OVERCLOCKED

A History of Violence



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: Lighthouse Interactive/2008
Ontwerper: Mathias Ganteföhr en Tobias Schachte, House of Tales

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Hoofdstuk 1: Gebroken glas  Zondagochtend 11 nov. 2007MiddagAvond
Hoofdstuk 2: Wonden  Maandagochtend 12 nov. 2007MiddagAvond
Hoofdstuk 3: Vijanden  Dinsdagochtend 13 nov. 2007MiddagAvond
Hoofdstuk 4: Gezonken  Woensdagochtend 14 nov. 2007MiddagAvond
Hoofdstuk 5: Verloren  Donderdagochtend 15 nov. 2007MiddagAvond
                                      Vrijdagochtend 16 nov. 2007



Intro

Een oog knippert. Een stem mijmert over wat er gebeurt als leven vernietigd wordt, zomaar in een oogwenk. Het ondenkbare gebeurt.

Een jonge vrouw rent in haar ondergoed door de stromende regen. Midden op straat blijft ze schreeuwend staan en schiet met het pistool, dat ze in haar hand heeft, in de lucht. Ze is met bloed bevlekt.

Een man ligt aangekleed op bed. Hij wordt wakker, gaat rechtop zitten en wrijft zich vermoeid in zijn ogen.




H o o f d s t u k    1:    G e b r o k e n    g l a s


Zondagochtend, 11 november 2007  

Skyline Hotel, New York
De man staat op en loopt naar het antwoordapparaat op het bureau.
Klik (hand-icoon) op het antwoordapparaat en klik daarna op het oor-icoon. Er staan 2 berichten op. De eerste is van detective Moretti van de NYPD (New York Police Department). Hij zegt dat ze die ochtend weer een nieuw geval ontdekt hebben. Hij vraagt Dave om hem op Staten Island te ontmoeten.

Klik nogmaals op het antwoordapparaat. De tweede beller heeft niets ingesproken en Dave vraagt zich af wie dat geweest kan zijn.

Bekijk het bureau (vergrootglaasje) van dichtbij en raap een hypnotiserende slinger (pendulum) en een PDA (Persoonlijke Digitale Assistent) op.
Beide voorwerpen gaan naar de inventarisbalk aan de onderkant van je scherm.

Klik in de inventaris op de PDA en vervolgens op het "kijk"-icoon. De PDA is niet alleen maar een GSM met internetfuncties. Dave vertelt dat hij de PDA voornamelijk gebruikt in zijn sessies met patienten, maar ook om aantekeningen voor zichzelf in te spreken. Hij spreekt dan ook meteen een boodschap in.
Klik nogmaals op de PDA en ditmaal op het "gebruik"-icoon. De PDA opent dan groot in je scherm.
Je ziet 3 telefoonnummers: United Bank Trust, Kim McNamara (Dave's echtgenote) en Terry Ingram (advocaat).

Klik op de naam Kim McNamara en klik aansluitend op het gele telefoon-icoon onderaan op de PDA. Dave belt zijn vrouw op om te zeggen dat hij goed is aangekomen. Ze reageert nogal koel en wil niet praten.
Open de Pda weer en bel ditmaal Terry Ingram op. Ingram heeft nu geen tijd voor Dave.
N.B.: Kim en Ingram beantwoorden de telefoon uitsluitend, als je hen vanuit je hotelkamer opbelt. Maak er een gewoonte van dit elke ochtend te doen.

Open je PDA. Klik bovenin, naast het telefoon-icoon, op het cassettebandje-icoon (audioclips).
Nu zie je, op het schermpje, een mapje waar "journal"(dagboek) onder staat. Klik erop.
Het mapje opent en je ziet nu een mapje met een pijl, waarmee je naar het vorige scherm kunt gaan. En een mapje waaronder "november 11th 2007" staat. Klik hierop.
Het mapje opent en weer zie je een mapje-met-pijl om terug te gaan, maar ditmaal ook een geluidsbestandje waar "morning" onder staat. Klik op dit geluidsbestandje en klik daarna onderaan op het gele driehoekige knopje "playback". Je hoort nu de tekst die Dave zo-even insprak.
Stop de PDA weer in je inventaris, door middenonder op het "afsluiten"-knopje te klikken.

In je inventaris zie je ook nog Dave's portefeuille. Klik erop en er komt een creditcard uit.

Kijk rond in de kamer. Door overal op te klikken en te bekijken, krijg je een hoop achtergrondinformatie en meer inzicht in het verhaal.
Denk na over het bed en Dave hoopt dat hij de komende nachten meer slaap krijgt. Hij heeft last van nachtmerries.
Bekijk de koffer naast het bed. Dave ontdekt, dat hij vergeten is zijn regenjas in te pakken.

Klik op de pijl, die aan de rechterkant van de kamer verschijnt. Je kunt nu het zitgedeelte van de hotelkamer bekijken. Op de salontafel ligt een brief van Kim's dokter, die 5200 dollar vraagt.
De balkondeuren willen niet open, waarschijnlijk vanwege een kapotte airconditioning.

Klik op de pijl aan de onderkant van de kamer. Nu kun je de krant pakken, die op het dressoir ligt. Er staan alleen berichten over oorlog en rampen in. Dave heeft er geen zin meer in.
Raap het kleingeld (small change) op, dat midden op het dressoir ligt.
Verlaat dan de hotelkamer door de deur bij het dressoir.


Hotellobby
Loop naar de receptionist en praat met hem. David boekt voor een week, maar mompelt dat hij misschien wel nooit meer teruggaat. Er zit hem duidelijk iets dwars.

Klik op het vraagteken om meer informatie te krijgen. Praat over alle onderwerpen.
Je krijgt te horen dat naast het hotel een pinautomaat te vinden is.
De bar van het hotel is tot 11 uur open daarna kan Dave voor een drankje naar de "Nighthawk", een bar met een bedenkelijke reputatie, vlakbij het hotel.
Om naar het ziekenhuis op Staten Island te komen, kan Dave het beste de veerboot (ferry) in het zuiden van Manhattan nemen, hoewel dat geen pretje zal zijn met dit stormachtige weer. De storm houdt al een week aan en de Brooklyn Bridge is inmiddels afgesloten voor verkeer.
Uiteindelijk krijgt David ook een plattegrond (map) van de stad.
Beëindig het geprek met receptionist Flynn.
Nu kun je het hotel verlaten.


Rivington Street
Als David op het trottoir staat, komt een krant aanwaaien. Hij vangt hem op en leest hem. Het aantal gewelddadige delicten, waarbij jongeren betrokken zijn, is dramatisch gestegen dit jaar. Klik recht onderaan op de krant om hem weg te gooien.

Kijk om je heen. Rechts van de hotelingang zie je een pinautomaat (ATM) in de muur. Ga er naar toe. Haal je creditkaart uit de inventaris (use) en klik ermee op de automaat. Hij weigert geld uit te spuwen. Dave vermoedt dat de automaat kapot is.

Rechts van de pinautomaat, kun je naar Central Park, maar David wil dit nu nog niet. Ga terug naar links, naar de ingang van het hotel.
Links van hde ingang zie je een winkel (shop) en daarnaast de Nighthawk bar.
Steek de straat over en ga naar de "Ferry pier", de plek waar de veerboot ligt.


Pier
Op de pier aangekomen, ziet Dave dat de veerboot er niet is. Hij wil met de twee mannen praten die aan het eind van de aanlegsteiger staan. Loop er dus naar toe.
Spreek de man met de lange donkere jas aan. De man heeft geen zin in een praatje. Als hij zich omdraait, schrikt hij even, alsof hij David kent. Hij zegt dat hij David verwisselde met iemand anders en loopt dan snel weg.

Spreek de andere man aan. Hij hoest en is een beetje knorrig. Hij meldt dat de veerboot veilig is, als je kunt zwemmen! Beëindig het gesprek.

Verlaat de aanlegsteiger en loop terug naar de straat.
Klik op de witte pijl die naar de overkant van de straat gaat (linksonder). Je krijgt nu een totaaloverzicht van de straat te zien.
Aan de linkerkant, net achter de vrouw die daar op het trottoir staat, zie je een panoramakijker. Je kun er wat kleingeld in stoppen en het uitzicht bewonderen.
Aan de rechterkant is een bushalte. Bekijk hier de poster! Het is een reclameposter voor de makers van dit spel.
Links achteraan zie je het gebouw van de veerdienst.
Klik op de ingang (ferry building entrance) helemaal achteraan. David gaat automatisch met de veerboot naar het ziekenhuis op Staten Island.


Psychiatrisch ziekenhuis
Na een rustig ritje arriveert David voor de poort van het psychiatrisch ziekenhuis (mental hospital). Loop dichterbij.
Links van de poort zie je een intercom. Gebruik hem.
Als David zegt dat hij een afspraak heeft met dr. Young, gaat de poort open.

Op het terrein bij de poort staat de man met de rode jas, die David op de steiger sprak.
Loop naar de verpleegster die bovenaan de trap bij de ingang staat.
Ze begeleidt David mee naar binnen en laat hem in de hal wachten, terwijl ze zelf dr. Young gaat halen.

Loop verder de hal in. Tussen de twee trappen zie je een glazen kantoortje.
David hoort de stem van dr Young, die hem roept. Loop de gang aan de rechterkant in.
Maak kennis met dr. Young, die het overduidelijk niet leuk vindt dat een traumaspecialist uit Washington even de zaken komt regelen hier. Zuster Tamara gaat weer aan het werk en je kunt met dr. Young praten.
Maar ook Young neemt snel afscheid en laat David alleen in de gang achter.


Detective Moretti
Terwijl je op detective Moretti wacht, met wie je hier hebt afgesproken, kun je door de observatieraampjes van de cellen kijken. Loop dan verder door de gang.
Als Moretti arriveert, stelt David zich voor.
Moretti wil liever in de hal praten. Loop hem dus achterna. Hij staat bij de ingang op je te wachten.

Moretti vertelt je dat dit alles van hogerhand top secret is verklaard. David mag er dus met niemand over spreken.
Men heeft de afgelopen dagen 5 jongen mensen op straat gevonden. In paniek, met geheugenverlies en allevijf in het bezit van eenzelfde merk pistool. Moretti heeft in 25 jaar dienst al heel wat zaken gezien. Maar het vreemde aan deze zaak zijn de overeenkomsten. De 5 mensen zijn geen individuele gevallen.
Hij belooft David zijn telefoonnummer te faxen, zodat hij gebeld kan worden. Neem afscheid.


Dr. Young
Loop het glazen kantoortje (cockpit) tussen de twee trappen in en praat met dr. Young.
Je krijgt te horen, dat het Staten Island Ziekenhuis gesloten zal worden. De vijf jonge mensen zijn de laatste patienten.
Ze hebben geheugenverlies en doen niets anders dan van tijd tot tijd jammeren. Dr. Young heeft hen alleen wat kalmerends gegeven en verder mag hij zich op bevel met niets bemoeien. Hij weigert dan ook een opinie te geven.
Hij geeft David het dossier van de vijf patienten (file).

Als David vraagt of hij de patienten in hun cel kan bezoeken, krijgt hij van zuster Tamara een alarm pager en de sleutel van de cellen.
Kijk nog even rond in het kantoortje. Rechts achteraan staat een medicijnkast met glazen deuren. Onderzoek hem. Hij blijkt afgesloten te zijn.
Verlaat dan het kantoortje.


Patienten
Bekijk om te beginnen even het dossier (file) in je inventaris.
Je leest dat een van de patienten bij zijn opname voortdurend het woord "delete" herhaalde.
Een andere patient is apatisch, afgewisseld met agressieve neigingen.
Verder leiden ze allemaal aan totaal geheugenverlies.

Loop daarna de rechter gang in en ga cel 1 (aan de rechterkant) in.
De jongen hier ligt te huilen en roept plotseling "ze komen eraan". Dan zakt hij weer weg.
In cel 2 ligt een meisje. Ze huilt en geeft verder geen reactie.
In cel 3 zit een jongen rechtop op het bed. Maar hij reageert niet als David iets tegen hem zegt.
In cel 4 zit het meisje dat die ochtend vlakbij het hotel werd gevonden. Ze staart voor zich uit en zegt niets.
De jongen die midden in cel 5 staat, ademt zwaar en heeft een agressieve uitstraling. David besluit de cel snel te verlaten.

