MOZART

DE SAMENZWEERDERS VAN PRAAG


Ook bekend als: MOZART: LE DERNIER SECRET


Walkthrough door Marjo © 2009 www.adventurespel.nl

Uitgever: Easy Computing/Micro Aplication/2009
Ontwerper: Game Consulting

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Hoofdstuk 1: Intro
Hoofdstuk 2: Een moeizaam ontwaken
Hoofdstuk 3: Een ochtend in de opera
Hoofdstuk 4: Op weg naar het paleis
Hoofdstuk 5: Nieuws over de keizer
Hoofdstuk 6: Het tenue
Hoofdstuk 7: Een onverwacht drama
Hoofdstuk 8: Gevangen!
Hoofdstuk 9: Het mysterie verdiept zich
Hoofdstuk 10: De eerste onthullingen
Hoofdstuk 11: De stenen brug
Hoofdstuk 12: Vorderingen en zangoefeningen
Hoofdstuk 13: Mozart, de voortvluchtige
Hoofdstuk 14: De geheimen van de horlogemaker
Hoofdstuk 15: De omgekeerde piramide
Hoofdstuk 16: In het hart van de duisternis
Hoofdstuk 17: Vriend of vijand?
Hoofdstuk 18: De samenzweerders schaakmat



Hoofdstuk 1: Intro  

Praag 1788.
Mozart is in Praag waar zijn opera Don Giovanni wordt opgevoerd. Zijn vrouw Constance is achtergebleven in Wenen.
Na een dag hard werken, heeft Mozart een nare droom over het gevaar waarin zijn beschermheer keizer Joseph 2 van Oostenrijk-Hongarije verkeert. Joseph 2 is in oorlog met de Pruisen. Hij droomt over een kerk, een driehoekige deur, vrijmetselaars en een vijand met een zwart masker.




Hoofdstuk 2: Een moeizaam ontwaken  

Koffie zetten
Mozart ontwaakt rond 8 uur in een hotelletje in Praag.
Na zijn nare droom, heeft hij als eerste een oppeppertje nodig om weer helder te kunnen denken.


Kijk rond in de kamer.
Aan de linkerkant zie je een dressoir, waar een koffiemolen op staat. Klik met je radertjescursor op de koffiemolen en Mozart maalt een portie koffie. Klik dan met je hand-cursor op de koffiemolen en Mozart raapt de gemalen koffie op.

Loop naar de rechterkant van de kamer en open de grote houten kast. Haal hier een pollepel en een leeg koperen keteltje uit..

Rechts van de houten kast staat een waskom met een kan water onder een klein raam.
Klik op het raam om het te openen. Een beetje frisse lucht kan geen kwaad.
Ga met je cursor naar de bovenkant van je scherm en je inventaris opent. Klik op het koperen keteltje, dat nu aan je cursor plakt. Klik aansluitend op de waskom en Mozart vult het keteltje met water.
Ga weer naar je inventaris. Klik op de gemalen koffie en klik aansluitend op het keteltje met water. Mozart gooit de koffie in het keteltje met water.

Loop naar de brandende open haard.
Links op de schoorsteenmantel vind je een grote S-vormige haak.
Pak de haak en hang hem daarna aan het kleine ophanghaakje boven het vuur (klik met de haak op het vuur).
Haal dan de ketel met water en koffie uit je inventaris en hang hem aan de S-vormige haak.
Wacht een paar tellen totdat de koffie heet is en borrelt.
Haal de pollepel uit je inventaris en schep een lepel hete koffie uit het keteltje.

Loop naar de tafel rechts van de open haard.
Links op de tafel staat een lege koffiekop. Giet de hete koffie in de lege koffiekop.
Klik dan de kop koffie en Mozart drinkt hem op.


Huur betalen
Er wordt op de deur geklopt.
Loop naar de gang, rechts van de tafel. Het is te donker hier.
Aan de linkerkant zie je een smalle witte streep. Het is een kaars. Raap hem op en steek hem aan in de open haard.
Plaats de brandende kaars in de kandelaar op het kastje rechts in de gang. Daarna kun je de deur open maken.

Het is de huisbaas. Hij heeft een boodschap van ene Mazzini, die vraagt of Mozart zo snel mogelijk naar het paleis kan komen.
De huisbaas wil Mozart echter niet laten vertrekken voordat hij de achterstallige huur heeft betaald. Praat met hem. Geeft toe dat je bevriend bent met de keizer. Van uitstel van betaling wil hij echter niets weten.

Loop de kamer weer in.
Ga naar de tafel. Op de rechterkant ligt een etui. Raap het op. In dit etui bewaart Mozart zijn zakhorloge, dat hij onlangs nog bij een horlogemaker bracht om te repareren.
Klik in je inventaris op het etui en klik aansluitend op het dubbelpijl-icoon helemaal rechts in je inventaris. Mozart maakt het etui open en haalt er zijn zakhorloge uit en de sleutels van de horlogemaker, die ze per ongeluk bij het horloge heeft laten liggen.

Loop naar de deur en biedt de huisbaas het zakhorloge aan. Dit vindt hij voldoende betaling. Mozart mag nu zijn kamer verlaten.

N.B.: Je kunt als je dat wilt, op het clavecimbel klikken, dat rechts van het bed staat. Mozart zal erachter gaan zitten en wat uit eigen werk spelen (met compleet orkest).


Partituur schrijven
Onderaan de trap treft Mozart HaŁfer, de directeur van het concertgebouw. Hij wil dat Mozart zijn partituur afmaakt en meekomt naar het concertgebouw om te repeteren.
Mozart zegt dat hij naar het paleis geroepen is, maar daar toont HaŁfer geen begrip voor. Mozart zegt dat de opera Don Giovanni een groot succes was en dat HaŁfer hem daarvoor nog geld schuldig is. Maar HaŁfer wil dat Mozart eerst zijn werk afmaakt, dus ook een voorschot zit er niet in.

Loop terug naar je kamer.
Op het bed ligt het laatste deel van het muziekstuk dat Mozart nog moet schrijven. Het eerste deel heeft hij in de opera achter gelaten. Raap de partituur op.
Loop naar de tafel. Midden op tafel staat een schrijfveer in een inktpotje. Haal de partituur uit je inventaris en klik ermee op de schrijfveer.

Nu mag je Mozart helpen zijn muziekstuk te schrijven.
Je ziet een notenbalk. Mozart speelt een stukje voor.
Dan blijkt dat sommige noten niet op hun plek staan. Ze worden aagegeven met een blauwgekleurd frame.

Klik op een frame en aansluitend op een ander frame en de noten verwisselen van plaats.
Bovenaan de pagina wordt het aantal mislukte pogingen aangekruist.
Staan de noot op de juiste plek, dan verdwijnt het frame.

Is dit gelukt, dan krijg je een tweede muziekstuk, maar nu met twee notenbalken.
Is het frame blauw, dan staat de noot in de juiste balk, maar op de verkeerde plek.
Is het frame rood, dan staat de noot op de verkeerde balk.

Heb je ook hier de noten op de juiste plek gezet, dan volgt nog een muziekstuk met 3 notenbalken. Zet de noten nogmaals op de juiste plek.

Als de klus geklaard is, verlaat je de kamer en laat je de partituur aan HaŁfer zien. Die vindt het veelbelovend uitzien, maar wil toch dat Mozart meegaat naar de opera en dat hij maar moet regelen later naar het paleis te gaan.


Vervoer regelen
Loop door de linker deur naar buiten.
Je ziet de huisbas bezig met het vegen van de straat. Spreek hem aan en vraag hoe je het beste naar het paleis kunt gaan. Als Mozart een uur lopen niet acceptabel vindt, adviseert hij om een koets van Dubcek te nemen, al is dat niet goedkoop.

Loop naar de man die je achteraan in de straat bij een koets ziet staan. Spreek hem aan.
Dubcek spreekt Tsjechisch en dat verstaat Mozart niet.

Loop terug naar de huisbaas en vraag of hij wil tolken.
Informeer bij Dubcek of er nog geruchten door de stad gaan. Dubcek zegt dat hij op verzoek van een collega een zieke bij het paleis heeft afgeleverd.
Hij wil Mozart wel naar het paleis brengen, maar dan moet Mozart vooraf betalen. Mozart zegt dat hij het geld zal hebben als Dubcek om 12 uur klaarstaat.
Er zit dus niets anders op dan eerst naar de opera te gaan, om het geld te halen dat je nog van HaŁfer tegoed hebt.

Bekijk nog even de kapotte fontein tegen de linker muur. Hij buisje waar het water uit moet stromen is verdwenen. Loop dan terug het hotel in en vertel HaŁfner dat je meegaat naar de opera.




Hoofdstuk 3: Een ochtend in de opera  

Theater Nostitz - 9 uur 's morgens
In de hal van het concertgebouw blijkt dat Mozart zijn dirigeerstokje vergeten heeft. HaŁfer denkt dat hij het misschien wel van de concertmeester kan lenen.
Ook moet Mozart nog op zoek naar het eerste gedeelte van zijn partituur, die hij de avond ervoor aan Alexa, de vrouw van HaŁfer, heeft gegeven. Misschien heeft ze de partituur in de muziekkamer laten liggen.

Praat even met de man achter de balie, bekijk de buste van Hšndel en ga dan links de trappen op, naar een gang.
Bekijk hier de buste van Vivaldi en ga dan door de eerste deur links, de muziekkamer in.


Partituur
Kijk rond in de muziekkamer.
Kijk onder het kussen dat op de sofa ligt. Je vindt geen partituur, maar wel de waaier van Alexa.
Bekijk het blad papier dat op het tafeltje in de hoek ligt. Dit is niet de partituur die je zoekt.

Loop naar links, waar je een vleugel ziet staan. Op de vleugel ligt een blad papier, bestrooid met vogelzaad voor HaŁfer's papegaai. Raap het vogelzaad op en bekijk daarna het blad papier. Ook dit is niet de partituur die Mozart zoekt.

Links van de vleugel staat een stoel.
Op de zitting van de stoel vind je het Boek der HarmonieŽn, dat rechtstreeks naar je inventaris gaat als een piramide-icoon naast het menu-icoon.
Mozart leest automatisch de brief die uit het boek valt. Hij is van zijn vriend Haydn en aan hem gericht. Haydn geeft Mozart het boek omdat hij wat oefening nodig heeft.

Bekijk als je wilt nog de vogelstandaard en de pot in de open haard en verlaat dan de kamer.

In de gang treft Mozart Alexa. Al pratend gaan ze terug de muziekkamer in.
Praat met Alexa. Na enig aandringen is ze bereid om de partituur terug te geven, als Mozart haar waaier vindt. Haal de waaier uit je inventaris en geef hem aan Alexa. Spreek haar daarna nogmaals aan en ze geeft eindelijk de andere helft van de partituur.

Je kunt nu de kamer verlaten.
Je kunt ook nogmaals met Alexa praten en ingaan op haar geflirt. In dat geval zal HaŁfer de kamer inlopen en samen met Alexa vertrekken.

Verlaat de muziekkamer eveneens.
Ga door de deur achteraan in de gang, naar de kamer van de directeur.


Dirigeerstokje
In de kamer van de directeur tref je een man die iets zit te lezen. Vraag hem naar de kapelmeester. Hij vertelt dat de kapelmeester afwezig is. Gelukkig heeft hij wel de sleutel van diens kamer.

De man neemt Mozart mee naar de kamer van de kapelmeester en maakt de deur open.
Ga naar binnen.
Haal het dirigeerstokje uit de jaszak van de jas die aan de kapstok hangt en verlaat daarna de kamer weer.

Bekijk als je wilt de buste van Bach en ga dan door de deur aan de rechterkant, naar de concertzaal.


Repetitie
Op het podium zitten drie muzikanten al op Mozart te wachten.
HaŁfer en Alexa staan achterin de zaal te luisteren.
Praat met HaŁfer. Als hij tevreden is over de repetitie, zal hij Mozart een deel van zijn salaris uitbetalen.

Loop het podium op.
Combineer in je inventaris de beide partituren en deel ze daarna uit aan de muzikanten.

Haal dan het dirigeerstokje uit je inventaris en klik ermee op de voorste muziekstandaard.
Je ziet nu in je scherm het podium en je dirigeerstok.
Onderaan in beeld verschijnt een witte bol.
Klik met de punt van je dirigeerstokje op de witte bol. Je hoort drie tikken en dan begint Mozart te dirigeren.

De bedoeling is, dat je de bewegingen van de bol nauwkeurig volgt. Blijf met de punt van de dirigeerstok in de witte bol. Je verdient met dirigeren gele sterren, die bovenaan in je scherm verschijnen.
Red je het niet en ga je buiten de witte bol, dan wordt deze rood en zullen de muzikanten vals gaan spelen.
Gaat het vaak mis, dan zul je het helemaal opnieuw moeten doen.

Als HaŁfer tevreden is over de repetitie, spreek je hem aan en zal hij Mozart een beurs met geld geven. Wel had hij graag het dirigeerstokje terug. Haal het dus uit je inventaris en geef het hem.
Mozart zal daarna automatisch terug gaan naar zijn hotel.




