CURSE OF MONKEY ISLAND

Monkey Island 3



Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl

Uitgever: Activision/1997
Ontwerper: LucasArts

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B. Bij het opstarten kun je kiezen uit twee versies van Curse of Monkey Island: de gewone versie en de Mega Monkey versie (hetzelfde verhaal, maar met meer puzzels).
Deze walkthrough is geschreven voor de Mega Monkey versie.



Deel 1
Deel 2MoerasPuerto PollotheaterkapperduelSnake CrossingkiprestaurantboomstamgooienBeach ClubDanjer CoveElaine
Deel 3Beledigingen en antwoorden
Deel 4HotelreceptGoodsoupringhandlotionvuurtorenSkull Island
Deel 5
Deel 6



Intro

Een botsauto van de kermis drijft ergens in de Caribische zee, vlak bij Monkey Island. Aan boord zit Guybrush Threepwood in zijn dagboek te schrijven. Hij heeft geen idee hoe hij hier verzeild is geraakt en hij is ervan overtuigd dat hij snel zal sterven van honger en dorst. Terwij hij over allerhand voedsel en drinken schrijft, drijft dit onopgemerkt voorbij. Plotseling schrikt Guybrush op van zijn geschrijf door kanonnengebulder. Hij is de haven binnengedreven en zit midden in een vuurgevecht tussen twee schepen. Op het ene schip zijn aartsvijand zombi-piraat LeChuck en op het andere zijn geliefde Elaine. Dan krijgt LeChuck hem in het oog. Hij ontsteekt in woede en neemt Guybrush gevangen.



Deel 1: Het overlijden van Zombie-Piraat LeChuck  

Praat tegen de kleine piraat bij het kanon. Je ontdekt dat het Wally is, de kaartenmaker uit Monkey Island 2. Blijf met hem praten en hij zal je wat piraten literatuur (pirate literature) geven.
Als je tegen hem zegt dat hij een waardeloze piraat is (You're a failure as a pirate), begint hij te huilen en gooit zijn plastic haak op de grond. Raap de plastic haak (plastic hook) op.

Nu kun je het kanon gebruiken. Je krijgt een zicht vanuit het kanon op de haven, waar de piraten in roeiboten dobberen. Gebruik de pijltjestoetsen om het kanon hoger en lager te richten en schiet alle boten lek met de linker muisknop.

Neem vervolgens de laadstok (ramrod) weg, die achter tegen de muur hangt.
Combineer in de inventaris, de laadstok met de plastic haak. Je hebt nu een lange haak (gaff). Klik op de rode pijl om uit de geschutspoort te kijken. Praat met de schedel, die Murray blijkt te heten. BeŽindig het gesprek en gebruik dan de lange haak om het puin (debris) dat in het gele zwemvest drijft, op te pikken. Het blijkt een skeletarm (skeleton arm) met een korte sabel (cutlass) te zijn.
Gebruik vervolgens je lange haak op schedel Murray en ga daarna terug het schip in.

Gebruik je korte sabel om het touw (restraint rope), waarmee het kanon vast zit, los te snijden.
Schiet dan het kanon af. De terugslag slaat een gat in de wand. Zombi-piraat Lechuck laat door de schok zijn geheime kanonskogel vallen en die ontploft dan. Guybrush belandt in de schatkamer van LeChuck.

Doorzoek de ruimte. Tussen van het portret van LeChuck en het zwembandeendje ligt een zak (bag). Raap hem op. Er zitten houten munten (wooden nikkels) in. Onder de zak vind je een diamanten ring (diamond ring).
Gebruik de ring om een gat te snijden in de ronde patrijspoort rechts. Het water komt het schip in en Guybrush drijft omhoog naar het gat in de zoldering.



Deel 2: De vloek wordt erger.  

Guybrush onmoet op het strand van Plunder Island zijn geliefde Elaine. Hij biedt haar de diamanten ring aan, die hij op het schip gevonden heeft. Jammer genoeg blijkt de ring een vloek te bevatten en Elaine verandert in een gouden standbeeld.

Raap het gloeiende kooltje (ember) op, dat tussen de resten van het schip ligt. Loop dan verder over het pad naar rechts langs de kippen, tot je op de map van Plunder Island komt. Alle bestemmingen hebben een ? totdat je ze bezocht hebt. Ga als eerste naar het moeras (swamp).



In het moeras (swamp). 

In het moeras ontmoet je schedel Murray, die door kinderen als grap op een paal gezet is. Praat met hem. BeŽindig het gesprek en ga het scheepswrak in.

Kijk rond en raap het potje plaksel (paste) op en neem de speld (pin) van het papieren voodoo poppetje. Gebruik voor de lol de speld (pin), het gloeiende kooltje (ember) en de skeletarm (skeleton arm) op het papieren voodoo poppetje. Gebruik dan je zak met houten munten op de kauwgomballen automaat. Guybrush raapt vervolgens een pakje kauwgum (pack of gum) op.

Trek vervolgens aan de tong van de aligator om de Voodoo Priesteres op te roepen. Praat uitgebreid met haar en vertel haar over de vloek (curse) op Elaine. Ook zij kent Guybrush nog van vroeger. Ze vraagt Guybrush dan waar hij Elaine verborgen heeft. Een gouden standbeeld op een eiland vol piraten laat je niet alleen achter. Guybrush rent terug naar het strand en ziet nog net hoe een piratenschip wegzeilt met Elaine aan boord.
Als Guybrush teruggaat naar de Voodoo dame en verder met haar praat zul je uiteindelijk te weten komen dat Guybrush:
1. een map, bemanning en schip moet vinden om naar Bloed Eiland te kunnen zeilen,
2. Elaine moet bevijden uit de handen van de piraten van Danjer Cove, die haar gestolen hebben,
3. op Bloed Eiland (Blood Island) een ring zonder vloek moet vinden.

Verlaat het scheepswrak. Geef voor de lol schedel Murray een stukje kauwgum en verlaat dan het moeras. Ga via de map met de rode pijl die naar rechts wijst, het stadje Puerto Pollo in.



In Puerto Pollo.  

Loop naar de kleine piraat die limonade verkoopt. Praat met hem. Hij heet Kenny Falmouth en hij heeft een 'bottemless mug policy' (bodemloze beker beleid). Bekijk het bord naast het kraampje en koop dan een glas limonade van hem. Guybrush wordt belazerd.

Loop verder naar rechts en bekijk de bewegwijzering die bij het pad naar Danjer Cove staan. In Danjer Cove wordt Elaine gevangen gehouden. Jammer genoeg is de toegang tot het pad geblokkeerd met bloemdragende struiken.
Het huis op de hoek is een restaurant met een afhaaldeur. Praat voor de grap tegen de 'walk-thru' bestel-speaker van het kippenrestaurant. Probeer dan het restaurant in te gaan. Dat lukt niet zonder een reserveringsbewijs. Lees dan het pamflet dat tegen de regenpijp is bevestigd. Er staat dat als je 'chick'(meisje) in goud is veranderd, je de hulp moet inroepen van de Voodoo Priesteres in het moeras. Neem het pamflet (flyer) mee.



Theater  

Loop verder naar rechts over de brug. Je komt op het dorpsplein.
N.B. Kijk naar het hoge gebouw met de klokkentoren. De klok loopt gelijk met de klok op je pc. En op het volle uur slaat hij!