David loopt terug naar de hal en gaat op de trappen zitten om het dossier te bestuderen. Intussen wordt het middag.




Middag 

Dr. Young
Loop het glazen kantoortje in en spreek dr. Young aan.
Hij zegt dat hij gehoord heeft van David's behandelmethode, maar dat hij er zelf absoluut niet in gelooft. Ook confronteert hij David met diens ontslag uit het leger, vanwege "instabiliteit".
Verlaat het kantoortje weer.

Loop naar de gang met cellen en rechts boven in beeld verschijnt even je PDA-icooon. Dit betekent dat iemand je een bericht heeft gestuurd.
Haal je PDA tevoorschijn en je ziet dat je het telefoonnummer van Moretti hebt gekregen.
Dave wil niet binnen telefoneren, waar iedereen hem kan horen.

Buiten
Loop dus naar buiten en bel Moretti dan op.
Dave merkt op dat een van de patienten steeds het woord "delete" zei. Moretti heeft ook geen idee waar dit vandaan komt. Het hoort niet bij een sekte of straattaal. Dave krijgt een idee en wil de jongen met het woord confronteren.

Als je wilt, kun je even de binnenplaats oplopen en met de man in het rode jasje praten.
Het is inderdaad de man die je op de steiger ontmoette en hij hoest nog steeds. Hij heeft dit bewakingsbaantje via het arbeidbureau gekregen en moet de boel 12 uur per dag bewaken. Dus blijft hij hier in de regen bij de poort staan.
Ga terug naar binnen.




Avond  

Verpleegsterskamer
Ga de gang links van het glazen kantoor in.
De deur die je hier aan de rechterkant ziet, voert naar de verpleegsterskamer (nursing station). Ga naar binnen en praat met zuster Tamara.
Ze is onvriendelijk en heeft geen plezier in haar werk. Dr. Young is inmiddels naar huis en zuster Tamara heeft nachtdienst. Ze is bezig met de medicijnen voor de patienten. David vraagt haar of ze de patienten voorlopig géén medicijnen wil geven, ook de patient in cel 5 niet.

Op het kastje aan de rechterkant zie je pen en papier liggen. Raap ze op en verlaat de verpleegsterskamer.


Patient 1
Loop naar de gang rechts van het glazen kantoor en ga cel 1 in.
Spreek de patient aan en klik op het slinger-icoon (pendulum).
David haalt het papier uit zijn zak en schrijft het woord "delete" erop. Hij laat het de jongen lezen en hypnotiseert hem daarna.

Flashback patient cel 1: November 10, 2007 - nacht.
Je krijgt je eerste flashback te zien en speelt nu verder als patient 1.
De jongen is in een vierkante ruimte met grote ventilatieroosters in de muren. Voor hem is een groot rond gat, een soort schacht, in de vloer. Hij heeft een koevoet (crowbar) en een pistool bij zich. Hij ziet voetstappen en wil daar weg.

Bekijk de schacht (tunnel) in de vloer. Hij leidt naar een ventilator. De jongen wil beslist niet in de tunnel afdalen.
Gebruik je koevoet op het rooster achter de jongen. Wrik rechts, links en weer rechts.
Het rooster en de koevoet vallen in de schacht.

Loop door het gat naar buiten.
De jongen vertelt dat een man achter hem aan zit. Hij moet over het hoge hekwerk zien te geraken.
Links zie je drie vaten. Probeer het bovenste vat dichter bij de omheining te schuiven. Dat lukt niet. Het vat is, zo te horen, gevuld met een vloeistof.

Loop naar de onderkant van je scherm, haal je pistool tevoorschijn en schiet op het vat. Het vat loopt leeg.
Rechtsklik om je pistool weg te stoppen en loop dan naar het vat. Nu kun je het bovenste vat op de grond duwen. Duw het daarna tegen het hekwerk en klim eroverheen.

Als hij even later in een rubber bootje dobbert, komt een politie-helicopter overvliegen, die hem oppikt en naar het ziekenhuis brengt.


Heden - kliniek
Voor een eerste gesprek/herinnering is dit wel voldoende. Verlaat de cel van patient 1.
Loop even naar de verpleegstersruimte. David vertelt haar dat hij contact heeft gekregen met patient 1. Tamara heeft deze patient nooit iets horen zeggen wat te maken had met een bunker en een hekwerk.
Neem afscheid van haar en verlaat de kamer.

Verlaat de kliniek. David krijgt nu een SMS-je.
Open je PDA en klik bovenaan rechts op het envelop-icoon.
Je ziet dat een boodschap van Kim McNamara in staat. Klik op de boodschap en daarna links onder op het envelopje. Kim heeft naar David's hotel gebeld.

Praat nog even met de bewaker buiten, die ook op het punt staat om naar huis te gaan. Hij heet Stuart Miller.

Loop daarna door de poort en naar de weg. Ga hier rechts naar de veerboot (ferry).
Op de kade aangekomen kun je rechts onderaan in beeld op een deur-icoon klikken om naar Rivington Street te gaan.


Skyline hotel
Loop vervolgens het hotel in en neem de lift (elevator) naar David's kamer.
Loop naar de telefoon/antwoordapparaat en luister je berichten af. David's vrouw Kim heeft inderdaad een boodschap achtergelaten. Ze wil een scheiding. David hoeft niet meer terug te komen en mag haar ook niet meer opbellen. Haar advokaat regelt de zaken verder.
David pakt gefrustreerd de telefoon en smijt hem tegen de spiegel.

Open je PDA en bel advocaat Terry Ingram op.
Hij heeft die middag geluncht met Kim en was nu op weg naar haar om nog wat te gaan drinken. Hij wil wel met Kim praten om haar op andere gedachten te brengen, zegt hij. David mag hem morgenochtend even bellen.

Klik op het bed om te gaan slapen. David zegt dat hij eerst iets stevigs te drinken nodig heeft.
Verlaat de kamer en het hotel.


Nighthawk bar
Loop naar links en ga de Nighthawk bar in.
Ga op een barkruk zitten en knoop een praatje met de barman aan. Hij heeft zo zijn eigen gedachtes over de jeugd van tegenwoordig. Negeer de dronken man aan het andere einde van de bar, een vietnam veteraan die Ryker heet.
Drink een aantal glazen whiskey en verlaat de bar weer.


Skyline hotel
Loop terug naar het hotel en praat even met de receptionist.
David bedankt hem voor de tip over de Nighthawk.

Neem de lift naar David's hotelkamer.
Ga naar de slaapkamer en klik op het bed om te gaan slapen.
David spreekt uit zichzelf eerst nog even een samenvatting van de dag in, op zijn PDA. Hij vermeldt ook dat het vandaag de "verjaardag van het ongeluk" is en dat het heel ongelukkig uitkomt dat hij nu niet thuis is.




H o o f d s t u k    2:    W o u n d s


Maandagochtend, 12 november 2007.  

Skyline Hotel, New York
Klik op de spiegel die David de avond ervoor kapot maakte. David denkt dat hij het beter zelf even tegen Flynn kan zeggen. Het zou nogal genant zijn als de roomservice het zou ontdekken.

Probeer Kim en Terry Ingram te bellen met je PDA.
Kim neemt wel op, maar wil absoluut nergens met over Dave praten. Ze hangt gewoon weer op.
Ingram heeft ondanks zijn belofte nu geen tijd om met David te praten. Je mag het 's avonds nog een keer proberen.

Verlaat de kamer en ga naar de receptie om te vertellen wat er met de spiegel en de telefoon is gebeurd. Flynn toont alle begrip en belooft de telefoon te vervangen.
Verlaat dan het hotel.

Op straat komt de dronken Ryder op op David af. Hij gooit met een fles en David besluit maar even terug het hotel in te gaan.
Praat met de receptionist. Die biedt aan om de politie te bellen, maar David vindt dat onnodig.
Verlaat het hotel weer.
Ryder is verdwenen en je kunt nu naar de pier gaan en de veerboot naar de kliniek nemen.


Psychiatrisch ziekenhuis
Als David het terrein van de kliniek opwandelt, komt Tamara Farebanks net naar buiten. Er is iets gebeurd die nacht, maar ze wil er niet over praten en loopt weg.

Ga naar binnen en loop het glazen kantoor in om met dr. Young te praten. Hij vertelt dat Tamara bijna gewurgd werd door patient 5. Hij vindt dat de medicatie hervat moet worden, maar Dave houdt het af.

Patient 5
Verlaat het kantoor en loop naar rechts. Ga cel 5 in.
De jongen wordt agressief en dreigt Dave te vermoorden. Als je niets onderneemt, zal Dave net op tijd de cel kunnen verlaten.
N.B.: Als je bij de jongen bent, kun je na zijn dreigement, ook supersnel de alarm-pager activeren in je inventaris. Dr. Young zal dan binnenkomen en de jongen een verdovingsspuit toedienen.


Patient 1
Ga cel 1 in in om de therapie met deze patient te hervatten.
De jongen zit verdwaasd voor zich uit te staren en reageert niet op de hypnotiserende slinger. David heeft iets nodig waarmee hij tot de jongen kan doordringen.

Haal je PDA tevoorschijn. Klik op het audio-icoon en daarna op het "cel 1" mapje.
Klik dan op het mapje dat over de vorige flashback gaat: "11.10.2007" (november 10, 2007).

N.B.: In de Duitse versie van het spel, staat hier 10.11.2007, dus 10 november 2007.

Kik daarna op mapje "night" (nacht).
Klik daarna op het geluidsbestandje "part 1".
Klik tenslotte op de gele afspeelknop (playback), links onderaan op de PDA.

N.B.: Als je niet het hele bestand wilt beluisteren, kun je tweemaal op de ESC toets klikken.

Als je het bestandje beluisterd hebt, sluit je de PDA, door op de ronde knop midden onder te klikken. David zegt altijd "Hmmmm", als je het juiste bestand afspeelde. Dit is een handig hulpmiddeltje.
Klik daarna op patient 1 en gebruik de slinger om hem onder hypnose te brengen.


Flashback patient cel 1: November 10, 2007 - avond.
Ditmaal staat de jongen in een donkere metalen tunnel. Voor hem zijn trappen. Hij zegt dat uit het bos komt. Hij hoort weer die geluiden en wil weg.

Loop naar voren, de trappen af.
Loop verder tot je voor een bakstenen muur staat.
Haal je pistool uit de inventaris en schiet net zolang op de muur, tot je aan de onderkant een gat hebt gemaakt, dat groot genoeg is om doorheen te kruipen.
Rechtsklik tweemaal om je pistool weg te stoppen.
Klik op de muur en raap een baksteen (brick) op.
Kruip dan door het gat.

Op de kruising zie je een deur. Probeer hem open te maken. Dat lukt niet omdat de deur met een codeslot is afgesloten.
Loop de rechter gang in.

Aan het einde van de gang is een grote ventilator.
Links van de ventilator is een massieve ijzeren deur. Ook deze deur kun je niet openen.
Haal de baksteen uit je inventaris en gebruik hem om de ventilator te blokkeren.
Nu kun je verder lopen.

Draai je om in de tunnel. Haal het pistool uit je inventaris en schiet de baksteen uit de ventilator. Dit zal de achtervolgers even tegenhouden.
Draai je weer om en klim de metalen ladder op, aan het einde van de gang.
Voor hij omkhoog klimt, raapt de jongen nog een koevoet (crowbar) op.
De flashback eindigt.


Heden - patient 3
Verlaat de jongen in cel 1 en loop naar cel 3. Als je hier binnenstapt, krijg je op je PDA een boodschap van detective Moretti.
Open je PDA, klik op het envelopje-icoon en open de boodschap. Moretti laat weten, dat ze kleding van de patient in cel 3 hebben gevonden. Er stond een logo op van een radiostation, dat uitzendt op 108 Mhz FM.

Dat is goed nieuws. Misschien dat Dave met behulp van deze radiozender, de apatische jongen kan "bereiken".

Verlaat de cel en ga naar het glazen kantoor.
Op het bureau van de dokter zie je een kleine transistorradio staan. Je mag hem niet meenemen van dr. Young.

