RELICS: DARK HOURS



Walkthrough door Marjo © 2011 www.adventurespel.nl

Uitgever: BigFish Games/2011
Ontwerper: Bryan Wiegele en Subdued Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Op verkenningKoffie voor NateTelefonerenMagisch voorwerp



Intro

Een jaar na zijn vader's dood leest Matthew Hunter in een brief de waarheid over de vloek die op zijn familie rust. Zijn grootvader verzamelde gestolen "schatten", die de eigenaar rijkdom brachten, maar ook ontijdige ziekte en dood. Matthew's vader verkocht de voorwerpen en nu is Matthew van plan elk voorwerp op te sporen en te vernietigen.



Op verkenning  

Toegang tot de school
Matthew arriveert bij de ingang van Ridgecrest Highschool in het plaatsje Pleasanton. Hier zijn de laatste tijd verdachte doden gesignaleerd en Matthew wil de school doorzoeken.

Als Matthew voor de schoolingang aankomt, hoort hij de conciėrge, die een zak vuilnis buiten zet, vertelt dat hij maandag zijn vervanger zal gaan inwerken. De vervanger heet Mike.
Die kennis opent mogelijkheden voor Matthew om hier binnen te komen.

Loop (voetjes-cursor) naar de deur.
Klip (handcursor) op de deur. Conciėrge Eddie doet open. Matthew zegt dat hij Mike is en komt werken. Eddie laat hem binnen en zegt dat hij eerst zijn werkkleding in de 'lockerroom' kan halen voor hij aan het werk gaat.


Inventaris
Onderaan in je inventaris zie je links de voorwerpen die Matthew bij zich heeft. Op dit moment is dat alleen een stoffen zakje (pouch).
Rechts zie je "NOTES", waar Matthew's aantekeningen en documenten bewaard worden, "MAP", een plattegrond van de school en "THINK" waar Matthew je vertelt wat hij wil gaan doen.
Tip: Kijk overal waar je iets interessants ziet op de plattegrond, zodat je weet waar je bent.

Klik op "NOTES".
Hier zie je de aantekeningen die Matthew maakt over wat hij tot nu toe ontdekt heeft.
Klik op het pijltje aan de rechterkant en blader naar de brief van een zekere Pedro, die naar eigen zeggen een oude vriend van Matthews vader is. Hij heeft Matthew het stoffen zakje gestuurd. Er zit zuiverend zand in, dat Matthew over de voorwerpen moet strooien om ze te ontdoen van hun vloek.
Als je verder bladert zie je nog de krantenartikelen over de vermiste personen, die Matthew ertoe brachten hier te zoeken.
Klik op "exit" om de map met aantekeningen te sluiten.


Begane grond - Werkkleding
Klik in je inventarisbalk op MAP. Het groene bolletje geeft aan waar je nu bent.
Tip: Gebruik de map vaak. Navigeren is niet altijd even duidelijk en makkelijk in dit spel.

Op zoek dus naar de kleedruimte met de werkkleding.
Zet een stap naar voren, richting trap.
Draai naar links (kromme pijl zijkant scherm) en je kijkt een gang in.
Zet een stap naar voren. Je kunt nu (oogcursor) een beeldje op een tafel voor je bekijken en een uitgesneden pompoen aan de linkerkant op een kastje.

Draai hier naar rechts en je staat voor de deur van de kleedruimte (lockerroom).
Klik (deur-icoon) aan de linkerkant van de deur om hem open te maken en naar binnen te gaan.

Je staat voor drie kastjes die afgesloten zijn met een hangslot.
Klik met je handcursor op de drie hangsloten om ze te proberen.
Klik dan met je oogcursor een stukje links van het linker hangslot. Je krijgt nu een close-up van het kastje ernaast te zien. Klik op het slot en Matthew zegt dat dit kastje niet afgesloten is, maar klemt. Goed om te weten, dan kun je op zoek naar iets om het kastje open te wrikken.
Verlaat de close-up weer, door met de voetcursor aan de onderkant van je scherm te klikken.

Klik met de voetcursor links van de drie kastjes om erlangs te lopen.
Je staat nu bij de wasbakken. Hier ligt een opgevouwen zwart katoenen shirt: je werkkleding! Raap het op en Matthew trekt het automatisch aan.

Dan verschijnt ineens de geest van Matthew's vader Sam.
Matthew is niet verbaasd, het lijkt vaker te gebeuren. Maar leuk vindt hij die bezoekjes niet.
Verlaat de close-up van de wastafel.
Klik onderaan in je scherm bij de drie kastjes om de kleedruimte te verlaten.