Hoofdstuk 4: Op weg naar het paleis  

Voor het hotel
Het is 11 uur als Mozart bij het hotel aankomt. De koetsier zal pas over een uurtje arriveren.
Kijk naar het reclamebord dat je links onderaan in de straat ziet. Het is reclame voor houten muziekinstrumenten en fluiten.
Praat met de man die bij het bord staat. Hij herkent Mozart en is een groot fan van zijn opera's. Hij geeft Mozart een houten fluit cadeau.


Geheime boodschap
Ga het hotel in.
De huisbaas roept Mozart meteen tot de orde. Huisdieren zijn verboden en in zijn kamer zit een duif op de kast, die zo snel mogelijk weggejaagd dient te worden.

Ga de trap op naar je kamer. Er zit inderdaad een duif op de kast.
Haal de zaadkorrels uit je inventaris en leg ze in het kopje op de linkerkant van de tafel. De duif komt meteen aangevlogen en begint te eten.
Terwijl hij eet, heb je tijd om hem van dichtbij te bekijken. Klik op de duif en Mozart vindt een briefje met een boodschap van zijn vrienden, de vrijmetselaars. Ze vragen Mozart aanwezig te zijn bij een geheime vergadering. Het tijdstip van de bijeenkomst is gecodeerd en is "het heilige getal van de leerlingen".

Open je inventaris en klik links in de balk op het piramide-icoon van het Boek der HarmonieŽn.
In dit boek zitten partituren.
De eerste partituur is die van "Het symbool van de leerlingen" De titel staat boven een afbeelding van het symbool van de vrijmetselaars.
Klik onderaan de pagina op het knipperende dirigeer-symbool.

Je mag daarna weer op de bekende manier proberen met de punt van de dirigeerstok in de witte bal te blijven, terwijl Mozart dirigeert. Probeer alle sterren te halen.
Als het je lukt, klik je onderaan de pagina om terug te gaan naar het boek.
Mozart zegt dat er een verborgen boodschap in de partituur zit, maar dat er 5 noten teveel in zitten.

Op de linker pagina staat "Het heilige getal" boven een notenbalk en "Het heilige Getal van de Tempel" boven een tekst.
Klik onderaan deze pagina op het radertjes symbool en je krijgt de tekst van dichtbij te zien.
Er verdwijnen vanzelf letters uit de tekst, maar niet voldoende.
Haal nog 5 letters eruit door erop te klikken en je houdt - alle letters achter elkaar, regel voor regel gelezen - over:
NUMMER DRIE IS HEILIG.

N.B.: Met dank aan Meta voor de Nederlandse oplossingen van de letterpuzzels.
N.B.: Franse oplossing: CHIFFRE TROIS EST SACRE.

Mozart weet nu dat de bijeenkomst van de vrijmetselaars om 3 uur is.
Hij heeft dus nog tijd om naar het paleis te gaan, maar eerst moet die duif nog de kamer uit.


Duif
De duif heeft gegeten en zit inmiddels weer op de kast.
Misschien heeft het beestje ook nog dorst. Jammer genoeg is de waskom onder het raam leeg, dus zul je water moeten gaan halen.
Haal het koperen keteltje uit de kast.

Zoals je weet is de fontein aan de overkant van de straat kapot. Het buisje waar het water uitstroomt is verdwenen.
Ga naar de kandelaar, waar je die ochtend een brandende kaars inzette. De kaars is opgebrand en er ligt alleen nog een klein hoopje harde was op de kandelaar.
Pak de was van de kandelaar en leg het op de nog nagloeiende houtblokken in de open haard. De was wordt nu zacht en kneedbaar.
Gebruik de zachte was op de houten fluit om de gaten dicht te stoppen.

Verlaat de kamer en ga naar de stenen fontein aan de overkant van het hotel, bij de koets.
Zet je dichtgestopte fluit als buisje op de fontein. Het water stroomt nu door het buisje en je kunt je keteltje met water vullen.

Ga terug naar je kamer.
Maak het raam open.
Giet het water in de waskom. De duif komt drinken en vliegt daarna het raam uit.

Verlaat je kamer en ga naar beneden. Mozart zal de huisbaas zelf vertellen dat het probleem met de duif is opgelost.
Loop de straat op. Je ziet dat de koetsier inmiddels ook is gearriveerd. Spreek hem aan en geef hem je buidel met geld. Klik daarna op de koets en even later is Mozart op weg naar het paleis.




Hoofdstuk 5: Nieuws over de keizer  

Als Mozart om 12 uur in het paleis arriveert, wordt hem gevraagd even te wachten, terwijl de hofmeester hem gaat aankondigen bij Mazzini.
Kijk om je heen. Op het tafeltje in de hoek ligt een blad muziekpapier. Raap het op.
Praat met de bediende die de wacht houdt voor de deur. Hij zegt dat de keizer niet aanwezig is, iedereen is immers naar de oorlog. De geruchten gaan dat het leger zware verliezen lijdt. Mazzini kent hij niet.
Even later komt de hofmeester Mozart halen.


Muziekstuk schrijven
Als je in de ontvangstkamer staat, praat je even met de hofmeester.
Hij vindt dat er donkere wolken boven Praag hangen, maar Mozart kan alle gewenste informatie krijgen van dr. Mazzini.

Loop naar links en praat met dr. Mazzini. Dokter Mazzini is door Leopold, de broer van Joseph 2, naar het paleis gehaald. De keizer ligt zwaargewond in de kamer hiernaast. Mazzini denkt dat het horen van Mozart's muziek de keizer goed zal doen.
Mozart besluit ter plekke een speciaal stuk voor de keizer te componeren.

Maak de kastdeuren links van de dokter open. Haal een schrijfveer en inkt uit de kast.
Combineer in je inventaris de schrijfveer en inkt met het blad muziekpapier. Leg het vervolgens op de grote tafel.
Klik op de tafel en Mozart begint te schrijven.
Zet op de bekende manier de noten weer op de juiste plek. Klik op de X als je klaar bent.
Mozart raapt de partituur automatisch op.


Clavecimbel stemmen
Zet de partituur op het clavecimbel, dat rechts in de kamer staat.
Mozart begint te spelen, maar hoort dat het clavecimbel totaal ontstemd is.

Vraag de hofmeester of hij een pianostemmer kan laten halen. De pianostemmer is helaas vandaag afwezig, maar Mozart mag het clavecimbel ook zelf stemmen. Hij krijgt van de hofmeester een stemsleutel.

Klik met de stemsleutel op het clavecimbel en je krijgt een close-up.
Je ziet 4 lichter gekleurde toetsen. De 4 snaren die hierbij horen moeten gestemd worden, door het knopje onderaan de snaar naar links of naar rechts te draaien. Draai naar links en de toon wordt hoger. Draai naar rechts en de toon wordt lager.

Rechts zie je 4 iconen.
Klik op het bovenste als per ongeluk een snaar breekt en hij wordt meteen vervangen.
Het linker icoon is een stemvork, die als je erop klikt een A laat horen. Je ziet hem dan ook op de bijbehorende toets verschijnen.
Het rechter icoon, de hand met noten, laat de 4 tonen horen, zoals ze zouden moeten klinken.
Klik je op het onderste icoon, dan hoor je hoe de 4 tonen nu klinken.

Draai aan de stemknoppen en vergelijk na elke draai of je tonen juist klinken.

Staan de 4 knoppen in de juiste stand, dan klinkt de clavecimbel vanzelf en verlaat je automatisch de close-up.

Je kunt nu op het clavecimbel klikken. Mozart zal uit eigen werk spelen, maar veel effect heeft dit verder niet.
Klik dus nogmaals met het vers-gecomponeerde muziekstuk op het clavecimbel. Als Mozart dit speelt, gaan de deuren open en zie je de keizer in zijn bed liggen.
De muziek heeft hem goed gedaan.

De dokter vraagt aan Mozart of hij het nieuws in de stad wil verspreiden, dat het goed gaat met de keizer en dat hij alleen wat rust nodig heeft.
Mozart belooft het en vertrekt dan op weg naar zijn afspraak met de vrijmetselaars.




Hoofdstuk 6: Het tenue  

Om 2 uur 's middags komt Mozart bij de vrijmetselaarsloge aan, waar hij een afspraak heeft met Schultz, de Grootmeester van de vrijmetselaars in Praag.
Bij het raam staat een man in livrei. Links van hem is de deur naar het kantoor van Schultz. Probeer naar binnen te gaan. De bediende zegt dat Schultz erop staat dat je de voorgeschreven ceremoniŽle kleding draagt. Je kunt ze in de vestiaire vinden.

Loop naar de andere kant van de kamer. Hier zie je een rood gordijn aan de muur hangen. Trek het open. Pak de ceremoniele sjerp en voorschoot die aan een haakje hangen.


Handschoenen
Ga terug naar de livreier en vertel hem dat je de de sjerp en de voorschoot hebt gevonden. De man zegt dat er ook nog handschoenen bij horen, maar misschien kun je die lenen van een van je medebroeders.

Bij de tafel staat een man die ernstig een tekening van een machine bestudeert. Bekijk de tekening. Spreek de man aan en Mozart stelt zich voor als een Broeder van de Loge uit Wenen. Peter Englander is van de vrijmetselaars uit de Highlands. Hij zegt dat de Rite van de Vrijmetselaars in Schotland is ontstaan, na de vondst van documenten van Hiram over de bouw van de tempel van Salomon, in de kapel van Rosslyn. Hij verbaast zich over de wijze waarop in Frankrijk de vrijmetselarij bedreven wordt.
Jammer genoeg heeft Peter geen reservepaar handschoenen bij zich.

Spreek de man aan die op de sofa zit. Het is Hans Keller, meester-vrijmetselaar en hoofd van de politie in Praag. Hij weet dat Mozart geldproblemen heeft, maar knijpt een oogje dicht voor een medebroeder.
Hiram, van wie de loge ook een portret bezit, is de architect van de tempel van Salomon in Jerusalem, maar volgens Keller waren er al voor Salomon's tijd vrijmetselaars. Het gebruik van zuilen is een latere uitvinding. Keller vermoedt dat er al in het oude Egypte vrijmetselaars bestonden. De bouw van de piramides is een teken van hun wijsheid.

Keller kan Mozart een paar handschoenen lenen, maar hij krijgt ze alleen als hij zijn graad van inwijding kan aantonen door het oplossen van de raadsel van de tempel.
Als Mozart de vraag beantwoordt: "Wat zijn de waardes die de basis vormen van de tempel van Salomon?", krijgt hij de sleutel waarmee hij het raadsel van de Tempel kan oplossen.


Waardes van de tempel
Ga naar Peter Englander en vraag hem of hij enig idee heeft wat de waardes van de tempel zijn.
Hij vertelt Mozart dat de waardes altijd gerespecteerd moeten worden en dat ze genoteerd zijn op de zuilen in het portaal van de Tempel van Salomon in Jerusalem. Meer wil hij niet verklappen.
Wel begint nu je Boek der HarmonieŽn te knipperen.

Open dus je inventaris en klik op het Boek der HarmonieŽn.
Op de linker pagina zie je nu staan: "De twee zuilen" en daaronder "De twee zuilen van de tempel".
Kijk naar de rechter pagina. Blader zo nodig met behulp van het pijltje onderaan de pagina naar de pagina die hierbij hoort : "Hun namen betekenen".
Onderaan deze pagina begint het dirigeer-symbool te knipperen. Klik erop en je mag weer proberen met het dirigeerstokje de witte bol te volgen terwijl Mozart dirigeert.

Als het gelukt is klik je op het boek-icoon om terug te keren naar je harmonieŽnboek.
Op de rechterpagina zie je nu dat weer 5 noten teveel in het muziekstuk staan. Klik onderaan op de linker pagina op het radertjes-icoon en er opent weer een letterpuzzel.
Haal 5 letters weg tot er overblijft: KRACHT EN STABILITEIT.
Sluit het boek.
N.B.: Franse oplossing: FORCE ET STABILIT….

Ga naar Hans Keller en vertel hem dat de basis van de waarde van de tempel Kracht en Stabiliteit zijn. Hij is tevreden en geeft Mozart de sleutel van de kast in de Raadskamer. Daar kan hij de voorwerpen vinden die hij nodig heeft om het raadsel van de tempel op te lossen.


Raadsel van de Tempel
Ga door de deur, rechts van de sofa waar Keller zit, naar binnen.
Hier treft Mozart zijn oude vriend Ilan Havel. Praat even met hem. Havel vindt dat Praag en de Bohemen onafhankelijk moeten worden van de Habsburger's. Hij is niet geÔnteresseerd in de geheimen van de Tempel.
In deze kamer staat een grote donkere ladekast. Gebruik de sleutel op de ladekast.
Haal daarna linksboven en rechtsonder tandraderen uit een lade.
Ga terug naar de salon.

Aan de muur links van de kamer van Schultz, zie je twee goudkleurige bewerkte deurtjes van een smal wandkastje. Loop er naar toe en bekijk ze.
Mozart zegt dat het een afbeelding is van de Tempel in Jerusalem.
Combineer in je inventaris de twee tandraderen en klik hiermee op de goudkleurige deurtjes om ze te openen.

