THE PLAGUE DOCTOR OF WIPPRA


Walkthrough door Yvonne © 2022 www.adventurespel.nl

Uitgever: Application Systems Heidelberg / 2022
Ontwerper: Alexander Leps, Electrocosmos

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Voorgeschiedenis,
Het gezin van de mandvlechter,
De aderlating,
De keuken en de ziekenzaal,
Medische hulp aan Erna en Hans,
Medische hulp aan Otto,
Verdelgen van ratten,
Vlucht uit Wippra,
Susannes oom en tante,
Vonnis.

Spelbediening  

Bij het starten zie je een menu waarin je een nieuw spel kunt kiezen (new game), de opties (options) kunt bekijken of het spel kunt beëindigen (quit).
Als je het spel begonnen bent, krijg je via de escapetoets ook de mogelijkheid het spel voort te zetten, bij waar je gebleven bent (continue).
Het spel heeft een autosave. Je kunt zelf geen spelen opslaan.
In de opties kun je een taal kiezen, muziek en geluid regelen, de hotspotfunctie aan- of uitzetten en kiezen of je in fullscreen of windowed mode wilt spelen.

Als je het spel begonnen bent, blijft de tekst staan, tot je hem zelf weg klikt.
Je ziet een oogje staan op voorwerpen die zijn te bekijken en met een handcursor kun je die pakken. Je ziet een tekstballon als er met iemand te praten valt.
Je kunt zowel de linker muisknop als de rechter muisknop gebruiken. Dat geldt ook voor het naar een plek toe lopen.
Er komt een geel contour om een inventaris-voorwerp te staan, als die gebruikt kan worden met een ander voorwerp. Met de spatiebalk kun je de hotspots zien.
Start het spel.

NB: Er zijn 10 prestaties te behalen, als je het spel in Steam speelt. Als je deze walkthrough volgt, verdien je er 9. Sommige ervan hebben invloed op het einde van het spel. Ze staan niet allemaal expliciet in de tekst gemeld. De 10e prestatie kun je krijgen door geen enkele keer het medische handboek te raadplegen.


Voorgeschiedenis  

Vanuit het stadje Wippra in midden Duitsland schrijft de jonge dokter Oswald Keller een brief aan zijn vroegere leermeester. De pest slaat hard toe in Wippra en er zijn geen ervaren artsen. Een dokter van het kloosterziekenhuis is aan de pest overleden en Oswald volgt hem op.
Op zijn eerste werkdag ziet hij veel patiënten. Oswald denkt te weten wat de oorzaak is van de plaag en heeft er een theorie over. Hij beschrijft die werkdag en hoopt dat zijn leermeester zijn theorie onderzoekt en uitdraagt.

Klik met de handcursor op Oswald in bed en hij wordt wakker.
Klik nog eens en hij kleedt zich aan.
Oswald moet, voor hij naar het ziekenhuis gaat, naar de mandvlechter toe die een ziek kind heeft.
Kies een optie op het scherm. Het maakt niet uit welke.
Bekijk en pak de inventaristas onderaan het scherm en pak het mesje (knife) op de tafel bij het raam.
Pak het handboek voor ziekten (medical book) uit de boekenkast en ga het huis uit.
Het spel begint met de credits.


Het gezin van de mandvlechter  

Bekijk de tekening op de muur van het huis waar je nu bij staat.
Het is een koorddansende Tijl Uilenspiegel.
Praat met de man die het huis dicht timmert. Het is stadswacht Arnold.
Vraag wat er aan de hand is.
Het huis van de messenmaker, die besmet is geraakt met de pest, wordt dichtgetimmerd op last van de burgemeester.
Vraag waar de mandvlechter woont en beëindig het gesprek.

Loop naar rechts. Zie een stok (stick) staan tegen het huis en pak hem op. Verjaag er de ratten mee, die voor de huisdeur rondscharrelen.
Klop op de deur en doe de deur dicht, als je binnen bent gelaten.

Bekijk het jongetje dat in bed ligt. Oswald vindt het te donker om hem te onderzoeken.
Praat met de vrouw.
Pak een olielamp (lamp van de bovenste plank in de kast rechts.
Twee schappen daaronder zie je een kom rundvet staan.
Klik op de lamp en dan op het vet om de lamp te kunnen gebruiken. Er ontbreekt een kaarspit.

