THE SAMARITAN PARADOX



Walkthrough door Marjo © 2014 www.adventurespel.nl.

Uitgever: Screen7/2014
Ontwerper: Faravid Interactive
Platform: PC

Voor meer spelinformatie en screenshots, ga naar: Marjo's spelinfo.



Dag 1 - Gothenburg 1984
Dag 2 - Bergwall EstateBoek, hoofdstuk 1Jonatans hut
Dag 3 - Jorgen AnderssonBoek, hoofdstuk 2AnnaWyvern ExportsBoek, hoofdstuk 3



Dag 1 - Gothenburg 1984  

Salomons woning - intro
Ord Salomon is een codebreker van beroep.
Hij staat in zijn appartement en staart door de lamellen naar buiten. Op TV is een nieuwsitem. Zweden stuurt bemiddelaars naar een vredesonderhandeling. Critici vragen zich af of Zweden wel geschikt is voor die rol, gezien het feit dat ze wereldwijd wapens exporteren. Dan kraakt het geluid. Ord zucht en zet het hele geluid maar af.

Dan gaat de telefoon.
Neem hem op, hij staat linksachter op het bureau.
Het is Magnus die wil weten of Ord al tijd had om het boek te lezen dat hij hem leende. Een boek van Jonatan Bergwall. Ord is er nog niet aan begonnen, hij vond Bergwall wel interessant als journalist, maar twijfelt over een detective boek. Hij belooft een poging te ondernemen.
Magnus wou eigenlijk alleen maar even kijken of alles nog goed is met Ord. Hij maakt een lunchafspraak voor vrijdag.


Spelbediening
Kijk om je heen in het appartement.
Rechtsklik om commentaar op de voorwerpen te krijgen. Zo ontdek je dat Ord niet erg tevreden is over de plek waar hij nu woont. En dat hij zijn planten verwaarloost.
Op het bureau ligt de thesis waar hij aan werkt. Hij heeft momenteel geen inspiratie.
Op de boekenplank staan de boeken die hij nodig heeft voor zijn thesis, behalve dan het chemieboek (chemistry) helemaal rechts.
Voor de deur ligt een aanmaning voor het betalen van de huur. Ord heeft geen geld.

Bekijk (rechtsklik) het aanrecht en de spoelbak. Er staat een glas gevaarlijk dicht bij de rand. Raap het glas (glas) op (linksklik). Het gaat naar je inventaris.

Je inventaris klapt open als je met je cursor naar de onderkant van je scherm gaat.
In je inventaris zie je aan de rechterkant een icoon waarmee je een menuutje opent. Hier kun je het spel opslaan of laden en de muziek en spraak controleren. Om het spel te verlaten gebruik je de CTRL en Q toets op je toetsenbord.

Aan de linkerkant van je inventaris zie je Ords aantekenboekje en daarnaast de voorwerpen die hij opgeraapt heeft.
Linksklik op het aantekenboekje om het te openen.
Ord heeft twee onderwerpen genoteerd: zijn thesis en de huur. Klik erop om meer informatie te krijgen. Sluit het aantekenboekje weer.

Klik op het glas en de tekst 'use glas with' plakt aan je cursor.
Klik hiermee op de spoelbak (sink) en Ord vult het glas met water.
Klik in je inventaris op het volle glas en klik dan op Herbert de verdroogde plant. Ord gooit het glas leeg op de plant.
Als je daarna met het glas weer op de spoelbak klikt, zet Ord het terug op het aanrecht.


Bergwalls boek
Pak het boek dat op het bed ligt. Dit is het boek van Jonatan Bergwall.
Open je inventaris. Rechtsklik op het boek om het van dichtbij te bekijken.
Het boek heet "Last Secret". Klik op het pijltje naast het boek om het te openen.
Het boek is aan Bergwalls dochter Sara opgedragen.
Onderaan zie je een ISBN code. Klik erop. Ord zegt dat er iets aan de hand is met die code, hij staat op een vreemde plaats.
Rechtsklik op de code om hem van dichtbij te zien.
Klik er dan op en Ord meent dat deze code niet normaal is. Zijn interesse als cryptoloog is gewekt. Misschien zit er nog een andere code in verborgen en is het een geheime boodschap aan Sara? Ord noteert het in zijn aantekenboekje.


Code ontcijferen
Loop naar de eettafel die in de keuken onder het raam staat.
Pak de krant en Ord leest hem.
Het artikel gaat over de dood van Jonatan Bergwall. Hij heeft drie maanden geleden zelfmoord gepleegd.
Ook lees je dat Sara chemie gestudeerd heeft.
Zou de code in het boek iets met chemie te maken hebben?

Klik op de boekenplank boven het bureau.
Klik dan op het chemieboek (chemistry) helemaal rechts en het opent op de pagina waar een periodieke tabel staat.

 

Open je aantekenboekje om de code te bekijken: 90 - 68 - 99 - 8 - 10 - 42 - 75.
Klik dan op de periodieke tabel in die volgorde op de getallen.
De afkortingen van de elementen verschijnen boven de tabel.
Ord ontcijfert "There's one more" (er is er nog eentje) en vraagt zich af wat het betekent.
Hij wil Magnus bellen.

Klik op de telefoon.
Ord legt Magnus uit wat hij gevonden heeft.
Magnus adviseert om Sara op te bellen en op z'n minst te vragen wat het betekent.
Ord sputtert wat tegen maar geeft uiteindelijk toe.


Sarah
Ord heeft een ontmoeting met Sara geregeld in een café.
Sara had de verborgen boodschap van haar vader nog niet ontdekt.
Ze heeft wel een idee wat hij betekent, namelijk dat "The Last Secret" niet zijn laatste boek was en dat hij nog een boek geschreven heeft. En natuurlijk dat het zijn wens was, dat Sara dat boek zocht en las. Ze denkt dat het de sleutel tot haar erfenis is.

Sara wil niet uitleggen waarom precies, maar ze wil het boek niet zoeken. Ze denkt dat het de manier van haar vader is om in te grijpen in haar leven en haar te straffen voor haar desinteresse in zijn carrière en schrijven.
Haar vader gaf haar nooit een cent toen hij nog leefde, omdat hij dacht dat geschenken corrupt waren. Nu wil hij dat ze haar erfenis zoekt en verdient met het lezen van zijn boek. Bovendien is ze een beetje bang voor wat ze vindt in het boek.

Ord zou dat boek wel willen lezen en gebruiken voor zijn thesis.
Sara geeft hem toestemming om in haar plaats het boek te zoeken en te lezen. Ze wil zelfs de erfenis met hem delen.
Ze spreekt af dat Ord haar morgen in de Bergwall Estate zal ontmoeten.




Dag 2 - Bergwall Estate  

Aankomst Bergwall Estate
Sara vertelt dat zij zelden het huis bezoekt. Het wordt bewoond door haar moeder Signe en de verpleegster Veronika.
Ze denkt dat haar vader een soort schatzoektocht in het huis heeft georganiseerd, die naar het boek moet leiden. Haar enige aanwijzing een een ansichtkaart die hij haar stuurde. Ze geeft de kaart (letter) aan Ord.
Ze zegt erbij dat het boek natuurlijk ook in haar vaders hut in Fardo kan liggen, waar hij altijd schreef. Ze geeft Ord ook de sleutel van de hut (cabin key).

Dan vertrekt Sara. Ze heeft iedereen verteld dat Ord haar vriendje is, zodat hij vrij kan rondneuzen. Ze vraagt of hij met niemand over het boek wil praten.
Ze laat haar telefoonnummer achter bij de telefoon, die hier bij de deur op het kastje staat.


Woonkamer
Bel eventueel Magnus op, om te vertellen waar je bent.
Magnus laat op zijn beurt weten dat ze die avond Johanna zien, de ex-vriendin van Ord. Ord wil er niets over horen.

Open je inventaris en bekijk de kaart die Jonatan stuurde.
Hij schrijft over het spel dat Sara en hij vroeger speelden dat het leuk zou zijn om dat nog eens te doen. Sara heeft waarschijnlijk gelijk met de schatzoektocht.
Aan de andere kant zie je een foto van Jonatan. Hij staat voor de open haard, naast een kastje waarop een paardje te zien is.

Bekijk alles om je heen.
Bekijk het houten paardje op het kastje naast de open haard. Het staat anderom als op de foto. Ord raapt het paardje (horse figurine) op. Het kan van pas komen, meent hij.

Loop naar rechts, waar je een leeg zuiltje (pedestral) ziet. Bekijk het. Er zitten vier gaten bovenin, alsof er iets op het zuiltje moet staan.
Haal het paardje uit je inventaris en plaats het bovenop het zuiltje. Het past precies.
Ord kan nu het paardje linksom en rechtsom draaien. Maar zolang hij niet precies weet waarom en in welke richting, vindt hij het beter om het paardje bij zich te houden. Raap het dus weer op. Ord zegt dat hij het geluid hoorde van een uurwerk dat gereset werd.

Even verder naar rechts is de deur van de muziekkamer. Ga naar binnen.


Muziekkkamer
In de muziekkamer tref je Signe en Veronika.
Signe is niet aanspreekbaar, ze is weggedommeld.
Praat met Veronika. Ze is de privéverpleegster van Signe, maar heeft ook een poosje voor Jonatan gezord, toen die een soort depressie had. Ze voelt zich opgenomen in de familie.

Als je klik op 'ask about', dan opent het aantekenboekje. Klik hier op een van de onderwerpen an de linkerkant, om erover te praten.
Praat over Signe en je verneemt dat ze dement is. Toen ze jonger was, werkte ze op de militaire basis op Fardo.
Praat over Jonatan en je verneemt dat hij erg gedreven was en onrechtvaardigheid aan de kaak probeerde te stellen in zijn dagen als journalist. Hij verwachtte ook van anderen dat ze actief geïnteresseerd waren.

Kijk om je heen.
Op de vleugel staat een handventilator (mini-fan) die je kunt stelen.
Op de kleine secretaire aan de rechterkant van de kamer ligt een briefopener (letter opener). Steel die ook, hij kan van pas komen.
Ord wil zonder reden niet de secretaire doorzoeken.
Verlaat de muziekkamer weer.


Jonatans werkkamer
Rechts van de open haar zie je een smalle gang met een deur. Dit is de werkkamer van Jonatan. Ga naar binnen en kijk om je heen.