In het kastje zie je onderdelen van een vuurtoren, die aan een tandradrails hangen.
Rechts zie je tandraderen in verschillende grootte, die je kunt vastpakken en op een stuk vuurtoren kunt zetten. Op elke stuk zijn twee pinnen waarop je ze kunt bevestigen.
Als je een tandrad op de onderste pin zet, schuift hij vanzelf omhoog tegen het tandrad dat je op de bovenste pin plaatste.
Als alle tandraderen op de stukken van de vuurstoren zitten, klik je rechts op het vuurtoren-icoon. De onderdelen schuiven ineen tot een complete vuurtoren als je alles goed plaatste.

Oplossing:
Nummer de stukken vuurtoren van boven naar beneden 1 tot 4.
1. Zet een 25 mm tandrad op de bovenste pin.
2. Zet een 50 mm tandrad op de bovenste pin.
3. Zet een 10 mm tandrad op de bovenste pin en een 25 mm
    tandrad op de onderste pin.
3. Zet een 10 mm tandrad op de bovenste pin en een 40 mm
    tandrad op de onderste pin.
Duw op het vuurtoren-icoon.

Loop naar Hans Keller op de sofa en vertel hem dat je het raadsel hebt opgelost.
Hij geeft Mozart vervolgens de beloofde handschoenen.
Nu nog een plek zoeken waar je je kunt omkleden.


Ga door de tweede deur rechts van de sofa de stichterskamer in.
Hier zie je een geblinddoekte man achter een vleugel zitten. Laat hem voorlopig even zitten en loop naar het gele gordijn.
Rechts van het gordijn staat een kamerscherm.
Combineer in je inventaris de sjerp en voorschoot met de handschoenen. Klik hiermee op het kamerscherm en Mozart trekt de voorgeschreven ceremoniŽle kleding aan.
Verlaat de kamer.

Spreek in de salon de bediende aan en Mozart wordt eindelijk toegelaten tot het kantoor van grootmeester Schultz.


Aspirant ingewijde
Schultz vertelt dat er in stichterskamer een aspirant-vrijmetselaar zit te wachten om toegelaten te worden tot de loge. Hij heet Anton Epoch en heeft speciaal gevraagd of Mozart zijn muziekstukken wilde beoordelen.

Ga naar de stichterskamer en spreek de geblinddoekte man achter de piano aan.
Anton speelt een stukje uit eigen werk, terwijl ook Hans Keller en Peter Englander komen luisteren. Mozart wordt vreselijk boos. Hij herkent delen uit zijn eigen symphonie en beschuldigt Anton van plagiaat.
Keller en Englander vinden dat Mozart zich niet zo moet laten gaan en verlaten de kamer weer.

Ga terug naar de kamer van grootmeester Schultz. Vertel hem dat de aspirant vrijmetselaar plagiaat pleegde. Schultz vindt dat dit niet moet meewegen in de beslissing om de aspriant lid te maken. Daarbij moeten alle aanwezige leden beslissen over de toelating. Hij geeft Mozart de opdracht de stemming voor te bereiden en overhandigt hem het stemkistje.
Als Mozart hem vertelt dat hij de keizer gezien heeft en dat het goed met hem gaat, gelooft Schultz hem niet. De geruchten gaan immers dat de keizer met zijn leger verdwenen is.

Ga naar de raadskamer en plaats het kistje op het lege altaar.
Spreek dan Havel aan. Die zegt dat Mozart ook nog een lineaal, een passer, een winkelhaak en een hamer nodig heeft.
Mozart vertelt over het plagiaat. Havel zegt dan dat Anton de zoon is van Michka Epoch, een zeer invloedrijk man hier in Praag en vriend van de grootmeester. Als Mozart verstandig is en geliefd wil blijven in de stad, kan hij er beter voor zorgen Epoch te vriend te houden.

Ga terug naar de salon.
Spreek Hans Keller aan. Die zegt dat Anton geen plagiaat gepleegd kan hebben. Hij stamt immers uit een groots geslacht van meester-horlogemakers. Mozart zal het wel verkeerd gehoord hebben.

Spreek Peter Englander aan. Die zegt dat hij al eerder merkte dat sommige loges het niet zo nauw nemen met het aanstellen van nieuwe leden.
Hij geeft Mozart de winkelhaak die op tafel ligt.

Ga naar de kamer van Schultz.
Op het wandtafeltje onder het grote schilderij van de god Hermes ligt een hamer. Raap hem op.

Ga naar de stichterskamer waar de aspirant nog altijd geduldig geblinddoekt zit te wachten.
Aan de wand hangt een schilderij van Stichter Hiram. Op het tafeltje eronder staat een buste. Rechts van de buste vind je een passer.
Op de grote tafel links vind je een liniaal.

Ga weer terug naar de raadskamer met het altaar.
Leg de lineaal, de passer, de winkelhaak en de hamer naast de het stemkistje.

Ga naar Schultz en vertel hem dat alles klaar staat.
Even later wordt er gestemd door een witte (ja) of zwarte (nee) bal in de kist te deponeren.
De stand is gelijk als Mozart gevraagd wordt zijn keuze te maken.
Gooi naar believen de witte of de zwarte bal in het stemkoffertje.
Spreek daarna Schultz aan. Hij zegt dat hij de uitslag van de stemming aan Anton zal mededelen en vertrekt.

Direct daarna horen ze de grootmeester om hulp roepen.




Hoofdstuk 7: Een onverwacht drama  

Anton Epoch
De vrijmetselaars haasten zich naar de grootmeester toe en ontdekken dat Anton Epoch roerloos op de grond ligt. Het is inmiddels 5 uur in de middag.
Praat met de aanwezigen. Ze denken dat Anton van de spanning flauwgevallen is. Alleen Keller vermoedt dat het ernstiger is.
Bekijk het roerloze lichaam van Anton. Mozart vraagt zich af hoe je erachter kunt komen of hij nog leeft.

Loop naar de salon.
Op het tafeltje onder het goudkleurige kastje met de vuurtoren ligt een handspiegel. Raap hem op en ga terug naar Anton Epoch.
Gebruik de spiegel op Anton. Keller vraagt zich af hoe Mozart dit soort spionnentrucjes kent, maar is het met hem eens, dat de conclusie overduidelijk is. Anton is dood.

Keller wil het lijk weg laten halen uit deze gewijde kamer.
De Grootmeester hoopt nog dat ze de dood stil kunnen houden, maar Keller zegt dat daar niet veel kans op is. Hij wil alle aanwezigen ondervragen en neemt als eerste Peter Englander mee.

Als iedereen de kamer verlaten heeft, bedenkt Mozart dat hij zijn eigen onderzoek wil starten.
Raap de partituur op, die op de grond ligt.
Mozart ziet dat hij niet helemaal correct is.
Ga naar de grote tafel en klik met de partituur op de inktpot. Je mag vervolgens weer de noten in de partituur op de juiste plaats zetten.
Als dit klusje geklaard is, klik je met de gecorrigeerde partituur op de vleugel. Mozart begint te spelen. Een klein lichtje stijgt op van de plek waar Anton lag en verdwijnt naar links.

Intussen praten Keller en Schultz over de dood van Anton. Keller is ervan overtuigd dat het moord is en dat hij gepleegd is door een van de aanwezige vrijmetselaars. Hij wijst Schultz op het eerdere gedrag van Mozart.
Schultz belooft alle medewerking om deze zaak op te lossen.


Reliekschrijn
Als Mozart klaar is met spelen, loop je naar links, naar gele gordijn achter de vleugel. Trek het gordijn open.
Je ziet nu een nis in de muur, waarvoor een smeedijzeren deurtje bevestigd is. Het deurtje is afgesloten. Achter het deurtje staat een reliekschrijn. Zou hier het lichtje naar toe zijn gegaan?

Loop naar de salon. Praat hier even met Havel, die ook niet weet wie Anton vermoord zou kunnen hebben.
Loop verder naar de kamer van Schultz. Die is inmiddels met Keller vertrokken. Op de hoek van zijn bureau ligt een sleutel. Raap hem op.

Ga terug naar de stichterskamer.
Gebruik de sleutel om het smeedijzeren deurtje voor de nis te openen.
Bekijk de reliekschrijn die in de nis staat. Mozart ziet dat er een inham in het slot zit, die lijkt op een omgekeerde V die over een V heen ligt. Dit is het symbool van de vrijmetselaars.

Ga naar de raadskamer en raap de vrijmetselaars spullen op, die nog naast het stemkistje liggen.

Ga terug naar de stichterskamer.
Combineer in je inventaris de v-vormige passer met de winkelhaak, tot het symbool van de vrijmetselaars. Plaats het symbool op de reliekschrijn.

Voordat Mozart de schrijn kan openen, komt Keller binnen om Mozart mee te nemen voor ondervraging.
Hij weet dat Mozart al een reputatie als rokkenjager heeft en voortdurend kampt met geldgebrek. Hij denkt na de uitbarsting over het plagiaat, dat Mozart ook wel tot moord in staat is. Hij sluit hem op in een cel.




Hoofdstuk 8: Gevangen!  

Rond 7 uur in de avond zit Mozart opgesloten in de gevangenis van Praag. Als hij zijn onschuld wil bewijzen, zal hij moeten ontsnappen. Gelukkig heeft Mozart wel zijn hele inventaris nog.

Gebruik je spiegel om buiten de tralies van je cel rond te kijken.
Mozart ontdekt naast zijn cel nog een celdeur. Klik erop en Havel kijkt door het raampje van de celdeur. Praat met Havel. Hij is opgesloten vanwege zijn politieke ideeŽn en hij vindt het vreemd dat Mozart, die een vriend van de keizer is, van moord wordt beschuldigd. Hij vermoedt dat er een complot achter zit.
Als ze niet als lijk willen eindigen, moeten ze hier snel weg. Via het dak zou het makkelijkste zijn.
Havel bekijkt zijn celdeur en meldt dat hij is afgesloten met een slot, gemaakt door de firma Epoch.
Mozart herinnert zich, dat hij de sleuteltjes van de horlogemaker heeft. Zijn arm is echter te kort om de sleutels zo aan Havel te geven.

Pak de kaarsendover die links net buiten de tralies aan de muur hangt.
Combineer de sleutels met de kaarsendover. Nu kan Mozart de sleutels aan Havel geven.


Havel - Mozart bevrijden
Je speelt nu verder als Havel.
Haal de sleutels uit je inventaris en klik ermee op het slot onder het raampje van de celdeur. Even later is Havel vrij.
Mozart's cel is afgesloten met een hangslot en dat kan Havel niet openpeuteren. Hij zal op zoek gaan naar andere mogelijkheden om Mozart te bevrijden.

Loop naar links. Hier zie je nog een gevangene in een cel zitten. Spreek hem aan. De man is een beetje in de war en denkt dat hij de engel Gabriel ziet.
Rechts van deze cel zie je een houten knuppel naast een uniformjas hangen. Pak de knuppel.
Achteraan in de gang staat een bewaker. Bekijk hem en Havel denkt dat de bewaker waarschijnlijk de sleutels van de cellen heeft.
Spreek de man in de cel nogmaals aan. Ditmaal zal de bewaker roepen dat hij zijn mond moet houden.

Aan de rechterkant, tegenover de cel, zie je een zijgangetje. Ga daar staan.
De gevangene begint weer te roepen dat hij gezonden is door de Heer. De bewaker heeft er genoeg van en komt naar de cel. Havel slaat hem neer en steelt de sleutels van de cellen.

Loop terug naar Mozart's cel en maak het hangslot met behulp van de sleutels open.
Mozart is vrij en Havel geeft hem automatisch de sleutels van de horlogemaker terug.


Ontsnappen
Loop achteraan in de gang de trap op en Mozart en Havel arriveren op het dak van de gevangenis.

Rechts vooraan zie je steigerplanken naar het gebouw aan de overkant van de straat. Loop er naar toe. Bekijk de takel met het katrol en het touw. Havel denkt dat ze via dat touw wel naar beneden kunnen. Jammer genoeg is de as van de katrol kapot.

Loop over de plank naar de overkant. Zoek tussen het stapeltje hout dat hier ligt. Je vindt een houten pin en de as voor een katrol.
Je krijgt de oude as van de katrol niet zomaar eruit.
Loop naar Mozart en praat met hem. Havel krijgt de houten hamer van de vrijmetselaars.

Ga terug naar de takel. Gebruik de hamer op de kapotte katrol om hem eruit te meppen.
Combineer de kapotte katrol met de nieuwe as. Zet deze combinatie vast aan de takel.
Combineer de hamer met de houten pin en klik hiermee op de draagbalk van de katrol.

Nu gaan Mozart en Havel vanzelf via het touw naar beneden.
Op straat aangekomen nemen ze afscheid. Mozart wil naar de vrijmetselaarsloge om bewijzen voor zijn onschuld te zoeken.




Hoofdstuk 9: Het mysterie verdiept zich  

Reliekschrijn
Het is alweer 8 uur in de avond als Mozart bij de vrijmetselaarsloge aankomt. Grootmeester Schulz zit nog achter zijn bureau.
Spreek hem aan en vraag of hij de reliekschrijn wil open maken. Mozart denkt dat daar bewijzen van zijn onschuld in zitten. Schultz weigert. Hij zegt dat alleen een grootmeester de heilige inhoud van die kist kan begrijpen en zonder hele goede reden maakt hij de kist niet open.
Informeer naar Anton Epoch. De grootmeester had hem voorheen nog nooit ontmoet. Hoewel ongebruikelijk, had hij de jongen willen aannemen op voorspraak van zijn vader Michka.

