TOMB OF THE LOST QUEEN

Nancy Drew 26



Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2012
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroTentenEastereggTombeStenen SarcofaagHouten SarcofaagEasteregg 2
Kleine sarcofaagRondneuzenKat-tombeEasteregg 3Gouden sarcofaagOnthulling



N.B.: Het spel is gedeeltelijk non-lineair. De walkthrough geeft slechts een van de mogelijke routes door het spel. Er valt echter meer te genieten. Je hebt de vrijheid om veel dingen in je eigen volgorde te doen. Sommige gebeurtenissen zullen dan op een ander tijdstip plaatsvinden, als in de walkthrough wordt beschreven.



Intro  

Klik in het introscherm op New Game.
Vervolgens krijg je de keuze te spelen als amateur sleuth (amateurspeurder) of master sleuth (meesterspeurder).
N.B.: Als meesterspeurder zijn de puzzels gelijk, maar iets moeilijker, je krijgt geen hints en slechts een beperkte takenlijst.


Verleden
60 jaar geleden werd door een hevige zandstorm een tombe blootgelegd in de woestijn bij CaÔro.
Een uitgezonden Britse expeditie hoopte eindelijk de tombe van de legendarische "Lost Queen" te hebben gevonden.
De expeditieleden keerden nooit terug. Er werd verondersteld dat ze dood waren.
Zestig jaar lang was het grimmige verhaal van het vervloekte team het enige bewijs van het bestaan van de tombe.

Heden
100 km buiten CaÔro is een opgravingssite van de Kingston Universiteit.
Er breekt een hevige zandstorm uit.
Als de storm is gaan liggen, vindt Nancy professor Jon Boyle liggend op de grond. Uiteraard zorgt ze ervoor dat er meteen iemand komt die hem naar het ziekenhuis brengt.

Later belt Nancy met professor Boyle, die voorlopig nog in het ziekenhuis moet blijven.
Ze vertelt hem dat de meeste teamleden terug naar huis zijn gegaan, uit angst getroffen te zijn door dezelfde vloek van zestig jaar geleden.
Boyle vraagt Nancy om zo onopvallend mogelijk rond te neuzen. Hij was namelijk neergeslagen!
In zijn slaaphok heeft hij nog wat aantekeningen liggen, die Nancy kan raadplegen.
Nancy belooft uit te zoeken wiens tombe het is en natuurlijk wie de professor aangevallen heeft.


Tenten  

Na het gesprek met professor Boyle, sta je in de ingang van de woontent.
In het midden is de gemeenschappelijke ruimte, met een tafel, stoelen en een kast.
Links en rechts zijn de slaaphokken van de teamleden, afgeschermd met gordijnen.
Op de tafel ligt een Oud-Egyptisch spel, dat je in je eentje niet kunt spelen.


Slaaphokken rechterkant
Ga rechts van de tafel.
Nancy's slaaphok is het eerste hok vooraan.
Open haar kist. Klik op het boek dat je in het midden ziet liggen. Nancy pakt een HiŽrogliefen woordenboek (dictionary) en een oefenboek (glyphs) uit. Ze gaan onderaan in beeld naar je inventaris.
Bij het "glyphs" boek staat een oogje. Dit betekent dat je het boek in close-up kunt bekijken.
Klik op het boek. Je ziet dat het de bedoeling is, dat Nancy alle hiŽrogliefen die ze wil vertalen hierin noteert.

Je kunt ook een reep Kringle chocolade, Nancy's favoriete snoepgoed, uit de kist halen. Ze eet het meteen op.
Rechts achterin ligt een boek met afbeeldingen en betekenis van hiŽrogliefen. Blader door het boek.
N.B.: Als je alle boeken en documenten leest die je vindt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Op het nachtkastje ligt een boek van Professor Hotchkiss over de "Lost Queens", de vergeten koninginnen van Egypte. Open het boek. Op de kaft staat het telefoonnummer van professor Hotchkiss, die al heel lang een goede bekende van Nancy is.
Klik links onderaan in je scherm op Nancy's GSM om hem in close-up te zien.
Klik op "phone" en controleer of het nummer van professor Hotchkiss nu ook in de GSM staat.
Blader door het boek. Boven de beschrijving van elke koningin staat een cartouche met de naam in hiŽrogliefen. Er zijn twee echtgenotes van grote koningen, waarvan ze nooit het lichaam gevonden hebben: Nefertiti en Nefertari.
Verlaat Nancy's slaaphok.

Het middelste slaaphok is leeg.
Het slaaphok aan het einde van de rij is van professor Abdullah Bakhoum.
Klik op zijn afgesloten kist en je hoort de stem van Lily, die zegt dat je van andermans spullen moet afblijven.


Lily
Draai je om en ga links van de tafel.
Ga naar het middelste slaaphok. Praat met Lily, die op bed ligt.
Vertel haar dat je er geen bezwaar tegen hebt (sure I don't mind), dat zij de leiding neemt over het Amerikaanse team - jullie twee dus.
Ze gelooft niet echt dat professor Boyle is aangevallen.

Als je wilt kun je Lily vragen hoe het spel gaat, dat midden in de tent op tafel ligt (What's the board game). Ze zal dan dit Oud-Egyptische Senet spel met je spelen.

De bedoeling van het spel is om al je pionnen van het bord te spelen. Je speelt zigzaggend over de drie rijen van het bord, van linksboven tot rechtsonder.
Je gooit met de 4 stokjes en dan mag je zoveel zetten doen als er lichte stokjes zijn. Zijn echter allevier je stokjes donker, dan mag je 5 plaatsen vooruit.
Klik op de stokjes en Lily legt het spel al spelend uit.
Daarna mag je een van je pionnen op een leeg vakje of op een vakje met je tegenstander zetten.
Nancy speelt met de lichtbruine hoedjes.



- Als je 1,4 of 5 gooit, mag je na je zet nog een keer gooien.
- Als je op de pion van je tegenstander landt, wissel je van plaats.
- Je mag over een pion van je tegenstander heengaan. Als er twee pionnen achter elkaar
  staan, is het een blokkade. Met deze pionnen kun je niet van plaats ruilen.
- De vakjes met de hiŽrogliefen erop zijn speciaal.
- Je moet op de vogel gaan staan als je daar komt, maakt niet uit hoeveel je hebt gegooid.
  Bij de volgende worp mag je pas verder.
- Als je op de water/golflijntjes komt, ga je meteen naar de ankh.
- De drie puntjes en het oog zijn eveneens veilige plekken, waar je pion niet omgeruild kan
  worden.

N.B.: Als je vaak Senet speelt, krijg je aan het einde van het spel een onderscheiding.


Professor Boyle's slaaphok
Na het gesprek met Lily ga je naar het hok rechts van haar. Dit is het slaaphok van professor Boyle.
Klik op de kist en Lily zal zeggen dat je eraf moet blijven. Nancy vertelt dat ze toestemming heeft om de aantekeningen van de prof te pakken, maar Lily gelooft het niet.

Na het gesprek ga je gewoon weer naar Boyle's slaaphok en klik je nogmaals op de kist.
In de close-up klik je op het deksel om de kist te openen.
Pak de aansteker (lighter) die op de spijkerbroek ligt. Hij kan van pas komen.
Links achteraan ligt een brief van Franklin Rose van het Beech Hill museum (uit "The Scarlett Hand"), met een aanbeveling voor Nancy als lid van Boyle's team.

Ga naar het nachtkastje en raap Boyle's aantekenblok (notepad) op. Blader er doorheen. Zo te zien is de helft van zijn aantekeningen afgescheurd en verdwenen!

Verlaat het slaaphok van professor Boyle.
Draai je om, duw de flappen opzij en verlaat de woontent.


Werktent
Buiten de woontent doe je een stap naar voren.
Ga dan naar rechts en draai met de draaicursor verder naar rechts, tot je de ingang van een kleine tent ziet. Ga hier naar binnen. Het is de tent waar de opgegraven antiquiteiten onderzocht en bewaard worden.


Linker bureau
Nadat je binnen stapte, draai je naar links, naar een bureau.
Bekijk het grote vel papier dat midden op het bureau ligt. Het is een plattegrond (map) van de tombe. Raap hem op.
Verlaat de close-up van het midden van de tafel en raap dan de gele zaklamp (flashlight) op, die je aan de linkerkant in een oplader op het bureau ziet zitten.

Verlaat de close-up van de oplader en klik op de rechterkant van het bureau om die kant van dichtbij te bekijken.
Je kunt hier een gele tegel met een vogel (bird tile) en een boek over kunst (art boek) oprapen. In het boek staat informatie over amuletten.

Bij de waterfles ligt een propje papier. Raap het op en lees het. Het is een S.P.I.E.D. foldertje van een Sonny Joons show over aliens en ruimtereizen. Merk de rode getallen 16,8,4,32 op de binnenkant van de folder op.

In een bakje staat een steen met hiŽrogliefen.
Haal het woordenboek (dictionary) uit je inventaris en klik ermee op de hiŽrogliefen op de steen, om ze te vertalen. Er staat "Judged is he by the ancestors of Ra".
Verlaat de close-up.
N.B.: Als je vaak het woordenboek gebruikt om iets te vertalen, krijg je aan het einde van het spel een onderscheiding.



Rechter bureau
Draai je om en je staat voor het bureau aan de rechterkant van de tent.
Bekijk de linkerkant van het bureau van dichtbij.
Hier ligt een rood aantekenblok met een pen. Klik erop en Nancy raapt een lijst op, waarop de amuletten vermeld staan, die in de tombe gevonden werden.
De amuletten zelf liggen achter het houten kistje. Je kunt ze niet oprapen.

