RED JOHNSON'S CRONICLES



Walkthrough door Marjo © 2013 www.adventurespel.nl

Uitgever: Anuman Interactive/Microids/2013
Ontwerper: Lexis Numerique
Platform: PC, Playstation 3

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Plaats delictBewijsmateriaalRingoTheresaSoniaCarlosGetuigenDe aanklacht



Eerste aanwijzingen voor de spelbediening

Dit spel heeft een toetsenbord- en muisbesturing.
Duw na het opstarten op de 'enter'-toets om naar het hoofdmenu te gaan.

Om het spel de allereerste keer te beginnen, ga je met de pijltjestoetsen naar CREATE.
Duw dan op de 'entertoets' om je keuze te bevestigen.

In het spel gebruik je de ESC toets om naar een menu te gaan waar je het spel kunt opslaan.
Let op! Er is slechts 1 saveplek!
De volgende keer kun je dan verder gaan met CONTINUE.
Zou je dan weer op CREATE klikken, dan word je ene savegame overschreven!

In de kleine grijze balkjes die in beeld verschijnen, wordt aangegeven welke toets je kunt gebruiken voor een bepaalde actie.
Om terug te gaan naar het vorige scherm, duw je op de 'backspace'toets.
Om je keuze te bevestigen, duw je op de 'enter'toets.

In het spel kijk je met de muiscursor, een grote witte cirkel.
Aan de rand van de cirkel verschijnen iconen die mogelijke acties aangeven, zoals een tekstballon om te praten, een radertje om actie te ondernemen of een witte pijl om ergens naar toe te gaan.
Linksklik om te bevestigen.

Tijdens het spelen zie je, bij mogelijke acties, grijze balkjes die aangeven welke toetsen of muisknop je kunt gebruiken.
Bij de tijdgebonden actiescenes (Quick Time Event) verschijnen ook iconen en een cirkeltje waarin je tijd afloopt.

Gebruik de N-toets om je aantekenboekje te openen en te sluiten.
Hierin staat onder het tabblad "objectives" je taken.
Hints om ze op te lossen kun je kopen, mits je voldoende geld hebt.
Je krijgt geld als je correct reageert in de actiescènes.

Het spel verlaten is nogal omslachtig (Denk er wel aan het spel eerst op te slaan.)
Eerst klik je op de ESC toets.
Dan bevestig je de knop 'back to menu'.
Dan bevestig je (yes) dat je het spel wilt verlaten.
Vervolgens kom je in het opstartscherm. Gebruik hier de entertoets om naar het hoofdmenu te gaan.
In dit hoofdmenu kun je eindelijk via QUIT het spel verlaten.



Plaats delict  

Intro
Privédetective Red Johnson zit in zijn kantoor en overpeinst hoeveel doden er per dag in de stad Metropolis vallen.

Dan komt agent Robert binnenvallen. Hij heeft Johnsons hulp nodig.
Een oude dame belde de politie om te vertellen dat een man neergeschoten werd op een brug over Jugal Canal. Agent Robert vergat de naam van de getuige te noteren, maar weet wel de naam van de brug.
Hij neemt Red mee naar Drownedman's Bridge.


Drownedman's Bridge
Op de brug aangekomen, kun je linksklikken of de entertoets gebruiken om de tekst verder te laten gaan.
Klik op agent Robert om met hem te praten (cursor met tekstballon).
Hij heeft niet eens het lijk geborgen! Waarschijnlijk is het over de railing gevallen, zegt hij.

Terwijl agent Robert wat rondhangt, besluit Red op zoek te gaan naar een beveiligingscamera die de moord gefilmd kan hebben.

Reds aantekenboek
Je krijgt nu eerst even aanwijzingen over het gebruik van je aantekenboek.
Gebruik de N-toets om het aantekenboek te openen.
Op het tabblad 'objectives' staan je taken.
Het zijn nu nog vooral vraagtekens, maar in de loop van het spel worden ze omschreven en afgevinkt als je ze oploste.
Nadat je geld gevonden hebt, kun je als je wilt ook een hint kopen.

Gebruik de V-toets of de B-toets om naar het andere tabblad te gaan.
Op het tabblad 'notes' staan de aantekeningen die Red Johnson over de zaak maakt.
Sluit je aantekenboek door nogmaals op de N-toets te duwen.


Camera en brandladder
Ga naar de rechterkant van de brug (witte pijl), waar je een gestreepte zonwering ziet.

Kijk goed om je heen.
Linksboven de gestreepte zonwering zie je een brandladder.
Links daarvan hangt een beveiligingscamera. Klik erop. De camera werkt en is op de brug gericht. Maar de brandladder hangt te hoog. Zo komt Red er niet bij.

Red vertelt het aan agent Robert, die hem de tip geeft te zoeken naar een bedieningsmechanisme voor de ladder.

Onder de camera, bij het uiteinde van een dikke buis, hangt een kastje met een knop. Hiermee kun je de brandladder bedienen. Jammer genoeg staat er geen stroom op.


Tijdsgebonden actiescène
Ga terug naar het midden van de brug.
Loop dan de metalen trap af om in het stadsgedeelte onder de brug te komen.

Kijk om je heen om naar een controlekast voor de electriciteit te zoeken.
Er hangt een geel kastje aan de rechter muur. Klik erop.

Nu begint een van de vele interactieve actiescènes in het spel, waarin jij als speler op de juiste knoppen mag klikken.
Die knoppen worden met icoontjes midden onder in beeld gebracht.
Tegelijk loop het gele rondje leeg. Lukt het je niet om op tijd de juiste actie te ondernemen, dan heeft het filmpje een ander verloop. Daarna mag je het nog eens proberen.
Lukt het je wel op tijd, dan krijg je een geldbedrag, waarmee je tijdens het spelen eventueel hints kunt kopen.

In dit geval mag je drie keer achter elkaar, binnen de tijd, actie ondernemen.
Red bekijkt het kastje.
Dan voelt hij een hand op zijn schouder.
Tegelijk zie je midden onder in beeld, dat je op de spatietoets (space) moet duwen. Doe het meteen.

     

Daarna geeft Red zijn vriend Saul een 'high five'.
Dat lukt alleen als jij op tijd je linker muisknop indrukt, vasthoudt en een stukje naar links sleept, zoals aangegeven.

Tenslotte houd je volgens de aanwijzing de linker muisknop ingedrukt en sleep je hem omhoog, om de begroeting af te ronden.


Saul
Praat even met Saul. Hij is Red's informant. Dat wil dus zeggen, dat je voortaan bij hem voor een zacht prijsje hints kunt krijgen, als je even niet meer weet wat je moet doen.


Electriciteitskastje openen
Klik na het gesprek nogmaals op het electriciteitskastje, dat aan de rechter muur hangt.
Ditmaal krijg je het van dichtbij te zien.

Je kunt het kastje draaien met behulp van je pijltjestoetsen.
Het kastje is afgesloten met een hangslot. Klik erop om het van dichtbij te bekijken. Het hangslot heeft een viercijferige code. Die is vast ergens op het kastje genoteerd, denkt Red.
Verlaat de close-up met de 'backspace'-toets.

Houd je V-toets ingedrukt om je vergrootglas te activeren (De tekst zegt weliswaar B, maar de V knippert, dus gebruik die toets.)
Gebruik de pijltjestoetsen om het kastje te draaien en zoek met je muiscursor een viercijferige code. Op de linker zijkant, onderaan, heeft iemand 3975 geschreven.

     

Bekijk het hangslot nog een keer van dichtbij.
Met de pijltjestoetsen draai je elke schijf in de juiste stand, totdatdat je onder het zwarte driehoekje, van boven naar beneden, 3975 leest.
Het hangslot springt automatisch open.

Houd daarna je de muiscursor ingedrukt en beweeg je naar links om het deurtje van het kastje open te maken.


Electriciteit herstellen
Je ziet in het kastje dat er geen lampje brandt naast het icoon van de ladder.
Aan de hendel trekken heeft ook geen resultaat.
Bovenin zitten een paar schakelaartjes, maar welke moet je omzetten?

Klik op de schakelaartjes.
Je krijgt het advies om contact op te nemen met Saul, door op de N-toets te klikken. Doe het.
Nu zie je dat je hints kunt kopen. De eerste hint is gratis.
Bevestig met de enter-toets.
Saul verschijnt en zegt dat er een diagram is, dat bedekt is met vuil. Hier zou je een code moeten vinden voor deze schakelaartjes.
Verlaat Saul door op de backspace-toets te duwen (of koop, als je wilt, een tweede hint).

De binnenkant van het deurtje is vuil.
Bekijk de vlek van dichtbij.
Ga dan snel met je muiscursor heen en weer om het deurtje schoon te poetsen.
Nu zie je een schema.
Naast het ladder-icoon staan bolletjes: rood-groen-groen-rood-groen.

Bekijk nog eens de schakelaartjes van dichtbij.
Je kunt ze nu selecteren met de pijltjestoetsen.
Zet ze in een andere stand door de linker muisknop ingedrukt te houden en dan naar boven of beneden te bewegen.

Zoals je merkt zijn de schakelaartjes niet verbonden met de lampjes die er pal boven staan. Het is dus even uitproberen, welke schakelaar bij welk lampje hoort.

Zet de schakelaars van links naar rechts: omlaag, omhoog, omhoog, omlaag, omlaag.

Als de lampjes correct branden, verlaat je automatisch de close-up.
Klik dan op de grote hendel en trek hem vervolgens met je muisknop naar beneden. Ook het lampje naast het ladder-icoon gaat nu branden. Je hebt stroom!


Aantekenboek
Er zijn nieuwe tabbladen in je aantekenboek verschenen.
Open het aantekenboek met de N-toets.
Je kunt nu onder het tabblad 'people' meer lezen over de personen die je tot nu toe ontmoet hebt in het spel: Red Johnson, agent Robert en Saul.

Onder het tabblad 'clues' zie je welke voorwerpen je hebt opgeraapt en welke puzzels je hebt opgelost. Als je alles bekeken hebt, ga je verder met je onderzoek.


Beveiligingscamera
Ga de lange trap op, naar de brug.
Ga naar de rechterkant van de straat, bij de gestreepte zonwering.
Klik op de knop bij de dikke buis en de ladder schuift naar beneden.
Klik dan op de camera en Red klimt op de ladder. Je ziet de camera nu van dichtbij.

Draai de camera en bekijk de knoppen op de rechterkant van dichtbij.
Selecteer (pijltjestoetsen) de meest rechter knop. Gebruik dan de entertoets om de knop in te drukken.
Er gebeurt niets. Het klepje wil niet open, er zit geen stroom op. Zo kun je de filmcassette niet pakken.

Gebruik de backspace-toets.
Draai dan de camera naar de andere zijkant.
Klik op dit deksel. Houd je muisknop ingedrukt en schuif naar rechts. De zijkant schuift open.

Draai de vier schroeven los, door met je ingedrukte muiscursor rondjes linksom te draaien.

Het deksel gaat open en Red ziet dat het electrisch circuit een rommeltje is.
Je mag nu deze schuifpuzzel oplossen en het circuit herstellen.
Schuif met je muis in een gewenste richting en een blokje schuift automatisch mee.

Oplossing vanaf beginstand:
Rechts-omhoog-rechts-omlaag-links-omhoog-links-omlaag-rechts-omlaag-links-omhoog-omhoog-rechts-omlaag-links.

Kijk daarna weer naar de knoppen op de andere kant van de camera.
Selecteer de meest rechter knop.
Gebruik de entertoets om hem in te drukken en het klepje gaat ditmaal open.
Red haalt de filmcassette (videotape of the murder) eruit.