Het gebouw met de klok en het spandoek waar 'spears' op staat, is het theater. Ga door de zij-ingang, die links in het steegje is, naar binnen. Je bent nu in de kleedkamer.
Bekijk de sticker van Blood Island op de zijkant van de kist. Bekijk dan de jas die naast de deur hangt en haal de hoofdroos (dandruff) van de schouders af. Kijk in je inventaris ernaar: het blijken wriemelende luizen te zijn!
Maak dan de zak van de jas open en haal de witte handschoen (white glove) eruit.
Pak nu de toverstaf (magic wand) van de toilettafel en gebruik hem op de magische hoge hoed. Er plopt een boek (book) over de kunst van het buikspreken (ventriloquism) omhoog. Haal het boek uit de hoed. Kijk in de inventaris naar het boek, zodat je het later op personen kunt gebruiken.
Loop naar rechts, het podium op. Praat met de acteur. Zijn artiestennaam is Slappy Cromwell en hij is de eigenaar van de kist met de sticker. Vraag hem wat hij weet van Blood Island. Hij zal je vertellen dat je daarvoor bij zijn agent Placido moet zijn, die meestal rondhangt in de Brimstone Beach Club.
Verlaat het theater. Je zou nu naar de Brimstone club kunnen gaan, om daar te ontdekken dat je er zonder lidmaatschapskaart niet in komt.



Kapper  

Loop dus maar achter de fontein de trapjes af naar de haven. Ga naar binnen bij de Barbery Coast, de lokale kapper. Haggis, de kapper, is bezig met een klant. Gebruik voor de lol het buiksprekersboek (ventriloquism) op de klant.
Als Haggis later de kam even weglegt op het tafeltje en naar zijn boek kijkt, leg je snel de luizen uit je inventaris op de kam. Kapitein Rottingham wordt de zaak uitgegooid.
Ga in de kapperstoel zitten en praat met de kapper. In de plafondbalk steekt een grote schaar. De kapper wil hem niet uitlenen aan Guybrush. Vraag Haggis of hij lid van je bemanning (crew) wil worden. Dat wil hij pas als je van hem wint met de 'caber toss' (boomstamgooien). Ga nog niet op zijn voorstel in, maar beŽindig het gesprek. Gebruik dan de hendel aan de zijkant van de stoel om hem iets hoger te krijgen. Schop vervolgens tegen de steen die de pagina's van Haggis' boek tegenhouden. Gyubrush vangt de steen (paperweight) op en stopt hem in zijn inventaris. Als Haggis weg gaat om een nieuwe steen te zoeken, zet je, door nog drie keer aan de hendel te trekken, de stoel zo hoog mogelijk. Nu kun je de schaar (scissors) van het plafond afhalen.
Als Haggis terugkomt, sta je op van je stoel.

Praat nu met de dikke 'salty pirate'. Hij heet Cutthroat Bill. Hij staat op een snoepje te kauwen, een zogenaamde 'jawbreaker' (kaakbreker). En hij wil alleen lid van je bemanning worden als je hem een gouden voorwerp kunt laten zien.
Sla hem twee maal op zijn rug en zijn snoepje (jawbreaker) valt op de grond. Raap het op.



Het Duel  

Praat nu met de lange smalle 'dapper pirate'. Hij heet Edward "Snugglecakes" VanHelgen en hij wil alleen dienen onder een kapitein die hem verslaat in een gentlemen's duel, waar je hem op de juiste manier voor moet uitdagen. Gebruik dus de witte handschoen uit je inventaris om hem, zoals in vroegere tijden, uit te dagen voor een duel. Edward zal je meenemen naar het 'veld van eer' (field of honour), de duelleerplaats.

Guybrush krijgt drie open pistoolkistjes zien om uit te kiezen. Als je ťťn van deze pistolen kiest, zal Edward altijd winnen. Kijk naar het deksel van het middelste kistje. Sluit het deksel en kies dan de banjo-koffer die erachter staat. Je gaat nu duelleren met een banjo.
Edward begint te spelen en na een klein stukje slaat hij een enkele toon aan op een snaar, en gaat dan weer verder met het liedje, waarna weer een enkele toon volgt enzovoorts. De bedoeling is dat je straks deze losse tonen naspeelt als Guybrush de banjo bespeelt.
Er zijn 3 liedjes en dus ook drie reeksen tonen die je moet naspelen in de goede volgorde. Een reeks van 4 tonen, een reeks van 5 tonen en een reeks van 6 tonen. Gaat het ťťn keer mis, dan begint het duel van voren af aan met de reeks van 4 tonen.
Elke keer dat je duelleert, zijn de reeksen losse tonen anders, dus kijk goed naar de snaar waar Edward de losse toon op tokkelt en onthoudt de volgorde. Als het Guybrush' beurt is om het liedje te spelen, ga je alvast met de cursor op de juiste snaar staan en speel je de toon op het goede moment, als hij even stopt met de melodie. Wacht niet te lang.
Als je alles goed gedaan hebt, begint Edward zeer virtuoos op de banjo te spelen, zelfs boven zijn hoofd! Guybrush ziet het niet meer zitten. Loop naar de kistjes met pistolen en raap uit het rechter kisje het pistool (pistol) op. Richt je pistool op de banjo van Edward en schiet hem aan flarden. Hierna blijkt dat Edward je, vanwege deze snode daad, een zeer goede piraat vindt! Hij wil graag lid van Guybrush' bemanning worden. Het eerste bemanningslid is binnen!
Na het duel gaat Guybrush vanzelf terug naar de kapperszaak.



Snake Crossing.  

Loop de kapperszaak uit en wandel terug naar de steeg tussen het kiprestaurant en de limonadeverkoper. De struiken achterin versperren de weg naar Danjer Cove. Lees het witte naambordje dat rechts voor de struiken op de grond staat. Er staat op dat de mysterieuze bloemen Ipecac Bloemen zijn. Vroeger werden ze hier op Plunder Island als laxeermiddel gebruikt.
Knip met de schaar uit de inventaris de Ipecac bloem (flower) af, die links bovenaan in de struik groeit.
Knip nu met de schaar de rest van de struiken (underground) weg. Guybrush loop dan verder naar een open plek onder een boom boven op de klif. Dit is Snake crossing.
Overal zie je rommel liggen. Loop er naar toe en.....Guybrush wordt verslonden door een slang!
De slang heeft blijkbaar meer dan alleen Guybrush ingeslikt. Ga met de cursor over de slang en raap eerst het Fabergť ei (faberge egg) op en daarna de stofzuiger onderdelen (vacuum cleaner attachments). Raap dan de hele bende spullen (lots-o-stuff) op en kijk vervolgens in je inventaris om te zien wat je allemaal hebt opgeraapt.
Meng de pannenkoek siroop (pancake sirup) in je inventaris met de Ipecac Bloem (ipecac flower). Je hebt nu Ipecac siroop, een sterk laxeermiddel.
Gebruik de Ipecac siroop nu op het hoofd van de slang (snake head) en Guybrush verlaat elegant de slang en belandt in drijfzand.

Pluk een
doorn (thorn) van het doornige struikje (thorny plant) dat voor Guybrush staat.
Achter Guybrush staat riet. Pluk een rietstengel (reed). Combineer in de inventaris de doorn met de rietstengel om een geladen blaaspijp (pea-shooter) te maken.
Combineer vervolgens in de inventaris de heliumballonnen met de steen die je bij de kapper wegnam (paperweight). De ballon met het gewicht zal voor Guybrush blijven zweven. Blaas (praat-icoon of 'T') daarna tegen de ballon tot hij bij de tak blijft hangen. Gebruik dan de blaaspijp om de ballon lek te schieten. Grijp daarna de liaan om uit het drijfzand te ontsnappen.

Guybrush bevindt zich nu in Danjer Cove. In de baai ligt het piratenschip voor anker, dat Elaine roofde. Maar in de roeiboot op het strand zit een groot gat, dus kan Guybrush niet naar het schip om haar te redden. Loop daarom terug naar Puerto Pollo.



Kiprestaurant  

Het drijfzand heeft bijna alle spullen die Guybrush in de slang vond weggezogen. Alleen een reserveringsbewijs (reservation) voor het kiprestaurant is achtergebleven in de inventaris.

