EYE OF THE KRAKEN



Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl

Uitgever: Jonathan Lessard en Absurdus/2002
Ontwerper: Jonathan Lessard en Absurdus
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info website.



MaandagochtendMaandagmiddagMaandagavond
DinsdagochtendDinsdagmiddagDinsdagavond
WoensdagochtendWoensdagavond
DonderdagochtendDonderdagmiddagDonderdagavond
Vrijdagochtend
Easter egg


N.B.: Bekijk alles wat mogelijk is. Dit activeert noodzakelijke gespreksonderwerpen.
De blauwe tekst in de walkthrough geeft de acties aan, die persé moeten gebeuren om door te kunnen gaan naar een volgend tijdslevel.

Intro

Een man in een cape wordt achtervolgd. Hij rent door de haven en weet op een schip aan zijn achtervolger te ontsnappen.

De volgende dag leest Abdullah, aan boord van het schip "Glutomax", een brief. Hierin wordt hij gevraagd het "Eye of the Kraken" te vinden, een cult voorwerp van grote macht. Het is gestolen en bevindt zich met de dief aan boord van dit schip.



Maandagochtend (Monday morning) 

Abdullah's hut
Er wordt op de deur geklopt. Abdullah's vriend Aboubakar komt binnen. We vernemen dat Abdullah op een diplomatieke missie is. Hij moet een geheim document afleveren op Hyade Eiland. Hij vraagt aan Aboubabar of die soms weet wat een Kraken is. Een Kraken blijkt een mytisch wezen te zijn; een gigantisch grote inkvis.
Dan vertelt Aboubabar dat hij toevallig die ochtend op het dek een kleine houten inkvis (small wooden squid) gevonden heeft. Hij geeft hem aan Abdullah.
Aboubabar wil graag op de hoogte gehouden worden en laat weten dat hij in hut 6 (cabin 6) verblijft. Hij geeft Abdullah nog het advies een passagierslijst aan de kapitein te vragen en vertrekt dan.

Als hij vertrokken is, kijk je in je inventaris. Hierin bevinden zich een notitieblok (notebook) waarin de voortgang van het spel wordt bijgehouden, een buidel geld (money), de top secret brief (letter) die Abdullah moet afleveren en de boodschap (message) van Titien Granzoub over de Kraken en natuurlijk de houten inktvis.

Kijk rond en bekijk de ronde patrijspoort (porthole) en praat tegen de papegaai (parrot). Open ook de kist (chest). Abdullah vindt in plaats van zijn kleren, enige graanzakken (grain bags). Bekijk de waterpijp (hookah), waar je geen tabak (grass) voor hebt en de plant aan het voeteneinde van het bed. Neem dan de theepot (teapot) van het tafeltje en de sabel (sabre), die naast het bed aan de wand hangt, mee en verlaat je cabine rechts onder.

N.B.: Lees "easter egg" voor het gebruik van de waterpijp.

In de gang bekijk je alle deuren aan beide kanten van de gang. Bekijk ook minstens één schilderij.

Hut 2: Fitzcarraldo
Ga dan Hut 2 in. Hier verblijft Fitzcarraldo, een Ierse aannemer (contractor), gespecialiseerd in rare projecten. Praat met hem. Hij vertelt dat hij plannen heeft om een ski-oord te vestigen op Hyade Eiland. Met de ijsmachine, die in de hut staat, wil hij de benodigde sneeuw maken. Hij vertelt ook dat er vreemde dingen gebeuren op dit schip. Mensen teleporteren van de ene plek naar de andere, ze herhalen woord voor woord hetzelfde antwoord op dezelfde vragen en rond het schip wordt het erg snel nacht.

Kijk rond en onderzoek de grammofoon; je kunt andere muziek draaien. Bekijk het bed en de plannen die aan de muur hangen. Bekijk ook de fotocamera op de ijsmachine en de verrekijker (binuculars) op het bureautje.
Praat met Fitzcaraldo over de verrekijker (binoculars). Hij wil hem wel uitlenen, als je voor hem een concert kunt verzorgen van de operazangeres die in de hut ernaast verblijft.
Praat ook over de ijsmachine (machine). Je leert dat je water, zout (salt) en sausage (worst) nodig hebt om sneeuw-ijs te maken, waarna je aan de hendel kunt trekken. De worst is de brandstof waarop de machine loopt. Vraag toestemming om de machine te gebruiken.

Haal (take) dan de houten inktvis uit je inventaris en laat hem aan Fitzcarraldo zien. Hij vertelt dat ze veel aan toeristen verkocht worden op Hyade eiland en dat hijzelf ook een exemplaar heeft. Ook vertelt hij dat er een cultus op Hyade Eiland was, die een gigantische inktvis uit de oceaan wilde oproepen. Hij geeft Abdullah zijn houten inkvis (statuette).

Neem de bananen (bananas), die links boven op het bureautje liggen, mee en verlaat de hut.
Vreemd genoeg kom je weer uit een andere deur dan degene waar je naar binnen ging.

Hut 6: Aboubakar
Loop naar Hut 6, links van de gang en klop aan. Ga dan naar binnen en kijk rond.
Bekijk de grote kip. Het is de persoonlijke fetish van Aboubakar. Bekijk ook de stro-hut, het muziekinstrument (balaphon) en de maskers (mask). De rode pijl voor de kalebassen (calabashes) verschijnt links onderaan op de linker kalebas.
Kijk dan naar de tafel. Er liggen schelpjes op, die Aboubakar gebruikt om de toekomst te lezen. Iets wat hij prompt voor Abdullah doet, waarna hij $100 betaling vraagt.
Praat met Aboubakar en vertel hem je bevindingen tot nu toe. Verlaat dan zijn hut en ga de trap op naar het volgende dek.

Kapiteinshut
Voor de hut van de kapitein bevindt zich een opslagplaats. Bekijk de duikersklok (bell), de vaten (barrels) en het touw (rope). Je kunt tegen de vaten schoppen. Het deksel gaat omhoog en je ziet even een soort munt. Abdullah maakt de opmerking, dat hij het gevoel heeft 100 keer te moeten schoppen om een nieuw leven te krijgen.
Raap een kanonskogel (canonball) op en klop dan op de deur van de kapiteinshut.

