METAPHOBIA


Walkthrough door Yvonne © 2020 www.adventurespel.nl

Uitgever: Digital Mosaic Games / 2019
Ontwerper: Thanyx, Digital Mosaic Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening
Dag een,    Dag twee,    Dag drie.

Spelbediening  

In het hoofdmenu kun je kiezen voor New Game, Load Game, Options en Quit.
Om naar het hoofdmenu te gaan, klik je op het pictogram rechtsboven in je scherm, of op de ESC-toets op je toetsenbord.

De inventaris kun je openen met het tas-pictogram linksboven in het scherm.
Klik met de rechter muisknop op de voorwerpen in de inventaris om informatie te krijgen.

Als je met je muiscursor over een actieve plek gaat, licht die op.
Klik met de rechter muisknop op de actieve plekken om informatie te krijgen.

Tip: Laat alle voorwerpen in je inventaris zien aan de karakters, wellicht kunnen ze er iets over zeggen dat van belang is.


Dag een  

Thuis
Je maakt kennis met kunstschilder Richard Elmsted, de zoon van een geliefd politicus.
Richards vader, Carl Elmsted, probeerde de situatie van gewone mensen in the City te verbeteren en werd vermoord.
Richard denkt dat Raban, een concurrent van zijn vader die op dit moment burgemeester is, achter die moord zit.
Richard wil hulp van Judy bij het onderzoek naar de dood van zijn vader. Hij heeft haar lang niet gezien.

Bekijk het huis.
Pak de schaar (pair of scissors) van de grond en het mes (knife) uit het kastje links tegen de muur.
Pak de verfkwast (paint brush) van de tafel met schildersspullen.

Praat met Patricia en gebruik alle gespreksopties.
NB: Als je met mensen praat, praat dan door tot de gespreksoptie verdwijnt of tot de tekst zich herhaalt, anders mis je informatie.
Patricia geeft geen antwoorden die je op weg helpen.

Pak de telefoon uit de inventaris en rechtsklik erop of gebruik hem door ermee op Richard te klikken.
Kies Judy met de pijl naar beneden en druk op het groene telefoonsymbool op de telefoon.
Judy klinkt niet al te vriendelijk. Ze heeft namelijk al 6 jaar niets van Richard gehoord. Toch vindt ze het goed dat hij haar bezoekt.
Open de deur en kies Judy als bestemming.


Judy's kantoor
Automatisch begint Richard het gesprek.
Kies daarna de andere gespreksopties. Richard vertelt Judy waarom hij haar verliet en zich ook niet meer inliet met andere mensen.
Judy bedankt hem voor zijn eerlijkheid. Ze is bereid informatie voor hem op te zoeken. Ze heeft ooit bij de politie gewerkt en kan nog bij de gegevens daar.
Richard wil meer weten over de rivaal van zijn vader, burgemeester Raban.
Judy zegt dat de moordenaar is opgepakt en wil meer bewijs hebben over Rabans betrokkenheid.
Ga naar buiten en kies het kantoor van Richards vader.


Het kantoor van Richards vader
Pak uit de onderste la van het bureau de peroxide (hydrogen peroxide).
Kijk in de boekenkast en Richard vindt een oud telefoonboek (old phone book).

Bekijk rechts klikkend de poster aan de muur met een motto van Richards vader. Hij vraagt zich af waarom PEACE in hoofdletters staat.

Bekijk het schapje rechts van de poster, linksklikkend. Er staan een paar boeken op.
Zet de boeken op volgorde, zodat de beginletters van de boeken het woord 'PEACE' vormen:
Pride and Prejudice - Electra - Animal farm - (the) Catcher in the rye - (the) Elephant man.

In de vloer komt een nis tevoorschijn.
Kijk erin en Richard pakt er een verzegeld document (envelope) uit.
Kijk ernaar in de inventaris. Richards vader had ambitieuze plannen met de stad. De financiering zou hij rond kunnen krijgen met het geld van corrupte politici die fondsen hebben misbruikt.
Richard vermoedt dat Raban hierom zijn vader heeft laten vermoorden.
Ga het kantoor uit naar Judy's kantoor.


