THE DEADLY DEVICE

Nancy Drew 27



Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2012
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



AankomstEastereggKennismakingEastereggBeveiligingsruimteLaboratorium
Werkplek Mason en EllieEastereggRyan en snoepmachinePrintplaat kleine teslaspoel
Niko en RyanOntsnappenEllies geheimenKleine tesla spoelBonus Easteregg
Grote teslaspoelGray's geheimenVingerafdrukVideo-opnameMoordpoging



Aankomst  

Intro
Wetenschapper Niko Jovic werkt in zijn lab aan de tesla spoel, als hij denkt iets achter zich te horen. Even later zien we dat hij geŽlektrocuteerd wordt.

Nancy telefoneert met Victor Lossett, de eigenaar van het technolab.
Hij vraagt haar de dood van Niko Jovic te onderzoeken. Het dossier van de zaak ligt in het bureau van Niko. De code is 171943.
Iemand van de werknemers lijkt verantwoordelijk voor de dood van Niko en Lossett vraagt Nancy om haar onderzoek te beginnen bij Ryan. Zij bouwde immers de tesla spoel. De politie zag in haar een verdachte, maar kon niets bewijzen.
Nancy gaat undercover als iemand die voor een nieuwe investeerder het bedrijf bekijkt.
Ze mag niet op eigen houtje het laboratorium in. Dat is te gevaarlijk, vindt Lossett.

Master of Amateur
Je krijgt nu de keuze om te spelen als amateur sleuth (amateurspeurder) of master sleuth (meesterspeurder).
Als meesterspeurder zijn de puzzels gelijk, maar iets moeilijker, je krijgt geen hints en slechts een beperkte takenlijst.
Maak je keuze.


Niko's kantoor
N.B.: Het spel is tot op zekere hoogte non-lineair. Dit betekent dat je veel dingen in je eigen volgorde kunt doen en dat sommige gebeurtenissen dan op een ander tijdstip plaatsvinden dan in de walkthrough wordt beschreven.

Nancy staat in de gang voor het kantoor van Niko Jovic.
Maak de deur open en ga naar binnen.
Loop vanaf de rechterkant achter het bureau en bekijk de bureaulade van dichtbij.
Klik de code 171943 in en klik dan op het V-tje om te bevestigen.
De lade gaat open.


Dossier
Haal het personeelsdossier uit de lade en lees het.
Het slachtoffer Niko Jovic werd door Ellie York om 12.13 a.m. dood gevonden in het laboratorium, geŽlektrocuteerd door een tesla spoel met hoog voltage.

Je leest ook de gegevens van alle medewerkers.
- Mason Quinto: Research assistent, werkt overdag. Hij had een hekel aan Niko.
  Hij zegt dat hij een date had, maar die verliet hij reeds om 11.30 p.m.
- Ellie York: Research assistente, werkt 's nachts.
  Ze was aanwezig tijdens het incident en waarschuwde de politie. Ze verliet de volgende
  ochtend de stad.
- Ryan Kilpatrick: Technisch ingenieur, werkt overdag. Bouwde de tesla spoel.
  Ze zegt dat ze tijdens het incident vanaf Colorado Springs terugreed naar het lab.
  Ze maakte tijdens de ondervraging een nerveuze, ontwijkende indruk.
- Gray Cortright: Hoofd beveiliging, werkt 's nachts.
  Hij was aanwezig tijdens het incident. Hij weigert over zijn relatie met het slachtoffer
  te spreken en is dwars en onvriendelijk tegen de politie.
- Victor Lossett: Eigenaar laboratorium. Heeft zijn kantoor buiten het terrein en was daar
  volgens eigen zeggen aan het werk tijdens het incident.

De politie noteert dat niemand een sluitend alibi heeft.
Het logboek van de sleutelkaart geeft aan dat er vlak voor de dood van Niko nog iemand binnen kwam. Maar op beveiligingsvideo LBTY510258 is niets te zien, meldt het dossier.
De sleutelkaart is niet teruggevonden en komt niet overeen met de identiteit van een andere kaart in het logboek.
Men vermoedt dat er een korte stroomstoring was, als gevolg van de testen met de spoel, kort voor het slachtoffer kwam te overlijden. Hierdoor zou er een foutje in het logboeksysteem zijn ontstaan.


Onderzoek kantoor
Kijk rond in de kamer.
Op de hoek van het bureau staat een kleine Krolmeister mediaplayer. Hij is kapot en Nancy wil proberen hem te repareren.

In de hoek naast het bureau staat een metalen vogel op een zuiltje. Als je op de knop rechts van zijn poten duwt, klappert hij met zijn vleugels.
N.B.: Als je vaak genoeg met de vogel speelt, kun je aan het einde van het spel een "award" (prijs) krijgen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Easteregg
Blijf net zo lang op de knop naast de metalen vogel duwen (een keer of 10-12) tot zij een metalen ei legt.
Raap deze "Future omelet of secrets" op.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Tegen de rechter muur staat een snoepmachine met Nancy's favoriete Kringle chocolade erin. Het openingsmechanisme is echter verdwenen.

Aan de overkant staat een driedelige boekenkast. Het middelste gedeelte met de glazen deurtjes is afgesloten.

Als je alles bekeken hebt, verlaat je het kantoor.




Kennismaking  

Stroomstoring
Buiten Niko's kantoor loop je de eerste gang rechts in.
Ga door de dubbele klapdeuren de lounge in.
Als je binnenstapt valt het licht uit.

Even later wordt Nancy opgebeld door Victor Lossett, die haar vergeten was te vertellen dat ze vaker stroomuitval hebben op het lab.
Als het niet te lang duurt, kan het geen kwaad, zegt hij, ook al hebben ze temperatuurgevoelige spullen in het lab. Meestal is het binnen een uur verholpen. Hij adviseert Nancy eerst maar eens naar bed te gaan en bij te slapen.


Nancy's kamer
Ga in de donkere lounge rechtdoor en je arriveert in Nancy's kamer.
Aan de linkerkant staat een kastje met een wekker erop.
Klik op het zonnetje om de wekker op de volgende ochtend te zetten.


Nachtelijk Alarm
Als Nancy wakker wordt, is het nog nacht en knippert het alarm.
Verlaat je kamer en loop dwars door de lounge naar buiten.
Daar botst Nancy tegen beveiligingsman Gray Cortright aan. Hij sleurt haar mee naar een controlepaneel met schakelaars in het lab. Alle lampen branden groen. Dat is niet best.

Gray geeft Nancy de opdracht alle lampen uit te maken, voordat de boel ontploft.
Klik rechtsonderaan op het paneel en Nancy trekt een aantal strips los van de schakelaars. Iemand heeft die vastgemaakt om de schakelaars heen, zodat de lampen blijven branden. Nancy stopt de strips in een zakje in haar inventaris als bewijsstuk (evidence).

Klik op een groene lamp en hij gaat samen met de aansluitende lampen uit. Zou je er nog eens op klikken, dan worden de lampen rood. Klik je weer, dan worden ze weer groen.
Probeer alle lampen te doven.

meesterspeurder amateurspeurder

Als je alle lampen op tijd uit kreeg, wordt Nancy als dank voor het voorkomen van een ramp, gewoon weggestuurd. De deur wordt achter haar op slot gedaan.
Rechts naast de deur hangt een codekastje. Als Nancy het lab in wil, zal ze eerst een sleutelkaart moeten hebben.

Lift
Nu je toch midden in de nacht wakker bent, kun je net zo goed eens een praatje gaan maken met de mensen die 's nachts werken.

Ga vanaf het lab naar links om het middengedeelte van de hal heen.
Een stukje verder zie je aan de linkerkant de opengewerkte hekwerkdeuren van de lift.
Schuif de deuren open en stap in.
Duw op de bovenste knop, rechts van de deur, om naar de tweede verdieping te gaan.
Stap uit.


Nacht - Ellie York - Kantorengang
Loop weer links om het middengedeelte heen.
In de eerste nis aan de linkerkant zie je een oranje deur. Maak hem open en ga naar binnen. Je staat in een gang waaraan diverse kantoren liggen.
Loop naar het kantoor van Ellie York, rechts achteraan. Praat met Ellie. Viktor heeft haar al gevraagd om Nancy een demonstratie van de tesla spoel te geven.
Ellie neemt Nancy mee. Terwijl ze veilig in de kooi van Faraday staan, schakelt ze de tesla spoel aan, zodat Nancy ziet hoe gevaarlijk het is. Daarna gaan ze terug naar Ellies kantoor. Nancy krijgt geen toestemming in haar eentje in het lab rond te wandelen.

Ellie zegt dat de spoel op een verkeerde, gevaarlijke manier was aangesloten. Maar volgens Ryan had Niko hier speciaal om gevraagd. Ellie betwijfelt het.

Volgens Ellie kun je zonder sleutelkaart echt niet het lab in. Zij vergat de hare vaker en Gray liet haar nooit naar binnen. Hij is heel strikt daarin.

Draai je na het gesprek om en probeer rechtdoor te gaan, naar Masons kantoor, die hier overdag aan het werk is.
Ellie vindt het niet goed. Maar als je Masons hoogste score bij Agregation overtreft, knijpt ze wel een oogje dicht als je wilt rondneuzen, zegt ze.

Draai je na dit aanbod om en ga naar links. Hier is een koffiezitje gemaakt.
Op het tafeltje ligt een boek over tesla spoelen (electronics). Blader door het boek, waarin de onderdelen voor zo'n spoel staan vermeld. Ryan heeft in het boek geschreven dat ze een onderdeel vervangen heeft en daat het apparaat niet werkt zonder een nieuw exemplaar.
Verder staat er dat een multi-miniatuur capacitro matrix alleen oplaadt als er nergens in dezelfde rij of kolom dezelfde kleur staat.
Je leert ook nog iets over de kooi van Faraday, die je beschermt, zoals je ook al van Ellie hoorde.
Bekijk ook de pagina met de schematische voorstelling.
Neem het boek mee. Wie weet komt het nog van pas.

Draai je om en loop rechtdoor om de kantorengang te verlaten.
Ga naar lift, stap in en ga terug naar beneden.


Nacht - Gray Cortright - Beveiligingskantoor
Op de eerste verdieping ga je vanaf de lift naar rechts.
Loop dan rechtdoor de trapjes op naar het kantoor van de beveiliging (security).

Praat met Gray, die de monitoren in de gaten houdt.
Hij is niet vriendelijk, gelooft geen woord van Nancy's reden om hier te zijn en is niet van plan mee te werken aan wat dan ook.
Op deze manier kun je natuurlijk nooit die beveiligingsband bekijken, waarover je las in het politierapport.
Merk op dat Gray een leuk T-shirt met bolletjes aan heeft.

Kijk nog even rond in Gray's kantoor, voor je vertrekt.
Je ziet hier en daar van die radertjes-stickers. Noteer de letter en de richting van de pijl.
Bestudeer ook Gray's prikbord. Er staat iets op over een veld met groene bolletjes, dat je in vijf keer kunt opladen. En aan de rechterkant staat iets over binaire codes. In het midden zie je een tekening van een kat, met de mededeling dat Schrodingers kat leeft.

Verlaat dan Gray's werkplek en ga terug naar Nancy kamer achter de lounge.
Klik weer op het zonnetje om je wekker voor de volgende dag te zetten.


