LECHUCK'S REVENGE

Monkey Island 2



Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl

Uitgever: LucasArts/1991/special edition 2010
Ontwerper: LucasArts

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info



Deel 1: Scabb Eiland
Deel 2: Phatt EilandBooty EilandPhatt Eiland 2Scabb EilandBooty Eiland 2
Phatt Eiland 3Scabb Eiland 2
Deel 3: LeChuck's fort
Deel 4: Dinky Eiland



Intro

Guybrush hangt in een hachelijke toestand aan een touw boven een afgrond, terwijl hij wanhopig een zware kist vastklemt. Elaine (Gouverneur Marley) klimt aan een ander touw naar beneden en vraagt Guybrush in het voorbijgaan, hoe het toch komt dat hij hier zo hangt. "Dat is een lang verhaal", zegt hij.....
En het verhaal begint in Woodtick op Scabb Eiland, waar Guybrush een schip probeert te vinden, dat hem kan helpen in zijn zoektocht naar de schat van Big Whoop. Jammer genoeg kan hij het eiland niet verlaten vanwege Largo.



Deel 1: The Largo Embargo - Scabb Eiland  

Guybrush staat bij de ingang van de stad Woodtick. Loop naar het bord en raap hier de schop (shovel) op.
Ga dan naar de brug en Largo zal verschijnen. Het maakt niet uit wat Guybrush tegen hem zegt, Largo zal ervandoor gaan met de schat.

Loop daarna naar het tweede schip van rechts. Hier ontmoet je Wally, de kaartenmaker. Praat met hem over alles en vooral over 'Big Whoop'. Wacht een poosje als je klaar bent met praten. Wally zal zijn monocle op tafel leggen om in zijn ogen te wrijven. Steel snel de monocle . Ook zie je onderaan het scherm een stapel papier liggen. Neem een stuk papier (piece of paper) en verlaat Wally.

Tegenover Wally's boot ligt de Bloody Lip. Ga de bar in en praat met de barman over Largo. Blijf zeuren voor een drankje. Na een poosje komt Largo binnen. Hij spuugt tegen de muur, neemt al het geld van de bar en vertrekt weer. Gebruik het lege papier uit je inventaris om largo's spuug (spit) van de muur te schrapen en verlaat de Bloody Lip weer.
Ga vervolgens naar de zijkant van de boot en kruip door een raam terug naar binnen. Raap een mes (knife) van de tafel en ga weer door het raam naar buiten.

Ga nu naar de Wasboot die helemaal achteraan ligt. Praat met de drie piraten (Men of Low Moral Fiber) en vraag de ene naar zijn houten been (wooden leg). Uiteindelijk zal hij je vragen of je wat boenwas (polish) voor hem wilt kopen bij de timmerman. Vraag hem om geld (money).
Je kunt naar de timmerman gaan en de boenwas kopen en daarna dat houten been inwrijven. En dan weer opnieuw geld vragen voor nog meer boenwas.
Probeer, voor je gaat, de emmer te pakken en de piraten zullen Guybrush tegen houden. Zeg dan: "Sorry, is this your bucket?" (sorry, is dit jullie emmer). Guybrush mag de emmer (bucket) daarna meenemen.

Verlaat de Wasboot en ga naar links, naar het Hotel. Je ziet een kleine krokodil die vastzit aan een touw. Gebruik je mes op het touw om de krokodil te bevrijden. De hoteleigenaar zal de ontsnapte krokodil achterna jagen. Je hebt nu de gelegenheid om de schaal met kaashapjes (Cheese Squigglies) te stelen.
De enige kamer van het hotel wordt verhuurd aan Largo. Open de deur en ga zijn kamer in. Steel het toepeetje (toupet) van de kaptafel en verlaat snel de kamer, voordat Largo terugkomt. Of wacht op hem en láát je eruit gooien.

Verlaat de stad en ga de map van het eiland op. Loop naar het Moeras.
Haal de emmer uit je inventaris en gebruik hem op het moeras om een emmer modder (bucket o'mud) te verkrijgen.
Stap dan in de doodskist (coffin) en roei naar rechts, tot onder het doodshoofd. De lift brengt Guybrush omhoog naar een kleine kamer. Kijk hier naar de tafel en raap het touw (string) op. Bekijk dan alle potjes op de plank. Op één van de potjes staat 'Ashes to Life'. Loop nu naar rechts. Guybrush ontmoet de Voodoo Lady. Praat met haar over Ashes to Life en over het maken van een Largo-Voodoopop. Ze vertelt je welke ingrediënten je hiervoor nodig hebt, namelijk: haar, draad, lichaamssap en een stukje van een dood familielid.
Je hebt al het toepeetje en de spuug van Largo en die kun je de Voodoo lady alvast geven. Verlaat haar daarna en roei terug naar het Moeras.

Ga via de map naar het Strand (beach) en raap hier een stok (stick) op.

Ga dan via de map naar het Kerkhof (cemetery).
Bovenop de heuvel zie je enkele graven en grafstenen. Loop er naar toe. Het eerste graf links is het graf van Largo's grootvader. Gebruik je schop op het graf om een bot (bone) van het familielid op te graven. Verlaat dan het kerkhof weer.

Ga naar het Hotel, naar Largo's kamer. Sluit de deur en zet dan de emmer met modder (bucket o'mud) er boven op. Verstop je achter het kamerscherm en wacht af. Largo komt zijn kamer in en krijgt al die modder over zich heen. Woedend verlaat hij de kamer weer om naar de wasboot te gaan. En ook Guybrush kan nu weer weg uit het hotel.

