Walkthrough door Marjo © 2011 www.adventurespel.nl
Uitgever: Midian Design/2011
Ontwerper: Danilo Cagliari
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's Spel-Info.
|
Siren's bar,
Circe,
Aeolia,
Calypso,
Lotophagi,
Nogmaals Calypso,
Cyclops,
Nogmaals Aeolia,
Hades,
Scylla en Charybdis,
Nogmaals Hades,
Pheasus,
Ithaca.
Siren's bar 
Intro
Ulysses (= Odysseus) is na de verovering van Troje, op weg naar zijn thuisland Ithaca. Omdat Ulysses de zeegod Poseidon beledigd heeft, verloopt de tocht over zee niet zo vlekkeloos. Vanwege storm en regen worden ze gedwongen aan te leggen bij een eiland.
Ulysses denkt dat hij de volgende dag Ithaca kan bereiken en praat met zijn krijgervriend Telemachus. Hij vertrouwt Telemachus een geheim toe. Hij had liever schrijver willen worden in plaats van krijger en hij heeft zelfs onder de naam Homerus al een paar gedichten geschreven.
De bemanning is al naar de lokale bar gegaan, als Ulysses ontdekt dat dit de "Syren's Inn" is, de beruchte bar van de Sirenes, die zeelui gevangen houden met hun betoverende gezang.
Hij besluit zijn bemanning te gaan redden, maar heeft dan wel iets nodig om in zijn oren te stoppen, zodat hij niet zelf ook betoverd wordt.
Oorbescherming en bediening
Rechtsklik om de inventarisbalk aan de onderkant van je scherm zichtbaar te maken.
Als je een muiswieltje hebt, kun je dat gebruiken om door de opties te scrollen.
Klik anders op "walk" (loop) en daarna op de plek waar je heen wilt gaan.
Loop naar rechts tot bij het trapje dat naar de bar leidt.
Klik in je inventarisbalk op "look at" (kijk naar) en daarna op de schedels die op de dikke keien staan en als kandelaars dienen. Odysseus vindt het wel interessant.
Klik dan in je inventarisbalk op "use" (gebruik) en daarna op de linker kaars (candle) en Ulysses pakt een stukje gestolde was (wax). Het gaat naar een vakje in je inventaris.

Die gestolde was is natuurlijk te hard om zo in je oren te stoppen. Klik dus in je inventaris op het stukje was en aansluitend op de brandende kaars. Je krijgt dan een zacht stukje was (softened wax).
Klik vervolgens in je inventaris op het stukje zachte was en aansluitend op Ulysses en hij stopt de was in zijn oren. Nu is hij voldoende beschermd.
Open (use) tenslotte de deur van de bar en ga naar binnen.
In de bar
De deur valt achter Ulysses dicht, hij kan niet meer naar buiten.
In de bar ziet Ulysses dat zijn complete bemanning als in trance naar de Sirenes staart en niet meer aanspreekbaar is.
Loop naar links, waar je een zeer doorzichtige geest achter een barmeubel ziet staan. Spreek de geest aan (talk to) en praat met hem over alle onderwerpen.

Je verneemt dat niemand ooit deze bar verlaat en dat hijzelf, om de tijd te verdrijven, modelscheepjes knutselt, waar hij zeer trots op is.
Kijk om je heen. Naast de bar is een deur zonder deurknop, bedoeld voor geesten die er zo doorheen kunnen gaan.
Achter de geest is een gewone deuropening, maar zolang de geest achter de bar staat, kan Ulysses daar niet doorheen.

Loop helemaal naar rechts.
Hier zie je op een tafeltje tegen de wand een modelscheepje staan.
Raak het aan (use) en het gaat meteen kapot.
Loop terug naar links en spreek de geest achter de bar aan. Vertel hem dat het scheepje kapot is (The model on the table is broken). Hij gaat meteen kijken.
Nu is de weg vrij om door de deuropening achter de bar naar buiten te gaan.
Athena
Ulysses belandt in een enorme grot. Aan het einde van een lange steiger zie je een vlot (raft) liggen. Ineens verschijnt godin Athena, die hem even vertelt hoe stom het was om Poseidon te ergeren. Ze heeft Ulysses altijd beschermd en wil hem nu ook nog wel helpen terug te keren naar Ithaca. Maar eerst moet Ulysses aan oppergod Zeus en zeegod Poseidon bewijzen dat hij het waard is te blijven leven.
Athena zegt Ulysses dat zijn mannen in de bar als verloren moeten worden beschouwd en dat hijzelf het vlot moet gebruiken om de zee op te varen, waar hem nog vele beproevingen wachten.
Plattegrond
Gebruik het vlot en je ziet een grote plattegrond van de Middellandse zee.
Jammer genoeg staan nergens plaatsen vermeld waar je heen kunt gaan. Die aanduidingen verschijnen namelijk pas als je er al geweest bent.
Nu zul je dus zomaar ergens moeten klikken in de hoop dat je een actieve plek vindt. Ulyssus zal zeggen dat hij hier kan aanmeren (I can dock here) en er naar toe varen. Naarmate je verder in het spel vordert, zullen er meer plekken zijn die je kunt bezoeken.
Circe 