Loop dus het kiprestaurant binnen en laat het reserveringsbewijs aan kapitein Blondebeard zien. Praat met hem over El Pollo Diabolo, the devil chicken (duivelskip). El Pollo heeft al zijn kippen bevrijd en de kapitein moet binnen 30 dagen kippen leveren aan het piratenschip in Danjer Crove.
De kapitein heeft zelf ook al lang geen kip meer gegeten en hij mist het knapperige gekauw. Bemerk zijn mooie gouden tand (gold tooth).
Ook vertelt de kapitein dat hij lid is van de Brimstone Beachclub en dat hij zijn lidmaatschapskaart (membercard) is kwijtgeraakt, toen hij in de keuken aan het werk was.

Geef kapitein Blondebeard het snoepje (jawbreaker) uit je inventaris, zodat hij iets te kauwen heeft. Hij merkt dat zijn gouden tand los gaat zitten en besluit voortaan alleen nog zachter spul te kauwen. Geef hem dus nu een stukje kauwgum. Als hij een bel blaast, zie je dat de gouden tand erin zit. Prik de bel stuk met de speld (pin) uit je inventaris en de gouden tand (gold tooth) vliegt eruit. Raap hem op van de vloer.
Het lukt Guybrush niet om zomaar met die tand het restaurant uit te wandelen. Dus ga in de inventaris en kauw op een stukje kauwgum (praat-icoon of 'T'). Plak deze gekauwde kauwgum (chewed gum) dan aan de gouden tand vast. Inhaleer vervolgens een beetje helium uit de ballon (praat-icoon of 'T') in je inventaris en kauw daarna op de kauwgum met de tand (praat-icoon of 'T'). Guybrush blaast een heliumgevulde bel waarin de tand zit en laat hem het raam uit vliegen. Hij hoort een plok, als de kauwgumballon blijkbaar ergens stuk stoot.

Kijk nu rechts naast de deur. Er staat een groot vat met koekjes (biscuits). Haal er een koekje (biscuit) uit. Ga dan in je inventaris en eet het koekje op. Guybrush blijft achter met een aantal maden (maggots). Leg de maden (maggots) op de grote kip (gross chicken) die midden op tafel staat. Als de maden klaar zijn met hun werk, kun je uit het kipskelet een Brimstone Beach Club Card vissen.

Duw tegen de stille klant (quit patron) die aan tafel zit. Hij valt voorover en je ziet dat het een skelet is. Haal het
zaagvormig broodmes (serrated breadknife) uit zijn rug.
Je kunt voor een promotie-opmerking voor het Lucas Arts spel 'Grim Fandango', nog even op de button klikken die bij de schedel is gerold.

Steel nog even van het plankje links onder de kleine raamluiken een taartvorm (pie pan) en een koeksnijder (biscuitcutter). Verlaat dan het restaurant.

Links buiten de deur, onder de regenpijp, zie je een modderpoel (mudpuddle). Doorzoek de modderpoel met de taartvorm (pie pan). Guybrush vindt de gouden tand (gold tooth).



Boomstamgooien  

Loop over de brug naar het plein en loop dan verder naar rechts, onder de stenen boog door, naar het grasveldje waar je eerder het banjo-duel had. Hier liggen ook de boomstammen klaar voor de wedstrijd tegen kapper Haggis.

Rechts van de startlijn zie je drie lichtbruine rubberbomen. Gebruik je koekjessnijder (biscuit cutter) om een mooi rond schijfje uit een rubberboom (rubbertree) te snijden. Het is geschikt om het gat in de roeiboot in Danjer Cove mee te dichten.

Loop dan een stukje terug, naar het grasveldje naast de wedstrijdbaan, waar je een vaatje rum op een houten schraag ziet staan. Gebruik je broodmes (serrated bread knife) om de schraag (sawhorse) onder het vaatje rum door te zagen. Het vaatje zal tegen de ruberboom rollen en onderweg een spoor rum achter laten. Gebruik nu je gloeiende kooltje (ember on stick) om het rumspoor (trail of rum) aan te steken.
De rubberboom zal met een mooie boog boven op de boomstammen landen, die voor de wedstrijd klaar liggen.

Sta op en loop naar de kapper.
Praat als eerste met Cutthroat Bill. Hij wil alleen lid worden van je bemanning als je hem goud kunt laten zien. Laat hem je gouden tand (gold tooth) zien. Je hebt nu je tweede bemanningslid aangemonsterd.
Praat dan met kapper Haggis. Hij wil alleen lid worden van de bemanning als je hem verslaat met boomstamgooien. Ga accoord met zijn uitdaging.(that's great, let's do it)
Met die rubber boom wint Guybrush makkelijk de wedstrijd en heeft hij zijn derde bemanningslid.
Guybrush gaat na de wedstrijd automatisch terug naar de kapperszaak.
Verlaat de kapperszaak. Er volgt een scene waarin we zien hoe zombi-piraat LeChuck niet dood blijkt te zijn en een nieuw schip verovert.



De Brimstone Beach Club  

Nu je een lidmaatschapskaart hebt gevonden in het kiprestaurant, kun je naar de Brimstone Beach club gaan. Praat met de onvriendelijke CabaŮa Boy en laat hem de lidmaatschapskaart (membership card) zien. Je krijgt nu toestemming het strand het strand te betreden.
Raap eerst uit de grote mand rechts, stuk voor stuk, 3 handdoeken (towels) op. Doop de droge handdoeken (dry towels) in de ijsemmer (ice bucket), die je op het karretje ziet staan. Gebruik dan een ijskoude natte handdoek (wet towel) op de CabaŮa Boy. Hij vindt het niet zo leuk, maar nu kun je wel de fles bakolie ( cooking oil) wegnemen, die op de linker hoek van het kraampje staat.

Loop naar het strand. Probeer naar de man te lopen die hier ligt te zonnebaden. Guybrush merkt dat het zand veel te heet aan zijn voeten is. Leg de drie natte handdoeken achter elkaar op het zand en loop hier overheen.
Praat met de zonnebader. Het blijkt Palido Domingo, de agent van acteur Slappy Cromwell te zijn. Een onaangenaam persoon. Het enige dat hij wil, en nog snel ook, is dat Guybrush hem een nieuw drankje brengt. Vraag hem of hij de weg naar Bloed Eiland weet (I'm looking for Blood Island. do you know where it is?). Hij heeft een map naar Blood Island, maar die staat op zijn rug getatoeŽerd. En Palido weigert zich om te draaien zolang hij nog zo witjes op zijn buik is.
Neem zijn beker (mug) mee en verlaat het strand door de poort achter zijn hoofd.

Ga naar Puerto Pollo, naar het kraampje van Kenny Foulmouth. Tijd om hem zijn truc met de bodemloze beker betaald te zetten. Ruil zijn bodemloze beker (bottemless mug) op de tafel om, voor de beker (mug) uit je inventaris.
Bestel een beker limonade (Give me some more of you're lemenade) en waarempel, deze keer kan Guybrush hem opdrinken. Kenny raakt hiervan zo overstuur dat hij er vandoor gaat. Zo krijg je de gelegenheid om Kenny's kan (pitcher) weg te nemen. Vul de limonadekan met rode verf (red dye) uit de kuip met rode verf (dye vat), die je rechts op de oprit ziet staan.

Keer terug naar de Brimstone Beach Club en geef Palido de bodemloze beker (bottomless mug) uit de inventaris. Gebruik dan de kan met verf (pitcher with red dye) en schenk de beker 'vol'.
Nu Palido mooi 'roodgebakken' op zijn buik is, wil hij zich wel omdraaien op zijn buik. Giet nu de bakolie (cooking oil) uit de inventaris over zijn rug. Ditmaal zal hij wel echt 'bakken'. De vellen hangen erbij en je kunt de map zo van zijn rug pellen.
Guybrush heeft nu zijn map naar Bloed Eiland.
Nu nog Elaine bevrijden.



