THE BALLADS OF REEMUS:

WHEN THE BED BITES


Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: ClickShake Games/2012
Ontwerper: ClickShake Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-info.



Grappa's paardenvliegOp de marktMoerasBouwplaatsFredericus stadVuurmierenheuvelTermietencelTermietenheuvelWeer thuis



Grappa's paardenvlieg  

Spelbediening
Zoek met je cursor de actieve punten in het scherm. Als je cursor verandert in een handje, klik je, waardoor de actie wordt uitgevoerd.
Soms raap je dan automatisch voorwerpen op, die je weer uit je inventaris kunt halen om te gebruiken.

Lopen kun je door ergens op de grond te klikken.
Om naar een ander ruimte te gaan, klik je op de pijlen.

Je kunt het spel spelen in een klein schermpje (esc toets) of op het volledige scherm (F-toets). Het laatste is aan te bevelen, omdat je dan ook de hele kleine details ziet.
Klik op het radertje om naar het optiemenu te gaan.
Je spel wordt automatisch opgeslagen, zodat je de volgende keer verder gaat, waar je gebleven bent. Je kunt echter ook altijd naar een eerdere scene gaan.




In het spel zijn een aantal extra taken/acties die je kunt uit voeren. Ze zijn optioneel en niet nodig om het spel uit te spelen.
In het optiemenu op kun je op 'achievements' klikken.
Hier zie je welke taken je allemaal volledig hebt uitgevoerd.


Vlieg vangen
De lokale bevolking staat morrend voor de pub. De pub is namelijk gesloten, omdat er een enorme vlieg rondvliegt.

Reemus de Verdelger en zijn paarse vriend Liam zijn in Grappa's pub om de vlieg te vangen.
Klik op de vlieg.
Die ziet de grijppoging van Reemus natuurlijk aankomen. Hij is veel te snel voor Reemus en vliegt naar de andere kamer. Reemus denkt dat ze de vlieg moeten afleiden.
N.B.: Let op het commentaar dat Reemus en Liam geven. Ze geven hints over de acties die ze willen uitvoeren.

Pak de deken van het bed.
Liam denkt dat het touw dat als bedbodem is gespannen, nuttig kan zijn, mits hij natuurlijk een manier vindt om het touw los te maken.

Klik linksonderaan in je scherm op de rode pijl om naar de andere kamer te gaan.
Hier zie je op het tafeltje een scheermes (straight razor) liggen. Klik erop en het gaat naar je inventaris links bovenaan in je scherm.

Loop naar rechts, naar de slaapkamer.
Klik op het scheermes in je inventaris en aansluitend op het bed. Liam snijdt het touw los. Klik dan nogmaals op het bed om het touw (rope) op te rapen.
Reemus zegt dat ze nu alleen nog maar de vlieg hoeven af te leiden, zodat hij hem daarna met een lasso kan vangen.

Ga naar links, naar de andere kamer.
Maak hier aan de linkerkant de deur van het toilet open.
De vlieg gaat er meteen op zitten.
Klik dus op het touw in je inventaris en aansluitend op de vlieg.
Reemus vangt deskundig de vlieg.


In de pub
Liam maakt een lied over het vangen van de vlieg.
Hij zingt het in de pub, maar niemand luistert. Iedereen staat bij de bar, maar niemand wordt bediend. Grappa, de herbergier, staat rechtop te slapen. Hij heeft die nacht geen oog dichtgedaan, omdat zijn bed kapot is. Nu wil hij de bar sluiten en pas weer openen, nadat zijn bed gerepareerd is.
Nu wil helemaal niemand meer luisteren naar de ballade van Reemus.

In dit land kun je alleen beroemd worden als je een lied maakt over je heldendaden. Reemus wil heel graag net zo beroemd worden als zijn broer Raymus.
Er zit dus niets anders op dan naar de markt te gaan en touw te kopen.




Op de markt  

Reemus probeert een touw te kopen, maar dat lukt niet.
De touwmaker vertelt dat een paar "love birds" alle touwen in de stad gestolen hebben voor hun nest. Hij draait overuren om aan de vraag naar touwen te voldoen. Reemus moet maar zijn beurt afwachten.
Reemus pakt nummer 4 en hoort dat de slager met nummer 3 al twee maanden in de rij staat.
Hij is niet van plan lang zo lang te wachten en besluit zijn voorgangers in de rij te verjagen.


Extra Ballade

Een bard met een luit staat op een kist voor een gordijn zijn lied te spelen. Linksonderaan op het gordijn zie je de afbeelding van een kever. Klik erop.
Reemus is een "verdelger" en mept uiteraard meteen de kever dood.

N.B.: Dit is de eerste "kever" die je plat mept. Er zitten 47 kevers in het spel. In bijna elk scherm zit er eentje. Plet ze allemaal, als je wilt. Het is niet noodzakelijk om het spel uit te kunnen spelen.
De vindplaatsen worden verder niet meer in de walkthrough vermeld.


Bard
Praat met de bard en vraag hem een lied te zingen over de mensen die in de rij staan voor een touw.
Je leert dat Oswald de bakker, met ticket 1, bang is van vogels.
Hob de molenaar, met ticket 2, is bang voor bacillen.
Ludzo de slager, met ticket 3, voelt zich heel snel beledigd.
Dit is informatie die je kunt gebruiken!


Bakker verjagen
Loop vanaf de bard naar links en je komt op een ander gedeelte van de markt.
Hier zie je de twee Lovebirds, die zich vermomd hebben met een jas en hoed. Spreek ze aan. Ze hebben nog maar ťťn stuk touw nodig voor hun nest en vragen of Reemus hen wil helpen. Hij krijgt broodkruimels (breadcrumbs) voor de moeite.
Je kunt de meeuw die midden op het plein zit wat broodkruimels geven. Zo verneem je dat meeuwen dol zijn op broodkruimels.