Bij binnenkomst hoor en zie je hoe een matroos Zog op het matje geroepen wordt. De kapitein vond namelijk in zijn kist niet de verwachte zakken duivenvoer, maar vreemde kleren.
Abdullah herinnert zich dat hij in zijn kist zakken graan vond en de kwestie wordt daarna naar tevredenheid opgelost, door beide kisten te ruilen.

Verlaat je eigen hut, ga de trap op en loop terug naar de hut van de kapitein.
De kapitein is druk bezig zijn duiven te voeren, dus kijk op je gemak rond. Bekijk de patrijspoort (porthole), de duivenkooi (cage), de wereldkaart (map), de poster aan de muur, het ronde astrologiebord (astrolabe), de periscoop waardoor je twee mensen kunt zien drijven in zee, de badkuip (bathtub) die de kapitein laat zien hoe het zeeniveau schommelt en het stuurwiel (wheel)
Al deze voorwerpen worden dan toegevoegd aan je dialooglijstje.

Praat daarna met de kapitein. Vraag om de passagierslijst (list). Abdullah schrijft hem over in zijn notitieblok, waar je nu de namen onder de rode bladwijzer (bookmark) kunt vinden.
Verder verneem je dat Hyade eiland een protectoraat van Gluttenburg is en dat de schilderijen in de gang de bestuurders zijn. Het schip de Glutomax is genoemd naar een wezen uit de Gluttenburger mythologie. Het boegbeeld laat zien hoe het wezen eruitziet. De duikersklok bevat lucht voor bijna 10 minuten. De matrozen zijn 4 tweelingbroers genaamd Zog en het schip arriveert vrijdagmorgen op Hyade Eiland.

Haal de houten inktvis uit je inventaris en laat hem aan de kapitein zien.
Ook de kapitein vertelt dat het een souvenir is, maar hij weet niet van wie deze inkvis is.
Verlaat de kapiteinshut.

Aan dek

In de voorraadkamer voor de kapiteinshut zie je een luik met een deksel. Dit deksel is dus de trap naar het dek. Klim omhoog.

Ga vanuit het middendek (back bridge) de trap omhoog naar het achterdek (poop), waar een man in een dekstoel ligt te zonnen. Bekijk de lege dekstoel (chair) en ga en als je wilt even op liggen. Bekijk ook de plant en de mop die in de emmer ernaast staat. Praat dan met de man in de stoel, die Olaf de Viking blijkt te zijn.
Laat Olaf de houten inktvis zien. Het beeldje is niet van hem, maar hij herkent er wel een kraken in, omdat de kraken ook deel uitmaakt van de viking-mythologie.
Verlaat Olaf en ga terug de trap af naar het middendek.

Ga dan rechts vooraan de trap af naar het voordek (front bridge).
Hier zie je een man over de reling hangen. Hij is duidelijk zeeziek en niet in staat te praten. Abdullah herkent hem als Villon, de Franse dichter.
Bekijk het kanon (cannon) en de twee ankers (anchors). Loop dan verder naar rechts.

Je bent nu op de voorsteven (fore). Bekijk het boegbeeld van het schip: de Glutomax, het mytische wezen waar de kapitein over sprak.

Loop daarna terug naar het middenschip (back bridge). Links in het schot achter het luik, is de deur van het restaurant. Maak de deur open en ga naar binnen.
Praat met de man-in-zwart, die aan een tafeltje zit. Hij heet Rasputin, de geneesheer van de russische tsarenfamilie Romanov. Hij heeft een prima middeltje tegen zeeziekte (seasickness): de hele reis dronken blijven. Laat Rasputin de houten inktvis zien. Hij weet niet van wie het ding is.

Neem van het andere tafeltje het zoutvaatje (salt box) weg en ga dan eens kijken wat er allemaal op de buffettafel staat. Neem een glas wijn (glass of wine) en een garnaal (shrimp).
Praat dan met de Zog die achter de tafel staat. Hij en zijn 7 broers vormen samen één individu, zegt hij. Laat Zog de houten inktvis zien. Hij beweert dat hij niet weet wat het is.

Verlaat het restaurant en ga naar het voordek, naar de zeezieke Villon. Adviseer (advise) Villon of biedt hem meteen je glas wijn aan. In beide gevallen zal hij meteen naar het restaurant rennen.

Loop Villon achterna, naar het restaurant en spreek hem aan. Laat Villon de houten inktvis zien. Hij begrijpt waarom de eigenaar dat lelijke ding weggooide.

Verlaat nu het restaurant en als je alle opdrachten vervuld hebt, kom je automatisch in het volgende tijdslevel: maandagmiddag.



Maandagmiddag (Monday afternoon)  

Ga vanaf het middendek, de trap op naar het achterdek (poop). Hier vind je Aboubabar in een innig gesprek met de Deense Ophelia. Praat met beiden. Aboubakar vertelt dat er op Hyade Eiland een separisten partij is, die zich van Glutenburg willen afscheiden. Abdullah vermoedt nu dat de brief die hij moet bezorgen hiermee te maken heeft.
Laat Ophelia de houten inktvis zien. Ze weet niet van wie hij is.

Loop terug naar het restaurant en vertel Rasputin of Villon dat je denkt dat Aboubakar een romantisch kansje maakt bij Ophelia. Villon schiet meteen overeind en stormt het restaurant uit. Rasputin vertelt dan dat Ophelia de huidige maitresse is van Villon en dat Villon waarschijnlijk nu zijn eer is gaan verdedigen. Vraag Rasputin nog hoe het kan dat zijn lijk (body) in de rivier werd gevonden. Hij zal vertellen dat het een rubberen replica van hem was.

Verlaat het restaurant en ga terug naar het achterdek (poop). Alleen Ophelia is nog aanwezig. Ze vertelt je dat Villon Aboubakar in elkaar geslagen heeft. De kapitein heeft Aboubakar naar zijn hut gebracht. Verlaat het achterdek.

Hut 6: Aboubakar
Ga het luik op het middendek in en dan verder naar beneden door eht luik naar de lange gang met deuren. Ga Hut 6 in, waar de kapitein je meteen toeschreeuwt dat hij ijs nodig heeft om Aboubabar eeuwige misvormigen te besparen.

Om ijs te kunnen maken met de machine van Fitzcarraldo, heb je water, zout en worstjes nodig.
- Het zout vond je al op het tafeltje in het restaurant.
- Voor het water ga je naar de kapiteins hut. Gebruik je theepot om water te scheppen uit de gevulde badkuip.
- Ga dan naar Ophelia op het achterdek (poop). Vertel haar dat je worstjes (sausages) nodig hebt en zij zal ze voor je gaan halen.