Danjer Cove  

Loop naar de kapotte roeiboot. Combineer in de inventaris de lijm (paste) met het rubberen schijfje (rubber plug). Je hebt nu een kleverige plug (sticky plug). Stop hem in het gat (gaping hole) in de roeiboot. Spring in de boot en roei naar het piratenschip.

Klim aan boord. Guybrush komt niet ver. Hij wordt gedwongen over de plank te lopen, omdat teer en veren harder nodig zijn bij reparaties van het schip.
Als je weer in de roeiboot zit, gebruik je het broodmes (serrated bread knife) uit je inventaris om de plank door te zagen. Klim daarna weer aan boord.
Probeer de deur te openen en Fossey komt naar buiten. Ditmaal wordt Guybrush wel voorzien van teer en veren en eindigt hij op het strand van Danjer Cove.

Guybrush ziet eruit als een grote kip. Voor de lol kun je even naar het moeras en naar de kapper gaan. Daaran ga je naar het kiprestaurant. Kapitein Blondebeard denkt dat Guybrush de grote enge El Pollo Diabolo is, die hem van al zijn kippen heeft beroofd, dus mept hij Guybrush op zijn hoofd.

Uiteindelijk wordt Guybrush heet en sappig in kippenvet geserveerd in de kapiteinshut op het piratenschip. Er blijft iets van het kippenver (chicken grease) in de inventaris achter.
Gelukkig blijkt de kapitein niet de zombi-piraat LeChuck, maar LeChimp te zijn.
Gebruik het buiksprekerboek (ventriloquism) op kapitein LeChimp.
Gyubrush imiteert zijn stem en overtuigd Fossey ervan dat apen in de bomen thuis horen en niet op een schip. Fossey verlaat de kapitienshut om het de bemanning te vertellen en Guybrush is in het gelukkige bezit van
het schip de 'Sea Cucumber'.
Uit de pot op tafel haalt hij een schatkaart (map), waarop staat aangegeven waar hij Elaine kan vinden. Open nu de patrijspoort (porthole) en spring uit het schip. Guybrush belandt op de afgezaagde plank en peddelt naar de kust.



Elaine  

Loop naar het theater in de stad. Ga naar binnen door de zijdeur en beklim dan de trap aan de achterkant in de kleedkamer. Je komt nu bij de belichtingscontrole. Je ziet een kastje voor je met 8 knoppen en een hendel.
De schatkaart die je op het schip vond, is in werkelijkheid een schema om de lichtspotjes voor het podium te bedienen. Trek als eerste aan de hendel om de puzzel in de beginstand te zetten.
Duw dan de knoppen in de goede volgorde in:
SE (rechtsonder) - NW (linksboven) - W (midden links) - S (midden onder) - E (midden rechts) -
NE (rechtsboven) - NE (rechtsboven) - E (midden rechts) - SW (linksonder).
(Tijdens de reeks, verschijnt een lichtbeeld van konijn Max, uit het spel Sam en Max).
Als alle knoppen in de goede volgorde zijn ingedrukt, verschijnt een groot wit kruis op het graf op het podium. (Zo niet, trek dan aan de hendel en probeer het opnieuw.) Het gouden standbeeld dat Elaine is, is begraven op het podium! Guybrush ziet het kruis ook en gaat naar beneden.

Acteur Slappy Cromwell begint te jongleren.
Kijk in de open kist die eerst gesloten bij de deur stond. Er zitten kanonskogels in. Gebruik het kippenvet (chicken grease) of de bakolie (cooking oil) op de kanonskogels.
Slappy zal zo moeite hebben om hiermee te jongleren. Als de act voorbij is en Slappy geslipt is met 'Julia', kan Guybrush het podium op. Gebruik de schop in de hoop zand en Guybrush zal Elaine opgraven en haar daarna naar het kraaiennest op zijn schip brengen.
Dan vaart het schip uit Danjer Cove, de open zee op.



Deel 3: Stomdronken  

De bemanning blijkt niet helemaal te zijn, wat Guybrush ervan verwachtte. Terwijl de Sea Cucumber geŽnterd wordt door kapitein Rottingham, blijven de drie zeelui gezellig over de railing hangen om walvissen te bekijken.
Intussen legt Rottingham uit, dat op zee in rijm met beledigingen gevochten wordt, verslaat hij Guybrush en neemt hij de map van Blood Island mee naar zijn eigen schip. Uiteraard is Guybrush van plan die kaart terug te gaan veroveren.
Als Guybrush zijn bemanning daarna ter verantwoording roept, beginnen die vroijk te zingen. Op alles wat Guybrush zegt, hebben ze een rijmzin om door te zingen. Totdat Guybrush het woord 'Orange' gebruikt (We'll surely avoid scurvey if we all eat an orange). Hier kunnen ze niets op rijmen en stoppen ze met zingen.

Daarna komt Haggis met je praten. Hij wil weten of je een kapitein van actie bent, die alles alleen doet, of een kapitein van denken, die hulp gebruikt.
Je beslissing bepaalt de zwaarte van de komende gevechten. Dus of de andere schepen makkelijk of moeilijk te verslaan zijn.
Kies "I love a tough sea battle as much as the next captain", als je voor de actie kiest. Kies "I think that I'd rather let you guys help me out", als je hulp nodig hebt. Je kunt overigens altijd later nog eens gaan praten met Haggis en je bedenken, mocht het te moeilijk worden.
Als je de vraag hebt beantwoord, klik je op de "naviagation chart", die voor Haggis op tafel ligt.
Je ziet nu een kaart met gekleurde vraagtekens. Elk vraagteken is een schip. Klik op een vraagteken en het gevecht kan beginnen.

Je bevecht het schip eerst met je kanonnen. Zorg dat je zelf zoveel mogelijk uit het schootsveld blijft. De kanonnen zitten aan de zijkant, dus blijf bij de boeg of de achtersteven.
Heb je gewonnen, dan enter je het schip en moet je een beledigingen-zwaardduel aangaan met de kapitein.

Als je een schip vol buit (ship loaded with booty) hebt veroverd, kun je aan land gaan in Puorto Pollo, via de rode pijl links bovenin de navigatiekaart (Plunder Town Harbor). Je komt aan bij Kenny's ex-limonade-kraampje en kunt daar betere kanonnen kopen voor je volgende gevecht. Uiteindelijk koop je voor je laatste gevecht tegen Rottingham de 'Destructomatic T-47", een kanon met radar!

De schepen die je via je navigatiekaart (navigation chart) op de tafel bij Haggis kunt uitzoeken om tegen te vechten, zijn in oplopende sterkte:
oranje ? = Really Not Fearsome Pirates
groen ? = Middly Fearsome Pirates
blauw ? = Semi Fearsome Pirates
bruin ? = Fearsome Pirates
wit ? = Pretty Fearsome Pirates
rood ? = Really Fearsome Pirates
en als laatste: Captain Rottingham.

Als je in het beledigingen-duel zit, gebruik dan eerst de beledigingen, waarvan je het antwoord nog niet weet. Guybrush krijgt dan de antwoorden in zijn vocabulaire-lijst. Onthoud of noteer de combinaties. Als iemand zegt : "I'm shakin, I'm shakin'" of "You are rubber, I am glue", dan weet hij zelf het goede antwoord niet. Gebruik de belediging dan later opnieuw op iemand anders.
Versla de ander daarna met de goede antwoorden, die je wel al weet en neem zijn buit weg.
Je kunt elk schip vaker bevechten, om zodoende alle antwoorden op de beledigingen te krijgen.
Als laatste vecht je kapitein Rottingham. En al gebruikt Rottingham niet dezelfde simpele beledigingen als de andere piraten, Guybrush heeft wel intussen de goede antwoorden in zijn vocabulaire-lijstje; zorg er voor dat ze rijmen.