Op de tafel van Schultz staat een balans. Pak een gewicht weg en ga terug naar de salon.

Trek in de salon het rode gordijn van de vestiaire opzij. Je ziet het witte uniform van de bediende. Bekijk het en Mozart trekt er een stuk gouddraad van af.

Ga naar de stichterskamer, naar de reliekschrijn. Bekijk hem. Zoals Mozart al dacht, heb je een schietlood nodig om de kist te openen.
Combineer in je inventaris de gouddraad met het gewicht en je hebt een zelfgemaakt schietlood.
Gebruik het schietlood om de schrijn te openen.

In het kistje zie je een schedel en wat papieren. Vooraan ligt het kleine schitterende lichtje. Raap het op. Het is een mechanische scarabee, die niet meer beweegt.

Klik met je horlogemakerssleutels op de scarabee en Mozart maakt de kever open. Je kunt nu het mechanisme bekijken. Pak het rechthoekige plaatje dat je rechts van de kever ziet, beet en plaats het helemaal onderaan in de kever.
Onderaan de kever zie je een knopje. Dit is het opwindmechanisme. Klik erop en de pootjes van de kever bewegen. De beweging van de pootjes loopt niet synchroon
De bedoeling is nu, dat je de pootjes van de kever gelijktijdig laat bewegen. Dit kun je doen door op het plaatje voor elk pootje het juiste getal in te stellen, van 1 tot 4.
Zet aan de linkerkant de getallen van boven naar beneden op 1 - 1 - 2.
Zet aan de rechterkant de getallen van boven naar beneden op 2 - 2 - 2 .
Klik op het opwindknopje.

Als je alles correct deed, begint aan het kopje van de kever een staafje als een metronoom heen en weer te bewegen.
Zet de kever op de piano. Gebruik dan de gecorrigeerde partituur van Anton op de piano.
Mozart begint te spelen en terwijl hij speelt, beweegt de kever.
Raap de kever weer op.

Mozart is enthousiast over zo'n mechanische scarabee die op muziek reageert. Als hij hem nader bekijkt ontdekt hij een insciptie: "Cor Scarabeus", dat "Het hart van de Scarabee" betekent.
Je hebt nu in je inventaris een actieve scarabee.


Scarabeepuzzel
Open in je inventaris het HarmonieŽnboek. Blader naar de scarabee pagina.
Links staat: "Het hart" en "Het hart van de scarabee".
Klik onderaan de rechter pagina op het dirigeersymbool en je mag weer met je dirigeerstokje de witte cirkel volgen. Probeer zoveel mogelijk sterren te halen.

Als het gelukt is, klik je op het boek-symbool.
Daarna klik je op de linkerpagina op het radertjesicoon en je krijgt weer een letterpuzzel.
Klik 7 letters weg, tot je de tekst: "GEHEIME KRACHT VAN DE PREMIER" overhoudt.
N.B.: Franse oplossing: POUVOIR SECRET DU PREMIER.

Het hart van de scarabee slaat op het ritme van de geheime kracht van de premier.
Sluit het HarmonieŽnboek weer en verlaat de kamer.

Ga naar grootmeester Schultz, die nog in zijn bureau is.
Vertel hem dat je een mechanische scarabee gevonden hebt, die waarschijnlijk door de familie Epoch gemaakt is en iets te maken kan hebben met de dood van Anton. Schultz betwijfelt het. Hij denkt dat de scarabee een gewoon sieraad is.
Vraag hem wat het Gouden Getal is. Schultz weet dat Hiram, de eerste (premier) van de vrijmetselaars, het getal gebruikte bij de bouw van de tempel, maar hij nam dit geheim mee in zijn graf. Hij denkt dat Peter Englander er meer over kan vertellen, hij doet er namelijk onderzoek naar, sinds de vondst van Hiram's documenten in Rosslyn. Mozart kan Englander vinden in het huis van Robertson, een broeder vrijmetselaar.
Mozart gaat meteen op weg naar het huis aan de Moldau.




Hoofdstuk 10: De eerste onthullingen  

Gouden Getal
Mozart komt tegen 9 uur 's avonds aan bij Robertson's huis. De deur is open.
In de hal treft mozart een grote hond, die hem niet voorbij wil laten.
Haal de mechanische mscarabee uit je inventairs en klik ermee op de hond. het ritmische getik van de kever zorgt ervoor dat de hond rustig wordt.

Loop verder de hal in.
Hier zie je drie deuren. De rechter deur is afgesloten. Ga door de middelste deur een studeerkamer in.


Studeerkamer
Kijk rond. Tegen de muur staat een grote staande klok. Maak het deurtje van de klok open. Bekijk de slinger van de klok. Mozart merkt op dat er een grote wereldbol aan hangt.

Bekijk het bureau. Mozart maakt de lades open en vindt een miniatuurportret en een metalen cilinder.

Trek het groen wandgordijn open. Erachter zie je een houten wand. Bekijk hem en Mozart ontdekt een insciptie, die van rechts naar links geschreven is.
Haal de spiegel uit je inventaris en klik ermee op de inscriptie. Nu kan Mozart lezen wat er staat: "Ter hoogte van de zon, leidt de ladder der mysteries naar de hoeder van het geheim." Mozart heeft het gevoel dat hij in dit huis de oplossing kan vinden.

Open in je inventaris het HarmonieŽnboek. Blader naar de volgende pagina.
Links staat: "De mysteries" en "De ladder der Mysteries".
Klik onderaan de rechter pagina op het dirigeersymbool en je mag weer met je dirigeerstokje de witte cirkel volgen. Probeer zoveel mogelijk sterren te halen.

Als het gelukt is, klik je op het boek-symbool.
Daarna klik je op de linkerpagina op het radertjesicoon en je krijgt weer een letterpuzzel.
Klik 5 letters weg, tot je de tekst: "DE ZEVENDE TREE" overhoudt.
N.B.: Franse oplossing: LE SEPTI»ME BARREAU.

De zevende trede van de ladder vertegenwoordigt de zon.
Sluit het HarmonieŽnboek weer en ga terug naar de hal.


Bibliotheek
Loop door de linker deur naar de bibliotheek.
Kijk rond. Links van de deur zie je een boek op een tafeltje. Bekijk het. Het boek heet "het mysterie van de getallen" en volgens Mozart staan hier heilige getallen, geheime getallen ťn het Gouden Getal, namelijk 13, in.

Bekijk het boek dat rechts op de sofa ligt. Het is een proefdruk van een werk van Luigi Galvani voor zijn uitgever. Links naast dat boek ligt een vergrootglas. Raap het op.

Bekijk de boekenkast. Linksonderaan op de tweede rij vind je een halve boekenpers. Er staat iets op geschreven.
Links van de bovenste sport van de ladder staat de andere halve boekenpers. Klik op de ladder om het te pakken.
Combineer beide helften met elkaar. Het geheel ziet er nu uit als een kleine sokkel en nu kan Mozart ook de hele tekst lezen: "Verhef de Titaan-hoeder volgens de wet van het Gouden Getal om de tijd te stoppen... Maak geen enkele fout, anders zal het geheim voor altijd voor je verborgen blijven."

Klim nogmaals op de ladder. Ditmaal vindt Mozart een standbeeldje van Atlas.
N.B.: Atlas is in de Griekse mythologie een Titaan (reus), die de wereld op zijn schouders torst.


Staande klok
Ga terug naar de studeerkamer.
Open, als je dit nog niet eerder deed, het deurtje van de grote staande klok.
Aan de slinger van de klok hangt een wereldbol.
Combineer in je inventaris het standbeeldje van Atlas met de sokkel/boekpersen.
Pak dan je vrijmetselaars-liniaal en klik ermee op Atlas+sokkel, om Atlas precies in een hoek van 13 graden te zetten.
Plaats daarna Atlas+sokkel in de staande klok. Nu lijkt het net alsof Atlas de wereld op zijn schouders draagt. Mozart hoort een klik.

Kijk naar het houten paneel achter het groene gordijn. Het is een deur! Ga de geheime kamer in.


Geheime kamer
Het is heel erg donker in de kamer. Aan de linkerkant ziet Mozart een schaduwbeeld knipperen. Klik onder het knipperende beeld. Mozart zegt dat deze verschijning lijkt op de man met het masker, die hij in zijn droom in de intro van het spel zag.

Loop verder naar links. Nu zie je dat de verschijning een projectie is.
Bekijk de projector van dichtbij.
Klik op de houten kast en de zijkant klapt open. Bekijk de binnenkant. Rechts zie je een lamp en links de foto die geprojecteerd wordt. Er lijkt iets weg te zijn.
Zet het miniatuurportret dat je in het bureau vond, links in de projector.
Plaats de metalen cilinder erbovenop. Verlaat de close-up.

Je ziet nu de nieuwe projectie op de muur, maar hij is nogal wazig. Misschien moet je de lens bijstellen.
Pak in je inventaris het vergrootglas en klik ermee op het dubbelepijltje-icoon rechts in je inventaris, om de lens uit het vergrootglas te halen.
Plaats deze lens dan op de lens aan de voorkant van de projector.
Nu is het beeld scherp.
Mozart ziet dat het een afbeelding is, waarop hij de keizer ziet zwaaien, precies zoals hij het eerder in het paleis zag. Mazzini heeft hem bedrogen. De keizer was niet werkelijk in het paleis aanwezig!

Loop terug naar rechts en klik op de geheime deur. Mozart zegt dat hij geluiden van een worsteling hoort.
Klik nogmaals op de deur om terug te keren naar de studeerkamer.


Vana
In de studeerkamer treft Mozart een schaars geklede jonge vrouw. Praat met haar. Ze stelt zich voor als Vana, een bohťmienne. Blijf met haar praten, totdat Mozart haar de spiegel geeft, zodat ze zich een beetje kan opknappen.

Als Vana bezig is, loop je achter haar door naar de gang.
Je ziet dat de rechter deur, die voorheen gesloten was, nu open staat. Ga naar binnen.
Mozart ziet een schaars geklede Englander gekneveld op een sofa liggen.
Voordat hij iets kan ondernemen, wordt hij door Vana neergeslagen.




Hoofdstuk 11: De stenen brug  

Brug
Om 10 uur die avond staat Mozart op een stenen brug met Vana en twee van haar Boheemse vrienden. Ze willen hem in de ijskoude rivier laten springen.
Praat met Vana. Ze vraagt wat Mozart te bieden heeft in ruil voor zijn leven. Het maakt niet uit wat je antwoordt, na het gesprek komt Havel aanlopen. Hij is, zoals je weet, ook een voorstander van de onafhankelijkheid van Bohemen en kent Vana en haar vrienden.

Havel heeft Englander verkocht aan de Pruisen. De onafhankelijkheidsbeweging heeft het geld hard nodig. Maar hij vraagt Vana om Mozart zonder losgeld vrij te laten. Mozart heeft hem immers helpen ontsnappen uit de gevangenis.

Spreek Havel aan, die Mozart vraagt hem te vertrouwen. Mozart legt zijn leven in Havel's handen. Vanaf dat moment speel je verder als Havel.

Spreek Vana aan. Havel biedt aan om het kaartspelletje 31-tigen te spelen voor het leven van Mozart. Vana gaat accoord en haar vriend legt een speelmatje op de grond.

Vana, Mano en Havel krijgen ieder een aantal kaarten.
De onderste hand is van Havel. Boven de kaarten die je vasthoudt staat hoeveel punten ze in totaal waard zijn. (boer vrouw koning = 10, aas = 1 of 11)
De bedoeling is, dat je ůp of zo dicht mogelijk bij 31 punten komt en meer punten hebt als je tegenstanders. Klik op het stapeltje omgedraaide kaarten om nog een kaart te pakken.
Klik op het handicoon rechts van het stapeltje kaarten om te passen.
Wie na een aantal potjes de meeste punten heeft, heeft gewonnen.

Als je verliest, klik je op het speelmatje om het nog een keer te proberen.
Als je wint, zal Vana Mozart in leven laten, maar ze vindt het te gevaarlijk om hem vrij te laten. Ze neemt hem mee naar haar woonwagen.


Woonwagen
Je speelt nu weer als Mozart.
Kijk om je heen in de woonwagen. Probeer de deur achter je te openen. Hij is op slot en bovendien ziet Mozart dat er buiten een mannetje op wacht zit. Hij zal een andere uitgang moeten zoeken.

Achteraan in de woonwagen zie je een aantal kaarsjes branden bij een heiligenbeeldje. Raap het heiligenbeeldje op.

Helemaal rechts vooraan in de woonwagen ligt een kussen. Klik erop. Mozart haalt een Tarot-kaart tevoorschijn. Blijf op het kussen klikken, tot Mozart een vreemde kaart met een scarabee vindt. Er staat iets op geschreven: "Het oog van de zon wordt bewaakt door de twee heiligen".

Rechts naast de deur zie je een open kast met daarboven een klein gesloten kastje. In de open kast ligt een blad papier. Klik erop. Het is een partituur, geschreven door Anton Epoch. Wat heeft hij met de Bohemiens te maken? Er staat iets op de partituur geschreven: "De eerste maten van het originele allegro bereiden de weg voor op de stenen brug".

