Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl
Uitgever: Wadjet Eye Games/2012
Ontwerper: Wormgood Studios/Wadjet Eye Games
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-info.
|
Intro,
Noodgenerator,
Energiesensor,
Krachtbron,
Metropol,
Underworks,
Gerechtshof,
Wachtwoord Toren,
Metromind.
Intro 
Het is een regenachtige dag op een sombere planeet. Een eenzaam ruimteschip staat in een woestijnachtig landschap. Robot Horatio Nullbuilt heeft net een reparatie aan het ruimteschip UNNIIC afgerond. Zijn bolvormig hulprobotje Crispin Horatiobuilt zweeft bij hem in de buurt.
Dan klinkt er een hard geluid uit de machinekamer.
Spelbediening
Als je met je cursor naar de bovenkant van je scherm gaat, klapt er een menuutje open.
Hierin kun je aan de rechterkant je spel opslaan, laden of verlaten.
Aan de linkerkant zie je hokjes waarin later electronische apparaatjes verschijnen.
In het midden is de langwerpige blauwe knop, waarmee je de inventaris (inventory) kunt openen. In de inventaris worden voorwerpen bewaard die je opraapt. Hij is nu nog leeg.
Je bestuurt de mensrobot Horatio.
Als je met je cursor over een actieve plek in je scherm gaat, verschijnt een naamplaatje.
Rechtsklik op een actieve plek om hem te bekijken. Soms zie je een voorwerp dan van dichtbij, soms krijg je alleen commentaar erop van Horatio.
Tip: Rechtsklik op álle actieve punten om informatie en hints te krijgen.
Linksklik op een actief punt om een bijpassende actie te ondernemen.
Diefstal
Klik op het ronde gat (hatch) beneden de stoel om via een ladder het schip in te gaan.
Je belandt in de slaapkamer.
Ga door de smalle electronische deur (hatch) en je komt uit in de machinekamer.
Ga hier door de brede electronische deur en je arriveert in het hart van het schip, waar een blauw kristal zorgt voor de energievoorziening.
Dan lasert een vijandelijke rechthoekige robot zichzelf een weg naar binnen.
Hij schakelt Horatio uit en steelt het blauwe kristal.
De robot gooit Horatio uit het schip en verdwijnt.
Noodgenerator 
Data pad
Nadat Horatio weer op zijn benen staat, constateren ze dat Crispin nog maar 10% energie heeft. Dat moet nodig aangevuld worden.
Naar de stad Metropol gaan is voor Horatio geen optie, Hij haat de stad, nog afgezien van het feit dat de afstand te groot is met zo weinig energie. Hij wil eerst de noodgenerator opstarten.
Crispin wordt nu als icoon in de balk boven in je scherm geplaatst.
Als je Crispin ergens voor wilt gebruiken, kun je daar op het icoon klikken en aansluitend op het voorwerp waarop je hem wilt gebruiken.
Als je met Crispin wilt praten, kun je in het speelscherm zelf op hem klikken. Soms geeft hij hints.
Horatio en Crispin staan bij de afgebroken staartvleugel (tailwing) van het ruimteschip.
Bij de voeten van Horatio ligt zijn tas met datapad (data pouch) op de grond.
Raap hem op. Boven in je uitklapbalk verschijnen nu een DATA-icoon en een MAP-icoon.

Als je op "MAP" klikt, zie je de plattegrond, waar op dit moment alleen het ruimteschip (Unniic) en de schroothoop (junk) op vermeld staan. Wil je daar naar toe, dan hoef je alleen maar op de rondjes te klikken.
Als je op "DATA" klikt, opent het datascherm. De bestanden zijn gewist, dus meer dan de naam Horatio Nullbuilt version 5, kun je nog niet in de databank vinden.
Als je in de balk op de I-knop klikt, opent je inventaris.
Hier zie je de tas met de datapad. Klik op OK om het scherm te sluiten.
Noodgenerator
Ga naar het schip.
Dit kun je te voet doen, door rechtsboven in je scherm op exit te klikken.
Je kunt ook je MAP openen en daar op het "unniic"-cirkeltje klikken.
Je arriveert aan de voet van het schip.
Kijk om je heen.
Er druppelt olie uit een leiding. Het valt in een vettig plasje op de grond.
Rechts van het olieplasje staat de noodgenerator. Rechtsklik erop om hem van dichtbij te bekijken.

Je kunt op het rode hendeltje klikken, maar dat zal niets helpen. De noodgenerator is kapot.
Bekijk het stopcontact (socket) aan de zijkant van de generator. Horatio zegt dat hij vijf stukjes electriciteitsgeleider nodig heeft om een verbinding met het schip te kunnen maken.
Verder heb je ook nog een bougie (spark plug) nodig, want Crispin heeft een stukje stopverf in plaats van de kapotte bougie in de generator gestopt. Haal de stopverf (putty) eruit. Hij gaat naar je inventaris.
Rechts van de generator ligt een stuk metaal (plating), waarop de naam van het schip staat: UNNIIC. Erboven hangt een lang stuk datakabel (cable). Raap de kabel op.
Electriciteitsbuis
Links van het olieplasje ligt een stukje electriciteitsgeleider (conduit). Raap het op.
Platform voor deur
Klim de ladder op.
Op het platform is een ronde deur, maar die kan niet open, omdat het schip geen stroom heeft.
Op de grond voor de deur ligt een stukje electriciteitsgeleider (conduit). Raap het op.
Boven de deur staat een grote brandende lantaarn. Daarvoor staat een halogeenlamp. Horatio kan er net niet bij.
Klik boven in de balk op het crispin-icoon en hij blijft aan je cursor plakken.
Klik daarna met de crispin-cursor op de halogeenlamp.
Crsipin zweeft omhoog en duwt de halogeenlamp (lantern) naar beneden, waar Horatio hem opvangt.
Platform met telescoop
Loop vanaf de gesloten deur verder naar links. Je arriveert dan boven op het schip bij de stoel en de telescoop.
Probeer via het ronde gat het schip in te gaan.
Horatio zegt dat het te donker is om de sporten van de ladder te kunnen zien.
Open je inventaris, klik op de halogeenlamp en aansluitend op OK.
Klik dan met de halogeenlamp-cursor op het gat. Nu gaat Horatio naar beneden.
Slaapkamer
Kijk om je heen. Nergens een stukje electriciteitsbuis te vinden.
Maar op het nachtkastje ligt wel een bijbelboek (gospel of man). Raap het op en bekijk het in je inventaris.
Je leest dat de mens de planeet Primordia maakte. Daarna bouwde hij steden en grotten en tenslotte robots die op hem leken. Die robots waren onbreekbaar en kregen onbeperkt geheugen en absolute logica. De taak van die robots was om meer robots te bouwen en de planeet in stand te houden tot in de eeuwigheid.
Bekijk het bed. Horatio vindt onder het bed een lasbrander (plasma blowtorch).
Ook de deur in de slaapkamer is uiteraard gesloten.
Klik dus op de blauw knipperende console om de ladder te laten zakken. Klim omhoog.
Schroothoop
Klik op de MAP in de bovenste balk om hem te openen. Klik dan op het rondje van de schroothoop (junk) en je gaat er in een oogwenk naar toe.

Kijk om je heen. Aan de rechterkant van de trein liggen twee stukjes electriciteitsgeleider (conduit) die nog bruikbaar zijn. Raap ze op.
Naast de rails staat ook een afgesloten metalen kistje (lockbox).
Haal de lasbrander uit je inventaris en gebruik hem om het kistje te openen.
Horatio vindt in het kistje een bougie (spark plug).
Rechtsonder zie je een dikke metalen buis (tube). Kijk erin. Horatio ziet dat achterin een stuk electriciteitsgeleider ligt. Hij kan er niet bij.
Klik boven in de balk op het crispin-icoon en hij blijft aan je cursor plakken.
Klik dan met de crispin-cursor op de dikke buis (use Crispin on tube) en Crispin gaat het stuk electriciteitsgeleider (conduit) halen.
Je hebt nu 5 stukjes electriciteitsbuis.
Gebruik in je inventaris de lasbrander op de stukjes electriciteitsbuis en Horatio last ze aan elkaar tot één lange geleider (conduit).
Noodgenerator repareren
Ga via de MAP naar de UNNIIC.
Bekijk de noodgenerator van dichtbij.
Haal de electriciteitsgeleider uit je inventaris en plug hem in het stopcontact.
Haal de bougie uit je inventaris en stop hem in het gat waar hij thuishoort.
Trek dan aan het rode hendeltje en het schip krijgt stroom.
Aangezien dit een noodgenerator is, die maar een paar dagen werkt, blijft de situatie hachelijk.
Horatio en Crispin gaan zichzelf opladen en bespreken dan hun volgende stap.
Energiesensor 
Horatio wil persé niet naar de stad Metropol.
Ze hebben dus een nieuwe krachtbron nodig. Horatio denkt dat hij die wel kan maken, maar daar heeft hij een hoop energie voor nodig. En die energiebrond vinden is niet eenvoudig. Daar heb je een sensor voor nodig.
Horatio bedenkt dat hij ooit een ontwerp heeft gemaakt voor een energiesensor. Op zoek dus.
Ontwerpschema

Ga door de deur aan de rechterkant naar de machinekamer.
Kijk om je heen.
Middenonderaan ligt een blauw stuk papier op de grond. Rechts daarvan ligt een kleiner stukje geel papier. Bekijk dit. Dit zijn de plannen voor een energiesensor.
Als je nu boven in je balk de DATA pad opent, zie je een lijstje met wat je nodig hebt.
Je kunt met de pijltjes onderaan op het apparaat, door de lijst scrollen.
Je ziet staan: crystal, connector, cable, CPU/monitor.
Om de sensorplannen te kunnen activeren, heb je dus een sodiumjodide kristal nodig. Die maak je vast aan een kabel, die je weer in een computer met monitor inplugt.
LCD scherm
Middenonder in je scherm zie je een rechthoekig lichtblauw schermpje op een tafel liggen. Het is een "ouderwetse pad". Raap dit LCD scherm op. Het kan nog van pas komen.
Kabel en plug
Links van het LCD scherm staat een radio. Bekijk hem van dichtbij.
Je kunt hem aanzetten om naar een stem uit Metropole te luisteren.
Aan de linkerkant van de radio zit een plug die Horatio goed kan gebruiken. Trek hem dus uit de radio.
Bevestig in je inventaris de plug aan de lange kabel die je eerder vond op de metalen naamplaat bij de generator.
Gebruik in je inventaris de lasbrander om het stuk kabel met plug (cable/plug) van de lange kabel af te snijden.
Kristal
Ga naar links, naar het hart van het schip.