Ga met je ingrediënten naar Fitzcarraldo in Hut 2. Stop (take) de theepot (teapot), het zout (salt) en het worstje (sausage) in de ijsmachine (ice machine). Trek (use machine) dan aan de hendel en je hebt zelf ijs gemaakt. Haal het ijs (ice) uit de bak aan de onderkant van de machine en verlaat de hut.

Ga terug naar Hut 6. Abdullah geeft het ijs automatisch aan de kapitein. Daarna wordt hij de hut uitgecommandeerd.

Ga naar het restaurant en spreek Villon aan op zijn gedrag ten opzichte van Aboubakar.
Verlaat daarna het restaurant.

Ga naar Abdulah's eigen Hut 1. Iemand heeft een brief onder de deur doorgeschoven. Abdulah leest vanzelf de anonieme brief. Er staat in dat hij nog voor hij die avond naar bed gaat, het houten inkvisbeeldje (statuette) in het kanon op het dek moet stoppen. Zou Abdullah dit niet doen, dan stelt hij zich aan groot gevaar bloot. Ondertekend met 'Anonymous'.
Verlaat de hut en als alles goed is gegaan, dan is het nu avond geworden.



Maandagavond (Monday evening)  

Ga als eerste even naar Hut 6, om Aboubakar op de hoogte te brengen van de anonieme brief.
Hij zal Abdullah zeggen dat hij moet proberen uit te vinden wie de houten inktvis komt ophalen in het kanon. Praat nogmaals met hem en hij adviseert je om dit vanaf een afstand te bekijken.

Als je dit nog niet eerder al gedaan hebt, ga je naar Hut 2 en vraag je Fitzcarraldo of je de verrekijker kunt lenen die rechts boven op zijn bureautje ligt. Fitzcarraldo wil in ruil een optreden van operazangeres Ingrid.

Ga naar het restaurant. Blonde Ingrid zit alleen aan een tafeltje. Vraag haar of ze een concert wil geven. Ze zegt dat ze dit alleen kan doen als Abdullah haar een metalen hoed met 2 hoorns kan bezorgen.
Doorzoek (search) de pot met garnalen (shrimps) die op het buffet staat. Abdullah vindt er een boek in: "Crime and Punishment" van Dostoevski. Verlaat dan het restaurant.

Daal af in het luik en ga naar de hut van de kapitein. Hij zit aan zijn schrijftafel een brief te schrijven. Praat er met hem over via "blabla". Hij vertelt dat het een brief is aan een Scandinavische taal en runetekens deskundige. Verlaat de kapitein.

Daal het volgende luik af naar de lange gang. Ga hier Hut 4 in, waar Olaf de Viking verblijft. Hij zit op een grasplag tegen een rotsblok geleund. Bekijk de rots (rock). Er staan runetekens op. Abdulah zegt dat hij zou willen weten wat er staat. Olaf vertelt hem dan, dat het een mop is over Groenlanders.
Bekijk ook de gieter (watering can), die links in de hut staat, alsook de globe en het boek naast Olaf. Bekijk dan het schild aan de rechter muur en de grote kist (chest) en de hoorn (foghorn) en hem (helmet) die erop liggen. Je kunt op de misthoorn blazen.
Praat vervolgens met Olaf over Ingrid. Hij houdt van opera en is blij je de vikinghelm (helmet) te kunnen lenen. Verlaat daarna Olaf's hut.

Loop terug naar het restaurant en geef de helm aan Ingrid. Ze belooft de volgende avond een recital te zullen geven in Hut 3.

Ga nu naar Hut 2 en vertel Fitzcarraldo het heuglijke nieuws van Ingrid's optreden door over de verrekijker (binoculars) te praten. Hij geeft Abdullah de verrekijker (binoculars) en nodigt hem meteen uit samen in het restaurant iets te gaan eten.

Na het eten staat Abdullah op van tafel. Praat nog even met Fizcarraldo (blabla). Abdullah zegt dat hij blij is de verrekijker te kunnen gebruiken om de horizon af te speuren. Verlaat daarna het restaurant.

Loop nu naar het voordek (front bridge) en leg hier één van de houten inktvissen in het kanon. Abdullah weet zelf niet meer welke de inktvis was die op het dek lag.
Abdullah gaat dan vanzelf met zijn verrekijker achter de mast op de voorplecht zitten. Jammer genoeg kan hij zijn ogen niet open houden. Iemand moet hem tijdens het diner gedrogeerd hebben. Abdullah valt als een blok in slaap.



Dinsdagochtend (Tuesday morning) 

De volgende ochtend wordt Abdullah wakker geschud door een matroos. Deze vertelt hem dat Joe Zog de vorige avond in het restaurant serveerde, maar nu ziek in zijn bed ligt.

Loop naar links, naar het voordek en doorzoek (search) het kanon. Natuurlijk is de houten inkvis verdwenen.

Loop verder naar links en ga het restaurant in. Praat met de Zog kelner achter de tafel. Hij heeft niemand anders dan Abdullah bij het kanon gezien. Hij zegt dat het mogelijk is, dat zijn broer Joe het slaapmiddel in het eten heeft gedaan, mits hij daarvoor een flinke som geld zou hebben gekregen. Joe is nu in de Zog-hut.
Praat ook met Rasputin, die nog steeds aan zijn tafeltje zit te drinken. Als Abdullah vraagt waaom Villon niet gezellg meedrinkt, vertelt Rasputin dat Villon waarschijnlijk nog slaapt. Hij leed namelijk aan slapeloosheid en Rasputin heeft hem daartegen een paar slaapverwekkende paddestoelen (sopoforic mushrooms) gegeven. Verlaat het restaurant.

Ga door de beide luiken naar beneden, naar de gang. Open de deur van Hut 5, waar de Zog-broers wonen en ga naar binnen. Bekijk het portret van de kapitein dat aan de muur hangt. De zog-broers gebruiken het als dartbord. Het tapijt op de vloer is blijkbaar door moeder Zog gebreid. de kleding aan de waslijn si schoon en in de grote zakken zit in ieder geval niet het "Eye of the Kraken". Pluk dan een bloem (flower) uit de bloempot die op een ton aan het voeteneinde van het stapelbed staat. Probeer de bloem aan diverse personen aan te bieden. Als iemand hem aanneemt, kun je hier weer een nieuw exemplaar halen.
Kijk tenslotte naar de Zog die op het bed ligt. Hij is erg bleek en heeft twee bloederige gaatjes in zijn hals. De Zog is een vampier geworden (vamperised).

