REPERFECTION, volume 1


Walkthrough door Yvonne © 2016 www.adventurespel.nl

Uitgever: Tinnitus Games / 2012
Ontwerper: Anne von Vaszary/Michael Holzapfel/Tinnitus Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


ProloogDanny's ongelukDanny's schoolPlaats van het ongelukKim SilverstoneBen ontsnaptHet vliegerfestival



Proloog  

Spelbediening
Het spel speelt als een stripboek, plaatje voor plaatje.
Rechtsonderaan in beeld zie je een cirkeltje met een oog. Klik erop en in het plaatje worden de actieve punten zichtbaar.
Klik op een actief punt en houd muisknop ingedrukt, zodat je icoontjes rond een cirkel ziet verschijnen. Klik op het icoontje van je keuze, om de actie uit te voeren.

Linksbovenaan in beeld zie je de agenda van Bill.
Klik erop en je ziet ook de foto van Bill, zijn vrouw en zijn zoontje.
Hier worden ook de opgeraapte voorwerpen afgebeeld. Je hoeft ze echter niet eruit te halen, het voorwerp kan automatisch op de juiste plaats gebruikt worden.

Rechts onder de opengeslagen agenda steekt een klein papiertje uit. Dit is je optiemenu, waar je het spel kunt saven, verlaten en openen.
Je kunt je spel zelf opslaan, maar er is slechts één saveslot.
Je kunt de agenda sluiten met het kruisje linksboven bij de paperclip.


De proloog
Het is dinsdag 2 uur 's middags en Ben komt eerder thuis van zijn werk. Sarah heeft een werkafspraak en moet Danny van school halen, dus gaat Ben tv kijken.
Kijk naar de tv en zet hem aan. Een nieuwslezeres vertelt dat Kim Silverstone dood is gevonden. je kunt door de dialogen klikken tot je het hele nieuws gehoord hebt en de close-up verdwijnt. Kim Silverstone was al drie weken vermist en is vermoord door iemand die nu al vier moorden op zijn geweten heeft.
Zet de tv nogmaals aan en een politieman vertelt waar Kim gevonden is.

Bekijk alles in het huis: Sarahs agenda, de telefoon, de autosleutels in het bakje rechts van de voordeur, de familiefoto's en loop daarna naar de open keuken.

Bekijk ook alles in de keuken, maar vooral de tekeningen van Danny op de ijskast. Je komt dan te weten in welke klas Danny zit.
Kijk naar de commode links, waar onder meer lijm in zit. Die heb je nog niet nodig en kun je dus niet oppakken.

Ga naar de douche, rechts van de commode. Klop op de deur en kijk en praat met Sarah. Kort daarna vertrekt Sarah, ze belooft een pizza mee te nemen als ze thuis komt.

De tv gaat vanzelf aan en er wordt gezegd dat er een groot ongeluk is gebeurd. Ben vreest dat Sarah erbij betrokken is.
Ben belt naar Sarah, maar ze neemt niet op. Je ziet vanzelf dat het beeld van Sarah op de familiefoto vervaagt.


Sarahs begrafenis
Plotseling verspringt de tijd naar een paar dagen later en is Ben op Sarahs begrafenis.

Kijk naar de priester en praat met hem.
Kijk en praat ook met Sarahs collega's en met Danny.

Kijk dan naar Sarahs doodskist en raak hem aan.
Bekijk haar foto en loop naar de kist.
Kijk naar het deksel en maak de kist open. Daarna kijk je naar Sarahs ogen.
Je gaat terug in de tijd, het moment waarop het verhaal begon.



Danny's ongeluk  

Sarah tegenhouden
Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat Sarah met de auto vertrekt.
Pak bijvoorbeeld de autosleutels (car keys) uit het bakje rechts vlakbij de huisdeur en klik de tv aan. Je ziet het bericht over Kim weer, kijk nog wat rond, loop naar de keuken en verstop de sleutels in de commode.

Je kunt ook de sleutels bij je houden en Sarah zeggen dat jij zelf Danny zult ophalen of Sarah knock-out slaan, als ze de sleutels van je afpakt, zodat ze niet weg kan rijden.
Het is ook mogelijk naar buiten te gaan en de auto te saboteren.