Gebouw verkennen
Op de gang komt Eddie op je af. Hij heeft een klusje voor je.
Morgen is een open dag op school en hij wil dat alles er netjes uitziet. Je mag op alle verdiepingen gaan kijken of er geen troep op de grond ligt.
Eddie heeft migraine, maar wuift Matthew's bezorgdheid weg.

Loop rond op de benedenverdieping om wegwijs te worden en kijk daarbij regelmatig op je plattegrond.
Ga dan terug naar de ingang en loop daar de trap op naar de eerste verdieping (of second floor, zoals die in Amerika genoemd wordt). De geest van een meisje verschijnt even op de trap. Matthew ziet het als een teken dat hij op de juiste weg zit bij zijn onderzoek.


Eerste verdieping - Nate
Bovenaan loop je door de gang rechtdoor, tot je voor de dubbele EXIT-deuren staat. Je kunt niet verder.
Draai naar links en je ziet een hekwerk voor de trap naar de derde verdieping. Bekijk het slot aan de rechterkant van het hekwerk. Afgesloten en geen sleutel. Matthew wil er met Eddie over praten.
Verlaat de close-up en draai terug naar rechts, naar de EXIT-deur.

Draai naar rechts en doe een stap naar voren. Nu zie je een papier op een deur hangen. "Math office 224" staat erop.
Draai hier naar rechts en je kijkt een klaslokaal in. Ga daar naar binnen.

Er zit nog een leraar laat te werken. Praat met hem. Het is Nate Reynolds en hij heeft geen goed humeur. Hij staat op, neemt zijn beker mee en gaat koffie halen.
Zoek je oogcursor op het randje van het bureau, links van de potlood. Klik en je krijgt een close-up van de bureaulades.
Open de bovenste lade en haal er een haarspeld (hairpin) uit.
De middelste lade is afgesloten.
Verlaat de close-up.
Kijk als je wilt nog even rond in de klas en ga dan terug naar de gang.


Begane grond - sleutels hekwerk
Ga de trap af naar begane grond.
Ga de gang in naar de kleedruimte. Als je ter hoogte van de kleedruimte bent, komt Eddie op je af. Matthew vertelt dat hij de chagerijnige Nate ontmoette.
Edie vertelt dat Nate zijn vriendin een halsketting gaf, om de relatie in stand te houden.

Eddie geeft Matthew een nieuwe opdracht en drie sleutels, die elk een andere kleur hebben. Hiermee moet hij het hekwerk op de eerste verdieping open maken.
Dan mag hij achter het hek de bureau's controleren en zich melden bij Jason van de veiligheidsdienst om zijn identiteitspapieren te laten controleren.


Eerste verdieping - hekwerk
Ga naar de eerste verdieping.
Loop tot aan de EXIt-deur en kijk hier aan de rechterkant naar de tafel. Er ligt een tekening op van een zwarte kraai, rode spatters en een gele zon.
Verlaat de close-up.

Draai naar links, naar het hekwerk voor de trap.
Bekijk het slot aan de rechterkant van het hekwerk van dichtbij.
Klik in je inventaris op de zwarte sleutel. Hij blijft aan je cursor plakken. Klik dan op het slot en Matthew steekt de zwarte sleutel in het sleutelgat.
Stop eerst de zwarte sleutel erin, dan de rode sleutel en tenslotte de gele sleutel.
Het slot gaat open en Matthew schuift het hekwerk opzij.


Tweede verdieping
Ga langs het hekwerk de trap op naar de tweede verdieping.
De geest van Rachel Curtis komt op Matthew af. Ze roept om Nate en valt van de trap. Rachel moet iets te maken hebben met de vloek, denkt Matthew.
Dan verschijnt ook Sam weer even met wat commentaar. Maar echte hulp biedt hij niet.

Ga twee stappen naar voren.
Draai dan bij de grote muurschildering naar rechts en je kijkt een gang in.
Hoog op de linker muur hangt een beveiligingscamera. Matthew wil niet verder lopen door de gang, omdat Eddie hem dan zou zien.
Draai terug naar links.

Volg dan de gang schuin rechtdoor (voetcursor) langs de wandschildering.
Je staat voor een uitstalkastje. Bekijk het. Er liggen bijzondere stenen in. Klik links van het kastje met de voetcursor en je ziet de linkerkant van dichtbij. Verlaat de close-up weer.

Draai vanaf het uitstalkastje naar links.
Je ziet dat het einde van de gang geblokkeerd is met tafels.
Klik met de voetcursor links van de tafels en je ziet een geel bordje waarop staat dat dit gebouw 24 uur per dag bewaakt wordt. Onder het gele bordje zit een codepaneeltje. Matthew heeft een code nodig.
Verlaat de close-up.