Verlaat het glazen kantoor en loop even naar buiten.
Gebruik de alarm-pager in je inventaris en ga dan weer naar binnen. Dr. Young is op weg naar de cellen. Je kunt nu zijn kantoor ingaan en de radio lenen.

Ga naar cel 3. Onderweg komt Dave dr. Young tegen, die niet zo blij is met het valse alarm.
Ga cel 3 in en zet de radio op het tafeltje.
Klik op de radio en kies voor het turn-icoon. Nu kun je in de close-up de zender op de juiste frequntie zetten, namelijk 108 MHz. Zet het rode streepje precies onder de 1 van 108. Klik dan op het V-tje.
De jongen herkent de zender en David kan hem helpen zijn laatste herinnering te herbeleven.


Flashback patient cel 3: November 10, 2007 - nacht.
De jongen staat in een soortgelijke tunnel als de patient in cel 1.
Hij heeft een pistool (handgun), een briefje met een code, een zaklamp (torch) en een sleutel bij zich.
Hij wil daar weg.

Maak je zaklamp aan, door op het "push"-icoon met het rode bolletje te klikken.
Je ziet de jongen met de zaklamp in zijn handen staan en het licht van de zaklamp volgt nu je cursor!
Loop naar de onderkant van je scherm, de gang in. Aan het einde van de gang is een afgesloten deur. Rechts naast de deur is een paneeltje met een cijferslot. Zoek de vergrootglascursor en klik om het slot van dichtbij te kunnen zien.

De jongen weet de code niet, maar hij heeft wel een briefje bij zich.
Hierop staat geschreven "10 ? 2" en daaronder "- + : x".
Vervang het vraagteken steeds door een symbool en je krijgt 4 sommetjes:
10-2, 10+2, 10:2 en 10x2.
De uitkomst van deze sommetjes is de code voor het cijferslot: 8   12   5   20.

De bedoeling is, dat je na elk getal op de vierkante "enter"-toets, rechts onderaan op het paneeltje duwt.
- Duw op 8, dan op "enter" en het bovenste lampje brandt.
- Duw op 12, dan op "enter" en ook het tweede lampje brandt.
- Duw op 5, dan op "enter" en ook het derde lampje brandt.
- Duw op 20, dan op "enter" en alleen het onderste rode lampje brandt.
De deur is nu open.

Verlaat de close-up en klik op de deur om hem te openen.
Ga door de deur en je ziet dat je in de ventilatorschacht staat.
Haal je je pistool tevoorschijn. Gebruik het pistool om de roterende ventilatorbladen te blokkeren. Kruip dan door de ventilator.
Loop verder naar de ladder en klim omhoog.

De jongen zegt dat iemand hem al voor was. Onderaan de ladder heeft hij een koevoet en het rooster gezien.
Ga naar buiten en loop verder naar beneden. Gebruik het vat, dat patient 1 hier al neerzette, om over het hekwerk te klimmen.
De flashback eindigt.


Heden
David vindt dat hij nog even verder met de jongen kan gaan.
Laat de jongen de zojuist opgenomen herinnering horen.
Open je PDA en activeer geluidsbestand "cell 3 - 11.10.2007 - night - part 1".

Gebruik na het beluisteren de slinger, om de jongen onder hypnose te brengen. Wat deed hij voordat hij in die tunnel belandde?


Flashback patient cel 3: November 10, 2007 - avond.
De jongen staat in een oude vervallen keuken. Hij mist iets. Er komt nog iemand de keuken in, die zegt dat de jongen raar doet en uit zijn buurt moet blijven. Dan loopt hij weer weg.
De jongen zegt dat hij moet controleren of de sleutel er nog is en dat hij daarna daar weg wil.
In zijn inventaris zie je een pistool (handgun) en het briefje met de deurcode.

Bekijk de keukenkast van dichtbij. Open de lade en haal er een zaklamp (torch) uit.
Verlaat dan de keuken door de rechter deur (naast het aanrecht).

In de gang loop je naar de onderkant van je scherm.
Je ziet nu links onderaan de deur naar "Ray's kamer". Ga naar binnen.
Op de tafel ligt een sleutel (key). Raap hem op. De jongen merkt op dat de sleutel er dus nog is. Dit is zijn kamer en hij heet Ray!
Verlaat de kamer weer.

Loop omhoog door de gang en ga door de bruine deur (main square) naar buiten.
Ray staat voor een barak aan een groot plein met legerjeeps. In het midden van het plein zie je de ingang van een grote schacht. Bekijk hem van dichtbij. Het is een waterput.

Loop over het paadje naar linksonder.
Je ziet nu twee gebouwen. Het gebouw met het bolle dak is een wapendepot en het lage gebouw op de achtergrond is de gevangenis (jail).
Loop naar de gevangenisbarak en open de deur met de sleutel.
Rechtsklik om de sleutel weg te stoppen en ga dan naar binnen.

Ray zegt dat hij hier iemand heeft opgesloten.
Loop door de kamer een gang in. Aan het einde zie je een gesloten celdeur.
Maak hem open met dezelfde sleutel, die je voor de ingang gebruikte.
Ga naar binnen.

De cel is leeg.
Loop naar de achterste muur en bekijk het ventilatiekanaal. Ray ziet dat de gevangene het rooster eraf geschroefd heeft en zo ontsnapt is.
Kruip ook door het gat en Ray komt uit in de tunnel, waar zijn eerste flashback begon.
Deze flashback eindigt.


Heden
David is voorlopig even klaar met Ray.
Verlaat cel 3. Op de gang staat dr. Young, die aan de deur heeft staan luisteren en net doet of hij bezorgd is voor David's veiligheid, nu de patienten geen medicijnen meer krijgen.
David stelt hem gerust en loopt daarna naar buiten.




Middag  

Kliniek
Als je voor de ingang van het gebouw staat, bel je detective Moretti op.
David vraagt om een paar handboeien. Moretti zegt dat hij ze bij de receptie van het hotel zal achterlaten.
Verlaat de kliniek en ga met het veerpont terug naar de stad.


Skyline hotel
Loop het hotel in en vraag aan receptionist Flynn of er iets voor je is afgegeven. David krijgt zijn handboeien (handcuffs).
Verlaat het hotel en ga terug naar de kliniek.


Kliniek - Patient 5
Loop de kliniek in en ga naar cel 5.
Stap naar binnen en gebruik de handboeien op de jongen.
Praat dan met hem. David hypnotiseert de jongen en er volgt een flashback.


Flashback patient cel 5: November 10, 2007 - nacht.
De jongen wil van iemand ontsnappen. Hij is in een oude legeropslagplaats en staat voor een open loods met vaten. Rechts is de weg naar de hoofdingang.
Hij heeft alleen een mes (knife) in zijn bezit.

Loop naar de hoofdingang (main gate). Klik op de grote metalen poort. Hij is afgesloten met een ketting (chain). De jongen wil hem op de een of andere manier open breken.

Loop terug naar de brandstofopslagplaats (fuel dump).
Midden op het verlichte deel van het pad, zie je een leeg vat (barrel) staan, dat aanklikbaar is.
Rol het vat naar de grote poort.
Bekijk het vat dan van dichtbij. Bekijk het vulgat bovenop het lege vat. De jongen zegt dat ze hem niet te pakken krijgen en dat hij de hele zaak gaat opblazen.
Verlaat de close-up.

Links van de grote poort, zie je een schuifdeur (sliding door). Ga naar binnen. In dit kleine kamertje kun je een lege jerrycan oprapen.

Loop daarna terug naar de brandstofopslagplaats (fuel dump).
Loop de open loods in.
Middenachter verschijnt je vergrootglas-cursor. Ga kijken en de jongen ziet op de grond een oud brandblusapparaat liggen. De slang (tube) die eraan zit, lijkt nog in goede staat te zijn. Snijd hem met je mes eraf.

Loop dan in de loods naar rechts.
Achter de jeep staat een tafel. Links van de tafel staat een werkkarretje. Klik erop en de jongen raapt een startkabel (jumper cable) op.
Bekijk de tafel van dichtbij. Op de tafel staat een lege accu, waar je nu nog niets mee kunt. Maar rechts onder de tafel staan flessen, die wel handig zijn. Raap een fles (bottle) op.
Steel nog het vlaggetje (flag) van de motorkap van de jeep en loop dan terug naar de ingang van de loods.


Loop het pad op, tot je het bovenaanzicht hebt.
Je ziet dan onderaan, links naast het pad, je vergrootglascursor. Klik en de jongen bekijkt het van dichtbij. Het is een oude benzinetank en er zit nog benzine in!
- Schroef de dop (tanklid) van de tank af.
- Stop de slang in de opening.
- Klik dan met de lege jerrycan op de slang en even later heb je een volle jerrycan benzine.

- Vul ook je fles met benzine uit de tank.
- Stop het vlaggetje in de opening van de fles en je hebt een zelfgemaakte benzinebom (molotov coctail).
Nu heb je alleen nog iets nodig om hem aan te steken.

Loop terug naar accu, die op de tafel bij de jeep in de loods staat.
Bevestig de startkabel aan de oude accu.
Klik dan op de losse klemmen en de jongen kijkt of er nog stroom op de accu zit. Het lukt hem om een vonk te maken.
Gebruik daarna je volle fles benzine op de losse klemmen en je doordrenkte lapje vat vlam.
Loop nu naar de grote poort, waar het lege benzinevat voor staat.
Giet de jerrycan leeg in het vat.
Klik dan met je aangestoken benzinebom op het vat en de jongen blaast de hele poort op.
Dit is ook het einde van de flashback.


Heden
David bedankt de jongen en zegt dat hij iemand zal sturen om de handboeien los te maken.
Verlaat dan de cel.

Op de gang krijg je een SMS-je van detective Moretti.
Open je PDA, klik op het envelop-icoon en lees de boodschap, die Moretti om half 5 verzond. Hij wil David even privé spreken en wacht op hem, rond 5 uur, buiten het ziekenhuis.

Loop naar het glazen kantoor. Ga naar binnen en vraag dr. Young om de handboeien te verwijderen. Verlaat het kantoor dan weer en David krijgt een telefoontje van Moretti, die reeds gearriveerd is.

Buiten
Verlaat de kliniek en praat met Moretti, die buiten de poort staat.
Hij meldt dat ze de bloedvlekken op de kleding van de patienten onderzocht hebben. Er werden geen sporen van drugs gevonden, maar wél bleek het bloed van alle patienten veel teveel testosteron te bevatten. Moretti vraagt zich af of dr. Young hiervoor verantwoordelijk is. Hij vraagt David om een oogje op dr. Young te houden.
David vraagt op zijn beurt of Moretti kan uitzoeken wie zijn legerdossiers heeft opgevraagd. Dr. Young lijkt het een en ander over het privéleven van David te weten.

Na het gesprek loopt David achter zuster Tamara aan, het ziekenhuis in.




Avond  

Kliniek
Als David de kliniek binnenstapt, zie hij dr. Young even in gesprek met een man, die meteen weglooopt als hij David ziet. David denkt dat het dezelfde man is, die de vorige dag op de pier ook al schrok en wegliep toen hij David zag. Maar dr. Young zegt dat dit onmogelijk is. De man heet M. Clark en zou een pas gearriveerde vertegenwoordiger van een pharmaceutische firma zijn. David herinnert zich, dat deze firma een poos geleden in een testosteron-schandaal verwikkeld was. Dr. Young zegt dat hij alleen kalmeringsmiddelen gekocht heeft.


Buiten
Loop even naar buiten en praat met bewaker Stuart Miller. Hij heeft de man met wie dr. Young stond te praten nooit eerder hier gezien, maar hij werkt hier ook nog niet zo lang. Neem afscheid.


Cel 3
Ga naar Ray, de patient in cel 3. Klik op hem en David zegt dat hij de jongen dichter bij zijn herinneringen moet brengen. Het was nacht.


Verpleegsterskamer
Ga naar de verpleegsterskamer. Praat met Tamara. David verontschuldigt zich voor het incident van afgelopen nacht en zegt haar dat ze beter uit de buurt van de patienten kan blijven zolang hij met ze werkt en ze niet gedrogeerd zijn.