Beledigingen en antwoorden  

Gewone beledigingen:

- Every enemy I've met, I've annihilated!
  With your breath, I'm sure they all suffocated.

- You're as repulsive as a monkey in a negligee.
  I look THAT much like your fiancee?

- I have never seen such clumsy swordplay!
  You would have, but you were always running away.

- Would you like to be burried or cremated?
  With you around, I'd prefer to be fumigated.

- Heaven preserve me! You look like something that's died!
  The only way you'll be preserved is in formaldehyde.

- I'll hound you night and day!
  Then be a good dog. Sit! Stay!

- Killing you would be justifiable homicide!
  Then killing you must be justifiable fungicide.

- I'll skewer you like a sow on a buffet!
  When I'm done with you, you'll be a boneless fillet.

- Engarde! Touchť!
  Oh, that's SO clichť!

- When your father first saw you, he must have been mortified!
  At least mine can be identified

- Throughout the Caribbean my great deeds are celebrated!
  Too bad, they are all fabricated.

- Coming face to face with me must have you petrified!
  Is that your face? I thought it was your backside.

- You can't match my witty repartee!
  I could if you would use some breath spray.

- I can't rest until you've been exterminated!
  Then perhaps you should switch to decaffeinated.

- I'll leave you devastated, mutilated, and perforated!
  Your odor alone makes me agrevated, agitated and infuriated.

- You're the ugliest monster ever created.
  If you don't count all the ones you've dated.


Kapitein Rottingham's beledigingen:

- My attacks have left entire islands depopulated!
  With your breath, I'm sure they all suffocated.

- You have the sex appeal of a sharpee!
  I look THAT much like your fiancee?

- I've never lost a melee!
  You would have, but you were always running away.

- You'll find I'm dogged and relentless to my prey!
  Then be a good dog. Sit! Stay!

- When I'm done with you, you'll be rotted and putrefied!
  Then killing you must be justifiable fungicide.

- I'll give you a choice: you can be gutted or decapitated.
  With you around, I'd prefer to be fumigated.

- Nothing on this earth can save your hide!
  The only way you'll be preserved is in formaldehyde.

- Your mother wears a toupee!
  Oh, that's so clichť.

- your lips look like they belong on the catch of the day!
  When I'n done with YOU, you'll be a boneless fillet.

- My skills with a sword are very venerated!
  Too bad they are all fabricated.

- You're a disgrace to your species, you're so undignified
  At least mine can be identified.

- Nothing can stop me from blowing you away!
  I could if you would use some breath spray.

- Never before have I faced someone so sissified!
  Is that your face? I thought is was your backside.

- I can't tell which of my traits has you the most intimidated.
  Your odor makes me agravated, agitated and infuriated.

- Your stench would make an outhouse cleaner irritated!
  Then perhaps you should switch to decaffeinated.

-Your looks would make a pig nauseated!
  If you don't count all the ones you've dated.

Als je verliest van Rottingham, kun je altijd nog wat nieuwe beledigingen gaan bijleren op het Really Fearsome Pirates schip. En als je een keer hebt verloren van Rottingham, krijg je automatisch voldoende beledigingen in het spel, zodat je de volgende keer niet meer hoeft te verliezen, door gebrek aan goede antwoorden.
Als Guybrush wint, herovert hij zijn kostbare map naar Plunder Island en zeilt de Sea Cucumber naar Blood Eiland



Deel 4: De barman, de dieven, zijn tante en haar geliefde.  

De Sea Cucumber komt in een storm terecht en loopt uiteindelijk vast op de kust. De drie bemanningsleden willen het schip repareren en daarna terug zeilen naar Plunder Island. Muiterij aan boord, dus Guybrush moet het verder alleen redden. Elaine blijkt vanaf de kraaienmast het oerwoud ingeslingerd te zijn.

Raap de fles (bottle) op. die voor Guybrush's voeten in het zand ligt. Bekijk hem in de inventaris. Het blijkt een fles scheercreme (shaving cream) te zijn.
Kijk naar de fles handlotion, die naast Haggis op een kratje staat. Praat daarna met Haggis over alles, maar vooral de lotion. Hij wil hem niet weggeven. Blijf vragen en hij zal zeggen dat hij hem wel wil ruilen voor teer of iets wat daar op lijkt, zodat hij het schip kan repareren.

Verlaat het strand en ga via de map, naar de open plek in het bos, links boven het scheepswrak. Hier staat Elaine. De ring met de vloek schittert aan haar hand. Er zweven vuurvliegjes in de buurt om haar gezelschap te houden.

Verlaat de open plek en ga naar de vuurtoren, die op een hoge rots vooraan aan de kust staat. De vuurtoren werkt niet meer. De spiegel is gebroken en de vlam in de brander is uitgewaaid.

Verlaat de vuurtoren en ga naar het grote gebouw midden op de map. Dit is het hotel.



Het hotel  

Loop naar het terras en bekijk de grote zwarte kookpot, de barbeque, die te koud is en het mededelingenbord, waarop vermeld wordt dat elke avond een show gegeven wordt.

Ga dan het hotel in en bekijk de vork die in de Nacho-kaas steekt, recht tegenover de ingang. De kaas lijkt verdacht veel op teer.
Ga dan door de deur naast de neonreclame aan de rechterkant. Je bent in een voorraadkamer. Bekijk de supergrote kaas naast de deur. Hier wordt de nacho-kaas van gemaakt. Voor de kaas staat een kastje, waarin gegevens zitten van de familie Goodsoup. Steel daarna de Big Whoop koelkastmagneet (refrigerator magnet) die je op de koelkast, rechts naast de deur, ziet zitten.

Verlaat de voorraadkamer en loop naar het tafeltje met de oude dame. Bekijk het naamplaatje dat op tafel staat. Praat daarna met madame Xima. Vraag haar naar de diamanten ring waarmee je de vloek kunt opheffen. Ze vertelt Guybrush dat de diamant uit de ring in een dinkere grot op Skull Island is. Vraag haar dan om je de toekomst te voorspellen. Als ze de kaart van de dood (death) op tafel legt, raap je hem op. Blijf haar dan vragen om je toekomst te voorspellen, totdat je 5 tarot kaarten (tarot cards) hebt opgeraapt. Ze noemt Guybrush een demon en weigert daarna nog met hem te praten.

Wandel dan naar de bar en probeer met de barman te praten. Hij heeft vreselijke hoofdpijn ten gevolge van een kater en wil pas praten als je hem iets brengt om van zijn kater af te komen. Raap het kussen (cushion) op van de linker barkruk. Neem ook het receptenboek (recipe book) mee, dat links op de bar naast de pot augurken (pickles) ligt. En neem als je wilt ook de brochures mee die rechts op de bar liggen. Bekijk de brochures in de inventaris. Ze vertellen iets over Big Whoop. Bekijk ook het receptenboek (recipe book). Op pagina 8 staat een recept tegen een kater (hangover) en op pagina 11 het geheime recept van de koekjes van kapitein Blondebeard. Verlaat dan het hotel.



Het recept tegen een kater  

Blader in de inventaris door het receptenboek (recipe book).
Op pagina 8 vind je onder 'Appendix A' een recept tegen een kater (hangover cure). Je hebt hiervoor nodig: een ei (one egg), peper (pepper) en het haar van een hond die je gebeten heeft (hair of the dog that bit'ya).

Loop de trappen bij het terras buiten het hotel af. Wandel naar de ingang van het kerkhof in de achtergond. Bekijk de grafstenen (tombstones) en de crypte. De crypte is van de familie Goodsoup. Loop dan verder naar het afgesloten werkmanshuisje, waar je in de buurt, ook een hond met een donkere bril ziet liggen.
Raap de rubberhamer (mallet) en de beitel (chisel) op die voor de onafgemaakte grafsteen liggen.
Haal nu uit de inventaris het madenkoekje (half eaten maggoty biscuit) en voer dit aan de blinde hond. Nu hij je ietwat gebeten heeft kun je van zijn rug een pluk hondehaar (smelly dog hair) rapen.
Verlaat het kerkhof.

