THE SECRETS OF THE OLD CLOCK

Nancy Drew 12



Walkthrough door Marjo 2006 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2005
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Lilac InnEmilyEastereggZitkamer
BuitenJosiah's huisMini-golfbaanLilac Inn
AutorijdenWaddell JewelryMain St. Bank
SchuurTopham SchoolGeheime gang
In de stad
Rode jurk naaienDagboekZendradio
Testament

N.B.: Bij aanvang van het spel kun je kiezen uit een Junior- en Senior-speltype.
De puzzels zijn in het Junior-speltype eenvoudiger op te lossen en je hebt toegang tot een lijstje waarop staat, wat je nog allemaal moet doen.


Intro

Het is 1930 en Nancy Drew is in haar blauwe sportauto op weg naar Emily Crandall, die in Titusville woont. Hier runt ze samen met haar voogdes het restaurant de "Lilac Inn", sinds haar moeder overleed. Vlak voordat Nancy de oprit van het reastaurant oprijdt, ziet ze links een geparkeerde auto staan.



Lilac Inn  

Als je uitgestapt bent, klik je onder in je scherm op het icoon met de hamer en schroefsleutel. dit is je inventaris. Klik op de afbeelding in het hokje linksboven en je ziet dat Nancy een plattegrond van Titusville bij zich heeft.
Sluit de inventaris en klik op het beursje rechts in je menubalk. Nancy heeft 3,50 dollar.

Loop naar de voordeur van het restaurant.
Rechts van de deur hangt een betaal-telefoon.
Links van de deur zie je een geruit doek. Schuif het opzij. Nu zie je een rek met taarten.

Ga het gebouw in en praat met Jane Willoughby, die achter de receptie staat. Zij is Emily's voogd, totdat Emily over 3 maanden 18 jaar wordt. Jane en Emily's moeder Gloria hadden vroeger samen een kleding-boetiekje.
Jane zegt dat Nancy's vader belde en vroeg of Nancy even wilde terugbellen.



Emily  

Loop de trap op en ga naar rechts. De achterste deur is Emily's kamer. Ga naar binnen en praat met haar. Emily vraagt Nancy om een gunst. Ze heeft juwelen gerfd van haar moeder en wil deze graag bewaren in de safe van Nancy's vader, die een advocaat is. Emily wil de juwelen veilig opbergen, omdat de laatste tijd vreemde dingen gebeuren in de Lilac Inn.

Voor ze verder kunnen praten, horen de meiden het geluid van een explosie.
Er is een ontploffing in de keuken, die daardoor maandenlang niet meer te gebruiken is. Praat met Jane. Ze vertelt dat de ontploffing het gevolg was van een gasbrander die zonder vlam aanstond en dat de verzekering dan niet uitbetaalt. Ook zegt ze dat Emily de laatste persoon was die in de keuken was en dat Emily de laatste tijd nogals vergeetachtig is.

Dan hoor je Emily roepen. Nancy rent naar boven. Emily's juwelen zijn gestolen!
Praat met Emily. Ze zegt dat zij niet het gas heeft laten branden en dat ze nu zonder het geld van de juwelen, waarschijnlijk de Lilac Inn moet verkopen.
Dan vertelt ze over Josiah Crowley, een oude man die naast hen woonde en Emily en haar moeder liet geloven dat ze in zijn testament stonden. Hij gaf hen een oude klok en zei altijd "Tijd zal het leren".
Josiah is nu dood, maar Emily en haar moeder werden niet in het testament genoemd.
Josiah had geen familie, maar de laatste jaren haalde hij een paranormale deskundige in huis, genaamd Richard Topham. Topham woont nog steeds in het huis van Josiah.
Als Nancy vraagt of de juwelen verzekerd zijn, zegt Emily dat ze dat niet weet. Misschien kan Nancy dat beter aan bankier Jim Archer gaan vragen. Nancy stemt toe.

Als je klikt op het notitieboekje in de menubalk, kun je lezen dat Nancy zich afvraagt of Topham het testament vervalst heeft en of het echte testament nog ergens in Josiah's huis ligt.
Ook vind je hier het telefoonnummer van Nancy's vader en Bess Marvin, Nancy's vriendin.

Kijk even rond in Emily's kamer.
Je ziet de naaimachine die van Emily's moeder was. Ze maakte de kleren voor de boetiek zelf.

-------------------------------------------
Easteregg
Boven de naaimachine zie je een schilderij. Het hangt scheef. Hang het recht. Doe dit gedurende het spel 12 keer. Het schilderij zal dan tegen je praten.
-------------------------------------------

Op het bed ligt een boek: "The Rubiyat" van Omar Khayyam. Open het en je leest dat Emily dit gedichtenboek cadeau kreeg van Josiah. Lees een paar van de spreuken.
Op het dressoir in de hoek staat een grammofoon. Je kunt hem met de slinger opwinden en naar de plaat luisteren. Voorzichtig met de plaat eraf halen, bekras hem niet...

Verlaat Emily's kamer en ga de trap af.
Praat met Jane. Zij denkt dat er wel meer mensen waren die van de juwelen afwisten. Emily's moeder kan het verteld heben, of mensen hebben ze gezien. Zij verdenkt een brandweerman van de diefstal.



Zitkamer  

Loop, na het gesprek met Jane, links de ontvangst/zitkamer van het restaurant in. Kijk rond.

Bekijk de krant die op het lage tafeltje onder het raam ligt. Er staat een artikel in over de symbool-taal van zwervers, die je steeds meer ziet. Klik erop.
Je ziet een aantal van die symbolen met hun betekenis. Noteer ze.


Lees het tijdschrift "Like". Hierin staat een artikel over een paard dat zogenaamd kon rekenen. In werkelijkheid reageerde het paard op de onbewuste lichaamssignalen die mensen om hem heen afgaven. Het paard was dus in staat om uit de houding van mensen af te leiden, wanneer hij het juiste getal bereikt had. De les die hieruit volgt, is dat mensen, zonder dat ze het merken of willen, de dingen verraden die ze denken.

Klokpuzzel
Kijk naar rechts. Op de schoorsteenmantel staat een klok. Maak het klepje open.
Er zit een puzzel achter. De bedoeling is, dat je de houten blokjes zo verschuift, dat de vogel in n keer van de linker inham, naar de rechter inham geschoven kan worden.

Junior-puzzel
- Schuif blokje 1 - 2 - 3 naar links.
- Schuif blokje 4 naar beneden.
- Schuif blokje 1 naar rechts.
- Schuif blokje 5 naar links.
- Schuif blokje 5 naar beneden.
- Schuif de vogel in de rechter inham.


Senior-puzzel
- Schuif blokje 1 - 2 naar links.
- Schuif 3 naar beneden, 4 naar links.
- Schuif 5 - 3 - 2 omhoog.
- Schuif 6 naar links en 7 omhoog.
- Schuif 2 naar beneden en dan naar rechts.
- Schuif 3 - 5 naar beneden en 8 naar links.
- Schuif 9 - 7 omhoog en 10 naar beneden.
- Schuif de vogel naar de rechter inham.


Als alles goed ging, gaat onderaan in de klok een laadje open.
Nancy ziet dat er een spiegel in ligt. Haal hem eruit.

