NOSTRADAMUS: THE LAST PROPHECY



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: MC2 Entertainment/2008
Ontwerper: Kheops Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



27 maart 1566: VermommenReceptenAstrologie
28 maart 1566: KasteelNostradamus' huis
29 maart 1566: Brood bakkenSleutel SavignyConstance en Henry van Navarra
30 maart 1566: Verborgen kamerTunnelMoord en planeten
31 maart 1566: BeschuldigdMadeleine



Intro

Start een New game en kies het icoon (profile), waaronder in het vervolg jouw savegames worden opgeslagen.

Laat op de avond klopt iemand op de deur. Het is koningin Catharina de Medici, die Nostradamus om hulp komt vragen. Gebaseerd op een vers van Nostradamus, wordt er voorspeld, dat in 12 dagen, 12 leden van de Koninklijke Familie zullen overlijden. Nostradamus is zelf oud en slecht ter been. Hij belooft zijn zoon Cesar te sturen, om onderzoek te doen naar deze vloek.
Als Catharina weer vertrokken is, krijgt Nostradamus' dochter Madeleine de opdracht om, vermomd, de plaats van Cesar in te nemen.



Woensdag 27 maart 1566 - Vermommen  

Slaapkamer van Madeleine
De volgende ochtend wordt Madeleine wakker. Draai naar rechts en je ziet een wasbekken op een tafeltje. Erboven hangt een rekje met een handdoek.
Klik op de handdoek (rag) om hem te pakken.
Draai terug en kijk dan links onder. Naast het bed staan Madeleine's schoenen. Raap ze op.

Rechtsklik om je inventaris te openen.

N.B.: Om in het menuscherm te komen, waarin je kunt saven of het spel verlaten, klik je op het zonnetje rechts onder in het inventarisscherm.

Je ziet in de inventaris, de handoek en de schoenen op elkaar, in het "transit"-vakje bovenaan zitten. De voorwerpen die in dit vak zitten, moet je zelf in de vakjes eronder plaatsen/sorteren.
Sleep ze stuk voor stuk, of klik op- de "auto"-knop, naast het "transit"-vakje.
Daarna kun je de voorwerpen gebruiken.
De schoenen (en alle andere kledingstukken) kun je beetpakken en op het "Madeleine"-figuurtje klikken. Ze trekt ze dan aan.

Klik op de handdoek, rechtsklik om het inventarisscherm te verlaten en linksklik dan op het wasbekken. De handdoek wordt nat (damp rag) en verdwijnt vervolgens weer in je inventaris.

Loop naar de kleerkast, links van de deuropening. Open de kast en haal er een jurk uit. Trek de jurk aan, sluit de deur van de kleerkast en verlaat dan de kamer.


Slaapkamer van Nostradamus
Draai naar links, loop door de gang en draai naar rechts. Ga de wenteltrap af en de kamer aan de linkerkant in.
Praat hier met Nostradamus, die in een stoel bij de open haard zit.
Hij geeft Madeleine een mapje met instrumenten, dat van nu af aan, links in je inventaris zit.
Nostradamus adviseert Madeleine om iets aan haar vermomming te doen. Ook zegt hij dat César een donkerder huidskleur heeft.


Slaapkamer van César
Loop terug naar boven en ga bovenaan de trap rechtdoor, César's slaapkamer in.
Op bed vind je kleding van César. En aan het voeteneinde staan een paar laarzen.

Kijk naar het portret van César, dat boven zijn bed hangt.
Om op César te lijken, heb je ook nog een hoed, een bril en een snor en baardje nodig. En César is niet alleen bruiner, maar ook wat breder in zijn schouders.
Klik op de sterrenhemel achter het portret. Volgens Madeleine heeft César een bedoeling gehad met de sterrenstelsels die erop geschilderd staan.
Verlaat de kamer en ga de trap weer af.


Entreehal
Stap de slaapkamer van Nostradamus in, draai naar links en loop verder door de gang.
Ga dan de houten trap af, naar de entreehal van het benedenhuis.

Op de tafel links van de ingang zie je een bril (glasses) liggen. Aan de kapstok hangt een hoed. Neem beide mee.


Slaapkamer naast de kamer van Nostradamus
Loop de houten trap weer op naar boven. Ga de eerste kamer links in. Er staat een wiegje en een groot bed in deze kamer. Dit is de slaapkamer van Nostradamus' echtgenote. In Madeleine's dagboek kun je lezen, dat haar moeder met de jongere kinderen tijdelijk op reis is, om een epidemie te ontvluchten.

Ga naar de toilettafel bij het raam. Raap de pruik (wig) op.
Open je inventaris. Pak uit het mapje links, het vergrootglas. Klik ermee op de pruik.
Je ziet nu boven de grote afbeelding van de pruik, een verlicht tangetje-symbool. Dit betekent dat je iets met de pruik kunt doen.
Stop het vergrootglas weer in het mapje. Pak dan de schaar (scissors) uit het mapje en klik ermee op de pruik. Madeleine kortwiekt de pruik tot het mannenkapsel dat mode was in 1566. Van het afgeknipte haar, maakt ze tegelijkertijd een snor en baardje.

Open het laadje in de toilettafel. Haal het opgevouwen briefje eruit.
Het is een recept voor gekleurde gezichtscrème.
Open je inventaris. Pak het opgevouwen briefje met het recept beet en sleep het over Madeleine. Meteen opent Madeleine's aantekenboek. Klik op de linker pagina en het recept staat erin. Rechtsklik om het boek te sluiten.

N.B.: Je ziet dat Madeleine's afbeelding op een grijs boek staat. Rechts aan dit grijze boek zitten tabbladen. Klik op het bovenste tabblad (met de veer) en je opent haar aantekeningen.
Achter het tweede tabblad (met het potje), verzamelt ze haar recepten.
Bij het onderste tabblad kun je de dialogen nalezen.

Draai je om en loop naar het ladekastje naast het bed. Open de bovenste lade en haal er een reep stof (strip of cloth) uit. Maak de lade weer dicht.
Haal uit de onderste lade 2 schoudervullingen (shoulder pads).

Open je inventaris. Klik op Madeleine om haar kleding en schoenen te verwijderen.
Trek haar dan als eerste de schoudervullingen en de reep stof aan.
Trek haar daarna het jasje en de broek en de laarzen aan.
Zet de pruik op en voeg tenslotte de hoed, bril en snor/baardje toe.
Afgezien van haar huidskleur, ziet ze er nu uit als César.




Recepten  

Gekleurde gezichtscrème
Open je inventaris en klik op het recepten-tabblad.
De ingrediënten voor gekleurde gezichtscrème zijn: water, olie, bijenwas en klei.

Verlaat de slaapkamer en ga de houten trap af naar de hal.
Loop rechtdoor naar buiten, naar de stal.
Recht voor je staat een houten emmer met appels. Haal de appels eruit en raap dan ook de emmer (pail) op.
Van het rek erachter, kun je nog een pompoen (squash).

Draai naar rechts en doe een stap naar voren, naar buiten.
Draai naar links en je ziet een open deur en een trap. Rechts naast de deur ligt een opgerold touw (long rope) op de grond. Raap het op.


Klei
Draai terug naar rechts en loop rechtdoor, naar de bruine poort. Links van de bruine poort zie je een trog staan. Hij zit vol klei. Haal een handvol klei (clay) uit de trog.


Water
Draai naar rechts en je ziet in de hoek een waterput. Loop er naar toe.
Je ziet een emmer aan een touw boven de put hangen. Rechts zit een zwengel.
Klik op de zwengel, houd de knop ingedrukt en trek naar beneden. De emmer zakt een stukje in de put. Doe hetzelfde nogmaals. Nu breekt het touw en ligt de emmer op de bodem van de put.
Klik, houd vast en duw de zwengel omhoog. Haal dan het gebroken touw (rope) van de ring boven de put af.

Haal het lange touw (long rope) uit je inventaris en bevestig dit aan de put.
Hang de houten emmer aan het touw.
Trek twee keer de zwengel naar beneden om de emmer te laten zakken.
Duw twee keer de zwengel omhoog en je ziet een emmer vol water.
Je kunt de emmer niet zo eraf halen. Je hebt potjes nodig om met water te vullen.

Draai je om en loop de keuken in.
Op het dienblad op tafel, staan een hoop potjes en flessen (recipients) Raap ze op.

Ga terug naar de put en klik met alle potjes en flessen op de emmer water. Madeleine vult een fles met water.


Crème maken
Loop door de keuken naar de hal en ga de houten trap op.
Ga bovenaan de trap rechtdoor naar de kamer van Nostradamus en ga rechts door de deuropening. Loop rechtdoor, Nostradamus' werkkamer in.

Links van de open haard zie je een kachel met een metalen kookpot-met-handvat.
Links van de kachel staat een werktafel met heel veel potjes met ingrediënten.

Zoals je in het recept hebt gelezen, heb je een portie water, olie, bijenwas en klei nodig, die je samen moet verwarmen.


- Vul de kookpot met het water uit de fles in je inventaris.
- Pak, uit het rekje op de werktafel, de glazen pipet (A) en
  klik ermee op het flesje olie (oil)(23).
- Klik daarna met de pipet op de kookpot.
- Pak de lepel(B) en klik op het flesje bijenwas (beeswax)(19).
- Klik daarna met de pipet op de kookpot.
- Leg de gebakken klei (clay) in de mortier (C) op tafel.
- Pak de stamper (D) en vermaal de klei tot poeder.
- Pak de lepel en schep een portie gemalen klei uit de mortier.
- Klik daarna met de lepel op de kookpot.

Nu moet je alles nog verwarmen.
Ga eerst even naar de kamer van Nostradamus.
Als je binnenstapt, meteen links, zie je een tafel tegen de muur staan. Op deze tafel ligt, rechts van het boek, een aansteker (lighter). Neem hem mee en ga terug naar de werkkkamer.

- Open het laadje onderin in de kachel.
- Pak een handvol houtsnippers (kindling wood), uit het mandje dat achter de kachel
  aan de muur hangt.
- Leg de houtsnippers in het laadje van de kachel.
- Gebruik je aansteker om de houtsnippers aan te steken.
- Maak het laadje dicht.
- Schuif de hendel, die je aan de rand van de kachel ziet, naar links.
- Als het brouwsel klaar (ready) is, klik je met je voorraad potjes en flesjes op de kookpot.
  Madeleine vult een potje met gekleurde gezichtscreme (coloring cream).


Nostradamus
Loop naar Nostradamus. Madeleine geeft hem vanzelf het potje creme en Nostradamus zegt, dat hij haar later zal tonen hoe ze het moet gebruiken.

Vraag hoe je je moet gedragen in de nabijheid van koningin Catharina.
Nostradamus adviseert je om heel natuurlijk te zijn, omdat Catharina dat het meeste waardeert. Ook kun je Catharina een geschenkje geven. Ze is dol op jam.

Nostradamus geeft Madeleine ook de geboortekaart van Catharina. Madeleine mag, voor ze vertrekt, de horoscoop van de koningin trekken, om haar zo beter te leren kennen.