Bekijk het midden van de tafel van dichtbij.
Raap de brede borstel (brush) en de kleine pikhouweel (pick) op.

Bekijk de rechterkant van het bureau van dichtbij.
Achter de waterflessen liggen brokstukken van een amulet op een matje. Klik erop en je mag het amulet in elkaar puzzelen.
Linksklik om een stukje op te rapen en neer te leggen.
Rechtsklik om een stukje te draaien.

amateurspeurder meesterspeurder


Nancy komt tot de ontdekking dat er een stukje weg is (bij de voorpoot).
Ze vraagt zich af of dat nog in de tombe ligt.
Op het label dat bij de stukken hoort, staat N13E2.
Verlaat de close-up van het amulet en de close-up van de tafel.


Rekken
Draai naar links, naar de twee rekken die achterin de tent staan.
Bekijk het rechter rek. Rechts naast de bruine dozen staat een rode map. Raap hem op.
In de map zit een schema waarin de tombe in genummerde vierkantjes is verdeeld.
De tombe heeft drie tunnels.
N13E2 zie je helemaal rechts bovenaan. Volgens de plattegrond in je inventaris in tunnel 2. Daar zijn de stukjes van de kat-amulet dus gevonden.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Easteregg
Kijk naar het linker rek.
Je ziet hier een aardewerken pot staan.
Haal de pikhouweel uit je inventaris en mep de pot kapot.
In de pot zit een groen paasei, dat je nu kunt oprapen.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Verlaat de werktent.
Loop rechtdoor over het zand, het gat in.
Nu zie je de ingang van de gevonden tombe.




Tombe  

Ga de tombe in en draai meteen naar links. Hier zie je professor Abdullah Bakhoum aan het werk bij een muur met hiŽrogliefen. Praat met hem.
Het is een ingebeelde kerel die van zichzelf vindt dat hij de beste in zijn vak is. De andere teamleden lopen hem alleen maar in de weg, hij heeft ze liever niet erbij. Hij is bang dat de site snel gesloten wordt, nu Boyle in het ziekenhuis ligt.
OInformeer wat hij van Lily denkt. Hij zegt dat hij niet entousiast over haar is. Hij vindt haar te ambitieus.
Bakhoum werkt momenteel aan de vertaling van de wand achter hem, maar hij heeft nog geen bewijs kunnen vinden van wie deze tombe is. Nancy mag hem niet helpen. Als ze iets wil doen, moet ze maar bovenaan de wand iets gaan bekijken en daar oefenen.

Na het gesprek ga je rechts van professor Bakhoum de ladder op.
Klik met je woordenboek op de hiŽrogliefen om ze te vertalen. "....iedereen die deze spreuk niet kent, zal niet binnentreden". Nancy vraagt zich af wŠŠr binnentreden.
Ga de ladder weer af.

Loop vanaf de ladder rechtdoor, naar de zuil waar de vier lichten schijnen.
Hier staat een werktafel. Bekijk hem van dichtbij.
Raap de schop (shovel) op.
Verlaat de close-up.


Tunnel 2
Loop aan de linkerkant langs de zuil met de vier lichten.
Ga door de deuropening tunnel 2 in, om naar het missende stuk van het kat-amulet te zoeken. Volg de enig mogelijk weg tot je aan het einde voor een muurschildering met vogels staat.
Er zit ook een tegel met een vogel op de muur.
Verwijder de tegel met een vogel (bird tile) met behulp van je pikhouweeel.

Bekijk de hoop zand op de vloer onder de muurschildering.
Gebruik je schop en je vindt het missende stuk van het amulet.
Loop terug door de gang, naar de ingang van de tombe.


Tunnel 3
Draai vanaf de zuil met de vier lichten naar rechts.
Loop verder langs de zuil met de grote man met de blauwe valkkop (Horus), de deuropening van tunnel 3 in.

Volg de tunnel tot je bij een boogdoorgang komt, waar links een schijnwerper staat.
Draai hier naar links en Nancy ziet een puzzel met scarabeeŽn (kevers).
Zo te zien is de rode scarabee verdwenen, zegt ze.
Draai terug.


Geheime code
Bekijk de tekst die rechts van de boogdoorgang op de wand staat geschreven. Klik erop en Nancy zegt dat aan het begin en aan het eind een jakhals-symbool staat. Ze vermoedt dat deze tekst bijzonder is en wil hem vertalen.
Klik er nogmaals op en je ziet de tekst van dichtbij.
Deze hiŽrogliefen kun je niet met het woordenboek vertalen. Dit is namelijk een speciale geheime code.







Klik op een symbooltje in de tekst en dezelfde symbolen lichten geel op.

Klik dan op een letter van het alfabet en deze letter verschijnt onder het symbool.

Probeer op deze wijze de hele tekst te vertalen.




Come ye hither gods in the train of Horus
and let the steps ascend
We are the four of Horus
I am the air that sweeps up the Nile
I am the hunter who faces to greet
the new day
I am Imsety protector of the South
I am the cry that soars towards the
setting sun Together we the gods in
the train of Horus guard the corners



Kom hierheen, goden in het gevolg van Horus
en laat de trappen zich verheffen
Wij zijn de vier van Horus
Ik ben de lucht die strijkt over de Nijl
Ik ben de jager die kijkt om te begroeten
de nieuwe dag
Ik ben Imsety, de bewaker van het zuiden
Ik ben de schreeuw die zich verheft naar
de ondergaande zon. Samen wij de goden in
het gevolg van Horus bewaken de hoeken




Als je als amateurspeurder speelt, vind je in de aantekeningen van professor Boyle aanwijzingen voor het oplossen van de cryptische omschrijvingen.

Om dit raadsel te begrijpen, moet Nancy eerst meer te weten komen over de vier vrienden van Horus.


Geheime deur
Loop verder naar de achterste kamer.
Hier vind je op de muur een schuifpuzzel.
Dit moet de plek zijn waar Jon Boyle in zijn aantekeningen over schreef, op de laatste pagina.
"The tomb within sealed behind her titles. Acknowledge them fully with no gaps from left to right and it shall be opened according thereto. Let it be..."
(De binnenste tombe is verzegeld achter haar titels. Erken ze volledig, zonder ruimtes van links naar rechts en hij zal dientengevolge geopend worden. Zo zij het...)

De bedoeling is dat je aan de onderkant een regel met blauwe tegelssymbolen krijgt.
Je kunt met de tegelrijen schuiven.
Als er maar ťťn soort symbool in een verticale kolom staat, verschijnt dat symbool onderaan in het blauw.

amateurspeurder meesterspeurder


Als het gelukt is, schuift een paneel opzij en zie je een geheime deur.
Draai even terug naar links en vertaal met je woordenboek de blauwe symboolregel.
"Great King's Wife, Lady of the Two Lands, Beloved of Mut".
(Vrouw van de Grote Koning, dame van de Twee Landen, geliefde van Mut)
Hier is een koningin begraven!

Bekijk de geheime deur.
Verbreek het zegel.
Ga de grafkamer in en gebruik je zaklamp.
Natuurlijk komen alle anderen ook kijken naar je ontdekking.
Abdullah Bakhoum leest een tekst en roept dan dat iedereen onmiddellijk de grafkamer moet verlaten. Lily zegt dat het de vloek is.

Nancy's zaklamp gaat onverwacht uit.
N.B.: Als er vaker vreemde dingen gebeuren, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.


Woontent
Even later is Nancy terug in de woontent.
Ga naar Lily's slaaphok aan de linkerkant en praat met haar over de vloek. Lily gelooft heilig dat vloeken bestaan. Ze leest er momenteel zelfs een boek over en ze is bang.
Informeer naar professor Bakhoum en je komt te weten dat Lily hem bewonderd.
Verlaat de woontent weer.




Sarcofaag  

Werktent
Ga de werktent in.
Bekijk het linker bureau van dichtbij.
Haal de zaklamp uit je inventaris en zet hem in de oplader. Hij brandt meteen door! Nancy zal op zoek moeten gaan naar iets anders dat licht geeft.
Klik op de oplader. Nancy ziet dat er iemand met de kabeltjes gerotzooid heeft. Dit is sabeotage!
N.B.: Door te proberen de zaklamp op te laden, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Kat-amulet
Kijk naar de tafel aan de rechterkant van de tent.
Bekijk het amulet achter de waterfles van dichtbij.
Nu je het missende stukje in gang twee opgegraven hebt, kun je het amulet compleet maken.
Raap het kat-amulet daarna op.


Dylan
Verlaat de werktent weer en je ziet een jonge man in een stoeltje zitten.
Loop naar hem toe spreek hem aan. Hij heet Dylan Carter.
Praat met hem over professor Bakhoum. Hij zegt dat Abdullah op het punt staat wereldberoemd te worden en hij vraagt zich af wat Abdullah zal doen om dat doel te verwezenlijken.

Dylan mag de tombe niet in. Hij is namelijk een toeristengids.
Nancy vraagt of hij wat informatie over Egypte heeft en Dylan geeft haar een folder waarin diverse goden en godinnen vermeld staan, met naam en omschrijving.
Raap de pantheon lijst op. Die komt nog goed van pas.
Neem afscheid van Dylan.