Dag - Deirdre Shannon
De volgende ochtend wordt Nancy wakker van een telefoontje van Deirdre Shannon.
Nancy heeft haar als referentie opgegeven. Ze maakt met Shannon de afspraak dat ze haar wel wil helpen met haar studie criminologie, als Shannon in ruil ook wat hulp wil geven als Nancy dat nodig heeft.
N.B.: Deirdre is een oude klasgenoot van Nancy. Ze heeft een hekel aan Nancy. Je komt haar ook tegen in "Alibi in Ashes".

Kijk als je wilt nu even in de kleerkast van Nancy.
Hier ligt een boek over het leven van Nicholas Tesla.
Lees het. Je komt onder andere te weten dat Tesla op 10 juli 1856 in de stad Smiljan in KroatiŽ geboren is.


Dag - Ryan Kilpatrick - Werkplaats
Ga door de lounge naar de hal en neem de lift naar de bovenste verdieping.
Loop naar de dubbele blauwe deuren aan de rechterkant.
Bekijk de binaire energieposter die hier aan de muur hangt. De getallen bestaan allemaal uit rode en blauwe bolletjes. Ook de getallen voor de energietips. Onthoud dit, noteer het of maak er een foto van met je GSM.

Ga dan door de blauwe deuren de werkplaats in.
Hier tref je Ryan Kilpatrick. Praat met haar.
Ze denkt dat Gray verantwoordelijk is voor Niko's dood. Dat denkt ze omdat ze een beetje bang van Gray is.
Ryan vertelt dat Niko zelf om de aanpassingen aan de tesla spoel vroeg.
Toch voelt ze zich min of meer verantwoordelijk, omdat zij de tesla spoel zo gebouwd heeft.
Informeer je naar het onderdeel dat weg is, dan zegt ze dat ze het heeft vernietigd. Vraag je naar het waarom, dan wordt ze kwaad en wil niet meer met je praten.

Kijk om je heen in de werkplaats.
Op de werkbank ligt wat gereedschap dat je nu nog niet kunt gebruiken.
Er ligt ook een afstandsbediening, die eigenlijk thuishoort in de beveiligingskamer.
Op de afstandbediening zit een sticker met een paars radertje waarin de letter O staat. Aan de buitenkant van het radertje zie je ook een pijl op de "4 uur" positie. Onthoud de stand van de pijl en de letter.

Maak het bovenkastje van de grijze kast open.
In een klapper op de onderste plank vond je een kleurenkaart.
In het vakje in de deur vind je een lege sleutelkaart (blank card). Nancy denkt dat die kaart haar kan helpen in het lab te komen.

De motor die in de werkplaats staat, is van Ryan. Ze werkt er nog aan.
Verlaat de werkplaats weer.

Dag - Mason Quinto - Kantorengang
Ga aan de andere kant van de hal naar de oranje deur, die naar de kantoren leidt.
Overdag werkt Mason hier. Spreek hem aan.
Hij is onvriendelijk, arrogant en betweterig. Hij verdacht Niko ervan dat hij in zijn computer rondsnuffelde om zijn werk te stelen. Hij had een hekel aan Niko.
Andersom kon hij niet rondsnuffelen bij Niko's werk aan een draadloze energievoorziening, omdat Gray iedereen uit de weg hield.
Ellie is 's nachts gaan werken omdat ze een hekel aan Mason heeft, hij weet niet waarom.
Sluit het gesprek af en verlaat de kantorengang.


-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

      

Herinner je het bord met de binaire codes voor getallen, in rode en blauwe bolletjes.
Herinner je ook het shirt van Gray, met de bolletjes. Ook dit zijn binaire codes.
Lees ze van boven naar beneden, van links naar rechts.
De dikomlijnde bolletjes zijn de blauwe, net zo blauw als zijn shirt.
Waar je een vaag omlijnd bolletje of niets (weggewassen?) ziet, doe je alsof er een rood bolletje staat.
Nu kun je die bolletjes omzetten in getallen, namelijk 1 7 2 9 5 6.


Ga naar Niko's kantoor, op de onderste verdieping.
Loop acher het bureau en bekijk het codeslot van de lade van dichtbij.
Typ de code in die je zoeven berekende en duw op het V-tje om te bevestigen.
De lade gat open en er ligt een prachtig electrisch geladen "Cryptic ovoid" paasei in. Neem het mee.


-----------------------------------------------------------------------------------------------




Beveiligingsruimte  

Gray weglokken
Nancy wil graag rondsnuffelen in het beveiligingskantoor van Gray, om die video te bekijken van de deur van het lab, vlak voor de dood van Niko en om de login van de sleutelkaart te zien.
Overdag zijn de deuren gesloten en 's nachts zit Gray er. Het beste zou zijn om Gray 's nachts weg te lokken.

Ga naar Nancy's kamer en zet de wekker op nachttijd (onderste icoon).
Nadat je wakker bent, krijg je een telefoontje van Deirdre. Ze wil graag meewerken aan Nancy's zaak omdat ze daarvoor studiepunten krijgt. Ze heeft toegang tot de criminal database.
Vraag haar of ze de 911 noodoproep die Ryan de nacht van de moord deed, kan natrekken.
(I need you to check on 911 calls the night of the murder.)

Loop na het gesprek door de lounge naar buiten.
Ga naar links en je staat voor de trapjes die naar Niko's kantoor leiden.
Aan de linkerkant voor de trapjes, zie je op de muur een rode alarmknop.
Duw op de knop om het alarm te activeren.
Even later hoor je rennende voetstappen. Gray gaat kijken wat er aan de hand is.
N.B.: Als je vaak genoeg het alarm gebruikt, kun je aan het eind van het spel een "award" krijgen.


Beveiligingsruimte
Ga aan de andere kant van de hal de trapjes op naar de beveiligingsruimte.
Loop naar binnen en bekijk het bureau. Gray is afwezig, maar heeft wel nog even zijn monitoren en computer uitgezet.
Houd er rekening mee dat Gray niet eeuwig weg blijft en je dus kan betrappen als je hier te lang rondhangt. Verlaat desnoods even de ruimte en duw opnieuw op de alarmknop, nadat het licht op de knop uit is gegaan.

Klik op de rechterkant van het bureaublad om het van dichtbij te bekijken.
Je ziet hier een apparaatje waarmee je een sleutelkaart kunt programmeren, de "card keyer 2000". Haal je blanco sleutelkaart uit je inventaris en stop hem in de gleuf van het apparaatje. Er gaat een groen lampje branden. Nu nog de kaart programmeren.
Onthoud ook de letter en de richting van de pijl, die je op de sticker ziet, die op het apparaatje zit.

Links van het apparaatje ligt een zwarte knop. Steel hem.
Verlaat de close-up.


Monitoren activeren
Klik op de lade onder het toetsenbord, dat in het midden op het bureau staat.
Onthoud de letters en de richting van de pijl, die je op de stickers ziet.
Open de lade en klik op het "Zap-Up" controlepaneel dat erin ziet liggen. Dit paneel wordt gebruikt om stroom te leveren aan de monitoren.

Je ziet een veld met vierkantjes. Op de kruispunten zie je gekleurde rondjes.
Klik op een kruispunt en het rondje verandert van kleur. Als een rondje groen wordt, stuurt het ook stroom naar de aangrenzende kruispunten, die daardoor ook veranderen van kleur.
Links onderaan zit een "reset" knop, waarmee je de puzzel weer in de beginstand kunt zetten.

meesterspeurder amateurspeurder

De bedoeling is dat je alle kruispunten groen maakt, maar je mag slechts vijf keer klikken, zoals je op het prikbord van Ray kon lezen en zoals ook de paarse "charges remaining" bolletjes aan de linkerkant aangeven.
Als het je gelukt is, gaan de monitoren aan.


Computer wachtwoord
Je bent er echter nog niet, want de bovenste monitor is een computer en daar zit nog een puzzelwachtwoord op.

Klik op de monitor met de cirkel van rode bolletjes.
Rechts hiervan zie je een lijst met getallen en hun bijpassende binaire code in rode en blauwe bolletjes.
N.B.: Je ziet ze alleen als je naar de binaire energieposter hebt gekeken, die op de muur bij de deur naar de werkplaats hangt.

De bedoeling is, dat je al deze codes op de cirkel van de monitor kunt aflezen.
Als je op een rood bolletje klikt, wordt het blauw. De codes/getallen die op de cirkel te lezen zijn, worden dan gedeactiveerd op de lijst.
N.B.: Er zijn meerdere oplossingen mogelijk.

Als het je gelukt is alle getallen te deactiveren, krijg je toegang tot Gray's computer.


Login dagboek lab
Klik op bovenste icoon "logins".
Je ziet een datumlijst met tijdstippen waarop toegang tot het lab verkregen werd, gevolgd door de nummers van de sleutelkaarten.
Nancy wil uitzoeken welk nummer bij welke persoon hoort.
Blader naar de laatste pagina van het logboek. Hier zegt Nancy dat ze een nummer ziet op de dag van Niko's dood, dat nergens anders in het logboek voorkomt. (Het is het bovenste nummer op de linker pagina: 185116518.)

N.B.: Er zit een extra grapje van de makers in de nummers die op de sleutelkaartjes staan.
Als je volgens het principe a=1, b=2, c=3, alle getallen vervangt door letters, dan krijg je een aanwijzing naar de eigenaar van het kaartje.
18-5-1-16-5-18 = reaper (maaier, dus de moordenaar?)

Als je dit ook bij de andere getallen doet, krijg je:
15-3-4-7-21-25 = OCD guy (OCD jongen)
20-3-5-8-7-1-12 = tceh gal (technisch meisje)
19-8-25-7-1-12 = shy gal (verlegen meisje)
7-5-14-9-21-19 = genius (genie)
22-9-3-20-9-13 = victim (slachtoffer)
15-23-14-5-18 = owner (eigenaar)


Video-opnames
Klik op het middelste icoon "security".
Herinner je het nummer van de video-opname van de labdeur. Hij staat in het dossier, dat je in Niko's kamer las.
Vul in: L B T Y 5 1 0 2 5 8 en klik op 'enter' om te bevestigen.


Je ziet nu het begin van de opname in beeld verschijnen.
Klik op het bovenste "play" driehoekje om de opname te starten.
Je ziet Niko naar binnen gaan en even later de flits van de tesla spoel. Er gaat niemand anders naar binnen. Heel vreemd.


Wachtwoord sleutelkaartprogramma
Nu kun je nog via de computer een sleutelkaart maken voor het laboratorium, als je de lege kaart in het apparaatje op het bureau hebt gestopt.
Klik op het onderste "keycard" icoon.
Dit programma is met een 12 cijferig wachtwoord beveiligd.

De aanwijzingen voor het wachtwoord vind je overal in Gray's kantoor. Het zijn de radertjesstickers met de letters erop.
Je ziet er twee op en eentje in de lade, een op het sleutelkaartapparaatje, twee op de prullenbak, twee op het prikbord, twee bij de kapstok en eentje op het deurkozijn.
In totaal zijn dat er elf.
Herinner je dat de afstandsbediening van deze kamer in de werkplaats ligt. Hierop staat je twaalfde sticker, een O, met de pijl op "4 uur".

