WARNINGS AT WAVERLY ACADEMY

Nancy Drew 21



Walkthrough door Marjo © 2009 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2009
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroKennismakingFoto's van Izzy, Mel en CorineComputer en Snack Shop
Foto's van Leela, Rachel en Megan SlapenComputer, foto's en plagiaat
Waverly foto'sRita HallowellPianoBestekBlackwood SocietyRaaf en foto US
Kelder en foto HallowellEastereggDe Black Cat



N.B.: Het spel is deels non-lineair, je hebt de vrijheid om bepaalde dingen in je eigen volgorde te doen. Sommige gebeurtenissen zullen dan op een ander tijdstip plaatsvinden, als in de walkthrough wordt beschreven.



Intro  

Je staat voor het bureau in Nancy's kamer.
Klik op de bruine map (Case File) die midden op het bureau ligt.
Op de exclusieve meisjesschool Waverly Academy werden de laatste tijd dreigbrieven gestuurd. Maar daar bleef het niet bij. Na een aantal onaangename incidenten, roept de directrice van de school, de hulp van Nancy Drew in.
Nancy wil natuurlijk niet herkend worden, dus gaat ze onder een valse naam als Becca Sawyer, terug naar school.

Klik op het vliegticket dat rechts onderaan ligt en Nancy vertrekt.

Je mag nu kiezen of je als junior of als senior detective speelt.
Als junior heb je een takenlijst, die je kunt raadplegen. De puzzels zijn gelijk aan senior, maar iets eenvoudiger.

Je ziet hoe in een nacht, twee weken voordat Nancy arriveert, een meisje een dreigbrief ontvangt, die ondertekend is met een zwarte kattenpoot.
Even later zie je hoe het meisje Daniëlle wordt opgesloten in een kast.




Kennismaking  

N.B.: vanaf het moment dat Nancy de school binnenstapt, begint de tijd op haar GSM te lopen. Dit is van belang in verband met Nancy's dagelijkse karweitjes en het feit dat om 11 uur 's avonds de lichten uit gaan.


Corine Myers
Nancy loopt de school in en ontmoet haar kamergenootje Corine Myers. Praat met haar.
Corine vertelt over "The Black Cat", die de dreigbrieven verstuurd. Na de tweede dreigbrief gebeurt er iets naars met je.
Corine zegt dat Daniëlle Hayes haar vroegere kamergenote was. Daniëlle had last van claustrofobie en nadat ze een nacht opgesloten zat in een kast, is ze zonder een woord te zeggen van school vertrokken.
Daniëlle was niet het enige slachtoffer. Megan Vargas, die in de kamer ernaast woonde, kreeg een allergische reactie, nadat iemand iets in haar eten had gestopt. Ook Megan ging naar huis.
Corine zegt dat zij ook een dreigbrief kreeg, maar hem verscheurd heeft. Ze laat Nancy wel de eerste dreigbrief van Daniëlle zien.

Corine vertelt ook dat alle meisjes op deze verdieping kandidaten zijn om "valedictorian" van het jaar te worden. Deze valedictorian mag de eindejaarsspeech houden en ontvangt een beurs voor een universiteit naar keuze. Het kan geen toeval zijn, dat alle meisjes die dreigbrieven ontvingen en weggepest werden, serieuze kandidaten voor deze eer waren.

Corine adviseert Nancy om, online op een computer in de bibliotheek, de "Waverly Student Guide" te lezen. Hier staan alle huisregels in. Bij overtreding van de regels krijg je een "demerit", oftewel strafpunten.

Nancy hoort iemand cello spelen. Informeer ernaar en je verneemt dat het Mel Corbalis is, in de kamer hiernaast.


Kamer bekijken
Na het gesprek met Corine kijk je rond in je kamer.
Draai je om en bekijk Nancy's handtas op het bureau. Haal de foto van Bess en George eruit en zet hem op het bureau. Lees het briefje dat naast de tas op het bureau ligt. Het is van Rachel Hubbard die vraagt of Nancy haar met een project kan helpen. Ze heeft de kamer aan het einde van de gang.

Draai je weer om en loop naar het raam links van Corine.
Trek het gordijn opzij en open daarna het raam.
Klik op de boom die je buiten ziet. Corine waarschuwt je ervoor dat Paige je kan zien.
Trek je er niets van aan en klik nog een keer op de boom. Nancy klimt uit het raam en wordt inderdaad door Paige gezien. Ze krijgt prompt 3 strafpunten.

Na dit avontuur piept je GSM onderin je scherm.
Klik erop en je krijgt een close-up. Nancy heeft een bericht ontvangen over de 3 strafpunten.

N.B.: Als je genoeg strafpunten hebt, krijg je aan het einde van het spel een prijs.
Maar pas op: als je teveel strafpunten krijgt, word je van school gestuurd!


Izzy Romero
Verlaat de kamer, draai naar rechts en je botst tegen Izzy Romero, de voorzitster van de studentenraad. Ze programmeert Nancy's GSM, zodat Nancy in het vervolg berichtjes kan ontvangen van de andere studenten. Izzy is meestal in de bibliotheek te vinden, mocht Nancy haar zoeken.

N.B.: Als je alle berichtjes leest en erover praat met de andere studenten, kun je aan het eind van het spel een prijs winnen.


Mel Corbalis
Loop verder. Aan de rechterkant is de kamerdeur van Mel Corbalis, het meisje dat cello speelt. Klop op de deur en ga naar binnen.

Mel is duidelijk een Gothic fan, alles is in zwart en paars.
Praat met haar. Ze vindt dat hele gedoe met die Black Cat nogal kinderachtig. Ze vertelt dat Megan, haar ex-kamergenootje, vanwege de allergische reactie naar huis ging, maar wil er verder niets over zeggen. Als Nancy meer wil weten, kan ze het Megan zelf vragen. Mel geeft Nancy het telefoonnummer van Megan. Het wordt automatisch in je GSM opgeslagen.

Kijk rond in de kamer.
Boven het bed hangt een ingelijste geborduurde spreuk aan de muur. Bekijk het van dichtbij. "Searching something is what life is for; to find what is hidden read much followed by Moore". (Iets zoeken, dat is waar het leven om draait; om te vinden wat verborgen is lees veel gevolgd door meer).
Nancy vraagt zich af waarom Moore met twee o's gespeld is.
Mel vertelt dat het schilderij al heel lang in de familie is. Haar moeder, haar oma en alle vrouwen daarvoor studeerden al op de Waverly Academy en hadden deze spreuk aan de muur hangen. Waverly is haar erfenis en ze werd dan ook zondermeer toegelaten.

Verlaat de kamer weer.


Gang en zitjes
Loop verder naar het einde van de gang. Hier vind je het toilet. Je kunt er gebruik van maken als je wilt.

Mogelijk krijg je een SMS-je op je GSM terwijl je door de gang loopt. In het berichtje staat dat de nieuweling Becca Sayers is gearriveerd.

Loop dan verder rechts de bocht om. Hier zijn een tweetal gemeenschappelijke zitjes gemaakt voor de studenten. Loop door en ga voor het tweede zitje en de trap, links de gang in.

In deze gang vind je de kamer van Izzy Romero en Leela Yadav aan de linkerkant.
Klop op de deur. Niemand is thuis.

N.B.: Als je vaak genoeg op de deuren van de kamers klopt om te kijken of er iemand is, kun je aan het einde van het spel een prijs winnen.

De kamer van Paige Griffin ligt aan het einde van de gang en rechts ernaast is nog een toiletruimte.
De kamer van Rachel Hubbard ligt tegenover die van Izzy aan de rechterkant. Klop op de deur.


Rachel Hubbard
Ga de kamer van Rachel in en praat met haar. Ze heeft Nancy's hulp nodig bij een webdesign opdracht. Rachel maakt de webpagina voor de schoolwebsite, waarop alle valedictorian kandidaten vermeld worden. Rachel komt uit Pittsburg, is hier met een beurs en houdt van wiskunde.
Ze zit momenteel in tijdnood en vraagt of Nancy foto's van de kandidaten kan maken en die op de website kan zetten, die zij verder al kant en klaar gemaakt heeft. Ze geeft Nancy een lijst met namen van kandidaten en stuurt haar meteen op pad.




Foto's van Izzy, Mel en Corine  

Megan Vargas
Klik linksonderaan in je scherm op het rugzakje. Dat is je inventaris.
Klik op de lijst en noteer de namen van de kandidaten: Mel - Rachel - Corine - Izzy - Megan - Leela. Je ziet dat Danielle is doorgestreept, maar Megan (met de allergische reactie) staat wel nog op de lijst.



Klik onderaan in je scherm op je GSM voor een close-up.
Klik onderaan op de GSM op "menu" en je menu opent.
Klik daarna op "phone" en vervolgens op de blauwe pijtjes naast het schermpje om door je contactlijst te stappen.
Als je Megan ziet staan, klik je op de groene "call" knop om haar op te bellen.

Megan legt uit dat ze allergisch is voor noten en dat de hele school het weet.
Ze heeft al vaker een allergische reactie gehad en weet dan ook niet zeker of het opzettelijk door die "Black Cat" is gedaan. Wel heeft ze twee dreigbriefjes gehad. Op de eerste stond dat ze meteen de school moest verlaten en op het tweede stond dat het tijd was.
Megan vermoedt dat de Black Cat Izzy Romero is, ze mag Izzy niet.

Vraag of Megan je een foto van haarzelf wil sturen.
Megan zegt dat de camera van haar GSM stuk is en dat haar ouders geen scanner hebben. Maar Nancy kan het eens vragen aan Leela Yadav, die heeft waarschijnlijk wel een foto van haar.
Beëindig het gesprek.

