SHADOW AT THE WATER'S EDGE

Nancy Drew 23



Walkthrough door Marjo © 2010 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2010
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroRyokan Hiei verkennenRentaro's puzzelboekTakae's katakana les
Schilderij puzzelYumi, reizen en Bento puzzelOrigami en PachinkoEastereggEasteregg
Avatar en robocatTheeceremonie en sudokuEVP info en puzzelkistje
GeheimenEastereggKamer 18 en wachtwoordEasteregg
Savannah's kamer en balkondeurpuzzelSuper nonogram en fotopuzzel
Kasumi's testament



N.B.: Het spel is gedeeltelijk non-lineair, je hebt de vrijheid om bepaalde dingen in je eigen volgorde te doen. Sommige gebeurtenissen zullen dan op een ander tijdstip plaatsvinden, als in de walkthrough wordt beschreven.
Tip: Ga slapen en zet je wekker als je iets op een bepaalde tijd wilt of moet doen.



Intro  

Je staat voor het bureau in Nancy's kamer.
Klik op de bruine map (Case File) die midden op het bureau ligt.
Nancy is even toe aan vakantie en neemt het aanbod van P.G.Krolmeister aan, om naar Kyoto in Japan te gaan. Hier verblijft ze in de "Ryokan Hiei", een traditionele herberg. Overdag geeft ze Engelse les en 's avonds kan ze met haar vriendinnen Bess en George toeristische attracties bezoeken.
De herberg waar ze verblijft heeft de reputatie een van de engste plekken in de stad te zijn. Dat vindt Nancy natuurlijk genoeg reden om eens rond te snuffelen.

Klik op het vliegticket dat rechts onderaan ligt en Nancy vertrekt.

Je mag nu kiezen of je als junior of als senior detective speelt.
Als junior heb je een takenlijst, die je kunt raadplegen. De puzzels zijn gelijk aan senior, maar iets eenvoudiger.




Ryokan Hiei verkennen 

Entreehal
Nancy arriveert bij de ryokan en gaat naar binnen.
Ze loopt naar de balie, rechts achteraan, waar een oudere en een jongere vrouw staan.
Als Nancy voor de balie staat en zegt dat ze gereserveerd heeft, valt een schilderij van de muur af. De oudere vrouw, die door de jongere met "obaasan" (grootmoeder) wordt aangesproken, schrikt en zegt: "Geloof je me nu? Vertel haar dat "zij" niet wil dat ze hier is. Zeg haar dat ze weg moet gaan."
De jongere vrouw, die Miwako heet, verontschuldigt zich en zegt dat haar grootmoeder ietwat van streek is. Ze geeft Nancy de sleutel van kamer 24.

Praat met Miwako over Suki, de robotkat die ze van Rentaro kreeg. De kat reageert op bepaalde commando's. Als je "tate" zegt, gaat ze rechtop zitten.
Vraag Miwako wat een ryokan is. Ze vertelt dat het een soort traditioneel hotel met warmwaterbronnen is, dat van moeder op dochter wordt doorgegeven. Deze ryokan bestaat als sinds 1700. Miwako's oudere zuster Yumi zal de volgende eigenaresse zijn.
Praat met Miwako over het schilderij dat van de muur viel. Miwako zegt dat haar grootmoeder het een slecht voorteken vindt als een schilderij van de muur valt. Het is een van de twee overgebleven portretten van Miwaka's moeder, vlak voordat ze... en meer wil ze niet vertellen, ook niet als je verder vraagt.
Wel zegt ze dat haar grootmoeder culturele lessen geeft in kamer 18. Nancy is daar welkom.

Op het bordje op de balie staat dat de receptie 's ochtends van 7 tot 1 geopend is.
Op het grote bord links van de balie lees je dat er momenteel vijf gasten in de ryokan zijn: Drew, Williams, Schneider, Mueller en Herrmann.
Links van de balie ligt het schilderij op de grond. Bekijk het. Het glas is gebroken.

Helemaal links in de hoek van de entreehal zie je een vuurplaats met een brandend vuur op de grond. Eromheen liggen kussens en er staat een laag tafeltje met theekopjes. Deze plek wordt gebruikt in thee-ceremonies.

Rechts van de buitendeur zie je een laag tafeltje met een zilveren pot eronder. Bekijk het boek dat op het tafeltje ligt. Het zijn Japanse spookverhalen.

Links van de buitendeur staat een tafel in de hoek. Op tafel ligt een boek over de beroemde Kyoto tuinen. Raap het op en blader er doorheen. Lees het artikel over de rotstuin van Ryoanji. Er staan beschrijvingen in van de verschilllende soorten stenen.

De entreehal is het middengedeelte van de ryokan.
Achter de receptie ligt de binnentuin.
In de linker en rechtervleugel zijn de gastenverblijven. En elke vleugel heeft twee verdiepingen.


Nancy's kamer
Ga vanaf de receptie naar de linkerkant van de entreehal. Ga hier door de half opengeschoven deur naar de linker vleugel.
Nancy's mobieltje rinkelt. Het is Bess, die even laat weten dat zij en George goed zijn aangekomen en zich kostelijk amuseren.

Ga rechtdoor de trappen op, naar de tweede verdieping.
Nancy's kamer 24 ligt in het midden aan de rechterkant.
Klik op de rugzak linksonderaan in je scherm, om je inventaris te openen.
Klik op de sleutel. Hij blijft aan je cursor plakken. Klik aansluitend op het slot van kamerdeur 24. Nancy maakt de deur open. Ga naar binnen.

Kijk rond in de kamer.
Aan de linkerkant staat een plastic doos met een groen deksel op de grond. Maak hem open.
Er zit informatie in over "TE Japan", het leraren uitwisselingsprogramma waar Nancy aan meedoet.
Ook liggen er aan de rechterkant drie ansichtkaarten in de doos. Hierop staan de Japanse tekens voor zwart, kat en rood.

Huiswerk
Bekijk de bruine map waar "student bios" op staat. Dit zijn de persoonlijke gegevens van de leerlingen.
Bekijk de bruine map waar "what's your name" op staat. Hierin zit het huiswerk van de leerlingen. De bedoeling is, dat Nancy dit regelmatig nakijkt.
Aan de linkerkant zie je een aantal stempels.
Je moet naast elke zin een stempel zetten, zoals bijvoorbeeld een V-tje als het goed is, of een X-je als het grammaticaal niet in orde is. Naast de naam kun je ook een gezichtje of sterretje stempelen.
N.B.: Kijk elke dag even in de doos of er nieuw huiswerk ligt. Als je voldoende huiswerk nagekeken hebt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Welkomsfolder
Rechts van de doos met het groene deksel, ligt een donkerbruine map op de grond.
Raap hem op en maak hem open.
Aan de linkerkant zitten enveloppen met de ryokan als afzender. Handig als Nancy iets met de post wil versturen. Aan de rechterkant zit een welkomsfolder met informatie.
De ryokan ligt vlakbij de berg Hiei en bestaat al sinds 1700.
Je leest dat het heetwaterbron bad tegenover kamer 7 ligt en aparte openingstijden voor mannen en vrouwen heeft.
Het treinstation heet Misawa en is vlakbij.
Om met de trein te reizen kun je het beste van te voren een Fasca treinpas kopen.
In Kure vind je de Pachinko Parlor.
In Matsue ligt een Expositie Centrum met technologie van de toekomst.
De receptie is open van 7 tot 1 in de ochtend.

Treinpas en woordenboek
In de rechterhoek van de kamer is een kleerkast. Maak hem open. Nancy's koffers zijn er al ingezet.
Maak de koffer open en haal er een FASCA treinpas uit en een Engels-Japans woordenboek (phraseboek)


Warmwaterbron bad
Verlaat Nancy's kamer en ga de trap af naar de entree.
Loop vanaf de balie naar de kamers aan de linkerkant van het hotel.
Draai de gang op de onderste verdieping in.
Tegenover kamer 7 zie je een blauw gordijn. Probeer het open te schuiven en er komt een jonge man naar buiten. Dit is Rentaro en hij vertelt je dat een blauw gordijn betekent, dat het bad geopend is voor mannen. Als er een rood gordijn hangt, hebben alleen vrouwen toegang.
Rentaro zegt ook dat je hem in de tuin kunt vinden als je hem nodig hebt.


Tuin en schuurtje
Ga terug naar de entreehal.
Links achter de receptie zie je op de achtergrond twee openstaande schuifdeuren. Loop er doorheen en je komt in de tuin.
Kijk rond. Voor je zie je een vijver. In de vijver staat een grote stenen lantaarn.
Rechts zie je een kersenbloesemboom.
Ga via het stenen paadje naar rechts, voorbij de hoge bamboestengels en de kersenbloesemboom, of links om de vijver via het houten bruggetje naar de andere kant van de tuin.

Aan de overkant van het bruggetje zie je een klein schuurtje staan met een donkerbruine deur.
Ga het schuurtje in en je treft klusjeman Rentaro weer. Praat met hem. Hij verbaast zich erover dat Nancy nog hier is. Alle gasten rennen meestal midden in de nacht weg, omdat ze bang zijn van het spook dat hier in de herberg zou rondwaren.
Rentaro werkt aan een robothond voor Miwako.
Rentaro biedt Nancy een puzzelboek aan. Raap het op van de tafel.




Rentaro's puzzelboek  

Open je inventaris en klik op het puzzelboek.
Je ziet dat er drie soorten puzzels in het boek staan: Nonogram, sudoku en renogram.
Je kunt op dit moment alleen een nonogram maken.
N.B.: Je kunt de puzzels op elk moment in het spel maken, het hoeft niet persé meteen.


Nonogram
Klik op 'nonograms'.
Lees de spelregels en klik daarna aan de rechterkant van de pagina met het handje-icoon om de puzzel te maken op de volgende pagina.
De bedoeling is dat je hokjes zwart maakt, door erop te klikken.
Het aantal zwarte hokjes in een rij of kolom staat aangegeven.
Staat er één getal, bijvoorbeeld 3, dan staan er 3 aaneengesloten zwarte hokjes in de rij of kolom.
Staan er twee getallen, bijvoorbeeld 1, 2, dan staan er wel in totaal drie zwarte hokjes in de rij, maar niet aaneengesloten. Er staat dan 1 zwart hokje, dan een of meerdere witte en dan 2 aaneengesloten zwarte hokjes.
Duw op de 'clear' knop om helemaal opnieuw te beginnen.

Tip: Begin met rij en/of kolom waar de meeste hokjes zwart moeten worden (5 junior - 10 senior).
Rechtsklik om een kruisje te zetten in een hokje waarvan je zeker weet dat het niet zwart kan zijn, dat helpt om te zien waar je wel nog de hokjes zwart kunt maken.

een junior oplossing een senior oplossing


Spreek Rentaro aan, zeg dat je klaar bent (finished) met de nonogram en Nancy geeft hem het puzzelboek terug. Zeg dat je de puzzel leuk vond.
Je krijgt het puzzelboek weer en je kunt nu een sudoku maken.