De volgorde van de letters is afhankelijk van de pijlrichting op de sticker.
Begin bij de pijl op "12 uur" en volg voor de andere letters de klokrichting.
Je eerste letter is de V ("12 uur" - kapstok), gevolgd door de F ("1 uur" - kapstok), R ("2 uur" - prikbord), W ("3 uur" - lade), enzovoorts tot de H ("11 uur" - prullenbak).

Typ de volledige code V F R W O D Q G G U H Z  in en het programma opent.


Sleutelkaart maken
Om de code op je sleutelkaartje te zetten, mag je tenslotte nog een kleurenpuzzel maken.
Zorg ervoor dat je lege kaartje in het apparaatje zit.

Oplossing meesterspeurder
Pak uit het rijtje aan de rechterkant een stukje en leg dat in het middelste vak.
Rechtsklik om het stukje te laten draaien.



Oplossing amateurspeurder
Pak uit het rijtje aan de rechterkant een stukje en leg dat in het middelste vak.
Rechtsklik om het stukje te laten draaien.


Als alle stukjes precies zo liggen als op het voorbeeld, dat je rechtsboven in beeld ziet, duw je op de "send" knop om je sleutelkaart te activeren.
Haal hem daarna uit het apparaatje en verlaat Gray's beveiligingskamer.




Laboratorium  

Natuurlijk ga je meteen even proberen of je de sleutelkaart goed geprogrammeerd hebt.
Ga vanaf Gray's beveiligingruimte, de eerste gang links in, naar de blauwe deuren van het lab.
Bekijk rechts van de deur het codeslot van dichtbij.
Gebruik je sleutelkaart op het slot en als je de kleurenpuzzel correct oploste, wordt het lampje groen en is de deur open.

Ga het lab in en loop rechtdoor naar de werktafel.
Hier kun je een glazen maatbeker en een boekje over chemische oplossingen (solutions) vinden. Neem ze mee.

Rechts van de werktafel staat een oscillator, een apparaat waarin je iets kunt slingeren of schommelen. Je kunt het deurtje open maken, maar je hebt nog niets om erin te zetten.
Onder het apparaat zie je een aantal slangen met kraantjes.

Draai je om. Rechts van de trap zie je een klein aanrecht, waar je vloeistoffen kunt mengen.
Rechts daarvan staat een kast die met een kleurencodeslot is afgesloten.

Draai verder naar rechts.
Hier zie je een gele deur. Links daarvan staat een bureau, waar een kleine tesla spoel op staat.
Bekijk hem. Er lijkt erop dat er een onderdeel weg of kapot is. Mischien kan Ryan je hiermee helpen.

Links van de trappen staat een 3-D printer. bekijk hem.
Op de tafel naast de printer ligt een blauw boek, de "Battle of the Currents". Lees het. Het gaat over de strijd tussen Edison en Tesla over het monopolie op stroom.

Links van de printer zie je grote, gevaarlijk apparaten waar heel veel stroom op staat.


Photolithography lab
Ga door de gele deur het fotolitografie lab in. Kijk om je heen.
Het groene hangkastje met benodigdheden is afgesloten.

Achter je staat de foto-etser. Bekijk hem van dichtbij en lees de gebruiksaanwijzing die op de monitor, rechts van de microscoop ligt.
In het boek lees je, hoe je je eigen ontwerp kunt maken met de "circuit designer". Het ontwerp wordt geprint en de afdruk wordt gebruikt om te etsen op een blanco plaat.
Iemand heeft voor Mason en Ellie de computer al geprogrammeerd.

Tegen de andere wand staat een zuurkast, waarin je veilig met vluchtige, giftige stoffen kunt werken, als de ventilator aanstaat.

Rechts van de deur hangt een intercom.
Verlaat het fotolitografie lab weer.


Ruimte met tesla spoel
Ga door de deur waar "not an exit" op staat, naar de ruimte met de grote tesla spoel.
Aan de rechterkant staat de kooi van Faraday, waarin je veilig bent voor de stroom.

Bekijk de onderkant van de tesla spoel.
Helemaal onderaan, boven de "energy shut off" knop, zit een roodwit gedraaid handvat. Hiermee trek je een lade open. Er is iets weg, zegt Nancy. Ze wil er met Ryan over praten.

Links van de grote spoel, zie je op de vloer een metalen zeshoek, die zo te zien bestaat uit driehoeken die je open kunt klappen.

Er is ook nog een hoge trap naar een controlekamer, maar daar kun je nog niet naar binnen, omdat je de code van het deurslot nog niet hebt.
Verlaat de ruimte weer.

Verlaat dan ook voorlopig het laboratorium, via de trappen.




Werkplaats Mason en Ellie  

Lounge
Het is tijd om Masons werkplek te doorzoeken. Maar daarvoor moet je wel eerst de hoogste score bij het "Agregation" spel halen, anders laat Ellie je niet rondsnuffelen.

Ga dus naar de lounge en kijk om je heen.
Rechts zie je een kleine keuken. Er staat een elektrisch kookplaatje op het aanrecht, waarvan een knop ontbreekt.
Repareer het kookplaatje met de knop die je op het bureau van Gray in de beveiligingsruimte vond.

Aan de andere kant van de ruimte staat een bureau, met een tapehouder die je absoluut niet mag verplaatsen, volgens het opgeplakte briefje.
Links van het bureau zie je een boekenkast en tegen de muur links daarvan hangt een foto van Tesla.


Agregation
Links van de deur naar de hal staat de machine waarop je "Agregation kunt spelen.
Bekijk hem van dichtbij en duw op de bolle, rode start-knop.
Je ziet bij de high scores dat Mason bovenaan staat.
Masons high score is 22500 als Amateurspeurder en 31575 als meesterspeurder. Die score mag je dus proberen te verbeteren.

Klik op Play. Je ziet nu een wit veld, waarin gekleurde symbolen staan.
De bedoeling is dat je deze symbolen van het veld wegspeelt, door te zorgen dat er drie of meer van ťťn kleur aan elkaar zitten.

Langs de vier randen zie je ook een symbool. Deze symbolen kun je langs ťťn zijde verplaatsen, door er met je cursor overheen te gaan.
Klik als ze in een lijn met dezelfde kleur in het speelveld staan en ze schuiven daar naar toe.

Aan de linkerkant zie je welk symbool het volgende is dat langs de rand verschijnt, waar je het symbool wegstuurde. Soms moet je dus tactisch een symbool wegsturen, om de juiste op die plek te krijgen.

Als het gelukt is, verschijnt de mededeling dat er een nieuwe High-score is.
Nancy staat nu bovenaan!
N.B.: Als je alle levels van het Agregation-spel speelt, kun je een "award" verdienen.


Masons werkplek
Ga met de lift naar de tweede verdieping.
Loop de kantoorgang in. Vertel Ellie dat je de score van Mason verbeterd hebt.
Ze is bereid even weg te kijken als je Mason's kantoor wilt doorzoeken.

Draai je dus om en ga Mason's werkplek in.
Bekijk zijn bureau. Hij is een echt pietje precies, alles ligt keurig gesorteerd op een vaste plek.
N.B.: Als je wilt kun je alles wat door elkaar rommelen en schots en scheef leggen en op het einde van het spel een "award" verdienen.

Op het roze plakbriefje dat op het schrijfblok ligt, staat een getal: 153472125.
Onthoud het, het is misschien het nummer van Masons sleutelkaart.

Op de computerkast onder het bureau ligt een boek. Lees het, het gaat over "biometrics".
Je leest dat een iris en retina scans, stemherkenning, gezichtsherkenning en vingerafdrukken vaak gebruikt worden in de beveiliging. In het boek staat ook hoe je een valse gummi vinger met afdruk kunt maken, die de meeste systemen om de tuin leidt.

Bekijk de computermonitor. Hij is beveiligd met een wachtwoord.
Bekijk het whiteboard dat links van de monitor aan de wand hangt. Hier vind je aanwijzingen voor het wachtwoord. Sommige letters zijn in oranje geschreven.
Onderaan op het whiteboard, zie je een galgje met gekleurde streepjes. Dit moet het woord zijn! Of eigenlijk zijn het twee woorden. En het eerste woord heeft een apostroph.
Leg de letters E E O M A N W T O L S S T H in een andere volgorde en je leest: "Tesla's hometown" (Tesla's geboorteplaats).

Zoals je uit het boek in Nancy's kleerkast weet, is Tesla in Smiljan geboren.
Typ dus op Masons monitor SMILJAN in, duw op Enter en je krijgt toegang tot zijn gegevens.

Klik op het bovenste icoon: "Component Designer".
Het is een programmaatje waarmee je 3-D modellen kunt maken van blokken om het ontwerp vervolgens naar de 3-D printer te sturen.

Klik op het tweede icoon: "Record repository".
Hier zie je heel veel werk dat door Mason gemaakt en door Niko bekeken is.

Klik op het derde icoon: "Trash Bin".
Er ligt 1 document in de prullenbak waarop staat: "Ryan hadden ze nooit mogen vrijlaten. Bekijk video HLLW510257." Dat is interessant.
Achter de naam van Ryan staat het getal 203587112. Misschien is dit het nummer van haar sleutelkaart?

Het onderste icoon is een arcadespelletje, waarin je mag proberen gelijke voorwerpen te zoeken. Het is getimed.


Beveilingsruimte
Natuurlijk wil je graag zien wat er op die video staat, die in het document vermeld wordt.
Ga dus naar de eerste verdieping.
Duw op de alarmknop en wacht even tot Gray weg is.

Ga de beveiligingsruimte in en klik op de bovenste monitor.
Klik op het "security" icoon.
Vul het nummer van de video in die je wilt zien: HLLW510257 en duwp op Enter.
Klik dan op het pijltje om de video aan te zetten.

Je ziet hoe Ryan het laboratorium ingaat, zonder gebruik te maken van een sleutelkaart!
Daar wil Nancy meer van weten.

Verlaat de beveiligingskamer.
Op de gang hoort Nancy een luid gezoem. Ze besluit om dit aan Ellie te gaan vertellen.


Ellies werkplek
Ga naar boven, naar de kantorengang.
Loop naar Ellies werkplek, spreek haar aan en vertel haar over het gezoem.
Ze vertrekt meteen om het te onderzoeken.

Dit is je kans om haar bureau te doorzoeken.
Op de linkerkant van het bureau zie je een paar boeken. Klik erop en open het boek "A Connecticut Yankee in King Arthur's Court". Er ligt een briefje in met het getal 198257112, drie rondjes en de tekst "elke set = 21" bij meesterspeurder en "elke set = 15" bij amateurspeurder.

Uit de lade onder dit deel van het bureau haal je een geheugenkaartje (Journal-Late Fall) met een deel van Ellies dagboek, een sleutel en een briefje met een geheugensteuntje voor het wachtwoord van de controlekamer (control booth).

Op de rechterkant van Ellies bureau vind je nog een doos condensatoren (capacitors). Neem ze mee.
Lees de brief die op het prikbord zit. Hij is van Ellies nicht en insinueert dat Ellie niet erg gelukkig is hier.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg
Bekijk de monitor op Ellies bureau van dichtbij.
Links bovenaan staat een geel icoontje dat "computer code" heet. Klik erop.
Je ziet nu wat geschreven codes voor het spel. Door dit te bekijken, heb je de weg vrijgemaakt een paasei te vinden.
Sluit de computer af en verlaat Ellies werkruimte.