Als je wilt kun je ook Ned, Nancy's vriend, opbellen en hem op de hoogte stellen van de gebeurtenissen tot nu toe.


Foto Mel Corbalis
Ga de kamer van de cellospelende Mel Corbalis in.
Vraag of je haar foto mag nemen voor de website.
Pak je GSM, klik op "menu" en daarna op "camera", als Nancy het niet automatisch doet.

- Zoom met de + knop onderaan in, totdat je Mel
  dichterbij hebt.
- Gebruik dan de "pan" knoppen om haar in het
  groene kader te krijgen.
- Klik vervolgens op de "take photo" knop om de
  foto te maken.
- Als je tevreden bent, Klik je op "save" om de foto
  op te slaan op je GSM.

- Bekijk je foto's met de "show picture" knop.
- Als je een foto wilt weggooien, kun je op
  "delete" klikken.
- Klik op "menu" om terug te keren.

N.B.: Als je voldoende foto's van mensen en voorwerpen maakt, kun je aan het einde van het spel een prijs krijgen.

Praat met Mel over eventuele andere dingen die als gespreksonderwerp verschijnen.
Neem dan afscheid en verlaat de kamer.


Foto van Corine Myers
Ga de kamer van Corine en Nancy in.
Spreek Corine aan. Ze vraagt meteen waarom ze niks over Nancy op het internet kan vinden. Nancy liegt maar dat ze haar pagina offline heeft gehaald, omdat ze een vriendje heeft.



Als je wilt kun je met Corine over de andere meisjes roddelen. Alle meisjes hebben zo hun eigen vriendinnen en studiegenoten die ze niet uit kunnen staan. Corine wil erg graag in de smaak vallen en is daar nogal onzeker over. Ze hoopt dat ze Mel's vriendin is en ze had een hekel aan haar vroege kamergenootje Daniëlle. En ze zegt dat Izzy een kreng is, maar dat Nancy daar nog wel achter zal komen.

Zeg Corine dat je Rachel helpt met haar web project en vraag of je een foto mag nemen.
Corine is niet dol op Rachel, maar stemt toe.
Zoom weer in, zet Corine in het midden van het groene kader en neem de foto.

Neem afscheid en verlaat de kamer.
Ga naar links en ga de trap af.


Bibliotheek - foto van Izzy Romero
Onderaan de trap zie je aan de rechterkant een grote dubbele deur. Dit is de bibliotheek. Ga naar binnen.
De bibliotheek ziet er nogal verlaten uit. Draai naar rechts en loop naar voren, naar de tafeltjes die met schotten van elkaar gescheiden zijn. Hier tref je Izzy Romero.
Spreek haar aan en Nancy krijgt meteen het advies om niet teveel met Corine om te gaan, als ze in de gunst van de andere meiden wil blijven. Volgens Izzy is namelijk niemand dol op Corine.

Volgens Izzy is Mel een halve psychopaat, niet erg slim en sociaal totaal ongeschikt.
Maar haar eigen kamergenootje Leela komt er genadiger van af. Ze schijnt nogal atletisch te zijn en de redder van de school op dat gebied.
Maar Rachel hoort volgens Izyy ook al niet op deze school thuis, ook sociaal niet.

Izzy vertelt Nancy het verhaal van miss Hallowell, een lerares die net zo lang door de leerlingen gepest werd, tot ze aan een hartinfarct overleed. Haar zwarte kat rende weg in de bossen. Soms werd de zwarte kat weer bij de school gezien en dan gebeurde er altijd iets naars.
Volgens Izzy wil de "Black Cat" die al die briefjes rondstuurt, dat oude spookverhaal gebruiken om iedereen angst aan te jagen. En Izzy denkt dat het Mel was, met haar gothic spullen.

Vraag of je haar foto mag nemen voor de website.
Zoom in, centreer Izzy in het centrum van het groen kader en neem de foto.
Sluit daarna het gesprek af.




Computer en Snack Shop  

DNA model
Loop naar de andere kant van de bibliotheek, waar de receptiebalie is.
Op de linkerkant van de balie staat een bordje met de naam Corine Myers. Zij is hier de bibliotheek assistente.

Rechts van de balie zie je een groot hoekbureau met een computer. Loop er naar toe en bekijk de computer van dichtbij.
Klik op het Waverly Website icoon. Je hebt een wachtwoord nodig.
Klik op "forgot password" (wachtwoord vergeten). Je leest dat je in dat geval de hulp van de voorzitter van de studentenraad nodig hebt, Izzy dus.

Ga naar Izzy en vraag haar om het wachtwoord.
Dat wil ze pas geven als Nancy haar helpt met het maken van een DNA model. Ze geeft meteen allerlei aanwijzingen.
Raap de gekleurde bolletjes op van de tafel en stop ze in je inventaris (klik er nogmaals op).
Sluit het gesprek met Izzy af.

Klik op het rugzakje om je inventaris te openen.
Klik op de gekleurde bolletjes en je model opent.
Sommige bolletjes liggen al op hun plaats.
Bovenin zie de gekleurde bolletjes, die met roze staafjes aan elkaar vastzitten.
Klik op een bolletje en ze zitten aan je cursor vast. Rechtsklik om ze te draaien.
Plaats de bolletjes op de juiste plek in het plankje onderaan.

Geel = Adenine en moet altijd vastzitten aan zwart = Thymine.
Rood = Cytosine en moet altijd vastzitten aan blauw = Guanine.
De witte = Suiker bolletjes horen op de bovenste en onderste rij thuis en zijn altijd van elkaar gescheiden door een klein bruin = Phosphate bolletje.





Kijk goed of je overal een roze streepje tussen de bolletjes hebt.


Als je denkt dat je alle bolletjes juist hebt geplaatst, verlaat je de close-up.
Spreek Izzy aan. Ze kijkt naar het resultaat van je werk en als ze tevreden is, zal ze Nancy het wachtwoord geven: WAC35NE136.

Praat nog even met Izzy en je verneemt dat zij er vast van overtuigd is dat zij de valedictorian dit jaar wordt. Zij is slim en bovendien de meest sociale van alle meiden.


Computer
Loop naar de computer.
Klik op het zwarte doosje (een USB aansluiting), dat je links voor de monitor ziet staan. Nancy koppelt meteen haar GSM eraan.
Klik dan op de monitor en aansluitend op het Waverly website icoon.

Nancy heeft het wachtwoord onder "observations" in haar dagboek genoteerd, het schrift+potlood, dat links onderaan naast de rugzak staat.
Bekijk het en typ het wachtwoord dan met je eigen toetsenbord in.
Klik vervolgens op OK en je opent de website van de school.

Home
Bovenaan op de website zie je een aantal knoppen: Home - About Us - Academics - Library page - Student Life. Je zit nu op "Home".

Aan de rechterkant zie je een aantal "Anouncements" (mededelingen).
- Elke student heeft een speciale schooltaak. Becca Sayer moet minimaal 1 keer per dag in de
  Snack Shop werken. Zo niet, dan krijgt ze 3 strafpunten.
  Dat is een verrassing voor Nancy. Ze weet niet eens waar die Snack shop is!
- Het boek "The Black Cat and Other Poe Stories" van Edgar Allen Poe is uit de bibliotheek
  gestolen.

About us
Klik op "About Us" om meer over de school te lezen. Waverly in in 1866 opgericht en tot op heden legt de school zich er vooral op toe om bij de meisjes leidinggevende capaciteiten te ontwikkelen en levenslange vriendschappen te stimuleren.

Academics
Klik op de "academics" knop. Dit is de pagina die Rachel maakte.
Op deze pagina zie je het linkplaatje voor de Valedictorian wedstrijd. Klik erop.
Als je de GSM hebt aangekoppeld, kun je nu op een geel "Downloaded Photo" mapje klikken. Je ziet dan een van de foto's die je gemaakt hebt.
Klik rechts van die foto op "download" en de foto wordt van de GSM naar de website gekopieerd.

Klik dan op het volgende gele mapje.
Klik onder de foto op de - of + bij het woord "Next" en je ziet de volgende foto op je GSM.
Zet op deze manier de foto's van Izyy, Mel en Corine op de website.
Als de foto's niet goed zijn, zal Rachel je een SMS-je sturen.

Library page
Op de pagina van de bibliotheek lees je dat ze heel veel boeken hebben. verder is er een knop waarmee je kunt zoeken naar een specifiek boek.

Student Life
Op deze pagina lees je een artikel geschreven door Izzy, over de witte eekhoorn rond Waverly rent. Omdat de eekhoorn een keer een zak popcorn over het hele terrein strooide, veegde de tuinman elke dag de eikels weg, zodat de eekhoorn dreigde te verhongeren. Izzy riep met succes de meiden van de school op om de eekhoorn te voeren.

Lees ook de "Security Blotter", waarin in korte berichtjes gemeld wordt dat een boek gestolen is, studenten in de slaapkamer inbraken, een mp3 speler en sieraden gestolen zijn, en enkele kleinere overtredingen.

Rechts bovenaan op de pagina zie je een "Double Take" plaatje.
Klik erop en je mag een spelletje memory spelen.
N.B.: Als je bovenaan de lijst met hoogste scores blijft staan, kun je aan het einde van het spel een prijs winnen.

Student handbook
Links bovenaan op de "Student Life" pagina, onder "Quick Links" zie je een link naar het "Student Handbook". Klik erop.
Hierin staan de reglementen van de school. Lees ze.
Merk op dat voor senioren, zoals de verdieping waar Nancy verblijft, de lichten om 11 uur 's avonds uit moeten.