Loop terug naar de rechterkant van de markt.
Geef de broodkruimels aan Oswald de bakker. Meteen komen er meeuwen op hem af.
Oswald rent bang weg en laat een gouden munt (gold coin) vallen, die je natuurlijk meteen opraapt.


Molenaar verjagen
Loop weer naar de linkerkant van de markt.
Praat met de waterverkoper. Hij verkoopt flessen water voor een goudstuk, maar als je de fles weer terugbrengt, krijg je de munt weer terug.
Geef de gouden munt aan Leopold, de waterverkoper. Je krijgt een fles water (bottled water).

Loop naar de rechterkant van de markt. Hier zie je een varken dat rondwentelt in droge stof. De molenaar staat vlakbij het varken.
Giet het water over het varken. Het varken kan nu lekker in de modder rollen en spettert modderwater op de molenaar, die meteen doodsbang voor de bacillen wegrent.
De molenaar liet vlakbij de modderpoel een gouden munt (gold coin) vallen, die je natuurlijk ook opraapt.


Slager verjagen
Ga naar het linker gedeelte van de markt.
Geef Leopold de lege fles terug en Reemus krijgt zijn gouden munt (gold coin).

Koop bij de sjaaltjesverkoopster een sjaaltje (Scarf) voor de twee munten.
Ga naar de rechterkant van de markt en geef de slager het sjaaltje. Als Reemus hem wijsmaakt dat het een omslagdoek is, die rood is van het bloed, neemt hij hem wel aan.

Vraag vervolgens de bard een liedje te zingen over het sjaaltje van de slager.
Als de bard zingt dat het een sjaaltje voor vrouwen is, wordt de slager kwaad en mept de bard neer. Daarna vertrekt hij.


Touwverkoper
Nu alle anderen verjaagd zijn, kan Reemus zijn volgnummer aan de touwverkoper geven.
Hij krijgt eindelijk het nieuwe stuk touw.

Als Reemus met het touw naar de herbergier wil gaan, komt hij langs een waterbeddenverkoper.
Die overtuigt hem ervan dat een watermatras veel beter slaapt dan een bedbodem van touwen. Reemus bedenkt dat de herbergier meer drankjes kan verkopen als hij beter geslapen heeft en Liam zegt dat Reemus op die manier meer luisteraars voor zijn ballade heeft.
Jammer genoeg is de matras veel te duur.
Maar Reemus geeft het touw aan de lovebirds en wordt in ruil naar het moeras gebracht, waar de watermatrassen groeien. Hij wil er zelf eentje gaan plukken.




Moeras  

In het moeras aangekomen ziet Reemus dat op alle matrassen een bedwants ligt.
Liam vertelt dat de bedwantsen bang gemaakt worden met het verhaaltje over de moerasheks.
Reemus besluit passende kleding te gaan zoeken en zich als moerasheks te verkleden om de bedwants weg te jagen.


Liam - aan de oever
De matras zit op de bodem van het moeras vast met een lange stengel. Misschien kan Liam daar iets aan doen, maar dat moet hij wel iets vinden om onder water te kunnen ademhalen en te kunnen kijken. Want als Liam zo in het water springt, komt hij boven en zegt dat het water in zijn ogen prikt en dat hij zijn adem niet zo lang kan inhouden.

Kijk naar de groene plant met de roodgloeiende bollen. Op een van de armen zit een koele blauwe bol. Zo'n bol zou je goed als duikershelm kunnen gebruiken.
Klik op het midden van de groene plant. Er komen drie lichtsporen omhoog en de blauwe lamp brandt nu ook rood.
Klik nog een keer op het midden van de plant. Nu komen er vijf lichtsporen omhoog.

In het water staat ook een boom waar een paarse plant met lichtbolletjes omheen slingert.
Klik op de bovenste tros lichtbolletjes.
Een roodgloeiende bol aan de linkerkant op de groene plant, brandt nu geel.
Een beestje komt aanvliegen en gaat in de gele bol zitten, die nu afkoelt en blauw wordt.
Klik op deze blauwe bol. Liam raapt hem op en zet hem meteen als een duikershelm op zijn hoofd.

Aan Liam's voeten ligt een luchthappende longplant.
Klik erop en Liam sluit een einde aan op zijn helm. Hij duikt vervolgens het water in.


Onder water
De stengel van de matras is nogal dik. Liam heeft iets scherps nodig om hem door te snijden.
Naast de grotopening aan de rechterkant ligt een grote scherpe haaientand op de grond. Maar als je hem probeert te pakken, komt een vis met scherpe tanden uit de grotopening.
Hoe schakel je dat oog uit, waardoor die vis je niet ziet?

Loop naar links, door de ronde opening een grot in.
Hier zie je op de grond twee blauwe stenen liggen. Raap ze op en loop terug naar de rechterkant.

Naast de opening waar je doorheen kwam, zie je een bruine bubbelkoraal met drie tuiten.
Stop de twee blauwe stenen in de tuiten van de bubbelkoraal.
Nu staat er zoveel druk op de overblijvende tuit, dat de bubbels het groene stuk alg van de stengel van de matras afblazen. Het valt aan de voet van de stengel op de grond. Raap het op.

Loop weer naar links, door de opening naar de grot.
Geef de alg aan de vis, die hier heen en weer zwemt. De vis pakt de alg en zwemt weg.
Nu zwemt ook de sleutelgarnaal van de takvormige koraal af.
Breek een stuk van de takkoraal af.
In het midden van de grot staat een puntige rots waar ronde kauwgumballen aan groeien.
Gebruik de takkoraal om een kauwgumbal eraf te wrikken en ga dan weer naar de rechterkant door de opening.

