LAKE RIDDEN


Walkthrough door Hans 2018 www.adventurespel.nl

Uitgever: Midnight Hub / 2018
Ontwerper: Midnight Hub

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening
Bos rondom de hutRondom kampeerplek
BenedentuinBoventuin
LandhuisLandgoedAfgebrande huisNogmaals Landhuis
EilandTweede keer Eiland
Nogmaals Landgoed



Spelbediening  

Menu omvat Voortzetting, Nieuw Spel, Hoofdstukken, Opties, Credits, Quit

  Opties omvatten:
  Audio:
  Spelervaring:
  Grafisch:
- er zijn vier instelmogelijkheden
- muisgevoeligheid is aan te passen
- o.a. resolutie, helderheid, anti-aliasing.

  Toetsbediening
  W A S D toetsen
  Spatiebalk
  Links shift
  Links control
  E of linkermuisknop
  Rechtermuisknop
  Tab of I-toets
  O-toets
  N-toets
  H-toets
  F-toets
- Lopen naar voren, links, achter, rechts
- springen
- joggen
- kruipen
- interactie
- terugtrekken / laten vallen
- inventaris
- doelen
- aantekeningen
- hints
- lantaarn

Als er rechtsboven in beeld een radertje verschijnt wordt het spel even bijgeladen.
Een floppy disk rechtsboven in beeld geeft aan dat het spel automatisch wordt opgeslagen (autosave).

Er zijn voorwerpen die je in een inventaris kunt meenemen.
Je opent de inventaris dan met de I-toets of de Tab. Breng het voorwerp bij de plek waar je het denkt te kunnen gebruiken.
Als het voorwerp in beeld dan wat groter wordt klik je met de linkermuisknop om het te activeren.
Knippert het voorwerp daarentegen rood in beeld dan kun je het hier niet gebruiken. Druk dan op de rechtermuisknop om het voorwerp automatisch terug te laten keren naar de inventaris.

N.B.: Tijdens het schrijven van deze speldoorloop zijn er vier patches (verbeteringen/aanvullingen) voor het spel verschenen en automatisch door Steam verwerkt. Op onderdelen kunnen er dus kleine afwijkingen zijn.



Bos rondom de hut  

Intro
Toen je klein was, had je toen ooit dromen die zo werkelijk aanvoelden dat je geloofde dat ze echt waren? Waarschijnlijk wel.
Maar gebeurde n ervan ook werkelijk? Bij mij wel.
Een aantal maanden geleden zond iemand me een brief. Iemand waarvan ik dacht dat hij niet echt was.
Het begon allemaal twee jaar geleden, in oktober 1988.



Woud
's Nachts in het woud. De stem van de toen dertienjarige Marie. Sofia, waar ben je?
Loop rechtdoor naar een plank over een beekje. Ik had beloofd om te gaan kamperen met mijn zus Sofia en haar vriendinnen, nabij Bakers Hill.

Loop door naar het hek. De cursor (rondje in het midden van het beeld) verandert in een handje. Gebruik de linkermuisknop om het hek te openen. We waren hier vele malen geweest toen we jonger waren, maar dit was de eerste keer sinds mijn terugkeer.

Vervolg het pad, een planken brug over naar een vlonder bij een ravijn. Je ziet Sofia aan de overkant staan. Blijf daar, ik vind wel een manier om over te steken.

Links van de planken liggen enkele blikjes.
N.B.: Je kunt sommige voorwerpen oprapen door kort te klikken met de linker muisknop, waarna ze groter in beeld verschijnen. Daarna heb je de volgende keuzes:
1. van alle kanten bekijken (rechtermuisknop),
2. laten vallen (linkermuisknop kort),
3. weggooien (linkermuisknop indrukken en dan weer loslaten).
In plaats van de linkermuisknop kun je ook de E-toets op dezelfde manier gebruiken.

Daal de trap af. Ik werd midden in de nacht wakker en vond mijn zusjes tent leeg.
Er ligt een reuzelange boomstam over het ravijn. De cursor verandert in een paar voetstappen. Klik eerst met linkermuisknop en steek dan over (W). OK. Stapje voor stapje. Je kunt dit. Kalm en gemakkelijk.

Loop aan de overkant rechtdoor. De vorige nacht zaten zus en haar vriendinnen bij een uitstervend vuur nog laat in de nacht te praten en te giegelen. Het was moeilijk voor haar geweest, mijn terugkeer en zo. Maar om zomaar weg te lopen was niets voor haar. Ik hoopte maar dat zij zichzelf niets zou aandoen.


Hut
Vervolg je weg. Er doemt in de verte een hut op. Op het aanplakbord staat Welkom in Lake Ridden.
Links hangt een lantaarn aan de hut.
Als je dichtbij komt verandert de cursor in een vlam. Steek de lantaarn aan (linkermuisknop).
N.B.: Het is raadzaam om telkens als je een lantaarn, lamp of kaars tegenkomt deze aan te maken ook al is er licht genoeg. Je weet dan later dat je hier al bent geweest en het is soms een hulp om je weg terug te vinden.

Open de deur en ga naar binnen. Oef, het stinkt hier echt.
Maak eerst zoveel mogelijk licht.
Ga dan naar het brandkastje links van de toegangsdeur.
Bovenop staat een blik. Verwijder dit en je vindt de code: 2x links, 3x rechts en 2x links.
Klik op de draaiknop. Je zoomt vanzelf in.
Houd de cursor iets links van de knop en hij verandert in een gebogen pijltje linksom. Klik tweemaal.
Dan naar de rechterkant. Driemaal klikken en tenslotte weer tweemaal links. De deur springt open.Raakten al deze mensen hier vermist?

Richt je cursor op het papier in de kast. Hij verandert in een loep.
Klik en je ziet een briefje in beeld met getallen erop (Forest / Note with numbers).
N.B.: Steeds als je een tekst in beeld hebt kun je onderaan op de loep klikken om dezelfde tekst helder verlicht te zien (bedoeld om de leesbaarheid te vergroten).
Je sluit dit weer door op het pijltje onderaan te klikken.
Afsluiten van de tekst met het pijltje bovenaan. In beeld verschijnt dan: Note added to notebook (N), dus notitie toegevoegd aan notitieboek.
Klik op de N-toets en je opent dit boek om de tekst nogmaals te lezen.
Op andere tabbladen vind je hints (ook te openen met de H-toets) en doelen (ook te openen met de O-toets)].


Dagboek uit de hut (Forest / Journal from lodge)
In de tweede ruimte ligt een dagboek op tafel. Open dit.
Je kunt bladeren met de 'pijltjes' rechts- en linksonder.

13 oktober 1984
Ik heb het gebouw gekocht. Dit is de laatste plaats waar ik heen zou gaan, maar ik vrees dat ik geen keuze heb. Hopelijk vind ik hier enkele antwoorden.

1 december 1984
Ik vond het pad waarover we die nacht liepen. Het voelt aan als een leven geleden. Het is vreemd om weer hier te zijn na wat er is gebeurd. Het is zo rustig terwijl het dat niet zou moeten zijn.

20 februari 1985
Er waren hier enkele kinderen en ik heb ze weggejaagd. Ik zal een poort moeten opstellen om het pad langs het ravijn te blokkeren. Deze plek is voor niemand veilig.

10 maart 1985
Ik schaam me dat ik me zijn gezicht niet voor de geest kan halen. Toch herinner ik me die nacht zo levendig als ik me gisteren herinner. Ik heb me geen dingen verbeeld. Er is hier iets en ik zal het vinden.

11 maart 1985
Ik kan niet geloven dat het vandaag vijftig jaar geleden is. Die dag achtervolgt me nog steeds. Ik moet het opschrijven.
We waren nog maar kinderen toen ik en mijn broer naar het gebouw gingen. Op een nacht dronken we iets te veel en mijn broer wilde een wandeling gaan maken. Als ik niet zo dronken was geweest dan zou ik hem hebben tegengehouden.
We kwamen bij een open plek in het bos en mijn broer rende voor mij uit. De lucht om me heen werd kouder. Toen gebeurde er iets. Door een of andere onbekende kracht werd hij de duisternis in geworpen, als een stuk papier in de wind. Alsof iets hem in de ijle lucht weggreep. De rotswanden braken af en stenen vielen op de open plek. Ik schreeuwde en probeerde eroverheen te komen. Maar dat lukte me niet.
Al die jaren dat iedereen mij de schuld gaf. Maar ik heb nooit getwijfeld. Ik wist wat er die nacht was gebeurd en ik zal alles doen wat in mijn vermogen ligt om tot de bodem hiervan te gaan. Het kan me niets schelen als mensen denken dat ik gek ben.



Verborgen briefje (Forest / Hidden letter)
Aan de wand links van de tafel hangt een kaart schuin. Raak deze aan en er valt een verborgen briefje uit
Ik geloof je. Op een dag kom je naar me toe.
Gegroet, M.B.


Ga naast de kaart de achterdeur uit.


Hek
Loop naar een hek. Een bord waarschuwt: Verboden toegang.
Aan het hek hangt een briefje (Forest / Note attached to gate):

Notitie voor mezelf
Verander de code als ik terugkom.
De volgende code is dezelfde als het jaar dat hij vermist raakte.
Is het een teken? Ik moet voorzichtig zijn.


Klik op het slot naast het briefje. Je moet vier cijfers ingeven.
Je hebt alle gegevens beschikbaar. Uit het dagboek blijkt dat de broer van de schrijver 50 jaar vr 1985 is verdwenen, dus in 1935.
Volgens het briefje is dat de volgende code die bij terugkeer moet worden ingegeven.
De huidige code staat dus boven 1935 in de lijst met getallen. Dat is 5264.
Geef dit in en het hek gaat open.



Rondom kampeerplek  

Loop vanaf het hek rechtdoor.
Ik wist dat zij niet zichzelf was toen ik die andere kant van de gebroken brug bereikte. Ze zou op me gewacht hebben.
Je komt bij de gebroken brug waar je Sofia zag staan, maar geen spoor van haar te bekennen.

Ga links vr de leuning langs het ravijn. Je vindt een paarse want op de grond.
Het pad buigt naar links af en kronkelt omhoog. Je komt bij een kampeerplek. Hee, iemand daarbinnen?
Niemand in de tent.
Klik op de loep. Leeg, waar zijn ze naartoe gerend?

Brief van een verliefd meisje (Forest / Lovers' letter)
Op de picnic-deken ligt een brief:

Lief dagboek,
Ik kreeg het voor elkaar, mam denkt dat ik bij Susie logeer, terwijl ik in werkelijkheid hier uit ben met Rich. Hij kreeg een van zijn vrienden, Bob, zover om ons naar het oude Lake Ridden gebouw te rijden. Kennelijk hangen ze hier vaak rond, hij kende zelfs de code van de gesloten poort.
Ha ha, ik luisterde hem af toen hij tegen Bob zei hoe hij denkt vanavond te gaan scoren. Zeker niet!
Ik hoop op een wonderbaarlijke nacht,
XX

p.s.:
Rich is zo lief en zo ouderwets. Om mij proberen te verleiden bouwde hij de liefste kampeerplek met gekleurde lampen en een knusse picnicplaats. Zoals uit een of andere romantische komedie.
Susie zal me morgen nooit geloven!

p.p.s.:
Ik begin me echt duizelig te voelen, bijna alsof ik ga overgeven. Ik hoop maar dat ik niet ziek wordt. Stel je voor, de opwindendste nacht in eeuwen en ik kan er niet volledig van genieten. Als zus me iets heeft gegeven voordat ik wegging, dan vergeef ik haar dat nooit!

p.p.p.p.p.p.s.:
Heeft Rich me gedrogeerd of zo? Ik moet ophouden zo paranode te doen, hij is veel te lief. We moeten tot morgenvroeg wachten tot Bob ons terugbrengt. Deze plek was veel verder weg dan ik dacht. Moet iets anders aan mijn hoofd hebben gehad tijdens de rit hier naartoe.
Rich is zo bezorgd om mij, hij heeft zelfs niets bij mij geprobeerd. Hij is een echte schat.
Welterusten X


Stem van Marie:
Enkele dagen later werd het jonge meisje gevonden, dwalend door het woud al mompelend. Ik weet niet zeker wat er met de jongen is gebeurd waar ze mee ging. Ik weet dat er mensen naar hem zijn gaan zoeken, die dachten dat hij haar iets had aangedaan. Hij ontsnapte op een of andere manier.


Kampvuur
Vervolg je weg voorbij de deken; her en der over planken.
Bij een gedoofd kampvuur ligt onder andere een rugzak en een dagboek (Forest / Journal at old gate):

12 maart 1985
Ik heb de oude poort bereikt. Het was precies dezelfde als toen mijn broer en ik hier door gingen. Wij sprongen die nacht over de muur, maar nu ben ik een oude man.
Vervolg.
Ik vond een doosje en probeer het open te krijgen.
Vervolg.
De doos is onmogelijk open te maken. Ik ga de muur over springen. Ik laat mijn rugzak hier voor wanneer ik terugkom.