Als je vertrekt vanaf de Siren's Inn, ligt het vlot rechts van het eiland Sardinië in de Middellandse zee. Klik op de kust, ongeveer halverwege de laars van Italië en Ulysses vindt een plek waar hij kan aanmeren.
Even later zie je hoe hij aankomt bij een groene kust.
Ulyssus hoort een stem die hem roept. Hij kan de stem niet weerstaan en loopt het bos in.
Aangekomen bij een huisje, wordt hij al opgewacht door tovenares Circe. Ulyssus krijgt de opdracht om voor Circe te werken. Doet hij dat niet, dan zal hij net als zijn voorgangers in een zwijn worden veranderd.
Als Ulyssus weigert, bewijst Circe meteen even dat ze het kan wat ze zegt te kunnen. Ze lacht Ulyssus uit en zegt dat hij maar wat slaapkruiden moet eten als hij honger heeft.
Daarna tovert ze hem weer terug naar een mens.
Ulysses is nu overtuigd.
Keuken
Om te beginnen mag Ulysses voor Circe een maaltijd koken en de keuken aanvegen.
Ga het huis in en je staat meteen in de keuken.
Op tafel ligt het recept (recipe) voor soep. Raap het op en lees het.
Je hebt nodig: een ui, selderij, klaver en paddestoelen uit de diepte.
Laat alles sudderen in kokend water en serveer het met brood.
Kijk om je heen. De pot met kokend water staat al op het vuur.
Van de wand rekken achterin de keuken, kun je een ui (onion) en wat selderij (sellery) pakken.
Ook vind je hier een bord (dish).
Op de grond voor het linker rek ligt een opgerold touw (rope). Raap het op en verlaat de keuken.
Buiten

Loop een stukje de trap af en dan naar links, naar de plek waar je in een varken veranderd werd. Hier groeien slaapkruiden (sleepinducing herbs). Pluk een bosje.
Loop dan verder de trap af en ga naar links. Achter de waterput ligt een veldje met klaver (clover). Pluk een handvol.
Gebruik nu je opgerolde touw op de waterput.
Daal daarna af in de put.
Op de bodem aan de rechterkant kun je een paddenstoel (mushroom) plukken.
Klim weer omhoog en ga terug naar de keuken.
Soep en vegen
Gooi de ui, de selderij, de klaver en de paddenstoel in de pot op het vuur.
Voeg ook de slaapkruiden toe.
Haal dan het bord uit je inventaris en schep hiermee de soep uit de pan. Zet daarna het bord soep (full dish) op tafel.
Pak van het rek links in de keuken een brood (bread) en leg dit ook op tafel.

Pak de bezem die naast de deur staat en veeg hiermee de vloer tussen de tafel en het fornuis, daar waar je die lichtere plek ziet.
Daarna kun je op de deur kloppen om te zeggen dat je klaar bent met je karweitjes.
Circe doet zich tegoed aan de soep, zodat Ulysses even later het huis kan verlaten om terug te keren naar zijn vlot.
Pluk voordat je vertrekt nog een bosje slaapkruid (sleepinducing herbs). Je weet maar nooit of je dat nog kunt gebruiken.
Aeolia 