Op het bureau ligt een boek waarop een briefje geplakt is.
Op het briefje staat: "Om je geheugenverlies te verhelpen! Liefs, K.".
Raap het saaie boek (boring book) op.

Bekijk de boekenkast.
Rechts onderin staan een aantal LP's. Bekijk ze en Ord haalt er een LP (LP record) uit met militaire marsen.


Signe
Ga terug naar de muziekkamer.
Leg de LP op de ouderwetse grammofoon.
Draai aan de zwengel (crank) en de reveille weerklinkt. Signe wordt wakker.
Spreek haar aan en je ontdekt dat ze denkt dat ze in de veertiger jaren leeft en naar haar werk op de militaire basis moet gaan.

Laat Signe het houten paardje zien.
het doet haar denken aan een gedicht dat Jonatan voor haar schreef:
"Rijd naar het zuiden, mijn lief en verlang naar mij.
Rijd naar het oosten, maar niet te ver.
Rijd naar het westen lief totdat je
de eenzame noordster ziet."



Bibliotheek
Ga in de woonkamer door de linker deur en je staat in de hal.
Bovenaan de trap zijn twee deuren. Eentje naar de woonkamer en eentje naar de bibliotheek.
Ga door de rechter deur naar de bibliotheek en kijk om je heen.

Op het bureau ligt een gouden kompas (compass). Leen het.
Midden op het bureau staat een cassetterecorder. Er zit geen bandje in.
Rechts van de cassetterecorder ligt een stapeltje tijdschriften. Bovenop ligt het laatste exemplaar van Sub Rosa, het politiek/literaire tijdschrift waar Jonatan voor werkte.

Je kunt de grote boekenkasten bekijken en meerdere keren een willekeurig boek uit de middelste kast halen. Een van de boeken gaat over schaken met de vraag hoe je acht koninginnen op een bord kunt plaatsen zonder dat ze elkaar bedreigen.
Een ander boek gaat over de 12 werken van de held Hercules.
Dan is er nog een Latijns boek, een boek over astrologie, een muziekboek met uitleg over een octaaf en een boek met raadsels.
En een boek over de zeven wereldwonderen en een bijbel met een aantekening bij het Boek der Openbaring en de vier Ruiters.
Maar daar schiet je jammer genoeg op dit moment niets mee op.
Verlaat de bibliotheek weer.


Houten paardje
Ga naar de woonkamer.
Zet het houten paardje op het zuiltje.
Gebruik je gouden kompas op het houten paardje en Ord merkt op dat hij naar het westen kijkt.
Doe nu alsof het paardje de knop van een safe is en daari het beurtelings naar rechts en links, volgens de aanwijzingen in het gedicht.
Draai het hoofd van het paardje naar zuid/onder (clockwise), naar oost/rechts (counter clockwise), naar west/links (clockwise) en naar noord/boven (counterclockwise).

Het spotje aan het plafond wijst nu naar de muur achter het zuiltje.
Je ziet de omtrek van een schilderij, dat er nu niet meer hangt.


Vermist schilderij
Ga naar de muziekkamer en praat met Veronika.
Vraag naar het missende schilderij. Ze zegt dat Sara het waarschijnlijk verkocht heeft.

Ga naar de woonkamer en bel Sara op.
Informeer naar het missende schilderij.
Ze vertelt dat het schilderij inderdaad verkocht is. Het was nogal abstract en heette "Polaris".
Ord beseft dat de noordster uit het gedicht dus over Polaris ging en naar dit schilderij verwees. Hij vraagt zich af of er iets in de papieren achterkant van het ingelijste schilderij verborgen zat.
Ord krijgt het adres van de handelaar die het schilderij kocht.


Hal
Verlaat de woonkamer door de deur aan de linkerkant om naar de hal te gaan.
Loop de trap af.
Onderaan de trap staat een doos met spullen die Sara wil weggooien. Het zijn voornamelijk fotoalbums met kinderfoto's van haar en haar vader.
Verlaat het huis.


Kunsthandel
Je ziet nu een plattegrond waar pinnen geprikt zijn op de plekken waar je naar toe kunt reizen. Kies ervoor om naar de kunsthandel (travel to art gallery) te gaan.

Spreek de man met het witte pak aan, hij is de kunsthandelaar.
Ord vraagt naar het schilderij Polaris.
De handelaar zegt dat het net verkocht is en de koper op weg is om het te komen halen.
Als Ord dan zomaar wil rondkijken, wordt hij gewaarschuwd niet te dicht bij de schilderijen te komen. Ze zijn beveiligd met fotocellen.


Schilderij
Bekijk de schilderijen.
Polaris hangt net om de hoek aan een tussenwand.
Eronder zit een verveelde man op een bankje. Praat met hem. Hij zit te wachten tot zijn vrouw eindelijk een besluit neemt en ze kunnen vertrekken.
Geef de man het saaie boek. Vijf minuten later is hij diep in slaap.

Rechts van de man zie je een rood koord gespannen. Klik erop en Ord schuift het aan de kant.
Nu kun je de cirkelzaag (saw) pakken die hier hangt.
Loop meteen door naar de achterkant (behind painting) van Polaris.

Op het moment dat de man snurkt (zzzzzzzz) klik je snel met de zaag op de achterkant van Polaris. Ord zaagt dan een gat in de wand.
Gebruik daarna de brievenopener op de achterkant van het schilderij en Ord vindt een stapeltje documenten (chapter one) met de titel "chapter one" (hoofdstuk 1).
Verlaat de kunsthandel.




Boek, hoofdstuk 1  

Freja
Ga via de plattegrond naar Ords woning
Open je inventaris.
Aan de rechterkant zie je een boek-icoon. Klik erop en Ord leest in het gevonden boek.

Het was in het tijdperk van de kikker en de mus.
Op een strand ligt een vrouw. Ze wordt wakker van gerommel en beseft dat ze niet weet waar ze is en hoe ze hier terechtkwam. Maar ze weet ook niet wie ze is. Ze besluit om zichzelf Freja te noemen.
In haar inventaris heeft Freja alleen een dolk (dagger).


Vuurtoren
Loop naar de vuurtoren.
Bekijk de vuurtoren en Freja ziet dat er met houtskool iets op geschreven staat: drie rookwolkjes en een rijtje namen. Sten, Joar, Geirror en Vithar zijn nog leesbaar.

Ga door de ingang naar binnen.
Bovenin de vuurtoren ligt een stapel brandhout, klaar om aan te steken. Hiermee zou Freja seinen kunnen geven. Jammer genoeg heeft ze geen aansteker bij zich.
Onder de rand zie je de drie getekende wolkjes.
Ga weer naar beneden.


Strand en klip
Loop langs de vloedlijn naar rechts, tot bij een hoopje geblakerde wapens.
Doorzoek ze en Freja ziet een schild dat nog te gebruiken is. Raap het beroete schild (sooty shield) op.
Verder naar rechts zie je een stenen tafel, bloemen en een bron. Freja kan er niets mee.

Loop naar achteren naar de klip (cliff).
Hier staat een grote boom. Bekijk hem. Freja kent de boom, die een plakkerige bast heeft.
Gebruik je dolk op de stam van de boom.
Haal dan een stukje hars (chunk of resin) van de stam.
Ga terug naar het strand.


Baai
Loop langs de vuurtoren naar een kleine baai (cove).
Op de rotsen die je aan de onderkant van het scherm ziet, ligt wat mos (moss). Raap het op.
Gebruik het mos om het beroete schild schoon te maken en je krijgt een glanzend schild (shiny shield).

Aan de ander kant van de baai ligt een roeiboot.
Doorzoek de roeiboot en Freja vindt een ring met robijn (ruby ring).
De roeiboot zelf is niet meer te gebruiken, maar het touw (rope) waarmee hij vastligt, misschien wel. Snijd het dus los met je dolk.
Combineer in je inventaris het touw met het stuk hars (rope with resin).
Ga terug naar het strand.


Scheepswrak
In zee ligt een scheepswrak. Misschien kwam ze daar vandaan.
Ga naar het kapotte zeil (sail) dat naast het wrak hangt. Freja scheurt een stuk van het zeildoek (shred of sail) af.

Ga dan naar het wrak. Freja kijkt door een raampje in de kajuit. De dingen die ze ziet komen haar vaag bekend voor en sommige dingen kunnen handig zijn. Ze zijn in ieder geval nu jammer genoeg buiten bereik. De deur wordt geblokkeerd door een plank.

Gebruik je touw met hars om de drinkwaterflacon (water flask) die op bed ligt, op te vissen.


Vuur
Ga de vuurtoren in.
Plaats je glanzende schild tegen het hekje, dat je links van de vuurstapel ziet.
De zon reflecteert op het glanzende schild en de vuurstapel brandt.

Je ziet nu de brandende vuurtoren van veraf.
Gebruik je stuk zeildoek op het vuur en Freja maakt drie wolkjes.
Iets groots landt op het strand. Een draak!


Draak
De draak zegt dat de drie wolkjes betekenen dat ze uitgedaagd wordt tot een gevecht.
Freja heeft niet de intentie om met de draak te vechten.
Dan wil de draak haar zonder gevecht opeten.
Freja besluit om dan toch maar het duel aan te gaan.

De draak kiest de wapens, namelijk een slimmigheidstest.
Ze vertelt dat er drie bronnen op het eiland zijn, op verschillende hoogtes. De eerste is op het strand, de tweede op de klip en de derde helemaal bovenop de klip.
Het water van alle bronnen is giftig en zal binnen een uur tot een zekere dood leiden als je het drinkt. Maar de bovenste bron is tegelijk een antigif voor de onderste twee bronnen.
Het duel houdt in, dat elk een kom water aanbiedt aan de ander en eruit drinkt. Degene die na een uur nog leeft, heeft gewonnen.

Freja protesteert. Zij kan immers niet naar boven vliegen, naar de derde bron. En dus kan alleen de draak de antistof voor het gif drinken. De draak heet Semita.
Ze zullen elkaar bij zonsondergang weer ontmoeten.
Freja heeft nu een kom (bowl) in haar inventaris.