Sudoku
Lees de spelregels.
De bedoeling is dat je in elke vierkantje van drie bij drie hokjes, de getallen van 1-9 zet.
Een aantal hokjes is al ingevuld.
Elk getal mag in het hokje maar één keer voorkomen.
Maar elk getal mag ook maar één keer voorkomen in elke rij of kolom.
Klik op een getal links van het veld en aansluitend op het hokje waar je hem wilt plaatsen.
Als je een vergissing maakt, klik je op 'erase' en dan op het getal dat je wilt verwijderen.
Duw op de 'clear' knop om helemaal opnieuw te beginnen.
Tip: Begin met het vierkantje of rij of kolom waar de minste lege hokjes zijn.

een junior en senior oplossing


Spreek Rentaro aan, zeg dat je klaar bent (finished) met de sudoku en Nancy geeft hem het puzzelboek terug. Zeg dat je de puzzel leuk vond.
Je krijgt het puzzelboek weer en je kunt nu een renogram maken.


Renogram
Lees de spelregels.
De bedoeling is dat je een aaneengesloten keten maakt van de getallen 1-56.
De opeenvolgende getallen moeten horizontaal, verticaal of diagonaal aansluiten.
Een aantal getallen is al ingevuld.
Klik op een getal in de onderste balk en hij blijft aan je cursor zitten.
Klik dan op de plek waar je hem neer wilt zetten.
Duw op de 'clear' knop om helemaal opnieuw te beginnen.

een junior en senior oplossing


Spreek Rentaro aan en geef hem het puzzelboek terug als je klaar bent.
Je kunt om meer puzzels van elk soort vragen.
N.B.: Als je alle puzzels gemaakt hebt en het boek daarna teruggeeft aan Rentaro, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.




Takae's katakana les  

Ga terug naar de entree.
Je hoort een gesprek tussen Miwako en een van de gasten. De gast wil onmiddellijk vertrekken naar een ander hotel.

Ga naar de balie. Je ziet dat er nog maar twee namen op het gastenbord staan.
Praat met Miwako. Ze wil niet zeggen waarom de gast ontevreden of bang was.
Informeer naar rentaro. Miwako zegt alleen dat hij haar vriend en de klusjesman is. Verder praat ze nog steeds niet over persoonlijke dingen.

Loop vanaf de balie naar de kamers aan de rechterkant van het hotel.
Ga naar kamer 18, onderste verdieping, achterste deur rechts, waar Takae, Miwako's grootmoeder, speciale lessen in Japanse culturele dingen geeft van 7 uur tot 10.30 uur.

Praat met Takae. Ze verontschuldigt zich over haar opmerking bij de balie, maar wil verder nergens over praten.
Vandaag wil ze Nancy katakana leren, het tekenen van Japanse lettertekens.
Ze wil Nancy leren haar naam in het Japans te schrijven. Nancy mag oefenen tot het woord iets betekent en niet alleen wat lijnen op papier zijn, zegt Takae.

Je krijgt nu een vel papier te zien, waarop de buitenste lijnen van de letters al zijn aangegeven. Ook zie je in welke volgorde je moet schilderen.
Pak de kwast rechtsboven en zet hem op het papier op de plek waar het cijfer staat. Teken dan in één beweging naar het andere einde van de lijn.
Probeer zoveel mogelijk binnen de lijnen te blijven.
Als het fout gaat, zal Nancy het zeggen. Pak dan een nieuw vel papier bovenaan.

Als je klaar bent, spreek je Takae weer aan.
Die is tevreden met Nancy's poging en zegt dat ze het zal laten drogen en daarna naar Nancy's kamer laat brengen. Je zult zien dat hij aan de muur hangt als je naar je kamer gaat.
Praat nog even met Takae.
Takae is dol op de tuin en woont heel graag in de Ryokan. Het is de plek waar ze thuis is. Traditie betekent veel voor haar. En het is traditie dat Yumi de ryokan overneemt.
Neem na het praatje afscheid.

Als je wilt kun je een boek over Japanse lettertekens bekijken.
Het ligt in de bovenste lade van een klein kastje dat links in de kamer van takae staat.
Verlaat daarna de kamer.




Schilderij puzzel  

Ga naar het schuurtje in de tuin en praat met Rentaro over het schilderij dat van de muur viel.
Hij probeert het schilderij opnieuw in te lijsten, maar dat is niet eenvoudig.
Bied je hulp aan.
Bekijk het schilderij en klik erop.
Je ziet een wirwar van lijnen en punten.
Klik op een punt, houd je cursor ingedrukt en sleep hem naar een andere positie.
Zet de punten zo neer, dat geen enkele lijn een andere lijn overlapt.
Er zijn diverse oplossingen mogelijk.

een junior oplossing een senior oplossing

N.B.: Een savegame na het oplossen van de senior schilderijpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.

Certificaat
Klik op het gescheurde deel en Nancy ontdekt een certificaat!
Op het certificaat staat dat de Ryokan Hiei officieel gezuiverd is van geesten en alleen geschikt is voor menselijke bewoning.
Het certificaat is afgegeven door Savannah Woodham, paranormaal expert.

Achter het certificaat zit een krantenknipsel. Het is uiteraard in het Japans. Nancy besluit het artikel te houden.

Praat met Rentaro.
Hij zegt dat Savannah Woodham na de dood van Kasumi, de moeder van Miwako en Yumi, door grootmoeder Takae was ingehuurd. Waarom weet hij niet.
Vraag Rentaro of hij iets voor je kan vertalen. Dat wil hij wel, maar als hij ziet dat het over het krantenartikel gaat, wordt hij kwaad en zegt dat je het onmiddellijk moet terugleggen waar je het vond.


Balie
Verlaat Rentaro en ga naar de balie.
Vraag Miwako naar de geestenjagers die het hotel bezoeken. Ze is niet enthousiast over deze bezoekers en zegt dat ze die geest-reputatie dankzij dat stomme boek hebben, maar dat er niets van klopt.
Spreek Miwako aan over het certificaat. Ze zegt dat ze niet weet over een certificaat en wil weten waar Nancy dat vond. Als ze hoort dat het achter het schilderij zat, wordt ze boos. Nancy moet zich niet met familiezaken bemoeien en Rentaro zou beter moeten weten.


Nancy's kamer - slapen - spook
Ga naar Nancy's kamer.
Als het tijd is om te slapen, of als je iets wilt doen dat alleen op een bepaalde tijd gedaan kan worden, zoals na 1 uur rondsnuffelen bij de receptie als er niemand is, dan zet je de wekker. Denk er ook aan dat Nancy overdag van 5 tot 7 lesgeeft.

Klik op je mobieltje (cell phone) links onderin je scherm.
Klik op 'menu' om het menu te openen.
Klik hier op clock.
Verander de tijd naar 7.00 pm (dit is in de avond, want overdag geeft Nancy les).
Klik dan op 'set alarm' om de wekker te zetten.

Het beeld wordt even zwart en Nancy valt in slaap.
Ze wordt wakker en ziet een schaduw achter het scherm voor de balkondeur.
Loop naar de deur en maak hem open. Nancy scheurt per ongeluk het scherm kapot.
Stap het balkon op. Er is niets te zien en Nancy denkt dat ze het zich verbeeldde. Ze gaat weer slapen.




Yumi, reizen en Bento puzzel  

Als je de volgende dag je wekker afloopt, kun je als eerste het huiswerk in de doos met het groene deksel nakijken. Er zit een nieuw tabblad aan.
Verlaat daarna de kamer en Nancy wordt weer opgebeld door Bess en George.
Ze hebben op de Expo in een Bento winkel iemand ontmoet, die opgegroeid is in de Ryako waar Nancy verblijft. Dat kan alleen maar Yumi zijn! Nancy neemt zich voor de expo te bezoeken.


Balie
Ga na het telefoongesprek naar beneden, naar de balie.
Vertel Miwako dat het scherm van je balkondeur kapot is. Ze doet er niet moeilijk over. Het gebeurt vaker en Rentaro zal het repareren.
Vraag Miwako niet om het krantenartikel te vertalen!


Vertalen
Verlaat de ryokan.
Buiten zie je wegwijzerborden, links van het pad. Die zal Nancy eerst moeten vertalen, voor ze op weg kan gaan.
Haal het Japanse woordenboek uit je inventaris en klik ermee op de borden om de vertaling te zien.
Het bovenste bord wijst in de richting van het station. Klik op de pijl en je bent er in een oogwenk.


Station
Op het station aangekomen, zie je de naam in rode letters: Misawa.
De groene naam Nagoya is het volgende station.

Klik op het routeschema, dat links aan de muur hangt.
Zoals je weet uit de folder op Nancy's kamer, is de Expo in Matsue.
Links bovenaan zie je Misawa als een heldere stip aangegeven. Je kunt de routekaart vastpakken en schuiven. Station Matsue ligt rechts onderaan.
Plan nu welke stations je moet passeren om in Matsue aan te komen.
Verlaat dan de close-up van de kaart.

Klik op de groene naam Nagoya.
Op dat station aangekomen zie je weer een groene plaatsnaam erbij op het bord boven je hoofd.
Je kunt ook hier weer op de routekaart kijken, naar welk station je wilt.

Uiteindelijk ga je dus over de blauwe lijn naar Nagoya - Otsu - Aomori - Kochi - Tochigi.
Dan over de grijze lijn naar Seto.
Dan over de oranje lijn naar Niigata - Fuji.
En tenslotte over de bruine lijn naar Iga - Matsue.

Op station Matsue aangekomen, zie je rechts onder de reling van de trap een vel papier liggen. Raap het op. Het is een instructie voor het openen van een Japanse puzzeldoos.

Klik op de pijl midden onder in je scherm om het station te verlaten en Nancy staat voor de Expobalie. Zoals Bess al vertelde, zijn de kaartjes uitverkocht.


Bento winkel
Draai naar rechts en je ziet een Bento winkel.
Loop er naar toe. Je kunt met je woordenboek (dictionary) op het bord klikken om de Japanse lettertekens te vertalen in "open". Spreek Yumi aan, die achter de balie staat. Yumi is een echte ratel en Nancy heeft nauwelijks haar naam genoemd of Yumi gaat ervandoor en laat Nancy achter om een bentodoos te vullen.

Je ziet een doos met 3 bij 3 vakjes.
Links zie je waarmee je de doos moet vullen. Onder ieder beestje staat wat het is: ei, rijst of sandwich.
Op het schema van tekeningetjes rechts, krijg je een hint hoe de doos gevuld moet worden.
Een vakje in het schema waarin het beestje+eten staat is het makkelijkste. Daar weet je meteen wat in een vakje moet.
De inhoud van de andere vakjes moet je afleiden. Drie tekeningetjes onder elkaar, kunnen dus links, rechts of in het midden staan. Vergelijk ze met de andere tekeningetjes en met wat je al hebt.