Bard Bounce puzzel.
Draai nu naar de andere kant van de kamer.
Je ziet hier een mooi versierde grote kast staan, met lamellen en een hartvormige koperen hendel. Draai aan de hendel en de lamellen schuiven omhoog.
De kast blijkt een speel-automaat te zijn. Klik op de gleuf en Nancy stopt er automatisch 5 cent in.
De bedoeling van het spel is, dat je gelijkgekleurde mannen en vrouwen bij elkaar brengt. Het zijn karakters uit het toneelstuk "a Midsummernights Dream van William Shakespeare". Je kunt alleen de mannen bewegen.
Junior-puzzel
- Schuif de gele man naar links.
- Schuif de groene naar links.
- Schuif de groene naar beneden.
- Schuif de gele naar beneden.
- Schuif de blauwe naar links.
- Schuif de blauwe naar beneden.
- Schuif de blauwe naar rechts.
- Schuif de rode naar beneden.
- Schuif de rode naar rechts.
- Schuif de rode naar boven.


Senior-puzzel
- Schuif de blauwe man naar links.
- Schuif de gele naar links, naar boven, naar rechts.
- Schuif de blauwe omhoog.
- Schuif de groene omhoog, naar links, naar beneden.
- Schuif de blauwe naar beneden.
- Schuif de gele naar links.
- Schuif de blauwe omhoog en naar rechts.
- Schuif de gele naar rechts.
- Schuif de rode omhoog en naar rechts.
- Schuif de groene naar rechts.
- Schuif de rode naar beneden en naar links.
- Schuif de groene naar links.


Als je alle paartjes bij elkaar gebracht hebt, hoor je trompetgeschal.
Een bordje met het woord keen klapt naar beneden.

Ga terug naar de hal en praat hier met Jane.
Ze vertelt dat die Bard Bounce speelautomaat door Josiah is geschonken aan het restaurant. Dan hadden de gasten wat te doen, terwijl ze op een tafel wachtten.



Buiten  

Loop naar buiten, naar de betaal-telefoon.
Je ziet links onder de telefoon zo'n zwerver-symbool op de muur getekend. In dit geval een kat, wat volgens de krant betekent, dat hier een vriendelijke vrouw woont.
Klik nu op de telefoonhoorn. Je hoort een stem die zegt dat je geld in het apparaat moet stoppen. Klik op de bovenkant van de telefoon en Nancy stopt automatisch 5 cent in de gleuf.
Vraag daarna de telefoniste om je te verbinden met Carson Drew. Nancy's vader vraagt of Nancy in het dorp een document kan afhalen bij het "Tubby Telegram" kantoor. Hij geeft haar ook nog advies over het op tijd benzine tanken en het vermijden van gaten in de weg. Mocht ze tch een platte band krijgen, dan moet Nancy het reservewiel erop leggen en meteen naar een garage rijden.
Nancy vertelt haar vader over alles wat er intussen gebeurd is. Ook verneemt ze, dat als Emily nog voordat ze 18 wordt, het restaurant verkoopt, haar voogd Jane een deel van de opbrengst krijgt.

Draai na na het gesprek naar rechts en loop weg van de deur.
Ga links over het paadje naar het houten bruggetje.
Loop over het bruggetje. Aan de overkant komt ineens met een windvlaag een blad papier aanwaaien. Probeer het te pakken. Als het de eerste keer niet lukt, kun je even teruggaan over de brug en het nogmaals proberen.
Het stuk papier blijkt een kwitantie van juwelier Waddell te zijn. Iemand heeft bij de juwelier een sleutel ingeleverd om de waarde te laten taxeren.

Vervolg verder je weg over een tweede houten bruggetje.
Ga bij de splitsing naar links, over een stenen brug.
Bij het huis aangekomen, zie je dat er een bord boven de ingang hangt: "Topham School voor paranormale krachten". Dit moet het huis zijn waar Josiah woonde.



Josiah's huis  

Ga de zogenaamde Topham School in. Nancy wordt met haar naam aangesproken door een man achter een bureau, die haar vraagt om de muis te zoeken en die aan de kat Uri te geven.
Kijk rond. Links zie je een ronde tafel met een blauwe papegaai. Links van die tafel staat een laag kastje. De groene stoffen muis ligt achter de rechterpoot van dat kastje.
Raap de muis op en geef hem aan de kat die op een kussen bij de open haard ligt.

Praat nu met de man. Het is Richard Topham, de paranormale deskundige. Hij zegt dat hij telepatische en telekinetische gaven heeft, dus dat hij gedachtes kan lezen en voorwerpen verplaatsen met de energie uit zijn hoofd. Topham meent dat iedereen die gave in meer of mindere mate heeft. Hij biedt Nancy een les aan. Als Nancy zegt dat ze gekomen is om over Josiah te praten, doet Topham nogal bot. Hij praat alleen met mensen die het waard zijn, mensen die net zo superieur zijn als hijzelf.
Nancy moet eerst een "intelligentie-test" met goed gevolg afleggen, eer hij met haar wil praten.

Test
Neem het blad papier van de tafel.
Open dan je inventaris en klik op het blad papier.
Je ziet een pagina waar alleen het woord WET op staat. De bedoeling is nu dat je onderaan de uitdrukking intypt die hierbij hoort.
Als het goed is, zal Nancy dat enthousiast zeggen en kun je rechts de bladzijde omslaan voor het volgende woord.
Type in:
1. all wet (= kletsnat - het enige dat op de pagina staat is "wet", dus "allemaal nat")
2. doll up (= je mooi maken - doll staat van onder naar boven geschreven, dus "pop omhoog")
3. double cross (= van 2 kanten bedriegen - 2 keer het woord cross, dus "dubbel kruis")
4. dry up (= verdrogen - dry staat van onder naar boven geschreven, dus "droog omhoog")
5. big cheese (= brede grijnslach - het woord cheese staat in grote letters, dus "grote kaas")

Praat nu weer met Topham.
Hij kijkt je werk na en is tevreden. Praat nu over Josiah.
Topham heeft Josiah ontmoet in de Lilac Inn. Hij zegt dat het Josiah's idee was om de school in dit huis te vestigen. Hij zegt ook dat het hem niet verbaasde dat hij al het geld erfde. Josiah was immers zonder familie en Emily en haar moeder deden alleen vriendelijk tegen Josiah omdat ze wisten dat hij geld had.
Tijdens de explosie was Topham in sessie met een leerlinge, zegt hij.
Nancy krijgt toestemming om door het huis te lopen en alles te bekijken.

Memory puzzel
Loop naar de open haard, waar allemaal klokken op een rij hangen.
Klik op het "kasteel"dat op de schoorsteenmantel staat. Het is een memory-puzzel.
Klik om beurten op de muizenafbeeldingen. Zoek steeds twee plaatjes die bij elkaar horen en ze blijven open liggen, als je ze achter elkaar aanklikt.
Als alle plaatjes open liggen, gaat de linker toren van het kasteel open.
Haal je tweede spiegel eruit.

Rondneuzen
In een hoek van de kamer zie je een robot met grote groene ogen. Speel er een beetje mee.
Rechts naast de robot is een deur. Als je probeert de deur open te maken, krijgt Nancy te horen dat dit verboden terrein is.