Rachel's in memoriam
Draai om je as onderaan in je scherm of draai twee keer naar rechts.
Je kijkt nu naar een gang met aan de rechterkant een rij rode kastjes.
Loop rechtdoor tot je pal voor de gesloten deuren van de bibliotheek staat.

Draai hier naar rechts. Je ziet een tafeltje met bloemen, een boek met gedichten (Simply Sonnets, volume 1) en een foto van Rachel Curtis. Het is de geest die je van de trap zag vallen. Rachel is dus overleden.
Bekijk de foto. Rachel draagt de halsketting die Nate haar gaf en waar Eddie over sprak. Zou de halsketting het gezochte magische voorwerp zijn?
Klik met de oogcursor rechts van de bloemenvazen. In de close-up zie je een houten hamer tussen de glazen vazen staan. Raap hem op.

Draai vanaf het tafeltje naar rechts en loop richting rode kastjes.
Matthew kan zich nog net verschuilen als beveiligingsman Jason ineens tevoorschijn komt. Hij neemt zich voor in het vervolg Jason te mijden.

Nadat Jason weg is, loop je verder terug langs de kastjes.
Je ziet een verschijning.
Draai daarna naar links, loop richting muurschildering en ga daar naar rechts, naar de trap.
Ga de trap af, langs het openstaande hekwerk naar de eerste verdieping.




Koffie voor Nate  

Eerste verdieping - Nate
Loop op de eerste verdieping naar de trap die naar de begane grond voert.
Als je boven aan de trap bent, hoor je de stem van Nate, die kwaad is op het koffiezetapparaat. Je kunt nu niet meer naar beneden lopen, voordat je bent gaan kijken wat er aan de hand is.


Lerarenkamer
Draai, als je voor het hek met het rode licht erachter staat, naar rechts en je staat voor een deur.
Maak de deur open en ga het lerarenkamertje in.
Hier tref je Nate die het niet voor elkaar krijgt een kop koffie te zetten en op zijn eigen manier blij is als Matthew aanbiedt naar het apparaat te kijken.

Bekijk het koffiezetapparaat en Matthew ziet dat er een veer weg is.
Hij hoopt dat Nate meer bereid is normaal te praten als hij het apparaat repareert.
Verlaat de lerarenkamer.


Begane grond - Kleedruimte
Ga de trap af naar de begane grond.
Loop naar de kleedruimte.
Bekijk de drie rode kasten van dichtbij.
Klik links van het linker slot om de kast ernaast van dichtbij te zien. Dit is de kast waarvan de deur klemde.
Haal de houten hamer uit je inventaris en gebruik hem op de deur.
De kastdeur gaat open en je ziet dat het Karl's kastje was.

Eddie heeft een briefje op de deur geplakt waarop de code voor de beveiligingscamera staat. Hij heeft het wel in de vorm van een puzzel.
Het zijn sommetjes, maar in plaats van getallen staan er maanden genoteerd.
Neem de uitkomst van elk sommetje: april, januari, februari, juli, juli.
Vervang de maanden voor getallen. April is de vierde maand van het jaar, januari de eerste maand enz., dus de code die je uiteindelijk vindt is: 4 1 2 7 7 .


Tweede verdieping - camera
Ga naar de tweede verdieping.
Loop naar de gang waar aan het einde de tafels staan.
Klik links van de tafels met je voetcursor en je staat in de gang met de beveiligingscamera.
Bekijk het kastje onder de camera van dichtbij.
Duw de toetsen 4 1 2 7 7 in en de camera is uitgeschakeld.
Verlaat de close-up.


Science lab
Ga richting de gang waar je aan het einde de muurschildering ziet.
Draai net achter de muurschildering naar links en je ziet een gang waar feestslingers aan het plafond hangen. Aan het einde is een enkele Exit-deur.
Ga naar die deur en draai daar naar rechts. Je staat voor een deur met een smalle langwerpige glazen ruit erin. Maak de deur open en ga het science lab in.



Loop rechtdoor tot bij de oude kepler monitor.
Draai hier naar rechts en je ziet een aantal doosjes met metalen spullen erin.
Op tafel ligt een kleine springveer. Raap hem op.

Draai je om en loop naar de deur.
Als je voor de deur staat, draai je naar rechts.
Wat het eerste opvalt is het oude gerimpelde hoofd in de glazen bol. Maar rechts daarvan staat een opgezette kraai op tafel. Bekijk die van dichtbij en onthoud dat hij hier staat.
Verlaat dan het lab.