N.B.: Als je voldoende bentodozen vult, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

De puzzels zijn willekeurig. Hieronder enkele oplossingen.



Yumi
Als je de bentopuzzel klaar hebt, praat je met Yumi. Ze wil niet echt over de Ryokan praten, ze zegt dat ze geen bentodozen meer heeft en vraagt of Nancy die wil gaan halen in haar appartement bij het Kurume station.
Zeg "sure" en Yumi legt de sleutel van Yumi's appartement op de toonbank. Raap hem op. Nancy krijgt ook het telefoonnummer van Yumi, dat nu automatisch in je GSM opgeslagen wordt.

Je kunt nog even met Yumi praten over haar grootmoeder, die verwacht dat Yumi de ryokan overneemt en denkt dat dit baantje slechts een 'fase' in Yumi's leven is. Maar Yumi is echt niet geïnteresseerd in de ryokan, ze is geen type om in het verleden te leven, zegt ze. Dat is meer het terrein van haar zus Miwako.
Over Rentaro zegt ze dat die een soort geadopteerd broertje is, omdat ze hem al zo lang kennen.
In ieder geval zal Yumi op een gegeven ogenblik vragen waar de bentodozen blijven, dus neem afscheid van Yumi.

Draai je om en loop naar voren, richting uitgang. Draai dan naar rechts en je ziet een reclame uitstalkast met een virtuele Nyao, de robocat die Miwako van Rentaro kreeg.
Je leest dat de kat vijf emotionele uitingen heeft. Druk op de groene knoppen en je hoort het bijbehorende geluid. Ook zie je dat de oogjes van kleur veranderen.
Als je klaar bent met spelen, draai je naar links en ga je naar het treinstation.


Reis naar Kurume
Bestudeer het routeschema om de weg naar Kurume te vinden. Dat station ligt ergens midden in de map. Je bent nu in Matsue.
De route is: Matsue - Iga - Kobe - Miyazaki - Urawa - Kurume.

Als je aangemomen bent in Kurume en het station aan de onderkant verlaat, sta je automatisch in een gang voor de deur van Yumi's appartement.


Yumi's appartement
Als je voor de deur staat, gaat je GSM.
Haal hem uit je inventaris en klik op het scherm. Je ziet dat 'messages' knippert. Klik op 'messages' en je ziet dat je een foto gekregen hebt van Yumi, waar zij met Bess op staat.

Haal de sleutel van het appartement uit je inventaris en gebruik hem op deur 24.
Ga naar binnen. De bentodozen (bento boxes) liggen meteen aan de linkerkant van de kamer, op het aanrecht. Raap ze op.

Savannah Woodham's boek
Nieuwsgierig als Nancy is, kan ze natuurlijk de verleiding niet weerstaan wat rond te snuffelen.
Loop naar het bed. Hier vind je onder het kussen een boek, geschreven door Savannah Woodham, de paranormale expert die de ryokan veilig verklaarde.
Blader door het boek. Nancy vindt een een visitekaartje van Savannah Woodham, waar ook haar telefoonnummer op staat. Het nummer wordt automatisch in je GSM opgeslagen als je het kaartje opraapt.
In de inhoudsopgave zie je dat er ook een hoofdstuk over de Ryokan Hiei is. Blader verder door het boek en je ontdekt dat die pagina's eruit gescheurd zijn!

Misschien dat Savannah je kan vertellen wat er in dat artikel stond.
Klik op je GSM onderin je scherm. Klik op MENU en dan op PHONE. Nu kun je via de pijltjes door de namen scrollen die je opgslagen hebt.
Als je de naam Savannah ziet staan, klik je op CALL om haar op te bellen.
Je krijgt haar assistent Logan aan de lijn, die heel grof meteen ophangt als hij hoort waarom Nancy belt.
Bel Bess op.
Vertel haar het verhaal over het boek en dat Savannah op dit moment met haar assistent op de expo is. George, die blijkbaar altijd samen met Bess aan de telefoon hangt, ziet wel mogelijkheden. Bess moet maar een beetje gaan flirten met die Logan om hem af te leiden.

Snuffelen
Draai naar rechts en je ziet Yumi's kleerkast. Er staat een doosje in met naaispulletjes en een paar potjes die je niet kunt lezen. Gebruik je woordenboek erop en je leest dat er verf in zit.
Onder de roze jurken zie je een dvd schijfje liggen. Raap het op.

Loop naar de tv/computer.
Op het plankje boven de monitor staan een paar kikkerbloempotten.
Lees de brief die bij de linker kikker staat. Hij is van Kasumi, de moeder van Yumi en Miwako, gericht aan haar vriendin Maryanne. Ze schrijft dat Yumi en Miwako voortdurend ruzie hebben.
Til de rechter kikker op. Er zit een soort plaatje onder geplakt, dat een codeslot heeft.

Op het kastje waar de monitor op staat, ligt een boek. Pak het op en lees het. Het gaat over het maken van schaduwpoppen.
Klik op het 'avatar' icoon op de monitor. Je hebt een wachtwoord nodig om het programma te kunnen gebruiken.

Stop het dvd schijfje dat je in de kleerkast vond, in de dvdspeler in het tv-kastje.
Je ziet een hele vreemde opname met veel ruis en vage spookachtige beelden.
N.B.:Als je deze dvd bekijkt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Savannah
Terwijl je rondsnuffelt kan je telefoon gaan. Het is George die zegt dat ze Logan afgeleid hebben en dat je meteen met Savannah moet bellen. Doe dat dus.
Savannah laat weten dat ze gestopt is met die paranormale dingen. Het werd te gevaarlijk. Ze waarschuwt Nancy ook voor de ryokan.
Nancy vraagt of Savannah nog een kopie van het boek heeft, maar daar kan Savannah haar niet meer aan helpen, dus weet Nancy nog niet wat er in het verdwenen hoofdstuk staat.
Nancy vraagt of Savannah het krantenartikel voor haar kan vertalen. Alle personen die Nancy tot nu toe vroeg weigerden, maar Savannah stemt gelukkig toe. Ze zegt dat Nancy het artikel maar aan de balie in de ryokan moet achterlaten en dan zal Logan voor de rest zorgen.

Mogelijk krijg je na het gesprek met Savannah ook nog een sms-je van Yumi, met een nieuwe foto van George en Bess.


Yumi
Tijd om Yumi de bentodozen te brengen. Verlaat haar appartement en je staat automatisch op het station.
Klik op bestemming Matsue om terug te gaan naar de expo. De trein gaat automatisch, je hoeft geen route meer uit te stippelen.

Ga naar de bentowinkel.
Als Yumi er niet is, ga je terug naar het station en neem je de trein naar Misawa om terug te keren naar de ryokan. Ga dan een andere keer na 7 pm naar de expo.
Als Yumi er wel is, spreek je haar aan. Nancy geeft haar automatisch de bentodozen en krijgt als beloning een telefoonhanger (charm).

Praat daarna met Yumi over alle onderwerpen.
Als ze hoort dat je de dvd hebt bekeken, zegt ze dat je heel voorzichtig hier moet zijn.
Vraag naar haar jurk (your outfit is interesting) en je hoort dat ze haar kleren zelf maakt. En ze zegt dat ze op haar computer een modeprogramma heeft waarmee je de foto's in je telefoon kunt voorzien van de laatste mode. Als je nog een bentodoos vult, geeft ze je de code van het programma.
Vul dus een bentodoos.
Hierna krijg je van Yumi een vel papier met gekleurde bolletjes. Dit is de wachtwoord van het avatar programma.
N.B.: Savegame vlak voor het krijgen van de avatar code is op aanvraag verkrijgbaar (senior).

Praat verder met Yumi.
Ze zegt het boek over schaduwen eigenlijk van Miwako is. Schaduwpoppen maken is een van de dingen die grootmoeder hen probeert te leren. Je zou er zeker een schaduw op een balkon mee kunnen creëren.
Als je haar het krantenartikel laat zien of erover praat, wordt ze boos en zegt dat je het onmiddellijk terug moet leggen waar je het vond!
Ze wil ook absoluut niet over haar moeder praten en sluit het gesprek af.




Origami en pachinko  

Verlaat het station en ga met de trein naar Misawa.
Verlaat hier het station en ga naar de ryokan.

Logan
Mogelijk krijg je een telefoontje van Logan.
Hij is bereid het artikel te vertalen, maar hij vraagt je om Savannah met rust te laten. Dat paranormale geesten gedoe is gevaarlijk en hij moet Savannah elke keer 'oprapen' als ze instort. Toen ze werkte aan haar tweede geestenboek is er iets gebeurd waarover ze met niemand wil praten. Ze stopte met haar werk en vertelde de uitgever dat ze het manuscript verbrand had.
Logan kan haar ook niet aan een kopie van het eerste boek helpen.
Sluit het gesprek af.


Geheimzinnig telefoontje
Mogelijk krijg je hierna nog een telefoontje. Nancy hoort alleen een soort statisch geruis, anders niets. Vervolgens wordt er opgehangen.


Warmwaterbron bad
Ga de ryokan in en loop daar de linker gang, op de onderste verdieping naar het bad.
Als er een rood gordijn hangt, ga je naar binnen.
Loop door het volgende gordijn de kleedruimte in.
Loop naar de spiegel. Nancy ziet in de spiegel een geestverschijning. De spiegel barst.

Bekijk het rek met mandjes en doorzoek alle mandjes die rechtop staan.
In een mandje op de onderste rij vind je een pachinko kaartje. Nancy zegt dat dit kaartje er belangrijk uitziet. Neem het dus mee.
In een mandje op de middelste rij vind je een krantenartikel waarin dingen vermeld staan die in Japan als bijgeloof bekend zijn. Zo zijn de getallen 4 en 9 ongeluksgetallen en brengt het ook ongeluk als je de naam van een persoon in rode inkt schrijft.

Ga door de dubbele glazen deuren de douche en badruimte in.
Bekijk de tegelwand bij de douches. Zo te zien is er een stukje uit een tegel verdwenen, in de tegel boven de twee driehoekige tegels met gekleurde vakjes.

Spring in het warmwaterbad als je er zin in hebt.
N.B.: Als je vaak genoeg een bad neemt, kut je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.


Spiegel
Verlaat daarna de badkamer weer.
Ga naar de balie en vertel Miwako over de kapotte spiegel en de geestverschijning. Ze zal Rentaro naar de spiegel laten kijken en zegt dat Nancy zich de geest waarschijnlijk verbeeldde. Miwako wil hierna niet meer praten.

