Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl
Uitgever: LucasArts/2000
Ontwerper: LucasArts
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's spel-info.
|
Deel 1: Mêlée eiland,
Lucre eiland.
Deel 2: Mêlée eiland,
Jambalaya eiland,
Knuttin Atoll,
weer Jambalaya eiland.
Deel 3: Monkey Island.
Deel 3 plus.
Beledigingen.
Monkey-combat.
INTRO
Guybrush Threepwood schrijft in zijn dagboek. Hij komt met zijn vrouw Elaine terug
van 3 maanden huwelijksreis en dagdroomt over zijn eerdere avonturen. Inmiddels is er
een zeeslag gaande en Elaine schreeuwt tegen Guybrush, die vastgebonden staat aan een
mast. Hij moet Elaine helpen het schip te redden.
Schop het komfoor (brazier) met de gloeiende kooltjes omver. Raap dan een
heet kooltje (hot coal) op en schop dit naar het geladen kanon
(loaded canon) aan de rechterkant......
Het vijandelijke piratenschip wordt vernietigd.
DEEL 1: Dingen die je kunt doen op MÊLEE EILAND als je dood bent.  
Guybrush helpt Elaine haar spullen aan land te brengen. Er is niemand in de haven om
hen te begroeten, dus Elaine denkt dat er iets mis is in de stad.
Huis
Praat tegen de man die met een katapult grote stenen op je huis werpt. Vraag hem wat hij
wil hebben in ruil voor het stoppen met gooien. Vraag hem ook wat dat voor getallen zijn
die hij mompelt en wat ze betekenen.
Loop daarna naar de stad.
Scumm Bar
Ga de Scumm Bar in. Loop naar het uiteinde van de bar en probeer de pretzels op te rapen.
De dronken piraat houd je tegen.
Kijk dan naar de ballon en ga vervolgens eens praten met de darters bij de deur.
Praat met de kleine darter. Als hij zegt dat hij het druk heeft, zeg je 'Busy makes
holes. (druk maakt gaten)'. Vraag dan waarom er zoveel gaten in de muur zitten. Blijf
daarna vragen steeds iets anders te raken, totdat je uiteindelijk als optie een ballon
(balloon) krijgt.
Als de darter de ballon raakt, schrikt de dronken piraat zich bewusteloos.
Nu kun je zijn pretzels stelen.
Verlaat dan de Scumm Bar.
Haven
Loop terug naar de haven en raap hier een ontplofte binnenband (popped
inner tube) op.
Huis
Loop dan naar de voordeur van je huis en zet de binnenband op de cactus die naast het
huis staat.
Praat daarna met de man die de katapult bedient en geef hem de pretzels.
Als hij weggaat, begin je met de controles van de katapult te spelen.
De man komt terug, ziet je spelen en begrijpt dat hij de calibratie van de katapult
opnieuw zal moeten doen. Hij probeert de cactus te raken. De steen stuitert terug en
zal de katapult van de klip afmeppen.
Elaine komt aanlopen. Ze vertelt je dat ze dood verklaard is en opnieuw aan de
verkiezingen mee moet doen om weer gouverneur van het eiland te kunnen worden. De enige
tegenkandidaat is een mysterieuze man genaamd Charles L. Charles.
Elaine vind dat Guybrush naar de familie-advokaat op Lucre Eiland moet gaan.
Loop het huis in en raap hier van de kast bij het raam een
regeringspapier (government paper) op. Kijk ernaar en laat het dan
aan Elaine zien. Ze zal het ondertekenen.
Verlaat het huis.
Stad
Loop de stad in en praat met de Familiar Lookin Pirates, die bij het stadhuis
rondhangen. Het blijken Carla de zwaardmeesteres en Otis de dief te zijn, die Guybrush al
eerder op een reis vergezelden.
Vraag of ze weer lid van je bemanning willen worden. Als ze weigeren, bied je ze een
baantje bij de regering aan (government jobs). Laat hen het ondertekende contract zien en
ze zullen toestemmen.
Je hebt nu twee bemanningsleden.
Scumm Bar
Ga de Scumm Bar in. Vraag hier aan de Crusty Old Sailor of hij lid van je bemanning wil
worden (join crew). Vertel hem dat je naar Lucre Island wilt zeilen. Als hij zegt dat
hij niet kan, vraag je hem wat hem kan overtuigen toch mee te gaan. Daag hem daarna uit
tot een beledigingen-armpjedrukkenduel (insult arm wrestling).
Kies zoveel mogelijk de rijmende antwoorden (behalve als het antwoord dan nergens op slaat),
versla hem en je hebt je derde bemanningslid.
Klik zo nodig hier voor de hele lijst met beledigingen en antwoorden.
Verlaat dan de Scumm Bar.
Huis
Loop terug naar Elaine en vertel haar dat je problemen hebt met het vinden van een schip.
Ze zal je het Gubernatorial Symbol geven. Dit is het zegel van de
Gouverneur en je kunt het gebruiken om een schip mee op te eisen.
Verlaat het huis.
Haven
Ga nu naar de haven en laat de havenmeesteres je zegel zien. Ze zal Guybrush het schip de
'Dainty Lady' geven.
Guybrush is klaar om naar Lucre Eiland te zeilen, dus ga aan boord.