Verder zou je in Sarahs agenda kunnen kijken, naar de douche lopen en zeggen dat de man met wie ze een afspraak heeft, gebeld heeft om de afspraak naar een later tijdstip te verzetten.
Maar dan wil Sarah met Danny gaan winkelen.
Sarah is in ieder geval later dan anders.


Danny's begrafenis
De telefoon gaat en je krijgt een bericht van school dat Danny door het verkeersongeval is omgekomen.

De tijd verspringt naar een paar dagen later en je bent weer in de kerk. Deze keer voor de begrafenis van Danny.
Kijk en praat met Sarah. Zij neemt het zichzelf kwalijk dat ze Danny niet van school heeft opgehaald en hij daardoor gestorven is.
Als je haar knock-out hebt geslagen, zal ze ook zeggen dat ze je verlaat.

Kijk naar Danny's kist, raak de kist aan, open het deksel, loop ernaartoe en kijk in zijn ogen.
Je bent terug in de tijd, bij Danny's school.



Danny's school  

School
Kijk rechts naar de school. De school wordt gerenoveerd en op het dak zie je verfbussen staan. Achteraan zie je de gymzaal. Kijk naar de muur en Ben vindt dat die er saai uitziet.
De deur van de gymzaal kun je niet in, omdat je nog niet weet waar Danny is.

Ga de hoofdingang in, kijk naar het spandoek, door het raam van het lokaal en naar het prikbord links. Je wordt er aan herinnerd dat Danny in klas 2B zit, maar alleen als je thuis op de koelkast naar Danny's tekeningen hebt gekeken.

Kijk naar het raam achter in de gang en ga erdoor heen naar het dak. Hier zie je een paar verbussen staan die de bouwvakkers gebruiken bij de renovatie.
Pak de verfbus (paint tin) en ga door het raam terug de school in.

Op het prikbord achter de balie hangen nogal wat papiertjes met roosterwijzigingen.
Uit het briefje rechts bovenaan blijkt dat Danny in lokaal 7 moet zijn.
Op het briefje links met de paperclip zie je echter dat lokaal 7 in de zuidvleugel is, die volgens een ander briefje gerenoveerd wordt.
Op een ander papiertje zie je dat, als de lokalen 2, 4 en 7 niet beschikbaar zijn, de leerlingen naar lokaal 6 moeten gaan, maar coach Kley schrijft dat alle leerlingen uit lokaal 6 naar de gymzaal moeten komen.
Klik de paperclip op het briefje links, naar de gymzaal op nummer 8 en je ziet dat Danny in de gymzaal moet zijn.
Klik op de balie en loop naar buiten.


Gymzaal
Open de deur van de gymzaal, en praat met de bouwvakker, die je niet door laat lopen.
Ga naar buiten, klik op de muur en beklad de muur, links van de ingang naar de gymzaal, met graffity.
Ga dan weer de gymzaal in en praat met de bouwvakker over de graffity. De bouwvakker verdwijnt.

Klik op de gymzaal en Ben ziet dat Danny niet binnen is, hij is misschien in een van de twee kleedruimtes.
Loop de twee kleedruimtes rechts in. Niemand te zien. Steel een chocoladereep (chocolade bar) uit de kleedruimte.

Loop weer naar de gymzaal en praat dan met coach Kley. Hij wil niet dat Danny voor het eind van de lessen met Ben mee gaat en wil Ben ook niet met schoenen aan door de zaal laten lopen.

Er zit een jongetje vooraan, op een kar met gymmatten. Praat met hem.
Het jongetje zegt dat Danny's klas in de kleine gymzaal aan de linkerkant is en dat hij zelf niet met gymnastiek mag meedoen, omdat hij tijdens de les gegeten heeft. Hij wil in ruil voor wat eten de kar met gymmatten (push the matt car) wel verplaatsen.
Geef hem de chocoladereep en de jongen verschuift het karretje.