Raap Anton's partituurop. Eronder vindt Mozart een klein sleuteltje. Maak hiermee het bovenste kastje open.
In het kastje ligt een viool met strijkstok. Neem hem mee.

Haal de partituur uit je inventaris en leg hem op de schrijftafel links in de woonwagen.
Je mag nu weer noten op de juiste plaats zetten. Het zijn ditmaal erg veel noten. Maar ook als je geen noten kunt lezen, is het wel te doen, door de notenbalken met elkaar te vergelijken.
Merk op dat op de bovenste drie notenbalken onder de eerste noot een F (forte) staat.
Merk ook op dat de noten op de bovenste 3 notenbalken erg veel op elkaar lijken, evenals de noten op de onderste 3 notenbalken.
En herinner je dat blauw al in de juiste rij staat.
Als het je gelukt is, raap je de gecorrigeerde partituur weer op.


Klik bij de tafel op het raam, om het te openen.
De luiken achter het venster zijn aan de buitenkant met een haakje afgesloten.
Haal in je inventaris de viool en de strijkstok uit elkaar (dubbelepijltje icoon). Gebruik dan de strijkstok om het haakje op te wippen en de luiken te openen. Mozart klimt uit het raam naar buiten.

Loop naar achteren, naar de brug.


Geheime ingang
Loop over de brug en bekijk de heiligenbeelden die aan weerszijden staan.
Herinner je de tekst over de twee heiligen.
Zoek het beeld van St. Lutgarde, beschermheilige van het heilig hart.
Bekijk het standbeeld van dichtbij. Onderaan de sokkel zit een scheur. Zet hier het heiligenbeeldje in, dat je uit de woonwagen meenam.
Nu zie je hoe onderaan de brug een mechanism in beweging komt en een ronde geheime deur onthult.

Links van het standbeeld zie je een brandende straatlantaarn. Ook zie je daar een lichtschijnsel in de leuning van de brug. Klik onderaan. Er gaat op die plek een trap naar beneden.

Ga de trap af. Onderaan de trap zie je op de muur een grote cirkelvormige deur.
Herinner je dat de eerste maten van het allegro de weg bereiden.
Combineer in je inventaris de strijkstok met de viool. Klik ermee op de geheime deur en Mozart begint te spelen. De deur gaat open. Klik op de deur om naar binnen te gaan.

In de geheime ruimte ziet Mozart achteraan de Egyptisch aandoende driehoekige deur uit zijn droom, met een in steen gehouwen afbeelding van de zonnegod Ra.
Het oog van Ra is weg. Op de plek van de pupil zit een holte, waarin een zakhorloge van de firma Epoch zou passen.
Mozart wil zijn horloge, dat hij als borg aan de huisbaas gaf, terug hebben, maar dan moet hij wel eerst zorgen dat theaterdirecteur HaŁfer hem eindelijk het geld geeft dat hij Mozart nog schuldig is.

Verlaat de geheime gang en ga de trap op naar de bovenkant van de brug.
Hier wordt Mozart opgewacht door de Bohemien die voor de woonwagen op wacht zat. Praat met hem. Hij vertelt dat de vreemde deur in de geheime ruimte naar een tempel leidt, die al door de Romeinen gebruikt werd. Ze aanbaden daar de God Mithra.
De Bohemien kent de muziek van Mozart. Hij is met name dol op de opera Figaro. Haal de viool met strijkstok uit je inventaris en klik ermee op de Bohemien. Mozart speelt een stuk voor. De Bohemien is geroerd en vindt dat iemand die zulke muziek schrijft, niet gevangen moet zitten. Als Mozart hem de viool terug geeft, is hij vrij om te gaan.




Hoofdstuk 12: Vorderingen en zangoefeningen  

Het is alweer 11 uur in de avond als Mozart Bij het Nostitz Theater aankomt.
Praat met de man die bij de zuil staat. Hij is een fan en wil een handtekening.
Loop daarna de trap op.

Alexa
Ga in de gang door de achterste deur naar de kamer van directeur HaŁfer.
Hier tref je Alexa. HaŁfer is niet aanwezig. Alexa vertelt dat hij die dag nog gepraat heeft met Keller en met een Pruis.
Alexa wil Mozart wel in het kantoor van haar man laten, als hij haar een rol belooft in zijn volgende stuk. Mozart zegt het toe en wil meteen even wat zangoefeningen doen. Maar Alexa heeft pijn in haar keel en vraagt om een kopje warm water met honing.

Op het tafeltje staat een theekopje. Neem het mee en verlaat de kamer.

Ga in de gang door de deur aan de linkerkant naar de muziekkamer.
Loop naar links, naar de open haard. Hier hangt een keteltje water boven een vuurtje dat bijna gedoofd is.
Rechts van de open haard ligt een pook op de grond. Raap hem op en pook het vuurtje op.
Wacht even en daarna kun je met het kopje op het keteltje water klikken om een kopje warm water in te schenken.
Verlaat de kamer.


Ga de trap af, naar de entreehal.
Loop door de deur achter de balie de gang in.
ga aan de linkerkant de kamer van de kapelmeester in. Hier vindt je in het wandkastje stokbrood en honing. Haal het met het dubbelepijl-icoon in je inventaris uit elkaar.
Combineer dan het kopje warm water met het potje honing.

Ga terug naar Alexa in de kamer van de directeur. Geef haar het kopje warm water met honing.
Haar keelpijn is meteen over en ze is bereid om te oefenen.
Klik op Alexa en je mag weer met je dirigeerstokje de witte cirkel volgen als Alexa zingt.
Als de zangoefening geslaagd is, zegt Alexa dat de sleutel van de kamer onder de buste van de Duitse componist ligt.
Verlaat de kamer.

Ga de trap af naar de entreehal.
Ga door de deur achter de balie de gang in.
Hier staat tegenover de kamer van de concertmeester de buste van Johan Sebastiaan Bach. Klik erop en Mozart pakt de sleutel van het bureau, die eronder verborgen lag.

Ga terug naar de kamer van de directeur en geef Alexa de sleutel. Ze maakt de deur voor Mozart open en houdt de wacht.


Geld
Kijk rond. Naast de deur zit HaŁfer's papegaai op zijn stok. Praat tegen hem. De papagaai babbelt heel aardig een eindje weg en beweert dat hij alles ziet en hoort. Mozart wil "Papageno" eventueel wel in een van zijn werken gebruiken.

Klik op de vleugel. Mozart gaat erachter zitten en speelt een deuntje. De papegaai zingt mee: "Papageno, de boeken zijn noten! Fa - Mi - La - Sol - Do!".
Als Mozart klaar is met spelen, loop je verder de kamer in.
Loop naar de boekenkast. Als je met je cursor over de boeken gaat, zie je dat ze de namen van muzieknoten hebben. Klik op de volgorde die de papegaai aangaf, op de notenboeken: Fa - Mi - La - Sol - Do.
Boven het wandtafeltje schuift een luikje open en je ziet HaŁfer's safe.

Bekijk de safe van dichtbij. Hij heeft een bijzonder slot.
Boven en onderaan zitten muziekcilinders, die je kunt indrukken. Klik op de knop boven of onder de cilinders en je hoort een stukje muziek.
Als je in de juiste volgorde op de knoppen klikt, spelen de cilinders een herkenbaar stukje muziek. De bedoeling is, dat je in deze muzikale volgorde de cilinders naar binnen duwt.
De safe zal dan open gaan.
Oplossing: Klik achtereenvolgens op cilinder: 3 - 6 - 1 - 4 - 5 - 2.

Alexa komt binnengelopen. Ze zegt dat Mozart alleen het geld mag pakken, dat haar man hem schuldig is. Het juiste bedrag staat in een van zijn kasboeken.

Loop naar de boekenkast en maak het kastje eronder open. Hier liggen de kasboeken van HaŁfer. Maar dit zou uren gaan duren om ze allemaal door te lezen en daar heeft Mozart de tijd niet voor.

Loop naar het bureau en maak de linker lade open. In de lade vindt Mozart een soort lijst voor de kasboeken. Jammer genoeg is HaŁfer's handschrift zo klein, dat Mozart het niet kan ontcijferen. En de lens van je vergrootglas heb je niet meer. Op zoek dus naar een andere lens. Verlaat de kamer

Ga naar de entreehal en dan door de deur achter de balie naar de gang. Ga hier links de concertzaal in.
Loop naar rechts, naar de achterkant van de zaal. Hier zie je een vrouw zitten. Praat met haar. Ook zij is een fan en ze zou graag een souvenier van Mozart hebben, maar ze vindt ook dat Mozart eens met een dokter in Wenen (Freud) moet gaan praten.

Bekijk de rij stoelen voor de vrouw. Op de stoel op de hoek ligt een monocle. Raap hem op en combineer hem daarna met de houder van het vergrootglas.
Nu kun je met je gerepareerde vergrootglas de kasboeklijst bestuderen.
Mozart leest dat kasboek nummer K527 bij de opera Don Giovanni hoort.

Loop terug naar HaŁfer's bureau.
Ga naar de boekenkast. Klik op het kastje onder de boekenkast en Mozart pakt automatisch het juiste kasboek.
Kijk in je inventaris. Het kasboek is met een touwtje dichtgebonden. Klik met het kasboek op het dubbelepijl-icoon om het touwtje van het kasboek af te halen.
Geef het kasboek daarna aan Alexa. Zij zoekt op hoeveel geld Mozart tegoed heeft en overhandigt hem het geld voor Don Giovanni.
Alexa vraagt of je haar nog even gezelschap wilt houden. Maak je keuze.




Hoofdstuk 13: Mozart, de voortvluchtige  

Later die nacht staat Mozart voor het hotel. Hij ziet dat een mannetje van Keller voor de ingang geposteerd staat. Die zal hij eerst moeten weglokken, eer hij naar binnen kan.

Rechts van de houten poort staat een lange stok, die de lantaarnopsteker vergeten is. Raap hem op.
Gebruik de stok om de gaslamp, die links van de deur aan de gevel hangt, te openen.
Bind dan in je inventaris het touwtje aan de stok. Bevestig vervolgens de kaarsendover aan de stok met het touwtje. Klik met deze combinatie op de geopende straatlamp om de vlam te doven.
De agent geeft de wind de schuld, maar nu kan Mozart over straat lopen, zonder dat de agent hem ziet.

Steek de straat over, naar de linkerkant van de straat. Je ziet hier ratten lopen bij het kraampje en Mozart hoort gekrabbel.
Loop naar de kleine fontein bovenaan in de straat.
Raap rechts van de fontein een kei op, die op het stoepje voor een deur ligt.

Loop een klein stukje terug door de straat en blijf aan de rechterkant bij het begin van de muur staan, waar de agent je niet kan zien.
Haal de kei uit je inventaris en gooi hem naar het kraampje. De ratten rennen verschrikt de straat op.
Haal wat brood uit je inventaris en gooi ze naar de ratten, midden op straat.
De agent hoort al het kabaal en gaat de ratten verjagen.
Maak van de gelegenheid gebruik om het hotel in de lopen.


Horloge
Spreek de huisbaas aan. Hij heeft inmiddels gehoord dat Mozart op de vlucht is en hij begrijpt dat Mozart uit handen van Keller wil blijven. Hij wil nu wel graag van Mozart een vooruitbetaling van de huur.
Zeg hem dat je graag je zakhorloge terug wilt.
De huisbaas duikt onder de balie en komt tevoorschijn met een klein kistje, waarin hij alle kostbaarheden bewaart. Jammer genoeg krijgt hij het kistje niet meer open. Mozart mag het zelf proberen, maar de huisbaas waarschuwt hem. Er zit een flacon met zuur in het kistje, die openbarst als je het kistje met geweld zou openen.

Bekijk het kistje. Mozart ziet dat het embleem van de firma Epoch erin gegraveerd staat.
Haal de sleutels van de horlogemaker uit je inventaris en probeer het kistje te openen.
Mozart forceert het slot, waarbij hij zijn sleutels krom bruigt, maar hij krijgt het kistje niet helemaal open. Er blokkeert iets en Mozart denkt dat hij een mes nodig heeft om in de spleet te wringen.

Loop de trap op naar Mozart's kamer.
Op de vloer bij de boekenkast ligt een speelkaart. Raap hem op. Mozart zegt dat de kaart aanvoelt alsof er met onzichtbare inkt iets op geschreven is. Aan de andere kant leest hij de initialen IH.

Houd de speelkaart boven de vlam van de kaars. De onzichtbare letters worden wat zichbaarder, maar niet voldoende om te kunnen lezen wat er staat.
Loop de kamer in, naar de koffiemolen op het dressoir. Maal een portie koffie. Raap de koffie dan op.
Wrijf in je inventaris met de koffie over de speelkaart en Mozart kan de boodschap van Havel lezen. Havel schrijft dat ze slachtoffers van een maskerade zijn geworden. Het bewijs van Mozoart's onschuld kan hij vinden bij Epoch, de horlogemaker.
Nu weet Mozart waar hij naar toe moet, als hij hier klaar is.

Verlaat de kamer en ga de trap af.
Loop naar de balie, haal je speelkaart uit de inventaris en probeer het kistje open te maken.
Het flesje zuur in het kistje breekt en Mozart's horloge wordt vernield.
De huisbaas eist meteen zijn geld. Geef hem dus het geld dat je van HaŁfner kreeg.

