Spelbediening, De opdracht van de koning, Op onderzoek, De kist in de wolken, Het schild onder de grond, De spiegel in de put. Spelbediening
Gebruik de pijltjestoetsen op je toetsenbord om de richting aan te geven waarin Graham moet lopen.Houd de toets niet ingedrukt! Als je wilt stoppen, duw je nog een keer op de laatst gebruikte toets. Je kunt punten verdienen met je acties, ze worden bovenin je speelscherm vermeld (0/158). Acties voer je uit door een commando in te typen in het balkje onderaan in je speelscherm. Bevestig met de Enter-toets. In deze walkthrough zijn de commando's vet gedrukt. Tip 1: Kijk overal om je heen om achtergrondinformatie te krijgen. Typ bijvoorbeeld bij aanvang van het spel: look castle en je leest wie er in dit kasteel woont, typ look alligator en je leest dat de beestjes honger hebben. Tip 2: Graham kan dood gaan, sla je spel dus vaak op! Dit kan door in het venstertje save game te typen of door de F5 knop te gebruiken. Volg dan de aanwijzingen op je scherm. Acties die niet goed zijn voor je gezondheid, worden in de walkthrough voorafgegaan door ----. Het kan grappig zijn om te ontdekken op hoeveel manieren Graham kan overlijden, maar als algemeen advies geldt: kom je wolven, tovenaars of heksen tegen, verlaat dan meteen de omgeving en kom later terug. Loop je een meer in, vergeet dan niet om swim in te tikken. Een opgeslagen spel opstarten, doe je door restore game te typen of met de F7 toets. Met de pijltjestoetsen kun je door je opgeslagen spellen stappen. Pauzeer je spel met de ESC toets of type pause. Type quit game om het spel te verlaten, of gebruik CTRL-Q (of ALT-Z). Met F2 kun je het geluid aan of uit zetten. Gebruik F1 om het help-menu te openen, waar je de bediening uitgelegd ziet. Het koninkrijk Daventry. ![]() De opdracht van de koning
Loop over de brug naar links.---- In het water zwemmen aligators, kijk dus goed uit waar je loopt. Loop langs de kasteelmuur naar links tot je voor een grote dubbele deur staat. Open de deur open door (1) en ga het kasteel in. Volg de rode loper tot je op het onderste trapje voor de troon van de koning staat. Bewijs hem eer en buig bow king (3). Praat met de koning talk to king en hij legt je uit dat je zijn koninkrijk krijgt als je hem drie magische voorwerpen brengt: een spiegel, een schild en een schatkist. Natuurlijk aanvaard je de opdracht. Je hebt alle bewegingsvrijheid in Daventry en kunt de voorwerpen in elke willekeurige volgorde halen. Er zijn meerdere oplossingen voor de problemen die Graham tegenkomt, de walkthrough geeft slechts één van de mogelijke routes om het maximum aantal punten te behalen. Op onderzoek
Verlaat het kasteel en loop naar links over de brug.Blijf verder naar links lopen tot je een flink rotsblok ziet. ---- Het is hier heuvelachtig, dus ga niet aan de onderkant van de rots staan als je duwt. Ga aan de bovenkant staan en duw tegen de rots push rock (2). Onder de rots is een gat. Kijk in het gat look hole en Graham ziet een dolk. Raap de dolk op take dagger (5). Loop omhoog en je komt bij een grote boom. look tree Kijk naar de boom. Het is een grote eikenboom climb tree Klim in de boom (2) om te kijken wat er boven in de kruin te zien is. Je ziet een nest met een groot gouden ei! ---- Val niet naar beneden. Loop voorzichtig over de tak tot je bij het nest bent en pak het gouden ei take egg als je er vlak bij bent (6). Loop en klim (of spring) voorzichtig naar beneden. ---- Ga maar niet vanaf de boom naar links, want daar rent een gevaarlijke wolf rond. Ga vanaf