LUCRE EILAND   
Verlaat op Lucre Eiland aangekomen, het schip en ga rechts de trappen op.
Je komt uit bij de Bait Shop. Raap de eend (duck) op die je
hier ziet zitten. Ga de 'Bait Shop' in en neem hier wat gratis aas (free bait) mee. Verlaat de winkel.
Advokatenkantoor
Loop dan links van de Bait shop verder. Ga het volgende deel van de stad in en
betreed het kantoor van de advokaten (lawyers).
Guybrush begint automatisch de situatie uit te leggen. Ze willen wel helpen en
geven Guybrush een brief (letter) voor Elaine van haar
vader. Guybrush verlaat daarna het kantoor
Bank
Ga naar de bank en lees de brief. Praat daarna met de kassier (bank teller). Vertel
haar dat je iets uit de safe deposit box wilt halen.
De bankmanager brengt Guybrush naar de safe. Terwijl Guybrush door de spullen van Elaine's vader snuffelt, wordt de bank beroofd. De bankrover draagt een masker en beweert dat hij Guybrush Threepwood is. Dan sluit de bankrover Guybrush op in de kluis en rent weg.
Raap de zakdoek (handkerchief) op en ook de 3 sponzen (sponges) en het oude zwaard (old sword). Kijk in de deposit box en haal hier de muziekdoos (music box) uit. Achter de deposit box vind je nog een fles met grog. Neem hem ook mee.
Gebruik dan het oude zwaard op het onderste scharnier (hinge) van de kluisdeur. Het scharnier en het zwaard gaan stuk. Steek daarna het gebroken zwaard in de spleet (crack). Stop vervolgens de drie sponzen in de spleet en giet hier als laatste de fles met grog overheen.
Guybrush heeft zichzelf uit de kluis bevrijd, maar wordt meteen gearresteerd.
Gevangenis
Praat in de gevangenis met Inspecteur Canard. Raap daarna de (a class="lila">pot kippenvet (tin of chicken grease) op, die bij de martelkast (iron lady) op de grond ligt. Verlaat dan de gevangenis.
Kraam
Loop naar het parfum stalletje (Scents and Sensibilities) links in beeld. Praat met Hugo. Raap een van de lege sprayflesjes (spritzer) van de stapel en neem ook een flesje eau de cologne mee.
House of Sticks
Ga het 'House of Sticks' in en bekijk hoe Ozzie Mandrill door het lint gaat. Als hij weg is, praat je met Freddie. Raap daarna de houtkrullen (wood shavings) op, die op de plek van Ozzie's wandelstok liggen en verlaat het huis.
Foreboding Mansion
Verlaat de stad, tussen de bank en het advocatenkantoor, en ga naar de Foreboding Mansion, links op de map. Raap de bloem (flower) op bij de fontein.
Ga het huis in en praat met Ozzie. Als je hem uitdaagt voor een zwaardgevecht zul je verliezen.
Ga dan het huis weer in en sprenkel wat Eau de Cologne over een van de opgezette dieren. Ozzie wordt zo kwaad dat hij zijn wandelstok breekt.
Misty swamp
Loop dan naar het moeras de Misty Swamp. Vul je lege sprayflesje in de poel (puddle) om een zelfgemaakt parfum (homemade perfume) te krijgen en ga dan terug naar de stad.
Stad
Loop naar de bank en gebruik hier je gebroken zwaard op het putdeksel (manhole). Raap het putdeksel (manhole cover) op en lees de namen die erop staan.
Palace of Protheses
Ga dan naast de bank, de 'Palace of Protheses' winkel in. Praat met de man met de twee ooglapjes (Deadeye Dave). Zeg dat je cadeautjes zoekt voor je vrienden (gifts for friends) en vraag of hij iets heeft dat gratis is (for free).
Kies als eerste de namen die je op het putdeksel las om zijn verhaal aan te vullen. Je krijgt dan van Dave nep-huid (prosthetic skin).
- Als je wilt kun je verschillende combinaties van namen gebruiken en zo verschillende lichaamsdelen krijgen. Als je de voet, darmen, lever, hart, maag, kont en hoofd samenvoegt in je inventaris, krijg je een 'misbaksel' (abomination of nature). Je hebt dit niet nodig om het spel verder te spelen.-
Haal, als je de huid gekregen hebt, je muziekdoos uit de inventaris en laat hem voor Dave spelen.
Terwijl Dave luistert, loop je naar de mand met onderdelen (die met de rode hand erop) en steel je een houten hand (wooden hand). Als de muziek stopt voordat het je gelukt is om de hand te stelen, probeer je het gewoon opnieuw. Gebruik dan de zakdoek uit de inventaris op Dave en raap je muziekdoos weer op.
Combineer nu in je inventaris je zelfgemaakte parfum (homemade parfume) met de houtkrullen (wood shavings), de bloem (flower) en het gratis aas (free bait).
Spray nu dit mengseltje op Dave. Hij zegt dat hij de geur kent, het is de geur van ......... , zijn beste klant (best customer).
-Onthoud de eerste letters van de namen die hij noemt! -
Kijk nu naar de controles van het 'File Retrieving System'. De symbolen staan voor de letters A-D (konijn), E-H (palmboom), I-M (pompoen), N-S (aap) en T-Z (banaan).