Vaar met je vlot vanaf Circe een stukje langs de kust naar het zuiden en Ulysses vindt op de wreef van de laars, de aanlegplaats van Aeolia, het paleis van de God van de wind Aeolus.
Dit is een vreemde plek. Je ziet een groot paleis op een rotsblok dat in de wolken zweeft, omringt door kleinere zwevende rotsblokken met boogpoorten.
Loop door de boog op de aanlegplaats en je belandt op een van die kleine rotsblokken.
Ga hier verder door de linker boog.
Ga op het volgende rotsblok nogmaals door de linker boog.
Ga op het derde rotsblok door de middelste boog en je belandt in een zaal, waar Aeolus met zijn vrienden aan tafel zit.
Aeolus is bereid om Ulyssus een geschenk te geven waarmee hij Ithaca kan bereiken. Maar dan moet Ulyssus hem eerst op een geloofwaardige manier over zijn avonturen vertellen.
Vertel Aeolus over de val van Troje (optie 1).
Neem dat 'geloofwaardig' maar met een korreltje zout. Belangrijk is dat Aeolus het een grappig verhaal vindt. Vertel hem dus dat je deed alsof je een paard was (optie 4).
Dit is een bevredigend verhaal, maar nog niet voldoende.
Vertel Aeolus dus ook over Circe. Vertel dat ze een gekke vrouw is, die mannen in zwijnen verandert (optie 1) en Aeolus is tevreden.
Jammer genoeg zijn dit niet voldoende avonturen om het geschenk te kunnen krijgen.
Je kunt nog even met Aeolus over de andere onderwerpen praten, maar daarna zal hij je terug naar je vlot toveren.
Calypso 

Vaar met je vlot helemaal naar links over de Middellandse Zee, naar de Straat van Gibraltar. In deze bocht tussen Spanje en Marokko kan Ulysses aanleggen.
Het eerste dat hij ziet is een enorm ruimteschip, half begraven in het zand van de woestijn. Zo'n paleis heeft hij nog nooit gezien.
Ga door de deur in het midden het ruimteschip in.
Hier tref je Calypso, die de hulp van Ulysses nodig heeft. Ze is op zoek naar de 'antikythara', een voorwerp dat uit radertjes bestaat en dat ze nodig heeft om weer te kunnen opstijgen.
Athena verschijnt en waarschuwt Ulysses. Hij mag niemand vertellen wat hij hier allemaal ziet. Ulysses belooft het. Athena zegt dat de antikythera in Libië bij de Lotuseters is. Ulysses kan hem daar zonder gevaar het universum te verstoren, gaan halen.

Praat nog even met Calypso en kijk dan om je heen.
Als je naar de roze lichtbalk in de achtergrond loopt, verschijnt een deuropening.
Ulysses krijgt na enige aarzeling toestemming om door de deuropening te gaan.
In de slaapkamer van Calypso zie je een ronde schijf staan met een driehoek en een oog erop.
Steel de vreemde schijf (strange symbol), al weet je niet waar hij voor dient.
Verlaat dan de kamer en het schip en ga terug naar je vlot.
Lotophagi 

Vaar met je vlot naar de kust van Libya.
Hier kan Ulysses aanleggen bij de Lotophagi, een volk dat naakt loopt om contact met de aarde te houden, lotusbloemen eet om visioenen te krijgen en de God Ptah aanbidt.
Praat met Am'Aled, de bewaker van het heilige relikwie. Hij stond heel even te slapen en toen heeft iemand het relikwie van de sokkel gestolen. Als Ulysses het terugbrengt, krijgt hij als beloning wat lotusbloempoeder.
Bekijk de lage sokkel met de gleuf. Hier zou wellicht die schijf van Calypso wel inpassen.
Haal de schijf uit je inventaris en gebruik hem op de sokkel. Ulyssus vindt dat hij het eerst even met Al'Amed moet bespreken.
Spreek Al' Amed dus aan en vertel hem dat je zijn heilige relikwie hebt gevonden (optie 5).
Ulysses zet de schijf op de sokkel en Al'Amed is zeer verheugd te zien, dat dit voorwerp hetzelfde symbool heeft als het symbool op hun tempel. Hij geeft Ulysses een boomblad met lotusbloempoeder (lotus powder) en gaat dan verder met slapen.
Tempel

Kijk naar de deur van de heilge tempel.
Er staan allemaal onbegrijpelijke symbolen op.
Gebruik (use) de deur en je ziet de symbolen van dichtbij.
Als je op een van de lichtgekleurde symbolen klikt, hoor en merk je een gerommel.
Klik je achter elkaar in de juiste volgorde op drie symbolen, dan gaat de deur van de tempel open.
Ga de tempel in.
Hier zie je op de vloer een grote schijf met de tekens van de dierenriem en in het midden een zon.
Op de muur zie je een symbolische afbeelding van de zon. Bekijk de zon en de symbolen links en rechts van die afbeelding. Links van de zon is de afbeelding van een kreeft. De afbeelding rechts kan Ulysses niet duiden.
Onder de muur zie je een aantal grote raderen.
In het midden van de raderen ligt een vreemde bol (sphere). Raap hem op.