Naast het raam hangen gedroogde kruiden met een draad eromheen. Snij met het mes een stuk draad (string) af. Doe dat in de lamp.
Open het kolenkacheltje naast de deur. Als je de lamp daaraan wilt aansteken, zal Oswald zich branden.
Snij met het mes een stukje hout (wood chip) af van de stok.
Hou het stukje hout tegen de kolen en steek er de lamp mee aan.

Praat met het broertje van de zieke jongen en zet de lamp op het krukje waar hij zat.
Praat met de patiënt en onderzoek hem met het handje. Bekijk de jongen zowel aan de bovenkant als aan de onderkant. Hier ziet Oswald zwarte vlekjes.

Als de mandvlechter binnenkomt, wil Oswald eerst ook het broertje onderzoeken, voor hij met hem praat.
Bekijk het broertje. Die heeft wel vlooienbeten, maar geen zwarte vlekjes op zijn lichaam.
Oswald vertelt dat het jongetje besmet is met de pest, de zwarte plekjes duiden daar op.
Hij wil dat de jongen veel drinkt en frisse lucht krijgt. Dat wordt lastig met al die ratten om het huis heen. Hij zegt ze ook het huis niet te verlaten i.v.m. de nieuwe quarantaine-regeling die de burgemeester heeft ingesteld. Oswald belooft later terug te komen om hen te helpen.

Buiten wordt Oswald aangesproken door de stadswacht.
Ook als je hem vertelt dat het jongetje de pest heeft, barricadeert hij het huis niet, omdat Oswald belooft terug te komen.


De aderlating  

Ga nu met de witte pijl omhoog naar het ziekenhuis.
Zie dat er een vies ruikende plant, madeliefjes en paardenbloemen in de kloostertuin groeien.
Snij wat madeliefjes af, maar Oswald heeft die nog niet nodig en laat ze staan.

Ga het klooster in. Oswald stelt zich voor aan moeder overste.
Praat verder met zuster Johanna. In de ontvangstkamer zit een gravin die al een tijdje op een medische behandeling wacht.
Bekijk het zandstenen beeldje in de nis en ga de rechter deur door.

Praat met de gravin. Ze heeft een vreselijke hoofdpijn. Ze wil een aderlating, omdat die altijd hielp.
Vraag waar op haar lichaam de aderlating moet plaatshebben.
Ze zegt dat de vorige dokter een soort diagram gebruikte om dat te weten.

Pak een kom (bowl) van de tafel.
Het kastje rechts zit op slot.
Bekijk de boekenkast en pak er een boek uit. Daar zit een papier in met een tekening van de zodiak-man.
Bekijk het papier.
Je ziet 6 sterrenbeelden rondom een man staan. Alleen Weegschaal is te lezen, de rest is bevlekt.
De sterrenbeelden horen bij verschillende lichaamsdelen. Onderaan staan 5 sterrenbeelden die op de kaart te zetten zijn. De maanden waarbij ze horen staan erbij, als je er met de muis overheen gaat.
De bedoeling van deze puzzel is uit te zoeken op welk lichaamsdeel Oswald de gravin een aderlating kan geven. Je moet de sterrenbeelden bij de juiste lichaamsdelen zetten.
Zoom uit met de pijl naar rechts.

Oplossing:
Praat met de gravin voor aanwijzingen.
- Ze zegt dat er de vorige maand geen aderlating was. Dat was mei (Sterrenbeeld Taurus). Ze zou dan in haar nek een lelijk litteken krijgen. Op de kaart moet sterrenbeeld Taurus dus bij de nek staan.
Verder weet je nu dat het juni is. Zet Taurus op de kaart bij de nek.
- Elke drie maanden krijgt ze een aderlating.
- De vorige aderlating was in haar voet. Dat moet 3 maanden voor juni zijn geweest, in maart dus. Daar hoort het sterrenbeeld Pisces bij. Zet Pisces bij de voet.
- De aderlating daarvoor, in haar dij, moet dan in december (Sagittarius) zijn geweest.
Zet Sagittarius bij de dij.
- Verder zegt ze dat er nooit een aderlating in haar hoofd is gedaan.