Bewijzen verzamelen
Red vertelt agent Robert wat hij gevonden heeft. Maar voor hij naar kantoor gaat om het filmpje te bekijken, wil hij eerst nog wat rondneuzen om te kijken of hij meer bewijsmateriaal voor de misdaad kan vinden.




Bewijsmateriaal  

Zwarte doek
Loop naar rechts, naar de gestreepte zonwering.
In dit deel van de straat staan ook vuilnisbakken. Over de rand van een van de bakken vindt Red een zwarte lap (scrap of black fabric). Die is mischien van de dader geweest.


Bloed
Ga naar het midden van de brug.
Hier vind je, links van de trap, een bloedvlek op de reling. Bekijk hem. Het is waarschijnlijk bloed van het slachtoffer, dat daarna over de rand is gevallen.


Munten
Aan de linkerkant van de straat staat een krantenautomaat. Bekijk hem van dichtbij.
Bekijk de gleuf waar je het geld in moet stoppen.
Red vraagt zich af wat een krant kost.

Trek de kast naar voren (pijltjestoetsen) en bekijk met het vergrootglas (V-toets) de bovenste krant. Nu kun je de prijs lezen. Een krant kost $1.37.

De automaat vraagt gepast geld. Je zult dus wat muntjes moeten zoeken.
Draai de kast in alle richtingen en doorzoek elk richeltje en klepje met het vergrootglas.
Let daarbij goed op alles wat glimt. Ook in het teruggaafbakje en de brede gleuf waar de krant uitkomt, vind je munten. Je kunt zelfs rammelen (shake) met de kast, door met je cursor, de handgreep op de kast beet te pakken en dan snel op en neer te bewegen. Dan rolt er muntgeld op de grond, dat je vervolgens opraapt.

Als je alle munten hebt gevonden, bekijk je de geldgleuf nog een keer. Je gevonden munten staan erbij. De dollar past jammer genoeg niet in de gleuf, maar met de andere munten (50+50+20+10+5+2), kun je de krant betalen.
Klik daarna op de grote hendel en trek hem naar links.


Krantenknipsel
Maak onderaan in de kast de gleuf open, waar de krant uit zou moeten komen.
De krant zit klem. Je kunt nog net een hoekje ervan zien.
Trek aan het hoekje van de krant en je houdt er een krantenknipsel (newspaper clipping aan over.

Red leest het artikel over de 'spectaculaire ontsnapping uit de gevangenis'.
De gevaarlijke gevangene is ontsnapt met hulp van een mysterieuze persoon in zwarte kleding.
De naam van de ontsnapte misdadiger staat niet in het artikel.
De ontsnapping vond plaats om half vier 's middags. Een stalen kabel werd bevestigd tussen een passerend vrachtschip en de muur onder het raam van de cel, zodat het deel van de muur aan de kant van de rivier eruit werd gerukt. De gemaskerde man wachtte in een bootje op de gevangene en ontsnapten via het rioleringssysteem van de stad.

Er staat niets in dat stuk krant over de moord op de brug.


Kogelhuls
Ga de trap af, onder de brug.
Hier zie je iets glinsteren, op de grond bij de reling. Raap het op. Het is een kogelhuls (bullet casing), die waarschijnlijk naar beneden is gevallen toen de dader boven op de brug schoot.

Red besluit dat hij genoeg bewijzen verzameld heeft en wil terug naar zijn kantoor, oftewel hoofdkwartier, zoals hij het noemt.
Je krijgt een plattegrond te zien.
Kies met de pijltjestoetsen je bestemming. In dit geval wordt dat 'My headquarters'.
Bevestig je keuze met je entertoets.


Red's kantoor
In het kantoor aangekomen, vertelt Red dat hij een apparaat heeft, waarmee hij bewijsmateriaal kan analyseren en vergelijken. De 'Analyzer', het gele apparaat met het computerscherm, links van het raam.


Analyses voorwerpen
Linksklik op het apparaat om de 'Analyser' te gebruiken.
Je ziet vervolgens een draaibalk waarop de voorwerpen staan, die je eerder opgeraapt hebt.
Gebruik de pijltjestoetsen om naar het voorwerp te scrollen dat je wilt onderzoeken. Bevestig je keuze met de entertoets.

Analyseer de huls.
Hij is leeg en van een .44 caliber.

Analyseer het krantenknipsel.
Het apparaat analyseert de foto en zegt dat deze man in Red's archief database zit.

Analyseer de zwarte lap.
Het is van het merk Wolly en Wool.

Analyseer de videoband.
Het apparaat speelt de band af en haalt er enkele foto's uit.
Om 5.40 pm is er een man in zwarte kleding te zien.
Om 6.20 pm komt er iemand in een pak voorbij.
Om 7.00 pm wordt een man vermoord, door iemand in gevangeniskleding.
Red wil de foto's nader bekijken en vergelijken.


Analyse foto's
Linksklik weer op de analyser om hem te openen.
Analyseer de foto van de voorbijganger (passerby).
Het is Carlos Montoya. In het archief zit meer informatie.
Red herkent ineens de man die ook op de foto in de krant staat.

Analyseer de foto van de man in het zwart (stranger in black).
Identificatie is onmogelijk.
Red vindt het interessant dat de man een zwarte tulband draagt.

Analyseer de foto van de moordenaar (murderer).
Identificatie is onmogelijk. De man heeft officiële kleding van de gevangenis aan.
Red heeft het gevoel dat de man wist dat daar een camera hing.

Analyseer de foto van de het slachtoffer (victim).
Het slachtoffer heet Eddy Lexter. In het archief zit meer informatie.


Vergelijking foto's
Het analyse-apparaat is ook in staat om dingen met elkaar te vergelijken.
Rechtsklik op het apparaat om de 'Comparator' te gebruiken (2 vergrootglaasjes).

De bedoeling is dat je op twee voorwerpen klikt, die dan in de rondjes boven je bewijsmateriaal verschijnen om vergeleken te worden.
Selecteer de foto van de voorbijganger (passerby) en bevestig met de entertoets.
Selecteer het krantenknipsel (newspaper) en bevestig met de entertoets.
De foto's komen overeen. Op beide foto's staat Carlos Montoya.


Archief
Achter Reds bureau, rechts van het raam, staat een smalle houten archiefkast.
Linksklik erop (mapje) om het archief te activeren.

Je ziet de informatiekaarten die Red gemaakt heeft.
Scroll met de V of B toets naar de kaart van Eddy Lexter (het slachtoffer).
Jammer genoeg staat het adres van Lexter niet op de kaart. Maar wel dat hij gehuwd is met Theresa Mitchelli. En die zit ook in de database!

Ga dus naar de kaart van Theresa Mitchelli.
Hierop staat wel een adres vermeld. Red noteert het meteen in zijn aantekenboekje.


Plattegrond
Red zegt dat hij nu twee dingen kan doen.
Hij kan naar getuigen zoeken op de plaats delict, of hij kan een bezoekje brengen aan Theresa.

Gebruik de N-toets om je inventaris te openen. Je kunt als je wilt nog even alle informatie doorlezen.
Klik dan op tabblad MAP om de plattegrond te openen.
Maak je keuze.




Ringo  

Ga via de plattegrond "Drownedman's bridge".
Je arriveert boven op de brug.
Loop naar rechts, naar de gestreepte zonwering.

Hospita
Rechts van de zonwering zie je een deur en links van de deur zit de bel.
Gebruik de bel en praat door het rooster met de vrouw die in het huis woont.
Ze heeft schoten gehoord.
Om 6.58 pm zag ze een man in gevangeniskleding uit de steeg komen en twee minuten later klonken schoten vanaf de brug.


Zwerver
Ga de trap af, naar de straat onder de brug.
Links achteraan zie je iemand in een steegje bewegen. Ga daar naar toe.

Spreek de zwerver aan.
Klik voor de juiste dialoog op de pijltjestoets die bij je keuze hoort.
Blijf vriendelijk, dan bereik je het meeste.

Zeg dat je een privédetective bent en vertel dat er een moord was en dat je op zoek bent naar getuigen.(I'm a private investigator. There was a homicide - pijltje rechts)
De zwerver zegt dat je bij de juiste man bent. Hij is de manager van de brug.
Natuurlijk begrijp je dat en vraag je om toestemming hier rond te kijken (I understand. Hey with your permission - pijltje omhoog).
Je krijgt vervolgens alle medewerking van de zwerver die Ringo heet.

Bekijk alles in Ringo's woonsteeg.
Rechts van Ringo staat een leeg bierblikje (empty can). Raap het op.

Rechts van de deur van de tram zie je een toiletpot met spoelbak. Klik erop.
Ringo reageert een beetje agressief. Je mag er niet aankomen.
Red vermoedt dat Ringo iets verborgen heeft in het toilet, maar kan er niet in kijken, zolang Ringo op hem let.


Fototoestel
Links onderaan bij de deur van de tram, zie je een oud fototoestel op een metalen vat liggen.
Klik erop om het fototoestel van dichtbij te bekijken.
Duw op het knopje naast de lenzen. Het werkt niet.
Draai het toetsel en bekijk de achterkant (waar ERROR staat). Onderaan is een knop om de klep open te maken, waarachter de film zit. Maar ook die knop werkt niet.
Draai het toestel zo dat je de bodem kunt zien. Daar zit een klepje.
Maak het klepje open en je ziet een raster met getallen.
Red zegt dat hij de weerstandjes op de juiste plek moet zetten.

- Selecteer met je pijltjestoetsen een van de hokjes
  in het raster. Er verschijnt een blauw kader om
  een hokje.
- Houd je linker muisknop ingedrukt en ga op een
  van die blauwe lijntjes staan. Daar verschijnt
  dan een rood weerstandje.

De getallen in een hokje geven aan hoeveel weerstandjes rondom dat hokje geplaatst mogen worden.
De rij weerstandjes moeten een verbinding maken tussen 'in' en 'out'

Als het gelukt is zie je de verbinding tot stand komen en maakt Red het klepje automatisch weer dicht.

Bekijk nogmaals de achterkant van het toestel.
Duw onderaan op de 'open' knop om het klepje te openen.
Je ziet twee spoelen en een niet goed geplaatst filmrolletje.
Zet aan de rechterkant het pinnetje dat de film moet vasthouden, omhoog.
Draai (met linkermuisknop ingedrukt) aan de linker spoel om de film een stukje door te spoelen.
Zet daarna het pinnetje weer omlaag en Red maakt automatisch de klep dicht. Het toestel is nu klaar (READY) voor gebruik.

Bekijk nogmaals de voorkant van het toestel.
Duw op het blauwe knopje en er komt een foto uit het toestel.
Schuif met je muis op en neer (shake) om de foto droog te wapperen.
Het is een foto van Ringo.
Blijf op het knopje duwen en foto's droogwapperen, tot Red zegt dat het genoeg is.
Hij heeft dan 4 foto's van Ringo, die hij wil analyseren.


Analyses
Open je inventaris (N) en ga naar het tabblad met de MAP.
Ga terug naar Reds kantoor (My headquarters).

Foto's
Linksklik op het analyse-apparaat.
Analyseer de foto's van Ringo.
Op foto nummer 4 staat op de achtergrond nog een man, die geïdentifeerd kan worden. De foto is om 6.40 pm gemaakt.

Je ziet foto nummer 4 vervolgens in close-up voor een tijdspuzzel.
Klik binnen de tijd op de twee plekken die interessant zijn, namelijk de man in de achtergrond en de tijd.
Red concludeert dat Carlos Montoya het gebouw bij de brug, om 6.40 pm verlaat.