Klik met de kauwgumbal op de grotopening waar de vis met de scherpe tanden uitkomt.
Hij pakt de kauwgumbal en spuugt hem even later weer uit.
Raap het stuk fijngekauwde kauwgum op.
Stop het stuk kauwgum in de middelste tuit van de bubbelkoraal.
De koraal schiet de kauwgum in de bek van de vis, die nu geen algen meer kan eten. Het wordt donker onder water en het oog gaat slapen.
Nu kun je de scherpe haaientand oprapen. Gebruik hem om de stengel van de matras los te zagen en Liam heeft zijn deel van het karwei geklaard.


Reemus
Reemus staat aan de oever van een waterpoel. In het water liggen slierten zeewier over een tak. Reemus denkt dat het wier een prima heksenkostuum kan zijn.
Hij zou het schaatsenrijdertje kunnen gebruiken om met droge voeten tot bij het wier te komen.

Pak de knijptangtor die op de oever vlakbij het water ligt.
Knijp de tor vast op wortel van de glazige grijze puist die je voor de harige boom half in het water ziet.
Klik dan op de boomtak en Reemus trekt aan de sliert. De steen aan het uiteinde mept de puist kapot.
De made die op een ander puist zit, springt meteen op het verse voedsel op de tak.

Trek nog een keer aan de tak en de made valt in het water. Het schaatsenrijdertje komt meteen op dat smakelijke hapje af.
Nu kun je op het schaatsenrijdertje springen.
Grijp dan naar de zeewier.


Bij de heks
Het loopt anders dan Reemus dacht. De moerasheks bestaat echt en heeft Reemus gevangen.
Ze wil een beetje afvallen en alleen soep eten. Omdat ze de soep niet lekker vindt ruiken, wil ze proberen tijdens het eten naar de smakelijke Reemus te kijken. Als dat niet lukt, kan ze altijd nog Reemus opeten en na het weekend aan haar soepdieet beginnen.
Reemus wil uiteraard zo snel mogelijk ontsnappen.

Vlak voor Reemus' cel ligt de sleutelgarnaal in een plasje water (Hij ligt er alleen als je eerst met Liam speelde en de garnaal hebt weggejaagd uit de grot). Raap de sleutelgarnaal op en gebruik hem om het hangslot op de celdeur open te maken.

Rechtsvooraan in de kamer zie je een grote schelp. Dit is het deksel op de uitgang. Reemus krijgt hem niet met zijn blote handen open.

Linksachteraan in de kamer zie je een receptenboek voor toverdrankjes.
Rechts ernaast is een kast. Maak de kast open.
Klik op de potjes in de kast en je krijgt een close-up te zien van de potjes met ingrediŽnten en het recept. De bedoeling is dat je vier ingrediŽnten mengt in de glazen pot. Daarbij moet je het symbool namaken dat in het boek staat.
Je kunt op "close" klikken om de mengbeker leeg te maken en op het kruisje eronder om de close-up te verlaten.
Als een drankje klaar is, klik je op de potjes in de kast om een volgend drankje te maken. In totaal kun je vier drankjes maken.

Oplosdrankje (dissolve potion)

Verstijfdrankje (solidify potion)

Explodeerdrankje (explode potion)

Smeltdrankje (liquefy potion)



Het explodeerdrankje kun je gebruiken om het schelpdeksel op te blazen, maar als je dat nu doet, komt de heks aanlopen. Dat is dus niet verstandig. Eerst moet je de heks uitschakelen.

Gebruik het oplosdrankje (dissolve potion) op het kistje dat onderin de kast staat.
Het deksel smelt en je ziet dat er koekjes in de kist liggen. Haal een koekje eruit.

Rechts van de gevangenis staat een schaal olie op een grote houder.
Pak het stompje kaars uit de houder.
Klik met het stompje kaars op de grote brandende kaars, die links van de gevangenis staat. Zet het brnadende stompje dan terug in de houder onder de schaal olie.
Gooi het koekje in de schaal olie.
Giet dan je smeltdrankje (liquefy potion) in de schaal olie. Het koekje smelt en de warme olie verspreidt een heerlijke koekjesgeur.

Giet je verstijfdrankje (solidify potion) in de ketel met soep.
Klik dan op de bel die naast de ketel hangt. De heks komt aanlopen, ruikt de heerlijke koekjesgeur en denkt dat het de soep is. Ze neemt een slokt en versteent helemaal.
Gebruik het oplosdrankje (dissolve potion) op de versteende heks en Reemus smelt het hoofd van de heks eraf.
Gebruik nu het explodeerdrankje (explode potion) op het grote schelpdeksel.
Klik tenslotte op het hoofd van de heks en Reemus neemt het hoofd mee naar het moeras.
Hier laat hij het hoofd zien aan de bedwants, die prompt vlucht.




Bouwplaats  

Watermatras
Reemus levert de watermatras af bij de herbergier. Die is er in eerste instantie erg blij mee. De matras ligt heerlijk zacht.
Maar dan komt hij zich beklagen. Er zitten allemaal babywantsen in het bed!
Reemus ziet maar ťťn oplossing. Ze moeten cement storten in de watermatras, zodat de wantsen niet meer kunnen rondkruipen. Op zoek dus naar cement!


Bouwplaats
Reemus gaat naar de bouwplaats en vraagt opzichter Sal om het recept voor beton. Maar Sal wil het niet geven. Alleen mensen die bij hem werken, krijgen het recept. Hij heeft momenteel geen arbeiders nodig.

Bekijk het briefje dat naast Sal aan de woonwagen gespijkerd zit. Hierop staat dat als arbeiders vroeger naar huis gaan of slapen op het werk, ze worden ontslagen.
Praat met de arbeider die in de ton staat te roeren. Hij is moe, maar wil beslist niet gaan slapen. Reemus zal een truc moeten verzinnen.