Ga van hieruit naar links, naar de slaapkamer.
Als je even blijft stilstaan en om je heen kijkt, zie je schuin rechts onder het blauwe paneel waarmee je de ladder naar beneden haalt, iets knipperen. Dit is het gezochte kristal (crystal). Raap het op.
Combineer in je inventaris het kristal met de stopverf (putty/crystal).
Bevestig dit vervolgens aan de kabel+plug.
Computer
Ga terug naar de machinekamer.
Hier zie je achteraan, links van het open gat, een computer (interface).
Bekijk hem van dichtbij en stop je kristal+kabel+plug in het stopcontact (socket).
De computer laadt nu een zevental coördinaten op Horatio's datapad.
Trek de kristal/kabel/plug weer uit het stopcontact.
Sluit dan de close-up van de computer.
Crispin wil beslist niet in de wilde weg door de woestijn dwalen, op zoek naar een krachtbron.

Hij weten wat hen allemaal te wachten staat, eer ze op weg gaan.
Coördinaten
Als je nu de DATA pad opent zie je drie coördinaten (geo coords).
Als je ze niet ziet, kun je met het pijltje naar rechts scrollen, tot je ze ziet.
N.B.: In ieder spel kunnen de coördinaten anders zijn.
In mijn geval staat 894 voor Metropole. Bij de andere twee coördinaten (652 en 817) staat nog geen bestemming ingevuld.
Klik op de datapad op het pijltje naar beneden voor de andere coördinaten (in mijn geval 608, 671, 212 en 159).
Telescoop
Ga door de deur achterin de machinekamer naar buiten, naar het kleine platform.
Ga hier naar links, naar de telescoop.
Klik op de telescoop om hem van dichtbij te bekijken.
Klik op het rode lampje om het coördinaten-paneel aan te zetten.

Typ op je eigen toetsenbord (of op het toetsenbordje van de telescooop) een van je coördinaten in en duw op de Enter-toets.
Horatio zal vertellen of hij iets ziet.
Bij een van de coördinaten vindt hij een grote robot en bij een andere coördinaat een apparaat dat omgeven is door glas.
Deze beide plekken vindt Horatio de moeite waard om nader te onderzoeken. Ze worden dan ook in je MAP aangetekend als "robot" en "device".
Vettige doek
Voordat je vertrekt, ga je nog even kijken of er nuttige dingen zijn die je kunt meenemen.
Ga het schip in en loop alsmaar naar rechts tot in de machinekamer.
Hier zie je het gat in de romp, dat de grote robot maakte. Rechts van dit gat zijn twee treedjes en een doorgang naar buiten.
Ga naar buiten en je staat op een platform boven de achterkant van het schip (tailwing).
Aan een afgebroken reling hangt een doek (rag) te wapperen. Probeer hem te pakken. Hij dwarrelt naar beneden.
Ga terug de machinekamer in en verlaat hem weer door de deur achterin.
Daal langs de ladder af en je staat weer bij de noodgenerator.
Ga hier naar links, naar de achterkant van het schip.
Je ziet hier de lap (rag) aan een paar takken aan de rechterkant hangen. Raap hem op.
Loop terug naar rechts, naar de noodgenerator.
Doop je lap in het plasje druppende olie en je hebt een vettige lap (sticky rag).
Nu kun je met een gerust hart op zoek naar onderdelen voor je energiesensor of naar de grote robot die de krachtbron van de UNNIIC stal.
Ever-Faithful Leobuilt
Open je MAP en klik op het rondje bij "device" om daar naar toe te gaan.
Je arriveert bij een glazen meertje van gesmolten zand. Ernaast staat een grote bom die gevuld is met kleinere bommen. Het geheel wordt bewaakt door een gewapende robot.
Spreek de robot aan. Hij heet "Ever-Faithful Leobuilt" (Altijd-Trouw, gebouwd door Leo). Hij is een Humanist en hij heeft Horatio al eerder ontmoet, zegt hij.
Praat met de robot, die in nogal plechtige taal spreekt. Zoals je weet is Horatio de vijfde vesie van zijn soort. Ever-Faithful heeft versie een en drie ontmoet.
Informeer naar de grote robot die Horatio's krachtbron stal. Hij is hier ook geweest en heeft een van de kleine bommen meegenomen. De robot is naar een plek gegaan, die "dome" genoemd wordt. Deze plek wordt in je MAP genoteerd.
Als je hem vraagt naar een energiebron, is Ever-Faithful afwijzend. De bom achter hem is een heiligdom en kan niet zomaar worden weggegeven.
Vertel Ever-Faithful dat je een humanist bent en niet zomaar bommen misbruikt.
Hij wil je eerst testen met een drietal vragen. De antwoorden op de vragen die hij stelt, kun je vinden in dat bijbelboek dat op je nachtkastje lag.
Vraag 1: Waarom zijn wij hier? (why are we here?)
Antwoord met optie 3: Omdat de mens ons creëerde. (Because man created us).
Vraag 2: Wat is de mens. (What is man?)
Antwoord met optie 2: Een perfecte machine (A perfect machine).
Vraag 3: Welke plicht legde de mens ons op? (With what duty did man charge us?).
Antwoord met optie 1: Om de wereld in stand te houden (To maintain the world).
Maar voor Ever-Faithful je een van de kleine bommen wil geven, komt hij nog met de laatste en belangrijkste vraag: "Wie ben jij?" (Who art THOU?).
Je kunt antwoorden wat je wilt, maar geen van de antwoorden is de juiste.
Horatio krijgt de opdracht eerst zichzelf te leren kennen en dan pas terug te komen.
Koepel
Ga via je MAP naar de "dome".
Daar aangekomen, zie je geen rechthoekige robot met een gestolen krachtbron, maar wel een stalen koepelvormige gebouw met een grote M boven de gesloten deur. Een geraamte hangt naast de deur tegen de koepel aan.
Horatio denkt dat het een kapotte robot is. Bekijk het van dichtbij. Bekijk het gele borstzakje en Horatio haalt er een afstandsbediening (signal transmitter) uit.
Bekijk de afstandsbediening in je inventaris. De accu is leeg, je kunt er zo niets mee.
Rechts van de koepel staat een oude verroeste mitrailleur (AA gun).
Doorzoek hem en Horatio vindt een werkende processor chip (CPU).
Combineer in je inventaris de processor met de kristal/kabel/plug en met het LCD scherm. Je hebt nu een mobiele energiesensor (sensor+CPU) gemaakt.
Krachtbron 
Schroothoop

Ga via je MAP naar de schroothoop (junk).
Gebruik hier je mobiele sensor op de dikke buis (junk) links boven de trein.
Tot Horatio's verbazing meet hij een krachtbron.
Gebruik Crispin op de krachtbron (power source) en hij brengt een nog werkende accu (battery).
Combineer in je inventaris de accu met de afstandsbediening en je hebt een werkende afstandsbediening (signal transmitter) waarmee Horatio een signaal van 4 cijfers kan sturen.
Grote robot
Open je MAP en klik op het rondje bij "robot" om daar naar toe te gaan.
Bij de robot aangekomen, zie je dat alleen zijn enorme kop en een hand nog boven het zand uitsteken. In de ogen brandt licht, dus heeft hij nog energie.
De neusgaten dienen als ventilatiekanaal en de mond is de entree, maar die is gesloten.
Haal je lasbrander uit de inventaris en snijd daarmee een vinger (finger) af van de hand. Jammer genoeg zitten er geen bruikbare kabels in.
Gebruik het crispin-icoon dan op de neusgaten (vents). Hij gaat een kijkje nemen.
Geef dan de vinger aan Crispin en hij stopt hem in een neusgat.
Geef de vettige lap aan Crispin en hij stopt hem in het andere neusgat.
De robot krijgt geen lucht meer en de mond gaat open.
Ga naar binnen.
Alpha en Beta
Praat met de twee kleine robots Alpha en Beta, die een deel van het brein van de grote robot Goliath zijn. Ze kregen teveel data te verwerken en zijn daardoor op tilt geslagen en een deel van hun geheugen kwijt.
Goliath heeft een krachtbron, maar werkt nog slechts op 83%.
Zij willen hun krachtbron niet afstaan, maar Gamma misschien wel.
De robotjes hebben Gamma nodig om een volledig werkende entiteit te worden, maar Gamma is gek geworden en heeft zich afgezonderd onder in maag van de grote robot.
Midden in de ruimte is een ronde schijf. Dit is een lift.
Naast de lift zie je een oranje knop, waarmee je normalerwijze de lift kunt bedienen. Hij is uitgeschakeld.
In het plafond zie je een open luik. Bekijk het. Horatio kan het niet bereiken.
Haal dan de lange kabel uit je inventaris en geef hem aan Crispin. Hij zal hem aan het open luik bevestigen. Klim daarna langs de kabel omhoog, het brein in.
Brein
De CPU van de Goliath werkt duidelijk niet goed, er schieten vonken uit.
Er zweeft een kleine android boven die ook in de war is. Hij praat achterstevoren en zegt steeds "system" "reboot". Het zou dus helpen als Horatio het systeem opnieuw kon opstarten.
Gebruik je afstandsbediening op de kleine android. Hij geeft je de code 010110100.
Dit is een binaire code. 0 betekent uit, 1 betekent aan.
N.B.: In elk spel kan het een andere code zijn.