Watertank
Draai vanaf het zitje naar links en je ziet een grote watertank staan. Loop er naar toe.
Als je wilt, kun je op het blauwe bekertje klikken om een slok water te nemen.
N.B.: Als je vaak genoeg drinkt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Rechts van de tank staat een fles lampolie op de wagen. Neem hem mee.


Bakhoum
Loop naar de opgraving en ga de tombe in.
Draai naar links, loop naar professor Bakhoum en praat met hem.
Hij legt Nancy uit waarom hij zo goed is in zijn vak. Hij probeert zich te identificeren met de oude farao's.
Hij hoopt dat dit ze de grafkamer van Nefertari hebben gevonden. Zo'n honderd jaar geleden vonden ze namelijk in een andere tombe geen complete mummie. Bakhoum vermoedt dat het zelfs niet haar tombe was.
Bakhoum is niet dol op toeristengidsen zoals Dylan, omdat toeristen vanalles stelen, net als museums.


Jamila
Loop naar tunnel 2 (links van de vier lichten) en volg de gang tot het einde.
Hier tref je Jamilla El Dine. Praat met haar.
Ze doet een beetje neurotisch over de Annunaki, de "scheppers" waarvan ze de naam eigenlijk niet mag uitspreken. Ze gelooft in deze aliens sinds ze een cursus bij Sonny Joon volgde. Sonny Joon heeft de aliens echt ontmoet, zegt ze. Ze verwacht eigenlijk dat Nancy ook ziet dat deze tombe en de piramides met hulp van de aliens zijn gebouwd.
Neem afscheid en ga terug naar de ingang van de tombe.


Vloek
Ga naar de pas ontdekte grafkamer in tunnel 3.
Ga naar binnen, draai je om en klik aan de rechterkant van de deuropening.
Klik dan met je cursor onderaan op de actieve plek. Je vindt hier een oude stenen lamp.
Giet de olie in de lamp en steek hem dan aan met de aansteker uit de kist van professor Boyle.

Klik op de lamp.
Nu mag je proberen de hele kamer te verlichten, door de spiegels in de juiste positie te draaien.
Er zijn meerdere oplossingen.

Als het gelukt is, klik je op de hiŽrogliefen op de muur boven de lamp.
Vertaal de vloek die Abdullah zag, met behulp van je woordenboek.
"Everyone who had been in this place, they are wretches. There is no remedy for them because I know their names. Beware. This is the taste of death. Darkness shall conceal them."
(Iedereen die in deze plaats is geweest, wordt diep ongelukkig. Er is geen herstel voor hen omdat ik hun namen ken. Hoed u. Dit is de smaak van dood. Duisternis zal hen omhullen.)

Het onderste deel van de vloek is geschreven in de speciale code van Nefertari.
Klik op de muur en je ziet het bekende decodeerscherm.
Nu je de code eenmaal kent, kun je als je wilt, in de linker bovenhoek op de "quick translate" (snelvertaling) optie klikken.
N.B.: Als je de "quick translate" niet gebruikt, maar zelf alles vertaalt wat het woordenboek niet aankan, kun je op het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Je leest: "As for the one who broke the seal agonies of death await you".
(Degene die het zegel verbroken heeft, wacht de dood).
Oeps..dat was Nancy, die het zegel van de deur verbrak!

Aan de linkerkant van de deuropening zijn ook nog hiŽrogliefen die je kunt vertalen met behulp van je woordenboek.
"Lady of terrors, sovereign lade, mistress of destruction."


Sarcofaag
Kijk naar de sarcofaag en draai naar rechts.
Tegen deze muur staan een aantal oude speren.
Op de muur zie je een rechthoekige plaat met een holte. Daar moet iets in, zo te zien.

Probeer het deksel van de sarcofaag te openen. Dat lukt niet, hij is te zwaar.
Aan de linkerkant zit een gat in het deksel. Nancy denkt dat ze het deksel kan verschuiven als ze iets heeft dat ze als hefboom in dat gat kan schuiven.

Voordat je de speren kunt pakken, hoort Nancy een vallend geluid in de entreehal.


Abdullah's steiger
Ga op zoek en je ziet dat de steiger van Abdullah ingestort is.
Praat met Abdullah. Hij gelooft in de vloek, maar zegt dat hijzelf niet door een vloek geraakt kan worden. Hij is sterk.
Praat over Jamila en haar geloof in de aliens. Uiteraard gelooft Abdullah niet in aliens en hij gaat meteen op weg om Jamila uit de tombe te verwijderen. Maar zij weigert te vertrekken.

Nu Abdullah weg is, kun je de hiŽrogliefen waar hij aan werkte, vertalen met behulp van je woordenboek.
"O living ones, who art thou that hast come? They heart is covetous. Hearken ye. Ye shall not remove this tombstone from this its place forever. Do not rob, but act against the robber, without allowing any people to tread upon this holy ground. Then you will hear this secret."

Het onderste stukje van de tekst is weer in geheimschrift.
Klik erop en vertaal het zelf of gebruik de "quick translate" knop.
Je leest dat dit inderdaad de tombe van Nefertari is, zoals professor Bakhoum al hoopte!

Raap een steigerplank (sturdy board) op en ga terug naar de sarcofaag in tunnel 3.


Sarcofaag openen
Onderweg in tunnel 3, zie je Jamila voor muurreliŽf staan, waarop je een soort bloemschijnwerper ziet.

Aangekomen in de grafkamer, pak je de speren (spears) die tegen de rechtermuur staan.
Plaats de plank en de speren in het gat van het deksel van de stenen sarcofaag.
Klik op je hefboom en het lukt Nancy om het deksel te verwijderen.

In de sarcofaag zit nog een sarcofaag!
Op de borst boven de handen van het houtsnijwerk op het deksel, zie je een goudkleurige, rechthoekige plaat. Klik erop.
Vertaal dan zelf de hiŽrogliefen of gebruik de "quick translate" knop.




De optocht van Goden
zal het openbaren
Zoek hen
onder de bescherming
van de hemelen



Klik op de handen. Het lukt Nancy niet om het deksel van deze houten kist te verwijderen.
Klik op de rechthoekige plaat onder de handen.
Je ziet een veld vol vierkantjes met afbeeldingen van goden. Nancy begrijpt dat ze de juiste goden op de juiste plek moet zetten. Op zoek dus naar informatie.
Verlaat de close-up.

Voordat je de kamer met de sarcofaag verlaat, bekijk je in de linker hoek van de kamer een grote stenen kist van dichtbij.
Verwijder het deksel en je ziet vier kleipotten met deksel.
Pak de vier kleipotten, maak ze open en je vindt 4 zegels (tokens). Op deze zegels staan de symbolen voor de vier zonen van Horus.
Op de laatste pagina van het Relic-boek in je inventaris, lees je dat de zonen van Horus de gebalsemde organen beschermden. In deze kleipotten zaten dus organen.




Houten Sarcofaag  

Scarabee puzzel
Loop naar het einde van tunnel 2, waar je eerder het stukje van het kat-amulet vond.
Bekijk de hoop zand van dichtbij. Iemand heeft een vierkant tegeltje met een rode scarabee hier achtergelaten. Raap het op.

Loop tunnel 3 in, tot aan de lamp bij de boogdoorgang waar je de geheime code ontcijferde. Draai hier naar links en je ziet de scarabeepuzzel. Eerder zag Nancy al dat de rode scarabee weg was.
Als je er nu op klikt, legt ze de gevonden rode scarabee automatisch op het speelbord.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je elke scarabee op het hokje met dezelfde kleur schuift.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Easteregg 2
Schuif elke scarabee naar een van de hoeken van het speelveld.
Er gaat dan een geheim hokje open, waar je een scarabee paasei kunt uithalen.
De puzzel staat vervolgens weer gewoon in de beginstand.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Oplossing amateurspeurder:
Plaats de scarabeeŽn in de volgorde groen-rood-wit-zwart op het juiste veld.
1. Groene scarabee:
- Schuif wit naar links.
- Schuif groen omhoog-links-omlaag.
2. Rode scarabee:
- Schuif wit naar rechts-omhoog-links-omlaag-rechts-omlaag.
- Schuif rood omhoog-rechts-omlaag-links.
3. Witte scarabee:
- Schuif zwart omhoog.
- Schuif wit omhoog-rechts-omlaag.
4. Zwarte scarabee:
- Schuif zwart omhoog.
- Schuif wit naar links-omlaag-rechts.


1. Groene scarabee

2. Rode scarabee

3. Witte scarabee

4. Zwarte scarabee


Oplossing meesterspeurder:
Plaats de scarabeeŽn in de volgorde rood-zwart-wit-groen op het juiste veld.
1. Rode scarabee:
- Schuif groen omhoog-links
- Schuif zwart omhoog-links
- Schuif rood omhoog.
2. Zwarte scarabee:
- Schuif wit naar rechts-omlaag-links
- Schuif zwart naar rechts-omlaag-links
3. Witte scarabee:
- Schuif wit omhoog-rechts-omlaag
- Schuif groen naar rechts-omlaag
- Schuif wit naar links-omhoog-rechts-omlaag-links
4. Groene scarabee:
- Schuif groen naar links-omhoog


1. Rode scarabee

2. Zwarte scarabee

3. Witte scarabee

4. Groene scarabee


N.B.: Als je vaak genoeg met de scarabeeŽn schuift, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.