Muziekdoos en poort
Ga vanaf het kampvuur over het pad naar rechts en je ziet een fraaie ijzeren poort.
Ik denk dat er een stuk ontbreekt.

Draai je om, loop iets terug en ga rechts om begroeide rotsblokken heen. Je ziet een oude grafsteen met witte bloemen ervoor. Er ligt een muziekdoos bij met negen knoppen. Elke knop heeft een verticaal streepje.

       

Draai aan de zwengel.
Terwijl een muziekje klinkt draaien sommige knoppen n voor n een kwart slag en springen dan weer terug. Let op de volgorde en herhaal deze door de knoppen in te drukken (handje).
N.B.: Je kunt zo vaak aan de zwengel draaien als je wilt en de volgorde noteren; en daarna op de knoppen drukken.
Als je dit goed doet verschijnt er een rondje in een klein blokje boven de knoppen.
Herhaal de procedure nog twee keer.
De volgorde is respectievelijk:
1e keer: knop 1, 3, 7, 9, 5
2e keer: knop 4, 3, 7, 2, 9
3e keer: knop 4, 6, 1, 8, 2, 8

Dan gaat de doos open en onthult deze een klink. Klik hierop en hij komt in je inventaris terecht die je met de Tab- of I-toets kunt openen. Zoom uit met de rechtermuisknop.

Ga nu terug naar de poort, bevestig de klink en open de poort (Inventaris openen, met linkermuisknop de klink aanraken en daarmee op de poort klikken).



Benedentuin  

Iets voorbij de poort ligt een tweede want.
Dan kom je bij een spleet in de rotswand. De cursor verandert in voetstappen. Linkermuisknop indrukken en je bukt vanzelf.
Dan met W verder.
Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik me door de nauwe spleet perste, maar destijds moest ik alleen maar snel bij mijn zus zien te komen. Ik besefte dat ik enige tijd naar mijn zus liep te zoeken, naar dat grappige zorgeloze meisje dat altijd zo lief was.

Houd links aan, een paar traptreden omhoog.
Ontsteek vanaf nu elke lamp die je tegenkomt.

Via een poort bereik je een vijver.
Loop over de planken richting een prieel. Ervoor is een soort altaarsteen. Ik denk dat er een stuk ontbreekt.

       

Rechts van het altaar staat een (vogel)symbool op een kei.
Links in de verte zie je een kronkelig symbool op een rots.

In het prieel staat een 'molensteen' met zeven gaten rond een opening in het midden.
Vanaf een gleuf in de vorm van een omgekeerde T staan met de wijzers van de klok mee naast de gaten op posities 2, 3, 5 en 7 symbolen van respectievelijk een kronkel, vogel, boom en ster.
Klik in het midden op de loep en een afbeelding van de molensteen verschijnt en is op te bergen bij de notities (N-toets / Lower garden / Symbol stone drawing).

Vr de molensteen liggen zes symboolstenen. Klik erop en ze verdwijnen in je inventaris.


Vogelsymbool
Keer terug naar het altaar met uitzicht op het prieel.
Open de inventaris en leg de steen met het vogelsymbool midden op het altaar.
Draai nu op het altaar aan de ringvormige steen met de gaten totdat het oplichtende vogelsymbool boven het derde gat zweeft. Je ziet dan ook dat het derde gat van de molensteen in het prieel oplicht met het vogelsymbool.

Kijk om je heen. Links zie je het stersymbool en rechts het boomsymbool.
Draai je eerst om en loop over de planken naar een gedenksteen met een bloemmotief (bloemsteen).
Klik op de loep:
De symbolen horen bij oeroude kennis. Vanuit het duister vergaren zij hun macht (Lower garden / Stone inscription (I)).


Stersymbool
Loop terug naar het altaar en dan linksaf, langs het stersymbool, onder balken door.
Ik bevond me in de adembenemendste tuin die ik ooit heb gezien. Al vele jaren vergeten. Sofia was hier kennelijk niet geweest. Ik moest een uitweg vinden.

Over een pad met doornstruiken passeer je een poort aan je rechterhand.
Loop nog even verder naar weer een bloemsteen.
Samen vormen zij een verzegeling tegen het kwaad. Toch wiegen zij dit kwaad als een kind (Lower garden / Stone inscription (II)).

Keer terug naar de poort. Deze heeft een ringslot. Zoom hierop in.
Rondom een centraal deel met slangsymbool bevinden zich twee ringen. Draai eraan totdat er n patroon ontstaat. [Het komt nogal precies, soms moet je een ring een kwartslag of een halve slag verder draaien. Let op de doorlopende lijnen].
De poort gaat open.

       

Via een kronkelig pad, trap omhoog, gammele brug over, kom je bij een tweede altaar. Plaats hier de steen met het stersymbool in het zevende gat.

Keer terug naar het prieel en bemerk dat nu ook het stersymbool op de molensteen oplicht.


Boomsymbool
In het prieel ga je rechtsaf langs het boomsymbool een trap op en bovenaan rechtsaf.
Via kronkelende trappen bereik je een kist. Daarin ligt een brief (Lower garden / Worker's letter (1/3)).
15 augustus 1884
Beste meneer de bouwvakker,
Welkom! Ik ben Einar, de eigenaar van het landgoed. Als u met Miss Nellie hebt gesproken, dan heeft ze waarschijnlijk overdreven dingen over me gezegd. Ik verzeker u dat ik een heel redelijk mens ben.
Ik hoop dat u de plannen voor de benedentuin hebt gekregen. De stukken steen moeten met grote zorg worden behandeld!
Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben met een stel schurken die over mijn landerijen rennen, maar Miss Nellie dwong mij om u in te huren. Ik zou het veel liever zelf doen. Dat gezegd zijnde, weet dat ik u in de gaten hou!
Gegroet,
Einar


Na de kist splitst het pad. Neem de linker vork. Je komt langs een zijpad rechts maar ga rechtdoor.
Bij de volgende splitsing weer linksaf, een trap af.
Dan is er een splitsing waarbij je rechts weer een bloemsteen ziet (Lower garden / Stone inscription (???)).
Verbreek de verzegeling en het kwaad zal worden ontketend. Vervloek de dag dat de symbolen donkerrood zullen verkleuren.

Ga terug de eerste trap op en nu bij de splitsing links aanhouden totdat je bij een bank komt waar een doos op staat met 16 knoppen (4x4). Zoom hierop in.
Telkens als je een knop indrukt zullen de knoppen boven, onder, links en rechts ervan (voorzover aanwezig) omkeren en een rondje laten zien dat aan hun achterkant zit.
Draait zo'n knop opnieuw om dan zie je daarna zijn vlakke voorkant weer.
Het is de bedoeling dat je alle knoppen omkeert, dus met het rondje bovenop.
Met de R-toets kun je resetten en opnieuw beginnen. Met de rechtermuisknop verlaat je het ingezoomde beeld.

Een oplossing voor deze knoppendoos is het indrukken van respectievelijk de knoppen: 1, 2, 8, 12, 14 en 13.
De deksel gaat open en onthult een foto (Old photos / 1st puzzle box). Je hoort de stem van Marie die een brief van Einar voorleest:
Gelukgewenst met het vinden van de eerste puzzeldoos kinderen! De benedentuin bestond niet toen ik naar het landhuis kwam. De timmerlieden zeiden dat het onmogelijk zou zijn om het verzonken land te gebruiken. Zoals jullie kunnen zien bewees ik hun ongelijk. In slechts tien jaar kreeg ik het voor elkaar om het water permanent af te voeren. Ik schiep een prachtige tuin, maar belangrijker, een gebied voor wetenschappelijke experimenten.

Zoom uit met de rechtermuisknop.
Loop verder, bij de splitsing weer links aanhouden en vervolgens weer linksaf onder rotsblokken door.
Plaats de symboolsteen met de boom op het altaar en draai de ringsteen tot het oplichtende symbool boven het vijfde gat zweeft.

       

Keer terug onder de rotsblokken door, linksaf en almaar dalend, op het laatst linksaf tot je weer bij het prieel aankomt.
Controleer dat nu drie symbolen oplichten bij de molensteen.


Kronkelsymbool
Ga van hier in de richting van de hoge rots met het kronkelsymbool, tussen doornstruiken naar weer een bloemsteen (Lower garden / Stone inscription (IV)).
Het zal het weefsel van de werkelijkheid afscheuren

Ga verder tussen de doornstruiken door, waad door het water onder een afdak door van een ingevallen schuurtje totdat je bij een kist komt met een brief erin (Lower garden / Worker's letter (2/3)):
19 augustus 1884
Beste meneer de bouwvakker,
Ik zie niet waar het probleem ligt. De stukken steen gloeiden een beetje. Niets meer dan dat. Een heleboel dingen gloeien. Het maakt deze noch de benedentuin eng zoals u zei.
Huur gewoon nieuwe mensen in uit de stad. Ik hoor dat er veel mensen bij het ziekenhuis rondhangen. Waarom neemt u enkelen van hen niet aan? Laat ook de puzzeldoos met rust. Het is geen troep. Ik heb het voor de kinderen gemaakt. Gegroet,
Einar


Keer terug onder het afdak door en sla meteen rechtsaf om de muur heen, over de planken totdat je bij de achterkant van het schuurtje weer een kist tegenkomt met een brief erin (Lower garden / Worker's letter (3/3)):
29 augustus 1884
Beste meneer de bouwvakker,
Ik moet zeggen dat u erg onredelijk handelt. Ik vind het niet goed om goddeloos of gek te worden genoemd. De benedentuin is een doodgewone plek.
Als u dit werk onafgemaakt laat dan zal dat ernstige gevolgen voor u hebben! Ik waarschuw u dat ik vele contacten heb. Ik zal een notitie naar mijn vriend in de stad sturen die een kapper is. U zult zeker moeite hebben om hierna nieuw werk te vinden.
Gegroet,
Einar


Draai rechts om het schuurtje heen, loop onder een balk door waar een lantaarn aan hangt en kom uit bij het altaar waar je de symboolsteen met de kronkel plaatst.
Draai de ringsteen tot het oplichtende symbool boven de tweede uitsparing zweeft.
Spontaan ontstaat er een lichtende baan die je terug leidt naar het prieel.

Je ziet dat op de molensteen alle vier symbolen oplichten, waarna ze rood kleuren!
Achter het prieel verschijnen de rode symbolen nu links en rechts van een doorgang die vrijkomt omdat de doornentakken verpieteren.



Boventuin  

Ga de doorgang door naar een hek, dat je openmaakt. Erachter is een kampvuurplek omgeven door stenen banken.
Nader het centrum en er ontbrandt een vuur.
Je hoort de stem van een meisje.
[Nora]: Kwam je hier net doorheen?
[Marie] antwoordt: Ja ik zoek mijn zus Sofia, heb je haar gezien? Mijn naam is Marie.
[Nora]: Dat is een lieflijke naam, Marie.ik ben Nora.

Kies keuzevraag 4 door 4 in te drukken op je toetsenbord:
[Marie]: Waar ben je?
[Nora]: Wat bedoel je, ik ben toch hier? O, soms als ik wakker wordt dan kan niemand me de hele dag zien. Het moet nu n van die dagen zijn.

Kies keuzevraag 5.
[Marie]: Wat is dit voor een plek?
[Nora]: Je wordt geacht hier niet te zijn. Al wat ik hoor is: Nora ga daar niet binnen. Maar het is heel opwindend dat je hier bent!
[Marie]: Ik denk dat ik beter kan gaan. Ik moet Sofia vinden.
[Nora]: Een ander meisje! En ze wordt vermist? Dan moeten we haar vinden. Ren omhoog naar het huis en we zullen zien of we haar kunnen opmerken.

Loop naar de poort achter de vuurplaats.
Deze heeft weer een ringslot, nu met drie draairingen. (De kop van de slang naar beneden).

Als je er door bent hou dan rechts aan.
Ontsteek de twee bolvormige lampen, ook de enkele verderop, ga een houten hek door, links langs een dubbele schommel naar weer een poort.

[Nora]: Marie, de poort hier zit op slot, maar ik ken de combinatie. En jij moet drie raadsels oplossen om die te krijgen.
[Marie]: Drie raadsels?
[Nora]: De kinderen verborgen de cijfers over de hele tuin. Kijk of je ze kunt vinden.


Eerste raadsel
Nu het eerste raadsel, hopelijk ben je er klaar voor: Ik kan ver en snel gaan, maar ik kom altijd weer omlaag.

Loop terug naar de schommels en kijk op de rechter schommel: Vier turven met een dwarsturf: Het cijfer 5.
Klik op de loep.

[Nora]: Goed gedaan, maar ik vond het veel sneller dan jij.


Tweede raadsel
Kun je deze raden: Ik toon de tijd, maar ik werk alleen overdag.