Klik rechtsbovenaan op "Next" om naar de volgende pagina te gaan.
Hier zie je een lijstje met overtredingen waarvoor je strafpunten krijgt, zoals op deuren kloppen na 11 uur, lawaai maken, je dagelijkse taak niet uitvoeren, in de eikenboom klimmen, in school betrapt worden nadat de lichten uit zijn, stelen en vandalisme.
Ook is er een lijstje met zaken waarvoor je beloningspunten krijgt, zoals extra taken uitvoeren of winnen in het memory spelletje.

Als je bij de "Quick Links" op de link "Demerit Standing" klikt, krijg je Nancy's puntenlijst te zien.

Verlaat de computer.
Als je lang rondgelopen hebt, krijg je nu een SMS-je van Paige, waarin ze je herinnert aan je taak in de Snack Shop.


Recreatieruimte en Snackshop
Verlaat de bibliotheek en loop naar rechts.
Loop alsmaar rechtdoor tot je bij de gesloten glazen deuren van een klaslokaal staat.
Ga hier naar rechts en rechtdoor om in de recreatieruimte te komen.

Je ziet hier een meisje dat een beetje met een voetbal speelt.
Negeer haar even en draai naar rechts, waar je de toonbank van de snackshop ziet.


Ga achter de toonbank en raap het klembord met aanwijzingen op.
Lees ze en klik daarna op de toonbank om met je werk te beginnen.

Rechts bovenaan verschijnt de bestelling (orders), die je precies in de volgorde waarin de artikelen staan, moet afwerken. De volgende bestelling volgt na de lange streep. Werk alle bestelling op volgorde af.


Staat er "toasted bread" of "toasted bagel", dan pak je brood of een bagel en stopt dat in de toaster, rechts op de toonbank. Nancy pakt vanzelf 2 sneetjes. Klik op het knopje vooraan op de toaster om het brood/bagel te laten zakken. Het springt vanzelf weer omhoog als het klaar is.
Leg dan een helft op het bord en werk het rijtje beleg af. Leg daarna de andere helft erop.

Als op de bestelling "cookies" staat, dan haal je het koekjesdeeg uit de koelkast en stop je het in de oven, links onderaan.
Als het lampje op de oven groen brandt, haal je het gebakken koekje eruit.

Als je een fout maakt, kun je alles in de afvalbak rechtsonderaan gooien en opnieuw beginnen.

Als je bestelling klaar is, duw je op de "pick up" knop midden onder, en de bestelling wordt weggehaald.

Nadat Nancy alle bestellingen heeft weggewerkt, valt er een koperen sleutel op de toonbank naast de kaas. Raap hem op. Nancy vraagt zich af waar die sleutel voor is.

N.B.:
- Soms krijgt Nancy een bestelling van een lerares (teacher). Dat zegt ze dan ook. Die bestelling
  moet supersnel afgeleverd worden, anders krijgt Nancy 1 strafpunt.
- Als Nancy niet minstens één keer per dag in de snackshop werkt, krijgt ze 3 strafpunten.
- Als je dit karweitje vijf keer op een dag doet, krijg je 2 beloningspunten.
- Als je vaak genoeg in de snackshop werkt, kun je aan het einde van het spel een prijs winnen.




Foto's van Leela, Rachel en Megan  

Foto Leela Yadav
Na je taak in de snackshop, heb je tijd om met het voetballende meisje te praten. het is Leela Yadav en ze is er trots op dat ze al verschillende sportprijzen heeft gewonnen.
Ze is heel vroeger een vriendin van Mel geweest, maar sinds Mel aan Gothic doet is dat over. Ze vermoedt dat Mel het boek van Edgar Allen Poe gestolen heeft.
Leela is ook niet enthousiast over Rachel en vindt het sneu dat Nancy op haar eerste dag al aan het werk gezet is door Rachel. Ze zegt dat Rachel onbetrouwbaar is, omdat die de ene dag iets zegt, wat ze de volgende dag ontkent. Ze denkt dat Rachel de Black Cat is.
Izzy vindt ze wel aardig.


Vraag of je een foto van haar mag nemen en ze poseert gewillig. Neem een close-up foto van haar op de bekende manier.

Vraag daarna naar de foto van Megan. Leela zegt dat ze je de foto wel wil geven als je eerst een partijtje luchthockey met haar speelt. Stem in.


Luchthockey
Pak de rode of de blauwe dop om mee te spelen.
Op het veld kaats je op je eigen helft met je dop tegen de rode speelschijf. Probeer hem aan de overkant in het doel te kaatsen en blokkeer de schijf als je hem terugkrijgt.
Wie het eerste zeven doelpunten heeft gemaakt, wint.

Nancy vindt het een leuk spelletje.
Als ze vaak verliest krijgt ze het spel van Leela.
Als Nancy wint, belooft Leela om de foto te halen, als ze weer eens in haar kamer komt.

N.B.: Als je vaak hockey met Leela speelt, kun je aan het einde van het spel een prijs winnen.

Leela vindt het leuk om met Nancy een spelletje te spelen. Dat verkort de tijd, ze wacht namelijk op een telefoontje van haar vriend Jacob, die op een jongensschool verderop in de straat zit.


Voorraadkast
Kijk rond in de recreatieruimte.
Aan de wand hangt een TV. Zet hem aan en je leest dat je midden in een vakantie voor de examens beginnen bent gearriveerd.
Zet de tv weer uit.

Links van de trap zie je een dartbord aan de muur hangen. Links daarvan is een deur.
Maak de deur open. Het is een voorraadkast.
Maak het licht in de kast aan met de knop rechts van de deur.
Kijk dan in de kast. Aan de rechterkant op de middelste plank zie je nu een lipssleutel liggen. Raap hem op.


Foto van Rachel
Loop de trap op.
Bovenaan de trap is een brandalarm. Kijk ernaar en loop dan weer verder.
Mogelijk krijg je nu (of iets later) een berichtje op je GSM binnen. Lees het.
Izzy heeft een afspraakje met het vriendje van Leela!

Loop verder rechts de hoek om en ga de kamer van Rachel in. Zij heeft je de opdracht gegeven om foto's van iedereen te maken, maar je hebt er nog geen van haarzelf.

Ze weet even niet meer wie Becca is, maar poseert dan gewillig.
Neem een foto van Rachel.


Foto van Megan - scramdarten
Ga terug de trap af en spreek Leelah aan. Ze is woedend. Ze begrijpt niet hoe Izzy een kamergenootje zoiets aan kan doen. Ze is vast van plan om wraak te nemen op Izzy, maar haar tot die tijd niets te laten merken om haar onzeker te maken.

Vraag haar naar de foto van Megan. Ze heeft hem intussen uit haar kamer gehaald, maar wil hem pas afgeven als je een spelletje scramdarten van haar wint. Stem toe.

De spelregels zijn ietwat anders dan bij een gewoon spelletje darten.
Je speelt twee sets. Een set als blocker en een als scorer, totdat alle oplichtende rode getallen op het scorebord (rechts van het dartbord) gedoofd zijn.
Alleen de blocker kan de getallen doven.
Ieder gooit om beurten drie pijlen.
Als je scorer bent, probeer je uiteraard zo hoog mogelijk te scoren.
Midden in de roos is 50 punten, de buitenste rand is 25 punten. De rest van de punten staan vermeld in de rand en gelden voor het hele vlak. Maar je krijgt alleen punten als dat getal nog niet door de blocker geblokkeerd is.

Als je blocker bent, probeer je de hoge punten als eerste "af" te gooien. Elk getal dat je als blocker gooit, wordt namelijk op het scorebord weggestreept (lichtje gaat uit).
De scorer kan dan op deze vlakken geen punten meer maken.

Nancy begint als scorer en meteen daarna volgt een potje met Leela als scorer.
Wie na die twee sets de hoogste score heeft (links van het dartbord), wint.
Als ze vaak verliest, zal Nancy het spel aan Leela vragen.


N.B.: Als je vaak scram met Leela speelt, kun je aan het einde van het spel een prijs winnen.

Als je wint, zal Leela de foto van Megan Vargas op tafel leggen.
Maak een foto van de foto.



Bibliotheek
Je hebt nu de foto's van de zes meisjes op de lijst.
Ga naar de computer in de bibliotheek.
Klik op het kastje om je GSM aan te sluiten en klik dan op de monitor.
Klik op het Waverly icoon. Je hoeft nu niet meer in te loggen.

Klik op de website op de "Academics" knop bovenaan.
Klik daarna op het "Valedictorian race" plaatje.
Je ziet de foto's die je al eerder op de website zette. Als ze niet naar Rachel's zin waren, heeft ze onder de foto's gezet dat de pan of de zoom niet correct waren. Je zult de foto's dan opnieuw moeten gaan maken.

Zet in ieder geval nu alvast de foto's van Leela, Rachel en Megan op de website. Met de - en + knop onderaan kun je door de foto's scrollen. Klik op de "download" knop om ze op de site te zetten. Verlaat daarna de computer.

Ga als je wilt, nog even met Izzy praten.
Ze zegt dat Jacob, Leela's vriendje, vrij is om afspraakjes te maken met wie hij wil. Izzy is nu eenmaal erg aardig en populair, zegt ze zelf en daarom draaien alle jongens om haar heen, net als het ex-vriendje van Mel.




Slapen  

Kijk zo nu en dan op je GSM even naar de tijd.
Zoals je weet, moet je voor 11 uur 's avonds in bed liggen, anders krijg je een strafpunt.