Horus puzzel
Als het je gelukt is om de scarabeeŽn op de juiste plek te schuiven, gaat aan de tegenoverliggende muur een paneel open. Kijk ernaar.
Nancy zegt dat ze meer hints nodig heeft om dit te kunnen oplossen.
Bestudeer de puzzel. Je ziet in het midden vier zuiltjes van ongelijke hoogte.
Verder zijn er vier holtes, waar zo te zien die zegels inpassen, die je in de grafkamer vond.
Haal de zegels uit je inventaris en plaats ze in de holtes. Ze passen precies, maar welke zegel moet in welke holte?

Zoals je in het Relic-boek las, zijn de zonen van Horus 3 dieren en een mens. De dieren heten Hapy, Duamutef en Quebehsenuef en de mens is Imsety.
Herinner je de geheime tekst naast de boogdoorgang.
Daarin werden de vier zonen van Horus beschreven.

Imsety bewaakte het zuiden. De zegel met het mensenhoofd zit dus onderaan.
De jager die naar de opgaande zon in het oosten kijkt, is de hond en komt dus aan de rechterkant.
De schreeuw naar de ondergaande zon moet dan de valk zijn. Die komt aan de linkerkant.
Blijft over de aap, die bovenaan geplaatst wordt.
Als je de vier zegels op deze manier in de muur plaatst, hoor je een harde klik. Je kunt ze daarna niet meer eruit halen, maar wel draaien.

Klik op een van de zegels. Nancy hoort iets schuiven en denkt dat ze even moet onderzoeken wat er gebeurd is.

Loop dan terug naar de entreehal van de tombe.
Nancy heeft het idee dat de zuilen verschoven zijn.
Praat erover met Abdullah, hij heeft het ook gezien en vindt de technologie die dit mogelijk maakte fascinerend. Nancy plaagt hem en zegt dat het misschien aliens waren.


Zuilenpuzzel
Ga terug naar de muur met de zegels.
Bestudeer de muur. Je ziet dat de zuiltjes in het midden van laag naar hoog lopen, van links naar rechts. Het lijkt op een soort trap.

De bedoeling is nu, dat je de zegels draait, tot de zuilen net zo staan als op de afbeelding. Oplossing:
Draai de aap totdat hij op zijn rug ligt. Draai het hoofd totdat het naar boven kijkt.
Draai aan de valk tot het hoofd aan de linkerkant zit.

Ga terug naar de entreehal van de tombe.
Klim via de ladder op de steiger van professor Bakhoum.
Draai je om en spring via de zuilen naar de richel en de deuropening aan de overkant.


Hoge gang
Vertaal de hiŽrogliefen boven de deuropening. "May I look upon my soul and my shadow".
Ga een stap naar binnen en raap de dagboekpagina (journal entry) van de vloer op.
Het is een pagina uit het dagboek van een van de expeditieleden die zestig jaar geleden verdwenen. Ze waren dus opgesloten in de tombe!
Bovenaan de pagina staat het symbool voor mistress. Onderaan de symbplen voor Beloved of Hathor.
De schrijver meldt een tweede uitgang en geeft aanwijzingen.

Loop verder door de gang.
Bekijk de muurschildering achtgerin de gang. Nancy denkt dat die belangrijk is.
Herinner je wat op de houten sarcofaag stond over de optocht van de goden, onder de bescherming van de hemel.
Bestudeer de twee rijen met goden die op een boot staan. Bekijk hun hoofden, zodat je ze later herkent. Als je wilt, kun je er met Nancy's GSM een foto van maken.

Draai je om en loopt terug.
Je hoort nu dat Abdullah vreselijk kwaad is op Lily. Ze heeft blijkbaar iets kapot gemaakt en hij stuurt haar met het volgende transport weg.

Ga terug over de zuilen naar de andere kant en klim de ladder weer af.
Praat met Abdullah over Lily. Hij zegt dat hij haar alleen zo hard aanpakt om haar te stimuleren goed haar best te doen. Als ze dit overleeft, kan ze de top bereiken, zegt hij.


Houten sarcofaag
Ga terug naar de grafkamer met de sarcofagen.
Bekijk het slot onder de handen op de houten sarcofaag.
Schuif met de godenrijen totdat de juiste goden in de omrande hokjes staan. Zet ze precies zoals je ze op de muurschildering zag.

Oplossing amateurspeurder
In de bovenste rij van links naar rechts, de jakhals, de ibis en de valk.
In de onderste rij van links naar rechts, de kever, de krokodil en de leeuw.



Oplossing meesterspeurder
Bovenste rij, twee keer de jakhals
Tweede rij, de valk, de krokodil, de leeuw, de krokodil en de valk
Derde rij, de krokodil, de valk, de leeuw, de kever en de kever.
Onderste rij, twee keer de ibis.



Als het gelukt is, kun je op de handen klikken om het deksel van de kist te verwijderen.
Er zit nog een soortgelijke sarcofaag in!




Kleine sarcofaag  

Natuurlijk is ook deze kleinere sarcofaag afgelsoten.
Bekijk de bovenste goudkleurige rechthoek op de kist.
Ontcijfer op de bekende manier de geheime code van de hiŽrogliefen:

Seven treasures of her making
Four to lead the people
Three to follow her path
Divided by duty old preceding young
Recall them here and reach within

Zeven schatten die zij maakte
Vier om de mensheid te leiden
Drie om haar pad te volgen
Gescheiden door plicht heeft oud voorrang op jong
Herinner hen hier en reik naar binnen



Dit zou over de kinderen van Nefertari kunnen gaan, denkt Nancy.
Bekijk de plaat onder de hiŽrogliefen.
Hier zie je zeven cartouches, waar waarschijnlijk de namen van Nefertari's kinderen op staan.
Op zoek dus naar de vertaling van die namen.
Verlaat de grafkamer.


Abdullah
Loop verder naar de entreehal.
Praat als je wilt even met professor Bakhoum. Hij vertelt je dat Ramses II voor zijn geliefde Nefertari een hele grote tombe bouwde. Maar hij was bang dat die leeggeroofd zou worden en dat zij hem daardoor niet kon vinden in de hemelen. Daarom bouwde hij in het geheim deze hele kleine tombe en verborg daar haar mummie in.
Bakhoum is zeer zeker van plan om veel eer te behalen met deze ontdekking.


Professor Hotchkiss
Verlaat de tombe en bel professor Hotchkiss op. In de tombe heb je namelijk geen bereik.
Vraag haar naar de namen van de kinderen van Nefertari.
Ze begint met de jongens, van oud naar jong.
Dan stelt ze je een vraag. Ze wil weten wie er boven de deur in de centrale kamer staat.
Vertel haar dat het Ma'at is.
Vervolgens kun je vragen naar de namen van de meisjes.
De informatie kun je later terugvinden in het dagboek (journal) rechtsonderaan in je scherm.

N.B.: Als je alle vragen van professor Hotchkiss correct beantwoordt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.


Jon Boyle
Als je wilt kun je ook even professor Jon Boyle opbellen, om hem op de hoogte te stellen van je bevindingen. Dit had je natuurlijk ook al eerder kunnen doen, maar Boyle heeft niet veel raad. Hij vindt het alleen vreemd dat er plotseling een toeristengids opduikt als ze een tombe vinden, op 100 km van CaÔro vandaan. En hij vindt het ook ietwat vreemd dat Lily in het team van Bakhoum zit.


Nefertari's kinderen
Ga terug naar de grafkamer met de sarcofagen.
Bekijk de cartouches van dichtbij.
Nancy kan ze nu aanklikken en de tegeltjes van plaats veranderen.

Gebruik het hiŽrogliefenboek uit Nancy's kist, de aantekeningen van Jon Boyle en de aantekening van professor Hotchkiss in Nancy's dagboek (journal) om de namen van de kinderen om te zetten in hiŽrogliefen. De jongens eerst en de leeftijd van oud naar jong.

Amunherkhepeshef - Amun is with his strong arm
Pareherwenemef - Re is with his strong arm
Meryre - beloved of Re
Meriatum - beloved of Atum
Meritamun - beloved of Amun
Henuttawy - mistress of 2 lands
Nettawi - lady of 2 lands

Gebaseerd op de aantekeningen van Boyle, zet je het symbool voor jongens achteraan op de vier bovenste cartouches. Het symbool voor meisjes zet je achteraan op de drie onderste cartouches.
In Boyle's aantekeningen vind je ook de correcte symboolvolgorde voor de naam Pareherwenemef en Amunherkhepeshef.
In de Pantheonlijst vind je het juiste symbool voor Amun, Atum en Re.
In Nancy's dagboek (journal) de symbolen voor 'beloved' en 'mistress'.

Je krijgt dan uiteindelijk de cartouches in deze volgorde:

  Amunherkhepeshef

Pareherwenemef

Meryre ----- Meriatum

Meritamun

Henuttawy ----- Nettawi

Als je het correct deed, gaat de binnenste kist open.
Nancy is teleurgesteld. Er zit geen mummie in!

Wel ziet ze wat papyrussnippers op de bodem liggen.
Klik op de snippers op en puzzel ze in elkaar. Je kunt de stukjes draaien door te rechtsklikken.


amateurspeurder

meesterspeurder

Als het gelukt is, vertaal je op de bekende wijze de tekst, die in codetaal is:

Amateurspeurder

On the wings of rebirth
From a treasured companion
The path is opened
Around a circle they slide
Begin with gold to honor
Amethyst for royalty
And a pause to remember
Step ahead to rejuvenate in emerald
Knowledge abounds in lapiz
And protection from evil in carnelian
The true tomb is revealed.