Volg Largo naar de Wasboot. Largo is een heftige discussie met Mad Marty. Luister ernaar en vertek dan weer.

Ga nogmaals naar Largo's kamer. Aan de achterkant van de deur vind je het afhaalbewijs (ticket) van Largo's kleding op de wasboot. Verlaat de kamer.

Terug naar de Wasboot. Geef het afhaalbewijs af aan Marty en Guybrush krijgt een witte BH (bra). Je hebt nu alle ingrediënten voor de Voodoo-pop, maar voor je naar de Voodoo lady gaat, kun je eerst nog wat geld verdienen.
Op de wasboot scharrelt ook een rat rond. Open de doos, die op de grond staat en gebruik de stok die je op het strand vond om er een val mee te maken. Bind het touw (string) aan de stok en leg de kaashapjes (cheese squigglies) erbij. Je val is klaar voor gebruik. Verlaat even het scherm. Kom meteen terug en wacht tot de rat aan de kaas knabbelt. Trek dan aan het touw en de val klap dicht. Open daarna de doos en haal de rat eruit. Verlaat de wasboot.

Loop naar het Hotel. Ga via het raam de keuken in. Gooi de gevangen rat in de pan soep (Vichyssoise) en kruip het raam weer uit.
Ga nu de Bloody lip door de vooringang naar binnen. Praat met de Barman en bestel soep (soup). De barman loopt de keuken in en ontdekt de rat in het eten. Hij onslaat op staande voet de kok. Als de barman terugkomt, vertel je hem dat je de soep niet meer wilt. Hij vraagt je dan of je een baantje zoekt. Accepteer en je krijgt een week salaris in voorschot. Ga de keuken in, laat de baan voor wat hij is en ontsnap door het raam.

Ga nu naar de Voodoo-lady in het Moeras en geef haar de BH (bra) en het bot (bone). En ook het toepeetje en de spuug als je dat nog niet eerder gedaan hebt. De Voodoo-lady maakt een voodoo-pop en geeft die met wat naalden (pins) aan Guybrush. Ze vertelt hem dat hij dicht in de buurt van het slachtoffer moet zijn, wil het werken. Verlaat het moeras.

Ga naar het Hotel, naar Largo's kamer. Als je binnenkomt, begint hij tegen Guybrush te schreeuwen en probeert hij hem eruit te gooien. Gebruik nu heel snel de naalden (pins) op de voodoo-pop....
Guybrush vertelt Largo dat hij degene is die de grote piraat LeChuck overwonnen heeft. Als bewijs laat hij hem LeChucks baard zien, wriemelend en al. Dan steelt Largo de baard en dreigt hij LeChuck weer tot leven te wekken.

Praat met de Voodoo-lady. Ze zal Guybrush vertellen dat hij maar op 1 manier aan LeChuck kan ontsnappen. Namelijk door het vinden van de Big Whoop schat. Ze geeft Guybrush ook een boek waarin je het verhaal achter Big Whoop kunt lezen.

Ga nu naar het schiereiland (peninsula) en betreedt het schip dat hier ligt. Praat met Kapitein Dread en vertel hem dat je een schip wilt huren (I need to charter a ship). Hij zal Guybrush vertellen dat hij niet weg kan zeilen omdat hij zijn geluksketting kwijt is. Geef hem de monocle die je bij kaartenmaker Wally gestolen hebt. Vertel Dread dan nogmaals dat je zijn schip wilt huren. Ditmaal gaat hij accoord en zeilt Guybrush op weg.



Deel 2: Four Map Pieces - Phatt Eiland  

LeChuck wordt weer tot leven verwekt en heeft een behoorlijk wrok tegen Guybrush.

Guybrush staat op het dek van Kapitein Dread's schip. Raap het papegaaienvoer (parrot chow) dat naast Guybrush op de grond staat en ga dan de kajuit in. Kapitein Dread verwelkomt Guybrush en vraagt hem waar hij naar toe wil. Vraag welke keuzes je hebt (I don't know, what are my choices?) en de Kapitein geeft Guybrush een map waarop 3 eilanden staan. Selecteer als eerste Phatt Island.

Op Phatt Eiland komt een bewaker op Guybrush af. Het maakt niet uit wat je tegen hem zegt, Hij zal Guybrush gevangen nemen en voor Gouverneur Phatt leiden. Van de Gouverneur hoort Guybrush dat LeChuck een prijs op zijn hoofd heeft gezet en dat Gouverneur Phatt van plan is hem voor dat geld over te leveren. Guybrush wordt in de gevangenis gegooid en bewaakt door Walt, de hond.

Til in de Gevangenis de matras op. Er ligt een stok (stick) onder. Raap hem op. Kijk in de gevangenis naast je. Er ligt een dode gevangene. Gebruik de stok om een bot (bone) van de dode naar je toe te trekken. Raap het bot op en geef het aan de hond. De hond wandelt naar Guybrush, laat de sleutel vallen en neemt het bot aan. Raap dan de sleutel (key) op en gebruik hem om de celdeur open te maken.
Raap, voor je de gevangenis verlaat, de gorilla enveloppe en de manilla enveloppe op van de plank bij de deur. Open in je inventaris beide enveloppes. In de manilla envelop vind je al Guybrush's oude inventarisspulletjes terug. In de gorilla envelop zit een banaan en een orgeltje (organ).