Ga naar je kamer als je wilt gaan slapen. Praat eventueel nog met Corine.
Open dan je GSM en klik op "Clock".
Zet hier met behulp van de driehoekpijltjes de tijd op 6 of 7 uur in de ochtend (06 00 am). Klik daarna op "set alarm" om de wekker te zetten.
Als je vroeger opstaat, krijg je een strafpunt.

Die nacht hoor je een schreeuw en even later de stem van Paige, die zegt dat iedereen weer moet gaan slapen.
De volgende ochtend komt er een berichtje op je GSM over de nachtelijke schreeuw.

Zoals je weet heb je een dagelijkse taak in de Snack Shop.
Als je geen strafpunten wilt hebben, is het verstandig om dat meteen te doen als je opstaat, dan kun je de rest van de dag op je gemak rondsnuffelen en andere dingen doen.

Nadat je in de snackshop gewerkt hebt, kun je ook altijd even met Leela praten. Ze is hier met een sportbeurs. Als ze een blessure oploopt, zal ze de school niet kunnen afmaken.




Computer, foto's en plagiaat.  

Rachel
Als alle foto's op de website staan en Rachel er tevreden over is, ga je naar haar kamer om dat te vertellen.
Nancy krijgt er een beloningspunt voor en Paige zal je dat via je GSM laten weten.

Rachel heeft meteen een nieuwe opdracht. Ze vraagt of Nancy de foto's op de juiste plek op de webpagina wil plaatsen. De aanwijzingen staan op de website erbij. Natuurlijk wil Nancy dat wel, want ook hiervoor kan ze een beloningspunt krijgen.

Praat als je wilt nog over alle andere onderwerpen met Rachel en verlaat dan haar kamer.


Mel
Ga richting bibliotheek. Mogelijk krijg je onderweg een berichtje op de GSM. Lees het.
Er staat dat Mel betrapt is op het plegen van plagiaat!

Ga naar de kamer van Mel en praat met haar. Ze zegt dat het absoluut niet waar is.
De leraren hebben een website, "Paper Trail" waarop ze controleren of de werkstukken die de leerlingen inleveren, misschien zijn gekopieerd van een ander.
Mel zegt dat ze nooit zo stom zou zijn. Ze is er vermoedelijk ingeluisd door de Black Cat, waarvan ze inmiddels een tweede dreigbrief kreeg.

Mel zou kunnen bewijzen dat het niet klopt, maar mag nu niet meer op het internet. Voordat ze verbannen werd kon ze nog net zien, dat het IP adres van degene van wie zij gestolen zou hebben, een getal is, waarin geen enkel cijfer dubbel voorkomt.
Nancy biedt aan om het uit te zoeken en krijgt van Mel het werkstuk, gedateerd 11/17, waarin de zogenaamd gekopieerde stukken geel gearceerd zijn.


Bibliotheek - foto's plaatsen
Ga naar de bibliotheek en klik op de monitor van de computer.
Klik op het "Waverly" icoon, dan op de "Academics" knop en daarna op het "Valedictorian Race" plaatje.

Je ziet nu de foto's van de Valedictorian kandidates en informatie over hen.
De bedoeling is, dat je de informatie en de foto's in de juiste kaders zet.
- In iedere kolom staat één van de volgende dingen: "Megan, 3rd spot, Boston, New York, art
  and math".
- Zet Izzy en Mel zover mogelijk uit elkaar.
- Corine staat meteen na het meisje dat "bio" koos, maar ergens voor Izzy.
- Zet kamergenootjes niet naast elkaar.
- Megan komt van Concord en houdt van "history".
- Mel bezocht vroeger in de zomer Leela's RI huis.
- Het meisje dat van "English" houdt, komt uit Boston en staat direct voor het meisje dat
  van "history" houdt, maar ergens na degene die "math" uitkoos.
- De "biology" en "psych" studentes zijn kamergenoten.
- Rachel, die van "math" houdt, komt uit Pittsburg.

Gebruik bovenstaande aanwijzingen om de foto's op de juiste plek te zetten.
Zet de juiste namen eronder.
Denk aan de gesprekken die je met de meisjes voerde en gebruik die samen met de aanwijzingen om de juiste woonplaatsen en studievakken onder de foto's te zetten.


Als je klaar bent, sluit je het scherm. Als alles goed staat, is Nancy tevreden.

Je krijgt even later een berichtje van Paige met een beloningspunt.


Plagiaat onderzoek
Klik op de monitor van de computer.
Klik op het "Waverly" icoon en dan op de "Academics" knop.
Klik dan op deze pagina in de linker kolom met links op "Resources" (3de links van onderen).

Nu opent een schermpje van de "Paper Trail" pagina van de leraren.
Hier moet je de "database source code-number" intypen.

Open in je inventaris het werkstuk dat je van Mel kreeg.
Hier zie je in de linkerkolom een aantal "source" getallen staan, die bij de geel gearceerde stukken tekst horen.
Typ het bovenste getal in op de paper trail pagina: 3043.624.1.

Als de zoekfunctie uitgedraaid is, verschijnt een schermpje met een "return data error" melding.
Dit betekent dus dat het programma een werkstuk gevonden heeft waar dezelfde tekst in staat.


Zoals je van Mel hoorde, heeft het IP adres geen enkel nummer dubbel.
Klik op de getallen in het schema, waarvan je denkt dat ze deel uitmaken van het gezochte IP nummer. Ze verschijnen dan in de onderste balk: 69.57.284.103
Klik daarna op "Submit IP".

Degene die het werkstuk instuurde was Jacob Pryce en hij deed dat op 18 november, de dag nádat Mel het hare instuurde. Zij pleegde dus beslist géén plagiaat en dit is het bewijs!
Nancy vraagt zich af of deze Jacob Pryce dezelfde Jacob is, waarmee Izzy een afspraakje had.


Mel
Ga naar Mel Corbalis en vertel haar het nieuws over het werkstuk dat de dag later online werd gezet. Mel is erg blij. Nu hoeft het hoofd van de school alleen de datums te checken om haar vrij te pleiten.

Mel biedt Nancy een oud krantenknipsel aan, waarin wat informatie over Waverly staat. Raap het op en lees het in je inventaris. Het gaat over de Odyssey Championship prijs, de eerste academische prijs die de school in de wacht sleepte.
Verlaat dan Mel's kamer.




Waverly foto's  

Rachel
Ga naar de kamer van Rachel. Ze heeft al gezien dat je de foto's keurig op de site gerangschikt hebt. Ze heeft een nieuwe opdracht voor Nancy en overhandigt haar een lijstje met voorwerpen die ze mag fotograferen voor de website.
Het zijn voorwerpen die iets speciaals voor Waverly betekenen.
- Met hout ingelegd schoolembleem.
- Entree van Waverly.
- Kaart van de US met handgemaakte houten staten.
- De eerste academische prijs, die de school won.
- De eikenboom in de tuin.
- Rita Hallowell met Usher.

Rachel zegt dat in het schoolarchief ergens een foto moet zijn van miss Hallowell met haar kat en dat zij misschien weer in de race voor valedictorian is, als ze een foto van deze foto op de website zet.


Foto van eerste academische prijs
Zoals je in het krantenknipsel van Mel gelezen hebt, was de Odyssey Championship prijs, de eerste academische prijs die de school won. Die zal dus vast wel in de prijzenkast staan.

Ga naar beneden, in de richting van de recreatieruimte/snackshop.
De prijzenkast hangt in de gang, net voor je de recreatieruimte inloopt, aan de linkerkant aan de muur.
Maak het glazen deurtje aan de linkerkant open.
Klik op de grote beker die midden op de onderste plank staat. Hij verschijnt in close-up.
Pak dan je GSM, open het menu en klik op "camera" om een foto te nemen.


Foto van met hout ingelegd schoolembleem
Loop terug naar de kamer waar de vleugel staat. Hier ligt parket op de vloer.
Als je naar de vleugel kijkt, zie je op de grond het embleem van de school met een grote raaf erin, met gekleurd hout ingelegd in de houten vloer.
Om een foto te kunnen maken, moet je een stukje verder weg staan.
Draai je om, loop een stap naar de grote glazen deuren van de ingang en draai je om.
Pak dan je camera, zoom in en maak een foto.




Foto van de entree van Waverly
Ga door de glazen deuren naar buiten. Zet een stap richting lantaarnpaal.
Draai je om en maak een foto van de entree.


Foto van de boom in de tuin


Loop weer een stap terug naar de entree en draai daar naar links.
Je ziet nu twee paadjes, gemaakt van stapstenen.
Volg het linker paadje en je komt bij de grote eikenboom, waar je de witte eekhoorn ziet rondhuppen op de takken.
Maak een foto van het onderste deel van de stam van de eikenboom.


Hoeksteen en Kelder
Nu je toch hier buiten bent, kun je meteen een beetje rondkijken.
Loop naar de ingang, draai naar links en volg het rechter paadje van stapstenen.
Als je bij de hoek van het gebouw komt, kijk je naar de hoeksteen.
Er zit een vierkant plaat in het midden, daarboven in Romeinse cijfers het jaartal waarin Waverly gesticht is (1866) en rondom de namen van de vier stichters, waaronder ook de naam Rita Hallowell.

Loop verder naar het kelderluik aan de zijkant van het gebouw. Het is afgesloten met een hangslot.
Gebruik de sleutel die in de snackshop naar beneden viel, om het luik open te maken.
Zet een stap naar binnen en maak het licht. De lichtknop zit links op de muur.

Loop verder de kelder in en kijk rond.
Rechts achteraan zie je een grote, oude, roestige stookketel staan.
Links daarvan staat een rek met spulletjes. Voor het rek staat een kartonnen doos met boeken. Klik er meermalen op en bekijk de boeken. Er is één boek dat Nancy inkijkt: "America, Land of Adventure". Hierin staan de namen van de Amerikaanse staten.

