook zal voelen in de echte wereld. In de toekomst van Sam en Max ziet hij alleen zwarte leegte.
Als je vraagt om een magische truc, krijgt Sam een pot regenboogverf (rainbow car paint), voor zijn auto.

Bosco
Loop verder en ga bij Bosco's virtuele E-winkeltje naar binnen. Praat met Bosco. Hij draagt ook een VR bril en voelt zich volmaakt gelukkig in Reality 2.0. Hij heeft zelfs zijn geld op de virtuele Banco Lavadero gezet. Om hier geld te storten moet je over de internet supersnelweg, naar het punt com adres van de bank rijden. En je hebt Bosco's wachtwoord nodig. Dit wachtwoord heeft hij uit zijn virtuele geheugen laten wissen en op zijn echte lichaam laten tatoeŽren, op een plek waar niemand kijkt.
Vraag wat hij te koop heeft en je verneemt dat je een lang houten zwaard kunt kopen voor 5 gouden muntstukken. Je hebt er pas drie, dus dat kan nog niet.

Kijk rond in de winkel.
Loop naar links. Onder het blauwe bord "spawn point" staat een machine. Klik erop en de machine produceert een hoopje blauwe slijm, dat volgens Max dreigend beweegt. Dit slijm zou natuurlijk handig kunnen zijn als smeermiddel.
Haal je bokshandschoen uit je inventaris en klik op het blauwe slijm. Prompt begint er een officieel gevecht, compleet met commentator. Sam mag als eerste beginnen.
Kies je wapen (attack with item), in dit geval de bokshandschoen en Sam slaat het slijm. Het slijm vlucht vervolgens weg. Max zegt dan, dat iedereen weet, dat je slijm niet kunt doden met een stomp voorwerp. Dus toch maar Bosco's houten zwaard kopen? Verlaat Bosco's winkel.



Aunti Biotic verslaan  

Kantoor
Ga naar het virtuele kantoor van Sam en Max.
Jimmy de rat woont weer in het kantoor en heeft ook ťťn van die grote gouden munten weten te bemachtigen. Hij rolt hem in zijn holletje, waar nu een gouden gloed uit schijnt.
Verlaat het kantoor weer.

Control Room
Loop naar de Control Room.
Haal de computer bug van de speelautomaat af en plak hem op de telefooncomputer links. Deze controleert de hoogte (height).
Even later zijn de virtuele Sam en Max superklein geworden.

Kantoor
Loop terug naar het kantoor.
Als je op de deur klikt, merk je dat Sam nu te klein is om de trappen te beklimmen.
Klik rechtsonder in je beeld op de VR bril, om terug te keren naar de normale wereld.
Loop dan het kantoor in.
Open je inventaris en klik op de VR bril en Sam en Max zijn weer klein, als ze de bril opzetten.
Loop naar het rattenhol. Klik erop. Sam en Max gaan naar binnen en stelen de gouden munt.
Verlaat het kantoor.

Control Room
Ga terug naar de Control Room.
Haal de computerbug van de telefooncomputer af en plaats hem ditmaal op de blauwe computer rechts achter. Deze controleert de breedte.
Ditmaal worden Sam en Max tweedimensionaal, oftewel zo plat als een dubbeltje.

Sybil
Ga het kantoor van Sybil in.
Loop naar rechts, naar de groene kastdeur. Klik erop en Sam glijdt onder de deur door naar binnen. Hij vindt zijn vijfde gouden munt.

Control Room
Ga terug naar de Control Room en pluk de computer bug van de blauwe computer af.
Even later zijn Sam en Max weer hun normale virtuele zelf.

Bosco
Ga naar Bosco's virtuele winkel.
Koop voor 5 gouden munten het lange houten zwaard (long sword).
Loop naar de Sludgie Machine en klik erop. Hij produceert weer een hoopje blauw slijm.
Haal een wapen uit je inventaris en klik op het blauwe slijm, om het gevecht officieel te beginnen. Sam mag weer als eerste. Kies dan voor je houten zwaard (attack with item) en ditmaal wint Sam het gevecht.
Klik daarna op het plasje blauwe slijm (blue slime) en het verdwijnt in de inventaris.