Vanaf de gevangenis ga je naar rechts. Een lange weg gaat de verte in. Links zie je een aantal steegjes en een bibliotheek. Rechts is een Pier.
Ga het Steegje links naast de bibliotheek in. Je ziet hier iemand die bij een roulettewiel speelt en wint. Volg hem snel als hij het steegje verlaat. Hij gaat de andere steeg in. Volg hem, verberg je achter de kratten en kijk wat hij doet. Hij speelt dus vals bij roulette. Als hij weg is, loop je naar de deur. Selecteer 'open peephole' en Guybrush zal op de deur kloppen. Vraag vervolgens naar het volgende winnende nummer (What's the next winning number going te be?). De man vraagt je naar het password, dat je 3 maal goed moet hebben. Het antwoord is eenvoudig. Let niet op wat de man zégt. Kijk alleen naar het aantal vingers dat hij als eerste opsteekt. Dat is het antwoord. (Dus bv als de man zégt...this is 3, en hij steekt 5 vingers op. En hij vraagt dan what's this en hij laat bv 2 vingers zien. Dan is je antwoord 5, want dat liet hij als eerste zíen.)
Na 3 goede antwoorden, zal de man je het winnende roulette nummer geven.
Loop nu terug naar de roulette in de andere steeg. Plaats je gok (I'd like to place a bet), win en selecteer de invitation als prijs. Het is een uitnodiging voor een feestje bij Gouverneur Marley. Loop de steeg weer uit.

Ga hierna de Bibliotheek binnen. Naast de deur staat een model van een vuurtoren. Open hem en haal de lens eruit.
Kijk dan in de kaartenbak. Open de lade waar CD op staat. Zoek het boek dat onder Disaster and Pertains staat. Zeg dan "Hmmm. Great Shipwrecks of our Century. I'll have to remenber that". Je hebt het boek dan in je geheugen opgeslagen. Sluit de lade. Open dan de lade waar OPQR op staat. Zoek in het midden naar Recipes, Voodoo. Zeg dan "Hmm, The Joy of Hex. I'll have to remember that." Ook dit boek heb je nu in je geheugen opgeslagen. Sluit de lade weer. De genoemde twee boeken heb je later nodig. Nu moet je nog een willekeurig ander boek uitzoeken, maakt niet uit welk.(Onder de P vind je bv een boek over software piraten).
Ga nu naar de bibliothecaresse en zeg dat je op zoek bent naar een boek (I'm looking for a book). Ze vraag Guybrush of hij een pasje heeft. Zeg dan "No, how do I get one." De bibliothecaresse zal Guybrush 5 vragen stellen, die je naar eigen keus kunt beantwoorden. Vul wel bij de leeftijd (age) 21 in. Ze geeft hem daarna een tijdelijke biebpas (library card).
Praat dan weer met haar. Ze vraagt welke boeken je wilt lenen. Zeg dan "I'd like the Joy of Hex" en "Could you find Great Shipwrecks of our Century?" Vraag daarna om een derde willekeurig boek. Verlaat met je 3 boeken de bibliotheek en trek je er niks van aan dat de bibliothecaresse zegt dat je de lens terug moet leggen.

Loop naar de Pier (wharf) en praat met de oude man, die hier zit te vissen. Schep over over de geweldige visser die je bent (I'm a mighty fisherman). Hij zal Guybrush uiteindelijk uitdagen een viswedstijd met hem aan te gaan. Wie de grootste vis vangt, krijgt zijn vishengel. Accepteer de uitdaging (sure, I'll take your bet). Verlaat de visser weer en ga naar de map van het eiland.

Loop naar Phatt Mansion, het huis van gouverneur Phatt. Er staat een bewaker. Zeg hem dat er een driehoofdige aap achter hem staat, of vertel hem dat er vuur in de keuken is. Hij zal in ieder geval wegrennen, zodat je het huis in kunt. Loop de trap op naar de slaapkamer. Gouverneur Phatt ligt met een boek op zijn buik te snurken. Ruil het 'willekeurige boek' uit je inventaris met het exemplaar op zijn buik. Het blijkt Famous Pirates Quotations te zijn. Verlaat het huis en ga terug naar je schip.



Booty Eiland  

Ga in de stad, de Antiekhandel aan de linkerkant in. Koop hier alles wat je kunt kopen, door er op te klikken. Zorg in ieder geval dat je de zaag (saw) koopt, die rechts in de winkel op een ton ligt. Koop ook de scheepstoeter (ship's horn) boven de papegaai en het bordje (sign) ernaast. Als de winkelier de eerste keer weigert het bordje te verkopen, vraag je het nogmaals. Gebruik vervolgens het papegaaienvoer uit je inventaris op de haak, waar het bordje aanhing. Koop daarna het spiegeltje (mirror) van de papegaai
Praat nu met de winkelier over de kaart (map piece) die op de toonbank ligt. Hij vraagt meer geld dan je hebt, maar is ook bereid de map te ruilen voor het boegbeeld (figurehead) van een gezonken schip, genaamd de Mad Monkey. Verlaat de antiekhandel.

Ga naar rechts, de kledingzaak (costume shop) in. De winkelier wil je alleen een costuum geven als je gereserveerd hebt. Laat hem de uitnodiging (mardi grass party ticket) zien die je bij het Roulette won. Het is niet direct Guybrush' stijl, maar neem de jurk (dress) aan, die je krijgt. Verlaat dan de winkel weer.

Loop naar rechts en praat met de vrouw met de grote hoed. Vraag haar om een folder (leaflet) (Could I have one of those leaflets?). Praat nog een beetje met haar en je verneemt dat ze Kate Capsize heet en een boot met een glazen bodem verhuurt.