Links van de trappen zie je op de muur een aantal planken, waar stervormige holtes in zitten.
Ga de trap op en verlaat de kelder weer.
Loop terug naar de entree van de school en ga naar binnen.




Rita Hallowell  

Bibliotheek - Moore
Je beste kans om een foto van oud-lerares en medestichter van de school, Rita Hallowell, te vinden, is natuurlijk in een oud boek over Waverly in de bibliotheek.

Ga dus naar de bibliotheek. Praat nog even met Izzy. Zij gelooft dat Mel wel degelijk plagiaat pleegde en dat Jacob hier iets mee te maken heeft, kan natuurlijk niet. Dan kan Nancy beter naar Jacob's vroegere vriendinnetje Leela kijken, meent ze.

Ga naar de computer.
Klik op de monitor en klik daarna op het "Library Catalog" icoon. Je komt dan in de catalogus van de bibliotheek.

N.B.: Als je veel opzoekt in de catalogus, kun je aan het einde van het spel een prijs winnen.

Maar wat moet je hier opzoeken?
Het geborduurde schilderij, dat op de kamer van Mel hangt, is gemaakt door haar eerste voorouder-leerling op Waverly, dus uit de tijd dat de school net gesticht was.
Nancy verbaasde zich over het woord "Moore" met dubbele o. Stel dat het woord goed gespeld is en niet "more" (meer) betekent, maar een naam is.

Klik dus op de "search the catalog" knop. Tik in de zoekfunctie het woord Moore in en klik dan op "GO".
En inderdaad, Moore is een naam. En wat nog belangrijker is: Deze Madeline Moore heeft een boek geschreven over de stichters van de school, getiteld "The Story of Four".
Het boek staat in de "Speciale Collecties" kast.

Loop naar de vitrinekast die tegen de muur, recht tegenover de deur, staat.
De glazen deuren zijn afgesloten.
Zoals je weet is Corine bibliotheek assistente. Misschien heeft zij de sleutel.


Corine - sleutel en ruimtelijk inzicht
Ga naar de kamer van Corine.
Vraag haar naar de sleutel van de vitrinekast. Ze heeft hem wel, maar wil hem alleen uitlenen als Nancy haar helpt bij een werkstuk ruimtelijk inzicht.

Pak de tekenmap.
Sluit het gesprek met Corine af en open de tekenmap dan in je inventaris. Je ziet een uitleg en een voorbeeld van wat de bedoeling is.

Klik midden op de tekening en je krijgt de bladzijde met de opdrachten te zien.
De bedoeling is, dat je de lichtgroene schetsen die aan de zijkanten staan, op de juiste plek bij de objecten zet. De schetsen zijn een voor-(front) zij-(side) en bovenaanzicht(top) van het afgebeelde object.

Als je denkt dat alles correct staat, sluit je de map.
Spreek dan Corine aan. Als ze tevreden is, krijgt Nancy de sleutel van de vitrinekast.


Bibliotheek - The Story of Four
Ga terug naar de bibliotheek en open de vitrinekast met de sleutel van Corine.
Pak het boek "The Story of Four" en lees de geschiedenis van Rita Hallowell.

Rita werd in 1831 als dochter van een winkelier geboren. Omdat ze reeds als klein kind in de winkel moest meehelpen, leerde ze zichzelf al snel lezen, schrijven en rekenen.
In 1846 bezocht ze een bijeenkomst, waar gediscussieerd werd over het gedicht "The Raven" van Edgar Allen Poe. Hallowell werd een groot bewonderaar van Poe en besloot literatuur te gaan studeren, zeer tegen de zin van haar ouders.
In 1848 keerde ze terug naar Baltimore, naar huis, omdat ze de studie niet meer kon betalen. Haar ouders verplichtten haar om in het plaatselijke ziekenhuis te gaan werken.
In 1849 werd Edgar Allen Poe opgenomen in dat ziekenhuis. Rita zat aan zijn bed tot hij een paar dagen later overleed. De doodsoorzaak is nog altijd min of meer een raadsel.

Rita vertrok weer van huis en ging op diverse scholen werken als lerares literatuur.
In 1866 werd ze medeoprichtster van de Waverly Academy, waar ze nog zes jaar les gaf.
Ze was enthousiast en opgewekt tijdens het lesgeven, maar buiten die uren was ze teruggetrokken en sprak met bijna niemand. Daardoor gonsde het van de geruchten dat ze een mysterie te verbergen had.
Op 41 jarige leeftijd overleed Rita Hallowell plotseling.

Op de laatste pagina van het boek staat een foto van de vier stichters. Klik op de foto voor een close-up. Rita is de meest rechter persoon en ze staat met haar hand op de hoeksteen van het gebouw. Dezelfde hoeksteen die je eerder buiten bekeek, hoewel hij er iets anders uit lijkt te zien op de foto.


Hoeksteen
Ga naar buiten en naar rechts, naar de hoeksteen. Klik erop voor een close-up.
Nancy zegt dat de hoeksteen inderdaad anders is dan op de foto.
De losse steen platen in het midden zijn anders gerangschikt. Er is een vierkant gat in het midden, dat niet op de foto te zien was.


Leg de stenen platen zó, dat ze een aaneengesloten geheel vormen.
Linksklik om een stuk op te pakken, rechtsklik en beweeg met je cursor om de plaat te draaien en linksklik weer om hem neer te leggen.

Als de platte platen correct liggen, klapt de hele gegraveerde plaat in de hoeksteen naar buiten en onthult een geheim bergvak, waarin je een boek en een goudkleurig stervormig voorwerp ziet liggen.

Voordat je het stervormige voorwerp kunt pakken, komt de witte eekhoorn aangerend en steelt het. Hij klimt ermee in de eikenboom, waar hij blijkbaar een nest heeft.

Pak het boek en lees het. Het is het dagboek van Rita Hallowell.
- Op de tweede pagina schrijft ze over haar kat Usher, die zich op Waverly niet op zijn gemak
  voelt, zelfs niet bij de warmte van zijn favoriete lampjes en alleen als Rita speciale muziek op
  de piano speelt. Er staat onderaan die pagina een aantekening: "1st low bass, then coloratura".
- Op de derde en vierde pagina zie je een tekening van een raaf. Hallowell schrijft erbij dat je
  een verrassing te wachten staat als je de staart, bek, borst en veren van dichtbij bekijkt. En een
  nog grotere verrassing bij de houten stukken van de Staten, maar dat is een onderwerp voor
  een andere klas.
- Op de voorlaatste pagina lees je dat Hallowell een afscheidsdiner gaf, helemaal volgens de
  menu-etiquette voorschriften van die tijd.




Piano  

De aanwijzingen in het dagboek zijn de moeite waard om te onderzoeken.
Loop terug het gebouw in.
Als je nog niet met Ned gebeld hebt, is het mogelijk dat hij nu zelf Nancy opbelt. Vertel hem wat er tot nu toe allemaal gebeurd is.

Piano aanwijzingen
Ga vanaf de tuin het gebouw in.
Draai naar links en je ziet twee tafeltjes met een schemerlampje erop.
Bekijk ze van dichtbij, ze zien eruit als pianotoetsen.

Klik op de lampjes en Nancy draait het kapje. Nu zie je dat onderaan een aantal muzieknotaties geciseleerd zijn.
's Avonds zie je het zelfs beter, omdat de lampjes dan aan zijn.

Noteer de noten:
Rechter lamp: D2 A2 B2 D3 F3 A2 C2.
Linker lamp: E6 A5 B5 C5 E5 B4 C5 G4 C4.

Nu zou je wel piano kunnen gaan spelen, maar Nancy moet eerst iets meer weten over de noten en de toetsen.


Bibliotheek
Ga naar de bibliotheek.
Klik op de monitor van de computer en daarna op het "Library Catalog" icoon.
Klik op de "Search the catalog" knop en vul tenslotte in het zoekvenster het woord PIANO in.

Je ziet nu dat de schoolbibliotheek een boek over muzieknotatie heeft "Musical Notation: Piano book by Virtuosi". Het boek werd uitgeleend aan M. Corbalis.


Muziekboek
Ga naar de kamer van Mel en vraag of je het muziekboek mag lenen.
Dat wil Mel wel, als je voor haar een koekje en melk haalt in de snackshop.


Ga dus naar de snackshop.
Handel eerst even alle bestellingen van de andere leerlingen af.
De laatste bestelling op het lijstje is het koekje en de melk voor Mel. Klik op de "pick up" knop en Nancy stopt het koekje en de melk vanzelf in een bruine papieren zak in haar inventaris.

Ga terug naar Mel en geef haar de bruine papieren zak.
Ze legt meteen het gevraagde muziekboek op het dienblad. Raap het op.


Piano spelen
Ga naar beneden, naar de kamer met de vleugel.
Open in je inventaris het muziekboek.
Je leest hierin dat de sopraan colaratuur van C4 tot F6 gaat. C4 is de middelste C op de piano. De lage bassen gaan van C2 tot F4.


Bekijk waar die toetsen precies op de piano te vinden zijn, ten opzichte van de centrale C.

Ga naar de vleugel en klik erop voor een close-up van alle toetsen.
Herinner je dat in het dagboek van miss Hallowell iets stond over "1st low bass, then coloratura", "eerst de lage bassen en dan de coloratuur".

Klik dus nu eerst op de linkerkant van de pianotoetsen, want daar zitten de lage tonen.
De centrale C wordt aangegeven met een goudkleurig sterretje.