Judy's hulp
Laat de documenten aan Judy zien en ze wil helpen.
Zeg Research Raban tegen haar, maar Rabans gegevens zijn afgeschermd.
Richard wil Rabans kantoor onderzoeken, dus geeft Judy haar toegangspas (access card), waarmee je in elk gebouw van de stad kunt komen. Die pas had ze nog niet op haar werk ingeleverd.
Ga naar buiten en kies Rabans kantoor.


Rabans kantoor en Judy
Richard kan de lift niet in omdat de baliemedewerkster hem dan kan herkennen. Hij moet zich vermommen.
Open de inventaris en knip de haren van de kwast (bristles)af. Daar is nog niets mee te doen.

Doe geld in de automaat en bekijk het bekertje rechtsklikkend. Er zit extra suiker in de koffie. Pak het bekertje koffie (coffee in a paper cup).
Hou het bekertje tegen de radiator van de verwarming en pak het dan weer op. De koffie is verdampt en Richard heeft nu een kleverig goedje bij zich.

Doe, in de inventaris, de kwastharen bij de kleverige koffie met suiker. Richard maakt er een snor (fake mustache) van. Klik ermee op Richard.

Praat nu de medewerkster. Geef haar de toegangspas.

Druk op de liftknop en ga de lift in. Automatisch belt Richard Judy voor de precieze plaats van Rabans kantoor.

Als Richard uit de lift komt, is hij in een gang met een elektriciteitskastje.
Naast Rabans deur is een scanner voor een keycard. Zijn toegangspasje werkt hier niet.

Open het elektriciteitskastje en linksklik erop.
De elektriciteit is afgezet, open de deur en ga naar binnen.
Pak Rabans telefoon (smartphone) van het bureau.
Richard kan er verder niets vinden.
Ga de deur uit en Richard hoort een gesprek af van twee mannen die de elektriciteit weer aanzetten. Hij weet niet precies over wie de mannen praten, maar ze lijken bang te zijn voor hen.
Ga de lift in en ga het gebouw uit naar Judy toe.

Praat met Judy over de mannen op de gang.
In de jaren 80 waren er soortgelijke moorden als die op Richards vader, gepleegd door een geheime criminele organisatie. Judy denkt dat de mannen die organisatie bedoelden en raadt hem aan de bibliotheek te bezoeken. Ze zegt ook dat politie en zelfs de CIA geen bewijs hebben gevonden dat die organisatie bestaat.
Met Rabans smartphone kan ze niets. Ze geeft hem dus terug.
Ga naar buiten en kies de bibliotheek.


De bibliotheek
Praat met de man aan het tafeltje. Praat door tot hij alles heeft verteld en de optie niet meer gekozen kan worden.
Praat dan met de bibliothecaresse. Hij mag de computer niet gebruiken als hij geen bibliotheekkaart heeft.

Geef het oude telefoonboek aan de man aan het tafeltje en uit dank leent die zijn bibliotheekkaart (library card) uit.

Praat weer met de bibliothecaresse door met de kaart op haar te klikken.
Gebruik dan de computer. Richard leest dat de detective die de moorden uit de jaren 80 onderzocht, Procter heet.

Geef eerst de bibliotheekkaart terug aan de telefonerende man.
Ga dan naar Judy om meer te weten te komen over detective Procter.
Praat met Judy en ze geeft je het adres van Procter.
Ga naar buiten en kies Procter.


De apotheek
Klop op Procters deur.
Procter is niet goed geworden en vraagt of Richard zijn pillen wil halen in de apotheek.

Loop de straat uit en kies Pharmacy.
Praat met de vrouw achter de balie. Zij geeft niets mee zonder doktersrecept.

Bekijk de man die spullen aflevert en pak het werknemerskaartje (employee card) uit zijn kontzak.
Praat met de man. Hij heeft niets belangrijks te melden.

Laat je werknemerskaartje zien aan de receptioniste en Richard doet zich voor als inspecteur.
Hij krijgt de pillen (heparin) van haar.
Ga naar buiten en kies Procter.


Procter
Klop op de deur en Procter laat Richard binnen komen.
Geef hem de pillen. Je houdt nog pillen over.

