MATA HARI:

BETRAYAL IS ONLY A KISS AWAY



Walkthrough door Marjo © 2009 www.adventurespel.nl

Uitgever: dtp entertainment/Viva Media/2009
Ontwerper: Cranberry Production

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Spelbediening
Intro 1963
Hoofdstuk 1: 1905 - Manager vindenAfdruk van Zollinger's zegel maken
Hoofdstuk 2: 1908 - Geheime documentenInfo over Jules Verne Project
Hoofdstuk 3: 1912 - VliegtuigplannenSabotageCodewielZollinger's boodschap
Hoofdstuk 4: 1914 - Zollinger's gasfabriek vindenSabotage



Spelbediening  

In "main menu" - "game":
- kun je een V-tje zetten bij "dialogue bubbles " om ondertiteling te krijgen.
- kun je de "panic button" aanvinken. Deze knop verschijnt bij de minigames in beeld. Mocht het
  spelletje niet lukken, dan kun je op deze knop drukken om de minigames over te slaan.

Tijdens het spelen:
- dubbelklik je op een voorwerp of persoon om Mata Hari in een oogwenk te verplaatsen.
- druk je op de spatietoets om alle actieve voorwerpen in beeld te zien.
- verzamel je in je inventaris, onderaan in je scherm, voorwerpen en iconen voor
  dialogen en taken.

In het dagboek (rechts onderaan in de inventaris of J-toets) staan genoteerd:
- Spycraft (spionnen) punten, die je krijgt als je verborgen informatie vindt, die niet door de
  spatietoets wordt aangegeven.
- Wealth (rijkdom) uitgedrukt in francs, die je kunt vergaren door te dansen.
- Skill (vakmanschap) punten, die je krijgt bij de minigames.
De afloop van het spel is afhankelijk van de hoeveelheid punten die je in totaal verzameld hebt.




Intro 1963  

14 maart 1963: Iemand wil een boek schrijven over Mata Hari en neemt collega-danseres Elsbeth Schragmuller een interview af.
Elsbeth vertelt dat ze Mata Hari al heel erg lang kent, als vanaf de tijd dat mata berooid in Parijs aankwam. Mata Hari heet eigenlijk Margaretha Zelle McLeod en ze kwam in 1905 naar Parijs om carriŤre te maken als exotisch danseres, wat haar al heel snel lukte.

We zien even een kort filmpje van Mata Hari terwijl ze danst.
Wat dan volgt is een flashback van Mata Hari's leven.




Hoofdstuk 1: 1905 - Manager vinden  

Parijs - Voor het theater
Mata Hari heeft voor de eerste keer voor een groot publiek gedanst. De voorstelling werd enthousiast ontvangen en Mata Hari wordt na afloop uitgenodigd op het artiestenbal in het theater, waar veel beroemde en rijke mensen aanwezig zijn. Mata Hari hoopt hier iemand te ontmoeten die haar verder kan helpen met haar carriŤre.
Dit is dan ook meteen je eerste doel. Het wordt opgetekend in het dagboek, dat je rechtsonderaan in je inventarisbalk kunt vinden (boek-icoontje).

Spreek de portier aan. Mata Hari mag alleen naar binnen als ze een uitnodiging kan laten zien. Jammer genoeg heeft ze haar uitnodiging in de kleedkamer laten liggen.
Het uitnodiging-gespreksicoon gaat naar je inventaris.

Er komt een man aangewandeld, die ook naar binnen wil. Spreek hem aan.
Hij vraagt wat het probleem is.
Klik in je inventaris op het need invitation (heb uitnodiging nodig) icoon en aansluitend op de man. Mata Hari legt uit dat ze op het bal een belangrijke impressario wil ontmoeten en dat ze haar uitnodiging vergeten is.
De geheimzinnige bewonderaar staat borg voor haar en ze mag als zijn gast mee naar binnen. Hij kent Mata Hari, maar wil zijn eigen naam niet noemen.


Grote zaal - Gabriel Astruc
Kijk om je heen in de grote balzaal. Zoek met je cursor naar een man die Gabriel Astruc heet (of duw op je spatietoets). Hij staat in het midden van de zaal. Blijf even met je cursor op hem staan en je krijgt informatie over Astruc. Hij is een groot impressario en belangrijk voor Mata Hari's verdere carriŤre.
Spreek Astruc aan. Hij kan niet praten, hij heeft een droge keel. Een coctailglas-icoon gaat naar je inventaris.


Loop naar rechts waar je een bar ziet. Spreek de barman aan. Klik daarna met het coctailglas-icoon op hem en Mata Hari krijgt iets te drinken.
Het glas champagne staat op de bar. Raap het op. Gebruik je spatietoets als je het glas niet kunt vinden.


Geef het glas aan Gabriel Astruc. Hij noemt Mata Hari zijn reddende engel, maar wil niet met haar over haar danscarriŤre praten. Hij praat nooit over zaken met iemand die niet eerst aan hem geÔntroduceerd is.
Een rood introductie-icoon gaat naar je inventaris.


Introductie
Spreek de oudere vrouw in de groene japon aan, die links achter Astruc staat. Dit is Elsbeth SchragmŁller, de vrouw van het intervieuw in de intro van het spel. Ze maakt hier voor het eerst kennis met Mata Hari.
Ze adviseert Mata Hari om met de gasten te praten over de stad Parijs (eifeltoren), de laatste mode (jurk), de andere gasten (poppetjes) en het weer (zon/wolk). Ze zegt dat Astruc beslist de man is die Mata verder kan helpen.

Spreek je geheimzinnige bewonderaar aan, die links bij de deur met een journalist staat te praten. Ditmaal stelt hij zich wel voor. Hij is zakenman Oscar Samsonet. Praat met hem over alle onderwerpen (iconen).
Oscar zegt dat hij uit GenŤve in Zwitserland komt, dat alle gasten hier rijk zijn en dat Mata zich daardoor niet moet laten imponeren.

Spreek de journalist aan. Praat met hem over de gewone onderwerpen als je wilt, maar in ieder geval over Parijs. Hij zegt dat hij Mata Hari nog niet kent, maar wel geruchten gehoord heeft over haar onthullende dans. Hij vindt het chic en modieus.
Klik met het rode introductie icoon op hem. De journalist wil Mata wel bij Astruc introduceren als ze hem een interview toestaat. Dat is natuurlijk geen probleem. Mata Hari vertelt dat haar naam "Oog van het ochtendgloren" betekent, dat ze een Nederlandse uit West-IndiŽ is en een gescheiden zelfstandige vrouw. Ze gebruikt bewegingen om lichaam en geest in harmonie te brengen.
De journalist is zeer tevreden en zegt tegen Mata dat ze Astruc de groeten van zijn krant, de "Morning Herald", kan overbrengen.
Het introductie-icoon wordt nu blauw en gaat dan terug in je inventaris.

Loop terug naar Gabriel Astruc en klik met het introductie-icoon op hem.
Nu Mata een interview met een krant heeft gehad, is hij bereid te geloven dat ze is wie ze zegt. Hij wil ook best wel haar manager worden, maar heeft dan wel eerst 2 complimentjes nodig van mensen die haar hebben zien dansen. Hij gelooft niet zomaar dat ze goed is.
Een rood roos-icoon gaat naar je inventaris.


Complimenten
Loop nog een keer naar je bewonderaar Oscar Samsonet. Vraag hem of hij je een officieel compliment wil geven. Samsonet twijfelt. Hij zegt dat hij wel een compliment wil geven, als Mata Hari een aardig woord aan Rupert Zollinger kan ontlokken.
Als Mata vraagt waarover ze met Zollinger moet praten, stelt hij voor om over zijn maitresse te beginnen. Mata vermoedt dat Samsonet een rivaal van Zollinger is.

Loop naar de "handsome gentleman", de man die links van de bar tegen een zuil leunt. Praat met hem over Parijs en je krijgt te horen dat hij Rupert Zollinger uit ZŁrich, Zwitserland is. Praat met hem over mode en hij zegt dat hij speciaal daarom op het bal is. Zijn vriendin Danielle Rouyer wil graag haar laatste nieuwe jurk aan iedereen laten zien.
Informeer naar zijn maitresse en Zollinger zegt dat die jurken duurder zijn dan jacht maken op een nieuwe aanwinst. Hij maakt Mata Hari een complimentje en zegt dat haar verschijning het bal verlicht.

Ga terug naar Oscar Samsonet en vertel hem wat Zollinger zei. Oscar vindt het aardig verwoord, maar denkt niet dat Astruc daarvan onder de indruk is. Hij geeft haar een echt compliment, dat ze aan Astrut mag overbrengen. Hij vindt Mata's dansen ingenieus, hij vindt haar dapper en voegt toe dat haar verschijning inderdaad het bal verlicht.

Loop het balkon op, op zoek naar nog een bewonderaar.
Je treft hier een elegante dame in een lichte jurk en een echtpaaar dat bij de balustrade staat.
Spreek de elegante dame aan. Dit is Danielle Rouyer. Ze is niet erg toeschietelijk.
Spreek de dame bij de balustrade aan. Ze is de vrouw van een politicus. Haar man was nogal geschokt door Mata Hari's optreden, maar zij vindt Mata erg dapper en denkt dat Parijs helemaal klaar voor haar is.
Gebruik het weer-icoon en Mata Hari vraagt of alles goed gaat met de vrouw. Ze ziet eruit alsof ze het een beetje koud heeft. De vrouw vindt het heel aardig van Mata om naar haar welzijn te informeren en vraagt of ze iets terug kan doen. Vertel haar dat Astruc de mening van anderen wil horen, voordat hij bereid is je manager te worden.
De vrouw is meteen bereid om je je tweede compliment te geven. Ze vindt dansen van Mata Hari elegant en dapper en een perfect plagerijtje voor die dwaze mannen.

Loop terug naar Astruc en vertel hem over de complimenten van Samsonet en de getrouwde vrouw. Eindelijk stemt Astruc toe om Mata Hari's manager te worden. Hij geeft haar zijn visitekaartje en zegt dat ze hem later in zijn kantoor in het theater moet komen opzoeken.

Mata Hari schrijft in haar dagboek over haar succes. Ze is vast van plan om Parijs aan haar voeten te krijgen en ze ervoor te laten betalen.
Je hebt je eerste missie volbracht, verlaat dus de balzaal.




Afdruk van Zollinger's zegel maken  

Buiten het theater
Als Mata Hari het theater verlaat, wordt ze opgewacht door Oscar Samsonet. Hij zegt dat haar carriŤre als danseres niet lang kan duren en dat ze er niet rijk van zal worden. Hij heeft een ander voorstel. Hij wil de wereld laten weten dat oorlog voeren zinloos is. Als Mata Hari voor hem gaat spioneren, zal hij haar goed betalen. En dit werk kan ze ook doen lang nadat haar jeugd en schoonheid voorbij is, zoals ze kan navragen bij Elsbeth SchragmŁller.

Mata Hari's eerste opdracht is, om Zollinger te verleiden en een afdruk te maken van het zegel van zijn firma. Het zegel is een soort metalen staaf, waarmee je een stempel kunt drukken in een brief die je met rode was verzegelt.
Samsonet geeft Mata nog een liefdesbrief voor DaniŽlle Rouyer. Hiermee kan ze Zollinger's maitresse aan de kant zetten.


DaniŽlle buiten spel zetten.
Ga het theater in. Spreek Elsbeth SchragmŁller aan. Ze is inderdaad ook een spion voor Samsonet. Ze zegt dat hij goed betaalt, maar als je eenmaal zijn spion bent, er geen weg terug meer is, als alleen door de dood.

Loop naar het balkon en geeft Danielle Rouyer de liefdesbrief van Samsonet. Ze wil er graag op antwoorden, maar heeft geen pen.

