J.U.L.I.A.



Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Lace Mamba Global/2012
Ontwerper: Jan Kavan en LukŠs Medek/Cardboard Box Entertainment

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



ReparatiesSalia 6RuimteschipSalia 5Salia 4Nogmaals Salia 5Salia 3Salia 2
XirTemple of Eternal FlowSalia 1Onbekende bestemming



Reparaties  

Intro
Ergens in de ruimte, in het jaar 2430.
Een ruimteschip dat in een baan rond een planeet hangt, wordt getroffen door een meteorenregen. Het schip raakt beschadigd, stukken vliegen in het rond.
De intelligente boordcomputer wordt automatisch geactiveerd en start een scan van de systemen.
Een aantal systemen behoeven reparatie en de computer besluit de bemanning uit hun cryogene slaap te halen. Een van de cryocapsules gaat open en Rachel Manners wordt wakker.
De computer stelt haar gerust en vraagt haar op handbediening (manual override) over te gaan. Klik op OK.

De computer die graag met JULIA aangesproken wil worden, legt uit dat Rachel, een astrobioloog, het enig overgebleven bemanningslid aan boord van de Mizuka CX1220 is. De rest van de bemanning verliet het schip lang geleden en keerde nooit terug.
Ze cirkelen rond een onbekende planeet, een deel van het geheugen van de computer is gewijzigd en onbenaderbaar.
Danzij de meteorenregen, is het systeem weer actief geworden. Er zijn enkele beschadigde functies van het schip, die Rachel hoognodig moet repareren.


Bediening
JULIA legt de handbediening op het scherm uit.
Linksbovenaan zie je een rijtje iconen. Van links naar rechts dienen ze voor:






- Planet view
  Hiermee heb je zicht op de planeet waar het ruimteschip omheen cirkelt.
- Materials view
  Hiermee krijg je een overzicht van de materialen die aan boord zijn en die nodig zijn
  om het schip te repareren en onderhouden. Op dit moment staan alle meters op nul.
- MOBOT
  Hiermee kun je de Mobiele Robot bedienen. Deze MOBOT was een geheim project en dient
  om een planeet daadwerkelijk te bezoeken.
- Upgrade Repair
  Hier kun je het schip repareren, mits je voldoende materiaal hebt en de robot van een
  ugrade voorzien, mits je een schema hebt.
- Solar System View
  Hier kun je het hele zonnestelsel zien en naar een andere planeet reizen. Op dit moment
  uitgeschakeld.
- Main Menu
  Met deze knop ga je terug naar het hoofdmenu, waar je onder andere je spel kunt opslaan
  of verlaten.


Materiaal oogsten
Klik op de 'planet view' knop, links bovenaan in je scherm.
Je ziet nu dat het ruimteschip rond een donkere planeet cirkelt. Aangezien de planeet nog niet gescand is, weet je verder niets.

Rechtsonder in je scherm zie je drie blokvormige knoppen.
- De linker is om het oppervlakte van de planeet te
  scannen.
- Met de middelste kun je ertsmateriaal oogsten.
- De rechter is om de MOBOT naar de planeet te
  sturen. Nu nog niet te gebruiken.

Klik op de linker 'Scan' knop.
De planeet wordt gescand en je leest daarna dat het Salia 6 is, een rotsachtige planeet. Er is geen buitenaards leven op deze planeet. Wel zijn er waardevolle mineralen te halen.

Klik op de middelste 'Harvest' knop, om materiaal te oogsten.
Je krijgt nu een schematische kaart van het planeetoppervlakte te zien.
Als je wilt weten hoe je deze puzzel moet aanpakken, kun je op het vraagteken-icoon linksonderaan in je scherm klikken.


Ga langzaam met je cursor over de kaart. Hij zal hier en daar groen worden.
Je ziet tegelijk onder de kaart een grafiek, waarvan de staafjes hoger en lager worden.
Op het moment dat de grafiek overeenkomt met een van de voorbeeldgrafiekjes boven de kaart, klik je. Je cursor is nu ook heldergroen en je hoort een hoge toon (Dit is een handige indicatie).

Als je op de juiste plek klikte, zal er op de kaart een ronde cirkel achterblijven, die aangeeft, dat daar nu materiaal geoogst wordt.
Op deze planeet zijn er 7 plekken waar je kunt oogsten. Als je alle plekken gevonden hebt, verlaat je automatisch de kaart.
N.B.: De oogstplekken zitten in elk spel op een andere plaats, het plaatje is slechts een voorbeeld.


Schip repareren
Nu je materiaal hebt, kun je het schip repareren.
Klik op de 'Upgrade repair' knop bovenaan in je scherm (4de van links).
Je krijgt nu en schematische voorstelling van het ruimteschip te zien. De roze plekken zijn de beschadigde delen.