Op de vleugels van wedergeboorte
Van een gewaardeerde metgezel
Wordt de weg geopend
Rond een cirkel glijden ze
Begin met goud om te eren
Amethyst voor de adel
En een pauze om te herinneren
Ga verder om te verjongen in emerald
Kennis is in overvloed in lapis
En bescheming tegen kwaad in carnelian
De ware tombe wordt onthuld.




Meesterspeurder

On the wings of rebirth
From a treasured companion
The path is opened
Around a circle they slide
Begin with emerald then a pause to remember
Step ahead to honor in gold
And protect from evil in carnelian
Knowledge abounds in lapis
While amethyst makes her royal
The true tomb is revealed.



Op de vleugels van wedergeboorte
Van een gewaardeerde metgezel
Wordt de weg geopend
Rond een cirkel glijden ze
Begin met emerald dan pauzeer om te herinneren
Stap naar voren om te eren in goud
En bescherm tegen kwaad in carnelian
Kennis is in overvloed in lapis
Terwijl amethyst haar koninklijk maakt
De ware tombe wordt onthuld.




Volgens de tekst is er nog een tombe!
Die wil Nancy uiteraard vinden.




Rondneuzen  

Behalve de zoektocht naar Nefertari's mummie, heeft Nancy ook nog de taak om te onderzoeken wie professor Jon Boyle neersloeg en waarom.
Tijd dus om weer even met iedereen te praten en wat rond te snuffelen.


Jamilla's tas
Verlaat de grafkamer en loop naar de grote tussenruimte. Praat met Jamilla die hier nog steeds bij het relief aan het werk is. Vertel haar van je vondst en ze gaat meteen kijken.
Als ze weg is, bekijk je haar tas. Er zit een bijzonder slot op, met het Oog van Horus.

In het Relic-boek in je inventaris kun je op de Wedjat pagina lezen dat er zintuigen en getallen bij het oog van Horus horen.
In de voorraadtent vond je een SPIED pamflet, waarin de getallen 16-8-4-32 staan. Je weet dat Jamilla een aanhanger van Jonny Soon en zijn alien theorie is.

Gebruik deze getallen dus om Jamilla's tas te openen, door op het Oog van Horus in de juiste volgorde (linker oogwit-wenkbrauw-pupil-gekrulde lijn onder oog) te klikken.
Merk op dat de afbeelding is het boek gespiegeld is aan het slot op de tas, dus het oogwit zit aan de andere kant.
Als je het correct deed, gaat de tas open.

In de tas zie je een camera, speelgoed ruimtescheepjes en folders.
Pak het boek over het Oude Egypte. Nancy vraagt zich af wat Jamilla daar mee moet. In het boek zie je een afbeelding van een carnelian ankh, die gezondheid en leven zou moeten brengen. Jamilla schrijft eronder dat ze zich afvraagt of de groep eerder hier was. Op de pagina ernaast noteert ze dat de tombe duidelijk aan een koningin toebehoort en ze hoopt dat haar dochters ook hier zijn. Ze wil de stamboom natrekken.
Het andere boek in de tas is van Sonny Joon en gaat over aliens.

Aan de linkerkant ligt een stuk papier waarop twee diagrammen met letters staan. Steel het gecodeerde briefje (coded note).
Sluit de tas en loop terug naar de ingang van de tombe.


Lily
Ga naar de grote woontent en praat met Lily.
Ze is wat van streek omdat ze de zuilen hoorde bewegen en wil vanwege de vloek liever niet de tombe in.
De harde woorden van Abdullah overuigen haar alleen ervan dat ze harder moet werken. Ze vraagt of Nancy haar kan helpen wat amuletten te sorteren.
De amuletten liggen in de werktent.

De kist van Lily zou je natuurlijk ook graag willen doorzoeken, maar zoalng Lily haar slaaphok niet verlaat, lukt dat niet.


Amuletten sorteren
Ga naar de kleine werktent.
Als Nancy binnenstapt, hoort ze buiten Jamilla tegen iemand praten. Ze zegt dat ze niet wil dat iemand gewond raakt. Wat zou er aan de hand zijn?

Draai naar de rechter tafel en bekijk het houten doosje aan de linkerkant van dichtbij.
Achter het doosje liggen de kleine amuletten die je van Lily mag sorteren.

Klik op de amuletten. Je ziet nu dat het doosje verdeeld is in vakjes, waaronder een plakker zit met de werking van het amulet.
Gebruik het Relics-boek om ze in het juiste vakje te plaatsen.
Als het gelukt is, merkt Nancy dat ze nog ťťn amulet nodig hebt, de "guardian of the death".

Als ze het doosje met amuletten sluit, ziet Nancy dat er een scheur in de tent zit. Ze wil dat nader onderzoeken.


Diefstal
Verlaat de tent en doe een stap naar voren.
Draai je om en je ziet aan de rechterkant van de kleine tent een aantal kratten staan.
Loop een stap richting grote tent en draai naar links. Nu sta je bij die kratten. Bekijk ze van dichtbij en Nancy ziet de scheur. Als je iets naar buiten wilt smokkelen, dan gaat dit wel heel gemakkelijk.

Klik op de krat. Onder de scheur ligt een hoop zand.
Gebruik hier je schop en je vindt uiteindelijk een briefje van de zwarte markt. Iemand is bereid veel geld te betalen voor een jakhals amulet en iemand anders in het kamp is bereid te stelen.


Watertank
Loop naar de watertank.
Iemand heeft al het water laten weglopen! Klik erop en Nancy ziet dat er een stuk van een ruimtescheepje ligt. Is dit speeltje van Jamila gebruikt om een gat in de tank te maken?


Dylan
Praat met Dylan, die nog rustig in de stoel bij de watertank zit.
Als je hem aanspreekt, geeft hij je meteen een briefje (dropped note) dat Jamila liet vallen. Raap het op.
Dylan vindt Jamila een totaal gestoord type, zegt hij.

Vraag Dylan hoe hij hier op de opgravingssite terechtkwam en hij zegt nogal vaag dat hij met een aantal handelaren hierheen kwam. Maar hoe wisten die handelaren dat hier een opgraving was? Dylan wil er niet over praten.

Dylan heeft geen idee wie de watertank doorboorde.
Hij hoopt dat Nefertari hier werkelijk ligt. Als gids is hij dol op romantische verhalen. Maar Gylan heeft wel de naam van Nefertari's echtgenoot verkeerd. En dat voor een gids!

Vraag Dylan of hij je wil helpen om Lily af te leiden (distract Lily).
Dat wil hij wel doen als Nancy eerst een goed woordje voor hem doet bij Abdullah Bakhoum. Dylan wil graag dat de prof hem vertrouwt.
Nancy zegt het toe.
Sluit het gesprek af.


Abdullah Bakhoum
Ga de tombe in en spreek professor Bakhoum aan.
Doe een goed woordje voor Dylan. Hij trapt er niet in.


Dylan
Ga weer naar buiten, naar Dylan.
Spreek hem aan en Nancy zegt dat ze met Bakhoum heeft gesproken, maar ze zegt niet precies wat ze van de prof tegen Dylan kon zeggen.
Dylan denkt dat alles in orde is en vertrekt om Lily af te leiden.
Maak van de gelegenheid gebruik om Dylan's spullen te doorzoeken.

Maak Dylan's rugzak open.
Je vindt er een tas in, die gebruikt wordt om levende slangen mee te vervoeren. Nancy vraagt zich af wat hij daarmee moet.
Je vindt tot Nancy's verbazing ook een heleboel gids-identiteitskaartjes van verschillende touroperators uit verschillende landen. Is Dylan bij hen allemaal in dienst?
Maak de tas weer dicht.


Lily's kist
Ga de woontent in, naar Lily's slaaphok.
Bekijk het boek dat op haar bed ligt. Het is een boek over vloeken op bijzondere voorwerpen.
Bekijk het nachtkastje. Hier ligt Lily's zonnebril. Merk op dat een van de blauwe steentjes op de arm van de bril, verdwenen is.

Klik op haar kist. Dat is pech. Hij is afgesloten met een vreemd slot met vierkantjes.
Verlaat de close-up van het slot.
In de close-up van de kist, zie je linksboven de kist een boek op de grond liggen. Pak het. Het is een Krollmeister instructieboek voor deze kist!
Het slot heeft een patroon van gekleurde vierkantjes. Maar je hebt een transparante vel nodig om op het slot te leggen, zodat je ook de cijfers ziet. Dat transparante vel zul je dus nog moeten zoeken.


Bakhoum's kist
Ga naar de slaaphokken aan de linkerkant.
Bekijk het hok achteraan. Hier staat de kist van Abdullah Bakhoum. Die heeft niet zo'n ingewikkeld slot als de kist van Lily, maar hij is wel met een hangslot afgesloten. Je hebt dus een sleutel nodig.
Verlaat de woontent.


Dylan
Loop naar Dylan, die weer op zijn gewone plaats zit.
Confronteer hem met al die verschillende ID-kaartjes. Hij zegt dat dit heel normaal is.
Vervolgens daagt Nancy hem uit haar een tour te gven, als hij werkelijk een gids is.
Dylan is niet te beroerd te demonstreren hoe hij als gids te werk gaat.
Sluit het geprek af.


Jon Boyle
Bel professor Boyle op en vertel hem dat de tombe leeg was. Hij vindt het prima. Als ze de mummie meteen gevonden hadden, zou het de verkeerde plek zijn geweest.
Boyle noemt Dylan een leugenaar. Gidsen maken niet hun eigen ID-kaartjes. Hij waarschuwt Nancy voorzichtig te zijn. Als hij hoort over mogelijke dieven en dat de watertank kapot is, raakt hij helemaal bezorgd. Hij zal in ieder geval meteen water sturen.