Loop de zaal in en vraag de journalist om een pen. Hij leent hem graag.
Ga dan terug naar DaniŽlle en geef haar de pen. Ze schrijft meteen een antwoord op de brief.

Natuurlijk ga je dat antwoord niet aan Samsonet geven. Geef DaniŽlle's antwoord aan haar minnaar Rupert Zollinger. Die wordt prompt kwaad en vraagt zich af waarom hij nog zoveel geld aan haar uitgeeft. De opmerking gaat als gespreksonderwerp naar je inventaris.

Loop naar DaniŽlle en vertel haar dat Rupert gezegd heeft dat ze een domme en dure flirt is. Nu wordt DaniŽlle op haar beurt kwaad en ze zegt dat Mata maar aan die idioot moet vertellen dat hij een idioot is. De boodschap gaat naar je inventaris.

Natuurlijk doe je dat meteen en ga je Rupert die boodschap overbrengen. Hij wil niets meer met DaniŽlle te maken hebben en is dankbaar dat Mata hem van haar verlost heeft. Een bosje bloemen-icoon gaat naar je inventaris.


Rupert verleiden
Klik met de bloemen op Rupert en vraag of zijn dankbaarheid verder gaat. Hij vraagt op zijn beurt of Mata hem probeert te verleiden.

Mata Hari zegt dat verleiden een kunst is, die aan regels gebonden is.
Klik met het boek-met-hartje icoon op Rupert en vertel hem dat je vier manieren van verleiden gebruikt, afhankelijk van het type man. Verleiden door vleien (flattering), door meegaandheid (yielding), door afwijzing (dismissing) en door stoutmoedigheid (daring).

Praat met Zollinger over al die manieren om iemand te verleiden. Mata vertelt hem vervolgens dat hij natuurlijk veel te slim en te zelfverzerd is is om in die trucjes te trappen en dat ze bij hem liever een directe aanpak zou proberen.
Rupert trapt erin. Hij geeft Mata Hari een armband en vraagt of ze later die avond op zijn hotelkamer een drankje met hem wil gebruiken.


Hotelkamer - zegel vinden
Een poosje later ligt Zollinger, nog moe van de inspanning, na te soezen in bed. Mata Hari staat op en gaat naar het woonkamer gedeelte.

Kijk rond in de kamer.
Aan het voeteneinde van het bed staat een dekenkist en daarop ligt een kussen. Raap het op.
Op het ladekastje bij het raam staat een fles whiskey. Raap die ook op.
Links van het ladekastje staat een wandelstok, die je ook maar meteen meeneemt.

Op het ronde tafeltje ligt het gezochte zegel. Als je erop klikt, vraagt Rupert of Mata weer in bed komt.
Klik in je inventaris op de fles whiskey en daarna op het bed (ter hoogte van de plant) op de tekst "restless Rupert". Mata geeft Rupert de fles en dat houdt hem voorlopig rustig.


Afdruk maken
Loop naar de linkerkant van de kamer. Pak van de waskom het stuk zeep.
Links van de waskom staat een kastje, waar boeken op liggen. Op de boeken staat een sigarenaansteker. Raap die ook op.

Op de voorgrond zie je een kastje staan, waar een fles wijn en een vol wijnglas op staat.
Als je op je spatietoets drukt, verschijnt hier geen actief punt.
Maar als je met je cursor bij de voet van het wijnglas gaat staan, verschijnt een hand-cursor.
Je vindt onder het glas wijn een stukje papier, waarop informatie staat over de Franse marine die corrosie ongevoelige kleppen heeft ontwikkeld voor onderzeeŽrs.

Je verdient hiermee meteen je eerste 50 "spy points", zoals je in het dagboek kunt zien onder het tabblad met het vraagteken.

Loop nu naar het ronde tafeltje met het zegel.
Je kunt niet zomaar met de zeep een afdruk maken, de zeep is te hard.
Gebruik de aansteker op het zegel om hem te verhitten. Jammer genoeg wordt meteen het vlammetje uitgeblazen.

Loop naar het raam op de achtergrond. Het middelste bovenraampje staat open.
Gebruik de wandelstok om het rampje dicht te duwen.
Meteen roept Rupert weer. Hij mist Mata.
Geef hem het kussen en hij valt weer lekker in slaap.

Loop naar het tafeltje met het zegel.
Gebruik de aansteker op het zegel om hem te verhitten.
Gebruik daarna de zeep om een afdruk van het zegel te maken.
Mata heeft haar eerste taak als spion volbracht.




Hoofdstuk 2: 1908 - Geheime documenten  

Parijs - Mata Hari's hotelkamer
Drie jaar zijn inmiddels voorbij gegaan. Mata Hari heeft carriŤre gemaakt als danseres, maar treedt niet echt veel op.
Van Samsonet kreeg ze zo nu en dan een kleine opdracht, die goed betaalde. Ze is niet ontevreden en niemand weet van haar activiteiten als spionne.

Loop naar rechts en klik op de deur. Voor Mata de kamer kan verlaten wordt er geklopt.
Een vrouw komt binnen. Ze heeft Mata Hari's advies nodig. Haar man is overleden bij een auto-ongeluk. Nu heeft ze een nieuwe man ontmoet, een briljant wetenschapper, maar hij is nogal verlegen en onderneemt geen actie.
Mat vertelt de vrouw hoe ze de man op haar opmerkzaam kan maken en verleiden.
De vrouw is Marie Curie, de beroemde natuurkundige.

Als madame Curie na het gesprek weer verdwenen is, klik je nogmaals op de deur om de kamer te verlaten.


Op straat
Op het terrasje voor het cafť zit Elsbeth SchagmŁller aan een tafeltje. Spreek haar aan.
Elsbeth zegt dat Oscar Samsonet met Mata wil spreken. Hij is in Monte Carlo. Mata kan de trein nemen, maar moet wel oppassen voor andere vijandelijke spionnen, die haar kunnen onderscheppen.
Je krijgt een aantal nieuwe gespreksonderwerpen: treinstation, treinkaartje Monaco, treinkaartje Parijs.

Loop naar de overkant van de straat. Op de hoek staat een gele taxi. Klik op de taxi en zeg dat je naar het treinstation Gare du Nord wilt.


Gare du Nord
Aangekomen op het station, loop je naar links, naar het kaartjesloket.
Vraag om een kaartje voor Monaco.

Je krijgt nu een plattegrond te zien met spoorlijnen en stations.
Dit minispelletje verschijnt elke keer als Mata Hari met de trein reist. Je kunt er "skill"punten mee verdienen.

De eerste keer is het spelletje makkelijk, zoals je rechtsonderaan ziet (easy).
Als je in het optiemenu de "panic button" hebt aangevinkt, kun je het spelletje overslaan, door op de rode knop rechts bovenaan in beeld te drukken. Je krijgt dan uiteraard geen punten.

De bedoeling is dat je van station naar station reist, totdat je in Monaco bent.
Mata Hari staat bovenaan bij Parijs.
Monaco ligt onderaan op de kaart.
De vijandelijke agent die Mata moet ontwijken, staat bij een willekeurig ander station.
Klik op een van de stations die je vanaf Parijs kun bereiken. Nadat Mata op een station klikt, zal de spion ook een stukje reizen. Klik daarna op het volgende station.
Zorg ervoor dat je niet samen op hetzelfde station belandt, anders mag je helemaal opnieuw beginnen!


Monaco
Verlaat het station van Monaco door de glazen deur op de achtergrond, naast het kaartjesloket.

In de stad aangekomen, kijk je om je heen.
Op de achtergrond zie je het strand, maar Mata Hari heeft geen tijd om daar te wandelen.
Op de hoek van de stoep voor het hotel staat een aankondigingsbord. Bekijk het. Er treedt die avond een exotische danseres op. Mata zegt dat ze een hekel aan imitators heeft.

Samsonet staat op het terrasje. Spreek hem aan.
Hij vertelt dat er onlangs diplomatieke onderhandelingen zijn geweest tussen de Fransen en de Britten. Samsonet wil graag weten wat er besproken is.
De Britse ambassadeur is op het moment op vakantie in Monaco. Dat zou Mata Hari de kans geven om de Britse ambassade in Parijs binnen te dringen om foto's te maken.
Ze kan Elsbeth SchragmŁller om een camera vragen.

Klik op de gele taxi die op de hoek aan de overkant staat en laat je naar het treinstation brengen.

Op het station klik je op het kaartjesloket en vraag je om een kaartje voor Parijs.
Nu volgt weer het bekende treinspel. Reis van Monaco naar Parijs en ontwijk onderweg de vijandelijke spion.


Parijs - gevangenis
Op het station van Parijs aangekomen, wordt Mata Hari gearresteerd door kapitein George Ladoux van de Franse veiligheidsdienst. Ze wordt meegenomen en in een cel gezet.

Kijk in de cel om je heen. Op tafel vind je een lege metalen beker.
Bekijk het slot van de celdeur. Mata denkt dat ze het met een eenvoudig werktuig wel open kan krijgen.
Kijk naar het rooster van de afvoergoot, op de linkerhoek op de grond, net buiten de cel. Mata haalt er een stukje ijzerdraad uit.
Gebruik het stukje ijzerdraad op het slot van de celdeur (of gebruik de metalen beker).

Voordat Mata de deur open heeft, komt Ladoux aanlopen.
Hij zegt dat hij geen advokaten voor Mata Mari kon bereiken en dat ze hier nog wel weken kan zitten. Ze wordt beschuldigd van het stelen van de armband van Zollinger's vrouw.
Mata zegt uiteraard dat ze de armband kreeg van Zollinger en Ladoux gelooft haar wel, maar Zollinger's vrouw laat de aanklacht alleen vallen als ze de armband terug krijgt. Haal de armband dus uit je inventaris en geef hem aan Ladoux.

Ladoux is echter nog niet klaar met Mata Hari. Hij vermoedt dat ze een spionne is, maar kan niets bewijzen. In plaats van haar nog weken hier vast te houden, doet hij haar een voorstel. Ladoux heeft gehoord dat de Duitsers aan een geheim project werken, het Jules Verne Project. Hij wil graag weten wat dat project inhoudt en Mata Hari mag dat voor hem uitzoeken.
De Duitse majoor Arnold vond Kalle is de leider van het project en een groot fan van Mata Hari. Hij is momenteel in Parijs. Mata krijgt de opdracht een dansvoorstelling te organiseren en kennis te maken met de majoor.

Ladoux opent de celdeur en vertrekt.
Kijk nog even rond. In de ruimte links van Mata's cel staat een kast tegen de linker wand. Bekijk hem. Er hangen volgens Mata alleen wat oude kleren in.
Loop dan aan de rechterkant de trap op, Ladoux achterna.

In zijn kantoor kun je nog even aan hem vragen wat je moet doen, mocht je dat willen.
Op de tafel onderaan in beeld, staat een codeermachine Bekijk hem. Mata denkt dat het een radio is. Verlaat dan het politiebureau.


Camera
Mata Hari heeft nu twee opdrachtgevers, die ze tevreden moet stellen.
Werk (als je wilt) als eerste je missie voor Samsonet af.


Ga vanaf de taxi naar rechts en ga de zijstraat achter het terrasje in (way to side road).
Loop verder naar rechts. Elsbeth staat net voorbij een camerawinkel. Spreek haar aan en vraag om de camera, die ze je meteen geeft.

Loop dan terug naar links, naar het plein.
Neem daar de taxi naar de Britse ambassade.


Britse ambassade
Praat met de ambassadebewaker, die voor de deur staat. Mata Hari vertelt dat ze een vriendin van de ambassadeur is en iets uit zijn kantoor komt halen. Ze mag zonder een toegangspas echter niet naar binnen.

Dansinspiratie Britse ambassade: Beide fonteinen.