Ben kan nu ongezien naar links lopen naar de deur van de linker kleedruimte en van hieruit naar de kleine gymzaal.
Het jongetje in het rood is Danny. Praat met hem en Danny gaat met je mee.
Eenmaal buiten is er gegier van remmen, het beeld van Sarah op de foto vervaagt en Ben ziet een enorm ongeluk met allemaal gecrashte auto's en busjes.



Plaats van het ongeluk  

Sarah
Klik op de auto die schuin op de bus hangt, loop ernaartoe, open de auto en je ziet een verongelukte Sarah.


Oud vrouwtje
Klik op de auto rechtsvoor, waarin een oud dametje zit. Kijk haar in de ogen en je bent weer terug in de tijd vlak voor het ongeluk gebeurde.
Kijk en praat met de vrouw. Ze is bang voor Ben en in plaats van te remmen, geeft ze gas en verongelukt ze weer.
Probeer het nog een keer, maar wéér verongelukt ze.

Ben begrijpt nu dat het geen zin heeft iemand die verongelukt is weer terug naar een eerder moment te brengen en dat hij in zo'n korte tijd nooit zowel Sarah als Danny kan redden. Hij moet iemand vinden die al langer dood is om wat meer tijd te hebben.


Chauffeur
Klik op de cabine van de vrachtwagen achter de bus.
Klik op de vrachtwagen en breng de chauffeur terug naar de tijd voor het ongeluk.
De chauffeur is in paniek en verongelukt voor de tweede keer.
Ben moet op zoek naar iemand die hem meer tijd geeft en dus langer dood is.


Overleden meisje
Loop naar de gekantelde wagen achter de auto van het oude vrouwtje toe. Het is de bestelbus van een lijkschouwer (coroner). Probeer de auto open te krijgen.

Linksvoor zie je allerlei rommel liggen. Pak er een soort stang uit en breek de bestelbus open.
Ben ziet een doodskist in de bestelbus, die niet open kan.

Verlaat het plaatje aan de onderkant en ga naar Sarahs auto toe.
Open het handschoenenkastje. Pak de schroevendraaier (screwdriver) hieruit.

Ga weer terug naar de doodskist in de bestelbus.
Open de kist, loop naar het lichaam toe en kijk ernaar. Het lichaam vertoont littekens van brandwonden.
Het teruggaan in de tijd naar voor de dood van dit meisje zal Ben meer tijd geven om Sarah of Danny te redden. Kijk dus naar haar en je gaat terug in de tijd.



Kim Silverstone  

Schuur
Je komt terecht in een hoge schuur. Ben hoort geluiden.
Bekijk het tralieraam. Bekijk de stalen deur bovenaan de gammele trap, die waarschijnlijk de uitgang is.
Doorzoek de plankenkast linksvoor en pak er een brandijzer (branding iron) van af.
Kijk naar de gereedschapskist en pak er een schroevendraaier (screwdriver) en hamer (hammer) uit.
Met de tegelvloer valt niets te doen.

Kijk naar de deur rechts, loop er naartoe en open hem met het brandijzer.
In de open ruimte achter de deur hangt een lucht van verbrand vlees.


Martelkamer
Ga naar binnen toe en bekijk het meisje op de tafel. Haar huid heeft brandwonden die een patroon vormen.
Praat met haar. Ben neemt de prop uit haar mond en ze vertelt dat ze Kim Silverstone is, over wie de nieuwslezeres op tv vertelde dat ze het vierde slachtoffer was van een moordenaar, die zijn slachtoffers brandmerkt.
Vraag twee keer aan haar wie haar dit aandoet (who did this to her). Ze vertelt dat haar gijzelnemer haar zijn lieve schilderdoekje (sweet canvas) noemt, dat ze niet weet wie hij is, maar hem uit duizenden zal herkennen.

Kijk naar het gordijn, waarachter je je zou kunnen verschuilen, naar het kastje rechts van het gordijn, de stellingkast daarnaast, de bezem, het schoolbord op de muur en de schaal waar organen in gelegd kunnen worden.

Kijk dan naar de kachel (small oven) linksachter en ga ernaartoe met de actie-cursor.
Kijk naar de verwarmingspijp en de stand van de ventielen (valves), bekijk de kruiden, open het kastje en pak een pot zalf (ointment) van de plank.
Kijk naar de kachel, die bijna afgekoeld is en ga weer terug naar Kim.