Kijk naar het bureautje rechts van de robot. Klik op de olifant en een klepje gaat open.
Haal het boek uit het kastje. Het is een "Niet-vergeten" (lest I forget) opschrijfboek.
Blader door het opschrijfboek, er staan veel hints in, zoals:
Slot op de schuur (carriage house):
- Wat ben je als je Bard Bounce wint?
- Welke dichter is byzonder goed (=cat's meow)?
- Wat krijg je bij een par op mijn mini-golfbaan?
- Wat is de middelste naam van Gloria?

Om het dagboek te openen: "Becoder is in the rrivet" (2 naar rechts)
Hier zou normalerwijze moeten staan "Decoder is in trivet" (ontcijfer-ding is in de driepoot)

Om de grote tick tock (dat is een doosje waar iets uitspringt als je het opent) bovenaan te openen:
Geef Flute, Thisby and Pyramas hun hints. De onderste hint is in het briefje aan Gloria.

Het gedicht op het golfparcours klinkt in mijn oren als cijfers.

Achterin het opschrijfboek ligt een los velletje papier met getypte tekst.
Aan wie het gericht is kun je niet meer lezen. Maar het is duidelijk dat een driepoot (trivet) uitgeleend werd, voor een feestje op Twin Elms.

Sluit het opschrijfboek en kijk naar de tafel met de blauwe papegaai.
Hier ligt een boek, waarin een "radiometer" beschreven wordt. Een apparaatje waarmee je de intensiteit van hitte en licht kun meten.

Kijk naar het lage kastje waar de twee kandelaars op staan. Bekijk de foto. Je ziet Josiah als Puck, een karakter uit het toneelstuk "a Midsummernight's Dream" van Shakespeare.

Op het tafeltje links van dit kastje vind je 3 ritme-muziekinstrumenten, waarmee je kunt spelen.

In de kistjes naast het carouselpaard liggen reclamefolders voor Topham's school. Hij stopt ze onder de ruitenwissers van geparkeerde auto's.
Op de beschilderde kist onder het raam, liggen nog meer reclamefolders. Ook vind je hier een leuk apparaatje waarmee vroeger de eerste "bewegende beelden" werden gesimuleerd.

Als je alles bekeken hebt, verlaat je Josiah's huis weer.



Mini-golfbaan  

Loop vanaf Josiah's huis rechtdoor en kijk voor de stenen brug naar rechts. Hier zie je de schuur liggen, waarover Josiah hints gaf in zijn opschrijfboek.
Loop over de stenen brug en ga naar links. Volg het graspad tot bij de mini-golfbaan.

Mastermind
Kijk naar de grote opengeklapte golfbal. Dit is een "mastermind" spelletje. Je moet de kleur van de vier balletjes rechts raden en in elk spelletje dat je speelt is die kleur weer anders.
- Klik op next om de rest van de spelregels te zien en dan op de pijl naar onderen om het speelveld voor je te krijgen.
- Neem van de onderste rij een balletje en plaats het in de linker verticale rij.
- Doe ditzelfde met nog 3 kleuren balletjes. Je hebt nu 4 kleuren op een rij staan.
- Klik dan op de golfstick rechtsonder. In de 4 kleine gaatjes onder je rijtje balletjes verschijnt nu niks, of stokjes of stokjes met een vlaggetje eraan.
Niks betekent: Je hebt geen enkele kleur goed geraden.
Een stokje betekent: Je hebt een kleur goed, maar hij staat op de verkeerde plaats.
Een stokje met vlaggetje betekent: Je hebt een goede kleur op de juiste plek staan.
- Plaats nu weer een rijtje van 4 gekleurde ballen en duw daarna weer op de golfstick.
- Als je 4 stokjes met vlaggetjes krijgt, heb je alles goed geraden en klapt het deksel open.


Je krijgt een gedicht te zien, waarvan sommige woorden in een andere kleur verlicht zijn.
Noteer deze woorden:
once - to - fore - too - ate - to - s heaven.




Golfen
Loop naar het rode kassa-hokje. Klik op de munt-gleuf. Nancy betaalt automatisch 10 cent en krijgt een scorekaart voor de mini-golf.
Klik op de bruine knop links en je krijgt een golfstick en een balletje.

Ga bij de rode entreepijl het golfparcours op. Je krijgt nu je scorekaart te zien.
Hierop staan de par per hole en een totaalpar.
De coursepar (dat is het aantal keren dat je slaat om de bal in het gaatje te krijgen) is voor Junioren 30 en voor Senioren 21.
De bedoeling is dat je de coursepar of minder haalt.

Tip: Save je spel na een goede slag of score, dan kun je steeds van daar af verder spelen, om je totaal-pars laag te houden.

- Leg je golfbal op de startplek. Save je spel.
- Sleep het grijze uiteinde van de golfstick naar achteren en klik om te slaan. Hoe verder je slaat,
  hoe harder de slag zal zijn.
- Als de bal in het gaatje zit, ga je vanzelf naar de volgende hole.
- Sla je spel weer op als je een gelijk, of minder aantal slagen had, dan op je scorekaart bij
  par staat.


Sla bij hole 3 je bal door het
tunneltje rechts van de startplek.
Hij komt dan vlak bij het gaatje
weer eruit.

Sla bij hole 4 je bal in het middelste
van de drie gaten.
Hij komt dan via een vliegtuig en treinrit, rechtstreeks in het eindgat.


Als je totaal-score beneden de 21 (of 30) is, ga je naar de prijzenkast links van de kassa.
Haal de scorekaart uit je inventaris en stop hem in de gleuf.
Nancy heeft een rode pony gewonnen.

N.B.: Savegame direct na het succesvol golfen is op aanvraag verkrijgbaar.



Lilac Inn  

Ga terug naar de Lilac Inn.
Praat met Jane. Je verneemt dat Jane, vlak na de brand, aan Topham verteld heeft dat Nancy op bezoek was bij Emily. Dus zo wist Topham Nancy's naam al toen ze bij hem binnenstapte.
De mini-golfbaan is door Josiah zelfgebouwd, voor zijn eigen plezier.
Jane herinnert zich de middelste naam van Gloria, Emily's moeder niet meer.

Loop de trap op naar Emily's kamer.
Vraag Emily naar de middelste naam van haar moeder. Het is Lois. Emily vertelt ook dat de klok in de huiskamer, waar je de sp[eigel uithaalde, dezelfde klok is die ze van Josiah kregen. Hij zou niet werken en niemand hem kan openmaken.

Verlaat het restaurant.