Leg de bol op het kreeft (cancer) symbool op de vloer.
Ga zelf op het tegenoverliggende symbool staan (capricorn) en je hoort een gerommel.
Midden onder de raderen gaat een geheim luikje open. Haal hier een voorwerp met radertjes (object with many wheels) uit. Dit zou wel eens de antikythera kunnen zijn!
Verlaat de tempel en stap op je vlot.
Nogmaals Calypso 
Vaar naar de woestijn waar Calypso's ruimteschip ligt.
Ga het schip in en geef Calypso de antikythera. Ondanks het feit dat hij eerder die schijf uit haar kamer gestolen heeft, is ze Ulysses dankbaar. Ze heeft voor hem een geschenk in haar slaapkamer gelegd.
Ga de slaapkamer in en je ziet een klein standbeeldje (statue) op het plankje staan. Raap het op en pak meteen ook maar de fles wijn (wine) mee.
Verlaat dan de kamer en verlaat ook het schip.
Hierna wil Ulysses nooit meer het schip betreden. Tijd dus om verder te zeilen.
Cyclops 

Vaar met je vlot naar het eiland Sicilië, aan de voet van de laars.
Ga hier aan land en je bent op het eiland waar de Cyclopen wonen.
Er grazen schapen en de ingang naar een grot wordt bewaakt door een ram die dreigt als je dichterbij komt.
Kijk in je inventaris of je een bosje slaapkruid hebt meegenomen uit Circe's tuin.

Zo niet, ga het dan alsnog halen.
Loop dan zo dicht mogelijk op de ram af.
Wacht totdat hij zich omdraait en richting grot loopt. Loop dan meteen achter hem aan tot je op het pad (path) bij het begin van de bruine rotsen staat. Haal snel het slaapkruid uit je inventaris en leg het op het pad.
Als je snel genoeg was, lukt het allemaal en zal de ram van het slaapkruid eten. Daarna kun je op je gemak de grot in.
Hier zie je in de schaduw een grote cycloop. Praat met hem. Hij heet Polyphemus en is de zoon van Poseidon. Ulysses noemt dus uiteraard niet zijn echte naam.
Voor de cycloop staat een kleine drietand. Die zou Ulysses wel graag willen hebben.
Combineer in je inventaris het lotuspoeder met de fles wijn (use poeder op fles).
Geef de fles wijn+poeder dan als geschenk aan de cycloop.
Ulysses loopt daarna vanzelf de grot uit.
Ga weer terug naar binnen en je ziet de cycloop tegen de kookpot hangen. Hij is lang zo groot niet als hij zich voordeed, heeft dankzij een ooglapje één oog en is nu vast in slaap.
Steel de drietand (trident) en verlaat dan het eiland weer.
Nogmaals Aeolia 
Vaar naar het luchteiland Aeolia.
Ga door de poorten (voorwaarts, links, links, midden) en je staat weer voor Aeolus en zijn vrienden.
Vertel hem het verhaal van Calypso. Zeg dat ze met heel veel vrouwen in een grot woont (optie 4).
Vertel het verhaal van de Cyclops. Zeg dat je onder de buik van de schapen hing (optie 4).
Vertel tenslotte het verhaal van de naakte Lotuseters en hun God Ptah (optie 3).
Neem dan afscheid en Aeolus zegt dat hij tevreden is met al die leuke verhalen.
Hij geeft Ulysses een fles met wind (wine jug) die Ulysses op het juiste moment moet openen om naar Ithaca te kunnen zeilen.
Daarna staat Ulysses weer bij zijn vlot.
Intussen in Ithaca
Intussen hebben de mannen in Ithaca er genoeg van. Ulysses is al 10 jaar weg. Ze eisen dat zijn vrouw Penelope een nieuwe echtgenoot neemt, die dan koning van Ithaca zal worden.
Het verhaaltje van het lijkkleed voor Laertes dat eerst af moet, slikken ze niet meer.
Telemachus, de zoon van Ulysses zegt dat hij zijn vader zal gaan zoeken. Leeft hij nog, dan wachten ze nog een jaar op zijn thuiskomst. Is hij dood, dan zal hij Penelope naar haar vader Icarius brengen om het huwelijk voor te bereiden.
Hades 