Keer terug naar de houten poort waar je doorheen bent gekomen en ga na de twee lampen die je hebt aangestoken rechtsaf.
Volg het pad, open een tweede houten hek en neem bij de splitsing de linker afslag.
Rechtdoor gaan tot je bij een zonnewijzer uitkomt. Deze heeft een Romeinse 2 als cijfer.
Klik op de loep.

[Nora] Je bent hier behoorlijk goed in.


Derde raadsel
Op naar het laatste raadsel en niet valsspelen juffrouw: Ik zit op een heuvel. Ik ben van hout gemaakt maar ik ben geen boom.

Loop terug naar de splitsing en rechtdoor (de rechter afslag) naar een schutting waar een witte raaf op is geschilderd. Klim erachter de ladder op, een speelhut in.

Ontsteek de kaarsen en lees de brief (Upper garden / About the kids (1/7)).
Er is n ding dat ik mis in het landhuis. Het is een prachtig huis, maar het is te rustig. Toen ik in de stad was kwam een kind naar me toe en sloeg zijn armen om mijn benen. Dit deed me schrikken en wankelen. Maar toen het wegrende was ik niet kwaad. Integendeel voelde ik me een beetje warm van binnen. Ik zal Miss Nellie opdragen om enkele kinderen uit de stad te halen! Dit zal geweldig zijn. Ik zal hun mijn uitvindingen laten zien!
p.s. Het lijkt erop dat ik mijn portemonnee niet kan vinden. Vraag Miss Nellie hiernaar.


Verlaat de hut, ga linksaf en volg het kronkelige pad, langs de schommels naar de dubbele lamp, waar je deze keer linksaf slaat.

       

Je komt bij een schutting met een wolvenkop. Ladder op, naar binnen, licht maken.
Links staat het cijfer 7.
Rechts ligt een knoppendoos met 3x5 knoppen. Inzoomen en proberen op te lossen.

Hier volgt een mogelijkheid:
Druk achtereenvolgens op: 1, 2, 5, 4, 8, 12, 14, 13.
De deksel gaat open en onthult een foto (Old photos / 2nd puzzle box).

Gelukgewenst met het vinden van de tweede puzzeldoos kinderen! Er zijn drie dingen die een kind nodig heeft: voedsel, boeken en een boomhut. Natuurlijk moest ik wat aanpassingen doen aan de tuin toen jullie introkken. Miss Nellie was woedend. Het is gevaarlijk zei ze. Ik denk dat ze jaloers is en dat zij ook in de bomen wilde klimmen maar te koppig is om het toe te geven. p.s. Vertel haar niet dat ik dat schreef.

Hut uit (linkermuisknop op ladder, S-toets), onder muurtje door, bij dubbele lampen rechtsaf, hek door, langs schommels naar de poort. Geef de code in (527).
[Nora]: Zie je, dat duurde helemaal niet lang. Laten we nu naar boven gaan naar het huis. Ik vlieg vooruit.


Muziekdoos
Achter de poort zie je iets naar rechts een open kist met een muziekdoos erin.
Draai net als eerst weer aan de zwengel en herhaal de verdraaiing van de knoppen door ze in te drukken.
De volgorde is respectievelijk:
1e keer: 7, 3, 6, 1, 5
2e keer: 1, 6, 7, 1, 3, 9
3e keer: 2, 8, 1, 3, 7, 4, 9

De doos verschaft een mes dat in de inventaris terecht komt.

Verderop is een kapotte brug waar je zo niet overheen kunt.
Loop terug naar de kist en zie de planken erachter liggen. Klik op de loep.
Ze zitten aan elkaar vast.

Snij het touw door met je mes en neem een plank mee naar de brug. Steek over.
Maak de hoge lamp aan.
Ga hierna eerst rechtsaf en je vindt een thermosfles met een dagboek ernaast (Upper garden / Journal from garden).
12 maart 1985.denk ik
Hoe kwam ik hier terecht? Ik kroop door het tunneltje en toen hoorde ik dat geluid. Maar ik ben ten minste nog hier. Ik ga snel om me heen kijken en dan een weg terugvinden naar het gebouw.
Vervolg.
Ik loop zo ver als ik kan in alle richtingen en iets brengt me terug naar deze plek. Ik voel dat er iemand anders is, ergens.


[Marie]: Dat was het laatste spoor dat ooit van hem is gevonden. Hij moet op de een of andere manier in de tuin terecht zijn gekomen en daarna zomaar verdwenen zijn.

Keer terug naar de hoge lamp en sla rechtsaf. Je komt bij een hoge trap aan.
Natuurlijk was ik twijfelachtig over mijn nieuwe onzichtbare vriendin. Maar zij scheen vastbesloten te zijn om Sofia te vinden en ik kon alle hulp gebruiken die ik kon krijgen. Terwijl ik de trappen opklom was ik er zeker van dat het allemaal maar een droom was.

Beklim de hoge trap en even later nog een.
Ga bovenaan de tweede trap eerst naar rechts.
Achter een bloembak ligt een brief op een bank (Upper garden / About the stones).
Mensen verbazen zich over de stukken steen in de benedentuin. Ze mogen er dan heel interessant uitzien, maar dat zijn ze niet.
Ik vond ze op een tocht naar Noord Europa en merkte op dat ze leken te gloeien. Ik wist dat ze de energie aftappen van het magnetische veld dat de Aarde omgeeft. Ik moest ze meenemen naar de benedentuin omdat ik dezelfde geheimzinnige energie daar zag.


Aan de andere kant van de trap is weer een poort met ringslot.
Er zijn drie ringen om aan te draaien tot de poort opent.

Daarna volgt een derde hoge trap.
[Nora]: Eindelijk ben je er. Het was een beetje moeilijker om het vanaf deze hoogte te zien dan ik dacht. Je moet omhoog naar de zolder. Daarboven is iets belangrijks. Ik weet zeker dat het ons zal helpen haar te vinden. Of werd ik verondersteld daar vandaan te blijven..?



Landhuis  

Klim de ladder op en eindelijk zie je het landhuis.
Loop naar de deur en open deze.

[Nora]: Oh, dat is gek, ik ben zo boven.


Benedenverdieping
Maak in de kamer overal lampen en kaarsen aan.
Kijk in kisten. Trek kastdeuren en laden open. Vind een kindertekening (Drawings / Kid's drawing).
Er zijn twee deuren die niet te openen zijn.

Op tafel ligt een brief (Estate / About the kids (2/7)).
Kennelijk mag je niet zomaar kinderen uit de stad meenemen. Ze horen bij iemand anders. Hoe moet ik dan kinderen vinden om in mijn huis te wonen, om rond te rennen en te koesteren? Miss Nellie zei dat ik een vrouw moest zien te vinden. Ha! Ik lach daarom. De enige vrouw waar ik ooit van hield was Charlotte. Oh Charlotte. Toen jij wegging nam je een deel van mijn hart met je mee.

       

Rechts achterin is een kast waar je op het tweede schap van onder de Griekse hoofdletter Thta kunt zien.
Vr in de kamer is een drievoudige boekenkast. Als je bukt (met Ctrl) zie je in de middelste kast op het derde schap van onder de Griekse hoofdletter Pi.


Bovenverdieping
Ga nu de trap op naar boven. Vanaf nu heb je de beschikking over een lamp die je met de F-toets aan en uit kunt zetten.
Merk bij het beklimmen van de trap de Griekse hoofdletter Sigma op in het onderste schap van de eerste boekenkast.

       

Maak boven weer overal licht aan.
De derde boekenkast bevat een mechaniek met vijf ringen die Griekse letters dragen. In de vijfde boekenkast zie je weer de Griekse hoofdletter Thta, nu in het vijfde schap van onderen.

Trek weer deuren en laden open waar mogelijk.
Achterin vind je dan een brief (Estate / Nellie's letter (2/9)):

8 februari 1905
Er is iets gebeurd beneden bij de benedentuin. Alle wegen naar buiten schijnen te zijn geblokkeerd en dikke klimplanten weerhielden me om die kant op te gaan. Ik kon zien dat n van de stenen een zwakke gloed gaf. Waarom zouden ze actief zijn? Wat was dat ding dat hij daar beneden bouwde?
Nora, hou op met mijn aantekeningen te lezen!

Merk de Griekse hoofdletter Psi op in het vierde schap van onderen.
De deur blijkt gesloten.

       

Keer terug naar het mechaniek en geef de Griekse letters in, te beginnen links met de letter die op het hoogste schap voorkomt, enzovoort.
De juiste volgorde is dus: Thta, Psi, Pi, Thta, Sigma.
De trap klapt om en biedt nu toegang tot de zolderverdieping.


Zolder
Op de voorzolder is een kast waarvan de deuren toegang geven tot de grote zolder.
Schuif een schilderij opzij en duw vervolgens na elkaar twee kisten voor je uit om jezelf toegang tot de grote zolder te verschaffen. Denk aan je lamp.

Ga linksom langs de spullen tot je bij twee kisten komt, die je kunt verplaatsen (met de S-toets naar je toe halen) totdat je daar de vrijgekomen opening in kunt.

       

Je ontdekt een speelhoek voor kinderen, maar ook een knoppendoos met 5x5 knoppen minus de middelste.
Een oplossing van deze puzzel is: 3, 4, 15, 20, 23, 22, 11, 6.

Er komt weer een foto tevoorschijn (Old photos / 3rd puzzle box).
Gelukgewenst met het vinden van de derde puzzeldoos kinderen! Excuus voor het stof op zolder. Ik heb uitdrukkelijk elk soort schoonmaak hier verboden sinds de bedienden n van mijn uitvindingen kapot braken. Er zijn hierboven waardevolle spullen. Miss Nellie noemt het mijn 'begraafplaats' maar ze heeft het mis. Ik ben bijzonder trots op mijn toestel voor het nabootsen van aardbevingen. Miss Nellie vindt het om een of andere reden niet goed dat ik het gebruik.

Kruip uit de speelhoek en vervolg je weg langs de linkerkant naar achteren.
Achterin is een gesloten deur. Ervoor staat op tafel een mooie doos. Laat die nog even met rust.
Dan terug langs de andere wand.
In de ladenkast vind je een brief (Attic / About the kids (3/7)):

Ik heb een manier gevonden om het huis te vullen met de warmte van kinderen! Er zijn kinderen die met hun moeders in kleine schuilplaatsen in de stad wonen. Tijdens een wandeling door de stad vond ik hen onder de brug waar de trein overheen gaat. De schuilplaatsen waren knus en ik kon de fabrieken ruiken in de verkoelende bries. Het leven in de stad is heel opwindend! Ik zal vragen of zij liever in mijn landhuis willen wonen. Het zou moeilijk kunnen zijn om hen ervan te overtuigen om weg te gaan.

       

Tegenover de blinde deur staat een projector op tafel. Draai aan de zwengel en de verlichting gaat aan. Pak de cilinder van tafel en plaats deze voorop de projector. Het is een objectief dat een raster op de deur projecteert.
Neem ook de plaatjesschijf op en plaats deze tussen projector en objectief.
Draai aan de schijf. Elk plaatje (op n na) laat een zwart blokje op het raster zien. Rechtsonder in het beeld staat steeds een symbool.

Loop nu naar de mooie doos en raak met het handje de voorkant aan om in te zoomen. Het lijkt op een muziekdoos. Telkens als je n van de 6x6 knoppen aanraakt draait deze een kwartslag. Maar na een vierde knop keert de beginstand terug.

       

Zoom uit (rechtermuisknop) en klik op de loep bovenop. Je ziet vier van de patronen uit de projecties: een bloempje, een ruit, een klavertje vier en het hele patroon.Deze horen respectievelijk bij de zwarte blokjes op het raster, op de posities: F2, B1, E6 en C5.

Druk aan de voorkant van de doos de knoppen op deze posities in. De deksel gaat open en je vindt een sleutel.
Maak de deur vlakbij met deze sleutel open en je betreedt een tweede zolderruimte.


Tweede zolder
Hou weer links aan langs de wand, achter op zolder rechtsaf en je bereikt een achthoekig tafeltje waarop de windrichtingen in het Engels zijn afgekort (N=noord, S=zuid, E=oost, W=west).
Boven de lamp is een lens vastgemaakt. Ik denk dat er een stuk ontbreekt.

Keer terug naar de eerste zolder, haal het objectief op en plaats dit tussen lens en lamp op het statief. Er wordt een raster over de windroos geprojecteerd met 6x6 vakjes. Het vakje rechtsonder is rood. Ik denk dat er een stuk ontbreekt.
Pak het bootje van de kast erachter en plaats dit op het rode vakje.

Kruip nu langs die kast een hoek van de zolder in waar je een kist aantreft met vijf oude boeken erin (Attic / Old German book etc.).
Op de voorkant staat steeds in rode inkt een code aangegeven. De letters komen overeen met de windrichtingen.
Sorteer de titels van de boeken op alfabetische volgorde, dus:
Aurum Domus, Historia Naturalis, Liber, Memoires, Sonnengott.
De bijbehorende codes zijn: W1N1, E1N2, W1N2, W3S2, E1S3.