Madeleine maakt zich zorgen over mogelijke besmetting in het kasteel.
Nostradamus vertelt haar, dat de verhaaltjes over de pest niet waar zijn. Ze worden door Catharina rondgestrooid om ongewenste bezoekers uit de buurt te houden.
Als Madeleine vraagt, waarom haar moeder met de kleintjes de stad verlaten heeft, krijgt ze te horen dat haar moeder nu eenmaal graag reist.


Jam maken
Loop naar de keuken.
Boven de schouw van de open haard, hangt een briefje aan de muur gepind. Bekijk het. Het is een recept voor jam.
Je hebt nodig: pompoen, appel, 3 porties suiker en een mengel van kaneel en gember.

- Haal de pompoen en de appels uit je inventaris en gooi ze in de
  zwarte kookketel, die in de open haard hangt.
- Draai je om. Pak het houten lepeltje (A) en klik op het schaaltje
  met suiker (2), dat links op tafel staat.
- Gooi de schep suiker in de kookpot en doe dit daarna nog 2 keer,
  zodat je in totaal 3 schepjes suiker in de ketel hebt gedaan.
- Neem een schepje kaneel/gember mengsel (cinnamon/ginger)
  uit het middelste schaaltje (4) en gooi dit ook in de kookketel.

- Pak nu links op de grond, een houtblok en leg het op het smeulende vuurtje in de open haard.
- Klik met je voorraad potjes en flessen op de kookketel en Madeleine vult 2 potjes met jam.




Astrologie  

Dierenriem tekens
Ga naar de slaapkamer van Nostradamus.
Bekijk de kaart die boven de muurtafel aan de wand hangt. Je ziet een afbeelding van de diverse delen van het lichaam, die door de tekens van de dierenriem beïnvloed worden.

Haal de papieren die je van Nostradamus kreeg uit de inventaris en stop ze in het aantekenboek. Bekijk ze dan. Op de rechter pagina zie je aan de rechterkant tekens van de dierenriem en bijbehorende namen. De bedoeling is dat je de namen zó sorteert, dat het juiste symbool naast de juiste naam staat.

De symbooltjes van de dierenriemtekens staan al vast op de juiste plaats.
Met het zonnetje onderaan, schuif je alle namen tegelijk, één plaats naar beneden.
Met de maantjes schuif je alleen de onderste naam één plaats naar boven.

Als je het boek opent, zie je de naam Aries al bovenaan op de juiste plek staan.
Het symbool daaronder is dat van Taurus. Maar de naam Taurus staat op de derde plek van onder.
Nu moet je dus de naam Taurus onder de naam Aries zien te krijgen.

Klik op het zon-icoon, tot Taurus onderaan staat.
Klik dan op het maantjes-icoon om Taurus 1 plek omhoog te schuiven.
Klik weer op het zon-icoon om Taurus naar de onderste plek te schuiven.
Klik weer op het maantjes-icoon om Taurus 1 plek omhoog te schuiven.
Doe dit, totdat de naam Taurus, onder de naam Aries in het rijtje staat.


Nu probeer je op dezelfde manier, de naam Gemini onder de naam Taurus te zetten.
Dus klik op het zon-symbool, totdat Gemini onderaan staat.
Klik dan op het maantjes symbool om Gemini 1 plaats omhoog te schuiven...enzovoorts

Ga zo door tot je alle namen in de juiste positie hebt staan: Aries - Taurus - Gemini - Cancer - Leo - Virgo - Libra - Scorpio - Sagittarius - Capricorn - Aquarius - Pisces.

N.B.: Als je niet precies weet bij symbool bij welke naam hoort, kun je dit ook zien aan de vorm van het puzzelstukje. Ze moeten "tegen elkaar" passen.
Als alle namen correct staan, kun je ze niet meer verschuiven.


Planeten
Nu mag je links op deze pagina, de symbolen en namen van de zon, maan en planeten in de juiste volgorde zetten.
De pijl bovenaan, laat de linker kolom omhoogschuiven en tegelijk de rechter kolom naar beneden.
De onderste pijl, laat de vakjes in het midden (waar de twee pijltjes bij staan), van plaats wisselen.

Je ziet dat Jupiter aan de linkerkant in het middelste schuifvakje staat.
Klik op de onderste pijl, om Jupiter naar rechts te schuiven. Hij staat dan tussen Mars en Saturn in en dat is de juiste plek.
Ga zo door, met de namen van links, naar hun plek rechts, te schuiven.

Aan de rechterkant plaats je, van boven naar beneden:
Sun - Moon - Mercury - Venus - Mars - Jupiter - Saturn.
De symbolen staan vanzelf correct aan de linkerkant en daarna kun je ze niet meer verschuiven.


Catharina's astrologische geboortekaart
Op de linker pagina van het aantekenboek, zie je het briefje met de gegevens van Catharina de Medici. Ga met je cursor eroverheen voor meer informatie.
- Pak dan de passer (compass) uit het mapje links in je inventaris.
- Klik ermee op het puntje in het midden van de linker pagina.
- Sleep de punt van de passer dan in een cirkel.
- Sleep de passer nogmaals in een kleinere cirkel.
- Pak tenslotte de schrijfveer (quill) en klik in het midden.
Madeleine vult de overige gegevens zelf in.
Je kunt met je cursor over de symbolen en lijnen gaan, om meer informatie te lezen.

Ga naar Nostradamus en spreek hem aan over de "chart".
Madeleine vertelt dat ze klaar is en Nostradamus is tevreden. Hij vertelt dat de sterren nooit exacte dingen voorspellen en dat alles afhankelijk is van de presentatie van de astroloog.
Nu Madeleine een kaart kan maken, moet ze nog leren hoe ze spreekt als haar broer. Niet alleen de toonhoogte, maar ook het gebruik van de juiste zinnen. Daarom stelt Nostradamus haar een paar vragen.

Kijk, bij élke vraag, naar de twee bolletjes aan de rechterkant van de tekstbalk.
Zet het linker bolletje helemaal naar beneden en het rechter bolletje helemaal naar boven. Beantwoord dan de vraag.
Als je het juist deed, stijgt de meter, die je aan de linker kant van je tekstbalk ziet.
Als de meter vol (groen) is, sluit Nostradamus het gesprek af.

Vraag en antwoord:
1. Zeg "Something, anything", zoals Nostradamus vraagt.
2. What's the first sign of the zodiac? (eerste teken van de dierenriem)
    Antwoord: Aries.
3. What zodiac sign rules the heart? (welke dierenriemteken regeert het hart)
    Antwoord: Leo.
4. What common product is often used to avoid contagion? (middeltje tegen besmetting)
    Antwoord: Vinnegar (azijn).
5. How do you determine someone's sign. (hoe stel je vast welk teken bij iemand hoort)
    Antwoord: According tot the position of the sun in his natal sky. (volgens de positie
    van de zon bij de geboorte)
6. What very rare animal crosses the seas before finishing in the hands of apothecaries?
    (welk zeldzaam zeewezen eindigt in de handen van de apotheker)
    Antwoord: Ambergris.
7. What do you think of the theory that places the sun in the center of the universe?
    (wat denk je van theorie over de zon als centrum van het universum)
    Antwoord: To tell the truth.... (afhankelijk van de vraagsteller, in gevaarlijke tijden als deze)
8. What is is, we call the "rising sign" in a star chart? (rijzend teken in sterrenkaart)
    Antwoord: It's the sign that is rising at the moment of birth. (rijzende ster bij geboorte)
9. What is a astroplogical aspect? (wat is astrologisch aspect)
    Antwoord: Relationship established between two planets. (relatie tussen twee planeten)

Nostradamus legt uit hoe de verschuiving van 10 dagen, het sterrenbeeld van Catharina zal veranderen. Ze zal geen Taurus meer zijn, maar een Aries. En dat beïnvloedt alle voorspellingen.

Nostradamus zal vervolgens de gekleurde dagcreme op het gezicht van Madeleine aanbrengen en dan is "César" klaar om te vertrekken.




Donderdag 28 maart 1566 - Kasteel  

Kwatrijn
Ga de poort uit. De aarde beeft. Een slecht voorteken. Loop verder door de dorpstraat in de richting van de heuvel. Beklim de heuvel en door de hoge poort het kasteel in.

Loop verder naar rechts, over de houten brug naar de binnenplaats.
Loop rechtdoor. Achteraan in de rechterhoek zie je een stenen wenteltrap, die in de toren omhoog gaat. Beklim de trap.
Bovenaan ga je naar links, naar een soort wachtkamer.
Draai naar links en loop door de gang naar de bewaker die je bij een deuropening ziet staan.

Praat met de bewaker. Hij geeft je toestemming naar binnen te gaan.
Loop de kamer in en praat met Catharina.
Ze veronderstelt dat Nostradamus je verteld heeft, hoe lastig ze is.
Ontken het. (You are mistaken, Your Majesty. He would never have said such things).
Catharina verwacht van je, dat je eerlijk spreekt en dat ze je kan vertrouwen.
Ze geeft je het kwatrijn (quatrain) (4-regelig vers), dat volgens Chavigny door Nostradamus is geschreven. Catharina wil weten hoe dit afloopt. Ze heeft een schrijver opdracht gegeven alles te noteren over de slachtoffers van deze vloek. Hij wacht in de kamer hiernaast en staat volledig ter beschikking van Madeleine.

Madeleine geeft de koningin vanzelf een potje jam, in naam van haar vader. De koningin bedankt haar hartelijk.

Open je inventaris en plaats het kwatrijn in je aantekenboek. Lees het.
Rouw zal neerdalen over het hof
Als twaalf maal catastrofe zijn tol heeft geëist
Een voor een, liggen ze betreurd in hun graf
Spoedig verenigd met degenen die de Koningin aanbidt.



Slachtoffers
Verlaat Catharina's kamer. Aan het einde van de gang, bij de wachtkamer, zie je een monnik staan. Het is de schrijver, die al op je wacht. Hij geeft je zijn aantekeningen over de slachtoffers (victims) van de laatste paar dagen.

Praat met de monnik.
Hij vertelt dat in de hofhouding van de koningin enkele doden vielen. Toen zocht ze raad bij Jean-Aimé de Chavigny, die haar het vers gaf, dat door Nostradamus zou zijn geschreven. De koningin verliet meteen het hof en kwam hierheen.
Sindsdien zijn er weer twee doden gevallen. De koetsier gisteravond en de bibliothecaris vanmorgen.
De monnik zegt, dat volgens de vloek nog 4 doden in de hofhouding vallen en dat daarna de koninklijke familie zelf aan de beurt is.

De koetsier is inmiddels al begraven.
De bibliothecaris kreeg een ongeluk in het scriptorium in de bieb en ligt nu opgebaard in de kapel. De bibliothecaris werkte pas 10 dagen op het kasteel en had erg veel sorteerwerk te doen.

Open je inventaris en plaats de lijst met slachtoffers in je aantekenboek. Je kunt de lijst nu bij het tabblad met de grafsteen vinden.
Bekijk de lijst met slachtoffers.
Pak je schrijfveer en klik op de gegevens van elk slachtoffer. Als de geboortedatum bekend is, noteert Madeleine het bijbehorende sterrenbeeld-symbool.
Het valt haar op, dat de slachtoffers in de volgorde van de sterrenbeelden overleden zijn.