Zet de controles bijpassend bij de naam die Dave noemde.
Dus bijvoorbeeld Fred N. Banana moet worden: F-N-B = palmboom, pompoen, konijn.
En bijvoorbeeld Dope Q Memoryless wordt D-Q-M = konijn, aap, pompoen.
Als je de controles hebt ingesteld, druk je op de knop en je krijgt de aanwijzingen (directions) om het huis van Pegnose Pete (de bankrover) te vinden.
Verlaat de winkel.
Bank
Loop naar de bank en gebruik de nep-huid (prostetic skin) op het gat waar het putdeksel op lag. Je hebt nu een prima trampoline gemaakt. Spring erop en je belandt in de bank.
Daal de ladder af naar de benedenverdieping van de bank en trek aan de ketting (chain) bij het bureau om het licht aan te maken.
Raap het 'scupperware'bakje op van de tafel bij de deur en klim dan de ladder weer op. Kijk naar de vreemde schaduw op de linker muur. Guybrush vindt de Neus van Pegnose Pete! dan komt Inspecteur Canard binnen en neemt de Neus in beslag als bewijs.
Verlaat de bank door het raam.
Schaakspelers
Loop naar de haven en van hier naar links, totdat je bij twee schaakspelers komt. Praat tegen de dikke man. Hij vertelt je over de liefde van de dunne man voor 'Brittany'. Blijf tegen de dikke man praten ne hem afleidden, totdat hij per ongeluk een schaakstuk laat vallen, wat wel als een zet geldt. Haal dan de dunne man uit zijn concentratie door over 'Brittany' te praten. Hij zal ook een schaakstuk laten vallen.
Als je de twee mannen zover hebt dat ze gaan vechten, kun je de schaakklok (clock) stelen.
Vlot
Ga nu naar de 'Mystes O' Tyme Marsh' en gebruik de klok op het vlot. Je kunt nu de tijd en het kompas zien. Begin te paddelen. Kijk in je inventaris naar de Aanwijzingen (directions) naar Pegnose Pete, die je in de Prothese winkel kreeg en kijk terwijl je vaart, naar de klok rechtsonder.
Als je Aanwijzingen bijvoorbeeld "1.20 E" zijn, dan ga je naar het oosten (E=east) = naar rechts, als de klok op 1.20 staat.
Of bijvoorbeeld "12.10 W", dan ga je naar het westen (W=west) = naar links, als de klok op 12.10 staat.
Na een poosje kom je bij een poort.
Hier staat een andere (toekomstige) Guybrush. Hij zal om je hulp vragen.
Als eerste geeft hij je een sleutel (key).
Dan moet je hme een vraag stellen. Onthoudt zijn antwoord!!!
Hierna geeft hij je twee voorwerpen (dat kunnen zijn een geweer, een touw of een kip met katrol in het midden). Onthoud wat hij je geeft en in welke volgorde!!!
Praat dan met hem en vraag of hij kan bewijzen dat hij inderdaad Guybrush is. Hij zal je een cijfer geven. Onthoud dit cijfer!!!
Gebruik nu de sleutel om de poort te openen. De andere Guybrush gaat erdoor. Volg hem en luister naar de aanwijzingen die hij je geeft.
Na een poosje bevind je je in exact dezelfde situatie bij de poort, alleen ben jij deze keer de andere Guybrush!
Geef Guybrush de sleutel en geef hem precies hetzelfde antwoord als jij eerder hoorde, als hij je dezelfde vraag stelt.
Geef hem dan in precies dezelfde volgorde de twee voorwerpen.
Dan vraagt hij je of je kunt bewijzen dat je Guybrush bent. Vertel dus precies hetzelfde cijfer als je eerder hoorde.
Als alles goed gegaan is, volg je de aanwijzingen verder tot je het huis van Pegnote Pete ziet.
Pegnose Pete's huis
Meer je vlot aan en loop tot dicht bij de deur.
Guybrush hoort mensen praten en herkent duidelijk Ozzie Mandrill en Pegnose Pete. Ze praten erover hoe Pegnose Pete Guybrush erin geluisd heeft bij de bank. Hij praat ook nog over 'The Ultimate Insult' (de allerergste belediging)
Smeer het blik met kippenvet (chicken grease) uit op de welcome-mat. Gooi daarna de eend (duck) door het raam. Pegnose Pete is bang van eenden, omdat zijn neus ooit door een eend is afgebeten. Hij komt in vliegende vaart de deur uit gerend, glijdt uit over het vet op de mat en valt in het kooi-achtige ding.
Guybrush raapt hem op en brengt hem automatisch naar de gevangenis!
Bait Shop
Verlaat de gevangenis en ga de 'Bait Shop' in. Neem weer een stukje gratis aas (free bait). Stop het gratis aas in je Scupperware bakje.
Stop dan je Houten Hand (wooden prostetic hand) in het Termieten Circus (Termite Circus). Je hebt nu een houten hand met termieten (termite infested hand). Praat nog even met de winkelbediende en verlaat dan het pand.
House of sticks
Loop nu weer bij het 'House of Sticks' naar binnen. Gebruik de houten hand met de termieten op de wandelstok (cane), die klaar ligt voor Ozzie Mandrill.