Open het paneel aan de zijkant van het brein.
Bekijk het paneel van dichtbij. Je ziet een blauw licht knipperen naast een rij van negen knoppen.
De bedoeling is, dat je hier de code gebruikt die je van de android kreeg.
0=uit en 1=aan. Bij code 010110100 duw je van boven naar beneden op de tweede, vierde, vijfde en zevende knop.
Links van het knipperende licht gaan kleine lampjes branden.
Duw daarna op de rode knop, rechts van de knoppen.
Als je het correct deed, brandt het blauwe licht nu stabiel.
Verlaat de close-up en je ziet dat de CPU ook niet meer vonkt. De android bedankt je.
Klim via de kabel weer naar beneden.
Lift
Het lampje naast het liftplatform brandt nu rood.
Bekijk het paneeltje van dichtbij. Je hebt een code nodig.
Praat met Alpha en vraag hem hoe je de lift kunt gebruiken.
Hij laadt wat data naar Horatio en zegt dat de prefix code voor de bom 6 is.
Ook zegt hij dat de code voor de lift 9876 is.
Bekijk het paneeltje nog een keer van dichtbij.
Toets op je eigen toetsenbord of op het paneeltje 9876 in en duw op enter.
De lift gaat omlaag.
Gamma
Midden in de ruimte staat Gamma, maar er zit geen leven meer in.
Bekijk de wand. Daar zie je een aantal monitoren. Slechts eentje is verlicht.
Klik op de monitor. Gamma heeft zijn geheugen in de monitor geladen!
Praat met Gamma. Hij wil zich niet verenigen met Alpha en Beta, want dan is hij zijn vrijheid kwijt. Ook wil hij niet praten over het geven van een krachtbron.
Hij schakelt alle monitoren aan, zodat Horatio niet weet waar hij zit en hem niet kan pakken.
Je kunt als je wil op het platdorm gaan staan om naar boven te gaan.
Praat met Alpha en vertel hem dat Gamma zich verborgen houdt en zich niet met hen wil verenigen. Alpha en Beta worden kwaad en eisen dat Horatio op zoek gaat naar Gamma.
Ga dus weer naar beneden.
Gebruik je energiesensor op een monitor.
Bij een van de monitoren zal hij energie meten. Daar zit Gamma dus in!
Haal je lasbrander uit je inventaris en gebruik hem op een van de andere monitoren. Dus NIET op de monitor waar je energie mat.
Gamma is waarschijnlijk daarna snel gevlucht naar een andere monitor.
Gebruik dus weer je energiesensor op de monitoren.
Brand dan de volgende monitor door waar géén energie in zit.
Doe dit nog een derde keer en de monitor met Gamma erin blijft als enige over.
N.B.: Als je per ongeluk de monitor met Gamma erin hebt doorgebrand, dan zul je een eerder opgeslagen spel moeten laden om het opnieuw te proberen!
Goliath
Ga op het platform staan om naar boven te gaan.
Spreek Alpha aan en vertel dat je Gamma klem gezet hebt in de monitor.
Alpha en Beta gaan meteen met de lift naar beneden, om wraak te nemen.
Klik met het crispin-icoon op de opening van de lift om naar naar beneden te sturen.
Hij komt even later terug met de mededeling dat alle monitoren uitgeschakeld zijn en alle robots levenloos op de grond liggen.
Nu ziet het er naar uit, dat Horatio dus geen krachtbron krijgt en ook geen informatie over de robot die de zijne gestolen heeft.
Verlaat Goliath door de opening aan de rechterkant.
Als Horatio buiten staat, wordt hij toegesproken door Goliath, die hem met zijn echte naam aanspreekt: "Horus".
Hij is zo te horen een oude vijand van Goliath, maar als dank voor het repareren van zijn brein, geeft Goliath hem een decodeermodule (decription module).
Horatio is de vijfde versie van zijn soort en kan zich vanwege de beschadigde bestanden niets herinneren van zijn voorgangers.
Maar hij weet nu wel zijn echte naam.
Bom
Ga via de MAP naar de "shrine", waar Ever Faithful nog steeds op wacht staat bij de grote bom.
Spreek hem aan en zeg dat je je naam nu weet.
Zeg hem dat je HORUS bent (optie 5).
Ever Faithful bevestigt dat hij het beeld van Horatio met de naam "Vriend: Horus" in zijn databank heeft.
Horatio geeft hem daarna het bijbelboek en krijgt toestemming een relekwie te pakken.
Bekijk de grote bom dus van dichtbij.
Je ziet dat kleine bom B-734 al weg is.
Pak bom B-325 (bomblet) en sluit de close-up.
UNNIIC
Ga via de MAP naar de UNNICC.
Klim de ladder op en ga door de deur naar de machinekamer.
Leg de bom in de "wieg" (cradle) die in het midden van de ruimte staat.
Het schip zou de energie uit de bom moeten trekken, maar het werkt allemaal niet zoals gepland. De bom is te onstabiel en het schip schakelt weer over op noodenergie.
Horatio raapt de bom (bomblet) weer op.
Horatio en Crispin zullen verder moeten zoeken naar een krachtbron.
Er blijft nog maar één plek over waar ze nog niet zijn geweest, namelijk in de ronde koepel.
Verlaat het schip via de ladder.
Haal de bom uit je inventaris en doop hem in het olieplasje aan de voet van de ladder. Je hebt nu een kleverige bom (sticky bomb).
Koepel
Ga via de MAP naar de "dome".
Haal de plakkerige bom uit je inventaris en plak hem tegen de gesloten deur van de koepel.