Ga naar de kapitein in zijn hut en vertel hem dat Joe Zog door een vampier is gebeten. De kapitein wil dat Abdullah nog voor de avond valt uitzoekt, wie de verantwoordelijke vampier is. Hij geeft Abdullah een sleutel (passkey) waarmee hij alle deuren kan openen. Ook handig voor Abdullah's eigen onderzoek natuurlijk.
Verder verneemt Abdullah dat het een idee van de kapitein was om de matrozen met pijltjes op zijn portret te laten gooien. Het is beter dan muiterij.
Verlaat de hut van de kapitein en ga door het luik de gang in.

Doorzoek nu alle beschikbare hutten.
Klop op de deur van Hut 4. Geen antwoord, dus gebruik je sleutel om Olaf's hut in te gaan. Bekijk de steen. Abdullah vraagt zich af of de runes werkelijk een mop over een Groenlanders vertellen. Haal je notitieblok (notebook) uit je inventaris en klik ermee op de rots. Abdulah zal de runes copieren. Haal daarna je sabel (sabre) uit de inventaris en en snijd een pluk gras (grass) af. Je kunt nogmaals op de misthoorn blazen, maar verlaat daarna de hut.

Als je op de deur van Hut 3 klopt, hoor je dat Ingrid aanwezig is en niet gestoord wil worden.

In Hut 2 vraagt Fitzgerald of Abdullah nog plezier heeft gehad van de verrekijker. Biedt hem de rode bloem aan. Fitzgerald neemt hem dankbaar aan.

Hut 1 is Abdulah's eigen hut, dus die hoeft hij niet te doorzoeken.

Ga even terug naar Zog's Hut 5 en pluk een nieuwe bloem.

Hut 6 is die van Aboubakar. Hij is afgesloten, maar Abdulah wil zijn vriend niet storen, dus weigert hij de sleutel te gebruiken.

Luister aan de deur van Hut 7 en Abdulah hoort een snurkend geluid. Natuurlijk gaat hij dan niet naar binnen.

Klop op de deur van Hut 8. Open dan de deur en doorzoek Rasputin's spullen. Bekijk de kist (chest), de iconen (icons) aan de muur en het grote distilleer-apparaat (still).
Haal dan het ding (thing) onder het bed uit en je ziet een doos waarin Rasputin paddestoelen kweekt. Pluk een paar paddestoelen (mushrooms). Je kunt er een hapje van nemen (eat), zodat Abdulah even helemaal relaxed door zijn knieën zakt. Duw (push) de doos terug onder het bed en verlaat de hut.

Ga nu Hut 9 in. Villon is niet aanwezig, dus doorzoek zijn spullen. Bekijk de luit (lute), de lege flessen (bottles), het portret van Ophelia en de graffiti aan de rechter muur.
In de hoek hangen twee worstjes (sausages). Steel een worst (sausage).
Bekijk het dartbord waar dolken in steken en de lege wijnfles en de boeken op het bureau.
Lees (read) dan het stuk papier dat midden op het bureau ligt. Er staat geschreven: "Grote Kraken, wij roepen U aan. Moge uw bewind terugkeren en moge de zee bubbelen onder uw tentakels!" Na dit gelezen te heben, is Abdullah ervan overtuigd dat Villon verantwoordelijk is voor de diefstal van de "Eye of the Kraken".
Steel van de rechterkant van het bureau de Camembert en van de linkerkant de dobbelstenen (dice). Je kunt proberen iedereen aan boord te vragen een potje met je te dobbelen.
Lees ook het opgerolde stuk papier dat links naast het bureau op de grond ligt.
Bekijk nog het krukje (stool) voor het bureau.Het blijkt ontvlambaar te zijn.
Verlaat dan de hut van Villon.

Ga tenslotte, met behulp van de sleutel, Hut 10 in, de deur op de rechter kopse kant van de gang.
Je ziet hier een doodskist op een verhoging staan. Abdulah veronderstelt meteen dat de passagier die hier de hele dag in slaapt een vampier moet zijn.
Lees het plakkaat (plaque) aan het voeteneinde van de kist: Hier ligt Vlad Drakul 476 - ...
Vlad moet volgens Abdullah dus meer dan 1000 jaar oud zijn.
Klop (knock) op de kist en praat met Vlad, die ontkent een vampier te zijn. Verlaat zijn hut.

Loop terug naar de kapitein in zijn hut en vertel hem dat je weet wie de vampier (vampire) is.
De kapitein bedankt Abdullah en belooft ervoor te zorgen dat de kist van Vlad nog voor de avond dichtgespijkerd wordt.
Geef de kapitein nu de copie van de runetekens, die je op een blaadje van je notitieboek noteerde. hij belooft ze te zullen laten vertalen door zijn correspondentievriend. Verlaat daarna de kapitein.

Ga de trap op en naar het restaurant. vraag Rasputin of hij een potje met je wil dobbelen. Je kunt elke inzet kiezen, je verliest elke keer. Geef het tenslotte op en verlaat het restaurant. Het is inmiddels dinsdagmiddag geworden.



Dinsdagmiddag (Tuesday afternoon) 

Ga naar Hut 6 om Aboubakar op de hoogte te brengen. Aboubakar denkt dat het "Eye of the Kraken In Ophelia's kamer is. Hij vraagt je voor hem een afspraakje te organiseren met Ophelia. Ook wil hij dat je Villon die avond met een paddestoel verdoofd, zodat die hen niet lastig valt.
Klik met de dobbelstenen op Aboubakar. Hij weigert met je te spelen, omdat hij een 'slecht geluk' fetish bij zich draagt. Hij geeft de fetish aan Abdullah, die hem wil uitproberen op Rasputin. Wel zal hij Rasputin moeten overtuigen de fetish te dragen, anders werkt het niet.
Praat nogmaals met Aboubakar. Als hij je de toekomst voorspelt, ziet hij nog meer geweld voor personen in je omgeving. Abdulah stelt hem gerust. Hij weet inmiddels hoe hij ijs moet maken.