Autorijden  

Stap in Nancy's auto
Ze rijdt een stukje en merkt op dat de geparkeerde auto, die ze bij aankomst zag, weg is.
Daarna krijg je een bovenaanzicht en mag je zelf gaan rijden.

benzine
Links onderaan zie je de benzinemeter. Je krijgt een seintje als de benzinetank nog half vol is.
Rijd dan naar Zippy's tankstation bij het rondje met de "Z" op je plattegrond.
Koop hier voor 25 of 50 cent benzine.

banden
Rechts onderaan zie je de toestand van je banden. Ze gaan kapot als je door kuilen en modder rijdt, dus vermijd die. Gaat er toch een band stuk, zul je hem zelf moeten verwisselen.
- Klik eerst op de krik om de auto omhoog te brengen.
- Klik dan op de schroefsleutel draai de wielmoeren los.
- Klik op de band om hem eraf te halen.
- Zet daarna de reserveband erop.
- Draai tenslotte de wielmoeren weer vast! Niet vergeten, met losse moeren rijden is dodelijk!
- Ga zo snel mogelijk naar Zippy om je band te laten repareren. Dit kost geld.

rijden
Klik ergens op de weg om dat auto daarheen te laten rijden. Hoe verder weg je van de auto klikt, des te sneller rijdt hij. Je kunt ook de pijltjestoetsen op je toetsenbord gebruiken om te rijden.
Klik op de spatietoets om te parkeren.

Bekijk de plattegrond in je inventaris om te zien hoe je moet rijden.
Als de naam niet op de plattegrond staat, zul je zo moeten zoeken. Sla in dat geval je spel op. Zoek waar je zijn moet. Kijk daarna op de plattegrond voor de kortste weg en rijd het stukje opnieuw vanaf je opgeslagen spel. Zo spaar je benzine. Je hebt immers niet onbeperkt geld.

geld verdienen
Als je niet voldoende geld hebt voor de reparatie, kun je bij Zippy betalen, door moeren en bouten voor hem te sorteren. Je mag hierbij als Junior maar 2 foutjes maken.

Een andere mogelijkheid om geld te verdienen is telegrambezorger te worden.
Rijd naar Tubby Telegrams. Hier krijg je de documenten die Nancy voor haar vader moest ophalen.
Er wordt haar meteen gevraagd of ze zin heeft een telegram te bezorgen. Zeg ja en je krijgt het telegram en het adres. Lever het telegram af, rijd terug naar Tubby en Nancy krijgt 25 cent en als je wilt, nog een telegram om te bezorgen.
Dit kun je zo vaak doen als je wilt, of moet vanwege geldgebrek.



Waddell Jewelry  

Stap in de auto en ga vanaf de Lilac Inn, bij de splitsing naar rechts.
Ga voor de witte tunnel naar links.
Rijd bij de kruising naar rechts.
Je ziet de juwelierswinkel van Waddell meteen links liggen.
Duw op de spatietoets en Nancy gaat automatisch de winkel in.

Ze vraagt Waddell naar die kwitantie voor de taxatie van een sleutel.
Naar blijkt is het een sleutel die versierd is met edelstenen. Bankier Jim Archer had om de taxatie gevraagd. Maar toen hij hoorde dat de edelstenen nep waren, wilde hij de taxatiekosten niet betalen en liet hij de sleutel achter bij de juwelier.
Nancy krijgt de versierde sleutel tegen betaling van de taxatiekosten.



Main St. Bank  

Stap in de auto en rijd een stukje verder naar de Bank van Jim Archer. Het bankgebouw ligt direct naast de juwelier.
Praat met Archer, Emily heeft al aangekondigd dat Nancy eraan kwam.
Je verneemt dat de juwelen van Emily's moeder niet verzekerd waren. Gloria dacht dat het niet nodig was, omdat ze immers veel geld zou erven van Josiah.

Jim Archer was degene die moest zorgen dat het testament van Josiah werd uitgevoerd. Hij heeft maanden gezocht eer hij het testament in een oude kist vond. Josiah had hem altijd gezegd dat hij de vindplaats van het testament zou vertellen "Als de tijd rijp is", maar Archer wist niet wat hij daarmee bedoelde.
Josiah overleed terwijl hij een boek las in de bibliotheek. Zijn favoriete boek "The Makeup Secrets of Lon Chaney".

Het testament dat Archer vond, was getypt op de typemachine van Josiah en ondertekend met zijn handtekening. Als Nancy zegt dat Topham in Josiah's huis woonde en dus makkelijk de typemachine kon gebruiken en mischien ook wel een handtekening kon vervalsen, zegt Archer dat wat de wet betreft de zaak gesloten is.
Nancy verneemt ook dat Josiah een kluisje (safe deposit box) in de bank huurde. Topham heeft geprobeerd de inhoud ervan te claimen, maar hij kon de sleutel nergens vinden.

Kijk na het gesprek rond in het kantoor van Archer.
Aan de linker muur hangt een foto van een auto met een dame ernaast. Is dat niet de auto die bij het restaurant stond? De auto is van Jim Archer zegt hij zelf.

Rechts zie je een typemachine op een bureautje staan. Archer zegt dat hij deze typemachine van Josiah gerfd heeft. De typemachine werkt niet, omdat de toetsen blijven hangen, voegt hij eraan toe.
Bekijk de typemachine van dichtbij. Bekijk het inktlint en klik door de tekst.
Herinner je het briefje in het "Niet-vergeten" opschrijfboek van Josiah. Je kon de titel daarvan niet meer lezen. Nu zie je hier de hele tekst. Het briefje was geschreven aan Mevrouw Sheldon. Nancy vraagt zich af of Josiah nog ooit zijn trivet terug kreeg.

Kijk naar de foto van Clara Pickford. Ze is een eenzame oude dame die zo nu en dan op de bank binnen wandelt. Ze gaf Archer deze foto met de tekst "To Jim Archer, my ace in the hole"

In de hoek staat een grote klok op een tafeltje. Bekijk de klok van dichtbij en je ziet een sleutelgat. Archer kreeg hem van Josiah, maar hij loopt niet meer, zegt hij.
Praat met Archer over de klok. Hij zegt dat Nancy hem mag hebben, al ze wil. Hij weet niet of de sleutel die hij bij de juwelier afgaf op deze klok past.
Ook zegt Archer nog dat het niet zijn auto was, die op de oprit bij het restaurant stond.

Ga terug naar de klok. Haal de versierde sleutel uit je inventaris en open het deurtje van de klok.
Je ziet een aantal radertjes die je in de klok moet plaatsen.
Als je een radertje eenmaal op de juiste plek plaatst, blijft hij vast zitten en kun je hem niet meer optillen.
Let bij het plaatsen van een radertje op de donkere lijntjes aan de rand. Ze sluiten op elkaar aan.
Als alle radertjes op hun plek zitten, gaat de bol bovenop de klok open.
Haal de spiegel eruit en verlaat dan de bank.



Schuur  

Rijd naar de Lilac Inn, stap uit en loop naar de schuur bij Josiah's huis.
Je ziet dat er 4 letters op de grote deur staan. Het is een letterslot.
Herinner je de aanwijzingen van Josiah in zijn opschrijfboek.
- Wat ben je als je Bard Bounce wint? - Antwoord: Keen.
- Welke dichter is byzonder goed (=cat's meow)? - Antwoord: Omar (boek op het bed van Emily)
- Wat krijg je bij een par op mijn mini-golfbaan? - Antwoord: Pony
- Wat is de middelste naam van Gloria? - Antwoord: Lois

Draai aan de 4 letters van het slot, totdat je het woord Keen hebt gevormd.
Nu zal er in het midden van de deur een rode driehoek verschijnen.
Doe hetzelfde met de andere 3 antwoorden.
Na het vierde juiste woord, zal de deur opengaan.