Loop via de map naar de windmolen die je links langs de kust ziet draaien. De molen is gesloten, maar rechts ernaast zie je een peperstruikje groeien. Pluk een peper (pepper). Kijk nog even naar de ton, die links op een platform hoog tegen de molen staat.
Verlaat dan de molen.

Loop via de map naar de halfronde baai, zonder scheepswrak, schuin onder het hotel. Je ziet hier langs het strtand een rubberboom staan. In de boom is een nest met een groot ei. Gebruik het kussen (cushion) uit de inventaris en leg het op de rotsen (rocks). Sla dan met de rubberhamer (mallet) tegen de stam van de rubberboom (rubbertree). Het ei valt uit het nest en landt keurig op het kussen. Guybrush raapt het ei (egg) vanzelf op.
Lees het verweerde uithangbord (weathered sign) aan de gestreepte paal. Van hier uit vertrekt de ferry naar Skull Island. Verlaat dan het strand.

Ga terug naar het hotel en geef het ei (egg), de peper (pepper) en het hondehaar (smelly dog hair) om de beurt aan de barkeeper. Hij maakt er een prima mix tegen een kater van, drinkt hem en geeft de rest van de anti-katermix (Head-B-Clear) aan Guybrush.
Praat met de barkeeper, die Griswold Goodsoup heet, over de verloren diamant, zijn familie en zijn zaken. Je verneemt 3 belangrijke zaken:
1. Het gaat slecht met het hotel omdat de vulkaan geen lava meer laat stromen naar de barbeque.
2. Er is een gast die nooit meer uit zijn afgesloten kamer komt.
3. De ring is in de familie crypte bij Griswold's dode tante, terwijl de diamant op Skull Island is. De enige manier om in de crypte te komen, is door dood te gaan als lid van de familie Goodsoup. En de welshman, die de ferrydienst naar Skull Island verzorgde vanaf het strand, is verdwenen, sinds de vuurtoren niet meer werkt.



Een Goodsoup worden  

Bestel bij Griswold een drankje met een parapluutje. (Big, fruity drink with an umbrella in it). Griswold heeft geen normale kleine papieren parapluutjes meer, dus geeft hij een echte grote plu. Haal de paraplu (umbrella) uit het drankje en stop hem in de inventaris. Drink het drankje op.

Bestel nogmaals een drankje bij Griswold. Kijk dan in je inventaris en gebruik de beitel (chisel) om de dop van het anti-kater flesje (Head-B-Clear) te verwijderen. Schenk een beetje van het anti-kater middel in het drankje en drink daarna de 'spiked drink' op. Guybrush valt in katzwijm en grafdelver Mort komt eens kijken. Alhoewel hij het vreemd vindt, dat de hoofdpersoon dood kan gaan in een Lucas Arts Spel, neemt hij Guybrush toch mee om in een crypte bij te zetten. Niet die van de Goodsoups overigens.

Guybrush komt bij en protesteert tegen de aftiteling. Gebruik de beitel op het deksel om uit de kist te komen. Gebruik de beitel daarna op de kist in het midden van de crypte. Tot zijn verrassing bevrijdt Guybrush zijn oude vriend Stan uit Monkey Island 2. Stan heeft veel tijd gehad om na te denken en wil nu een verzekeringskantoor openen in de crypte.
Als ze klaar zijn met praten, geeft Stan een laminated business card aan Guybrush en vertelt hem hoe hij de deur van de crypte kan openen. Haal voor je vertrekt nog de spijkers (nails) uit de doodskist, waar Guybrush in lag en ga dan terug naar het hotel.

Loop hier de trap op, naar boven. De achterste deur is inderdaad afgesloten, zoals Griswold al zei.
Naast de eerste deur links hangt een portret van Lambert Goodsoup, die erg veel op Griswold lijkt, volgens Guybrush. Open dan de deur en ga de kamer in. Het blijkt een opslagruimte te zijn.
Kijk naar de spijker die je naast de deur in de gescheurde wand ziet zitten. Sla ertegen met je rubberhamer. De spijker schiet door en aan de andere kant hoor je het schilderij op de grond vallen.
Ga terug naar de overloop. Haal het portret (portrait) uit de lijst. Guybrush zal zelf de lege lijst wegtoveren. Raap dan de spijker (nail) op, die op de vloer ligt.

Loop naar de achterste deur en gebruik de businesscard uit de inventaris om de deur te openen.
Trek het bed naar beneden en gebruik de spijkers van de doodskist ťn de spijker van het schilderij om het bed ook beneden te houden. Raap dan het boek (book) op dat op het skelet ligt. Bekijk en lees het in de inventaris. Het is een boek over de familiegeschiedenis van de Goodsoups.

Ga naar beneden en praat met Griswold Goodsoup. Vraag hem waarom je zo-even niet begraven werd in de crypte bij zijn tante. (I thought if I died, I'd be buried with your aunt.) Griswold zegt dat je alleen als je een Goodsoup bent, begraven wordt in de familie crypte. Zeg dan :"Oom Griswold, ik ben het! Herken je me niet?" ("Uncle Griswold, it's me! Don't you recognize me?"). Griswold herkent Guybrush dus niet en vraagt naar zijn naam. Kies een willekeurige naam, zoals bv 'Vegetable'. Griswold vindt niet dat je op een Goodsoup lijkt. Zeg dan "Kijk naar me. Zie ik er niet net uit als een Goodsoup?" (Look at me. Don't I just look like a Goodsoup."). Maar nee, Griswold is nog steeds een andere mening toegedaan. Guybrush lijkt helemaal niet op de portretten die Griswold elke dag bekijkt.

BeŽindig het gesprek en loop nu terug naar boven. Plak het hele portret van Lambert Goodsoup, dat je uit de lijst haalde, op de buitenkant van de deur van de voorraadkamer. Neem vervolgens de schaar uit de inventaris en knip het gezicht (face) van Lambert uit het portret. Ga dan de voorraadkamer in en kijk door de patrijspoort in de deur naar de gang.
Op dat moment komt Griswold aanlopen en bekijkt de schilderijen van zijn voorvaderen.

Als Griswold weer naar beneden is, loop je achter hem aan naar de bar. Vraag hem nogmaals of je er niet net uitziet als een Goodsoup. Ditmaal bekijkt Griswold je beter en waarempel, hij ontdekt een familiegelijkenis. Zeg dan dat je de hele dag over familiegeschiedenis kunt praten. (I could just talk about Goudsoup history all day). Guybrush bewijst dit door in het boek te lezen, dat hij van het lijk wegnam. Uiteindelijk erkent Griswold, Guybrush als een lid van de familie Goodsoup, met alle voordelen die er erbij horen, zoals het begraven worden in de familiecrypte.



De verlovingsring  

Bestel een drankje aan de bar. Haal uit je inventaris het anti-kater drankje (Head-B-Clear) en gooi er weer iets van in je drankje. Drink het dan op om nogmaaals 'dood'te gaan. Deze keer wordt Guybrush bijgezet in de Goodsoup crypte.

Kijk, als je weer bijgekomen bent, voor de lol naar de gat links in de muur boven de hoop grond (crumbling hole). Je krijgt een flashback te zien van een vorig Monkey Island spel.
Loop daarna naar links totdat je een 'geestige' bruid ontmoet. Het blijkt Minny Goodsoup te zijn, Griswold's overleden tante met de ring zonder diamant. Ze vertelt Guybrush dat ze ook een zwak had voor de man die nu al skelet in het hotelbed ligt, ene Charles Goulash. En ze wil Guybrush alleen de ring geven, als zij getrouwd is.