Ringo was op het tijdstip van de moord dus in zijn woonsteeg. Misschien heeft hij iets gezien. Het is de moeite waard om dit even na te vragen.


Ringo's getuigenis
Ga via de plattegrond terug naar Ringo's woonsteeg onder de brug.
Hier zie je dat Ringo ligt te slapen.
Maak hem wakker en informeer naar de foto's. Dat levert niet veel op. Ringo beweert dat hij vroeger een beroemde fotograaf was.

Informeer naar zijn verklaring (Your statement).
Nu hangt hij een heel onwaarschijnlijk verhaal op, over meerdere moordenaars die het slachtoffer met een bijl en een vlammenwerper te lijf gingen.
Natuurlijk gelooft Red hier niets van.
Geef via de juiste toets aan, dat Ringo niet alleen te veel drinkt, maar ook een geboren leugenaar is. (Ringo not only drinks too much, he's a born liar.)

Maar in elke leugen zit een spoortje waarheid, dus wil Red even stap voor stap nagaan, wat in Ringo's verhaal waar (True) of gelogen (False) was.
Gebruik de juiste toets bij elke bewering.

- De moord werd gisteren in de namiddag gepleegd.
  (The murder was committed yesterday late afternoon) - True
- Het slachtoffer werd op de brug vermoord.
  (The victim was killed on the Bridge) - True
- Er waren minstens tien moordenaars.
  (There were at least ten murderers) - False
- Er was meer dan één moordwapen.
  (There was more than one murder weapon) - False
- Een van de moordenaars had een vlammenwerper.
  (One of the killers had a flamethrower) - False
- Het slachtoffer werd onthoofd.
  (The victim was beheaded) - False
- Het lijk van het slachtoffer viel in het kanaal.
  (The victim's body fell into the canal) - False


Ringo's toilet
Ringo is intussen weer gaan slapen.
Dit is een prima kans om even te onderzoeken, waarom je niet aan het toilet mocht komen.

De beste plek om iets te verstoppen is in het waterreservoir. Je kunt er echter niet in kijken, zolang er water in staat.
Aan de trekker trekken om het reservoir leeg te maken, heeft geen zin, want het vult zich meteen weer.

Bekijk de toiletpot van dichtbij en draai ermee, tot je aan de linker kant, achter de pot, de ronde afsluitkraan op de waterleiding ziet. Draai de kraan dicht (naar rechts) met je muisknop.

Bekijk de toiletpot weer van dichtbij en doe het deksel dicht.
Bekijk het kastje achter het deksel van dichtbij. Ringo heeft zitten spelen met de waterleiding. Jij mag nu de verbindingsknoppen in de juiste stand draaien, zodat het water weer door kan stromen.

Als het gelukt is, trek je aan de ketting die rechts van het reservoir hangt. Het toilet spoelt door en het reservoir wordt nu niet meer bijgevuld.

Bekijk het reservoir van dichtbij. Schuif het deksel aan de kant en haal een pistool (gun) in een plastic zakje uit het reservoir.


Actiescène
Ringo heeft gemerkt waar Red mee bezig was en valt hem aan.
Volg de aanwijzingen op het scherm om de juiste toetsen in te drukken en de juiste muisbewegingen te maken.

Als alles goed ging is Ringo's lepel in de rioolput verdwenen en gaat hij op zijn vaste plek zitten mokken. Hij wil pas weer met je praten als hij zijn lepel terug heeft.


Reds kantoor
Open je inventaris (N) en ga naar het tabblad met de MAP.
Ga terug naar Reds kantoor (My headquarters).


Analyses
Wapen
Linksklik op het analyse-apparaat.
Analyseer het wapen. Het apparaat constateert dat het een .44 kaliber is en dat er vingerafdrukken op zitten.

Je ziet het wapen vervolgens in close-up.
Duw op de B-toets om je UV-licht te activeren.
Met de pijltjestoetsen kun je het wapen draaien.
Zoek met je muis en het UV-licht het hele wapen af. Als je de vingerafdruk hebt gevonden, zie je dat aan het radertje op je cursor. Gebruik dan je de entertoets om te bevestigen.

Bierblikje
Analyseer het bierblikje.
Het apparaat constateert dat er een vingerafdruk op het blikje zit.

Je ziet het blikje vervolgens in close-up.
Duw op de B-toets om je UV-licht te activeren.
Met de pijltjestoetsen kun je het blikje draaien.
Zoek met je muis en het UV-licht het hele blikje af. Als je de vingerafdruk hebt gevonden, zie je dat aan het radertje op je cursor. Gebruik dan je de entertoets om te bevestigen.
Red denkt dat dit een duimafdruk van Ringo is.

Vingerafdruk
Anayseer de vingerafdruk op het wapen en de vingerafdruk op het bierblikje.
Beide vingerafdrukken zijn daarna klaar om vergeleken te worden (Comparision).
Verlaat de close-up van het analyse-apparaat (backspace).
Rechtsklik nu op de analyser om dingen te kunnen vergelijken (2 vergrootglaasjes).
Selecteer de vingerafdruk van het bierblikje en selecteer de vingerafdruk van het wapen.
Bevestig je keuze en het apparaat vergelijkt ze.
Beide vingerafdrukken zijn van dezelfde man. Maar Red weet dat Ringo het wapen in het toilet verstopt heeft, dus is het niet verwonderlijk dat zijn vingerafdrukken erop zitten. Dat maakt hem nog geen moordenaar.

Kogel
Rechtsklik op de analyser.
Selecteer de huls die je onder de brug vond en selecteer het wapen.
Bevestig je keuze en het apparaat vergelijkt ze.
Beide hebben een .44 kaliber.
Microscopisch onderzoek wijst uit dat de kogel uit dit wapen komt. Zou Ed met dit wapen neegeschoten zijn?


Ringo's lepel
Ga via de map terug naar Ringo's woonplek.
Zoals je merkt, wil hij niet met je praten zolang hij zijn lepel niet terug heeft.

Aan de linkerkant van Ringo's woonplek staat een pomp met waterreservoir.
Onderaan bij de afvoerbuis, zie je het dampende rooster waardoor de lepel verdween.
Klik op het rooster. Red zegt dat hij de lepel ziet, maar dat die te diep ligt om te pakken. Hij wil een manier zoeken om die lepel omhoog te krijgen.

Klik op de afvoerbuizen bij het rooster.
Je ziet in de close-up een draaibare afsluiter. Draai de knop naar links om hem te openen. Het heeft geen effect, er stroomt geen water door de buis.

Waterdoorvoer
Bekijk de pomp met reservoir van dichtbij.
Maak het kastje linksboven open.
Schroef de vier schroeven van het plaatje los.
Nu zie je dat de waterleiding onderbroken is.

Klik op de leidingen en maak de schuifpuzzel, zodat de leidingen wel van invoer naar afvoer lopen.

Oplossing vanaf beginstand:
Rechts-omhoog-links-omhoog-rechts-omlaag-rechts-omlaag-
links-omhoog-links-omlaag-rechts-rechts-omhoog-links-links-
omlaag-rechts-omhoog-omhoog-rechts.


Kraan
Als het gelukt is, bekijk je het kastje rechtsboven op de pomp.
Draai hier de kraan open.


Reservoir
Bekijk daarna het kastje rechtsonder op de pomp.
Hierin zitten de waterreservoirs. Aan de linkerkant eentje van 3 liter, aan de rechterkant eentje van 5 liter.
- Draai aan de afsluiter boven het 3 liter reservoir om het te vullen.
- Verzet de hendel tussen de reservoirs, om het water naar het rechter reservoir te sturen.
- Vul nogmaals het 3 liter reservoir.
- Verzet weer de hendel tussen de reservoirs en 2 van de 3 liter gaat naar het rechter reservoir, zodat dit nu helemaal vol is.
- Verzet het hendeltje onder het 5 liter reservoir. Het vat loopt leeg, maar op het metertje zie je de druk stijgen voorbij het groene vlak. Er zat teveel water in het 5 liter reservoir.

- In het 3 liter vat, heb je nog 1 liter water zitten.
- Verzet de hendel tussen de reservoirs, om die ene liter naar het rechter reservoir te sturen.
- Vul nogmaals het 3 liter reservoir.
- Verzet weer de hendel tussen de reservoirs en het water gaat naar het rechter reservoir. Hier zit nu 4 liter water in.
Verzet het hendeltje onder het 5 liter reservoir. Het vat loopt leeg en ditmaal blijft het metertje in het groene vlak staan.


Afsluiter
Draai tenslotte aan de rode afsluiter op de buis, onderaan de pomp en het water vult de put.
De lepel (spoon) komt boven drijven.
Maar tot Reds verbazing vindt hij ook nog een setje gevangeniskleding (prisoner's clothes).


Ringo's verklaring
Red geeft de lepel automatisch terug aan Ringo.
Spreek Ringo daarna aan over het wapen.
Draai in je inventaris naar het pistool en bevestig je keuze.

Ringo ontkent eerst, maar Red zegt dat hij dit wapen in het toilet van Ringo gevonden heeft.
Draai naar het toilet en bevestig je keuze.
Nu geeft Ringo toe dat het wapen van hem is.

Red zegt dat Ringo nu verdacht is.
Hij kan ....beschuldigd worden van de moord op Ed (....be charged with Ed's murder). Duw op de pijltjestoets van je keuze.

Ringo zegt dat hij gisteravond niemand vermoord heeft.
Hij vond het wapen die ochtend pas onder de brug.




Theresa  

Nu je bij Ringo niet verder kunt, is het tijd om een bezoekje te brengen aan Theresa, de weduwe van Ed. Misschien kan zij je meer over Ed vertellen en krijg je zo aanwijzingen over degene die hem wilde vermoorden.
Ga via de plattegrond naar "Ed and Theresa's".


Actiescène
Red probeert de woning binnen te gaan, maar Theresa weet goed hoe ze met insluipers om moet gaan.
Volg de aanwijzingen op het scherm om Theresa's aanvallen af te slaan.


Theresa's verklaring
Praat met Theresa over haar vermoorde echtgenoot.
Ze is er niet rouwig om. Ed was niet erg geliefd. Iedereen die met hem te maken kreeg, had wel een reden om hem dood te wensen. Hij verloor veel geld bij het pokeren en trok veel op met de lokale hoertjes. Hij was mensen geld schuldig, hij stal, hij bedroog en sloeg mensen in elkaar.

Red wil het appartement van Theresa doorzoeken, maar dat lukt natuurlijk nooit in haar aanwezigheid.
Kijk nog even om je heen. Merk op dat er rechts van de trap een lichtknop zit. Neem dan afscheid en ga via de plattegrond terug naar Reds kantoor.


Reds kantoor
Klik op de archiefkast om Reds archief te openen.
Bekijk Theresa's kaart. Klik erop en Red noteert haar telefoonnummer: 021-696.

Klik op de telefoon, die op Red's bureau staat en nu beschikbaar is.
Selecteer de juiste knoppen om Theresa's nummer te bellen en bevestig met de entertoets.

Als Red Theresa aan de lijn heeft, doet hij alsof hij een politieagent is.
Gebruik de pijltjestoets die bij de juiste gespreksoptie staat aangegeven.

- Ik bel over....uw echtgenoot (your husband).
- We vonden zijn lichaam.....stroomafwaarts, op de oever van het Jugal kanaal.
  (downstream, on a bank along Jugal Canal).
- We willen dat u zo snel mogelijk naar het .....mortuarium komt (morgue).
- Uw aanwezigheid is van belang om ....het lichaam te identificeren (identifying the body).

Theresa belooft zo snel mogelijk te komen.
Dat betekent dat er nu niemand thuis is.