Het duel
De draak weet dat de twee onderste bronnen giftig zijn. Ze zal dus altijd na het drinken meteen naar de bovenste bron vliegen om het antigif drinken.
De kunst is om de draak zover te krijgen, dat ze denkt dat Freja dood is, zodat ze haar meeneemt naar de top van klip, waar het antigif is. Maar natuurlijk moet Freja niet echt vergiftigd zijn.
Ga naar de klip, naar de tweede bron.
Giet in je inventaris de fles met schoon water in de kom die je van de draak kreeg. Die is voor de draak, die niet weet dat Freja schoon water heeft. Alle bronnen zijn immers giftig.
Vul daana de fles met giftig water uit de tweede bron.

Loop richting strand.
Als je bij de tafel bent, krijg je de optie om te kiezen voor "wachten tot de zon onder gaat" of bij het vraagteken de instructies nog eens te lezen.
Maak je keuze.

Dan wordt het nacht en komt de draak.
Ze vraagt naar de kom van Freja.
Drink heel snel eerst even uit je fles met giftig water. Je hebt maar een paar seconden tijd. Daarna geeft Freja haar kom met schoon water aan de draak.
Ze krijgt zelf de kom die de draak meenam van haar nest helemaal bovenop de klip, met water uit de derde bron. Het water dat puur giftig is, maar ook het antigif voor de onderste twee bronnen is. Freja drinkt het en merkt dat het werkt. Ze voelt zich goed, maar laat niets merken.


Drakengrot
De draak denkt uiteraard dat Freja vergiftigd is en vliegt met haar helemaal naar haar nest op de top van de klip.
Hier wil de draak uit de derde bron gaan drinken. Maar omdat ze de eerste keer schoon water kreeg, zal dit water nu als gif werken, zoals je weet.

Je krijgt nu drie opties.
Je kunt kiezen wat je wilt, de uitkomst blijft hetzelfde.
Kies voor optie 3: "I have some questions" (ik heb een paar vragen).
Praat dan met de draak. Ze vertelt dat ze een dochter heeft, die nu boven de zee vliegt. De dochter is dol op mensenvlees.
Ze vertelt ook dat er een avonturier was die haar uitdaagde en wist te ontkomen, door weg te zwemmen. De anderen werden door haar geroosterd. De draak bewaakt namelijk een grote schat en daar komen de avonturiers op af. Ze doet het alleen om voldoende voedsel te hebben, niet om zomaar een spelletje te spelen.

De draak gaat hoe dan ook uit het water van de derde bron drinken en zakt na een uur in elkaar. Freja wint.

Kijk rond in de grot.
Uit de vuurkuilen kun je een zwavel (brimstone) halen.
Aan de rechterkant, naast het nest met het uitgekomen ei, kun je een stuk afgeworpen huid (shed skin) van de draak pakken.
Helemaal links achteraan kun je de gouden hoorn (golden horm) pakken, die de draak bewaakte.


Ontsnappen
Loop achter de vuurkuilen naar een platform buiten de grot.
Kijk omhoog naar de sterren. Freja herinnert zich de namen van de sterrenstelsels en prent in haar hoofd wat ze nu ziet.

Combineer in je inventaris de dolk met het touw. Je hebt nu een groot formaat naald en draad (dagger and rope).
Combineer je naald en draad met de afgeworpen drakenhuid en Freja maakt een provisorische parachute (contraption).
Pak de parachute en rechtsklik op de sterren boven je. Freja ontsnapt.

Dit is het einde van hoofdstuk een.
Ord hoopt dat Sara er iets mee kan.




Jonatans hut  

Verlaat het huis. Het is inmiddels avond.
Klik linksonderaan op de plattegrond op het boot-icoon om naar het eiland Fardo te gaan.
Klik op Fardo's plattegrond op de punaise om naar de haven van Fardo te gaan.


Fardo's haven
In de haven aangekomen, ontdek je dat alles gesloten is.
Loop rechtsboven de weg omhoog en Ord arriveert bij de hut waar Jonatan zijn boeken schreef.


Jonatans hut
De brievenbus die naast de oprit staat is leeg.
Ga naar de voordeur en gebruik de sleutel die je van Sara kreeg om de deur te openen.


Kalender
Kijk in de hut om je heen.
Boven het bed staat een kalender (calender) op een plankje. Raap hem op en bekijk hem daarna in je inventaris.

Op de voorkant staat een gedicht:
Ik wandelde met mijn stok van ochtend tot avond
Eerst dwaalde ik van het ene wonder naar het andere
- hoewel allen op één na niet meer bestaan.
Als tweede zwierf ik met de ruiters van de openbaring
- Maar bleef niet tot de verdoemenis.
Als derde hielp ik een oude held met zijn taken
- Je weigert niet als een held iets van je vraagt.
Als laatste wandelde ik van zee tot zee
- en miste geen noot, verloor geen sleutel.


Klik op het gedicht en je ziet de achterkant, de kalender van de maand augustus.
Op de laatste dag, 20 augustus, schreef Jonatan dat het een tamelijk kalme ochtend was, met sterke stromingen in het noordoosten.
Sluit de kalender af.


Kist
Aan het voeteneinde van het bed staat een kist.
Bekijk hem en Ord ontdekt dat op het deksel een slotmechanisme zit.
In het midden zie je de afbeelding van aan mythologisch beest met het lichaam van een vogel en het hoofd van een vrouw. In de Griekse mythologie noemen ze zo'n beest een harpij.
Links en rechts van de afbeelding zijn vakjes waarin je getallen kunt draaien.
Onder de afbeelding is een sleutelgat.


Telescoop
Voor het raam staat een telescoop. Kijk erdoor. Jonatan heeft een speciale, vervormende lens op de telecoop gezet, zodat hij zijn eigen sterrenstelsel creëerde.
Houd de linker muisknop ingedrukt aan de randen van de cirkel om de telecoop in alle richtingen te bewegen. Dit kan alleen als hij ingezoomd is.

Klik rechtsboven op 'Zoom out' en Ord ziet een aantal sterrenstelsels. Hij noteert ze in zijn aantekenboek.
Bekijk de sterrenstelsels in je aantekenboek. Een van de stelsels heet 'harpy' (harpij). Dat kan geen toeval zijn.

Bestudeer de stand van de acht sterren in het harpij-stelsel.
Kijk nog eens door de telescoop en probeer het harpij-stelsel te vinden.
Je vindt het stelsel bij de stand 4 en 8.

         

Je kunt dit alvast op de kist naast de afbeelding instellen, maar je hebt ook nog een sleutel nodig. Op zoek dus.


Schaakspel
In het midden van de hut staat een tafel. Hier staat een schaakbord op. Bekijk het van dichtbij en je ziet dat er acht witte koninginnen en één zwarte koning naast het schaakbord staan. Het zwarte stuk lijkt vastgelijmd te zijn aan de tafel.
De witte stukken kun je beetpakken en op het bord zetten. Maar hoe?

Merk op dat het schaakbord 8 x 8 vakjes heeft.
De sterrenstelsels die Ord in zijn aantekenboek noteerde, staan op ruitjes van 8 x 8.
Het stelsel harpij bestaat uit 8 sterren.
Herinner je het boek in Jonatans bibliotheek met het schaakvraagstuk over de acht koninginnen die elkaar niet mochten bedreigen. Zo'n schaakkoningin mag dan horizontaal, verticaal en diagonaal niet in één lijn staan met een andere koningin.
In het harpij-stelsel staan de sterren precies op zo'n plek.

Pak de witte schaakstukken en plaats ze volgens het harpij-stelsel op het schaakbord.
Daarna kun je de zwarte koning oprapen. Het blijkt een vreemde sleutel (strange key) te zijn!


         


Kist
Bekijk het deksel van de kist weer van dichtbij.
Draai, als je dat niet eerder deed, de getallen naast de afbeelding op 4 en 8.
Gebruik de vreemde sleutel op het slot onder de afbeelding.
Nu schuift er een geheime lade open in de kist.

Haal uit de lade een toeristenbrochure (tourist brochure) en een visitekaartje (business card).

Bekijk het visitekaartje in je inventaris. Het is van ene Jorgen Andersson, journalist. Het telefoonnummer staat erbij.
Op de achterkant schreef Jonatan: "Geef hem wat hij wil hebben om de schattenjacht te continueren. Geef het niet op, lieve dochter!".

Bekijk de brochure in je inventaris. Hij geeft informatie over de diverse bunkers en andere militaire overblijfselen op het eiland. Een van de bunkers is omcirkeld. Ord denkt dat hij die wel kan vinden. Jonatan heeft op de achterkant van de brochure iets geschreven: "Mijn dochter, je moet het hol van de draak binnentreden. Dit is een manier."

Maar nu is het nacht en tijd om te rusten.
Klik op het bed en Ord gaat slapen.




Dag 3 - Jorgen Andersson  

Fardo
De volgende ochtend verlaat je de hut.
Loop het pad af om op de plattegrond van Fardo te komen en kies voor Fardo Port.
In de haven ga je naar links, met de ferry naar de grote plattegrond.


Telefoneren
Ga via de plattegrond naar Ords woning.
Klik op de telefoon en bel Jorgen, de journalist, op.
Zeg dat je zijn nummer van Jonatan Bergwall gekregen hebt. Jorgen verwachtte een telefoontje van Jonatans dochter, maar neemt genoegen met Ord als die zegt dat hij de schoonzoon van Jonatan is. Jorgen wil met Ord praten en geeft zijn adres.

Je kunt, als je wilt, nog even met Magnus bellen en hem vertellen wat je ontdekt hebt.
Magnus laat weten dat Ords ex-vriendin Johanna naar hem vroeg. Ord heeft geen interesse meer.


Jorgen Andersson
Ga via de plattegrond naar Cooper street, waar journalist Jorgen Andersson woont.
Jorgen vertelt dat Jonatan hij hij elkaar hielpen. Ze schreven beide voor het tijdschrift Sub Rosa.
Jorgen deed onderzoek naar de kerk op Fardo en Jonatan was bezig met onderzoek naar Wyvern Exports. Maar toen overleed Jonatan plotseling.
Jonatan gaf Jorgen iets in bewaring, dat hij pas mocht afgeven als Jonatans dochter dat nummer belde. Zijn dochter zou dan in ruil iets voor hem doen.