Meteen daarna komt Ozzie binnen om zijn stok op te halen. Hij verlaat de winkel weer en laat een spoor van houtstof achter terwijl hij loopt.
Ozzie's huis
Ga naar Ozzie's huis. Ga naar binnen en praat met Ozzie over Pegnose Pete. Na een poosje zal Ozzie dneken dat je de tas met buit van Pegnose gevonden hebt. Hij verlaat dan het huis.
Volg hem. Dit is niet zo moeilijk, omdat hij een spoor maakt met zijn wandelstok vol termieten.
Schuilplaats
Volg het spoor tot Ozzie naar een klein eilandje gaat. Als hij weggaat, ga je zelf kijken. Achter de bomen en het houtblok vind je de verborgen ingang. Klim naar beneden.
Duw op de knop op de tafel. Je zult nu zien waar zich de gestolen erfstukken van de familie Marley bevinden. Jammer genoeg achter glas, dus je zult een andere weg moeten vinden om erbij te komen.
Klim de ladder weer op en loop naar het diepe donkere gedeelte van het water. Spring erin. Gebruik het aas in het ScupperWarebakje en wacht totdat een gloeivis (glowing fish) erin zwemt. Je hebt nu een zelfgemaakte onderwaterlamp.
Nu kun je ook links onder water de geheime ingang tussen twee rotsen zien. Ga naar binnen. Raap de erfstukken (heirlooms) op. Er valt een klein glinsterend ding uit de kist. Raap het op en neem het mee. Het is een schroef (screw).
Gevangenis
Ga terug naar de stad en ga de gevangenis in. Geef de erfstukken en de schroef aan inspecteur Canard.
Guybrush en inspecteur Canard passen de nep-neus op Pegnose Pete. Hij past! Guybrush wordt vrijgesproken en zijn voodoo enkelband mag eraf. Pegnose breekt uit de gevangenis en verdwijnt.
Guybrush en zijn bemanning verlaten nu Lucre Eiland en gaan terug naar Mêlée Eiland
Intussen gaat het niet zo goed met Elaine.
Haar tegenstander Charles L. Charles blijkt de zombie-piraat Le Chuck te zijn.
DEEL 2: De Manatee binnengaan.   
Terug op MÊLEE EILAND praat Guybrush met Elaine. Verlaat na de conversatie het huis en ga naar de stad naar het huis met al die toortsen.
Voodoo Lady
Ga naar binnen en trek aan de ietwat afwijkende vinger van de handvormige tafel. Plotseling verschijnt de Voodoo Lady uit de spiegel. Praat met haar en vraag haar naar de 'Allerergste Belediging' (Ultimate Insult). Vraag wat het is, waar je hem kunt kunt vinden en hoe je hem kunt maken. Vraag haar ook over het verband tussen deze Belediging en de Marley Familie Erfstukken (Marley Heirlooms).
De Voodoo Lady zal uit haar kist drie Huwelijksgeschenken omhoog laten zweven. Een vierde, blauw geschenk blijkt niet aanwezig. Neem de oorbellen (earrings), de halsketting (necklace) en de pen aan een ketting (pen on chain) aan en vraag haar dan wat je met die geschenken moet doen. Je zult het vierde blauwe geschenk zelf moeten vinden.
Verlaat de Voodoo Lady.
Haven
Ga naar de haven. Kijk in het wisselgeldbakje van de grogmachine. Haal het kwartje (quarter) eruit en stop het dan in de gleuf van de machine. Natuurlijk is dat ding kapot, dus schop, duw en rammel aan de kast. Scheld hem tenslotte de huid vol. Hier kan hij niet tegen en ene hele stapel blikjes valt eruit. Raap een blikje grog (can of grog) op en verlaat de haven.
House of Wax
Ga naar Meathook's House of Wax, het grote huis rechts boven in het scherm, en praat met Meathook. Vraag naar de Allerergste belediging (Ultimate Insult) en zeg dat je op zoek bent naar het vierde blauwe huwelijksgeschenk. Vraag ook waartoe de kaarsen dienen.
Neem dan de verfkwast (paintbrush) uit de emmer en verlaat het huis.
Lua Bar
Ga naar de plek waar vroeger de Scumm Bar was. Dankzij Ozzie Mandrill heet de bar nu Lua's Bar.
Ga naar binnen en ga rechts bij het schilderij op een van de barkrukken zitten.
Praat met de serveerster en bestel de Flaming Scuttlefish.
Haal nu uit je inventaris de verfkwast. De bedoeling is dat je de Flaming Scuttlefish precies voor het schilderij tot stilstand brengt. Doe dit door op het juiste moment de verfkwast in de Sushi Boat Propulsion Mechanisme te rammen. Het beste tijdstip is, als de Sushi Boat nét achter de paal tevoorschijn komt. Als het gelukt is en de vlammen direct voor het schilderij zijn, komt de kok uit de keuken gerend.
Als de kok eruit is, ga jij de keuken in. Loop naar het ding dat eruit ziet als een fornuis. Gebruik je blikje grog op deze Sushi Boat Steam Generator.