Ga naar Hut 7, waar Ophelia op dit moment afwezig is. Open de deur met je sleutel. Bekijk het stapeltje boeken dat naast het bed op de grond ligt. Maak dan de kleerkast open en gebruik de telefoon. Abdullah weet niet wat een telefoon is, maar hij hoort dat de koninklijke familie in Denemarken overleden is. Sluit de kleerkast en verlaat de kamer, want het "Eye of the Kraken" is duidelijk niet hier verstopt.

Ga naar het restaurant. Rasputin, Ophelia en Villon zitten aan een tafeltje te eten. Klik met je verdovende paddestoel op het bord van Villon.
Verlaat het restaurant en het blijkt inmiddels dinsdagavond te zijn geworden.



Dinsdagavond (Tuesday evening) 

Abdullah gaat vanzelf naar Ingrids hut om naar het recital te luisteren. Olaf en Fitzcarraldo zijn ook aanwezig. Na de voorstelling verlaat Abdullah de hut.

Loop door de gang en ga de trap op. Boven in de voorraadkamer ligt Rasputin bewusteloos op de grond. Fouilleer (search) Rasputin en Abdulah vindt een kleine sleutel (small key).
Dan hoort Abdulah een stem die uit de duikersklok komt. Villon is hierin door de kapitein opgesloten, omdat hij Aboubakar alweer in elkaar geslagen heeft. Praat met Villon. Hij vertelt dat hij Aboubakar met Ophelia betrapte. Rasputin blijkt Villon's portie eten ook verorberd te hebben.
Leg de 'slecht geluk' fetish op Rasputins lichaam.

Ga de hut van de kapitein in en vul je theepot nogmaals met water uit de badkuip. Aboubakar zal wel weer ijs nodig hebben.

Loop daarna naar beneden en ga Hut 6 in, waar Aboubakar weer door de kapitein verzorgd wordt. Hij stuurt je meteen weer weg om ijs te halen.

Ga dus naar Hut 2 van Fitzcarraldo. Hij was erg tevreden over het concert en je mag best zijn ijsmachine nogmaals gebruiken. Stop dus water, zout en een worst in de ijsmachine. trek aan de hendel en je kunt er weer een blok ijs (ice) uithalen.

Ga terug naar Hut 6 en Abdullah zal vanzelf het ijs afleveren, waarna hij de hut weer verlaat.

Nu Rasputin bewusteloos ligt, heb je de kans om zijn kist te doorzoeken. Ga naar Hut 8, maak de deur open met de grote sleutel en ga naar binnen. Maak dan het slot van de kist open met de kleine sleutel die je Rasputin afnam. Open de kist en bekijk de inhoud. Er zitten flessen Wodka in en een verfrommeld stuk papier, dat Abdullah uit de kist haalt. Lees het in je inventaris. Er staat een recept op voor een ultiem krachtdrankje voor kakkerlakken:
meng duivenpoep, wijn, camembert en gras. Destilleer het geheel en geef het drankje aan de kakkerlak.
Aan de achterkant van het papier staan de namen van 5 steden genoteerd: Athene, Istanbul, Odessa, Sycaruse en Jerusalem. Sluit het deksel van de kist en verlaat Rasputin's hut.
Ga naar je eigen Hut 1. er is weer een anonieme brief bezorgd. Abdullah leest de brief vanzelf.. Hij heeft blijkbaar de verkeerde inktvis in het kanon gestopt, want de briefschrijver eist dat hij de juiste inkvis morgenavond in het kanon legt.

Loop de trap op. Je kunt nog even in ht reastuarant met Ophelia praten, die alleen aan een tafeltje zit, maar ze kan je verder niets nieuws vertellen.
Verlaat het restaurant weer en ga de trap op, naar het achterdek (poop).
Hier staat een Zog-broer het dek te zwabberen. Praat met hem. Vraag Zog of hij om te kopen is (bribe). (Deze optie krijg je pas als je de anonieme brief gelezen hebt.) Hij is bereid morgenavond een oogje op het kanon te houden, als hij een grote zak geld (big pile of money) krijgt. Hij zal dan gekleed zijn in een rood shirt, zodat je hem kunt onderscheiden van zijn broers.
Jammer genoeg heb je op dit moment niet zoveel geld op zak, dus ga terug naar je hut.



Woensdagochtend (Wednesday morning) 

Abdullah wordt wakker in zijn eigen hut 1.
Verlaat de hut en wip even bij Hut 2 bij Fitzcarraldo binnen. Hij wil Aboubakar iets vragen zegt hij. vertel hem dat hij even ligt te rusten en verlaat de hut weer.
Loop door de gang en ga aan het einde trap op. Je ziet dat Rasputin niet meer in de voorraadkamer ligt.
Praat even met Villon, die nog in de duikersklok zit. Hij heeft een nieuw idee voor een musical en hij vraagt of je de kapitein wil vertellen dat hij nu rustig is. Iets wat Abdullah niet van plan is.

Ga aan dek en loop naar rechts, naar het voordek (front bridge).
Bij het kanon ligt een man op het dek. De kapitein is in discussie met hem. Blijkbaar heeft de Glutomax het bootje van de man overvaren. De man mag aan boord blijven tot de Hyade eilanden, mits hij de karweitjes opknapt van de Zog die door de vampier werd gebeten. De kapitein stelt de man voor als Odysseus, de Middellandse Zee Parasiet en vertrekt dan.
Praat met Odysseus over de Kraken. Hij wil je wel helpen met het zoeken naar de "Eye of the Kraken". In ruil vraagt hij je om een kampioenskakkerlak die tegen zijn getrainde kakkerlak kan racen.

Tijd om geld te verdienen. Ga naar het restaurant en praat met Rasputin. Klik met de dobbelstenen op hem. Zet minstens twee maal 'much' (veel) in. Je wint met dobbelen, nu Rasputin de fetish heeft. Stop met dobbelen als je Rasputin klaagt dat hij geen geluk heeft vandaag en Abdullah zegt dat hij voldoende geld heeft om de Zog om te kopen.
Loop naar de buffettafel en praat met de kelner Vraag om een kakkerlak. Die heeft hij natuurlijk niet. Haal dus zelf maar een kakkerlak (cockroach) uit de pan met garnalen (shrimps). Nu moet je de kakkerlak nog sterk maken.