Ga naar de lounge.
Loop tot in de deuropening naar Nancy's kamer. Draai je om en je ziet aan de rechterkant de vaas met bloemen op tafel staan.
Klik op de vaas en je tovert een mooi paasei van draad eruit.

-----------------------------------------------------------------------------------------------


Ryan en snoepmachine  

Ryan
Zet de wekker in Nancy's kamer op dagtijd.
Als je wakker bent, ga je naar de technische werkplaats op de bovenste verdieping, om met Ryan te praten.
Als je de deur binnenstapt hoor je Ryan gillen.
Loop naar haar toe en spreek haar aan.
Ze ergert zich aan de robotkat. Mason laat overal onderdelen van deze kat rondslingeren.
N.B.: Als je alle onderdelen van de kat vindt en hem in elkaar zet, kun je aan het einde van het spel een "award" krijgen. Het is niet noodzakelijk voor de voortgang van het spel.

Praat met Ryan over de video.
Ze zegt dat ze haar sleutelkaart kwijt was en gelukkig een andere manier gevonden heeft om het slot te passeren. Ze wil niet vertellen hoe ze dat doet.

Vraag of ze weet hoe je een mediakaartje kunt afspelen.
Ze zegt dat je daarvoor de mediaspeler op Niko's kantoor kunt gebruiken. Ze moet hem wel nog even repareren. Als Nancy voor haar uit Niko's snoepmachine een Koko Mallos haalt, wil ze het wel meteen gaan doen.
Ze geeft Nancy het openingsmechanisme voor de snoepmachine.

Vraag Ryan of ze de grote tesla spoel kan repareren. Ze geeft Nancy een diagram waarmee ze het zelf kan proberen.

Vraag haar of ze de kleine tesla spoel kan repareren en Nancy krijgt te horen dat ze zelf wel een vervangende etsplaat kan maken in het fotolitografie lab.


Snoepmachine
Ga naar Niko's kantoor op de onderste verdieping.
Aan de rechterkant staat een snoepmachine. Leg het openingsmechanisme in de ronde opening.
Klik erop om het van dichtbij te zien.

Je ziet een schijf met vier kleurenparten. In het midden zit een gele knop.
Als je op de gele knop duwt, begint een kleuren-volgspelletje.
Je ziet eerst 1 kleur oplichten en hoort een geluid.
Klik daarna zelf op die kleur.
Dan licht de eerste kleur weer op en volgt een tweede kleur.
Klik dus ook op de eerste kleur, gevolgd door klikken op de tweede kleur.
Vervolgens zie je de eerste, de tweede en een nieuwe derde kleur.
Klik ook weer in de goede volgorde op die drie kleuren.

Bij meesterspeurder gaat dit de eerste keer door tot 9 kleuren (kan later tot 12 kleuren).
Bij amateurspeurder gaat dit de eerste keer door tot 7 kleuren.

Als je een fout maakt, of te lang wacht, begint het spelletje weer opnieuw.

Tip: Noteer de kleurenvolgorde op een stukje papier, als je moeite hebt om het te onthouden. Als je op de menuknop duwt nadat je het voorbeeld ziet, gaat het spel in de pauzestand en heb je tijd om iets op te schrijven. Klik op 'resume' om verder te gaan en zelf te klikken.

Als het gelukt is, gaat de snoepmachine open.
Pak een stuk Koko Mallos Hij ligt precies in het midden.
Daarna gaat de machine weer dicht.

N.B.: Als je de hele snoepmachine leeg eet, kun je een "award" verdienen.


Ryan
Ga terug naar de werkplaats op de bovenste verdieping.
Geef Ryan haar stuk chocolade en ze gaat meteen op weg om de mediaspeler te repareren.

Op de werktafel waar ze bezig was, ligt het hoofd van de robotkat. Neem hem mee als je wilt.




Etsplaat kleine tesla spoel  

Blanco plaat
Ga naar het laboratorium.
Ga door de gele deur het fotolitografie lab in.
Pak als je wilt, de poot van de robotkat die links van de microscoop ligt.

Draai naar rechts en lees nog eens het boek dat bovenop de monitor ligt.
Zo te lezen bij het bedieningsvoorschrift, heb je in ieder geval nodig: een etsende vloeistof, een voorbeeld en blanco platen.

Draai je om naar het voorraadkastje boven de microscoop.
Gebruik de sleutel die je in Ellies bureaulade vond om het kastje open te maken.
Haal er een blanco silicium plaat (silicon wafer) uit.


Etsende vloeistof
Volgens het "solutions" boek in je inventaris heb je voor een etsende vloeistof op een siliciumplaat (Si) nodig: Hydrofluoric Acid (HF), Nitric Acid (HNO3) en water (H2O).

Verlaat het fotolitografie lab.
Loop rechts van de trappen naar het aanrecht waar je vloeistoffen kunt mengen.
Zo te zien is de HF op.


meesterspeurder

amateurspeurder
Rechts van het aanrecht staat een grote voorraadkast, die met een codeslot is afgesloten.
Bekijk het codeslot.
De bedoeling is, dat je alle knoppen blauw maakt.


Als het gelukt is, maak je de kast open. Haal er de fles HF uit.

Ga weer naar het meng-aanrecht.
De fles HF gaat automatisch op de plank bij de andere vloeistoffen.


Mengen voor meesterspeurder
In het "Solutions" boek staat dat je voor siliciumplaten nodig hebt:
2 delen Hydrofluoric acid (HF)
2 delen Nitric Acid (HNO3)
1 deel Water (H2O)

- Pak de fles HF en giet het 3 ml-cilinderglas vol.
- Giet deze 3 ml dan leeg in het 4 ml-cilinderglas.
- Vul het 3 ml-cilinderglas nog een keer helemaal met HF.
- Giet hiermee het 4 ml-cilinderglas helemaal vol.
- Er blijft dus 2 ml in je 3ml-cilinderglas over.
- Giet deze 2ml leeg in de witte erlenmeyer (driehoekige beker).

Maak je 4 ml-cilinderglas leeg in het "hazardus waste disposal" chemische afvalbakje dat je aan de rechterkant ziet.

- Pak de fles HNO3 en giet het 3 ml-cilinderglas vol.
- Giet deze 3 ml dan leeg in het 4 ml-cilinderglas.
- Vul het 3 ml-cilinderglas nog een keer helemaal met HF.
- Giet hiermee het 4 ml-cilinderglas helemaal vol.
- Er blijft dus 2 ml in je 3ml-cilinderglas over.
- Giet deze 2ml leeg in de witte erlenmeyer (driehoekige beker).

Maak je 4 ml-cilinderglas leeg in het "hazardus waste disposal" chemische afvalbakje dat je aan de rechterkant ziet.

- Pak de beker H2O en giet het 4 ml-cilinderglas vol.
- Giet vanuit dit cilinderglas je 3 ml-cilinderglas vol.
- Er blijft dus 1 ml in je 4ml-cilinderglas over.
- Giet deze 1 ml leeg in de witte erlenmeyer (driehoekige beker).

Pak het mengsel in de witte erlenmeyer en giet het leeg in een van de bruine flessen-met-blauwe-dop, die je op de bovenste plank ziet staan.
Je hebt nu een fles etsende vloeistof.


Mengen voor amateurspeurder
In het "Solutions" boek staat dat je voor siliciumplaten nodig hebt:
3 delen Hydrofluoric acid (HF)
1 deel Nitric Acid (HNO3)
4 delen Water (H2O)

- Pak de fles HF en giet het 3 ml-cilinderglas vol.
- Giet het cilinderglas leeg in de witte erlenmeyer (driehoekige beker).

- Pak de fles HNO3 en giet het 4 ml-cilinderglas vol.
- Giet vanuit dit cilinderglas je 3 ml-cilinderglas vol.
- Er blijft dus 1 ml in je 4ml-cilinderglas over.
- Giet deze 1 ml leeg in de witte erlenmeyer (driehoekige beker).

- Pak de beker H2O en giet het 4 ml-cilinderglas vol.
- Giet deze 4 ml leeg in de witte erlenmeyer (driehoekige beker).

Pak het mengsel in de witte erlenmeyer en giet het leeg in een van de bruine flessen-met-blauwe-dop, die je op de bovenste plank ziet staan.
Je hebt nu een fles etsende vloeistof.

N.B.: Als je alle vloeistoffen maakt die in het boek staan, krijg je aan het einde van het spel een "award".
Etsplaat
Ga via de gele deur het fotolitografie lab in.
Draai naar recht en bekijk de monitor van dichtbij.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je vanuit de vierkante blokjes een verbinding maakt met de rode bolletjes. Klik op de lijntjes om ze te draaien.


meesterspeurder

amateurspeurder


Als het gelukt is, haal je het etsplaat voorbeeld uit de printer die bij de monitor staat.


Draai je nu om naar het fotolitho-apparaat dat je plaat moet etsen.

1. Giet de inhoud van je bruine fles etsende vloeistof in de tank.
2. Stop het voorbeeld van de etsplaat in de gleuf rechts.
3. Leg je siliciumplaat in de lade in het midden.
4. Duw op de rode startknop.

Omdat het hele proces volgens het boekje 12 uur kan duren, kun je intussen iets anders gaan doen.
Verlaat het lab.




Niko en Ryan  

Niko's kantoor
Ga naar Niko's kantoor om te kijken of Ryan intussen de mediaspeler al gerepareerd heeft.
Loop achter het bureau en klik op de mediaspeler. Hij doet het weer.

Stop het audiokaartje (Niko diary 1) in gleuf, linksbovenaan op de speler.
Activeer Entry 1 en duw op de play-knop (groot driehoekje).
Woensdag: Ryan heeft een dreigbriefje naar Niko gestuurd en probeerde hem later bij de sofa nog een te geven. Niko heeft het daar achtergelaten.
Entry 2: Niko meldt dat hij denkt aan een nieuw ontwerp voor de spoel.
Entry 3: Niko is ontevreden over Mason, die steeds aan de verkeerde dingen werkt. Hij denkt erover hem te ontslaan.
Entry 4: Niko lijkt overwerkt te raken.

Verlaat de close-up. Nancy haalt automatisch het audiokaartje weer uit de speler.


Dreigbriefjes
Misschien is het dreigbriefje waar Niko over sprak, nog te vinden.
Ga naar de lounge.

Op de ronde tafel aan de rechterkant ligt de poot van een robotkat. Raap hem op als je wilt.
Loop dan als je wilt ook even Nancy's kamer in. Naast de lamp op het nachtkastje ligt de staart van een robotkat. Neem hem mee.

Ga dan terug de lounge in.
Achter het kussen van de bruine sofa zie je nog net een stukje wit papier uitsteken. Bekijk de sofa van dichtbij en raap het dreigbriefje op.
Lees de tekst, die geschreven is op briefpapier met een randje gekleurde beestjes:
"Tenzij je erg graag de binnenkant van een lijkzak wilt zien, adviseer ik je om je plannen te herzien".
Op een tweede staat: "Je bent slim genoeg om te weten wat er zal gebeuren als je niet stopt".
Op een derde briefje lees je: "Niko, denk na over wat ik zeg. Als je de spoel in die configuratie draait, zal het je dood zijn".
Op het vierde briefje staat: "Voor de laatste keer, nee. Als je me dit laat doen, zal het je dood zijn.
En op het laatste briefjes staat: "Ik zal persoonlijk mijn prijs op de Visionaires in Science conferentie gaan afhalen in de avind van de 24ste. Zij geloven in ieder geval dat ik kan doen wat ik zeg. Dat zou jij ook moeten doen". Nancy stop de briefjes in haar "evidence bag".