Ga naar Rentaro in het schuurtje in de tuin.
Nancy vraagt zich af waarom Rentaro de hele dag hier is, als hij naast de ryokan woont. Rentaro zegt dat hij hier zijn eigen werkplaats heeft en dat Miwako er natuurlijk is.
Als Nancy hem over de spiegel verteld en het feit dat ze haar eigen reflexie niet zag, maakt hij een grapje over vampieren. Hij zegt dat de spiegel al een haarscheurtje had en dat Nancy waarschijnlijk wat meer rust moet nemen.
Neem afscheid, tenzij je nog een puzzel wilt maken.


Krantenartikel
Mogelijk krijg je weer een SMS-je. Ditmaal is het een rare zwartwitfoto, zonder afzender.

Als het na 10.30 uur is, ga je naar Nancy's kamer. Kamer 24.
Als je in de gang komt, knipperen de lichten en gaan deuren open en dicht.
Je ziet dat de 2 van de deur is gevallen. Alleen de 4 staat er nog. En dit is een ongeluksgetal!

Ga de kamer in.
Open de bruine map die naast de doos met het groene deksel ligt. Pak een enveloppe.
Haal het krantenartikel uit je inventaris en stop het in de enveloppe. Nancy schrijft automatisch Logan's naam op de enveloppe.
Neem de enveloppe met Logan's naam mee.

Zet in je kamer de wekker op 7.00 am de volgende ochtend.

Verlaat je kamer en ga naar de balie.
Mogelijk hoor je een klant klagen bij de balie. Ook deze klant vindt het hotel te eng en vertrekt.
Praat daarna met Miwako. Nancy is nu de laatste gast en Miwako verwacht dat ook Nancy bang zal worden en vertrekt.

Geef Miwako De brief voor Logan.
Als het nu niet lukt omdat je die gespreksoptie niet hebt, doe dit dan een andere dag.
Praat daarna met Miwako. Ze geeft eerlijk toe dat ze haar zus Yumi niet mag. Ze noemt haar egoïstisch en manipulatief.
Het stoort haar ook dat ze nooit een compliment krijgt voor al haar werk in de ryokan.


Origami
Ga naar Takae in kamer 18.
Vandaag wil Takae Nancy origami leren. Takae zegt dat het heel erg is als de wereld een oude kunst of een persoon vergeet. Dan is het voor eeuwig verloren.
Origami is een hele oude japanse vouwkunst.
Takae heeft voor Nancy een aantal kant en klare voorbeelden en een aantal modellen die bijna af zijn. Nancy mag dan de modellen bij het passende voorbeeld leggen.
Je ziet nu een veld met gevouwen dierenfiguren. Langs beide zijdes liggen de modellen die bijna af zijn. Raap ze op en leg ze onder het bijpassende dier.

Als je wilt kun je ook eerst de tweede lade van het ladekastje openen. Hierin ligt een beginnersboekje over origami.

Nadat je de origamipuzzel correct opgelost hebt, kun je met Takae praten.
Praat niet over het krantenartikel!
Je kunt wel praten over het portret. Takae zegt dat het normaal is als je van streek bent als iets kapot valt waar je van hield.
Praat over Yumi. Takae zegt dat Yumi net als haar moeder is op die leeftijd, maar dat ze toch de hyokan moet overnemen. Zo is het nu eenmaal geregeld.
Takae is heel afwijzend en zegt ook dat ze de naam Savannah Woodham niet herkent.
Neem afscheid en verlaat de kamer.


Pachinko
Herinner je de pachinko kaart die je in de badkamer vond.
Uit de folder weet je dat er een Pachinko Parlor in Kure ligt.

Verlaat de hyokan en ga naar het station. Volg hier de route Misawa - Nagoya - Otsu - Aomori - Ube - Sakai - Kure.

Verlaat het station van Kure en je bent in de winkelstraat.
aan de rechterkant ligt de Pachinko parlor, een speelhal. Ga naar binnen.
Bekijk de grote prijzenkast die in het midden staat. Nancy zegt dat het yurei stripboek (comic) wel interessant is. Je moet er 1339 ballen voor winnen.

Draai vanaf de prijzenkast naar links en loop naar de pachinko machines.
Bekijk een van de machines van dichtbij.
Haal de pachinko kaart uit je inventaris en stop hem in de gleuf. Je krijgt 50 ballen om mee te spelen.
Klik op de gele knop en houdt hem even ingedrukt.
Laat de knop los en de bal schiet het veld in.
De bedoeling is om de bal in een van de gaten aan de onderkant te krijgen. Als de bal in een bloemgat komt, krijg je de meeste punten en soms de jackpot.

Als je 50 speelballen op zijn, verlaat je de kast.
Je krijgt dan een zak met de gewonnen ballen mee.
Speel verder op de volgende kast tot je minstens 1339 ballen in de zak hebt.

Draai dan terug naar de prijzenkast.
Stop je gewonnen ballen in het laadje rechtsonder.
In het display boven het laadje zie je hoeveel ballen je hebt.
Klik op het kastje van je keuze (tweede van links, bovenste rij) en pak daarna je prijs: Een stripboek van Koji en Kit.
Duw op de rode knop onder het display. Het laadje gaat open en je kunt de resterende ballen weer oprapen.
N.B.: Als je alle prijzen uit de kast wint, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Lees het stripboek in je inventaris.
Het gaat over een jongetje dat een EVP(electronic voice recording) maakt van een Yurei, een geest die niet kan vertrekken omdat er op aarde onopgeloste zaken zijn.
Nancy vindt het een geweldig goed idee om een EVP te maken in de hyokan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg

Stop tussen de 15 en 30 ballen in het vakje rechtsonder in de prijzenkast en maak het laadje dicht. Nu verandert op miraculeuze wijze de prijs in het vakje rechtsonderaan. Maak het open en haal er een paasei uit!


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Foto
Draai vanaf de prijzenkast naar rechts.
Hier zie je een 'shutterclunker' kast, een soort fotokast.
Bekijk de kast van dichtbij. Klik op de gleuf rechtsonderaan en Nancy stopt haar GSM erin.
Klik midden op de kast op de groene "take photo" knop.
Uit de gleuf onderaan kom een hele wazige foto van Nancy. Raap hem op. Nancy denkt dat ze deze foto niet wil houden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg
Zoals je je herinnert, heb je een rare zwartwit foto op je GSM gekregen.
Klik op de gleuf rechtsonderaan op de fotokast en Nancy stopt haar GSM erin.
Klik midden op de kast en kies dan voor de roze "print photo" knop.
Kies dan voor die rare zwartwit foto en klik aansluitend op de printknop (V-tje).
Kijk dan naar beneden en in het vakje ligt achter de foto een paasei!
Neem hem mee.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Avatar en robocat  

Avatars
Ga naar het station en neem de trein naar Kurume, waar Yumi woont.
Gebruik de sleutel om haar appartement in te gaan.
Ga naar de computer en klik op het 'Avatars' icoon.




Nu je van Yumi het wachtwoord hebt gekregen, kun je de juiste vorm vinden.
Klik eerst op de vorm rechts onderaan en schuif daarna in het veld met ballen. Als je de vorm met de juiste inhoud gevonden hebt, klik je.

Je krijgt nu de "Gallery" te zien. Van hieruit kun je avatars maken en ze verzenden naar een telefoonnummer.
Uiteraard heb je op dit moment nog geen avatar, dus klik op een van de figuurtjes en aansluitend op START en je kunt er eentje maken.
Klik aan de linker kant op huidskleur, kleding en accessoires en maak dan aan de rechterkant je keuze. Als je klaar bent, klik je op DONE. Ga dan terug naar de gallery en je ziet een afbeelding van je zelfgemaakte avatar.

Nu kun je deze avatar naar een telefoon sturen.
Je vindt alle telefoonnummers van je contacten en van Nancy zelf in je GSM.
Open daartoe het menu in je GSM, klik op PHONE, stap door de namen en klik op 'options' bij Nancy's naam om het telefoonnummer te zien.

Om een avatar te sturen, klik je op de computer op de avatar. Voer daarna Nancy's telefoonnummer in aan de rechterkant (523 555 4399). Klik vervolgens op SEND.
Ga daarna in je GSM onder Nancy's naam kijken, klik op de pijltjes naast de avatar tot je de zelfgemaakte avatar ziet en klik daarna op SAVE onder de naam. Nu is deze avatar opgeslagen in Nancy's GSM.

Maak meerdere avatars en stuur ze naar Nancy's telefoon.
Zet dan bij elk van je contacten een van je zelfgemaakte avatars als je dat leuk vindt.


Vertaald krantenartikel
Mogelijk heb je intussen een SMS-je van Savannah gekregen met de vertaling van het krantenartikel.
"Afgelopen avond kwamen agenten af op een noodoproep van de vijftien jaar oude Shizimu Yumi, nadat zij haar moeder Shizimu Kasumi, 42, die de Ryokan Hiei runt, bewusteloos in het bad van de ryokan gevonden had. Nadat zij aangekomen waren, konden de ambulancemedewerkers het waarschijnlijk verdronken slachtoffer niet meer tot leven wekken. De politie behandelt de zaak op dit moment als een misdaad, maar moet nog een aanklacht instellen. Als dit een ongeluk-"
Dit is alles, het artikel eindigt hier. Logan.



Logan en Savannah's boek
Bel Savannah op.
Je krijgt natuurlijk haar assistent Logan aan de lijn. Hij is blij dat Nancy belt. Hij verontschuldigt zich ervoor dat hij de vorige keer zomaar ophing. Hij zegt dat hij Bess ontmoet heeft en haar wel ziet zitten. Hij vraagt of Nancy iets weet waarmee hij Bess een plezier kan doen. Nancy zegt hem dat Bess heel graag een kopie van Savannah's boek wil hebben.
Logan begrijpt de hint en belooft Nancy naar een kopie van het boek te zoeken.

Bel Savannah nog een keer op om met Logan te praten.
Vraag hem of hij een kopie van het boek gevonden heeft. Hij bevestigt het, maar voordat hij het stuurt wil hij dat Nancy hem een plezier doet. Hij heeft namelijk ontdekt dat Bess graag een nieuwe jurk wil, maar Logan wordt panisch als hij die zelf moet uitzoeken.
Nancy belooft hem een ideetje op te sturen.
Sluit het gesprek af.

Maak op de computer een avatar met een jurk waarvan je denkt dat Bess die wel leuk vindt.
Stuur de avatar naar Savannah's telefoonnummer (104 555 4478).
Je krijgt meteen daarna een SMS-je van (Savannah)Logan met een bedankje!

N.B.: Als je een Avatar naar al je contacten stuurt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Bel (Savannah)Logan nog een keer op om te controleren of hij het boek ook opstuurt.
Hij bedankt je nog een keer voor de avatar en zegt dat hij het boek aan Bess geeft. Dan kan hij haar meteen mee uit eten vragen.


Robocat
Ga met de trein naar Misawa, verlaat het station en loop de ryokan in.
Ga naar Nancy's kamer. Er is iemand binnen geweest, er staan voetstappen op vloer en ze verdwijnen in de muur!