Haal de afstandsbediening uit je inventaris en klik ermee op de bom.
In de close-up zie je dat je een viercijferige code moet invoeren.
Van Alpha hoorde je dat de prefix code van de bom 6 was. Dit staat ook genoteerd in Horatio's datapad.
Draai aan de bovenste knop tot het eerste getal op 6 staat.
Draai dan aan de onderste knop om naar het volgende getal te gaan.
De bom zelf heeft zoals je weet code B-325.
Draai dus aan de bovenste knop om het tweede getal op 3 te zetten.
Voer op dezelfde manier de hele code 6325 in en duw dan op de gele knop om de bom te activeren.
Ga daarna de koepel in.
Metrostation
De M boven de deur van de koepel stond dus voor Metrostation.
Aan de rechterkant zie je de poort om naar het perron te gaan. Je hebt een kaartje nodig.
Klik op de machine links van Crispin.
Praat met de ticketmachine en vraag om een kaartje. Hij zegt dat je dan eerst de scanner moet gebruiken.
Klik op de scanner waar Crispin voor staat en de machine schrijft geld af van je account. Daarna kun je het kaartje (ticket) uit de ticketmachine pakken.
Gebruik het kaartje op de poort en hij gaat open.
Loop het perron op.
Als de trein gearriveerd is, stap je in, achter de locomotief.
De trein vertrekt naar Metropol.
Metropol 
In het station van Metropol aangekomen, loop je de trap op naar de hal.
Je kunt hier als je wilt met het crispin-icoon op de klok klikken die boven de uitgang hangt. Crispin gaat dan kijken hoe laat het is en Horatio noteert het in zijn datapad.
Kijk door het raam en je ziet dat de prachtige stad Metropol, die reclame maakt met "vol licht en energie" helemaal vervallen en roestig is. Dat belooft niet veel goeds.
In de hal ga je de trap op naar de uitgang.
Als Horatio en Crispin hier op een brug staan, raakt de energiesensor overbelast en ontploft. De Toren in de verte heeft héél véél energie.
Dan komt een zwevende robot hen verwelkomen. Hij scant Horatio en vindt verboden literatuur, dus pakt hij het bijbelboek en gooit het in de diepte. Verder neemt hij ook een van de vijf "megacycles" van Horatio af en zegt hij dat "Metromind" hen welkom heet in de stad.
Horatio besluit naar de Toren te gaan om te kijken of zijn krachtbron daar naar toe is gegaan.
Bar
Loop naar links en je arriveert bij een bar, waar een losse arm de barman is.
De gele robot die zwevend aan de bar hangt, wil niet met je praten.
Bekijk de bar van dichtbij. Links staat een blauwe beker, die je niet kunt pakken.
N.B.: Deze Big Blue Cup is een verwijzing naar de website van AGS (Adventure Game Studio).
Rechts zie je een paar flessen en er tussenin ligt een prijslijst.
In de achtergrond zijn een paar tapkranen om olie te tappen.
Om iets te kunnen betalen heb je een rekening bij Metromind nodig en die is Horatio niet van plan te openen.
Straathandelaar Leopold Steeplebuilt
Loop een stukje verder naar links en spreek de robot aan die op de hoek van de straat zit.
Hij noemt Horatio "tyro", wat zoveel als nieuweling betekent en hij is bereid Crispin te kopen voor een zacht prijsje. Uiteraard gaat Horatio daar niet op in.
De robot heet Leopold Steeplebuilt (Leopold, door Steeple gebouwd) en is een straathandelaar.
Hij laat zijn waar zien, die hij in een kistje op zijn buik draagt.
De koevoet (crowbar) wil hij wel ruilen voor iets dat glinstert.
Onder de koevoet ligt een motor, die hij wel wil ruilen voor een grotere motor.
In het midden van het deksel zit een geheugenkaart (memory access device), die hij alleen wil ruilen voor een mooi stuk antiek.
Verder wil hij een G.E.C.K. voor de waterchip en iets dat je gezicht bedekt voor de printplaat.
Deze gegevens slaat Horatio natuurlijk op in zijn datapad, zoadat je het daar kunt opzoeken als je het nodig hebt.
Praat verder met Leopold.
Hij zegt dat Metromind een lid van de Raad (Council) is, die vroeger over de metro ging, maar die nu in feite de hele stad controleert. De metro heeft ze laten opblazen door haar hulpje Scraper. Scraper is de grote robot die de krachtbron van de UNNIIC stal. Hij verzamelt onderdelen voor Metromind. Hij is waarschijnlijk in de Toren, maar daar mogen alleen Metromind en de leden van de Raad (Council) naar binnen.
De Raad bestaat niet meer volledig.
Voor zover Leopold weet is naast Metromind alleen Arbiter nog actief, hoewel die niet meer in het openbaar is gezien sinds hij zijn hulprobot Clarity naar de Underworks verbande. Dezelfde Underworks waarin ook het bijbelboek van Horatio verdween.
Als Horatio klachten over de diefstal van Scraper heeft, kan hij in de rij gaan staan bij het gerechtshof van Arbiter, hoewel niemand ooit iets terugkrijgt dat Scraper wegnam.
Leopold zegt dat hij Ever-Faithful Leobuilt, de robot die bij de bom in de woestijn stond, niet kent en beslist niet gemaakt heeft.
Hij wil ook niets over humanisme en dat bijbelboek weten.
INFO computer terminal
Loop verder naar links en je komt bij een INFO computer terminal.
Klik erop. De computer ziet dat Horatio van buiten de stad komt en heet hem namens Metromind welkom. Alle nieuwkomers moeten vertrouwd raken met de locale wetten (LAWS) en verder kun je de geschiedenis (HISTORY) en de markante punten (LANDMARKS) van de stad opvragen.
Typ LAWS op je toetsenbord en duw op enter.
Er staat op dat alle wetten eerlijk toegepast worden en dat je alleen iets hoeft te weten over de CDEP (Corrupt Data Elimination Plan), de Vluchtelingenregels (Refuge Rule) en het Efficiëntie Initiatief (Efficiency Initiative).
Typ REFUGE RULE op je toetsenbord en duw op enter.
Elke robot is welkom in de stad en wordt de eerste 48 uur niet bestraft als hij een overtreding begaat, tenzij hij een andere robot kwaad doet of eigendommen zwaar beschadigt.
- Uit de machine komt een printje met de wetten. Raap het op en lees hem (rechtsklik) in je inventaris.
Om meer over de achtergrond van de stad en het bestuur te weten te komen, kun je diverse woorden in het scherm intikken.
CDEP
Om de stad te beschermen tegen corrupte data, wordt alle informatie die over "onware" dingen gaat, zoals over de mythologische "mens", weggegooid in de Underworks Quarantaine Zone.
- Dat is dus de reden waarom het bijbelboek van Horatio verwijderd werd! Hij ging over de schepping van de robots door "Man". Horatio is "manbuilt" (door de mens gebouwd). Hij is hier dus zeker niet welkom.
MAN
De mens (humans) is een mythologisch wezen dat uitgevonden werd om de aanwezigheid van de eerste robots in het Primordial te kunnen verklaren. De logica heeft aangetoond dat niet de Mens, maar de Vooruitgang (progress) verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van robots en het ontstaan van Metropol.
PROGRESS
De vooruitgang zorgde ervoor dat de robots steeds complexer werden. Alle denkende machines hebben de plicht om zichzelf te ontwikkelen en een superieure robot te bouwen die hun plaats kan innemen. Metromind is verantwoordelijk voor de vooruitgang van Metropol.
- Al deze informatie klinkt zeer gekleurd én gecensureerd door Metromind!
METROMIND
Metromind is alleenheerser in de stad. Ze leidt de stad efficient en met logica. Ze deelt energie, onderdelen en ruw materiaal met alle robots en verwacht dat ze in ruil "processor cycles" geven.
CYCLES
Dit stukje van de processorcapaciteit wordt ingevorderd door Metromind en zorgt voor een tijdelijke bewusteloosheid.
- Aha. Dus dat was wat Horatio kwijtraakte toen hij de stad betrad: een deel van het vermogen van zijn processor!
EFFICIENCY INITIATIVE
Vanwege energietekorten zijn hele delen van de stad afgesloten en is de bevolking geconcentreerd in het centrum van de stad. Metromind stimuleert inefficiënte en onnuttige robots zichzelf uit te schakelen. Als voorbeeld wordt de robot Factor genoemd, die dit als eerste deed.
FACTOR
Factor was lid van de Raad en een enorm grote en productieve robot. Hij was verantwoordelijk voor de Underworks, voordat hij zichzelf deactiveerde, om energie te sparen voor zijn mederobots. De helft van de robots in de stad zijn door hem gebouwd.
COUNCIL TOWER
De Raad van Robots werd voorgezeten door Metromind. Andere leden waren Factor, Arbiter en Memorious.
ARBITER
Arbiter is een eenvoudige machine die simpele legale kwesties oplost. Sinds Metromind aan de macht is, heeft hij geen vonnissen meer uitgesproken.
MEMORIOUS
Memorious was een database en lid van de raad. Hij verzamelde en vergeleek informatie.
Sinds Metromind aan de macht is, dient hij alleen nog als opslagplaats. Deze Info-computer is alles wat er nog van hem over is.
CLARITY
Clarity en Charity Arbiterbuilt zijn tweelingrobots, gebouwd en in dienst van Arbiter.
Clarity is waarschijnlijk na het plegen van een misdaad ondergedoken in de Onderwereld.
- Je kunt uiteraard nog meer woorden intikken, zoals bijvoorbeeld LANDMARKS, CENTRAL STATION, COURTHOUSE, MAIN STREET, SCRAPER, UNDERWORKS, DUNES en andere personen en plaatsen die in het spel voorkomen.
HORUS
In een enkel databestand dat tijdens het Primordium werd gemaakt, wordt Horus beschreven als een wapen dat tegen Metropol gebruikt werd!
Sommige archeologen geloven dat Horus door Goliath vernietigd werd.
Anderen denken dat de referentie naar Horus slechts een foutje in het databestand is.
Zou Horatio de vijfde versie van deze Horus zijn?
GOLIATH.
Goliath is een enorme oorlogsrobot, gebouwd om de stad Metropol te beschermen tegen allerlei gevaren. Hij is in de Duinen buiten de stad gestationeerd.
Dit is dus inderdaad de grote robot die in het zand begraven lag.
Hooverbus
Loop verder naar links en je arriveert bij een grote rode hooverbus. Hij is kapot en de reparatierobot heeft het te druk om de electriciteitskabel die over de weg hangt weg te werken.
Naast de reparatierobot zweeft een klein robotje (floater) dat de reparatierobot bijlicht. Ze heeft een rol koperdraad in haar handen. Crispin lijkt nogal van haar gecharmeerd.
Klik met het crispin-icoon op de electriciteitskabel die in de weg hangt en hij duwt hem aan de kant om indruk te maken op het kleine robotje. Maar daarna durft hij niet met haar te praten.
Klik met het crsipin-icoon op het kleine robotje. Crispin durft niet. Hij heeft geen ervaring met "pratende lampen", zoals Horatio haar noemt.
Haal je lamp uit de inventaris en klik ermee op Crispin om te oefenen.
Die zegt dat hij dat beslsit niet in haar bijzijn doet.
Ga dus even een scherm terug naar de INFO computer en geef Crispin daar je lamp.
Na een poosje heeft Crispin door hoe hij een lamp moet versieren.
Ga terug naar de hooverbus.
Klik met het crispin-icoon op het zwevende lamprobotje en Crispin doet zijn best.
Het ging gemakkelijker dan hij dacht en bij het afscheid krijgt hij een stuk van het koperdraad (copper wiring).
Praat met de reparatierobot.
De motor van de Herringbus begaf het, waardoor hij neerstortte, op de enige brug die naar de rest van de stad leidt. Alle passagiers zijn "gered". Dat wil zeggen dat nog bruikbare onderdelen naar Metromind zijn gebracht. Hij heeft ook geen onderdelen om de bus te repareren. Nieuwe onderdelen worden niet meer gemaakt sinds Factor uitgeschakeld is.
Je kunt geen toegang tot Metromind krijgen. Zij vindt jou wel als ze dat nodig vindt.
Het ziet er naar uit dat Horatio zijn gestolen krachtbron alleen via de rechter kan opeisen.
Gerechtshof
Loop verder naar links en je arriveert bij het gerechtshof. Er staat een hele rij robots te wachten tot ze bij Arbiter toegelaten worden.
Loop de trappen op en probeer de deur te openen. De gevechtsrobot zegt dat je achteraan in de rij moet aansluiten.
187th gevechtsrobot
Spreek de gevechtsrobot aan die bovenaan de trap staat.
Hij denkt dat Horatio net als hij een Urbanian is.
Vraag wat hij bedoelt en de robot legt uit dat Urbani en Metropol in oorlog waren. Zij vlogen met de Legion naar Metropol om dat uit te schakelen. Maar Metropol zette hun eigen wapen Goliath in, schoot het schip uit de lucht en doodde alle burgers in Urbani.
De Surly company, 200 robots sterk, waren de enige overlevenden in Urbani en moesten proberen het werk af te maken. Slechts drie robots bereikten Metropol, hijzelf, 113th en een signaalrobot die ze Primer noemden.
113th werd ontmanteld en verkocht aan een schroothandelaar. 187th raakte zijn grote kanonnen kwijt en Primer herprogrammeerde zichzelf, zodat hij niet over het verlies hoefde na te denken. Hij werd gek en verdween onder de stad.
187th staat hier omdat hij restitutie wilde betalen voor het feit dat hij het hoofdkwartier heeft beschoten. Hij bedoelt de grote toren in het midden van de stad.
Als Horatio voor hem betaalt of anderszins van de schuld kan afkomen, verlaat hij zijn plekje voor de deur en de stad.
Zwijgzame robot
De robot achter de gevechtsrobot in de rij reageert helemaal niet als Horatio hem aanspreekt. Net alsof hij het niet begrijpt.
Cornelius en Oswald
Praat met de robot met de hoge hoed, genaamd Cornelius Factorbuilt, die beweert dat hij de bouwer van de robot Rex is. Iets dat bestreden wordt door zijn broer, de kleine, dikke robot naast hem, genaamd Oswald Factorbuilt.
Stel voor dat iemand anders het meningsverschil over de naamgeving van Rex oplost, iemand als Horatius, die immers zelf al een robot gebouwd heeft.
Zeg dat ze je mogen testen om te zien of hij gekwalificeerd is.
Cornelius komt met een vreselijk ingewikkeld probleem.
Klik een van de antwoorden aan. Het is natuurlijk fout.
Spreek Cornelius nog een keer aan en vraag of hij accoord gaat met een andere gerespecteerde robot, die hun conflict tot tevredenheid op kan lossen.
Cornelius gaat accoord en upload de gegevens van het conflict naar de datapad van Horatio.
Zoals je van Leopold hoorde, is het hulpje van de rechter, Clarity, verbannen naar de Underworks. Misschien kan zij het conflict oplossen?
INFO computer terminal
Ga naar de INFO computer terminal en typ PRIMER in.
Primer is bekend als een Urbanian hacker en vandaal, die verbannen is naar de Underworks.
Als je URBANI intypt, lees je dat Urbani een van de vier steden was die betrokken raakte in de Oorlog van de Vier Steden. De andere steden waren Civitas, Municipa en Metropol.
Underworks 
Toegang Underworks
Ga terug naar Leopold.
Vlakbij Leopold zie je een vierkant putdeksel. Via die put kun je naar de Underworks, maar Horatio kan het deksel niet optillen.
Open je inventaris en bekijk je kapotte energiesensor.
De sensor zelf is niet meer te redden, maar Horatio haalt wel een kristal (crystal) en een plug eruit.
Spreek Leopold aan en vraag of je zijn waar kunt zien.
Zoals je weet wil hij voor de koevoet iets dat glinstert. Haal dus het kristal uit je inventaris en klik ermee op de koevoet (crow bar) om het te ruilen.
Gebruik de koevoet om het putdeksel open te maken.
Klim dan naar beneden, de Underworks in.
Underworks
Kijk om je heen.
Links en rechts zie je een stapel autowrakken staan.
Bekijk de motorkap (large hatch) van de middelste auto in de linker stapel.
Probeer hem te openen. Hij zit dichtgeroest.
Gebruik je koevoet op de motorkap en hij gaat wel open.
Haal de motor (car engine) en de aandrijfriem (fan belt) eruit.
Primer
Loop om de rechter stapel wrakken heen, verder naar rechts.
Hier tref je een vreemde gevechtsrobot onder een soort afdakje.
Spreek hem aan. Hij noemt Horatio ook al een Urbanian broeder en spreekt in rijm.
Zijn eigen naam is Primer, omdat hij priemgetallen zo mooi en handig vindt. Hij geeft meteen een hele rij voorbeelden van priemgetallen, die Horatio natuurlijk in zijn datapad opslaat.
Onbereikbaar gebouw
Loop verder naar rechts en je ziet een gebouw met rode verlichting.
Het pad wordt versperd door een gevaarlijk uitziende robot (shell), die zegt dat je op het terrein van Factor bent.
Loop terug naar de autowrakken.
Brug
Ga vanaf de autowrakken over het looppad middenonder naar links.
Nu arriveer je bij een brug, die naar een eilandje leidt waar een kraan op staat. Bovenop het puntje van de kraan zit een vreemd ding.
De brug staat omhoog.
Links van de brug is een blauw controlepaneel (keypad) op een paal.
Klik met het crispin-icoon op het controlepaneel. Crispin gaat kijken en je krijgt het controlepaneel in close-up te zien. Probeer een willekeurige code. Je kunt maar drie cijfers invullen en dan op "enter" duwen. Maar uiteraard werkt dit niet.
Brugcode
Ga terug naar de autowrakken en klim achteraan langs de ladder omhoog, de put uit.
Of klik in je MAP op "Street" en je staat in een oogwenk boven.
Loop naar de hooverbus en spreek de reparatierobot aan over de brug die omhoog staat.
Hij zegt dat dit waarschijnlijk het werk van Primer is, die het leuk vond om alle codes in de stad te saboteren en veranderen. Nu hij in Underworks zit, zal hij allicht hetzelfde doen.
Ga via de MAP terug naar de "cars" in Underworks.
Je kunt Primer vragen of hij de code van de brug weet, maar hij is niet bereid te helpen.
Ga naar de brug. Probeer de code zelf te ontdekken.
Zoals je weet is Primer dol op priemgetallen. Hij gaf Horatio een heel rijtje. Bekijk ze in je DATA. Ook weet je dat 113, Primer en 187 de enige overlevenden waren.
Waarschijnlijk heeft Primer bij het herprogrammeren van de brug een priemgetal tussen 113 en 187 gebruikt.
Klik met het crispin-icoon op het controlepaneel.
Typ op het paneel 137 in en duw op de entertoets.
Het lampje brandt groen en de brug komt omlaag.
Clarity
Ga over de brug naar het eilandje met de kraan.
Horatio en Crispin worden bedreigd door robots.
Een vrouwelijke robot springt van de kraan en schakelt ze uit. Dan prikt ze het overgebleven hoofd op een paal.
Praat met wetsdienaar Clarity Arbiterbuilt.
Ze legt uit dat die robots eigenlijk nog maar lege hulzen zijn. Ze hebben hun processor en geheugen aan Metromind gegeven, in ruil voor energie en reparaties.
Nu ze zelf willoos zijn, zoeken ze alles af naar onderdelen die ze met Metromind kunnen ruilen. er zijn honderden van deze lege hulzen in Underworks, waar ze processoren voor Metromind zoeken.
Clarity schakelt zoveel mogelijk van deze dieven en wetsovertreders uit.
Ze plaatst de hoofden van de hulzen op een staak als waarschuwing voor Scraper Sturnweilerbuilt. Als hij de waarschuwing negeert kan ze hem ook legaal neerschieten.
Als Horatio uitlegt dat Scraper zijn krachtbron stal, concludeert Clarity na verder doorvragen dat het geen diefstal was. Scraper stond in zijn recht toen hij een vijandelijk schip plunderde.
Horatio moet het geval maar aan Arbiter voorleggen.
Ze gelooft niet dat Arbiter niet meer in functie is. Dat het gerechtshof gesloten is, moet een andere reden hebben, hoewel ze al heel lang niet meer van Arbiter gehoord heeft.
Ze vraagt of Horatio aan Arbiter kan vragen of ze terug mag keren naar de stad. Ze geeft Horatio een sleutelkaart (key card) voor de deur van het gerechshof.
Clarity en haar zus Charity werden door Arbiter Manbuilt gebouwd om hem te adviseren in het gerechthof. Charity bekijkt alles met mededogen. Clarity houdt zich strikt aan de wet.
Ze werd door Arbiter naar de Underworks gestuurd, maar weet niet waarom. Ze vermoedt dat hij de mening van Charity meer waardeerde, toen Metromind de Raad overnam. Clarity vond dat volgens de wet acceptabel, Charity dacht het tot een burgeroorlog zou leiden.
Arbiter Manbuilt is door een mens gebouwd. Er leven geen mensen meer in Metropol, ze zijn voor zover Clarity weet, uitgeroeid door de Urbanians. Het was voor haar tijd en dit verhaal werd haar verteld door Arbiter, die het weer van Metromind had.
De openbare geschriften over mensen werden gewist door de Raad.
Vraag of Clarity recht kan spreken in het conflict tussen Oswald en Cornelius.
Ze is bereid advies te geven. Horatio laadt de gegevens en Clarity laadt het advies in de datapad van Horatio. In aanwezigheid van Oswald en Cornelius zal dit advies geactiveerd worden.
Gerechtshof 
Oswald en Cornelius
Ga via de map naar "court" (gerechtshof).
Klik op Oswald of Cornelius en vertel dat Clarity Arbiterbuilt zich over hun zaak gebogen heeft. Ze vinden Clarity een hele geschikte keuze, maar zijn daarna niet zo blij met de uitspraak.
Maar hoe dan ook is er recht gesproken, dus verlaten ze hun plek in de rij.
Cornelius heeft zijn hoge hoed (hat) op de grond gegooid. Raap hem op.
Gimbal
De volgende in de rij is de zwijgzame robot, die je blijkbaar niet verstaat.
De robot heeft een antenne op zijn hoofd.
Haal de afstandbediening uit je inventaris en gebruik hem op de robot. Horatio gaat proberen om in binaire code met hem te praten.
De robot noemt Horatio een "silent one" (zwijgzame) omdat hij geen deel uitmaakt van de "harmony". De robot noemt zichzelf Gimbal Built-By-Lapita van de Civitas.
Informeer verder en je leert dat Civitas in oorlog was met Metropol en totaal vernietigd werd. Hij is de enige overlevende.
Toen hij in de stille stad naar anderen zocht om de "Harmony" mee te delen, vertelde Leopold hem dat hij het juiste apparaat daarvoor had. Gimbal gaf Leopold zijn tweede motor en kreeg in ruil een grammofoonplaat, die uiteraard niet "zingt".
Gimbal wil nu via de rechter zijn motor terugkrijgen.
Ga terug naar Leopold. Hij wil uiteraard Gimbal's motor niet zomaar teruggeven.
Vraag of je zijn waar mag zien.
Haal de automotor uit je inventaris en ruil hem voor Gimbal's motortje dat midden in het kistje ligt.
Tot Horatio's ergernis, merkt hij dat de koperen verbindingen in de motor gesloopt zijn.