Nadat je in Aeolia weer op je vlot stapt, zeil je een klein stukje langs de kust omhoog. Er is een nieuwe aanlegplaats bijgekomen: een werkende vulkaan! Hier is het zó heet, dat het haast wel de ingang moet zijn naar Hades, de onderwereld.
Loop naar de vulkaan en ga de grot in.
Volg de stenen brug over de lava en je komt bij een deuropening. Probeer je hier naar binnen te gaan, dan word je teruggeroepen door een geest die de ingang bewaakt.
Praat met de geest. Hij vertelt dat hij gedood werd door Scylla, een zeemonster. Een ander monster pakte net voor hij stierf een geluksmedaillon af, dat hij op zijn huwelijksdag van zijn vrouw cadeau kreeg.
Als Ulysses hem dat medaillon kan brengen, zal de geest een oogje dichtknijpen en mag Ulysses als niet-dode door de deuropening naar Hades.
Verlaat de grot en ga terug naar je vlot.
Scylla en Charybdis 

Zeil vanaf hades naar het zuiden langs de kust. In de smalle zeeëngte tussen het eiland Sicilië en de punt van de laars van Italië, vind je een nieuwe aanlegplaats (alleen bereikbaar vanaf de bovenkant).
Ga aan land.
Het eerste dat Ulysses ziet is een enorm stalen monster met tentakels. Is dit Scylla?
Praat met de groene wetenschapper die druk bezig is met Scylla. Hij heet Karkargnor, is niet erg aardig en komt van Pyr, lichtjaren ver. Scylla is geen monster maar een graafmachine, gemaakt van kobrium. Bij het graven in de zsebodem onstaan draaikolken, die door de primitieve plaatselijke bevolking worden aangezien voor het monster Charibdis.
Maar Scylla is een beetje stuk. Karkargnor heeft peusidion staven nodig om hem te repareren.
Vraag de man of hij toevallig het medaillon van de geest gezien heeft (come across lucky charm, optie 4).
Karkargnor heeft het medaillon inderdaad gevonden, maar hij wil het Ulysses niet geven als die erom vraagt.
Lucky charm
Ga het gebouw in.
Je komt bij een grote bak met zeewater, waarin volgens Ulysses bewegende zuilen staan. In de muur draait een "magische bloem" rond.
Loop naar de linkerkant van de ruimte, waar je een zuiltje ziet met een rode knop.
Duw op de knop en de ventilator en de zuilen staan stil.
Loop naar de ventilator. Haal de drietand uit je inventaris en stop hem in de stilstaande ventilator.
Loop dan terug naar het zuiltje met de knop, duw erop en de ventilator begint weer te draaien. De drietand wordt kapot geslagen en de stukken belanden volgens Ulysses in het water.
Zet met behulp van de rode knop, de stampende zuilen nog drie keer uit en weer aan.
Loop dan naar buiten.