Zoom in op het achthoekige tafeltje en verplaats het bootje volgens de codering, dus achtereenvolgens: n plaats naar links (west), n plaats naar boven (noord), n plaats naar rechts (oost), twee plaatsen naar boven (noord), enzovoort.
Aan het eind hoor je een klik. Zoom uit (rechtermuisknop) en er valt een paneel om.
Uit de tafel rolt een bolvormige mand met een blauwachtig licht erin. Raak de mand aan en hij valt uiteen.


1e Droom
Volg het blauwe licht.
[Marie]: Waar ben ik? Wat is dat voor een licht?

Je loopt door een gang en opent een deur naar buiten, een kaal bos in.
[Sofia]: Marie! Wat is dit voor een plek?
[Marie]: Sofia!? Ben je hier ergens?
[Sofia]: Marie, ik kan je niet horen! Ik weet niet wat er gebeurde. Ik hoorde je om mij roepen, buiten in het bos. Maar mijn lichaam had een eigen wil. En nu zit ik vast. Je moet me helpen om hier uit te komen.

Je komt uit bij een monoliet. Raak deze aan.
[Marie]: Ze kon me niet horen, zelfs niet toen ik haar naam riep. Ik keek om me heen, maar ik kon haar nergens zien. Maar haar stem horen gaf mij troost, ik was op de goede weg. Ik dacht dat het blauwe licht me misschien naar haar toe zou leiden. Maar zo eenvoudig was dat niet.


Zolder
[Nora]: Hee, wakker worden! Je hebt de hele dag geslapen, terwijl ik naar het andere meisje zocht. Hoewel ik haar nog steeds niet heb gevonden. Heb je hierboven iets gevonden?
[Marie] keuze 4: Waar ben je geweest?
[Nora]: Afgelopen nacht? Ik weet het niet meer. Wacht, de vlinder! Je moet ze in de gaten houden!
[Marie] keuze 2: Ik vond een.ik weet niet wat het was. Toen ik het opende zag ik het helderste licht. Het moet me bewusteloos hebben gemaakt. Ik had zo'n vreemde droom.
[Nora]: Een droom? Ik hou van dromen! Waar ging het over?
[Marie]: Ik kon Sofia om mij horen roepen. En er was dit blauwe licht.
[Nora]: Wat opwindend, een blauw licht. Weet je Miss Nellie had het over een blauw licht. We moeten met haar praten! Neem de lift beneden op het landgoed terwijl ik rond het meer kijk. We spelen verstoppertje en zij is er echt goed in!

Steek je eigen lamp aan (F-toets). Je bent nog steeds bij het achthoekige tafeltje.
Verken de rest van de zolderruimte.
In een hoek ligt een brief (Attic / Nellie's letter (4/9)):

4 maart 1905
Het is hierboven zo'n troep, maar de tafel zal een prima verstopplaats zijn. De oude meester dacht dat ik er nooit achter zou komen hoe deze werkte; hij zou me nou eens moeten zien. Ik denk niet dat iemand van hen zag dat ik het daarin legde; het is beter dat ze het niet weten.


Daal via het luik in de vloer de trap af.


Bovenverdieping
Onder aan de trap ligt een kaart van het landgoed op de grond.

 

Ga met een halve draai linksom langs de zoldertrap de gang door naar een zonovergoten ruimte. Op een ronde tafel ligt een kindertekening (Drawings / kid's drawing).

Terug door de gang naar de wand tegenover de trap. Linker deur door.
In de slaapkamer ligt weer een kindertekening op het ladenkastje.

Dan de volgende deur door, recht tegenover de trap. Nog een slaapkamer. Kindertekening in de kist.
De deur in de achterwand geeft toegang tot de ruimte met de overloop waar we al eerder waren. Daarom terug door de slaapkamer en linksaf de dubbele deuren door naar een balkon met schitterend uitzicht op het meer. In de voortuin zie je een prieel.
Terug naar binnen en de trap afdalen.


Benedenverdieping
Je komt in een hal uit met verscheidene deuren.
Eerst de dubbele deur links openen. Een brede T-vormige gang.
Ga linksaf. Maak steeds de lampen aan dan weet je waar je bent geweest.

Aan het eind de deur door naar een grote ruimte met eveneens grote tafel.
Rechts achter in de hoek ligt een kindertekening op een ronde tafel.
Ga de hoek om naar een brede gang. Halverwege zijn links en rechts dubbele deuren.
Die aan de linkerkant leiden naar de hal. Die aan de rechterkant naar de voortuin buiten.

Blijf voorlopig nog binnen en ga in de hal de enkele deur door. Het is een rommelhok waar een brief op de grond ligt (Estate / About the kids (5/7)):

Miss Nellie vertelde me dat mensen in de stad zijn begonnen over het landhuis te praten.
Om n of andere reden schijnen ze af te keuren dat ik de kinderen in huis nam. En hun moeders. Iets over onchristelijk zijn, wat dat ook betekent. Het doet er niet toe wat zij denken. Ik heb belangrijker dingen om me mee bezig te houden.


Ga in de hal rechtsaf en in de T-vormige gang rechtdoor; de dubbele deuren aan het eind geven toegang tot de achtertuin.

Keer terug naar binnen, rechtsaf en de eerste kamer rechts in. Het is een kantoor. Op het bureau ligt een brief (Estate / About the kids (4/7)):

De kinderen zijn ingetrokken! En hun moeders. Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben hoe rustig de kinderen zijn. Ik verwachtte dat ze zouden rondrennen en gillen en lawaai maken. Ze hebben nog niet naar mijn uitvindingen gevraagd. Misschien komen zij daar nog op. Intussen zal ik speelgoed voor hen maken! Het zou kunnen dat ik nog ergens veren of vuurwerk heb rondslingeren. Ik kan me de glimlach op hun gezichten voorstellen als ik geschenken voor hen breng.

Ga nu naar de andere poot van de T-vormige gang en open de deur links naar een slaapkamer.
In de ladenkast ligt een kindertekening.

Sla bij het verlaten van de slaapkamer linksaf en open de deur aan het eind van de gang. De ruimte die je betreedt is de eerste waar je het huis binnenkwam, dus bekend terrein.
De deur rechts achterin naast het schrijfbord zit op slot.

Als je nu terugloopt naar de hal en vr de buitendeuren linksaf slaat voorbij een kastje (met kindertekening erin), dan kun je de betreffende deur aan het einde van de gang van het slot draaien en openen.
Nu staan alle deuren open en ben je overal in het huis geweest.



Landgoed  

Loop terug door de gang en linksaf naar buiten naar het prieel waar je een gedicht op tafel vindt (Estate / Poem):

Charlotte, Charlotte
In de zomer, in de lente
wenen de bloemen
Ik neem de tranen
en leg ze
in jouw handen


Teruglopen en vr het bordes linksaf, rechts de hoek om en dan links een houten trap af.
Beneden zie je een aantal gebouwen (zie de map).

[Marie]: Wat is er met Sofia gebeurd? Het spook heeft me nog niet gerustgesteld, maar zij gaf me het enige aanknopingspunt om door te gaan. Ik vestig al mijn hoop op het vinden van Miss Nellie.

Daal de helling af en neem de omgeving goed in je op, dat zal later van pas komen.
Onder aan de helling is links een 'kraam'. Je kunt op de vloer springen (spatiebalk+W) of het trapje gebruiken.
Lees de brief op tafel (Courtyard / About the gates):

De tuinman klaagde over de nieuwe poorten. Wat weet hij van het beheren van een landgoed? Ik moet denken aan de veiligheid van iedereen, en van mijn uitvindingen. We hebben bouwvakkers die in de benedentuin heen en weer lopen en wie weet wat zij zouden kunnen uitspoken. Ik vertrouw ze voor geen cent. En van hen had een ooglap. Is hij een piraat? Ik kan geen piraten in mijn achtertuin gebruiken. Dat is waarom ik de poorten heb aangebracht. Piraten kunnen niet omgaan met poorten. Iedereen weet dat.

Daal het trapje af en ga linksaf en blijf links van het afgebrande huis.
Merk bij de lantaarn de deur op die op slot zit.

Vervolg je weg naar het meer. Links en rechts van de steiger zie je houten keten. In de linker vind je een brief (Courtyard/ Nellie's letter (3/9)):

10 februari 1905
Deze ochtend probeerde ik het meer over te steken, maar toen ik niet meer dan 15 meter van de kant vandaan was trok een onzichtbare kracht me terug naar de oever met zoveel geweld dat het de boot in stukken brak. Zou het Pearl geweest kunnen zijn?


De rechter keet bevat een knoppendoos met 5x6 knoppen.
Een oplossing is:
7, 9, 2, 4, 8, 12, 14, 13, 17, 19, 26, 27, 30, 29, 28, 27, 29, 21, 25, 23, 22, 24, 16, 20, 11, 15, 13, 6, 10, 1, 5, 2, 4, 3.
De doos verbergt weer een foto (Old photos / 4th puzzle box).

Gelukgewenst met het vinden van de vierde puzzeldoos kinderen! De mensen op het landgoed lijken wellicht vriendelijk, maar sommigen zijn dat niet. Jack is n van die mensen. Je zou gegrepen kunnen worden door Jack's verhalen, maar pas op. Geloof er niets van! Als je goede verhalen wilt kom dan maar naar mij. Ik kan je vertellen hoe ik een vishengel maakte die vuurwerk afschoot of over de tijd dat ik al Jack's spullen naar het dak verplaatste.

Keer terug richting de kraam en ga links om het afgebrande huis heen.
Bij de lantaarn rechts de trap op naar de hut van Jack.
Sla vr de deur rechtsaf naar een zithoek waar een brief op een kist ligt (Courtyard / Nellie's letter (6/9)):

29 maart 1905
Ik zat hier buiten te luisteren naar het getype. Het ging de hele nacht maar door. En ik weet dat Pearl in de wasserij is. Wat kan Jack aan het typen zijn? Misschien heeft hij een medeplichtige. Waar is Nora?


Merk binnen in de hut de typemachine op.
Weer naar buiten in de richting van de kraam, de hooischuur in en via de zijdeur weer uit.
Ga linksaf en achter de hooischuur zie je een houten toren. De trap rechts daarvan is onbegaanbaar.

In de toren is een liftmechaniek dat met hendels wordt bediend.
Draai aan de zwengel van het muziekdoosje en je hoort een deuntje van drie tonen, respectievelijk:
hoog, midden, laag, laag, midden, hoog, midden, laag.
De acht linker hendels hebben drie standen. Stel die achtereenvolgens op dezelfde manier in. En duw dan de meest rechtse hendel omhoog. De lift brengt je op een hoger niveau.


Wortelkelder
Loop naar het stenen huis. Hee, iemand daar binnen?
Open de deur, ontsteek je lamp, binnen rechtsaf en dan rechtdoor.
Er ligt een brief op het schap (Root cellar / About the elevator):

Ik bemerkte dat de trappen naar de wortelkelder in slechte staat verkeren. Daarom heb ik een mechanische lift gecreerd. Jack vroeg waarom ik niet gewoon een nieuwe trap heb laten bouwen. Hij begrijpt het kennelijk niet. Jack is maar een eenvoudige tuinman. Zoals altijd heeft hij kritiek op mijn creaties. Waarom hebben we meer dan n hendel nodig?, vroeg hij. Is dat niet een beetje ingewikkeld? Dat is zo. Ik geef hem niet de juiste instellingen voor de hendels.

Kamertje uit, twee keer links en de trap af.
Zodra je de kelder betreedt schuift de deur achter je in het slot.
Op de deur zit een briefje (Root cellar / Miss Nellie's letter):

Brief aan mezelf
Je moet de deur niet open maken totdat je er absoluut zeker van bent dat het verdwenen is. De deur kan niet van buitenaf worden geopend. Als je nog steeds over je verstand beschikt, dan weet ik zeker dat je het oplost.
Er is een brouwsel dat je ogen zal openen.


Naast de schuifdeur zie je een afbeelding op de muur van een sterrenbeeld.
Achterin op bed ligt een dagboek (Root cellar / Miss Nellie's diary):

Miss Nellies dagboek
19 april 1905
Het is hier niet. Ik heb de hele kelder tweemaal afgezocht en geen spoor te bekennen. Ik bracht de nacht door en toen ik wakker werd waren alle stapels verstoord. Eerst dacht ik dat het misschien Nora was, maar zij gaat nooit zo ver bij het huis vandaan. Nee, iets anders moet mij hier naar binnen gevolgd zijn, maar ditmaal ben ik er klaar voor.

Vervolg:
Met een knal sloeg de zware deur dicht. Ik kan een hitte in mij voelen opkomen, het begin van de strijd. Ik zal een brouwsel bereiden om het te verminderen. De kelder is vol met kruiden en drankjes. Ik moet een manier vinden om het hier te binden voordat ik die deur uitga.