Loop verder naar links en via de map van het eiland naar de Governor Marley's Mansion. Guybrush wordt tegengehouden door een bewaker in een LeChuck-kostuum. Praat met hem en uiteindelijk zal Guybrush zijn eigen kostuum aantrekken. Laat de bewaker dan de uitnodiging zien en je mag doorlopen.
Ga over het linker of rechter pad naar de achterkant van het huis. De deur hier leidt naar de keuken. Duw tegen de vuilnisbakken (push garbage cans). Het maakt een hels kabaal en de kok komt nijdig de keuken uit gerend. Ren weg en de kok zal achter je aankomen. Ren over het pad naar de voorkant van het huis. Ren verder over het andere pad weer naar de achterkant van het huis en duik de keuken in, voordat de kok bij je is. Steel een vis (fish) en verlaat de keuken weer.

Loop naar de voorkant van het huis en ga naar binnen.
De aanwezige gasten doen alsof je niet bestaat, dus loop naar links achteren, naar het schilderij. In de hoek van het schilderij zie je een stukje van een kaart (piece of map). Neem het mee en verlaat het huis weer.

Guybrush wordt nu tegengehouden door de tuinman met zijn hond en meegenomen naar Gouverneur Elaine Marley. Elaine is erg boos op Guybrush. Praat met haar en kies alle aardige opties om haar niet nóg kwader te maken. Uiteindelijk zal Elaine de kaart uit het raam gooien. Guybrush zal automatisch de trap aflopen. Draai je nog even om en loop terug de trap op naar Elaine's kamer. Ze is er niet meer. Neem de roeispaan (oar) mee, die boven haar bed hangt en verlaat daarna haar kamer en het huis.

Loop naar het weggegooide stuk kaart en probeer het op te rapen. Dat lukt niet; de kaart zal wegfladderen naar de zuidkant van het eiland. De hond van de tuinman begint als een gek naar Guybrush te blaffen. Zeg hem dat hij zijn kop moet houden (shut up). Als hij stopt met blaffen, raap je de hond (dog) op. Guybrush verkleedt zich weer in zijn normale outfit en stopt de hond in zijn inventaris.

Loop naar links, de bossen in, naar Big Tree. Gebruik de plank die al in het eerste gat van de grote boom zit. Stop je roeispaan (oar) in het tweede gat in de boom. Gebruik (use) de roeispaan. Guybrush loopt over de roeispaan, die breekt. zodat hij valt en zijn hoofd stoot. In zijn bewusteloosheid ziet Guybrush zijn ouders en LeChuck. Zijn ouders zingen een vreemd liedje. Guybrush schrijft het op zijn bespuugde blad papier.
Raap de gebroken roeispaan (broken oar) op en ga nu via de map terug naar je schip.



Weer op Phatt Eiland  

Laat je door Kapitein Dread naar Phatt Eiland brengen. Loop naar de pier (wharf) en praat met de visser. Geef hem de gestolen vis. Hij geeft toe dat je gewonnen hebt en zijn vishengel (fishing pole) is nu voor Guybrush.

Loop naar links, kijk in je inventaris en plaats de poster (leaflet) waar Kate op staat, over de 'wanted' poster met Guybrush' gezicht.
Loop naar links over de brug, naar de map van het eiland. Je ziet hoe Kate op het eiland aankomt, de poster bekijkt en vervolgens door een bewaker in de gevangenis wordt gegooid. Loop terug naar de gevangenis en ga naar binnen. Gebruik de kleine sleutel om de celdeur te openen. Haal de vanilla enveloppe van de plank en maak hem in je inventaris open. Guybrush haalt er Kate's fles met kinderdrankje (near-grog) uit. Ga terug naar je schip.



Scabb Eiland  

Vraag Kapitein Dread om je naar Scabb Eiland te brengen.
Ga naar Woodtick. De eerste deur rechts is de winkel van de timmerman (woodsmith). Geef hem de gebroken roeispaan en hij zal hem repareren en je de versterkte roeispaan (reinforced oar) teruggeven. Verlaat de winkel.

Loop verder naar het rechter was-schip. Gebruik hier je oude zaag om het houten been (peg leg) van de piraat af te zagen. Als je het was-schip verlaat, zal de piraat ontdekken wat er gebeurd is.

Loop de Bloody Lip Bar in. De barman ontdekt dat je de keuken verlaten hebt en zal Guybrush ontslaan. Kijk naar Jojo de aap. Plaats de banaan op de metronoom, die op de piano staat. Jojo wordt helemaal gehypnotizeerd door het kijken naar de bewegende banaan. Raap Jojo de aap op en stop hem in je zak.
Praat nu met de barman en bestel een drankje. Hij denkt dat je niet oud geneog bent en stelt een kinderdrankje voor. Maar dan beseft hij, dat hij het laatste drankje aan Kate verkocht heeft. Laat hem daarna je tijdelijke biebpas (temporary library card) zien en je mag wel iets bestellen. Bestel een drankje met een gele en een blauwe kleur, zoals Yellow Beard's Baby en Blue Whale. Je krijgt dan van de barman ook nog een raar rietje (crazy straw). Meng de twee drankjes in je inventaris met elkaar en je krijgt een groen drankje (green drink). Verlaat dan de bar.

Loop terug naar de Timmerman (woodsmith). Deze is inmiddels weg om die houten poot te repareren. Dus je hebt alle tijd om een hamer (hammer) en wat spijkers (nails) te stelen.

Ga via de map naar je schip en zeil weer naar Booty Eiland.