Scriptorium
Draai vanaf vanaf de monnik naar links (Er hangt hier een spiegel, waarin je jezelf ziet bewegen!), ga de gang in en rechts de wenteltrap af.
Onderaan de trap draai je naar links. Doe een stap naar voren en draai weer naar links. Je ziet de open deur die toegang geeft tot het scriptorium. Ga het trapje op en loop naar binnen.

Bekijk de ravage voor de boekenkasten. Zo te zien is een hele kast op de bibliothecaris gevallen.
Madeleine zegt dat ze de boel eerst moet opruimen, voordat ze het inspecteert. Sluit je mapje met instrumenten.

Links zie je de deur naar de kapel. Hij is afgesloten.

Ga naar rechts en dan naar de eerste inham links, met de schrijftafel. Aan de linkerkant zie je hier een afgesloten kast. Madeleine denkt dat er misschien spulletjes van de bibliothecaris in liggen.
Loop terug naar de ravage aan de voorkant.
- Pak de lange haakstok, die rechts vooraan tegen de boekenkast staat.
- Pak met de stok, de lantaarn die aan een haak aan het plafond hangt.
- Plaats de stok terug tegen de boekenkast (rechtsklik).
- Haal het touw uit je inventaris en klik ermee op de bóvenkant van de stok.
- Pak dan met de stok+touw en klik op de haak waaraan de lantaarn hing.
- Zet de stok terug tegen de kast.
- Klik daarna op het uiteinde van het touw om hem vast te knopen aan de
  boekenkast.
- Pak nu het eindje touw bovenaan beet en sleep het naar beneden, tot het
  touw ter hoogte is van de tafelpoot.
- Laat even los, en klik meteen supersnel als het radertjes icoon verschijnt,
  op de poot van de tafel, om het touw vast te binden.

Op de schrijftafel waar de boekenkast op lag, verschijnt een tang-cursor. Klik en je mapje met instrumenten opent.
Pak je vergrootglas en klik op het boek op de schrijftafel. Het is een boek over Kelten en hun ondergrondse tempels. Het verbaast Madeleine dat Philibert tijd nam om dit te lezen. Hij had het immers druk met sorteren?

Pak de prop papier die naast het boek ligt.
Sluit alle schermpjes en open dan je inventaris. Gebruik het vergrootglas op de prop papier. Klik dan op de prop en hij vouwt open. Je ziet dat het een plattegrond van het kasteel is. Plaats hem in je aantekenboek en bestudeer hem. Hij is gedeeltelijk verbrand, maar als je met je cursor erover gaat, zie je bepaalde stukken oplichten.
Door op het vierkantje bij "second floor" te klikken, kun je de eerste verdieping van het kasteel bestuderen. Sluit de inventaris weer.

Klik op de tang-cursor om je instrumentenmapje te openen.
Pak je vergrootglas en bestudeer de onderkant van de omhooggetrokken, lege boekenkast. Raap het kleine hoopje zaagmeel (sawdust) op, dat je in de close-up bij de poot van de kast ziet liggen.
De dood van Philibert was dus duidelijk geen ongelukje, maar moord!
Sluit het close-up scherm.
Pak je vergrootglas en bekijk de boeken die uit de kast zijn gevallen (zoek radertjes-icoon).
Bekijk in de close-up het plasje bloed. Madeleine denkt dat dit beslist niet voldoende bloed is om de dood van Philibert te verklaren.
Bekijk ook de boeken, die ondanks hun val nog in goede staat zijn.
Sluit dan de close-up en Jean-Aimé de Chavigny staat achter je.


Jean-Aimé de Chavigny
Praat met de Chavigny, die de secretaris van Nostradamus is.
De Chavigny zegt dat César sinds hun laatste onmoeting nogal veranderd is. En ook dat hij er iets bijgeleerd moet hebben, als zijn vader hem hierheen stuurt. De Chavigny vermoedt iets, want hij zegt tegen César, dat hij de groeten moet doen aan zijn zus Madeleine, die slimmer is dan hij.

Madeleine vertelt dat de dood van Philibert geen ongeluk was.
De Chavigny zegt dat hij net terug is van de kapel, waar Philibert opgebaard ligt. Behalve een hoofdwond heeft hij niets kunnen ontdekken.


Kapel
Na het gesprek met de Chavigny, is de deur van de kapel open. Loop naar binnen.
Loop naar het lijk onder het laken. Trek het laken weg.
Klik (tang-cursor) op het hoofd van Philibert. Bekijk het hoofd met het vergrootglas. De wond is inderdaad niet groot genoeg om de doodsoorzaak te zijn.
Pak het pincet (tongs) uit je instrumentenmapje en haal de splinter uit de wond.

Berg je pincet op en klik dan op de mond van Philibert.
Zijn tong is zwart! Dit is duidelijk een geval van vergiftiging. Maar waarom probeert men dat te verbergen? En waarom heeft Jean-Aimé dit niet gezien?
Verlaat de close-up van het hoofd.

Raap de sleutel van Philibert op, die je naast het lijk ziet liggen en loop terug naar het scriptorium.


Scriptorium
Ga naar de inham met de afgesloten kast. Hij is inmiddels opengebroken!
Maak de deurtjes verder open. Pak het doekje dat je op de bovenste plank ziet liggen. Er valt iets onderuit. Raap het pakje (small packet) op.
Madeleine krijgt een visioen van de dode Philibert.

Bekijk het pakje in je inventaris met het vergrootglas.
Gebruik de scalpel of de schaar om het touwtje door te snijden/knippen.
Bekijk de inhoud van het pakje, met je vergrootglas. Je vindt Philibert's steen met ingekerfde tekens (engraved stone). Klik erop om de achterkant te zien. Hier staat het woord "TOMBE" (graf).

Ook vind je Philibert's briefje (note).
Leg het briefje in je aantekenboek.
Je ziet dat er een bloedvlek op zit, die iets onleesbaar maakt.
Pak je scalpel en schraap het bloed eraf.
Gebruik dan de schrijfveer (quill) en Madeleine vindt de hele tekst: AMP 45.


Jean-Aimé Chavigny
Verlaat de bibliotheek en ga de stenen wenteltrap weer op naar de eerste verdieping.
Draai bovenaan de trap naar rechts en loop door de gang.
Madeleine vraagt zich af of het beter is als César of als Madeleine met Chavigny te gaan praten.

Madeleine wil zich midden in de gang niet omkleden.
Ga dus eerst als César de tweede deur rechts in en praat met Chavigny.
Vraag hem waarom hij niet zag dat Philibert een boek over de Kelten las. Chavigny zegt dat hij dit wel gezien heeft. Philibert was ervan overtuigd dat in dit dorp een groep heidense tovenaars actief waren. Hij was op zoek naar hun heiligdom.
Als je Chavigny's mening vraagt, over je stelling dat de moordenaar in de spullen van Philibert snuffelde, wordt hij kwaad. Hij denkt dat je hem verdenkt van de moord en zegt dat je de kamer moet verlaten.

Verlaat dus de kamer van Chavigny.
Ga de wenteltrap af, draai naar rechts en ga de kapel in.
Verander hier van kleding en wordt weer Madeleine.
Loop terug naar de kamer van Chavigny en praat met hem.

Hij vertelt je dat Philibert niet alleen boeken catalogiseerde, maar ook nieuwe boeken aanschafte. Hij verwijst je naar César als je vraagt of Philibert zelf een boek screef over heidense rituelen. Jean-Aimé vertelt ook dat hij degene was die het lijk vond.
Neem afscheid en verlaat zijn kamer.

Loop naar rechts, verder door de gang.
Aan het einde van de gang, staat een bewaker om het hoekje. Praat met hem.
Hij wil je niet doorlaten en ook niet vertellen wat er in die gang te vinden is.
Draai je om en verlaat het kasteel.




Nostradamus' huis  

Loop vanaf de ingang van het kasteel, naar de linker weg in het dorp.
Rechts achteraan in deze straat, is de ingang naar de stal van Nostradamus' huis.

Ga naar binnen. Loop de trap op en ga naar de werkkamer van Nostradamus (de kamer waar je de creme maakte).
Praat met Nostradamus. Madeleine vertelt hem wat ze tot nu toe ontdekt heeft.
Nostradamus is er niet zeker van dat hij het kwatrijn geschreven heeft. Hij kan het zich niet herinneren, al klinkt het vers ergens bekend. Hij vraagt Madeleine om mandrake voor hem te zoeken. De plant verruimt de geest onder hypnose, groeit onder galgen en moet in het maanlicht geplukt worden.


Kruiden plukken
Verlaat het huis door de poort bij de put.
Recht voor je zie je een marktkraampje. Ga er naar toe en pak een paar bolletjes knoflook (garlic), die daar eenzaam achtergelaten zijn.

Loop verder door het dorp, ga rechts de heuvel op, richting kasteel en je komt bij de galg.
Een kar staat in de weg. Verwijder de wig (wedge), die onder het wiel ligt en duw daarna de kar aan de kant.
Nu kun je de mandrake plukken, die onder de galg groeit.
N.B.: dit lukt alleen als het donker is!

Pluk, nu je toch hier bent, meteen wat andere kruiden.
Links van de galg vind je wat cypres takjes op de grond.
Draai verder naar links en tussen de beide wegen die de heuvel af leiden, zie je een struik. Pluk hier wat swallowwort.
Loop de helling af. Onderaan zie je in het midden weer een struik. Pluk hier fenugreek.


Recepten
Loop terug naar het huis van Nostradamus.
Ga naar zijn slaapkamer, hij zit in bed. Hij vertelt dat je eerst hypnotiserend poeder moet maken en daarna saliewijn, waaraan je dan wat mandrake poeder toevoegt. Het recept ligt in zijn werkkamer.

Ga naar de werkkamer. Op de werktafel vind je twee recepten.


Sage wijn met mandrake
Stop het recept voor sage wine in je aantekenboek.

- Pak met de pipet (A) wat wijn (6) en stop het in de kookpot.
- Voeg toe een lepel sage (20), cinnamon (22), pepper (11),
  ginger (12), honey (4).

Open je inventaris en bekijk de mandrake met je vergrootglas.
Gebruik je scalpel op de plant en je krijgt mandrake wortel (root) en mandrake bessen (berries).

- Stamp de mandrake wortel in de mortier fijn.
- Voeg een lepel mandrake poeder toe aan de ingrediënten
  in de kookpot.

Trek de hendel aan de kachel naar links om het vuur aan te wakkeren.
Klik met je potjes en flesjes op de kookpot en je hebt een fles sagewijn met mandrake.


Hypnotiserend poeder
Stop het recept voor hypnotiserend poeder in je aantekenboek.
- Stamp het swallowwort plantje fijn in de mortier. Schep een lepel van het poeder in de kookpot.
- Leg de fenugreek in de mortier, maal het fijn en plaats dit ook in de kookpot.
- Klik met de lepel op de pot met powdered absinthe en daarna op de kookpot.
- Klik met de potjes en flessen op de kookpot en je hebt een potje Hypnotic incence powder.


Nostradamus
Ga naar de slaapkamer van Nostradamus. Hij ligt nog in bed.
Plaats het hypnotiserend poeder in het komfoortje dat voor hem staat.
Pak je aansteker uit de inventaris en steek het komfoortje aan. Het poeder begint te roken.
Maak Nostradamus wakker en geef hem de fles wijn met mandrake.