Ga naar de hut van de kapitein. Praat met hem. Probeer daarna de kooi van de duiven open te maken en de kapitein zal wat duivenpoep (guano) in je theepot stoppen.

Ga naar Hut 9 van Villon. Gooi hier de kanonskogel die je van de voorraadkamer meenam, op het houten krukje. Raap dan de plankjes (boards) op. Abdullah neemt vanzelf ook de kanonskogel. Verlaat de hut.

Ga naar Hut 8 van Rasputin.
- Haal je theepot met de duivenpoep uit je inventaris en klik ermee op het glas wijn, dat je in het restaurant haalde. Klik dan met de theepot op de camembert kaas uit Villons hut en op het polletje gras uit Olaf's hut.
- Giet de theepot vol ingrediënten in het destilleerapparaat (still).

Ga terug naar de kapiteinshut en vul je theepot met water. Loop dan terug naar hut 8.

- Gooi het water in het destilleerapparaat.
- Leg de houten plankjes van het krukje in de oven van het apparaat.
- Klik op het apparaat (use) en Abdullah maakt het vuur aan. Daarna begint het te borrelen en even later vangt Abdullah het destillaat op in zijn theepot.

Geef het drankje aan de kakkerlak en je hebt een kakkerlak vol doping (green doped cockroach)

Ga met je sterke kakkerlak naar het voordek (front bridge), waar Odysseus nog steeds rondhangt. Daag Odysseus uit door met de kakkerlak op hem te klikken. Natuurlijk wint het doping-beest de race. Odysseus vertelt dan dat hij vrijwel zeker is dat Olaf géén Viking is.
Abdullah denkt dat hij meer bewijs voor nodig heeft.
Als je het notitieblaadje met runetekens aan de kapitein hebt gegeven, wordt het avond als je het dek verlaat.



Woensdagavond (Wednesday evening) 

Loop naar de hut van de kapitein. Hij staat aan zijn stuurwiel. Praat met hem. De vertaling van de runetekens heeft hij nog niet ontvangen.

Ga dan naar Hut 4 en praat met Olaf over Odysseus. Natuurlijk ontkent Olaf de beschuldiging. Hij zegt dat hij een rasechte Viking is. Als je dat nog niet eerder gedaan hebt, moet je nu vragen naar de betekenis van de runetekens op de rots, waar Olaf tegenaan leunt. Verlaat zijn hut.

Klop op de deur van Hut 3. Het is de enige hut die je nog niet doorzocht hebt. Je krijgt ditmaal geen antwoord, dus Ingrid is niet aanwezig. Open de deur met je sleutel en ga naar binnen. Bekijk de piano, de kandelaar (candlestick) en het schilderij (painting).
Doorzoek (search) het alpendecor. Geen "Eye of the Kraken" te vinden. Verlaat dus de hut weer.

Ga naar het restaurant. Odysseus speelt vandaag kelner en houdt de eetzaal gezellig bezig met zijn verhalen. Praat met Ingrid en vraag haar naar het schilderij (painting). Ze zegt dat het een portret van haar vader is, die momenteel de Knights of the Templar (Ridders van de Tempel) herstelt.
Praat ook met Rasputin en Ophelia aan het andere tafeltje. Je verneemt dat Villon de volgende ochtend de duikersklok mag verlaten. Verlaat het restaurant.

Loop de trap op naar het achterdek (poop). Je ziet een Zog in een rood shirt het dek zwabberen. Praat met hem over de omkoping (bribe) en Abdullah zal hem automatisch het geld geven.

Loop vervolgens naar het voordek (front bridge) en leg de houten inktvis in de loop van het kanon. Loop daarna terug naar je hut om te gaan slapen.



Donderdagochtend (Thursday morning) 

Varken
Abdullah wordt in zijn eigen hut wakker. Natuurlijk wil je meteen gaan kijken of het beeldje nog in het kanon ligt. Ga dus naar het dek en loop naar het kanon. Onderweg check je nog even de duikersklok en merk je dat Villon er nog in zit. Bij het kanon aangekomen ziet Abdullah dat het inktvisbeeldje weg is. Aangezien Villon het niet weggemen kan hebben, zit hij nu zonder verdachte. Hij is benieuwd wat de Zog-broer ervan zegt.

Praat met Odysseus die naast het kanon ligt te luieren. Hij zegt dat hij iets heeft dat Abdullah kan helpen met zijn onderzoek: een ring die iedereen dwingt de waarheid te vertellen. Abdullah mag de ring van hem lenen. Abdullah doet de ring aan zijn vinger om hem uit te proberen en verandert prompt in een varken. Odysseus zegt dat het zijn straf is voor het vals spelen met de kakkerlak. Als Abdullah weer een mens wil worden, dan moet hij een worst eten.

Als je even het boegbeeld gaat bekijken, merkt Abdullah op, dat hij nu erg veel ermee gemeen heeft. Loop dan terug naar het luik en daal af. Villon had nog een worst in zijn hut, maar Villon zit nog in de duikersklok. Als je op de deur van de kapitein klopt (knock), krijg je geen antwoord. Varkens kunnen geen deuren open maken, dus luister (listen) aan de deur of je iets hoort. En ja, je hoort gesnurk, dus de kapitein slaapt nog. Hij kan Villon nu niet bevrijden uit zijn gevangenis.

Ga naar beneden, door de gang, naar Villon's Hut 9. Luister aan de deur. Er is iemand binnen! Klop op de deur en Ophelia doet open. Ze vindt Abdullah een schattig varkentje en leest hem een gedicht voor dat Villon vertaalt heeft van een document dat Rasputin hem gaf: "Grote Kraken, wij roepen U aan. Moge uw bewind terugkeren en moge de zee bubbelen onder uw tentakels! Wij geven U uw lang verloren Oog (eye) terug. Moge het U niet alleen Uw zicht, maar ook Uw leven teruggeven."
Dan zegt Ophelia dat ze vindt dat het varkentje er hongerig uitziet en biedt ze hem een worst aan. Gelukkig heeft Odysseus ditmaal niet gelogen en verandert het varken weer in Abdullah.

Praat nog even met Ophelia. Ze is in Villon hut om een beetje schoon te maken. Ze vertelt dat Villon normaal geen vertaalwerk doet, maar omdat Rasputin en hij bevriend zijn geraakt, wilde hij dat wel voor hem doen. Verlaat daarna Villon's hut.