Je houdt nu twee sterrenbeelden over en twee lichaamsdelen. Gemini (juni) en Ariës (april) voor bij de arm of het hoofd.
Probeer uit waar je de sterrenbeelden moet plaatsen. Oswald zal zeggen dat het goed is, als je Gemini (juni) bij de arm zet en Ariës (april) bij het hoofd.
De kaart heeft dus links van boven naar beneden mei, juni en maart staan.
Rechts staat van boven naar beneden april, oktober en december.

Gebruik het mes op de arm van de gravin. Ze zegt dat hij een haak moet gebruiken.
Ga de kamer uit en neem de deur links. Oswald is in de keuken.
Pak een haak (hook) uit het rek aan de muur en ga terug naar de gravin. Ze vindt de haak te bot.
Ga de kamer uit en slijp de haak aan het zandstenen beeldje.
Ga terug naar de gravin en gebruik de haak op haar arm. De gravin moet even bijkomen.
Pak de kom met bloed (blood) van de tafel en ga de kamer uit.


De keuken en de ziekenzaal  

Praat met de bewaker en ga de deur links door.
Er hangt een ketel kokend water boven het vuur in de keuken.
Bekijk alles wat er te zien is.
De azijnessence mag je niet pakken en ook de wijwaterkwast bij het raam niet. Het raam is dicht.
Pak de olie (oil) van het kastje onder de trap.

Praat met de non op de trap. Ze is doofstom.
Moeder overste Johanna zegt dat de non een sterk reukorgaan heeft ontwikkeld.
Praat met moeder overste. Ze zegt dat er niets belangrijks in het kastje in de ontvangstruimte zit, alleen servies en kaarsen. Ze zegt hem naar de ziekenzaal te gaan.
Praat verder. Ze wil nog niet over Oswalds huisbezoek aan de mandvlechter praten. Beëindig het gesprek dus en ga links de deur door.

De deur van de schuur zit op slot. Er ligt een modderpoel voor de deur.
Pak de ladder. Die kun je bij het raam van de keuken plaatsen.
Klim erop en je merkt dat het raam van buitenaf niet te openen is.
Ga de ladder af en loop naar links. Bekijk de deur. Ga de deur door.

Zuster Agathe begroet Oswald. Praat met haar. Erna en Hans zijn haar patiënten.
Ze vraagt Oswald een emmer water te halen, zodat de patiënten gewassen kunnen worden.
Open het kastje rechts om er een lege emmer (bucket) uit te pakken.

Praat verder met zuster Agathe. Ze zegt dat in de schuur gereedschap ligt en een ton wijn en azijn om de patiënten mee in te smeren. Ook zijn er bloedzuigers te vinden die de vorige dokter gebruikte. De sleutel van de schuur steekt altijd in het slot, ze begrijpt niet waarom die weg is.

Ga terug en ga via de keuken naar buiten. Loop naar links.
Bij de waterput ziet Oswald onvriendelijke mensen staan. Praat met hen. Ze bewaken de put tegen joden van wie ze denken dat die de put vergiftigen, waardoor de pest uitbrak.
Praat nogmaals met de mannen tot je alle gespreksopties hebt gekozen.

Ga naar binnen en praat met de bewaker van de gravin.
Ga dan met de gravin praten, zeg dat haar eigen arts ook joods was. Dat kan pas als je met de bewaker over de arts van de gravin gesproken hebt. Ze gaat mee naar de put en de mannen verdwijnen.
Praat verder en bedank haar met de 2e gesprekoptie (my humble ... intervention). Ook de gravin vertrekt.

De achtergelaten riek ligt vlak voor de put, Pak de riek (rake) op en put water met de emmer.
Ga terug naar de ziekenzaal.

Geef de emmer water aan zuster Agathe en onderzoek Erna. Ze heeft zwarte plekjes op haar benen.
Onderzoek dan Hans en praat met hem. Hij heeft ook zwarte vlekjes en zit onder de blaren. De vorige arts prikte die altijd door en deed daar dan zalf op.