Kijk naar de plant die rechts van de arbeider staat. De bloemen verspreiden een bedwelmende geur.
Als je nu die walm in de richting van de arbeider kon sturen, zou de truc kunnen lukken.

Loop twee schermen naar links.
Hier zie je een struik met windmolenbloemen. Pluk een windmolenbloem
Pluk ook een ijshoorntje uit de ijsjesstruik.


Extra Ballade
Klik op de struik die links vooraan staat.
Je krijgt de struik in close-up te zien. In de struik zit een rups. Spreek hem aan.
Hij wil zich graag verpoppen om een vlinder te kunnen worden, maar de windmolenbloemen hebben zijn tak weggeblazen.
Verlaat de close-up door op BACK te klikken.




De bedoeling is nu dat je overal op de bouwplaats zoekt naar de acht donkerbruine stukjes van de tak.
Als je ze alle acht hebt gevonden, klik je in je inventaris op de rups om hem weer in close-up te zien.

Sleep daarna de stukjes van de tak in de voorgetekende vorm. Klik op een stukje om het te draaien. Als het goed ligt, klikt het stukje vast.
Als het je gelukt is de tak compleet te maken, kan de rups een cocon maken en heb je een extra ballade verdiend.


Arbeiders uitschakelen
Loop naar rechts, waar je een arbeider met een schop bezig ziet. Hij moet het stuk tussen de vier plaatjes wegscheppen. De arbeider draagt een monddoekje om zichzelf te beschermen tegen de slechte-ademplant.
In het rechthoekige stuk waar de man werkt, staat een stammetje van een windmolenplant. Je mag het niet pakken.

Pak het paaltje met het losgeraakte roze strikje, linksonderaan op de hoek van het rechthoekige stuk grond.
Zet dit paaltje in het polletje gras voor de plant met de slechte adem. Reemus wijst de arbeider erop dat hij een stukje vergeten is. De man gaat meteen bij het polletje aan het werk.
Zet nu het ijshoorntje op de rug van de arbeider.
De plant met de slechte adem slikt de hele arbeider in en spuugt het monddoekje weer uit. Raap het monddoekje op. Reemus bindt het meteen voor zijn mond.
Raap nu ook het stammetje van de windmolenplant uit het rechthoekige stuk grond.

Loop naar rechts, naar de arbeider die in de ton roert.
Voor de middelste bedwelmende plant is een omgewoeld stukje aarde. Zet hier de stam van de windmolenplant in. Plaats dan de windmolenbloem erop.
De bedwelmende geur waait naar de arbeider, die prompt in slaap valt.
En vervolgens wordt hij op staande voet ontslagen.
Reemus krijgt zijn baantje ťn het recept voor cement.

Jammer genoeg mag Reemus niet met het recept van het terrein af.
Liam neemt stiekem het recept van hem over en vertrekt naar het dorp om de ingrediŽnten te zoeken, terwijl Reemus op het bouwterrein doet alsof hij aan het werken is.




Fredericus stad  



Klik op de plaats waar je naar toe wilt gaan.
Ga om te beginnen naar het huis van Reemus (exterminator).

Reemus' huis
Als je voor het huis staat, klik je in je inventaris op het recept.
Je hebt nodig:
- zand (sand)
- grind (gravel)
- klei (clay)
- mengemmer (bucket)
- fijngemalen kalksteen (limestone).

Er zijn bakstenen uit de muur gevallen. Raap een baksteen op.
De bewoners van het huis aan de linkerkant hebben een plantenbak opgehangen waar paddenstoelen in groeien. Pluk een giftige paddenstoel.


Bakkerij
Ga naar links en via de plattegrond naar de bakker (bakery).
De bakker heeft tonnen met grind, die hij in zijn taarten gebruikt. Je mag er niets van meenemen. Als je grind wilt, zul je een taart moeten kopen.
De bakker kan geen taarten maken omdat het meel op is. Hij durft echter vanwege de meeuw die in de vensterbank zit, de bakkerij niet te verlaten.

Geef de giftige paddenstoel aan de meeuw. Hij valt prompt dood neer.
De bakker is er niet blij mee. Hij is bang dat de andere meeuwen nu zijn ogen komen uitpikken.
Raap de dode meeuw op.
Pak een gratis donut van de toonbank en verlaat de bakkerij.


Extra Ballade
Ga naar de Importzaak.
Hier zie je een levende meeuw rondhuppen. Laat deze meeuw de dode meeuw zien. Hij kent de dode meeuw en wil een gedenkteken voor hem oprichten. De meeuw vraagt of je een paar stenen voor hem kunt verzamelen.

Doorzoek het hele dorp en verzamel de grijze stukken steen (headstone piece).
Ze zijn niet eenvoudig te vinden en lijken heel erg op hun omgeving. Vergeet niet om in de slaapkamer van de herbergier te kijken.

In totaal heb je 14 stukken steen nodig.
Als je ze allemaal hebt, klik je op het kruis in je inventaris. Je mag de stukken steen vervolgens in de omlijning van het kruis puzzelen.

Als het gelukt is, klik je op de meeuw. Liam geeft hem het kruis.
De meeuw gaat wraak nemen bij de bakker en Liam heeft zijn extra ballade verdiend.


Zandsteen (limestone)
Bij de Importszaak staat een vrouw met een punthoed op. Op de hoed liggen limoenen (limes).
Haal de donut uit je inventaris en hang hem aan de hoed van de vrouw.
N.B.: Zorg dat je de kruispuzzel af hebt, voordat je de donut aan de hoed hangt!
De meeuw komt het hapje halen en er vallen limoenen van de hoed af. Raap een limoen op.