Klik op een roze deel op het schema.
Je ziet nu in 3D hoe een sonde door het schip gaat. Als hij bij een beschadigd deel komt, verschijnt een rood vlak in het scherm. Tegelijk zie je rechtsonder op het palet een rondje materiaal knipperen.
Pak het rondje beet en sleep het meteen in het rode vlak.
Als je het op tijd deed, zal het frame "checked" aangeven.
Als je niet op tijd was, gaat de sonde gewoon door en komt hetzelfde stuk een volgende keer wel weer voorbij.
Als je klaar bent, zal JULIA dit zeggen.

Je kunt hierna een volgend roze deel op het schip aanklikken en dezelfde procedure volgen.
Ga hiermee door, totdat alle roze delen op het schema verdwenen zijn.




Salia 6  

Nadat het schip gerepareerd is, stel JULIA voor om Mobot naar het oppervlakte van de planeet te brengen. Hij kan hier rondkijken en zoeken naar informatie over wat er met andere bemanningsleden van het schip is gebeurd.

Klik op het 'Planet View' icoon (linksbovenaan).
Klik dan onderaan in je scherm op de rechter 'land'-knop en MOBOT vertrekt naar de planeet.

MOBOT laat weten dat op de planeet een veel te hoge radioactieve straling is, die tijdens een explosie vijfhonderd jaar geleden vrijkwam.
Rachel herinnert zich nu dat ze naar deze planeet gestuurd werden om contact te maken met buitenaards leven dat hier volgens de Aardse wetenschappers zou voorkomen. rachel vreest dat ze voor niets hier aankwamen.


In het schermpje linksonderaan zie je wat de robot ziet en dat is in dit geval een gebouw.
JULIA besluit om de onderzoeksfunctie van de robot de activeren. Er verschijnt een nieuwe blokvormige knop onderaan in je scherm.
Klik op de rechter 'Exploration'-knop.


De stem van een verteller leest de tekst voor (tenzij je hem in het hoofdmenu bij options hebt uitgeschakeld) en laat je weten waar je nu bent en wat je ziet.
In het kleinere scherm linksonderaan, zie je wat de robot ziet.
Links bovenaan zie je een summiere plattegrond. Het gele blok is je huidige positie.
N.B.: De "main menu" knop, waarmee je naar het hoofdmenu kunt gaan, zit nu rechtsonderaan in je scherm.


Onderzoek
De robot staat voor wat ooit een onderzoeksstation was.
Je kunt de robot nu via de korte tekstregels opdrachten geven en besturen.
Klik op 'Enter the station' om het gebouw in te gaan.

MOBOT vertelt dat de straling zo hevig was, dat een mens hier slechts twee dagen in kan leven.
In de gang ligt een dode vrouw op de grond.
Doorzoek de spullen die de vrouw bij zich had (Search the woman's items).
MOBOT vindt een identiteitsbewijs, waarop staat dat ze Cynthia Petals was, een collega van Rachel. Ze is echter niet overleden aan de straling. Ze is vanaf korte afstand doodgeschoten.

Loop verder het station in (Proceed inside the station).
MOBOT ontdekt organische levensvormen. Hij analyseert het DNA en komt tot de conclusie dat het gemuteerde virussen zijn, afkomstig van dode menselijke wezens.
Op de grond liggen diverse lijken van de bemanningsleden van het ruimteschip.

Laat Mobot de lijken onderzoeken (Examine corpses).
Ze zijn allemaal doodgeschoten!

Loop naar de computer die in het station staat (Approach the computer).
Er is geen stroom. Rachel vindt dat vreemd, want zo'n onderzoeksstation wordt normalerwijze via zonnecellen van stroom voorzien. Het paneel met de zonnecellen staat dan buiten naast het station.


Stroomvoorziening
Ga terug naar de gang (Exit to corridor).
Ga terug buiten het onderzoeksstation (Exit to station entrance).
Bekijk de omgeveing van het station (Examine the station surroundings). MOBOT ziet een hovercraft, wat rommel een soort grafsteen en een lijk dat een klein apparaatje vastgeklemd in de handen heeft.

Bekijk de grafsteen van dichtbij (Examine the tombstone). Jammer genoeg is hij inmiddels onleesbaar geworden.
Doorzoek het lijk (Search the dead body). Door de zand en de wind is het lijk niet meer te herkennen an al die tijd.
Bekijk het kleine apparaatje dat het lijk vastheeft (Examine the small device). Wonderbaarlijk genoeg is het een in elkaar geknutseld primitief apparaatje dat radioactieve straling kan meten. Heel vreemd als je bedenkt dat het ruimteschip dit van veraf al kan scannen.
Bekijk de hovercfraft (Approach hovercraft). Daar valt niets meer aan te repareren.

Doorzoek de stapel met rommel (Examine the junk pile).
Zoek dan naar zonnepanelen (Search for solar panels), MOBOT ruimt de rommel wat op en ontdekt naast de grafsteen de zonnepanelen. Als ze weer zonlicht opvangen, worden ze opgeladen en heeft het station weer stroom.