Zet de wekker op je GSM op 1 AM.
Midden in de nacht is er natuurlijk niemand achter de balie, dus is dit een prima gelegenheid om daar eens te snuffelen.

Loop achter de bali en je vindt alleen Suki, de robocat.
Zeg "Suki, tate" tegen de kat en ze gaat vriendelijk rechtop zitten.
In de vakjes onder de balie zie je een bruin kistje met zwarte lijntjes staan. Als je dit probeert te pakken, wordt Suki kwaad en slaat naar je.
Zoals je weet zijn George en Bess op een techno-expo. Mischien kunnen zij uitvinden hoe je een robot kat kunt kalmeren. Jammer genoeg is het nu te laat om iemand te bellen.

Kijk naar de computer.
Zo te zien heb je een wachtwoord nodig. En het toetsenbord is in het Japans. Dit maakt het niet eenvoudiger.
Draai je om. Aan de wand hangt een klein kastje. Als je erop klikt zie je een veld met gekleurde vakjes. Eronder zie je 4 magneetkaartjes en links 5 gleuven om magneetkaartjes in te stoppen.
Op het tafeltje eronder zie je vier magneetkaartjes liggen. Rechts daarvan ligt een klembord. Klik erop. Het kastje en de magneetkaartjes zijn onderdeel van het Krolmeister Card 3000 systeem. Dat is een veiligheidssysteem om codewoorden te onthouden via dat kastje en die magneetkaartjes.

Omdat je zonder vijfde pasje, codewoord en informatie over de kat niets kunt doen, ga je maar weer naar Nancy's kamer.
Zet de wekker op je GSM op 7.00 PM.

Als je de volgende dag wakker wordt, krijg je een telefoontje van Bess en George. Ze hebben het boek! Ze zullen het meteen bij de ryokan laten bezorgen.
Praat nog even bij over alles wat je intussen hebt meegemaakt en praat ook over de robocat. Als Nancy vertelt dat de robocat ietwat agressief op haar reageerde, zegt George dat hij dan in de waakstand is. Ze denkt dat er wel een codewoord is om de kat uit de waakstand te halen. Ze wil wel even op de expo rondvragen en zal dan terugbellen.




Theeceremonie en Sudoku  

Savannah's boek
Kijk als je wilt nog even wat huiswerk na in de doos met het groene deksel.
Ga dan naar beneden, naar de balie.
Miwako roept je. Er is een pakje van George gekomen. Dat is het boek van Savannah!

Praat nog even met Miwako over Rentaro. Ze vertelt dat Rentaro haar gevraagd heeft samen weg te gaan van de ryokan, maar Miwako twijfelt. Ze vindt dat Rentaro nogal egoïstisch is.
Als je Miwako vertelt dat je weet wat er met haar moeder is gebeurd, wordt ze boos. Iedereen was die nacht in de ryokan en haar moeder stierf alleen, daarom heeft iedereen een schuldgevoel.

Takae's theeceremonie
Terwijl je wacht op het telefoontje van Bess over de robocats, kun je wellicht nog een les volgen bij Takae. Loop dus naar Takae's kamer.

Onderweg krijg je mogelijk al een telefoontje van Bess. Ze vertelt dat de maker van de robocats de codewoorden alleen wil geven als ze een monsterpuzzel voor hem oplossen. Bess zal het boek met de puzzle naar de ryokan sturen, zodat Nancy hem kan maken.

Ga in ieder geval eerst even naar Takae, die vandaag een les over Chado, de Japanse theeceremonie geeft. Ze wil Nancy graag de basisbeginselen leren.

Takae legt de voorwerpen die bij de theecermeonie horen op een dienblad en noemt hun naam. Nancy mag daarna de bijbehorende naambordjes erbij plaatsen.
Klik op het vraagteken en Takae zal de namen van de voorwerpen nog een keer noemen.

Nadat je de naambordjes correct geplaatst hebt, beginnen de lichten te knipperen. Er schuift een schaduw van een vrouw met lange haren langs het balkonraam.
Takae zegt dat ze niets bijzonders gezien heeft.

Praat nog even met Takae over haar dochter Kasumi en over Miwako en Rentaro.
Kasumi was nogal koppig, net als Nancy en is daardoor waarschijnlijk in de problemen gekomen. Miwako en Rentaro hebben altijd ruzie volgens Takae.
Takae wordt boos als Nancy zegt dat ze natte voetstappen in haar kamer zag. Dit zijn geen dingen om grapjes over te maken, zegt Takae.
Neem afscheid.


Master Sudoku
Ga naar de balie. Er is een enveloppe voor Nancy afgegeven.
Je kunt als je wil nog even aan Miwako vragen of ze zich nog iets herinnert van Savannah, toen die hier logeerde om haar boek te schrijven. Miwako weet alleen dat ze een hekel aan Savannah had, omdat die teveel personlijke vragen stelde.

Bekijk in je inventaris de master sudoku die in de enveloppe zat.
Je moet hier 5 sudoku's oplossen en de middelste bestaat deels uit vierkantjes van de andere sudoko's! Klik op een van de vijf sudoku's om hem van dichtbij te bekijken, zodat je hem kunt oplossen.


junior oplossing

senior oplossing


Ga naar Nancy's kamer.
Als je binnenstapt merkt Nancy op, dat Het papier waarop ze haar naam in het Japans leerde schrijven, nu ineens rode letters heeft! En dat betekent ongeluk. Iemand probeert haar echt bang te maken.
Pak een enveloppe uit de bruine map op de grond en stop de kant en klare master sudoku erin.
Nancy schrijft automatisch George Fayne op de enveloppe.
Ga naar de balie en geef Miwako de enveloppe.

Ga weer terug naar je kamer en zet daar de wekker voor de volgende dag in de avond, 7.00 pm.




EVP info en puzzelkistje  

EVP informatie
De volgende dag kun je, terwijl je op het telefoontje van Bess wacht, in je inventaris hoofdstuk 6 in het boek van Savannah, lezen.
Savannah beschrijft hoe ze de aanwezigheid van een geest in de ryokan voelde, een kwade geest. Ze beschrijft waar ze haar EVP apparatuur opstelde en diezelfde nacht knipperden de lichten en hoorde ze stemmen. Ze ging kijken bij haar apparatuur, toen ineens de geest zelf verscheen, met lange wapperende haren.
De volgende ochtend vroeg Takae of ze wilde vertrekken. Later luisterde Savannah de opgenomen stemmen af, die allemaal "ga weg" riepen.

Bel Savannah op. Je krijgt haar ditmaal zelf aan de lijn. Praat met haar over de voetsporen en de spiegel en de klapperende deuren en ze legt uit dat het trucage is.
Ze vertelt je dat de akeligste plek die ze ooit bezocht een kasteel in Duitsland was, hoewel ze daar geen spoken vond.
Informeer naar EVP en Savannah zegt dat dit de beste manier is om dingen te horen die niet voor je oren bestemd zijn.
Ze zegt ook dat Nancy erg voorzichtig moet zijn als het gaat om een yurei, een wraakzuchtige geest.
Hier in de ryokan logeerde ze op de tweede verdieping. Ze weet niet meer in welke kamer en adviseert Nancy om in de boeken te speuren naar een kamer die niet aan gasten verhuurd wordt. In de kamer is namelijk een geheime gang naar de kelder.

Ga naar het schuurtje de tuin om met Rentaro te praten.
Als je het stripverhaal en het boek van Savannah gelezen hebt, kun je hem vragen of hij iets weet van EVP. Hij weet dat je met een recorder geluiden opneemt van geesten, die je niet met het menselijke oor kunt horen en die je daarna hoorbaar kunt maken door ze af te spelen. Hij geeft Nancy een recorder en zegt dat ze hem hier in het schuurtje kan afluisteren via de boxen die hij heeft opgehangen.
Rentaro vertelt ook dat hij een nieuwe soort recorder aan het maken is, waarmee je opnames naar de GSM en computers van andere mensen kunt sturen.
Praat met Rentaro over Miwako. Hij zegt dat ze al een tijdje samen zijn, maar dat het de laatste tijd niet zo goed gaat. Miwako wil niet met hem naar de stad verhuizen.


Suki
Als je Rentoro verlaten hebt, krijg je mogelijk het langverwachte telefoontje van Bess.
Ze vertelt dat het woord waarmee je de robocat kunt kalmeren "MATE" is.
Ze geeft je ook nog andere commando's voor de kat.
Bess laat doorschemeren dat Yumi denkt dat Takae achter alle spooktoestanden zit, omdat ze pas sinds kort erin gelooft.

Ga naar Nancy's kamer en zet de wekker op 1.00 AM.
Als je wakker wordt, ga je naar beneden, naar de balie. Midden in de nacht is niemand hier, en Suki ligt te 'slapen', maar ze is nog steeds alert en agressief.
Klik op de kat en gebruik de commando's die je geleerd hebt.
N.B.: Als je Suki vaak genoeg commandeert, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Zeg "mate" tegen de kat. Nu blijft ze je aankijken en kun je veilig rondsnuffelen.
Bekijk de brochures die rechts van de kat onder de balie liggen. Het is een brochure over een kasteel in Duitsland, over Griekenland en over diepzeeduiken.


Puzzelkistje
Klik op het houten kistje links achter de kat.
Het is een puzzelkistje. Herinner je de folder die je op het station van Matsue vond. Hierin werd beschreven hoe je zo'n kistje open maakt. De eerste stap is afgebeeld.



Klik op het kistje.
Klik dan op de vier aparte delen, zodat er een blauwe lijn
omheen loopt en ze geactiveerd zijn.




Klik dan op de groene pijl onderaan, om de vier delen tegelijk
naar beneden te schuiven.
Bovenaan verschijnt nu een tab, die aangeeft dat je de juiste
handeling verrichtte.


Klik op de bovenste en onderste delen, zodat daar de blauwe lijn
verdwijnen. Het middelste deel blijft geactiveerd en blauw
omlijnd.
Klik dan op de linker pijl naast het middelste deel om het naar
links te schuiven.
Een tweede tab verschijnt bovenaan.



Klik op alle delen om ze te activeren.
Klik dan op de groene pijl bovenaan om alle delen tegelijk
naar boven te schuiven.
De derde tab verschijnt.



Klik de blauwe lijnen weg en activeer alleen het onderste deel,
zodat alleen hier blauwe lijnen omheen staan.
Schuif dit deel naar rechts.
De vierde tab verschijnt.




Activeer alleen het middelste deel.
Schuif dit naar links.
De vijfde tab verschijnt.



Activeer alleen het bovenste rechter deel.
Schuif dit naar rechts.
De zesde tab verschijnt en Nancy laat weten dat het kistje open
is in junior modus.




Voor senior modus zijn nog twee extra tabs nodig.
Activeer alleen het bovenste linker deel.
Schuif dit naar links.
De zevende tab verschijnt.