Weer op Booty Eiland  

ga naar Stan's winkel met tweedehands lijkkisten. Praat met hem en zeg dat je op zoek bent naar een goede gebruikte kist (I'm looking for a good used coffin). Stan zal op een gegeven ogenblik in de kist springen om Guybrush te laten zien hoe royaal de ruimte is. Hij springt er weer uit en geeft Guybrush dan een zakdoek (hanky) met de complimenten van de zaak. Vraag hem daarna of hij nogmaals die kist kan demonstreren (show again). Als Stan ditmaal in de kist ligt, sluit je snel het deksel! Gebruik vlug hamer en spijkers om het deksel dicht te timmeren.
Nu Stan is opgesloten kun je voor de grap even op de toonbankbel duwen. Ook kun je nu met de hamer de kas open meppen, al zit er jammer genoeg niets in.
Kijk dan naar de muur achter de toonbank. Hier hangt de sleutel van de graftombe (crypt key). Neem de sleutel mee en verlaat de winkel.

Loop naar rechts en je komt aan bij de spuugwedstrijd (spitting contest).
Praat met de scheidsrechter (spittingmaster) en vraag of je mee mag doen. Noem een naam en spuug. Hm. dit ging niet zo best. Haal dan de scheepshoorn (ship horn) die je van de antiekwinkel meenam, uit je inventaris en blaas erop. Iedereen wordt even afgeleid. Kies nu snel voor "pick up flag" en Guybrush zal de vlaggen dusdanig verplaatsen dat de afstand voor een eerste plaats kleiner wordt. De scheidsrechter komt dan terug.
Gebruik nu in je inventaris het rare rietje (crazy straw) op je gemixte groene drankje (green drink). Guybrush drinkt ervan en dit maakt zijn spuug dikker. Zeg dan dat je weer mee wilt doen. Kies een naam. Als je nu gewoon spuugt, zal Guybrush een tweede plaats halen. Nog niet voldoende dus.
Neem weer een slok van het drankje en vraag weer om mee te doen. Kijk nu goed naar de toeschouwer achteraan rechts: een dame met een rode sjaal om haar nek. Als deze sjaal omhoog begint te wapperen, klik je snel op "Ptooie". Guybrush spuugt met de wind mee en wint ditmaal de wedstrijd! Als prijs krijgt hij een spuug-plaquette (spit plaque).

Loop met je plaquette naar de Antiekhandel (antique dealer) en bied het ding te koop aan. Eerst is de antiekhandelaar niet zo geďnteresseerd. Blijf aandringen en hemel de plaquette op. Zeg dat het LeChucks spuug is, dat erop zit. Uiteindelijk zal hij de plaquette kopen voor 6000 pieces of eight. Verlaat dan de winkel.

Nu je genoeg geld hebt, loop je naar Kate Capsize en haar boot met de glazen bodem. Kijk in je inventaris in het boek "Great Shipwrecks of Our Century" en lees de coördinaten waar de Mad Monkey gezonken is. Praat dan met Kate en vertel haar dat je haar boot wilt huren. Geef haar de 6000 pieces of eight. Ze vraagt of Guybrush klaar is om te vertrekkken. Zeg ja en ze zal Guybrush vragen waar hij dan heen wil. Ga met de cursor over de map, totdat je de coördinaten ziet die je in het boek las. Klik erop en je vertrekt. Zeg dan "duik naar de bodem van de zee" (dive down) en het schip vart tot bij een gezonken schip. Hier zie je het hoofd van de Mad Monkey aan de voorkant rechts. Zwem er naar toe en raap de apekop (monkey head) op. Zwem terug en trek dan het touw dat vastzit aan het anker. Kate zal dan het anker binnenhalen en Guybrush vaart terug naar Booty eiland.

Ga weer naar de Antiekhandel en geef de apenkop (monkey head) aan de handelaar. Hij zal Guybrush nu zijn deel van de kaart (piece of map) geven. Verlaat de winkel.

Ga vervolgens naar de Cliff, onderaan op de map, waar het stuk van de map van Elaine naar toe gewaaid is. Als je daar aangekomen bent, selecteer je "walk to the side of the cliff". Je krijgt dan een stuk van de zijkant van de klip te zien. Gebruik dan je vishengel op het stukje van de kaart (piece of map). Guybrush gooit de lijn uit en begint het stukje kaart binnen te halen. Als hij de kaart bijna binnen heeft, komt een meeuw voorbij en steelt het van de haak. De vogel vliegt naar de Big Tree.

Ga via de map naar de Big Tree. De plank steekt nog altijd in het eerste gat. Stop de versterkte roeispaan (reinforced oar) in het tweede gat. Loop nu voorzichtig over de boomwortel naar de plank en van de plank naar de roeispaan. Als je boven op de roeispaan staat, raap je de plank op en stop je die in het volgende gat in de boom. Loop daarna naar de plank en raap vervolgens de roeispaan achter je op, die je dan weer in het volgende gat stopt. Guybrush krijgt nu door wat de bedoeling is en zal zelfstandig verder omhoog klimmen.

Boven in de boom aangekomen, zie je drie boomhutten. Uit de bovenste linker boomhut haal je een telescoop. Voor de deur van de onderste hut hangt een blauw gordijn. Ga hier naar binnen. De vogel die je stuk van de kaart stal, zit hier op een grote stapel papier. Haal de Elaine's hond uit je inventaris en laat hem naar het stuk kaart zoeken dat je bij Elaine vond. En ja hoor, hij brengt je het tweede deel van de kaart (piece of map).
Klim nu weer uit de boom en ga via de map naar je schip. Zeil nogmaals naar Phatt Eiland.



En nogmaals op Phatt Eiland  

Verlaat de stad en ga naar de waterval. Loop langs het pad van de waterval omhoog naar de top van de heuvel. Je komt bij een kleine open plek, waar een pomp is, die het water controleert. Gebruik Jojo de aap op de pomp. Het water stopt met stromen. Loop terug naar de voet van de waterval en je ziet nu een opening (newly discovered gaping hole).
Ga naar binnen, loop door alle tunnels naar de andere kant en ontdek dat je onder de zee door, naar het kleine eiland bent gelopen.