Computergegevens Cynthia
Ga terug naar de ingang van het onderzoeksstation (Return to station entrance).
Ga het station weer in (Enter the station).
Loop verder het station in (Proceed inside the station).

Loop naar de computer (Approach the computer). Deze vraagt een identiteitskaart. Log in als Cynthia Petals - 2803112.
Het account is beveiligd met een wachtwoord.
Gelukkig heeft JULIA wel software waarmee ze het wachtwoord kan raden. Het blijkt een soort 'galgje' te zijn.

Klik op je eigen toetsenbord op een letter.
Als het een correcte letter is, verschijnt hij in plaats van de puntjes.
De letters die je gebruikte, goed of fout, worden genoteerd. Je mag slechts een beperkt aantal keer fout raden. Daarna reset de puzzel zich en zul je opnieuw het wachtwoord moeten raden.
TIP: De letters E, I, R, S en T komen vaak voor in het Engels.

Nadat het wachtwoord correct ingevuld is (in mijn spel 'despair'=wanhoop), krijg je toegang tot Cynthia's gegevens.

Ga de privť berichten in (Access private messages). Hierin lees je alle emails die Cynthia ontving. Zoals die van Andrew Lark, die niet erg vriendelijk is. Hij heeft het onder andere over een vloertegel die verplaatst is. Andere leden van het team geven Cynthia advies er niet zo op te letten.

Geef MOBOT opdracht de linker vloertegel open te breken (Pry open the leftmost floor tile). Andrew heeft er een computer toegangskaart (access card) onder verborgen.


Computergegevens Andrew
Geef Mobot opdracht naar de computer (Approach the computer) te gaan.
Gebruik de computerkaart (Swipe the computer access card). Het blijkt de kaart van Andrew Lark te zijn, de leider van het team onderzoekers. Je hebt nu toegang tot zijn gegevens.

Doorzoek zijn persoonlijke gegevens (Access personal log) Je leest dat er iets verschrikkelijks gebeurde op Salia 4, maar wat wordt niet duidelijk.
Andrew meldt ook dat ze pas merkten dat er iets mis was, toen de teamleden een voor een last kregen van stralingsziekte.
Tot overmaat van ramp verloren ze elk contact met het ruimteschip. Hij geeft Cynthia de schuld van dit alles. Toen Barth een geigerteller in elkaar knutselde kwamen ze erachter dat ze aan veel te hoge straling waren blootgesteld.
Andrews laatste bericht meldt dat hij die avond een einde aan de waanzin wil maken.

Doorzoek de beveiligde bestanden (Access classified data).
MOBOT vindt een schema voor een zonnestelselscanner (blueprint). JULIA is er blij mee en zegt dat ze na deze upgrade de mogelijkheid krijgen om het zonnestelsel te verlaten.
Log uit.
Verlaat de computer (Leave computer).
Ga terug naar de gang (Exit to Corridor) en van daaruit terug naar de ingang van het ruimtestation (Exit to station entrance).
Verlaat dan het ruimtestation (Leave the station).

Klik op de 'Departure'-knop rechtsonderaan in je scherm om MOBOT te laten vertrekken van de planeet Salia 6 en terug te keren op het ruimteschip.




Ruimteschip  

Nadat MOBOT terug op het ruimteschip is, kun je het schema voor de zonnestelselscanner gebruiken om die van het ruimteschip te repareren.

Klik bovenaan in jw scherm op 'Upgrade repair'.
Je ziet nu het paneel dat je moet repareren. De onderdelen die je nodig hebt, staan aan de linkerkant vermeld. Daarboven zie je op het schema hoe de diverse onderdelen met elkaar verbonden moeten worden, vanaf de rode aansluiting links tot aan de rode aansluiting rechts.


Klik op een onderdeel en klik daarna op het paneel. Je kunt alle delen draaien door te rechtsklikken als je ze vast hebt.
Het is niet van belang hoe je de tussenliggende buizen plaatst. Het is alleen belangrijk erop te letten dat de juiste onderdelen contact met elkaar hebben en er nergens een open einde is.
Er zijn meerdere oplossingen.

Als je denkt dat alles correct met elkaar verbonden is, klik je op 'construct'.
Als het je gelukt is, zal JULIA zeggen dat je de upgrade uitgevoerd hebt.


JULIA's geheugenblokken
Nu je deze upgrade gedaan hebt, kun je bovenaan in je scherm op het 'Solar system' icoon klikken.
Je ziet nu het zonnestelsel waar het ruimteschip belandt is.
De binnenste planeet, die het dichtste bij de zon ligt, heb je zo-even bezocht.
Klik op de tweede planeet vanaf de zon, om die een bezoekje te brengen.

JULIA vraagt of je eerst een deel van haar geheugenblokken kunt repareren.
Je krijgt vijf paneeltjes te zien, waarop de plaatjesblokken door elkaar gehusseld zijn.
De bedoeling is, dat je de plaatjes herstelt.