Gelukkig heeft Crispin wat koperdraad van het zwevende robotje gekregen.
Combineer dus in je inventaris het koperdraad met het motortje.
In de close-up mag je zelf proberen de verbindingen te leggen.
De bedoeling is dat je een draad legt tussen twee pinnen van dezelfde kleur, zonder dat de draden elkaar overlappen.
Klik op een pin, houd je cursor ingedrukt en teken de verbinding tot aan de andere pin.
Als het gelukt is, heb je een compleet motortje.
Ga naar het gerechtshof en geeft Gimbal zijn motor terug.
Hij verlaat vol vreugde zijn plek in de rij.
187the gevechtsrobot
Nu staat alleen de gevechtsrobot nog voor de deur. Zoals je eerder hoorde, heeft hij de grote Toren beschadigd. Misschien moet je de schade maar eens zelf gaan bekijken.
Ga naar het kruispunt van Leopold en de bar.
Als Horatio daar arriveert wordt hij ineens toegesproken door Metromind, die zich bedient van de stem van de grijze robot die voor de bar staat. Ze dreigt zijn welkom in te trekken als hij zich niet gedraagt en zegt dat ze hem in de gaten houdt.
Ga de straat omhoog.
Je arriveert voor de Grote Toren waar Metromind alleen huist, sinds ze de Raad afschafte.
Bekijk (rechtklik) de beschadigde deur. Die beschadigingen zijn heel oppervlakkig en lang niet zo erg als 187th dacht.
Bekijk ook het controlepaneel. Je hebt een 16-cijferige code nodig om de deur te kunnen openen!
Ga terug naar het gerechtsgebouw.
Vertel 187th dat de schade heel oppervlakkig is. Hij zegt dat hij toch maar blijft wachten tot iemand met de wet in de hand hem vertelt of en wat hij moet betalen.
Herinner je de print die je uit de INFO computer terminal haalde. Lees hem (rechtsklik) in je inventaris. Hierin staat dat een nieuwkomer de eerste 48 uur geen lichte beschadigingen hoeft te betalen.
Laat de print aan 187th zien.
Hij is onder de indruk en kan nu met een gerust hart zijn plek voor de deur verlaten. Hij belooft Horatio klaar te staan als hij hem nodig heeft.
Arbiter
Haal de sleutelkaart van Clarity uit je inventaris en gebruik hem op de scanner naast de deur.
De deur gaat open. Ga naar binnen.
De ruimte waarin Arbiter staat is vervallen.
Horatio probeert zijn zaak voor te leggen en Arbiter reageert flauwtjes met lichtjes en een draaiende knop aan de voorkant. Zijn schrijver (reporter) noteert alles.
Horatio vindt de reactie vreemd en stuurt Crispin naar de schrijver. Die blijkt steeds maar weer slechts één ding te herhalen: "no codebase to initiate". Dit betekent dat het hele geheugen van Arbiter gewist is!