Verlaat de Importszaak en ga naar de molen (mill) op de heuvel.
Molenaar Hob wil je geen meel geven, hij is te druk bezig met poetsen.
Gelukkig kun je ook een paar dingen op eigen houtje doen. Als de molenaar niet kijkt, gooi je snel de baksteen en de limoen in de vulbak boven de molensteen.
Jammer genoeg maak je nu wel de molensteen kapot. De molenaar rent snel weg om een nieuwe steen te kopen.

Haal je portie gemalen zandsteen (limestone) uit de vulbak.
Hij wordt meteen op je lijstje afgestreept.


Grind
Uit de ton die bij de molen staat, steken een paar korenaren. Steel ze en Verlaat de molen.

Ga naar de Importszaak.
Geef de korenaren aan de standwerker. Hij gebruikt ze in zijn sapmachine en geeft Liam even later een kopje meel.

Ga naar de bakker (bakery).
Geef hem het kopje meel. dankbaar bakt hij onmiddelijk een aantal taarten. Liam krijgt er eentje voor al zijn moeite en heeft na het verorberen van de taart een handvol grind. Het grind wordt op je lijstje afgestreept.


Klei
Ga naar de slager (butcher).
Die vertelt dat hij heel erg graag een een meeuw zou willen proeven. Geef hem dus de dode meeuw.
Liam krijgt in ruil een portie vlees met vliegen.
Verlaat de slagerij.

Ga links van de slager naar de potterie (potter).
De kunstenaar staat trots bij een mooie beschilderde aardewerken pot. Hij vindt Liam maar een vieze beer en is bang dat Liam vliegen mee in huis brengt.
Haal het vlees met de vliegen uit je inventaris en gooi het in de pot.
Raap de aardewerken scherf (clay) op die bij Liams voeten ligt en hij wordt op je lijstje afgestreept. Verlaat dan de potterie.


Mengemmer
Ga naar de markt (Market).
Hier staat naast de waterput een houten kuip. Steel hem en je mengemmer wordt op het lijstje afgestreept.


Zand
Nu heb je alleen nog maar zand nodig.
De waterverkoper op de markt heeft een zandloper op zijn toonbank staan. Natuurlijk mag je die niet hebben.

In het midden van het marktplein zit een klein jongetje mieren te schroeien met zijn vergrootglas. Hij verveelt zich en wil eigenlijk graag een paar mieren mee naar huis nemen. Steel de windgong, die voor de gestreepte tent aan een stok hangt.
Verlaat dan de markt.

Ga naar de kroeg (Pub).
Klik op de pot met ingemaakte eieren en Liam sluit een weddenschap af met Bart. Bied hem de windgong aan als hij alle eieren opeet.
Natuurlijk wint Bart. Geef hem de windgong en in ruil krijgt Liam de lege glazen pot.

Ga terug naar de markt en geef de glazen pot aan het spelende jongetje. Die kan nu mieren vangen en geeft Liam zijn vergrootglas.
Klik met het vergrootglas op het touw van de waterput. De zon brandt het touw door.
De waterverkoper gaat weg om een nieuw touw te kopen.
Dit is je kans om zijn zandloper te stelen. Hij wordt meteen op je lijstje afgestreept.


Cement
Als je alle ingrediŽnten bij elkaar hebt, zit nu automatisch een emmer cement in je inventaris.
Ga naar de kroeg (Pub).
Loop de trap op naar Grappa's slaapkamer.
Gooi de emmer cement in het vulslurfje aan de zijkant van de watermatras.
De matras wordt zo hard als beton en de bedwantsen vertrekken.


Bedwantsen
Grappa is heel tevreden met zijn keiharde matras zonder wantsen.
Reemus kan nu eindelijk zijn ballade zingen. Jammer genoeg is er weer niemand die luistert. Iedereen in de kroeg is in slaap gevallen!
De bedwantsen uit Grappa's matras zijn in de stad gebleven en zitten nu in overal. Niemand krijgt nog nachtrust!




Vuurmierenheuvel  

Reemus is de verdelger van de stad, maar zoveel bedwantsen kan hij alleen niet aan. Hij is van plan de hulp in te roepen van de vuurmieren, die dol zijn op wantsen.

Klik op de mierenbewaker aan de overkant van het stroompje drijfzand.
Die is nogal agressief wil Reemus niet naar zijn koningin brengen, althans niet in ťťn stuk. Hij blijft maar praten over het lekkere verse vlees dat aan Reemus zit.
Reemus zal iets moeten verzinnen om voorbij te komen.

Ga achter Reemus door de tunnel omhoog en je komt uit in een vreemde plek met blauwmetalen bomen, flessen met ketchup en een struik met een hartje van flesjes hot chili saus.


Extra Ballade
Als je eerder de rups hebt geholpen, zal hier een oranje vlindertje rondvliegen. Spreek hem aan. Hij bedankt Liam en zegt erbij dat hij niet helemaal in balans vliegt.
Dan krijg je een close-up van de vlinder te zien.
Je mag nu de 10 verschillen in de vleugels van de vlinder aanklikken.
Als het gelukt is verdien je een extra ballade!


Ontbijt
Pak een stuk metaal van de metaalboom achter het zoutetende hagedisje.
Pak uit het hart van de plant een flesje hot chili saus.

Loop naar links. Hier zie je een grote ontbijtboom, waar eieren en bacon in groeien.
Klik op het ei. Het valt op de kookplaat, de bacon komt erachteraan en alles wordt vervolgens door de grote blauwe rups opgegeten!
Pak een zoutvaatje uit de zoutvaatjesstruik voor de snuit van de rups.
Loop dan terug naar rechts.

Hier zie je een ei vastzitten aan de zijkant van een lichtgroene fles met relish.
Strooi zout op het ei.
Het zoutetende hagedisje likt meteen het zout op en het ei valt op de grond. Raap het ei op.