Linksklik op een plaatje en aansluitend op een ander plaatje binnen hetzelfde paneel, om ze van plaats te laten verwisselen.
Om een plaatje in een ander paneel te krijgen, rechtsklik je erop. Hij wisselt dan van plek met een plaatje dat op dezelfde plek in een ander paneel ligt.
Als de plaatjes correct in een paneel liggen, krijgt het paneel een groene rand en kun je de plaatjes niet meer verplaatsen.




Salia 5  

Nadat je JULIA geholpen hebt met haar geheugen, klik je linksbovenaan op het planeet-icoon. Klik daarna op de linker 'scan'-knop onderaan in je scherm en JULIA scant de planeet waar het ruimteschip nu in omloop ligt.
De naam van de planeet is Salia 5. Het is een woestijnachtige wereld.
Je ziet in het schema dat je hier vijf mineralen kunt oogsten. Doen dat maar meteen, want je weet nooit wanneer je ze nodig kunt hebben.

Klik op de middelste 'harvest'-knop en je krijgt het bekende kaartje, waar je ditmaal vijf juiste plekken moet aanklikken.

Klik daarna in het planeet-icoon op de rechter 'land'knop onderaan, om MOBOT naar de planeet te sturen.
Als JULIA en MOBOT melden dat ze het onderzoeksstation gevonden hebben, klik je op de 'exploration'-knop, zodat MOBOT daar naar toe loopt.


Laserdeur
MOBOT staat voor het onderzoeksstation, dat zo te zien net als dat andere station verlaten is.
Ga het station in (Enter the station). Mobot ziet donkere vlekken op de wanden.
Bekijk de vlekken van dichtbij (Examine the stains). Het is menselijk bloed!
Doorzoek de hoop rommel (Rummage through the debris) en MOBOT haalt er een fles gasmengsel (gas mixture canister) uit, die nog bruikbaar is.

MOBOT heeft een afgesloten deur ontdekt. Bekijk hem (Examine door mechanism). Het is een mechanisme met laserstralen, die je vanuit de bovenste aansluitingen naar de gekleurde onderste aansluitingen kunt trekken. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus zonder aanwijzingen kom je hier niet uit. Verlaat de deurpuzzel weer.

Ga terug naar buiten (Exit outside).
Doorzoek het gebied achter het onderzoeksstation (Explore the area behind the station). Hier staan allerlei verlaten en kapotte machines.
Bekijk de machines (Examine remains of machinery). MOBOT vindt resten van een Yamabushi pen. Met deze pen kun je op papier en op steen schrijven. In dit geval is er op een stuk onvergankelijk papier geschreven dat daarna in stukjes is gescheurd. MOBOT stelt voor de stukjes te zoeken.


Als je alle stukjes gevonden hebt, mag je ze in elkaar puzzelen.
Linksklik om een stukje op te rapen en rechtsklik om het te draaien.
Leg het stukje dan in het frame. Als het op de juiste plek ligt, klikt het vast en kun je het niet meer pakken.

Ga dan terug naar de ingang van het station (Return to the station entrance). Ga naar binnen (Enter the station) en bekijk het deurmechanisme met de lasers weer van dichtbij (Examine the door mechanism).


Het in elkaar gepuzzelde stuk papier ligt er nu naast, zodat je kunt aflezen wat je moet doen.
Pak de 1ste straal linksboven vast en sleep/klik hem op de 1ste (groene) knop linksonderaan.
Pak weer de 1ste straal linksboven beet en sleep/klik hem naar de 3de (oranje) knop onderaan.
Pak de 2de straal bovenaan vast en sleep/klik hem naar de 4de (lila) knop onderaan.
Pak de 3de straal bovenaan vast en sleep/klik hem naar de 1ste (groene) knop onderaan.
Pak de 4de straal bovenaan vast en sleep/klik hem naar de 4de (lila) knop onderaan.
Pak de 5de straal bovenaan vast en sleep/klik hem naar de 2de (blauwe) knop onderaan.

Als je de laserstralen correct verbonden hebt, gaat de deur open.


Onderzoeksstation
Ga de volgende ruimte in (Enter the laser door). MOBOT laat weten dat er in de lucht een hoge concentratie stikstof zit en dat er explosiegevaar is. JULIA geeft meteen de opdracht dat MOBOT zijn electisch systeem moet deactiveren en gebruik moet maken van zijn zonne-energie back-up systeem.

Laat MOBOT het lijk bekijken (Examine corpse). MOBOT zegt dat de overledene gestikt is. In zijn handen heeft hij een zuurstoffles en een datapad. MOBOT raapt de zuurstoffles (oxygen container) op.

Laat MOBOT de datapad bestuderen (Examine the data pad). Er staan aanwijzingen op voor het verversen van de lucht in het station. Het juiste gasmengsel is 78% stikstof (nitrogen), 21% zuurstof (oxygen) and 1% ander gasmengsel.
Hierna moet de ventilator vijf minuten voluit draaien en daarna op stand 6 gezet worden, zodat de atmosfeer op het station gelijk is aan die op Aarde.