Speel de noten die je op het rechter lampje zag: D2 A2 B2 D3 F3 A2 C2.


Verlaat de close-up en klik dan op de rechterkant van de toetsen, waar de hoge tonen zitten.

Speel dan de noten die je op het linker lampje zag: E6 A5 B5 C5 E5 B4 C5 G4 C4.

Als je alles correct deed, gaat een geheim vakje open. Haal hier een goudkleurig sterretje met een kat symbool uit.

N.B.: Als je heel vaak piano speelt, kun je op het einde van het spel een prijs winnen.




Bestek  

Afscheidsdiner - menukaart
Lees nog eens het stukje over het diner in miss Hallowell's dagboek. Ze schrijft dat ze een negengangen menu serveerde, compleet met het juiste bestek erbij, volgens de etiquette voorschriften in die tijd.

Loop richting bibliotheek.
Aan de buitenkant, tegenover de deur, staat een vitrinekast, met een compleet zilveren bestek erin. Er stond ook een menukaart van het 1871 Celebratory Dinner, maar die is door Leela Yadav geleend.
Overigens is links van de vitrinekast een brandalarm. Je krijgt 5 strafpunten als je erop drukt.

Ga naar de recreatieruimte.
Onderweg krijg je misschien een SMS-je met een foto van Izzy en Corine. Die zijn ineens dikke vriendinnen?
Niet veel later krijg je een berichtje van Izzy, dat de foto een vervalsing is.

Vraag aan Leela in de recreatieruimte of je de menukaart even mag lenen.
Dat mag, ze had hem toch niet meer nodig, maar je moet haar wel eerst verslaan in een spelletje naar keuze. Kies voor scramdart of voor luchthockey en versla Leela.
Daarna kun je de menukaart uit 1871 van tafel oprapen.


Etiketteboek
Ga naar de bibliotheek.
Praat even met Izzy, als je wilt. Ze is woest over de foto en zeker van plan uit te zoeken wie die gemanipuleerde foto verspreid heeft. Ze moet immers aan haar reputatie denken. Ze vermoedt dat het Mel of Leela was, die allebei een hekel aan haar hebben.

Ga dan naar de computer. Klik op de monitor en daarna op het bibliotheek icoon.
Klik op de zoekfunctie knop (search) en typ daarna in: MENU. Klik op "go".
Er bestaat inderdaad een boek over de gebruik van het juiste bestek bij een diner in de Victoriaanse tijd. Maar het boek "The Right Fork for the Menu" door Demetria Espinoza, is uitgeleend aan R. Hubbard.

Ga naar Rachel's kamer en vraag of je het boek even mag lenen.
Ze is er toevallig mee bezig. Je mag het wel even inkijken, maar alleen als je haar het wiskundeboek brengt dat zij aan Mel uitleende, zodat ze intussen wat anders kan doen. Ze vraagt het liever niet zelf aan Mel terug.

Ga naar de kamer van Mel en vraag of je het wiskundeboek van Rachel kunt krijgen.
Mel heeft het in de bibliotheek laten liggen.
Ze vraagt zich wel af waarom Rachel het niet zelf kwam vragen. Nancy zegt dat Rachel dat niet goed durfde en Mel reageert daar verder niet op.

Ga naar de bibliotheek.
Links van de balie is een lade met "gevonden voorwerpen" (lost and found) in de boekenkast. Natuurlijk is hij afgesloten, maar er staat wel een getal in Romeinse cijfers op de lade gekrast: MMDCXLI oftewel 2641.
Klik op het cijferslot van de lade en zet de combinatie op 2 6 4 1. De lade gaat open en je kunt het calculus schrift van Rachel eruit halen.

Ga terug naar Rachel en geef haar het calculus schrift.
Vraag haar meteen waarom ze het niet zelf aan Mel durfde terug te vragen. Rachel ontkent nu dat ze het niet durfde. Ze zegt dat Nancy het verkeerd begreep en dat ze geen tijd had.
Nancy krijgt in ieder geval nu het Formal Victorian Dining: The Right Fork for the Menu boek. Raap het op.


Het juiste bestek
Ga naar de vitrinekast met het bestek, tegenover de bibliotheek.
De kast is afgesloten, aan de rechterkant zit het slot.
Open het slot met de sleutel die je in de voorraadkast in de recreatieruimte vond en maak dan de glazen deur open.
Klik op het bestek om het van dichtbij te zien.

Open het menu-etiquette boek en lees het.
In het boek vind je ook een studenten identiteitskaartje. Altijd handig om te hebben.
Lees verder. Van alle messen, vorken en lepels, wordt uitgelegd waarvoor je ze gebruikt.

Bekijk de menukaart en zoek uit welk bestek bij de gerechten moet worden gebruikt.
Klik dan in de juiste volgorde op het bestek in de vitrinekast.

GerechtBestek 
Oystersvork voor "seafood"1
Consommélepel voor "soup"2
Terrapinvork voor "terrapin"3
Filet of Beefmes voor "steak"4
Sorbetlepel voor "egg"5
Roast Spring Chickenmes voor "game"6
Cheesevork voor "cheese"7
Vanilla Ice Creamlepel voor "ice cream"8
Sugared Orangeslepel voor "orange fruit"9
Coffeelepel voor "demitasse"10

Als je het bestek in de juiste volgorde aanklikte, gaat rechts onderaan een geheim bergvakje open. Haal hier een goudkleurig sterretje met een gorilla symbool uit.




Blackwood Society  

Eikenboom
Inmiddels zal het ongeveer tijd zijn om te gaan slapen.
Ga dus naar je kamer. Praat nog even met Corine over de foto. Zij vindt het wel grappig dat ze met Izzy op een foto staat. Het is goed voor haar populariteit.

Haal je GSM tevoorschijn, open het menu, klik op CLOCK en zet je wekker (set alarm)) op 6 uur in de ochtend (06 00 am). Nancy gaat meteen slapen.

Midden in de nacht wordt Nancy wakker van tikkende geluiden.
Op de vensterbank zit de witte eekhoorn, met het goudkleurige sterretje in zijn bek, dat hij uit de hoeksteen gestolen heeft!
Maak het raam open en klim naar buiten, de boom in.

Nu mag Nancy de eekhoorn achterna klimmen.
Kijk goed welke takken de eekhoorn gebruikt.
Je kunt kiezen uit diverse blauwe rondjes met een handje. Klik dan in dezelfde volgorde, dezelfde takken aan als de eekhoorn.
Als je de juiste takken koos, zal Nancy klimmen en worden de rondjes groen.
Heb je een verkeerde tak aangeklikt, dan komt er een rode streep door het rondje en valt Nancy uit de boom.

senior oplossing junior oplossing
onderste stuk van de boom

onderste stuk van de boom

middelste stuk van de boom

middelste stuk van de boom

bovenste stuk van de boom

bovenste stuk van de boom


Als je zonder te vallen tot boven in de boom bent geklommen, kun je uit het holletje van de eekhoorn een goudkleurig sterretje met een kever symbool pakken.

Nadat Nancy het voorwerp heeft, hoort ze gezang onder de boom.
Ze kijkt naar beneden en ziet zeven personen met lange capes met capuchon. Zes mantels zijn zwart en eentje is blauw.
Het gezang stopt en de personen lopen in een rij terug de school in.

Klim uit de boom en Nancy staat weer in haar kamer.
Verlaat de kamer, ga de trap af en loop door de glazen voordeur naar buiten.

Loop naar de eikenboom.
Aan de voet van de boom zie je iets liggen. Raap het op. Het is een haarspeld met blauwwitte strik en knoop.

Ga terug naar binnen, naar Nancy's kamer en zet de wekker nogmaals op 6 uur in de ochtend.


Haarspeldstrik
Als de volgende ochtend de wekker afloopt en Nancy wakker wordt, stoot ze per ongeluk haar GSM van het bureautje af.
Sta op, bekijk het bureautje van dichtbij en kijk dan eronder, naast de stoel. Je vindt hier niet alleen de GSM, maar ook de tweede dreiging die de Black Cat aan Danielle stuurde en een plat houten blokje, dat in een bepaalde vorm gezaagd is. Raap alles op.

Praat even met Corine over de gevonden haarspeldstrik (barrette). Hij is niet van Corine, zij draagt geen strikken.

Loop naar de deur. Er is een briefje onder de deur door geschoven. Raap het op, het is een dreigbrief voor Nancy van de Black Cat!


Geheim genootschap
Ga naar de kamer van Mel en vraag of de gevonden haarspeldstrik van haar is. Ze bedankt Nancy, de strik is inderdaad van haar. Maar als ze hoort Nancy hem onder de boom gevonden heeft, is ze minder blij.

Na lang aandringen vertelt Mel dat er al sinds twee jaar na de oprichting van de school een geheim genootschap bestaat, de "Blackwood Society". Hij bestaat uit 7 meisjes die gekozen worden. Ze blijven anoniem, ook voor elkaar en komen zo af en toe bij elkaar onder de eikenboom om daar een bepaald lied fluisterend te zingen. Verder gebeurt er niets. De strik is het teken dat je erbij hoort. Je vindt de strik en de mantel op je bed als je uitverkoren wordt.

Mel zegt dat ze het prachtig vindt om bij iets te horen dat zo'n lange traditie heeft. Ze werd altijd al aangetrokken door mysterieuze dingen uit het verleden. Maar meer dan die bijeenkomsten onder die boom doet het genootschap niet en ze wil er verder ook helemaal niets meer over zeggen.
De Blackwood Society heeft in ieder geval niets te maken met de Black Cat, zegt ze.