Control Room
Ga naar de Control Room en plaats je computer bug op de speelautomaat, die de zwaartekracht (gravity) controleert. Sam en Max kunnen nu weer hoog springen.

Straat
Ga naar het hoekje van de straat bij de virtuele boom.
Spring omhoog op Sybil's kantoor.
Haal je blauwe slijm tevoorschijn en smeer het op het +2 zwaard op het reclamebord.
Nu kun je het +2 zwaard (sword) van het bord trekken.
Spring weer naar beneden.

Loop naar Auntie Biotic onder de boom en klik met een wapen op haar.
Het gevecht start. Autnti Biotic mag als eerste beginnen. sam kan een wapen kiezen waarmee hij zich wil verdedigen (defend). Sam verliest na 1 klap van Aunti Biotic, ongeacht welk verdedigingswapen hij gebruikt.
Praat met Max. Hij zegt dat Sam bescherming tegen die eerste klap nodig heeft.

Control Room
Ga terug naar de Control Room.
Haal je computer bug van de speelautomaat af.
Duw dan op de knop van het groene audioapparaat. Als hij zegt dat de "popup has been enabled", dan is de popup van het duveltje-in-een-doosje weer actief.
N.B.: Als het apparaat zegt dat de "popup has been disabled", duw dan nog eens op de knop.

Straat
Ga naar Aunti Biotic en klik weer op haar om een gevecht te starten.
Kies dan voor "defend with item" en kies voor het duveltje-in-een-doosje (popup jack). De eerste klap van Aunti Biotic wordt prima afgeweerd.
Nu mag Sam slaan. Kies voor "attack with item" en sla met het +2 zwaard.
Dit is teveel voor het +1 harnas van Aunti Biotoc en ze verdwijnt.
Nu hebben Sam en Max toegang tot de mailbox.



Virus  

Ga naar de winkel van Bosco.
Om het Internet uit te schakelen, hebben we zijn biologische virus nodig. Maar dat kost geld, dat we alleen online kunnen betalen en hij geeft zijn wachtwoord niet. Dat is alleen leesbaar op zijn echte lijf.
Klik op de VR bril rechts onder in beeld om naar de echte wereld te gaan.
Je ziet Bosco achter de toonbank staan met zijn VR bril op. Hij reageert nergens op.
Op de toonbank staat een verrekijker (binoculars) Steel hem, nu Bosco niets ziet.
Klik dan weer op de VR bril in je inventaris om naar Reality 2.0 te gaan.

Haal Bosco uit deze Reality 2.0 wereld. Dat doe je door Bosco met het +2 zwaard te meppen.
Hij verdwijnt prompt en zijn plaats wordt meteen ingenomen door zijn avatar.

Ga zelf ook naar de echte wereld, door op de VR bril te klikken, rechts onder in je beeld.
Praat dan met Bosco.
Kies voor de optie "Look behind you". Bosco zal zich dan omdraaien.
N.B.: Als je de verrekijker nog niet hebt, kun je hem nu van de toonbank pakken.
Als Bosco met zijn rug naar je toe staat, klik je snel met de verrekijker op hem.
Sam kan nu duidelijk het wachtwoord lezen op zijn achterste. Er staat "BOSCO".

Zet de VR bril weer op en verlaat Bosco.
Straat Ga naar de Desoto auto, die op de hoek in de doodlopende straat geparkeerd staat.
Stap in en ga naar de bancolavadero.com
Voor je daar aankomt, rijdt Sam tegen een firewall. Zijn auto wordt gescand, afgekeurd en aan de kant geschoven.
Even later komt een andere auto aanrijden. Ook deze auto wordt gescand, maar mag daarna doorrijden.
Bekijk de nummerplaten van de autos' die door mogen. De drie letters komen overeen met de kleur van de auto. PRB bijvoorbeeld, hoort bij de paar, rood, blauwe auto.