22 april 1905
De koorts zakte eindelijk maar ik kan nog steeds niet slapen. Het heeft drie dagen geduurd. Ik moet wat slaap krijgen of ik kom nooit uit dit donkere hol. Ik heb alle kruiden doorgenomen en ik denk dat ik heb wat ik nodig heb om net een paar uur te slapen.

23 april 1905
Ik begin dingen te vergeten. Ik heb gaten in mijn geheugen. Vandaag maakte ik rattengif, en ik herinner me dat ik het op de vloer legde. Toen opeens was het gif verdwenen. Heb ik het verwijderd of stond ik daar zomaar enkele uren?

24 april 1905
Ik heb mezelf vandaag gebrand. Mijn hand was boven het kaarsvuur en ik reageerde eerst helemaal niet. Het probeert me te beheersen. Ik moet voortdurend op mijn hoede zijn. Gelukkig was het een wondje waar mijn brandzalf me vanaf zal helpen.

25 april 1905
Mijn huid jeukte de hele dag. Ik heb blaren over mijn hele lichaam. Ik weet niet of het echt is of niet, maar ik maak er in elk geval een zalf voor. Kan het me ziek maken, of speelt het zich alleen in mijn gedachten af?

26 april 1905
Het laat me nachtmerries beleven. Ik kan de beelden die ik heb gezien niet beschrijven. Ik heb een brouwsel gemaakt om me te helpen kalmeren. Ik moet een uitweg hieruit vinden!

27 april 1905
Ik brak vandaag mijn been en ik weet nog steeds niet hoe dat kwam. Ik heb iets tegen de pijn gemaakt. Ik verlies tijd, de uren lijken voorbij te vliegen. Wat ik ook probeer het heeft geen effect op het duistere schepsel. Hoe kan het zo machtig zijn? Ik had dichter bij de geesten moeten blijven.

28 april 1905
Ik kan mezelf langzaam voelen wegglijden. Het maanlicht schijnt dwars door me heen en ik kan mijn lepel nauwelijks optillen. Ik heb iets gebrouwen dat op thee lijkt. Wat het op zijn minst ook was zit hier met mij opgesloten en niet daarbuiten.


Pak van het bed een beker op.
Achter het bed zie je een kist. Je kunt er van opzij bij (over de lamp heen reiken). Open de kist en haal er een rode fles uit.
Naast het bed hangt aan de muur een kaart met sterrenbeelden (Root cellar / Constellation chart). Je leert hiervan dat het sterrenbeeld naast de schuifdeur Hercules heet. Op de kaart staat daar 23 april bij.

Wend je naar rechts en omhoog en neem wat lavendel en brandnetel mee.
Iets verder staat een mortier en stamper op een kastje. Neem de stamper mee en een blauwe fles uit het kastje.
Op tafel liggen paddestoelen alsook een receptenboek (Root cellar / recipes).

Als je de hoek om bent zie je een fles op een kist. Pak ook deze zogenaamde zwarte fles op.
Voorbij de kist is een gesloten luik in de vloer met een blanco brief erbij. Hmmm.

In het dagboek van Miss Nellie lees je dat ze op 23 april rattengif heeft bereid. Doe dat nu ook.
Het recept staat in het receptenboek:
- 2 paddestoelen
- 1 teug uit rode fles
- 1 lavendel
- 1 brandnetel

Ga naar de mortier en voeg de ingredinten na elkaar toe (de paddestoelen tweemaal).
Dan de stamper gebruiken, er ontstaat een zwart brouwsel.
Dan de beker erbij houden. Okee, laten we zien wat er gebeurt.

Je zicht vervaagt, maar tegelijkertijd worden er gele afbeeldingen zichtbaar over de hele kelderruimte.
Ook het blanco papier bij het luik bevat nu tekst (Root cellar / Trapdoor note):

In geval van twijfel kan ik altijd op n ding rekenen.
De helderste ster aan de hemel geeft altijd de weg aan. Onder haar leiding voel ik me veilig.


Loop terug door de kelder en kijk naar boven. In het eerste deel zie je aan het plafond een ster oplichten. Pal eronder zit een tegel los. Hij lijkt los te zitten.
Gebruik je mes om de tegel op te lichten en je vindt de sleutelbos van Miss Nellie. Maak hiermee het luik open en daal af naar de onderkelder.

Helemaal achterin is een raderwerk aan de muur.
Als je aan het wiel draait dan draaien de raderen links aan de muur mee.
Zoom in en bevestig de losse raderen op de juiste plaats.
Er zijn drie maten.
Oppakken en plaatsen met linkermuisknop, laten vallen met rechtermuisknop.
Als je klaar bent geef je een ruk aan het wiel, alle raderen draaien en je hoort een harde klik.

Ga de trap op naar boven, door de kelder naar de schuifdeur die is open gegaan, en via de trap naar buiten.


Bediendenverblijf

[Marie]: Miss Nellie was kennelijk bang geweest. En in plaats van iets buiten te sluiten probeerde ze om dat samen met haar op te sluiten in die donkere kelder. Ik vraag me af waar ze naartoe is gegaan?

Inmiddels is het weer nacht. Prettig als je zoveel lantaarns hebt aangemaakt!
Druk in de lift op de rechter hendel. Beneden wacht de stem van Nora je op.
[Nora]: Daar ben je! Heb je haar gevonden? Is dat de sleutel? Dan kunnen we Pearl gaan halen! Zij zal ons helpen zoeken!
Keuze 4: [Marie]: Over Miss Nellie. Het spijt me, maar ik denk niet dat zij het gehaald heeft.
[Nora]: Waar heb je het over? Heeft ze je hiertoe aangezet? Ik stop meteen met naar haar te zoeken. Ik weet dat je hier ergens bent!
Keuze 5: [Marie] Waarom zou Miss Nellie daar naar boven gaan?
[Nora]: We speelden. Maar je moet het Pearl vragen, ik ben er zeker van dat zij het weet!
Keuze 2: [Marie] Wie is Pearl?
[Nora]: Zij.zij is Pearl! Zij kan heel goed zoeken!
Keuze 4: [Marie] Hoe lang is het geleden dat je Pearl zag? Miss Nellie was.het leek dat je een tijdje aan het spelen was.
[Nora]: Ik zag Pearl gisteren! Maar ze was een beetje boos. Sloot zichzelf op in de kelder en stak de hele boel in de fik. Maar ik weet zeker dat ze met je zal praten.
Keuze 2: [Marie] Waar vind ik haar?
[Nora]: Ze is in de kelder van het afgebrande gebouw. In de richting van het meer.

Loop vanaf de lifttoren rechtdoor, een trapje op, langs de open keet aan je rechter hand (de put), naar twee stenen gebouwen en maak de voordeur van het lage gebouw links met de sleutelbos open.
Dit is het verblijf van de bedienden.
In een kist tussen twee bedden ligt een brief (Courtyard / Miss Nellie's letter (1/9)):

7 februari 1905
Ik durfde deze ochtend eindelijk naar buiten te komen. Er is vannacht iets afschuwelijks gebeurd. Pearl en Jack verborgen me bij hen thuis terwijl alle commotie buiten doorging. Die arme meisjes.Maar de bende kreeg ten minste wat zij verdiende. Jack en Pearl werden eveneens gepakt door wat er ook gebeurde. Bovendien vond ik Nora die eveneens in een of ander spook was veranderd. Ik wist zelfs niet dat zij die nacht hier buiten was. Alles gebeurde zo vlug. Ik moet een weg terug naar de stad zien te vinden maar de weg is door een of andere tovenarij geblokkeerd.



School
Naar buiten en het hoge gebouw ertegenover in (deur aan rechterkant). Dit is de school. In een wit kastje vind je een brief (Courtyard / Miss Nellie's letter (5/9)):

20 maart 1905
Ik heb eveneens alle benodigdheden uit het schoolgebouw verzameld. Ik merkte dat ik uit gewoonte rondging en alle deuren achter me op slot deed. Volledig zinloos omdat Nora altijd een manier vindt om binnen te komen wat er ook gebeurt.


Vr in de klas ligt een knoppendoos met 6x6 knoppen.
Een oplossing is:
1, 2, 6, 5, 15, 16, 19, 25, 24, 30, 33, 34.

Weer een foto.
Gelukgewenst met het vinden van de vijfde puzzeldoos kinderen! Het fundament van de wetenschap is studie, onderzoek van feiten en sloten thee. Mijn leraar, meneer Toffle, leerde me alles wat ik weet. Gretig probeerde hij mijn eerste uitvindingen uit. Nadat hij werd opgeblazen, een beetje, en later vergiftigd, leerde ik een belangrijke les: om nooit op te geven. Meneer Toffle huilde werkelijk op mijn laatste dag! Ik denk dat hij heel trots op mij was.

Houd bij het verlaten van de school links aan en ga achter de kraam linksaf en blijf links van het afgebrande huis.
[Nora]: Misschien moet ik maar buiten wachten. Ze was nogal kwaad.
Keuze 5: [Marie] Waarom kom je niet met me mee?
[Nora]: Ik denk dat het beter is als je eerst alleen met haar praat. Zodat ze niet denkt dat ik haar weer beduvel.
Keuze 4: [Marie] Wat gebeurde er?
[Nora]: Ze had een beetje genoeg van me, dat is alles. En er was nog iets dat ik me niet meer helemaal herinner.
Keuze 2: [Marie] Ze is toch niet gevaarlijk?
[Nora]: Niet als je geen gebouw bent. Ze heeft er een in brand gestoken. Maar ik weet zeker dat ze dol op je zal zijn. Wees misschien een beetje voorzichtig met haar.



Afgebrande huis  

Open bij de lantaarn de deur met je sleutelbos en ga naar binnen.
Onder aan de trap kun je in een half ingestorte gang links en rechtsaf.
Betreed de ruimte rechts. Je hoort iets vallen en ziet links een deur dichtslaan. Die deur zit op slot en is niet met de sleutelbos te openen.

De ruimte zelf heeft twee bassins met een machine ertussen. Het werkt niet om een of andere reden.
Het linker bassin is gevuld met water. Er drijft een kist in.
Het rechter bassin is leeg. Daal daarin af.
In een kist zit een knoppendoos met 7x7 knoppen minus de middenknop.
Een oplossing is: 1, 2, 7, 6, 11, 18, 23, 22, 27, 28, 49, 48, 43, 44, 39, 32.

Opnieuw een foto.
Gelukgewenst met het vinden van de zesde puzzeldoos kinderen! Jullie zijn dapper om je in deze angstaanjagende landen te wagen. Er ligt hier een monster op de loer en zijn naam is Pearl. Ze lijkt wellicht onschuldig, maar wanneer je dat het minst verwacht valt ze aan. Ik ontdekte deze kant van haar toen ik de waterbassins voor een experiment gebruikte. Omdat al het linnen blauw verkleurde.

Ga het bassin uit, de ruimte uit en aan de andere kant van de half ingestorte gang een stookruimte in.
Tegenover de deur zit een stalen kast aan de wand. Rechts daarvan is een stookketel.
Open het deurtje hiervan.
Neem van de stapel kolen een grote brok en werp die in de ketel.
Draai dan aan het rode wiel en de oven ontbrandt. Je ziet op de wijzerplaat van de meter dat de druk oploopt.
Gooi nog een grote brok op het vuur en daarna een stuk of zeven kleine kolen. De wijzer komt dan in het groene gebied tussen 300 en 350. Er ontsnapt wat stoom. Sluit het deurtje van de ketel.

Ga naar de machine tussen de beide bassins in en merk dat deze nu werkt.
Draai aan het rode wiel (rechtsom). De helft van het water wordt uit het linker bassin in het rechter gepompt.
Draai het wiel nogmaals rechtsom zodat het linker bassin droogvalt.
Merk op dat er aan de kant van de dichtgevallen deur een afvoeropening in dit bassin zit.
Daal af en schuif de kist op de bodem onder deze afvoeropening.

Terug naar boven en het wiel aan de machine eenmaal linksom draaien. De kist drijft nu vlak onder de afvoer.
Spring aan de kant van de dichtgevallen deur op de kist (W), draai je om, klik op de voetstappen en kruip door de afvoerpijp (W) naar de andere kant.

Ga in deze derde ruimte via het trapje linksom en lees achterin op de tafel een brief (Laundry / Nellie's letter (7/9)):

13 april 1905
De geest moet hier ergens wezen. Ik moet hem alleen maar in de val laten lopen en deze afsluiten. Daarna zal ik zien waar ik hem laat. Ik heb liever niet dat Pearl me ziet. Gelukkig is ze ergens naartoe met Jack.