Leela en Izzy's kamer
Nancy krijgt een berichtje op haar GSM: Als ze het Poe boek zoekt, moet ze eens gaan kijken in de kamer van de voorzitter van de studentenraad, die is er momenteel namelijk niet.

Verlaat Mel's kamer en ga naar de andere kant van de verdieping, naar de kamer van Izzy en Leela.
Klop even aan voor de zekerheid. Er is inderdaad niemand aanwezig.
De deur is op slot, maar dat is geen probleem. Haal de identiteitskaart die je in het menu-etiquetteboek vond, uit je inventaris en klik ermee op de deurknop om de deur te openen.

Ga de kamer in en kijk rond.
Aan de voet van het linker bed, zie je een sporttas en sportattributen staan. Dit is het bed van Leela.
Bekijk de sporttas van dichtbij. Schuif dan de gewichten die ernaast liggen, opzij en je ziet het verdwenen boek van Edgar Allen Poe. Raap het op.
Bekijk het boek. Op de eerste pagina is een handgeschreven briefje geplakt met een lijst van de verhalen die in het boek staan. Daarachter staan datums. Aan de bovenkant van het briefje zijn 4 sterren getekend.

Aan de voet van het rechter bed staat een paarse hutkoffer. Hij is afgesloten.
Bekijk het bureautje dat tussen de bedden staat, van dichtbij. Je ziet een ingelijste foto van Jacob. Bekijk hem.
Er staat ook een foto van Izzy op het bureautje. Raap de foto op en klik erop om hem om te draaien. Pak het sleuteltje dat achter op de foto geplakt zit.

Maak de paarse hutkoffer open met het sleuteltje.
Doorzoek de koffer en Nancy vindt de lange blauwe cape die een van de meisjes onder de eikenboom droeg. Izzy is dus de leider van de groep!
Stop alles weer terug in de kist en verlaat de kamer.


Liedtekst
Ga naar de bibliotheek en spreek Izzy aan.
Na enige overreding geeft ze toe dat zij de leider is van de Blackwood Society. Ze weet echter niets van het genootschap. Op een dag vond ze de blauwe mantel met een briefje erbij waarop stond dat ze in het voorjaar zeven meisjes moest uitkiezen.

Lizzy wil Nancy nog wel de tekst van het lied geven, dat de meisjes onder de boom zingen, maar er daarna nooit meer over praten.
- Three is fine but five is more. (Drie is goed, maar vijf is meer.)
- Even nineteen defeats four. (Zelfs negentien verslaat vier.)
- Should just seven become lore, (Zouden slechts zeven kennis worden,)
- at least two will find the door. (zullen tenminste twee de deur vinden.)

Hier kun je nog even niets mee. Verlaat de bibliotheek.




Raaf en foto US 

Klaslokaal
Misschien wordt het tijd om eens in het afgesloten klaslokaal te gaan rondsnuffelen.
Ga dwars door de kamer met de piano. Je staat dan voor het gesloten klaslokaal. Als je de dubbele glazen deur nu met het identiteitskaartje probeert te openen, ziet Paige je en krijgt Nancy 10 strafpunten. Met een beetje pech word ze dan van school gestuurd.

Loop dus maar even door naar de snackshop en doe je dagelijkse karweitje.
Als je daarmee klaar bent, ga je naar je kamer.
Zet hier je GSM wekker op 11 uur in de avond (11 00 pm) en Nancy gaat slapen.

Als Nancy wakker wordt is het nacht.
Verlaat je kamer en ga naar beneden, naar het afgesloten klaslokaal. Onderweg zie je door de vensters dat het sneeuwt.
Maak de deur van het klaslokaal open met de identiteitskaart en ga naar binnen.

Loop naar de overkant van het lokaal. Hier hangt een grote, met hout ingelegde kaart van de Verenigde Staten. In het midden is een stuk weg. Dat is het houten stuk dat Nancy onder haar bureau vond.

Draai je om en loop terug naar de deur.
Op de linker pilaar bij de deur zie je een houten schilderijtje van een raaf. Bekijk het van dichtbij.
Herinner je de woorden in het dagboek van Rita Hallowell:
"Als je de staart, bek, borst en veren van dichtbij bekijkt, wacht je een verrassing.
Klik in de volgorde: staart - bek - borst - onderrugveren, op het schilderijtje.
De raaf draait om zijn as en achter je valt de hele kaart van de Verenigde Staten in stukjes uit de lijst.




Loop naar de lege lijst, klik erop en puzzel de verenigde staten weer in elkaar.
Klik op een van de staten, links van de lijst en klik ermee op de plek waar het thuishoort in de lijst. Als je op de juiste plek zit, blijft het stukje "plakken".
Het stukje dat je onder Nancy's bureau vond, zit er automatisch bij.

Als de kaart in elkaar zit, draait de raaf in het andere schilderijtje weer om zijn as.

Maak meteen even met Nancy's GSM een foto van de kaart! Zoals je weet heb je die nodig voor je serie foto's van Waverly.

Loop dan naar de deur en bekijk het omgedraaide schilderijtje. Je kunt nu uit het geheime bergvakje een goudkleurig sterretje met een raaf symbool halen.

Als Nancy het zonnetje opgeraapt heeft, ziet ze door de glazen deur Rachel met een vol dienblad uit de snackshop komen. Ze besluit Rachel achterna te gaan.


Rachel en Kim
Maak de deur van Rachel's kamer open met de identiteitskaart.
Als Nancy de kamer binnenstapt, ziet ze nog net hoe een geheim paneel in de muur dichtschuift.



Loop naar het paneel en bekijk het.
Je ziet een cirkel waarin sterren staan, die met lijnen verbonden zijn. Op de middelste ster staat een knop.

De bedoeling is dat je de knop vanaf het midden over de lijnen laat gaan, van ster naar ster, door op een ster te klikken. De ster wordt dan groen.
Je moet op alle sterren in de cirkel geklikt hebben, maar je mag niet tweemaal op een ster klikken.
Als het fout gaat, kun je links onder de cirkel op de reset knop klikken en opnieuw beginnen.


Als je het correct doet, schuift het paneel weer opzij en onthult een geheime kamer.
Stap naar binnen en er wacht Nancy een grote verrassing. Rachel blijkt de helft van een tweeling te zijn!

Praat met Rachel en Kim.
Toen de moeder van de meisjes overleed en hun vader niet voor hen kon zorgen, waren ze bang om gescheiden in een pleeggezin terecht te komen. Ze besloten om samen naar een kostschool te gaan.
Jammer genoeg was er slechts één plaatsje beschikbaar op deze school. Rachel en Kim besloten de plek toen in het geheim te delen. Dit is natuurlijk ook de reden waarom Nancy de tweede keer niet herkend werd en waarom de andere meisjes Rachel afwezig en vreemd vinden.

De meisje hoeven nog maar één trimester en Nancy belooft niets te zeggen.
Er is echter nog iemand op deze school die het geheim kent, en dat is de Black Cat! Zij chanteert de meisjes en laat hen de dreigbrieven schrijven. De meiden weten niet wie de Black Cat is, ze hebben alleen contact via een steeds ander email adres, maar Nancy belooft naspeuringen te doen. Dan gaat ze terug naar haar kamer om te slapen.


Kelder en foto Hallowell  

Nadat Nancy de volgende ochtend om 6 uur weer naast haar bed staat, ga je als eerste even naar de snackshop om je dagelijkse karweitje op te knappen.

Daarna is het tijd om in de kelder dat paneel met die sterren nog eens van dichtbij te bekijken. Zoals je door de ramen ziet, heeft het intussen flink gesneeuwd, maar dat kan Nancy niet tegenhouden.
Ga naar buiten, naar de zijkant van het huis.
Veeg de sneeuw van het kelderluik en maak het luik open.
Stap naar binnen en klik aan de linkerkant op de lichtknop om het licht aan te maken.

Loop de kelder in en draai je om.
Bekijk het paneel dat links naast de trap hangt, van dichtbij.
De 4 goudkleurige sterren die Nancy inmiddels heeft, worden automatisch op het paneel geplaatst.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg
Je ziet op het paneel meerdere plankjes met stervormige holtes erin. Er is ook één plankje met 4 van deze holtes.
Zet daar de goudkleurige sterren in. Van boven naar beneden kat - kever - gorilla - raaf.

De planken klappen naar voren en uit de bergplaats kun je een paasei met gepromoveerde kat erop pakken.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nadat je het paasei hebt opgeraapt, verlaat je de close-up. Je ziet het paneel weer gesloten, met de 4 sterren die Nancy al vond. Ze moeten nu op een andere plek geplaatst worden.


Bekijk het boek van Edgar Alan Poe.
Lees de pagina waar de titels en de vier sterren op staan.
Je ziet dat er vier titels zijn, die betrekking hebben op het symbool op de goudkleurige sterren .
- The Black Cat (de zwarte kat)
- The Murders in the Rue Morgue (de moorden in de rue morgue)
  Bij deze titel staat in rood geschreven dat de aap het deed!
- The Raven (de raaf)
- The Gold Bug (de gouden kever)

Je ziet ook dat achter alle titels een datum staat, die aangeeft wanneer het geschreven is.
Zet alle titels in chronologische volgorde.