Zeg dat je wilt helpen.
Jorgen is bekend in de kerk van Fardo en kan zich daar niet meer laten zien. Als Ord hem helpt met de kerk, zal Jorgen hem in ruil toegang tot de bunker verschaffen.
De kerk is bezig een soort cultus te worden. Jorgen verdenkt de priester ervan een soort betaalschema ingesteld te hebben. Mensen betalen geld om vergeving van hun zonden te krijgen. Dat is middeleeuws en Jorgen wil dat openbaar maken.
Hij wil foto's van het boek waarin de priester die betalingen bijhoudt.

Ord kan bij de priester komen als hij zich voordoet als betalend lid.
De leden gebruiken een geheime zin als een soort wachtwoord, als ze willen betalen.
Jorgen heeft geen idee hoe die zin luidt.
Hij geeft Ord een camera.

Je kunt als je wilt daarna nog even met de journalist praten.
Verlaat tenslotte de woning van de journalist.
Ga via het bootje op de plattegrond naar Fardo.


Fardo - Gemeenschapsruimte kerk
in de haven van Fardo aangekomen, ga je het gebouw rechtsonderaan in. Het is de gemeenschapsruimte van het lokale kerkgebouw.
Kijk om je heen. Aan tafel zit een zakenman die nogal nerveus een kop koffie drinkt.

Duw eventueel op het belletje op de toonbank achteraan en een serveerster verschijnt.
Praat met haar. De kerkdienst is over een half uur afgelopen en dan zal het drukker worden.
De man aan de tafel is Stig, de eigenaar van visconcern Wyvern. Hij komt hier eens per week om even met de priester te praten, maar bezoekt nooit de dienst.
Als je meer wilt weten over Jonatan, zou je het aan de eigenaar van de supermarkt kunnen vragen, zeg ze.
Ze vraagt Ord of hij Stig even het boek (Latin book) wil overhandigen dat hij op de toonbank liet liggen, toen hij koffie bestelde.


Wachtwoordzin
Bekijk het boek in je inventaris. Het is een boek voor cursisten die Latijn willen leren.
Er steekt een briefje (faxed letter) uit het boek. Pak het en bekijk het in je inventaris.
Het is een fax van deze kerk. Ord vindt de tekst nogal cryptisch. Er staat "Mijn zoon, ik ben blij dat je onze diensten waardeert. Als je andere geschikte kandidaten vindt, weet je wat we zeggen: ken je taak! (know your job)". Verder staat er nog een vreemd genoteerde datum: 42/6 1984.

Geef het boek aan Stig, maar houd het briefje achter.
Kijk verder om je heen in de gemeenschapsruimte.

Helemaal rechts is een deur naar de privévertrekken van de priester.
De deur is gesloten en er brandt een rood lichtje naast de deur.
Hier kun je niet naar binnen.

Tegen de muur, naast de dubbele deur zie je een lage boekenkast staan.
Op de kast ligt een moderne rode bijbel.
Gebruik de fax op de bijbel, misschien slaat de tekst niet op een taak (job), maar op het boek Job in de bijbel en is die datum een referentie naar hoofstuk en vers.
Ord zoekt het op.
De tekst luidt: "Ik veracht mezelf berouwvol in stof en as".
Zou dit de zin zijn, die de geldgevers gebruiken?

Links van de lage boekenkast is de dubbele deur naar de kerkruimte.
Ga naar binnen.


Kerkruimte
Kijk om je heen.
tegen de muur, onder de portretten van heiligen, staat een lage kast. Op de kast ligt een wiebelige stapel papieren; liederen die wachten om ingebonden te worden.
Verder naar links is een balie, bij de deur naar de sacristie. Iemand heeft een briefje op de balie laten liggen. Lees het: "Ben even nieuwe inbindmappen kopen. Op tijd terug voor de dienst - Markus".


Sacristie
Ga de sacristie in en je ontmoet de priester.
Hij zegt dat dit een privéruimte is.
Antwoord met de wachtwoordzin "I despise myself and repent in dust and ashes".

De priester wist niet dat Ord een ingewijde was, maar hij zal een introductie voor hem organiseren. Hij vraagt of Ord weet dat hij een bijdrage moet leveren voor een volledige absolutie.
Hij vraagt naar Ords naam en die vertelt dat hij Ingmar heet.
De priester zegt dat hij aanstaande zondag om zeven uur kan komen.
De lijst met afspraken en klanten ligt blijkbaar open en bloot op het bureau.
Als je die wilt fotograferen, zul je de priester uit de sacristie moeten lokken.

Terwijl de priester bezig is aan zijn bureau, kijk je even rond.
Aan de linkerkant staat een secretaire. Hier ligt een koperen sleutel (brass key) op. Die kun je oprapen, maar alleen als de priester niet kijkt.
Na het noteren van de afspraak, wordt je naar buiten gewerkt.

Als het je niet de eerste keer lukt de sleutel te pakken, loop je weer naar binnen en vraag je wanneer ook weer die afspraak was (when did you book me again). Probeer dan meteen de sleutel te pakken als je je cursor weer hebt.


Priester weglokken
Loop helemaal naar rechts. Hier zie je rechts naast de uitgang een schakelkastje hangen, voor de verlichting en de kerkklokken. Het is afgesloten. Gebruik je kleine sleuteltje om het te openen.
Je kunt nu niet ermee rommelen, want dan zou de priester gaan zoeken naar het sleuteltje en Ord verdenken van diefstal.

Ga dus terug de sacristie in en vraag naar je afspraak.
Als de priester niet kijkt leg je snel de sleutel terug op de secretaire.
Verlaat de sacristie weer.

 

Ga naar de lage uitstalkast onder de schilderijen.
Links op de kast staat een brandende lantaarn. Blaas hem uit.
Haal de electrische handventilator uit je inventaris en plaats hem in de lantaarn. Het snoer hangt links van de kast naar beneden.

Langs de plint zie je een verlengsnoer. Haal het snoer uit het stopcontact links, bij de deur.
Plug dan het snoer van de ventilator in het rechter stopcontact.

Loop nu naar rechts, naar het open schakelkastje.
Klik erop om de kerkklokken aan te zetten.
Loop onmiddellijk helemaal naar links en verberg je achter de openstaande deur van de boekenkast.

De priester komt naar buiten en loopt naar het schakelkastje.
Loop naar de open deur van de sacristie, maar voor je naar binnen gaat, plug je eerst nog snel de stekker in het stopcontact.
De papieren die ingebonden moesten worden waaien weg en de priester zal ze weer moeten sorteren. Je hebt nu tijd om de sacristie te doorzoeken.


Bewijsmateriaal
Haal je camera tevoorschijn en maak foto's van de lijsten die op het bureau liggen.

Misschien is er nog meer wat je hier kunt doen.
Loop naar rechts. Open de brede deur. Het is een biechtstoel met twee hokken.
Rechts zie je de deur naar de gemeenschapsruimte. Het lichtje staat op rood, maar je kunt het van hieruit bedienen. Zet het op groen en ga dan de biechtstoel in.

Stig ziet aan de andere kant dat het licht groen is en komt naar binnen.
Hij ziet dat de biechtstoel open staat en loopt erin.
Nu mag Ord doen alsof hij de biecht afneemt.
Stig maakt eerst een grapje over de luidende klokken en vertelt dan dat hij wel blij met de absolutie en zegen van de priesteris, maar zich toch zorgen maakt over een scheepslading. Is hij verantwoordelijk voor hoe het spul wordt gebruikt? Het is toch de verantwoordelijkheid van die dictators hoe ze die wapens gebruiken? En waarom is de regering en Fosorb zo blij met die wapenproductie?
Stig heeft het er moeilijk mee. Wat zou zijn vader gezegd hebben als hij het wist.

Als Stig weg is, kom je uit de biechtstoel.
Maak de deur van de biechtstoel netjes dicht.
Ga dan door de deur naast de biechtstoel naar de gemeenschapsruimte.
Verlaat tenslotte het gebouw.


Jorgen Andersson
Neem de ferry en ga naar 'Cooper street', waar journalist Jorgen Andersson woont.
Vertel hem dat je de foto's gemaakt hebt en hij geeft je in ruil de wandelstok (cane) van Jonatan. Hiermee zou je de bunker kunnen openmaken, zegt hij.

Praat met Jorgen over Fosorb.
Ord vertelt dat hij Stig horde praten over zijn wapenleveranties.
Jorgen zegt dat de staat eigenaar is van wapenfabrikant Fosorb. De regering wil niet openlijk wapens leveren aan dictators, dus gebruiken ze stromannen, zoals Stig van Wyvern Export. Jonatan was met deze zaak bezig.
Jorgen vraagt of Ord hem compromitterend materiaal kan bezorgen. Het zou een geweldige scoop voor hem zijn.
Neem voorlopig afscheid van Jorgen en vertrek.


Bunker
Klik op de plattegrond op de boot en klik op het eiland op de bunker.
Daar aangekomen lees je het informatiebord.
De bunker is een van velen in een netwerk van strategische plaatsen uit WO2. Ze werden als opslagplaats en als schuilkelder gebruikt. Na de oorlog werden ze allemaal uitgeruimd en verzegeld met beton.
Dit is dus het 'hol van de draak' waar Jonatan over schreef.

Bekijk de ingang van de bunker. Die is inderdaad dichtgemaakt met beton.
Klim op het dak. Hier ziet Ord een oude zonnewijzer. Bekijk hem. Om hem te gebruiken, zou je iets in het gat moeten stoppen.
Haal Jonatans wandelstok uit je inventaris en stop hem in het gat.

Als je nu met de stok beweegt, hoort Ord raderen knarsen.
Het is dus de bedoeling dat je de stok op diverse getallen zet. Maar welke?

Herinner je het gedicht op de kalender die je boven Jonatans bed vond. Dat ging over wandelen met een wandelstok. De hint voor deze zonnewijzer!
Je kunt het gedicht nog eens nalezen in je inventaris.
Herinner je ook de boeken die Ord in Jonatans bibliotheek pakte.
- De wonderen waar je langs wandelde, gaat over de 7 wereldwonderen.
- Er zijn 4 Ruiters in het Boek van Openbaring.
- Een oude held met taken is Hercules en het waren`12 taken die hij kreeg.
- Van 'sea to sea' zonder een noot of sleutel te missen, klinkt muzikaal.
  Spreek 'sea' uit als 'C'. Van C tot C op een notenbalk is een octaaf, 8 noten.