Loop de heuvel op naar het huisje (cottage) en ga naar binnen. Je ontmoet Rum Rogers. Praat met hem. Zeg hem dat je op zoek bent naar een kaart (I'm looking for a map). Hij zal je uitdagen voor een drinkwedstrijd. Accepteer (Prepare to die) en hij zal een beker grog voor je gaan halen.
Als hij terugkomt neem je de beker grog (mug o'grog) aan. Rum Rogers gaat ook voor zichzelf een beker halen. En dat geeft je de kans om jouw beker te legen. Loop met de beker naar de boom (tree) die in een ton in de hoek va de kamer staat en gooi hem leeg. Gooi dan het kinderdrankje (near-grog) dat je in de vanilla enveloppe vond, in de lege beker. Zet de beker vervolgens terug op de tafel en wacht totdat Rum Rogers komt.
Guybrush mag als eerste drinken. Daarna drinkt Rum Rogers zijn beker leeg en valt prompt omver.

Ga naar de bovenkant van de kamer. Je ziet hier een spiegellijst (mirror frame) zonder spiegel aan de wand hangen. Zet de spiegel (mirror), die je in de antiekwinkel kocht, in de spiegellijst.
Loop nu naar de voordeur. Rechts van de deur zie je een raam. Maak dit raam (window) open.
Loop dan de voordeur uit. Ga naar het standbeeld (statue) op de oprit. Lees de incriptie om een hint te krijgen. Stop dan je telescoop in de handen van het standbeeld. De zon schijnt door de telescoop en werpt zo een lichtstraal door het open raam, via de weerkaatsing op de spiegel, op een baksteen links in de kamer. Onthoud de plek. De telescoop valt en Guybrush raapt hem weer op.

Ga terug naar binnen, naar de linker muur met de bakstenen. Duw op de baksteen (brick), waar het licht op scheen. Guybrush valt door een valluik en belandt voor een kuip met een skelet. Als je op de verkeerde baksteen duwt, belandt Guybrush op het strand en kun je weer teruglopen naar het huisje om het nogmaals te proberen.
Het skelet in de kuip heeft een stuk papier in zijn knoken. Neem je derde deel van de kaart (piece of map) en verlaat door het gat in de vloer het huisje.
Ga op het strand de grot in, door de tunnels naar de waterval en zo weer op de map. Ga naar je schip en vraag kapitein Dread om je naar Scabb eiland te brengen.



Terug op Scabb Eiland  

Ga via de map naar het kerkhof (cemetery). Loop hier naar rechts, naar de crypte. Gebruik de sleutel (crypt key), die je bij Stan weghaalde, op de deur van de crypte. Guybrush loopt naar binnen.
Open nu in je inventaris het boek met de beroemde uitspraken van piraten (Famous Pirate Quotations). Guybrush leest een paar. Kijk daarna naar de opschriften op de kisten. Je leest de uitspraak van Rapp Scallions op de kist rechts onder in de crypte. Maak deze kist open. Guybrush ziet in de kist wat as (ashes). Raap een beetje as (ashes) op en verlaat de crypte en het kerkhof.

Ga nu via de map naar het moeras (swamp). Vaar de doodskist-boot terug naar de Voodoo-lady. Bekijk al haar potjes, totdat je eentje vindt die Ash-2-life heet. Als je het probeert te pakken, begint de Voodoo-lady tegen je te praten. Vertel haar dat je as hebt, zodat ze een ash-2-life drankje voor je kan maken. Geef haar de as (ashes) en ze zal zeggen dat ze het recept vergeten is! Geef haar dus het boek "The Joy of Hex". Ze maakt dan een Ash-2-life drankje (potion) voor Guybrush. Verlaat met je drankje het moeras.

Ga terug naar het kerkhof, loop de crypte in en kijk naar de geopende kist. Gebruik het Ash-2-life drankje op de as van Rapp Stallion en hij komt waarempel tot leven. Praat met hem. Hij weet niet dat hij dood was, dus vertel hem dat (You WERE killed Rapp). Blijf tegen hem praten, totdat hij zegt dat hij het gas in zijn restaurant heeft aangelaten. Zeg dat je het voor hem wilt gaan controleren (I'll check on the gas for you Rapp), in ruil voor een deel van de kaart. Rapp geeft je dan de sleutel van zijn worsttent op het strand.

Loop naar het strand en maak met de sleutel de worstkeet van Rapp open. Binnen zie je dat hij inderdaad het gas heeft laten branden. Draai de branders uit. Verlaat de keet.

Ga nogmaals naar het kerkhof. Loop de crypte weer in en sprenkel weer wat van het Ash-2-life drankje over de as van Rapp. Hij komt weer tot leven. Vertel hem dat je het gas uitgemaakt hebt. Nu kan hij in vrede dood blijven. Hij geeft Guybrush zijn vierde en laatste deel van de kaart (piece of map).

Ga nu naar Woodtick, naar Wally de kaartenmaker (cartographer). Geef hem een deel van de kaart en guybrush zal de andere drie delen vanzelf erbij geven. Geef Wally ook de lens die je uit het vuurtorenmodel stal. Hij zal nu de stukken voor je aan elkaar zetten, als Guybrush in die tussentijd even voor hem het bestelde liefdesdrankje (love potion) gaat halen.