Door de stampende zuilen is een stuk van de drietand met de stroming van het water naar buiten gekomen. Als je goed kijkt, zie je het naast de steiger in het water drijven.
Haal het stuk drietand (piece trident) uit het water.
Klik met het stuk drietand op Karkargnor. Spreek hem dan aan en vraag of hij iets met dat stuk drietand kan doen. Hij is er erg gelukkig mee, dit is de peusidon staaf waar hij naar zocht!
Vraag hem daarna of je dat geluksmedaillon (lucky charm) mag hebben en hij geeft het als dank voor je hulp.
Stap weer op je vlot.
Nogmaals Hades 
Vaar naar Hades.
Ga de grot in, klik met het medaillon op de geest en vertel hem daarna dat je het gevonden hebt.
Hij is er erg blij mee en vraagt of Ulysses het voor hem op de grond wil leggen, hij kan als geest immers niets vasthouden.
Ulysses mag nu wat hem betreft door de deuropening.
De entree naar Hades blijkt een heel klein doolhofje te zijn.
Aan het eind van een van de gangen sta je voor een gesloten spijlendeur. Links van de deur zie je een mechanisme op de grond, waarmee je waarschijnlijk die deur kunt openen. Jammer genoeg is de hendel van het mechanisme weg.
Loop door het doolhof. Hier en daar zie je een standbeeld van een geest. Doorzoek de standbeelden (use) en je vindt in drie gevallen een kort metalen staafje.
Combineer de drie stukken en je hebt een kant-en-klare hendel.
Ga weer naar de spijlendeur.
Zet de hendel in het mechanisme. Trek aan de hendel en de deur gaat open.
Loop Hades in.
Tiresias
Hades ziet eruit als een kermisterrein. Ulysses ontmoet het orakel Tiresias, die druk bezig is een festival te organiseren. Hij krijgt de generator van het reuzenrad niet aan de gang en heeft geen tijd om te praten.
Geeft Tiresias de fles met wind die je van Aeolius kreeg.
Hij is er erg blij mee. Dit kan het festival redden als hij de generator niet aan de gang krijgt.
Als dank geeft Tiresia Ulysses een tip, cryptisch zoals het een orakel betaamt:
"Those on the high look at those below as the right observes the left and in the middle THREE".
(Degenen die hoog staan kijken naar degenen aan de onderkant, zoals de rechter naar de linker kijken en in het midden DRIE).
Tiresias vertelt Ulysses wat hem in de toekomst te wachten staat en hij waarschuwt hem ook nog snel naar Ithaca te gaan. De Proci probeerden zijn zoon te vermoorden en Penelope wordt gedwongen te trouwen.
Ulysses besluit meteen te vertrekken, dus verlaat Hades en ga naar je vlot.
Pheasus 

Vaar om Sicilië heen naar rechts, naar de kust van Thracia. Hier zijn twee plaatsen waar je altijd door de wind weg van de kust werd geblazen. De onderste, onder de monding van de rivier, voert naar Ithaca, maar daar kun je nog altijd niet aanmeren. Klik dus op de plaats daarboven.
Ulysses merkt dat het erg mistig wordt op zee, maar hij is nog vol vertrouwen dat hij Ithaca zal bereiken.
Intussen in Ithaca
Penelope zwicht onder de druk van de Proci. Ze beslist dat ze zal trouwen met de man die de boog van Ulysses kan spannen en door twaalf bijlgaten kan schieten.
Nausicaa
Ulysses heeft schipbreuk geleden en wordt wakker op een bed in een vreemde kamer. Een jonge vrouw staat bij een computerscherm. Spreek met haar.
Ze heet Nausica en komt uit Atlantis. Ook haar volk heeft onenigheid met Poseidon, waardoor ze nu weer gedwongen worden hun land te verlaten. Jammer genoeg is ze een onderdeel van haar luchtschip kwijtgeraakt, waardoor ze niet kan opstijgen. Ulysses belooft het te zoeken.
Verlaat de kamer aan de rechterkant en Ulysses staat buiten voor een enorm ruimteschip. Maar hij verbaast zich intussen nergens meer over.
Loop naar de transparante lichtkolom onder het ruimteschip en je wordt omhoog getransporteerd.
Kijk om je heen.
Aan de rechterkant van de ruimte, naast het raampje, staat een apparaat (metal plaything). Bekijk het. Ulysses zegt dat er een onderdeel weg is. Zou dit het apparaat zijn waar Nausicaa over sprak?
Kijk naar de linkerbenedenhoek van het tapijt. Hier zit een bobbel onder (bulge in carpet). Klik (use) op de bobbel en Ulysses tilt de hoek van het tapijt op. Raap het vreemde voorwerp (idol) op, dat eronder lag.
Stop het voorwerp in het apparaat.