Praat met Procter. Hij zegt dat de moordenaar van Richards vader al gevonden is, maar uiteindelijk wil hij wel helpen.
Procter heeft nooit het bestaan kunnen bewijzen van een ondergronds geheim genootschap dat alles controleert en beheerst en ingrijpt als iemand uit de pas loopt, maar hij gelooft dat de groep bestaat. Hij zegt dat er van de moordenaars uit de jaren 80 nog maar eentje over is, die iemand van die geheime groep heeft ontmoet. Die 'Crazy Mike' is echter helemaal doorgedraaid en praat alleen in onsamenhangende zinnen over aliens. Richard wil hem tůch spreken.
Ga het huis uit en dan de straat uit. Kies Prison Hospital.


Gevangenis ziekenboeg, Crazy Mike
Praat met de dienstdoende agent. Hij laat je niet toe als je geen psychiater of politieman bent.

Ga dus weg naar Judy toe en praat met haar.
Ze vervalst toegangspapieren (papers) voor hem en Richard vertelt haar eindelijk waarom hij haar verlaten heeft en ook niet met anderen omging.
Ze bedankt hem voor zijn eerlijkheid.
Ga weg en kies Prison Hospital.

Geef de papieren die je van Judy kreeg aan de agent. Die vertelt dat Crazy Mike sinds zijn medicijnen meer coherent is.

Ga naar rechts en klik op de glazen wand.
Praat met Crazy Mike en stel je voor. Wees eerlijk (introduce ...honest).
NB: als je koos voor liegen, krijg je geen informatie, maar kun je daarna voor de eerlijke optie kiezen.
Maak het gesprek helemaal af. De man is terughoudend maar werkt mee. Hij vertelt over een moordopdracht die hij uitvoerde en dat de opdrachtgever in zwart met hem wou praten. Zonder te praten liet hij zijn woorden horen in Mikes hoofd. Ook andere stemmen en beelden kwamen daarbij. Mike heeft de macht en rijkdom van de groep rond de opdrachtgever in zijn hoofd gezien.

Richard wil Mikes huis onderzoeken op mogelijke aanwijzingen naar de geheime groep, voor wie Mike werkte.
Ga dus de gevangenis uit en ga naar Judy.
Vraag om het huisadres van Crazy Mike. Judy zoekt het voor hem op en zegt dat het huis leeg staat. Niemand heeft er na Crazy Mike in gewoond.
Ga het kantoor uit en kies Mike's apartment.


Crazy Mikes huisadres
Bekijk de bakstenen in de muur. De muur klinkt hol.
Raak de tafel aan en er valt een tafelpoot (leg from the table) vanaf. Pak die op.

Sla met de tafelpoot op de bakstenen in de muur.
Kijk in het gat en Richard vindt een plattegrond (map).
Bekijk de plattegrond in de inventaris. Er staat een plaats op waar Crazy Mike zijn opdrachtgever ontmoette, een hut.
Ga naar buiten en kies de hut.


De hut
Ga naar binnen.
Pak het stukje touw (piece of rope) van de vloer.
Pak de houten stuk plank (dry wooden board) van de stellingkast.
Pak er ook het blok was (block of wax) en het houten stokje (wooden stick) vandaan.
Bekijk de was in de inventaris. Die is hard.

Haal het kleed van de vloer en Richard vindt een luik.
Open het luik en ga naar beneden.
Op de tafel is iets wat Richard zou kunnen pakken als hij licht had.

Hij heeft de spullen om een kaars te maken, maar het blok was is te hard om er mee te werken.
Je moet het blok was smelten. Thuis gaat dat niet omdat Richard dat vindt stinken.
Judy en dochter Patricia kunnen hem niet helpen. Ook kan hij niet naar Rabans kantoor om de verwarming te gebruiken. Blijf dus in de hut of ga er terug naartoe.

Daar moet Richard er iets op verzinnen.
Leg het stukje plank op het mandje op de vloer.
Maak een vuurtje door met het stokje op de stuk plank te wrijven.
Leg er het blok was bij.
Doe dan het stukje touw, als lont, in de gesmolten was in de inventaris. Richard heeft een kaars (candle) gemaakt.
Steek de kaars aan aan het vuurtje op de mand.