Loop terug naar links.
Hier zie je aan de rechterkant een kleine, onvolgroeide ontbijtboom staan.
Leg het ei op de kookplaat van het boompje.
Het boompje doet zijn best en produceert een reep ongebakken spek, die je wegpakt.


Gebakken spek
Ga terug naar rechts en daal af in de mierenhoop.
Leg hier de metalen plaat in het drijfzand.
Giet de hot chili saus op de metalen plaat, die meteen roodgloeiend heet wordt.
Leg de reep ongebakken spek op hete metaalplaat.

De grote blauwe rups ruikt het gebakken spek en komt zijn maaltje halen.

Even later staat Reemus voor de mierenkoningin.
Hij biedt haar het bedwantsenmaaltje aan.
De koningin wil haar hele leger wel naar de stad sturen, als Reemus haar intussen ook een pleziertje doet.




Termietencel  

Reemus gaat naar een termietenheuvel, die volgens de mierenkoningin verlaten is.
Hij claimt de heuvel door het geurspoor van de koningin hier uit te gieten.

Natuurlijk is de termietenheuvel niet verlaten. De blinde termieten komen aanlopen en nemen Reemus en Liam gevangen. Ze worden elk in een andere cel gegooid.

Kijk om je heen. In de cel van Reemus zie je een rotsheuveltje. Klop erop. Hij lijkt hol te zijn, maar Reemus kan er met zijn blote handen geen gat in slaan.
Je ziet ook twee groene lianen. Probeer aan de onderste liaan te trekken. Hij lijkt aan de andere kant van de muur vast te zitten, Reemus krijgt hem niet los.

Klik rechtsbovenaan in je scherm op het portretje van Liam om naar Liam over te schakelen.
In de cel van Liam zie je ook een paar groene lianen.
Pak het scherpe stuk steen dat midden in de cel ligt.
Gebruik de steen om de groene liaan die op de grond ligt, los te snijden.

Schakel over naar Reemus, door rechtsboven in je scherm op zijn portretje te klikken.
Trek aan de rechter groene liaan.

Schakel over naar Liam en klim in de liaan die aan de rechterkant voor de deur hangt.
Klim het gat boven de deur in.

Kruip in de luchtkoker helemaal naar rechts en je komt uit boven de deur van Reemus. Geef hem de scherpe steen.

Kruip dan een stukje terug in de luchtkoker en ga door gat in het midden van de tunnel omhoog.
Je komt nu uit in een druipsteengrot waar een dikke vlieg rondvliegt.
Aan de rechterkant zie je jalouzieŽn. Ze maken deel uit van het ventilatiesysteem van de termieten. Klik op de stok die aan de jalouziŽen hangt om ze te sluiten. De temperatuur gaat meteen omhoog.
Je ziet nu hoe de termiet in de thermostaatkamer een dikke steen uit de wand haalt en op de grond legt, om de luchtdoorvoer en de temperatuur te regelen.


Extra Ballade
Kruip in de luchtkoker. Je ziet halverwege de tunnel een gat in de vloer.
Kijk via het gat in een cel eronder. Hier vliegt een mot. Spreek hem aan.

De mot vraagt of je de stukken van een poster voor hem kunt vinden. Die heeft hij nodig om hier te kunnen ontsnappen.

Kijk overal rond en zoek de 26 halfdoorzichtige stukken papier.
Zoek ook stukken papier als je als Reemus rondwandelt. Een moeilijk te vinden stukje zit op de snuit van een termiet in de feestzaal.

Puzzel daarna de poster in elkaar.
Geef de poster tenslotte aan de mot en je hebt een extra ballade verdiend.


Ontsnappen - Reemus
Schakel over naar Reemus.
Gebruik het scherpe stuk steen om een gat in de heuvelvormige rots te meppen. Hij is inderdaad hol! Laat je door het gat naar beneden zakken in een mesthoop met paddenstoelen.
Pluk meteen een paddenstoel.

Loop naar links en je komt in de keuken, waar een koktermiet hapjes klaarmaakt voor de babyborrel van de koningin. Hij denkt dat Reemus de nieuwe kelner is, omdat hij naar paddenstoelen ruikt en geeft hem opdracht om de schalen met hapjes naar de feestzaal te brengen.

Wacht daar nog even mee en ga als eerste de trap links van de open haard op. Je komt in de thermostaatkamer uit.
Raap hier de dikke steen van de vloer.
Ga dan weer de trap af naar de keuken.

Loop naar rechts, naar de mesthoop met paddenstoelen. Hier groeit ook een superlijmplant.
Gebruik je dikke steen op de superlijmplant.
Loop dan terug via de keuken naar de thermosstaatkamer en stop de kleverige dikke steen in het gat in de wand. Hij zit meteen muurvast.


Liam
Schakel over naar Liam.
De dikke vlieg is inmiddel door de hitte dood neer gevallen. Raap hem op.
De stenen ladder, links van de jalouzieŽn, is ook door de hitte gegroeid. Klim omhoog.

Je ziet een soldaattermiet op wacht bij de schoorsteen.
Gooi de dode vlieg in de schoorsteen.
N.B.:Geef de poster aan de mot voordat Liam de vlieg in de schoorsteen gooit!
Dit is alles wat Liam kan doen. Het wachten is nu op Reemus, die iets moet verzinnen om iedereen af te leiden.


Termietenkoningin
Je schakelt automatisch over naar Reemus.
Haal de vlieg uit de haard. Hij is lekker gebakken op de hete kolen.
Geef de gebakken vlieg aan de kok. Die maakt er meteen lekkere hapjes van.
Raap het dienblad met schijfjes vlieg op.

Loop naar links, naar de feestzaal.
Geef het dienblad aan de bewaker die links voor de openingen staat.
Die is een passend cadeautje voor de koningin en Reemus mag doorlopen.