De Flaming Sushi zorgt ervoor dat de was op het schilderij smelt. Het vierde huwelijksgeschenk blijkt eronder te zitten. De kok is woest en omdat hij denkt dat het nu waardeloos is, geeft hij Guybrush het schilderij (painting)>
Schip
Ga nu naar de haven en naar je schip. de Dainty Lady.
Gebruik de oorbellen op de vreemde buste. Omdat de oorbellen vol voodoomagie zitten, zal het hoofd levend worden. Als ze klaar is met praten geef je haar de halsketting, de pen met ketting en het schilderij.
Als beloning krijg je de locatie van de Allerergste Belediging (Ultimate Insult): Jambalaya eiland. De allerergste Belediging bestaat uit drie delen: een bronzen hoed, een zilveren aap en een gouden man.
Geef Elaine haar Gubernatorial Symbool terug als ze erom vraagt en vertrek dan met je schip.
JAMBALAYA EILAND   
Op Jambalaya eiland aangekomen, ga je als eerste naar het opzichtige huis. Dit is Stan's Timeshare. Raap de lijmpot (jar of glue) links bij de deur op. Ga naar binnen en drink de groccacino op, om wakker te blijven. Praat dan met Stan over de pamfletten. Als Stan je een pamflet (pamphlet) gegeven heeft, kun je zijn huis weer verlaten.
Micro Groggery
Loop de stad in en betreed de Micro Groggery.
Smeer lijm op het zadel van dat vreemde ding in de zaak. Praat dan met de barman en vraag wat dat vreemde ding is. Hij zal Guybrush vertellen dat het een Mechanische Manatee is. Iedereen die in het zadle kan blijven zitten krijgt een bon voor een gratis maaltijd in Planet Threepwood. Vertel hem dat je het wilt proberen. dankzij de lijm blijft Guybrush zitten en verdient zo zijn maaltijdbon (monkey mug meal), te besteden in de Planet Threepwood.
Vraag de barman dan om een drankje. Guybrush krijgt een kinderdrankje (wimpy grog) omdat hij zich niet kan identificeren.
StarBuccaneer
Loop naar de StarBuccaneer Coffeeshop. In het raam zie je een lege koffiebeker staan. Ga dan naar binnen en haal die lege beker (empty cup) achter de planten vandaan.
Geef de lege beker aan de buffetbediende en je krijgt een volle beker groccacino terug. Raap de mini-bagel van de toonbank op en eet hem op. Guybrush blijft zitten met een sappig gekauwde bagel (chewed up bagel). Stop het in je inventaris.
In het midden van de zaak zit een toeriste. Kijk naar haar boodschappentas en steel er een StarBuccaneer logo beker uit. Verlaat dan de coffeeshop.
Planet Threepwood
Voor de Planet Threepwood staat een oude bekende: Schedel Murray. Praat met hem als je er zin in hebt. Ga daarna bij de Planet Threepwood naar binnen en bestudeer het menu-van-de-dag. Nu kun je een maaltijd bestellen bij de serveerster. Laat haar je maaltijdbon zien.
Ga ergens zitten met je MonkeyBeker-met-eten en praat met de Vrolijke Piraat (Jolly Pirate). Zeg "Sure, why not", als hij vraagt of hij je karikatuur mag tekenen van Guybrush met de Monkeybeker.
Blijf met hem praten todat je de karikatuur (caricature) hebt.
Smeer lijm op de karikatuur en plak deze op de StarBuccaneer logo beker. Verwissel dan de logobeker met de Monkeybeker (mug). Je eerste zilveren deel van de Allerergste Belediging is binnen! Verlaat het restaurant.
Stad
Loop naar het standbeeld van Tiny LaFeet in het midden van de stad. Lees de gedenkplaat en praat dan met de toerist. Vraag of hij iets weet over de Allerergste Belediging. Zeg dat één van de stukken lijkt op een bronzen piratenhoed. Zeg: "That's a great ensemble" en vraag wat hij daar doet. Informeer ook naar de top van het standbeeld. Het is van belang dat je praat over de bronzen hoed! Verlaat de toerist daarna.
KNUTTIN ATOLL   
Loop naar de haven en stap in de roeiboot naast je schip. Roei naar het kleine eiland Knuttin Atoll. Onderweg word je aangehouden door Admiraal Cassaba. Hij vuurt op je omdat hij denkt dat je een piraat bent. Praat een poosje met hem en neem dan afscheid door 'Get out of here' te zeggen. Roei daarna verder naar de Atoll.
Poppenspeler
Daar aangekomen loop je naar de fel gekleurde poppenspelershut en praat je met Little LeChuck. Praat totdat hij zegt 'Look over there'. Verlaat hem dan en kom terug om met Little Guybrush te praten. Blijf praten over Hellbeard, de poppenspeler totdat je iets kunt zeggen over de Allerergste Belediging (Ultimate Insult). Stop dan met praten en en laat hem vervolgens snel het blauwe schilderij zien. Hij zal doodsbang wegrennen en zo krijg je de kans om Li'l Guybrush en Li'l LeChuck mee te nemen.