Ryan
Ga naar de werkplaats en spreek Ryan aan over de briefjes.
Zij heeft ze inderdaad geschreven, maar ze waren bedoeld als waarschuwing. Niko wilde haar iets laten bouwen dat zeer gevaarlijk was en zelfs dodelijk kon zijn. Ze wilde dat hij dat goed begreep.
Als Nancy vraagt of Ryan dat kan bewijzen, wordt ze de werkplaats uitgezet.


Deirdre
Even later wordt Nancy opgebeld door Deirdre.
Informeer of ze iets weet over Ryan. Deirdre vertelt dat Ryan inderdaad op die conferentie geweest is en dat er foto's van haar gemaakt zijn bij een klok. Ryan kan eenvoudig niet op tijd terug zijn geweest om Niko te vermoorden.
Deirdre zal de foto's aan de politie overhandigen.
Het verhaal over de waarschuwingen is dus waar.


Mason
Ga als je wilt even de kantorengang in om met Mason te praten.
Natuurlijk ontkent hij dat hij die onderdelen voor de robotkat overal verstopt. Hij zegt dat hij Ryan zelfs wilde betalen om zo'n kat voor hem te maken.
Op het verrijdbare kastje onder zijn bureaublad zie je een kattenpoot liggen. Die zul je moeten halen als Mason niet aanwezig is.


Victor
Klik op Nancy's GSM.
Klik op het "phone" icoon.
Klik op het portretje van Victor Lossett en daarna op "call".
Breng hem op de hoogte van Ryans onschuld. Hij kan het niet geloven en hangt op.

Bel hem nog eens en hij verontschuldigt zich.
Praat verder met Victor. Je krijgt onder ander te horen dat het Niko was, die Gray inhuurde. Hijzelf zou Gray het liefste ontslaan. Hij vindt Gray geen aangenaam mens en zegt Nancy moet oppassen met hem.
Victor gelooft niets van Masons beschuldigingen dat Niko zijn werk stal. Mason en Niko waren met hele andere dingen bezig.
Sluit het gesprek af.


Ryan
Kijk op je GSM naar het envelop icoon. Er staat een uitroepteken bij. Klik erop.
Nancy heeft een SMS-je gekregen van Ryan.
Ryan verontschuldigt zich en wil graag even met Nancy praten. Ze vraagt of Nancy naar de werkplaats wil komen.

Ga naar de werkplaats.
Praat met Ryan en vertel haar dat je weet dat ze onschuldig is.
Ryan denkt dat Nancy hier is om Niko's dood te onderzoeken. Geef het toe (yes).
Ryan wil Nancy graag helpen waar ze kan. De moordenaar moet gepakt worden, want Niko was een goed mens, zegt ze.




Ontsnappen  

Verlaat Ryan's werkplaats.
Loop door de gang en plotseling wordt Nancy van achteren neergeslagen.

Fotolab
Nancy ontwaakt in het fotolab.
Dit lab is blijkbaar hermetisch afgesloten, want rechtsbovenaan in je scherm zie je een metertje teruglopen, dat de hoeveelheid lucht aangeeft.
Nancy zal snel moeten ontsnappen!

Gebruik de intercom rechts van de deur.
Duw op de praatknop en Ellie geeft antwoord. Ze kan je echter niet helpen, want ze zit zelf opgesloten in de controlekamer bij de grote tesla-spoel. Ze geeft Nancy het advies te ontsnappen via de ventilatieschacht.

Draai naar rechts.
Je ziet in het plafond boven de zuurkast een rond ventilatierooster, waaruit een lint hangt. Voorheen wapperde dat, maar nu hangt het stil.
Klik op het rooster voor een close-up.
Klik nogmaals op het rooster en nancy klimt de ventilatieschacht in. Het is er erg warm, je hebt nu een teruglopende temperatuurmeter rechtsboven in je scherm. Weer moet Nancy zich haasten.


Route doolhof meesterspeurder
"R" = Draai naar rechter gang en ga verder naar voren tot het einde van de gang.
"L" = Draai naar linker gang en ga verder naar voren naar het einde van de gang.

Kruip het gat in ga de eerste gang links in.
Daarna: R - R - L - L - L - R - R - L - L - R - L - L - R - R - R - R - L - R - L.
Nu zie je een gat in de vloer. Laat je erin zakken.


Route doolhof amateurspeurder
"R" = Draai naar rechter gang en ga verder naar voren tot het einde van de gang.
"L" = Draai naar linker gang en ga verder naar voren naar het einde van de gang.

Kruip het gat in en ga naar voren tot het einde van de gang.
Daarna: L - R - L - L - R - R - L - R - R - L   en naar voren tot bij het gat in de vloer.


Nadat Nancy zich in het gat liet zakken, staat ze achter een rooster en hoort ze Gray en Mason ruzie maken. Mason rent weg en Nancy vraagt zich af wat hier aan de hand was.


Ellies geheimen  

Controlekamer tesla-spoel
Natuurlijk ga je eerst even kijken of je Ellie kunt helpen, die vertelde dat ze was opgesloten in de controlekamer. Ga dus het laboratorium weer in en loop via de smalle deur de ruimte in waar de grote tesla-spoel staat.
Klim de hoge trap op en je staat voor de deur van de controlekamer.

Bekijk het slot.
Je ziet vijf symbolen die je een andere kleur kunt geven, door op de pijltjes erboven of eronder te klikken. Als je op een symbool zelf klikt, licht het op.
Klik in je inventaris op het briefje met geheugensteuntjes (shapes), dat je op Ellies bureau vond. Volg de aanwijzingen om uit te vinden, welke kleur de symbolen moeten krijgen en in welke volgorde je ze daarna moet aanklikken.


Oplossing meesterspeurder
- De gele vorm wordt na de paarse ingedrukt.
- De ster wordt enige tijd voor de cirkel ingedrukt.
- De blauwe vorm wordt meteen voor de groene ingedrukt en enige tijd na de rode.
- De gele vorm is niet de ster en wordt ook niet als tweede ingedrukt.
- Het vierkant wordt enige tijd voor de driehoek ingedrukt, die zelf enige tijd voor
  de cirkel wordt ingedrukt.
- De paarse vorm wordt voor de ster ingedrukt, die zelf voor de driehoek wordt ingedrukt.
- De cikel is niet rood, noch de laatste vorm die wordt ingedrukt.
- De ruit wordt meteen na de blauwe vorm ingedrukt, die zelf na de ster wordt ingedrukt.

Je ziet een vierkant, een ruit, een cirkel, een ster en een driehoek.
Zet volgens de aanwijzingen de kleuren op:
paars - groen - blauw - rood - geel.
Klik daarna op de symbolen in de juiste volgorde:
paars vierkant - rode ster - gele driehoek - blauwe cirkel
- groene ruit.


Oplossing amateurspeurder
- De rode vorm is niet de eerste, noch de laatste.
- De groene vorm wordt direct na de ruit ingedrukt.
- De gele vorm wordt als laatste ingedrukt.
- De blauwe vorm is een ster.
- De paarse vorm wordt niet als eerste ingedrukt.
- Het vierkant is niet rood. De paarse vorm, de ruit en de cirkel worden om de
  beurt ingedrukt.
- De driehoek wordt als tweede ingedrukt.
- De cirkel wordt voor de gele vorm ingedrukt.

Je ziet een vierkant, een ruit, een cirkel, een ster en een driehoek.
Zet volgens de aanwijzingen de kleuren op:
geel - rood - groen - blauw - paars.
Klik daarna op de symbolen in de juiste volgorde:
blauwe ster - paarse driehoek - rode ruit - groene cirkel -
geel vierkant.


De deur is nu open. Ga naar binnen.
Geen Ellie te zien! Ze is blijkbaar ook al zelf ontsnapt.


Spoel proberen
Nu je hier bent is de verleiding heel groot om zelf even met de bediening van die tesla spoel te spelen.
Bekijk het boekje met Ellies aantekeningen dat op het controlepaneel ligt.
Volg de instructies.
1. Kies het niveau - Schuif de hendel aan de rechterkant omhoog of omlaag.
2. Stroom aan - klik op het linker hendeltje.
3. Stuur stroom naar de spoel - middelste hendeltje.
4. Zet het systeem aan - rechter hendeltje.

Natuurlijk werkt het niet, het ding mist immers nog onderdelen.
Maar Gray heeft het gemerkt en schreeuwt dat Nancy overal af moet blijven. Die spoel is levensgevaarlijk.
Nancy verlaat de controlekamer.

N.B.: Als je dit vaker doet, kun je aan het einde van het spel een "award" krijgen.

Als Nancy terugloopt naar het laboratorium, wordt ze opgebeld door Victor. Hij heeft gehoord dat Nancy in het lab met de spoel aan het spelen was en is vreselijk kwaad. Hij zegt dat ze beslist niet meer het lab in mag.


Ellies kantoor
Ga naar boven, naar de kantorengang.
Loop Ellies kantoorruimte in. Hier is ze ook niet!
Bekijk het rechter bureau van dichtbij. Er ligt een briefje met titels, die iets met boeken te maken hebben. Neem het mee.


Ellies GSM
Ga naar het koffiezitje naast Ellies kantoor.
Op de grond, half onder de bank die links staat, ligt een onbekende sleutelkaart. Er staat niets op geschreven. Nancy wil uitzoeken van wie die kaart is.

Op het salontafeltje ligt een GSM. Raap hem op, hij is van Ellie.
Nancy wil natuurlijk graag kijken wat erop staat.
De beveiliging is een puzzel met rondjes en cijfers.
Pak een cijferrondje beet en zet hem in de cirkel.

In het boek over Arthur, op Ellies bureau las je de hint voor de oplossing van deze puzzel.
Voor meesterspeurder moet de som van drie getallen die in ťťn lijn staan, 21 zijn.
Voor amateurspeurder moet de som van drie getallen die in ťťn lijn staan, 15 zijn.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is de code te breken, kun je de SMS-jes lezen die Elie en Mason elkaar stuurden. Die twee zijn iets van plan te verkopen dat ze genaakt hebben, maar misschien niet helemaal goed werkt en ze hebben connecties in Palo Alto en Chicago.


Boekenkast
Op het briefje dat je op Ellies bureau vond, stond dat je goede boeken moest zoeken.
Ga naar de lounge op de benedenverdieping.
Hier vind je aan de linkerkant een boekenkast. Bekijk hem van dichtbij.

Bestudeer Ellies briefje om erachter te komen welke boeken ze bedoelt.