Er komt een man uit de ambassade gelopen. Spreek hem aan.
Als het een eenvoudige klerk (scribble) is, die probeert hogerop te komen, gebruik je het been-icoon, om hem te verleiden.
Hij is geÔnteresseerd, denkt dat hij Mata Hari kent en vraagt wie ze is.
Gebruik het danseres- icoon op hem. Mata Hari doet een paar danspasjes voor en de man herkent haar. Hij wil haar graag eens privť in zijn kantoor ontmoeten en geeft haar een toegangspas.
N.B.: Er kan ook een andere man uit de ambassade komen. Als het een man met een baard is, gebruik je het mond-icoon om hem te vleien. Je krijgt dan van hem een pas, nadat je de danspasjes hebt laten zien.

Geef je pas aan de ambassadebewaker. Hij laat je niet naar binnen met een fotocamera.
Kijk rond. Loop naar links. Hier zie je, links van de fontein, een laag heggetje. Verstop hier je camera.
Ga dan terug naar de ingang en loop langs de bewaker naar binnen.


Kantoor ambassadeur
Kijk rond in het kantoor.
Bekijk de zwarte jas, die tussen de open haard en het ladekastje hangt. Mata vindt in de jaszak een papiertje met wachtwoord "torpedo", dat te maken heeft met die anti-corrosie klep informatie die je eerder vond.
Bekijk het bureau. Op de rechterhoek kun je een stuk papier met info lezen over een onderschept gesprek en specificaties over een lanceerbuis en drukkleppen. Je krijgt hier spypoints voor.

Op de linkerhoek van het bureau staat een klein doosje met lege vellen papier. Raap een vel papier op. Mata Hari ziet dat er doorgedrukte tekst op staat. Hoe kan ze die zichtbaar maken?
Pak voor de open haard een stukje houtskool.
Klik in je inventaris met de houtskool op het lege stuk papier. Nu krijg je een stuk papier met getallen.

Naast het bureau staat een grote kist. Hij is afgesloten met een combinatieslot.
Gebruik het stuk papier met getallen op de afgesloten kist.
Maak de kist daarna open en Mata Hari haalt de gezochte aantekeningen van de ambassadeur eruit. Je kunt ze uiteraard niet mee naar buiten nemen om te fotograferen.


Documenten fotograferen
Zet de documenten voor het raam, rechts van de open haard. Ze blijven niet tegen het glas plakken. Je zou ze nat moeten maken.
Pak, links van de deur, de fles met whiskey, die hier op een tafeltje staat.
Klik met de fles whiskey op de documenten. Mata Hari zegt dat ze die niet kan gebruiken, er zouden vlekken achterblijven op de documenten.

Verlaat het kantoor.
Loop naar rechts. Hier zie je tegen de tuinmuur een waterkraan boven een putje.
Giet de fles whiskey leeg in het putje.
Vul daarna de fles met water.

Loop weer het gebouw in. De bewaker denkt dat je de plantjes gaat water geven.
Ga naar het raam en bevochtig de documenten met water. Nu plakken ze wel tegen het raam.

Verlaat het kantoor en loop naar links.
Haal je fototoestel uit het struikje.
Klik dan met de camera op het linker raam om foto's te maken.
Natuurlijk kun je geen sporen achterlaten. Verstop dus de camera weer even in het struikje.

Ga het kantoor van de ambassadeur in.
Haal de documenten van het raam af en stop ze weer in de grote kist.

Ga weer naar buiten en haal je camera uit het struikje.
Verlaat dan het terrein van de ambassade.


Gare du Nord
Nu nog de foto's afleveren bij Samsonet.
Neem een taxi naar het station.

In de stationshal zie je aan de rechterkant een man tegen een zuil leunen, half verborgen achter een grote prullenbak. Dit is een spion.
Haal het papier met het wachtwoord uit je inventaris en klik ermee op de man.
Hij denkt dat je de contactpersoon bent en geeft je een diagram van lanceerinrichting. Je krijgt hier spypunten voor.
Omdat je de drie bij elkaar horende documenten gevonden hebt, zie je nu een krantenartikel over het saboteren van de onderzeeŽr en krijg je extra spypunten.

Koop daarna een ticket voor Monaco en speel het treinspel weer.


Monaco
In Monaco geef je de camera aan Oscar Samsonet. Hij is zeer tevreden.
Mata Hari vertelt hem, dat ze nu ook gedwongen wordt te spioneren voor kapitein Ledoux. Samsonet vindt dat ze dat zeker moet doen. Zo heeft hij een spion die in beide kampen kan kijken.

Dansinspiratie Monaco: Luchtballon boven het strand.

Neem de taxi naar het station en ga met de trein terug naar Parijs.




Info over Jules Verne Project  

Dansen
In Parijs aangekomen, is het tijd om de wensen van kapitein Ledoux te volgen.
Je ziet het theater, dat op de hoek achter de taxistandplaats ligt.
Voordat je het theater ingaat, praat je met de spion, die rechts van de ingang tegen de klimop leunt. Hij geeft Mata reisadvies. Als ze een kaartje voor de Paris-express trein vraagt, komt ze onderweg geen andere spionnen tegen. Natuurlijk verdien je dan ook geen skill-punten.
Ze kan zijn collega-spionnen ook nog om andere veilige routes vragen, zegt hij.

Ga dan het theater in en spreek GabriŽl Astruc aan. Hij heeft niet veel zin om Mata te laten dansen. Het publiek leek de vorige keer verveeld en hij vindt dat ze nieuwe danspassen nodig heeft. Astruc adviseert Mata om goed rond te kijken op straat. Ze kan haar inspiratie overal vandaan halen, zoals van fonteinen en vogels, zegt hij.

Verlaat het theater. Midden op het plein zie je een orgelman. Bekijk hem met de vergrootglascursor. Mata vindt zijn bewegingen zeer inspirerend.
N.B.: Je kunt ook kijken naar het vliegtuigje dat in de lucht voor de wolken heen en weer vliegt.

Ga daarna het theater weer in en vertel Astruc dat je nieuwe inspiratie hebt. Hij vraagt om de passen te demonstreren. Mata Hari kleedt zich automatisch achter het kamerscherm om.
Astruc is enthousiast, maar voor ze kan optreden voor publiek, geeft hij Mata Hari nog een brief van Marie Curie. Mata's adviezen hebben wonderwel geholpen en Marie Curie schrijft dat Mata haar kan opzoeken in haar laboratorium als ze hulp nodig heeft.

Klik vervolgens met de toestemming om te dansen op Astruc en het dans-minispel start.
Mata Hari staat midden op het toneel.
Op 4 hoeken zie je een transparante cirkel.
Dan komen van links en rechts muzieknoten in beeld schuiven.
Op het moment dat een noot midden in een cirkel is, ga je er met je muis overheen (klikken hoeft niet). Hoe preciezer je de noot raakt in het centrum van de cirkel, hoe meer punten je krijgt.
De punten vullen het balkje linksboven in beeld.
Je moet meer dan de helft van het balkje vullen om het publiek tevreden te stellen.
Tip: Let op dat je de muzieknoot niet raakt voordat hij in de cirkel is! Hij verdwijnt dan meteen en je kunt zelfs puntenaftrek krijgen!

Na een succesvolle dansvoorstelling, krijgt Mata Hari haar beloning. Hoe beter je prestatie, hoe hoger het geldbedrag. Je kunt je rijkdom (wealth) altijd bekijken in het dagboek.

N.B.: Hoe het Mata Hari vergaat na afloop van het spel is onder andere afhankelijk van de hoeveelheid geld die je verdient. Het is dus handig om zoveel mogelijk te dansen. Als je toch net in de buurt van het theater bent, ga je even naar binnen om van Lastuc te horen dat je nieuwe ideeŽn nodig hebt.
Ben je dan op een andere lokatie, kijk vooral rond of je inspiratie kunt opdoen.
Parijs bij het theater: Vliegtuigje in de lucht - Draaiorgelman midden op straat.

Majoor von Kalle
Als Mata Hari het theater verlaat, treft ze majoor von Kalle. Hij is helemaal enthousiast over de nieuwe dans en nodigt Mata Hari uit hem op te zoeken in Berlijn, in de Grenadiersclub op "Unter den Linden". Hij geeft haar een invitatiekaart.


Station Gare du Nord
De volgende ochtend staat Mata Hari in haar hotelkamer.
Verlaat de kamer en neem een taxi naar het Gare du Nord.

Dansinspiratie Parijs station: Dame met parasol - Stoom van locomotief.

Vraag om een kaartje naar Berlijn.
Je mag weer het treinspel spelen, maar ditmaal zie je op de kaart dat sommige tussenstations niet bereikbaar zijn (rood cirkeltje met kruis). Daar zul je dus rekening mee moeten houden.

Berlijn - station
In Berlijn aangekomen, zie je rechts van het kaartjesloket een spion bij een zuil. Spreek hem aan. Ook van hem krijg je een reisadvies. Hij zegt dat als je een veilige reis per trein naar Berlijn wilt maken, dat je dan de Rocket moet nemen.
Ook hiervoor geldt, dat je dan geen punten krijgt.

Dansinspiratie Berlijn: Stoom zijkant van locomotief - Fietser op plein.


Grenadiersclub
Verlaat het station in Berlijn en je bent meteen op het plein "Unter den Linden".
Loop voor de taxi naar links en je ziet de Grenadiersclub.
Spreek de soldaat bij de ingang aan en laat hem je invitatie zien. Je mag dan naar binnen.

In de club loop je naar rechts, waar je majoor Kalle rechtsachter in de ruimte in gesprek ziet.
Voordat ze bij hem is, wordt Mata Hari aangesproken door een babbelzieke attachť.
Zolang die man in de buurt is, kan ze natuurlijk geen gesprekken van majoor Kalle afluisteren.
Een andere gast vertelt Mata Hari dat de attachť soms naar huis geroepen wordt. Zijn vrouw belt de butler en die brengt de boodschap over. De attachť heet graaf Baumann.
Verlaat de club.


Hotel
Ga aan de overkant van de straat het hotel in.
Op het wandtafeltje staat een telefon. Raap hem op. Klik dan met het graaf-Baumann icoon op de telefoon en Mata belt de club op. Ze vraagt of de butler de graaf naar huis kan sturen, het eten staat klaar.
Verlaat het hotel weer.


Majoor van Kalle
Ga naar de Grenadiersclub, laat de soldaat je uitnodiging zien en ga naar binnen.
Nu kun je doorlopen tot bij majoor von Kalle en kolonel Holz.
Als ze dichterbij komt, hoort Mata Hari dat de heren over het Jules Verne Project praten. Er schijnen problemen te zijn met de legering van het metaal.

Spreek majoor von Kalle aan. Gebruik het Jules Verne-icoon. Von Kalle is verbaasd te horen dat Mata iets over het Jules Verne Project en de metaalmoeheid weet. Hij vermoedt dat ze een spion is, maar dat vindt hij geen probleem.
Klik met de brief van Marie Curie op hem. Als hij hoort dat ze zulke interessante vrienden heeft, vraagt hij of ze iets voor hem wil uitzoeken. De Fransen schijnen een nieuw procedť te hebben bij de productie van staal, het Du Molier proces. Hij wil er graag meer over horen en is bereid te betalen voor de informatie.

Verlaat de club en neem de taxi naar het station.
Neem de trein naar Parijs. Je kunt nu ook, als je wilt, kiezen voor de Parijs Express.
Je mist dan het mini-spelletje, maar krijgt ook geen punten.


Parijs - Laboratorium Marie Curie
In Parijs aangekomen, neem je een taxi naar het laboratorium van Marie Curie.
Je stapt uit in de buitenwijken van Parijs (banlieux), voor de deur van het lab. Ga naar binnen.