Hoewel het nog niet nodig is om uit te zoeken wat Ben met de afstandsbediening kan doen, is het toch voor het vervolg van het spel handig om te weten wat de mogelijkheden zijn.
Pak dus de afstandsbediening van het krukje links naast het bed. Druk op de linker pijlknop en dan op de middelste knop. De schaal voor organen hangt nu aan een haak.
Druk nu drie keer op de rechter pijlknop en dan op de middelste knop. Je hoort een klik.

Ga naar de kachel toe, pak het hout van het stapeltje aan de rechterkant. Ben gooit het in de kachel, die nu warm wordt.
Het veranderen van de stand van de ventielen heeft nog geen nut, ga dus weer naar Kim toe en klik met de schroevendraaier op de ketting vlak onder haar hoofd om haar van de ketting los te maken.

Kim waarschuwt dat de moordenaar er aan komt.
Wacht dat af tot je door hem neergeslagen wordt of verberg je achter het gordijn. Dan hoor je dat als het koud is, het vuur opgestookt moet worden.
Kim is dood, je had haar niet kunnen redden. Je had nog niet voldoende aanwijzingen daarvoor.

Als de moordenaar weg is, ga je naar de kachel toe en kijk je op welke stand de moordenaar de ventielen heeft gezet.


Kim bevrijden
Kijk Kim in de ogen en je bevindt je opnieuw in de schuur.
Pak de schroevendraaier (screwdriver) en hamer (hammer) uit de gereedschapskist en pak het brandijzer (branding iron).
Loop naar de deur van de martelkamer en breek hem open met het brandijzer.

Praat met Kim, die zich afvraagt hoe Ben haar naam kent.
Vraag wie haar dit aandoet. Deze keer kun je haar ook vragen wanneer de moordenaar naar beneden komt. (When will the murderer come back downstairs). Ze weet het niet, maar zegt dat hij altijd aan de ventielen draait voor hij bij haar komt.

Ga naar de kachel toe, gooi hout op het vuur en ga weer terug naar Kim.
Probeer haar weer van de kettingen te bevrijden door de schroevendraaier te gebruiken en als dit niet lukt en de moordenaar Kim weer doodt en jou knock-out slaat of als je je achter het gordijn verstopt, kijk je haar daarna weer in de ogen, zodat het moment opnieuw begint.

Pak het brandijzer (branding iron), de schroevendraaier (screwdriver) en hamer (hammer) weer op en open de deur met het brandijzer.
Praat weer met Kim. Deze keer kun je haar de vraag stellen hoe de ventielen gezet moeten worden How should the valves be set?).
Zij zegt dat hij naar beneden komt als je de ventielen verzet, Ben zegt dat de moordenaar juist komt als Ben de ventielen níét verdraait.

Ga naar de kachel en klik op de pijp.
Ben zegt dat de moordenaar na Kims dood de ventielen heeft verdraaid en zo de temperatuur boven regelt. Als je na Kims dood naar de ovenkachel gaat en de pijp hebt bekeken, zag je hoe de moordenaar de ventielen heeft ingesteld. De bovenste twee moeten verticaal staan en de onderste twee horizontaal. De kachel moet dan wel opgestookt zijn, gooi er desnoods opnieuw hout in.
Zet de ventielen in de juiste stand terwijl de kachel aan is en ga naar Kim toe. Hierna lukt het Ben Kim los te maken van de tafel: met de schroevendraaier klik je op de ketting vlak onder haar hoofd en Kim is vrij.


Kim ontsnapt
Ga naar het scherm boven de martelkamer, of loop links door de deur en je bent in de schuur.
In de hoek rechts van het tralieraam zit Kim op de grond. Kijk naar haar en spreek haar aan. Ze vertelt dat ze sterk genoeg is Ben te helpen en vertelt hoe ze in aanraking kwam met de moordenaar: ze was op weg naar de universiteit toen hij daar ook was. Ze weet niet precies wat er gebeurde, alleen dat ze bijkwam met een lucht van brandend vlees in haar neus en dat toen de pijn begon.