Kijk rond. In elk van de 4 hoeken van de schuur, zie je een metalen plaatje aan de wand bevestigd. Hieraan zit een arm met een houder. Nancy vraagt zich af wat ze daarin zou moeten plaatsen.
Haal een spiegel uit je inventaris en plaats hem in de houder. Dat past! Jammer dat je maar drie spiegels hebt.

Loop naar de tafel en lees de folder over vissen. Noteer de namen van de vissen. Onder de vis staat vermeld in welk soort water ze zwemmen en welk aas je moet gebruiken om ze te vangen. Noteer dit ook.

Kijk nu naar de blauwe klok. Hij heeft maar 1 wijzer.
Herinner je het gedicht dat je op de mini-golfplaats las.
En herinner je ook de hint van Josiah, dat hij vond dat het gedicht klonk als getallen.
Spreek de helder verlichte woorden van dat gedicht uit en je hoort inderdaad getallen in het Engels: once - to - fore - too - ate - to - s heaven, oftewel 1 - 2 - 4 - 2 - 8 - 2 - 7.

- Klik met de gebogen pijlcursor naast het versierde middengedeelte van de klok. Hij verschuift 1 plaats naar de "1".
- Klik dan op de glanzende knop bovenop de klok.
- Zet de wijzer 1 plaats verder naar de "2"
- Klik weer op de knop bovenop de klok.
- Verzet de wijzer nu naar de "4" en druk weer op de knop.
- Verzet de wijzer dan tot hij op de "2" staat en druk weer op de knop.
- Doe dit verder zo met "8", "2" en "7".

Als je een fout maakt, kun je de puzzel in de beginstand zetten door in het midden van de klok op de knop te drukken.
Als je alles goed doet, schuift er vanachter de klok een spiegel omhoog. Raap hem op en zet ook deze spiegel in een houder in de hoek van de schuur.

Boven de tafel met de klok, zie je zo'n radiometer als je in het boek beschreven zag: een glazen bol met metaalplaatjes erin. Er loopt een dun snoertje vanaf de radiometer naar het plafond.
De radiometer heeft licht nodig om te kunnen werken.

Kijk naar de zijwand van de schuur.
Je ziet een plat metalen kastje waar een buis uit komt. Bekijk het van dichtbij en open het deurtje. In het kastje zit een dominospel.
Je kunt de stenen optillen en verplaatsen.
Draaien van een steen lukt door rechtsklikken.
Leg de stenen zo dat steeds dezelfde "getallen" aan elkaar aansluiten. Het begin (7) en einde (5) van de rij is al gegeven met metalen puntjes.
Als alle stenen goed liggen, komt rechts een hendel omhoog.
Trek eraan en boven in de schuur gaan de lamellen voor een raampje open, zodat er licht naar binnen valt.

Nancy ziet dat ze de spiegels moet draaien, zodat de lichtbundel precies op de radiometer valt.
Je krijgt nu een bovenaanzicht van de schuur. Midden bovenaan is het raampje waardoor licht valt. Recht tegenover het raampje en in de 4 hoeken zit een spiegel, die je kunt draaien.
Ga met je cursor op een spiegel staan en klik. Draai op deze wijze de spiegels zo, dat de lichtbundel uiteindelijk op de radiometer valt, die je aan de rechterkant in het midden ziet.

De radiometer begint te draaien, stuurt energie door en zet zo een mechanisme in werking dat ervoor zorgt dat een ladder naar beneden klapt.

Zolder
Klim de ladder op naar de zolderkamer.
Recht voor je zie je een oude klok. Nancy zegt dat ze de tekens erop herkent. Het zijn die zwervers-symbolen, die ook in de krant stonden.
Bij de klok ligt een briefje; "Vergeten waar je de LWAT hebt gelegd? In Marcel's band, ouwe meerkoet!".

Kijk links naar de radio van een zendamateur. Op het briefje dat onder de zendradio ligt, lees je dat een nieuw kwartskristal besteld is. Het kristal moet daarna nog door juwelier Waddell geslepen worden, eer het te gebruiken is.

Verlaat de zolder en de schuur.



Topham School  

Ga naar Topham in Josiah's huis en vraag hem of hij weet wie Marcel is. Dit blijkt de lievelingshoed van Josiah te zijn. Topham heeft hem cadeau gegeven aan Gloria, Emily's moeder, als aandenken aan Josiah.
Vraag hem dan of hij iets weet over een kristal dat besteld was. Topham zegt dat het kristal inderdaad met de post arriveerde. Nancy mag het hebben als ze mee wil doen aan een telepatische test.
Topham legt 5 kaarten op tafel en Nancy moet 5 keer achter elkaar raden aan welke kaart Topham denkt. Topham zegt dat hij zijn gedachten in Nancy's hoofd kan plaatsen. In werkelijkheid is dit net zoiets als met dat paard dat zogenaamd kon rekenen.

Als je goed let op de vraag die Topham stelt, merk je dat hij steeds precies dezelfde vraag stelt voor een bepaalde kaart.
Als hij bijvoorbeeld vraagt "This is which card?", dan denkt hij aan de stervorm.
Hij denkt ook aan de stervorm als hij vraagt: "What card am I thinking of?".
Bij de cirkelvorm zegt hij: "Tell me, what card is this? " of "What card am I looking at?".
Bij het plusteken zegt hij: "Which card am I thinking of?" of "What card am I concentrating on?".
Bij de 3 golflijntjes zegt hij: "Can you tell what card this is?" of "What card is this?".
Bij het vierkant zegt hij: "What card am I holding?" of "Do you know what card I'm looking at?".

Bij elke test stelt Topham andere vragen, dus noteer de vraag en een goed antwoord. Na een paar rondes kun je dan 5 goede antwoorden op een rij geven.
Nancy krijgt dan het kwartskristal

Praat nog even met Topham, die zegt dat er waarschijnlijk niks byzonders in het kluisje zit en dat hij daarom niet op zoek is naar de sleutel. Neem daarna afscheid.



Geheime gang  

Ga naar de Lilac Inn. Praat hier met Jane. Ze zegt dat Emily overstuur is en dat je met haar moet gaan praten.

Loop naar boven en praat dus met Emily.
Ze is overstuur omdat ze een schilderij uit zichzelf zag bewegen. Er zijn al eerder van die dingen gebeurd. En ze hoort stemmen die fluisteren.
Praat verder met haar. Ze vertelt dat Josiah altijd dingen verstopte en dan briefjes voor zichzelf schreef met aanwijzingen om het weer te vinden. Hij verstopte graag dingen precies onder de neus van mensen en dat zal hij ook wel gedaan hebben met de sleutel van het kluisje. Maar over het testament zei hij altijd "De Tijd zal het leren" (time will tell).

"Marcel", de hoed van Josiah, ligt in de lade onder de bank waar Emily op zit.
Maak de lade open en haal de hoed eruit. In de band rondom de hoed zit een sleutel. Haal hem eruit. Nancy denkt dat dit misschien de sleutel van het kluisje is.
De brief die naast de hoed ligt, mag je niet pakken van Emily.