Loop verder naar links en haal de koevoet (crowbar) uit de stenen Goodsoup-kist. Loop dan om de kist heen, naar de spleet. Schedel Murray valt naar beneden en probeert Guybrush te laten schrikken. Raap Murray op en kijk dan door de verlichte spleet in de muur.
Je ziet grafdelver Mort op bed liggen. rechts staat een tafel met een lamp erop. Praat door de spleet met Mort. Hij wiegert je te geloven en de deur van de crypte open te maken.
Haal daarna uit je inventaris de skeletarm en smeer er plaksel (paste) aan. Gebruik de plakkerige arm om de lantaarn (lantarn)van de tafel te pakken. Plaats dan de lantaarn op het deksel van de stenen kist en gebruik Murray met de lantaarn. Nu krijg Murray alle kans om iemand flink angst aan te jagen. Mort maakt supersnel de deur van de crypte open en Guybrush kan naar buiten lopen.

Loop naar de andere crypte, die Stan heeft ingericht als zijn verzekeringskantoor. Schedel Murray heeft hier nu een goed onderkomen gevonden. Neem een verzekering en als Stan vraagt waarmee je wilt betalen, bied je hem de gouden tand van Blondebeard aan. (This authentic pirate relic).
Guybrush krijgt een verzekeringspolis (assurance policy) op naam van de naam die je uitzocht, zoals bv Vegetable.

Loop daarna terug naar het hotel en ga de voorraadkamer naast de neonreclame in. Kijk in het kastje met de gegevens over de familie Goodsoup. Haal het overlijdensbewijs (death certificate) van bv. vegetable Goodsoup eruit.
Gebruik nog even de beitel (scisel) op de grote ronde kaas, om er een stuk ongesmolten Nacho-kaas (un-melted hunk of nacho cheese) af te hakken en loop daarna door de bar, de trap op naar boven.

Ga de kamer met het skelet in. Gebruik de koevoet (crowbar) om de planken, die voor het gat boven het bed gespijkerd zitten, los te wrikken. Kijk door het gat. Het kijkt uit op de Goodsoup crypte.
Gebruik dan de koevoet op het bed en het skelet vliegt rechtstreeks naar Tante Minnie. Na een gelukkige hereniging van de twee geliefden, vertrekken ze om te trouwen en laat Minnie de ring achter. Guybrush gaat automatisch naar de crypte.
Raap de verlovingsring (engagement band) op en verlaat de crypte weer.

We zien hoe zombi-piraat Le Chuck zijn onderdaan beveelt om te zoeken naar Guybrush en naar sla.

Ga even bij Stan in zijn verzekeringscrypte langs. Laat hem het overlijdens bericht van Vegetable Goodsoup zien en geef hem de verzekeringspolis. Guybrush krijgt een flinke som geld (insurance money) uitgekeerd



Handlotion  

Verlaat het kerkhof en ga via de map naar de 'strange lights' links naast de vulkaantop. Het blijkt een dorpje van de inboorlingen te zijn.
Kijk naar de tafel met uitgestalde etenswaren. Neem de grote blok tofu (block of tofu) weg. Rechts, tegenover de tafel met eten, staat een houten tafeltje. Neem hiervan de wichelaar (augur) en de maatbeker (measuring cup) weg.

Loop door het dorp in de richting van de vulkaan. Op het pad wordt je tegengehouden door een inboorling met een grote citroen op zijn hoofd. Praat met hem. Hij vertelt Guybrush dat ze vroeger allemaal kannibalen waren, maar nu bekeerd zijn tot vegetariŽrs. De inboorling mijmert wel nog even over hoe hij Guybrush zou bereiden als hij nog kannibaal zou zijn geweest. Dan vertelt hij dat ze een offer gaan brengen aan de god van de vulkaan. Een fruit-offer, want de god reageert niet goed op iets anders. Hij heeft namelijk een melk-allergie. Ze wachten nog op de gast van een ander eiland. Guybrush wil graag naar de vulkaan toe, maar dat wordt hem niet toegestaan. Hij is niet op de juiste wijze ceremonieel gekleed.
Gebruik nu in de inventaris de wichelaar (augur) op de blok tofu om een tofu masker (tofu mask) te maken. Kijk dan naar het tofu-masker en Guybrush zal in de bosjes het masker gaan opzetten.
Loop naar de inboorling. Guybrush wordt verwelkomd als de gast en meegenomen naar de ceremoniŽle offering.
Als de inboorlingen klaar zijn met offeren, haal je uit je inventaris het ongesmolten stuk nacho-kaas(un-melted hunk of nacho cheese) en gooi je een stuk in de lava (massive seething caldera). De vulkaan, met zijn melk-allergie, reageert met een uitbarsting!

Loop terug naar het hotel en kijk hoe de lava nu onder de barbeque stroomt. Gooi het overgebleven stuk ongesmolten nacho-kaas (un-melted nacho cheese) in de grote kookpot. Til de kookpot (cooking pot) op en Guybrush zal hem automatisch naar het strand brengen, waar Haggis het schip repareert. Guybrush krijgt nu toestemming om de handlotion mee te nemen.
Raap de handlotion (slippery greasy handlotion) op.



De vuurtoren  

Om naar Skull Island te kunnen, zul je eerst de vuurtoren moeten repareren, zodat de ferryman weer terug komt.
Loop naar het hotel en kijk naar de spiegel die links van de bar hangt. Haal de spiegel (mirror) uit de lijst. Het lukt je niet om onopgemerkt met de spiegel weg te lopen. Dus neem in je inventaris uitgeknipte portret van Lambert Goodsoup (face) en plak je dit in de lijst van de spiegel. Als Guybrush nu weg loopt met de spiegel, zal Griswold naar het portretje van zijn voorvader kijken en denken dat de spiegel er nog hangt.
Steel voor je wegloopt meteen ook even de lege tip-pot (empty jar) van de bar. Griswold zal protesteren, maar met een smoesje krijgt Guybrush hem toch mee.

Wandel naar de windmolen. Gebruik de paraplu op de molenwieken om een ritje te krijgen naar het platform waar de ton op staat. Bekijk de ton. Er blijkt suikerwater in te zitten. Gebruik de lege pot (empty jar) uit je inventaris op de ton (barrel) en vul hem met suikerwater (sugar water).
Verlaat de molen via de deur bovenin.

Loop nu naar de open plek waar Elaine staat. Zet de pot met suikerwater (jar of water) op de boomstronk (stump) om de vuurvliegjes te lokken. Gebruik dan in de inventaris, de schaar (scissors) of de beitel (scisel) of de wichelaar (augur) om gaatjes te prikken in het deksel van de pot (jar lid). Draai het deksel vervolgens op de pot met vuurvliegjes (fireflies). Guybrush heeft nu een geweldige lantaarn (lantarn) Loop nu naar vuurtoren. Plaats de nieuwe lantaarn op de plek waar de oude stond (lantarn post) en zet de spiegel tegen de gebroken spiegel (mirror). De vuurtoren werkt weer!

Loop naar het strand waar de ferry stopt. Een geheimzinnig figuur wacht al op je in zijn roeiboot. Praat met hem. Het blijkt de verdwenen welshman (lost welshman) te zijn, de ferryman. Hij wil Guybrush alleen naar Skull Island brengen als hij een kompas heeft.

Vul de maatbeker (measuring cup), die je bij de inboorlingen weghaalde, met zeewater (sea water). Kijk dan in je inventaris. Trek met je tanden (praat-icoon of T) de kurk (cork) uit de fles scheercreme (shaving cream), die je op het strand vond. Ga dan met de koelkastmagneet (magnet) uit het hotel, over de naald (pin) van het voodoopoppetje. De naald is nu magnetisch. Stop vervolgens de magnetische naald in de kurk en zet het geheel in de beker met water. Je hebt nu een prima kompas (compass).