Kijk uit het raam (Look through the window) en Mobot ziet iets op de grond liggen, dat hij opraapt. Het is een stikstoffles (nitrogen container).

Bestudeer het prikbord (Examine the notice board). Mobot ziet een half vergaan schema voor het verversen van de lucht. Rachel zegt dat dit precies is wat het station nodig heeft en dat de containers meestal aan de buitenkant van het gebouw gemonteerd worden.


Lucht verversen
Ga terug naar de ingang (Exit to entrance) en aansluitend naar buiten (Exit outside).
Onderzoek dan het gebied achter het onderzoeksstation (Explore the area behind the station) en MOBOT vindt een metalen kast die tegen de muur bevestigd is.
Bekijk de metalen kast (Examine metal case) en hij ziet gasflessen.
MOBOT stopt automatisch de gasflessen die hij eerder vond in de kast; het gasmengsel dat hij bij de laserdeur vond, de zuurstof die bij het lijk lag en de stikstof buiten het raam.

Je ziet nu de kast met de drie gasflessen.
De controleknop van de stikstof (nitrogen) is kapot en de hoeveelheid stikstof staat op 26%.
Je zult de andere gassen hierop moeten aanpassen.
Van de datapad weet je hoe de verhoudingen moeten liggen. Stikstof:zuurstof:ander=78:21:1.
Je kunt het rekensommetje zelf maken of het automatisch door het spel laten uitrekenen.


De uitkomst is dat de zuurstof op 7.0 en het gasmengsel op 0.33 gezet moet worden.

Klik op de pijlknoppen onder de gasflessen.
Als dit gebeurd is, klik je op de pijlknoppen aan de rechterkant om de meter helemaal te vullen, want die moet vijf minuten vol open staan.
Daarna gebruik je de onderste pijlknop om de streepjes tot 6 streepjes te laten zakken.
Rachel zal het aangeven wanneer je het correct deed.



Gesloten deuren
Ga terug naar de ingang van het station (Return to station entrance).
Ga het station in (Enter the station) en ga door de laserdeur de volgende ruimte in (Enter the laser door).

Probeer dan de serverruimte in te gaan (Enter server room). Hij is afgesloten en je hebt een magneetkaart nodig.

Probeer het laboratorium in te gaan (Enter laboratory). Je hebt een code nodig.

Probeer de slaapruimte van het ream in te gaan (Enter sleeping quarters). Je ontdekt dat deze deur dichtgelast is!
JULIA zegt dat ze een thermische lans (blowtorch) kunnen gebruiken om deze deur te openen, nu de lucht niet meer explosief is. Die zullen ze dan wel eerst moeten zoeken op een andere planeet.

Ga terug naar de ingang (Exit to entrance) en aansluitend naar buiten (Exit outside).
Klik eerst op de 'exploration'knop en daarna op de 'departure'knop. MOBOT gaat terug naar het schip.




Salia 4  

Klik bovenaan in je scherm op het 'Solar system' icoon en je ziet weer het zonnestelsel.
Klik op de derde planeet vanaf de zon, om die een bezoekje te brengen.

Klik bovenaan in je scherm op het 'planet view' icoon.
Klik daarna op de linker 'scan'-knop onderaan in je scherm en JULIA scant de planeet waar het ruimteschip nu in omloop ligt. De naam van de planeet is Salia 5. Het is een groene planeet met oerwouden en levensvormen. Om onbekende redenen is de planeet echter aan het sterven.

Klik op de middelste 'harvest'-knop en je krijgt het bekende kaartje, waar je ditmaal zeven juiste plekken moet aanklikken.

Als dat gelukt is, klik je op de rechter 'land'knop onderaan, om MOBOT naar de planeet te sturen.
Julia activeert een plattegrond.
Klik onderaan op de 'exploration'knop en je ziet de plattegrond van het oerwoud.
JULIA vertelt over de ramp die hier plaats vond. Het onderzoeksteam dat hier landde, vuurde op de bewoners van het oerwoud en richtte een bloedbad aan. Andrew Lark had de leiding van het team.


Oerwoud
Bekijk de kaart. Je bent gearriveerd op het witte rondje met de vier rode punten.
MOBOT is de rode ronddraaiende cirkel.

Laat MOBOT over de kaart lopen door te klikken op de pijlen die je links onder de kaart ziet, of met de pijltjestoetsen op je toetsenbord.
Als je een interessante plek gevonden hebt, krijg je een close-up of een beschrijving en verschijnt een icoon op de kaart. Vanaf dan kun je die plek makkelijker bereiken door erop te klikken in plaats van te lopen.