Madeleine leest Nostradamus het kwatrijn voor.
Nostradamus vertelt dat het kwatrijn wel lijkt, maar niet helemaal correct is. Hij zegt dat hij twee kwatrijnen heeft geschreven, toen hij een gegraveerde steen opraapte.
Hij zegt dat de steen in het observatorium bewaart en dat Madeleine zijn medaillon kan gebruiken om toegang tot het observatorium te krijgen.
Pak het medaillon, dat om de hals van Nostradamus hangt.

Madeleine besluit de steen en de kwatrijnen te zoeken. Als de kwatrijnen niet in het observatorium liggen, wil ze probeeren om discreet tussen de spullen van Jean-Aimé te snuffelen.


Observatorium
Loop naar de stenen wenteltrap en klim omhoog, richting slaapkamers van Madeleine en César.
Bovenaan de trap is de deur die toegang geeft tot het observatorium.
Plaats het medaillon in het deurslot.

De bedoeling van deze puzzel is, dat je de Zon, Maan en Saturnus op het slot, beetpakt en recht onder hun eigen symbool op het medaillon sleept.
Als je de zon sleept, draait ook de maan mee
Als je de maan sleept, draait ook saturnus mee.
Als je aan saturnus sleept, draait ook het medaillon mee.

- Pak de zon beet en sleep hem tot onder het het zon-symbool.
- Pak de maan beet en sleep hem tot onder het maan-symbool.
- Pak Saturnus beet en sleep hem onder het saturnus-symbool.

De deur gaat open. Stap naar binnen.
Draai naar rechts. Op de onderste plank van het wandrek, ligt aan de rechterkant de
kleine gegraveerde steen van Nostradamus. Raap hem op. Hij ziet er precies zo uit als de steen van Philibert.

Madeleine gaat nu naar bed en heeft een droom over een tunnel met staande gegraveerde stenen.




Vrijdag 29 maart 1566 - Brood bakken  

Trek 's morgens de kleren van Madeleine aan.
Ga dan naar beneden en praat met Nostradamus, die nog in bed ligt.
Hij heeft honger en wil graag brood.


Keuken
Ga naar de keuken. Bekijk hier de machine die rechts naast de werktafel staat.
Het is een kneedmachine. Jammer genoeg is hij niet in orde. Klik erop en Madeleine pakt een kapot stukje pijp (faulty part), dat ze naar de smid wil brengen.


Smid
Verlaat het huis door de poort bij de put.
Loop rechtdoor en je loopt vanzelf tegen het huis van de smid aan.
Loop tot aan de voordeur en klop aan.
De smid komt niet naar buiten uit angst voor de pest. Maar Madeleine mag wel zijn werktuigen gebruiken. En ze mag hem en zijn familie een stuk brood brengen als ze de machine gerepareerd krijgt.

Draai je om en raap het stuk metaal (piece of metal) op, dat je op de grond bij de ketting en de houten paal ziet liggen.

Draai naar links en je ziet een aambeeld met een hamer. Links daarvan een oven met smeulende kooltjes en een tang. En links van de oven, zie je op de grond een bak met water.
- Leg het stuk metaal op de smeulende kooltjes.
- Trek aan de hendel rechts van de oven om het vuur aan te wakkeren.
- Pak met de knijptang het roodgloeiende stuk ijzer.
- Plaats het hete ijzer op het aambeeld.
- Pak de kleine tang, die achter het aambeeld ligt en knip een stuk van de hete pijp af.
- Rechtsklik en verplaats dan de knijptang met het overgebleven stuk in de bak met water.
- Leg de knijptang terug op de oven en pak het stuk pijp (cutpiece of metal) uit het water.


Keuken
Ga terug naar de keuken.
Plaats het zelfgemaakte stuk pijp in de deegkneedmachine.
Klik op het rechter hendeltje om de deeghaken omhoog te zetten.

Rechts van het raam boven de werktafel, hangt een briefje aan de muur, waarop je het recept voor brood kunt lezen: Kneed meel 2x, water, zout en gist. Laat het rijzen en bak het.

- Plaats 2 scheppen meel (1) in de kneedmachine (C).
- Open je inventaris. Pak de fles water en giet een hoeveelheid
  in de kneedmachine.
- Pak het lepeltje (A) en voeg een schep zout/salt (5) toe.
- Voeg tenslotte een lepeltje gist/yeast (3) toe.
- Zet met de hendel de kneedhaken naar beneden.
- Klik dan op de opstaande hendel om het deeg te kneden.


- Blijf even wachten tot je het deeg ziet rijzen.
- Pak dan het gerezen deeg en leg het op de broodbakplank (B) op tafel.
- Pak de plank-met-deeg en plaats hem in de broodbakoven, rechts achter je.
- Gebruik je aansteker om het hout achter het deeg aan te steken.
- Wacht tot het brood bruin is.
- Pak de broodbakplank van tafel en gebruik hem om het warme brood uit de oven te halen.
- Stop daarna de twee bolletjes brood in je inventaris.


Nostradamus
Breng 1 bolletje brood naar Nostradamus.


Smid
Verlaat het huis door de poort bij de waterput.
Loop naar het huis van de smid en klop op de deur.
Madeleine laat het bolletje brood, op het stenen plankje naast de deur, achter.




Sleutel Savigny  

Kasteel
Ga naar het kasteel.
Voordat je over de houten ophaalbrug gaat, draai je je om. Achter je staat namelijk, naast de kruiwagen, een houten bak met klei. Haal er een handvol klei (clay) uit.

Loop dan verder naar de kapel.
Trek hier de kleren van César aan.
Verlaat de kapel weer en ga de wenteltrap op. Loop naar de kamer van Jean-Aimé en klik op de deur. Madeleine zegt dat ze absoluut zijn kamer in moet zien te komen.

Ga de wenteltrap weer af en loop naar het scriptorium.
Spreek hier Jean-Aimé aan. Hij denkt dat Nostradamus zich vanwege zijn leeftijd, niet herinnert dat hij het kwatrijn geschreven heeft. Maar als Madeleine vraagt of hij misschien een "vollediger" versie van het kwatrijn heeft, reageert Jean-Aimé geprikkeld en wil hij niet verder praten.

Ga naar de kapel en trek de kleren van Madeleine aan.
Loop dan terug naar het scriptorium en praat weer met Jean-Aimé.
Als hij naar de boeken achter zich kijkt en zijn rug naar Madeleine toe draait, haal je het stuk klei uit je inventaris. Klik daarmee op de sleutel die naast Jean-Aimé op het zitbankje ligt.
Als je de sleutelafdruk (key impression) hebt, neem je afscheid.

Spreek de schrijver/monnik aan, die aan een schrijftafel bij het raam zit.
Hij vindt dat Madeleine hier niet thuis hoort en hem in ieder geval niet lastig moet vallen. Haar broer heeft toestemming hier te komen, Madeleine niet.
Verlaat het scriptorium en het kasteel.


Smid
Loop naar het huis van de smid en klop op de deur.
Hij wil wel een sleutel van de klei-afdruk maken, maar in ruil heeft hij dan graag een drankje van Nostradamus, tegen de pest.


Nostradamus
Ga naar de slaapkamer van Nostradamus en praat met hem.
Hij zegt dat wat azijn, waar knoflook aan toegevoegd is, altijd goed is.
Ook heeft hij nog het recept voor een rookpoeder gemaakt, waarvan je het recept in zijn werkkamer kunt vinden.


Azijn met knoflook
Als je nog geen knoflook (garlic) hebt, ga je die eerst even halen. Je kunt de knoflook vinden in het kraampje buiten de poort naast de waterput.

Ga naar werktafel in de werkkamer van Nostradamus.
- Gebruik de pipet (A) op de fles azijn/vinegar (14)
- Klik dan met de pipet op de kookpot.
- Stamp de knoflook fijn in de mortier (C), met de stamper (D).
- Pak de lepel (B) en schep de knoflook in de kookpot.
- Klik met je potjes en flessen op de kookpot en je hebt een
  fles 4-dieven azijn (Vinegar of the Four Thieves).


Wierookpoeder tegen pest
Loop naar het bureau aan de andere kant van de werkkamer.
Lees de twee verzen die op het leesplankje staan. Ze gaan over de dood van Henry II.

Pak het glazen flesje dat je links op het stapeltje boeken ziet staan.
Bekijk het flesje in je inventaris met het vergrootglas.
Haal dan met het pincet (tongs) het opgerolde briefje uit het flesje. In het flesje zit ambergris.
Plaats het briefje in je aantekenboek.
Het is een recept voor wierookpoeder (incense powder against plague).
Je hebt nodig: cypreshout, orris, aloë, cloves (kruidnagel), rose petals (rozenblaadjes), musk en ambergris.

De ambergris heb je nu dus.
De cloves, musk en rose petals vind je bij de potjes op de plank boven de werktafel.

Verlaat het huis door de poort in de schuur.
Draai naar links en loop tot het laatste huis links voor de heuvel.
Boven de poort van dit huis hangen een paar bosjes aloe blaadjes te drogen. Pak een paar blaadjes (neem meteen twee keer). Bij ditzelfde huis staat in de vensterbank een bloembak. Pluk hier een orrisbloem.

Het cypreshout heb je inmiddels al gevonden bij de galg. Zo niet, ga het even halen en ga daarna terug naar de werkkamer van Nostradamus.

- Stamp het cypreshout fijn in de mortier en schep het in de kookpot.
- Stamp de aloe blaadjes fijn in de mortier en schep het in de kookpot.
- Stamp de orrisbloem fijn in de mortier en schep het in de kookpot.
- Voeg toe een lepel clove (16).
- Voeg toe een pipetje rose petal juice (18).
- Voeg toe een pipetje musk (10).
- Haal de ambergris uit je inventaris en gooi dat ook in de kookpot.
- Draai de hendel van de oven naar links om het vuur op te stoken.
- Gebruik je potjes en flesjes op de kookpot en je vult een potje mengsel tegen de pest
  (preparation against the plague)
.


Smid
Ga naar de smid en klop op de deur.
Je kunt hem de fles azijn met knoflook geven óf het potje met het mengsel.
Madeleine legt zelf ook de kleiafdruk van de sleutel op het stenen plankje en de smid belooft dat de sleutel klaar is, als Madeleine later terugkomt.

Wandel even rond door het dorp of loop de heuvel op.
Kom terug naar de smid en klop op de deur.
Madeleine kan de kopie sleutel van Chavigny vervolgens meenemen.


Savigny's kamer
Ga naar het kasteel.
Trek in de kapel de kleren van César aan.
Loop dan de wenteltrap op, naar de kamer van Jean-Aimé, de tweede deur rechts. Als je voor de deur staat, beeft de aarde weer.
Gebruik je sleutel en stap naar binnen.

Klik op het groene boek dat op tafel ligt. Het heet "Astronomia Magna of Paracelsus". Madeleine vraagt zich af of dit het AMP is, waar Philibert over schreef.
Pak het blad papier uit het boek en leg het in je aantekenboek. Dit is een onvolledige aantekening van Philibert! Hij schrijft over 5 symbolen en een missende schijf waarop een alfabet staat en een ruimte onder het scriptorium. Ook staan er een paar symbolen op, zoals op de stenen.

N.B.: Je kunt het blad papier alleen uit het boek halen, als je eerder op het briefje van Philibert "AMP 45" geschreven hebt.