Reemus vertelt de aanwezigen dat hij de vader is van de laatste veertienduizend nakomelingen. Hij zegt dat hij het met de vaderschapstest kan bewijzen en gaat hem zoeken tussen de cadeautjes.
Iedereen wil natuurlijk meegenieten van dit schandaaltje. Ook de soldaat bij de schoorsteen. Hij springt naar beneden en Liam kan nu via een tak uit de termietenheuvel naar buiten klimmen.




Termietenheuvel  

Liam is over de tak naar de dichtsbijzijnde bergtop gelopen. Hij wil proberen om Reemus te helpen ontsnappen. Als hij een manier vindt om de ventilatiegaten dicht te maken, zullen ze termieten allemaal flauwvallen van de hitte, zegt hij.

Kijk om je heen. Liam staat bij een trechterplant. De plant is helemaal hol en het uiteinde van de steel hangt als een douchekop boven de punt van de termietenheuvel waar de ventilatiegaten zitten.

Loop naar rechts.
Hier zie je het andere einde van de holle trechterplant bijna onder een bloemknop staat. Als je op de groene bobbel gaat staan, loopt er sneldrogend sap uit de bloemknop. Jammer genoeg nťt niet in de trechterplant.

Je ziet ook drie magneetplanten. Het rode gedeelte van de plant trekt metaal aan.
Als twee dezelfde kleurtjes naast elkaar staan, stoten ze elkaar af. Verschillende kleuren trekken elkaar aan. Je ziet dat de planten uit elkaar staan.

Naast de rechter magneetplant ligt een metalen kastanjebol op de grond.
Liam wil hem niet oppakken, omdat de stekels veel te scherp zijn.
Draai de rechterplant met de rode kant naar rechts. De rode kant komt niet dichtbij genoeg, dus blijft de bol op de grond liggen.
Draai de middelste plant met de rode kant naar links. Twee dezelfde kleurtjes stoten elkaar af, dus gaan de middelste en rechter plant uit elkaar. De kastanjebol plakt nu aan de rechterplant.

- Draai de rechter plant.
- Draai aan de middelste plant, zodat hij de kastanjebol overpakt.
- Draai weer aan de middelste plant.
- Draai aan de linker plant, zodat die de kastanjebol overpakt.

- Draai nu de middelste met de rode kant naar rechts.
- Draai de linker met de rode kant naar links. De kastanjebol hangt nu boven groene bobbel.

Trek aan de holle paarse trechterplant, zodat die aan de scherpe stekels van de kastanjebol blijft vasthangen.
Spring dan op de groene bobbel en het sneldrogende sap uit de plant, valt precies in de holle trechterplant.
Van daaruit sproeit het als een douche over de gaten van de termietenheuvel en niet veel later is ook Reemus bevrijd.




Weer thuis  

Als Reemus en Liam weer in de stad aankomen, merken tot hun ontzetting dat de vuurmieren niet alleen de bedwantsen, maar de hele stad aan het opeten zijn.
Reemus besluit ze met de grote lens van dr. Nova allemaal te verbranden. Dan is hij meteen ook de grootste held van de stad, groter nog dan zijn broer.


Mieren lokken
Reemus en Liam staan in de steeg voor het huis van Reemus.
Ze spreken af dat Liam de lens zal halen en dat Reemus de vuurmieren allemaal bij elkaar op het grote plein zal lokken.

Ga als Reemus het huis in.
Op de onderste plank van de boekenkast staat een doos met flesjes feromomen, lokstoffen voor insecten.
Alleen het flesje met 'distress' is nog vol. De andere flesjes zijn leeg.
Reemus wil proberen de flesjes met de juiste lokstof te vullen.

Bovenin de boekenkast staat een glazen stolp met de allereerste kever die Reemus ooit ving. Hij is opgezet en op zijn gezicht is nog de paniek en angst te zien. Raap de stolp met doodsbange kever (fear) op.

Op het hoekje van het bureau ligt een ansichtkaart van Raymus (anger), de broer van Reemus. Reemus ergert zich al als hij de kaart ziet. Raap de kaart op.

Loop naar rechts, naar de slaapkamer.
Op het nachtkastje staat een foto van Liam (trust). Reemus zegt dat hij niemand zo vertrouwt als zijn vriend Liam.
Maak de lade van het nachtkastje open en haal de pluche beer (joy) eruit. Reemus herinnert zich de vreugdevolle momenten die hij met zijn beertje beleefde.
Op de hoek van de tafel in de slaapkamer ligt een loterijbriefje (anticipation)), waarmee Reemus jam voor de rest van zijn leven hoopt te winnen.


Feromonen
Verlaat het huis.
Ga naar links en je staat in een steeg. Hier zie je drie mieren bij een aantal kratten staan.
Op de bovenste krat aan de rechterkant zit een briefje geplakt. In die krat zit zo'n bijzondere sapmachine, die de Importsman demonstreerde.

Klik op de zijkant van de krat en Reemus maakt hem open.
Maak sap van de stolp met de kever, de ansichtkaart, de foto van Liam, de teddybeer en het loterijbriefje. Reemus vult hiermee automatisch de flesjes feromonen.

- Gebruik TRUST en JOY op een van de mieren. Hij wordt verliefd.
- Gebruik ANGER en ANTICIPATION op een andere mier. Die zit nu vol opgekropte agressie.
- Gebruik TRUST en FEAR in de laatste mier. Die wordt nu bang en onderdanig.

Het resultaat van deze drie bewerkte mieren is een flinke knokpartij.
Daarna kan Reemus door de steeg naar het grote plein. Hier spuit hij het distress feromoon op de fontein. Alle mieren komen er meteen op af.


Liam
Liam's taak is het richten van de telescooplens op de mieren.
Dr. Nova's huis ligt achter de muur. Daar zit weliswaar een gat in, maar Liam is nog te klein om via het gat over de muur te komen.