Spreek Marie Curie aan. Ze is even bezig met een experiment en heeft hulp nodig.
- Marie vraagt om magnesium.
Op de voorgrond op tafel, staat een labfles met een geel-oranje vloeistof met label "Epsom Salt". Pak de fles en geef hem aan Marie.
- Marie heeft dan vitriol nodig.
Op de linker hoek van het ladekastje, rechtboven in beeld, staat "Sulfuric acid" (zwavelzuur). Geef het aan Marie.
- Daarna heeft Marie nog salt peter nodig.
Links van Marie zie je een kast met open vakken. In het middelste vak aan de linkerkant staat sodium nitrate. Geef het aan Marie.

Mata Hari vraagt zich af of Marie buskruit aan het maken is, maar dat ontkent ze. Ze zegt dat ze werkt aan het onderzoeken van radiumzout. Dit zout veroorzaakt stralen die door vaste voorwerpen heenkunnen, net als rŲntgenstralen.
Vraag Marie Curie of ze iets van het DuMolier Proces weet. Ze zegt dat dit meer de specialiteit van haar nieuwe vriend is. Ze neemt Mata Hari mee naar het lab ernaast om kennis te maken.

Jacques Brunel onderzoekt het DuMolier proces in opdracht van de regering. Het is dan ook allemaal top secret en hij mag er niets over vertellen. Zijn bevindingen heeft hij met ijzeroxide-inkt opgeschreven in een aantekenboek dat afgesloten is.


Foto maken en ontwikkelen
Het zou natuurlijk leuke zijn als Mata een foto kon maken van die aantekeningen.
Loop terug naar rechts, naar het lab van Marie Curie.
Haal uit de open kast van de onderste plank een foil pouch (zilverpapier zakje). Volgens Mata hari zitten er blaadjes in, die ze niet kan thuisbrengen.

Ga naar de werktafel van Marie Curie en vul het zakje met de drie ingrediŽnten die je haar gaf. Als ze alledrie in het zakje zitten, begint het te bubbelen en volgt een kleine explosie.
Marie komt binnen en roept daarna Jaques om de rotzooi te helpen opruimen.
Als Jacques ziet welk zakje Mata voor haar experiment gebruikt heeft, loop hij meteen de deur uit, nieuwe thee kopen, want dat waren de blaadjes die erin zaten en zonder thee kan hij niet werken.

Haal uit het middelste vak van de open kast hydrobenzene en van de plank erboven het lichtgevende radium salts (radiu, zout).
Op de rechterkant van het ladekastje vind je op het blauwe apparaat nog acetic acid (azijnzuur). Neem dat ook mee. Links van het ladekastje zie je een kasjtje waar boeken op staan. Naast de boeken ligt een hoopje potash. Ook dit kun je oprapen.

Ga dan naar links, naar het lab van Jacques.
Op het tafeltje rechts van de ladekasten ligt een fotoplaat (photo plate). Raap hem op.
Gebruik de fotoplaat op Jacques aantekenboek, dat je helemaal links op zijn bureau vindt.
Gebruik het radiumzout op het aantekenboek en Mata maakt een foto dwars door het boek heen.
Nu de foto nog ontwikkelen.
Gebruik hydrobenzene op het aantekenboek om het ontwikkelproces te starten en daarna acetic acid om het weer te stoppen.
Mata Hari heeft nu een foto van het DuMolier proces en leest welke metalen gebruikt moeten worden om corrosie te voorkomen.

Verlaat het laboratorium en het gebouw.
Neem de taxi naar het station en vervolgens de trein (of de rocket) naar Berlijn.


Grenadiersclub
Verlaat het station en laat je invitatiekaart aan de soldaat buiten de grenadiersclub zien. Ga dan naar binnen.

Loop naar de rechterkant van de ruimte. Klik met je vergrootglas op de twee mannen die hier staan te praten. Je hoort ze iets zegegn over Marconi's uitvinding.
Loop naar de babbelzieke attachť en informeer bij hem naar de uitvinding van Marconi. Hij vertelt dat het een radiosignaalzoeker is. Hiermee willen de Duitsers de Franse onderzeeŽrs opsporen als die een radiosignaal uitzenden. Je krijgt voor deze informatie spypunten.

Ga dan naar majoor von Kalle rechts achteraan in de ruimte en geef hem de aantekeningen over het DuMolier Proces.
Hij is zeer tevreden en stelt voor op zijn kamer over de beloning te praten.


Arnie von Kalle's slaapkamer
Terwijl Arnie in bed ligt, kun je op je gemak rondkijken.
Op het bureau links van het harnas vind je een potlood.
Op het bureau rechts van het harnas ligt een blad papier. Raap het op.
Open de lade onder dit bureau. Er zit een kleine safe achter, die Mata niet zomaar kan openen.

In de kast helemaal rechts vind je in het bovenste open vak twee boeken: Van de aarde naar de Maan en 20.000 mijlen onder zee, dat over onderzeeŽrs gaat.
In het onderste lege vak ligt aan de rechterkant een map. Bekijk hem. De Duitsers hebben een lijst met scheepvaartroutes en radiosignalen van Franse koopvaardijschepen aangelegd. Je krijgt hier spypunten voor.

Loop naar het bed. Klik met het "From earth to the Moon" boek op de slaperige Arnie. Arnie zegt dat ze niet echt naar de maan willen, maar dat iedereen wel zal opkijken van het grote kanon
Vraag wat hij bedoelt en Arnie zegt dat het allemaal geheim is en op pagina 102 staat.
Klik met het pagina 102-icoon op het boek "From Earth to the Moon" en Mata Hari ziet dat en getallen in de kantlijn staan: 21 -7 - 14. dat lijkt wel een combinatie van een slot.

Gebruik het combinatie-icoon op de kleine safe in de bureaulade.
Mata Hari vindt de plannen voor een groot kanon, maar die kan ze uiteraard niet meenemen.
Klik met het blad papier en daarna met de potlood op de plannen en Mata maakt een kopie van de kanon plannen. Dit is natuurlijk precies wat kapitein Ledoux graag zou willen hebben, maar Mata Hari besluit dat ze genoeg heeft van mannen die haar vertellen wat ze moet doen. Ze wil proberen op eigen houtje wat geld te verdienen.

Klik met de kopie van het kanon op Arnie von Kalle. Mata Hari zegt dat ze geld van hem wil en dat ze anders de tekening aan haar vrienden zal geven.
Arnie is niet onder de indruk. Hij zegt dat de plannen goed zijn, maar de uitwerking een ramp, Het staal van het kanon is niet goed genoeg. Hij wil meer informatie over de hoeveelheid borium die gebruikt moet worden. Als Mata hem die info bezorgt, belooft hij te betalen.


Hotelkamer
De volgende ochtend staat Mata Hari in de hotelkamer in Berlijn.
Verlaat de kamer en neem de taxi naar het station. Reis per trein terug naar Parijs.


Marie Curie's laboratorium
In Parijs aangekomen verlaat je het station en neem je een taxi naar het laboratorium van Marie Curie.
Daar tref je voor de deur Rupert Zollinger. Dat is alweer een paar jaar geleden sinds de laatste ontmoeting. Hij zegt dat hij Marie Curie probeerde over te halen met hem zaken te doen, maar dat het niet lukte. Dan vertrekt hij zeer gehaast weer. Dit is niet in orde, vindt Mata Hari!

Ga het laboratorium in en loop naar het lab van Jacques Brunel. Hij ligt vermoord op de grond! Marie Curie is helemaal overstuur en loopt weg.
Mata Hari besluit dat ze snel moet zoeken naar de informatie, voordat de politie arriveert.


Op de grond achter het lijk, zie je een stukje van een blad papier onder een kastje uitsteken. Raap het stuk papier op. Er staat informatie op over kristallen die radiofrequenties kunnen beÔnvloeden.
Je hebt hiermee je derde stukje informatie over radiofrequenties gevonden. Je krijgt weer spypunten en in de krant verschijnt een artikel over een stoorzender.

Pak Brunel's aantekenboek, dat links op de werktafel ligt.
Meteen hierna komt Ladoux binnen. Hij wil het aantekenboek hebben, maar ziet dat er niets in geschreven staat.
Hij vraagt Mata Hari hoe het met von Kalle afgelopen is. Geef hem de tekening van het grote kanon en vertel dat de Duitsers problemen hebben met de stevigheid van het metaal. Ladoux is niet tevreden, hij wil de afmetingen van dat kanon weten.

Pak van de werktafel de vulpen, die naast het aantekenboek lag.
Combineer in je inventaris het aantekenboek met de pen en Mata Hari zegt dat de pen gevuld is met inkt, die zo helder is als water.
Ladoux noemt haar een genie, dat moet onzichtbare inkt zijn. Maar hoe krijgen ze de tekst zichtbaar? Mata denkt dat Marie Curie dat wel weet.

Loop naar rechts, naar Marie's lab en spreek haar aan over de vulpen.
Marie heeft de inkt uitgevonden. Je kunt de tekst zichtbaar maken met jodium.

Ga terug naar Brunel's lab en pak het flesje jodium, ui de kast, die helemaal rechtsboven in beeld naast de werktafel staat.
Combineer in je inventaris de jodium met het aantekenboek en de tekst wordt leesbaar.
Ladoux leest in de aantekeningen de behandelmethode van staal en dat je voor het uitharden boron nodig hebt.
Ladoux past de percentages van het boron aan en zegt tegen Mata Hari, dat ze die veranderde gegevens aan von Kalle kan geven, als ze hem maar de afmetingen van het kanon bezorgt.


Afmetingen kanon
Ga met de taxi naar het station en dan met de trein naar Berlijn.
Loop daar de grenadiersclub in en geef von Kalle de aangepaste aantekeningen van Brunel.
Hij vertrekt onmiddellijk en laat Mata Hari achter in de club.

Loop naar kolonel Manfred Holz die in het midden van de kamer staat en spreek hem aan.
Informeer bij hem naar het grote kanon. Het schiet niet helemaal tot bij de maan, maar Parijs ligt wel binnen het bereik, zegt de kolonel. Mata zegt dat het dan wel een groter kanon moet zijn, dan de kolonel heeft. Hij meent dat zijn eigen kanon wel voldoet, al is het dan niet 29 meter lang.
Mata Hari heeft haar informatie, dus verlaat de club.

Ga met de taxi naar het station en neem daar de trein naar Parijs.
Neem in Parijs een taxi naar het politiebureau.
Spreek daar Ladoux aan en geeft hem de gevraagde informatie. Hij is vast van plan om nog vaker van Mata Hari's diensten gebruik te maken.

Later staat in de krant dat er in de wapenfabriek waar het kanon gebouwd werd, een grote explosie heeft plaatsgevonden.




Hoofdstuk 3: 1912 - Vliegtuigplannen  

Mata Hari danst niet zoveel meer, ook dans is aan mode onderhevig. Gelukkig heeft ze dankzij enkele karweitjes voor Oscar Samsonet, geen geldgebrek.

Monaco
Mata Hari treft Samsonet in Monaco. Hij vraagt haar te infiltreren in de Daimler fabrieken. Hier zouden vliegtuigvleugels gebouwd worden, die gemaakt zijn van revolutionair folie, dat ontwikkeld is door Anton Fokker.
Mata moet proberen vriendschap te sluiten met Mercedes Jellinek, de dochter van Emil Jellinek, die de grootste investeerder in de Daimler fabrieken is.

Emil Jellinek is op dit moment ook in Monaco. Hij wandelt heen en weer op de achtergrond. Samsonek zegt dat Mata Hari zichzelf kan introdueren door hem de groeten te doen van Louis Renault.

Spreek Jellinek aan en Mata Hari brengt de groeten van Renault over. Dat was niet zo'n goed idee van Samsonet, want Jellinek en Renault blijken alleen nog maar via hun advocaten met elkaar te communiceren.
Mata Hari zegt snel dat ze gehoord heeft dat Mercedes een fan van haar is en dat ze haar graag eens zou ontmoeten. Jellinek denkt dat zijn dochter wel vaker van die vreemde invallen heeft en zegt dat Mata Hari maar een gesigneerde foto aan hem moet geven, die wil hij dan nog wel naar zijn dochter brengen.
Kies voor het hand-icoon en Mata Hari laat Jellinek weten dat moderne vrouwen zo hun eigen ideeŽn hebben. Jellinek is het daar wel mee eens en geeft Mata Hari het telefoonnummer van Mercedes. Mata mag zijn naam noemen als ze opbelt.