Klim de houten treden op en ga in de gang, waar de dichtgevallen deur met een stoel is klemgezet, linksaf naar een vierde ruimte. Bij binnenkomst verschuift er iets hoorbaar.
[Marie]: Hallo? Luister, ik moet mijn zus vinden, en.
Keuze 6: Nora vertelde me dat er iets is gebeurd. Is er iets dat ik kan doen?
Er beweegt hier en daar wat.
[Marie]: Waar ga je naartoe?

Loop terug naar de gang. De stoel vliegt door de lucht en de deur knalt open.
Volg de onzichtbare Pearl langs het bassin, rechtsaf naar de trap omhoog, naar de uitgang.
Buiten ziet Nora haar kennelijk.
[Nora]: Pearl. Waarom sloot jij jezelf daarin op? Is er nog een? Marie, we moeten terug naar boven naar het huis.
Keuze 4: [Marie] Waar gaan we precies naartoe?
[Nora]: Naar boven, naar de studeerkamer van de meester. Pearl zegt dat we iets van daar nodig hebben.
Keuze 2: [Marie] Weet je zeker dat het niet een of andere achtervolging is?
[Nora]: Wel, gewoonlijk houdt zij niet van spelen.



Nogmaals Landhuis  

Loop naar het huis. Pearl wil niet dat Nora meegaat.
[Nora]: Waarom kan ik niet mee naar binnen? Maar Marie wil dat van me. We zijn een team en... Okee, ik wacht hier buiten op je Marie. Pearl heeft weer een van haar buien. De studeerkamer van de meester is op de bovenverdieping. Laat me weten wat je vindt.

Ga links om het huis heen en neem de achteringang.
Doorlopen naar de hal en daar de trap op. Uit de herrie blijkt dat je Pearl volgt.

Loop langs de zoldertrap en rechtsaf, over een omgevallen deur heen de studeerkamer binnen.
Maak licht, ook met je eigen lantaarn.
Bij de haard ligt een knoppendoos met 6x3 knoppen.
Een oplossing is: 8, 7, 4, 16, 5, 17, 11, 6, 18, 12, 5, 17, 3, 15, 1, 13.

Gelukgewenst met het vinden van de zevende puzzeldoos kinderen! Elke grote uitvinder moet ten minste vijf plaatsen hebben om in te experimenteren. Hier creerde ik n van mijn prachtigste machines. Mijn beroemde ronddraaiende kleerhanger! Ik verkocht niet n, maar twee exemplaren! Helaas had ik alleen tijd om de eerste te maken. Het leven van een wetenschapper is druk.

Op de tafel ligt een brief (Estate / About the kids (6/7)):

De kinderen hebben zich genstalleerd en we zijn begonnen kennis te maken. Zij vinden mijn creaties leuk, in het bijzonder de puzzeldozen en de boomhutten. Ik heb hen voorgesteld aan de mensen op het terrein. Om een of andere reden schenen ze Jack aardig te vinden. Ik vertelde hun dat hij de saaiste persoon is.

In de bovenste rechter lade van de ladenkast vind je nog een brief (Estate / About the kids (7/7)):

Ik vond de kinderen beneden in Jack's hut. Wat voor reden hebben zij om hem op te zoeken? Ze moeten er per ongeluk zijn geweest. Ik dacht erover de mensen op het landgoed een vroeg kerstcadeau te geven. Misschien zou Jack wel een typemachine willen hebben? Het zou hem bezig kunnen houden. Hij kan zijn verhalen opschrijven in plaats van de kinderen ermee lastig te vallen.


Kelder
Als je de boekenkast nadert wordt die door Pearl opzij geschoven en wordt er een opening zichtbaar.
Wil je dat ik daar in ga?
Kruip door de opening en maak binnen het luik open.
Daal de ladder af.
Beneden ga je langs twee ketels naar een bordes van waar je uitzicht hebt op een grote ruimte beneden je met houten vaten en nog meer ketels. Het is een destilleerderij.

Daal nog een ladder af.
Er staat een open kist met flessen en daarnaast een grote krat aan een takel.
Iets verder zie je tegenover een helling een inham links.
Een paar treden naar beneden.
Een houten deur voorzien van een ringslot.
Je komt in een verborgen hoek met een dagboek op tafel (Basement / Einar's journal):


Einars dagboek
15 maart
Mijn werk aan het kanon is heel belangrijk. Ik moet elk uur dat ik wakker ben eraan spenderen om het af te krijgen! Daarom heb ik mijn apparatuur naar de kelder verplaatst. Jack vond het niet prettig om n van de tuinpoorten naar hier te verplaatsen, maar het is zijn verdiende loon! Hij begrijpt het belang van mijn werk niet. Mensen zijn van me afhankelijk en niemand kan me nu storen.

18 maart
Ik heb iets gecreerd dat werkt! Bijna. De projectielen schieten naar beneden, maar ik ben er zeker van dat enkele aanpassingen voor een oplossing zullen zorgen.

5 april
Het was misschien niet zo gemakkelijk om op te lossen als ik hoopte. De postbezorger is afhankelik van me. Hij heeft mijn brieven niet beantwoord, maar ik weet dat hij mijn hulp behoeft.

21 april
Het is af en het is geweldig! Ik zal het inpakken en wachten tot de postbezorger het ophaalt. Miss Nellie schudde haar hoofd toen ik het haar liet zien. Ik weet dat zij onder de indruk is en dat zij de woorden niet kan vinden om dat uit te drukken.


De oude man leek een beetje excentriek. Maar tegelijkertijd zo aardig en vrijgevig.


Muziekdoos
Op een stoeltje staat een muziekdoos. De oplossing is:
1e keer: 3, 4, 8, 3, 2
2e keer: 7, 2, 4, 9, 8, 1
3e keer: 6, 1, 4, 9, 2, 7, 6

De doos levert een schroevendraaier op.
Verlaat de geheime hoek en sla linksaf. Op een tafel ligt een brief (Basement / Nellie's letter (8/9)):

14 april 1905
Zelfs met twee geesten is het nog niet genoeg. Misschien is er ergens een derde? Ik heb op alle denkbare plaatsen gekeken. Misschien boven in de wortelkelder. Ik moet dat als volgende onderzoeken. Het voelt vreemd aan om in het huis te zijn. Het was altijd zo'n warme en gelukkige plaats maar nu zo koud en leeg.


Draai je om en sla linksaf langs de destilleerketels met de leuning rechts.
Aan het eind gekomen zie je op een stelling in de hoofdruimte weer een blauwwit licht in een bolvormige mand.
Ga terug en de helling af naar beneden en daar rechtsaf.
Achterin ligt een knoppendoos met 4x5 knoppen.
Een oplossing is:
6, 7, 10, 9, 8, 12, 13, 14, 16, 17, 20, 19, 18, 8, 2, 4, 6, 10, 8, 16, 20, 18

Gelukgewenst met het vinden van de achtste puzzeldoos kinderen! De kelder was vroeger een destilleerderij, maar nu dient hij een veel belangrijker doel. Dit kanon is mijn laatste uitvinding in postbezorgingstechnologie. Door veerwerking lanceert het een projectiel dat de post bevat. En waarom stoppen bij posterijen? Dit toestel kan voor alles worden gebruikt, van transport van mensen tot afvalverwijdering!

Loop de helling weer op en klim via het laddertje naar het bordes.
Draai aan het linker wiel van de takelmachine en draai je snel om om te zien dat de krat beneden je wordt opgetakeld.
Draai dan aan het rechter wiel en de krat wordt naar het bordes verplaatst.

Daal de ladder weer af. Onder de krat zat een kanon.
Pak een fles uit de kist ernaast en leg die op de holle loop van het kanon.
Klik op het kanon en je kunt het nu bewegen.
Mik via het ringetje voorop op het blauwe licht en schiet (linkermuisknop). Behalve dat de fles wegschiet springt ook de linker veer eraf.
Laat het kanon los met de rechtermuisknop. Leg een nieuwe fles erin Het werkt niet meer.

Klim andermaal de ladder op. De takel boven de krat bevat drie veren.
Hm, ik heb iets nodig om hem mee te verwijderen.
Gebruik de schroevendraaier om n veer los te maken en bevestig deze beneden aan het kanon. Nu weer schieten.
Mik eerst op de kisten links en rechts van het blauwe licht en tenslotte op het licht zelf. (Dat gaat een beetje heen en weer en blijft soms heel even rechts hangen. Mik op dat punt en schiet vlak voordat het licht weer naar rechts gaat).
De mand met licht valt naar beneden.
Ga de helling af en raak de mand aan.


2e Droom
Volg de blauwe lichten door een gang, een deur door naar een kaal bos.
Je hoort de stem van Sofia. Wat gebeurde er Marie?

Blijf de lichten volgen en open telkens de kisten die je tegenkomt en waar nog meer lichten uitkomen.
[Sofia]: Ik dacht dat ik je kwijt was, ik zocht overal. Je moet stil zijn. Er is hier nog iets anders. Het fluistert naar me, maar ik kan niet horen wat het zegt. Het roept me, probeert me erbij te slepen. Haal me hieruit, Marie!

In de lucht cirkelt een donkere pluim rond als een boosaardige geest.
Je komt bij een monoliet waar vier stippen op staan in een vierkant.
Kijk nu goed naar de zwerm lichten: die beschrijven een figuur: een hoekige hoofdletter U.
Verbind de stippen op dezelfde wijze.

[Marie]: Er volgde me iets die nacht door het vreemde woud. Het duistere schepsel leek in niets op de blauwe vriendelijke geesten die me weer hielpen om terug te komen. Ik vroeg me af of ik even het gezicht had gezien van wat mij en zus daarin gevangen hield.

[Nora]: Marie. Ben je wakker? Heb je de hele dag weer geslapen?
[Marie] Keuze 4: Ik had weer een droom.
[Nora]: Weer een? Wat was het deze keer?
[Marie]: Ik liep door een donker woud en hoorde mijn zus om mij roepen. Zij is in moeilijkheden. Er was daar buiten nog iets anders.
[Nora]: Ik vraag me af wat het geweest kan zijn.
[Marie] Keuze 2: Nora, luister! Ik moet Sofia echt zien te vinden. Er zijn al twee dagen verstreken.
[Nora]: Ik weet zeker dat we haar zullen vinden als Pearl ons helpt. Ze zei dat ze buiten op ons wacht onder het balkon. Tijd voor een ander avontuur!
[Marie]: Wacht! Moeten we niet.!?
Maar Nora is kennelijk al vooruit gesneld.

Ga de helling op, via de ladder naar het bordes, terug zoals je bent gekomen, de grote ladder naar het luik boven, via de opening naar de studeerkamer, de kamer uit, de trap af naar de hal en rechtsom naar buiten.

[Nora] Maar waarom zou zij buiten zijn?
Loop naar het prieel en schuil daar even voor de regen.
Nora praat kennelijk met Pearl.
[Nora]: Wat voor ding? Marie! We gaan iets halen! Iets belangrijks!
[Marie] Keuze 4: Wat voor iets? Wat is zo belangrijk? Ik dacht dat jullie me zouden helpen mijn zus te vinden.
[Nora]: Ik weet zeker dat wat we gaan halen heel behulpzaam zal zijn. Mischien niet heel zeker, maar toch. Het zal het absoluut niet moeilijker maken om haar te vinden! We moeten afdalen naar het meer. Er is ginds een pad bij de bomen.



Eiland  

Loop terug richting het huis en sla ervoor rechtsaf.
Steek vanaf nu weer zoveel mogelijk lantaarns aan.
Ga aan het eind van de voorgevel weer rechtsaf langs een kar en open het houten hek ernaast.
Volg het pad. Daal tweemaal een ladder af.
Tenslotte hoor je Nora weer, vlakbij een natuurlijke boog.

[Nora]: Daar ben je! Je hoeft alleen maar naar het eiland te gaan. Pearl zegt dat ik je moet bedanken dat je haar helpt. Maar mij bedankt ze niet, hoewel ik eigenlijk de hele operatie leid.
Dan praat Nora tegen Pearl:
[Nora]: Ik ook, het is alleen dat je ons niet verteld hebt waar we op uit zijn of hoe we het moeten krijgen.

Vervolg je weg. Via rotsblokken en planken bereik je een steencirkel.
[Nora]: Vertel eens Pearl, waarom zijn we hier buiten? Oh, we hebben ze nodig om het ding te krijgen. Maar waarom zou je ons eigenlijk hier brengen?
[Nora]: Ik denk dat het aan ons is Marie. Ik probeer te achterhalen wat het ding is waar we naar op zoek zijn.

Op een altaarsteen in het midden liggen botjes. Pak ze op en in de inventaris zie je dat het om zeven amuletten gaat.

Sla rechtsaf naar een halfopen houten keet. Vooraan links staat een kist.
[Marie]: Het zit op slot.
Op tafel ligt een briefje (Lake / Nellie's letter (9/9)):

18 april 1905
Ik kreeg het eindelijk voor elkaar om naar buiten te glippen zonder dat Pearl het merkte. Alleen maar een voorzorgsmaatregel voordat ik naar boven naar de wortelkelder ga. Ik hoop alleen maar dat Jack haar niets over de afgelopen nacht vertelde.