Ga dus even terug naar het moeras en vraag de Voodoo-lady of Wally's drankje klaar is. Ze geeft Guybrush de love potion in een jujuzak maar heeft ineens een visioen. Ze voelt dat Wally in gevaar is en zegt dat je hem moet redden.

Ren terug naar Wally's winkel. Guybrush ontdekt dat Wally gekidnapped is. Hij heeft het woord LeChuck in de tafel gekrast. Verlaat de winkel.

Ga naar het moeras. Op de oever zie je een krat. Kijk naar het adres dat erop staat. Kruip dan in de krat en wacht af. Een paar ferme knapen tillen de kist op en nemen hem mee naar LeChuck's fort.



Deel 3: LeChuck's Fortress  

Guybrush staat naast de krat in LeChuck's fort. Ga naar rechts de trappen op en door de deur. Loop verder door de opening rechts, aan de andere kant van de kamer. Loop langs de botten en door de deur rechts. Van hieruit ga je de trappen af en naar de cel waar Wally opgehangen is. Praat met wally. Hij zal je vertellen dat je de sleutel van zijn cel moet halen.
Ga dan de trappen weer op en door de deur

Ga hier naar links. Je komt bij het begin van een doolhof met deuren. Maar welke deur moet je door? Kijk naar de 3 lelijke bottendingen (three Ugly Bone Things). Bekijk dan in je inventaris het bespuugde bald papier (spit encrusted paper) waar Guybrush het liedje op schreef, dat zijn ouders voor hem zongen.
Het liedje beschrijft hoe de deur eruit ziet, waar je doorheen moet. In elk spel dat je speelt, is de tekst anders. Kijk naar het eerste couplet van drie regels. Er kán bv staan:
- The leg bone is connected to the hip bone.
- The hip bone is connected to the arm bone.
- The arm boone is connected to the rib bone.

Kijk naar de drie botten die in het begin van elke zin genoemd worden.
In dit geval leg=been, hip=heup en arm=arm. Zoek nu de deur waar van boven naar beneden het been, heup en arm bot zit. Duw tegen dit skelet en loop door deze deur naar de volgende ruimte.
Kijk hier naar je tweede couplet en zoek weer de bijpassende deur.
De botten die gebruikt worden zijn: head=hoofd, arm=arm, leg=been/voet, hip is heup en rib=ribbenkast.
Na vier van deze ribbendeuren kom je in een grote kamer met een enorme deur met sloten erop. Open de deur gewoon en Guybrush gaat de volgende kamer in, door het hondenluikje.

Rechts van de troon zie je de sleutel aan de muur hangen. Loop er naar toe en raap hem op. Onvermijdelijk wordt Guybrush nu gevangen genomen door LeChuck. Hij wordt samen met Wally boven een put vol zuur gehangen en LeChuck legt uit wat er gaat gebeuren als de kaars opbrandt.
Blijf tegen LeChuck praten, net zo lang tot hij er genoeg van heeft en wegloopt.
Kijk dan in je inventaris en gebruik het rare rietje (crazy straw) op je groene drankje (green drink). Nu kan Guybrush spugen. Kijk naar rechts. Hier hangt een schild. Spuug op de linker onderhoek van het schild om de kaars uit te maken.

Als het donker is kijk je in je inventaris. Open de Jujuzak en Guybrush vindt lucifers (matches) en een love-bom. Steek een lucifer aan en er volgt een explosie!



Deel 4: Dinky Eiland  

Guybrush landt na de explosie, op het strand van Dinky Eiland. Sta op. Als je helemaal naar rechts loopt, kom je Hermann Toothrot tegen. Praat met hem en hij zal je vragen welke kleur de boom heeft. Antwoord met "alle kleuren" (all colors) en hij laat Guybrush verder met rust.

Loop nu terug naar links. Op het strand vind je bij het distilleerapparaat een martini glas en rechts hiervan een koevoet (crowbar). Loop naar de oceaan en vul het glas met zeewater. Gebruik het glas met zeewater op het distilleerapparaat en je krijgt een glas gedestilleerd (zoutloos) water.

Links zie je half in het water een fles (bottle) liggen. Raap hem op en sla hem vervolgens stuk tegen de rots links van de distilleerapparaat. (Je kunt de fles ook eventueel later stuk slaan, tegen de boom waar de zak aan hangt).

Loop dan naar het tonnetje onder de papegaai. Open de ton en haal er een cracker uit. Geef de cracker aan de papegaai en hij zal je uit dankbaarheid een hint geven, nl. Loop naar het Oosten, vanaf Vijver (Pond) naar Dinosaurus.
Verlaat de papagaai en loop naar links. Halverwege het strand zie je een opening die de jungle ingaat. Loop daar naar toe.

In de jungle kom je bij een splitsing. Ga naar links. Loop helemaal naar boven en je komt uiteindelijk bij een boom waar een zak aan hangt. (Hier kun je dus ook je fles kapot slaan). Gebruik de gebroken fles om de zak open te snijden. Er valt een doos met crackers uit. Raap hem op. Loop dan helemaal terug naar de splitsing en neem het andere pad.

Loop tot je bij een vijver komt. Aan de oever zie je een kist, waar een touw omheen gewikkeld zit. Haal het touw (rope) eraf. Gebruik dan de koevoet (crowbar) om de kist open te wrikken. Haal er dynamiet uit.

Loop nu naar rechts tot bij een dinosaurus. De papegaai komt nu ook aanvliegen en landt op de dinosuarus. Kijk in je inventaris en gebruik het gedistilleerde water op de doos met crackers. Je houdt er 2 crackers aan over. Voer 1 cracker aan de papegaai en je krijgt nieuwe aanwijzigingen nl. Loop naar het Noorden vanaf Dinosaurus tot Stapel Stenen.