Spreek de huisbaas nogmaals aan en vraag hem of hij de agent buiten kan afleiden. Mozart wil onopgemerkt vertrekken. Na enig tegensputteren gaat de huisbas naar buiten en vraagt of de agent iets te eten en drinken wil. De agent gaat naar binnen en Mozart kan naar buiten lopen.


Schultz
Buiten op straat staat grootmeester Schultz, die Mozart meteen aanspreekt.
Hij is zeer verbaasd te horen dat Mozart beschuldigd wordt van moord. Mozart was al die tijd bij hem en kan het niet gedaan hebben.

Mozart zegt dat de familie Epoch op de een of andere manier erbij betrokken is.
Hij vraagt zich af wat de mechanische scarabee ermee te maken heeft.
Schultz zegt dat de scarabee het oud-Egyptische symbool van wijsheid en verstand is en dat de Epoch's een invloedrijke familie zijn. Ze hebben ook de Grote Klokkentoren laten bouwen en het uurwerk ervan gemaakt.

Maar Schultz verbaasde zich over het gedrag van Michka Epoch. Die toonde namelijk geen emotie toonde, toen Schultz hem persoonlijk verwittigde van het overlijden van zijn zoon.
Ook heeft Michka Epoch zich bedankt als lid van de vrijmetselaars en heeft hij zich aangesloten bij de Rozenkruisers. De Rozenkruisers hebben een alliantie gevormd met WŲlllner, de eerste minister van de Pruisen. Ze willen de oude magische rites uit Egypte laten herleven. Ze hebben de rationele tradities van de vrijmetselaars de rug toegekeerd.
Ze voelen zich verheven boven de vrijmetselaars en beweren in het bezit te zijn van een ouder document van Hiram, hun Eerste Manifest.

Schutz gaat terug naar de vrijmetselaarsloge en Mozart gaat op weg naar het plein van de Grote Klokkentoren.




Hoofdstuk 14: De geheimen van de horlogemaker  

Rozenkruisers
Mozart komt om 1 uur 's nachts op het plein voor de Grote Klokkentoren aan, waar Epoch in de buurt moet wonen. Nu moet hij nog het juiste huis zien te vinden, zegt hij.

In je inventaris knippert je harmonieŽnboek. Open het boek.
Op de linker pagina zie je staan "Het eerste manifest" en "Het eerste manifest van de Rozenkruisers". Blader met de rechterpagina naar het "Rozenkruis" en onderaan de pagina knippert het dirigeer-icoon.
Klik erop en je mag weer met je dirigeerstok de witte cirkel volgen.

Als het gelukt is, ga je terug naar het boek, waar je op het radertjes-icoon klikt om weer een puzzel op te lossen. Klik 5 letters weg tot er overblijft: ROEP VAN HET BROEDERSCHAP.
N.B.: Franse oplossing: APP»L DE LA FRATERNIT….

Sluit het boek.


Huis van Epoch
De deur van de Grote Klokkentoren is gesloten.
Loop naar links. Hier zie je een straatlantaarn voor een groot wit huis met beelden in nissen. Dit is het huis van Epoch. Er brandt licht achter een raam op de bovenverdieping. Klik op het raam.

De voordeur zit net om de hoek.
Bekijk het wapenschild van de familie Epoch, dat links boven de dubbele deur hangt.
Klop op de deur en een bediende komt vertellen dat zijn meester niet aanwezig is.
Mozart zegt dat hij met een boodschap van de Rozenkruisers komt. De bediende wil bewijzen en vraagt naar de titel van het Eerste Manifest.
Als je de puzzel hebt opgelost weet je het antwoord: "Roep van het Broederschap".

De bediende, die gemaskerd is, laat Mozart binnen en brengt hem naar de muziekkamer, waar hij mag wachten tot Epoch thuiskomt.


Muziekkamer
Kijk om je heen. Bekijk het grote portret aan de rechterwand. Dit is Michka Epoch.
Links hiervan, helemaal in de hoek, hangt een klein ovaal portret. Bekijk het. Dit is een portret van Anton Epoch. Mozart ontdekt dat dit niet de persoon is, die in de vrijmetselaarsloge stierf! Anton leeft dus nog!

Bekijk het lage vitrinekastje, waar horloges zijn uitgestald. Mozart ziet een zakhorloge dat op het zijne lijkt en steelt hem.

Loop naar de onderkant van je scherm. Nu zie je een groot bewerkt houten paneel in de muur. Bekijk het. Mozart zegt dat de afbeelding lijkt op de geheime deur onder de stenen brug. Hij vraagt zich af of hij deze deur ook kan openen.

Klik op het clavecimbel om de melodie te spelen, waarmee je die deur onder de brug open kreeg.
Jammer genoeg is het clavecimbel ontstemd.

Verlaat de kamer. Bovenaan de trap staat de gemaskerde bediende. Praat met hem en vraag of hij een stemsleutel heeft.
Hij herinnert zich dat hij de stemsleutel beneden in een kastje heeft gezien.

Loop de trap af. Tegen de zijkant van de trap staat een laag wandtafeltje.
Open de lade van het tafeltje en Mozart vindt een stemsleutel.
Ga de trap op en de muziekkamer in.

Klik met de stemsleutel op het clavecimbel.
Je mag nu een hele toonladder (8 tonen) gaan stemmen op de bekende manier.

Mozart zegt dat de "b" al goed staat. Je kunt dit controleren door op het stemvork-icoon te klikken.
Draai aan de andere stemknoppen:

2x rechts - 3x rechts - 1x rechts - 2x rechts - 1x rechts - 1x links - niet (b) - 1x links.

Als je klaar bent, komt de gemaskerde bediende binnen. Hij zegt dat hij even het huis uit moet.
Mozart kan blijven wachten in de muziekkamer.


Geheime kamer
Als de bediende vertrokken is, klik je op het clavecimbel.
Mozart speelt de melodie die hij ook speelde bij de geheime deur onder de brug. Het houten paneel in de muur gaat open.

Ga de kamer in. Je ziet hier op een stoel een persoon zitten die je bekend voorkomt. Hij lijkt vreselijk op de keizer, het kon wel een broer van hem zijn.
Spreek de man aan. Het blijkt de verwarde gevangene te zijn, die alweer denkt dat Mozart de engel Gabriel is.

Dan zie je dokter Mazzini en Michka Epoch in de muziekkamer arriveren.
Ze praten over het afzetten van keizer Joseph 2.
Mazzini vertelt dat Leopold, de broer van de keizer, de dag na de aanslag in Praag zal arriveren. Leopold is een vroom man en niet op zijn gemak bij de praktijken van de Rozenkruisers, maar hij is dankbaar voor hun hulp en zal hen geen strobreed in de weg leggen.
De Bohemen komen onder de bescherning te staan van Pruisen en WŲllner zal goed voor zijn medebroeders Rozenkruisers zorgen.

Mazzini en Epoch staan op het punt om de geheime kamer in te gaan. Mozart zal snel een schuilplaats moeten zoeken.
Achter tegen de wand staat een lege kledingstandaard.
Pak de lange zwarte mantel die over de stoel onder de vitrinekast hangt.
Aan de rechter muur zie je twee rijen maskers hangen. Pak het zwarte masker.
Combineer in je inventaris de mantel met het masker en klik er dan mee op de lege kledingstandaard. Mozart verbergt zich net op tijd.

Mazzini en Epoch komen binnen en vervolgen hun gesprek.
Epoch heeft Mazzini hierheen gevraagd om de dubbelganger van de keizer te beoordelen. Het is een simpele boer, die Epoch onder controle kan houden met behulp van zijn mechanische scarabee, dankzij een uitvinding van Englander.
De zet van Keller om Mozart de moord in de schoenen te schuiven, vinden ze geniaal.
Dan vertrekken beide heren weer, waarbij de dubbelganger bijna verraadt dat Mozart zich schuil houdt.

Kijk rond in de kamer.
Aan de linkermuur zie je een afbeelding van een omgekeerde piramide.
Op de hoek van tafel staat een apparaat waarmee mechanische scarabeeŽn kunnen worden gerepareerd.
Verlaat dan ook de geheime kamer.


Hersencontrole
In de muziekkamer tref je de bediende van Epoch, die zegt dat zijn meester is thuisgekomen.
Epoch stapt meteen de kamer in. Mozart wil uitleg hebben, zodat hij zijn onschuld kan bewijzen. Epoch zegt dat Keller best wel weet dat Mozart onschuldig is.
Hij geeft toe dat de dode niet zijn zoon is, maar een dienaar die omkwam bij een ongelukje.
Mozart vermoedt dat het te maken heeft met de scarabee en Epoch legt uit dat de mechanische scarabee gebruikt wordt om iemands geest te controleren en dat er bij de dienaar iets fout ging.

Mozart wil Anton Epoch graag even spreken, maar krijgt geen toestemming. Anton vormt voor zijn vader een probleem omdat hij een grote fan van Mozart is.
Nu wil Epoch dat Mozart de volgende avond een symphonie uitvoert die door zijn zoon geschreven is. Hij wil er zelfs voor betalen en heeft speciaal daarvoor het theater afgehuurd.
Het maakt niet uit of Mozart toestemt of niet. Epoch legt de partituur van Anton's symphonie op de tafel en vertrekt. De dienaar blijft in de muziekkamer om Mozart te bewaken.


Bekijk de partituur.
Mozart wil hem wijzigen, omdat hij vermoedt dat de muziek invloed heeft op de scarabeeŽn.

Je mag de partituur weer corrigeren volgens dezelfde methode als daarvoor.

Als het je gelukt is, zal Mozart meteen het resultaat voorspelen op de clavecimbel.
Je ziet nu dat de Epoch's bediende helemaal in elkaar zakt.
Mozart gaat kijken wat er aan de hand is en ontdekt dat de man in trance is en een scarabee om zijn hals draagt, die dankzij Mozart's spel nu op non-actief staat. Pak de scarabee.

Ga naar de geheime kamer.
Klik met de scarabee op het apparaat dat op de hoek van de tafel staat.
Je krijgt een close-up van het loopmechanisme van de scarabee.
Plaats ditmaal een plaatje aan de bovenkant en een plaatje aan de onderkant in de scarabee.
De bedoeling is dat je weer alle pootjes synchroon laat lopen, door het instellen van het juiste cijfer.
Alle cijfers staan nu op 1.
Zet op het bovenste plaatje het cijfer linksonder op 2.
Zet op het onderste plaatje het cijfer rechtsonder op 2.
Klik op de knop middenonder om de kever te activeren.

Als je alles correct deed, begint de metronoom op de kop weer te tikken.

Ga terug naar de muziekkamer.
Klik met de aangepaste partituur op het clavecimbel. Mozart speelt en activeert zo de kever.
Hang daarna de geactiveerde scarabee om de nek van de gemaskerde bediende.
De man komt weer bij zijn positieven en denkt dat Mozart zijn meester Michka is.

Vraag hem om de deur van de muziekkamer te openen. Hij doet het meteen.
Vraag hem vervolgens om zijn sleutelbos en ook die wordt onmiddellijk overhandigd.
Vraag hem tenslotte waar Anton Epoch is. Die is opgesloten op de geheime plek.
Verlaat na het gesprek de kamer en het huis.


Klokkentoren
Loop naar de Grote Klokkentoren.
Maak de deur open met de sleutels van de bediende.

Binnen staat Mozart achter het grote uurwerk. Bekijk het.
Middenboven op het uurwerk ontdekt Mozart een speeldoos. Bekijk de speeldoos van dichtbij.
Onder 7 lege vakjes zie je 7 metalen cilinders met puntjes.
Klik op de onderkant van zo'n cilinder en je hoort een deel van een melodie.
Klik op de bovenkant van een cilinder en hij blijft aan je cursor plekken, zodat je hem in een leeg vak kunt stoppen.

Zet alle cilinders in de juiste volgorde in de lege vakjes.
Draai je daarna aan de slinger, links van de vakjes die je met de cilinders vulde, dan speelt de speeldoos de hele melodie en loopt het mannetje over de radertjes naar de bovenkant van de speeldoos.

Een geheime deur in de bakstenen muur schuift open.
Anton Epoch verschijnt. Hij vindt het fijn Mozart te zien, maar is niet verbaasd. Hij heeft namelijk opzettelijk plagiaat gepleegd om zodoende Mozart te activeren naar hem op zoek te gaan.
Hij vertelt dat zijn vader en hij werkten aan de uitvinding van de mechanische scarabeeŽn. Nadat ze geldfondsen zochten voor verdere ontwikkeling kwamen ze via een smerig zaakje in handen van Keller. Anton zegt dat zijn vader geen verrader is, maar door Keller gedwongen wordt om mee te werken aan de vervanging van keizer Joseph 2. Keller is een Pruisische spion.

Anton zegt dat er onder Praag een omgekeerde Egyptische piramide gebouwd is, in een oude tempel van Mithra. Hier heeft Anton het vierde deel van zijn symphonie verborgen in een harmonische zuil in het hart van de piramide. Als Mozart de symphonie aanpast, krijgt hij de controle over de scarabeeŽn.

Om in de piramide te geraken heeft Mozart een Epoch zakhorloge nodig (dat je inmiddels al gestolen hebt). Anton zegt dat je vervolgens de baan van de zon moet volgen. Het zonneschip komt op in het oosten, stijgt naar de zenith en gaat dan naar het westen. Daarna keert het zonneschip terug naar het oosten door het duister van de nacht.