Tamara legt David uit, waarom dr. Young een hekel aan hem heeft. Dr. Young werkte aan een nieuw medicijn tegen agressie. In de testperiode overleden de twee proefpatienten. Dr. Young's carrière was daarmee afgelopen en hij werd naar Staten Island overgeplaatst. Nu gaat wordt deze kliniek gesloten en de zorg voor zijn laatste patienten wordt aan David overgedragen, een psychiater die van minder kwaliteit is dan hijzelf, vindt dr. Young.

Informeer bij Tamara ook naar Clark. Ze heeft de man niet gezien, maar zegt dat er ieder kwartaal iemand van Dwight Chemicals komt. Aangezien het nu al november is, vindt David het toch vreemd.

Op de kastje rechts zie je een zaklamp liggen. Pak hem weg, als zuster Tamara naar beneden kijkt.
Loop naar de deur. Rechts van de deur zie je een paneeltje met zekeringen voor de verlichting in de cellen. Wacht tot zuster Tamara naar beneden kijkt en duw (push-icoon) om de lichten in de cellen uit te maken. Verlaat dan de kamer.


Patient 3 (Ray)
Ga naar cel 3. Het is donker in de cel. Spreek de jongen aan. Hij is bang dat ze allemaal dood gaan en vraagt om een zaklamp.
Maak de zaklamp in je inventaris aan (push) en klik weer op de jongen. David wil hem een herinnering van een andere patient laten horen.
Open je PDA en activeer geluidsbestand "cell 5 - 11.10.2007 - night - part 1".
Praat met de jongen. David helpt hem herinneren dat hij in de keuken was. Wat gebeurde daarvoor?

Flashback patient cel 3: November 10, 2007 - namiddag.
Ray staat in zijn kamer. Op tafel zie je de sleutel liggen die hij in de eerdere flashback ging halen. In zijn inventaris heeft hij een pistool. Een donkerharig meisje komt binnen. Ze zegt dat er een andere jongen overstuur is en vraagt of Ray hem kan gaan troosten en helpen. Ray heeft er niet veel zin in. Dan geeft ze hem het dagboek (diary) van de huilende jongen en loopt weg.

Bekijk het dagboek in je inventaris.
De jongen is duidelijk helemaal in de war. Hij schrijft over bloed, over willen doden en een hert gedood hebben, over gangen en tunnels met bloed, over de anderen en de mensen die hem willen vermoorden. Hij wil weg en eindigt met steeds opnieuw "delete" te schrijven.
Dit is dus waarschijnlijk het dagboek van de patient uit cel 1.

Verlaat Ray's kamer en klik op de pijl aan de onderkant van je scherm.
Dan ga je aan de linkerkant Jonathan's kamer in.
Ray laat het dagboek zien. Jonathan wordt kwaad en probeert het dagboek uit de handen van Ray te trekken. Het dagboek scheurt en Jonathan rent met de helft weg.

Verlaat de kamer ook. Op de gang ziet Ray een blonde jongen een kamer ingaan. Hij verbaast zich. Deze jongen kan hier niet zijn, denkt hij.
Ga naar de kamer waar de blonde jongen in ging. Het is Cliff's kamer. Loop naar binnen. Cliff is de jongen uit cel 5.
Cliff werkt Ray meteen weer de kamer uit en wil met rust gelaten worden. Hij is van plan te ontsnappen.

Ray zegt tegen David, dat hij iets van Cliff wilde, maar zich niet meer kan herinneren wat dat was.

Klik op de deur van Cliff's kamer. Je krijgt nu een optie om te luisteren.
Gebruik de luister-optie net zo vaak, tot Ray zegt "He's running around, further away". (hij rent rond, iets verder weg).
Klik dan op de deur-optie om naar binnen te gaan.
Links van de deur hangt een briefje (note) aan de muur. Pak dit zo snel als je kunt.
Ray wordt vervolgens weer buiten de deur gezet. Als hij het briefje heeft, gaat hij naar de keuken om een zaklamp te zoeken en eindigt de flashback.


Heden
Verlaat cel 3 en ga naar de verpleegsterskamer.
Wacht tot zuster Tamara niet kijkt en klik dan op het zekeringenpaneel om de verlichting van de cellen weer aan te maken.
Verlaat dan de kamer en ga naar cel 1.


Patient 1 (Jonathan)
Spreek Jonathan aan. David zegt dat hij wel wat dingen heeft die kunnen helpen. Hij bedoelt de opname die je zo-even in cel 3 gemaakt hebt.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 3 - 11.10.2007 - afternoon - part 1"
Hypnotiseer Jonathan na het beluisteren van de opname.

Flashback patient cel 1: November 10, 2007 - namiddag.
Jonathan ligt op bed te huilen. Het meisje met de donkere haren komt binnen. Ze probeert hem te troosten en zegt dat hij altijd met haar kan komen praten.
Jonathan gooit haar boos zijn dagboek achterna. Hij gelooft dat ze hem net als de anderen gek probeert te maken. Ze raapt het dagboek op en verlaat zijn kamer. Einde van de flashback.


Heden - Patiente 2
David bedankt Jonathan en zegt dat het wel genoeg is.
Verlaat zijn cel en ga aan de overkant cel 2 van het donkerharige meisje in.

Spreek het meisje aan.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 1 - 11.10.2007 - afternoon - part 1"
Dit is de herinnering over het dagboek, die je zo-even van Jonathan hoorde.

Flashback patiente cel 2: November 10, 2007 - nacht.
Het meisje staat boven op een vervallen wachttoren aan de rand van de zee. Ze wil vluchten.
In haar inventaris heeft ze een mes (knife).

Ga het wachthuisje in. Open met behulp van je mes het linker kastje.
Haal de kist met de reddingsboot (lifeboat) uit het kastje.
Het meisje duwt de kist tot vlakbij de reling.
Klik links van de kist op de reling en kies voor het hand-met-touw icoon (tie rope). Het meisje bindt een touw vast aan de reling.
Duw dan de kist over de rand en klik aansluitend op de reling.
Het meisje klimt op de reling en springt naar beneden.
De flashback eindigt, ze kan niet verder vertellen.


Heden - Patient 5 (Cliff)
Verlaat cel 2 en ga naar cel 5 van Cliff. Hij ligt nog vastgebonden.
Laat hem de opname horen die je hebt van Ray (cel 3), toen hij Cliff in de gang zag.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 3 - 11.10.2007 - afternoon - part 2".
Praat daarna met Cliff.

Flashback patient cel 5: November 10, 2007 - namiddag.
Cliff herinnert zich dat hij in zijn kamer was en de code voor de deur op een briefje schreef. Hij plakt het briefje op de wand naast de deur. Hij hoort iemand op de deur kloppen. Hij wil eigenlijk niet open maken, want hij weet wie het is. Hij is kwaad.
De flashback eindigt en David zegt dat hij later wel terugkomt.


Heden - Patient 3 (Ray)
Ga naar cel 3 en laat Ray de opname van Cliff horen.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 5 - 11.10.2007 - afternoon - part 1".

Flashback patient cel 3: November 9, 2007 - nacht.
Ray denkt dat Cliff gevaarlijk is.
Hij is in de keuken. Cliff zit aan tafel, drinkt wijn en laadt zijn pistool. Buiten horen ze het geschreeuw van meisjes.

Ray vraagt zich af wat er aan de hand is, maar Cliff reageert niet. Bekijk de fles wijn op tafel. Hij is nog half vol. Als je hem probeert te pakken, kan Cliff ineens wel praten.

Verlaat de keuken door de linker deur en ga dan omhoog, door de bruine deur naar de binnenplaats (main square). Klik op de pijl linksonder op het pad. Ga dan omhoog naar de gevangenisbarak.
Ray hoort dat het geschreeuw uit de gevangenis komt.
Klik op het derde raam rechts van de deur (barred window). Praat door de tralies met de meisjes. Cliff heeft de meisjes opgesloten omdat ze op elkaar aan het schieten waren. Hij heeft de sleutel in zijn zak.

Ga terug naar de keuken. Praat met Cliff. Hij weigert de sleutel te geven.
Zolang als hij daar zit te drinken kun je niets.

Verlaat de keuken door de linker deur en ga rechts de kamer van Cliff in.
Op het tafeltje naast het stapelbed staat een lege wijnfles (empty wine bottle). Raap hem op.
Tussen de deur en de kast is nu een actieve plek "hide behind door". Klik erop en Ray zegt dat hij Cliff hier kan verrassen, als hij hem zover kan krijgen om naar zijn kamer te gaan.

Ga terug naar de keuken.
Haal de lege wijnfles uit je inventaris. Wacht tot Cliff opzij kijkt en ruil hem voor de halfvolle fles op tafel.

Ga weer naar de kamer van Cliff en verberg je achter de deur.
Ray hoort hoe Cliff naar zijn kamer komt...en dan eindigt de flashback.


Heden - Patient 5 (Cliff)
Verlaat Ray in cel 3 en ga naar Cliff in cel 5.
Laat hem de opname van Ray horen.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 3 - 11.09.2007 - night - part 1".

Flashback patient cel 5: November 9, 2007 - nacht.
Cliff herinnert zich dat Ray hem opwachtte achter de deur. Cliff valt met zijn hoofd tegen de rand van het bed en raakt bewusteloos. Als hij bijkomt zit hij in de cel van de gevangenis.

Kijk naar de ventilatieschacht achteraan in de cel. Achter het rooster ligt een mes. Cliff kan er zo niet bij.
In de cel staat ook een stoel. Trap hem kapot en raap een stoelpoot (chair leg) op.
Gebruik de stoelpoot om het mes (knife) naar je toe te trekken.
Gebruik dan het mes om het rooster los te schroeven. Klik op elk hoekpunt met het mes op de schroef. Rechtsklik daarna om het mes in de inventaris op te bergen.
Trek tenslotte het rooster uit het ventiatiegat en klim door het gat de tunnel in.

Cliff is hier eerder geweest en weet dat er een deur met een code is. En hij kent de code.
Loop omhoog door de donkere gang en Cliff gaat vanzelf door de deur, langs de ventilator, naar een tunnel die uitkomt in het kamertje naast de grote poort.
Maak de schuifdeur open. Cliff loopt naar buiten en de flashback eindigt.


Heden - Patiente 2
Ga naar het donkerharige meisje in cel 2. Laat haar ook de opname van Ray horen. Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 3 - 11.09.2007 - night - part 1".

Flashback patiente cel 2: November 9, 2007 - avond.
De twee meiden worden in de cel opgesloten.
De blonde heeft het mes van de donkerharige gestolen.
Hier eindigt de flashback.


Heden - Patiente 4
Ga naar het blonde meisje in cel 4. Laat haar de opname over het mes van het donkerharige meisje horen.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 2 - 11.09.2007 - evening - part 1".

Flashback patiente cel 4: November 9, 2007 - nacht.
Je ziet weer de scène in de cel met de twee meiden.
Daarna loopt het blonde meisje naar het ventilatierooster achteraan in de cel.
Haal het mes uit je inventaris en klik ermee op het rooster. Het mes valt achter het rooster. Cliff zal het hier later vinden. De flashback eindigt.


Heden
David krijgt een berichtje van Moretti. Open je PDA en lees het. Moretti vraagt of David hem even kan opbellen.

Verlaat de patiente.
Ga buiten de deur van de kliniek staan om Moretti op te bellen.
Moretti vertelt dat ze een tekening in de zakken van patiente 2 gevonden hebben. Een tekening van een meisje dat een ander meisje neersteekt.

Patiente 2
Ga dan terug het gebouw in, naar cel 2 van het donkerharige meisje.
Spreek haar aan en David vertelt haar over de tekening. Hij vraagt of ze zich kan herinneren wat er gebeurde voordat ze in de cel met het blonde meisje belandde.

Flashback patiente cel 2: November 9, 2007 - avond.
Het meisje beklimt de ladder van de wachttoren. Als ze bijna boven is, breekt het onderste deel van de ladder af. Ze klimt verder omhoog.
In haar inventaris zit een pistool

Links van het wachthuisje staat een grote schijnwerper. Op de achtergrond vaart een boot. Misschien kan ze met de schijnwerper de aandacht van de boot trekken.