Hal van Theresa's appartement
Ga via de plattegrond naar Theresa's appartement.
Het is donker in de hal als Red aankomt. Hij denkt dat hij iemand dood op de grond ziet liggen.

Zoek het lichtknopje, op de muur rechts naast de trap. Maak het licht aan.
Nu ziet Red dat het een omgevallen kapstok is. Bekijk de kapstok. Er is op geschoten.
Bekijk de beide ingelijste foto's aan muur.
De onderste is een foto van Theresa. Ze heeft op de foto een andere kleur haar.
Op de bovenste staat een man. Er is geschoten op deze foto.

Bekijk de grote staande klok. Ook de klok heeft een portie kogels meegekregen.
Bekijk de wijzerplaat. De wijzers staan stil op het tijdstip waarop geschoten werd en Red ziet iets in de kast liggen.
Onder de wijzerplaat zie je het deurtje waar het vogeltje uitkomt. Bekijk het met het vergrootglas. Er zit een kogelgat in en Red ziet ook nog een stukje van de kogel. Die wil hij wel hebben.
Bekijk het middendeel van de klok, met de pendule. De glazen deur is afgesloten.

Draai de klok naar rechts.
Bekijk de wijzerplaat aan de linker zijkant van dichtbij en je ziet vleugelmoeren. Draai ze los.
Maak dan het deurtje van de wijzerplaat open.
Red vindt het sleuteltje voor het glazen deurtje voor de pendule.

Maak het glazen deurtje open.
Duw de pendule naar links, rechts, links en het paneel klapt om.

Je ziet het raderwerk van de klok. Het staat stil.
Je mag nu de buitenste raderen en de binnenste kleurenschijven op de juiste plek gaan zetten, totdat alles weer draait. Aanwijzingen voor de plaatsing staan op een stuk papier ernaast.
Merk op, dat ook op de raderen een gekleurde vlek of kruisje staat, om je te helpen de juiste te kiezen.

Selecteer een tandrad of een kleurschijfje met de pijltjestoetsen en bevestig met de entertoets. Hij gaat dan links naar de kast staan. Selecteer vervolgens het tandrad of kleurschijfje waarmee je het van plaats wilt wisselen en bevestig met de entertoets.

Als het gelukt is en de tandraderen draaien, gaat het deurtje onder de wijzerplaat open en komt een vogeltje naar buiten. Pak de kogel (bullet) uit de bek van het vogeltje.

Red vat samen wat er gebeurd is:
- Er zijn schoten afgevuurd (Gunshots were fired here).
- Uit de stilstaande wijzers van de klok, weet hij het tijdstip waarop
  het gebeurde (The time when the gunshots were fired).
- En dat was om 7.00uur 'savonds (7:00 pm).


Theresa's woning
Dan komt Theresa terug van het mortuarium.
Ze vermoedt dat er een inbreker geweest is. Ze was in ieder geval niet thuis toen het gebeurde.
Omdat de kapstok nog op de grond lag toen Red arriveerde, concludeert hij dat
.... het incident kortgeleden gebeurde (the incident only happened very recently).
Daarom vermoedt Red dat
.... het iets te maken heeft met Ed's dood (there must be a connection with Ed's murder).

Red zegt tegen Theresa dat de politie hier vast wel in geïnteresseerd zal zijn. Als hij belt komen er meteen vijftien rechercheurs die de boel overhoop halen.
Hij stelt Theresa voor de politie niet te belen, als zij hem de gelegenheid geeft om even rond te kijken. Theresa gaat accoord.


Dreigbrieven
Ga aan de linkerkant van de hal het appartement in.
Midden op de vloer ligt een brief. Raap hem op. Hij is niet ondertekend, maar het is duidelijk dat Ed geld schuldig was aan zo ongeveer elke boef in de stad. Hij werd bedreigd. Het was voor Ed dus een kwestie van de stad verlaten of gedood worden.

Op de tafel links onderaan ligt ook nog een dreigbrief. Deze is van Carlos, die Ed wil vermoorden, nadat hij uit de gevangenis komt.


Theresa
Spreek Theresa aan en vraag naar de mensen die een probleem met Ed hadden.
Theresa zegt dat dit de halve stad zal zijn.
Vraag of dat aan de schulden lag, dat
...Ed iemand was aan wie iedereen de pest had (That Ed was somebody everybody hated?)
Theresa bevestigt dat.

Red vraagt zich af waarom mensen een hekel aan Ed hadden.
Je mag antwoorden met Waar (True) of Niet waar (False).
Gebruik de juiste toets.

- Omdat Ed gokschulden had. (Gambling debts). - True
- Omdat Ed niet aardig voor de armen was. (Less than charitable to the poor) - False
- Omdat Ed geen deel nam aan activiteiten die door de stad georganiseerd werden.
  (May be refusing to take part in the activities organized by the city) - False
- Omdat Ed misschien een van zijn maatjes belazerde.
  (Maybe by double-crossing some of his accomplices) - True
- Omdat Ed misschien enkele contracten niet na kwam.
  (Maybe by reneging on some of his contracts) - True
- Omdat Ed het niet zo nauw nam met de wet.
  (Maybe by not being a very law-abiding citizen) - False
- Omdat Ed rotzooide met de vrouwen van zijn vrienden.
  (Maybe by messing around with his friends' wives) - True


Koffertje
Aan de rechterkant van de kamer staat een laag kastje bij de trap. Er ligt een koffer op het kastje. Raap hem op.
De koffer is afgesloten met een viercijferig codeslot.
Ook zitten heel veel stickers uit allerlei landen op de koffer.

Op de koffer ligt een brief. Raap hem op en lees hem.
De brief is een reisverslag, waarin plaatsen over de hele wereld worden omschreven.
De briefschrijver suggereert dat je de reiservaringen bij elkaar op moet tellen.

Zoek de stickers van de plaatsen die in de brief worden beschreven en bekijk ze met je vergrootglas. Er staat een getal op de sticker.
Amerika, NYC - 520
London, BigBen - 20
Parijs, Eifeltoren - 50
Italië, Firenze - 60
Athene, Parthenon - 140
Egypte, Kheops piramide - 70
India, New Dehli - 1220
China, Beijing - 450
Japan, Tokyo - 1640

Tel deze getallen bij elkaar op en je komt tot een totaal van 4170.
Dit is de code voor het slot!

Bekijk het slot van de koffer en stel de getallen in.
Maak dan beide lipjes open.
Open tenslotte ook de koffer.
Haal er een zwarte sjaal (black shawl) en een doosje losse flodders (blanks) uit.


Safe en lawaai
Klik op de safe die onder het raam staat.
Bekijk de vier knoppen op de safe van dichtbij. Red denkt dat hij de safe wel kan openmaken, maar dan mag er niet zoveel lawaai zijn.

Bekijk de vensterbank.
Bekijk de radio, die aan de linkerkant staat. Draai aan de linker knop om hem uit te zetten.
Bekijk de ventilator, die aan de rechterkant staat en duw op de linker knop om hem uit te zetten.

Maak de rechter raamhelft open.
Schuif de boeken, die op de vensterbank liggen, naar rechts.
Maak de linker raamhelft dicht.
Schuif de boeken naar links.
Maak de rechter raamhelft dicht.

Nu is er geen geluid meer, dus bekijk de safe weer van dichtbij.
Draai een de vier knoppen op de safe. Als je een zacht, kort klikgeluid hoort, hou je meteen op met draaien. Als je op de juiste plek stopte, brandt dan een groen lampje op de knop. Hij staat goed.
Tip: Zet de boxen van je PC vol open, het geluidje is heel zacht.

Als op allevier de knoppen een groen lampje brandt, is de safe open.
Draai aan het wiel op de safe om de deur te openen.
In de safe vind je een doosje pokerkaarten (deck of cards), die Red in zijn analyser wil onderzoeken.
In de safe vind je ook nog een documentenmap (briefcase).


Documentenmap
Klik op de plek waar de safe staat en je ziet je documentenmap van dichtbij.
Maak de sluitingen van de map open.
Vouw dan beide flappen opzij.

Nu zie je dat er krantenknipsels in de map bewaard worden.
Haal elk knipsel eruit en lees het.
Je ontdekt dat Eddy lid was van een groep geweldadige juwelendieven. De groep bestond uit vier leden en Carlos Montoya was de leider. Nadat Eddy door de politie werd opgepakt, werden de drie andere leden ook gearresteerd. Zij werden veroordeeld, dankzij overweldigend bewijs. De politie vond namelijk het geld, de wapens en buitenlandse bankrekeningen. Agent Robert kreeg een pluim en Eddy werd vrijgelaten, omdat hij onschuldig zou zijn.

Nadat je alles gelezen hebt, maakt Red een samenvatting.
Je mag op een knop duwen om het juiste antwoord te geven.
- Eddy was lid van een bende ....dieven. (robbers)
- De bende werd de ....Jewelry gang genoemd.
- De bende bestond uit ....vier (four) leden.

Er werd 1 lid voor ondervraging opgepakt.
Draai de ring naar "Eddy Lexter" en bevestig je antwoord.

Daarna mag je weer aanvinken of een stelling Waar (True) of Onwaar (False) is.
Wat gebeurde er vervolgens?
- Ed wist te ontsnappen. (Ed managed to escape) - False
- Ed werd kort daarna weer vrijgelaten. (Ed was released shortly afterwards) - True
- Alle aanklachten tegen Ed werden ingetrokken.
  (All accusations against Ed were dropped) - True
- Zelfs agent Robert zei tegen de pers dat Ed niet schuldig was.
  (Even Officer Robert said to the press that Ed wasn't guilty) - True
- De volgende dag gaf Carlos zichzelf aan bij de politie.
  (The very next day, Carlos turned himself into the police) - False
- Carlos was de leider van de bende (Carlos was the gang's leader) - True
- Zijn bijnaam was de "wezel" (He was nicknamed the "weasel") - False
- Nadat de drie bendeleden waren gearesteerd, duurde het proces zeer lange tijd.
  (After the three gang members were arrested, the trial took forever) - False
- Ed werd nooit aangeklaagd. (No charges were ever brought against Ed) - True

Red concludeert nu dat:
- De politie zoveel bewijzen vond, dat het een hamerstuk werd.
  (The police found so much evidence that it was an open-and-shut case).
- Ed Lexter vertelde de politie alles wat ze wilden horen, in ruil voor zijn vrijheid.
  (Ed Lexter told the police everything they wanted to know in return for his freedom)


Theresa
Spreek Theresa aan.
Praat met haar over de connectie van Ed met Carlos.
Draai de schijf naar de documentenmap en bevestig met de entertoets.
Natuurlijk is Theresa hier niet verbaasd over. Ze wist wat er in de map zat.

- Vraag haar of Ed vermoord is, omdat
.... een van zijn oude vrienden wraak wilde. (...one of his old friends might have wanted revenge?)

Zoiets had je immers ook in de brief van Carlos gelezen.
Theresa zegt dat Carlos veel invloed in de gevangenis had en daarom die brief naar buiten kon smokkelen.
Hij had dus ook iemand kunnen huren om Ed uit te schakelen, meent Red.
Theresa denkt van niet omdat, zoals Red samenvat:
- Carlos Ed met zijn blote handen wilde wurgen. (He wanted to kill Ed with his own hands).


Bureau
Bekijk het bureau, waar Theresa zit, van dichtbij.
Op de rechterkant van het bureau ligt een mapje lucifers. Maak het open. Het is een mapje van de sixtynine bar.
In het midden ligt een opengeslagen krant. Bekijk hem van dichtbij. Iemand heeft een advertentie voor Miss Diamond escortservice rood omcirkeld.