Abdullah Bakhoum
Ga de tombe in en praat met professor Bakhoum over diefstallen.
Hij beweert dat op een site waar hij werkt, nog nooit iets is gestolen. En al bellen de opkopers nog zo vaak, hijzelf zal ook nooit iets verdonkeremanen.


Jamila
Loop tunnel 3 in en praat met Jamila.
Vertel haar dat een van haar ruimtescheepjes werd gebruikt om de watertank te vernielen.
Jamila zegt dat iemand anders dan haar ruimtescheepjes gebruikt moet hebben. Misschien wel de Anunaki's.
Sluit het gesprek af.


Kat-tombe  

Je komt momenteel niet verder met rondneuzen. Tijd dus om weer op zoek te gaan naar die verdwenen tombe, waarover je las op de papyrussnippers.


Jamila's codebriefje
Klik in je inventaris op het briefje uit Jamila's tas. Nancy combineert het automatisch met het briefje dat Dylan vond.
De bedoeling van deze puzzel is, dat je in de lege vakjes letters plaatst en dat je daarbij woorden van vijf of meer letters vormt, die met archeologie en Egypte te maken hebben. Niet alle letters in een rij zijn van belang.

Klik op het lege vakje bovenaan aan de linkerkant. Klik aansluitend op de Y in het alfabet erboven.
Nu zie je dat je het woord MYSTERY kunt lezen.
Doe hetzelfde met de andere lege vakjes.

Oplossing amateurspeurder:
Ontbrekende letters linker blok: M - P - L - R - I - Y - N - U
Ontbrekende letters rechter blok: E - G - A - O - S - T - C - B

Oplossing meesterspeurder:
Ontbrekende letters linker blok: B - M - I - P - S - Y - O - U
Ontbrekende letters rechter blok: T - N - C - G - L - R - A - E


amateurspeurder

meesterspeurder



Let op de gekleurde strepen die links van elk blok staan.
De ingevulde letters die bij een kleur staan, horen bij elkaar.
Nu mag je van de ingevulde letters woorden maken.
Klik op een letter en klik op een andere in dezelfde rij om ze van plaats te verwisselen.
Als het woord correct is, verschijnt de kleur.

Zet tenslotte deze woorden onderaan op het papier in de juiste volgorde en je krijgt de zin "Blue cat opens tomb" (Blauwe kat opent tombe).
Op zoek dus naar een blauwe kat.


Blauwe kat
Loop terug naar de entreehal en ga dan tunnel 1 in.
Hier vind je op de achterste muur een muurschildering met een blauwe kat!
Bekijk de muurschildering van dichtbij en veeg het vuil weg met behulp van de borstel uit je inventaris.
Zo te zien moet er in de holte onder de blauwe kat ook een kat geplaatst worden.
Haal het groene kat-amulet uit je inventaris en plaats hem in de holte.
Een geheime deur schuift open.

Dylan stormt Nancy voorbij, maar raakt bedolven onder rotsblokken.
De bedoeling is dat Nancy zes rotsblokken verwijderd, zodat de druk op Dylan verminderd wordt.
Er zijn meerdere mogelijkheden en de eerste keer mislukt het altijd.
Ben voorzichtig zodat niet de hele boel instort.

Als het gelukt is, belt Nancy de hulpdiensten.
Daarna praat ze met Professor Boyle, die haar nogmaals waarschuwt voorzichtig te zijn.
Nancy heeft het gevoel dat het de bedoeling was, dat zij onder de rotsblokken terecht zou komen. Dylan duwde haar immers op het laatste moment aan de kant.


Bijpraten
Bel Dylan op.
Hij is behoorlijk gewond en beweert dat hij, toen hij oner die rotsblokken lag, een vrouwenstem hoorde, die Oud-Egyptische sprak. De tombe is vervloekt en hij dringt erop aan dat Nancy weg gaat. Hij zal Nancy ook vertellen dat er een geheim vak in Jamila's tas zit, want soms haalt ze er iets uit, terwijl de tas leeg lijkt.

Praat met Lily.
Als ze niet in haar slaaphok zit, ga je even naar buiten, naar de watertank.
Nancy ziet hier dat er heel veel sprinkhanen overheen kruipen.
Ga dan de tent weer in en praat met Lily. Ze denkt dat de hele site last heeft van een vloek.
Ook zegt ze, dat Jamila een heel vreemd type is, dat misschien wel een film van hen maakt.

Loop de tombe in en ga in tunnel 3 naar Jamila.
Ze vertelt dat ze Lily wel aardig vindt, ook al gelooft die niet in de Ananuki's.
Jamila zegt ook dat Dylan loog over de reden van zijn aanwezigheid. Ze zegt dat Dylan contact wilde met professor Bakhoum. Bakhoum heeft contacten met de zwarte markt en Dylan wilde daar aan meedoen.


Kat-tombe
Ga naar tunnel 1 en loop de ingestorte deuropening in.
In de eerste ruimte staan aan weerszijden hele grote katten standbeelden.

Probeer de volgende ruimte in te lopen. Het is te donker.
Aan de linkerkant van de deuropening hangt je een stenen lamp aan de muur. Vul hem met olie en steek hem aan. Klik dan op de brandende lamp.
Weer mag je de hele ruimte verlichten. Ditmaal doe je dat door de handspiegels die je aan de rechterkant ziet, in de gaatjes op het veld te plaatsen en ze daarna in de juiste stand te draaien.

Als het gelukt is, loop je de verlichte ruimte in.
Loop naar het midden en open de kleine sarcofaag. Er ligt een mummie van een kat in.
Pak de scarabee halsketting (scarab pendant) van de mummie.

Verlaat de close-up en bekijk de rechthoekige plaat aan de onderkant van de zwartstenen kist, waar het kistje met de mummie op staat.
Vertaal op de bekende manier de hiŽrogliefen in code.

In the hall of two truths
They shall be judged
Only the one found to be
As light as the feather of Maat
Unburdened as the others
Shall open the threshold

In de hal van de twee waarheden
Zullen ze beoordeeld worden
Alleen degene die blijkt te zijn
Zo licht als de veer van Ma'at
Onbelast zoals de anderen
Zal de drempel openen.



Bekijk de weegschaalpuzzel boven de plaat.
Je ziet een rij van dertien kleine muizenmummies, een holletje en een weegschaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Easteregg 3
Haal een van je paaseieren uit je inventaris en stop hem in het holletje tussen de schalen. Je hoort een gekakel.
Raap je eigen ei weer op.
Nu verschijnt er nog een ei, een katten paasei. Raap ook dit ei op.


-----------------------------------------------------------------------------------------------


Muizenpuzzel
Na het pakken van het paasei, kun je gewoon verder met het oplossen van deze puzzel.
De bedoeling van de puzzel is, dat je ontdekt welke muis het minste weegt.
Je mag drie keer wegen, door op de weegschaalknop bovenaan te klikken.

Als je geen zin hebt om het te beredeneren, zet je gewoon om beurten twee muizen op een schaal en klik op om te zien hoe zwaar ze zijn. Na drie keer duw je op de reset knop, onder de weegschaalknop. Met een beetje geluk vind je zo uiteindelijk vanzelf welke schaal hoger staat en dus de lichte muis heeft.

Wil je het wetenschappelijk aanpakken, zet dan 3 muizen op de ene en drie muizen op de ander schaal. Weeg ze.
Als ze evenveel wegen, zit de muis dus bij de overblijvende 7 muizen.
Plaats van deze muizen 2 aan de ene kant en 2 aan de andere kant.
Wegen deze ook weer evenveel, dan zit de muis in de overblijvende 3 muizen.
Plaats hiervan 1 muis op elke schaal en weeg ze.
Wegen ze evenveel, dan is de overblijvende muis de lichtste en ander zie je meteen welke de lichtste is.

Als na de eerste weging een van de schalen lichter is, dan zit bij deze drie muizen de lichte.
Die kun je dus makkelijk per twee wegen om de lichtste eruit te halen.

Stop de lichtste muis in het gat.
Er schuift een geheime lade open.
Raap de tegel op. Nancy ziet de afbeelding van een kat met de naam Meskhenet. Dat moet de naam van de katmummie zijn.

Achterin de lade liggen dagboek pagina's (journal entries). Raap ze op en lees ze. Ze zijn van dezelfde schrijfster waar je eerder een dagboekpagina van vond.
Ze zoekt al tien jaar naar deze tombe. Een van de leden van de expeditie is overleden.


Kamer
Verlaat de close-up van de stenen kist en kijk verder om je heen.
Kijk naar het plafond, dat ingelegd is met vogeltegels.
Nancy legt automatisch de tegels erin die ze reeds vond, maar er ontbreekt er nog steeds eentje.

Bekijk de muurschilderingen.
Vertaal de inscripties links en rechts naast Ra (met zonneschijf en cobra) met je woordenboek.
- He flieth like a bird, he alighteth like a beetle upon the empty throne in thy boat, O Ra.
- Not hath been found his defect there. The scales have been emptied of his trial.
In de hoek bij Ra hangt een gouden schaal, waar een kam in ligt.

Vertaal de inscripties links en rechts naast Bastet (met de kop van een katachtige) met behulp van je woordenboek.
- To be said: I rise out of the egg in the land hidden.
- Ye shall fall down upon the earth and become animals in the form of fishes.
Ook hier hangt een gouden schaal in de hoek. Er ligt een bal in. In de bal klinkt een belletje.