Ga terug naar de martelkamer, dan naar de kachel en pak daar een pot zalf (ointment) van de plank.

Ga weer naar Kim toe, praat met haar en maak haar ketenen los. De pot zalf zorgt ervoor dat haar handen uit de ketens glijden. Ben is de zalf nu kwijt maar heeft de ketting (chain) in zijn inventaris.

Klik op het raam met de tralies en maak de ketting eraan vast.
Klik dan op de planken links van het raam en de ketting is met het raam verbonden.
Klik dan met het handje op de planken en vraag Kims hulp om de planken weg te duwen (push the shelf unit over, together). Het traliewerk valt uit de muur, ga het raam dus door.
Kim kan wegkomen, maar Ben wordt door de moordenaar vastgegrepen aan zijn enkels en belandt zelf op de marteltafel.



Ben ontsnapt  

Ben wordt wakker, vastgebonden op de marteltafel.
Klik met het oog op Bens lichaam. Hij kan zijn handen nog bewegen.
Klik op de kleren die over de tafel hangen en pak de riem (belt). Je krijgt ook een pen (pen) te pakken.
Klik met het grijpicoon op de schaal voor de organen aan de haak. Er zit iets in maar Ben ziet niet wat dat is.

Probeer met de riem de bezem, die aan de rechterkant staat, te raken. Hij valt om. Pak de bezem (broom) en hij verdwijnt in je inventaris.

Raak met de bezem de afstandsbediening aan, die op het krukje links van de tafel ligt. De bezem schuift het krukje naar je toe en het lukt de afstandsbediening (remote control) te pakken.
Druk op de knop naar links en dan op de middelste knop. De schaal hangt nu aan de haak.
Druk drie keer op de knop naar rechts en dan op de middelste knop. Je hoort een klik. In de schaal lag een bottenzaag, die je nu in je inventaris hebt.
Klik op Bens lichaam met de beenderzaag (bone saw) en Ben is vrij.

Verlaat de ruimte aan de linkerkant en ga de schuur in.
De moordenaar heeft blijkbaar het gereedschap weer in de gereedschapskist gelegd. Pak de schroevendraaier (screwdriver) en hamer (hammer) dus weer uit de gereedschapskist en verlaat het gebouw door het raam.

Kijk naar de muur links waar het pleisterwerk afgebladderd is en Ben een paar losse stenen ziet zitten. Pak een steen (stone) en ga onderaan in het scherm weg.
Vlak voor je weg gaat zie je de moordenaar achter een raam staan. Hij heeft een rood vignet op het borstzakje van zijn overhemd.

Je komt bij een auto, die afgesloten is. Breek de auto open met de steen.
Ben moet iets maken wat een contactsleuteltje kan vervangen. Plaats de schroevendraaier in het contact en sla dan met de hamer op de schroevendraaier.
Zet nu de schroevendraaier weer in het contact en je kunt daarna met de auto wegrijden.



Het vliegerfestival  

Thuis
Ben komt thuis aan, maar een kwartier later dan het tijdstip waarop Sarah op de ongeluksdag vertrok. Sarah is al weg. Ben hoopt dat hij iets veranderd heeft en dat hij Kim heeft gered.

Doe de tv aan en je hoort dat er een vliegerwedstrijd is, je hoort niets over Kim, die dus waarschijnlijk in veiligheid is.
Doe de TV nogmaals aan en nu hoor je dat er bij het festivalterrein een ernstig ongeluk gebeurd is. Ben is bang en besluit de crash site te bezoeken.

Verlaat het huis en je ziet de auto niet op de oprit.
Open de garagedeur. Kijk naar de motor die gerepareerd moet worden: in de benzineleiding zit een gaatje.
Er staat een gereedschapskist in de garage, vlak voor de motor. Pak er een reparatiesetje (repair set) uit.

De lijm is uitgedroogd, ga dus terug naar binnen, loop naar de keuken en pak uit de commode een tube lijm (glue).
Ga weer naar buiten, de garage in en klik met het reparatiesetje en de lijm op de motor. Snel daarna is de lijm droog en kun je met de motor wegrijden.