Bekijk de telefoon van dichtbij.
Probeer het bandje van het antwoordapparaat af te spelen, door de 'play' knop te selecteren. Dat lukt niet, omdat het bandje vol is en aan het einde staat.
De terugspoelknop werkt niet.

Maak de cassetterecorder open.
Haal het cassettebandje eruit.
Draai het bandje terug naar het begin.

Stop het bandje weer in het apparaat en speel daarna de boodschap af.
Er is een hoop gewist, maar Red kan nog horen dat de naam van de vrouw met 'So' begint.

Doorzoek de lades van het bureau.
In de middelste lade vind je een telefoonboekje.
Haal het eruit en Red legt het op het bureau voor de telefoon.
Raap het boekje op en blader er doorheen, op zoek naar een vrouw wier naam met 'So' begint.
Je vindt de naam Sonia Diamond. Van het escortbureau?

Klik op de draaischijf van de telefoon om te kunnen bellen.
Houd je muisknop ingedrukt en draai cirkeltjes tot het getal van je keuze blauw oplicht en rechtsonderaan bij het driehoekige lipje staat.
Draai het nummer van Sonia: 078-441.
Tip: Gebruik op een laptop de touchpad, dat werkt beter dan draaien met de muisknop.

Als het gelukt is, krijgt Red Sonia aan de lijn.
Ze gaat meteen te keer tegen Ed, althans dat denkt ze. Ze wil weten waarom ze Ed niet te pakken kreeg. Ze kon de kan niet ophouden en hoorde even later lawaai bij het Jugal Canal.
Als ze merkt dat ze niet met Ed spreekt, hangt Sonia op.
Red denkt dat Sonia hem meer kan vertellen over Ed.

Red vat samen wat hij van het gesprek geleerd heeft.
Je mag weer reageren op de beweringen met Waar (True) of Niet Waar - (False).
- Sonia is de maitresse van Eddy (Sonia is Ed's mistress) - False
- Sonia had een speciale opdracht gekregen (Sonia was given a specific job to do) - True
- Ze moest iemand vermoorden (She had to kill a man) - False
- Ze moest iemand bezig houden (She had to keep a man busy) - True
- Haar missie faalde (Her mission failed) True
- Ze hoorde schoten bij het Jugal Canal (She heard gunshots over by Jugal Canal) - True


Theresa
Spreek Theresa aan en vraag haar of zij de advertentie van het escortbureau omcirkeld heeft.
Ze zegt dat de krant van Ed is.
Dan wil Red weten waarom Ed naar een escortgirl op zoek was. Theresa wil weten waarom Red dat vraagt.
Laat haar de advertentie zien. Draai de schijf naar de 'newspaper ad' en bevestig je keuze.
Theresa zegt dat Ed haar bedroog met iedere vrouw in de stad. Sonia is niets bijzonders.


Pianodoosje
Bekijk het plankje dat boven het bureau aan de muur bevestigd is.
Er staat een doosje op met pianotoetsen. Het doosje is afgesloten en op het deksel zie je een druk houtsnijwerk.

Links van het doosje staat een cd-speler met drie doosjes waarin een cd zit.
Raap elk doosje op en lees de titels.
Kijk dan of je in het houtsnijwerk op het pianodoosje, een afbeelding vindt die je aan zo'n titel doet denken.
Op de cd van Tchaikowski staat:
- Dance of the Sugar Plum Fairy (dansend elfje).
- Walz of the Flowers (bloemen)
- Swan Lake (zwaan).

Op de cd met de grote componisten staat:
- Spring van Vivaldi (lenteboom)
- Funeral March van Chopin (grafstenen)

Op de cd van Beethoven staat:
- Für Elise (envelop)
- Ode to Joy
- Moonlight Sonata (maan)

Alleen voor "Ode to Joy" kun je geen afbeelding vinden op het pianodoosje.
Maak het doosje van de cd van Beethoven open.
Haal de cd eruit.

Open de cd-speler met de linker knop en stop de cd in de lade.
Duw op de uiterst rechter knop om het tweede nummer (track 2) te zoeken.
Duw dan op de afspeelknop om naar "Ode to Joy" te luisteren.

Open de cd-speler weer en verlaat de close-up.
Bekijk nu het pianodoosje weer van dichtbij.
Acht noten van de melodie die je zo-even hoorde, worden op de toetsen gespeeld.
Daarna mag je die melodie naspelen.

 

Als het gelukt is om de melodie correct na te spelen, gaat het doosje open.
Haal er een oorbel (earring) en haarverf (hair dye) uit.

Theresa heeft verder niets meer te zeggen, dus verlaat haar appartement.


Reds kantoor
Analyseren
Ga via de plattegrond naar Reds kantoor om je gevonden bewijsmateriaal te onderzoeken.
Linksklik op het analyse-apparaat.
Anayseer alle nieuwe spullen die je hebt meegenomen.

Je ontdekt onder andere dat op de kraag van de gevangeniskleren zwarte haarverf zit.

De haarverf van Theresa is zwart van kleur.
Op de oorbel zit een vingerafdruk.
Zoek de vingerafdruk met de blauwe UV lamp (B-toets).

Op het doosje speelkaarten zit ook een vingerafdruk.
Zoek de vingerafdruk met de blauwe UV lamp (B-toets).

De kogel die je uit de klok haalde is van een .44 kaliber.
De dreigbrief is handgeschreven door een man en minder dan een maand oud.
De brief van Carlos met doodsdreiging werd 7-8 maanden geleden geschreven.

Analyseer het doosje losse flodders (blanks).
Alle kogels zitten er nog in, het doosje is nooit open geweest.
Red concludeert:
- Theresa wilde ...een namaak-moord in scène zetten (fake a homicide).
- Ze deed het nooit, want ...het doosje werd nooit geopend.
  (The box of ammo hasn't been opened).


Vergelijken
Rechtsklik op het anayse-apparaat om je bewijsmateriaal te kunnen vergelijken.

Vergelijk Theresa's zwarte sjaal met het stukje zwarte stof.
Ze komen van dezelfde fabrikant, maar dat bewijst nog niets, zegt Red.

Vergelijk de gevangeniskleding met de flacon haarverf.
Het is dezelfde verf, maar ook dat bewijst nog niets. Er zijn meer vrouwen die het gebruiken.

Vergelijk de huls (bullet casing) met de kogel uit de klok (bullet).
Ze hebben hetzelfde kaliber.
Vergelijk de kogel met het doosje losse flodders.
De kogels en de huls zijn van hetzelfde kaliber, maar de huls komt niet uit het doosje losse flodders.

Vergelijk de gevangeniskleding met het krantenknipsel.
Het registratienummer op de kleding is hetzelfde als op het krantenknipsel.

Vergelijk de gevangeniskleding met de foto van de moordenaar.
Weer hetzelfde registratienummer. Deze kleding werd door de moordenaar gedragen.




Sonia  

Nadat je het bewijsmateriaal bekeken en vergeleken hebt, is het tijd om Sonia een bezoekje te brengen. Ga dus via de plattegrond naar Sonia's appartement.

Actiescène
Daar aangekomen staat de deur open. Red gaat naar binnen.
Klik ergens op en er volgt een actiescène.
Ook Sonia is niet zo gecharmeerd van onverwachte bezoekers.
Zorg dat je haar uitschakelt en je kunt met haar praten.


Sonia
Sonia vraagt zich af of je Eds 'vriend' bent.
Natuurlijk wil Red weten hoe die vriend dan wel heet. Maar Sonia wil niet praten met politie of mafia, dat is te gevaarlijk.
Red vertelt Sonia dat Ed vermoord is en dat de politie misschien wel denkt dat zij er iets mee te maken heeft. Of dat zij de volgende op de lijst van de moordenaar is.
Ze kan dus maar beter met Red samenwerken.
- Zeg Sonia dat je wilt doen alsof je haar nooit ontmoet hebt en zelfs geen Sonia kent.
  (Hey, we never met. I don't even know anyone called Sonia.)
- Hoe sneller de zaak is opgelost, hoe sneller ze veilig is.
  (Sooner this case is closed, sooner you'll be safe.)

Sonia vertelt dat dat ze een telefoongesprek van Ed afluisterde.
Hij praatte over zijn vriend Tom en over een schuilplaats aan het einde van de Drownedman's Bridge.


Haarverf
Red wil natuurlijk ook even Sonia's appartement doorzoeken.
Kijk onder de trap en raap een flacon haarverf (bottle of dye) op.


Geld
Links van de trap staat een klein wit vitrinekastje. Bekijk het van dichtbij.
Het glas is vuil, dus veeg het schoon met je muiscursor.
Bekijk dan de voorwerpen in het kastje.
Links bovenaan staat een bolvormig doosje. Dat wil je wel hebben.

Rechtsonderaan zit een gat in het glas. Misschien kun je de bol daarheen manoevreren.
Klik op de bol om de kast van dichtbij te zien.
Rol de bal dan met je muiscursor naar rechts, om de voorwerpen heen, tot hij via het gat een verdieping lager valt. Je maakt meteen het glas van de bovenste helft kapot.
Rol de bal naar links, tot hij via het gat op de onderste plank terecht komt.
Rol hem dan naar rechts tot Red hem uit het kastje pakt.

Schroef het bolvormige doosje open.
Je vindt geld en een briefje waarop Ed schreef: "De rest na gedane arbeid".


Riooltunnels
Bekijk de draaiende ventilator.
Bekijk het grote blauwe paneel onder de ventilator.
Het is dicht, maar je ziet geen schroeven of hendels.
Rechts van het paneel zie je wel een kastje. Klik erop. Het is een codeslot.
Maar welke code moet je daar invullen?

Bestudeer het codeslot. Onderaan zie je de merknaam BIOBLE.
Als je die naam ondersteboven houdt, zie je dat je het merk ook als getallen kunt lezen, namelijk 5378018.
Voer deze getallen in het codeslot in.
Het paneel zal nu open gaan.

Ga de tunnel in. Red vraagt zich af waar deze tunnel uitkomt.
- Ga een klein stukje naar rechts en bij de eerste splitsing meteen naar beneden.
- Volg de tunnel en ga bij de eerstvolgende splitsing weer naar beneden.
Mogelijk ging onderweg je licht uit. Dit gebeurt meerdere keren. Rammel/schuif dan met je muis om de zaklamp weer te activeren.
- Volg de tunnel en ga bij de volgend splitsing nog een keer naar beneden.
- Volg nu de tunnel en ga bij de volgende splitsing omhoog.
- Volg de tunnel en je komt vanzelf bij een pijltje naar rechts, de uitgang.

Hier kijkt Red om zich heen.
Hij ziet dat de tunnel uitkomt in de gevangenis!
Dat is belangrijk om te weten, vindt Red.


Japanse puzzel
Kijk verder rond in de woonkamer.
Bekijk het grote raam en klik ook op het luik midden in de vloer, de sofa en de TV.

Aan de rechterkant bij Sonia staat een make-up tafel. Bekijk de spiegel erboven en bekijk daarna de make-up tafel van dichtbij.
Doorzoek de lades.
In de kleine laadjes liggen identiteitspapieren.
In de grote lade in het midden vind je Sonia's smartphone. Zonder code kun je hem echter niet aanzetten.

Midden op de make-up tafel ligt een puzzel.
Je ziet zwarte lijnen. Sommige lijnen zijn rood omcirkeld.
Red zegt dat er dingen zijn uitgeveegd, alsof de puzzels voor iets anders is gebruikt dan alleen op te lossen.