Gouden sarcofaag  

Cobra puzzel
Ga naar de grafkamer met de stenen sarcofaag in tunnel 3.
Bekijk de rechter muur. Hier zie je een vierkante plaat met een holte erin.
Bekijk hem van dichtbij en plaats de gevleugelde scarabee-halsketting in de holte.
Klik erop. De schijf draait en een paneel gaat open.

Je ziet nu een puzzel met gekleurde cobra's die je kunt verplaatsen.
Klik op de puzzel om hem van dichtbij te zien.
De bedoeling is, dat je de cobra's op de juiste plek schuift.

Herinner je de tekst op het perkament in de binnenste kist, dat je in elkaar puzzelde.

Amateurspeurder
Klik achtereenvolgens op:
rood-paars-geel-groen-blauw-geel-paars-rood-blauw-groen-paars-geel-rood-blauw-groen.

Op de vleugels van wedergeboorte = links bovenaan
Begin met goud om te eren = geel
Amethyst voor de adel = paars
En een pauze om te herinneren = leeg vakje
Ga verder om te verjongen in emerald = groen
Kennis is in overvloed in lapis = blauw
En bescheming tegen kwaad in carnelian = rood


Meesterspeurder
Klik achtereenvolgens op:
rood-blauw-groen-rood-blauw-paars-groen-paars-blauw-rood-geel.
"Op de vleugels van wedergeboorte = links bovenaan
Begin met emerald = groen
dan pauzeer om te herinneren = leeg vakje
Stap naar voren om te eren in goud = geel
En bescherm tegen kwaad in carnelian = rood
Kennis is in overvloed in lapis = blauw
Terwijl amethyst haar koninklijk maakt = paars"


Als de cobra's op de juiste plek staan, schudt de hele tombe en wordt een geheime doorgang aan de andere kant van de kamer onthuld.


Nefertari's kat
Ga de geheime doorgang in en je komt uit in een voorportaal.
Aan de overkant zakt een deur weg en zie je aan het einde een gouden sarcofaag bovenaan een trap.
Maar onderaan de trap liggen stenen waarop symbolen staan.
Daar kun je niet zomaar overheen lopen.

Aan de linkerkant in het voorportaal zie je een standbeeld van Hathor.
Bekijk de stenen papyrusrol die ze in haar hand heeft, van dichtbij.
Vertaal op de bekende manier de hiŽrogliefen die in code zijn
Er staat: "The path lies in destiny".

Bekijk het standbeeld aan de rechterkant van dichtbij.
Vertaal met je woordenboek de hiŽrogliefen op de muur achter het standbeeld.
"So then shall not be done any evil things unto me by the fiends.


Professor Hotchkiss
Verlaat de tombe en bel professor Hotchkiss op.
Zeg haar dat je hulp nodig hebt bij een raadsel (need help with a riddle).
Nancy vertelt haar wat op het stenen papyrus van het standbeeld staat.
Hotchkiss vertelt Nancy dat Nefertari's kat Meskhenet heet en dat dit in het Engels Destiny betekent.
Neem afscheid en Hotchiss zegt dat zij Nancy's hulp nodig heeft bij het identiferen van voorwerpen in de tombe.
Zeg "sure" en de prof vraagt welke vogel de kat op de muurschildering in zijn poot houdt.
Nancy wil wel even gaan kijken.

Ga de tombe in en loop naar het einde van tunnel 2.
Bekijk de muurschildering met al die vogels. Ga met je cursor over de vogel in de klauwen van de kat en je ziet dat het een Hoopoe is.

Verlaat de tombe weer en bel professor Hotchkiss op.
Vertel haar de naam van de vogel.


Dylan
Nu je toch buiten bent, kun je ook even Dylan opbellen.
Geef hem de groetjes van Lily. nancy vertelt ook dat ze Lily hielp met de amuletten.
Dylan is verbaasd. Amuletten zijn Lily's specialiteit. Ze had Nancy's hulp echt niet nodig met sorteren. Misschien wilde ze Nancy afleiden?

Nancy weet niet of ze Dylan moet geloven. Ze vraagt wat hij werkelijk hier op de opgravingssite deed. Dylan zegt dat hij werkelijk een gids is. Tijden zijn moeilijk en je moet je als gids onderscheiden om nog werk te vinden.
Sluit het gesprek af.


Cobra
Ga de woontent in om met Lily over die amuletten te praten.
Op het moment dat Nancy de tent instapt, hoort ze een bekend sissend geluid. Hier is ergens een slang! Ze wil meteen uitzoeken waar het geluid vandaan komt.

Ga naar rechts en kijk in Nancy's bed. Een cobra!
Schuif de gele afvalbak dichter bij het bed.
Pak de stok aan de rechterkant en gebruik hem op de cobra.
Nancy zal de slang in de afvalbak werken en maakt de bak meteen dicht.

Raap de afvalbak met slang op en Nancy brengt hem buiten de tent.
Ze heeft wat gaten in de bak gemaakt, zodat de slang lucht krijgt.

Je kunt hierna teruggaan naar de tent, maar Lily is niet aanwezig.


Stapstenenpuzzel
Ga terug de tombe in.
Loop tunnel 3 in en ga naar de grafkamer met de stenen sarcofaag.
Kijk in de sarcofaag. Maak de binnenste kleine kist open. Hij is niet meer leeg, er ligt ineens een mummie in! Er is iets heel erg mis hier, vindt Nancy.

Ga door de geheime doorgang naar het voorportaal.
Bekijk de stapstenen in het tunneltje voor de trap en de gouden sarcofaag.
De bedoeling is dat je steeds de naam van Nefertari's kat - Meskhenet - spelt.
Het is dodelijk de verkeerde stenen te kiezen.

 

Als het je lukt veilig aan de overkant te komen, schuift een stenen brug uit en kun je de trappen oplopen naar de gouden sarcofaag.


Gouden sarcofaag
Bestudeer de bovenkant van de gouden sarcofaag. Op roodgeschilderde vakjes, staan dezelfde symbolen als je ook zag in het Senet-spel. Klik erop en Nancy zegt dat ze er met Lily over wil praten.

Tegen de zijwand van de sarcofaag staat een tegel. Raap de vogeltegel (bird tile) op en je hoort een deur open schuiven.
Draai naar links en je ziet hem.
Verlaat de ruimte door de nieuwe uitgang.
Als je na ťťn stap op de plattegrond (map) in je inventaris kijkt, zie je de nieuwe verbindingstunnel 4, tussen tunnel 3 en 2.
Loop door de tunnel.

Halverwege aan de linkerkant, net voor een zuil waar twee groene 'herboren' vogels op geschilderd staan, kun je naar links draaien. Hier zie je een metalen poort, afgesloten met een hangslot.

Vervolg je weg.
Aan het einde sta je voor een gesloten stenen deur. Rechts ervan zie je een grote tegel met een handafdruk. Leg hier je hand op en de stenen deur, die uitkomt in tunnel 2, gaat open.
Ga naar links en je bent weer in de entreehal.


Vogelpuzzel Ga aan het einde van tunnel 1 naar de kat-tombe en bekijk het pafond met de vogelpuzzel.
Nancy legt automatisch alle vogeltegels erin.
Herinner je de dagboekpagina met het vogelrijm dat je vond in de tunnel boven de steiger.

  Acht vogels in een gouden zwerm,
  Onthullen de verborgen weg
  Acht vogels in een jachtscene
  Onthullen de verborgen volgorde.

  Vastgehouden in de poten
  Slapend in het riet
  Hoog vliegend met gekleurde vleugels
  Op stok zittend hoog op de boot
  Gevangen tussen de kaken
  Vliegend boven het riet
  Staand in de boot
  Wadend door het water



Zoek deze vogels op de muurschildering met de vogels in tunnel 2.
Vergelijk ze met de gouden vogeltegels aan het plafond en je weet welke vogels je moet indrukken en in welke volgorde.


Als je het correct deed, schuif in de zijwand van de kamer een smalle doorgang open.


Tunnel 5
ga door de smalle opening naar een kamer, waarvan de vloer bedekt is met zand.
Bekijk het zand van dichtbij en je ziet voetstappen. Klik erop.
rechts van de voetstappen glinstert iets. Klik erop en Nancy raapt een groen strassteentje op. Dit komt uit de bril van Lily. Wat deed zij hier in de tunnels?
Raap een reep papier met getallen (numbers bottom) op.

Loop verder door de tunnel, tot je in een iets grotere ruimte komt.
Hier zie je rechts van het midden een omgevallen kapotte vaas. Bekijk hem.
Op de kapotte vaas ligt een dagboekpagina. Raap hem op en lees hem. Alle expeditieleden zijn dood. De schrijfster van het dagboek kan nergens water vinden en de uitgang van de tombe is weer bedolven met zand na een zandstorm. Ze wacht op het einde.

Loop verder naar een stenen deur, waar je rechts weer zo'n tegel met een handafdruk ziet.
Maak de deur open en ga tunnel 2 in. Je komt recht tegenover die andere nieuwe tunnel uit. Ook deze tunnel 5 staat nu op je plattegrond.




Onthulling  

Abdullah's sleutel
Ga naar de entreehal en spreek professor Bakhoum aan.
Vertel Abdullah dat je een gouden sarcofaag gevonden hebt en hij zal meteen zelf gaan kijken.
Pak zijn kistsleutel (key), die aan een kettinkje aan de rechter steigerpaal hangt.