Ga het wachthuisje in en klik op het controlepaneel. Je ziet een rode uit-knop en een groene aan-knop. Daaronder zie je 4 knoppen met pijltjes, waarmee je de schijnwerper kunt draaien.
Zet het zoeklicht aan met de groene knop. Hij werkt nog! Probeer dan de schijnwerper te draaien met een van de 4 richtingknoppen. Dat lukt niet. Het meisje denkt dat de contacten vochtig zijn.
Op de hoeken van het controlepaneel zitten vleugelmoeren. Draai aan 1 schroef en de plaat klapt open. Hij is inderdaad vochtig.

Trek het controlepaneel los.
Haal het paneel dan uit je inventaris en klik ermee op het brandende zoeklicht om te drogen. Dat lukt niet, het is veel te heet. Je zult het licht eerst uit moeten maken.


Klik op het gat, waar het controlepaneel zat. Je ziet een rood kabeltje los hangen.
Rechts daarvan een aantal vleugelmoeren en wat kabeltjes.
Klik op het moertje links onder. Het meisje bevestigt hier het rode kabeltje aan en het licht gaat uit.

Nu kun je het paneel wel aan het zoeklicht bevestigen.
Maak daarna het licht weer aan, door op het tweede vleugelmoertje te klikken.
Het hete licht van de schijnwerper droogt het controlepaneel.
Zet het zoeklicht weer uit, door op het eerste vleugelmoertje te klikken.
Haal daarna het droge controlepaneel van de schijnwerper af.

Zet het droge paneel weer op zijn plek.
Duw op de groene knop om het licht aan te maken.
Duw dan onderaan op het tweede knopje van links, om het zoeklicht te draaien.
Dat lukt prima. Maar dan wordt het licht stuk geschoten door het blonde meisje en eindigt de flashback.


Heden
David vindt het wel weer genoeg voor één dag. Tijd om naar het hotel te gaan.
Verlaat de cel en de kliniek. Bij de poort tref je Dr. Young, die wil weten of David vorderingen maakt met zijn patienten. David zegt dat hij nu te moe is en naar het hotel wil.

Loop door de poort, de straat op. David krijgt een SMS-je van zijn vrouw. Open je PDA en lees dat Kim een expressbrief bij de receptie van het hotel heeft laten bezorgen.


Skyline Hotel
Ga naar het hotel en vraag receptionist Flynn naar de brief (letter).
Ga daarna naar je hotelkamer en lees de brief.
Hij komt van advokatenkantoor Ingram & Pollok. Het huis van David en Kim staat op Kim's naam geregistreerd. Kim laat via Pollok weten, dat David de toegang tot het huis wordt ontzegd. Zijn persoonlijke spullen worden ergens opgeslagen.

Bel Kim op. David laat een boodschap achter op haar antwoordapparaat. Hij wil met Kim praten over de brief.

Bel Terry Ingram op.
Ingram zegt dat hij niets kan doen voor David. Hij adviseert David om zich onder behandeling te stellen.

David is te kwaad om zo naar bed te gaan.
Verlaat dus het hotel en ga nog eentje drinken in de Nighthawk bar.


Nighthawk bar
Klim op een barkruk en drink je whiskey. Praat dan met barkeeper Randall.
David vertelt over de problemen met zijn vrouw. Ze was een getalenteerde kunstschilderes, totdat ze bijna geheel blind werd. David zegt dat het een ongelukje was tijdens een ruzie op een barbecue in hun tuin.

David vertelt ook dat hij 7 jaar in het leger werkte. Hij behandelde getraumatiseerde soldaten. Hij is er weggegaan, omdat hij zelf niet meer tegen de gruwelen kon die hij hoorde.

Tijdens dit gesprek blijft Ryker, die ook aanwezig is, David beledigen en tarten.
Klik op het Ryker-icoon. David wordt kwaad en zegt tegen Ryker dat hij zijn kop moet houden.
Ryker reageert hierop door David een pistool tegen zijn hoofd te zetten.
David ontwapent Ryker en houdt hem vervolgens onder schot, terwijl hij hem uitdaagt nog iets te zeggen. Hij staat op het punt te schieten als hij weer bij zinnen komt.
David verlaat dan de bar.


Skyline Hotel
Loop terug naar het hotel en ga naar je kamer.
David spreekt nog even zijn dagboek in, waarbij hij niet alleen de vorderingen met zijn patienten vermeldt, maar ook het feit dat hij bijna zijn zelfbeheersing verloor in de bar.

Klik op het bed. Ditmaal wil David wel gaan slapen.
Hij krijgt een nachtmerrie waarin hij met een machinegeweer op zichzelf schiet.




H o o f d s t u k    3:    V IJ A N D E N


Dinsdagochtend, 13 november 2007.  

Skyline Hotel
Verlaat de hotelkamer.
Beneden in de lobby aangekomen, vraagt Flynn zijn aandacht. Praat met hem. David blijkt 's nachts nogal geschreeuwd te hebben tijdens zijn nachtmerrie. De andere gasten hebben over hem geklaagd.

Flynn vraagt in opdracht van het management, of David alvast zijn rekening tot nu toe wil betalen.
Haal je creditcard uit je inventaris en geef hem aan Flynn.
De kaart is geblokkeerd en Flynn vraagt om contante betaling.
Na enig heen en weer gepraat mag David zijn rekening vanavond betalen.

David zegt dat hij even moet bellen.
Ga terug naar je hotelkamer.
Bekijk in je inventaris de creditkaart, als je dit nog niet eerder gedaan hebt. Het nummer van de bank wordt dan toegevoegd aan je adreslijst in de PDA.

Open je PDa en bel de United Trust Bank.
David's kaart is inderdaad geblokkeerd, maar via de telefoon wordt geen nadere informatie verstrekt. David mag in Washington persoonlijk met de bank gaan praten.

Bel Kim op.
Ze zegt dat zij de kaart niet heeft laten blokkeren. David raakt gefrustreerd en begint te schreeuwen. Kim blijft kalm en hangt op.

Bel Terry Ingram op.
Niemand neemt op.
Verlaat dan je kamer en het hotel en ga naar de veerboot.


Pier
Op de pier aangekomen merkt David dat hij de veerboot net gemist heeft. De man met de lange jas, die hij eerder hier ontmoette, spreekt hem aan. De man is nogal geïnteresseerd in het werk dat David doet en wil weten of hij iets bereikt heeft met de kinderen.




Middag  

Kliniek
Het is al middag als David eindelijk bij de poort van de kliniek aankomt. Hier treft hij detective Moretti.
Moretti vertelt hem dat het pistool waarmee patiente 2 werd aangetroffen, een oud legerpistool is. Jammer genoeg is het serienummer verwijderd.
Moretti vraagt ook met nadruk of David hem niets te vertellen heeft. Bij het onderzoek naar het legerdossier van David, ontdekte hij, dat de NSA het dossier had opgevraagd. (De NSA is zoiets als de binnenlandse veiligheidsdienst).
David wordt kwaad en schreeuwt dat zijn persoonlijke problemen hier helemaal niks mee te maken hebben en dat hij Moretti niets te vertellen heeft.

Ga door poort en loop de kliniek in.
Ga het glazen kantoor in en vraag dr. Young of er nog iets bijzonders is gebeurd afgelopen nacht. Tamara is niet in de cellen geweest, maar dr. Young heeft persoonlijk even gekeken en de boeien van patient 5 afgedaan.
Praat over de insinuaties van dr. Young. David krijgt te horen dat hetgeen op het barbecue feestje gebeurde voor een groot deel zijn schuld was. Het was David's afscheidsfeestje van het leger. Dr. Young noemt David onbekwaam en wispelturig.
Verlaat het kantoor.


Patiente 4
Ga naar het blonde meisje in cel 4. Laat haar de opname horen waarin het donkerharige meisje zegt dat ze op de wachttoren staat. Het incident met het kapotgeschoten zoeklicht.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 2 - 11.09.2007 - night - part 1".

Flashback patiente cel 4: November 9, 2007 - avond.
Het meisje zegt dat ze zich niets herinnert van een wachttoren, maar dat ze wel iets weet van een gang en veel bloed voor een deur. Ze heeft een pistool in haar inventaris.
Bekijk de deur. Het is de kamer van Laura. Het donkerharige meisje heet dus Laura.
Bekijk de plas bloed. Ze wil de kamer van Laura in, maar niet door de plas bloed wandelen.

Ga naar de keuken. In de hoek, links van de kast, staan een emmer (bucket) en een zwabber (mop). Raap ze op.
Zet de emmer in de gootsteen en draai de kraan open. Als de emmer vol water is, til je hem uit de gootsteen.
Verlaat de keuken door de rechterdeur.
Het meisje loopt automatisch naar de plas bloed en dweilt hem op.

Loop vervolgens met de emmer vuil water door de bruine deur naar de binnenplaats.
In het midden van het plein zie je een ronde put. Loop er naar toe en bekijk hem. Giet daarna de emmer leeg in de put.

Loop terug naar Laura's kamer. Ga naar binnen.
Laura is niet aanwezig. Op de tafel ligt een tekening. Laura heeft het blonde meisje getekend in een plas bloed.
Raap het mes (knife) op, dat Laura op tafel heeft laten liggen.
Verlaat dan de kamer weer.

Als je naar links loopt, kom je in de andere gang van het gebouw. Links vooraan is de kamer van Jonathan. Op de deur van de kamer links achteraan staat "Victoria". Het meisje met het blonde haar heet dus Victoria.
Aan de rechterkant in deze gang zie je een dubbele deur. Hij is afgesloten.

Loop door de bruine deur naar buiten.
Victoria hoort iemand vanaf het strand om hulp roepen.
Klik op de pijl rechtsonder in beeld. Daarna klik je op de pijl linksboven, bij de vaten en de helicopter, op de pijl naar de wachttoren (watch tower).
Laura staat boven op de toren en roept om hulp. Ze ontkent iets te maken te hebben met de plas bloed, maar Victoria gelooft haar niet. Ze pakt haar pistool en schiet op Laura. Laura schiet terug en daarmee eindigt de flashback.


Heden - Patient 5 (Cliff)
Je hebt nu van beide meisjes de herinneringen over het schietincident bij de wachttoren. Zoals je weet werden ze daarna door Cliff opgesloten in de cel.

Ga naar cel 5 en laat Cliff de herinnering van Victoria horen
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 4 - 11.09.2007 - evening - part 5".

Flashback patient cel 5: November 9, 2007 - avond.
Cliff herinnert zich het incident. Hij hoorde schoten. Hij loopt naar de wachttoren en neemt Victoria het pistool af. In zijn inventaris heeft hij de sleutel van de cel. Als Laura ook beneden is, sluit hij beide meisjes in de cel op en gaat daarna naar zijn kamer om zijn spullen in te pakken.
Hier eindigt de flashback.
Cliff zegt dat hij zich niet meer kan herinneren waar hij de sleutel vandaan had.


Heden - Patient 1 (Jonathan)
Cliff hoorde van meerdere kanten schoten, maar Laura zegt niet geschoten te hebben. Laura beweerde ook niets met het bloed in de gang te maken te hebben.
In Jonathan's dagboek las je over moord, bloed en tunnels. Misschien weet hij meer.

Ga naar cel in en spreek Jonathan aan.
Hij is bang. Jonathan weet niet of hij iemand vermoord heeft en denkt dat David alles wat hij hoort aan de politie vertelt. Zuster Tamara vertelde hem, dat ze allemaal naar de gevangenis gaan. David stelt hem gerust.

Laat Jonathan de opname horen, van Cliff die schoten hoort bij de wachttoren.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 5 - 11.09.2007 - evening - part 1".

Flashback patient cel 1: November 9, 2007 - avond.
Joanathan herinnert zich dat hij in het bos is. Iemand zit achter hem aan. Hij heeft een pistool bij zich.
Zoek op de plek waar Jonathan staat als de herinnering begint, links naast het pad met je vergrootglas-cursor. Jonathan vindt een een paar oranje werkhandschoenen (gloves). Raap ze op en loop verder over het pad.