A Descent into the Maelstrom 5/41  1Ms Found in a Bottle 10/33
The Black Cat 8/43  2To One in Paradise 1/34
Masque of the Red Death 5/42  3Ligeia 9/38
Ligeia 9/38  4The Fall of the House of Usher 9/39
The Murders in the Rue Morgue 4/41  5William Wilson 10/39
Ms Found in a Bottle 10/33  6The Murders in the Rue Morgue 4/41
The Raven 2/45  7A Descent into the Maelstrom 5/41
Eleonora 2/43  8A Succession of Sundays 11/41
The Fall of the House of Usher 9/39  9Masque of the Red Death 5/42
A Succession of Sundays 11/4110The Pit and the Pendulum 10/42
The Cask of Amontillado 11/4611Eleonora 2/43
The Sphinx 1/4612The Tell-Tale Heart 1/43
The Tell-Tale Heart 1/4313The Gold Bug 6/43
The Gold Bug 6/4314The Black Cat 8/43
The Pit and the Pendulum 10/4215The Raven 2/45
To One in Paradise 1/3416The Sphinx 1/46
William Wilson 10/3917The Cask of Amontillado 11/46


Je ziet dat de belangrijke titels op de 6de - 13de - 14de en 15de plaats in de lijst staan.

Bekijk nu het plankje met de stervormige gaten. Het zijn er zeventien. Net zoveel als er titels op de lijst staan. Dit is de hint die je krijgt.


Tel de gaten plank voor plank, van links naar rechts en van boven naar beneden.
Plaats dan de goudkleurige sterren:
- gorilla in gat 6
- kever in gat 13
- kat in gat 14
- raaf in gat 15.

Weer klappen de planken naar voren en ditmaal zie je een kistje. Maak het open.
Nancy vindt een bouwtekening van de kelder. Bestudeer hem. Je ziet dat er een kamer achter de stookketel zit.

In het kistje vind je ook een oude foto van Rita Hallowell met haar zwarte kat.
Pak je fototoestel en maak er een foto van!

Je hebt nu alle foto's die iets te maken hebben met Waverley.
Verlaat de kelder en ga naar de bibliotheek.


Bibliotheek - foto's Waverly
Ga naar de computer en klik op het USB-kastje voor de monitor om je GSM aan te sluiten. Klik dan op de monitor en daarna op het Waverly icoon.
Klik bovenaan op de knop "About us".
Klik dan aan de linkerkant op de link "Why Waverly".
Je kunt nu de foto's van Waverly op de site zetten, net zoals je dat deed met de foto's van de meisjes:
- Rita Hallowell met zwarte kat
- de houten kaart van de US
- de eikenboom
- de boog boven de voordeur van Waverly
- het houten raaf embleem op de vloer in de pianozaal - de beker uit de prijzenkast.

Je krijgt even later een berichtje dat je een beloningspunt hebt gekregen voor het verfraaien van de Waverly website.


De Black Cat  

Rachel - nieuwe opdracht
Ga naar Rachel's kamer. Als ze geen tijd heeft om met Nancy te praten, is een van de foto's niet naar haar zin. Ga in dat geval weer terug naar de bibliotheek en kijk welke foto je opnieuw moet nemen.

Als alle foto's wel naar Rachel's zin zijn, krijgt Nancy een nieuwe opdracht.
Rachel wil graag een werkstuk waarmee Corine een prijs won, op de Waverly website zetten bij "Pen en Paper". Ze vraagt of Nancy dat wil doen.


Corine
Als je de kamer van Rachel verlaten hebt, kun je een berichtje op je GSM krijgen waarin staat dat Izzy te grazen is genomen door de Black Cat.

Ga naar de kamer van Corine en vraag haar om het werkstuk.
Ze zal het voor je op een USB-stickje zetten, als je haar intussen iets te eten gaat halen in de snackshop.

Loop naar de deur. Je vindt nu de tweede Black Cat dreiging voor Nancy.

Trek je er niets van aan en ga naar de snackshop. Bedien ook meteen de andere gasten. De laatste portie die je klaarmaakt is de snack voor Corine en Nancy stop hem automatisch in een bruine zak in haar inventaris.

Ga terug naar de kamer van Corine en geef haar de snack. Je kunt daarna de USB-stick met Corine's werkstuk van tafel oprapen.


Rachel
Ga naar Rachel's kamer en vraag haar waarom ze die tweede dreiging van de Black Cat aan Nancy stuurde. Rachel is verbaasd. Zij en haar zus hebben dat helemaal niet gedaan en er ook geen opdracht voor gekregen. Dit briefje moet rechtstreeks van de Black Cat zelf zijn gekomen!


Bibliotheek
Ga naar de bibliotheek. Praat even met Izzy. Ze is razend. Ze wil dat Nancy onmiddellijk de Black Cat vindt. Die heeft namelijk alle bestanden op haar computer gewist, zodat het werkstuk waar ze al vier weken mee bezig was, helemaal weg is.

Loop naar de computer aan de andere kant van de bieb.
Klik met Corine's USB-stick op het USB kastje voor de monitor om hem in te pluggen.
Klik dan op de monitor en daarna op het Waverly icoon.
Klik dan bovenaan op de "Academics" knop.
Op die pagina zie je een grote knop met de winnaars van de "Pen to Paper Award". Klik erop.
Nu zie je een schermpje met "Drive detected". Klik op "download" en Corine's werkstuk wordt op de site gezet.

Klik op preview om Corine's werkstuk te lezen.
Ze heeft een heel gedegen werkstuk over Edgar Alan Poe gemaakt. Over hoe vernieuwend hij was en dat hij de grondlegger van de moderne horrorverhalen was. Ook heeft ze beschreven dat hij zijn laatste dagen in een ziekenhuis doorbracht. Na Poe's dood zocht men vergeefs naar zijn laatste, nog niet gepubliceerde werk in zijn hutkoffer. Iemand had dat waarschijnlijk al weggehaald!


Corine
Ga tgerug naar de kamr van Corine en Nancy. Corine is er niet. Een mooie gelegenheid om even op haar bureau te snuffelen.
Onder papieren bij de driehoek vind je een papiertje waar Izzy's wachtwoord op staat en aanwijzingen hoe je een pc moet formatteren. Dus Corine heeft alle gegevens van Izzy's computer gewist!

Aan de rechterkant, onder de papieren bij de lineaal, vind je een briefje met één woord: cellar (kelder). Daar wil Nancy dus eens gaan kijken.


Kelder
Verlaat het gebouw en loop door de sneeuw naar de zijkant van de school.
Maar het kelderluik open, ga naar binnen en maak het licht aan.

Loop de kelder in, richting stookketel. Nancy hoort een geluid vanachter de ketel komen.
Bij de deur van de ketel ligt een opgevouwen papiertje. Raap het op. Het is een modern plan van de kelder met stookketel.
Nancy vergelijkt automatisch het nieuwe plan met het oude plan en ze ziet dat er achtr de stookketel een kamer is. Ook ziet ze de naam van de Stookketle "Dupin" en ze herinnert zich dat ze die naam eerder gezien heeft.

Bekijk nog eens de laatste pagina in het dagboek van Rita Hallowell.
Ze schrijft daar: "Achter het rooster van Dupin, zal het lied van Blackwood op een dag onthullen wat verdwenen leek te zijn in de geschiedenis, maar alleen als die persoon door zijn vasthoudende nieuwgierigheid en heldere geest waardig werd bevonden."

Herinner je ook het lied dat de Blackwood groep zong:
- Three is fine but five is more. (Drie is goed, maar vijf is meer.)
- Even nineteen defeats four. (Zelfs negentien verslaat vier.)
- Should just seven become lore, (Zouden slechts zeven kennis worden,)
- at least two will find the door. (zullen tenminste twee de deur vinden.)

Je ziet dat er allemaal getallen in het lied voorkomen en je ziet ook getallen staan bij de hendels op de bouwtekening van de stookketel.
Bekijk de ketel en klik in de volgorde van het lied op de hendels 3 - 5 - 19 - 4 - 7 - 2.

  

Als je een fout maakt, kun je de puzzel resetten met de knop op de muur, rechts van de ketel.
Als je alles correct deed, zal het roosterdeurtje van de stookketel opengaan.
Kruip erdoorheen naar de kamer achter de stookketel.


Rita Hallowell's geheim en de Black Cat
In de kamer treft Nancy de Black Cat, die het boek van Edgar Alan Poe gevonden heeft. Rita Hallowell heeft inderdaad, toen Poe op zijn ziekbed lag, het boek in veiligheid gebracht, toen zijn vijanden het wilden vernietigen. Al die jaren heeft het hier in de kamer achter de stookketel gelegen.

De Black Cat neemt het boek mee en sluit Nancy in de kamer op.
Kijk naar de grote stenen tafel.
Boven de tafel hangt een grote bijl, die met elke zwaai iets lager komt, de "Pit en de Pendulum", zoals ook het boek van Poe heet.

Kijk naar het mechanisme op de grote stenen tafel.
Je ziet 5 roosters met gaten in verschillende vormen.
De gaatjes van het middelste rooster zijn gevuld met kleine mozaieksteentjes in verschillende vormen.
Je kunt op een rooster met gaten klikken. Het schuift dan onder het rooster met de mozaieksteentjes.
Trek je daarna aan de goudkleurige hendel, dan vallen de mozaiekstukjes naar beneden en dóór de gaatjes in het rooster eronder, als de juiste steentjes boven de gelijke gaatjes zitten.


De bedoeling is dat je alle mozaieksteentjes van het middelste rooster kwijtraakt, door in de juiste volgrode op de vier omringende roosters te klikken. Je mag elk rooster maar één keer gebruiken.

- Klik op het rooster rechts onder. Trek daarna aan de hendel.
- Klik op het rooster links boven. Trek daarna aan de hendel.
- Klik op het rooster rechts boven. Trek daarna aan de hendel.
- Klik op het rooster links onder. Trek daarna aan de hendel.

Als je het correct deed, gaat nu de deur voor de trap open.
Loop de trap op ........................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.