Vampier
Loop naar Hut 5 om met de Zog-broer te gaan praten.
Kijk naar de Zog-broer met het rode shirt, die op het bovenste bed ligt. Hij heeft eveneens twee gaatjes in zijn nek en lijkt dus ook door een vampier gebeten. Maar Vlad was opgesloten in zijn kist, dus hij kan het niet gedaan hebben. Verlaat de hut.

Loop naar de andere kant van de gang, naar Vlad's Hut 10. Je kunt hem niet open maken met je sleutel, want de kapitein heeft de deur dichtgetimmerd. Vlad kan het dus echt niet gedaan hebben.

Loop naar Hut 6 om Aboubakar op de hoogte te brengen. Hij antwoordt niet op je geklop. Maak dan de deur open met je sleutel en ga naar binnen.
Aboubakar is niet aanwezig. Kijk naar het tafeltje. Er ligt een vreemd voorwerp op: Een pompje met grote scherpe tanden (denture) eraan bevestigd. Raap de vampierpomp op en verlaat de hut.

Loop naar het dek en ga het restaurant in.
Praat met de Zog-broer en met rasputin. Ze hebben verder geen nieuws voor je, dus verlaat het restaurant.

Loop de trap op naar het achterdek (poop). Aboubakar ligt hier te zonnen. Praat met hem. Als hij hoort dat Villon niet de dief kan zijn, zegt hij dat Villon dan waarschijnlijk een medeplichtige heeft. Als je vertelt dat een tweede Zog-broer is gebeten door een vampier, maar dat Vlad nog steeds opgesloten zit en dus de dader niet kan zijn, zegt hij dat vampieren vele wegen kennen om hun doel te bereiken.
Laat Aboubakar dan het vampierpompje (denture) zien, dat je in zijn hut vond. Hij geeft nu toe dat hij degene was die de Zog-broers heeft leeggezogen. Hij gebruikte het bloed om liefdesdrankjes te maken. Het eerste drankje was bedoeld voor Ophelia, maar Villon brak het glas op Aboubakar's hoofd eer ze het kon drinken. Het tweede drankje was voor Fitzcarraldo die operazangeres Ingrid wilde verleiden.
Abdullah belooft voorlopig nog niets aan de kapitein te vertellen, maar geeft Aboubakar beslist niet zijn "suckomatic" terug.
Verlaat het achterdek en het wordt donderdagmiddag.



Donderdagmiddag (Thursday afternoon) 

Ga het restaurant in. Doorzoek de salade. Abdullah vindt een gedroogde Minotaurus.
Praat met Ingrid en Fitzcarraldo over elkaar en laat Fitzcarraldo de Minotaurus zien. Hij heeft als kind ook zo'n ding gehad zegt hij. Hij adviseert om de Minotaurus weer te wellen in de badkuip van de kapitein.
Praat dan met Rasputin en Ophelia over de 'translation' (de vertaling) van de Latijnse tekst, waarmee Villon zich bezig hield. Abdullah krijgt geen verdere informatie. Laat dan Rasputin de Minotaurus zien. Hij herkent de Minotaurus, maar zegt er verder niets over.

Loop even terug naar het achterdek en praat met Aboubakar. Vertel dat het gedicht om de Kraken op te roepen, een vertaling was die Villon voor Rasputin deed. Aboubakar denkt dat dit de reden is dat de houten kraken verdween, alhoewel Villon gevangen zat. Abdullah zegt dat hij echter geen "Eye of the Kraken" in de hut vond.

Loop vervolgens naar Odysseus op het voordek om te laten zien dat je geen varken meer bent. Vervloek hem daarna. Hij is niet onder de indruk, maar het lucht op.

Loop nu de trap af onder dek. Praat met Villon, die nog in de duikersklok zit over de vertaling. Hij zegt dat hij veronderstelt dat het een religieuse aanroeping was. Zelf is hij niet zo daarin geïnteresseerd. Hij deed het als vriendendienst voor Rasputin.

Ga tenslotte de hut van de kapitein in. Hij heeft eindelijk de vertaling van de runes binnen. Op de steen staat geschreven: "Hier ligt Olibrius de bastaard. Moge de demonen van de hel zijn darmen via zijn poepgat eruit trekken"
Praat met de kapitein over de runes. Hij zal nogmaals de vertaling geven.
Praat dan met hem over de tweede Zog-broer die door een vampier gebeten is. De kapitein is het met Abdullah eens, dat ze Vlad ten onrechte opgesloten hebben. Beiden besluiten na overleg dat Odysseus de vampier moet zijn. Zo heeft de kapitein een reden om de man overboord te zetten.
Ook zegt hij Villon meteen vrij te laten.

Zet nu de gedroogde Minotuarus in de badkuip. Hij zal door al het vocht uit de badkuip weer tot normale grootte opzwellen. Verlaat dan de hut van de kapitein

Je ziet dat Villon reeds vrijgelaten is.
Loop de trap op naar het dek en ga kijken of Odysseus er nog is. Abdullah zal vanzelf zijn verrekijker gebruiken om te zien dat Odysseus op een vlot in zee drijft.
,br> Loop terug en ga naar beneden, naar de hut van Olaf. Praat met hem over de runes. Olaf geeft toe dat hij geen echte viking is. Hij is een Bulgaarse marxistische revolutionist op de vlucht. Abdullah zegt dat hij het niemand zal vertellen.
Verlaat de hut van Olaf en het wordt avond.



Donderdagavond (Thursday evening) 

Loop de gang af in de richting van Vlad's hut. Voor zijn deur is een luik (trap) in de vloer. Open het luik em daal af in het ruim. Abdullah vindt hier twee verstekelingen. Ze noemen zichzelf Neo-botchists en zitten aan een tafeltje te drinken. Praat met hen over alle onderwerpen. Ze vertellen verder niets nieuws, dus verlaat ze weer.

Ga nu Hut 10, de hut van Vlad in, met behulp van je sleutel. Bekijk de doodskist. Hij is van binnen bekleed met plaatjes van blote nekken. Naast de kist liggen dode bloedeloze ratten op de grond. Hiermee heeft Vlad zich blijkbaar in leven gehouden toen hij was opgesloten. Verlaat de hut.