Jon Boyle
Verlaat de tombe en bel Professor Boyle op.
Vertel hem over de kattenmummie. Hij denkt dat je vlakbij de mummie van Nefertari bent. Katten zijn heilige dieren en worden vaak bij een belangrijk persoon begraven.
Vertel hem over de mummie in de sarcofaag. Hij denkt dat iemand hier alles in scŤne zet en vindt het tijd worden zelf te komen. Mensen van de zwarte markt zijn gevaarlijk.


Lily
Ga naar de woontent.
Praat met Lily. Als ze hoort van de Cobra op Nancy's bed, schrikt ze. Ze zegt dat ze bang van slangen is.
Als Nancy haar confronteert met het strasssteentje in de tunnel, zegt ze nonchalant, dat het helemaal niks te betekenen heeft.

Vraag Lily naar de betekenis van de Senet-symbolen en ze legt het uit.
Vertel haar tenslotte dat Abdullah haar nodig heeft en ze vertrekt.
Nu kun je op je gemak de kist van Abdullah doorzoeken.


Bakhoum's kist
Ga naar Abdullah's slaaphok en open zijn kist met de sleutels.
Aan de linkerkant ligt een brief van de Kingston Universiteit. Lily schijnt gefraudeerd te hebben bij haar research project.

Rechts achteraan vind je een brief van SPIED/Sonny Joon, als antwoord op een schrijven van de professor. Jamilla is geen lid van de organisatie van Sonny Joon.
Sluit de kist en verlaat de tent.


Jamila's tas
Ga de tombe in, naar tunnel 3, waar Jamila nog steeds is. Spreek haar aan.
Vertel haar dat je iets nieuw ontdekt heeft en ze zal meteen gaan kijken.

Als ze weg is, kijk je nog een keer in haar tas, Dylan zei immers dat er een geheim vak in zat. En ja hoor. Klik op de bodem en je ontdekt de valse bodem.
Lees het krantenartikel en de aantekeningen over Abdullah die Jamila erbij noteerde. Ze noemt Abdullah een dief en een oplichter en vraagt zich af of hij hulp van buitenaf heeft.


Jon Boyle
Verlaat de tombe en bel Jon Boyle op.
Vertel hem dat Lily beschuldigd werd van fraude en vraag of hij wellicht weet waarom Boyle haar desondanks meenam naar de opgraving. Boyle heeft geen idee en vraagt Nancy goed te blijven opletten.

Vraag de prof of hij ooit gehoord heeft over de "Dochters van Nefertari".
Hij is enthousiast als Nancy zegt dat ze er in een oud krantenartikel over gelezen heeft. Dan moeten ze zeker op de juiste weg zitten bij de zoektocht naar Nefertari's graf.
Hij weet dat deze "dochters" ook op zoek zijn naar het graf..


Jamila
Ga weer naar Jamila in tunnel 3.
Praat met Jamila over dat buitenaardse gedoe (alien stuff). Ze geeft toe dat ze niet is ingeschreven bij SPIED, maar zegt dat Sonny Joob speciaal is en dat hij haar wel zo nodig zl vertellen waarom.
Vraag Jamila of ze in Abdullah of in Nefertari is geÔnteresseerd. Jamila wil eerst van Nancy de belofte dat ze er met niemand over praat. Zeg "sure".
Praat over Abdullah. Jamila zegt dat hij spullen in een opgravingssite neerlegt om ze zo interesaanter te maken. Hij is ook degene die de mummie in die kist legde, zegt ze. Ze haat Abdullah, omdat hij een van die mensen die uit hebzucht Egypte berooft van zijn schatten en ziel.

Jamila is een "dochter van Nefertari", net als haar moeder voor haar en alle vrouwen in haar bloedlijn tot aan Ramses II.
Hun doel is om het lichaam van Nefertari te zoeken en het te verenigen met Ramses II.
Juist omdat Abdullah denkt dat aanhangers van de ailien-theorie doms zijn en hij ze daarom geen gevaar voor zijn eigen plannen vindt, gebruikte Jamila dit als reden van haar komst.

Jamila geeft Nancy de andere helft van het doorzichtige papier met getallen geven. Nu kun je Lily's kist openen!
Verlaat de tombe.


Lily's kist
Ga naar de woontent, naar Lily's slaaphok.
Bestudeer het slot van haar kist.
Bekijk de handleiding die op de grond bij de kist ligt.


De bedoeling is, dat je op een gekleurd vierkantje klikt en dan door te slepen het aantal hokjes kleurt dat het getal aangeeft. Dat kan in een horizontale of vertikale lijn, of in een blokvorm.
N.B.: De kleurtjes kunnen in elk spel op een andere plek staan. De getallen staan echter steeds op dezelfde plek als in onderstaande plaatjes.

amateurspeurder meesterspeurder


In de kist vind je een boek over slangen! Waarom heeft Lily zo'n boek?
Je vindt ook een visitekaartje voor een reptielenwinkel. Daar moet Lily die cobra op Nancy's bed gekocht hebben!


Pak het stuk papier. Het is uit professor Boyle's aantekenboek gescheurd. Lees wat hij schreef. Wat moest Lily met deze informatie?

Verlaat de tent.
Er is een hevige zandstorm opgestoken.
Ga naar de tombe om beschutting te zoeken.


Gouden sarcofaag
Ga via de zijgang in tunnel 2 naar de kamer met de gouden sarcofaag.
Om hem te kunnen openen moet je de Senetsymbolen en de aantekeningen van professor Boyle bestudeerd hebben.

In Jon Boyle's aantekeningen, die je in Lily's kist vond, staat:
Wedergeboorte gaat voor geluk.
De drie waarhden volgen het licht van Re-Atoum.
Water vloeit aan het einde.
Geluk voor Re-Atoum.

Lily vertelde je wat de symbolen van het Senet spel betekenen.
Ankh is het Huis van wedergeboorte.
De valk is het Huis van Geluk.
De drie stippen is het Huis van de Drie Waarheden.
Het oog van horus is het Huis van Re-Atoum.

Bekijk het gezicht van de gouden sarcofaag.
Beredeneer welke sykbolen je in welke volgorde moet indrukken.
Duw op de symbolen in de volgorde: ankh - valk - oog van Horus - 3 stippen - golflijnen/water.

Open de sarcofaag door onder het gezicht te klikken en Nancy ziet dat in deze grafkist de mummie van Nefertari ligt.


Instorting
Lily is Nancy gevolgd.
Ze zegt dat ze niets met de vloek te maken heeft.
Dat Dylan werd bedolven onder rotsblokken was een ongeluk.
Nancy vraagt of Lily hulp van iemand had.
Dan komt het plafond naar beneden. Lily duikt achteruit en valt in de kamer met de stenen sarcofaag.
Klik op het puin. Lily roept dat alles in orde is. Ze is niet gewond.

Verlaat de kamer met de gouden sarcofaag via de tunnel die uitkomt in tunnel 2.


Hulp zoeken
Ga naar Jamila, die in tunnel 3 is.
Ze denkt dat het Abdullah was, die de instorting veroorzaakte.
Ze zegt dat Nancy hulp moet zoeken en buiten een peilzender/baken moet gebruiken. Zij zal zich gereed maken voor een confrontatie met Abdullah.
Pak het baken (beacon), de ankhsleutel (gate key) en het raadsel (riddle).

Ga naar de entreehal.
Loop naar de uitgang en Nancy ziet dat ook deze door rotsblokken is geblokkeerd.


Tweede uitgang
Gebruik je plattegrond om naar tunnel 4 te gaan (via de rechter zijgang in tunnel 2)
Loop twee stappen in tunnel 4, draai naar rechts en je ziet de afgesloten metalen poort.
Gebruik de ankhsleutel om het hangslot en de poort open te maken.

Ga de trap op.
Loop dan verder door de nieuwe tunnel tot je aan het einde op een richel staat.
De rest van de richels is in de muur geschoven.
Boven de uitgeschoven richel zie je een muurschildering. Verderop zijn nog drie muurschilderingen. Klik op de muurschildering en je ziet hem van dichtbij.

Je ziet een schijf met een afbeelding van een god.
Rondom zie je een draaibare schijf met vier hoofden.
Nu mag je het juiste hoofd kiezen, zodat je een richel krijgt om de deur te bereiken.
De aanwijzingen over welk hoofd bij welk lichaam past, vind je in het raadsel dat Jamila je gaf, pagina 14 van het oude dagboek en de pantheon godenlijst die je van Dylan kreeg.

Oplossing
Zet het krokodillenhoofd op het eerste lichaam.
Klik op het midden en de volgende richel schuift uit.
In de tweede cirkel komt de valk als hoofd op het lichaam.
In de derde cirkel kies je voor het katachtige hoofd op het lichaam van de vrouw.
Tenslotte als vierde hoofd draai je de vrouw met de zonneschijf op het lichaam.



Als Nancy probeert te vertrekken, komt de booswicht eraan.
Probeer op tijd weg te komen, naar de uitgang bovenin het beeld. Nancy staat nu aan de linkerkant.
Draai met de gekleurde vierkantjes om bruggen ertussen te maken.
Er verschijnt een brug tussen vierkantjes waarvan de lijnen die tegenover elkaar liggen dezelfde kleur hebben.
Je kunt de vierkantjes in twee richtingen draaien. Elke keer als je draait, springt de booswicht een cirkeltje dichterbij.

 

Als het Nancy gelukt is, zal Jon Boyle net op tijd arriveren om haar bij te staan.............



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.