Je vindt in het oerwoud 4 mystieke plaatsen, die je daarna als bruine standbeelden op de plattegrond ziet verschijnen.
Verder is er een 'laser gun altar', waar een laser ligt die voorzien is van de naam van Rob Almond, een lid van het onderzoeksteam.
En een 'machete altar', waar een grote machete ligt, door door het team werd gebruikt om een weg door het oerwoud te kappen.
Bekijk ook het 'purple lake', een meer dat met paars, giftig water vervuild is.

Midden boven op de kaart kom je een bewoner van het oerwoud tegen.
Hij schrijft symbolen op de grond om te laten zien dat hij intelligent is en een geschreven taal heeft. Hij probeert te communiceren.


MOBOT activeert zijn leerprogramma.
De bedoeling is, dat jij aan de rechterkant de woorden aanklikt, die de vertaling zijn van de symbolen aan de linkerkant.
Van belang is daarbij dat je let op het aantal contactlijnen waarmee de symbolen en de woorden vastzitten aan de ruggegraat.

Dus zie je aan de linkerkant een symbool met drie witte lijnen aan de ruggegraat vastzitten, dan klik je aan de rechterkant op alle woorden die op dezelfde manier met drie witte lijnen aan de ruggegraat vastzitten.
Klik je de juiste woorden aan, dan knippert de ruggegraat groen en loopt rechtsbovenaan de leermeter streepje voor streepje vol.
Het gaat allemaal erg snel, je hebt weinig tijd om te klikken, maar de symbolen komen wel steeds weer voorbij, tot de hele meter vol is en MOBOT met de alien kan praten.


Oerwoudbewoner
De alien vraagt zich af of MOBOT wel met goede bedoelingen komt. MOBOT zegt dat ze willen leren over de 'Ouden'.
De alien vindt dat hij dan het hele oerwoud moet doorkruisen. Daarna kan hij naar hem toe komen en met hem praten in zijn woongebied midden boven op de kaart.

Als je alle plekken op de kaart gevonden hebt, ga je naar de woonplek van de alien.
De alien zegt dat er drie heilige plaatsen zijn, die je moet kunnen benoemen.
Selecteer de juiste plekken in de lijst. Het zijn:
- Stone formation with machete. De alien denkt dat de machete door de goden is
  achtergelaten om hun geloof te testen.
- Laser gun left here by the crew. De alien denkt dat de goden het laserwapen achterlieten
  om hen aan hun minderwaardigheid te herinneren. Het wapen heeft veel oerwoudbewoners
  naar Xir gestuurd.
- Lake filled with corrosive liquid. Het meer is een symbool van hun ondergang. Het was
  eerst gevuld met levenbrengende vloeistof. De goden vulden het met dodelijke paarse
  vloeistof.

De alien is nu bereid vragen te beantwoorden.
Vraag hem naar de 'The beings from the stars', de wezens die van de sterren kwamen.
De alien vertelt dat de het team onderzoekers zijn complete volk heeft afgeslacht. De aliens kwamen om deze goden te groeten, maar het team raakte blijkbaar in paniek en schoot meteen. De alien vraagt of ze nu teruggekomen zijn om hen te onderwijzen en zijn familie trots te maken.

Vraag de alien naar 'The punishments'.
Hij vertelt dat zijn volk drie keer gestraft is. De derde keer door het team onderzoekers.
Eerder kwamen er andere goden. Zij waren het die het meer paars kleurden.
De allereerste goden die kwamen, straften hen voor hun hoogmoed. Zij dachten toen heersers van het universum te kunnen zijn, maar de goden verwoesten al hun steden.
Rachel denkt dat hun beschaving toen op een hovger peil stond.
De alien vertelt dat hun grote profeet Ith naar de 'plaats in de mist' reisde. Een van de oude goeden leeft hoog boven de 'derde plek van het bestaan'.

Informeer naar 'The essence'.
De aliens waren afhankelijk van deze levenbrengende vloeistof in het meer.
De profetie zegt dat een reiziger van de sterren zal komen om de vloeistof te genezen.
MOBOT noteert het symbool voor deze levenbrengende vloeistof. Het is water!

Vraag naar 'Ith'.
Ith was de laatste van het oude ras. Hij werd door de Oude Goden meegenomen en vocht met de Xir, de Heer van het Zand. Hij versloeg Xir.
Hij kreeg toen een vliegende vogel en vertrok naar de plaats in de mist. Toen hij terugkwam werd hij door verraad gedood in Gaethir.
Ith heeft de vier heilige standbeelden opgericht, die hen moeten voorbereiden voor een pelgrimage naar het licht.

Vraag wat deze 'Pilgrimage of Enlightenment' inhoudt.
De alien legt uit dat Ith vier lege stukken perkament achterliet en de leiders vertelde dat alles gereed was voor de pelgrimage. De leiders vonden de stukken perkament niet interessant en vergaten het na een poosje.
Na de laatste afstraffing heeft zijn volk het verhaal van Ith weer leven in geblazen.
Ze bezochten de plaatsen waar Ith geweest was en mediteerden daar. Ze probeerden te begrijpen wat Ith wilde. Tot nu toe is het niemand gelukt.