Bestudeer de puzzel.
Aan de linkerkant staan getallen. Die geven aan, hoeveel zwarte hokjes er in die horizontale rij moeten staan.
Aan de onderkant staan ook getallen. Die geven aan hoeveel zwarte hokjes in de vertikale rij moeten staan.
Je ziet ook witte hokjes tussen de reeds ingevulde zwarte hokjes. Dit is een hulpmiddeltje. Sommige van die witte hokjes mag je namelijk zelf zwart maken om de puzzel op te lossen.

Selecteer een wit hokje en maak het zwart door te bevestigen met de entertoets.
Tijdens het invullen van de hokjes, merk je dat het eigenlijk getallen zijn, die sommetjes vormen. Maak dus de sommetjes.
Als het gelukt is, noteer je de omcirkelde getallen: 3236.
Dit is de pincode voor de smartphone!


Smartphone
Klik op de middelste lade en je ziet de smartphone van dichtbij.
Zet hem aan met het knopje linksboven (boven het groene telefoontje).
Activeer dan de juiste toetsen voor de pincode 3236 en je bent binnen.

Activeer de uitgaande gesprekken rechtsbovenaan (online out).
Je ziet dat Sonia heel vaak geprobeerd heeft om het nummer van Ed/Theresa te bellen.

Activeer de binnengekomen voicemail linksbovenaan (online in).
Sonia is drie keer kort na elkaar gebeld door Ed, die haar vooral nadrukkelijk bezweert om zijn "vriend" de hele avond bezig te houden.

Activeer de binnengekomen SMS-jes linksonderaan (messages in).
Er zijn drie SMS-jes van 'mom' over een pakketje dat opgehaald wordt.
Zijn die inderdaad van Sonia's moeder? Red vindt de boodschappen klinken als een geheime code.

Red vindt de smartphone een goudmijn aan informatie.
Hij vat even samen wat hij nu geleerd heeft:
- Gisteren kreeg Sonia SMS-jes van ....haar moeder (her mother).
  Of het echt haar moeder was, weet Red natuurlijk niet.
- Het ging over ....het afleveren van een pakje (A parcel delivery).
- Zijn eerste indruk toen hij de boodschap las, was dat het ....eruit zag als een codebericht.
  (Look like coded messages).
  Het vertelt Red natuurlijk niets over de identiteit van 'mom'.

Onder de gebelde nummers was er een nummer dat vaak tussen 5.42 pm en 6.02 pm gebeld werd. Die persoon was dus rond 6 uur 's middags niet thuis.
Het was het nummer van:
- Selecteer Eddy of Theresa en bevestig met je entertoets.
Red hoorde ook drie voicemails van:
- Selecteer Eddy Lexter en bevestig met je entertoets.

Vervolgens mag je weer reageren op de beweringen met Waar (True) of Niet Waar - (False).
- Ed was van iemand bang. (Ed was frightened of someone) - False
- Sonia had Ed Ed een opdracht gegeven. (Sonia had given Ed a job) - False
- Ed had Sonia een opdracht gegeven. (Ed had given Sonia a job) - True
- Sonia's opdracht hield in dat ze een man moest helpen ontsnappen uit de gevangenis.
  (Sonia's job involved springing a man from prison) - False
- Sonia's opdracht hield in dat ze een man bezig moest houden.
  (Sonia's job involved keeping a man busy: - True
- Sonia was bang van de man. (Sonia was afraid of the man) - True
- Om haar te kalmeren, zei Ed dat het zijn broer was.
  (To calm her down, Ed said it was her brother) - False
- Om haar te kalmeren, zei Ed dat het zijn vriend was.
  (To calm her down, Ed said it was a friend) - True


Sonia
Praat met Sonia.
Vraag waar ze Ed van kent. Sonia beweert dat Ed een oude vriend is.
Red zegt dat het niet waar is en dat Ed haar willekeurig uitgekozen heeft.
Hij kan het bewijzen:
- Selecteer en bevestig het roodomcirkelde krantenartikel.

Volgens Sonia bewijst dat niets.
Maar Red zegt dat hij hoorde dat Ed dreigde haar gezicht met een hamer te bewerken.
Dat weet Red door:
... De boodschap op de GSM
  (I came across his message when I was playing around with your cell phone).
Het bewijst natuurlijk niets, maar Red wilde gewoon zeker weten dat er alleen een zakelijke overeenkomst tussen Ed en Sonia was.

Spreek Sonia nog een keer aan en praat over de opdracht die Ed haar gaf.
Ze geeft toe dat Ed haar vroeg een 'vriend' van hem een avond bezig te houden. In haar beroep een hele normale klus.
- Red zegt dat hij op haar GSM hoorde dat ze bang was.
  (The job freaked you out).
Sonia zegt dat het een makkelijk verdiend extraatje leek, maar dat Ed haar vervolgens beloofde te molesteren als ze het niet goed deed. Dat gedreig vond ze maar vreemd voor zo'n eenvoudige klus.
- Red is het met Sonia eens. Het is vreemd dat Ed zoveel aandacht schonk aan zoiets onbelangrijks als een avondje met Sonia.
  (Ed was placing way too much importance in such a pointless mission).

Sonia zegt dat dit precies de reden was dat ze het niet vertrouwde. Er was iets niet in orde.
Red wil uitzoeken wat er zo stonk.
Sonia wil het hem wel vertellen. Die vriend Tom had nog zijn gevangeniskleding aan toen hij bij haar arriveerde. Hij was duidelijk net uit de gevangenis ontsnapt. En hij was niet alleen. Hij bracht een vrouw mee.
Ze kwamen door het riool, rond 6 uur 's avonds. De vrouw liet Tom de gevangenskleding uit doen en nam die mee. Ze vertrok meteen.
Tom ging naar de badkamer en schoor zijn baard af. Hij leek meteen een ander persoon.
Meteen daarna vertrok hij. Hij had haast.

Red denkt dat hij vast nog wel wat vragen voor Sonia heeft, maar daar komt hij dan later wel op terug. Ga nu via je plattegrond terug naar Reds kantoor.


Reds kantoor
Voordat je gebruik gaat maken van de nieuwe MAP-optie op Reds kantoor, klik je eerst op het analyse-apparaat om je nieuwe bewijsstukken te analyseren.

In het bolvormige doosje zitten vijfduizend dollar en het handgeschreven briefje van Ed.

Op het flesje haarverf zit een vingerafdruk.
Zoek de afdruk met je blauwe UV-lamp.
Analyseer de vingerafdruk en hij is daarna klaar om te vergelijken.

Als je klaar bent met analyseren en eventueel vergelijken, klik je op de plattegrond die rechts van de trap aan de muur hangt.
Op deze kaart heeft Red aangetekend waar de verdachten op welk tijdstip waren.
Op dit moment kun je nog niet veel met de kaart doen.
Verlaat de close-up.




Carlos  

Hospita
Sonia hoorde Ed praten over Tom's schuilplaats in de steeg. Dat is de steeg met de gestreepte zonwering, op de brug. Misschien is het handig om daar eens even naar toe te gaan.
Ga dus via je plattegrond naar 'Drownedman's Bridge'.

Loop naar rechts en duw op de deurbel van de hospita.
Red informeert naar "Tom".
De vrouw beweert dat ze geen Tom kent.
Red vraagt zich af of Sonia stond te liegen. Er bestaat niemand met de naam Tom.
Hij wil nog eens met Sonia gaan praten.


Sonia
Ga via de plattegrond naar Sonia's appartement.
Spreek Sonia aan en Red vertelt haar dat er geen Tom woont op het adres dat ze hem gaf.
Sonia is verbaasd. Ed loog over de naam van de man die hij uit de gevangenis hielp ontsnappen?
Red vraagt of Sonia de man kan beschrijven. Hij wil graag weten hoe de man er nu uit ziet, nadat hij zich geschoren heeft.

Sonia zegt dat zijn haar dunner is op de slapen, dat zijn haar naar achteren gekamd is, dat hij een priemende blik heeft, borstelige dunne wenkbrauwen, grote neus en een groot litteken op de linker wang, een vierkante kin en geen baard of snor.

Je mag nu het gezicht van de man samen gaan stellen.
Schuif met de vier onderdelen tot je tevreden bent en bevestig daarna je keuze.
Als je alles correct deed, ziet Red dat dit het gezicht van Carlos Montoya is.

Nu wil hij nog van Sonia weten, hoe laat Carlos vertrok.
Volgens Sonia was dat rond 5.45 pm.

Tijd om Carlos te zoeken. Verlaat Sonia's appartement.


Hospita
Ga via de plattegrond naar Drownedman's bridge.
Ga naar rechts en klop op de deur van de schuilplaats.
Red vraagt nu aan de hospita of hij Carlos Montoya kan spreken.
De hospita wil haar keurige huurders niet lastig vallen en doet de deur niet open voor Red. Hij kan immers wel de moordenaar zijn, denkt ze.


Luiken openen
Verlaat het steegje.
Als je op de brug staat, zie je dat op de derde verdieping van het huis licht brand. Een man loopt heen en weer in de kamer. Dit moet Carlos zijn!
Klik op de brandtrap links van het verlichte raam en Red klim omhoog.

Hij wil vervolgens proberen de metalen luiken voor een ander raam te openen.
Natuurlijk zit er een alarm op, dat eerst uitgezet moet worden.
Klik op het codekastje, rechts van het metalen luik.

Je krijgt bij deze schuifpuzzel 50 zetten om de vier groene hokjes in het midden bij elkaar te plaatsen.
De rijen met hokjes schuiven in hun geheel horizontaal en verticaal.
Selecteer een rij met de pijltjestoetsen en schuif hem dan met je muiscursor.

Oplossing
Noem de kolommen van links naar rechts 1,2,3,4.
Noem de rijen van boven naar beneden a,b,c,d.
Schuif met:
1 naar onder - a naar rechts - d naar rechts -
4 naar onder - 1 naar boven - 2 naar onder -
c naar rechts - a naar links - 3 naar onder -
d naar links - 4 naar boven - 2 naar boven -
c naar links - 2 naar onder.


Als het gelukt is, bekijk je de luiken van dichtbij.
Maak beide luiken open.
Trek de planken eraf.
Veeg het raam schoon.
Sla een gat in het raam.
Maak het raam open en klim naar binnen.

Actiescène
Natuurlijk staat Carlos je op te wachten.
Verdedig je, zodat je blijft leven.


Carlos
Na het gevecht houdt Carlos je onder schot vraagt zich af of je stom bent of erg stoer.
- Zeg dat je stoer bent. (I got me some big cohones).
Zo'n lef bevalt Carlos wel, hij laat Red nog even leven en wil wel een beetje praten. Hij vraagt naar Reds naam en wil weten waar hij naar op zoek is.
- Zeg dat je hém zoekt. (You!)
Daar moet Carlos om lachen en hij vraagt wat Red nu wil.
- We kunnen eens rustig praten, vindt Red (We can have ourselves a nice little chat).

Carlos heeft in de gaten dat Red een privédetective is.
Hij weet dat red niet naar hem op zoek was vanwege zijn uitbraak uit de gevangenis. Dus moet Red hier zijn vanwege de moord op Eddy.
Carlos zegt dat er nu twee mogelijkheden zijn.
Als Carlos onschuldig is, zou hij dat vertellen.
Als Carlos schuldig was, zou hij ook vertellen dat hij het niet gedaan had.
Dus het hele praatje heeft volgens Carlos geen zin. Hij zegt dat Red moet ophoepelen en hij wil hem nooit meer hier zien.


Carlos weglokken
Red wil proberen om Carlos uit zijn appartement te lokken, zodat hij daar even kan rondsnuffelen.