Loop dus omhoog naar het noorden tot je bij de stapel stenen komt. De papegaai komt ook weer aanvliegen. Geef hem de laatste cracker en hij zegt dat je naar het Oosten tot aan de Grote X moet gaan.

Loop dus naar rechts en je ziet de Grote X (Big X). Nu komt Hermann Toothrot aanlopen en vertelt dat hij altijd al een kortere weg (shortcut) wist. Hij neemt Guybrush mee terug naar het strand. Ga van hieruit naar rechts via de afkorting (shortcut) terug naar de Grote X (Big X).
Graaf met je schop (shovel) een gat in de Grote X. Kijk dan in je inventaris en gebruik een lucifer (matches) om de staaf dynamiet aan te steken. Stop de aangestoken staaf dynamiet in het gat en wacht de explosie af.

Elaine bemerkt de explosie en Guybrush belandt op een platform in een kuil. De schatkist is vlakbij in zicht.
Bind in je inventaris het touw (rope) aan de koevoet (crowbar) vast. Slinger deze werphaak naar de verbogen metalen stangen (twisted metal rods) boven je hoofd. Het platform stort in en Guybrush hangt aan het touw te bungelen, terwijl hij de schatkist stevig vasthoudt. Dit is dus de scene waarmee dit spel begon.
Elaine praat even tegen Guybrush. Dan breekt het touw en Guybrush stort de donkerte in.

Beweeg met je cursor tot je een lichtknop (light switch) ziet, ongeveer in het midden van de ruimte. Maak het licht aan en Guybrush staat weer oog in oog met Lechuck.
Praat met LeChuck en je ontdekt hij eigenlijk het broertje van Guybrush is.
Dan haalt LeChuck een voodoo-pop tevoorschijn en flitst hij Guybrush hiermee weg, niet de vergetelheid in, maar naar een andere kamer in de tunnel. Als LeChuck Guybrush hier vindt, zal hij de voodoo-pop nogmaals gebruiken.

De bedoeling is nu dat je een Voodoo-pop maakt van LeChuck, volgens het bekende recept.
Doorzoek alle kamers in de tunnel.
In de ruimte waar de gebroken schatkist ligt, kun je een ticket uit de kist oprapen.

Loop dan naar de eerste-hulp kamer (first aid room). Hier zie je de twee skeletten van Guybrush' ouders. Raap de schedel (skull) van het rechter skelet (dad's skull) op.
Aan de andere kant van de kamer staat een afvalbak onder het eerste-hulp teken. Open de bak en haal er een paar rubber handschoemen (surgical gloves) uit.
Haal ook uit het medicijnkasje (medical drawer) links, een spuit (hypodermic syringe).
Verlaat dan de kamer.

Zoek de opslagruimte (storageroom) en ga naar binnen. Open de kratten. Je vindt een ballon (balloon), een bubbel softdrankje (rootbeer) en een Voodoo-pop. Verlaat de kamer.

Rechts naast de lift, vind je een kamer met een kapotte grogmachine. Bovenin zit een geld-terug knop (coin return). Duw erop en een munt rolt eruit op de vloer. Wacht even totdat LeChuck binnenkomt. Hij bukt zich om de munt op te rapen. Geef hem snel de schone zakdoek (hankie) die je van Wally kreeg. LeChuck snuit zijn neus erin en geeft je de vuile zakdoek terug. Dan zapt hij je weer weg.
Kom terug naar deze ruimte. Vul de ballon en de rubber handschoen met heliumgas bij de heliumtank in de hoek.
Loop dan naar de grogmachine en duw weer op de geld-terug knop. Er rolt weer een muntje uit. Wacht tot LeChuck weer komt om het muntje op te rapen. Als hij zich vooroverbuigt, trek je snel aan zijn onderbroek (underwear). Natuurlijk zapt hij Guybrush daarna weer weg.

Loop nu naar de lift. Roep de lift met de knop en stap erin. Wacht dan nogmaals totdat LeChuck verschijnt. Trek dan supersnel aan de hendel. Als je timing goed is, zal LeChuck met zijn baard tussen de deur raken en zo een stuk van zijn baard kwijtraken. Raap de baardharen (crispy beard bits) op. Stap op de bovenste verdieping uit.

Guybrush arriveert in de steeg (alley) op Męlee Eiland uit Monkey Island 1.
Kijk in je inventaris. Stop de Voodoo-pop (doll), de schedel (skull), de vieze zakdoek (hankie), de onderbroek (underwear) en de bardharen (crispy beard bits) in de Juju zak (bag).
Guybrush heeft nu een zelfgemaakte Lechuck Voodoo-pop.
Stap in de lift en trek aan de hendel om naar beneden te gaan.

Verlaat de lift en wacht beneden tot LeChuck opduikt. Haal dan uit je inventaris de spuit (hypodermic syringe) en prik ermee in de Voodoo-pop. LeChuck is hier duidelijk niet blij mee en loopt weg. Loop hem achterna. Als je hem weer gevonden hebt, spreek je hem aan. Zeg tegen Lechuck dat je je afvraagt wat er gebeurt als je de pop een been uitrukt (I wonder what would happen if a tore a leg off this thing).
Praat verder en uiteindelijk zal LeChuck vragen of je hem zijn masker wil afdoen. Zeg dat je dat wel wilt (Oh, all right, I'm coming over) en Guybrush zal het masker bij LeChuck aftrekken om te ontdekken dat zijn broertje Chuckie erachter zit.
Praat nog een poosje met hem................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.