Kijk naar het scheve schilderij aan de muur en hang het weer recht.
Ga dan naar beneden en praat nog een keer met Jane.
Vraag of je nog wat mag rondkijken om de juwelen te zoeken.

Geheime gang
Ga de zitkamer in. Loop naar de bank met de gordijntjes, links van de open haard.
Bekijk het lichtgroene zitkussen van dichtbij. Je ziet dat de punt van het gordijn eronder zit. Trek aan die punt en Nancy ontdekt een geheime ingang.

Klim in de bank, ga de trap en af loop tot aan de donkere doorgang. Hier kun je rechts aan de hendel trekken om het licht aan te maken.
Loop verder tot je rechts op de grond een gebroken spaarvarken ziet liggen.
Raap de munten op. Nancy kan die dollar goed gebruiken.

Loop verder tot je aan de rechterkant een schilderij ziet hangen aan een houten wand.
Klik erop en je ziet een tegeltjes legpuzzel.
Klik op een tegeltje en klik dan op de plek waar je hem wilt neerleggen. De tegel die al op die plek lag, ruilt om en zit dan aan je cursor vast. Aan de bovenkant van een tegeltje verandert je cursor in een kromme pijl; klik dan om het tegeltje te draaien.

Als je puzzel klaar is, gaat een luikje open. Haal de grammofoonplaat uit het kastje.

Vervolg je weg door de gang. Klim aan het einde de ladder op. Nancy maakt het licht uit en hoort dan ineens de stem van Topham. Deze geheime gang komt dus uit in de kamer van Josiah's huis!
Draai je om, ga de ladder weer af, maak aan de linkerkant het licht aan en loop helemaal terug naar de zitkamer in Lilac Inn. Verlaat het restaurant.



In de stad  

Waddell Jewelery
Stap in je auto en rijd naar Juwelier Waddell.
Nancy vraagt of hij het kwartskristal kan slijpen. Dat is geen probleem, maar het gaat Nancy wel 2 dollar kosten. Ze kan betalen als ze het kristal ophaalt.

Bank
Rijd verder naar de Bank. Vraag of je de sleutel die je in de hoedrand vond, mag proberen op het kluisje van Josiah. Dat mag, maar alleen als Nancy voor Archers vrouw een jurk naait. Hij wil zijn vrouw een cadeautje geven, maar kan geen naaister betalen. Archer geeft Nancy een rode lap stof.

Verlaat de Bank. Het is nu tijd om naar mevrouw Sheldon op Twin Elms te gaan. Misschien heeft zij nog die trivet van Josiah.
Denk eraan zo nodig onderweg te tanken en niet in kuilen te rijden.
Je kunt meteen voorbij de Bank naar links gaan en achteraan in de straat bij Tubby Telegrams het document voor Nancy's vader ophalen, als je dit nog niet gedaan hebt. Ook kun je dan meteen een baantje als telegrambezorger nemen (zeg "sure") Zo kun je het zoeken naar Twin Elms combineren met geld verdienen.

Twin Elms
Mevrouw Sheldon wil de trivet wel zoeken, als Nancy dan intussen even haar bridgekaarten gaat halen bij juffrouw Jakowski in Titusville Telco.

Titusville Telco
Praat met juffrouw Jakowski. Ze wilde bridgekaarten zoeken, als Nancy intussen even naar mevrouw O'Shea in het weeshuis (Turner Home for Children) gaat om loterijbriefjes te halen.

Turner Home for Children
Mevrouw O'Shea heeft even geen tijd om de loterijbriefjes te zoeken. Ze heeft dringend vijf speelgoeddingen nodig. Nancy biedt aan om ze te brengen.
Je hebt al een rood paardje in je inventaris. Je kunt nu de minigolfbaan nog 4 keer doen. Of je koopt in een winkel (general store) 4 speelgoeddingen erbij.

General Store
Gooi 25 cent onderin in de speelgoedautomaat. Klik dan op het hendeltje naast het speelgoed van je keuze en haal het tenslotte onderin uit de bak. Koop zo 4 speelgoeddingen.

Weer naar Turner Home for Children
Ga terug naar het weeshuis en lever de 5 speelgoeddingen af.
De loterijbriefjes blijken bij de drukkerij van Phelps (Phelps' Print Shop) te liggen.

Phelps' Print Shop
Phelps heeft de briefjes nog niet geprint en wil dat ook niet meer doen vandaag. Hij is net van plan te gaan vissen. Hij wil een "19 inch largemouth Bass" vangen.
Nancy biedt aan de vis voor hem te vangen, als hij intussen die loterijbriefjes print.

Bogart's Pond
De vijver ligt aan dezelfde oprit als het weeshuis. Parkeer je auto en je ziet dat de vishengel en een kistje met aas al klaar staat.
Herinner je de vissenfolder, die je bij de klok in de schuur zag. Hierin kon je lezen dat je "minnows" als aas moest nemen bij een Largemouth Brass. Ook stond er dat deze vis graag tussen het gras rondzwom.
- Klik op de hengel.
- Klik in het aaskastje bovenaan op "minnows" en Nancy hangt het aas aan de haak.
- Verlaat de close-up en klik dan tussen het gras rechts in de vijver.
- Let op de witte dobber. Als hij ondergaat klik je meteen op de hengel en Nancy vangt een vis.
- Kijk op de meetlat of de vis bij "19 inch" komt en klik dan boven in beeld op "keep".
Nancy stopt de Largemouth Brass in haar inventaris.

Trivet
Breng de vis naar drukker Phelps en je krijgt je loterijbriefjes
Breng de loterijbriefjes aan mevrouw Jakowski in Titusville Telco en je krijgt de bridgekaarten
Geeft tenslotte de bridgekaarten aan mevrouw Sheldon in Twin Elms en je krijgt eindelijk Josiah's trivet (driepoot) terug.
N.B.: een "trivet" is eigenlijk een metalen driepoot, maar in je inventaris ziet hij eruit als een vierkante onderzetter, waar mevrouw Sheldon op het feestje haar schotel met vlees op zette.

Kwarts-kristal
Kijk in je beursje of je je 2 dollar hebt.
Heb je die niet, dan moet je nog wat bijverdienen als telegrambezorger
Heb je die wel, breng dan een bezoek aan juwelier Waddell. Hij geeft Nancy het geslepen kwartskristal voor de zend-radio.



Rode jurk naaien  

Rijd terug naar de Lilac Inn.
Vraag aan Jane, die dus vroeger naaister was, of zij die rode jurk wil naaien. Ze zegt dat ze dat niet kan!

Ga naar Emily's kamer en klik daar op de naaimachine. Nancy vraagt dan vanzelf of ze hem mag gebruiken. Dat mag, maar er zit geen naald meer in.
Loop naar beneden en vraag Jane of ze weet waar de naaidoos van Gloria is.
Jame wil wel gaan zoeken, maar dan moet Nancy intussen de taarten sorteren die buiten achter dat gordijn staan. Ze geeft Nancy een lijstje waarop staat hoe dat moet gebeuren.

Loop naar buiten en maak het ruitjesgordijn open.
De taarten moeten boven/onder het juiste naambordje staan. En de kleine taarten staan links van de grote staan. Rood hoort bij cherry (kersen), blauw hoort bij blueberry (bosbes) en bruin hoort bij chocolate (chocolade).