1. Condemned elephant's name.
-- Edison liet een olifant executeren met stroom, om te bewijzen hoe gevaarlijk Tesla's
   uitvinding was. De naam van de olifant was Topsy.
   Boektitel: Topsy the performer

2. V=IR
-- Op het whiteboard in Masons kamer kun je lezen dat dit de wet van Ohm is.
   Boektitel: Ohm's Law in cicuit analysis

3. Tesla's good friend
-- Volgens het boek in Nancy's kleerkast was Mark Twain de beste vriend van Tesla.
   Boektitel: The complete short stories of Mark Twain

4. Element #74
-- Volgens periodieke tabel op het prikbord op de onderste verdieping is dat W (Tungsten).
   Boektitel: The Tungsten Divide

5. Incorrect radio patent holder
-- Volgens het boek in Nancy's kleerkast kreeg Tesla en niet Marconi als eerste dit patent.
   Boektitel: Marconi's Trans Atlantic Quest

6. 1893 Columbian Expo site
-- Volgens het boek bij de 3D printer was er in 1893
   zo'n expositie in Chicago.
   Boektitel: Illuminated Chicago

7. Sagramor's fellow knight
-- Volgens het boek op Ellies bureau was Sagramor
   een mederidder van Lancelot.
   Boektitel: Guinevere and Lancelot

Klik in de genoemde volgorde op de boeken.
Als je het correct deed, klapt het schilderij van Tesla open.
In het geheime vak erachter vind je een tweede mediakaartje (Niko's diary 2) en Niko's aantekenboekje.


Niko's kantoor - dagboek 2
Ga naar Niko's kantoor.
Loop achter het bureau en bekijk de mediaplayer van dichtbij.
Stop het kaartje met Niko's diary 2 erin en beluister de tracks.
Hoewel het onderzoek nog niet helemaal klaar is, wordt duidelijk dat Niko een manier heeft gevonden om goedkoop electriciteit op te wekken.
Ellie wilde weten wat zoiets op de markt kon opbrengen. Dit verontrust Niko en hij wil Ellies financiŽn natrekken. Ze is misschien een veiligheidsrisico.


Niko's aantekenboekje
Lees het aantekenboekje dat je in het geheime vak achter het schilderij vond.
Niko schrijft dat de kooi van Faraday niet goed meer werkt.
Op de volgende pagina schrijft hij dat er research materiaal verdwenen is en dat hij denkt dat Ellie daar iets mee te maken heeft. Hij heeft er met Gray over gepraat.

Op de volgende pagina staat een soort puzzel.
Onderaan zie je een getal naast een rijtje van vier hokjes.
Dit lijkt weer erg op een binaire code met rode en blauwe bolletjes.

9 is bijvoorbeeld blauw-rood-rood-blauw.
Klik op de plek van de rode bolletjes en Nancy kleurt die vakjes zwart.
Doe dit bij alle getallen.

Op de overgebleven hokjes kun je nu een tekst lezen: EVERY FIFTH LETTER ABOVE PLAY ON THE COIL (Ieder vijfde letter hierboven, speel op de spoel).

Dus je moet ook nog iets met de letters doen die boven de hokjes staan!
Klik op iedere vijfde letter en Nancy zet er een cirkeltje omheen.
Als je klaar bent, zegt Nancy dat de omcirkelde letters "A G B e g a g d B c G E F D C" heel erg lijken op muzieknoten.




Kleine tesla spoel  

Laboratorium - Etsplaat kleine spoel
Ga naar het laboratorium.
Loop via de gele deur het fotolitholab in.
De geŽtste plaat is intussen klaar. Haal de plaat (circuit) dus uit de machine.


Ga terug het laboratorium in.
Loop als je wilt even naar de grote machines waar zoveel stroom op staat. Tussen de kasten met lampjes is een deur. Loop daar naar toe.
Links van die deur zie je vaag iets roze liggen. Raap het op. Het is het lijf van de robotkat.


Kleine tesla spoel
Loop naar de kleine tesla spoel, links van de gele deur van het fotolab.
Stop de geŽtste plaat in de gleuf onder de rode kolom/spoel.

Op de zwarte plaat eronder verschijnt nu de tekst "Touch to Start".
Klik dus op de zwarte plaat en je ziet pianotoetsen.
Nu mag je de noten spelen, die je op de puzzel in Niko's aantekenboekje vond.
Als je niet meer weet welke noot op welke toets thuishoort, kun je op Masons whiteboard kijken. Hij heeft er een toetsenbord met noten op getekend.

      

Elke toets die je indrukt, verschijnt als noot in de notenbalk eronder.
Toets in: A G B e g a g d B c G E F D C.

Klik dan rechtsboven op "Play" en de tesla spoel speelt het melodietje na.
Als je het correct deed, gaat links van de spoel een kastje open.
Haal er een briefje van Niko uit.
Hij schrijft dat als je de "verborgen kennis wilt vinden, een zwart licht onder de gloed moet aanmaken". Zou hij met 'gloed' de grote tesla spoel bedoelen?

N.B.: Als je zelf muziek maakt op de piano, kun je aan het einde van het spel een "award" krijgen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Bonus Easteregg
Als je het Bonusspel van The Deadly Device hebt, kun je een extra paasei vinden.

Klik boven de pianotoetsen op "Erase all" om de notenbalk leeg te maken.
Klik dan op iedere witte pianotoets van links naar rechts en weer terug naar links. De meest rechter toets hoef je maar ťťn keer in te duwen.
Klik bovenaan op "Play" en de tesla spoel speelt het melodietje na.
Als je het correct deed, gaat links van de spoel het vak weer open.
Ditmaal ligt er een prachtig spoelvormig metalen paasei in.

-----------------------------------------------------------------------------------------------




Grote tesla spoel  

Masons kantoor - Ontwerp grote tesla spoel
Zoals je weet is er ook een onderdeel van de grote tesla spoel kapot.
Om dat onderdeel te maken, kreeg je van Ryan een ontwerp. En van dit platte ontwerp kun je via het computerprogrammaatje op Masons computer een 3D model maken.

Ga 's nachts via de kantorengang op de bovenste verdieping, naar het kantoor van Mason.
Pak hier meteen even als je wilt de kattenpoot onder het bureaublad aan de rechterkant.
Bekijk daarna de computermonitor van dichtbij.

Klik op het bovenste icoon "component designer 5.5".
In het midden van het scherm zie je een draaischijf. Hierop mag je zelf het 3D-ontwerp bouwen.
Aan de rechterkant staat Ryans ontwerp (design), gezien vanaf vier zijdes.
Aan de linkerkant zie je 4 lege lagen (layer) met ruitjes. De bedoeling is, dat je hier de hokjes aanklikt, die vervolgens als blokjes in het midden op de schijf verschijnen. Je kunt de schijf draaien om beter te kunnen zien wat je doet.

meesterspeurder amateurspeurder



Begin onderaan met 'layer 1'.
Als je een fout maakt, kun je met de 'erase' knop het ontwerp wissen.
Als je alle lagen opgebouwd hebt, klik je op 'print design'.
Als je het ontwerp correct heb nagebouwd, zal Nancy "I think that's right" zeggen.
Je ontwerp wordt nu automatisch doorgestuurd naar de 3D- printer in het laboratorium.


Laboratorium
Ga naar het laboratorium.
Links van de trap staat de grote 3D-printer. Bekijk hem van dichtbij.
Klik op de monitor (links).
Je ziet hier het ontwerp dat je maakte afgebeeld.
Als er een ander ontwerp staat, dan heb je eerder met Masons programma gespeeld. Ga dan via de pijltjes naar het juiste ontwerp.
Klik vervolgens onderaan op de "Print" knop en de machine zal je onderdeel gaan fabriceren. Dit duurt een poosje, dus verlaat je het lab voorlopig.


Ryans werkplaats
Ga naar bed en zet de wekker op dagtijd.
De volgende ochtend hoort Nancy vreemde geluiden. Wordt haar kamerdeur van het slot gehaald?

Ga naar de bovenste verdieping, naar de werkplaats van Ryan.
Praat met haar over je hachelijke avontuur in het lab. Ze zegt dat het vast een ongelukje was, dat de deur klemde of op slot was. Het zuurstofgebrek kwam omdat zij net aan het systeem werkte en niet wist dat er iemand in het lab was.

Bekijk de blauwe ladekast voor gereedschap, die links van Ryan's werktafel staat.
Er ligt een zwart licht tl-buis op. Neem hem mee, dit is wat Niko bedoelde.


Tesla spoel - 3D onderdeel
Ga naar het laboratorium.
Bekijk de 3D printer links van de trap, van dichtbij.
Open aan de rechterkant het klepje van het apparaat en haal je 3D onderdeel eruit.

Ga door de smalle "exit" deur naar de kamer waar de grote tesla spoel staat.
Bekijk de voet van de spoel van dichtbij.
Bekijk dan het onderste deel van dichtbij. Trek het laadje met het rood/witte handvat open (boven emergency shut off) en stop je 3D onderdeel in het vakje. Sluit de lade weer en verlaat deze close-up.


Tesla spoel - condensatoren
Trek dan aan het platte bruine deel van de voet naar buiten.
Bekijk de plaat van dichtbij.
Je krijgt nu de kans om de condensatoren (capacitors), die je op Ellies bureau vond, op de plaat te plaatsen.
In de "user guide" boek in je inventaris, staat dat de spoel alleen oplaadt als er in een rij of kolom geen twee dezelfde kleuren staan. Als meesterspeurder mag dat ook niet diagonaal.
Let erop dat het zwarte icoon op het etiket op alle condensatoren op dezelfde plats staat (bovenkant of onderkant). Rechtsklik zo nodig om de rij condensatoren te draaien.

meesterspeurder amateurspeurder



Tesla spoel
Nu je de tesla spoel gerepareerd hebt, wil je ook weten of hij werkt.
Ga dus de hoge trap op naar de controlekamer.
Bekijk het controlepaneel van dichtbij.
Zet de rechter hendel naar beneden op 'low', zodat er niet teveel stroom op de gevaarlijke spoel komt.
Klik dan van links naar rechts op de hendeltjes van 'power', 'charge' en 'engage'.
Door het raam zie je een gloed op de top van de spoel.


Niko's geheime plek
Verlaat de controlekamer en loop richting teslaspoel.
Kijk naar de grote zeshoek op de vloer.
Gebruik je zwarte TL-buis erop. In het zwarte licht zie je een tekst op de zeshoek "Enter the hex". De zeshoek is een luik en hij is nu open. Klik erop.

Klim in het gat.
Achterin de ondergrondse gang zie je een grote versierde metalen deur. Klik erop.
De deur is afgesloten en heeft een biometrische scanner. Je hebt de vingerafdruk van Niko nodig om de deur te kunnen openen!

Als je wilt, kun je Deirdre opbellen en vragen of zij iets weet van biometrische sloten.
Ze geeft je het advies een vinger te zoeken of te maken. Misschien kun je daar iets mee. In Masons boek las je hoe je van gelei namaakvingers kon maken.




Gray's geheimen  

Gray's beveiligingskamer
Loop naar Gray's beveiligingskamer.
Als Nancy voor de deur staat, hoort ze de papierversnipperaar. Ze vraagt zich af wat Gray daar wegwerkt.

Ga naar binnen en praat met Gray.
Natuurlijk wil hij Nancy niet vertellen wat hij in de papierversnipperaar stopte.
Ook vertelt hij niet waarover hij ruzie had met Mason.
En hij doet heel nonchalant als Nancy zegt dat ze opgesloten zat zonder zuurstof in het fotolab.

Verlaat Gray's kamer en loop naar de alarmknop onderaan de trap bij Niko's kantoor.
Duw de knop in.
Als Gray weg is, ga je zijn kantoor weer in.