Skull Island  

Geef het kompas aan de 'flying welshman' en praat met hem. Guybrush krijgt een rit naar Skull Island. Daar aangekomen ontdekt Guybrush dat het eiland beter Eend Eiland zou kunnen heten. Het lijkt niet op een schedel, maar op een eend en als je je hoofd draait, op een konijn. Guybrush krijgt van de ferryman nog de tip dat hij moet oppassen voor King Andrť en dat hij naar de top van de klip moet om in de grot van de smokkelaars te kunnen komen, die halverwege de berg zit.

Praat, boven op de klip aangekomen, met de man die de lier (winch operator) bedient. Hij heet LaFoot. Vertel hem dat je naar beneden wilt (would you lower me down). Hij zal Guybrush naar beneden laten zakken, alleen sneller dan verwacht. Kijk, als je valt, snel in je inventaris en gebruik de paraplu (umbrella). Guybrush zal dan in de smokkelaarsgrot landen. Je kunt voor de lol, de papraplu eens niet gebruiken. Guybrush stuitert dan naar beneden en stort in zee, zodat hij weer opnieuw naar de top van de klip moet klimmen voor een volgende poging.

Vertel de smokkelaars dat je beschamend veel geld hebt. (I've got SO much money, it's almost embarrassing.) Blijf doorpraten en Guybrush zal naar de diamant vragen. Zeg dan dat je een deal wilt sluiten (offer to make a deal) en Guybrush eindigt aan de pokertafel voor een spelletje kaart.
King Andrť deelt en iedereen krijgt even de kans naar zijn kaarten te kijken. Guybrush denkt dat hij niet zo'n beste kaarten heeft. Haal uit de inventaris de 5 tarotkaarten en gooi die als '5 of a kind' op tafel.
De smokkelaars besluiten Guybrush te vermoorden. Dan komt LaFoot binnen en de kaarsen waaien uit. In het donker weet Guybrush met de diamant (diamond) te ontsnappen.
Voordat de ferryman hem terugroeit, gooit Guybrush nog even als wraak LaFoot van de klip af.

Op Blood Island aangekomen vertelt de ferryman dat hij ander werk gaat zoeken en hij vertrekt met een kompas dat niet meer zo lang zal werken.

LeChuck haalt intussen via de achtbaan op Monkey Islandnieuwe recruten binnen voor zijn bemanning. Zijn speurhond Ddinghy komt hem vertellen dat hij Guybrush en Elaine heeft gevonden op Blood Island.

Wandel nu naar de open plek waar Elaine staat. Haal uit de inventaris de handlotion (slippery greasy handlotion) en gebruik hem op de vervloekte ring. Haal de vervloekte ring dan van Elaine's vinger af en hij ontploft in Guybrush'handen.
Combineer vervolgens in de inventaris de verlovingsring (engagement band) met de diamant (enormous diamond) en schuif deze complete ring om Elaines vinger.
Elaine verandert weer in een mens en maakt de beweging af, waarmee ze bezig was, toen ze in een standbeeld veranderde.
Eind goed, al goed? Nee, want de mannen van LeChuck verschijnen op het toneel en nemen Guybrush en Elaine gevangen.



Deel 5: De kus van de spin-aap  

Op de kermis van Monkey Island staat Elaine als een worstje vastgebonden naast LeChuck, die haar liefde wil kopen met de schat van Big Whoop. Dat wil dus zeggen dat ze onsterfelijk en stinkend wordt, net als hij. Hij geeft ook wat achtergrond info over Monkey Island en de schat van Big Whoop. Guybrush zit in een BigWhoop achtbaan karretje. Praat met LeChuck tot je er genoeg van hebt. Zeg dat je hem verder negeert (ignore). Open nadat LeChuck met Elaine vertrokken is, de deur van het karretje en stap eruit.

Guybrush is veranderd in een klein jongetje en loopt verdwaasd op de kermis rond. hij zegt dat zijn hoofd niet helder is. Misschien dat dit te verbeteren is met dat beroemde drankje 'Head-B-Clear'. Dus maar weer op weg om de ingredienten te zoeken: een ei, peper en het haar van een hond die je gebeten heeft.

Praat met Dinghy Dog en vraag hem om naar je leeftijd te raden (bet you can't guess how old I am). Dat lukt hem natuurlijk niet, dus mag Guybrush een prijs uitzoeken. Natuurlijk wil je graag schedel Murray hebben, die je op de plank ziet staan, maar die krijg je niet mee. Je kunt uiteindelijk alleen het anker (anchor) kiezen. Murray is nu behoorlijk kwaad op Guybrush.

Loop naar links, naar de grote rat (wharf rat) bij het kanon van de taartgooikraam. Praat met hem en zeur net zo lang tot hij een taart afschiet. De taarten die hij gebruikt om op de man in het raam te schieten, zijn gemaakt met eiwit.
Kijk in je inventaris en spuit de scheercreme (cap'n Nick's shaving soap) in de taartvorm (pie pan). Verzwaar dan de pan met het anker (anchor). Je hebt nu een nep-taart (fake pie).
Zet de nep-taart boven op de stapel met echte taarten (stack of meringue pies). Guybrush begint weer te zeuren en de grote rat schiet de zware nep-taart af.
Open het poortje en loop naar het gat (hole). Steek je hoofd er door (gebruiken). Guybrush begint de rat te pesten, totdat deze een meringue taart afschiet, recht in Guybrush's gezicht. Hij haalt het van zijn gezicht af en heeft nu eiwit in zijn inventaris.

Loop dan terug naar Dinghy Dog en duw hem ongeveer 6 keer. Dan zal hij bijten en Guybrush neemt automatisch een pluk hondenhaar (dog hair).

Loop verder naar rechts, naar de ijscokar. Steel de pepermolen (pepper mill), die links op de kar staat en praat dan met de ijscoman. Bestel een hoorntje ijs (snowcone). Ga meteen in je inventaris en strooi peper over het ijsje. Strooi ook de hondenharen (dinghy dog hair) en de eiwit taart (meringue pie) erover. Eet (met T) het vieze ijsje (disgusting snowcone) op.
Guybrush wordt niet alleen helder, maar krijgt ook zijn normale grootte terug.



Deel 6: Guybrush geeft ze er weer van langs  

Guybrush rijdt rond in een karretje dat hem langs vier taferelen voert. Je kunt met de rode pijl op elk tafereel springen. Je hebt dan niet zoveel tijd om iets te ondernemen voordat LeChuck weer komt opdraven en Guybrush wegstuurt.

Als je langs het tafereel met de driehoofdige aap en de hangende man komt, spring je erop. Raap hier het touw (fallen rope) op bij de hangende pop.

Spring dan in een karretje en spring er weer af bij het tafereel met het piraten schip. Raap hier het vaatje rum (keg o' rum) op en spring weer in een karretje

In het tafereel van de martelkamer met de LeChuck-pop, open je de lantaarn (lantern), die rechts hangt. Blaas de vlam uit (met T) en neem de fles olie (flask o' oil) mee. Spring weer in een karretje.

Spring nu bij het laatste winter tafereel uit de kar. Loop het pad omhoog tot bij de Dynamo-Monkelectric Giant Snow Monkey. Zet het vaatje rum (keg o' rum) uit je inventaris op de bevroren arm van de aap (Ice Monkey arm). Giet dan in de inventaris, de fles olie (flask o' oil) op het touw (fallen rope). Je hebt nu een lont (oil soaked rope). Gebruik dit lont op het hoogst explosieve rumvaatje.

Loop daarna terug naar de rails. Neem de pepermolen (pepper mill) uit je inventaris en wacht totdat LeChuck arriveert. Als hij een vuurbal op Guybrush wil gooien, gebruik je snel de pepermolen op LeChuck. Hij begint te niesen en...........................................................

Bekijk ook het geheime einde na de aftiteling!!!



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.