de boom naar rechts en je komt bij een moestuin. Kijk naar de moestuin look garden en je leest dat er wortels groeien. Pak een wortel take carrot. (2) Loop naar rechts, naar het rechter gedeelte van de moestuin. Loop verder naar rechts en je komt in het gebied van de goede petemoei. Als ze er niet is, loop dan een beetje rond tot ze verschijnt. Ze zal je zegenen met een beschermingsspreuk. De bescherming is niet voor eeuwig, maar zolang als hij werkt kan geen enkel wezen in Daventry je kwaad doen! Als je denkt het nodig te hebben, kun je altijd terug komen voor nog zo'n spreuk. Ga vanaf de petemoei naar boven en je komt in een gebied dat bezaaid is met klaver. Loop naar het midden van het veld en je kunt een klavertje 4 plukken take clover (2). Ga vanaf het klaverveld omhoog en dan vijf keer naar links. Je arriveert bij het peperkoekhuisje van de heks. Kijk naar het huis look house. Het is inderdaad gemaakt van allerlei lekker dingen, dus ga je gang en knabbel aan het huisje eat house (2). Open daarna de deur open door en ga naar binnen. Als je beschermingsspreuk nog werkt, zal de heks niet thuis zijn. ---- Als ze er wel is, ga je natuurlijk onmiddellijk weer naar buiten en probeer je nog een keer naar binnen te gaan. Als de heks niet thuis is, loop je verder naar haar slaapkamer aan de rechterkant. Op tafel ligt een briefje. Raap het op take note (2) en lees het read note (1). Op het briefje staat: Soms is het verstandiger om van achter naar voren te denken. Mogelijk komt de heks thuis terwijl je aan het lezen bent. Geen probleem, want ze ziet je niet in de slaapkamer. De heks zal eten gaan maken. Sluip heel voorzichtig achter haar als ze voor de open oven staat en geef haar duw push witch (7). Open daarna het keukenkastje open cupboard (2) haal er een stuk kaas uit take cheese (2). Verlaat tenslotte het huis weer. Ga vanaf het peperkoekhuis twee keer naar rechts en je komt bij een grote boom. Kijk naar de boom look tree. Het is een walnotenboom en hij hangt stampvol. Pak een walnoot take walnut (3) en open de noot open walnut. Als je geluk hebbt zit er een goudklompje in (3). Zo niet, pak dan nog een noot. Ga vanaf de boom naar rechts. Hier zie je midden op het gras een kom staan. Raap de kom op take bowl (3). Bekijk de kom look bowl. Op de bodem staat een woord geschreven: fill. Typ fill en de kom vult zich magisch met een heerlijke stoofpot (2). Ga een scherm naar beneden en je komt in een gebied met een meertje en dennebomen. Hier loopt soms een elf rond. Loop het scherm in en uit tot je de elf ziet en spreek haar dan aan talk elf. Graham krijgt een ring (3), die hem zo nodig één keer onzichtbaar kan maken. Verlaat het gebied en loop twee keer naar boven. Nu arriveer je bij een rivierbedding met kiezelstenen langs de oever. Raap een handvol kiezelstenen op take pebbels (1). Ga twee keer naar links en een keer naar boven en je ziet een armoedige vervallen hut. Ga nog een keer naar links, de hut in en praat met de houthakker talk woodcutter die hier woont. Hij heet je welkom. Praat daarna met zijn vrouw talk to wife. Ze vertelt dat ze arm zijn en niet veel te eten hebben. Geef haar de gevulde kom give bowl (3) en je maakt twee mensen erg blij. In ruil voor het eten mag je de viool pakken take fiddle (3). ---- Kijk uit waar je loopt, er zitten gaten in de vloer. ---- Ga vanaf de hut maar niet twee keer naar links, want hier dwaalt een gevaarlijke ogre rond. Ga liever vanaf de voordeur van de hut omhoog en dan een keer naar links. Hier zie je een boomstam op de grond en ernaast een boomstronk. Kijk naar de boomstam look log. Hij ligt er al lang en is verrot. Kijk in de boomstronk look in stump (1) en Graham vindt een beurs (3). Open de beurs open pouch en Graham ontdekt dat er diamanten in zitten (3). De kist in de wolken