Draai naar rechts en maak de klep van het bureautje open.
Bekijk het bureautje van dichtbij met je vergrootglas. Maak de lade open en haal er een sterrenkaart (star chart) uit.
Stop hem in je aantekenboek. Hij is van iemand die geboren is op 14 december 1553.

Gebruik dan je scalpel net boven het scharnier aan de rechterkant van de klep. Madeleine maakt een sneetje in het leer. Pak je pincet (tongs) en peuter een stukje perkament (parchment) eruit.

Dan staat Jean-Aimé ineens achter je en vraagt wat je aan het doen bent.
Antwoord met: "My job, Jean-Amimé, my job".
Jean-Aimé bekent dat hij de originele 2-delige voorspelling van Nostradamus heeft ingekort en "duidelijker" gemaakt heeft, voordat hij hem aan de koningin gaf.
En volgens hem is dat beter, want "zijn" voorspelling komt precies uit.
César/Madeleine insinueert dat Jean-Aimé de voorspelling een handje helpt en verlaat de kamer.




Constance en Henry van Navarra  

Dode Bewaker
Op de gang ziet Madeleine dan het levenloze lichaam van een bewaker liggen!
Klik op het lijk om het om te draaien.
Jean-Aimé komt aanlopen en beweert dat je het noodlot niet kunt ontlopen.
Madeleine zegt dat ze wél kan proberen het instrument van dat noodlot te stoppen.
Jean-Aimé beweert dat hij niemand gezien heeft, toen hij naar zijn kamer liep en is beledigd dat César hem min of meer als moordenaar bestempelt.

Bekijk het lijk van de bewaker met je vergrootglas.
Bekijk de wond, die door een dolk gemaakt is. De bewaker heeft zich niet verdedigd en vertrouwde de moordenaar, anders had die nooit zo dichtbij kunnen komen.
Pak de brief uit zijn gordel. De brief is zo te ruiken, van een vrouw afkomstig.
Neem je passer (compass) en neem de maat van de voetafdruk in het bloed. Madeleine concludeert dat het een kleine voet is. Degene die de voetfdruk achterliet, heeft daarna zijn schoenen uitgetrokken, want er staan verder geen andere sporen in de gang.

Gebruik in je inventaris het vergrootglas op de brief van de bewaker.
Gebruik dan de scalpel of de schaar om hem te openen.
Er zit een rode roos in. Verder is de enveloppe helemaal leeg.

Plaats ook meteen even het perkament uit het bureautje van Jean-Aimé, in je aantekenboek. Lees de originele twee kwatrijnen.

"De nacht zal over het Hof vallen
En 12 keer zal de katastrofe luiden.
Elk teken zal een voor een in de tombe rollen,
Als het zegel door mijn koningin uit de slavernij is bevrijdt.

Duizend schatten in hun val onthult
In een geheime plaats opgeborgen.
Waarvan als de kracht van het licht sterker wordt
In deze tempel, voor zuivere ogen, de onzichtbaarheid ophoudt."



Bewakerskamer
Loop verder door de gang die de bewaker bewaakte.
Ga rechts door de geopende deur de kamer in, waar de bewakers slapen.
Hier worden ook de wapen bewaard.
Onder het rood-witte schild hangt een dolkenhouder aan de muur.
Één van de dolken is verdwenen!
Pak het laken (bed sheet) weg, dat op het bed ligt. Er ligt een lege fles brandy onder. Geen wonder dat de bewaker zich zo makkelijk liet neersteken.
Verlaat de kamer weer.


Bewaker bij de deur van Catharina's kamer
Ga helemaal naar het andere einde van de verdieping, naar de kamer van Catharina.
Praat met de bewaker en vertel hem dat zijn collega is neergestoken (I just found the other guard..). Hij is geschokt, want de bewaker was een goede vechter.
Praat verder en je verneemt dat de dode bewaker bevriend was met de Constance, de hofdame van de koningin. Ze heeft haar eigen kamer in deze gang.


Constance
Draai je om en klop op de eerste deur rechts. Ga daarna de kamer in.
Praat met Constance. Ze had wel wat met de bewaker, maar was niet verliefd op hem.
Constance weet ook over de voorspelling van Nostradamus. verder wil ze niet veel vertellen.
Neem afscheid en verlaat de kamer.

Constance roept je terug. Ze wil graag een van Nostradamus' liefdesdrankjes.
In ruil wil ze dan wel wat "toeschietelijker" worden. Ze geeft meteen de ambergris die in het drankje gebruikt wordt.
Madeleine denkt, dat ze dat drankje dan maar niet als César moet brengen.


Nostradamus
Na het gesprek met Constance ben je automatisch terug bij Nostradamus. En weer is er een lichte aardbeving. Madeleine brengt Nostradamus op de hoogte van de ontwikkelingen.
Nostradamus denkt dat hij al aan de kaart gewerkt heeft van degene die op 14 december 1553 is geboren. Hij geeft Madeleine de sleutel van het bureau waar zijn gegevens in liggen.

Spreek hem nogmaals aan en hij vertelt dat je het recept voor een liefdesdrank in de kamer van César kunt vinden.


Geboortekaart van Henry van Navarra
Ga naar de werkkamer van Nostradamus.
Maak met de sleutel de lade in het bureau open.
Haal het vel papier eruit. Het is de geboortekaart van Henry van Navarra, de neef van Catharina de Medici. Madeleine vraagt zich af, waarom Chavigny daar zo in geïnteresseerd is. Ze wil met de Solar machine proberen een nabije-toekomst-beeld te maken van Henry.

Verlaat de werkkamer en ga de stenen wenteltrap op, naar het observatorium.
Stap naar binnen en draai je om. Links van de deurpost hangt een briefje met de gebruiksaanwijzing voor de Solar Return Machine.
Kijk dan naar de machine met de schijven en planeten, die je links ziet staan.
1. Trek het laadje in de rand naar buiten.
    Stop de geboortekaart van Henry van Navarra erin en sluit het laadje weer.
2. Klik in het midden van de schijven om een close-up van bovenaf te krijgen.
    Je ziet dat op de buitenste rand, de tekens van de dierenriem
    staan, in een vakje met 30 maatstreepjes.
    Aan de buitenste rand zitten hendeltjes, waarmee je de
    planeten kunt schuiven.

    Klik op het vraagteken rechts boven in je scherm en je ziet
    de gegevens van Henry.
    Schuif de planeten zoals ze staan vermeld op Henry's kaart.
    - Moonhendel op streepje 26 in sterrenbeeld Aries
    - Mercuryhendel op streepje 6 in sterrenbeeld Capricorn
    - Venushendel op streepje 24 in sterrenbeeld Scorpio
    - Marshendel op streepje 16 in sterrenbeeld Capricorn
    - Jupiterhendel op streepje 4 in sterrenbeeld Libra
    - Saturnhendel op streepje 10 in sterrenbeeld Pisces

    Als je ze allemaal correct geplaatst hebt, hoor je een muziekje
    en kun je ze niet meer verschuiven.

3. Zet de teller op de leeftijd van de persoon.
    Henry is in december 1553 geboren. Het is nu maart 1566. Hij is dus 12 jaar oud.
    Voer 12 in, op de teller bovenaan (boven de maanhendel).
    De planeten verschuiven nu vanzelf in de positie van vandaag.
5. Klik op het kruisje rechtsonderaan om de close-up te verlaten.
    Draai dan aan de hendel die je rechts aan de machine ziet en haal daarna de kaart
    uit het laadje.

Plaats de geboortekaart (birth chart) van Henry van Navarra, met Solar Return in je aantekenboek. Lees de voorspelling.
De kaart is volkomen duidelijk. Henry wacht een byzondere toekomst en hij kan zelfs op de troon van Frankrijk terecht komen. Hij zal wel zijn gereformeerde godsdienst moeten afzweren. Maar sommigen zullen hem toch altijd als een ketter zien, als tenminste niets zijn pad kruist. Volgens zijn Solar Return, hangt er dit jaar een donkere schaduw over hem, alsof hij deel uitmaakt van de ingebeelde vloek op de koninklijke familie.


César's kamer
Ga naar de kamer van César. De laatste aardbeving heeft een kist onder het raam onthuld. Trek het paarse doek van de kist af. Bekijk het slot van de kist met je vergrootglas. Het klepje is geblokkeerd.
Gebruik je scalpel op het kleine pinnetje, dat rechts van het onderste scharnier ietwat uitsteekt. Trek daarna het doorgeschoven pinnetje (small metal rod) eruit met je pincet.
Klik op de bovenste scharnieren om het klepje te openen.
Je ziet nu drie metalen rollen met sterrenbeeld symbolen erop.
Maar op welke sterrenbeelden moet je ze draaien? Verlaat de close-up.

Kijk naar César's portret dat boven zijn bed hangt. Noteer de stand van de sterren die je achter hem ziet.
Ga dan naar het observatorium. Open de balkondeuren en kijk naar de sterrenstelsels die op de rand van het balkon zijn afgebeeld. Noteer het sterrenbeeldsymbool, dat bij de sterrenstelsels horen, die je op het portret zag.


Ga terug naar de kamer van César.
Bekijk de kist van dichtbij. Open het klepje van het slot en draai de rollen, van links naar rechts, op symbool: libra - aquarius - gemini. (weegschaal - waterman - tweeling).

Verlaat de close-up en trek het metalen staafje (long metal bar) uit het slot. Daarna kun je het deksel van de kist optillen. Haal het recept voor een liefdesdrankje (afrodisiac) eruit en plaats het in je aantekenboek.


Liefdesdrankje maken
je hebt nodig: iron fillings, sparrow blood, musk, cinnamon, clove, mulled wine, sugar, powdered aloë, nutmeg, iris illyrica root, mandrake berry en ambergris.

Als je geen aloëblaadjes meer hebt, kun je die gaan halen, boven de poort van het laatste huis links, voor de heuvel.
De mandrake bessen heb je nog in je inventaris, nadat je de wortel al eerder gebruikte.
De ambergris kreeg je van Constance.
De rest van de ingrediënten vind je boven de werktafel van Nostradamus.
- Stamp de aloëblaadjes fijn in de mortier.
- Schep, met de lepel, de gestampte aloé in de kookpot.
- Voeg toe een lepel iron fillings (3), cinnamon (22), clove (16),
  sugar (13), grated nutmeg 91) en iris illyrica root (8).
- Voeg toe met de pipet: sparrow blood (5), musk (10) en
  mulled wine (7).
- Haal de mandrake berries uit je inventaris en voeg ze toe aan
  het kruidenmengsel in de kookpot.
- Gooi tenslotte ook het ambergris in de kookpot.
- Stook het vuur op, door de hendel naar links te zetten.
- Klik met je potjes en flessen om de kookpot en je hebt een
  zelfgemaakt liefdesdrankje (aphodisiac potion).

Nadat ze het drankje gemaakt heeft, gaat Madeleine vanzelf naar bed.
Ze droomt weer over de tunnel. Maar ditmaal ziet ze in de tunnel ook de vermoorde Philibert.




Zaterdag 30 maart 1566 - Verborgen kamer  

Nostradamus
Als Madeleine de volgende ochtend wakker is, trek je haar de kleren van César aan.
Ga dan naar beneden, naar Nostradamus die in zijn werkkamer is.