Junior-puzzel:

Sandgate: 2 grote cherry, 1 blue, 1 choc
Riverville: 1 cherry, 1 kleine en 1 grote blue, 1 kleine en 1 grote choc.
Appleton: 1 kleine en 1 grote cherry, 2 kleine blue, 1 kleine en 1 grote choc.
Skydale: 1 kleine en 1 grote cherry, 2 grote blue, en 2 grote choc.
Knoxville: 2 cherry van gelijke grootte, 1 grote blue, 2 choc van gelijke grootte.
Smithfield: 1 kleine en 1 grote cherry, geen blue en 2 grote choc.

Senior-puzzel:

Sandgate: 2 grote cherry, 1 blue, 1 choc
Riverville: 1 kleine en 1 grote blue, 1 kleine en 1 grote choc en 2 grote taarten.
Appleton: 1 kleine en 1 grote cherry, 1 kleine en 1 grote choc en 2 taarten van gelijke grootte.
Skydale: 2 grote blue, 2 grote choc en 2 taarten van verschillende grootte.
Knoxville: 2 cherry van gelijke grootte, 1 grote blue, 2 choc van gelijke grootte.
Smithfield: 1 kleine en 1 grote cherry, geen blue en 2 grote choc.

Als Nancy klaar is gaat het gordijn vanzelf weer dicht.

Loop het restaurant weer in.
Jane staat niet achter de balie, dus nu kun je hier alles wat beter gaan beijken.
Loop naar de staande klok in de hoek. Bekijk de metalen schijf van de pendule (slinger). Maak hem open en je ziet een schema van de opstelling van de spiegels in de schuur.

Kijk achter Jane's balie. Je ziet een telefoon met een gebroken aansluitsnoer.
Tussen de boeken die ernaast staan, zie je een foto. Bekijk hem van dichtbij. De foto is genomen in de geheime gang en dit zijn de twee broers die de Lilac Inn en Josiah's huis bouwden. Klik op de foto om hem om te draaien. Op de achterkant staan de woorden: "deur in de huiskamer raambank" (door in parlor window seat).

Loop naar de huiskamer. Ga naar het bankje en trek aan de rechterkant aan de metalen gordijnhouder om de geheime deur te openen.
Ga de trap af, maak voor de gang het licht aan en doe 1 stap naar voren.
Klik hier op de wandlamp en er gaat weer een geheime deur open.
Loop de trap op en kijk door de spleet in de muur aan de rechterkant. Nancy kijkt nu recht in Emily's kamer! Dus zo kon dat schilderij verschuiven!
Ga de trap weer af, trek links aan de hendel om de deur te openen en ga weer terug naar de zitkamer.

Ga naar de hal en je ziet dat Jane weer aanwezig is. Praat met haar.
Ze laat Nancy het naaidoosje zien. Haal de naald eruit.
Nancy vertelt over de foto en de geheime gangen. Jane is verontwaardigd omdat Nancy suggereert dat Jane er meer vanaf wist. Ze zegt dat iedereen die foto wel gezien kan hebben.

Ga naar boven, naar Emily's kamer. Emily is in de stad boodschappen doen, dus je kunt rustig gaan naaien. Maar open eerst even de lade onder het bankje waar Emily altijd zit. Lees de brief van Josiah aan Gloria: "lieve Gloria, ik zou het fijn vinden als je drie dingen voor me wilt doen. Ten eerste, bewaar deze brief op een veilige plaats en laat hem aan mij lezen als ik erom vraag. Ten tweede, vertel niemand over deze brief. Ten derde, vraag me niet waarom. Ik meen dit uit de grond van mijn hart: Je bent een vriendelijke vrouw, die sprankelt als goed water en die mij laat denken dat zelfs de hemel bereikbaar is ( You are a kind lady who sparkles like good water and makes me think that the sky's the limit.)"

Ga nu achter de naaimachine zitten. Zet de naald in de machine en haal de rode lap uit je inventaris.
Naai nu netjes over de lijnen. Met je cursor kun je de stof schuiven. Zet je cursor onder het naaimachinevoetje om rechtdoor te gaan. Zet hem links of rechts, vlak naast de naald en schuif met de stof, bij de bochten. Kijk goed waar de naald in de stof komt, want je moet zoveel mogelijk op de lijnen blijven.

Als je klaar bent ga je naar de grammofoon. Nu je toch hier bent, kun je even luisteren naar die grammofoonplaat, die je in de geheime gang vond.
Haal de grammofoonplaat van de draaitafel af en leg de andere erop. Draai aan de slinger.
Je hoort een verhaal, doorspekt met geluiden. Noteer die geluiden in de volgorde zoals je ze hoort: Hoefgetrappel - donder - donder - regen - deur openen - voetstappen - zwaard gekletter - zwaard gekletter - donder - gerinkel van munten.

Verlaat Emily's kamer en de Lilac Inn.



Dagboek  

Stap in de auto en rijd naar de bank. Geef Archer de rode jurk voor zijn vrouw.
Nu wil hij het kluisje van Josiah wel open maken.
trek de metalen doos uit het kluisje en maak hem open.
Er ligt een soort dagboek in. Nancy mag het hebben.

Kijk naar de kaft van het dagboek. Er staan dezelfde tekens op, als op de onderzetter (trivet) in je inventaris. Herinner je ook wat Josiah in zijn "Niet-vergeten" opschrijfboek schreef: "Decoder is in trivet.
Kijk naar de trivet. Je ziet dat alle symbolen de geluiden voorstellen, die je op de grammofoonplaat hoorde. Noteer de letter G die onder het paard staat. Dit paard hoort bij het eerste geluid (hoefgetrappel).
Noteer zo alle letters die bij de geluiden horen en je krijgt het woord GOODFELLOW.
Bekijk nu het dagboek en klik hier het woord GOODFELLOW in
Nu gaat het dagboek open.

Op de bovenste regel lees je: "Flute (knows me as Puck) 7.025 Mhz.
Het lijkt erop dat Flute een naam is van iemand die Josiah sprak over zijn zendradio. de ander kende hem als Puck. Verder schrijft Josiah dat hij Flute een "cue" (een wachtwoord/zinnetje) heeft laten onthouden, waar ze met een andere zin op moeten reageren.
Noteer de naam en deze radiofrequentie en doe dit ook met de namen en frequenties op de volgende bladzijdes: Flute - 7.025Mhz, Pyramus - 7.057 MHz, Thisby - 7.050 MHz.



Zendradio  

Ga naar de schuur. Trek aan de hendel bij de metalen kast links en de ladder klapt naar beneden. Beklim de ladder naar de zolder en ga naar de zendradio.
Maak het kleine metalen klepje rechts boven open. Stop het geslepen kristal in de radio.

Kijk dan naar de draaiknoppen. Je wilt nu 7.025Mhz instellen, dus:
- De linker knop staat al op 7.
- Zet de middelste knop op 0.02
- Zet de rechter knop op 0.005
Je krijgt nu Flute aan de lijn.
Hij vindt het jammer te horen dat Josiah dood is. Hij dacht dat Josiah een Hollywood producent was. Maar hij wil niet de zin vertellen die Josiah hem leerde, zonder dat Nancy het juiste wachtwoord geeft. Wel vertelt hij dat het zinnetjes zijn van Shakespeare.