Activeer alleen het middelste deel.
Schuif dit naar rechts.
De achtste tab verschijnt en Nancy laat weten dat het kistje
open is in senior modus.


In het kistje vind je een tegeltje (tile), dat waarschijnlijk in de badkamer thuishoort.

Verder vind je een gesloten enveloppe. Raap hem op en klik er daarna nogmaals op in je inventaris. Pak dan je woordenboek en klik ermee op de Japanse tekst. Er staat "password". Nancy bedenkt dat ze een manier moet vinden om die envelop open te maken, zonder dat iemand het achteraf merkt.

Op de bodem van het kistje vind je een brief van Kasumi aan haar vriendin Maryann. Kasumi schrijft dat ze blij is dat Maryann haar komt opzoeken. De eerste sneeuw is gevallen en die avond heeft de hele familie in harmonie samen een spelletje gespeeld.

Verlaat de balie.
Je zou naar de badkamer kunnen gaan om het tegeltje uit te proberen. Maar waarschijnlijk is het gordijn midden in de nacht blauw en kun je niet naar binnen. Ga dus terug naar Nancy's kamer en zet de wekker op 7.00 pm.




Geheimen  

Ga naar de badkamer op onderste verdieping. Als het gordijn rood is, kun je naar binnen.
Loop door de glazen deuren het bad in.
Kijk naar de gekleurde tegeltjes aan de rechter wand onder de douches. Bekijk ze van dichtbij en het tegeltje dat je in het puzzelkistje vond gaat automaisch op zijn plek.

Mozaiek puzzel
Nu mag je de stukjes tegel uit de linker driehoek halen en in de ruit in het midden stoppen. De ronde knop in het midden blijft vrij en alle stukjes moeten erin, zonder overlapping of speling. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk.
Klik op een tegelstukje om hem op te rapen en klik nog een keer om hem weer los te laten. Rechtsklik om het stukje te draaien.

Als alle stukje op hun plaats liggen, schuift de knop in het midden weg. Het is een kijkgat naar een andere kamer! Nancy ziet hoe Rentaro en Miwako woorden hebben. Rentaro verwijt Miwako dat ze altijd wegrent als hij het over verhuizen heeft.


EVP opnames
Als je Savannah's boek gelezen hebt, weet je waar ze EVP opnames maakte: In de tuin bij de kersenboom, in de hal bij de vuurplaats, in het bad en op beide bovenste verdiepingen van de ryokan.

Badkamer
Nu je hier in de badkamer bent, kun je meteen een EVP opname maken van de plekken waar een geest zou kunnen zijn.
Haal de recorder uit je inventaris.
Klik op een getal van een nog niet gebruikt kanaal om het te activeren.
Klik daarna op REC om iets op te nemen.
Wacht tot de recorder vanzelf stopt met opnemen en verlaat dan de close-up.

Ga naar de kleedruimte.
Ga hier vlak voor de spiegel staan Haal de recorder uit je inventaris.
Klik op een getal van een nog niet gebruikt kanaal om het te activeren.
Klik daarna op REC om iets op te nemen. Zo te zien zijn er geen geluiden.
Wacht tot de recorder vanzelf stopt met opnemen en verlaat dan de close-up.

Neem als je wilt nog een bad en verlaat dan de badkamer weer.

Bovenste verdieping linker vleugel
Loop de trap op naar de bovenste verdieping. Ga halverwege de gang staan, in de buurt van Nancy's kamer. Hier klapperden immers de deuren en viel een getal van het bordje af.
Haal je recorder tevoorschijn en maak een opname.

Vuurplaats entreehal
Ga naar de entreehal, loop tot bij de vuurplaats, haal je recorder tevoorschijn en maak een opname.

Bovenste verdieping rechter vleugel
Loop naar de bovenste verdieping van de rechtervleugel van de ryokan.
Ga halverwege de gang staan, haal je recorder tevoorschijn en maak een opname. Hier is weer geen reactie te zien.

Tuin


Ga naar de bloeiende kersenboom. Als je met je rug naar de entreehal staat en de boom ziet, kun je op de stam klikken. Nancy stapt dan achter de boom.
Haal hier je recorder tevoorschijn en maak een opname.


Opnames afluisteren
Natuurlijk kun je niet naar de opnames gaan luisteren, terwijl Rentaro in het schuurtje zit een meeluistert.
Ga dus naar je kamer en zet de wekker op 1.00 AM. Op dat tijdstip slaapt iedereen.

Als je weer wakker bent, ga je naar het schuurtje in de tuin.
Ga naar binnen. Rentaro is er niet.
Aan de rechterkant zie je een plankje met spulletjes onder het raam. Klik erop om het van dichtbij te bekijken en je ziet het afspeelapparaat waar Rentaro het over had. Nancy zet automatisch de recorder erop.

Activeer een van de getallen op de recorder.
Klik daarna op 'play'pijl onderaan op het apparaat en je hoort wat je hebt opgenomen.
Doe dit bij alle getallen.

Als je de opname afluistert die je bij de kersenboom maakte, hoor je een ruzie tussen Miwaku en Yumi. Miwako verwijt Yumi dat ze egoïstisch is en zelfs dat "ene ding dat ze van je vraagt" niet wil doen. Nancy hoort dat Yumi heel kwaad iets in het water gooit en wil dat onderzoeken.

Verlaat het schuurtje.
Ga over het houten bruggetje. Ga achter de brug naar rechts.
Zoek dan meteen de 'kijk om de hoek'pijl, onderaan bij de paal van het bruggetje. (De pijl hoger in het scherm zorgt ervoor dat je weer naar de brug zelf draait.) Klik om onder de brug te kijken.
Zet dan een stap naar voren in het water.
Op de bodem onder de brug vind je een sleutel (key) in het water (schuin onder de platte steen aan de rechterkant). Raap hem op, er zit een label aan. Dit is de sleutel van kamer 18!

Als je de sleutel opgeraapt hebt, ziet Nancy ineens een rotswand waar gaten in zitten. In vijf gaten staat een afbeelding. Onderaan de wand zit een losse steen, die je kunt beetpakken en ergens anders kunt plaatsen. Zo te zien zijn er een aantal stenen weg. Nancy denkt dat ze die wel ergens in de tuin kan vinden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg
Ga vanuit de entreehal naar de tuin. Je ziet meteen de grote stenen lantaarn in de vijver staan. Loop over de stapstenen naar de lantaarn.
Maak hier met je EVP recorder een opname.

Ga 's nachts naar het schuurtje, als Rentaro er niet is.
Zet de recorder in de afspeelapparatuur. Activeer het kanaalgetal dat je gebruikte voor de opname bij de lantaarn en duw daarna op 'play'pijl onderaan op het apparaat.
Je hoort nu een stem die zegt: "Als je een geestenei wilt hebben, zoek dan onder de kapotte tegel".

Ga naar de badkamer en loop naar binnen als het gordijn rood is. Loop via de glazen deuren het bad in.
Kijk naar de vloer. Je ziet daar een tegel die een iets andere kleur heeft. Bekijk hem van dichtbij. De tegel is kapot. Klik erop en in het gat onder de tegel vindt je een paasei!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geheime bergplaats
Ga op zoek naar de stenen die in de rotswand thuishoren. Ze zijn niet erg groot, dus het wordt even goed zoeken.

Een steen (stone) ligt aan de voet van de stenen lantaarn, bij de ingang.
Een andere steen vind je aan de voet van de kersenboom.
De derde steen ligt bij het kleine lampje dat op de grond tussen het schuurtje en de brug staat.
De vierde en laatste steen vind je rechts van het stenen bankje in het gras bij de kleine lantaarn.

Zoals je gezien hebt, hebben alle stenen een andere vorm.
Ga naar de entreehal en bekijk het toeristenboek over de rotstuin van Ryoanji, dat op het tafeltje links van de voordeur ligt. Onthoud de vorm van de stenen, die hier beschreven worden.
Zielsteen: Laag, verticaal, breed aan de onderkant en taps aan de bovenkant.
Lichaamssteen: Groot, verticaal, onderkant een beetje breder dan boven. De grootste steen.
Hartsteen: Lijkt op een stapsteen.
Taksteen: Een platte bovenkant die breder is dan de onderkant.
Ossteen: Kromme steen, het ene einde is hoger dan het andere.

Ga terug naar het bruggetje in de tuin.
Stap het water in en doe een stap naar voren tot onder de brug. Kijk aan de linkerkant naar de rotswand. Je gevonden stenen zijn er al op geplaatst. Je hoeft ze nu alleen nog maar in het juiste gat te stoppen.
Als dat gelukt is, schuift aan de onderkant een geheim laadje open, waar een vel papier met schema in ligt. Raap het vel papier op, klik erop en je ontdekt dat aan de achterkant een brief van Kasumi aan Maryanne staat.

Lees de brief. Kasumi beklaagt zich omdat Takae de helft van het personeel ontslagen heeft, net voor een groot festival.
Op Yumi's verjaardag was er een enorme ruzie, omdat Takae zei dat het nu tijd was voor Yumi om te leren hoe ze de ryokan kon overnemen. Yumi wilde persé niet.

Je kunt nog verder rondspeuren, maar je kunt ook nu naar bed gaan en de volgende nacht na 1.00 am op onderzoek gaan in kamer 18, waarvan je de sleutel in de vijver vond.




Kamer 18 en wachtwoord  

Kamer 18
Ga 's nachts naar kamer 18. Overdag geeft Takae immers haar lessen in deze kamer.
Maak de deur open met de sleutel die Yumi in de vijver gooide en stap naar binnen.
rechts achteraan, naast de plek waar Takae altijd zit, zie je een rood kaartje op de grond liggen. Raap het op. Het is een rode Krolmeister security card, zo'n zelfde soort kaartje als je achter de balie zag liggen.

Origami brief
Loop naar het kastje dat tegen de linker muur staat.
Open de middelste lade en klik op het origami boek. Nancy opent vanzelf de brief die ze onder de brug in de vijver vond.
Rechts hiervan zie je de namen van bepaalde vouwen.
In het origami boek kun je opzoeken welke vouw bij welke benaming hoort.
De bedoeling is, dat je de brief volgens de aanwijzingen erop vouwt.

In het midden van de brief zie je een streep-punt-lijn.
Links staat bij de lijn een I. Dit is dus je eerste stap.
Volgens het boek is zo'n lijn een 'mountain fold'.
Klik dus rechts op de tekst 'mountain fold' en Nancy vouwt de brief.

Stap II is volgens het boek een 'Fold to front'.
Stap III is volgens het boek een 'Fold to front'.
Stap IV is volgens het boek een 'Fold Unfold'.
Stap V is volgens het boek een 'Fold to Back'.
Stap VI is volgens het boek een 'Push/Invert'.
Op je kant en klare origami vouwsel verschijnt de tekening van een bamboestengel!
Nancy wil zoeken of ze iets vindt dat daar op lijkt. Maar eerst heb je nog iets anders te doen.