Vertel hem dat Henry van Navarre in gevaar is. Madeleine vermoedt dat de vloek gebruikt wordt om te maskeren, dat men in werkelijkheid Henry wil vermoorden. In dat geval moeten er nog 3 gewone doden vallen, eer de koninklijke familie zonder opzien te baren, slachtoffer wordt.
Nostradamus denkt dat je dit nog niet aan Catahrina moet vertellen, maar dat je wel gewoon rapport aan haar moet uitbrengen over je andere ontdekkingen.
Hij weet niet of hij Savigny nog kan vertrouwen. Macht en geld kunnen een man veranderen.

Als Madeleine vertelt over Philiberts boek in de kamer van Jean-Aimé, waarin ze het papier met het alfabet vond, zegt Nostradamus dat er 4 delen vn de Astronomia Magna of Paracelsus zijn. Wellicht heeft Philibert in de andere delen ook aanwijzingen verborgen.


Catharina
Ga naar het kasteel.
Steel onderweg een orris bloem uit de bloembak in de vensterbank van het huis op de hoek.
Loop in het kasteel de wenteltrap op en meld je bij Catharina de Medici.
Madeleine vertelt dat het kwatrijn een verkorte, niet-originele versie was en dat iemand deze namaakvloek gebruikt om te moorden.
Catharina zegt dat alleen Chavigny, de koning, haar apotheker en zijzelf de inhoud van het kwatrijn kenden. Contance heeft er van gehoord, maar het niet gelezen. Aangezien de koning niet verdacht is en de apotheker dood, blijft alleen Chavigny over als verdachte. Catharina zal hem gebieden dat hij het kasteel niet mag verlaten, totdat dit alles is uitgezocht.


Chavigny
Ga naar de kamer van Jean-Aimé.
Als je door de gang naar zijn kamer loopt, ziet Madeleine ineens iets op de grond liggen. Raap het op. Het is een fragment van Philibert's plattegrond.
Stop het fragment in je aantekenboek. Het past precies in de plattegrond. Madeleine ziet dat er een verborgen kamer is in het scriptorium.

Ga de kamer van Jean-Aimé in en praat met hem.
jean-Aimé is niet erg behulpzaam. Madeleine besluit niet te veel alleen met hem te zijn. Hij is misschien een moordenaar.


Scriptorium
Ga naar beneden, naar het scriptorium.
Loop naar de inham, waar het opengebroken kastje van Philibert is. Madeleine krijgt een visioen, waarin ze Philibert achter zijn schrijftafel ziet zitten.
Draai naar rechts. Op de middelste plank van de boekenkast, kun je aan de linkerkant een paar boeken verschuiven. Er zit een sleutelgat achter de boeken verborgen!
Probeer de sleutel van Philibert op het sleutelgat. Hij gaat er wel in, maar wil niet draaien.

Open je inventaris en gebruik je vergrootglas op de sleutel van Philibert. Pak dan je scalpel en peuter de twee lipjes van de sleutel uit elkaar.
Probeer nu nogmaals de sleutel op het sleutelgat. Ditmaal lukt het wel en gaat de deur van de verborgen kamer open. Ga naar binnen.


Verborgen kamer
Kijk naar het opengeslagen boek op de lezenaar, links van de deur.
Het is een deel van de Astronomia Magna of Paracelsus. Er zit niets in verborgen. Maar Madeleine zegt dat ze meer licht nodig heeft om de rest van de kamer te doorzoeken.

Haal de aansteker uit je inventaris en klik op de kroonluchter die aan het plafond hangt.
Loop verder de kamer in, draai naar links en pak het groene boek, waar AMP op staat, uit de kast. Draai je om en leg het boek op de lezenaar.
Blader door het boek en je vindt een briefje van Philibert.

Madeleine hoort Jean-Aimé komen.
Verlaat de geheime kamer. Je ziet Jean-Aimé aan tafel zitten. Madeleine verlaat het scriptorium door de andere deur, zodat hij haar niet ziet.




Tunnel  

Dobbelsteen puzzel
Ga de kapel in en trek de kleren van Madeleine aan.
Loop dan de wenteltrap op, naar de kamer van Constance. Spreek haar aan en Madeleine overhandigt haar het liefdesdrankje.
N.B.: Je kunt ook als César naar Constance gaan. In dat geval kun je kiezen of je wel of niet samen met Constance het liefdesdrankje drinkt.

Hierna wil Constance een dobbelspel met je spelen.
Als je wint, zal ze je vragen beantwoorden.
Als je verliest mag je haar een cadeautje geven. Geef haar mbv de rode roos, een potje jam of een orris bloem (uit de bloembak van het hoekhuis). Je hebt twee vragen te stellen, dus probeer tweemaal te winnen.

Constance gooit met 5 dobbelstenen. Jij mag raden welke getallen er op die stenen staan. Als eerste aanwijzing geeft ze je het totaal aantal punten.
Je mag 5 keer raden. Klik op de dobbelstenen om ze te draaien. Klik daarna op de V om te laten zien wat je keuze is. Na elke keer raden, zal Constance je zeggen hoeveel getallen je juist hebt.

Het totaal van de 5 stenen is in elk spel anders, maar ook de stenen zelf kunnen steeds anders zijn. Totaal 19 kan dus zijn: 1 + 3 + 4 + 5 + 6, maar ook 2 + 2 + 4 + 4 + 6.

N.B.: Savegame direct na het dobbelspel is op aanvraag verkrijgbaar.

Als je het eerste spelletje gewonnen hebt, vraag je voor meer informatie over Philibert. Constance geeft je Philibert's medaille, die hij haar in bewaring gaf, de avond voor zijn dood.

Na het tweede gewonnen spelletje vraag je, wanneer Constance hoorde van het kwatrijn. Ze vertelt dat alle reisgenoten het wisten. Ook de schrijver, die op het laatste moment aan de groep werd toegevoegd. Hij wilde waarschijnlijk de aartsbischop bezoeken, maar die was niet in het kasteel aanwezig.

Neem afscheid van Constance en open je inventaris.
Bekijk Philibert's medaillon met je vergrootglas. Er staat SIDH op.
Stop het vergrootglas weg en draai het medaillon door erop te klikken. Aan de andere kant zie je een paar van die vreemde schrifttekens.

Plaats nu het briefje dat je op de gang vond, in je aantekenboek.
Philibert schrijft, dat Keltische heiligdommen vaak ondergronds werden gebouwd en dat ze in contoact stonden met het rijk van de doden, de Sidhes. Philibert heeft onder het kasteel een oude gang gevonden, die leidt naar een muur waar vreemde schrifttekens op staan. Hij heeft ze nog niet kunnen ontcijferen. De ingang naar de Sidhe moet daar vlakbij zijn.


Alfabet puzzel
Ga de wenteltrap af naar het scriptorium.
Schuif de boeken op de plank opzij en gebruik de sleutel van Philibert om de geheime deur te openen. Ga naar binnen.

Kijk naar de tegels op de vloer. Op de vier hoekpunten zie je 4 hoektegels waarin schrifttekens zijn gegraveerd.
De bedoeling is, dat je de juiste hoektegels in de juiste volgorde indrukt.
Gebruik het medaillon van Philibert als hulpje, om de weg naar de sidhe te vinden.


Blijf in de deuropening staan en kijk rechts van je.
Het tegeltje linksboven in de set van vier, heeft hetzelfde schriftteken (zigzag) als op het medaillon staat. Druk het tegeltje in.
Loop verder de kamer in en draai je om.
Het volgende teken (streep) vind je links van je. Druk het tegeltje in.
Loop naar de ingang van de kamer en draai je om.
Het derde teken (streep-haakje-bolletje) vind je links van je. Druk het tegeltje in.
Loop weer de kamer in en draai je om.
Het vierde teken (streep-kruisje) vind je rechts van je. Druk het tegeltje in.

Als je allevier de schrifttekens in de juiste volgorde hebt ingedrukt, blijven de hoektegels allemaal ingedrukt. Nu kun je de rest van de grote tegels als een schuifpuzzel opzij schuiven.
De bedoeling is dat je in het midden van de vloer een opening krijgt.

Ga achter in de kamer met je gezicht naar de deur staan.
Schuif tegel 1 en 2 naar rechts.
Schuif tegel 3 en 4 naar beneden.
Schuif tegel 8 naar links.
Schuif tegel 5 en 6 omhoog.
Schuif tegel 7 naar links.
Schuif tegel 9 en 10 naar beneden.
Schuif tegel 12 naar rechts.
Schuif tegel 14 naar rechts.
Schuif tegel 13 naar links.
Schuif tegel 5 en 6 helemaal omhoog.
Je ziet nu een gat/tunnel in het midden van de vloer.
Je hebt een touw nodig om je in het gat te laten zakken.

Verlaat het kasteel en ga naar de smid. Links van de oven hangt een touw (rope) aan de muur. Neem het mee en ga terug naar de verborgen kamer in het scriptorium.
Bind het touw vast aan de kroonluchter aan het plafond.
Trek de kleren van César aan, als je er nog uitziet als Madeleine. In deze kamer vindt ze dat geen probleem. Klim dan in het gat.


Tunnel
De tunnel ziet er precies zo uit als in de dromen van Madeleine.
Kijk naar beneden. Op de grond ligt het vierde deel van de Astronomia Magna of Paracelsus. Raap het op en bekijk het in je inventaris met het vergrootglas.
Leg je vergrootglas weg en klik op het boek om het te openen.
Haal Philibert's briefje eruit en stop het in je aantekenboek.
Philibert heeft ontdekt dat vele oude verhalen uit oudere godsdiensten door de christenen geadopteerd zijn. Hij hoorde dat veel mensen spraken over een ondergrondse ruimte, waar de rusteloze zielen in een soort vagevuur wachten. Soms spreken zij in de dromen van de levenden.

Loop verder tot het einde van de tunnel. De aarde beeft.
Raap het zwaard (sword) en het schild (shield) op, die hier tegen een steen staan.
Plaats het schild in je inventaris, op een plek waar je het supersnel kunt pakken.

De grote gegraveerde plaat die tegen de achterwand staat, vertoont twee gaten. De stenen van Philibert en van Nostradamus passen hier precies in. Plaats dus de stenen in het gat waar ze uitkwamen. Madeleine zal alle schrifttekens vervolgens kopiëren.

Nu beeft de aarde wel héél erg. De tunnel begint in te storten.
Madeleine vindt het te gevaarlijk worden. Ze draait zich om. Pak dan onmiddellijk het schild uit je inventaris en klik meteen tweemaal voorwaarts, om jezelf in het begin van de tunnel, in veiligheid te brengen. Madeleine zal zelf het schild boven haar hoofd houden.
Je krijgt een tweede kans als je de eerste keer bedolven wordt.

N.B.: Savegame na instorten tunnel, is op aanvraag verkrijgbaar.

Klim via het touw omhoog naar de geheime kamer.


Vertaling schrifttekens
Open je aantekenboek op de pagina waar je de schrifttekens van de ondergrondse tunnel noteerde. Aan de linkerkant zie je ook het gescheurde briefje van Philibert met een getekende cirkel eroverheen.
En links bovenaan staat de inscriptie die je op de steen van Philibert zag.
Pak je schrijfveer en klik op die inscriptie. Madeleine schrijft het woord TOMBE ernaast. Dit woord stond aan de andere kant op de steen.