Plaats van het ongeluk
Ben realiseert zich dat het ongeluk al moet hebben plaatsgevonden en komt weer op de plaats van het ongeluk terecht. Hij ziet Sarahs auto, de auto van het oude vrouwtje en de vrachtwagenchauffeur. Het bestelbusje met Kims lijk is er echter niet. Kim is dus veilig.

Achter de bus ziet Ben een auto die er eerder niet was. Loop ernaartoe. Er liggen een dode man en vrouw in en er ligt een rode vlieger op de motorkap.
Kijk deze man en vrouw in de ogen en je ontdekt hoe het ongeluk is ontstaan: De kibbelende man en vrouw krijgen een losgeraakte rode vlieger op hun voorruit en rijden tegen een bus aan.
De vlieger is losgeraakt op het vliegerfestival en heeft het zicht van de bestuurder belemmerd, waardoor het ongeluk gebeurde.
Klik op de rode vlieger en Ben realiseert zich dat hij naar het vliegerfestival moet gaan om te zorgen dat het ongeluk nooit zal gebeuren.

Loop naar Sarahs auto aan de voorkant van de bus en kijk haar in de ogen.


Thuis
Je bent weer thuis. Pak de sleutels van de auto (car keys) en kijk tv: het vliegerfestival wordt aangekondigd.
Ga naar buiten en klik met de sleutel op de auto en rij naar het vliegerfestival toe.


Festivalterrein
Kijk naar alles op het terrein: de vliegers, de auto rechtsachter met pubers die bier gedronken hebben en de politieauto.
Praat met de politie, je tip dat er vlakbij een ongeluk zal gebeuren wordt niet serieus genomen. Ze denken dat Ben een terrorist die een dreigement uit.
Praat dan met de politie over die drinkende pubers. Ze worden in de gaten gehouden.

Kijk naar de vliegers. Klik op het oog rechtsonder. Je ziet nu vakjes om elke vlieger heen. Klik op de onderste vlieger rechts, die met de strikjes in de staart. Dat is de vlieger waardoor het ongeluk gebeurde, hij wordt rood en je kunt hem in de lucht volgen.
De dronken pubers rijden weg en hebben de vlieger bij zich.


Het ongeluk
Stap in je auto.
Voor je rijdt de auto waaruit een rode vlieger steekt.
Klik op het oog rechtsonder. Je ziet je snelheidsmeter. Klik erop en houd je muisknop ingedrukt om harder te gaan. Je kunt ook op de zijkanten van het stuurwiel klikken om de auto te besturen.

Als het je niet lukt het ongeluk te voorkomen, kom je weer terecht op het terrein waar het ongeluk gebeurde. Sarah is er niet, omdat jij de auto hebt, maar in de autobus zit een dode Danny!
Klik op de autobus en je kunt kiezen terug te reizen in de tijd om naar het vliegerfestival te gaan of om Danny in de ogen te kijken.


Ga terug naar het vliegerfestival.
Je rijdt achter de auto waaruit de vlieger steekt. Klik op het oog rechtsonder.
Stuur naar links en verhoog daarna je snelheid. Je rijdt dan naast de auto met de vlieger.
Stuur vervolgens de auto naar rechts om de auto met de pubers van de weg te duwen.

De jongens in de auto overleven het niet. Ben hoopt dat hij ze nog kan redden, door ze in hun ogen te kijken, maar wordt voor moord gearresteerd en mag van de agent niet naar ze toe.


Epiloog
Het verhaal eindigt in de kerk waar de jongens herdacht worden. Danny vraagt zich af waarom Ben er niet is, terwijl het diens schuld is dat de jongens dood zijn. Sarah vertelt hem dat Ben in de gevangenis zit.
De kerkgangers spreken er schande van dat Sarah het lef heeft de begrafenis te bezoeken. Als Sarah weer thuis is zal ze bezoek krijgen van de man die -aan het vignet op zijn borstzakje te zien- Kim vermoord heeft. De man vertelt haar dat Ben hem iets schuldig is en dat hij dat later wel komt ophalen.






Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.