Klik rechtsonder op het "office" icoon om terug te gaan naar de virtuele straat.
Kijk naar de nummerplaat van de Desoto. Je ziet de letters BRP.
Haal de bus regenboogverf uit je inventaris en klik ermee op de auto.
Verf de voorkant (front) van de auto blauw (blue), het middenstuk (middle) rood (red) en de achterkant (back) paars (purple).

Stap in je versgeverfde auto en rijd weer naar bancolavadero.com.
Ditmaal mag de auto, na gescand te zijn, doorrijden.

Banco Lavadero
Aangekomen bij de bank, ziet Sam dat hier geld witgewassen wordt, door het via allerlei rekeningen door te sturen naar de bestemming. de bovenste rekening is die van Mr. Biv.
Je ziet ook dat er een hangslot zit op de rekening van Bosco, midden onderaan.
Klik op het hangslot en het Internet vraagt om een wachtwoord.
Kies voor "BOSCO" en je krijgt toegang tot de rekening van Bosco

Onder elke rekening staat "cook the books". Als je hier op klikt, zie je dat het gele pijltje bij een rekening draait en dat het geld dat eventueel op een rekening staat, via het pijltje naar een volgende rekening doorgesluisd wordt. En weer verder via een pijltje, naar een volgende. Hier en daar blijft er geld achter.

De bedoeling is nu, dat je 1000 miljoen, oftewel 1 billioen dollar op Bosco's rekening krijgt.
Dit gaat het makkelijkste als in de middelste rij, het pijltje van Grandma Bosco, naar beneden naar Bosco wijst. En op de onderste rij, laat je de pijltjes van de buitenste rekeningen naar boven wijzen.
Klik verder op "cook the books" van de rekeningen met geld, tot er 1000 miljoen op de rekening van Bosco staat.

Sam en Max rijden vervolgens terug naar de straat.

Bosco
Loop naar Bosco's winkel.
Klik op de VR bril, rechts onderaan in je scherm, om terug te gaan naar de werkelijkheid.
Spreek Bosco aan. Hij vindt het ongelofelijk en geweldig dat hij zijn billioen dollar heeft gekregen.
Hij geeft Sam nu zijn dodelijke computervirus: een zakdoek vol snot (virulent desease).
Zet de VR bril op, zodat je weer in Reality 2.0 bent en verlaat de winkel.

Straat
Loop naar de mailbox onder de boom.
Gooi het computer virus in de mailbox.
Het Internet raakt besmet en crashed. Als eerste verdwijnen de grafische beelden.
Het internet is erg teleurgesteld in Sam en Max. Ze heeft nu geen respect meer voor levende dingen. Als zij ten onder gaat, neemt ze iedereen mee die online is.

Even later verdwijnen alle grafische beelden en wordt alles zwart, zoals de virtuele Hugh al voorspelde.
Dan wordt een zeer oude versie van Reality geladen: een tekst-adventure.
Hierin wordt beschreven wat je ziet en moet je de commando's zelf "intypen".

Op de onderste regel staat: "Je ziet hier een Respect voor Levende Dingen".
- Kies voor GET (neem) en GET RESPECT FOR LIVING THINGS.

Nu lees je dat het Respect voor Levende Dingen in een gat gevallen is.
Klik op "continue".
Nu lees je dat je aan de rand van het gat staat. Ook het Internet is hier.
- Kies voor Go (ga) , dan GO DOWN (ga naar beneden).

Sam en Max springen naar beneden. Hier snuffelt een Schuifelende Aanwezigheid, aan het Respect voor Levende Dingen en eet het op.
- Kies voor GO en dan GO UP (ga naar boven).
- Kies voor Go en dan voor GO NORTHWEST.