Pak je passer en klik op het centrum van de cirkel. Sleep de passer dan rond en Madeleine tekent een alfabet in de buitenste rand.
Ook verschijnt er op de rechter pagina een tabel, waarin je naast de letters van het ABC, de bijpassende schrifttekens moet noteren.

In de binnenste cirkel, zie je een zwart vierkantje met een dubbele pijl bij een schriftteken staan. Erboven staat de letter A.

Als je nog niet aan de cirkel gedraaid hebt, kun je nu op het dubbele pijltje klikken. De A zal dan op de rechter pagina ingevuld worden in de tabel en meteen ook in de vertaling van de inscriptie.

Draai aan de buitenste en binnenste rand om een volgende letter en teken bij het pijltje te zetten.
Gebruik de tekens van het woord TOMBE en SIDH als aanwijzing om deze letters te vinden.
Zoek dan de rest van de letters. Alleen als je bij de juiste letter en bijpassend teken op het pijltje klikt, zal hij ingevuld worden in de tabel.

N.B.: Er zit hier een systeem in. Zodra je de A weet, draai je steeds drie schijven verder voor de volgende letter. Je schuift de letter 1 vakje op, en de symbolen 3 vakjes. (Met dank aan Manon).

Uiteindelijk ontdekt Madeleine dat ze zoëven de twee kwatrijnen van Nostradamus ontcijferd heeft! (weliswaar in het Frans).
N.B.: Savegame na het ontcijferen van de tekens, is op aanvraag verkrijgbaar.




Moord en planeten 

Schrijverskamer
Constance vertelde dat de schrijver wist van de voorspelling. Tijd om hem te ondervragen.
Verlaat het scriptoriumm en ga via de stenen wenteltrap omhoog naar de eerste verdieping. Draai hier naar rechts. De eerste deur rechts (de deur vóór die van Jean-Aimé) staat op een kier. Ga naar binnen. De schrijver ligt op de grond!

Bekijk de mond van de schrijver met je vergrootglas. Hij is inderdaad dood.
Klik op zijn lippen en Madeleine ziet dat ze zwart zijn. Misschien door hetzelfde vergif als waaraan Philibert overleed.
Als hij niet de moordenaar is, dan blijven alleen Constance en Jean-Aimé als verdachten over?

Bekijk de hand van de schrijver met je vergrootglas.
Pak het missaal (boek) uit zijn hand. Bekijk dan de inktvlek op zijn wijsvinger.
Open je inventaris en bekijk het missaal met je vergrootglas.
Pak dan de scalpel en snijd de kaft open. Madeleine vindt een kleine sleutel en een blad papier (sheet).

Bekijk de voet van de schrijver met het vergrootglas.
Gebruik de passer (compass) om de maat te nemen. Het is dezelfde maat als de voetafdruk bij de vermoorde bewaker op de gang, maar er zit geen bloed aan de sandaal.
Open je aantekenboek. Klik op de omcirkelde plekken op de tekening van de schrijver.

Rechts in de kamer staat een dekenkist. Madeleine wil het sleuteltje niet op de kist gebruiken, dus verlaat de kamer.
Het is inmiddels avond geworden. Madeleine verlaat automatisch het kasteel en gaat naar huis.


Nostradamus
Nostradamus zit in zijn stoel in de slaapkamer. Spreek hem aan.
Vraag hem of hij als eens meermalen dezelfde droom heeft gehad.
Nostradamus denkt dat iets of iemand hen roept, en dan met name Madeleine.
Vertel Nostradamus ook over de moord op de schrijver en dat je nu nog maar twee verdachten hebt. Kies een van beiden of geen van hen (neither) als Nostradamus vraagt wie de moordenaar kan zijn.


Zonnestelsel puzzel
Nostradamus vraagt daarna of je het observatorium wilt opruimen. Hij wil daar nog even werken.
Loop de trap op en ga het observatorium in.

Links zie je een zonnestelsel mobiel aan het plafond hangen. Hij hangt niet in evenwicht. Klik op het kistje met planeten en gewichten dat op de grond onder het mobiel staat.
Je ziet nu een close-up van het mobiel en de opgeraapte voorwerpen links in je scherm. De bedoeling is dat je de mobiel in evenwicht hangt. Begin bovenaan.

Stang 1
Het bolletje rechts op de bovenste stang is Saturnus, maar zonder ring. Dus pak de ring uit je voorraadschermpje en klik ermee op het Saturnus bolletje.
Hang aan de linkerkant 2 grote gewichten (heavy weight) en aan de rechterkant bij Saturnus 1 klein gewicht.

Stang 2
Links hangt Jupiter al.
Hang rechts 1 groot en 2 medium gewichten.

Stang 3
Mars hangt aan de rechterkant. Je ziet dat hij maar 1 maantje bij zich heeft. Pak dus een satelietbolletje en prik dat op Mars.
Hang rechts bij Mars nog 1 medium gewicht en aan de linkerkant 1 groot gewicht.

Stang 4
Je ziet de aarde aan de linkerkant hangen, zonder maan. Prik er dus een satelietbolletje op. Hang links nog 1 klein gewicht en rechts 1 groot gewicht.

Stang 5
Op deze stang hangt nog geen planeet. Pak Venus uit je venstertje en hang haar aan het haakje rechts onder de stang (even zoeken naar de cursor). Hang aan de linkerkant 1 mediumgewicht.

Stang 6
Op de onderste stang hangt Mercurius. Hang 1 kleine gewicht aan de rechterkant.

Het mobiel hangt nu in evenwicht, klapt omhoog en draait aan het plafond.

Nostradamus komt binnen. Ze praten nog even over de doden die in dromen spreken en over kwatrijnen die in ondergrondse tunnels op een steen gegraveerd zijn.
Nostradamus adviseert Madeleine om een kop eucalyptus thee te maken voor ze gaat slapen. Hij zal over haar lotsbestemming nadenken.


Eucalyptus thee

Als je geen water meer hebt, ga je dat eerst even halen in de waterput.
Ga dan naar de werkkamer van Nostradamus.
- Giet water in de kookpot.
- Voeg eucalyptus thee toe.
- Draai de hendel naar voren om het vuur op te stoken.
- Klik met je potjes en flessen op de kookpot en je hebt eucalytus thee.

Klik met de fles thee op Madeleine's portret om hem op te drinken.
Ga vervolgens naar de slaapkamer van Madeleine.
Als je de thee gedronken hebt, heeft Madeleine geen last van dromen.
Als je de thee niet gedronken hebt, zal ze weer van Philibert dromen.




Zondag 31 maart 1566 - Beschuldigd  

Nostradamus
Als Madeleine wakker wordt, trek je de kleren van César aan.
Ga naar beneden, naar de werkkamer van Nostradamus en praat met hem.
Nostradamus denkt eveneens dat Henry van Navarre in gevaar is. Maar alleen Madeleine heeft een antwoord op dit gevaar. Nostradamus werkte haar geboortekaart bij en ondekte een pentagram in haar toekomst. En hij droomde de woorden: "De sleutel is in de laatste".

Als Madeleine vertelt over het blad papier dat ze in het missaal van de schrijver vond, ontdekt Nostradamus dat het een zeer byzonder recept is. Als je dit moeilijk te maken drankje drinkt, ben je gedurende een paar uur schijndood. Dus de schrijver was niet echt dood?! Tijd om dat te onderzoeken.


Zwaard
Verlaat het huis van Nostradamus. Madeleine denkt, dat een wapen in goede conditie, veiliger voelt, nu ze weet dat de schrijver nog leeft.
In de tunnel heb je ook een zwaard gevonden. Bekijk het in je inventaris. Het is nogal golvend. Misschien kun je daar iets aan doen, voor je naar het kasteel gaat.

Ga naar de smid. Madeleine heeft zijn hulp niet nodig, zegt ze, als je op de deur klopt.
- Haal het zwaard dus uit je inventaris en leg het op de gloeiende kooltjes.
- Trek aan de hendel rechts van de oven om het vuur op te stoken.
- Gebruik de tang om het het zwaard vast te pakken.
- Plaats het het zwaard op het aambeeld.
- Pak de hamer beet en plet het zwaard.
- Rechtsklik en blus het zwaard dan in de bak water.
- Leg de tang terug op de oven (rechtsklik).
- Haal het rechte zwaard (straightened sword) uit de bak water.


Kapel
Ga naar het kasteel.
Loop de kapel in, waar men de schrijver heeft opgebaard.
Trek het laken opzij en je ziet een aantal zandzakken. Nostradamus had gelijk. De schrijver is niet dood.


Schrijverskamer
Loop de wenteltrap op en ga rechts de kamer van de schrijver in.
Gebruik de sleutel die je in het boek van de schrijver vond, op de dekenkist. Ditmaal wil Madeleine de kist wel openen. Haal er een monnikspij (monk's cowl) uit een een stuk van een briefje van Philibert.

Stop het briefje in je aantekenboek en lees wat Philibert schreef.
De Kelten brachten kostbare offergaven naar hun heilige plaatsen, ter ere van hun doden en hun goden. En net als onze kerken, waren ook hun heilige plaatsen een toevluchtsoord en vrij van geweld.

Kijk in de kist met je vergrootglas. Naast de zaag vind je een hoopje zaagmeel (saw dust).
Verlaat de kamer.


Jean-Aimé
Loop naar de deur van Jean-Aimé's kamer.
Haal de kopie-sleutel van Chavigny uit je inventaris en probeer de deur te openen. Dat lukt niet. Jean-Aimé heeft waarschijnlijk het slot verandert.


Constance
Ga naar de andere kant van de verdieping, naar de kamer van Constance.
De deur staat open. Ga naar binnen en je vindt Constance dood op bed liggen.
Kijk met je vergrootglas naar de brief, die naast haar hand ligt.
Het lijkt op een zelfmoordbriefje, waarin Constance bekent, de medeplichtige te zijn van Nostradamus, zijn zoon en zijn assistent, in een samenzwering tegen Catherine.

Madeleine ziet dat het een nep-briefje is, maar kan niets ondernemen. Een bewaker komt binnen en ontdekt het lijk en het briefje. Even later zijn andere bewakers op weg om Nostradamus en Savigny de arresteren.
Madeleine heeft zich achter een hutkoffer verscholen, maar kan nu niet meer als César of Madeleine gaan rondlopen. Haal dus de monnikspij uit je inventaris en klik ermee op Madeleine's portret om je te vermommen.


Bewakers kamer
Ga helemaal naar de andere kant van deze verdieping, naar de kamer van de bewakers.
Loop naar binnen en je ziet Jean-Aimé al in de cel zitten. Praat met hem.
Madeleine vertelt Jean-Aimé, dat zij als César optrad en nu als monnik verkleed is.
Ze zegt dat er geen tijd te verliezen is en vertelt Jean-Aimé dat Constance dood is en dat hij en Nostradamus de schuld krijgen van een samenzwering. Henry van Navarre is in gevaar en na enig aandringen vertelt Jean-Aimé wie hem vroeg de horoscoop van Henry te maken. Het was de Kardinaal van Lorraine, Hertog de Guise.