Bij de splitsing loop je verder over het rechter (onderste) pad.
Aan het einde van het pad ligt een rol prikkeldraad. Bekijk hem van dichtbij en Jonathan ziet een metalen staaf in het prikkeldraad. Gebruik je werkhandschoenen om de metalen staaf (bar) uit het prikkeldraad te trekken.

Loop terug naar de splitsing en volg ditmaal het linker (bovenste) pad.
Aan het einde van dit pad ligt een betonnen bunker. De ingang is half afgesloten met een betonnen plaat. Gebruik je metalen staaf op de plaat. Op dat moment hoort Jonathan een gewond dier.

Loop terug naar de rol prikkeldraad. Er zit een hert vast in het prikkeldraad! Bekijk het van dichtbij. Er is geen redding mogelijk. Haal het pistool uit je inventaris en verlos het hert uit zijn lijden.

Loop terug naar de betonnen bunker. Op de splitsing komt Jonathan iemand tegen. Voordat hij kan vertellen wie dat was, is de flashback voorbij.
Joanthan is vermoeid en David wil later nog eens langskomen.


Heden - Patient 3 (Ray)
Cliff was bij de wachttoren, dus waarschijnlijk was het Ray die Jonathan op de splitsing tegenkwam.
Ga naar cel 3 en laat Ray de herinnering van Jonathan horen.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 1 - 11.09.2007 - evening - part 1".

Flashback patient cel 3: November 9, 2007 - avond.
Ray zegt dat hij inderdaad in het bos was. Maar daarvoor was hij in de kelder. Iedereen op de bovenverdieping was gek geworden en hij wilde hulp zoeken.
Hij staat voor een deur met een draaiwiel. Hij hoort iets, dat lijkt op het ruisen van water door een leiding.

Rechts van de deur, tussen de deur en de brandblusser, zie je een electriciteitsdraad naar beneden lopen. Ongeveer op kniehoogte hiervan vind je een lichtschakelaar (light switch). Maak het licht aan.

Probeer aan het wiel op de deur te draaien. Het zit muurvast.
Klik op de brandblusser (het lijkt alsof hij aan de muur blijft hangen) en daarna met de hand-cursor op het wiel.
Het wiel draait, maar de deur heeft ook nog een cijfercodeslot.

Bekijk het knipperende kleine paneeltje, aan het einde van de electriciteitsdraad links van de deur. Het krijgt te weinig stroom.
De nummer 1, 3, 5 en 7 zijn bijna verdwenen. Die zijn dus vaak gebruikt.
Herinner je dat Ray in een vorige herinnering sprak over de code van een deur die met 15 begon.
Door proberen kun je erachter komen, wat de code van deze deur is: 1537 of 1573. Omdat het paneel boven de toetsen steeds knippert, lukt het echter niet om de code volledig in te voeren. Maak dus eerst het licht uit.
Je ziet in het donker de cijfers op de toetsen niet meer, maar je weet waar ze zitten. Als je 1   5   3   7 intoetst, gaat de deur open.

Klik op de deur om naar binnen te gaan. Ray denkt dat het een zendkamer is.
Dan eindigt de flashback.


Heden
David krijgt een idee. Hij denkt dat hij met de informatie van Ray wel iets kan.
Verlaat de cel en loop de kliniek uit.
Als je buiten staat, bel je detective Moretti op. David vraagt of Moretti uit kan zoeken of er SOS-signalen via een militaire zender werden uitgezonden in de omgeving van New York.

Ga terug naar binnen en je krijgt al meteen antwoord van Moretti. In de boodschap (message) staat, dat hij David een MP3-tje gestuurd heeft.

Ga terug naar Ray in cel 3.
Open je PDA en activeer geluidsopname "NYPD Audio - Radio MP3". (schuifbalkje gebruiken).

Flashback patient cel 3: November 9, 2007 - avond.
Ray herinnert zich dat hij de kamer in de kelder inging. Het lijkt inderdaad op een zendkamer. Op een tafel rechts staat zendapparatuur.
Bekijk de apparatuur. Links naast de radio zie je een stopcontact in de muur. De stekker van de radio ligt ervoor. Pak hem beet en plug hem in.
Zet de radio aan, door op het rode knopje te drukken. Het lampje gaat branden en er komt rook uit het apparaat.

Bekijk de radio weer van dichtbij en klik op de linker zijkant.
Je ziet nu de achterkant van het apparaat. Dat wil zeggen, je ziet bijna niets, want het is te donker. Je ziet wel een oud lapje (rag) liggen. Raap het op.

Zoom uit. Boven de radio hangt een lamp aan het plafond. Er zit geen peer in.
Klik op de pijl aan de onderkant van je scherm en ga naar de deur waardoor je naar binnen kwam. Links van de deur brandt een lamp. Rechts van de deur zit de lichtknop. Maak het licht uit.
Gebruik het oude lapje om de nog warme peer uit de lamp te draaien. Draai de peer dan in de lamp die je helemaal rechts ziet hangen. Maak daarna het licht weer aan.

Bekijk de radio van dichtbij. Klik aan de linkerkant achter de radio om een close-up van de achterkant te krijgen.
Je ziet nu 4 losse kabeltjes liggen. Maar waar moet je ze inpluggen?
Zoom uit. Bekijk de morsetabel die boven de radio aan de muur hangt. Er is iets met pen op geschreven: 1-R,  2-4,  3-2,  4-3.

Dit betekent dat je het 1ste kabeltje (rood) in het gaatje stopt, waar R boven staat. Klik eerst op de kabel en dan op het gaatje. Rechtsklik daarna om de kabel los te laten.
Stop de 2de kabel (blauw) in gaatje 4.
Stop de 3de kabel (geel) in gaatje 2.
Stop de 4de kabel (groen) in gaatje 3.

Zoom uit en klik op het rode knopje aan de voorkant van de radio.
Hij werkt! Ray buigt zich voorover en spreekt in de microfoon.
Dan gaat de deur open en schiet iemand de radio stuk. Hiermee eindigt de flashback.


Heden - Patient 1 (Jonathan)
Ga nog even terug naar cel 1 om met Jonathan te praten.
Hij vertelt hoe het kwam dat hij in de bossen liep.

Flashback patient cel 1: November 9, 2007 - middag.
De vijf jongelui zijn in de keuken en praten over de bloedplas in de gang. Niemand van hen is verantwoordelijk hiervoor. Laura vraagt zich af of het een deel van de test is.

Cliff neemt de leiding over en zegt dat het tijd wordt dat ze ontsnappen uit het kamp. Hij stelt voor dat iedereen een uitweg gaat zoeken. Hijzelf gaat naar de poort. Ray naar de kelder, Jonathan naar het bos, en Laura naar het strand. Victoria mag hier blijven en de plas bloed opruimen.
Hier eindigt de flashback.


Heden
Jonathan vraagt of David de nacht in de kliniek doorbrengt. Hij is bang voor zuster Tamara en vooral voor dr. Young.
David stelt hem gerust en zegt dat hij veilig is in zijn cel.

Verlaat Jonathan's cel en ga naar het glazen kantoor om met dr. Young te praten.
Dr. Young suggereert dat David eerder ophoudt met werken omdat hij naar de bar wil.
David vertelt dat hij de volgende ochtend als eerste met de patiente in cel 2 wil praten. Het gaat goed met zijn behandeling en hij maakt vorderingen. Hij zegt nog eens expliciet dat Dr. Young en Tamara zich niet met de patienten mogen bemoeien en ze niet in hun cel mogen opzoeken. Als er problemen zijn, kunnen ze hem bellen.




Avond  

Kliniek
Verlaat de kliniek en praat nog even met Stuart Miller.
Miller heeft het gesprek tussen david en Moretti gehoord. Hij zegt dat hij de problemen die David met zijn vrouw heeft best begrijpt en dat David met hem erover kan praten. David wordt kwaad en zet tegen Miller dat hij zich met zijn eigen zaken meot bemoeien. Miller zegt laconiek dat David, getuige zijn agressieve gedrag, nog meer problemen heeft.

Loop door de poort en vaar met de Ferry naar de stad.


Nighthawk bar
Ga even de Nighthawk bar in. Klim op de kruk en bied Randall je verontschuldigen aan voor je gedrag de vorige avond.
Randall heeft er begrip voor en vraagt of David nog steeds problemen heeft met zijn vrouw. Als hij vraagt of David misschien ook tegen zijn vrouw agressief gedrag vertoonde, wordt David weer een beetje kwaad en zegt met nadruk, dat het een ongeluk was.
David drinkt nog een glas en laat het op de rekening schrijven, voordat hij de bar verlaat.


Skyline hotel
Ga het hotel in. Aangezien je nog steeds geen geld hebt om je lopende rekenng te betalen, zul je met receptionist Flynn moeten gaan praten. Nadat David heeft uitgelegd dat zijn bankrekening geblokkeerd is, krijgt hij nog één kans om voor de volgende avond iemand te vinden die hem financieel wil helpen.

Ga naar je kamer.
Bel advokaat Terry Ingram op. David vraagt om hulp, maar voordat hij over geld kan beginnen, zegt Terry dat hij zich onder professionele behandeling moet stellen. Hij zegt dat Kim bang is van David en dat hij niet zal toestaan dat David haar nog verder lastig valt. In plaats van steeds dronken te worden, zou David iets aan zichzelf moeten gaan doen.

Kijk rond in de slaapkamer.
Bij de spiegel staan koffers die David herkent van thuis. Kim heeft hem zijn spullen nagestuurd. Pak de koffer beet en David vindt een brief.
Hij leest de brief en wordt zó kwaad, dat hij in zijn fantasie de spiegel kapot beukt, waar hij Kim in "ziet".

Bel Kim op.
Ze wil een scheiding. Ze is moe van alle excuses die David steeds heeft over zijn drinken, uitbarstingen en ontslag.
Ze is bereid om David zijn bankpapieren te komen brengen en afscheid te nemen. Ze spreken af de volgende dag in Central Park om 8 uur.

Ga tenslotte naar bed.
David spreekt nog even zijn bevindingen in de PDA. Hij is er nu zeker van dat de 5 patienten een gezamelijke bedreigende ervaring hadden. Hij weet nog niet in welke militaire basis ze verbleven.
Zijn persoonlijke situatie vind hij hopeloos. Telkens als hij met Kim praat, verliest hij zijn geduld. Hij denkt dat het niet meer goed kan komen tussen hen.




H o o f d s t u k    4:    G e z o n k e n


Woensdagochtend, 14 november 2007  

Skyline Hotel, New York
David slaapt voor het eerst zonder een nachtmerrie te krijgen.
Als hij wakker wordt besluit hij meteen Terry Ingram te bellen. Hij verontschuldigt zich voor zijn uitbarsting en vraagt 2000 dollar te leen. Terry weigert. Hij zegt dat Kim ook niets meer van de rekening kan halen, omdat de limiet overschreden is. Hij zegt dat David schulden gemaakt heeft.

Ook vertelt hij dat Frank voor de scheiding David's papieren van de NSA heeft gekegen en dat hij nu weet hoe het een en ander in elkaar zit. David heeft op het feestje in kwaadheid een fles brandspiritus naar Kim gegooid. De fles kwam op de barbecue terecht. Het was David's schuld, dat Kim nu blind is.

Volgens Terry werd David uit het leger ontslagen omdat hij regelmatig dronken was en in een testsituatie met een oorlogssimulator anderen aanviel.
David krijgt ook te horen dat Kim zo bang voor David is, dat ze nauwelijks nog slaapt en met een mes naar bed gaat.


Pier
Verlaat het hotel en ga naar de aanlegsteiger van de veerboot.
Hier ziet David de man met de lange donkere jas weer. Ook dr. Young staat op de steiger. Spreek een van de twee aan en er volgt een algemeen praatje over het slechte weer en de diepte van de rivier.

Bij de poort van de kliniek aangekomen, zegt dr. Young dat hij de man met de lange jas niet kent. Hij gaat niet mee naar binnnen. Hij heeft nog andere zaken af te handelen.

Ga het terrein op en praat even met Miller. Ga dan het gebouw in.


Patiente 2 (Laura)
David was van plan vandaag met Laura te beginnen, dus loop naar cel 2.
Laura ligt dood in een hoek naast het bed, badend in bloed.