Ga naar beneden en zet de kaars op de tafel.
Pak precies op de hoek van de tafel links van Richard 2 papieren met symbolen (symbols) weg en bekijk ze in de inventaris. Richard heeft dit soort symbolen nog nooit gezien.
Ga de trap op, naar buiten en links het bos uit.


Bibliotheek
Kies voor de bibliotheek en laat de twee bladen met symbolen zien aan de bibliothecaresse.
De taal op het kleine strookje papier kent ze niet.
Van de andere symbolen op het grote blad weet ze in welke oude taal ze staan, maar ze kan het Sumerische cuneiform niet lezen.
Ook Judy zal niet kunnen helpen.
Gebruik de computer.
Richard vindt informatie over de geleerde dr. Blake, die Sumerisch kan vertalen en verder ook nog psycholoog, historicus en bioloog is.
Ga de bibliotheek uit en breng dr. Blake een bezoekje. Hij is op de universiteit.


Dr. Blake
Richard loopt vanzelf de universiteit in.
Lees het prikbord rechtsklikkend. Er hangt een briefje van een Kosloff met telefoonnummer erbij, die tegen betaling hulp aanbiedt bij biologisch onderzoek. Zijn telefoonnummer komt in je telefoon terecht.
Rechts aan de muur hangt een gesloten elektriciteitskastje.

Ga de klapdeuren door en Richard ontmoet dr. Blake.
Praat met hem.
Laat hem daarna de symbolen zien. Van het kleinste blad kan hij niets zeggen, het lijkt op geen enkele menselijke taal.
Van het grote blad symbolen zegt Blake dat de taal oud is, maar dat het perkament hooguit 50 jaar oud is. Hij wil heel graag weten waar Richard het vandaan heeft, maar Richard laat niets los.
Hij geeft het perkament aan Blake om te vertalen en kan het na 2 dagen ophalen.

Ga weg en Richard belt automatisch Judy. Ze kan geen belangrijke informatie vinden en belooft dat ze Blake in de gaten zal houden via camera's op de campus. Ze ziet Blake bijvoorbeeld een kop koffie drinken met 4 klontjes suiker erin.
De dag is voorbij, dus wil Richard gaan slapen.
Ga de universiteit uit naar huis.


Dag twee  

Patricia wil weten waarom Richard zo lang verdwenen was en zich afzijdig hield van haar en anderen. Richard belooft haar alles te vertellen maar op een later moment.
Hij wil Dr. Blake bezoeken om te zien of de vertaling af is.


Blakes kantoor
Ga het huis uit en kies de universiteit.
Ga de klapdeur door en praat met Blake. Die is nog niet klaar met de vertaling en zegt dat hij die thuis heeft liggen en niet mee kan geven.
Richard gelooft hem niet. Dus moet hij Blake uit zijn kantoor zien te krijgen om het kantoor te doorzoeken.

Ga het kantoor uit.
Open het elektriciteitskastje met het mes.
Raak het kastje aan en Richard trekt er een loszittend elektriciteitsdraadje (thin bendable wire) uit.

Bekijk het prikbord.
Er staat een nieuwe boodschap op van dr. Blake. Hij kan geen college geven en heeft een vervanger bereid gevonden de les over te nemen.
Blakes telefoonnummer staat erbij en komt in de telefoon te staan.
Bel Blake door met de telefoon uit de inventaris op het prikbordpapiertje te klikken.
Richard lokt Blake weg uit zijn kantoor.

Blake heeft de deur op slot gedaan.
Open de deur met het elektriciteitsdraadje en ga naar binnen.
Pak de notities weg van de rechter hoek van het bureau.
Kijk ernaar in de inventaris en je ziet dat het grote blad met symbolen vertaald is.

Pak de bloed- en huidmonsters (blood and skin samples) weg die op de rechter onderzoekstafel liggen.
Richard kan de microscoop niet bedienen dus moet hij een andere manier vinden om de monsters te analyseren.

Pak het fotolijstje (picture) met een jonge vrouw erin, links op het bureau.
Bekijk de foto in de inventaris en je vindt een sleutel (key).