Je hebt dus nu de getallen 7 - 4 - 12 - 8.
In het Romeins: VII - IV - XII - VIII.
Klik op de stok tot hij bij het juiste getal staat. Wacht even en je hoort een klik. Ord zal zeggen dat hij een radertje hoort draaien (It sounded lijke a gear moved somewhere).
Klik dan op de stok tot bij het volgende getal staat en wacht weer op de klik. Houd de volgrode van het gedicht aan.

Na het laatste getal beweegt er iets zwaars onder Ord. Ga naar de opening van de bunker. Het was geen gegoten beton, maar een deur!
In de bodem zit een gat. Ga naar binnen.


In de bunker
Onderaan de ladder aangekomen, kijk je om je heen.
Rechts van de ladder hangt een poster met een rode roos erop. Dit is een vreemde plek voor zo'n poster. Haal hem dus van de muur af.
Achter de poster was een geheim vak verborgen. Doorzoek het.
Ord vindt een cassettebandje (tape) en het tweede hoofdstuk van Jonatans boek.




Boek, hoofdstuk 2  

Klik aan de rechterkant van je inventaris op het boek-icoon om verder te lezen.

De oude Mimir staat op een kistje en spreekt de verzamelde bevolking van Angsmark toe.
Het is een maand geleden, sinds ze afscheid namen van Vithar, een heldhaftige jongeman.
Hij zoekt een nieuwe jonge held om op pad te sturen, om op zoek te gaan naar de magische hoorn. Het alternatief is slavernij aan de Vindar.

Een stukje verderop staan twee jongemannen die niet aanwezig waren. Een van de twee, Fenrir, weet dat hij de volgende is die op pad gestuurd wordt. Hj heeft het de vorige keer ter nauwernood weten te voorkomen, zonder verdacht te lijken.
Dan zien ze iemand in zee die naar het land zwemt. Een spionne van de Vindar? Ze besluiten zich even te verbergen.

Freja komt aan land en vraagt zich af of dit haar thuis is.
Ze ziet Fenrir en spreekt hem aan.
De andere jongeman komt tevoorschijn en blaast een slaappijltje naar haar.
Ze doorzoeken Freja en vinden de gouden hoorn.
Fenrir ruikt zijn kans, steelt de hoorn en gaat naar Mimir. Hij geeft de andere jongen opdracht om Freja naar de oude gevangenis te brengen. Niemand mag met haar praten.


Gevangen
Freja wordt wakker. De andere gevangene denkt zeker te weten dat ze een spion is.
Praat met hem. Hij heet Whyle en is de zoon van de molenaar. Hij wordt ervan beschuldigd goud uit de tempel te hebben gestolen.
Hij vertelt dat ze in de oude gevangenistoren buiten Angsmark zitten en dat zij als spion snel berecht zal worden.

De deur is aan de rechterkant. Roep door het getraliede raampje en surt verschijnt. Ook hij beweert nu dat ze een Vindar spion is en zegt dat ze Whyle met rust moet laten. Dus dat is precies wat je niet doet.

Op het bankje staat een schaal met pap. Schuif de schaal aan de kant, tot op de plek waar het klimopblaadje viel. Whyle schuift hem weer terug. Het is zijn pap, zegt hij.

Spreek Whyle aan.
- Vraag hem of hij hier niet wegwil (Do you not want to get out of here?). Hij beweert dat
  ze hem snel vrijlaten en zegt dat ze moet zwijgen.
- Vraag hem of hij werkelijk zo bang is van je krachten (Are you really that afraid of my
  powers?). Stoer als hij is, zegt hij dat hij niet bang is voor haar stem.
  Freja daagt hem uit en Whyle beweert dat hij getraind is haar te weerstaan.
- Zeg dat je inderdaad met je stem controle over hem kan krijgen (It's true, I can use my
  voice to control you). Freja beweert dat ze hem met haar stem kan overtuigen zijn
  pap af te geven.
  Whyle demonstreert dan zijn sterkere wil, door meteen zelf van de pap te eten.

Kijk om je heen of er iets is dat je kunt gebruiken.
Langs de muur groeit giftige klimop (devil's ivy). Freja wil die niet met haar handen aanraken.
In het midden van de cel liggen een paar kiezelstenen (pebbles) op de grond. Raap ze op.
Over het rooster in het plafond hipt zo nu en dan een rode vogel heen en weer.

Het is even mikken, maar gooi met je kiezelsteen naar de vogel. Hij fladdert en er valt een klein blaadje van de klimop naar beneden.
Klik onmiddellijk op de pap nadat je gooide, zodat het blaadje klimop in de pap valt.

Spreek dan Whyle weer aan en daag hem nogmaals uit.
Hij eet de pap en even later heeft hij maagkrampen.

Loop meteen zover mogelijk naar rechtsonder, zodat je achter de deur staat.
Als je op de juiste plek staat, zal bewaker Surt naar binnen komen.
Freja schakelt hem uit.


Oude toren
Kijk om je heen.
Aan de rechterkant staat een tafel. In de hoek achter de tafel staat een rugzak. Maak hem open en Freja haalt haar bezittingen eruit. De dolk (dagger), de ring met de robijn (ring with ruby) en het stukje zwavel (brimstone).

Dan komt een kraai aanvliegen met een briefje aan zijn poot.
Klik op de kraai en Freja pakt het briefje (note).
Lees het in je inventaris: "Mimir verliest geen tijd en wil het ritueel met me voorbereiden. Ik krijg geen kans naar de gevangenis te komen. Morgen ben ik de oorlogsheld. Zorg voor alles tot ik terug ben. Je moet de gevangene lozen. We hebben haar nooit ontmoet. Ze was nooit hier. Je loyale vriend, Fenrir".

Freja denkt niet dat er acuut gevaar voor haar dreigt.
Loop door de grote opening en verlaat de gevangenistoren.


Cottage - Torgav
Onderaan de heuvel ligt een klein huis met een mooie tuin. Een vriendelijke geit graast.
De wegwijzer geeft aan dat het dorp Angsmark een mijl ten westen van hier ligt.

Klop op de deur van het huisje en ga naar binnen.
Je ontmoet een vriendelijke man, die bezig is een snoeimes te slijpen. Hij heet Torgav.
Nadat Freja haar verhaal verteld heeft, legt Torgav uit dat het dorp in een koude oorlog verwikkeld is met Vanstanwind, waar de Vindar wonen. Niemand weet eigenlijk waarom.
Hun fanatieke dorpsoudste Mimir heeft oude geschriften bestudeerd en een manier gevonden om de Vindar te verslaan. Een legende zegt dat je op een gouden hoorn moet blazen bij de heilige grafkist. Er zal dan een machtige oorlogsgeest verschijnen.
Mimir stuurde jonge dappere mannen naar het eiland van de draken om de hoorn te halen. Torgavs adoptiezoon Vithar was de laatste die ging.
En nu heeft Fenrir de hoorn en hangt de held uit.

Praat verder.
Surt zal alles doen wat Fenrir zegt. En na het ritueel zullen die twee achter Freja aankomen. Ze is de enige getuige van hun misdaad. Torgav meent dat ze Surt moeten laten verdwijnen voor Fenrir terugkomt.
Nadat er op de hoorn geblazen is, zal er vast een bloedige oorlog uitbreken. Nu zijn zoon dood is, maakt het Torgav niets meer uit. Het dorp had toch al geen toekomst meer met Mimir aan het hoofd. Mimir houdt het dorp stevig in zijn greep en heeft onder andere alle boten verbannen, zodat niemand het dorp kan verlaten.
Freja wil proberen om Fenrir tegen te houden. Zonder oorlog kan Freja immers makkelijker haar thuisland vinden. Het ritueel is die avond.

Geef Torgav de ring die je in de boot op het drakeneiland vond.
Hij herkent de ring. Vithar schreef erover in zijn laatste brief, nadat hij de neutrale haven Avaheim bereikt had. Vithar had een meisje ontmoet en ringen met haar uitgewisseld. Hij zou haar weer treffen nadat hij het drakeneiland bezocht had.
Torgav vraagt of Freja de ring terug kan brengen naar het meisje in Avaheim, zodat ze niet denkt dat Vithar haar vergeten is. Haar naam is Ithyn.

Neem voorlopig afscheid en verlaat het huis.


Oude toren - optioneel
Als je wilt, kun je wraak nemen op Surt.
Ga de heuvel op naar de oude toren.
Haal je dolk tevoorschijn en maak het raampje van de cel open.
Tot Ords verbijstering leest hij dat Freja Surt doodt.
Klik op het boek om verder te lezen.


Boothuis
Ga bij de wegwijzer naar links, richting dorp.
Je arriveert als eerste bij een wachttoren met een bel.
In de verte ligt een verlaten boothuis.
Verder langs de weg zie je een aantal netten te drogen hangen en achter de netten is soort oven waarin de vissen gerookt worden. Er smeult nog iets in de oven.
Nergens zijn mensen te zien.
Loop verder over het pad naar het dorp.


Dorpsrand
Bij de rand van het dorp staat een oude dorre boom.
Er scharrelen wat kippen, maar nergens een mens te zien.
Ga verder het dorp in.


Dorpsplein
Ook in het dorp ziet het er verlaten uit.
Rechtsvooraan is het huis van dorpsoudste Mimir.
Rechtsachteraan ligt een herberg (inn).

Helemaal achterin zit een bewaker naast een grote gesloten poort. Spreek hem aan.
Vertel dat je Torgaz's gast bent en hij is bereid om een beetje beleefd te zijn.
Informeer naar Mimir en Fenrir.
Olaf vertelt dat iedereen door de poort naar de berg met hun heiligdom is gegaan voor het ritueel. Alleen iemand met een speciale boodschap voor Mimir mag nu nog door de poort.
Hij vertelt dat hij Jonar nog verwacht met een speciaal ingrediënt voor het ritueel.

Bekijk de grote poort. Klik erop om hem van dichtbij te bekijken.
De poort is afgesloten met een vier schuifsloten met iconen erop.


Herberg
Ga de herberg in en praat met de waard.
Zo te horen is hij ook niet zo blij met Mimir, die het dorp voor de buitenwereld gesloten houdt. Het is niet goed voor de klandizie en zijn voorraad. Hij heeft alleen droog brood, waterige soep en sterk bier.