Jason
Ga terug richting trap. Op de gang kom je Jason tegen.
Matthew redt zich eruit als Jason naar zijn identiteitspapieren vraagt.
Jason vertelt dat Eddie een jaar geleden zo erg ziek werd, dat het personeel weddenschappen op hem afsloot. Maar gelukkig knapte Eddie weer op, wat Jason honderd dollar kostte.
Jason draagt een konijnenpootje bij zich, dat hem volgens hem de laatste tijd geluk bracht. Zou dit het gezochte voorwerp zijn?


Sam
Loop verder door de gang en Matthew's vader Sam verschijnt weer.
Nu heeft Matthew al drie personen die het voorwerp wellicht hebben. Nate en de halsketting, Eddie die plotseling van een ernstige ziekte herstelde en Jason die ineens veel geluk heeft Sam laat duidelijk weten, dat hij niet wil dat de magische voorwerpen vernietigd worden.


Eerste verdieping - Koffie en Nate
Ga naar het lerarenkamertje op de eerste verdieping.
Zet de springveer in het kofiezetapparaat. Nate komt aanlopen en is blij verrast dat het lukte om het apparaat te repareren. Hij verontschuldigt zich voor zijn lompe gedrag en legt uit dat zijn verloofde onlangs overleed en dat de school in het budget wil snijden.
Nate zegt dat hij zijn verloofde vond. Ze viel van de trap en brak haar nek.

Als Nate aan tafel zit, pak je zijn sleutels, die hij rechts van het koffiezetapparaat op het aanrecht legde. Verlaat dan de lerarenkamer.


Nate's klaslokaal
Ga naar het klaslokaal waar je Nate de eerste keer ontmoette, rechts van het lokaal waar Math office 224 op staat).
Klik op de rand van het bureau om de lades van dichtbij te bekijken.
Maak de afgesloten middelste lade open met de sleutels van Nate.

In de lade ligt een visitekaartje van helderziende madame Bright. Raap het op.
Nate wil op zoek naar een telefoon om haar te bellen, nadat hij de sleutels teruggelegd heeft.


Lerarenkamer
Ga dus terug naar de lerarenkamer en leg de sleutels weer naast het koffiezetapparaat.

Spreek Nate aan en vraag of er ergens een telefoon is die je kunt gebruiken.
Nate zegt dat er hier en daar wel telefoons zijn, maar dat je een code nodig hebt om naar buiten te kunnen bellen.
Verlaat het lerarenkamertje.




Telefoneren  

Begane grond - Voedsellab
Ga de trap af naar de begane grond.
Loop naar de voordeur en ga hier rechts de gang in.
Loop rechtdoor, langs het beeldje op het tafeltje en je staat voor classroom 333.
Draai hier naar rechts en zet een stap naar voren.
Draai naar rechts en je ziet dat je voor lokaal 317, het Food Lab staat.
Ga naar binnen.

Zet een stap naar voren en draai naar rechts. Je ziet op het aanrecht een zwarte telefoon staan. Bekijk hem van dichtbij. Probeer de hoorn te pakken en Matthew zegt dat hij inderdaad een code nodig heeft.

Verlaat de close-up van de telefoon en draai naar rechts.
Op de muur links van de deur verschijnt plotseling een boodschap: "Time for a lift" (tijd voor een lift).


Loop naar de deur, maak hem open en verlaat het voedsellab.
Op de muur tegenover de deur verschijnt nu plotseling een code met pijltjes en getallen! Het wordt in je aantekenboek genoteerd.


Lift
Draai vanaf de muur met de plotseling verschenen pijlcode naar rechts.
Loop naar voren, naar de afvalbakken.
Draai hier naar links en je ziet een trap.

Loop de trap op en je staat voor een witte deur van een lift.
Links van de deur hangt een zwart codekastje. Bekijk het van dichtbij.
Volg de aanwijzingen die je op de muur zag.
Ga vanaf 2 een plaats naar rechts. Toets dan het getal 3 in.
Ga vanaf 6 een plaats naar boven en twee naar links. Toets het getal 7 in.
Ga vanaf 8 een plaats naar beneden. Toets het getal 5 in.
Nadat je correct 375 hebt ingetoetst hoor je de liftdeur openen.


Tekenlokaal
Stap in de lift en je gaat naar boven, naar het tekenlokaal.
Hier zie je even de geest van Rachel, die het gedichtenboek in haar hand heeft.
Dit tekenlokaal was dus Rachel's leslokaal.

Recht voor je zie je tafel met verfpotten en een rechtopstaand wit canvas schildersdoek.
Draai naar rechts en je ziet een vaas. Bekijk hem en Matthew zegt dat hij iets mist in die vaas.
Draai verder naar rechts en je kijkt naar de deur waar je naar binnen kwam. Links van de deur hangt een briefje. Raap het op. Er staat "Roses are red, violets are blue. Without these flowers, I can't kiss you." (Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw. Zonder deze bloemen kan ik je niet kussen).