Zoek de alarmpager in je inventaris en druk op de knop.
Dr. Young komt aanlopen. Hij constateert dat Laura haar polsen heeft doorgesneden en zegt dat het David's schuld was. Tamara en hij mochten immers niet naar de patienten kijken.
David vind dit grote onzin en vraagt zich af hoe dit kon gebeuren. Hij eist een autopsie.




Middag  

Als David naar de hal loopt, krijgt hij een SMS-sje. Lees het. Het is van Kim, die hun afspraak in het park bevestigt en zegt dat ze nog wat spullen naar het hotel gestuurd heeft.

Loop naar buiten en bel detective Moretti op.
Moretti heeft het nieuws over de dood van Laura al gehoord. Tamara en dr. Young hebben een alibi en mochten op David's bevel de patienten niet bezoeken. David wordt "dood door nalatigheid" ten laste gelegd en moet zich die avond bij Moretti melden voor een ondervraging.


Patient 1 (Jonathan)
Ga na het telefoongesprek terug naar binnen en bezoek Jonathan in cel 1.
Jonathan heeft afgelopen nacht geschreeuw gehoord. Hij is bang en vraagt of ze wel veilig zijn in de kliniek. David weet het niet zeker meer. Hij belooft iedereen hier weg te halen, als hij het hele verhaal kent.
Jonathan wil wel meewerken aan een volgende sessie.

Flashback patient cel 1: November 8, 2007 - avond.
Jonathan herinnert zich dat ze allemaal aan de keukentafel zaten. Om beurten laadden ze het pistool dat voor hen lag. Jonathan was nogal onhandig en loste per ongeluk een schot dat rakelings langs Cliff door het raam ging.
Hij raakte een duif die in de put op het plein viel.

Flashback patient cel 1: November 8, 2007 - middag.
Jonathan herinnert zich nog meer.
De jongelui staan rond de waterput. Jonathan krijgt de opdracht iets uit de put te halen, maar hij wil niet. Jonathan's de tweede flashback eindigt.


Heden - Patient 3 (Ray)
Ga naar cel 3 om met Ray over het incident bij de put te praten.

Flashback patient cel 3: November 8, 2007 - namiddag.
Ray herinnert zich dat hij een touw in de kelder haalde. Hij wil Jonathan dwingen in de put af te dalen om de sleutel te halen, die hij erin gooide.
Laura komt aanlopen en zegt dat hij Jonathan niet zo op zijn nek moet zitten.
Ray vind dat flauwekul. Hij zou Laura wel willen vermoorden omdat ze Jonathan in bescherming neemt.
Hier eindigt de flashback.


Heden - Patient 1 (Jonathan)
Ga terug naar Joanthan in cel 1. Laat hem horen wat Ray vertelde.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 3 - 11.08.2007 - afternoon - part 1".

Flashback patient cel 1: November 8, 2007 - namiddag.
Joanathan herinnert zich dat ze hem dwongen in de put af te dalen.
Klik op het water onderin de put en raap daarna de sleutel op.
Jonathan wordt dan weer omhoog gehesen, maar hij weet niet meer aan wie hij de sleutel gegeven heeft.


Heden - Patient 5 (Cliff)
Ga naar Cliff in cel 5 en spreek hem aan.
Hij heeft weinig zin om mee te werken. Hij is in ieder geval blij dat hij niet meer naar dat geschreeuw van die twee mannen hoeft te luisteren. Hij denkt dat hij die ruzie eergisteren hoorde en dat één van de twee stemmen die van dr. Young was. De andere stem herkende hij vaag.

David wil praten over de sleutel die Jonathan uit de put haalde.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 1 - 11.08.2007 - afternoon - part 2".

Flashback patient cel 5: November 8, 2007 - namiddag.
Cliff kreeg inderdaad de sleutel van Jonathan. Het is de sleutel van het wapendepot en Cliff weet dat daar nog wapens en munitie ligt.
In zijn inventaris heeft hij ook een cilindersleutel.

Bekijk de deur van het wapendepot en maak hem open met de baardsleutel (links in je inventaris).
Ga naar binnen en loop dan door de deur aan de linkerkant een grote hal in.
Cliff weet dat hier wapens aan de andere kant van de hal liggen.
Loop dus naar de onderkant van je scherm en loop verder naar de kasten die tegen de achterste muur staan.
De linker kast is afgesloten met een hangslot. Bekijk het van dichtbij.
Gebruik je cilindersleutel om het slot te openen. Maak dan het kastje open en haal er 5 pistolen (guns) uit.

Verlaat de close-up en loop terug richting deur.
Links van de deur zie je een hoop oud ijzer liggen. snuffel tussen de rommel en Cliff vindt een koevoet (crowbar).
Rechts van de deur, tussen de containers, liggen munitiekisten op de grond.
Gebruik je koevoet om de kisten open te breken. Rechtsklik om je koevoet weg te stoppen en pak dan de munitie (ammo).
Verlaat de hal. Als je naar buiten loopt, eindigt de flashback.


Heden
Cliff liep daarna met de pistolen naar de keuken, waar hij ze uitdeelde aan de anderen. Cliff herinnert zich dat hij eerder in het depot was, maar hij weet niet meer wanneer en van wie hij toen de sleutel kreeg. Hij heeft behoefte aan 5 minuten pauze.


Patient 1 (Jonathan)
Ga naar Jonathan in cel 1 en laat hem horen hoe Cliff met de pistolen naar de keuken kwam.
Open je PDA en activeer geluidsopname "cell 5 - 11.08.2007 - afternoon - part 4".

Flashback patient cel 1: November 8, 2007 - ochtend.
Jonathan vertelt dat iemand in de nacht van 7 op 8 november door de gangen liep en op de kamerdeuren schoot.
De volgende ochtend werd in de keuken over dit incident gesproken. Jonathan beschuldigt Cliff, omdat hij in bezit was van de sleutel van het wapendepot. Cliff zegt dat deze sleutel al vanaf de eerste dag op zijn bureau lag, maar dat hij niet degene was die schoot.
Jonathan heeft de sleutel in de kamer van Cliff gevonden en toen in de put gegooid.
De andere 4 besluiten dan dat Jonathan de sleutel weer moet opvissen. Ze willen wapens om zich te kunnen verdedigen.
De flashback eindigt, maar meteen erna vertelt Jonathan nog iets dat hij zich herinnert.

Flashback patient cel 1: November 7, 2007 - night.
Het is nacht. De 5 jongelui zitten in een kamer achter de computer. Ze spelen een spel, waarin ze door gangen lopen en op mensen schieten.
De flashback eindigt.


Heden
Verlaat de cel van Jonathan en David treft Dr. Young die weer stond te luistervinken.
Het is intussen laat geworden en David besluit op weg te gaan naar zijn afspraak met Moretti. Verlaat de kliniek. Miller is ook al naar huis, dus ga door de poort en neem de veerboot naar de stad.




Avond  

Pier
Aankomen op de pier hoort David dat iemand hem roept. Hij loopt de aanlegsteiger op, maar ziet niemand. Dan komen twee mannen aanlopen. Ze trekken David een zak over zijn hoofd, boeien hem en duwen hem van de steiger af.
Terwijl David in het water ligt, schieten ze nog op hem en gooien hem zijn portefeuille achterna.

Als de mannen verdwenen zijn, weet David de oever te bereiken en op het kleine steigertje te klimmen.
Loop de trap op naar de straat en ga dan naar Rivington Street.


Nighthawk bar
Ga de Nighthawk bar in, waar Moretti al op je wacht. Hij bevrijdt David van zijn boeien. Vertel Moretti daarna wat er gebeurd is.
David heeft het gevoel dat hij in het ziekenhuis op iets gestuit is, dat niet in orde is.
Moretti zegt dat hij door het hotel opgebeld is en door dr. Young. Dr. Young vertelde dat David onverantwoordelijk bezig is, door geen medicijnen aan de patienten te geven en dat hij daardoor hem en Tamara in gevaar brengt. Ook heeft hij Moretti verteld dat David zelf psychiatrische hulp nodig heeft.

David vertelt over de herinneringen van de 5 patienten aan een militaire basis.
Moretti zegt dat het leger ontkent zo'n basis te hebben. Hij vermoedt dat de patienten alleen hun computerspelletje navertellen en dat het verder allemaal gelogen is.
David biedt Moretti aan, de opnames op zijn PDA te beluisteren, nadat hij dat ding gedroogd heeft.

Wat betreft de dood van Laura, ziet Moretti David voorlopig nog als een getuige.
Hij gelooft niet echt dat David in de haven is overvallen en wil hem geen politiebescherming geven. Wel is hij bereid nader onderzoek te doen naar de herkomst van de handboeien en in het water te zoeken naar patroonhulzen.
Voor hij vertrekt, geeft hij David het advies geen ruzie te zoeken en de meubels in het hotel niet verder te vernielen.

Praat met barman Randall. David krijgt niets meer te drinken.
Spreek dan Ryker aan en vraag of je zijn pistool kunt kopen. Na wat heen en weer gepraat krijgt David het pistool (gun), als hij Rykers schulden van ruim 900 dollar in de bar betaalt.
Randall is bereid voorlopig ook de schulden van Ryker op de rekening van David te zetten.


Skyline hotel
Loop het hotel in en praat met receptionist Flynn.
Vraag of er iets voor je is afgegeven en Flynn geeft David een brief. In de envelop zit de trouwring van Kim. David wordt kwaad en schreeuwt. Als Flynn hem tot kalmte maant, trekt David zijn pistool, maar stopt hem even later weer weg.
Bied Flynn de trouwring als betaling voor de rekening aan.

Ga naar David's kamer en klik op het bed.
David gaat meteen slapen en heeft geen nachtmerrie.




H o o f d s t u k    5:    V E R L O R E N


Donderdagochtend, 15 november 2007  

Skyline Hotel, New York
Als David wakker wordt, belt hij meteen met Terry Ingram. Zijn PDA is opgedroogd.
Terry gelooft David's verhaal over de poging tot moord niet. Hij wil eigenlijk voorlopig ook geen contact meer met David. De vriendschap is voorbij.


Pier
Ga naar de pier. Op de aanlegsteiger van de veerboot staat detective Moretti op David te wachten. Zijn duikers hebben David's portefeuille gevonden. Maar wat belangrijker is: Moretti is in de geschiedenis van het ziekenhuis gedoken. De kliniek zou in de 70-tiger jaren gesloten worden, maar werd overgenomen door het Ministerie van Defensie, die hier een speciaal medicijnprogramma opstartten. Dr. Young is in hun dienst en ook David wordt nu door het ministerie betaalt.
Moretti begint te geloven dat er inderdaad iets goed mis is in de kliniek en zegt dat David goed op zichzelf moet passen. David mag er met niemand over spreken.
Moretti zal hem die avond op de pier weer opwachten.

Als Moretti weg is, ziet David iets opvallends. Loop de steiger op tot het einde en je ziet een rubberbootje in het water drijven.
Loop even terug en pak het touw (rope) en de reddingsboei (life belt), die aan de reling hangen.
Combineer in je inventaris het touw en de reddingsboei. Loop terug naar het einde van de aanlegsteiger en gebruik de boei-met-touw om de rubberboot naar je toe te trekken.

David maakt het bootje vast aan een paaltje, op de kleine steiger onderaan de trap.
Bekijk het bootje en David ziet een pistool (gun). Raap het op.

Loop de trap op en ga met de veerboot naar Staten Island.


Kliniek
Loop door de poort. Miller is niet aanwezig.
Ga de kliniek in, waar je dr. Young treft. Hij is zéér verbaasd David te zien.
Als David aan het werk wil gaan, zegt dr. Young dat er een fax gekomen is, waarin David met onmiddellijke ingang van zijn taak ontheven is.
Hij kan de fax niet laten zien, dus David zegt dat hij gewoon aan het werk gaat, totdat dr. Young met het bewijs op de proppen komt.
Dr. Young wordt geroepen door een onbekende stem en zegt dat hij later terug zal komen met versterking om David eruit te gooien.