Ga de zaal uit en hark met de riek door de modderpoel voor de schuur. Oswald vindt een sleutel.
Open de deur met de gevonden sleutel en ga de schuur in.
Bekijk de vaten. De medische azijn is op. De wijn is geschikt voor het schoonmaken van wonden.
Probeer de kom op het rek te pakken. De bloedzuigers zijn eruit gekropen en zitten nu in een scheur in de muur.
De kom bloed lokt ze niet, je hebt maar een beetje bloed nodig.
Sluit de deur en pak de handboor (hand drill) erachter vandaan.

Ga de schuur uit.
Zie op de muur een ekster zitten. Je ziet die pas, als je geprobeerd hebt de bloedzuigers met de kom bloed te lokken.
Verjaag hem met de handcursor. De ekster vliegt naar het schuurdak.
Klim op de ladder. Hij zit te ver weg om te verjagen.
Ga de ladder af en via de keuken naar buiten. Ga iets naar rechts. Zie dat de ekster daar nu op het dak zit.
Verjaag hem en ga terug naar de schuur.
Klim de ladder op en verjaag de ekster nog eens. Hij laat een veer (feather) vallen, die in Oswalds inventaris terecht komt.
Klim naar onder en ga de schuur weer in.
Doop de veer in het bloed en lok de bloedzuigers ermee de kom in.
Pak de kom met bloedzuigers (leeches) en ga naar de ziekenzaal.


Medische hulp aan Erna en Hans  

Klik met het medische boek op Hans om te weten hoe je hem kunt helpen. Je moet een zalfje maken van olie en madeliefjes en de olie verdikken met was.

In de kloostertuin had je madeliefjes gezien. Ga ernaartoe.
Bij de ingang zie je twee kaarsen branden. Je kunt ze niet meenemen, anders wordt het daar te donker.
Ga naar buiten en snij met het mes wat madeliefjes (daisies) af.

Ga naar de ziekenzaal.
Doe de madeliefjes in de pot olie.
Praat met Agathe. Ze zegt dat ze azijn nodig heeft tegen de vlooien van haar patiënten en Oswald vertelt dat er ook al zo veel vlooien bij de mandvlechter waren. Azijn verjaagt de vlooien.

Ga terug naar de keuken en praat met zuster Johanna. Hij krijgt de sleutel (key) van het kastje in de ontvangstkamer, waar servies en kaarsen worden bewaard. Ze belooft het gezin van de mandvlechter twee keer per week eten te brengen, maar dan moeten de ratten weg zijn. Die zullen alles anders opeten.

Ga naar de ontvangstkamer en open het kastje met de sleutel. Pak er een vetkaars (tallow) uit.
Als je de kaars bij de pot olie wilt doen, merk je dat de kaars er niet voor geschikt is.

Ga naar de ingang en ruil de vetkaars om met de kaars van bijenwas (beeswax candle).
Doe de kaars bij de olie. De was mengt niet met de olie.
Ga de keuken in en doe de pot olie in de ketel boven het vuur. De zalf is klaar.

Ga naar de ziekenzaal en smeer Hans in met de zalf door met de pot zalf op hem te klikken.
Ga nu Erna helpen. Klik met het boek op haar. Ze heeft trombose.
Zet de bloedzuigers op Erna.


Medische hulp aan Otto  

Meteen daarna brengt een molenaar zijn knecht Otto binnen met een grote hoofdwond.
Onderzoek Otto met de handcursor. Bekijk de wond. Die moet worden schoongemaakt en er moeten botsplinters verwijderd worden.
Zoom uit met de pijl en praat met zuster Agathe.

Haal een paar doeken (cloths) uit het bovenste kastje rechts.
Pak ook het pincet (tweezers) eruit.

Ga naar de schuur en doe de doeken in de wijn.
Ga terug en bekijk Otto's wond weer.
Gebruik de doeken met wijn om de wond schoon te maken.
Pas op: Als je de wond schoonmaakt met een doek met water, zul je aan het eind van het spel merken dat Otto gestorven is.

Haal met de pincet de splinters eruit.
Bekijk de wond die er rafelig uitziet. Die kan zo niet gedicht worden.
Gebruik de handboor om de wond geschikt te maken voor het dichten ervan.
Praat met Agathe. Ze weet niet hoe dat moet en verwijst naar zuster Johanna.