Informeer naar Jonar. De waard vertelt dat Jonar een van Mimirs leerlingen is. Hij is waarschijnlijk in het huis naast de toren te vinden.
Vraag de waard naar het slot op de poort.
Er zijn maar weinig mensen die weten hoe de poort open moet. Hij heeft gehoord dat die mensen een raadsel moeten onthouden, waarmee je de combinatie voor het slot kunt onthouden.
Verlaat de herberg weer.


Jonar
De toren staat tegenover de herberg. Ga het huis rechts naast de toren in.
Praat met Jonar.
Hij vertelt dat ze in het heiligdom op de berg met de geesten praten en aan de goden offeren. Nu Mimir het ritueel voorbereidt mag Freja het heiligdom niet bezoeken.
Alleen hijzelf mag er naar toe. Hij moet nog een ingrediënt zoeken.
Mimir en zijn volgelingen zijn de enigen die de heilige geschriften kunnen lezen en daarom zijn ze geschikt om het volk te leiden in een oorlog met de Vondar te voeren.

Jonar schept nogal op over zijn hersens.
Vraag hem of hij echt zo slim is. (Are you really that clever?) en Freja zegt dat zijzelf ook slim is en vraagt of Jonar haar kan testen.
Hij geeft haar uiteindelijk vier raadsels:
1. "Als ik de jouwe ben, moet je me houden. Geef je me aan de anderen, dan zal ik sterven".
2. "Ik heb een hoofd, een voet en vier benen. Wat ben ik?"
3. "Ik volgde je naar bed afgelopen nacht. Ik leidde de weg er naar toe. Ik hield je een poosje
    gezelschap, maar pas toen ik stierf kon je in slaap vallen".

4. "Degene die me bouwde wil me niet. Degene die me kocht heeft me niet nodig. Degene die
    me nodig heeft, weet het niet".


Freja zegt dat ze de antwoorden niet weet, zodat Jonar heel tevreden kan zeggen dat ze alles maar aan mensen zoals hij en Mimnir moet overlaten.

Kijk om je heen.
Lees het briefje dat links achter de kaars op tafel ligt.
Er staat: "Schubben van basilisk, melk van capricornus, tanden van sphinx".
Melk van capricornus is nog niet doorgestreept. Zou dit het ingrediënt zijn dat Jonar nog nodig heeft?
Verlaat de woning.


Melk van capricornus
Loop de herberg in en vraag de waard naar melk van capricornus.
Hij heeft ervan gehoord. Die melk is bruin en ruikt naar de hel.
Verlaat de herberg.

Ga naar Torgav.
Rechtsachteraan in zijn huisje staat een emmer (bucket) op een bankje. Leen hem.
Ga naar buiten en gebruik de emmer op de geit.
Freja melkt de geit en heeft dan een emmer melk (milk).
Bekijk de melk in je inventaris. Hij is wit.

Ga weer Torgavs huisje in.
Rechtsvooraan onder het bed bewaart Torgav zijn groentenvoorraad. Je kunt één soort groente oppakken.
Pak bijvoorbeeld de 'slender sticks'. Gooi ze in je inventaris in de melk en bekijk de melk. Die is nu grasgroen. Dit is niet de juiste kleur.
Pak een andere groente en Freja ruilt ze vanzelf om in de inventaris.
Doe je twee keer dezelfde groente in de melk, dan gooit Freja de melk weg.
Je kunt ook met gekleurde melk op de geit klikken om nieuwe witte melk te krijgen.

Haal een emmer witte melk bij de geit.
Gooi dan eerst een 'Round Root' (gele melk), daarna een 'Himrian Beet' (oranje melk) en tenslotte de 'Deep Berries' in de emmer. Je hebt nu bruine melk (brown milk).
Verlaat het huis.

Ga naar de netten bij het strand.
Haal het stukje zwavel (brimstone) uit je inventaris en plaats dat in de rookoven achter de netten. De zwavel begint te stinken.
Plats dan de emmer bruine melk in de oven, zodat de melk de zwaveldampen kan opnemen.
Pak even later de emmer met stinkende bruine melk weer uit de oven.


Grote poort

Loop verder naar het dorp en bekijk de grote poort van dichtbij.
Herinner je de raadsels van Jonar.
De antwoorden zijn: 1.vraag - 2.bed - 3.brandende kaars - 4.doodskist.
Schuif de grendels naar links en zet de iconen van de raadsels tussen de rode driehoekjes onder elkaar.

Freja hoort geratel en het slot is open.
Klik op de poort en de wacht houdt je tegen. Alleen iemand met het speciale ingrediënt mag langs. Freja laat hem automatisch de melk zien en de wacht laat haar passeren.


Smaragdgrot
Na een lange poos dwalen door donkere gangen, arriveert Freja in een grot die door fosforiserende smaragden wordt verlicht.
Midden in de grot ligt een opengeslagen boek op een standaard. Bekijk het.
Freja vermoedt dat het demonische tekens zijn en wil er niets mee te maken hebben.

Aan de andere kant van de grot is een poort.
Maak hem open en Freja stapt in het zonlicht.
Dit is het einde van hoofdstuk 2.




Anna  

Bunker
Ord staat nog in de bunker en vindt het jammer dat het spannende verhaal hier afbreekt.
Maar nu is het tijd om dat cassettebandje van Jonatan af te luisteren, want het einde van de schatzoektocht is nog niet in zicht.
Klim langs de ladder omhoog om de bunker te verlaten.


Wyvern Exports
Ga vanaf de bunker over het pad naar onderen, de heuvel af.
Ord arriveert bij de Wyvern maatschappij. Bekijk het het schip in de haven. Daar kom je alleen bij via het gebouw, zo te zien.
Bekijk het gebouw. Ord zegt dat Wyvern een naam is voor een bepaald soort draak. Misschien is dit wel de draak waar Jonatan over schreef en is dit het hol van de draak. Interessant.

Loop naar de poort van het terrein.
Via de intercom krijgt Ord te horen dat hij een afspraak nodig heeft om binnen te kunnen komen. Hij zou niet weten met wie en het is ook niet echt de bedoeling, dus bedenkt hij zich.
Loop over het pad terug naar links en rechtdoor naar de plattegrond.


Fardo haven
Ga naar de de haven van Fardo.
Voor de lokale supermarkt staat een activiste, die folders uitdeelt.
Neem een folder (flyer) aan.
Bekijk de folder in je inventaris. Hij roept op tot het redden van de zee-otters. Maar aan de achterkant staat een handgeschreven tekst: "Blijf lopen, bel dit nummer, drie keer over laten gaan, hang op, ontmoet me dan in de Iron Square". Vreemd, waarom kan die activiste hem niet gewoon hier aanspreken?


Bergwall Estate
Neem de ferry en ga naar de 'Bergwall Estate'.
Ga de bibliotheek in. Gebruik het cassettebandje dat je in de bunker vond, op de cassettespeler die op tafel ligt.
Je hoort de stem van Jonatan. Hij zegt dat de bunker ooit de plek was waar Sara's moeder werkte. Zij vertelde Jonatan dat niet alle bunkers zijn afgesloten en dat het netwerk van gangen nog operationeel is. Sara kan hier informatie vinden over het vuile spelletje dat gespeeld wordt. Sara krijgt de opdracht om een bepaald persoon te stoppen.
Zou hij Jonatan Stig bedoelen of iemand anders?

Ga de woonkamer in.
Gebruik de telefoon. Je kunt eventueel Magnus opbellen, die over Johanna blijft zeuren.
Sara neemt niet op.
Jorgen wil niet over de telefoon praten.
Bel dan maar de activiste op, die je de folder over de zee-oters gaf. Misschien weet zij ook meer over Wyvern Exports.
Doe wat op het briefje stond. Laat de telefoon drie keer overgaan en hang op.
Nu staat de Iron Square op je plattegrond.


Iron Square - Glenn's bar
Op het plein aangekomen, zie je wel een grote fontein, maar geen activiste.
Achter de grote fontein is 'Glenn's bar'. Ga daar naar binnen.
De activiste staat bij een jongeman met een zonnebril. Spreek haar aan.
De jongeman, Axel, is nogal beledigd als hij begrijpt dat de activiste niet onder de indruk van hem is. Hij vraagt of hij soms over te moeilijke dingen sprak en hij noemt een paar.
Corrigeer hem en hij vertrekt.

De activiste plaagt Ord. Hij is vijf minuten te laat. Haar naam is Anna.
Ze vraagt of Ord de dood van Jonatan Bergmann onderzoekt.
Zeg eerlijk dat je niet de dood van Jonatan onderzoekt.
Anna weet dat je voor Sara werkt en je in Fardo aan iedereen vragen stelt. Ze concludeert dat je Jonatans raadseltjes onderzoekt.

Sara is een privé-detective en doet wel onderzoek naar de dood van Jonatan. Ze hoopt informatie te kunnen uitwisselen met Ord. Ze werkt voor Patrik, Sara's broer. Het gaat om de levensverzekering die niet uitgekeerd wordt, omdat de zelfmoord binnen twee jaar na het afsluiten ervan plaats vond.
Als Ord informatie voor haar heeft, kan hij haar hier in de bar vinden.

Spreek Anna weer aan en praat met haar.
Vraag naar Patrik. Ze zegt dat hij geen contact heeft met de familie en ook niet over ze praat. Hij doet nogal geheimzinnig en gaat vaak voor langere tijd naar het buitenland.
Anna wil Patriks adres niet zomaar geven. Ze wil informatie in ruil.


Bezoekers bar
Kijk om je heen in de bar.
Vooraan zit iemand aan een tafeltje die moeizaam probeert zich te concentreren op zijn boek. Het is een boek van Jonatan Bergwall. Dat wil je wel nader bekijken.

Aan de linkerkant staat een rocker bij een jukebox. Die wil graag andere muziek.
Bekijk de rode sofa die rechtsonder in de bar staat. Misschien liggen daar munten.
Ga op de sofa zitten en klik een paar keer. Ord vindt inderdaad drie munten (coins).

Geef de rocker een muntje en hij zet wat pittiger muziek op.
Dit is teveel voor de lezer, die wegrent en zijn boek achterlaat.
Raap het boek op. Het heet 'Death awaits', een thriller met meesterdetective Kent Vikland in de hoofdrol.