Patient 1 (Jonathan)
Ga naar Jonathan in cel 1. Hij ligt bewusteloos op bed!
Naast het bed ligt een potje op de grond. Bekijk het. Het bevat een zeer sterk werkend kalmeringsmiddel. David veronderstelt dat dr. Young het toegediend heeft. Hij wil een antigif zoeken om het effect te niet te doen.
Raap het potje kalmeringsmiddel (sedativum) op.

Verlaat Jonathan's cel en kijk in de andere cellen. Alle patienten zijn verdoofd!


Dr. Young's kantoor
Ga naar het glazen kantoor van dr. Young. Gelukkig heeft hij vergeten het kantoor af te sluiten, dus je kunt naar binnen.
Links staat de medicijnkast.Klik met het potje kalmeringsmiddel op de kast en David zoekt het bijpassende potje antigif (antidote).
Hij denkt dat hiermee de patienten na een paar uurtjes wel weer bijkomen.

Ga naar cellen en spuit Jonathan, Ray, Victoria en Cliff het antigif in.
Wacht dan in de gang tot het middag geworden is.




Middag  

Patient 1 (Jonathan)
Ga cel 1 in. Jonathan is inmiddels wakker geworden. Praat met hem. Dr. Young vertelde hem, dat ze overgeplaatst worden naar een kliniek voor neurochirurgie. David zegt dat hij dit niet zal laten gebeuren. Hij zal proberen hen uit het ziekenhuis te helpen ontsnappen. Maar eerst moet Jonathan zich nog proberen te herinneren wat er die nacht gebeurde toen ze achter de computer zaten.

Flashback patient cel 1: November 6, 2007 - night.
In de nacht van 6 november zitten allen achter hun computer een spel te spelen. Ineens knippert op alle computers gelijktijdig een fel lichtsignaal. De jongelui verstijven en blijven als gehypnotiseerd naar hun scherm staren.
Als ze even later weer verder gaan met spelen, zijn ze veranderd, agressiever geworden.
Hiermee eindigt de herinnering van Jonathan.

Heden
David krijgt een SMS-je. Lees het. Kim laat weten dat ze in Central Park is aangekomen.
Neem voorlopig afscheid van Jonathan en verlaat de kliniek.

Ga met de veerboot naar de stad en loop richting hotel.
Als je voor de ingang staat, ga je naar rechts, richting geldautomaat en dan verder naar rechts, naar Central Park.




Avond  

Central Park
In Central Park aangekomen, volg je het pad, totdat je Kim ontmoet.
Het eerste dat Kim zegt, is dat het voorbij is tussen David en haar en dat hij geen moeite meer hoeft te doen. Ze geeft hem de beloofde envelop met bankpapieren.
Ze heeft iemand meegenomen, omdat ze bang was David alleen te ontmoeten. Als David ziet dat het Terry Ingram is, verliest hij weer zijn zelfbeheersing en slaat tegen een lantaarnpaal. Daarbij valt een van zijn pistolen uit zijn zak. Kim ziet het en zegt dat er geen hoop meer is voor David.


Hotel
David keert automatisch terug naar het hotel.
Flynn staat bij de ingang te wachten met de koffers van David. Hij is niet meer welkom in het hotel. Raap de koffers (suitcases) op.


Nighthawk bar
Loop de Nighthawk bar in. David mag zijn koffers hier voorlopig neerzetten. Randall hoopt dat David niets stoms gaat doen.


Pier
Ga naar de pier. David had hier afgesproken met Moretti, maar die is nergens te zien.
Pak je PdA en bel Moretti op. Je hoort Moretti's telefoon rinkelen.
Loop naar de metalen afvalcontainer en maak hem open. Moretti's lijk ligt in de container. Van hem hoeft David geen hulp meer te verwachten.
Hij neemt zich voor zelf in actie te komen en gaat naar de kliniek.


Kliniek
Loop het ziekenhuis in. Tamara en Dr. Young staan in de hal op David te wachten. Hij wordt verzocht zijn sleutels in te leveren en op het terrein van het ziekenhuis te wachten op de officiële instanties die met hem zullen afrekenen. Dr. Young heeft de poort inmiddels gesloten, zodat David niet weg kan.
De patienten wachten op het transport dat hen vannacht naar Washington zal brengen.

Haal Ryker's pistool uit je inventaris en loop opnieuw naar binnen.
David houdt dr. Young en Tamara onder schot en dwingt ze naar het glazen kantoor te gaan. Hier bindt hij hen vast op een stoel.
Geef beiden een spuitje met het kalmeringsmiddel (sedativum). Zo heb je even geen last meer van ze.


Patient 1 (Jonathan)
Vertel Jonathan dat dr. Young hem de eerste 24 uur niet meer zal lastig vallen.
David wil nog één sessie met Jonathan doen, om te ontdekken wáár ze werden vastgehouden en waarom. Daarna zal hij hen helpen ontsnappen.

Flashback patient cel 1: November 5, 2007 - namiddag.
De vijf jongelui zitten in de keuken. De man met de lange donkere jas vertelt hen, dat ze speciaal door Psychlops Industries zijn geselecteerd om het computerprogramma "Goliath" te testen. Ze moeten het helemaal uitspelen en verblijven daarom een week afgezonderd in Fort Tilden. Eten en drinken is er voldoende, GSM's zijn verboden en overal hangen camera's.


Heden
David weet nu waar de legerbasis ligt, waar de jongelui werden vastgehouden: in een baai aan de andere kant van Manhattan.
De naam van het softwareprogramma komt hem bekend voor.

Hij laat de jongelui uit hun cellen en zegt dat ze ieder apart moeten vluchten en zich verbergen. Over een paar dagen moeten ze dan naar de Nighthawk bar gaan en tegen Randall zeggen dat de "Doc" ze gestuurd heeft.


Pier
David gaat zelf met de veerboot naar de pier.
Loop de trap af (uitgang "pier") naar het kleine steigertje, waar David het rubberbootje vastbond.
Stap in het bootje en David zal automatisch naar Fort Tilden roeien.
De overtocht verloopt niet zonder problemen en David verliest onderweg zijn PDA , pistolen en ander spullen. Maar uiteindelijk komt hij heelhuids met het bootje op het strand bij de legerbasis aan.




Vrijagochtend, 16 november 2007  

Nu zal David nog in het Fort moeten zien te komen.
Loop naar het hekwerk en klik erop. David herkent de plek uit de verhalen van Jonathan en Ray. Aan de andere kant staat het lege vat waar ze op klommen.
Klik nogmaals op het hekwerk en David zegt dat hij zonder bescherming niet over het prikkeldraad heen kan.

Kijk op het strand om je heen. Vlakbij de boot ligt een dikke steen (stone). Klik erop en David raapt een kleinere steen op, die er waarschijnlijk naast lag. Pak die steen uit je inventaris en klik ermee op de dikke steen. De kleine steen breekt en David zegt dat hij nu mooie scherpe kanten heeft.

Haal de steen met de scherpe kanten uit je inventaris en gebruik hem op de rubberboot (dinghy). David snijdt een flinke rubberen lap (rubber strip) uit de boot.
Klik met de rubberen lap op het hekwerk en David gooit hem op het prikkeldraad.
Klik op de lap en David klimt over het hek.


Tunnels
David staat op de bodem van de schacht. Raap de koevoet (crowbar) op die Jonathan hier achterliet. Loop dan rechts de tunnel in.

Loop verder tot bij de ventilator, die Ray met het pistool blokkeerde.
Kruip er doorheen en draai je dan om. Kijk naar de ventilator. David wil graag het pistool hebben. Pak je koevoet en wrik het pistool (gun) uit de ventilator. Jammer genoeg is het pistool niet geladen.

Loop verder door de tunnel. Als David uit de zijtunnel komt, zie je een deur met tralies. Maak de deur open en loop verder.
David komt uit in het huisje naast de grote poort, waar Cliff over sprak.
Schuif de deur open en stap naar buiten.


Wapendepot
David merkt op dat iemand het gat in de grote poort weer dichtgelast heeft.
Loop naar rechts, naar de brandstofopslagloods. Volg het paadje rechts van de loods en je komt uit op het grote plein.
Ga rechts naar het wapendepot (weapons store).

De deur van het depot is open. Ga naar binnen en loop verder naar de hal.
Haal uit heet kistje dat Cliff opende, de munitie en david laadt automatisch zijn wapen. Nu voelt hij zich veiliger.
Verlaat het depot weer.


Wachttoren
Ga naar het grote plein. Loop dan richting helicopter en ga van daaruit naar de wachttoren (watchtower), waar Laura over sprak.
Het touw, waarlangs ze naar beneden klom, hangt er nog steeds. Klim omhoog.
In het hokje zie je het mes van Laura liggen. Raap het mes (knife) op en klim daarna weer naar beneden.

Tunnels
Loop terug naar het grote plein.
Ga van daaruit naar de brandstofopslagplaats en dan terug naar de grote poort.
Open de schuifdeur van het huisje en ga naar binnen.

Maak het deksel van het luik open en klim terug in de tunnels.
Onderaan bij de deur met tralies, ga je naar de onderkant van je scherm en dan rechtdoor naar de deur vóór je.
Bekijk de deur. Hij is afgesloten met een lettercodeslot. Deze deur werd door niemand van de patienten genoemd. Zou het de deur zijn waarachter de computerkamer ligt? Mogelijk is de deurcode dan de naam van het spel: "Goliath".
Typ de naam "GOLIATH" in, zoals je dat bij het versturen van een SMS-je zou doen. Als je de eerste letter nodig hebt, druk je 1 keer op de toets, heb je de tweede letter nodig, dan druk je 2 keer op de toets en heb je de derde letter nodig, dan druk je 3 keer op de toets.

Als je de juiste code ingetypt hebt, gaat de deur open. Loop naar binnen.


Bewakingsruimte
David komt in een bewakingsruimte. Je ziet langs de muur allemaal moderne monitoren en bewakingsapparatuur. Op de rekken boven de monitoren staan videobanden.
Bekijk ze. Het zou een goed bewijs zijn, als je de banden vond, waarop stond wie verantwoordelijk was voor het schieten op de deuren en een band waarop je kon zien dat de jongelui gehypnotiseerd werden.

Klik op de videobanden en kies icoon "take".
Je ziet nu midden in je scherm de band waarop een plaats, datum en tijdstip aangegeven wordt, omgeven door pijltjes. Met de pijltjes kun je zoeken naar de juiste band.
Zoek: LAN-room , 2nd day, 18-24 hrs.
Klik op het V-tje om te bevestigen dat je deze band wilt. Als je de juiste band pakt, krijg je meteen te zien wat erop staat. Pak je de verkeerde dan laat David het weten.
Op deze band van de computerkamer, zie je hoe de jongelui gehypnotiseerd worden. David zegt, dat dit spel lijkt op het oorlogssimulatieprogramma dat hij in het leger gebruikte.


Zoek: Corridor , 4th day, 0-6 hrs.
Dit is de dag en het tijdstip waarop er op de deuren geschoten werd. David bekijkt de scene en zegt dat iemand haar probeert te vermoorden, maar wie?

Kijk naar de glazen kast aan de rechterkant van de kamer. De kast is van gepantserd glas en bevat de server, waarop het GOLIATH programma staat. Via kabels door het plafond is er een netwerk gemaakt met andere computers. David moet iets vinden waarmee hij deze server kan vernietigen.

Klik rechtsonder in de kamer. Je ziet nu een groot ventilatierooster in de muur rechts van de kast met de server.
Gebruik je mes om het rooster los te maken. Kruip dan door het gat naar de kamer hierboven.


LAN-kamer
David arriveert in de LAN-kamer, waar de computers staan, waarop de jongelui het spel speelden.
Klik aan de onderkant van je scherm en bekijk dan de computer die op de hoek van de tafel staat, van dichtbij. Deze computer lijkt nog intact te zijn. Haal de draagbare harde schijf (portable hard drive uit de computer.

Op een kartonnen doos achterin de kamer, vind je nog een rol tape. Raap hem op en kruip dan terug door de ventilatieschacht, naar de bewakingsruimte.


Bewakingsruimte
Bekijk de server in de glazen kast van dichtbij.
Aan de zijkant zie je het roostertje voor de ventilator. Plak het rooster dicht met de tape.

Verlaat de close-up en de man met de lange donkere jas komt binnen.....................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.