Loop naar Hut 6, naar Aboubakar. Praat met hem. Hij heeft er spijt van dat hij Abdullahs onderzoek zo verziekt heeft. Hij biedt Abdullah aan om zijn Grote Kip de vraag te stellen waar het "Eye of the Kraken" is. De Kip kan éénmaal per jaar een vraag beantwoorden. Wel heeft Aboubakar voor de ceremonie een zee-anemoon nodig. Hij stelt voor dat Abdullah het schip stopt en de duikersklok aan dek laat hijsen.

Je kunt diverse personen aflopen en vragen of ze een zee-anemoon hebben. Niemand heeft er eentje. Als je het aan de Neo-Botchists vraagt, laten ze Abdullah drie maal om zijn as draaien. Iets wat natuurlijk niet helpt.

Loop naar de vooraadkamer waar de duikersklok staat. Gebruik je supersterke kakkerlak op de duikersklok. Hij zal hem naar het voordek brengen en naast het kanon plaatsen.
Maak nu de ankers los (detach anchors), zodat het schip stopt. Probeer nu de duikersklok te gebruiken (use bell). Abdullah bedenkt dat hij daar hulp bj nodig heeft.

Loop naar Hut 6, naar Aboubakar en vraag hem om hulp. Als Abdullah en Aboubakar samen aan dek staan, komt Vlad aanlopen. Hij wil weten wat er gaande is, maar wordt snel door Aboubakar weggestuurd. Daarna wordt Abdullah in de klok op de zeebodem neergelaten.

Als je op de zeebodem staat, zie je 3 grote zee-alen voor je. De rechter aal lijkt iets in haar bek te hebben. Praat met haar. Ze geeft geen antwoord. Praat met de andere alen. Ze vertellen je dat de zwijgende aal Proustette heet. Ze vormden een zanggroepje. Praat na het gesprek weer met Proustette. Vlij (flatter) haar totdat ze de bloem laat vallen.
De stroom drijft hem naar de duikersklok en Abdullah kan de anemoon oprapen.

Weer aan dek geeft hij de zee-anemoon aan Aboubakar. Deze begint met de voorbereidingen voor de kip-ceremonie en Abdullah gaat naar bed.



Vrijdagochtend (Friday morning) 

!! - - BELANGRIJK - - !!
Er zit een foutje in het spel!
Het is van groot belang dat je op vrijdagochtend als éérste met de Neo-Botchists gaat praten!
Doe je dit niet, dan verschijnt later de kapitein niet op het dek!!

Abdullah wordt vrijdagochtend in zijn hut wakker.
Verlaat de hut. Raap het tapijt op voor Vlad's deur (unveil). Open dan het luik en klim naar beneden, naar het ruim. Praat hier over alle onderwerpen met de Neo-Botchists en met name over "arrival", waarin Abdullah zegt dat hij nog maar een paar uur de tijd heeft om het "Eye of the Kraken" te vinden. Hij krijgt als antwoord dat hij dan maar vlug moet gaan zoeken.

Verlaat het ruim en ga naar Hut 6 van Aboubakar.
Aboubakar staat midden in zijn hut met een houten masker voor zijn gezicht en roept de Kip aan. De Kip wordt wakker en Aboubakar kan zijn vraag stellen: Wie heeft het "Eye of the Kraken"en waar is het verborgen. Het zijn 2 vragen, maar de Kip geeft toch antwoord: Een Hongaarse wetenschapper namens Mérouh Baràk, die tegelijk een nep-viking en een namaak marxist is, heeft het "Eye". De Hongaar wil de wereld regeren en krijgt daarbij hulp van een dronken monnik. Het "Eye" is verborgen in het middelpunt van de aarde.
Abdullah verlaat na deze informatie de hut van Aboubakar.

Loop naar Hut 8 van Rasputin en luister (listen) aan de deur.
Rasputin en Olaf zijn beiden binnen en praten met elkaar. Olaf zegt dat hij het verplaatst heeft, omdat hij het gevoel heeft dat het niet meer veilig ligt. Rasputin vraagt zich af wie het dan daar zou kunnen vinden. Olaf zegt dan dat er rare dingen gebeuren op dit schip.

Loop naar Hut 4 van Olaf en ga naar binnen met je sleutel.
Op de grond ligt een houten inktvis (statuette). Raap hem op.
Kijk naar de globe. abdullah bemerkt een aantal gaatjes op de plaatsen van steden.
Neem de houten inktvis die je op de grond vond en stop de tentakels in die gaatjes. De globe gaat open, maar blijkt jammer genoeg leeg te zijn.

Dan wordt Abdullah betrapt door Olaf/Mérouh Baràk. Olaf lacht Abdullah uit en zegt dat hij het "Eye of the Kraken" verborgen heeft op een plek die pas bij aankomst op Hyade Eiland duidelijk zal worden. Abdullah verlaat daarna de hut.

Loop naar boven naar het dek. Ga naar rechts en als alles goed ging zie je nu de kapitein bij het kanon staan. Hij heeft een brandende toorts in zijn hand.
N.B.: Staat de kapitein er niet, laad dan een savegame en ga op vrijdagochtend als eerste naar de Neo-Botchists!

Praat met de kapitein. Hij zegt dat ze Hyade Eiland al aan de horizon kunnen zien liggen. Dan schiet hij, volgens plaatselijk gebruik, het kanon af om te laten weten dat ze eraan komen.
Olaf komt het dek op gestormd en roept "Mijn Schat!" voor hij overboord springt.
Blijkbaar was het "Eye of the Kraken" verborgen in het kanon.
Dan komt ook Rasputin het dek op en springt met de kreet "Mijn Meester!" achter Olaf aan.
Tenslotte zien we ook nog hoe Fitzgerald overboord springt om af te koelen. Hij had het warm.
Abdullah merkt op dat de zoektocht naar het "Eye of the Kraken" nu pas goed begint.................





Easter egg 

Een easter egg (paasei) is een grapje dat de maker in het spel stopt. De actie is niet noodzakelijk om het spel te beëindigen.

In Abdulah's hut kun je de waterpijp (hookah) gebruiken.
Stop een banaan erin en Abdullah heeft een korte ontmoeting met Nerfertite.
Stop de garnaal (shrimp) erin en Abdullah praat met Karl Marx.
Stop de rode bloem (flower) erin en Abdullah zweeft een eindje boven de grond.

Je kunt de papegaai een glas wijn geven, waarna zijn taalgebruik tijdelijk iets -hik- beter wordt.



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.