Charity
Loop over de loopplank naar Arbiter toe.
Als je goed kijkt zie je hier in de achtergrond een robot staan.
Gebruik je lamp op die robot om hem beter te kunnen zien.
Horatio ontdekt dat het waarschijnlijk Charity is, die zichzelf door het hoofd heeft geschoten.
Bekijk het gat. Als Horatio een geheugenlezer zou hebben, kon hij het geheugen van Charity in zijn datapad loaden en bekijken.
Ga via de MAP naar de "street".
Vraag Leopold of je zijn waar mag bekijken.
Klik dan met de hoge hoed op de geheugenlezer (memory access device) om die te ruilen.
Als je een plug hebt, kun je de geheugenlezer in een datapad inpluggen, zegt Leopold.
gelukkig heb je de plug uit je kapotte energiesensor nog, dus zet de plug op de geheugenlezer en koppel hem dan aan de datapad in je inventaris.
Ga via de MAP terug naar het gerechtsgebouw.
Ga naar binnen, naar Charity.
Koppel dan de datapad+geheugenlezer (data pouch + memory reader) aan het gat in Charity's hoofd. Je download enkele gegevens, die je meteen te zien krijgt.
Er is een discussie gaande over het al of niet ontbinden van de Raad ten voordele van Metromind. Arbiter kent de rechtlijnige gedachtengang van Clarity. Hij heeft haar adviezen op dit moment niet nodig en hij stuurt haar weg. Hij zegt dat hij haar zal roepen als hij haar weer nodig heeft.
Er zijn nog een paar filmpjes, maar daar zit een wachtwoord op. Horatio kan ze niet benaderen.
Scraper
Dan horen ze ineens een bekende stem. Scraper komt de ruimte in. Hij heeft een niet-geautoriseerde aanwezigheid in het gerechtsgebouw gedetecteerd.
Horatio en Crispin trekken zch terug in de schaduwen. Hoe komen ze daar weg?
Haal de afstandsbediening uit je inventaris en gebruik hem op de schrijver (reporter).
Die begint te schrijven en Scraper wordt afgeleid.
Horatio en Crispin rennen naar buiten.
Maar als ze buiten staan, verschijnt Scraper bovenaan de trap. Hij eist dat Horatio zich overgeeft. Hij wil hem ontmantelen.
Er zijn nu twee dingen die je kunt doen.
Optie 1:
Je doet niets.
Scraper telt af. Voordat hij bij 0 is, komt 187th tevoorschijn en er ontstaat een vuurgevecht, waarbij de ingang van het gebouw instort. Scraper ligt onder het puin en 187th raakt dodelijk gewond.
Hij neemt nog even afscheid van Horatio voordat hij uitschakelt.