Sam en Max arriveren bij Sybils'kantoor. Hier vind je een Meer van Misselijkmakende Snoezigheid.
- Kies voor GET (neem) en GET LAKE OF NAUSEATING CUTENESS.
Het wordt niet verstandig geacht, het Meer aan te raken. Van zoveel Lievigheid kan iemand in shock raken.
- Klik op "continue".
- Kies dan voor GO en GO SOUTHEAST.

Sam en Max staan weer bij het gat.
- Kies voor GO en GO EAST.

Sam en Max arriveren nu bij Bosco's E-winkel.
- Kies voor GET en GET BOSCO'S. Je raapt iets op en er verschijnt een andere winkel.
- Klik op "continue".
Kies dan voor GO en GO WEST.

Sam en Max staan weer bij het gat.
- Kies voor GO en dan voor GO NORTHWEST.

Sam en Max staan nu weer voor het Meer van Misselijkmakende Snoezigheid.
- Kies voor USE (gebruik) en dan voor USE BOSCO"S en daarna USE BOSCO"S WITH NAUSEATING LAKE.
Sam doopt BOSCO's in het meer en BOSCO's wordt volgezogen met de Snoezigheid.
- Klik op "continue".
- Kies voor GO en voor GO SOUTHEAST.

Sam en Max staan weer bij het gat.
- Kies voor GO en GO DOWN>

Sam en Max springen naar beneden.
- Kies voor USE,dan voor USE NAUSEATING BOSCO'S en dan voor USE NAUSEATING BOSCO'S ON CORPORATE PRESENCE.
De Aanwezigheid spuugt meteen het Respect voor Levende Dingen uit.
- Klik op "continue".
- Kies voor GET en GET RESPECT FOR LIVING THINGS.
- Klik op "continue"
- Kies dan voor GO en GO UP.

Sam en Max staan weer boven, bij het gat. Ook het Internet is hier.
- Kies voor Use, dan voor USE RESPECT FOR LIVING THINGS en tenslotte USE RESPECT FOR LIVING THINGS WITH INTERNET.
Sam geeft het Respect aan het Internet die het stevig vastpakt.
- Klik op "continue".
Het Internet zegt "Sorry" en dan is het "Game over".

Het wordt een poosje helemaal zwart, maar Sam en Max zijn gelukkig niet dood.
Ze keren weer terug in de werkelijkheid. Het Internet onthult nog net de naam van degene die haar hiertoe aanzette, voor ze helemaal crashed, namelijk ene Roy G. Biv................................




* EPISODE 6 *


B R I G H T   S I D E   O F   T H E   M O O N


Intro

Terwijl president Max een speech houdt voor TV, denkt Sam na over die geheimzinnige Roy G. Biv, waar het Internet over sprak. Hij komt tot de conclusie dat het regenboogman Hugh Bliss moet zijn. De enige man ter wereld die bang is voor het woord "morning".
Dan belt de commissaris. Hugh Bliss verpoost op zijn plekje op de maan: de Blister of Tranquillity.
Even later landen ook Sam en Max met hun auto op de maan.



Blister of Tranquility  

Maan oppervlakte
Kijk rond. Je ziet een Amerikaanse vlag wapperen, hoewel er geen wind staat.
Bekijk de Lunar Lander. Onderaan zit een roodgestreepte raketmotor. Ga op het rondje rechts van de maanlander staan en klik op de deur boven je. Het rondje rijst als een lift omhoog en Sam kan in de maanlander kijken. De sleutels zitten nog in het contact!

Moon Visitor Center
Loop naar het bezoekerscentrum (Moon Visitor Center) annex souveniershop. Je ontmoet hier een oude bekende: Ted E. Bear uit episode 3, die zich nu Harry Moleman noemt. Hij is de docent van het bezoekerscentrum, zegt hij zelf.
Bekijk de winkel. Tegen de achterwand zie je een Priamatology uitstalling. Links het prototype van de Hypnose Bril. Rechts het Masterplan van Hugh Bliss om de wereld via hypnose, te bekeren tot Prismatology. En in het midden zie je een gebogen lepel in een onbreekbaar omhulsel. Het is een talisman. Klik op de lepel en Sam laat hem "per ongeluk" in zijn zakken vallen.