Praat nog even met Oscar Samsonet. Hij adviseert Mata naar Berlijn te gaan en aan Mercedes een rondleiding door de autofabriek te vragen, omdat ze dol is op auto's.


Station Monaco
Neem de taxi naar het station.
Daar zie je een spion staan, halfverborgen achter de vierkante zuil aan de linkerkant. Spreek hem aan en Mata Hari krijgt het advies om de Rapide trein te nemen als ze veilig naar Monaco wil reizen.
Je ziet bij de zuil ook een kunstschilder aan het werk. Je kunt hem aanspreken, maar hij wil niet gestoord worden, hij moet zich concentreren op zijn schilderij.

Neem dus maar een treinkaartje naar Berlijn.
Je merkt dat er nu twee vijandige agenten kunnen zijn die je moet proberen te ontwijken.
Gelukkig krijg je nu ook de kans om zelf de trein te saboteren. Met het rode cirkeltje dat aan je cursor plakt, kun je een station naar keuze blokkeren.
Met het groene cirkeltje kun je voor jezelf een veilige plek aanklikken.
Met het blauwe cirkeltje mag je vanaf dat station meteen nog een keer reizen.


Berlijn - Mercedes
In Berlijn aangekomen, ga je aan het hotel aan de rechterkant van de straat.
Gebruik hier de telefoon en Mata Hari belt Mecedes op, die prompt 5 minuten later naar het hotel komt.
Praat met Mercedes en Mata vraagt of ze de autofabriek mag bezichtigen. Mercedes wil het wel arrangeren, als Mata haar een nieuwe dans leert, die ze aan haar vriendinnen kan laten zien. Mata Hari zegt dat ze eerst inspiratie moet opdoen

Verlaat het hotel.
Bekijk de jongen op de fiets met het groete voorwiel, die rondjes rijdt aan de linkerkant van de straat. Deze dansbeweging lijkt Mata wel voldoende voor Mercedes.
N.B.: Je kunt ook nar het station gaan en de rook van de locomotief bekijken.

Ga terug het hotel in en bel Mercedes weer op.
Enven later is ze daar en kun je haar de nieuwe dansbeweging laten zien.
Mercedes is enthousiast en neemt Mata Hari meteen mee naar de fabriek.


Daimler autofabriek
Het is zondag, dus zijn er geen arbeiders.
Loop naar de werkbank (workbench), die je midden tussen de auto's ziet staan en bekijk hem van dichtbij. Er ligt een metalen embleem (badge) met de naam Mercedes erop.
Raap het embleem op en laat het aan Mercedes zien.
Ze zegt dat er een auto naar haar genoemd is. Mercedes wil Mata wel het ontwerp van de auto laten zien.


Kantoor
In het kantoor vraagt Mercedes of Mata kan helpen zoeken naar de plannen.
Loop naar links en klik op de boekenkast. Mercedes komt aanlopen, maakt een kluisje in de boekenkast open en snuffelt door de papieren die erin liggen. Ze ziet wat plannen voor vliegtuigonderdelen en schuift die aan de kant.
Dan pakt ze het ontwerp voor de auto en realiseert zich dat dit allemaal nogal geheim is. Ze vraagt of Mata even in de autohal op haar wil wachten, terwijl zij uitzoekt wat ze wel en niet kan laten zien.


Inbraakvoorbereidingen
Mata Hari zegt dat dit haar kans is om een toekomstig bezoekje aan de fabriek, zonder Mercedes, voor te bereiden.
Loop achter de auto's naar rechtsboven. Hier zie je een raam. Mata Hari kan het raam niet open maken, de klink is verroest.
Loop een stukje naar links en ga door de brede opening een hangar in.

Je ziet links een vliegtuig dat met een doek is afgedekt. Bij het vliegtuigwiel staat een gereedschapskist op de grond. Haal hier een tang (pliers) uit.
Rechtsvooraan in de doorgang staat een houten kratje. Hierin vind je een metalen buis (pipe).
Rechtsachteraan zie je een rood vat staan. Het zit vol smeerolie.
Als je de metalen beker uit de gevangenis hebt meegenomen, kun je nu de beker met smeerolie (oil-filled cup) vullen.

Ga terug naar het raam in de autohal.
Smeer de verroeste klink met olie. Gebruik dan de tang om het raam te openen.
N.B.: Als je de beker niet uit de gevangenis hebt meegenomen, kun je het raam ook op een andere manier openen. Combineer dan in je inventaris de tang met de metalen buis. Je hebt dan een verlengde tang (enhanced pliers) waarmee je meer kracht kunt uitoefenen, waardoor je het raam ook zonder olie kunt openen.

Mercedes komt uit het kantoor en zegt dat het tijd is om te gaan. Ze is heel enthousiast over het feit dat er een auto komt met haar naam.


Daimler fabriek 's nachts
Midden in de nacht komt Mata Hari, die nu zwarte kleding draagt, terug.
Jammer genoeg is ze niet alleen, er is iemand aan het werk in een goed verlichte hangar.
Als Mata langs zou lopen naar het kantoor, zou ze gezien worden.

Links van het raam, waardoor Mata naar binnen klom, zie je een schakelkastje aan de muur hangen. Bekijk het van dichtbij en je activeert een minispel.

Je ziet de schakelkast vanbinnen.
Links en onder zie je waar de stroom naar binnen komt.
Boven en rechts zie je waar de stroom eruit gaat. (floor, floor, hangar)
Je kunt de schakelstukken verplaatsen en draaien. Klik erop en daarna op de plek waar je het stuk wilt zetten om van plaats te wisselen. Dubbelklik om een stuk te draaien.

De bedoeling is dat je de lichten in de hal uitmaakt en het licht in de hangar aan laat.
- Verwissel de beide stukken voor de "floor" (1 en 2).
- Verwissel dan het middenstuk met het bovenste stuk
  rechts (3 en 2).

Nu loopt alle stroom alleen naar de hangar en is de grote hal donker.


Sluip vanaf de meterkast naar beneden en ga daar tussen de twee auto's door naar links (groene lijn).
Er lopen ratten door de hel en de man die in de hangar aan het werk is, komt kijken!
Loop verder naar beneden, naar links en tussen de rijen auto's omhoog.
Dan naar links tussen de auto's door.

Je ziet nu het kantoor. Maar zoals je weet is de deur afgesloten. Misschien vind je op de werkbank iets om hem mee open te maken.
Loop dus tussen de auto's door naar de werkbank (gele lijn). Raap hier een metalen strip op en loop verder naar rechts. Vandaar ga je weer naar beneden en dezelfde weg als voorheen tot bij het kantoor. Maak de deur open met de metalen strip.


Vliegtuigplannen
Loop naar de boekenkast aan de linkerkant van de kamer, waar zoals je weet de safe is. Op de grond zie je een boek liggen. Mata raapt het nog niet op.
Bekijk de boeken in de kast van dichtbij. Je ziet dat vanaf de lade een kras over de ruggen van de boeken op de bovenste plank loopt.
Zet de boeken zů neer dat de kras in ťťn lijn over de boeken loopt, van links onder naar rechts boven. Precies in het midden ontbreekt een boek. Je verlaat vanzelf de close-up.

Nu kun je het boek dat op de grond ligt, oprapen.
Klik ermee op de kast om het in de kast te zetten. Klik dan nogmaals op de kast en je krijgt weer een close-up.
Zet de boeken weer zů dat de kras doorloopt. Je ziet nu ook dat de eerste letter van elk boek het woord DAIMLER vormen.

De safe gaat open en Mata Hari vindt de plannen voor vliegtuigfolie. Maar er staan teveel cijfers op om te kunnen onthouden.




Zoek verder in de safe. Van het bovenste plankje kun je een half cirkelvormig diagram oprapen.

Op het verlichte bureau zie je een stuk papier liggen. Raap het op.
Combineer het stuk papier met de pen met onzichtbare inkt.
Klik met de combinatie op de safe en Mata Hari noteert de details voor de vliegtuigfolie.




Sabotage  

Parijs
De volgende ochtend verlaat Mata Hari het hotel.
Ga naar het station en neem de trein terug naar Parijs.

Daar wordt Mata Hari opgewacht door Ledoux.
Ladoux heeft een opdracht voor Mata. Ze mag weer contact zoeken met majoor von Kalle en hem een codewiel afhandig maken voor het nieuwe Duitse decodeerapparaat. Mata Hari heeft niet veel zin, maar geeft onder dwang toe. Ladoux neemt haar ook nog de plannen voor de vliegtuigfolie af.

Als Ladoux weg is, komt Oscar Samsonet aanlopen. Hij vindt het niet dat Ladoux de plannen heeft. Frankrijk betaalde hem immers om de plannen te bezorgen.
Ook Samsonet heeft een opdracht voor Mata Hari. Ze moet onmiddellijk weer terug naar Berlijn, naar de Daimler fabriek, om daar de motor van het vliegtuig te saboteren. het is een nieuw prototype en de Duitsers mogen geen voorsprong krijgen in de luchtvaart.

Loop naar het loket en neem een treinkaartje naar Berlijn.


Berlijn - Daimler fabriek
Aangekomen in Berlijn verlaat je het station. mata Hari is dan weer automatisch in de Daimler fabriek.
De man in de hangar is nog steeds druk bezig. Ze moet hem weg krijgen van die motor.
Loop op de bekende manier tussen de auto's door naar het kantoor. Je merkt onderweg dat de man in de hangar zich steeds meer opwindt over de ratten.

Open de deur van het kantoor met behulp van de metalen strip in je inventaris.
Op het bureau aan de rechter kant zie je een koffiekopje (mug) en een boterham met kaas (cheese sandwich) oprapen.
Op de tafel onderaan in je scherm ligt een schroevendraaier (screwdriver).
Raap alles op en verlaat dan het kantoor weer.

Bij het kantoor, op het geplaveide gedeelte waar de auto's staan, zie je twee metalen roostertjes. Bekijk ze. Op het bovenste rooster liggen rattenkeutels. Op de auto die erbij staat, zie je een vergrootglaasje, maar je kunt er nog niets mee. Als je probeert te kijken, komt steeds de man uit de hangar.

Sluip langs de onderkant van de geparkeerde auto's naar het schakelkastje bij het raam.
Links hiervan zie je een aantal kartonnen dozen. De meest linker doos is leeg.
Leg hier je boterham met kaas neer.
De ratten komen er meteen massaal op af. De man in de hangar ziet het en heeft er schoon genoeg van. Hij besluit naar huis te gaan.


Vliegtuigmotor
Loop naar de auto waar je voorheen het vergrootglas kreeg (linksbovenaan) en bekijk hem.
Open met je schroevendraaier de motorkap.
Bekijk de motor en Mata Hari ziet de accu.
Klik met het koffiekopje op de motor en Mata Hari vult het kopje met accuzuur (acid).

Ga naar de verlichte hangar. In de gereedschapskist, die bij het wiel van het vliegtuigje staat, zie je een briefje uitsteken. Raap het op. Het is de andere helft van het diagram.
Combineer de beide stukken in je inventaris en je verdient spy-punten.
Je leest dat Fokker van plan is om kleinere vliegtuigjes aan een groot luchtschip vast te haken om ze zo te transporteren.

In het midden van de hangar hangt de nieuwe vliegtuigmotor aan een takel. Kijk ernaar.
Mata Hari ziet dat de motor niet afgedekt is. Haal het kopje accuzuur uit je inventaris en giet het in de motor leeg.