Theepot en brief
Open het linker deurtje van het kastje.
Haal er een theepot (theapot) en sleutel (key) uit.
Gebruik de sleutel om het onderste laadje van het kastje open te maken.
Je vindt een brief van Kasuma aan Maryann.
Ze schrijft dat ze zich zorgen maakt. Ze heeft het gevoel dat ze achter de dingen kan kijken, dat ze ziet hoe mensen functioneren en ze denkt dat ze niet meer erin past.

Leg de brief terug, sluit het laadje en verlaat de kamer.


Wachtwoord computer
Ga naar de vuurplaats in de entreehal. Hang de theepot aan de haak boven het vuur.
Vrijwel meteen begint het water te koken en komt er stoom uit de tuit.
Haal de gesloten envelop die je in het puzzelkistje vond, uit je inventaris en klik ermee in de stoom die uit de tuit komt.
Je ziet de enveloppe nu in close-up. Klik erop en de klep gaat open. In de envelop zit een briefje met een wachtwoord: TAKAKAWA.
Haal de theepot weer van de haak af, zodat niemand op het gesis van de stoom afkomt.

Zoals je weet heeft het toetsenbord Japanse lettertekens.
Je zult het wachtwoord dus in die tekens moeten vertalen.
Ga terug naar kamer 18.
Open het bovenste laadje van het kastje.
Bekijk de Hiragana pagina en zoek de tekens voor TA - KA - WA.
Verlaat de kamer weer.


Computer Loop naar de entreehal en ga achter de balie.
Bekijk de computer van dichtbij.


Klik dan op het toetsenbord de Japanse tekens voor TA - KA - KA - WA aan (twee keer op KA). Klik daarna op de 'enter' toets.

Nancy wil, op advies van Savannah, erachter komen welke kamers niet verhuurd worden.
Bekijk de twee pagina's waarop kamers, gasten, aankomst en vertrek genoteerd staan.
Herinner je ook welke kamers op de tweede verdieping zijn, waar Savannah logeerde.
De kamers met nummer 25, 30 en 33 staan nergens vermeld.

Krolmeister kaart
Aan de linkerkant achter de balie zie je een klein metalen sleutelkastje met een kleurcodeslot aan de muur hangen.
Op het tafeltje eronder liggen vier codekaartjes. Inmiddels heb je het vijfde kaartje in kamer 18 gevonden. Lees op het klembord dat ook op het tafeltje ligt, hoe het systeem werkt.
Je moet de codekaartjes in de gleuven stoppen, zodat de getoonde vlakken laag bovenop laag liggen. Daarna moet je de getoonde vlakken draaien, tot het geheel overeenkomt met de afgebeelde code.
Bekijk het metalen kastje van dichtbij.
Rechts zie je een kleurenpatroon. Probeer te onthouden waar welk kleurvakje zit.
Stop een codekaartje in de gleuf. Bijvoorbeeld de blauwe in de meest linker gleuf.
Op het display aan de rechterkant zie je het figuur dat het kaartje voorstelt.
Onder de gleuf zie je hetzelfde figuur.
Met de knop boven en onder het kaartje, kun je het figuur draaien.
Draai het blauwe figuur zo, dat in ieder geval de twee blauwe hokjes op het display juist bedekt zijn. Dat het figuur ook op anders gekleurde hokjes ligt, is niet erg, want die bedek je dan met een volgend kaartje weer.
Pak dan het volgende kaartje en doe hetzelfde.

Oplossing:
Stop van links naar rechts in de gleuf:
blauw - rood - groen - geel - paars.
Draai blauw 1 keer naar links (onderste knop)
Draai rood 1 keer naar links
Laat groen ongewijzigd staan
Draai geel 1 keer naar links
Draai paars 1 keer naar links

Als de code correct was, gaat het kastje open.
Haal de loper (skeleton key) eruit. Met deze sleutel kun je alle deuren openen van kamernummers die op 8 of 9 eindigen.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg
Nu je toch hier bent, kun je de enveloppe die je openstoomde, terugleggen in het puzzelkistje. Het hoeft niet persé voor de voortgang van het spel, maar je kunt er wel een paasei mee verdienen.
Maak het puzzelkistje op dezelfde manier open als voorheen en je vindt een paasei!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Savannah's kamer en balkondeurpuzzel 

Bamboe
Als je nog tijd hebt, ga je via de entreehal naar de tuin. Ga anders slapen en kom 's nachts na 1.00 AM terug.
Loop in de tuin links van de vijver naar achteren tot je bij het rode struikje en het bamboe waterelement bent. Kijk ernaar. Nancy zegt dat dit lijkt op de tekening op origami brief.
Bekijk de linker bamboepaal van dichtbij en Nancy zegt dat ze hem misschien open kan wrikken als ze het juiste gereedschap heeft.

Ga naar het schuurtje.
Bekijk het plankje aan de rechterkant onder het raam van dichtbij. Links van de recorder-houder ligt een schroevendraaier (screwdriver). Leen hem.

Ga trug naar de bamboepaal en wrik de dop met behulp van de schroevendraaier eruit.
In de bamboepaal vind je een stuk papier in plastic gewikkeld. Bekijk het. Het ziet eruit als een stuk van een nonogram puzzel. Dit moet erg belangrijk zijn geweest voor Kasumi als ze zoveel moeite deed het te verbergen!

Verlaat de tuin en ga naar bed. Zet je wekker op 7.00 PM.


Savannah
Bel, als je weer wakker bent, Savannah op.
Vraag haar of ze zich nog meer herinnert van de kamer in de ryokan. Ze zegt dat er een afbeelding was van een houten vogel en dat die de geheime doorgang opende.

Ga na het telefoontje op zoek naar de kamer van Savannah.
Je weet dat alleen kamer 25, 30 en 33 niet verhuurd worden en dat je op de tweede verdieping moet zijn.
Je hebt nu ook een sleutel waarmee je deuren kunt openen die eindigen op een 8 of 9.

Ga naar de rechter vleugel, naar de tweede verdieping.
Gebruik de sleutel om kamer 39 te openen.
Als je naar binnen stapt en dan meteen naar links kijkt, zie je daar een tussendeur naar kamer 37, met een rond magneetslot waar een stersymbool op staat. Maar hier heb je geen sleutel van!


Rentaro
Misschien heeft Rentaro de sleutel van de tussendeuren. Hij is immers klusjesman.
Ga naar het schuurtje en praat met Rentaro. Je kunt niets vragen over een sleutel.
Informeer dus naar Miwako, nu je de ruzie door het gat gezien hebt. Hij zegt dat Miwako echt kwaad op hem is. Hij heeft een cadeautje nodig om haar op te vrolijken. Hij herinnert zich een leuke halsband voor de robocat, die hij gezien heeft in de pachinko parlor. Nancy biedt aan de halsband te halen.


Halsband
Verlaat de ryokan en ga naar het station. Neem de trein naar Kure.
Verlaat het station in Kure en ga de Pachinko parlor in.
Bekijk de prijzenkast. Voor de halsband heb je 2100 ballen nodig.
Stop je creditcard in de gleuf en speel aan de automaten tot je die bij elkaar hebt. Haal dan de halsband (collar) uit de kast (onderste rij, tweede van rechts).


Yumi
Verlaat de goktent en ga met de trein naar de expo in Matsue, nu je toch aan het reizen bent.
Loop naar de Bento winkel en maak een praatje met Yumi.
Ze weet dat Miwako een slechte week achter de rug heeft, maar wil er niet over praten.
Praat niet over haar moeder, anders stuurt ze je weg.
Over Savannah heeft ze niet veel te vertellen. Haar grootmoeder gelooft in spoken, zij niet.
Bedank Yumi voor de mooie foto's die ze stuurt en vraag hoe ze die maakt. Ze legt je uit dat er een speciale 'shutterclunker' kast is, waar iedereen dit soort foto's maakt.

Vertel haar dat je haar appartement mooi vindt. Ze zegt dat ze er heel blij mee is. Ze is meteen uit de ryokan vertrokken toen ze oud genoeg was om een huurcontract te tekenen. Het is wel duidelijk dat ze geen zin heeft terug te gaan.
Praat over Miwako en Rentaro. Je verneemt dat Rentaro veel in de stad is en hier ook wil gaan wonen en werken in de technische sector. Vroeger gingen hij en Yumi er altijd samen stiekem met de trein naar de stad, als Yumi's moeder even niet oplette.
Yumi zegt dat Rentaro wel aardig is als hij niet zo druk doet.
Neem afscheid van Yumi.


Miwako
Ga terug naar Misawa, naar de ryokan.
Praat met Miwako. Ze ontkent dat er problemen tussen Rentaro en haar zijn. Ze wil helemaal nergens over praten wat zij als privé ziet.


Magneetkaart
Ga naar het schuurtje in de tuin.
Praat met Rentaro. Hij bevestigd Yumi's verhaal. Hij wil graag in de stad wonen en werken en begrijpt niet waarom Miwako hier wil blijven, zeker niet na alles wat gebeurd is.
Geef Rentaro de halsband voor Suki.
Hij is dolgelukkig en rent meteen weg om Miwako het cadeautje te geven.

Als hij weg is, kijk je naar zijn werktafel.
Daar ligt een magneetkaart met stersymbool. Steel hem en verlaat de tuin.


Takae
Ga even naar kamer 18 en praat met Takae over Kasumi.
Takae gelooft in voorgevoelens. Ze gelooft ook werkelijk dat de geest van Kasumi nog rondwaart in de ryokan. De geest is bang en boos. Takae vergelijkt haar met het vogeltje dat ooit opgesloten was in haar kamer en zich bang te pletter bleef vliegen tegen het glas van het raam, ook toen het raam open stond.
Als je na het gesprek even blijft staan kijken, zie je hoe Takae begint te knikkebollen.


Kamer 39-37-35-33
Ga de trap op naar het einde van de gang, naar kamer 39.
Maak de deur open met de sleutel (skeleton key) en stap naar binnen.
Draai naar links en je ziet de deur met het ronde stervormige slot.
Gebruik Rentaro's magneetkaart om de deur open te maken en ga naar kamer 37.
Ga rechtdoor en gebruik je magneetkaart op de volgende deur om naar kamer 35 te gaan. je hoort hier al een vreemd geluid.
gebruik de magneetkaart wer op de volgende tussendeur en je komt in kamer 33.
Maar ditmaal klikt er een gerommel, alles schudt en Nancy wordt opgesloten!


Balkondeurpuzzel - tijdpuzzel
Kijk onmiddellijk naar het slot op de balkondeur.
Het is een paneel dat uit zes punten bestaat. Elke punt is precies hetzelfde.
De bedoeling is dat je de juiste kleurtjes invult door eerst op een kleur aan de rechterkant te klikken en aansluitend op een leeg vakje.
Een aantal vakjes zijn als hulpmiddel al ingevuld.
Je hebt echter maar een beperkte tijd!
Tip: Als je in één punt een kleur invult, doe het dan meteen ook in de andere. Dat scheelt in tijd.