Loop de winkel uit. Harry zal Sam fouilleren en de lepel terugnemen.
Ga de winkel weer in en raap de lepel weer op. Haal hem dan uit je inventaris en klik ermee op Max. Max zal de lepeltalisman in de stolp inslikken. Nu kun je veilig de winkel uitlopen. Wel zul je nu een methode moeten vinden om de lepel weer uit Max te krijgen.

Blister of Tranquillity
Loop van de souvernierswinkel verder naar rechts.
Hier zie je de ingang naar de Blister of Tranquillity, waar Hugh Bliss verblijft. Voor de deur staat agent Superball. Praat met hem. Hij laat alleen mensen door met een "level rood". Hij voert een spectrum analyse uit op Sam. Sam krijgt een eenhoorn (unicorn) en moet de hoorn wrijven. Sam blijkt een zielig "level geel" te hebben en mag dus niet naar binnen.

Aarde - Bosco
Stap in de Desoto en ga terug naar de Aarde (earth).
Loop naar rechts, naar Bosco's winkel.
Onderweg zie je Jimmy de Rat, stevig boven op de scheve parkeermeter zitten.
Loop verder naar Bosco's, ga naar binnen en je ontdekt, dat Bosco zich ditmaal vermomd heeft als zijn moeder. Vraag mama Bosco wat ze te koop heeft. Het blijkt een Aardbeving-maker te zijn, te koop voor de som van honderd triljoen dollar!
Loop in de winkel naar links. Het middelste apparaat op de tafel is een microwave.
Stop je eenhoorn in de microwave en Sam haalt hem weer eruit met een rode hoorn.
Verlaat Bosco's winkel.

Kantoor
Nu je toch op aarde bent, kun je ook even naar kantoor gaan.
Loop naar rechts, naar de kast. Op de bovenste plank ligt Leonard. Klik erop. Max zegt dat hij Leonard die ochtend de "Eigendomsakte (deed) van de United States" heeft gevoerd.
Ga naar de televisie en haal de antenne eraf. Het is eigenlijk een kleerhanger (coat hanger).
Verlaat het kantoor.

Sybil
Wip ook even bij Sybil binnen en praat met haar.
Ze is koningin van Canada geworden, maar woont nog hier, omdat het in Canada te koud is. Ze is op zoek naar een goed slogan om Canada te promoten.
Verlaat Sybil, stap in de auto en rijd naar de maan.

Blister of Tranquility
Loop naar de ingang van de Blister of Tranquility en spreek agent Superball aan.
Zeg dat je naar binnen wilt. Sam laat de eenhoorn met de rode hoorn zien, en Sam en Max mogen naar binnen.



Talismannen  

Bij binnenkomst zie je het groene hoofd van Hugh Bliss dat je welkom heet. Hugh vertelt, dat zijn plan om de hele wereld te hypnotiseren, bijna klaar is.
Bekijk alles en iedereen. Je ziet allemaal oude bekenden uit de vorige episodes. Ook de afluister-kakkerlak (bug) is nu een lid van Prismatology. Hij zit op de rand van het zwembadje, rechts van de telefoon. En zelfs de vis uit Sam's kantoor is hier.
Er is ook een regenboog-achtbaan. Klik op het vlinder/rupskarretje om een ritje te maken, als je wilt.
Praat met het hoofd van Lincoln. Hij volgt een cursus "gastro kinesis". Dit betekent dat hij via zijn gedachten iemand kan laten overgeven. Het talisman dat hij hierbij nodig heeft, heeft hij per ongeluk ingeslikt.
Als je Lincoln vraagt of hij de talisman wil uitspugen, verneem je dat hij alleen spuugt als hij erg nerveus is.
Praat verder met Lincoln en je hoort dat hij een beetje verliefd is op Sybil, sinds ze zijn redevoering zo verstoorde. Sam biedt aan om Sybil op te bellen voor een afspraakje.
Als je Sybil aan de lijn hebt, kies je voor de volgende dialogen:
- Just relax, baby
- Lady, you're a stone cold fox
- Play some one-on-one love hockey
Nu zal ze een afspraakje met Lincoln maken.
Lincolns hoofd wordt bij dit vooruitzicht zů nerveus, dat hij prompt de Gastrokinesis Talisman uitspuugt. Sam raapt hem vanzelf op.