Ga naar de keuken. Zuster Johanna zegt dat de vorige dokter een zilveren gulden gebruikte om de wonden te dichten. Zij heeft geen zilver. Meestal gaf de familie van de gewonde persoon dat.
Ga naar buiten om de molenaar te zoeken.

Neem het pad naar onder.
De molenaar staat met een groepje mensen te luisteren naar een priester die aflaten verkoopt. Hij wil niet met Oswald praten, maar naar de priester blijven luisteren.
Bekijk de priester. Die zegt dat de 'duivel van de pest' bezit neemt van zondaars en het zwarte van hun ziel naar buiten brengt. Voor een zilveren gulden kun je bij hem een aflaat kopen om je te beschermen.
Praat met de molenaar. Die heeft een gulden bij zich, maar daarvoor wil hij een aflaat kopen.
Zeg dat Otto anders zal sterven en gebruik ook de andere gesprekopties. Geen enkel argument overtuigt de molenaar. Hij geeft Oswald geen zilveren munt.

Loop naar links en spreek de vrouw aan die op een muurtje zit. Gebruik alle gesprekopties.
Ze is op de hoogte van theologische kwesties en heeft veel gesprekken afgeluisterd tussen haar man en Maarten Luther, die een klant van haar is. Maarten Luther is tegen het kopen van aflaten en ziet meer in biechten.
Ze geeft Oswald een papier met Luthers stellingen (theses) erop.

Ga terug met de molenaar praten. Klik de 3e stelling aan (The pardoners ... is remitted).
Kies bij de volgende drie stellingen die op het scherm komen de tweede stelling (No one ... indulgences).
Kies bij de dan volgende drie stellingen ook de tweede (Whoever ... of God).
Let op: Ook als je andere stellingen koos, kun je verder praten en zijn deze stellingen te kiezen.

Hierna geeft de molenaar een gulden (silver coin).
De priester spreekt Oswald boos aan.
Zeg dat de molenaar het besluit zelf genomen heeft (It was ... decision), maar Oswald laat ook de naam van Luther vallen. Die is volgens de priester een ketter.

Oswald gaat vanzelf terug naar de ziekenzaal.
Bekijk Otto's hoofdwond en leg er de gulden op.
Praat daarna met Erna. Ze vertelt onder meer dat ze wel wat van kruiden weet.
Pak de lege kom (leech jar) bij haar bed op en loop naar rechts.


Verdelgen van ratten  

Opeens is er een rat in de ziekenzaal te zien. Verjaag de rat.
Hans zegt dat ratten alleen met azijn zijn weg te krijgen. Praat met Hans over azijn en ratten. Hij legt uit hoe je azijn kunt maken van wijn en azijnessence.

Ga de zaal uit en de schuur in.
Vul de kom met wijn en ga de keuken in.
Pak van het onderste schap van de kast bij de rechter deur een fles azijnessence.
Zeg tegen de zuster dat je meer azijn wilt maken. De fles zit nu vast aan de cursor.
Hou de fles boven de kom met wijn en Oswald zet de fles vanzelf terug in het schap.

Ga naar de ontvangstkamer.
Zet de kom met het azijnmengsel op de stoel in de zon om te fermenteren.
Nu moet Oswald nog iets hebben om het azijnmengsel over de ratten te kunnen sprenkelen. Daarvoor zou de wijwaterkwast gebruikt kunnen worden.

Ga naar buiten en snij met het mes wat takjes af van de vies ruikende plant (herb).
Ga terug naar de keuken. Laat de plant ruiken aan de doofstomme non. Oswald durft het niet aan de plant in het vuur te gooien, want hij kent de plant niet.

Ga naar de ziekenzaal.
Laat Erna de plant zien. Het is Ruprechtskruid en helpt tegen menstruatiepijn, een schilferige huid en diarree. Verder is het te gebruiken als wierook, als je tegen de stank kunt.

Ga terug naar de keuken en gooi het kruid in het vuur.
De doofstomme zuster doet nu het raam open.
Ga de deur links door, klim de ladder op en steel de wijwaterkwast (holy water brush).
Klim naar beneden en ga naar de ontvangstkamer.
Pak de kom met azijn (vinegar).