Ook staat er een knoppendoos met 6x7 knoppen.
Een oplossing is:
7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 35, 36.

Er verschijnt weer een foto.
Gelukgewenst met het vinden van de negende puzzeldoos kinderen! Omdat jullie zoveel van Jack's verhalen houden volgt nu een nog beter verhaal door mij. Er was eens een man die op een groot landgoed woonde. Hij was een groot man en deed grootse dingen en iedereen mocht hem. Op zijn land woonde een andere man. Deze man was ondankbaar en brutaal, maar toch vond iedereen hem aardig. Op een dag werd hij gestoken door een bij en stierf. Einde.

Keer terug naar de steencirkel.
We gaan de monolieten in een bepaalde volgorde bekijken.
Klik steeds op de loep onder het gat in de steen.

1. Een reusachtig beest lag op de loer in de schaduwen rond een dorp in een woud. De wolf was ouder dan de aarde zelf. Hij kwelde de dorpelingen met zijn scherpe tanden.
Hang het amulet met de scherpe botjes aan het haakje in het gat.
2. Drie broers trokken erop uit om het te vinden en om hun dorp te beschermen. En broer greep een hooivork, de ander bracht een toorts mee. De laatste ging zonder iets.
Plaats hier de botjes in de vorm van een drietand.
3. En broer ging zuid naar het woud, de ander ging noord langs de heidevelden. De laatste ging zitten bij een kruising. Hij wilde luisteren naar de wind en de aarde.
Hang de kruiselingse botjes op.
4. Urenlang wachtte hij. Hij kon de wortels diep in de aarde horen groeien. En nog wat anders: het geluid van iets reusachtigs dat naderbij kwam.
Hier komen de botjes in de vorm van een bosje wortels.

5. De laatste staarde in de ogen van het schepsel, toch deinsde hij niet terug. Hij zag de pijn van het schepsel. Een pijl in de zij. Hij verwijderde deze en het schepsel ging er vandoor en keerde nooit meer terug.
Hang het botje met de pijlvorm op.

De amuletten beginnen nu rood te gloeien.
Loop ze in de juiste volgorde af en laat ze ronddraaien. Dan spatten ze uiteen en hoor je de stem van Nora.

[Nora]: Het is een buis! Dat is heel opwindend! Pearl, wat moeten we met de buis doen?
Je ziet de buis meegenomen worden.
[Nora]: Hee, ga er niet vandoor zonder ons ten minste te vertellen wat het is? Pearl zei dat ze ons weerziet in Jack's hut. Die naast de wasserij. Er is kennelijk iemand die we moeten ontmoeten. Ik vraag me af wie het kan zijn. Iemand die op zoek is naar een buis, wed ik!


Jacks hut
Loop het hele eind terug naar het landhuis, er voor langs en de helling af naar de kraam.
Daarachter linksaf en rechts langs het afgebrande huis (de wasserij) de trap op naar Jack's hut.
Binnen ligt naast de typemachine de bijbehorende rol.
[Nora]: Daar is de buis, het is van een typemachine!
Pak de buis op en bevestig deze aan de machine.

[Marie]: Nora?! Wat wordt hier van mij verwacht?
Op het vel papier verschijnt een tekst.
Goedenavond juffrouw. Mijn naam is Jack Milburn. Pearl vertelde me dat je hielp om me daar vandaan te krijgen.
[Marie]: Ik ben Marie. Luister, ik probeer alleen maar om zus Sofia te vinden. Ik denk dat zij in moeilijkheden verkeert.
[Jack]: Het is niet veilig! Iemand hier is niet wie hij lijkt.
[Marie] Keuze 4: Wat bedoel je niet veilig?
[Jack]: Ik verdween niet zomaar van hier. Er moet iemand zijn .
[Marie] Keuze 2: Kun je me helpen haar te vinden of niet?
[Jack]: Ik weet niet wie ik op dit moment kan vertrouwen. Maar er is iets met je.
Ik zal je helpen, maar je moet eerst iets voor mij doen.

[Marie]: Okee, maar beloof je me te helpen?
[Jack]: Natuurlijk, lieve.
[Marie]: Wat wil je me laten doen?
[Jack]: Er is een tweede verborgen luik in de slaapkamer van de meester. Ik wil dat je de verborgen kamer vindt, achter het verborgen luik, in de verborgen gang.
Om te weten of ik je echt kan vertrouwen moet ik achterhalen:
Wat werd er gestolen?
Wie stal het?
En waar is het nu?
Kom hier terug als je denkt dat je het hebt uitgevogeld. Dan vertel ik je wat ik weet.



Landhuis
Ga naar het landhuis, rechtsom de voordeur in, in de hal de trap op en langs de zoldertrap, aan het eind rechtsaf naar de kamer van de meester.
Kruip weer door de opening en sluit het luik (handje).
Duw het volgende luik naar achteren en betreed de geheime kamer.
In de lade van het kleine kastje tref je een deel van het dagboek van Einar aan (Hidden room / Einar's diary).


Einars dagboek
8 november
Het is mij ter ore gekomen dat dat er gisteren een misdaad is gepleegd op het landgoed. Het schijnt dat Jack een voorwerp van grote waarde kwijt is. Ik besefte onmiddellijk de ernst van deze misdaad en nam me voor om deze koste wat het kost op te lossen.

9 november
Ik vroeg rond over de misdaad en verzamelde wat bewijs uit Jack's huis. Deze kamer zal van nu af aan mijn onderzoekskamer zijn. Ik heb Nellie opgedragen om de deur dicht te timmeren.

10 november
Ik keek de hele dag de aantekeningen en de bewijslast door, toch heb ik geen antwoord. Misschien zullen enkele uren in de kelder mijn hoofd helder maken.

11 november
Ik maakte vandaag een lange wandeling langs het strand. Ik vond enkele interessante schelpen, maar ik zal ze later onderzoeken.

12 november
Vandaag ging ik met een vriend in de stad dineren. Ik kwam een uur te laat. Het lijkt erop dat mijn zakhorloge verkeerd is gezet. En uur verkeerd. Ik vraag me af hoe lang dat al zo is.


In de grotere ladenkast vind je een oude krant met nieuws over een roofoverval (Hidden room / Old newspaper).


Muziekdoos
Op deze kast staat weer een muziekdoos. De oplossing is respectievelijk:
1e keer: 2, 1, 2, 7, 1, 8
2e keer: 5, 9, 5, 2, 7, 6, 5
3e keer: 3, 4, 1, 3, 7, 1, 6

Als de doos opent zie je een ontvangstbewijs (Hidden room / Old receipt).

Op het prikbord hangen getuigenverklaringen, achtereenvolgens van links naar rechts:

(Hidden room / Pearl's statement):

Verklaring: Pearl
Wat zat er in de doos?
Goede vraag. Misschien iets kostbaars. Zoals een familie-erfstuk Ik weet dat hij een medaillon had van zijn moeder. Misschien is dat het.
Wat deed je ten tijde van de diefstal?
Ik was de hele dag in de wasserij aan het werk. Ik ben een paar keer per dag naar buiten gegaan maar ik kan me niet herinneren wanneer. Ik zag u op het landgoed ergens in de namiddag. Ik hoorde iemand iets laten vallen in de wasserij.
Wie denk je dat het heeft gestolen?
Misschien werd hij beroofd.
Heb je iets verdachts gezien gedurende de dag?
Ik zag iemand verscholen bij de bomen rondom de wortelkelder. Ik kon zijn gezicht niet zien van die afstand. Ik zag Nellie die zich haastte naar het landhuis. Veel sneller dan gewoonlijk.


(Hidden room / Einar's recollection):

Mijn herinnering aan die dag:
Om 11.00 at ik mijn lunch, wat vreemd was omdat ik gewoonlijk op het middaguur eet. Ik moet hier met Miss Nellie over spreken.
Om 13.05 bekeek ik enkele schetsen in mijn slaapkamer.
Om 13.30 ging ik naar het landgoed om een experiment voor te bereiden. Ik zag niemand toen ik over het landgoed ging, zoekend naar geschikte voorwerpen voor het experiment. Ik meen dat er iemand was, maar ik was te bezig met mijn werk om dat op te merken.
Om 14.10 keerde ik terug naar het landhuis en ging naar de kelder.
Om 16.30 verliet ik de kelder.


(Hidden room / Jack's statement):

Verklaring: Jack
Wanneer zag jij de doos voor het laatst?
Ik had haar nog rond 14.30, maar tien minuten later was ze weg. Ik had haar in mijn hut op het landgoed gelaten.
Wat deed jij op het moment van de diefstal?
Ik ging naar de wortelkelder om de rattenvallen te controleren die ik daar had gezet. Het was rond 14.35. Ik meen dat ik een vrouw zag beneden op het landgoed, maar ik zag niet wie het was.
Heb je iets verdachts gezien gedurende de dag?
Ik zag iemand die het landgoed verliet later die dag toen het donkerder was. Die persoon had haast.


(Hidden room / Nellie's statement):

Verklaring: Nellie
Wat deed jij op het moment van de diefstal?
Ik was in de keuken tot ongeveer 14.30, daarna wandelde ik over het landgoed om enkele zakken naar de wasserij te brengen. Het landgoed was leeg. Ik ging terug naar het landhuis rond 14.40.
Daarna ging ik weg naar mijn zus die onlangs ziek was, de arme ziel. Toen ik wegging zag ik u het landhuis uitgaan met een aantal dozen. Ik weet niet wat u aan het doen was buiten het landhuis met die dingen.

Commentaar van de onderzoeker: Ik was iets heel belangrijks aan het doen.



Jacks hut
Keer terug naar de typemachine van Jack in zijn hut en beantwoord zijn vragen.
Als je ernaast zit krijg je steeds weer een nieuwe kans. Je kunt alle informatie met behulp van de N-toets nalezen. Hier volgen de goede antwoorden:

[Jack]: Zo, wat heb je ontdekt? Wat werd er gestolen?
[Marie] Keuze 1: Een ring
[Jack]: En wie deed het?
[Marie] Keuze 3: Einar
[Jack]: Dus waar is hij [de ring] nu?
[Marie] Keuze 3: Buiten het landgoed
[Jack]: Ja, dat moet het zijn. Einar nam mijn ring en bracht hem ergens buiten het landgoed. Maar waar kon hij het heengebracht hebben?
Wacht. Hij was iets aan het doen buiten op het eiland. En van zijn vreemde experimenten. Misschien is het er nog steeds.
Ik zou deze sleutel hebben gepakt om.een beetje met hem te rotzooien. Hier pak aan!
Kom mijn ring terugbrengen en ik vertel je waar je naar je zus moet zoeken.

Je hebt een sleutel van Jack gekregen.



Tweede keer Eiland  

Ga voor de tweede keer naar het eiland met de steencirkel en rechtsaf naar de vervallen keet.
Open de kist met de sleutel en haal daar een lantaarn en vijf lenzen uit.
Onderin de kist ligt een deel van Einar's dagboek (Lake / Einar's journal):

Einars dagboek
12 november
Vandaag begint mijn experiment! Ik zal een licht reflecterend toestel creren dat helderder zal schijnen dan welke vuurtoren ook.

15 november
Het was vandaag een volle maan en ik begon me af te vragen of de gestalte van de maan misschien iets te maken heeft met de hoeveelheid licht die de lenzen reflecteren. Ik zal hier aantekening van maken en de optimale omstandigheden vinden. Het was ook een heel winderige dag. Misschien dat dat ook invloed heeft op de hoeveelheid licht.

17 november
Anders dan vorige week was het waterpeil hoog. Ik zal van de gelegenheid gebruik maken en elke dag een experiment doen zolang het duurt. Ik geloof dat het de beste resultaten geeft.

18 november
Vandaag was het een windloze dag, maar een koude ochtend. De maan was donker, maar toch deed ik het experiment om te zien wat er gebeurde. Het schijnsel was niet erg helder, zoals verwacht, maar het toonde me een perfecte verstopplek. Ik zal deze voor mijn nieuwe kluis gebruiken, waarin ik enkele kostbaarheden heb verstopt.

19 november
De wind was vandaag hard en koud. Een wassende maan gaf enkele interessante resultaten die enkele seconden duurden.

24 november
Vandaag was het de eerste heldere hemel voor de eerste maal in verscheidene maanden. Het waterpeil was laag en ik vraag me af of het tenslotte wel optimaal was. Ik zal het verder onderzoeken.

28 november
Het hield eindelijk op met sneeuwen. Nu kan ik doorgaan met mijn werk op het eiland. Het is koud, maar mijn werk is veel te belangrijk om gerieflijk te zijn.

29 november
Een heldere hemel met een volle maan en met een hoog waterpeil lijkt de beste resultaten te geven. Geen wind lijkt optimaal te zijn. Mijn werk hier zit er op.