Draai twee keer terug naar links en je kijkt weer naar het witte canvas doek.
Klik met de voetcursor rechts van het witte doek om naar de achterkant van het lokaal te lopen

Kijk hier naar de tekening op het afgerolde projectiescherm. Iemand heeft er een plattegrond van de school getekend. Als je goed kijkt zie je een kruisje in een van de lokalen.
Verlaat de close-up en bekijk dan de projector die links op een tafeltje staat.
Klik met de oogcursor op de achterkant van de projector. In deze close-up zie je dat iemand de kabels heeft opgerold en met een codeslot heeft beveiligd.
Verlaat de close-up.


Draai naar links en je ziet aan de linkerkant een ladekastje met genummerde laadjes. Tegen de zijkant van dit kastje hangt een stuk papier. Bekijk het van dichtbij.
Iemand heeft hangman gespeeld om een vijfletter code te raden. Bestudeer de letters die er al staan (W en T) en die zijn doorgestreept (ILZAG). Hieruit kun je concluderen dat het woord WORTH moet zijn.

Draai terug naar rechts en bekijk weer de achterkant van de projector.
Klik op het codeslot en het alfabet verschijnt in beeld.
Klik op de letters W O R T H . De projector gaat aan.



Bekijk het projectiescherm. Nu het verlicht is zie je de hele plattegrond van de school.
Rechtsonderaan zie je het kruisje ingetekend.

Bekijk je eigen plattegrond (MAP) om te vergelijken en je ziet dat dit kruisje vlakbij de trap naar de lift staat. Daar wil Matthew naar toe.


Draai vanaf het projectiescherm naar rechts en je ziet een kastje waar grote, opgerolde vellen wit papier liggen. Bekijk het paarse ding dat uit de zijkant van de onderste rol steekt. Het is een tulp. Trek hem uit de rol.

Ga terug naar de voorkant van het leslokaal.
Draai als je de uitgang ziet naar links en zet de tulp in de vaas.
De geest van Rachel verschijnt. Het lijkt erop dat ze je gebaar waardeerde.

Draai naar links en je ziet dat er nu een afbeelding op het witte canvas staat!
Bekijk hem van dichtbij. Het is de afbeelding van een luik in de vloer.
Pak het metalen kleerhangertje dat links bij het canvas op tafel ligt.
Verlaat de close-up.

Draai naar rechts naar de uitgang.
Links van de deuropening zie je de zijkant van een lichtbruine houten kast. Links daarvan zie je een witte muur en links daarvan een stukje van een donkerbruine deur.
Klik met de deurcursor tussen de witte muur en de donkerbruine deur en je staat voor de darkroom (donkere kamer).
Ga naar binnen en kijk even rond.
Verlaat het kamertje daarna en verlaat ook het tekenlokaal.


Vloerluik
Nadat je uit de lift gestapt bent, ga je de trap af.
Onderaan de trap draai je je om, zodat je de trap ziet. Rechts van de trap zie je een donkerbruine deur. Open de deur en ga een kamertje met theaterkostuums in.

Je ziet meteen het metalen luik in de vloer.
Klik op het luik en Matthew Zegt dat hij iets nodig heeft om het luik te kunnen openen. Gebruik de metalen kleerhanger om het luik te openen.
Ga het gat in.
Boven je hoor je het luik dichtvallen. Je zult een andere uitgang moeten zoeken.


Verwarmingskelder
Als je op je plattegrond kijkt, zie je dat je in de "boiler room" (verwarmingskelder) bent.
Links daarvan ligt het theater. Sluit de plattegrond.

Draai naar rechts en bekijk de witte buizen van dichtbij. Bekijk dan het touwtje op de grond van dichtbij. Het hoort bij een plastic zak die er volgens Matthew verdacht uitziet.

Verlaat de close-up en draai nog twee keer naar rechts.
Hier kunt je rechtdoor lopen, naar een werkbank.
De geest van Sam verschijnt, die hatelijk vraagt of je nog steeds bang van hoogtes bent. Dan opent hij een deur en verdwijnt.

Draai naar rechts, ga naar voren, draai naar links, ga naar voren, draai naar links en je ziet een deur. Ga door de deur en je staat bij de ingang van het theater.


Theater
Stap het theater in en Sam verschijnt weer.
Hij zegt dat je zijn aanwijzngen moet volgen als je leven je lief is. Je moet ze maar zien als toneelaanwijzingen.
Er valt een plank naar beneden, die Matthew kan ontwijken.
Daarna zegt Sam op het einde van zijn betoog: "Stage right". Ga dus naar rechts met je voetcursor.