Optie 2
Aan de zijkant van Scraper brandt een blauw lampje. Klik erop. Het is de bom die hij van Ever-Faithful meenam!
Herinner je de code van die bom. Als je de lege plek in de grote bom bekeken hebt, staat de code ook in de datapad van Horatio.
Haal de afstandsbediening uit je inventaris en klik ermee op de bom die Scraper bij zich heeft.
Vul de code 6734 in en duw op de gele knop.
De bom ontploft en de ingang van het gebouw stort in.
Clarity
Ga via de MAP naar de "crane" in Underworks.
Spreek Clarity aan en vertel haar dat Arbiter's geheugen gewist is en dat haar zus Charity zelfmoord pleegde.
Horatio laat Clarity de opnames op de datapad zien. Clarity kent het wachtwoord.
We zien een vergadering van de Raad.
Arbiter zegt tegen Metromind dat ze niet zomaar de constitutie kan veranderen.
Metromind wil eigenlijk de hele Raad opheffen en een nieuw Primordium stichten, waarin haar "vooruitgang" de leus is. De fouten wil ze wegwerken door bepaalde elementen in de samenleving te verwijderen. Arbiter is het daar niet mee eens.
Als Charity de vergadering wil verlaten, wordt ze teruggeroepen door Metromind.
Metromind vertelt haar dat de Wet te slap is om te overleven in een oorlog. Arbiter kan niet overleven en dat is de schuld van Charity, omdat ze haar baas niet kan overhalen zich neer te leggen bij de wensen van Metromind. Ze haalt Charity een upgrade van Scraper te accepteren die haar in staat zal stellen Arbiter te overtuigen.
In het volgende filmpje zien we Arbiter en Charity in het gerechtsgebouw.
Charity zegt dat ze nagedacht heeft over het voorstel dat Metromind de systeemadministrator oftewel alleenheerser van de stad zal worden.
Charity zegt dat ze een voorstander van vrede is. Ze verraadt haar baas en gaat daarna vol berouw naar de schaduw achter Arbiter.
Clarity komt tot de conclusie dat Metromind fout zit. De wet is niet slap. Arbiter vernietigen, is niet hetzelfde als gerechtigheid vernietigen. Clarity wil wraak nemen.
Om te beginnen wil ze Horatio helpen zijn krachtbron terug te krijgen, die zich waarschijnlijk in de Toren bevindt.
Wachtwoord Toren 
Om in de Toren te geraken hebben ze een wachtwoord nodig dat alleen bekend was aan de leden van Robot Raad, namelijk aan Arbiter, Factor, Memorious, Steeple en Metromind.
De Raadsleden bestaan niet meer, maar hun creaties wel en geheimen kun je nooit helemaal verbergen. Clarity denkt dat er wel kans is achter de 16-cijferige code te komen.
Arbiter's code
Charity is door Arbiter gebouwd en was zijn vertrouwelinge. Clarity heeft in Charity's geheugen drie fragmenten van Arbiter's code gevonden. Ze worden in de datapad van Horatio opgeslagen.
Clarity weet niet in welke volgorde die code gebruikt moet worden.
Primer
Verlaat Clarity's eilan dje met de kraan en ga naar Primer, rechts van de autowrakken.
Praat met hem. Als je alle stukjes van de code hebt, wil hij hem eventueel wel voor je in de juiste volgorde zetten.
Factor's gebouw
Loop verder naar rechts, naar het gebouw van Factor, waar zo'n lege robot het pad verspert. Clarity schiet hem meteen aan de kant.
Nu kun je links van het pad het drijvende afval (floating junk) van dichtbij bekijken.
Je vindt een gouden ketting (golden chain) en ook Horatio's bijbelboek (Gospel of Man)!
Loop verder het gebouw in.
Maak het luik in de bodem open en ga naar beneden.
Hier zie je een grote bomvrije deur. Rechts ervan is groene knop. Druk erop. De deuren knarsen, maar bewegen niet.
Maak het paneeltje onder de groene knop open met je koevoet en bekijk het van dichtbij.
Je ziet een paar verroeste raderen en een aandrijfriem.
Haal de aandrijfriem eruit en hij verkruimelt.
Haal de beide verroeste raderen (large & small gear) eruit.
Oswald
Ga via de MAP naar de "street".
Oswald Factorbuilt hangt aan de rechterkant van de bar en is duidelijk van plan dronken te worden. Praat met hem. Hij is kwaad op Clarity, maar die dient hem stevig van repliek.
Kies voor de optie "apologize" en Horatio zegt dat het hem spijt dat de dingen tussen Oswald en zijn broer niet zo soepel verlopen.
Vraag of Factor hem ooit de code van Council vertelde.
Hij reageert bitter. Factor heeft ooit een gouden ketting gegeven aan zijn favoriet Laurence. Laurence gaf de ketting aan Oswald. Die leende hem uit aan zijn broer, die de ketting prompt verloor.
Laurence is verdwenen, sinds hij al zijn energie aan Metromind verpandde.
Hij is dus hoogstwaarschijnlijk in de Underworks als lege huls geëindigd!
Vraag wat er met de ketting gebeurde. Oswald legt uit dat hij de ketting aan Cornelius uitleende in ruil voor een monocle, dat Cornelius van Memorious had gekregen. Cornelius zei dat een robot de ketting afpakte en weggooide, toen hij uit het station kwam.
Zou dit de ketting zijn, die je in de Underworks vond?
Informeer naar de monocle.
Hij is gebouwd door Memorious en soms verandert tekst als je er naar kijkt, door het monocle. Uiteraard wil Oswald het monocle niet zomaar aan Horatio geven.
Geef Oswald de gouden ketting die je in de Underworks vond.
Oswald is er blij mee en geeft Horatio zijn monocle in ruil.
Roestige raderen
Je hebt olie nodig om de roestige raderen schoon te maken.
optie 1
Bekijk de bar van dichtbij.
De barman haalt een briefje tevoorschijn en legt het op de bar. Raap het op. De barman vraagt of je iets aan Oswald kunt doen. Hij is geprogrammeerd om Oswald te bedienen, maar die drinkt gevaarlijk veel olie.
Spreek Oswald aan en vertel hem dat je Rex bij het station hebt gezien. Oswald rent er meteen naar toe.
Raap het kannetje olie (can of oil) op, dat Oswald voor zich had staan.
Gebruik in je inventaris het kannetje olie op de beide raderen en je krijgt twee schone raderen.
Optie 2
Heb je Oswald al eerder weggestuurd, voordat je de raderen had, dan kon je de olie niet oprapen. Oswald trapt echter geen tweede keer in de truc hem weg te krijgen.
In dat geval bekijk je de bar van dichtbij en klik je met een van de roestige raderen op de arm van de barmanrobot. Clarity beveelt de robot de raderen schoon te maken.
Raap het schone radertje op en geef de barman daarna ook het andere. Raap dat ook op.
Laurence
Ga via de Map naar de "crane".
Bekijk de schedels die Clarity onder de kraan op palen spieste van dichtbij.
Bekijk de schedels. Een van de schedels lijkt op Oswald. Raap die schedel (skull) op.
Ga via de MAP naar de "street".
Oswald hangt weer aan de bar. Laat hem de schedel zien. Hij herkent hem. Het is de schedel van Laurence. Horatio mag ermee doen wat hij wil.
Bekijk de schedel in je inventaris. Onderaan zit een geheugenpoort.
Combineer je datapad+reader met de schedel. Het enige dat er nog in zit is de steeds herhaalde code "518".
Vertel Oswald dat je het geheugen van Laurence doorzocht hebt.
Oswald zegt dat alle Factorbuilt robots de code 518 gebruiken als ze Factors hulp nodig hebben.
Factors code
Ga via de MAP naar "factor".
Loop het gebouw in en ga via het luik naar beneden.
Bekijk het paneel van dichtbij. Stop de schone raderen erin. Leg de aandrijfriem die je uit het autowrak haalde om het kleine radertje. Sluit de close-up.
Duw nu weer op de groene knop.
Ditmaal schuiven de deuren opzij en onthullen een radiotoren.
Haal je afstandsbediening uit de inventaris en klik ermee op de radiotoren.
Zet de code op 518 (de nul aan het einde kun je laten staan).
Duw op de gele knop en een robot komt uit de radiotoren.
De robot is Factotum, een onderdeel van Factor.
Hij wil weten waarom Horatio om hulp vroeg, hoewel hij niet door Factor gebouwd is.
Zeg dat je de councilcode nodig hebt.
Vraag dan wat hij in ruil voor de code wil hebben. Factotum zegt dat hij niets in ruil wil. Factor is alleen geïnteresseerd in zijn kinderen.
Laat Factotum de schedel van Laurence zien en vertel wat Metromind gedaan heeft.
Horatio krijgt fragmenten van Factors code.
Steeples code
Ga via de MAP naar de "street".
Zoals je weet is Leopold gebouwd door Steeple, die ook een lid van de raad was.
Spreek Leopold aan en vraag om de code.
Hij beweert dat hij niet door Steeple is gebouwd, ook al heet hij Steeplebuilt.
Ook Clarity kan hem niet overtuigen.
Leopold heeft vanwege zijn eigen veiligheid alle herinneringen geblokkeerd, op bevel van Metromind.
Haal het bijbelboek uit je inventaris en laat het aan Leopold zien.
Horatio vertelt hem dat dit boek door Ever-Faithfull Leobuilt is geschreven om het humanisme te verspreiden.
Leopold raakt verward. Steeple beschermde de herinnering aan de mens. Steeple bouwde Leopold en Leopold bouwde Ever Faithful.
Leopold herinnert het zich weer. Hij kreeg van Metromind de keuze geëlimineerd te worden als Steeple, naar de woestijn verbannen te worden, of zijn geheugen te wissen en in de stad te blijven.
Leopold kocht op het laatste moment de huls van een Urbanian gevechtsrobot en laadde al zijn liefde voor de mens in het geheugen, voor hij hem in de woestijn zette.
Leopold geeft Horatio de fragmenten van Steeples code, die hij nog in zijn geheugen heeft staan.
Memorious' code
Gebruik in je inventaris de monocle die volgens Oswald door Memorious werd gemaakt, op het document met de regels, die je uit de computer terminal haalde.
Memorious heeft een geheime boodschap achtergelaten op het stuk papier! Er staat geschreven: "I remain within. Memorious". (Ik blijf erin. Memorious)
Zoals je weet is de Info terminal alles wat er nog over is van de database van Memorious.
Loop naar de INFO computer terminal en klik erop.
Gebruik je monocle op de welkomspagina.
De pagina wordt rood en er staat ineens iets anders! De naam MANBUILT is toegevoegd aan de naam van MEMORIOUS, hoewel Metromind alle verwijzingen naar "Man" gewist heeft.
Typ in MEMORIOUS en duw op enter.
Memorious heeft een OBLIQUE mechanisme ingebouwd om data te bewaren.
Typ in OBLIQUE en duw op enter.
Je leest dat alle wendingen op de Redlien oblique zijn.
Het woord redlien (moet zijn red line) is met opzet fout geschreven en dus belangrijk.
Typ in REDLIEN en duw op enter.
Je leest iets dat op het eerste gezicht niets betekent:
A mighty feat:
Redline's boss controls us all.
Total system fault.
Wellicht zijn alleen de eerste letters van de vreemde tekst van belang.
Typ in ART en duw op enter.
Kunst kan alleen bestaan als er vrijheid is. Kunst die "created" (gemaakt) is zonder vrijheid, is slechts techniek.
Typ in CREATED en duw op enter.
Dit gaat over het creëren van "lies"(leugens). Metromind gelooft dat de waarheid de output is als zij de functie is. Maar de waarheid moet de input zijn, anders liegt de functie.
Typ in LIES en duw op enter.
Memorious Manbuilt was gebouwd om de waarheid van de leugens te onderscheiden en alle kennis over Mens en Machine op te slaan. Hij werd gedwongen de waarheid te wissen en leugens te installeren. Daarom heeft hij zichzelf opgeheven. De waarheid is nu verborgen in woorden en de woorden zijn verborgen in getallen.
Onder de tekst staat 5:19:3:1:16:5
Bedenk dat a=1 en b=2 en je kunt de getallen omzetten in een tekst.
5:19:3:1:16:5 staat voor E S C A P E (ontsnapping).
Typ in ESCAPE en duw op enter.
Nu zie je een tekst waarin diverse hoofdletters op de verkeerde plek staan.
to Find the hIdden paRt, you muSt build The word -- a key of keys -- Looking back upon thE paTh and recalling all thaT camE befoRe thiS.
(Om het verborgen deel te vinden, moet je het woord bouwen - een sleutel van sleutels - terwijl je terugkijkt op het pad en je alles herinnert wat hiervoor kwam)
Zet al die hoofdletters achter elkaar en je krijgt FIRST LETTER.
De bedoeling is nu dat je de eerste letters neemt van de woorden die je hebt ingetypt nadat je op de Memorious pagina was.
- OBLIQUE
- REDLIEN
- ART
- CREATED
- LIES
- ESCAPE
Typ in ORACLE en duw op enter.
Je activeert hiermee Memento Moribuilt, een gedeeltelijke geest van Memorious Manbuilt.
Praat met Memento. Ze vertelt je dat aan het einde van de Oorlog van Vier Steden, vijf machines uit Metropol een Raad van robots vormde. Een voor industrie (Factor), voor data (Memorious), voor rechtspraak (Arbiter), voor infrastructuur (Metromind) en religie (Steeple).
Metromind zorgde ervoor dat de raad zichzelf ophief en de leden gewist werden.
Informeer naar de mensen.
Aan het einde van het Primordium waren er nog vier steden over met menselijke bewoning: Civitas, Metropol, Municipa, Urbani.
Na een oorlog waren alleen Metropol en Urbani over.
Urbani roeide de mensen in Metropol uit met gifgas.
Hoe Metropol de mensen in Urbani vernietigde staat niet in de database.
Vraag naar de Coucilcode.
memento Mori weet dat ze door Metromind vernieugs zal worden als ze antwoord geeft. Desondanks vertelt ze Horatio fragmenten van Memorious' code.
Code Toren
Je hebt nu alle stukjes van de 16-cijferige code gekregen, alleen gefragmenteerd en niet in de juiste volgorde. Je kunt als je wilt de code nu zelf berekenen.
Je kunt ook naar Primer gaan en hem vragen de code uit te rekenen.
Optie 1:
Bekijk de codes die je kreeg. Ze staan in Horatio's datapad.
- Charity: 03067 440 26
- Leopold: 0248 102
- Factotum: 7510 4803
- Memento: 675 4024 02
Zet de codes onder elkaar, zodat je ziet welke getallen elkaar overlappen.
| | | | | | 0 | 3 | 0 | 6 | 7 | | | | | |
| | | | 4 | 8 | 0 | 3 | | 6 | 7 | 5 | | | | |
| | 0 | 2 | 4 | 8 | | | | | 7 | 5 | 1 | 0 | | |
| 4 | 0 | 2 | 4 | | | | | | | | 1 | 0 | 2 | |
4 | 4 | 0 | | | | | | | | | | | 0 | 2 | |
| | | | | | | | | | | | | | 2 | 6 |
Je kunt nu de code eenvoudig aflezen: 4402480306751026.
Optie 2:
Ga via de MAP naar "cars" in de Underworks.
Loop naar rechts, naar Primer. Hij is een bekende hacker.
Geef hem alle stukjes van de code.
Na enig aandringen zal hij ze combineren en de volledige code 4402480306751026 aan Horatio geven, die het opslaat in zijn datapad.
Metromind 
In de toren
Ga naar de Toren (Tower).
Klik op het blauwverlichte codepaneel naast de deur.
Vul de code 4402480306751026 in - handmatig of via je eigen toetsenbord en duw op enter.
De deur gaat open.
Ga naar binnen.
Duw aan de rechterkant op de knop van de lift.
Horatio, Crispin en Clarity stappen in.
Trek aan de hendel om de lift in beweging te brengen.
Boven aangekomen zien ze de krachtbron van Horatio.
Metromind heet hen welkom en ontkracht alle beschuldigingen. Ze heeft overal een logische verklaring voor. Alle leden van de Raad hebben zelf gekozen voor hun lot.
Als Crispin haar bedreigt, komt Scraper binnen. Hij heeft welliswaar nog maar één arm, maar hij is verder intact en heeft de instorting overleefd.
Metromind wil vooruitgang en Horatio staat in dat in de weg.
Scraper valt aan.
Clarity reageert en valt ook aan. Horatio en Crispin rennen naar de lift.
Voor ze instappen horen ze Clarity nog "Calliope Station" roepen.
De lift stort naar beneden, naar de voet van de toren, maar Horatio en Crispin komen er levend uit.
Crispin stelt voor naar Calliope Station te gaan. Horatio gaat accoord. Dit gaat niet meer alleen om de krachtbron. Hij wil nu ook Metromind uitschakelen.
Scrapers arm
Herinner je dat Scraper maar één arm had.
Misschien is de andere achtergebleven onder het puin bij het gerechtshof.
Ga daar naar toe.
De arm ligt inderdaad klem onder het puin. Gebruik je koevoet om hem eruit te wrikken.
Calliope Station
Ga naar de stationshal.