Ga vanaf de boomstronk een keer omhoog en je komt bij een omheind weiland. In het weiland loopt een oude geit.Zoals je misschien weet hebben geiten een hekel aan trollen, dus dit beestje kan nog van pas komen. Open het hek open gate, loop voorzichtig naar de geit en laat hem de wortel zien show carrot, die je eerder van het veld plukte. De geit zal je nu achterna lopen (5). Verlaat het weiland, ga drie keer naar beneden en dan een keer naar links om bij een brug te komen. Hier verspert een trol de weg. Begin naar de trol te lopen, ga dan een beetje opzij en geef de geit de kans zijn werk te doen. (4) Daarna kun je de brug oversteken. Loop aan de overkant naar links en je komt een gnoom tegen. Praat met hem talk gnome en hij belooft je iets kostbaars als je zijn naam kunt raden. Je mag het drie keer proberen. Dit lijkt heel erg op het sprookje van Repelsteeltje, maar rumplestiltskinis niet het juiste antwoord. Herinner je het briefje in het peperkoekhuisje van de heks. Jammer genoeg klopt ook de naam achterstevoren spellen niet.
Nu kun je eenvoudig de juiste letters van rumplestiltskin vinden. r = i, u = f enzovoorts. Typ in: IFNKOVHGROGHPRM. (5) De gnoom komt zijn belofte na en geeft je magische bonen (4). Als je de naam niet kon raden, krijg je een sleutel van de gnoom. Met deze sleutel kun je de deur in de klip openmaken unlock door en open door via de trappen omhoog naar de wolken gaan. Ga met de bonen naar rechts, terug over de brug en nog een keer naar rechts. Hier zie je een dennenboom en een vruchtbaar stukje grond waar bloemen bloeien. Plant je bonen tussen de bloemen plant beans (2). ![]() Voor je het weet groeit er een enorme bonenestaak, die tot in de wolken reikt. ---- Klim heel erg voorzichtig omhoog. Het is niet makkelijk om veilig tot boven in de bonenstaak te klimmen, maar het kan gedaan worden. ---- Boven aangekomen weet je natuurlijk dat je niet over wolken kunt lopen. Ga dus twee keer naar rechts, tot je tussen de bomen staat en stevige grond onder je voeten hebt. Ga dan een keer naar beneden en weer twee keer naar rechts. Je ziet hier een boom met een holte. Kijk in de holte look hole en Graham vindt een slinger take sling (2). Altijd handig met kiezelstenen. Ga dan een keer naar links en dan omhoog. ---- Loop dan voorzichtig naar rechts en verberg je achter een boom. Hier woont namelijk een reus in een grot en hij heeft de kist van de koning! Je kunt geduldig wachten tot de reus in slaap valt (7). Je kunt ook je slinger use sling gebruiken en hem doden als hij dichterbij komt. Daarna kun je de kist van de koning pakken take chest en hem openen open chest om te kijken wat erin zit (8). ---- Loop naar rechts, de grot in en daal echt heel voorzichtig de lange, lange trap af om veilig onderaan aan de klip tevoorschijn te komen. Het schild onder de grond