Later staat in de krant dat de testvlucht met de nieuwe motor niet succesvol was en dat er getwijfeld wordt aan de kwaliteiten van de Daimler fabrieken.


Monaco
Mata Hari gaat automatisch naar Monaco, waar ze Oscar Samsonet verslag doet van haar sabotage. Hij is zeer tevreden en belooft Mata Hari een flinke som geld.
Samsonet heeft ook meteen een nieuwe opdracht voor haar.
Hij heeft een gecodeerde boodschap van Zollinger, de man die waarschijnlijk Brunel vermoordde, in handen gekregen en wil dat Mata Hari die ontcijfert.

Om die code te kunnen ontcijferen, heeft Mata het apparaat van Ladoux nodig. Maar daar ontbreekt een codewiel aan. er zit dus niets anders op dan op zoek te gaan naar von kalle en het codewiel.




Codewiel  

Parijs
Ga met de trein naar Parijs.
Op het station in Parijs aangekomen, zie je op de achtergrond een dame met een parasol staan. Bekijk haar. Mata Hari krijgt inspiratie voor een dansbeweging.
N.B.: Je kunt ook inspiratie opdoen, door naar de rook van de trein te kijken.

Ga naar het theater, spreek Astruc aan en laat hem de nieuwe dansinspiratie zien. Hij is enthousiast en geeft Mata toestemming om te dansen.
Klik met de toestemming op Lastruc en Mata treedt op.
Vang weer zoveel mogelijk noten in de cirkels om het publiek tevreden te stellen en voldoende geld te verdienen.

Na de dansvoorstelling treft Mata majoor von Kalle voor het theater. Hij heeft niet veel tijd en mag eigenlijk niet met Mata gezien worden. Er broeit een oorlog en iedereen houdt iedereen in de gaten. Arnie von Kalle komt alleen even gedag zeggen. Hij reist af naar Madrid, waar hij een afluisterpost gaat opzetten.

De volgende ochtend staat Mata Hari in haar hotelkamer.
Ga naar buiten en neem een taxi naar het station.
Neem daar de trein naar Madrid om Von Kalle een bezoekje te brengen.


Madrid
In Madrid arriveer je pal voor het stationloket (bilettes) op een plein met een fontein.
Links van de fontein is de Duitse ambassade.
Achter het raam op de bovenverdieping zie je Von Kalle. Hij staat te telefoneren. Mata wil hem wel graag afluisteren. Spreek de bewaker aan die voor de deur staat. Hij laat niemand toe.

Loop het steegje links van het ambassadegebouw in.
Achter het hek staat een Duitse herder te blaffen. Dat kun je natuurlijk niet hebben, als je niet wilt opvallen.
Zoek in de houten afvalton die tegen de zijmuur staat en Mata Hari vindt een Duitse worst (sausage).
Geef de worst aan de herder, die Indiana heet en hij is rustig.
Over de zijmuur lopen leidingen die uitkomen in een klein vierkant kastje. Bekijk het en Mata zegt dat dit een schakelkast van de telefoonlijn is. Als ze een hoorn had, kon ze Von Kalle afluisteren. Op zoek dus naar een telefoonhoorn.

Dansinspiratie Madrid: Fontein - Jongleur in actie.

Ga naar het treinloket aan de andere kant van de fontein en neem de trein naar Berlijn.


Berlijn - telefoonhoorn
Op het station in Berlijn zie je een openbare telefoon onder de Duitstevlag en een goudkleurig afdakje. Jammer genoeg staat daar iemand te telefoneren. Spreek hem aan. De man wil niet weggaan en blijft maar kletsen. Je hoort dat hij de trein van 5 uur wil halen.

Kijk naar de stationsklok die aan de zuil rechts van de openbare telefoon hangt. Het is pas half 5 geweest. Zo lang wil je niet wachten.
Op de zuil waar de klok aan hangt, zie je het controlekastje voor de klok. Klik erop en Mata zet de klok een half uur vooruit.
Klik met het klok-icoon op de conducteur die ook staat te wachten. Hij schrikt dat het al zo laat is, rent meteen naar de trein en blaast op zijn fluit.
De man bij de telefoon hoort het en rent snel weg om zijn trein te halen.

Loop naar de openbare telefoon en klik erop. Mata zegt dat de draden van de hoorn vastzitten met een paar schroeven. Haal dus je schroevendraaier uit de inventaris en schroef de telefoonhoorn los.
Ga daarna naar het loket en neem de trein terug naar Madrid.


Madrid - telefoon afluisteren
Loop naar het steegje, links van de Duitse ambassade.
Gebruik je telefoonhoorn op het schakelkastje aan de muur.
Je krijgt weer een schakelkastpuzzel.
De bedoeling is dat de stroom, die aan de bovenkant erin komt, naar beide uitgangen (rechts en onder) gaat. De dikke witte kabels moeten naar een vierkante eindstop gaan.

Als de verbinding gelegd is, hoor Mata Hara dat von Kalle zich beklaagt. De codes worden steeds weer gewijzigd. Hij kan een nieuw codewiel krijgen van zijn contractpersoon bij de galerie. Maar deze geeft het codewiel alleen af aan iemand die zich legitimeert met een portret van zichzelf.





Maak nog een keer de telefoonpuzzel en luister een tweede telefoongesprek af.
Ditmaal hoort Mata Hari dat de Duitsers een moordaanslag voorbereiden in ServiŽ.
Je krijgt voor deze informatie spypunten.


Loop naar de rechterkant van de fontein, waar een man met een rood jasje (juggler) bij een portret van Von Kalle staat. Loop daar naar rechts, naar de gallerij.
Bekijk dan het portret. Als Mata Hari het codewiel wil, zal ze eenzelfde soort portret van zichzelf moeten hebben.

Zoals je je herinnert, zit er op het station van Monaco een straatartiest.
Neem dus de trein naar Monaco.


Monaco - portret
Praat met de straatartiest die in de stationshal zit en vraag hem of hij je portret wil schilderen.
Hij schildert het portret van Mata Harimeteen in houtskool, als ze van te voren Von Kalle's portret bekeken heeft.
Neem daarna de trein terug naar Madrid.


Madrid - codewiel
In Madrid aangekomen, praat je met de man met het rode jasje, die bij Von Kalle's portret staat. Hij is een jongleur en Mata haalt hem over een voorstelling midden op het plein te geven. Gebruik hiervoor het been-icoon.
Als de man weg is, loop je naar de gallerie om het portret van dichtbij te bekijken. Haal Mata's portret uit je inventaris en plaats het op Von Kalle's portret.
Verlaat dan de close-up, door naar links te lopen. Blijf daar staan.
Er komt een man op Mata Hari af, die haar het codewiel (codewheel) geeft.

Loop even naar de linkerkant van de fontein. Je ziet daar een man met een hoed bij het boompje staan. Het is een spion. Spreek hem aan en hij adviseert Mata om de eagle trein te nemen als ze veilig (zonder punten) naar Madrid wil reizen.
Neem daarna de trein naar Parijs.


Parijs - Ladoux
Als je in Parijs aangekomen bent, ga je eerst even het theater in. Vraag aan Lastruc of je mag dansen. Hij zal zeggen dat je eerst nieuwe inspiratie moet opdoen. Je activeert hier de mogelijke inspiratie-objecten mee.

Neem een taxi naar het politiebureau.
Spreek Ladoux aan en geef hem het gevraagde codewiel. Hij vraagt of je meteen de boodschap die hij heeft wil ontcijferen, vrouwen zijn daar beter in.
Leg het codewiel dus in het decodeerapparaat onder op de tafel.
Je ziet nu in twee balkjes de gecodeerde boodschap.
Daaronder zie je drie draaiknoppen, die je met behulp van de pijltjes op de knop of naast het balkje eronder, kunt draaien.
De linker draaiknop is voor de klinkers.
De middelste draaiknop is voor de medeklinkers.
Met de rechter draaiknop, kun je het codewiel op een ander alfabet zetten.

Draai aan de knoppen, totdat je in de bovenste balken ziet staan:
"MARCH THRU LOW COUNTRIES, WAR PLAN APPROVED BY GHQ" (Marcheer door de lage landen, oorlogsplan goedgekeurd door Duits hoofdkwartier).
N.B.:
Duitse spel-versie: EINMARSCH DURCH BENELUX, PLAN VON DEUT HQ BEF‹RWORTET.
Franse spel-versie: INVASION DES PAYS-BAS, PLAN D'ACTION APPROUVE PAR QG.

Tip:
Begin met de linker draaiknop en kijk of je bij de eerste twee klinkers A (in march) en U (in thru) op de juiste plek krijgt.
Draai daarna aan de middelste knop voor de medeklinkers M RCH en THR .
Lukt dit niet, draai dan een keer aan de rechter knop voor een ander alfabet en begin weer opnieuw met de linker knop.

Ladoux is zeer enthousiast als het Mata gelukt is de boodschap te ontcijferen. Ze drinken een glaasje op haar gezondheid.




Zollinger's boodschap  

Spreek kapitein Ladoux aan en Mata Hari vraagt of ze het decodeerapparaat mag gebruiken om Zollinger's boodschap te ontcijferen.
Daar wil Ladoux niet aan, maar als Mata Hari een kawrweitje voor hem opknapt, wil hij er nog wel eens over nadenken. Hij denkt dat zijn meerdere, kolonel Victor Malbet een verrader is. Hij wil dat Mata Hari Malbec's telefoon afluistert om bewijzen van het verraad te horen. Ladoux geeft Mata Hari Malbec's adres.


Belleville
Neem een taxi naar Malbec's adres.
Je ziet een boogdoorgang met een ijzeren poort. Boven op de boogdoorgang zie je twee vogels tussen de wingerd op en neer hippen. Kijk er naar. Mata Hari krijgt een dansinspiratie.
Over de rechtermuur in de boogdoorgang lopen de telefoonkabels. Maar het schakelkastje zit waarschijnlijk onder de grond.
Kijk naar het ronde deksel van de rioolput, in het midden voor de boogdoorgang. Mata Hari leest dat dit putdeksel nummer 318 is. Ze kan het deksel niet optillen.

Links op de hoek van de boogdoorgang zie je een regenpijp uitmonden in een houten ton. Bekijk het uiteinde van de regenpijp. Mata vindt een briefje van een spion, waarin de vraag wordt gesteld of een groot luchtschip inderdaad meerdere vliegtuigjes kan trekken. Malberg lijkt inderdaad een verrader te zijn en Mata krijgt spypunten.


Riool
Neem een taxi naar het politiebureau, klik met het schakelkastje-icoon op Ladoux en vertel hem dat je niet naar het schakelkastje gaat graven. Hij geeft Mata Hari zijn sleutel voor de geheime ingang naar het riool.

Loop het cellencomplex in.
Loop verder door de gang naar links, tot bij een afgesloten deur. Gebruik je sleutel op de deur. Mata Hari maakt hem open en zegt dat er een vreselijke stank uit komt. Ze wil niet naar binnen in haar mooie kleren.
Rechts van de deur naar het riool zie je een kamertje met een metalen kast half achter het gordijn. In de kast hangen oude kleren. Klik op de kast en Mata Hari kleedt zich om.
Loop daarna het riool in.

Het riool is een doolhof. Je begint je zoektocht onderaan de trap in kamer 117.
Naast de doorgangen, zie je een klein rechthoekig vuilwit bordje. Kijk ernaar en je ziet dat er een getal op staat.
Zoals je weet zoekt Mata Hari putdeksel 318.
- Loop naar rechts naar kamer 118.
- Loop naar beneden, naar kamer 218.
- Loop naar links, naar kamer 217.
- Loop naar beneden, naar kamer 317.
- Loop naar rechts, naar kamer 318.