Bekijk de kaartlezer op het bureaublad van dichtbij. Stop de onbekende kaart (unknown card), die je op de bovenste verdieping op de tafel van het zitje vond, in de kaartlezer.
Klik op de bovenste monitor en klik op het 'keycard' icoon.
Nancy ziet dat het nummer van deze kaart hetzelfde nummer is als waarmee iemand het laboratorium inging, net voor de moord, namelijk 185116518!
Verlaat de close-up.

Bekijk nu de papierversnipperaar die links van het bureau in de hoek van de kamer staat.
Rechts van de versnipperaar staat een prullenbak en op de rand daarvan ligt een kattenpoot. Raap hem op als je wilt.
Tussen de versnipperaar en de prullenbak zie je een rode knop geklemd zitten. Raap hem op, het is een stroomonderbreker (kill switch) voor de tesla spoel. Nancy stopt hem in de papieren zak met bewijsmateriaal (evidence bag).

Klik op de papierversnipperaar en Nancy haalt er een handvol reepjes (shreds) uit. Ze denkt dat ze die wel weer in elkaar kan zetten.
Verlaat Gray's kamer.


Lounge - papierrepen
Ga naar de lounge.
Loop naar het bureau aan de linkerkant, naast de boekenkast.
Haal de papierrepen uit je inventgaris en leg ze op het bureau, naast de rol plakband.

Je kunt de reepjes papier beetpakken met linksklikken. Rechtsklik je daarna, dan draaien ze.
Leg ze op de juiste plek tegen elkaar en ze blijven aan elkaar plakken. Puzzel het hele stuk papier weer in elkaar.
Klik dan op de rol plakband en Nancy plakt alles stevig vast. Je kunt hem daarna oprapen.

Bestudeer het stuk papier.
Er staat een zwarte tekening op van Niko's uitvinding. Ook staat erbij geschreven dat de uitvinding eventueel voor militaire doeleinden te gebruiken is en dat er iets op een veilige plek opgeborgen is.
Bestudeer de rode tekening. Dit ding lijkt op een kapstok. Eronder staan kapstokhaken met een cirkelpijl.


Gray's kapstok
Duw weer op de alarmknop, onderaan de trap naar Niko's kantoor.
Ga dan Gray's beveiligingskamer in.

Links van de ingang hangt een kapstok aan de muur. Bekijk hem van dichtbij.
Bekijk de drie haken onder de kapstok van dichtbij.
De bedoeling is, dat je de drie haken net zo lang ronddraait naar rechts, als op het versnipperde papier staat aangeven.
Draai 10 keer aan de linker haak, 5 keer aan de middelste haak en 3 keer aan de rechter haak.
Als je het correct deed, hoor je een klik.

Klik dan op het houten paneel boven de haken en een geheim bergvak gaat open.
In het vak ligt een print van een aantal emailtjes tussen Niko en Gray. Niko beschuldigt Gray ervan dat hij online informatie lekt over zijn project.
Nancy stopt het papier in de zak met bewijsstukken.

Verder vind je in het bergvak een briefje met de videocode LBTY6510259. Onthoud het.
En aan de rechterkant ligt een diploma. Lees het en klik erop. Gray heeft een universitaire graad in theoretische natuurkunde. Nancy vraagt zich af waarom zo iemand werkt als beveiliger.


Video
Klik in Gray's kamer op de bovenste monitor.
Klik op het 'security' icoon.
Typ dan de code in, die je op het briefje van het kapstokbergvak las: LBTY6510259.
Zet de videobeelden aan.
Je ziet dat Niko het laboratorium ingaat. Even later komt Gray uit het lab en kort daarna zie je de lichtflits die Niko fataal werd.

Aan de rechterkant ziet Nancy een binaire code: 11101001. Is deze videoband gecodeerd? Nancy denkt dat ze hierbij hulp nodig heeft.
Verlaat Gray's kantoor.


Ryans kat
Ga slapen en zet de wekker op dagtijd.
Als je wakker bent, ga je naar de bovenste verdieping, naar Ryan's werkplaats.

Bekijk de werktafel aan de linkerkant van dichtbij.
Leg de onderdelen van de robotkat erop.
Zet eerst het lijf, poten en kop in elkaar en bevestig tenslotte de staart.
Als je daarna op de robotkat klikt, maakt hij verschillende geluiden.
N.B.: Je krijgt nu ook op het einde van het spel een "award".


Videoband
Spreek Ryan aan en vraag of je wat gummibeertjes krijgt. Je krijgt er slecht ťťn, dat schiet niet op.

Spreek Ryan aan over de videoband met de binaire code.
Ryan loopt met je mee naar de beveiligingskamer om hem te bekijken.
Ryan zegt dat ze die code op verzoek van Niko toegevoegd heeft. Niko kon zo zien hoeveel stroom er gebruikt werd. Ryan bekijkt de gegevens en ontdekt dan dat er geknoeid is met de opname.
En tot haar schrik merkt ze vervolgens dat iemand de video beveiligd heeft. Degene die dat deed, weet nu dat zij de video bekeken. Ryan rent snel weg uit de beveiligingskamer.


Alarm tesla spoel
Verlaat ook de beveiligingsruimte.
Als je naar het midden van de hal loopt, klinkt plotseling een alarm uit het laboratorium. Iemand heeft de beveiliging van de tesla spoel doorbroken.

Ga naar het laboratorium.
Loop de ruinte met de tesla spoel in. Hier tref je Mason, die aan de spoel aan het werk is.
Maar als je met hem praat, klinkt plotseling een nieuw alarm. Iemand heeft de tesla spoel aangezet! Mason zit vast aan het apparaat en zegt dat je snel de stroom moet afsluiten, voordat hij dood is.

Je krijgt een close-up van de schakelaars, net als je eerder in het spel zag.
De bedoeling is dat je weer op tijd alle lampjes uit maakt.
Met de rode knop middenonder, kun je de puzzel in de beginstand zetten.
Er zijn meerdere oplossingen.
meesterspeurder amateurspeurder



Als het je gelukt is, heb je Mason gered. Hij verlaat de ruimte.


Ontslagen
Maar dan arriveert Victor.
Hij is niet zo blij Nancy alweer in het lab te vinden.
Hij ontslaat haar en is van plan een professionele speurder in te huren. Nancy mag haar pasje inleveren en vervolgens wordt ze naar de lounge gestuurd om daar te wachten op de taxi die haar naar het vliegveld moet brengen.
Merk op dat er een sleutel op het bureaublad ligt.




Vingerafdruk  

Ryans hulp
Natuurlijk ben je niet van plan om werkeloos in de lounge te gaan zitten. Je hebt immers nog een namaakvinger met Niko's vingerafdruk nodig om in Niko's geheime kamer te kunnen komen.
Maar zolang Victor in Niko's kamer zit, kun je daar geen afdruk zoeken.

Ga naar boven, naar Ryans werkplaats.
Ryan vertelt dat er een sneeuwstorm op komst is. Ze vindt het wel leuk, want dan kan ze de sneeuwscooters gebruiken. Ingesneeuwd raken in het lab is geen probleem voor haar.
Vraag Ryan of ze een manier weet om in het lab te komen, Nancy heeft immers haar sleutelkaart afgegeven aan Victor. Ryan wil Nancy haar eigen kaart wel lenen en leg hem op de kist. Raap Ryans sleutelkaart op.

Vraag Ryan of er een manier is haar te overtuigen afstand te doen van haar gummiebeertjes.
Ryan is bereid om ze in ruil voor Victors snoepgoed af te staan.

Vraag dan of ze Victor kan afleiden.
Ryan heeft een pieper die een vreselijk geluid maakt. Daarmee kan ze Victor wel heel even uit zijn kantoor lokken. Vraag haar Victor nu af te leiden. Ryan geeft je een minuutje om naar beneden te gaan.


Niko's vingerafdruk
Ga met de lift naar de benedenverdieping. Ga eerst even naar de lounge.
Ga naar het rechter bureau en trek een stukje tape van de rolhouder af. Als je een vingerafdruk vindt, heb je dat nodig.

Ga dan naar Niko's kantoor.
Als je binnenstapt is Victor inderdaad weg.

Loop achter het bureau en raap de sleutel op.
Loop naar de boekenkast en maak met de sleutel de glazen deur open.
Kijk in de kast. Op het rechter ornament staat een duidelijke vingerafdruk.

Gebruik het stukje tape om een vingerafdruk te nemen.

Als je de close-up van de kast verlaat, valt er een stuk papier op de grond. Raap het op.
Het is een brief van Crawford Rumney. Hij schrijft dat de energiemaatschappij geen vaste som geld kan steken in Niko's project, maar dat ze wel een percentage willen geven voor elke nuttige toepassing. Ze raden af om de energiebron vrij te geven aan de consument.
Nancy stopt de brief in de zak met bewijsmateriaal.

Verlaat dan meteen het kantoor.
Je hebt een SMS-je gekregen van Ryan, dat ze snel moet maken dat je wegkomt.


Laboratorium - etsende vloeistof
Ga naar het laboratoriun. Gebruik Ryans sleutelkaart om de deur te openen.
Loop rechts van de trap naar het aanrecht met de vloeistoffen.
Maak zoals je eerder deed een etsende vloeistof.

Voor meesterspeurder:
2 delen HF + 2 delen HNO3 + 1 deel water mengen in de witte erlenmeyer flacon.
Giet het etsende mengsel in een bruine fles.

Voor amateurspeurder:
3 delen HF + 1 deel HNO3 + 4 delen water mengen in de witte erlenmeyer flacon.
Giet het etsende mengsel in een bruine fles.


Etsplaat
Ga via de gele deur het fotolitolab in.
Haal uit het wandkastje een blanco silicium plaat (silicon wafer).

Draai je om.
1. Giet de inhoud van je bruine fles etsende vloeistof in de tank.
2. leg de tape met de vingerafdruk op de lade rechts.
3. Leg je siliciumplaat in de lade in het midden.
4. Duw op de rode startknop.

Zoals je weet duurt het twaalf uur, eer de geŽtste plaat klaar is.
Verlaat dus het laboratorium.


Gummibeertjes
Ga naar Niko's kantoor. Victor zit inmiddels weer achter zijn bureau.
Vraag hem of je een snoepje mag hebben.
Hij ergert zich, maar zegt dat je wel alle snopejs mag hebben, als je maar rustig bent en niet overal rondloopt.
Pak alle snoepjes uit het schaaltje en verlaat dan het kantoor.

Ga met de lift naar boven, naar Ryans werkplaats.
Spreek haar aan en zeg dat je het snoepgoed hebt. Nu krijg je van Ryan al haar gummibeertjes. Raap ze op en verlaat de werkplaats.


Lift
Stap in de lift om naar beneden te gaan.
Je bent nog geen seconde onderweg of de lift blijft hangen.
Klik rechts van de liftknop en Nancy maakt een kastje open.
Alle radertjes van de noodrem zijn eruit gevallen. Nancy moet ze snel in elkaar zetten, voordat de lift naar beneden stort.

meesterspeurder amateurspeurder


Als je veilig beneden bent aangekomen, ga je naar Nancy's slaapkamer.
Zet de wekker op nachttijd.


Namaakvinger
Ga als eerste naar het fotolitolab.
Haal de geŽtste plaat met Niko's vingerafdruk uit het apparaat.