Loop naar het omheinde weiland. Ga rechts erlangs omhoog en je komt uit op een open plek. Aan de rechterkant zie je de ingang van een grot.Hier vliegt regelematig een vogel voorbij. Ga onderaan in je scherm ongeveer in het midden staan. Type alvast jump in en wacht met je entertoets te gebruiken tot de vogel laag overvliegt. Graham zal omhoogspringen, de vogel zal hem vastpakken en wegvliegen (3). De vogel laat Graham los in een gebied waar je normaal niet kunt komen. Loop naar links en je ziet een enorme paddenstoel naast het riviertje groeien. Raap de paddenstoel op take mushroom (1). Loop dan terug naar rechts en spring in het gat in de grond. ![]() Loop naar beneden en naar links en je komt bij een enorme rat, die je de weg verspert. Praat met de rat talk rat. Hij zegt dat hij een van je schatten wil hebben. Natuurlijk geef je hem geen goud of diamanten, want daar heeft hij niks aan (en je raakt punten kwijt). Geef de rat wat hij het liefste wil, namelijk een stuk kaas give cheese to rat (2). ---- Ga niet al te dicht bij de rat staan. De rat verdwijnt en Graham kan de deur openen open door. ---- In deze grot wonen leprechauns, vrolijke mythische wezen uit de Ierse folklore, die meestal met een klavertje rondlopen. Maar ze zijn ook heel sterk en wat ze vast grijpen, laten ze nooit meer los. Speel viool play fiddle (3) voor de leprechauns. Ze beginnen te dansen en verlaten al dansend de ruimte. Loop verder en je komt in de kamer van de leprechaunkoning. Nu zijn onderdanen weg zijn, zal hij ook de kamer de verlaten. Paak zijn scepter take scepter (6) en pak het magische schild take shield (8). Ga links de trappen op. aan het einde is een opening naar buiten, maar die is veel klein voor Graham. Gelukkig heeft hij de paddenstoel. Eet een stukje van de paddenstoel eat mushroom (2) en hij wordt heel klein. Nu kan Graham door het gat kruipen (1). Aan de andere kant wordt hij vanzelf weer groot. De spiegel in de put
Ga naar de waterput. Die vind je als je vanaf het omheinde weiland naar rechts loopt.Het is een oude put en ook de emmer die aan een touw hangt is al oud. ---- Spring niet zomaar in de put, hij is diep. ---- Probeer ook niet om aan de rand te hangen en het touw te pakken, dat is net te ver weg. Gebruik je dolk om het touw door te snijden cut rope with dagger (2) en de emmer te pakken> Loop naar de zwengel en laat dan het touw de put in zakken lower rope. Klim dan langs het touw naar beneden climb rope, de put in. (1) ---- Wacht niet te lang en type zwem swim voordat je verdrinkt! Vul intussen de emmer met water fill bucket (2). Duik dive (2) daarna naar beneden en zwem door het gat linksonderaan (1) in de put. ---- Als je te lang onder water blijft, verdrink je! Tot Grahams verbijstering staat hij nu voor een vuurspuwende draak! ---- Loop niet voorbij die grijze vlekken op de vloer, want dan ben je echt te dicht bij. Je zou natuurlijk je dolk kunnen gooien, maar het levert meer op als je een emmer water throw water naar de draak gooit om de vlammen te doven (5). De draak gaat ervandoor en Graham kan nu de magische spiegel pakken take mirror (8). Natuurlijk kijk je even in de spiegel look mirror voor je weer terug gaat naar put. Zwem swim omhoog en klim via het touw climb rope de put uit (4). ---- Loop niet vanaf de put naar boven. Daar vliegt namelijk een gevaarlijke heks. ---- Als je een willekeurig meer inloopt, vergeet dan niet te zwemmen swim. ---- Bij een rivier kun je beter de brug nemen. Anders blijf je in de modder op de bodem vast zitten of verdrinkt in het snelstromende water. Neem een veilige route terug naar het kasteel. Open de deur open door en ga naar binnen (1). Volg de rode loper tot aan de troon. Buig weer zoals het hoort voor koning Edward bow king (3). Het gaat niet zo goed met de koning, maar voor hij sterft krijgt Graham het koninkrijk.... ....... en heeft hij 159 van de 158 te behalen punten!!! ![]() ![]()
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken. |