School
Loop nu naar het blauw/witte schoolgebouw en praat met de aardige onderwijzeres die bij de deur staat. Praat met haar evn vertel haar dat je het moe bent een piraat te zijn (tired to be a pirate). Ze zal je inschrijven op school. De bedoeling is nu dat je alle vragen die je bij het examen krijgt FOUT beantwoordt, door te antwoorden alsof je een echte piraat bent. Guybrush krijgt dan uiteindelijk een ezelsmuts (dunce cap) op zijn hoofd gezet en wordt de klas uitgezet. Stop de muts in je inventaris.
Ga nu naar de zijkant van het schoolgebouw en trek aan het brandalarm (fire alarm). Ren dan de school weer in en haal uit de kist met inbeslaggenomen piratenspullen een fluitje (whistle). Waarschijnlijk zal de juf je betrappen, maar ze zal niets doen.
Strand
Loop naar het strand en praat hier met de Metabolically-challenged Pirate over zijn vader, die de man van het standbeeld Tiny Lafeet is. Vraag waar hij de bronzen hoed verborgen heeft en of je hem mag houden als je hem vindt.(Je kunt dit alleen vragen als je éérst met de toerist op Jambalaya eiland gesproken hebt over de bronzen hoed!) Praat ook over de twee papegaaien op zijn schouder.
Loop nu naar rechts, naar het grote rotsblok. Blaas hier op je fluitje. Beide papegaaien zullen aan komen vliegen en op de rots landen. Geef één van de papegaaien het kinderdrankje dat je in de bar kreeg (wimpy grog). De papegaai wordt dronken en begint een beetje heen en weer te zwaaien. Nu kun je de beide papegaaien uit elkaar houden. Dit is van belang omdat één van hen altijd de waarheid vertelt en de andere altijd liegt.
Stel nu een vraag, waar je zelf het antwoord op weet (bv 2+2=4), aan de dronken papegaai, zodat je erachter komt of hij de leugenaar is.
Praat daarna met de papagaai die de waarheid zegt en vraag hem waar de bronzen hoed ligt. Loop van rots naar rots en blijf vragen of de hoed daar ligt. Als hij zegt 'nowhere', weet je dat het de goede rots is. Gebruik het fluitje om de papegaaien steeds bij je te roepen.
Haal nu je Li'l Guybrush en Li'l LeChuck uit je inventaris en laat ze bekvechten. Admiraal Casaba schiet op ze en vernietigt de rots. Zo krijgt Guybrush uiteindelijk zijn tweede bronzen deel van de Allerergste Belediging: de Bronzen Hoed (bronze hat).
Inmiddels is het verkiezingsdag op Mêlée eiland. Bijna iedereen stemt voor Charles L. Charles, ook al vertelt Elaine dat hij in werkelijkheid Zombie-piraat LeChuck is.
Verlaat het strand en roei terug naar Jambalaya Eiland.
WEER OP JAMBALAYA EILAND   
Ga naar de grote rots waar de duikcompetitie plaats vindt. Je ontmoet hier Marco de Pollo, gekleed in een zwart/wit gestreept zwempak. Praat met hem en zeg dat je tegen hem wilt duiken. Praat daarna met de juryleden over de inschrijving. Guybrush krijgt een test en wordt toegelaten.
Loop daaarna terug naar Marco de Pollo en zeg dat je klaar bent om te duiken. Spring vervolgens van de plank af. Guybrush zal verliezen. Ga dus naar elk van de juryleden en vraag wat je fout deed.
De Hippie Judge zal Guybrush vertellen dat hij precies dezelfde bewegingen moet maken als Marco de Pollo. Onhoud wat hij zegt: Keelhaul = omhoog, Rum Barrel = naar beneden, Spinning Swordsman = rechts en Alpha Monkey = links
De Wise Old Judge vertelt Guybrush dat hij meer 'aerodynamic' moet zijn.
De Grouchy Judge blijkt te zijn omgekocht. Praat met hem over zijn roodharige vrouw. Kijk dan in je inventaris op de Time Share Brochure en je ontdekt dat er een foto van deze Judge in staat, maar niet in het gezelschap van zijn vrouw. Zet de Grouchy Judge onder druk door hem deze Time Share Brochure te laten zien.
Loop nu terug naar Marco de Pollo en gebruik de natgekauwde bagel (juicy chewed up bagel) uit je inventaris, op de baby zeehond-olie (baby seal oil) die je op de tafel ziet staan.
Zet dan je ezelsmuts (dunce cap) op en daag Marco weer uit.
Kijk goed naar de bewegingen die Marco maakt en duik dan zelf ook. Maak dezelfde bewegingen door op de juiste toetsen te duwen. Guybrush eindigt met 10 van de 10 punten, net als Marco.
Dan moet Guybrush nog een keer tegen Marco duiken en ditmaal gaat Guyvrush als eerste. Maak dus naar eigen inzicht bewegingen. Marco de Pollo duikt als tweede en zeemeeuwen beginnen aan hem te pikken vanwege de bagel en olie. Marco valt en is verslagen.
Guybrush krijgt de Gouden Man (golden man), zijn derde item voor de Allerergste Belediging!
Hij kan nu terug naar Mêlée Eiland.
Op Mêlée eiland aangekomen ondekt hij dat LeChuck en Ozzie samenwerken. Ze stelen de drie delen van de Allersergste Belediging van Guybrush en houden hem gegijzeld op een plaats ver weg.