Madeleine vertelt ook dat de schrijver niet dood is, maar in feite de moordenaar van Philibert, de bewaker en Constance is. Hij heeft misschien ook onderweg de apotheker van Catherine vermoord, om aan het recept voor een schijndooddrankje te komen.

Als Madeleine zegt dat ze meer wil weten over het pentagram, krijgt ze de sleutel van Jean-Aimé's kamer. Hij heeft daar een afbeelding van een pentagram.


Jean-Aimé's kamer
Gebruik de sleutel op de deur van Jean-Aimé's kamer en ga naar binnen.
Kijk met je vergrootglas naar het bureau. Open het groene boek en haal de gravure van een pentagram eruit.

Snijd met je scalpel of met de schaar, de laatste pagina met de voorspelling uit het boek.
Leg beide stukken papier in je aantekenboek.


Catharina
Verlaat Jean-Aimé en ga naar beneden.
Probeer het kasteel te verlaten. Je merkt dat de ophaalbrug omhooggehaald is. Madeleine kan niet weg om haar vader te waarschuwen.

Ga terug de wenteltrap op en loop naar de kamer van Catharina. Omdat je een monnikspij aanhebt, kun je gewoon naar binnen wandelen.
Praat met Catharina.

Madeleine zegt wie ze is en dat haar vader onschuldig is. De koningin eist een verklaring.
- Zeg: "I have not come to defend my own head"
 Ik ben niet gekomen om mijn eigen hoofd te redden. Mijn vader, Chavigny en Constance
  zijn onschuldig.

Catharina vraagt of dat alles is wat Madeleine te zeggen heeft.
- Antwoord met "I know that no explanation will satisfy you completely...
  Ik weet dat geen enkele uitleg u helemaal tevreden stelt. Om u te overtuigen moet de werkelijke
  dader opgepakt worden.

Catharina vraagt hoe Madeleine dat wil klaarspelen.
Madeleine vertelt, dat ze onder het kasteel, een tunnel uit de tijd van de Kelten ontdekt heeft. Volgens de aantekeningen van de persoon die ze verdenkt van de moorden, ligt hier een Keltische schat. Ze wil die persoon daarheen lokken en hem aan de praat krijgen. De gaten in de tunnel, die voor ventilatie zorgen, zullen ook het geluid dragen en in de kapel te horen zijn.

Catharina heeft inderdaad vreemde geluiden gehoord.
- Zeg: "You've nothing to lose by letting me try."
  U heeft niets te verliezen als u me dit laat proberen.

Catharina vraagt hoe ze zeker kan zijn dat Madeleine er niet vandoor gaat.
- Herinner Catharina eraan dat: My father is in the custody of your guards...
  Mijn vader is opgepakt door uw bewakers en Savigny is mijn vriend. En daarbij zal ik altijd
  in het zicht van uw bewakers zijn.

Catharina vraagt of Madeleine nu eindelijk wil vertellen wie de geheimzinnige verdachte is.
- Zeg: "Someone so clever that today he seems above suspicion."
  Iemand die zo slim is, dat hij boven elke verdenking verheven is.

Catharina kan niets met dat antwoord.
Madeleine vraagt dan wat de beste manier is om niet verdacht te worden. Catharina zegt dat je dan moet doorgaan als slachtofffer.
Nu vertelt Madeleine dat dit inderdaad het geval is en dat Catharina zandzakken zal vinden als
ze naar het zogenaamde slachtoffer in de kapel gaat kijken. De schrijver is schuldig en waarschijnlijk heeft hij hulp gehad van de apotheker. Of de apotheker dit bewust deed en nu dood is, weet Madeleine niet.

Catharina is nog niet helemaal overtuigd, maar is bereid Madeleine een kans te geven hun onschuld te bewijzen. Als de klok luidt, zal Catharina in de buurt zijn en dat is het moment waarop Madeleine de dader aan de praat moet krijgen.

Catharina wil niet dat Madeleine nog vermomd rondloopt en neemt haar de monnikspij en de kleren van César af. Dan kan ze gaan.




Madeleine  

Kapel
De tunnel in de geheime kamer in het scriptorium is ingestort. Madeleine moet dus een andere ingang vinden.
Ga naar de kapel. Ga naar het altaar om de ingang te zoeken.

Plotseling staat de schrijver achter Madeleine en slaat haar bewusteloos.
Als ze weer bijkomt, krijgt ze te horen dat hij haar een langzaam werkend vergif heeft toegediend.
Als Madeleine de ingang naar het Keltische heiligdom vindt, zal hij haar een antigif geven. Je ziet nu links onder in beeld, de gezondheidsmeter van Madeleine.

TIP: Save je spel hier. Save ook na elke puzzel. Je kunt dan tijd sparen, door de puzzel nogmaals
        en sneller te doen, zodat Madeleine al die puzzels overleeft en het einde haalt.


Altaar ringen
De schrijver laat Madeleine zien wat hij op het altaar gevonden heeft. Kijk naar het ronde medaillon op de voorkant van het altaar.

De bedoeling is, dat je de ringen vastpakt bij een grijs knopje en dan zó draait/sleept, dat in het midden een pentagram ontstaat.

Ze draaien het makkelijkste tegen de richting van de klok in.
1. buitenste ring, staat op ongeveer 5 uur.
2. tweede ring van buiten staat tussen 2 en 3 uur
3. middelste ring staat tussen 12 en 1 uur.
4. vierde ring van buiten staat op 8 uur.
5. binnenste ring staat opbijna 4 uur.

N.B.: Savegame direct na de pentagram draaipuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.

Als het gelukt is, zie je cijfers in vier punten van het pentagram. Madeleine plaatst ze in haar aantekenboek.


Laatste voorspelling
Open je aantekenboek. Je ziet het laatste deel van de voorspelling (in het Frans).
Daaronder staan de Romeinse cijfers I, II, III en IV, waarachter je getallen ziet.

De bedoeling is dat je je met je schrijfveer letters in de voorspelling onderstreept.
Tel de streepjes tussen de woorden mee!
Op regel I: letter 2, 10 en 21.
Op regel II: letter 2 en 6.
Op regel III: letter 16 en 29.
Op regel IV: letter 6 en 25.

Als je alles correct onderstreepte, verschijnen de aangestreepte woorden rechts op het papier.
Onderaan op het papier verschijnen streepjes.

Nu mag je van die gegeven letters een woord maken. Leg de schrijfveer weg.
Als je op een letter klikt, verschijnt hij onderaan op het papier. Uiteindelijk vorm je het woord woord MADELEINE.

Nostradamus had gelijk. Madeleine en het pentagram vormen de sleutel. Nu moet ze nog uitvinden hoe ze de sleutel moet gebruiken.

N.B.: Savegame direct na de woordpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.


Zuilen
Spreek de schrijver aan en vraag of hij tekens heeft gezien, die anders zijn dan onze schrijfletters. "Have you seen any scripts around here, that are different from ours?" De schrijver zegt: "Zoals die op de zuilen?"
Tegelijkertijd is er weer een aardbeving. Volgens de schrijver is dit al de twaalfde. Madeleine vermoedt nu, dat de voorspelling op de aardbevingen sloeg en niet op de doden.

Ga met je rug naar het altaar staan en bekijk de bovenkant van de eerste zuil aan de linkerkant.
Je kunt hem draaien! En rechts boven in beeld verschijnt een vraagteken. Klik erop en je ziet het Keltische alfabet.

   M      A     D     E     L     E     I    N      E

De bedoeling is, dat je met behulp van de zuilen het woord MADELEINE spelt in het Keltisch.
Op sommige zuilen kun je meer dan 1 letter draaien. Er zijn dan ook meerdere oplossingen voor deze puzzel mogelijk.

Ga met je rug naar het altaar staan.
Nummer de zuilen, links beginnen en met de klok mee: 1, 2 aan linkerwand. 3, 4 aan achterwand. 5, 6 aan de rechterwand.
Bekijk de zuil aan de bovenkant, draai het keltische teken en zoom weer uit.

Een mogelijke oplossing:
M   A    D     E     L     E    I      N E

Zuil 1:  M   = Bovenkant 1x naar links draaien. Onderkant 1x naar rechts draaien.
Zuil 2:  A    = Bovenkant 2x naar rechts draaien.
Zet een stap naar voren, de kapel in.
Zuil 3:  DE = Bovenkant 1x naar rechts draaien. Onderkant 3x naar links draaien.
Zuil 4:  LE  = Onderkant 2x naar links draaien.
Zuil 5:  IN  = Bovenkant 2x naar links draaien. Onderkant 2x naar rechts draaien.
Zuil 6:  E   = Bovenkant 1x naar links draaien. Onderkant 1x naar rechts draaien.

N.B.: Savegame direct na de zuilenpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.


Spiegels
Als je de juiste letters hebt gedraaid, zakken de zuilen naar beneden.
Je ziet nu metalen standaarden, waarop spiegels op bevestigd zijn.
Deze spiegels kun je hoog en laag op de standaard plaatsen en ook nog kantelen.

Klik op het standbeeld van Maria-met-kind, achteraan in de kapel.
Madeleine zegt de laatste voorspelling. "...Waarvan als de kracht van het licht sterker wordt, in deze tempel, voor zuivere ogen, de onzichtbaarheid ophoudt"
Er moet dus licht vallen in de ogen van Maria.

Loop naar het altaar.
Klik op het groenepentagram-medaillon in het altaar, om het op te rapen.
Pak dan uit de holte erachter een standaard (stand).
Open je inventaris en bekijk de standaard met het vergrootglas. Klik erop om de standaard uit te schuiven.
Plaats de uitgeschoven standaard boven op het altaar, in het gat dat je daar ziet.
Haal dan het groenglazen medaillon uit je inventaris en plaats hem bovenop de standaard.
Onmiddellijk schijnt een lichtstraal door het medaillon naar zuil 1.
De bedoeling is nu, dat je de lichtstraal via de spiegels, naar het Mariabeeld stuurt.


- Zet zuilspiegel 1 in de bovenste positie en klik tot hij naar zuil 6 schijnt.
- Zet zuilspiegel 6 in de bovenste positie en klik tot hij naar zuil 2 schijnt.
- Zet zuilspiegel 2 in de onderste positie en klik tot hij naar zuil 3 schijnt.
- Zet zuilspiegel 3 in de bovenste positie en klik tot hij naar zuil 5 schijnt.
- Zet zuilspiegel 5 in de onderste positie en klik tot hij naar het mariabeeld schijnt

N.B.: Savegame direct na de spiegelpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.

Via de ogen van Maria, schijnt de lichtstraal op een vloertegel.
Haal de metalen staaf (metal bar) uit je inventaris en klik ermee op die vloertegel. De vloertegels schuiven uit elkaar en onthullen de ingang naar een tunnel.
De klok luidt. De koningin komt naar de kapel!

Loop de tunnel in.
Draai je om. Aan de voet van de trap ligt een stenen hoofd. Raap het op, draai naar rechts en plaats het hoofd op de romp van het stenen Sidhe standbeeld.
Haal je rechte zwaard uit de inventaris en plaats het in de handen van de Sidhe.
Het beeld komt tot leven en slaat een gat in de muur naar de schatkamer.

Loop door het gat de schatkamer/heiligdom in ........................................ score: 345



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.