Open de deur links met de sleutel en ga de deur door.
Richard komt in een kleine ruimte.
Bekijk het logboek van Blake op de tafel. Er staat heel veel informatie in over Metaphobia, een verschijnsel dat de hersenen te veel druk krijgen door telekinetische frequenties en in de war raken. PatiŽnten met Metaphobia krijgen vaak de diagnose schizofrenie.
Blake schrijft over Reptilianen, hagedis-mensen, mutanten met telekinetische krachten die mensen onder controle houden en schizofreen lijkt te maken.
Een geheim genootschap maakt van telekinese gebruik om mensen tot slaven te maken.
Blake noemt een Iraans museum waar een oud boek ligt. In The Draconium is informatie over de geheime groep te vinden.
Hij heeft het ook over een vroegere patiŽnt Stuart Winkelstein die al jaren zoek is.
Richard neemt het logboek (Blake's personal journal) mee.
Ga de universiteit uit.


Kosloff
Ga naar Judy.
Laat haar de foto zien van de jonge vrouw en ook de monsters en de symbolen. Ze kan niet helpen.
Ook de bibliothecaresse kan niet helpen als je dit laat zien.

Ga naar huis.
Pak de telefoon uit de inventaris en kies Kosloff. Die wil je wel helpen met de monsters. Hij is in de bibliotheek.
Ga ernaar toe.

Praat met Koslof.
Geef hem het bloed- en huidmonster en betaal hem.
Meteen daarna belt Judy met het bericht dat Blake is vermoord.
Richard moet voorzichtig zijn en wil naar huis.

Ga naar huis en Richard gaat slapen.


Dag drie  

Na een gesprekje met zijn dochter wordt Richard gebeld door Kosloff. Die wil hem in de bibliotheek ontmoeten.

Ga naar de bibliotheek.
Praat met Kosloff. Hij wil niets meer met Richard te maken hebben, omdat hij denkt dat Richard experimenteert met mensen. Het DNA is half van menselijke oorsprong en half van hagedissen. De huid had een soort schubben erop als van vissen en reptielen.

Richard wil een vlucht boeken naar Iran voor het Draconiumboek. Het is het enige aanknopingspunt dat Blake in zijn logboek gaf.
Ga achter de computer zitten en Richard boekt automatisch een vlucht naar Iran.

Ga naar buiten en Richard belt Patricia om haar te melden dat hij een paar dagen weg zal zijn.
Ga naar het vliegveld.


Iran, de markt
Van de reis krijg je als speler niets mee.
Richard is verdwaald in een Iraans stadje.
Praat met de jongen op straat, die meteen zijn schoenen begint te poetsen.
De jongen wil zonder betaling geen informatie geven over waar het museum is. Dollars accepteert hij niet.

Ga dus rechts de poort door en Richard is op de markt.
Praat met de man links, die de weg naar het museum niet weet.
Praat over de andere onderwerpen op het scherm. Hij wil wel geld wisselen, maar dan moet Richard hem helpen de slager weg te krijgen, die tegenover hem zijn kraampje heeft.
Bied je hulp aan (offer help). Je moet de slager in diskrediet brengen.

Bekijk de slager en praat met hem. De man spreekt geen Engels.
Bekijk de rechter kant van de poort. Er groeit schimmel op de muur.
Schraap met het mes wat schimmel (mold) van de muur.

Doe de schimmel op het vlees en praat met de groente- en fruitverkoper. Die stuurt de slager weg.
Geef dollars aan de groenteverkoper en hij geeft Iraans geld (rials) en een kaasreep (bar of cheese terug.
Bekijk de kaasreep in de inventaris.

Ga de markt af, naar de schoenpoetser toe. Geef hem het Iraanse geld en hij vertelt waar het museum is. Je houdt nog Iraans geld over.
Ga onderin het scherm uit en Richard is in de luxe hal van het museum.


Iran, de lobby van het museum
Praat met de man op de bank. Hij is op zoek naar Reptilianen en wil bewijzen dat ze bestaan, maar heeft er nooit een ontmoet.
Hij gelooft dat veel machthebbers en beroemdheden Reptilianen zijn. Aliens die de menselijke geest kunnen beÔnvloeden en een menselijke vorm hebben aangenomen om mensen tot gehoorzame slaven te maken.
Pak en bekijk de brochure (brochure) op de tafel die wat uitleg geeft over hoe je woorden maakt in de Sumerische taal.