Ga naar de ziekenzaal en vraag zuster Agathe of je nog nodig bent.
Oswald loopt vanzelf naar het huis van de mandvlechter.

De stadswacht spreekt Oswald aan en vraagt wanneer hij de deur kan barricaderen.
Zie dat de ratten weer voor de deur zitten.
Doop de kwast in de azijn en besprenkel er de ratten mee. Vergeet niet de ratten rechts ook te besprenkelen. De ratten verlaten hun nest.

Klop op de deur. Oswald zegt dat hij de ratten verjaagd heeft, zodat er frisse lucht binnen kan komen. Hij heeft azijn meegenomen, waarmee het gezin zich tegen vlooienbeten in kan smeren. Verder zegt hij dat de nonnen eten zullen brengen. Hij zegt ook dat hij moest melden dat er pest heerst in het huis en dat het huis dus gebarricadeerd zal worden.

Opeens is de priester er weer. Die beschuldigt Oswald van het ontheiligen van religieuze voorwerpen. Hij bedoelt er de wijwaterkwast mee.
Zeg dat je er de ratten mee afschrikte en de priester beschuldigt Oswald van tovenarij. Alleen God kan de plaag wegnemen.


Vlucht uit Wippra  

Even later zie je Oswald weer aan zijn tafel. Hij schrijft aan zijn leermeester. Hij weet nu dat zijn theorie geen gehoor zal vinden in Wippra en vraagt zijn leermeester zijn theorie te onderzoeken. Zijn leermeester is een gerespecteerd man en zal het volk vast kunnen overtuigen.

Als de brief klaar is, hoort Oswald de stem van de priester.
Kijk uit het raam. De stadswacht is naar hem op zoek om hem te arresteren.
Pak eerst de tas en dan de brief (letter).
Open het raam en snij het bedlaken in repen om er een touw (rope) van te maken.
Hang het touw uit het raam en klim het raam uit.

Oswald komt in een buurt terecht met veel troep op straat.
Haal de rommel voor het kelderraam weg en ga de kelder in.
Bekijk alles wat daar staat.
Daarna is er vlak boven de grote pot iets te zien. Bekijk wat het is.
Iemand heeft zich daar verstopt.
Praat met Susanne. Haar ouders zijn op weg naar de markt aan de pest overleden en ze is nu alleen. Ze heeft een tante en een oom in het stadje Alterode.
Oswald moet die richting op en wil Susanne wel meenemen.

Als ze de volgende ochtend wakker zijn, praat je even met Susanne.
Kijk uit het raam.
Bekijk de grafdelver. Hij laadt lijken op zijn kar om ze buiten de stad te brengen.
Gebruik de pijl naar links. Oswald kan de kelder niet uit, omdat hij herkend kan worden.

Pak de vuile lap (rag) naast het raam en gebruik de pijl naar rechts.
Doe de lap om Oswald heen en praat met Susanne (I have a plan). Ze moeten iets vinden om zwarte vlekjes mee te maken. Dan lijkt het alsof ze de pest hebben en zullen ze door de bewakers met rust gelaten worden.
Susanne heeft een armband bij zich en een vuursteen aan een leren touwtje.

Haal met het mes wat stukjes hout (wood shavings) af van de houtblokken en doe die in de grote pot.
Vraag Susanne het hout aan te steken.
Pak roet (some soot) uit de kom als het vuurtje uit is. Het roet blijft vastzitten aan de cursor.
Smeer Susanne ermee in, pak weer wat roet en smeer Oswald ermee in.
Ga het raam uit.

Praat met de grafdelver en vraag of hij je mee wilt nemen. Het maakt niet uit welke reden je geeft.
Na het gesprekje neemt hij Oswald en Susanne mee.
Doe onderweg de oude lap af en Oswald vertelt dat hij op de vlucht is voor de priester.
Als ze verder rijden dan het kerkhof en duidelijk wordt dat de priesters daar liever geen begrafenisceremonies meer uitvoeren, verdien je een prestatie als je zegt dat je geen details hoeft te weten.


Susannes oom en tante  

Even later zijn ze bij het huis van Susannes oom en tante.
Klop aan. Susannes tante durft Oswald geen onderdak te geven. Ze weet dat hij gezocht wordt.
Vraag of ze van mening kan veranderen (Isn't there ... your mind) en doe nog een verzoekje (I have ... request).