Als het je gelukt is, draait het slot open.
Klik op de balkondeur en Nancy klimt via de kersenboom de tuin in.
N.B.: Savegame na succesvol invullen van senior balkondeurpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.




Super nonogram en fotopuzzel  

Kamer 33
Natuurlijk laat Nancy het niet hierbij zitten. Ga dus weer de ryokan in naar de tweede verdieping, naar kamer 39.
Maak de deur met de sleutel open en stap naar binnen.
Gebruik je ster magneetkaart op de tussendeuren tot je weer in kamer 33 staat.
Nu kun je wel zonder gevaar op je gemak rondkijken.

Aan de linkermuur in de kamer hangt een schilderij. Een houtsnijwerk met een vogel erop. Bekijk het. Dit moet de ingang naar de geheime gang zijn, waar Savannah over sprak!
Klik op het schilderij, de vogel draait en achter je gat een deur open in de kast.


Geheime badkamer
Loop naar binnen en volg de geheime gang naar beneden tot je in een badkamer komt.
Kijk om je heen. Dit is de ruimte die je door het kijkgaatje in de grote badkamer zag en waar je Rentaro en Miwako hoorde ruzie maken.
Zou dit de badkamer zijn waar Kasumi stierf? Nancy vraagt zich in ieder geval af wat er met het water aan de hand is. En de normale toegang tot de badkamer is dichtgemetseld.

Bekijk rechts van de geheime deur het tafeltje waar de brandende lamp op staat.
Ernaast ligt een briefje uit de Bentowinkel. De tekst is half verwaterd, maar nog leesbaar. Je leest: "M - Stop ermee of het zal je spijten. - Y".

Kijk naar het schilderij dat links van de geheime deur aan de muur hangt, boven een tafeltje met Kasumi's foto.
Klik op het middelste vlechtwerk en Nancy stopt er automatisch het stuk papier in, dat ze in de bamboepaal vond. Het ziet er naar uit dat ze nog een stuk papier met getallen nodig heeft voor deze supergrote nonogram puzzel.

Verlaat de geheime badkamer weer.
Ga terug naar Nancy's kamer en zet de wekker voor 7.00 PM.
Mogelijk krijg je onderweg een SMS-je met een foto van Yumi.
Als het de zevende gekleurde foto is die je ontvangt, zal Nancy zeggen dat er iets vreemds met die foto's is. Ze wil ze uitprinten.
Als je nog geen zeven foto's hebt en je weet zeker dat je met Yumi gepraat hebt over hoe ze die foto's maakte, loopt dan wat rond, zet je wekker op de volgende dag en wacht tot je de zevende foto krijgt.
Zorg er ook voor dat je Rentaro's puzzels gemaakt hebt of vraag er nog een paar om de tijd te doden.


Fotopuzzel
Als je zeven gekleurde foto's hebt, verlaat dan de ryokan en neem de trein naar Kure.
Ga de Pachinko parlor in.
Bekijk de shutterclunker kast aan de rechterkant.
De 'take picture' (neem een foto) knop is buiten werking.
Klik rechtsonderaan op de gleuf bij 'insert phone here' en Nancy stopt haar GSM erin.
Klik dan links op de 'print photo' knop. Je ziet nu alle foto's op je GSM.
Klik op een foto en klik daarna op 'print'. Haal de foto uit het vakje.
Doe dit met alle gekleurde foto's.


Klik in je inventaris op een van de geprinte foto's. Je krijgt ze dan allemaal te zien.
Zoals je ziet lopen er paarse lijnen over elke foto.
Deze lijnen zijn een deel van een Japans letterteken.
Leg de foto's zo neer, dat de lijnen van de ene foto aansluiten op de andere foto en je het hele letterteken kunt zien.

Als de foto's goed liggen, zal Nancy zeggen dat ze hier met Yumi over moet praten.
Ga dus naar het station en neem de trein naar de expo in Matsue.


Bento winkel
Ga naar de Bento winkel en praat met Yumi. Na enig aandringen geeft ze toe dat er op de foto's een verborgen aanwijzing staat. Maar ze wil niet zeggen welke. Ze zegt alleen dat ze begrijpt dat Nancy wil helpen, maar dat zoiets niet altijd kan, al heeft Nancy wel aangetoond slim te zijn.
Dan haalt ze Nancy over nog een bentodoos te vullen.
N.B.: Savegame na het vullen van deze bentodoos is op aanvraag verkrijgbaar.

Als je de doos gevuld hebt, komt Yumi met het nieuws dat Nancy nu de laatste trein gemist heeft. Zeg dat je het niet erg vindt en Yumi biedt Nancy aan om in haar appartement te slapen. Zelf gaat ze naar een vriend en ze zegt dat ze dit ook altijd voor Rentaro doet.
Accepteer het aanbod en je staat in een oogwenk voor de deur.


Yumi's appartement
Gebruik de sleutel en ga Yumi's appartement in.
Loop naar het tv-kastje. Bekijk de plank erboven en til de rechter kikker op.
Bekijk het plaatje met het codeslot van dichtbij.
Klik op de pijltjes tot je de Japanse lettertekens ziet, die op de gekleurde foto's staan.
Als je het correct deed, hoor je een klik. Het klepje van het slot klapt open en je ziet een stuk papier. Raap het op. Het is het tweede deel van de nonogram puzzel.

Zet je wekker op 7.00 PM.
Midden in de nacht wordt Nancy wakker van bonken en ratelen bij het raam.
Klik op het gordijn en maak het open.
Er verschijnt tekst uit de brieven van Kasumi aan Maryann. De letters vervagen en het enige dat even blijft staan is: "Ik ken je geheim, Yumi. Ik kan niet wachten tot ik je weer zie".
Nancy is geschrokken verbaasd, maar gaat gewoon weer slapen.
Gek genoeg wordt ze wakker in haar eigen kamer in de ryokan?


Super nonogrampuzzel
Doe je normale taken, zoals het nakijken van huiswerk.
Ga daarna via kamer 39 weer naar kamer 33.
Loop hier via de geheime gang naar de geheime badkamer. Je hoeft niet meer aan de vogel op het schilderij te draaien, de kastdeur opent als je erop klikt.

Klik in de badkamer op het raamwerk links van de deur en je ziet ditmaal de complete super nonogrampuzzel. Los hem op, een aantal vakjes zijn al ingevuld. Het wordt uiteindelijk de afbeelding van een vos.


junior oplossing

senior oplossing




Kasumi's testament  

Er gaat een geheime safe open, waarin je een brief vindt van Kasumi aan haar dochters.
Ze schrijft dat ze aan elk van de meisjes de helft heeft gegeven om deze puzzel op te lossen. Ze weet dat ze er niet meer is als de meisjes samenwerken en deze brief vinden. Ze hoopt dat de meisjes voor elkaar zorgen en zegt dat geen van beiden in de ryokan hoeft te blijven. Ze weet dat Takae het daar niet mee eens is, maar ze vindt dat de meisjes recht hebben hun eigen leven te leiden.


Pak ook het rituele zwaard (knife) dat in de safe ligt.
Draai je om en Nancy schrikt zich half dood van een "yurei".
Vervolgens plonst ze in het water en ligt ze onder een net.
Haal het zwaard uit je inventaris en snijdt de touwen door, op strategische plekken, zodat je een gat maakt dat groot genoeg is om te ontsnappen. Het zwaard zaagt door het touw als je erop klikt. Je hebt echter maar een beperkte tijd voor je verdrinkt!

N.B.: Savegame senior, nadat Nancy weer op het droge staat, is op aanvraag verkrijgbaar.

Als Nancy weer op het droge staat, kijk je om je heen. De Yurei blijkt een pop te zijn, die verfrommeld op de grond ligt. Nancy ziet de robotarm waar Rentaro aan werkte!
Schuif ook de haren aan de kant en bekijk het gezicht.
Het wordt tijd om eens met een paar personen te gaan praten!


Takae
Ga naar kamer 18, waar Takae zit. Praat met haar en vertel haar dat je Kasumi's testament hebt gevonden. Takae wist van Kasumi's wensen voor haar dochters, maar ze blijft volhouden dat Kasumi hier niets van meende. Ze was bang dat de meisjes zouden vergeten hoe het in de ryokan was, voordat Kasumi stierf en dat ze zouden vertrekken vanwege de trieste herinneringen, daarom verborg ze het testament. Ze heeft echter niets te maken met de geesten en bangmakerij.

Vraag haar wat er werkelijk met Kasumi gebeurde.
Takae zegt dat Kasumi die dag een afspraak had in de stad met haar penvriendin. Takae vond de vriendin niet aardig, omdat die altijd praatte over het verlaten van de ryokan. Ze deed alsof ze ziek was, zodat Kasumi niet naar de stad kon gaan. Kasumi maakte in plaats daarvan het bad beneden schoon, een karweitje dat Takae normalerwijze altijd deed, omdat de randen van dit bad erg glad waren en je moest weten waar je kon staan.
Kasumi gleed uit en verdronk. Takae geeft zichzelf de schuld, ook al zegt de politie dat het een ongeluk was.
Ook Nancy probeert Takae ervan te overtuigen dat je als ouders niet voor 100% je kinderen kunt beschermen. En ze zegt dat ook de meisjes zichzelf de schuld geven.
Verlaat de kamer.


Schuurtje
Miwako staat niet achter de balie.
Ga naar het schuurtje in de tuin. Ook Rentaro is nergens te zien.
Maar als Nancy het schuurtje instapt, hoort ze wel rare geluiden. Ze komen van de nieuwe recorder waar Rentaro over sprak en die op de houder staat. Deze recorder heeft rechtsbovenaan een envelopje staan, je kunt dus alle geluiden naar GSM's en computers sturen! Nancy besluit de nieuwe recorder mee te nemen. Raap hem op.

Kijk naar de werktafel.
Er ligt een roze briefje op tafel. Raap het op en vertaal het met behulp van je woordenboek. Het is een werkbriefje voor kamer 33 en er staat ""Moet vandaag nog afgemaakt worden".
Raap de Door-O-Matic op. Hiermee kun je elke deur openen.
Verlaat dan het schuurtje weer.


Kamer 33
Ga rechtstreeks naar kamer 33. Open de deur van kamer 33 met de door-o-matic.
N.B.: Save je spel hier, als je beide eindes wilt zien.

Ga kamer 33 in.
Als de schuldige weg wil rennen, klik je met de door-o-matic op de open deur en hij klapt dicht.
Je spulletjes vallen op de grond.
Raap de nieuwe recorder op en klik op een van de opnameknoppen, om de rest van het gesprek op te nemen.

Hierna krijg je de keus om alles wat je opgenomen hebt naar ieders voicemail te sturen...
of de schuldige zelf schuld te laten bekennen........................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.