Mata Hari zegt dat ze bij het juiste telefoonkastje is gearriveerd.
Klik met je telefoonhoorn op de rood-knipperende lampjes. Daarna mag je weer de telefoonkabels zů verbinden dat de inkomende stroom naar beide uitgangen gaat.

Als de verbinding tot stand gekomen is, luistert Mata Hari het telefoongesprek af. Ladoux belt Malbec op en vertelt over Franse luchtschepen die grote bommen op Duitsland gaan laten vallen.
Meteen daarna belt Malbec zijn Duitse contact Kris Kringe op en vertelt het hele verhaal door. Hij wil nadere details op de normale plek achterlaten.

Na dit telefoongesprek verlaat je het riool weer.
Ga naar links 317, omhoog 217, rechts 218, omhoog 118, links 117.
Ga dan de trap op naar het cellencomplex.
Klik hier op de kast om je gewone kleding weer aan te trekken.

Daarna loop je naar rechts naar Ledoux en vertel je hem wat je hoorde. Mata Hari denkt dat Kris Kringle majoor von Kalle is.
Ladoux is zeer tevreden en loopt het politiebureau uit om zijn mannen opdracht te geven Malbec op heterdaad te betrappen als hij de details aflevert. Mata Hari mag intusen het decodeerapparaat gebruiken.


Zollinger's boodschap
Klik met Zollinger's gecodeerde bericht op het decodeerapparaat.
Zoek op de bekende manier, door aan de drie knoppen te draaien, naar een leesbare tekst.
De boodschap luidt: GAS RESEARCH GOES WELL. FACTORY PRODUCTION NEXT.
Duitse spel-versie: GASFORSCHUNG LńUFT GUT BALDIGE FABRIKPRODUKTION.

Franse spel-versie: LA RECHERCHE SUR LE GAZ SE D…ROUILLE BIEN PRODUCTION EN USINE.


Nu Ladoux niet aanwezig is, heb je de kans even in zijn kantoor rond te snuffelen. Kijk op de rechter hoek van het bureau van Ladoux. Lees het boek over bewaking van een vliegtuigbouwer door de Franse politie. Je krijgt spypunten en een krantenbericht als dit het derde artikel over het luchtschip was. Verlaat daarna het politiebureau.


Berlijn - grenadiersclub
Zoals je je herinnert, heb je in Madrid von Kalle afgeluisterd. De tweede maal hoorde je iets over een aanslag in ServiŽ.
Misschien is het handig om in Berlijn ook even rond te snuffelen in de Grenadiersclub.
Neem dus de trein naar Berlijn.

Daar aangekomen verlaat je het station.
Laat vervolgens de soldaat voor de deur van de grenadiersclub je uitnodiging zien en je kunt naar binnen lopen.
Kijk in de open haard. Daar heeft iemand een briefje met een gecodeerd bericht in gegooid. Haal het eruit, verlaat de grenadiersclub en ga met de taxi naar het station. Neem de trein terug naar Parijs.


Parijs - politiebureau
Neem een taxi naar het politiebureau.
Leg de gecodeerde boodschap uit de grenadiersclub op het decodeerapparaat.
Ontcijfer op de bekende manier de boodschap:

BEOGRAD AGENT READY TO STOP ARCHDUKE. (Agent in Belgrado klaar om Aartshertog te stoppen)
Duitse spel-versie: BELGRADER AGENT BEREIT ERZHERZOG AUFZUHALTEN.

Mata Hari laat de gedecodeerde boodschap achter voor Ladoux. Hij weet wel wat hij ermee kan doen. Je krijgt hier spypunten voor.

Verlaat het politiebureau en neem een taxi naar het station.
Ga met de trein naar Monaco om Samsonet het ontcijferde bericht van Zollinger te brengen.


Monaco
In Monaco aangekomen, zie je op het terras niet alleen Samsonet, maar ook Emil Jellinek (met bolhoed). Spreek Jellinek als eerste aan. Praat met hem over het weer (zon/wol icoon). Jellinek vertelt dat er zwaar weer op komst is in de Balkan. Moordenaarsweer.
Mata Hari krijgt voor deze informatie spypunten en een krantenbericht dat de moordaanslag voorkomen is, als het je derde bericht over de Balkan is.

Spreek daarna Samsonet aan en geef hem het gedecodeerde bericht.
Hij schrikt. Zollinger produceert gifgas in zijn fabriek en wil het in een oorlog gebruiken. Zollinger moet gestopt worden!




Hoofdstuk 4: 1914 - Zollinger's gasfabriek vinden  

Parijs
Ondanks alle inspanningen van de diverse spionnen en idealisten, staat de Eerste Wereldoorlog op het punt uit te breken.
Mata Hari wordt naar het politiebureau gebracht.
Ladoux en Mata Hari zijn het er beiden over eens, dat Zollinger waarschijnlijk Brunel vermoord heeft, om zijn formules voor gifgas te stelen. Zollinger is inmiddels ondergedoken, maar zijn fabriek produceert nog steeds gifgas.
Ledoux vraagt mata Hari om Zollinger op te sporen. Dat kan ze het beste doen door contact te maken met Zollinger's vriend Fritz Haber, een chemicus.
Verlaat het politiebureau.

Loop naar het terras tegenover het theater. Hier zie je Elbeth. Spreek haar aan. Mata zegt dat Ledoux haar in de tang heeft. Elsbeth adviseert Mata om met Samsonet te gaan praten.
Praat met Elsbeth ook over Zollinger (mes-icoon). Ze vertelt dat Zollinger en Samsomet vroeger zakenpartners waren. Maar nadat Zollinger explosieven geen fabriceren, doet Samsonet alles om Zollinger dwars te zitten.
Mata Hari zegt dat inspecteur Ledoux waarschijn Samsonet ervan verdenkt nog steeds met Zollinger samen te werken.
Elbeth kent de naam Haber niet. Neem afscheid.

Neem een taxi naar het station en ga naar Monaco om met Samsonet te praten.


Monaco - Samsonet
Spreek Samsonet aan, die op het terrasje zit. Praat met hem over Zollinger. Hij vertelt dat Zollinger inderdaad gifgas produceert om de wereld te vernietigen.
Informeer naar Haber en Samsonet geeft hem het advies met Madam Curie te praten. Haber is immers chemicus.

Neem een taxi naar het station en neem daar de trein terug naar Parijs.


Parijs - Marie Curie
Neem in Parijs de taxi naar het laboratorium van Marie Curie.
Ga het lab in en spreek met Marie Curie. Vertel haar dat Zollinger de moordenaar van Brunel is. Marie Curie wil alles doen om te helpen Zollinger op te pakken. Noem de naam van Fritz Haber en Mata Hari krijgt een introductiebrief voor Haber.

Verlaat het lab en neem een taxi naar het station. Pak daar de trein naar Berlijn.


Berlijn - Haber
Verlaat het station en geef de taxichauffeur het adres van Fritz Haber.
Bij Haber aangekomen, geef je hem de introductiebrief van Marie Curie. Praat met hem over Zollinger en het zenuwgas. Haber is er niet van overtuigd dat dit reden genoeg is om Zollinger op te pakken.
Vertel Haber dat Zollinger een moordenaar is en dat hij het zenuwgas aan beide kampen wil verkopen.

Nu is Haber overtuigd, dat Zollinger gestopt moet worden.
Hij vertelt dat je een verzegelde pas nodig hebt om Zollinger's fabriek binnen te geraken. Hij heeft de pas zelf al eens gebruikt, dus het zegel van de pas is verbroken. Maar Mata mag de pas met verbroken zegel wel hebben.
Haber weet niet waar de fabriek ligt. De limousine waarin hij naar de fabriek reed, was geblindeerd.
Haber geeft Mata Hari ook sabotage aanwijzingen. Als ze de hoeveelheden waterstof, ammonia en fosfor in de formule aanpast, zal het zenuwgas ontploffen.

Kijk naar het portret van Haber dat aan de muur links van de boekenkast hangt. Mata hari mag het niet meenemen.
Verlaat Haber dan en neem een taxi naar het station.
Neem daar de trein naar Monaco.


Monaco - Elsbeth
Op het station van Monaco, zie je Elsbeth bij de grote zuil in het midden staan. Spreek haar aan en ze vertelt je dat Samsonet gehoord had dat de Franse politie spionnen oppakte. Samsonet ging naar Parijs om Mata Hari te waarschuwen en werd toen zelf door Ladoux gearresteerd.

Na dit nieuws neem je meteen de trein naar Parijs.


Parijs - politiebureau
Neem een taxi naar het politiebureau. Praat met Ladoux over Samsonet. Ladoux zegt dat Samsonet gevangen blijft, totdat Mata Hari hem Zollinger bezorgd heeft.
Mata eist dat ze met Samsonet mag praten.

Ga het cellencomplex in.
Praat met Samsonet. Hij heeft nagedacht en beseft dat hij de oorlog niet kan tegenhouden. Hij heeft spijt ervan dat hij Mata Hari hierin betrokken heeft en adviseert haar terug te keren naar Nederland.
Mata heeft andere ideeŽn. Praat met Samsonet over de pas voor de fabriek en de sabotage formule. Samsonet vindt het gewaagd. Mata moet dan uitzien als Haber, en klinken als Haber, een limousine vinden en de locatie van de fabriek ontdekken.
Maar als Mata Hari dat allemaal voor elkaar heeft, moet ze naar Samsonet komen voor verdere aanwijzingen.

Loop de trap op naar het kantoor en verlaat het politiebureau.


Haber's stem
Ga het theater in en praat met Astruc over het vermommen als Haber.
Astruc heeft wel een kostuum voor je, maar voor een perfecte vermomming, heeft hij een foto van Haber nodig. Je hebt een foto gezien in zijn huis.
Vraag haber hoe je als Haber moet klinken. Hij heeft wel een idee en vraagt Mata of ze kan schreeuwen. Klik net zo lang met het schreeuw-icoon op Atruc, tot Mata helemaal hees is. Ze klinkt nu als Haber met een keelontsteking.

Verlaat het theater en neem een taxi naar het station.
Daar neem je de trein naar Berlijn.


Berlijn - Haber's huis
Neem in Berlijn een taxi naar het huis van Haber.
Mata Hari wordt opgewacht door Haber's vrouw. Ze denkt dat Haber haar bedriegt met Mata, maar omdat de politie dat niet interessant zal vinden, wil ze Mata aangeven als Franse spionne. Ze sluit Mata Hari op in de kamer en gaat de politie halen.

Kijk rond in de kamer. Pak de ingelijste foto van Haber, die links van de boekenkast aan de schoorsteenmuur hangt. Erachter zie je een klepje in de schoorsteen. Dat kan handig zijn.

Midden op het bureau van Haber ligt een pressepapier. Raap hem op. Hij is zwaar en niet nuttig. Pak ook het boek dat eronder ligt. Ook dit is niet nuttig.
Onder het boek vind je de afsprakenlijst van Haber. En daar staat op dat Holz hem met de limousine naar Z brengt. Dat is de Freddy Holz die Mata Hari van de grenadiersclub kent!

Pak een leeg blaadje papier van het stapeltje links naast Haber's bureau. Tot haar verbazing ziet Mata dat er "Dear Mata" boven staat. Habber wilde haar een brief sturen?

Op de vensterbank zie je een doosje met potten en flessen. Kijk erin en Mata Hari vindt een handjevol kopernitraat poeder.
Helemaal links in de kamer zie je nog net op het randje van een kastje een doosje lucifers.

Open het klepje in de schoorsteenmuur. Leg het lege blaadje en het kopernitraat erin. Steek het dan aan met de lucifers.
Even later komt Haber de kamer instormen. Hij denkt dat al zijn belangrijke papieren verbrand zijn. Mata vertelt hem over het verdacht van zijn vrouw en Haber belooft met zijn vrouw te praten. Mata verlaat, met foto, Haber's huis.