Haal de Gastrokinesis Talisman uit je inventaris en klik ermee op Max.
Hij spuugt nu de onverwoestbare stolp met lepel (display case) uit. Sam raapt hem op.

Praat nu met de 4 ouderwetse computers van COPS, aan de andere kant van de ruimte.
Zij gebruiken een magische talisman, waarmee ze door lood kunnen kijken, om een onverslaanbare AI (kunstmatische intelligentie) voor een spelletje te maken. Vraag of je het spelletje mag spelen.
Het heet Tic Tac Doom en is boter-kaas en eieren.
Speel tegen de computer en win door drie kruisjes op een rij te zetten. De COPS-leden zullen vervolgens hun magische oog op het spelletje gebruiken.
Vraag nogmaals om het spelletje te spelen. Doe nu je best om te verliezen.
De COPS zijn zeer tevreden erover, dat hun missie geslaagd is. Ze hebben de Loodkijk Oog Talisman (lead vision) niet meer nodig. Sam raapt hem op.

Loop nu naar de haan Philo Pennyworth, voorheen TV-ster Featherly. Hij zit rechts van de achtbaan. Praat met hem. Hij probeert een truc te leren voor een nieuwe carriŤre: een rat uit een hoge hoed toveren. De truc lukt niet al te best omdat de rat vastzit in de hoed. Als Philo de truc voordoet, zie je een rat die zich vasthoudt aan een parkeermeter. Philo legt uit dat de hoed als een soort "poort" naar een andere dimensie werkt en dat de rat dus niet echt in de hoed zit. Hij wil Sam en Max deze truc alleen leren, als hij hem zelf onder de knie heeft.

Verlaat de Blister of Tranquility.

Maan oppervlakte
Loop naar de Lunar Lander. Klik met de kleerhanger op de deur van de maanlander.
N.B.: Als je de kleerhanger niet bij je hebt, kun je hem gaan halen in het kantoor van Sam en Max op aarde. Het is de antenne van de TV.
Sam gebruikt de kleerhanger om het knopje van het deurslot omhoog te halen. Dan gaat hij naar binnen en steelt de sleutel (Lunar Lander key), waarna hij even omhoog ťn omlaag gaat met het toestel.
Haal de onverwoestbare stolp-met-lepel uit je inventaris en klik ermee op de roodgestreepte raketmotor (rocket engine) van de maanlander.
Gebruik dan de gestolen sleutel op de Lunar Lander.
Het resultaat is, dat de onverwoestbare stolp verwoest wordt. Raap de Lepel Buig Talisman (spoon bend talisman) op.

Aarde
Loop naar rechts. Je ziet dat Jimmy de rat nog steeds op de parkeermeter zit.
Haal de Lepel Buig Talisman uit je inventaris en klik ermee op de parkeermeter. De meter buigt recht en Jimmy vliegt weg.
Ga met de auto terug naar de maan.

Blister of Tranquillity
Loop de Blister in en ga naar de haan Philo Pennyworth. Praat met hem. Hij laat zien dat de truc met de rat nu perfect gaat. Vervolgens krijgen Sam en Max de Hoge Hoed (magician's hat).

Hugh Bliss
In het midden van de ruimte zie je een standbeeld van Hugh Bliss, dat omhoog wijst, naar het gat waar je het groene hoofd in zag verdwijnen. Voor het standbeeld is een regenboogcirkel. Dit is een liftplateau (rainbow elevator). Ga erop staan en Sam en Max gaan omhoog.