Loop naar het altaar in de steencirkel en vervang de schaal door de lantaarn. Hang een lens in elk van de gaten in de monolieten. Ontsteek daarna de lantaarn. Er verschijnt een projectie van symbolen voor hemellichamen op het altaar. Dergelijke symbolen staan ook op de laatste bladzijde van Einar's dagboek. Je kunt de lantaarn ronddraaien en elk van de lenzen n van een aantal standen geven, waardoor het licht wordt weerkaatst van de ene monoliet naar de andere. Het gaat nu om de volgorde waarin het licht van de ene monoliet (lens) naar de andere gaat.

De oplossing is als volgt:
In het dagboek staat bij 18 november dat Einar een geheime bergplaats (hideout) heeft ontdekt. Er was toen een donkere maan.
Op 17 november was het hoog water in tegenstelling tot de week ervoor. Dus zal het op 18 november ook hoog water zijn geweest.
Op 24 november schrijft Einar dat het voor het eerst weer heldere hemel was. Op 18 november was het dus bewolkt.
Deze toestand van donkere maan, hoog water en bewolkte hemel is de vierde van boven op de laatste bladzijde van het dagboek.

Daarmee correspondeert de volgende reeks hemellichamen:
Aarde (cirkel met kruis erdoor), Saturnus (een kleine letter h met een dwarsstreepje), Zon (cirkel met stip), Venus (cirkel met kruis eronderaan), Mars (cirkel met pijl erbovenop).

       

Richt dus de lantaarn op de monoliet tegenover het symbool voor Aarde, ga naar die monoliet (1) toe en richt de lens eerst zo ver mogelijk naar links en dan n stand terug.
Dan schijnt het licht op de monoliet (2) twee plaatsen verder tegen de richting van de klok in.
Doe daar hetzelfde met de lens en schuif weer twee plaatsen op naar monoliet (3).
Dan nog een keer naar de vierde monoliet (4) en vandaar naar de vijfde.
Draai tenslotte bij (5) aan de lens tot het licht op een rotspartij valt.

De bovenste rots rolt weg en er wordt een trommel zichtbaar met ringslot.
[Tip: lukt het niet goed om de ringen juist te draaien, draai dan n of meer van de drie ringen een halve slag].
Als je de trommel hebt geopend blijkt deze een brief te bevatten (Lake / About the island):

Miss Nellie verbaasde zich over de stenen buiten op het eiland. Ze zegt dat ze er nooit naartoe gaat omdat zij er bang voor is. Dit is natuurlijk belachelijk. Er is niets gevaarlijk of vreemd aan de stenen.
Ik had ze laten maken volgens een tekening die ik in een oud boek vond. Toen ik ze op hun plaats zette was er een rood lichtje, maar ik weet zeker dat het slechts de zon was die in het water weerspiegelde. De dode vissen die in het meer dreven werden vast en zeker veroorzaakt door de lange en hete zomer, niets anders.



Nogmaals Landgoed  

Verlaat het eiland.
[Marie]: Eindelijk had ik de ring. Ik wist niet zeker waarom hij zo belangrijk was voor Jack maar ik hoopte alleen dat hij in staat zou zijn om me na dat alles te helpen. Einar die oude man had zeker verbeeldingskracht. Ik weet niet zeker of zijn lichtapparaat als vuurtoren gewerkt zou hebben.

Keer terug naar de typemachine.
[Jack]: Je hebt hem gevonden. Dank je wel! Laat hem hier maar achter.
Je moet afdalen in de put in het midden van het dorp. Maar eerst moet je het water afvoeren. Vind het kastje in de kelder van de wasserij.
Nadat je dat hebt gedaan zal Pearl je helpen afdalen in de put.

[Marie]: Wat gebeurde er met Miss Nellie?
[Jack]: Ze was op een dag zomaar verdwenen. Pearl kon haar nergens vinden. Ik had lange tijd niet meer met haar gesproken, ze leek een beetje afstandelijk. Misschien zat zij erachter. Per slot van rekening, waarom zou zij een van de geesten in de kelder vangen?
[Marie]: Wat gebeurde er met de oude eigenaar?
[Jack]: Wij beiden konden niet zo goed met elkaar overweg. Maar zolang hij leefde was alles goed. Daarna liep het allemaal uit de hand.
[Marie]: En hoe gaat het met u?
[Jack]: Niet veel te vertellen. Ik leefde vroeger in dit huis. En nu zit ik opgesloten in mijn oude typemachine. Zonder Pearl zou ik nooit buiten komen.
[Marie]: U en Pearl?
[Jack]: Ik hou meer van haar dan van wat ook, maar de laatste tijd was zij zichzelf niet. Waar ging ze heen? Hopelijk zal deze ring alles in orde maken.
[Marie]: Hoe zit het met Nora?
[Jack]: Wees voorzichtig met haar. Zij is niet zo onschuldig als ze lijkt. En die hele zogenaamde vergeetachtigheid. Ik geloof er niets van. Maar zeg haar niet dat ik het weet.
[Marie]: Ik kan maar beter gaan.
[Jack]: Denk erom dat je voorzichtig bent! Vind de put in het midden van het dorp nadat je het water hebt afgevoerd!


Wasserij
Ga de kelder van de wasserij in naar de stookruimte.
Tegenover de toegang hangt een kast tegen de muur.
Laat de schroevendraaier erop los en het voorpaneel valt eraf.
Erachter tref je pijpstukken aan die je zonder open uiteinden tussen de aan- en afvoerbuis voor stoom moet plaatsen. [oppakken met linkermuisknop, draaien met R, laten vallen met rechtermuisknop].
[N.B. Het kleine rechte pijpstuk is aan n kant afgesloten].
Er zijn minstens drie oplossingen mogelijk.
Zet als je klaar bent het rode wiel in de bovenste stand en je hoort een hoop lawaai.


Put
Verlaat de wasserij, loop voorbij de kraam naar het open houten bouwwerk iets verder rechts.
De stapel kisten en vaten is weggeschoven. Je kunt afdalen in de put. Beneden liggen beenderen.
[Marie]: Wat is hier gebeurd? Nora, ben je daar?
[Nora]: Marie! Wat doe je daar beneden?
[Marie] Keuze 4: Wat is hier gebeurd?
[Nora]: Ik weet het niet. Het is allemaal nat.
[Marie] Keuze 5: Hoe ben je een spook geworden?
[Nora]: Ik weet het niet zeker. Ik kan me niet herinneren dat ik geen spook was. Denk je dat ik een persoon van vlees en bloed was zoals jij?
[Marie] Keuze 2: Er moet iets gebeurd zijn. Waarom zouden Jack en Pearl me anders hier beneden willen hebben?
[Nora]: We hebben niet gepland dat het zou gebeuren.
[Marie] Keuze 2: Weet jij wat ik hier behoor te vinden? Er moet hier iets beneden zijn.

Raak de blauwe lichtbalk aan.
[Nora] Daar is het!


3e Droom
Dan zie je boven je hoofd een blauwwit licht vanachter een luik.
[Marie]: Nora ben je daar?

Klim de ladder op en volg het licht.
Je bent weer in het kale bos. Een rode bol cirkelt in de lucht om je heen met een zwarte pluim erachter [kwade geest]. Je hoort de stem van Sofia:
[Sofia]: Ik kan sommige woorden verstaan. Het praat over jou, Marie. Probeert je hier terug te brengen. Ik kan het niet bij me vandaan houden. Je moet opschieten!

Terwijl je het blauwe licht [goede geest] volgt open je een hek en pak je even later een lamp mee.
[Sofia]: Die geest, die is anders dan de andere. Ze kent een uitweg! Blijf dicht bij haar, Marie.

Je opent weer een hek en komt bij een steencirkel.
Op elke monoliet zijn lichtpatronen te zien als je dichterbij komt.
Kijk goed naar de zwerm dansende lichtjes, die vormen een aaneengesloten lichtbaan.
Het is de bedoeling dat je een steen vindt met een zodanig patroon dat je de lichtbaan daarop kunt reproduceren.

       

Twee van de stenen hebben een dekplaat. Ga naar de steen rechts daarvan en zoom in op het patroon. Verbind de punten overeenkomstig de lichtbaan.

Dan hoor je de stem van Nora:
Daar ben je, Marie! Ben jij dat Miss Nellie? Je ziet er helemaal niet uit zoals ik me herinner. Maar het is ook een tijd geleden, nietwaar? Ik dacht dat als ik je het drankje liet drinken het genoeg zou zijn om je hier naartoe te brengen. Maar het is nooit zo gemakkelijk, wel? Er moesten twee mensen zijn om de verbinding terug te vormen.
Ik was verbaasd om jou te vinden, Marie, maar nu zullen jij en je zus me helpen.


Miss Nellie, jij was heel slim om die afschuwelijke geesten in verzegelingen op te sluiten. Wanneer besefte je dat er iemand probeerde te ontsnappen?
En toen vertelde je Pearl over n van de verzegelingen.
En je vertelde mij over de andere.
Arme Jack was de enige aan wie jij vertelde over de scheur.
En je sloot een deel van hem hierin op, zodat hij het ons niet kon vertellen.
Om te beseffen dat het de put was waar de scheur zich vormde, dat had ik moeten achterhalen.
En ik had geen idee dat je in de kelder kon komen.
Gelukkig had ik jouw hulp, Marie.


Je volgt het blauwe licht, opent weer een hek, en komt bij een tweede steencirkel met vijf monolieten (stenen) waarvan de vierde een extra kei draagt.
Tussen de stenen 3 en 4 is een zwerm lichtjes. Bekijk het patroon.
Tussen de stenen 2 en 3 is nog een zwerm. Bestudeer het patroon.

       

Zoek nu een monoliet waarop je beide patronen kunt vormen.
Dat blijkt de tweede monoliet te zijn. Vorm het gecombineerde patroon daar, beginnend aan de linkerkant met het eerste van beide patronen.

[Sofia]: Het werkt Marie! Ze verliest haar greep!
De stem van Nora klinkt nu onvriendelijker:
[Nora]: Waar heb je het over?
Ik weet niet wat Miss Nellie je laat doen, maar je bent veel te laat Marie.
Helaas kan ik jou en je zus niet mee terug nemen.
Maar we hebben haar ten minste eindelijk gevonden.


Miss Nellie, ik was heel verbaasd dat noch jij noch Pearl me ooit herkenden.
Je bent er nu waarschijnlijk achter dat ik niet werkelijk Nora ben.
En hoe je het klaarspeelde om die nacht weg te komen, ik heb geen idee.
Maar je kunt het landgoed houden. Ik heb zo genoeg van die plaats.
En die oude man. Mij hierin opsluiten met zijn domme uitvindingen.
Hij wist de halve tijd zelfs niet wat hij aan het doen was.
Maar ik zal er gauw uit zijn en dan zal ik alleen met dat goede oude stel nog hoeven af te rekenen.


Volg opnieuw het blauwe licht, een hek door naar een derde steencirkel.
De zwerm lichtjes hier tekent een patroon stap voor stap. Meestal horizontaal of verticaal, maar n keer schuin (van links onder naar rechts boven). Begin daarmee, dan volgen drie strepen van rechts naar links, dan n streep van onder naar boven, daarna twee strepen naar rechts, dan n streep van onder naar boven en tenslotte n streep van rechts naar links.

Kijk op welke monoliet je zo'n gecombineerde figuur kunt natekenen.
Dat blijkt de steen rechts van de zwerm te zijn. Begin met tekenen rechts onderin.

[Sofia]: Kijk.
[Nora]: Wat doe je?
[Nora]: Nee!

[Marie]: Miss Nellie was de ware heldin van het verhaal, niet ik.
Ik en zus ontwaakten buiten het grote huis.
Ik keek om me heen maar ik kon Pearl noch Jack vinden.
Zelfs zijn typemachine ontbrak.
Sofia was nog in shock van de vorige nacht.
Toen we terug begonnen te lopen naar de kampeerplek kon ik nog niet geloven dat ik haar eindelijk terug had.
Toen we aankwamen waren de andere meisjes net wakker geworden.
Wat verscheidene dagen had geleken was alleen die nacht gebeurd.
En na een paar uur was Sofia zichzelf weer.
Het was alsof het nooit was gebeurd.



Na de aftiteling
Wacht tot de aftiteling voorbij is.
[Marie]: Maar toen kreeg ik die brief.

Lieve Marie,
Je vroeg je waarschijnlijk af waar we heen gingen na het hele incident met Nora.
Ik ben blij te zeggen dat we allebei springlevend zijn, allemaal dankzij jou!
Wie weet wat Nora, of wie ze ook was, zou hebben gedaan zonder jou.
We zijn jou voor altijd dank verschuldigd en hopen dat jij en Sofia het goed maken.
Met de weinige tijd die ons rest reizen we de hele wereld rond.
Ik ben eindelijk in staat om Pearl de plaatsen te laten zien waar we alleen ooit over lazen.

Met vriendelijke groet
Jack & Pearl





Kopiren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.