Ga het huis is.
Loop naar de slaapkamer en pak daar de ladder die tegen het bed staat.
Raap ook de boterham op, die nog op het ontbijtbordje ligt.
Loop terug naar links, neem de zonnebloem uit het vassje op het bureau en verlaat dan het huis weer.

Kijk buiten om je heen, of er nog meer is dat je eventueel zou kunnen gebruiken.
Haal de verrotte groente uit de afvalbak die tegen het linker huis staat.
Loop dan naar links, naar de steeg.
Gebruik hier de verrotte groente op de sapmachine in de krat en Liam maakt een portie groentenolie.

Ga naar het gat in de muur. Zet de ladder ertegenaan en klim dan over de muur.


Bij Dr. Nova's voordeur
De deur van dr. Nova's huis is afgesloten. Op de deur zit een planeten ornament. Liam heeft de indruk dat de halve maan een beetje los zit. Misschien kan hij het ornament eraf halen.

Aan de rechterkant zie je een ronde opening tussen de stekelige takken. Loop erdoor en je komt uit bij een bij die de ingang van de kelder bewaakt, waar de bijen hun honingraten hebben. Op de ingang staan brandende kaarsen van bijenwas.
Op de grond voor de ingang ligt ook een kaars, maar die kun je niet zomaar pakken.
Geef de zonnebloem aan de bij.
Als de bij bezig is met de bloem, kun je de kaars ongemerkt oprapen.

Ga terug naar de voordeur.
Steek de kaars aan, bij de brandende kaars aan de rechterkant van de deur.
Zet de brandende kaars dan in de houder aan de linkerkant van de deur.
De bijenwas van de kaars smelt. Houd je boterham bij de linker smeltende kaars en je krijgt een boterham met bijenwas.

Ga naar rechts, naar de bij en geef hem de boterham met bijenwas.
De bij denkt dat hun kostbare honing op de boterham zit en wordt vreselijk kwaad.
Als Liam hem vertelt dat het geen honing maar was is, kalmeert hij, maar het is al te laat. Hij heeft in woede zijn angel in de grond gestoken. Raap de angel op.
Ga dan via de deurtjes de kelder in.


Dr. Nova's voordeur
Kijk in de kelder om je heen.
Tegen de achterwand zie je de honingraat met plakkerige koninklijke honing. Gebruik de angel op de honingraat en je hebt een plakkerige angel.
Op de vloer ligt een moersleutel. Raap hem op.

Verlaat de kelder en ga terug naar de voordeur.
Gebruik de moersleutel op halve maan van het ornament op de voordeur. het breekt af.
Ga terug naar de kelder.


Extra Ballade
Klik op de houten ton die naast de keldertrap staat. Winnie de Pooh heeft zich hier verborgen.
Hij probeerde honing te stelen, maar liet de honingraat kapot vallen.
Zoek overal voor en in dr. Nova's huis en ook in de steeg en in het huis van Reemus, naar de 16 stukjes van de honingraat. Puzzel ze daarna in elkaar.
Als beloning krijg je geen honing, maar wel een extra ballade.


Periscoop
Ga in de kelder rechtsachteraan de ladder op en je komt in een kamertje waar je dr. Nova's telescoop kunt bedienen.
Aan de wand bovenaan de ladder hangt de gebruiksaanwijzing voor de telescoop. Lees hem.
De bedoeling is, dat je aan de hendel trekt om de periscoop te laten zakken. Met de periscoop kun je de telescoop richten. En om de lens te pakken, zul je eerst de beveiliging moeten losschroeven.

Trek aan de hendel, die je links van de raamopening ziet.
Hij leek niet erg stevig en brokkelt inderdaad meteen af.
Zet de plakkerige angel op de plek van de afgebroken hendel.
Trek dan aan je nieuwe hendel en rechts van de raamopening klapt het deksel van de periscoop open.

Kijk door de periscoop.
Liam richt op de mieren die zich allemaal rond de fontein verzamelt hebben.
Klik in het scherm om de periscoop te verlaten.

Achteraan in de kamer is een ladder, die naar het dak voert, waar de grote telescoop staat. Het luik bovenaan de ladder is dicht.
Het draaiwiel rechts van de ladder is verroest.
Gebruik je groentenolie op het draaiwiel.
Daarna kun je het wiel draaien, zodat het luik open gaat.
Klim de ladder op, naar het dak.


Extra Ballade
Op het dak zie je niet alleen de grote telescoop, maar ook het nest met de Loverbirds.
Spreek de Lovebirds aan. Het mannetje heeft de indruk dat hij iets verkeerd deed met het bouwen van het nest.
Zoek de veertien verschillen en je verdient een extra ballade.


Mieren uitroeien
Op het dak zie je ook dr Nova's grote telescoop.
Gebruik het maanornament dat je van de voordeur afhaalde, op de grote bout aan de zijkant van de telescoop.
De lens van de telescoop klapt nu naar beneden.
Klik erop en Liam richt hem zo, dat het zonlicht erdoorheen valt en op het plein schijnt.

Liam gaat automatisch terug naar beneden en kijkt door de periscoop.
Houd je linker muiscursor ingedrukt en houd hem daarna op een mier, totdat hij vlam vat en verbrandt. Doe dit bij alle mieren.

Nadat het je gelukt is alle mieren uit te roeien, krijgt Reemus zijn ballade en wordt hij uiteindelijk de grote held van het dorp.


De laatste ballade


Als je alle kevers in het spel hebt gevonden en weggeklikt, heb je er nu 46 van de 47.
In de aftiteling vind je de laatste aanklikbare kever, zodat je ook die extra ballade aan je rijtje extraatjes kunt toevoegen!




KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.