Theaterwerkplaats
Draai twee keer naar rechts en je ziet in de achtergrond een deur waar SHOP op staat. Loop daar naar toe, maak de deur open en en ga een werkplaats in.

Bekijk aan de linkerkant de oranje kabelhaspels van dichtbij en raap de schroevendraaier op.
Kijk als je wilt even rond in de werkplaats en ga dan terug het theater in. De deur van de werkplaats is van binnen volgeplakt met A4-tjes. De deurcursor is rechts van de waarschuwing dat je oogbeschermers (eye protection) moet dragen.


Theater
Als je uit de werkplaats stapt, kijkt je naar een lage toneeltrap. Er staat een hoofd met een hoedje op de trap. Bekijk het van dichtbij en til de hoed op. Er zit een groen briefje onder. Klik erop om het te lezen.
Het is van ene A.M, die aan Lauren schrijft dat hij het bibliotheekspul bij het kostuum heeft gelegd.
Sluit het briefje. Het gaat naar je NOTES, waar je het altijd kunt nalezen.

Draai naar links en loop naar de bezoekerszitplaatsen.
Draai naar links en klik daar links van de zitplaatsen om het theater te verlaten.
Je komt pal voor de voorraadkast naar buiten.


Kostuumkamer
Draai vanaf de voorraadkast naar rechts, loop naar de trap en klik rechts van de trap op de deur om het kamertje met het luik en de theaterkostuums in te gaan.

Als je ditmaal het kamertje instapt, kijk je niet naar de vloer, maar naar de deur van een kleerkast. Maak hem open en je ziet de jeans van Lauren Paige. Pak het briefje en de ID-kaart die op de jeans gespeld zijn.

Matthew verlaat automatisch het kostuumkamertje.
Open je NOTES om het briefje en de ID-kaart van dichtbij te kunnen zien.
Het is een bibliotheekpasje.
Zoals je eerder al ontdekte, is de deur van de bibliotheek, bij de nagedachtenistafel voor Rachel, gesloten. Dus wat nu?
Klik op de THINK-knop in je inventaris en Matthew zegt dat hij terug wil gaan naar het lerarenkamertje.


Eerste verdieping - Lerarenkamer
Ga naar de eerste verdieping en loop naar het lerarenkamertje.
Als je binnenstapt komt ineens Jason in paniek aanrennen. Hij is zijn konijnenpootje kwijtgeraakt en vraagt of je hem wilt helpen zoeken. Hij gaat buiten kijken en Matthew mag de toiletten doorzoeken. In ruil wil hij Matthew wel de code voor de buitenlijn van de telefoon geven.

Telefooncode
Natuurlijk ga je niet serieus de toiletten doorzoeken voor een konijnenpootje. Dus loop naar de derde verdieping om te kijken of je toch de bibliotheek kunt inkomen.
Jammer genoeg is de deur echt gesloten.

Draai naar rechts, naar Rachel's gedenktafel. Het gedichtenboek dat er eerst lag is nu verdwenen.
Eddie komt aanlopen en blaast de kaarsjes bij het portret uit.
Hij geeft Matthew een nieuw taak: Op de eerste verdieping de spiegels op de toiletten schoonmaken.

Loop de trap af naar de eerste verdieping.
Hier tref je een opgewekte Jason, die zijn konijnenpootje weer heeft.
Hij beloofde het wel, maar hij heeft de code voor de buitenlijn helemaal niet. Het enige dat hij Matthew geeft is een tip die hij van een leraar kreeg: "Bekijk de kraai".

Gelukkig weet je waar je een opgezette kraai zag.
Ga naar de tweede verdieping naar het science lab.
Draai binnen naar links en je ziet de opgezette raaf op de tafel staan. Bekijk de kraai van dichtbij. Til hem op en je ziet aan de onderkant in gele verf 598 geschilderd. Dat zal dan de code zijn!


Begane grond - telefoneren
Ga helemaal naar de begane grond, naar het voedsellab.
Loop naar de telefoon op het aanrecht. Tel de hoorn van de haak en toets 5 9 8 in.
Haal dan het visitekaartje van madame Bright uit je inventaris en klik ermee op de toetsen.
Matthew belt haar op en doet alsof hij leraar Nathan is.
Nate heeft de halsketting bij madame Bright gekocht en Matthew wil graag weten waar zij hem vandaan heeft. Maar madame Bright wil dat niet vertellen. Ze zegt dat ze niet zomaar de geheimen van haar geluksbrengers kan prijsgeven.