Spreek Anna nog eens aan als je wilt en vraag of ze vaker hier in de bar komt.
Anna wil weten wat Ord's werk is. Zeg de waarheid, dat je een literair student bent en hobby cryptoloog. Nu begrijpt ze hoe je Jonatans raadsels kunt oplossen.
Ord vraagt zich af waarom Anna hem vertrouwt en zoveel vertelt.
Anna volgt hem al een poosje en vindt dat hij een betrouwbaar gezicht heeft. Maar ze waarschuwt hem dat het niet ongevaarlijk is wat hij doet.

Verlaat de bar.
Je kunt, als je wilt, een muntje in de fontein gooien.


Jorgen Andersson
Ga naar Jorgen Andersson en praat met hem over de vermeende moord op Jonatan.
Hij zegt dat Jonatan niet suicidaal was. Zonder dat zelfmoordbriefje dat de politie vond zou hij het niet geloofd hebben.
Verlaat Jorgen.


Fardo - supermarkt
ga via de plattegrond naar Fardo.
Ga de supermarkt (convenient store) in en praat met de man achter de toonbank.
Informeer naar de Wyvern maatschappij. Hij kent Stig, de jonge eigenaar, die het bedrijf van zijn vader overnam en succesvol maakte. Stig is nogal gestressed en heeft altijd haast.
Over de bunkers en Jonatan Bergwall heeft hij niets te melden dat je niet al wist.

Vraag hem over de vermeende moord op Jonatan.
Hij heeft er niets over gehoord. Jonatan heeft bij hem een boot gekocht. Tijdens een rit vroeg in de ochtend heeft hij een fles whiskey opgedronken en is overboord gesprongen. De winkelier heeft nog steeds de boot in bezit, die niet ver van zijn boothuis dreef. Niemand van de familie heeft ernaar gevraagd.
De winkelier is ervan overtuigd dat het zelfmoord was, want Jonatan schreef vlak voor zijn dood een boek met de titel 'My Last Secret'.
Ord mag de boot wel bekijken.

Spreek de winkelier weer aan en vraag of je de boot kunt gaan bekijken.
De winkelier gaat mee als hij klaar is met het invullen van zijn kruiswoordpuzzel. Die moet namelijk vandaag nog op de brievenbus.
Ord krijgt de kruiswoordpuzzel (crossword).

Bekijk in je inventaris de kruiswoordpuzzel.
Ord kan hem invullen, op één woord na.
Rechtsklik nog een keer op de puzzel. Nu zegt Ord dat de laatste vraag over een detective van Bergwall gaat. Je ziet nu de puzzel.

2 horizontaal is: Late Bergwall PI (De detective van overleden Bergwall).
In het boek in Glenn's bar las je dat de naam van die detective Kent Vikland is.
Klik op de regel die je moet invullen en er verschijnt een popup-scherm. Typ op je toetsenbord VIKLAND in. Klik op de entertoets om te bevestigen.

Geef de kruiswoordpuzzel terug aan de winkelier.
Spreek hem dan nog eens aan over het bezoekje aan de boot.
Ze vertrekken meteen.


Boothuis
De winkelier blijft wat papierwerk doen in het kantoor, zodat Ord op zijn gemak kan rondkijken.

Meteen om de hoek van de deuropening staat de roeiboot van Jonatan.
Kijk in de boot. Ord ziet dat er iets in de planken gekrast is, maar het is te vaag om te kunnen lezen.
Misschien kun je er een afdruk van maken.

Kijk om je heen.
Links van de deuropening hangt een onbelangrijk briefje over het sluiten van de deuren. Steel het. Rechts van de deur staat een pot verf op de grond. Haal het roerstokje (stick) eruit.
Aan de rechterkant staat een brander bij een oplegger. Zet de brander aan.
Houd je roerstokje in de vlam om een verkoolde punt (burned stick) te krijgen. Zet de brander weer uit, als je wilt

Bekijk de boot van dichtbij.
Leg het briefje op de krassen.
Gebruik je verkoolde stokje erop en je hebt een Kopie van de krassen (carbon copy).
Raap het op en bekijk het in je inventaris.
Er staat: 'Max zag ons'. Heel vreemd, vind Ord.
Verlaat het boothuis.


Max
Ga naar de haven van Fardo.
Ga de winkel in en je ziet dat de winkelier alweer achter de toonbank staat.
Spreek hem aan en vraag naar 'Jonatan's boat'. Ord informeert dan of de winkelier iemand kent die Max heet.
Hij vertelt dat hij een Maximiliaan kent, maar als je meer informatie wilt, kun je het beter aan de dame vragen die in de kerk voor de koffie zorgt.

Ga de kerk in.
Duw op het belletje op de balie en Anita komt tevoorschijn.
Vraag ook haar naar 'Jonatan's boat' en ze vertelt je dat Maximiliaan een gepensioneerde fotograaf is, die in het huis naast het hare woont. Hij is momenteel afwezig, maar foto's van hem worden geëxposeerd in het restaurant bij Red Rock.


Red Rock
Neem de ferry en ga via de plattegrond naar Red Rock, net aan de overkant van de rivier.
Het restaurant heet de 'Sea Cat'. Ga naar binnen.

Aan de wand hangen foto's van Maximiliaan Hjortlund. Op de tweede foto van links is een boot te zien, maar de gezichten van de mensen op de boot zijn niet duidelijk te zien.

Spreek de man biij de receptie aan.
Hij heeft jammer genoeg geen vergrootglas voor je.
Aan het plafond hangt een lamp met kristallen. Ord zou graag een van die kristallen willen pakken om als lens te gebruiken.

In de achterwand is een raampje dat je via een hendel kunt bedienen.
Rechts achter de plant staat een radiator. Zet hem aan, zodat het erg warm wordt hier.
De receptionist gebruikt vervolgens zo nu en dan de hendel om het raampje open en weer dicht te zetten.
Wacht tot hij het raampje opent en klik dan op de uitgang (exit). Ord zet de deur open, er ontstaat tocht en een van de kristallen valt op de grond.

Raap het kristal (prism) op.
Gebruik het kristal op de tweede foto van links en je ziet een stukje in close-up.
Klik erop en Ord ontdekt dat Jonatan in zijn boot op de foto staat, op de dag dat hij stierf. En naast hem zit Veronika, de verpleegster!
Verlaat het restautant.


Je kun via de plattegrond naar Ords woning gaan en daar proberen Sara op te bellen.
Ze neemt nog steeds niet op.
Je kunt ook naar het huis van de Bergwalls gaan, maar dat lijkt totaal verlaten.


Anna
Ga via de plattegrond naar 'Iron Square' en loop Glenn's bar in.
Spreek Anna aan over Jonantans boot en Ord vertelt haar wat hij ontdekt heeft.
Ze zegt dat Veronika nu haar eerste verdachte is en als ze voldoende informatie heeft, die aan de politie zal geven.
Ord krijgt het adres van Sara's broer Patrik.


Patriks flat
Je kunt via de plattegrond naar Patriks appartement gaan.
Hij is niet thuis en de deur is gesloten.




Wyvern Exports  

Bunker
Er zit niets anders op dan doorgaan met het volgen van Jonatans aanwijzingen op het cassettebandje: toegang verkrijgen tot Wyvern Exports.

Ga via de plattegrond naar fardo en dan naar de bunker.
Klim de ladder af. Kijk beneden om je heen.
In de voorgrond staan een paar dozen. Op een van de dozen ligt een oude juten zak (old sack). Raap hem op, hij kan nuttig zijn.

Bekijk het apparaat dat achter tegen de muur staat. Er zitten schakelaars op. Een van de schakelaars heeft het label 'ventilator'. Zet hem nog niet aan.
Doorzoek de laadje onder in het apparaat en je vindt een spuitbus foelie (mace).

Bekijk de deur aan de rechterkant. Hij is onlangs nog gebruikt.
Maak de deur open en ga een tunnel in.


Ventilatie
In deze tunnelgang zie je helemaal rechts een deur, waarachter je stemmen hoort. Het is echter niet verstandig om door de deur te gaan, als je niet weet wie je aan de andere kant opwacht.
Rechtsklik nog eens op de deur. Ord hoort aan de andere kant iemand door een walkie-talkie zeggen dat hij erge honger heeft.

Langs het plafond loopt een ventilatiebuis.
Linksbovenaan zie je de ventilator.
Klim omhoog op de kratten en pak de ventilator eruit.
Bekijk hem in je inventaris. Klik onderaan de close-up op het draaipijltje om de achterant te zien. Klik dan op het rode en groene kabeltje en Ord verwisseld ze van plaats.

Erachter is een vakje (compartment). En links in dat vakje zit een gat (hole), dat de verbinding is naar de linker kamer. Die wil je dichtstoppen.
Stop de oude juten zak in het gat. Let erop dat je hem in het 'hole' stopt en niet in het 'compartment'.
Zet dan de spuitbus in het vak (compartment).
Plaats tenslotte de andersom werkende ventilator terug.

Ga naar de linker kamer en zet op het apparaat de schakelaar van de ventilator aan.
Loop de tunnel weer in.
Ord hoort hoe de man aan de andere kant van de deur zijn post verlaat. Het foelieluchtje was teveel voor zijn honger.
Dan valt door de tocht de deur achter hem dicht.


Deurslot
Links van de deur waarachter je de stemmen hoorde, hangt een roodverlicht cijfercodeslot.

Op de verlichte muur zie je vier vreemde tekens.
Ze lijken op de tekens die Freja in hoofdstuk twee van Jonatans boek zag.
Vergelijk ze. Als je op het boek-icoon in je inventaris klikt, opent het op de plek waar Freja in de smaragdgrot staat. Je kunt het boek op de standaard bekijken.
Je ontdekt dat het de getallen 6 1 2 5 zijn.

       

Bekijk het cijfercodeslot van dichtbij.
Toets 6125 in en het lichtje gaat groen branden.
Maak de deur open en ga naar binnen.


Fabriekshal
Als Ord de fabriekshal instapt, hoort hij dat de weggelopen bewaker wordt opgeroepen.
Ze komen natuurlijk naar hem zoeken, dus Ord moet zich snel verbergen.
Kijk rond.
Overla staan kratten. Op de kratten in het midden van de ruimte ligt een rol tape. Steel hem.

Op het bureau ligt een folder met de naam 'The Good Samaritan'. Ord haalt de papieren eruit en vervangt ze door de foldertjes die hij bij zich heeft.
Kijk in je inventaris naar de papieren.
Wyvern Export stuurt agenten naar instabiele landen om daar de onrust groter te maken. Vervolgens halen ze de partijen over om Zweedse wapens te kopen. Dit klinkt niet goed.