Klik dan op het apparaat en je ziet het van dichtbij.
Herinner je nu de cryptische aanwijzing van Tiresias.
Klik op de vier voorwerpen om het veld met blokjes, tot elk streepje van het voorwerp naar het midden wijst.
Klik daarna op het blokje rechtsbovenaan en de motor van het schip start.
Nausicaa komt aanlopen en even later geeft ze Ulysses een lift naar Ithaca.
Ithaca 
Aangekomen in Ithaca blijkt Ulysses ineens te zijn veranderd in een oude man, gekleed in lompen. Het is een geschenk van godin Athena. Ze legt uit dat Ulysses niet zomaar het paleis kan inlopen, nu de troonpretendenten daar bezig zijn met die schietwedstrijd te organiseren. Er is een hoop ten nadele verandert in Ithaca. Hij moet naar zijn oude, trouwe dienaar Eumaeus gaan en om diens hulp vragen.
Probeer het huisje van Eumaeus in te gaan. Eumaeus komt naar buiten. Hij herkent Ulysses niet, maar hij houdt wel de goede gewoontes van zijn land in ere en nodigt de zwerver uit een hap mee te eten.
Loop achter Eumaeus aan het huisje in.
Hier treft Ulysses ook zijn zoon Telemachus. Ulysses praat even met Telemachus over hoe de zaken ervoor staan en wordt dan herkent door Eumaeus.
De drie maken plannen. Eumaeus en Telemachus zullen ervoor zorgen dat de volgende dag bij de boogschietwedstrijd de wapens verstopt zijn, maar wel binnen handbereik en dat op een teken van Ulysses de deuren van de zaal gesloten zullen worden.
Na een emotioneel moment tussen vader en zoon gaat iedereen slapen.
Bewaker
Kijk de volgende ochtend even rond in het huis van Eumaeus en loop dan naar buiten.
Bekijk de verkiezingsposter van Antinous, die naast de deur op de muur hangt. Ruk poster (portrait) dan van de muur af.
Loop naar rechts, naar het dorpsplein.
Loop dan naar achteren, naar de bewaker die voor de ingang naar wedstrijdzaal staat. Praat met hem. Hij wil Ulysses niet binnenlaten, de wedstrijd is niet voor zwervers, meent hij.
Praat nog een beetje met hem en je verneemt dat de bewaker honger heeft, maar dat hij zijn post niet durft te verlaten om te gaan eten.
Voedsel
Loop naar de linkerkant van het gebouw. Hier is de ingang naar de keuken.
Ga naar binnen en je wordt binnen de kortste keren naar buiten gewerkt door de kokkin. Inmiddels heeft Ulysses wel begrepen dat ze niet meer zo best ziet.
Ga naar de rechterkant van het plein. Hier zie je een marktkraampje, waar houten paardjes en ballonnen te koop staan.
Praat met de marktkoopvrouw. Ze is niet zo vriendelijk tegen de zwerver. Hij koopt immers niets en ze wil zo snel mogelijk geld verdienen om op zoek te kunnen gaan naar een knappe man die met haar wil trouwen.
Haal de poster van Antinous uit je inventaris en laat hem aan de marktkoopvrouw zien. Ulysses laat de poster een paar keer heel eventjes zien en zegt dat deze man interesse heeft in haar, maar te verlegen is om dat zelf te komen zeggen.
De marktkoopvrouw zegt dat Ulysses een houten paardje (wooden horse) cadeau mag geven aan die knappe man op de poster. Pak er dus eentje van de marktkraam.
Ga naar de keuken en klik met het houten paardje op de ingang van de keuken (kitchen entrance).
Ulysses zet snel het paardje binnen op de grond. Even later hoor je de kokkin gillen dat de hond die vreselijke muis uit haar keuken moet verwijderen.
Ga de keuken in. De kokkin staat helemaal aan de linkerkant, uit angst voor die "muis".
Pak van de tafel een bout rauwe ham (raw joint of meat).
Ga terug naar het huisje van Eumaeus.
Gooi de rauwe ham in de pot met kokend water. Na een poosje kun je de gekookte ham (cooked meat) er weer uit halen.
Ga naar het plein in het dorp en geef de ham aan de bewaker. Hij is er blij mee, maar hij durft hem nu niet op te eten. Stel je voor dat een van de prinsen naar buiten komt en hem betrapt! Ulysses stelt voor om even te gaan kijken of de prinsen nog druk bezig zijn en dat vindt de bewaker een prima idee. Ga dus naar binnen.
Boogschietwedstrijd
In de grote zaal hebben de troonpretendenten zich verzameld. Antinous is een beetje boos. Het lukt niemand om die boog van Ulysses te spannen. Hij heeft er genoeg van en vindt dat Penelope maar zo een man moet uitzoeken. Ze weigert.
Dan stapt Ulysses naar voren en vraagt of hij het ook eens mag proberen.
Antinous vindt dat die zwerver daar geen recht toe heeft, maar Penelope staat het toe.

Eumaeus heeft het teken van Ulysses gekregen en verlaat met een smoes de kamer.
Pak de pijl en boog (bow and arrows), die links van de rij bijlen tegen de muur staan.
Haal de magische boog uit je inventaris en klik ermee op Antinous..................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|