DEEL 3: ONTSNAPPING VAN MONKEY ISLAND   
Verlaat het strand en ga naar het Vista Point.
Nu komt het aan op timing!

Raap een steen van de stapel en gooi die in het rechter gat (right side of cliff).
Raap meteen je tweede steen en ga op de optie: 'throw rock at canal in the middle of the cliff', maar druk nog NIET op Enter.
Pas als de eerste steen Branch 1 (rechts) voorbij gaat (de Branch beweegt dan), druk je op Enter.
Neem meteen de derde steen.
Ga op de optie 'left side of cliff' staan, maar druk nog NIET op Enter.
Wacht tot je tweede steen voorbij Branch 2 (links) gaat en druk dan op Enter.
Je derde steen zal je tweede steen raken en in een andere gang sturen.
Neem nu je vierde steen.
Ga op de optie 'left side of the cliff' staan, maar druk nog NIET op Enter.
Pas als je tweede steen (die dus die andere gang in ging) voorbij Branch 3 is, druk je op Enter.
De eerste steen komt nu uit een gat een raakt de tweede steen, die weer naar een andere gang gaat. De vierde steen zal vervolgens de tweede steen boven de middelste uitgang raken en samen gaan ze de helling af. Één van de stenen belandt in de lava!
Als het fout gaat, belandt de steen op het strand (beach) of in de kloof (canyon). Je zult het dan opnieuw moeten proberen.
Canyon en strand
Loop naar de kloof (canyon). Raap hier de bananenplukker (banana picker) op, die bij de cactus ligt.
Ga terug naar het strand en gebruik de bananenplukker 3 keer op de tros bananen.
Geef een banaan aan Timmy en ga terug naar de kloof. Timmy zal je volgen. ,br>
Geef in de kloof weer een banaan aan Timmy en ga dan de mijnschacht (mine shaft) in. Let erop dat Timmy met je mee gaat als je hier tot bij de grote metalen deur loopt.
Open het ventilatiekanaal (vent) en gooi er een banaan in. Timmy zal er achteraan springen.
Sluit het ventilatiekanaal vervolgens weer.
Gebruik nu een banaan op het luik (portal). Timmy zal zo graag de banaan willen hebbben, dat hij op de een of andere manier de deur open maakt.
Loop door de tunnel.
Gebruik de bananenplukker op de Onkruidmepper (Weed Whipper), die vastzit in de vreemdsoortige machine.
Loop terug door de tunnel en verlaat de mijn en de kloof.
Volcano Castle
Wandel naar Vulcano Castle en ga de kathedraal in. Gebruik de bananenplukker op de schilden (shields) boven de deur. Loop over de brug en praat met priester Allegro Rasputin. Dit blijkt de kathedraal van LeChuck te zijn. Zeg iets tegen hem over de stromende lava (flowing lava) en raad dat hem om begrafenissen (funerals) gaat. Vraag hoe je kunt deelnemen aan de ceremonie en of je het een paar maal mag proberen.
Uiteindelijk wordt het Guybrush toegestaan om af te dalen over de lava-rivier.
Duw de blokken op de lava-rivier uit de weg om bij de melkfles te kunnen komen.
Vis dan de melkfles (milk bottle) met behulp van de bananenplukker uit de lava.
Drijf daarna naar de kleine poel en klim uit de boot.
Ga naar links tot bij een boom (Lone Palm Tree) en duw ertegen.
Loop over de boom naar de overkant van de lava.
Gebruik de Onkruidmepper (wheed whipper) op het onkruid (weed) rond de poel, die je steen maakte. De lava zal de gaten instromen. Loop over de brug en verlaat daarna het gebied.
Monkey Village
Loop naar het Apen Dorp (Monkey Village). Als je onderweg in het oerwoud apen tegenkomt, kun je op O duwen om ze te passeren.
Praat in het dorp met JoJo Junior over zijn Bronzen Hoed (bronze hat). Zeg er iets aardigs over. Praat ook over het Apengevecht (monkey combat) en vraag hoe dat in zijn werk gaat.
Praat dan met de aap die accordeon speelt. Haal vervolgens de schielden uit je inventaris en speel daar op. De aap zal zijn accordeon laten vallen. Raap hem op.
Verlaat het Apen Dorp en vecht de monkey-combat met wat apen die je op de map tegenkomt. Leer van de bewegingen van de apen, door ze te imiteren. Als je er genoeg verslagen hebt, zal Guybrush zeggen; "Hey I'm getting pretty good". Je bent dan sterk genoeg om het gevecht met JoJo aan te gaan.
Ga terug naar het Apen Dorp en daag JoJo uit.
Als je hem verslaat krijg je de Bronzen Hoed (bronze hat).
Verlaat dan Apen Dorp weer.
Cluttered Clearing
Ga terug over de lava naar de Cluttered Clearing.
Raap de kokosnoot (coconut) op en praaat met de verwarde Herman Toothrot.
Beëindig het gesprek en gooi de kokosnoot naar Herman.
Praat weer met hem en gooi dan de melkfles naar zijn hoofd.
Praat nogmaals met hem en gooi tenslotte de accordeon naar hem.