Maak nu contact met Thisby op frequentie 7.050.
- De linker knop staat al op 7.
- Zet de middelste knop op 0.05
- Zet de rechter knop op 0.000
Ook Thisby wil haar zin pas zeggen als ze het wachtwoord krijgt. Zij dacht dat Josiah een acteur was.

Maak tenslotte contact met Pyramus op frequentie 7.057.
- De linker knop staat al op 7.
- Zet de middelste knop op 0.05
- Zet de rechter knop op 0.007
Pyramus doet wat mopperig. Maar ook hij wil zijn zin pas zeggen als hij het wachtwoord krijgt. Josiah vertelde Pyamus dat hij een eenzame rijke oude man was. Pyramus geloofde er geen woord van.

Op het bureau in Josiah's huis heb je het boek "A Midsummers Dream"van Shakespeare gezien. Ga dus naar Topham en vraag of je dat boek mag bekijken. Hij weigert. Ga terug naar de Lilac Inn en open de geheime deur in het bankje. Loop door de gang naar Topham huis. Open het luik en klim omhoog in de kamer van Topham, die gelukkig even bezig is met een sessie.
De poes begint te mauwen. Zoek naar haar groene stoffen muis. Hij kan onder een stoelpoot bij de tafel liggen, of onder het kastje of bij de dozen met folders bij het carouselpaard.
Raap de muis op en geef hem snel aan de kat, voordat Topham binnenkomt.
Nu kun je op je gemak door het boek van Shakespeare bladeren, dat rechtop op het bureau staat. Sommige stukken in het boek zijn met een pen omcirkeld en de naam van Pyramus, Flute en Thisby staat erbij. De omcirkelde stukken worden nu vanzelf in Nancy's aantekenboekje genoteerd.

Ga naar het tafeltje met de muziekinstrumenten. Klik hier op het tapijt om terug te keren in de geheime gang. Ga door de gang terug naar de Lilac Inn en ga dan naar de schuur en de radio.

Maak contact met Flute:
Zeg: Shall we their fond pageant see? ....
Het antwoord is: Leave by road (=hit the road) when the owner is in, because then there will be thieves about.

Maak contact met Thisby:
Zeg: If we shadows have offended, .......
Het antwoord is: The authorities are alert for bad water, so do not go this way.

Maak contact met Pyramus:
Zeg: Thou speak'st aright......
Het antwoord is: A barking dog would do well to hold his tongue (=keep quiet) in a dangerous neighborhood.

Klok
Loop nu naar de oude metalen klok, achterin op de zolder.
Bekijk de vierkantjes met de zwerver-symbolen.
Eronder staat de naam Flute. Klik nu, in de volgorde van de juiste woorden in de zin van Flute, op het bijbehorende symbool. (Je zag de woorden en de symbolen in de krant).
Als je het goed deed, springt nu de naam Thisby tevoorschijn. Doe hier hetzelfde.

FluteThisbyPyramus


Na Pyramus zie je de naam Bottom verschijnen. Dit is niet een van de radiocontacten van Josiah.
Denk aan de brief die je in de lade op Emily's kamer vond.
Hierin stond: "I mean this from the Bottom of my heart: You are a kind lady who sparkles like good water and makes me think that the sky's the limit."
Klik dus ook voor Bottom op de juiste symbolen.

Onder in de klok, klapt een klepje open en er schuift een stenen plaat naar buiten.
Hierop kun je de spelregels van een bordspel lezen:
Je doel is om over het pad te lopen en precies op het laatste vakje te eindigen. Elke kaart kun je maar 1 keer gebruiken. Je hoeft niet alle kaarten te gebruiken. Als je een afkorting wilt nemen, moet je precies op de afbeelding staan die ook op de kaart staat , die je wilt gebruiken.
Aan de rechterkant zie je een reset-knop, waarmee je het spel opnieuw kunt laten beginnen. Klik op de tekst en het spel begint. Op elke kaart staat het aantal passen dat je neemt.
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk.
Klik op kaart: 4 - 8 (afkorting) - 10 - 6 - 1 (afkorting) - 7 - 2 - 9 - 3.

Als beloning krijg je een gouden golfballetje
Lees het briefje dat in de gleuf zit, waar de bal uitkwam. Er staat: "Neem dit mee naar mini-stad. En voor een heleboel lol, sla je daar een hole-in-one (= met 1 slag in het gat)".



Testament  

Minigolfbaan
Ga naar de minigolfbaan. Loop naar binnen en je komt automatisch uit bij hole 6, de mini-stad.
Aan de zijkant van het startpunt, klapt een steen omhoog. Eronder zie je een gat. Leg je bal zo dicht mogelijk erbij en tik hem dan met 1 slag in dat gat.
Het blijkt geen gat, maar een springveer te zijn. De bal vliegt omhoog, in een schaaltje en komt uiteindelijk rechtstreeks in het gat. Je hebt een hole-in-one gedaan.
De beloning is een sleutel van een kluisje, die je links op de grond naast het bordje "Tiny Town" vindt.

Lilac Inn
Loop naar de Lilac Inn. Je hoort hoe Emily hysterisch zegt dat er iets niet in orde is met haar en dat Jane niet tegen haar moet liegen.

Ga naar binnen en praat met Jane. Ze zegt dat ze geen goede hulp is en dat Nancy maar met Emily moet gaan praten.

Loop naar boven en praat met Emily. Toen Emily wakker werd na een middagslaapje, had ze in haar hand een van de halskettingen van haar moeder. Nu is ze ervan overtuigd dat ze dingen doet die ze zich later niet meer kan herinneren. Ze heeft volgens Jane een zenuwinzinking.
Emily stuurt Nancy weg, ze wil niet meer praten.

Bank
Ga naar buiten en stap in je auto.
Rijd naar Zippy's tankstation en tank helemaal vol.
Rijd dan naar de bank en praat met Archer over de nieuwe sleutel. Als Nancy vertelt dat ze hem met een "ace in the hole" heeft gevonden, zegt Archer dat Clara Pickford hem altijd zo noemde. Dus de sleutel is van Clara Pickford, oftewel een vermomde Josiah.

Maak het kluisje open en kijk erin.
Nancy vindt eindelijk het Testament van Josiah!
Kijk ook naar de foto die je hier vindt. Het is een foto van Gloria en Jane. Alleen....dat is niet de Jane die nu de voogd van Emily is. Die Jane is een bedriegster!

Achtervolging
Nadat Nancy de foto bekeken heeft, ben je automatisch terug bij de Lilac Inn.
Jane wil net wegrijden in haar auto. Achtervolg haar!
Laat de auto van Jane geen moment uit je zicht! Klik op "second chance" als je nt te laat was met de achtervolging in te zetten.

Op een gegeven ogenblik hoor je Nancy zeggen dat Jane waarschijnlijk naar de "State Line" (stadsgrens) gaat. (Deze State Line vind je rechts bovenaan, naast het station).
Neem dan meteen een kortere weg naar de State Line...........................................



Kopiren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.