Magisch voorwerp  

Eerste verdieping - Nate
Ga naar het klaslokaal van Nate op de eerste verdieping.
Hij vertelt dat het hem verbaasde dat Eddie hier zo lang werkte, vooral na zijn ernstige ziekte. Hij is niet zo dol op Eddie, omdat die Rachel lastig viel.
Als Matthew informeert waar je zo'n halsketting als die van Rachel's kunt kopen, wordt Nate kribbig. Hij vindt Matthew een beetje te nieuwsgierig.


Tweede verdieping
Ga naar de tweede verdieping, waar je Eddie het laatste zag.
Als je bij het hekwerk voor de trap bent, komt Eddie al aanlopen. Hij geeft Matthew de sleutel van de voorraadkast.
Matthew merkt een mooi horloge op, dat Eddie aan zijn riem draagt. Eddie zegt dat het een familie-erfstuk is.
Als Matthew vertelt dat Nate nog steeds aan het werk is, laat Eddie vallen, dat Nate niet zo'n vriendelijk persoon was. Ook niet tegenover Rachel.


Tweede verdieping - Bibiotheek
Matthew wil meer informatie over Nate en Rachel. Misschien in de bibliotheek?
Ga naar de tweede verdieping naar de bibliotheek. Klik op de deur. Tot Matthew's verbazing is de deur nu open! Ga naar binnen.

Loop naar voren naar de computer.
Klik op de monitor tot je er pal voorstaat en Matthew hem aangezet heeft.
Er wordt om een wachtwoord gevraagd.
Klik met het visitekaartje van madame Bright op het scherm. Dat werkte!
Klik op de zoekregel op het scherm en Matthew typt het zelf in. Klik en je ziet een krantenartikel over de dood van Rachel, vergezeld van een foto van Nate en Rachel.
Lees het artikel en verlaat daarna de close-up.
Matthew zegt dat er niets over een halsketting in het artikel staat.

Doe een stap terug en draai je om, om de bieb te verlaten.
Op dat moment komt Jason binnen. Matthew duikt opzij om niet gezien te worden.
Jason gaat tegen een van de rekken hangen om een boek te lezen. Bekijk hem.
Hoe kom je nu ongezien weg?

Draai naar rechts en je kijkt een gang in.
Loop naar voren en maak de deur open. Ga de kamer in.
Draai hier naar links en je ziet aan de rode poster dat hier het brandalarm is.

Klik op het zwarte codekastje rechts van de poster.
Hm. Je hebt een code nodig!
Verlaat de close-up en kijk naar het vel papier dat onder de poster op tafel ligt.
Er wordt aan ene Tony gevraagd of hij de kleuren paars, oranje en groen ergens wil noteren.
Verlaat de clsoe-up en draai om je as. Je ziet nu naast een computer een geel briefje liggen. Bekijk het van dichtbij. Iemand heeft met gekleurde stiften getallen op het papier geschreven: een paarse 4, een oranje 6 en een groene 9.

Draai je weer om naar het brandalarm.
Bekijk het codekastje van dichtbij en toets de code 4 6 9 in.
Je hoort een plok-geluid en Matthew zegt dat het hem lukte.

Verlaat de kamer en ga terug naar de bibliotheek.
Het alarm gaat af en Jason rent snel de bieb uit.
Verlaat ook de bibliotheek en Matthew bedenkt dat Jason "Simply Sonnets" aan het lezen was, het boek dat op Rachel's gedenktafel lag! Hij besluit om Jason's kastje eens te doorzoeken.


Jason
Ga naar de trap om af te dalen naar de eerste verdieping.
Matthew botst per ongeluk tegen Eddie aan, die zijn horloge laat vallen. Gelukkig is het niet kapot. Hij geeft je de opdracht het wasgoed te verzamelen.

Ga de trap af en ga daarna ook de volgende trap af, naar de begane grond.
Loop naar de kleedruimte met de rode kastjes.
Klik op het slot van het meest rechter kastje. Er zit een vijf-letterslot op. Klik erop. Je hebt meer persoonlijke informatie over Jason nodig om dit slot te kunnen kraken.
Verlaat de kleedruimte weer.


Draai naar rechts en loop een stap voorbij het beeldje op het tafeltje.
Draai hier naar links en je staat voor de kamer 339 "Custodian Office".
Draai naar rechts en je ziet de close-up van een stukje van de deur ernaast. Gebruik je schroevendraaier op deze deur en maak de deur daarna open.