- Als je iets anders naar Herman gooit dan deze drie items, zal hij zijn geheugen totaal kwijt raken en zul je een eerder opgeslagen spel moeten openen!!! -
Nu kun je met hem praten en naar zijn verhaal luisteren.
Herman blijkt Elaine's vader te zijn en de vroegere Gouverneur van Mêlée Eiland!
Praat net zo lang totdat je het Gubernatorial Symbol van hem krijgt.
Inmiddels worden de bewoners van Mêlée Eiland gedwongen om een enorm standbeeld ter ere van LeChuck op te richten. Elaiane wordt door Pegnose Pete gevonden en voor LeChuck geleid.
Monkey Head
Loop nogmaals over de lava en ga naar het Wereldberoemde Monkey Hoofd (Monkey Head).
Gooi de bronzen naar het hoofd van de enorme Aap.
Gebruik dan de bananenplukker op de neus van de Aap.
Wandel nu door de bek de Apenkop in.
Gebruik het Gubernatorial Symbol op het Prominent Slot, links van het stuurwiel.
Het Werkelijke Geheim van Monkey eialnd wordt onthuld. Een enorme mechanische aap komt uit de grond en gaat naar Le Chuck op Mêlée Eiland.
DEEL 3 PLUS: GUYBRUSH SCHOPT ONDER GROTE KONTEN   
Raap de grote plank (big plank) op en zet hem tegen de kleine toren (small tower).
Beklim de kleine toren en spring op de grote plank om Guybrush naar de grote toren te lanceren.
Trek aan de Zeer Grote Hendel (Large Switch) om de gigantische versterker uit te zetten.
Intussen kan LeChuck het laatste deel van de Allerergste Belediging niet vinden, namelijk Het Gubernatorial Zegel van Mêléee Eiland. Dan valt het zegel uit de zak van Elaine. Ozzie voegt de delen samen en De Allerergste Belediging begint te werken.
Als Pegnose hen bedreigt wordt hij tot niks verkleind.
Dan gebruikt Ozzie de Belediging op de buis die aan de versterker vastzit, maar dat werkt niet, omdat de Mechanische Aap hem uitgezet heeft.
Dan Landt de Aap op Mêlée eiland.
LeChuck brengt met Voodoo zijn eigen gigantische standbeeld tot leven.
Ozzie probeert Guybrush en Elaine te vernietigen, maar het standbeeld slaat hem tegen de grond.
Dan probeert Ozzie de Allerergste Belediging op LeChuck. Le Chuck wordt ineens zeer onderdanig. Ozzie beveelt LeChuck dan om Guybrush te doden, maar die ontsnpat in de Mechanische Aap.
JoJo Junior roept dan het Ultieme Monkey Gevecht uit.
Guybrush staat in zijn Gegiantische aap nu tegenover de Ultieme belediging, bestuurd door Ozzie/LeChuck, die ook nog Elaine in zijn macht heeft.
Gelukkig is het enige dat je hoeft te doen om te winnen, 3 keer de bewegingen van Ozzie/LeChuck te copieëren.
Elaine ontsnapt en Ozzie wordt woest.
Dan ontploft LeChuck.........................
Beledigingen   
- Today, by myself, twelve people I've beaten.
- From the size of your gut, I'd guess they were eaten.
- I've got muscles in places you've never even heard of.
- It's too bad none of them are in your arms.
- Give up now, or I'll crush you like a grape!
- I would if it would stop your WINE-ING.
- My ninety-eight year old grandmother has bigger arms than you!
- Yeah, but we've both got better bladder control than you do.
- I'm going to put your arm in a sling!
- Why, are you studying to be a nurse?
- My stupifying strength will shatter your ulna into a million pieces!
- I'm surprised you can count that high!
- Hey, look over there!
- Yeah, yeah, I know: it's a three headed monkey.
- Your knuckles I'll grind to a splintery paste.
- Ungh... I thought that the bean dip had a strange taste.
- Your arms are no bigger than fleas I've met!
- Oh... so THAT'S why you're scratching... I'd go see a vet.
- People consider my fists lethal weapons!
- Sadly, your breath should be equally reckoned.
- Only once have I met such a coward!
- He must have taught you everything you know.
- You're the ugliest creatute I've ever seen in my life.
- Well I'm shocked that you never have gazed at your wife.
- My forearms have been mistaken for tree trunks!
- An over-the-counter defoliant could help with that problem.
- I've out-wrestled octopi with these arms!
- I'm sure that spineless creatures everywhere are humbled by your might.
- Do I see quivers of agony dance on your lip?
- It's laughter that's caused by your feathery grip.
Monkey-combat   
De bewegingen die je tijdens een aapgevecht (monkey-combat) kunt maken zijn:
- AA op BB en andersom: Ack Chee, Eek
- BB op DM en andersom: Oop, Eek, Ack
- CC op BB en andersom: Oop, Ack, Eek
- CC op GG en andersom: Ack, Oop, Chee
- CC op AA en andersom: Ack, Chee, Oop
- DM op AA en andersom: Eek, Ack, Oop
- GG op AA en andersom: Ack, Oop, Eek
AA = Anxious Ape; BB = Bobbing Baboon; CC = Charging Chimp;
DM = Drunken Monkey; GG = Gimpy Gibbon.

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|