Rachel laat weten dat zij het ook wil proberen.
De alien overhandigt MOBOT vier stukken perkament en hoopt dat hij de antwoorden vindt.

Vraag wat de 'Prophecy' inhoudt.
De alien vertelt dat Ith terugkeerde van de sterren met de profetie. Nieuwe goden zouden uit de hemel neerdalen in hun glanzende vogel en de levenbrengende vloeistof meebrengen. Ze zouden geluk en vreugde brengen en de tranen drogen.
Toen kwamen de goden en werden ze gestraft.
Maar daarna verscheen MOBOT. De aliens zullen hem aanbidden en dan komt de profetie uit.

Vraag naar het 'Lake'.
De alien zegt dat de levenbrengende vloeistof in het meer leefde.

Neem afscheid van de alien. Hij zegt nog dat er in elk van de drie heilige altaren iets belangrijks verborgen ligt.
Hij hoopt dat ze zijn volk vreugde brengen.


Ith's pelgrimage plaatsen
Laat MOBOT naar een van de bruine stenen beelden gaan.
In eerste instantie ziet MOBOT niets bijzonders. Maar Rachel zegt dat hij de lege stukken perkament in de lichtstraal moet houden. Een deel van een kaart verschijnt op het perkament.

Ga dan ook naar de andere drie stenen beelden en doe hier hetzelfde.
Je hebt daarna 4 delen van een kaart.

Klik op een van de delen en hij verschijnt op het stuk perkament dat je rechts in beeld ziet.
De bedoeling is nu, dat je in de juiste volgorde op de stukken perkament klikt, zodat ze ťťn geheel vormen op het stuk perkament aan de rechterkant.
Klik op het stuk rechtsonder, rechtsboven, linksboven en linksonder.
Nu heb je een complete kaart, al weet je nog niet waar je hem kunt gebruiken.


Heilige plaatsen
Ga naar de drie heilige plaatsen: de beide altaren en het paarse meer.
MOBOT scant elk van de plaatsen en vindt overal een stuk van een omega schijf.

Nu is het tijd om terug te gaan naar het ruimteschip, dus klik eerst op de 'exploration' knop en daarna op de 'departure' knop en MOBOT gaat terug naar het schip.


Omega schijven

JULIA zegt dat ze de drie delen van de omega schijf kan samenvoegen.
Hierna krijgt Rachel een schema te zien, waarvan de vierkante onderdelen door elkaar liggen.
Puzzel het schema in elkaar. Klik op een vierkantje en aansluitend op een ander vierkantje om ze van plaats te verwisselen.


Het blijkt een MOBOT upgradeschema voor een thermische lans te zijn!

Klik bovenaan in je scherm op de 'Upgrade repair' knop.
Je mag nu op de bekende manier met de onderdelen het schema nabouwen op het paneel.
Als je denkt dat de onderdelen correct geplaatst zijn, klik je op de 'construct' knop.
JULIA zal het zeggen als je de upgrade correct hebt uitgevoerd.




Nogmaals Salia 5  

Nu MOBOT een thermische lans heeft, kun je proberen die deur op Salia vijf te openen.
Klik dus op de 'solar view' knop bovenin je scherm en klik daar op Salia 5.
Klik dan op de 'planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop.
Als Mobot op de planeet is aangekomen, klik je op de 'exploration' knop, onderaan in je scherm.


Slaapruimte
Ga het station in (Enter the station).
Ga door de laserdeur (Enter the laser door).
Ga dan de slaapruimte van de bemanning in (Enter the sleeping quarters). MOBOT zal de deur met behulp van de thermische lans openen.

Ook in deze kamer ligt een lijk. Bestudeer het lijk (Examine corpse). MOBOT zegt dat de persoon bezig was met een aantekening op zijn data pad te maken, toen de zuurstof op raakte.
Bestudeer de data pad (Read data pad). Sergey Antolnikov noteerde dat na het drama op Salia 4 alleen de meest stabiele wetenschappers naar Salia 5 gestuurd werden.

Sergey hoorde buiten vreemde geluiden en vroeg JULIA om de planeet te scannen. Ze liet weten dat er geen levende wezens op de planeet waren.
Zijn collega James beweerde echter dat er een groot beest in de woestijn was dat hem probeerde op te eten. James probeerde de dataschijven te verbranden. Sergey vermoedt dat James helemaal doorgedraaid is en veranderde de code van de computerkamer in 8123.

Sergey hoorde het geluid de volgende dag weer. Hij vroeg JULIA weer om een scan, maar weer liet ze weten dat er geen levende wezens waren.
De dag daarna zag Sergey het wezen. Ze kregen vervolgens ook geen contact meer met het ruimteschip.

Collega Lin werd in tweeŽn gebeten door het wezen. Niemand durfde nog een zuurstoffles te vervangen, omdat het wezen buiten op hen wachtte. Uiteindelijk werden al zijn collega's gedood.
Sergey heeft collega Garth in het laboratorium opgesloten. Garth heeft zijn computer magneetkaart.