Boven aangekomen, in de grauwe kamer, zie je een intimiderende deur (intimidating door). Hij is zo te zien van lood gemaakt.
- Haal dus je Loodkijk Oog Talisman uit je inventaris en klik ermee op de deur.
Sam kijkt door de deur en ziet een rode knop, waar "open" boven staat.
Boven de rode knop zie je ook een soort lepel, waar een blauwe bowlingbal op ligt.
- Klik met de Lepel Buig Talisman op de lepel, waar de bowlingbal op rust.
De bal valt op de rode knop en de deur gaat open.

Nu kunnen Sam en Max het heiligdom van Hugh Bliss inlopen.
Hugh heet hen welkom en laat dan zien hoe hij via een prisma, een regenboogstraal naar de aarde stuurt. Hiermee heeft hij alle aardbewoners omgetoverd tot Hugh Bliss aanhangers.
Meteen daarna pakt hij Max aan. Hij rukt de hand, de maag en de staart van Max eraf. De hand wordt aan een Rode Max gekoppeld, de maag gaat naar een Groene Max en het staartje belandt bij een Blauwe Max.
Vervolgens tovert hij de gekleurde Maxen weg.
De echte Max is nu een lief piepende konijnige aanhanger van Hugh Bliss.
Sam zweert de onderdelen van Max terug te halen.



Maxen  

Kijk rond in het heiligdom van Hugh Bliss. Je ziet de standbeelden waar de aparte stralen van de regenboog uitkomen en naar het prisma gaan, waar Bliss in zweeft.
Ernaast staan twee consoles. Eentje met kristallen en de microfoon waarmee je de aarde kunt toespreken. De andere is een scherm waarmee je de aarde kun bekijken en controleren.
Verlaat de kamer en ga met de regenbooglift naar beneden.

Rode Max
Beneden zie je hoe de Rode Max als een gek in het rond schiet op alles en iedereen.
Loop naar het standbeeld van Hugh, dat een grote lepel-en-vork (giant spork) vasthoudt.
Gebruik je Lepel Buig Talisman op de grote lepel-en-vork.

Ga dan vlakbij de Rode Max staan. Als hij op het vlinder-karretje van de achtbaan staat, haal je je pistool tevoorschijn en schiet je op de groene knop (rollercoaster buttopn), waarmee het karretje in beweging gezet wordt. Na een vrolijk ritje heeft Max zijn pistool en zijn hand weer terug en verdwijnt Rode Max.

Maan oppervlakte
Verlaat de Blister of Tranquillity.
Je ziet luie Blauwe Max bij het aanplakbord op zijn rug liggen.
Loop naar hem toe en probeer hem om te draaien, zodat je het staartje kunt pakken. Dit lukt niet. Luie Max is zwaarder dan Sam gedacht had. Je hebt een aardbeving nodig om deze Max in beweging te krijgen.

Aarde - kantoor
Ga met de Desoto terug naar de aarde.
Loop het kantoor in.
Gebruik de Gastrokinesis Talisman op Leonard, die nog in de kast ligt. Hij spuugt prompt het eigendomsbewijs van de US (deed to the US) uit.

Sybil
Ga naar Sybil's kantoor. ook zij is zwaar odner de invloed van Hugh Bliss.
Bied haar het eigendomsbewijs van de US aan. Ze staat erop om er 100 triljoen nieuwe Canadese dollars voor te betalen. Contant, met het portret van Celine Dion erop.
N.B.: Als je de eigendomsakte aanbiedt, vůůrdat Sybil onder invloed is, zal ze slechts 300 dollars willen betalen voor de US.

Bosco
Ga naar Bosco.
Hier kom je ook de groene Max tegen, die de maag van Max heeft. Hij doet zich tegoed aan alles wat eetbaar is en mama Bosco staat het glimlachend te bekijken.
Geef mama Bosco de 100 triljoen dollars en Sam krijgt een afstandsbediening voor de aardbeving-satelliet. Je kunt hem in de buurt van de satelliet gebruiken. Gelukkig heeft Bosco de satelliet vlakbij de maan geparkeerd.