Mozart gaat meteen op weg naar de stenen brug waaronder de geheime piramide zich bevindt.




Hoofdstuk 15: De omgekeerde piramide  

Ingang onder de brug
Rond twee uur in de ochtend komt Mozart aan in het kamp van de Bohemiens bij de brug.
Zoals je weet heeft hij de viool nodig om het deuntje te spelen, waarmee de geheime deur onder de brug open gaat.
Raap dus de viool met strijkstok op, die je links op de verlichte open plek ziet liggen.
Loop dan naar achteren, naar de brug.

Op de brug loop je naar het standbeeld van St. Lutgarde.
Plaats het heiligenbeeldje in de scheur in de sokkel van het standbeeld. De geheime deur wordt weer zichtbaar.

Ga de trap af naar de onderkant van de brug.
Haal de viool uit je inventaris en klik ermee op de ronde geheimme deur. Mozart speelt het deuntje en de deur gaat weer open. Klik op de deur en Mozart gaat de gang in.


Ingang van de piramide
Achterin de gang is een Egyptisch aandoende deur met in het midden het oog van Ra, de zonnegod en daaromheen sculpturen van bootjes.
Haal het zakhorloge uit je inventaris en plaats het in het oog van Ra.

Volgens Anton moest je nu de baan van de zon volgen. Het zonneschip komt op in het oosten, stijgt naar de zenith en gaat dan naar het westen. Daarna keert het zonneschip terug naar het oosten door het duister van de nacht.
Bekijk de deur dan van dichtbij.

1. De bovenste boot wijst met de punt naar het oosten, de plek waar de
    zon opkomt. Hier klik je dus als eerste op.
2. De rechter boot wijst met zijn punt omhoog. De zon die naar het zenith
    stijgt. Klik erop.
4. De linker boot wijst met de punt naar beneden. De zon die door de
    nacht reist. Klik erop.
5. Klik tenslotte weer op de bovenste boot, waar de zon weer aan zijn
    nieuwe cyclus begint in het oosten. De deur gaat open.


Lift in de tempelhal
In de grote tempelhal zie je meteen in het midden een lift, die omgeven is door paaltjes waar een electrische stroom overheen flitst.
Je zou met de haardpook uit je inventaris de stroom kunnen onderbreken, maar dat lijkt Mozart zo niet verstandig.

Ga de trap op, die je links in de achterwand ziet.
Bovenaan de trap staat Mozart voor een grote zuil met een bas-reliŽf van een God die een Ankh om zijn hals draagt.
Bovenaan de trap, aan de linkerkant, staat een metalen statief. Raap hem op.
Rechts, op de wand achter de standbeelden, zie je ovalen met hiŽroglyphen, die Mozart niet kan lezen.
Ga terug de trap af, naar de grote zaal.

Combineer in je inventaris de haardpook met het metalen statief. Klik met de combinatie op de electrisch geladen lift en Mozart onderbreekt de stroomkring.

Op de bodem van de lift liggen zaden. Klik erop. Het zijn dezelfde zaden die HaŁfer aan zijn papagaai voert. Volgens Mozart het bewijs dat HaŁfer een van de samenzweerders is.
Klik op de hendel die halverwege in de lift ziet. Mozart zegt dat de hendel gedeeltelijk vergrendeld is. Zonder speciale sleutel om hem te ontgrendelen, kan hij niet naar beneden, naar de top van de piramide.
De hendel kan nu alleen omhoog, dus gaat Mozart met de lift omhoog.


Nostitz Theater
Mozart komt uit op het toneel van de concertzaal van het Nostitz theater!
Ga het trapje af en door de bruine deur naar de gang.
Pak hier onder de buste van Bach de sleutel van de kamer van de HaŁfer.
Ga dan door de achterste deur naar de entreehal en vervolgens de trap op naar de andere gang.

Ga door de achterste deur de kamer van de directeur in.
Hier gebruik je de sleutel op de dubbele deur om naar het kantoor van HaŁfer te gaan.
De papegaai begint natuurlijk meteen te roepen.

Loop naar HaŁfer's bureau. Als je vlakbij bent, komt Alexa binnen. Ze dacht een inbreker te horen.
Mozart zegt dat hij alleen maar komt halen waar hij recht op heeft en dat hij HaŁfer wil spreken. Volgens Alexa is HaŁfer momenteel bezig met Michka Epoch.
Dan hoort Alexa haar man en Michka Epoch aankomen. Ze wil niet samen met Mozart hier gevonden worden en zegt dat hij zich achter het gordijn moet verstoppen. Zij zal dan later in de muziekkamer op hem wachten.

Alexa verzin een smoes over een boek en vertrekt naar de muziekkamer.
Mozart hoort HaŁfer en Epoch samen praten. Ze hebben iets te vieren. Voor ze eveneens de kamer verlaten, weigert HaŁfer om de papegaai de cacao te geven waar het beestje om vraagt.

Mozart komt vanzelf weer tevoorschijn vanachter het gordijn.
Op het wandtafeltje naast het gordijn staat een kopje cacao. Raap het op.
Combineer in je inventaris het brood met de cacao en geef het daarna aan de papagaai. Die praat daarna over een afschuwelijke machine en een bom en laat vervolgens een sleutel op de grond vallen. Raap hem op. Dit zou weleens de sleutel van de liftvergrendeling kunnen zijn!
Verlaat de kamer.

Ga door de deur aan de linkerkant naar de muziekkamer.
Alexa vraagt op je even bij haar wilt komen zitten.
Als je toestemt, zullen die twee even gezellig knuffelelen.
Als je weigert, vertelt Alexa dat haar man en Epoch oude vrienden uit Pruisen zijn. Ze vidnt dat die twee elkaar de laatste tijd wat veel zien.
Verlaat de muziekkamer weer.

Ga de trap af naar de entreehal.
Ga door de deur achter de balie naar de gang.
Ga hier door de rechterdeur de concertzaal in.
Loop het toneel op en ga door het blauwe gordijn terug naar de grote hal in de piramide.




Hoofdstuk 16: In het hart van de duisternis  

Het is inmiddels 3 uur in de ochtend als Mozart weer in de grote hal van de piramide staat.
Gebruik HaŁfers sleutel om de grendel van de lift eraf te halen.
Daarna trek je aan de hendel en gaat Mozart met de lift naar beneden, naar de punt van de omgekeerde piramide.

Peter Englander
Onderaan aangekomen zie je in de zijwand een aantal cellen. En in de meest rechter cel zit Peter Englander. Praat met hem. Hij wil Mozart's vragen pas beantwoorden als hij uit de cel bevrijd is.

De cellen zijn al erg oud en niet zo stevig meer.
Pak een losse ijzeren staaf van de traliedeur van de cel links van Englander.
Pak een stuk touw van de reling.
Bind in je inventaris het touw en de ijzeren staaf aan elkaar. Gebruik de combinatie daarna op de cel van Engelander en Mozart verbuigt de tralies, zodat Englander uit zijn cel kan komen.

Englander vertelt dat de rozenkruisers hem gedwongen hebben om het Geheim van de Eerste te onthullen. Stichter Hiram heeft bij de bouw van de Tempel gebruik gemaakt van electrische stroom. De kennis ging verloren, maar na de ontdekking van het document in Rosslyn en de uitvinding van electriciteit, kon de Poort van Kennis, of de Deur van Verlichting, zoals de Rozenkruisers hem noemen, weer geopend worden.

Mozart vertelt dat er een bom onder Praag ligt, maar dat boeit Englander niet. Hij wil zo snel mogelijk hiervandaan en terug naar Schotland. Het enige wat hij nog wel wil doen, is Mozart helpen de toegangsdeur tot de tempel te openen. Daar zijn namelijk twee personen voor nodig.
Loop Englander achterna de trap af en ga bij de linker hendel staan. Klik op de hendel en Mozart en Englander maken samen de deur achter hen open. Englander geeft Mozart nog een flacon zout, zegt dat hij dat nodig zal hebben, en vertrekt dan.


Keizers
Als Mozart in de tempel staat, sluit de deur achter hem.
Loop verder. Aan de andere kant van de ruimte zie je twee mannen in keizerlijke kledij boven aan de trap voor twee stenen tronen staan. Loop erheen.

Spreek de linker man aan. Het blijkt de simpele dubbelganger te zijn. Hij denkt nog steeds dat Mozart de engel GabriŽl is. Hij zegt: "Alles zonder God en niets met hem". Degenen met de maskers blijven het herhalen alsof het een wachtwoord is, volgens hem. Mozart heeft geen idee wat de man bedoelt.

Klik op de rechter man, die gemaskerd is. Mozart trekt het masker weg en vermoedt dat dit de echte keizer is. Maar hij wil het zeker weten en stelt de man een aantal vragen, waarop alleen de echte keizer het antwoord kan weten. De vragen worden naar tevredenheid beantwoord. De keizer vraagt of Mozart hem kan bevrijden.

Dan komt Michka Epoch met twee van zijn handlangers aanlopen. Epoch complimenteert Mozart. Knap staaltje, dat hij nu hier is.
Hij is bereid Mozart het een en ander te vertellen, omdat hij vindt dat hijzelf ook eer verdient. Hij heeft gebruik gemaakt van de Hiram's ontdekking van electriciteit. Met behulp van zijn mechanische scarabeeŽn wil hij een legertje menselijke robots maken, waarmee hij de wereld kan veroveren.

De Pruisen hebben hem alle geld en steun gegeven die hij hiervoor nodig heeft. WŲllner, de eerste Minister van Pruisen, wil dat Epoch voor hem de Steen der Filosofen vindt, maar Epoch vindt dit eigenlijk bijzaak.

Hij heeft de steun van Havel en zijn Bohemiens geprobeerd te kopen, maar die idealisten zijn geen bertouwbare bondgenoten gebleken.

Na deze bekentenissen vertrekt Epoch met de beide keizers om zijn plannetje in scŤne te zetten. Hij zegt dat hij Mozart wel komt halen als het zijn beurt is om op te treden.


Deur van Verlichting
Uiteraard is Mozart niet van plan lijdzaam te wachten tot ze hem komen halen.
Loop naar links, naar de grote gesloten deur, de Deur van Verlichting. Onderaan op de deur zie je het Oog van Horus afgebeeld. Bekijk het van dichtbij.

In je inventaris begint nu het boek van de harmonieŽn te knipperen. Open het en blader naar de volgende pagina.
Op de linker pagina zie je staan "De deur" en "De deur van verlichting".
Klik onderaan de rechterpagina met het "Oog van Horus" op het dirigeer-icoon en je mag weer met je dirigeerstok de witte cirkel volgen.

Als het gelukt is, ga je terug naar het boek, waar je op het radertjes-icoon klikt om weer een letterpuzzel op te lossen.
Klik 10 letters weg tot er overblijft: HET ZWARTE OOG VAN DE VALKENGOD.
N.B.: Franse oplossing: REGARD NOIR DU DIEU FAUCON.
Sluit het boek.

De Deur van de Verlichting zal open gaan onder het zwarte oog van Horus. Maar het oog op de deur heeft geen kleur. Op zoek dus naar iets zwarts.

Loop terug en kijk om je heen. Bekijk de linker stenen troon waar de dubbelganger voor stond. Op de zitting ziet Mozart een stenen sleutel in de vorm van een Ankh. Raap hem op.
Bekijk de rechter troon. Hierop ziet Mozart gegraveerde symbolen, die hij herkent uit de vrijmetselaarsloge in Wenen: Het symbool voor wind, water, hemelgewelf en aarde.

Aan de linkerkant zie je tussen twee grote standbeelden een kist staan. Maak de kist open. Er liggen schijven in. Mozart haalt er vanzelf stapeltjes stoffen schijven, koperen schijven en zinken schijven uit, evenals een pen en een potje zwarte inkt.

Loop terug naar de grote deur. Haal het potje inkt uit je inventaris en klik ermee op de deur. Nu opent het oog van Horus en is het deurmechanisme te zien. Mozart zegt dat het lijkt op de tekening die Englander bestudeerde in de vrijmetselaarsloge.

Zo te zien bestaat het slot uit oranje, lichtbruine en donkergroene schijven die er in een bepaalde volgorde zijn ingezet.
Hier en daar zijn openingen en daar passen de schijven in, die Mozart in de kist vond.
Zet een paar schijven op de lege plekken. Mozart zegt dat het slot werkt volgens de regels van stichter Hiram. Er gaat dus electrische stroom doorheen. Als je een stoffen schijf erin zet, zegt Mozart dat deze schijf een andere kleur heeft.

Koperen (oranje) en zinken (lichtbruine) schijven geleiden de electrische stroom heel goed, maar de stoffen (witte) schijven geleiden helemaal niet.
Bedenk dat je een flacon zout van Englander kreeg. Zout water is een goede geleider.

Loop terug naar de koffer waar je de schijven vond.
Links van de koffer zie je een wasbekken met water. Strooi hier de flacon zout in leeg.
Doop de witte stoffen schijven in de zoutoplossing en je krijgt schijven doordrenkt met zoutoplossing, die nu donkergroen zijn.