Doe je hand in de fontein en je vindt een Iraanse munt (Iranian coin).
Praat met de man aan de balie.
Geef hem Iraans geld en ga links het museum in.


De Draconium
Bekijk de reliŽfs aan de muur en het beeld op de sokkel.
In het midden ligt het Draconium-boek. Richard wil het hebben maar kan het niet ongemerkt weg nemen.
Met de bezoekers is niet te praten.

Praat met de bewaker. Die verwijst voor vragen naar de man aan de balie.
Ga naar rechts en doe de munt in de automaat rechts. Richard heeft een flesje water (bottled water) gekocht.

Ga terug het museum in en raak het boek aan. Een alarm gaat af en de bewaker gebruikt een code om het weer uit te zetten.
Richard moet zien uit te vinden welke code het alarm heeft.

Ga naar rechts en praat met de Amerikaan over zijn camera. Richard mag de camera (HD camera) lenen.

Ga het museum in.
Loop naar het plankje aan de muur toe bij het codekastje.
Leg de camera op het plankje, als de bewaker een andere kant opkijkt. Daarvoor moet je dichtbij het plankje staan.
Raak daarna de camera aan om opnames te maken.

Loop naar het boek.
Raak het boek aan. De bewaker toetst een code in om het alarm uit te schakelen.

Pak de camera van het schapje en ga naar de balie.
Bekijk de camera in de inventaris en je ziet de code die gefilmd is: 6556

Geef de camera terug aan de Amerikaan.
Ga het museum in.
Toets de code in als de bewaker een andere kant op kijkt. Het alarm is uitgeschakeld.

Doe de kaas in de tas van de vrouw door met de kaas op de tas van de vrouw te klikken.
Een muis komt op de vrouw af, die springend over de muis heen, hulp krijgt van haar man en de bewaker.
De bewaker is dus afgeleid. Steel het boek (de Draconium) en ga naar de balie.

Bekijk het boek in de inventaris.
Sommige delen zijn in het Duits of Engels geschreven en niet oud.
Er zitten ook twee plattegronden bij, die je echter niet kunt zien. Een van een oude tempel in de buurt en de ander van een eiland die dr Blake noemde in zijn logboek.
Het boek vertelt dat mensen in de oudheid de Reptilianen aanbaden.


Iran: tempelingang
Ga naar buiten en Richard komt onmiddellijk bij de tempel terecht.
Bekijk de linker recht opstaande steen en maak hem schoon met het flesje water. Je leest er nu symbolen op.

Klik met het grote papiertje met symbolen op de symbolen in de steen en je herkent enkele woorden.
Linksklik op de tekst in de steen en Richard zegt dat hij een methode moet hebben om de stenen in de juiste volgorde aan te klikken.
Klik met de Draconium op de stenen en Richard weet dan wat hij aan zal moeten klikken.

In het boek staat:
Gods hand schiep water,
bergen en de zon. Mensen
zijn het vee van de goden.



Al deze woorden staan ook op het papier met symbolen.
De meeste woorden bestaan uit een symbool, sommige andere woorden bestaan uit een combinatie van symbolen.
Klik in de volgende volgorde de symbolen aan op de muur:
-- god: het 1e symbool op de 1e rij
-- hand: het 1e symbool op de 3e
-- creŽren: het 4e symbool op de 2e rij én het 3e symbool op de 2e rij
-- water: het 3e symbool op de 1e rij
-- bergen: het 2e symbool op de onderste rij)
-- zon: het 2e symbool op de 1e rij
-- man: het 3e symbool op de onderste rij
-- vee: het 1e symbool op de 2e rij én het 2e symbool op de 2e rij
-- god: het 1e symbool links op de 1e rij

Er gaat een luik open. Ga naar beneden.

Kijk in de grote nis en Richard stopt vanzelf een gedicht (poem), dat hij vindt, in zijn inventaris.
De betekenis is niet duidelijk, maar je herkent wel woorden, die ook op het papiertje met symbolen staan.