Ga terug naar het kantoor van Red.
Klik op de archiefkast en zoek de kaart van Carlos Montoya op.
Red heeft Carlos' telefoonnummer en noteert het in zijn boekje.

Pak de telefoon en toets het nummer 016-397 in.
Red doet alsof hij
.... Eddy is (Your buddy, Ed!)

Natuurlijk gelooft Carlos dat niet. Ed is immers dood.
Red zegt dat hij dan misschien wel zomaar iemand is
.... die op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was. (who happened to be in the wrong place at the wrong time)

Carlos wil weten wat Red wil.
Red zegt dat hij misschien
.... Carlos wil ontmoeten om iets af te spreken. (We could meet somewhere and come to some arrangement)

Carlos gaat erop in en Red zegt dat hij hem over 15 minuten bij de Metropolitan Central Bank zal ontmoeten.


Carlos' appartement - maskerpuzzel
Ga naar de Drownedman's Bridge en klim via de brandtrap de kamer van Carlos in.
Bekijk alles om je heen, zoals de sofa en de boeken.

Rechts naast de sofa staat een bijzettafeltje. Bekijk het van dichtbij.
Je ziet nu op het tafeltje een doosje met een masker op het deksel. Eromheen liggen genummerde tarotkaarten.
Red zegt dat er 7 raadsels, 7 sloten en 7 codes zijn.

Raadsel 1
Bekijk het masker van dichtbij.
Onder het masker staat geschreven "17 + sterren". Dit is het eerste raadsel.

Bekijk het stapeltje tarotkaarten linksonder van dichtbij. Op kaart nummer 17 staan sterren afgebeeld. Tel ze, het zijn er 8.
De oplossing van het eerste raadsel is dus 17+8=25.

Bekijk het masker weer van dichtbij.
In de mond van het masker zitten draaibare blokjes.
Selecteer een blokje met de pijltjestoetsen en draai(turn) het juiste getal met de muis.
Voor dit eerste raadsel wordt dat 25.
Selecteer (choose) met de pijltjestoetsen daarna de ogen, zodat ze oplichten.
Gebruik tenslotte je entertoets om te bevestigen.
Als je het correcte antwoord op het raadsel draaide, verschijnt nu een nieuw raadsel onder het masker.

Raadsel 2
Er staat: "5 is the caretaker" (5 is de hoeder)

Bekijk kaart nummer 5.
Op deze kaart staat de paus (pope) afgebeeld. Van wie is de paus de hoeder?
Bekijk kaart nummer 16. Daar staat geschreven "The House of God" (Het huis van god).
De paus is het hoofd van de katholieke kerk en vertegenwoordigt God. Hij is de hoeder van het huis van God. De oplossing van dit raadsel is dus: 16.

Draai dit getal op de blokjes in de mond van het masker.
Selecteer de ogen en bevestig je keuze.

Raadsel 3
Het volgende raadsel is: "Illuminati 21" (Verlichting 21).
Op kaart 21 staat "de wereld".
De zon, de maan en de sterren verlichten de wereld. Zoek dus naar de Sun, Moon, Star kaarten en tel de getallen bij elkaar op. De oplossing van dit raadsel is: 19+18+17=54.

Draai dit getal op de blokjes in de mond van het masker.
Selecteer de ogen en bevestig je keuze.

Raadsel 4
Het vierde raadsel is "Eagles"(Adelaars).
Zoek kaarten waarop een adelaar is afgebeeld. Je vindt ze op kaart 21 (the world), kaart 3 (the empress) en kaart 4 (the emperor).
Totaal is dit 21+3+4=28.

Draai dit getal op de blokjes in de mond van het masker.
Selecteer de ogen en bevestig je keuze.

Raadsel 5
Het vijfde raadsel is "Supernova".
Een supernova is een ster die helemaal opbrandt. Eigenlijk dus de dood van een ster.
Zoek de kaart Death en Star en tel de getallen bij elkaar op.
De oplossing van dit raadsel is: + =30

Draai dit getal op de blokjes in de mond van het masker.
Selecteer de ogen en bevestig je keuze.

Raadsel 6
Bij het zesde raadsel staat: "Turns his back on 21" (Draait 21 zijn rug toe).
Kaart 21 is de wereld (World).
Een kluizenaar draait de wereld zijn rug toe.
De oplossing is dus kaart 09, de Hermit (kluizenaar).

Draai dit getal op de blokjes in de mond van het masker.
Selecteer de ogen en bevestig je keuze.

Raadsel 7
Bij het laatste raadsel staat: "Cardinal virtues" (belangrijkste deugden).
De belangrijkste deugen zijn Standvastigheid, rechtvaardigheid, matigheid, voorzichtigheid/wijsheid.
Zoek de kaarten Strength (11), Justice (8) en Temperance (14).
Voorzichtigheid of wijsheid zal The Fool zijn, maar het getal van deze kaart kun je niet lezen.
Ben dus voorzichtig en tel alleen de eerste drie getallen op.
De oplossing wordt dan33.

Draai dit getal op de blokjes in de mond van het masker.
Selecteer de ogen en bevestig je keuze.

Het doosje gaat nu open.
Red haalt er een mooie aansteker (lighter) uit met de initialen CM. Hier zouden dus wel eens de vingerafdrukken van Carlos Montoya op kunnen staan.


Safe
Kijk verder om je heen in de kamer van Carlos. Rechts van het raam, boven aan de trapjes, staat een safe. Bekijk hem van dichtbij. Je hebt een viercijferige combinatie nodig.

Bekijk het schilderij dat boven de safe hangt, van dichtbij.
Als je goed zoekt, vind je vier getallen verborgen in de structuur van de gebouwen: 4513. Dit is de code van de safe.

Bekijk de safe weer van dichtbij.
Toets de vier getallen in en bevestig elk getal met de entertoets. De safe gaat open.

Haal een pistool uit de safe.
Als er nog een kogel in het pistool zit, zou je die kunnen vergelijken met de huls en de andere kogel die je hebt gevonden.

   

Draai het pistool, tot de loop van je af staat. Je ziet dan aan de zijkant van het pistool een halfronde vergrendeling. Maak die open.
Draai het pistool naar de andere kant en klap dan het draaiende gedeelte waar de kogels in zitten, open.
Kantel tenslotte het pistool naar achteren en de kogel (bullet) valt eruit. rapp hem op.


Carlos
Carlos is inmiddels weer thuis gekomen. Hij bedreigt Red, maar kan niets uitrichten en gaat dus maar op de bank zitten.




Getuigen  

Carlos
Praat met Carlos over
....zijn ontsnapping (your escape).

Je krijgt te horen dat Carlos door een vrouw is geholpen, maar dat hij haar gezicht niet gezien heeft. Dit is interessant nieuws.
Carlos beweert dat hij vanaf 5 uur, de hele avond bij Sonia is geweest.
Maar dat kan Red weerleggen, omdat Carlos gefotografeerd is.
Draai naar de foto van de voorbijganger (passerby) en bevestig je keuze.

Praat met Carlos over
....zijn tijd in de gevangenis.
Carlos geeft toe dat hij vanwege Ed's verraad zo kwaad was, dat hij Ed wilde vermoorden.
Maar hij heeft hem intussen vergeven en het niet gedaan, beweert hij.


Sonia
Ga naar Sonia.
Praat met Sonia. Ze vertelde dat Carlos door een vrouw werd gebracht, die helemaal in het zwart was gekleed. Het was alsof ze iemand uit de buurt was en niet herkend wilde worden.
Maar Sonia heeft een glimp van haar gezicht opgevangen. De vrouw had lang rood haar, in een middenscheiding geborsteld. Ze had een strenge starende blik onder rechte wenkbrauwen, een rechte neus en een mond die nooit leek te glimlachen. En ze had kuiltjes.

Je mag nu weer een gezichtsreconstructie doen. Als het gelukt is, ontdekt Red dat Theresa de mysterieuze vrouw was.

Sonia weet niet wat Theresa met de gevangeniskleding van Carlos wilde doen en waar ze heen ging.
Sonia zegt dat ze Ed probeerde te waarschuwen en hem opbelde. Rond 6 uur werd de telefoon eindelijk opgenomen, maar toen kreeg ze Theresa aan de lijn, die kortaf reageerde.


Ringo
Ga naar Ringo onder de brug en spreek hem aan.
Red vraagt of Ringo wist dat de kleding die Red in het putje vond, van een ontsnapte gevangene waren. Hij wil weten waar Ringo de kleding gevonden heeft.
Ringo gelooft het niet.
Draai naar het krantenartikel (newspaper clipping) en bevestig je keuze.

Nu doet Ringo alsof hijzelf de ontsnapte gevangene is! Hij hangt een wild verhaal op over zijn ontsnapping en een vuurgevecht drie weken geleden.
Red onderbreekt hem en zegt
.... De ontsnapping was gisteren en niet drie weken geleden. Het staat in de krant.
(The escape was yesterday, not three weeks ago! It's in the paper).

Nu geeft Ringo toe dat hij de kleren gevonden heeft.
Red wil natuurlijk weten waar.
Vervolgens mag je weer reageren op de beweringen met Waar (True) of Niet Waar - (False).
- Hij kocht de kleding per post (Bought them by mail-order) - False
- Hij vond ze in een vuilnisbak (Found them in a trashcan) - True
- Hij stal ze van de ontsnapte gevangene (Stole them from the owner..) - False
- Hij breide ze zelf (Knitted them yourself) - False
- Hij stal ze uit de gevangenis (Stole them from prison) - False

Ringo vertelt dat hij een zwerver is en dus in vuilnisbakken rondsnuffelt. Hij heeft de kleding in de vuilnisbak gevonden bij het huis van de hospita op de brug. Hij mag haar bakken soms doorzoeken.


Hospita's afvalbak
Ga naar de straat rechts op de brug, waar de hospita woont.
Klik op het gebied waar de vuilnis staat (garbage area) achteraan in de straat.
Je ziet dat de vuilcontainer achter een afgesloten spijlenhek staat.
Voor het hangslot heb je een viercijferige code nodig.

Links van het hek is een intercom. Klik erop.
De hospita denkt dat je Ringo bent en dat je de code vergeten bent.
Ze heeft een hulpmiddeltje om de code te onthouden, namelijk de leeftijden van haar kleinkinderen.
Don is de oudste kleinzoon en hij is 7 jaar.
Cid is 3 jaar jonger dan Don, dus hij is 7-3=4 jaar.
Ze herinnert zich wat haar oudste kleindochter Ally vorig jaar op haar 8ste verjaardag zie, dus Ally is 8+1=9 jaar.
Betty is een jaar ouder dan Cid. Zij is is dus 4+1=5 jaar.

Bekijk het slot van dichtbij.
Je hoeft nu alleen nog maar de juiste volgorde van de getallen te draaien, namelijk de leeftijd van de kinderen, alfabetisch gerangschikt. Ally 9, Betty 5, Cid 4, Don 7.
Draai de cijfers op het slot op 9547 en het gaat open.

Schuif het hek opzij.
Maak de vuilcontainer open.
Red haalt er een koevoet (crowbar), een bebloede dunschiller (potato peeler) en een verfrommeld briefje (note) uit.
Lees het briefje.

Red vat vervolgens samen wat er gebeurde.
- Haal het pakje en lever het af (Recover and then drop off a package).
- Ga dan naar huis en trek andere kleren aan (Go home and get changed).
- Het briefje zat in de zak van de gevangeniskleding (In the pocket of the prisoner's clothes).
- De moordenaar droeg de kleding (The killer)


Hospita
Duw op de deurbel om met de hospita te praten.
Red vraagt of ze Carlos Montoya onlangs nog gezien heeft.
Ze geeft toe dat ze hem zag. Het was alweer jaren geleden. Maar dat komt omdat hij een reizende zakenman is, zegt ze. Hij arriveerde gisteren tussen 6.15 en 6.20 uur.
Hij vertrok meteen weer en kwam 20 minuten later weer terug.
De hospita heeft niets vreemds aan zijn keding gezien.