Grenadiersclub
Loop naar links, naar de grenadiersclub. Je kunt von Kalle's uitnodiging aan de soldaat bij de deur laten zien, maar hij laat je niet binnen. Von Kalle is niet aanwezig.
Praat met de soldaat en zeg dat je naar kolonel Holz wilt. Nu mag je naar binnen.

Rechtsachteraan in de ruimte staat kolonel Manfred Holz. Spreek hem aan. Vraag of hij je wil vertellen waar de fabriek van Holzinger ligt, ze wil Holzinger zo graag weer zien. Verleid hem met het vleierij mond-symbool en daarna met het vlinder-symbool. Vraag dan nog een keer waar de fabriek ligt. Haber zwicht voor Mata's liefdesverdriet en vertelt haar dat Zollinger's fabriek in Monaco ligt en dat hij Haber daar altijd naar toe brengt met zijn limousine.
Neem afscheid en verlaat de club.

Neem de taxi naar het station en neem daar de trein naar Monaco.


Monaco - Jellinek
Praat op het station van Monaco met Elsbeth over de limousine (auto-icoon). Ze adviseert je met Jellinek te praten, die woont immers in Monaco en heeft aandelen in de Daimler fabriek.

Verlaat het station en spreek Jellinek aan, die op het terrasje zit. Hij wil Mata Hari wel een limousine lenen, als ze hem een wederdienst bereidt. Zijn dochter Mercedes is er vandoor gegaan met een zekere Ludi en Jellinek vindt de jongen totaal ongeschikt. Hij wil dat Mata Hari Mercedes naar huis naar Monaco stuurt.

Neem een taxi naar het station en neem daar de trein naar Berlijn. Mercedes zat de vorige keer inmmers in Berlijn.


Berlijn - hotel
In Berlijn aangekomen, ga je aan de rechterkant van de straat het hotel in.
Gebruik de telefoon die op het kastje staat en Mata Hari belt vanzelf Mercedes op.
Ze vertelt Mercedes dat ze een nieuwe, zeer gewaagde voorstelling gaat geven.

Verlaat na het gesprek het hotel en neem de taxi naar het station. Neem daar de trein naar Parijs.


Parijs - theater
Ga het theater in en geef Lastruc de foto van Haber. Hier kan hij wel wat mee en hij bezorgt Mata Hari de perfecte vermomming. Mata kleedt zich meteen om.

Spreek Lastruc nogmaals aan en vraag om een dansvoorstelling.
Als je alle 12 inspiratiebronnen al gebruikt hebt, kun je nu kiezen uit een oude voorstelling.
Heb je ze nog niet alle 12 gedaan, dan zal Lastruc je nu wegsturen om inspiratie op te doen.
12 inspiratiebronnen:
- Parijs, voor theater, vliegtuigje in de lucht
- Parijs, voor theater, orgelman
- Parijs, Engelse ambassade, fountein rechts
- Parijs, Engelse ambassade, fountein links
- Parijs, treinstation, dame met parasol
- Parijs, treinstation, stoom locomotief
- Parijs, Malbec's huis, vogels op boogdoorgang
- Berlijn, treinstation, stoom onder op locomotief
- Berlijn, fietser
- Madrid, fontein
- Madrid, jonglerende jongleur
- Monaco, luchtballon boven strand

Nadat ze Lastruc de danspassen heeft voorgedaan, vraagt Mata om een voorstelling in Berlijn. Lastruc stemt toe.
Klik met de toestemming op Lastruc en Mata treedt op.


Berlijn
Na een geslaagde voorstelling in Berlijn, staat Mercedes buiten het theater op Mata Hari te wachten. Ze was enthousiast over de voorstelling, maar als Mata Hari haar vertelt dat ze haar terug naar Monaco wil brengen, wordt ze kwaad en loopt weg.

Mata staat de volgende ochtend in het hotel in Berlijn.
Ga naar buiten en neem de taxi naar het station. Neem daar de trein naar Parijs.


Parijs - politiebureau
In Parijs neem je de taxi naar het politiestation.
Praat met Ladoux over de limousine. Mata Hari zegt dat ze de limousine nodig heeft en dat Ladoux daarom het vriendje van Mercedes bang moet maken. Ladoux stemt toe om het vriendje te arresteren, als Mta hem de volledige naam geeft.

Verlaat het politiebureau.
Ga met de taxi naar het station en neem de trein naar Berlijn.


Berlijn - hotel
Ga in Berlijn het hotel in en bel Mercedes op. Mata Hari nodigt Mercedes en haar vriend uit in Parijs naar haar voorstelling te komen kijken.
Gebruik het vriendje-icoon op de de telefoon en ze komt te weten dat hij Ludwig Engelbreit heet.

Verlaat het hotel, neem de taxi naar het station en dan de trein naar Parijs.


Parijs - Mercedes en Ludi
In Parijs neem je de taxi naar het politiestation.
Vertel Ladoux de naam van Mercedes' vriendje. Hij geeft Mata Hari een arrestatiebevel. Het is niet officieel en alleen bedoelt om een gewone burger bang te maken.
Verlaat het politiebureau.

Op het plein voor het theater aangekomen, loop je naar rechts, naar het terrasje. Daar tref je Mercedes en Ludi.
Mercedes is nog steeds niet bereid om terug naar Monaco te gaan. Laat haar dus het arrestatiebevel voor Ludi zien. Dit overtuigt Mercedes. Ze staat op en gaat terug naar Monaco, naar haar vader.

Neem een taxi naar het station en pak daar de trein naar Monaco.


Monaco - Limousine
Verlaat het station in Monaco en loop naar het terrasje, waar je Jellinek treft. Spreek hem aan over Mercedes. Hij zegt dat ze inmiddels alweer thuis is en dat hij Mata Hari zeer dankbaar is. Zijn limousine staat tot haar beschikking.

Als je wilt kun je nu gaan kijken bij de ingang van de fabriek.
Ga achter het terrasje naar rechts, naar de heuvels (hills) en je arriveert voor de ingang van de fabriek.
In het donkere hoekje tussen de twee huizen, kun je je eventueel omkleden, door met het hoed-icoon erop te klikken.
Je kunt dan ook op de poort kloppen. De bewaker aan de andere kant zal dan om je pas vragen en ontdekken dat het zegel verbroken is. Hij laat de vermomde Mata Hari niet naar binnen!

Neem de taxi terug naar het station en pak daar de trein naar Parijs.


Parijs - Samsonet
Neem in Parijs de taxi naar het politiebureau.
Daar aangekomen loop je de trap af naar het cellencomplex. Klik met het limousine icoon op Samsonet om hem te vertellen dat je alle voorbereidingen hebt getroffen. Hij zegt dat je nog iets mist (het zegel) en adviseert je met Elsbeth te praten.

Verlaat het politiebureau en neem de taxi naar het station. Neem daar de trein naar Monaco.


Monaco - Elsbeth
Elsbeth staat nog steds bij de zuil op het station in Monaco.
Spreek haar aan over alle voorbereidingen die je trof. Als laatste praat je met haar over de pas die je van Haber kreeg. Het zegel is verbroken.
Elsbeth zegt dat je lang geleden een afdruk van Zollinger's zegel in zeep hebt gemaakt en dat je die nog steeds hebt. Ze verwarmt de lak op de pas en drukt Zollingers zegel erin. Nu heeft Mata Hari een verzegelde pas en is ze helemaal klaar voor haar sabotagedaad.




Sabotage  

Verlaat het station van Monaco en je ziet de vermomde Mata Hari per limousine bij de ingang van de fabriek arriveren. Ze laat haar verzegelde pas zien en mag naar binnen.

In de fabriek praat Mata met Zollinger, die haar helemaal niet herkent. Ze legt uit dat ze ziek was, maar haar bed uitgekomen is om hem te waarschuwen. Er zit een gevaarlijke fout in de formules.
Klik met het been-icoon op Zollinger en Mata Hari overtuigt hem ervan dat er explosiegevaar dreigt. Zollinger vertrekt en laat Mata Hari alleen met de gifgasmachine om alles weer 'in orde' te maken.

Kijk om je heen.
Aan de rechterkant zie je een rek met metalen vaten. Er is een briefje (G) op geplakt. Lees het. "De combinatie van de machine is veranderd en alles is groen." Het klinkt belangrijk en Mata Hari maakt er een aantekening van in haar dagboek.

Loop het hellinkje op en bekijk het eerste apparaat aan de rechterkant.
Op het display (E) van dit apparaat leest Mata de procedure om zenuwgas te maken:
1. Zet de pomp aan.
2. Open de pompklep.
3. Stel de gasverhoudingen in.
4. Start proces door de mengcontrole te activeren.

Duw even op je spatietoets om alle onderdelen in de machinekamer te zien.

Van links naar rechts zijn dat:

A: Pompschakelaar
B: Pompklep
C: Hoofdcontrole
D: Machine
E: Display
F: Gasmengselcontrole
G: Briefje


Laten we nu de aanwijzingen op het display (E) volgen.
1. Loop onderaan het hellinkje naar links en zet de pompschakelaar (A) aan.
2. Loop het hellinkje op en naar links. Zet daar de pompklep (B) open.

3. Loop onderaan de helling naar rechts, naar de gasmengselcontrole.
    Klik met de formule die je van Haber kreeg, op het controlepaneel.

Je ziet nu 3 langwerpige metertjes, waarin je de kleur van het gasmengel kunt zien. In elke metertje zitten 3 gekleurde segmenten.
De bedoeling is om alle segmenten van elke metertje op groen te zetten (volgens het briefje).
Je ziet ook 3 grote ronde knoppen. Hiermee kun je een segment van kleur laat veranderen.
Midden op het paneel, onder de metertjes, is een hendeltje, waarmee je de puzzel in de beginstand kunt zetten.

Oplossing:
Linker metertje:      Klik op knop: links - onder - rechts.
Middelste metertje: Klik op knop: onder - links - rechts - links - onder.
Rechter metertje:    Klik op knop: onder - onder - onder - links.

Nadat alle metertjes groen werden, schuift je beeld door naar rechts, naar het volgende deel van de machine. Hier zie je een aantal buizen.

Aan de linkerkant stroomt het gas de buizen in.
Aan de bovenkant moeten ze naar de gastanks.

De bedoeling is dat je een aaneengesloten circuit maakt van de inlaten links, naar de uitlaten boven. Er mogen geen open eindjes zijn.
Je kunt alle stukjes buis oppakken en ergens anders neerzetten. Je kunt ze draaien, door te dubbelklikken.
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk.

Als je een correcte aansluiting hebt gemaakt, schuift je beeld vanzelf naar boven, naar de gastanks, die gevuld zijn met gekleurd gas en voorzien van maatstreepjes.

Links bovenaan zie je een draaihendeltje (reset). Als je hier op klikt, zet je alles in de beginstand.
Daaronder zie je een iets groter draaiwiel met een pijl. Als je hierop klikt, vullen de gastanks zich.

Onder elke gastank zie je een draaihendeltje en een draaiwieltje.
Hiermee kun je weinig en iets meer gas uit de tanks laten lopen.
Helemaal onderaan zie je een bordje met de naam van het gas.

Volgens de aanwijzingen van Haber, moet de hoeveelheid aangepast worden:
Fosfaat - 5% erbij, Ammonia 3% eraf en Waterstof 5% erbij.

Oplossing:
- Klik op de reset knop linksbovenaan.
- Klik twee keer op het draaiwiel eronder om de gastanks helemaal te vullen.
- Fosfaat (rood) - klik 1 keer op het hendeltje (links). Er brandt nu een lampje.
- Ammonia (groen) - klik 1 keer op het wieltje en 2 keer op het hendeltje.
- Waterstof (blauw) - klik 2 keer op het hendeltje.

Als de drie lampjes branden, gaat het alarm over en komt Zollinger aanlopen.
Nu ontdekt hij dat het Mata Hari was, die met de gasmengsels geknoeid heeft...........



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.