Bekijk de muur rechtsklikkend. Je ziet beeltenissen van hagedis-mensen die aanbeden worden door gewone mensen.

Ga naar buiten en dan naar links.
Richard neemt vanzelf een vliegtuig naar huis en ontdekt daar een grote puinzooi.
Dochter Patricia is zoek.


Thuis, de vreemdeling
Bekijk de muur. De letters zijn in bloed geschreven.
Bekijk de troep en pak de brief (letter) die onder de deur door is geschoven.
Open de brief in de inventaris en lees hem. De brief is van iemand die zijn hulp aanbiedt met een adres om hem te ontmoeten. Hij is ondertekend met een vriend.

Ga naar buiten en Richard gaat uit zichzelf naar het opgegeven adres.
Er volgt een lang gesprek waarin de vriend zijn naam niet prijs geeft.
Hij zegt in dezelfde situatie te zitten als Richard. Hij is zijn zoon kwijt en zegt dat die vast op een eiland wordt vastgehouden net als Richards dochter. Op het eiland is het hoofdkwartier van de Reptilianen.
Misschien is Judy daar ook, want Richard zegt dat hij geen contact met haar kan krijgen.
De vreemdeling zegt dat hij en Richard een zodanig DNA-profiel hebben dat ze niet vatbaar zijn voor de telekinetische krachten van de hagedis-mensen, net als 30 procent van de mensheid.
Hij zegt ook dat dr. Blake vermoord is, omdat die op het punt stond zijn kennis over Metaphobia te delen.

De man kan niet meegaan naar het eiland, omdat de hagedismensen zijn bijzondere gaven hebben verstoord en Richard er beter voor is uitgerust.
De man vraagt Richard ook zijn zoon te redden. Hij geeft Richard bootsleutels (key for the boat).
Automatisch gaat Richard naar een dok waar de boot van de vreemdeling ligt.


Het dok
Bekijk de mannen die bij de steiger staan.
Praat met hen. Ze zijn agressief en laten Richard niet naar de boot gaan.
Praat nog eens met ze. Ze willen drugs.
Geef de hyporine aan de mannen, maar die willen ze niet.
Eentje drinkt wel van de peroxide, maar weggaan doen ze niet.

Meng de peroxide met de hyporine in de inventaris.
Geef het flesje peroxide met pilletjes erin.
Alle drie drinken ervan en vallen bewusteloos neer.

Pak de bootsleutel en klik ermee op de boot.
Kort daarop komt Richard op een eiland aan. Hij staat in een grot aan zee.


Het eiland - De grot
Bekijk de wand, linksklikkend en Richard ziet een zelfde soort symbolen staan als in Iran.
Hou het grote papier met symbolen bij de tekst op de wand en ook het gedicht. Je ziet ze alle drie op ťťn scherm staan.

Probeer de tekst van het gedicht te vertalen met behulp van het papier met symbolen, zoals je dat bij de steen bij de tempel in Iran deed.
Je zult echter merken dat het woord draak en het woord drinken niet op de symbolenlijst staat.
In de brochure uit het museum kun je de woorden wťl vinden.
Bekijk de brochure in de inventaris of hou de brochure tegen de tekst.
Het woord voor draak is big + snake en drinken heeft de symbolen mouth + water



Je moet dus achter elkaar de symbolen indrukken van:
-- demon: 2x het middelste symbool op de 1e rij é het 2e symbool op de 2e rij é het 4e symbool op de derde rij
-- dwell: het 3e symbool op de 4e rij
-- temple: het laatste symbool op de 2e rij
-- darkness: het 3e symbool op de 2e rij
-- cut: het 2e symbool op de 1e rij
-- big: het 1e symbool op de 4e rij
-- snake: het 1e symbool op de 2e rij
-- dagger: het 3e symbool op de 3e rij
-- hand: het 1e symbool op de 3e rij
-- mouth: het 2e symbool op de 4e rij
-- water: het laatste symbool op de 3e rij
-- blood: het 4e symbool op de 1e rij
-- goblet: het 4e symbool van de 4e rij é het 1e symbool van de 1e rij é het 2e symbool van de 3e rij
-- transform: het laatste symbool op de 1e rij é het 2e symbool op de 4e rij.