Reds kantoor
Ga naar Reds kantoor om alle bewijsmateriaal te vergelijken en onderzoeken, voor zover je dat nog niet eerder deed.

Analyseer alle nieuwe bewijsstukken.
Zoek ook de vingerafdruk op de aansteker van Carlos.

Gebruik daarna het vergelijkingsapparaat (rechtsklik).
Vergelijk Sonia's haarverf met de gevangeniskleding.
De verf op de kleding is van hetzelfde type.
Vergelijk Theresa's haarverf met de gevangeniskleding.
De verf is van hetzelfde type.

Vergelijk de kogel uit het wapen van Carlos met de kogel uit de klok.
Beide kogels komen uit hetzelfde wapen.
Heeft Carlos in Theresa's hal geschoten op iets of iemand? Vergelijk de kogelhuls (bullet casing) met het wapen van Carlos.
De huls komt niet uit het wapen van Carlos.
De moord werd dus niet met het wapen van Carlos gepleegd.

Vergelijk de kogelhuls met het wapen van Ringo.
De kogel werd met dit wapen afgevuurd.

Vergelijk Ringo's vingerafdruk met de vingerafdruk op Ringo's wapen.
Die komen overeen, maar dat zegt niets, want Ringo heeft het wapen opgeraapt.


Theresa
Ga naar Theresa's appartement.
Sonia vertelde dat Theresa Carlos hielp ontsnappen en hem rond 5 uur bij Sonia afleverde.
Als dat klopt dan bewijst het
.... dat Therera Carlos hielp ontsnappen (you helped Carlos escape).

Maar alleen als het hoertje de waarheid vertelt, werpt Theresa tegen. hij kan net zo geod alleen ontsnapt zijn?
Dat Carlos een medeplichtige had, bewijst
....draai naar het krantenartikel (newspaper clipping) en bevestig je keuze.

Theresa zegt dat Sonia ook de medeplichtige kan zijn.
Maar Red zegt dat Carlos heel positief hierover was
....Carlos zegt dat de vrouw in het zwart en Sonia twee verschillende personen zijn (The person in black and Sonia are two different people)

Theresa zegt heel hatelijk dat het vast haar hobby is om gevangenen te helpen ontsnappen.
De politie zal toch veel eerder geloven dat Sonia en Carlos liegen.


Carlos
Ga naar Carlos.
Red zegt dat Carlos gisteren naar het appartement van Ed ging en daar in de deuropening zijn revolver leegschoot.
Red kan het bewijzen met
- Draai naar de kogel uit de klok en bevestig je keuze
- Draai naar de kogel uit het wapen van Carlos en bevestig je keuze.

Red weet zelfs dat het om 7 uur 's avonds gebeurde, vanwege
- Draai naar de klok en bevestig je keuze.

Carlos kan nu niet anders dan toegeven dat hij daar geschoten heeft.
Maar Red zegt dat het niet bewijst dat Carlos ook de moordenaar van Ed was.




De aanklacht  

Je hebt nu alle opdrachten in je lijstje (objectives) afgevinkt, behalve de laatste,
nummer 34: de aanklacht.

Ga terug naar het kantoor van Red.
Klik hier op de lades van zijn bureau.
Je wordt even gewaarschuwd. Als je de aanklacht sluit voordat je helemaal klaar bent, wordt de zaak afgesloten en alle niet-ingevulde vragen tellen dan als fout.
Geef met YES aan, dat je klaar bent om het formulier in te vullen.

Het moordwapen (The murder weapon)
1. Welke van deze voorwerpen is het moordwapen? (Which of these objects is the murder weapon?)
-- Draai Ringo's gun en bevestig je keuze.
2. Waar vond je het moordwapen? (Where did you find the murder weapon?)
-- Ga met de cursor naar de spoelbak boven het toilet en klik.
3. Bij wie vond het het wapen? (Who did you find it on?)
-- Draai Ringo en bevestig.
4. Waar vond hij het wapen? (Where did they allegedly find the weapon?)
-- Onder de brug (Under Drownedman's Bridge)
5. Wanneer vond hij het wapen? (When did they find the weapon?)
-- De dag na de moord (The day after the murder)

Het slachtoffer (The victim)
1. Wie was het slachtoffer? (Who was the victim?)
-- Draai Eddy Lexter en bevestig je keuze.
2. (Waar werd het slachtoffer vermoord? (Where was the victim killed?)
-- Klik met de cursor op de reling van de brug, bij de bloedvlek.
3. Met wie leefde het slachtoffer samen? (Who did the victim live with?)
-- Draai Theresa Mitchelli en bevestig je keuze.
4. Wat was het beroep van het slachtoffer. (What did the victim do for a living?)
-- Hij was een boef. (Felon)

De plaats delict (The crime scene)
1. Welk voorwerp hielp je om de mensen te identificren die op de brug aanwezig waren? (What item helped you identify which people were present at the scene of the crime?)
-- Draai de beveiligingscamera (Security camera) en bevestig je keuze.
2. De eerste persoon werd op de brug gezien om 5.40 uur. Op welke foto kun je dat zien? (The first individual was seen on the bridge at 5:40 pm. In which photo can this person be seen?)
-- Draai de foto met de persoon in zwart (Photo of the stranger in black) en bevestig je keuze.
3. Een tweede persoon in een grijs pak, zag je om 6.20 uur. Wie was dat? (A second individual in a gray suit was seen at 6:20 pm. Who was it?)
-- Draai Carlos Montoya en bevestig je keuze.
4. Hoe laat werd de misdaad gepleegd? (At what time was the crime committed?)
-- 7:00 PM
5. (op de foto zag je dat de dader makkelijk herkenbare kleding droeg. Welke? (The photo showed the killer wearing an easily identifiable item. What was it?)
-- Gevangeniskleding (Prisoner's clothes)

Theresa
1. Hoe ziet Theresa eruit? (What does Theresa look like?)
-- Zet nogmaals de foto in elkaar.
2. Welke realtie had Theresa met het slachtoffer? (How was Theresa related to the victim?)
-- Ze was zijn vrouw (His wife)
3. Welk motief zou Theresa kunnen hebben voor het doden van het slachtoffer? (What motive could Theresa have had for killing the victim?)
-- Het slachtoffer was een slechte echtgenoot. (The victim was a lousy husband)

Ringo
1. Welke relatie hadden Ringo en het slachtoffer? (How were Ringo and the victim related?)
-- Geen (None)
2. Welke objecten maakten Ringo verdacht? (Which of these objects makes Ringo a suspect?)
-- Ringo's wapen (Ringo's gun)
3. Welk ander voorwerp maakte Ringo verdacht? (Which other object makes Ringo a suspect?)
-- Gevangeniskleding (Prisoner's clothes)

Carlos
1. Hoe ziet Carlos eruit? (What does Carlos look like?)
-- Zet nogmaals de foto in elkaar.
2. Welke relatie hadden Carlos en het slachtoffer? (How was Carlos connected to the victim?)
-- Voormalige partner (A former partner)
3. Welk motief zou carlos kunnen hebben voor het doden van het slachtoffer? (What motive could Carlos have had for killing the victim?)
-- Ed had Carlos in het verleden verraden. (Ed had double-crossed Carlos in the past)

Sonia
1. Wat was de link tussen Ed en Sonia? (What was the link between Ed and Sonia?)
-- Een betaalde opdracht. (A contract)
2. Welk motief zou Sonia kunnen hebben om het slachtoffer te vermoorden? (What motive could Sonia have had for killing the victim?)
-- Iemand zou haar hebben kunnen inhuren om hem te doden. (Someone could have hired her to kill him)

De ontsnapping (The escape)
1. Hoe ontdekte je dat Carlos ontsnapt was? (How did you find out that Carlos had escaped?)
-- Draai het krantenartikel (Newspaper clipping)
2. Welke persoon met zwarte kleding hielp Carlos ontsnappen? (Which person in black helped Carlos escape?)
-- Theresa Mitchelli
3. Hoe konden ze ontsnappen en wat was hun ontsnappinsroute? (How did the two accomplices escape and what was their escape route?)
-- Via een bootje door het riool. (By boat, through the city's sewer system)
4. Om 5 uur waren ze ontsnapt. Waar gingen ze heen? (Their escape was over at 5 pm. Who did they go to?)
-- Naar Sonia Diamonds

De persoon in het zwart (The person in black)
1. Wat deed de persoon in het zwart, nadat de gearriveerd waren op het gastadres? (What did the person in black do after arriving at the host's apartment?)
-- Hij of zij vertrok met de gevangeniskleding van Carlos (He or she left with Carlos's prisoner's clothes)
2. Nadat ze vertrokken uit het appartement, werd de persoon in het zwart gezien o[ de brug. Hoe laat? (After leaving the apartment, the person in black was seen on the bridge. At what time?)
-- 5:40 PM
3. Waar ging de persoon in het zwart naar toe, nadat hij/zij vertrok van het gastadres. (Where did the person in black go after leaving the host's place?)
-- Naar huis (Home)

(De dag van de vrijheid (The day of freedom)
1. Wat deed Carlos nadat hij op het gastadres was aangekomen? (What did Carlos do after arriving at the host's apartment?)
-- Hij trok andere kleren aan, scheerde zich en vertrok. (He changed his clothes, had a shave and then left)
2. nadat hij het gastadres verlaten had, werd Carlos op de brug gezien. Hoe laat? (After leaving the host's apartment, Carlos was seen on the bridge. At what time?)
-- 6:20 PM
3. Waar ging Carlos naar toe, nadat hij het gastadres verliet? (Where did Carlos go after leaving the host's apartment?)
-- Naar huis (Home)
4. Waarom ging hij daar naar toe? (Why did Carlos go there?)
-- Om zijn wapen te halen (To get his weapon)

De kapstok (The coat stand)
1. Wie schoot om 7 pm op de kapstok van Ed en Theresa? (At 7 pm, who shot at Ed and Theresa's coat stand?)
-- Carlos Montoya
2. Waarom schoot hij op de kapstok? (Why did they shoot the coat stand?)
-- Hij dacht dat dit het slachtoffer was. (They mistook it for the victim)
3. Wie probeerde hij tr doden? (Who were they trying to get at?)
-- Eddy Lexter
4. Wat was het motief? (What was the motive?)
-- Wraak (Revenge)

De moord (The murder)
1. Om 7pm, werd het slachtoffer gedood op de Drownedman's brdige. Wie was de moordenaar? (At 7 pm, the victim was killed on Drownedman's Bridge. Who was the killer?)
-- Theresa Mitchelli
2. Waarom was de schutter verkleed als een gevangene? (Why was the shooter dressed up as prisoner?)
-- Om iemand anders de moord in de schoenen te schuiven. (To frame someone else for the murder)
3. Welek relatie was er tussen Carlos en Theresa? (How were Carlos and Theresa connected?)
-- Geen (None)
4. Waarom was ed precies om 7 pm op de brug? (Why was Ed on the bridge at exactly 7 pm?)
-- Om zijn eigen moord in scene te zetten (To fake his own murder)
5. Wat had Ed niet verwacht? (What was Ed not expecting?)
-- Dat zijn vrouw hem erin zou luizen. (To be double-crossed by his wife)

Nadat je alles beantwoord hebt, gebruik je de entertoets om te bevestigen..............................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.