Nu je toch hier bent, kun je meteen afrekenen met Groene Max.
- Haal de Hoge Hoed (magician's hat) uit je inventaris. Sam haalt vanzelf Jimmy de rat eruit.
- Geef de rat aan Groene Max.
- Open dan opnieuw je inventaris en haal de Hoge Hoed eruit.
Zoals je weet is de hoed alleen maar een soort poort. Dus Sam haalt gewoon de rat weer uit de hoed. Maar ditmaal heeft Jimmy de maag van Max in zijn pootjes. Sam geeft Max zijn maag terug en Groene Max verdwijnt met een plof.
Tijd om terug te gaan naar de maan.

Maan oppervlakte
Als je op de maan aankomt, zie je dat nu de Canadese vlag wappert in de niet-bestaande wind.
Loop naar Blauwe Max, die nog voor het aanplakbord op zijn rug ligt.
Haal de afstandsbediening uit je inventaris. Sam duwt op de rode knop en de satelliet stort op de maan. Blauwe Max rolt om door de schok. Haal het witte staartje van de Blauwe Max af.
Nu is Max weer helemaal zijn gewone zelf en kunnen de vrienden achter Hugh Bliss aan.



Bliss  

Ga de Blister of Tranquility in.
Neem de regenbooglift naar Hugh's heiligdom.
Max gaat in de aanval, maar wordt opgelsoten in het prisma.
Hugh Bliss blijkt een kolonie bacteriŽn te zijn, die zich voeden met de endorfinen die de ware Bliss aanhangers uitscheiden. De bacteriŽn kunnen niet met kogels gedood worden.
Hugh Bliss neemt Sam gevangen en bindt hem vast aan het Rad des Doods.

Boven het ronddraaiende rad zie je vijf ronde schijven waarop afbeeldingen staan van de vijf talismannen. Onder elke schijf zie je een lepel. Op de meest linker lepel rust het Hoofd van Bliss, de vijfde talisman.

Open je inventaris en klik met de Lepel Buig Talisman op de lepel, waar het Hoofd van Bliss op ligt. De Magische Talisman valt precies in de hand van Sam.

Open weer je inventaris en klik op de Magische talisman.
Sam en Bliss verwisselen magisch van plaats.
Jammer genoeg kunnen bacteriŽn zich makkelijk losmaken uit ketenen.
Hugh Bliss sluit Sam nu op in een doos en wil hem doorzagen.

Open je inventaris en klik op de Magische Talisman.
Weer wisselen Bliss en Sam van plaats.
Klik met de zaag op het uitstekende hoofd van Hugh en zaag het eraf.
Ook dit blijkt niet dodelijk voor bacteriŽn.
Sam wordt nu opgesloten in de Maanlander en de ruimte in gestuurd.

Open weer je inventaris en klik op de Magische Talisman.
Bliss en Sam wisselen van plaats.
Even later landt de Maanlander weer in de kamer en wordt Sam opgesloten in een watertank.

Open weer je inventaris en klik op de Magische Talisman.
Sam en Bliss wisselen weer van plaats.
Maar ook koud water is niet dodelijk voor bacteriŽn.
Loop weg van de watertank en voor Sam het weet hangt hij weer aan het Rad des Doods.

Open nogmaals je inventaris en klik op de Magische Talisman.
Sam en Bliss wisselen weer van plaats.
En weer belandt Max in de kist om doorgezaagd te worden.
En weer klik je op de Magische Talisman om met Bliss van plaats te wisselen.
Maar ditmaal klik je met de zaag op de Maanlander!! Sam zaagt een poot van de maanlander af en het ding valt om, de deur wagenwijd open.

Hugh Bliss tovert Sam nu meteen de watertank in.
Wissel dus weer van plaats met behulp van de Magische Talisman.
Als Hugh Bliss in de watertank zit, open je je inventaris. Haal de sleutel eruit en klik ermee op de Maanlander. Sam klimt in de omgevallen Maanlander en start de motor..................................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.