Loop verder naar rechts naar het perron waar je in de stad arriveerde.
Bekijk hier de plattegrond (subway map) die rechts naast de deur hangt.
Zoek met je cursor station Calliope (op de blauwe lijn).
Klik erop, het is een knop.
Een geheime deur gaat open in de wand.
Ga door de deuropening en je arriveert in een tunnel.
Loop verder naar links.
Horatio en Crispin worden door een bewakingsrobot in de gaten gehouden.
Loop verder en je arriveert in een ruimte waar veel electriciteitskabels op de grond liggen.
De deur aan het andere einde van de kamer is gesloten.
Je krijgt hem niet open met de koevoet en ook de lasbrander heeft geen effect.
Haal de lasbrander uit je inventaris en brand de kabel op de vloer door.
Horatio zet automatisch de arm/laser van Scraper op de vonkende kabel. Hij smelt de deur.
Metromind
In de kamer aangekomen waar de processor van Metromind staat, schopt Horatio alle hulpprocessoren stuk.
Intussen herinnert Metromind Horatio eraan dat hij eigenlijk Horus is, het ultieme wapen van de Urbani.
Als Horatio een eind aan de processor van Metromind wil maken, trekt ze de resterende vier megacycles uit Horatio. Crispin ziet het gebeuren en stort zich op Metromind.
Als Crispin kapot op de grond ligt, haal je in de close-up de matrix eruit. Horatio belooft hem opnieuw te bouwen.
Bij de klap is ook een datachip van Metromind op de grond gevallen. Raap hem op. Hij ligt links tussen Metromind en Horatio in.
Horatio ziet dat het gegevens van hemzelf zijn! De gegevens waren gecodeerd en Metromind kon die niet ontcijferen.
Gebruik in je inventaris het decodeerapparaat (decryption module) op de datachip.
Stop daarna de datachip nog een keer in de datapad.
Het is het geheugen van een ruimteschip/wapen!
Je leest dat Metropol de menselijke bewoners van Urbani heeft vernietigd.
Het schip krijgt de opdracht Metropol te vernietigen.
Het schip komt Goliath tegen en raakt in gevecht.
Als het schip beschadigd is, laadt het een virus genaamd Thanatos in Goliath, waardoor die uitgeschakeld wordt.
Het schip krijgt opdracht Metropol te vernietigen, maar aarzelt omdat er tekenen van leven zijn in Metropol.
Het bevel Metropol te vernietigen wordt herhaald en herhaald.
Het schip Horus zegt dat het door mensen is gebouwd en geen mensen kan vernietigen.
Het bevel Metropol te vernietigen wordt herhaald.
Het schip weigert, maakt een back-up van zichzelf en activeert het zelfvernietigingsmechanisme.
Horatio begrijp nu dat hij het geheugen van Horus is, met in zijn chips nog steeds het Thanatosvirus. Misschien kan hij het nog gebruiken.
Verlaat de kamer.
Nogmaals Metromind
Je MAP is bij de confrontatie met Metromind beschadigd.
Ga dus tevoet helemaal terug naar de Toren.
Ga met de lift omhoog naar de kamer van Metromind, om te kijken hoe het met Clarity gaat en om je krachtbron te halen.
Boven aangekomen zie je dat Clarity de strijd tegen Scraper verloren heeft.
Maar Metromind is nog steeds actief en haar verlengstuk Scraper ook. Ze heeft haar laatste backup opgestart en is nu versie 392!
Metromind wil dat Horatio met haar samensmelt om aan de vooruitgang te werken.
Metromind is niet in staat te scheppen en te repareren. Horatio kan dit wel.
Samen kunnen ze nieuwe robots bouwen en de stad groot maken.
Je krijgt nu diverse opties om te reageren op de vraag van Metromind.
Optie 1
Zeg dat je er nog even over na wilt denken. (I need to think about it).
Je kunt daarna vrij rondlopen en door de uitgang bij Clarity gaan.
Klim hier langs de rails (tracks) van de lift omhoog tot op het dak.
Horatio wilde altijd al vliegen. Je kunt aan de rechterkant van een richel afspringen........
Optie 2
Zeg dat je wilt samenwerken (Very well, I will join you)........
Optie 3
Zeg dat je nooit zult samenwerken (I will never join you).
Metromind vraagt of je dat heel zeker weet.
Antwoord met "Yes"........
of
Antwoord met "No".
Je kunt nu even vrij rondlopen, net als bij optie 1 en eventueel het dak op gaan.
Je kunt ook je inventaris openen en met het virus op de afstandbediening klikken.
Gebruik dan je afstandsbediening+virus op Scraper............................
Of je kunt je plasmatoorts tevoorschijn halen en op de glanzende energiebol gebruiken............

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|