Er opent zich een toegang. Ga naar binnen.
Richard ziet er een technische ruimte waarin een grijsharige man zich bevindt.
Praat met de wanhopige man. Hij wil professor Blakes naam niet horen en is erg wantrouwig.
Wees vriendelijk tegen de man (be friendly) en start het gesprek opnieuw.
De man geeft nu wel wat informatie: Hij hoort zijn eigen gedachten nauwelijks door de stemmen die hij overal om zich heen hoort.

Praat door totdat alle gespreksopties van het scherm verdwijnen.
Blake heeft hem als proefkonijn gebruikt om zijn Metaphobia-project te toetsen en daardoor heeft hij groene mensachtigen gezien en stemmen gehoord.

Als Richard hem vertelt hoe zijn vader heet, vertelt de man zijn naam. Hij heet Stuart Winkelstein, over wie je al eerder hoorde. Hij kent Richards vader, die hij een goed mens vindt, uit de politiek.

Richard begrijpt dat de man al een jaar of tien gevangen zit.
Stuart wordt af en toe bezocht door de reptielmensen die steeds een ander menselijk gezicht hebben. Hun stemmen zitten in zijn hoofd. Hij begrijpt dat Richard eerst zijn eigen dochter wil vinden voor hij hem redt.

Voor het grote slot op de achterwand heeft Richard een code nodig. Hij weet nog niet welke toetsen hij moet indrukken.



Pak het kleine strookje papier met symbolen erbij en klik ermee op het codeslot.
Maak de tekening na met de toetsen.
-- Druk op de toets linksboven en daarna op de toets midden boven.
-- Druk op de toets midden onder en dan de toets rechts onder.
-- Druk op de toets links op de middenrij, de toets in het midden en de toets links boven.
-- Druk op de toets in het midden op de bovenste rij en de toets links in de middelste rij.
-- Druk op de toets links onder, de toets in het midden van de onderste rij en dan de toets in het midden.
De deur gaat open.

Ga naar binnen.
Richard ziet een man die hem aanspreekt. Het is een reptielmens.
Praat met hem over Blake.
De reptielman zegt dat Blake een gevaar voor hem was, omdat hij op het punt stond te bewijzen dat Reptilianen bestaan en hun werkwijze van telepatische communicatie bekend zou maken. Andere mensen die in reptielmensen geloven, worden over het algemeen als gekken gezien en niet serieus genomen, maar Blake was een groot wetenschapper en dus wťl gevaarlijk.

Praat dan over Patricia en Judy.
Zij zijn in de stad en hun brein zal worden aangepast. De man zegt dat menselijke levens niet belangrijk zijn, dat de reptielmensen de goden zijn van de mensen.
De reptielmensen willen niet opvallen. Vroeger werden ze aanbeden, maar in deze tijd is er een ander beeld van goden ontstaan, dus houden ze zich verborgen.
Richards vader is gedood omdat hij het leven van de mensen in de stad wilde verbeteren en dat was tegen het plan van de Reptilianen in, die een bepaalde orde in de wereld willen handhaven. Richards vader was een gevaar, dat het evenwicht in de wereld zou verstoren en dus uit de weg moest worden geruimd.

De man die Richard hielp met de boot was een slaaf van de reptielman.
Zijn DNA werd veranderd zodat hij een handlanger werd en hij heeft Richards vader gedood.
Richard is door hem naar de reptielenmensen gelokt. Richards brein is waardevol voor hen.
De reptielmensen willen mensen liever niet doden. Ze willen Richards medewerking. Richard moet zijn vaders werk afmaken, werk dat zijn vader niet wilde doen.
De reptielman neemt een andere vorm aan en er komen bewakers aan die Richard iets te drinken geven, waardoor ook hij gemodificeerd wordt.

Een maand later is Richard van plan het werk van zijn vader te volbrengen.
Hij ziet eruit als een zakenman en is van plan orde in de chaos te brengen, zoals het goddelijke plan wil. Hij is helemaal onder de invloed van de reptielmensen en vindt dat prima....



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.