Kraan
Rechts naast het bureau is de deur naar buiten.
Er loopt een rails heen, waarop een karretje staat.
Til het deksel op van het wagentje erachter. Er ligt een zwaar wapen in. Als je dat eruit kon krijgen, kon je je in dat wagentje verstoppen.

Aan het plafond zie je een kraan aan een balk.
De bediening voor die kraan zie je links van de deur. Het gele paneel. Klik erop en er verschijnen vier richtingpijlen.
Gebruik ze om de haak tot boven het handvat op het wapen te manoevreren.
Hijs het wapen dan omhoog, tot het op één lijn hangt met de metalen balk met het rode lint, dat je aan de linkerkant ziet. Eronder staat een grote afvalbak.

       

Haal het de plakband uit je inventaris en plak hem over de linker knop. De kraan zet zich in beweging naar links. Als het wapen tegen de metalen balk stoot, valt hij van haak af, in de afvalbak.
Maar je hebt nu net tijd genoeg om in de krat op het wagentje te klimmen, voordat Stig op het geluid afkomt.
Stig geeft opdracht geeft om deze laatste krat naar het schip te brengen.


Schip Ord belandt in het ruim van het schip. Hij klimt uit de krat en verbergt zich achter de deur.
Stig komt binnen, controleert de krat en ontdekt dat hij leeg is. Hij geeft opdracht om hem te halen en te vullen.
Als Stig naar de deur loopt, haal je snel je tape uit de inventaris en klik je ermee op de deur. Ord plakt de sluitpin af.

Als Stig weg is, kun je de deur open maken.
Je zult je moeten haasten om op tijd van het schip te kunnen ontsnappen.

Ga de gang op.
Je bent op de 2de verdieping.
Loop de trap op naar de 3de verdieping. Je hoort stemmen.
Ga snel in de hoek links van de witte deur staan.
Stig komt naar buiten. Hij geeft de kapitein opdracht om op 'haar' te letten, hij wil even naar het dek een frisse neus halen.

Kajuit
Loop langs de open deur naar rechts en ga de kajuit in.
Het schip staat op het punt te vertrekken.
Kijk om je heen.

Aan de overkant is een patrijspoort, waardoor je kunt ontsnappen, maar Ord wil niet gaan, zonder iets mee te nemen.

Op het bed ligt een koffertje. Maak het open en kijk erin. Het zit vol met papiergeld. Maar Ord wil dat niet stelen.
Doorzoek de jas die aan de kapstok hangt. Ord vindt een huisdeursleutel (key).
Doorzoek het zijvakje (side pocket) van de rolkoffer die voor het bed staat. Ord vindt diverse paspoorten en bekijkt het Zweedse exemplaar wat nauwkeuriger. Het staat op naam van Jonas Sebastiaan Alm, waarschijnlijk een valse naam. Sluit de close-up en Ord neemt het valse paspoort (passport) mee.

Klim uit de ronde patrijspoort naar buiten.
Klik op het water en Ord springt.
Hij wordt even later door de Fardo ferry opgepikt en aan wal gebracht.


Jonatans hut - Sara
Ord besluit naar Jonatans hut te gaan en treft daar tot zijn verrassing Sara.
Hij vertelt haar het hele verhaal.
Sara verwacht later die avond Veronika, die haar komt helpen de spullen van Jonatan op te ruimen.
Besluit daar te blijven en ze droogt en strijkt ook nog zijn kleren.

Praat met Sara over de vermeende moord op Jonatan. Ord vertelt over de privé-detective en de boodschap op de boot.
Praat met Sara over Veronika. Ord vertelt haar dat ze bij Jonatan in de boot zat. Sara wil er zelf met Veronika over praten die avond. Hij liegt dat hij het aan niemnd verteld heeft.
Praat met Sara over haar broer Patrik. Ze vertelt dat hij inderdaad met de hele familie gebroken heeft. Hij zit vaak in het buitenland.
Vertel haar over 'The Good Samaritan' papieren en dat Patrik daarin als agent genoemd wordt. Ze hoort het aan en weet ook niet wat ze verder met die informatie moet. Hij is haar broer, maar ze heeft geen invloed op zijn leven. Laat Sara het valse paspoort zien. Ze herkent Patrik, haar broer.
Zou de sleutel dan van zijn appartement zijn?
Verlaat de hut.


Anna
Ga met de ferry naar de overkant en ga dan naar het 'Iron Square'.
Loop Glenn's bar in.
Spreek Anna nog eens aan en zeg dat ze het onderzoek naar Veronika heel even moet stopzetten. Ord wil immers Sara de kans geven met Veronika te praten.

Na enig aandringen belooft Anna nog even te wachten.
Verlaat de bar.


Patriks flat
Ga via de plattegrnd naar Patriks appartement.
Gebruik de sleutel om de deur open te maken en ga naar binnen.

Je ziet Patriks jas aan de kapstok hangen. Hij heeft het schip dus verlaten en kan ieder moment opduiken.
Loop naar rechts, naar een wit ladekastje.
Maak een lade open en Ord ziet vindt hoofdstuk III van Jonatans boek.

Maar dan komt Patrik binnen.
Gelukkig wordt Ord gered door Anna.
Pak hoofdstuk III van Jonatans boek uit de lade en verlaat de flat. Anna geeft hem de wijze raad snel te maken dat hij wegkomt. Patrik heeft hem gezien, maar weet niet wie hij is.
Verlaat het gebouw.


Jorgen
Ga naar Jorgen in 'Cooper Street'.
Praat met hem over 'The Good Samaritan' en Ord geeft hem de papieren die aantonen dat Partrik en Osorb erbij betrokken zijn.
Jorgen is erg erg blij mee, Dit is een echte scoop.
Hij vraagt zich alleen af hoe dit Ord en Sara zal beïnvloeden.
Verlaat de woning.


Ords woning
Ga via de plattegrond naar Ords woning.
Klik hier op het boek-icoon om hoofdstuk 3 te lezen.




Boek, hoofdstuk 3  

Ritueel
Klik op de port en Freja stapt naar buiten.
Ze staat onderaan de heuveltop, waar Mimir en Fenrir bezig zijn het ritueel voor te bereiden. Op het altaar ligt een geslacht beest. Het bliksemt.

Aan de rechterkant zie je een primitieve tent.
Tegen de linker stok staat een verrekijker (spyglass). Raap hem op.
gebruik de verrekijker op de horizon aan de rechterkant.
Freja ziet de drakendochter boven zee vliegen, op zoek naar wraak.

Gebruik je dolk op de linkerkant van het tentdoek (canvas) om er een stuk vanaf te snijden.
Gebruik het vochtige doek op het kampvuur en Freja maakt drie wolkjes om de draak te roepen.

Dan wordt Freja ontdekt.
Fenrir zegt dat ze een spionne is, maar Mimir vindt dat momenteel niet belangrijk. Hij wil verder met het ritueel.
Freja legt uit dat Fenrir de hoorn van haar stal en dat zij hier is om het ritueel te stoppen en te voorkomen dat er een oorlog uitbreekt.
Fenrir lacht. De hoorn is nu van hem.
Het drakenjong komt dichterbij en Freja roept dat Fenrir degene is die de draak doodde.
Hij wordt opgepikt door de drakendochter.

Mimir wordt bang. Wie is Freja?
Ze zegt dat ze draken kan bevelen en hier is om de oorlog te voorkomen. De bevolking van Angsmark heeft genoeg geleden onder het despotisme van Mimir. Ze verbant hem.
Mimir is blij dat leven gespaard wordt en vertrekt.


Torgavs woning
De volgende dag praten Freja en Torgav na.
De sfeer in het dorp is nu al anders. Freja zal hier een legende worden.
Torgav biedt haar aan hier te blijven en omhelst haar...


Ords woning
Ord slaat het boek dicht. Hij is verbijsterd.
Bel Magnus op en vertel hem dat je het mysterie opgelost hebt.
Ord legt uit dat het boek eigenlijk een schuldbekentenis is. Jonatan heeft Sara in haar jeugd misbruikt.


Jonatans hut
Ga met de Ferry naar Fardo en ga naar Jonatans hut.
Sara is er niet. Maar naast de typemachine ligt een briefje (note).
Sara schrijft dat ze Veronika in de haven zal ontmoeten. Ze verwacht om 9 uur terug te zijn.

Ord is er niet gelukkig mee, dat Sara Veronika alleen ontmoet, hij kent Veronika's motieven niet en wil er eigenlijk bij zijn.

Maar dan wordt er op de deur geklopt en komt Veronika binnen.
Ze heeft Sara niet gezien in de haven en heeft toen maar aan een dorpeling de weg naar de hut van Jonatan gevraagd.
Vertel Veronika dat je de foto gezien hebt, waar zij in de boot met Jonatan zit.
Veronika geeft uiteindelijk toe dat ze in de boot zat.
Ze vertelt dat Signe op een dag een helder moment had en haar alles vertelde over Jonatans misbruik en hoe ze er voor koos om het te vergeten. Toen ze dement werd, vergat ze het echt.
Later vertrouwde Sara haar toe dat ze zwanger was.
Veronika vreesde voor Sara's leven en nam het recht toen in eigen hand.

Dan vertelt Ord dat hij niet werkelijk Sara's vriend is, maar dat ze hem inhuurde om dat boek te zoeken.
Veronika heeft het idee, dat de leugen van de vriend, Sara een gevoel gaf een normaal leven te leiden. Ze heeft de dingen die haar overkwamen namelijk altijd onderdrukt, maar ze hadden wel invloed op haar leven.
Ze had al lang geen contact meer met haar vader en zolang als ze niet aan hem herinnerd werd, ging het goed met haar. Ze begon een nieuw leven en raakte zwanger.

Ord vertelt dat Jonatan alles in een boek schreef en gepland had om Sara op die manier te herinneren aan de dingen die haar in haar jeugd overkwamen. Veronika vindt het een slecht idee en Ord is het wel met haar eens.

Haal hoofdstuk 3 uit je inventaris en gebruik het op de typemachine.
Ord verandert het einde van het boek.

Verlaat dan de hut om Sara te gaan zoeken.................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.