Ga terug naar de lounge.
Loop naar het keukentje aan de rechterkant en bekijk het aanrecht van dichtbij.
Daar staat een electrisch kookplaatje. Als je dat nog niet eerder deed, repareer je nu het kookplaatje met de knop die je op het bureau van Gray in de beveiligingsruimte vond.
Nancy heeft automatisch de geŽtste plaat naast het kookplaatje gelegd.
Haal de glazen maatbeker die je lang geleden van de grote tafel in het laboratorium pakte, uit je inventaris en zet hem op het kookplaatje.
Stop dan de gummibeertjes in de maatbeker.
Zet met de knop het kookplaatje aan en je gummibeertjes smelten.

Klik op de beker met gesmolten beertjes en de gelei wordt automatisch op de geŽtste plaat gegoten.
Raap het lapje gel dan op en je hebt een namaak vingerafdruk van Niko.

Vergeet niet het kookplaatje uit te zetten en verlaat dan de lounge.


Niko's geheime studeerkamer
Ga via het laboratorium naar de ruimte met de grote tesla spoel.
Klim via het luik in de zeshoek naar beneden en loop naar de deur met het biometrische slot.
Gebruik je gelei-vingerafdruk op de scanner van het slot.
Het werkt! De deur gaat open en je kunt de geheime studeerkamer van Niko inlopen.

Kijk naar rechts. Hier zie je een ronde tafel met allerei spulletjes zoals een robot en een miniatuurtoren. Ook liggen er twee ronde rode magneten. Raap ze op.

Aan de linkerkant van de ruimte zie je een boekenkast.
Bekijk hem van dichtbij en je vindt ook hier een ronde rode magneeet. Raap hem op.
Ernaast ligt het dagboek van Tesla. Lees het.

Achter in de kamer staat een bureau. Bekijk het van dichtbij.
Ook hier kun je weer twee ronde rode magneten oprapen.
Verder ligt er nog een stuk papier met een tekening van tapkraantjes op het bureau.
Dezelfde kraantjes die je onder de oscillator (schudmachine) naast de grote tafel in het laboratorium zag. Niko heeft de kraantjes genummerd. Van links naar rechts 13-11-9-7-5-4.
De monitor op het bureau heeft geen stroom en het platte paneel eronder is afgesloten. Je zult de sleutel moeten zoeken.

Draai je om en je ziet rechts van de deur een dressoir met raders en koperen grepen tegen de muur.
Bekijk het dressoir van dichtbij. Je vindt hier nog twee ronde rode magneten. Als het goed is heb je er nu zeven.
Raap ook het geheugenkaartje met Niko's diary 3 op.
Verlaat de kamer.




Video-opname  

Geheim van de duif
Je wilt graag Niko's dagboek beluisteren, maar als je naar Niko's kamer gaat, zie je dat Victor nog steeds achter het bureau zit.

Ga dus eerst naar boven naar Ryans werkplaats. Vraag haar of ze Victor nog een keer weg kan lokken.

Ga weer naar beneden, naar Niko's kamer. Victor is weg.
Loop om het bureau, bekijk de mediaplayer van dichtbij en stop Niko's diary 3 in de gleuf op het apparaat. Beluister de opnames.
Niko hoopt dat iemand zijn aanwijzing over de duiven 13, 6 en 5 begrijpt, ingeval er iets met hem zou gebeuren.
Ook heeft hij het over frequentie 37, die waarschijnlijk de oorzaak was van de schade aan de Wardenclyffe toren.

Bekijk de metalen duif, die in de hoek achter het bureau staat.
Leg je zeven magneten in het bakje met ronde gaten, aan de voet van de duif.
Leg je magneten nu zo in de vakjes, dat ze de binaire code van 13, 6 en 5 voorstellen.

De magneten leg je in plaats van 'blauw'.
13 = blauw-blauw-rood-blauw.
6 = rood-blauw-blauw-rood.
5 = rood-blauw-rood-blauw.

Duw dan op de knop naast de poten van de vogel.
Verlaat de close-up en je ziet dat de ogen van de vogel een boodschap op de muur projecteren. Er staat: "1902 patent".

Ryan stuurt je een SMS-je. Victor komt eraan, dus verlaat Niko's kantoor.


Wardenclyffe toren
Ga naar de slaapkamer van Nancy.
Open de kleerkast en haal het boek over het leven van Tesla eruit.
Op de achterste pagina's staan alle patenten die Tesla ooit had genoteerd.
Het patent uit 1902 was voor een "Apparatus for Transmitting Electrical Energy; Patent # 1,119,732".

Het apparaat dient om draadloze energie te zenden. In de Wardenclyffe toren testte Tesla het apparaat. Hij wekte er aardbevingen mee op!

Ga via het lab en het luik in de zeshoek, naar Niko's geheime studeerkamer.
Op de ronde tafel rechtsachter staat een miniatuur van de Wardenclyffe toren. Neem hem mee.

Ga het centrale laboratorium in.
Als je met je rug naar de trappen van de uitgang staat, zie je recht voor je een grote tafel. Rechts daarvan staat de oscillator (schudmachine).

Maak de klepjes open en zet de miniatuur Wardenclyffe toren in het apparaat.

Bekijk dan de tapkraantjes van dichtbij.
Ze zijn genummerd, net als op de tekening van Niko.
Herinner je de hint over frequentie 37.
De bedoeling is, dat je de kraantjes, die samen 37 vormen, aanzet.
Klik dus op kraantje 13 - 11 - 9 - 4, dat zijn de drie kraantjes aan de linkerkant en de meest rechter.

De miniatuurtoren in de oscillator breekt.
Er zat een sleuteltje in verborgen. Neem het mee, dit is het sleuteltje voor het controlepaneel in Niko's geheime studeerkamer.


Video- opname
Ga na de kamer met de grote tesla spoelen en dan via het luik in de zeshoek naar de geheime studeerkamer van Niko.

Bekijk het bureau van dichtbij.
Bekijk de controleplaat onder de monitor van dichtbij.
Stop het sleuteltje in het sleutelgat dat je rechts van de plaat ziet.
Nu mag je net als voorheen weer proberen om alle lampjes op het "Zap-up" apparaat groen maken. Zoals je weet mag je slechts vijf keer op een bolletje klikken. het maakt niet uit in welke volgorde je op de bolletjes klikt.

meesterspeurder amateurspeurder


Als het gelukt is, krijgt de monitor/computer stroom. Klik erop.
Jammer genoeg vraagt hij nu om een wachtwoord.

Herinner je dat Niko in zijn dagboek sprak over Tesla's patent uit 1902.
Typ als wachtwoord het patentnummer 1 1 1 9 7 3 2 in. Klik op de entertoets om te bevestigen.

Als je het correct deed, kun je nu de video-opname bekijken, die gemaakt is op het moment dat Niko vermoord werd. Nancy ziet de moordenaar!
Ze wil de opname meenemen als bewijsstuk voor de politie.


USB stick
Onderaan de monitor zie je een blauwe USB-stick zitten. Nancy heeft hierop de video-opname gedownload. Pak de blauwe USB-stick en je hoort een geluid.
Draai je om en je ziet een gloed om de deuropening.
Loop door de deuropening om de kamer te verlaten. Nancy merkt op dat dit een beveiliging van Niko is. Alle electronische apparatuur die door de deur gaat, wordt meteen kapot gemaakt. Ook de USB-stick die Nancy bij zich heeft!

Ga naar boven, naar Ryans werkplaats.
vertel haar over de beveiliging van Niko's geheime kamer.
Ryan adviseert om een kleine Faradaykooi te maken, waarin je electronica door de beveiliging kunt meenemen. Ze geeft Nancy een kartonnen doos met componenten. Raap beide op.

Ga naar de werkbank waar je de robotkat in elkaar zette.
Boven de werkbank hangt een plankje aan de muur en daarop staat een mandje met reserve USB-sticks, die een aparte vorm hebben.
Neem de raket USB-stick mee en verlaat de werkplaats.


Kleine kooi van Faraday
Bekijk in je inventaris het "electronics" boek, waarin informatie staat over tesla spoelen.
Ook staat erin hoe je zelf een kleine kooi van faraday kunt maken van een kartonnen doos, die je in aluminiumfolie wikkelt. Als aarde kun je dan een paperklip met een klemmetje gebruiken.

Ga naar beneden, naar het laboratorium.
Ga via de gele deur het fotolab in.
Maak het wandkastje open en pak aan de linkerkant de lege aluminium verpakking van een etsplaat.

Ga dan naar de lounge.
Ga naar links, naar de werktafel naast de boekenkast.
Zet de lege kartonnen doos op de werktafel.
Gebruik de aluminiumverpakking op de kartonnen doos en Nancy pakt hem in.
Pak uit het bakje dat achter op de werktafel staat een paperclip. Nancy vouwt hem automatisch open en zet hem op de kartonnen doos.
Pak uit het andere bakje een paperclipklemmetje en Nancy zet het automatisch vast op de opengevouwen paperclip.
Raap het kant-en-klare kooitje van Faraday op.


Hulp
Ga naar Nancy's kamer en zet de wekker op nachttijd.
ga daarna naar boven, naar de kantorengang, naar Ellies kamer. Vertel Ellie wat er aan de hand is. Zij zegt dat ze hulp zal gaan halen en adviseert Nancy om met Gray te praten.

Ga naar beneden, naar Gray beveiligingskantoor.
Vertel Gray wat je ontdekt hebt.
Hij zegt dat Nancy het bewijs moet halen, terwijl hij zich bezig zal houden met Victor.
Grau vertelt ook nog hoe de relatie tussen hem en Niko was. Gray vernietigde de gevaarlijke uitvindingen van Niko.


Bewijsstuk
Ga via het zeshoekige luik in de kamer met de grote tesla spoel, naar de geheime studeerkamer van Niko.
Stop de raket USB-stick in de USB-poort onder de monitor.
Klik dan op het pijltje naast de USB-poort en Nancy download de video.

Als je klaar bent, trek je de raket USB-stick met video weer eruit. Nancy zal hem automatisch in haar zelfgemaakte kooi van Faraday plaatsen.

Verlaat de geheime studeerkamer.




Moordpoging  

Loop het laboratorium in.
Je ziet Gray op de grond naast de trappen liggen.
Verlaat het laboratorium en Nancy wordt overweldigd door Niko's moordenaar.

Als Nancy weer bijkomt, zit ze in de grote kooi van Faraday.
Terwijl de moordenaar tegen Nancy praat en het een en ander uitlegt, kijkt Nancy rond in de kooi. Ze wil hier natuurlijk levend uitkomen.


Als je weer een actieve cursor hebt, klik je op het kastje met de bliksem, dat aan de and van de kooi bevestigd is.
Maak het kastje open en je ziet dat het een lege printplaat met gaatjes en verbindingen.

Aan de rechter kant zie je het boek over de tesla spoelen en een schema voor een printplaat.
Bestudeer de afbeelding in het boek. Boven de tekening van een component staat een symbool.

Bestudeer ook het schema en volg de lijnen, om te weten te komen waar je de componenten moet zetten.

Aan de linkerkant liggen de componenten die je op de juiste plek in de printplaat mag steken.
Je hebt een beperkte tijd.
Rechtsklik om een component te draaien.



Oplossing

meesterspeurder amateurspeurder


Als het je gelukt is, zie je hoe er met de moordenaar wordt afgerekend............



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.