Je staat dan voor een witte dossierkast met dossiers over de staf.
Klik op het slot rechtsboven. Natuurlijk is het kastje afgesloten.
Haal de haarspeld uit je inventaris en gebruik hem om het slot te openen.
Pak het dossier van Jason McKinley.
In het hele document staan maar twee woorden met vijf letters: Jason en story.

Ga terug naar de kleedruimte.
Bekijk het slot van het rechter rode kastje van dichtbij.
Klik op het slot en klik bovenaan in je scherm de letters S T O R Y aan.
Het kastje gaat open.
Haal Rachels'halsketting uit het kastje. Matthew vraagt zich af wat die halsketting in Jason's kastje doet.


Halsketting
Verlaat de kleedruimte en je loopt Eddie weer tegen het lijf. Hij heeft duidelijk weer hoofdpijn.
Matthew vindt dat hij een rustig plekje nodig heeft waar hij ongestoord Rachel's halsketting kan onderzoeken.

Loop verder door de gang.
Het beeldje op het tafeltje is ineens verdwenen.
Dan zie je Rachel's geest. Ze heeft een grote foto van Nate en haar in haar handen. Is dat een hint?

Loop verder tot het einde van de gang, draai naar links, ga de trap op en stap in de lift om naar het tekenlokaal te gaan.
Als je binnen staat, draai je je om.
Klik dan helemaal links van de deur, naast de witte muur, en ga de donkere kamer (dark room) in.

Je staat voor een groot stuk wit papier.
Haal de halsketting uit je inventaris en klik ermee op het papier.
Op dat moment gaat het rode licht aan en verschijnt Sam.
Hij zegt dat Matthew het zuiverende zand over de halsketting moet strooien om de vloek te vernietigen. Matthew weet nu dat de halsketting niet het gezochte voorwerp is, want Sam zou hem nooit of te nimmer aanmoedige dat te vernietigen!
Blijven er nog twee andeer voorwerpen over.


Eddie
Verlaat de donkere kamer en verlaat ook het tekenlokaal.
Loop terug door de gang en Rachel verschijnt. Ze loopt voor je en gaat kamer 339, de "Custodian Room" in.
Loop haar achterna. Klik op de deur. Ditmaal kun je hier naar binnen.

Op de muur boven het bureau hangt een ster waarop "time is running out" (je hebt niet veel tijd meer) staat geschreven.
Op het bureau ligt een vel papier waarop een klok is getekend, met de tekst "Edward, keep on ticking" (Edward, blijf tikken).
Rechts daarvan ligt een kalenderblaadje. De dag waarop Rachel overleed is omcirkeld en er staat "recharged" (opgeladen) in!

Verlaat de kamer weer en je ziet Eddie op de grond in de gang liggen.
klik op hem en Matthew helpt hem overeind.
Eddie zegt dat iemand hem probeerde te wurgen.
Matthew geeft hem het advies zichzelf in zijn kantoor op te sluiten. Hij zal hulp gaan halen.

Ga naar de eerste verdieping naar Nate's klaslokaal, om hem te waarschuwen.
Daar aangekomen zie je Nate over zijn bureau hangen. Klik op hem. Hij is dood!

Verlaat het klaslokaal en Jason komt aanlopen.
Als hij Matthew ziet, trekt hij zijn revolver. Hij heeft intussen ontdekt dat de echte Mike thuis zit.
Matthew probeert Jason te vertellen dat ze hulp moeten inroepen, omdat er een moordenaar rondloopt.
Jason zegt dat hij Rachel niet vermoord heeft, hij hield van haar.
Jason vertrouwt Matthew niet en wil weten wat hij met die bijl moet.
Voordat Matthew erachter komt wat Jason bedoelt, komt Eddie aanlopen en slaat Jason neer.

Ga Eddie achterna, door het hekwerk, de trap op naar de tweede verdieping.
Ga rechtdoor, langs de muurschildering.
Als je bij het lage uitstalkastje bent, komt Eddie op je af.
Maar voor hij je iets kan aandoen, valt hij bewusteloos op de grond en laat daarbij zijn horloge vallen. Raap het horloge op.


Horloge
Ga naar de begane grond.
Loop door de gang tot het einde, waar je weg versperd wordt door vuilnisbakken en tafeltjes.
Draai hier naar rechts en je staat voor de deur van de voorraadkast.
Gebruik de sleutel die Eddie je gaf op de kastdeur.

Ga de ruime kast in en Matthew maakt de deur achter zich dicht.
Eddie bonst op de deur en smeekt om het horloge. Uiteraard laat Matthew hem niet naar binnen.

Bekijk de tafel van dichtbij.
Leg het horloge op de tafel.
Haal het zakje zuiverend zand uit je inventaris en klik ermee op het horloge.............



Kopiėren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.