Oswald moet eerst Susannes oom helpen die ziek is.
Praat met de man. Hij heeft hoge koorts.
Bekijk, door met het boek op hem te klikken, hoe hij te helpen is. Oswald zal een kruidenthee moeten trekken en wilgenschors moeten gebruiken tegen ontstekingen. Windsels om de kuiten helpen kort tegen hoge koorts.

Ga naar buiten en pluk wat takjes vlierbes (elderberry).
Pak de linnen doek (linen) aan de waslijn en snij een stukje schors (willow bark) van de boom af.
Ga weer naar binnen.
Doe de linnen doek in de emmer water onder het raam en doe de natte doek om de kuiten van de man.
Pak de kookpot (cooking pot) rechtsonder en vul hem met water uit de emmer.
Hang de pot boven het vuur.
Zie dat het water kookt en doe er de vlierbes en wilgenschors bij.
De thee is klaar.

Pak de pot en geef die aan de man.
Praat met hem en zeg dat God Oswald naar hem toestuurde.
NB: Als je een andere keuze maakt, kan het gesprek ertoe leiden dat hij de thee niet drinkt en krijg je geen onderdak. Dat maakt voor de voortgang niets uit.

Praat met Susannes tante. Oswald krijgt onderdak.
Klop de dag erna op de deur om afscheid te nemen.
Er komt bewaking aan om Oswald op te pakken. Hij is door Susannes oom verraden.
Oswald wordt beschuldigd van hekserij, toverkracht, diefstal en samenzwering met de duivel.


Vonnis  

Oswald wordt naar het plein in Wippra gebracht waar de burgemeester is met getuigen.
De aanklager is Johann Krafft. Het is woord tegen woord en Oswald moet een verdediger kiezen.
Let op: Het lot van Oswald is afhankelijk van de antwoorden die je geeft en de getuigen die je voor hem laat spreken.

- Als je de gravin kiest, doet ze een goed woordje voor Oswald.
De priester maakt bezwaar en Oswald zegt dan dat de plaag niet Gods straf is. Hij moet daarna zeggen of hij nonsens verkoopt of achter zijn theorie blijft staan.
Blijf achter je theorie staan (prestatie), maar dan krijgt Oswald wel de doodstraf. De leermeester krijgt Oswalds brief nooit.

- Als je de zusters van het klooster kiest, zal Agathe in Oswalds voordeel getuigen.
Over de gestolen wijwaterkwast zegt ze dat hij in Gods geest handelde.
Sta achter je theorie en Oswald krijgt de doodstraf. De brief wordt dan nooit verstuurd.

- Als je de stadswacht kiest, zegt hij dat Oswald geen toverspreuk uitsprak, toen hij de ratten besprenkelde met azijn.
Oswald moet weer kiezen of hij achter zijn theorie blijft staan.

- Kies je de molenaar als getuige voor Oswald, dan zegt de molenaar dat Oswald zijn knecht gered heeft.
De priester zegt dan dat Oswald druk op de molenaar uitoefende met ketterse argumenten. De priester kiest dan de grafdelver als getuige tegen Oswald.
Maar Oswald mag dan wel een andere getuige kiezen.

NB: Als Oswald de wond met water had schoongemaakt i.p.v. met wijn, is Otto gestorven. Dan vertelt de molenaar dat hij gedwongen werd een gulden af te staan voor zijn knecht en dat Oswald een stelling van Luther aanhaalde. Oswald krijgt de doodstraf.

De enige mogelijkheid om aan de doodstraf te ontkomen, is niet achter de theorie te blijven staan, maar te verklaren dat het onzin is wat Oswald zei. In dit geval lees je hoe het verder met hem gaat: Hij blijft nog een jaar in het kloosterziekenhuis werken, tot hij zelf de pest krijgt.

Nawoord
In geen enkel geval komt Oswalds brief aan bij zijn leermeester.
Hierna lees je hoe de oorzaak van de pest ontdekt werd in 1894 door Alexandre Yersin: de bacteriële infectie werd door ratten overgedragen op mensen door vlooien.



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.