Ga terug naar het slot in het Oog van Horus.
Nu kun je de schijven op de juiste plaats op de lege plekken zetten. Zorg ervoor dat geen twee dezelfde schijven naast elkaar staan.
Als je alles correct plaatste, gaat de grote deur open.


Anton's symphonie
Ga door de deur, langs de cellen, naar de lift. Stap in om naar boven te gaan.
Daar tref je een bewaker voor de uitgang. Spreek hem aan. Hij vraagt om een wachtwoord.
Herinner je de woorden van de dubbelganger van de keizer en kies voor ""Alles zonder God en niets met hem".
Loop dan verder en Mozart arriveert bij de grote zuil met het bas-relief.

Bekijk de zuil. Volgens Anton heeft hij hier het vierde deel van zijn symphonie verborgen. Het bas-reliŽf lijkt op een deur, maar hoe krijg je hem open?
Haal de stenen Ankh uit je inventaris en plaats hem op de ankh op het bas-reliŽf. Dit is nog niet voldoende om de zuil te openen.

Rechts zie je drie standbeelden. Achter de standbeelden zie je op de muur 4 ovalen met hiŽrogliefen. Het zijn dezelfde hiŽrogliefen als op de stenen troon.
Klik op de hiŽrogliefen in de dezelfde volgorde zoals ze op de troon vermeld staan: wind - water - hemel - aarde.
Nu gaat de zuil open.



In de zuil staat een orgel en daar ligt het vierde deel van Anton's symphonie op.
Combineer in je inventaris de pen en de inkt en klik ermee op de partituur.
Nu mag je weer de partituur op de bekende manier corrigeren.

Als het gelukt is, sluit je het scherm.
Pak daarna de gecorrigeerde partituur uit je inventaris en klik ermee op het orgel. Mozart begint te spelen.

De zuil werkt blijkbaar ook als een lift, want Mozart belandt met orgel en al in de Sint Nicolaaskerk. Zijn droom heeft hem niet bedrogen. Loop naar links om de kerk te verlaten.




Hoofdstuk 17: Vriend of vijand?  

Het is alweer 7 uur in de ochtend als Mozart op de brug Havel, Vana en Mano treft. Havel is blij hem ongedeerd te zien. Maar Vana denkt dat Mozart Mano heeft omgekocht en na zijn ontkenning wil ze eindelijk wel eens weten aan wiens kant Mozart eigenlijk staat.
Uiteraard zeg je dat je aan de kant van Keizer Josef 2 staat. Een goede keus, want hij heeft de Bohemiens altijd gerespecteerd.

Vertel Havel dat je loyaliteit bij de tempel en de vrijmetselaars ligt. Havel minacht de Rozenkruisers en was al bang dat Mozart zich bij hen had aangesloten.
Maar dat Keller op zoek is naar Mozart spreekt in zijn voordeel.

Spreek Vana weer aan. Havel gelooft hem wel, maar Vana wil een bewijs van Mozart's oprechtheid. Dat grootmeester Schultz en de keizer voor hem instaan, is niet voldoende. Als hij de Schot tegen een flinke losprijs had vrijgelaten, was overtuigender geweest. Maar of hij het rijk aan de Pruisen heeft verrraden, blijft toch de vraag.
Ze wil hier en nu een bewijs van Mozart's trouw.

Geef Vana het heiligenbeeldje terug dat je meenam uit de woonwagen.
Dan biedt Mozart aan om het kaartspel 31-tigen te spelen. Hij wil van haar winnen om te bewijzen dat ze aan dezelfde kant staan en hij hun gunsten niet nodig heeft. Vana gaat accoord.
Mano legt het speelmatje op de grond. Klik erop om te beginnen en zorg dat je wint.

Daarna is Vana overtuigd van de oprechtheid van Mozart en sluiten ze vriendschap.
Mozart zegt dat ze snel naar het theater moeten om een bom onschadelijk te maken.
Mano krijgt de opdracht om alvast hulp te halen.
Voordat ze de keizer gaan redden, staren Mozart, Vana en Havel nog even mijmerend over de rand van de brug naar Praag, de mooiste stad ter wereld, maar in heel gevaarlijke tijden.

Dan verschijnt plotseling Keller op de brug. Hij schiet Vana neer, die over de rand van de brug in de rivier valt. Havel duikt haar meteen achterna.
Keller houdt Mozart onder schot. Mozart kan zeggen wat hij wil, maar Keller dwingt hem uiteindelijk mee te gaan naar het theater, waar Mozart nog een onaangename taak wacht.




Hoofdstuk 18: De samenzweerders schaakmat 

Om 8 uur 's avonds staat Mozart in HaŁfer's kantoor van het Nostitz Theater, in gezelschap van HaŁfer, dr. Mazzini, Michka Epoch en een dienaar.
Epoch hoont Mozart. Ondanks al zijn tegenwerking, is hij toch op het juiste moment in het theater en in Epoch's macht. Hij vertelt dat er aan het einde van het concert dat Mozart gaat dirigeren, een bom zal ontploffen. De echter keizer zal hierbij omkomen, waarna de dubbelganger wordt ingezet als nieuwe keizer.

Epoch hangt Mozart een gouden scarabee om, die ervoor moet zorgen dat Mozart gehoorzaamt en doet wat Epoch hem opdraagt.


Havel - Mozart bevrijden
Even later staan Mazzini en Epoch met elkaar in de entreehal te praten.
Epoch zegt dat Mozart onder controle is. Met de Bohemiens hebben ze nog niet afgerekend, maar hij heeft zijn manschappen opdracht gegeven om Vana en Havel te onderscheppen.
Mazzini vertrekt om ervoor te zorgen dat de echte keizer zich zo normaal mogelijk gedraagt tot aan hun "opvoering" en Epoch gaat naar de concertzaal.

Havel, die om de hoek bij de trap stond te luisteren, heeft alles gehoord. Hij wil proberen om Mozart te bevrijden, zodat ze gemeenschappelijk de samenzweerders kunnen tegenhouden.

Ga de trap op.
Achteraan bij de deur van de kamer van HaŁfer, staat een gemaskerde dienaar op wacht.
Havel bedenkt, dat als hij zo'n vermomming had, dat hij dan vrijer kon rondlopen hier.
Pak de buste die vlakbij Havel staat. Haal hem uit je inventaris en klik ermee op de gemaskerde dienaar. (Je radertjes-scursor verschijnt ter hoogte van het hoofd/schouders.)


HaŁfer's kantoor
Even later staat Havel vermomd en al klaar om verdere stappen te ondernemen.
Loop de kamer van directeur HaŁfer in.
Voor de deur van het kantoor staat een gemaskerde bediende. Vertel hem dat je dringend naar binnen moet. De man reageert niet.
Dan valt Havel het wachtwoord in, dat hij van Vana hoorde.
Zeg "Alles zonder God en niets met hem" en de man gaat opzij. Loop het kantoor in.

Hier zie je Mozart achter het clavecimbel zitten. Bekijk hem. Hij zit verdwaasd voor zich uit te spelen en reageert nergens op.
Loop verder de kamer in en spreek HaŁfer aan.
Die heeft last van zijn reuma en geeft je opdracht om in de kamer van de concertmeester zijn medicijn te gaan halen.
Verlaat het kantoor.


Kamer concertmeester - Anton
Ga naar de entreehal. Ga van hieruit door de deur achter de balie naar de gang.
Ga de linker kamer in. Hier tref je Anton Epoch. Spreek hem aan.
Havel maakt zich bekend en vertelt dat Mozart in handen van Anton's vader is en dat er een bom in het theater geplaatst is.

Anton legt uit dat de bom ontploft als Mozart de symphonie dirigeert die hij schreef. Maar hij vertelt ook dat Mozart het tijdmechanisme van de bom kan stilzetten, door een gecorrigeerde symphonie te spelen. Hij zal het wel magistraal goed moeten doen, want het mechanisme reageert net als de scarabeeŽn heel sterk op muziek.

Anton geeft Havel een instrument dat hij "Hiram's magnetiseur" noemt. Het instrument is niet helemaal compleet, maar als Havel nog een metaaldraad vindt, dan kan hij hiermee de scarabee die Mozart onder controle houdt, uitschakelen.

Als Havel zich om Mozart bekommert, zal Anton intussen op zoek te gaan naar de bom.
Pak uit het wandkastje het flesje elixer voor HaŁfer. Dit kun je wellicht gebruiken om HaŁfer uit te schakelen. Verlaat de kamer.



HaŁfer en scarabee uitschakelen
Ga door de rechter deur naar de concertzaal.
Loop naar rechts, naar de achterkant van de volle zaal. Hier staan Epoch, Mazzini en Keller bij elkaar. Mazzini heeft zijn rode dokterskoffertje achter zich neergezet. Open het en haal er een flesje met een slaapmiddel uit.

Open je inventaris en giet het slaapmiddel in de elixer.
Verlaat de concertzaal weer.

Ga via de entreehal de trap op naar de andere gang.
Ga hier links de muziekkamer in.
Loop verder de kamer in. Op de vleugel zie je een pianosnaar liggen. Neem hem mee en verlaat de kamer weer.

Loop verder door de gang en ga de kamer van HaŁfer in.
Loop door de deur naar zijn kantoor.
Geef HaŁfer zijn slaapdrankje en je hebt al snel geen last meer van hem.

Combineer in je inventaris Hiram's magneet met de pianosnaar.
Gebruik hem dan op Mozart en hij komt bij uit zijn trance.
Havel brengt hem meteen op de hoogte. Mozart moet Anton's partituur aanpassen en daarna het orkest volamaakt dirigeren om de bom te stoppen en te voorkomen dat de gouden scarabee de keizer doodt.


De symphonie
Je speelt nu weer verder als Mozart.
Loop naar rechts, naar het bureau. Raap het dirigeerstokje op.

Raap Anton's partituur op en klik ermee op de schrijfveer, die ook op het bureau ligt.
Je mag daarna de partituur op de bekende manier corrigeren.

Sluit het scherm als het gelukt is.
Verlaat dan HaŁfer's kamer en ga via de entreehal naar de andere gang.
Ga hier door de rechter deur de concertzaal in.

Loop het podium op, waar de muzikanten al klaar zitten.
Leg Anton's gecorrigeerde symphonie op de standaard voor de orkestleden. Hij staat voor de meest rechter muzikant.
Haal daarna je dirigeerstokje uit de inventaris en tik ermee op de muziekstandaard, die midden voor het orkest staat, om het concert te beginnen.

Mozart begint te dirigeren en het orkest speelt de aangepaste symphonie, met als resultaat dat de mensen die onder invloed staan van een scarabee uit hun trance ontwaken.
Epoch rent naar voren en probeert Mozart te stoppen, maar Havel houdt hem tegen en roept naar Mozart dat hij moet doorgaan.

Nu krijg je weer de kans om met je dirigeerstokje de witte cirkel te volgen.
Je zult ditmaal minstens 5 sterren moeten halen om ervoor te zorgen dat de bom niet ontploft!


De bom
Als het gelukt is bijna perfect te dirigeren, wordt je scherm even zwart.
Daarna hoor je een schot en zie je Mozart in de coulissen. Anton is door zijn vader neergeschoten en ligt zwaargewond tegen de muur.
Michka Epoch staat bovenin naast de bom en vertelt Mozart dat hij hem weer gereactiveerd heeft.

Kijk om je heen.
Je ziet een paard en wagen op een houten plateau staan. Erboven hangt een grote zak aan een touw, dat via een touw en katrol aan het plateau vastzit. Het dient als tegenwicht.
Achter de paard en wagen staat een zware dichtgebonden zak, nog een tegenwicht. Raap deze zak op en klik ermee op de opgehangen zak.
Het totale tegenwicht is nu zwaar genoeg. Mozart gaat op het plateau bij paard en wagen staan en wordt omhoog getransporteerd.

Epoch schiet op Mozart en gaat er dan snel vandoor. Mozart springt op de loopplank.
Klik op het metalen masker dat aan de bom bevestigd is. Anton vertelt dat het aftelmechanisme hierin zit.
Klik nogmaals op het masker om het te openen en het mechanisme van dichtbij te bekijken.


Onder de ronde schijf zie je drie plaatjes liggen.
Pak het linker plaatje (4 pootjes) en leg het op de onderste plek op de schijf. Het rechter plaatje leg je rechtsboven en het overblijvende plaatje linksboven.

Nu mag je de cijfers op de plaatjes zo instellen, dat de rode lampjes naast de pinnetjes actief worden.(links 211, rechts 241, onder 1111)
Klik daarna op het knopje rechts aan de ronde schijf.


Nu klapt de plaat van het mechanisme open en zie je het ontstekingsmechanisme.
Er staat een teller op, die vanaf 150 naar beneden telt. Binnen die tijd mag je de radertjes, die je linksonder ziet liggen, op de juiste plek in het mechanisme stoppen.
De twee metalen bollen moeten in ťťn lijn midden boven de ronde teller hangen om electriciteit te generen en zo de bom te neutraliseren.

Nummer de tandwielen van links naar rechts.
- Zet het vierde tandwiel linksbovenaan in de houder.
- Plaats daaronder het tweede tandwiel.
- Zet het derde tandwiel in de houder rechts.

- Duw op de knop aan de rechterkant van de machine.

Als je alles correct en binnen de tijd deed, zal de bom niet ontploffen...............................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.