Laboratorium
Ga het laboratorium in (Enter laboratory). Tik de code in die je op de dat pad las: 8 1 2 3.

Bestudeer het lijk van Garth (Examine corpse). MOBOT raapt de computer magneetkaart op. die naast het lijk ligt.
Verlaat de ruimte weer (Exit to central room).


Computerruimte
Ga de computerruimte in (Enter server room). MOBOT gebruik de magneet kaart.
De computers zijn verbrand, zoals Sergey al in zijn data pad vermeldde.
Verlaat de ruimte weer (Exit to central room).
Voordat MOBOT vertrekt, probeert hij nog zoveel mogelijk gegevens van de verbrande schijven van de computer af te halen. Hij vindt een onderwater upgrade schema. Hiermee kan MOBOT zonder gevaar voor zijn electrische circuits ook onder water onderzoek doen.

Ga terug naar de ingang (Exit to the entrance).
Ga naar buiten (Exit outside).
Verlaat de 'exploration' mode door op die knop te drukken.
Laat MOBOT dan teruggaan naar het schip, door op de 'departure'knop te drukken.


Materialen oogsten
Terug in het ruimteschip, klik je bovenaan op de 'Upgrade repair' knop.
Je ziet de onderwater upgrade. Je kunt hem echter niet maken, omdat er niet genoeg materialen zijn, zegt JULIA.

Op zoek dus naar materialen.
Klik op het 'Solar system' icoon.
Klik dan op de blauwe planeet, die op de blauwe omloopbaan staat.
Klik vervolgens bovenaan op het 'Planet' icoon.
Klik tenslotte onderaan op de 'Scan' knop en JULIA maakt een scan van planeet Salia 3. Het is een waterwereld en JULIA zegt dat er een noodsignaal uit de diepte van de oceaan komt.
Als ze daar willen rondkijken, zal dus eerst die onderwater upgrade gemaakt moeten worden.

Klik op de 'Harvest' knop.
Zoek op de bekende manier de vijf rondjes op het kaartje.

Haal, nu je toch bezig bent, ook maar meteen de materialen van de volgende planeet
Klik dus weer op het 'Solar system' icoon.
Klik dan op de witte planeet, die op de gele omloopbaan staat.
Klik vervolgens bovenaan op het 'Planet' icoon.
Klik tenslotte onderaan op de 'Scan' knop en JULIA maakt een scan van planeet Salia 2, een zeer mistige wereld.

Klik op de 'Harvest' knop.
Zoek op de bekende manier de vijf rondjes op het kaartje.

Haal tenslotte ook de materialen van de volgende planeet
Klik dus weer op het 'Solar system' icoon.
Klik dan op de kleine grijze planeet, die op de buitenste lichtblauwe omloopbaan staat.
Klik vervolgens bovenaan op het 'Planet' icoon.
Klik tenslotte onderaan op de 'Scan' knop en JULIA maakt een scan van planeet Salia 1, een bevroren wereld.

Klik op de 'Harvest' knop.
Zoek op de bekende manier de vijf rondjes op het kaartje.


Onderwater upgrade

Nadat je alle materialen geoogst hebt, klik je nogmaals op het 'Ugrade repair' icoon bovenaan in je scherm.
Klik op de materialen en je mag op de bekende manier weer een paneel vullen, volgens het schema.
Klik op 'construct' als je denkt klaar te zijn en JULIA zal aankondingen of je het correct deed.
Nu kan MOBOT ook onder water zijn werk doen.




Salia 3  

Klik op het 'Solar system' icoon.
Klik dan op Salia 3, de blauwe waterplaneet, die op de blauwe omloopbaan staat.
Klik daarna op de 'Planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop. MOBOT gaat naar de planeet.
Als Mobot op de planeet is aangekomen, activeert hij zijn onderwater upgrade. Hij wil op zoek gaan naar de oorsprong van het noodsignaal.

Klik op de 'exploration' knop, onderaan in je scherm.
MOBOT zegt dat hij niet te lang hier kan blijven, omdat het zout water is.
Klik op 'descend' en MOBOT daalt af in de diepte.
JULIA zegt dat het noodsignaal uit de buurt van een krater komt. Mobot doet zijn verlichting aan en JULIA activeert de sonar.

Hoe sneller de sonar, die je links bovenaan ziet, knippert, hoe dichter je bij je doel bent.
De stukken oceaan worden aangeduid met griekse letters. Ga drie keer naar rechts (alpha-beta-theta) en ťťn keer naar beneden (kappa). Je sonar knippert nu heel snel.
In dit zwarte scherm zoek je met je lichtstraal naar het raketvormige voorwerp onderaan.
Klik erop en MOBOT gaat dichterbij.

Het noodsignaal komt van de onderzeeŽr van het onderzoeksteam! Waarom is hij met volle vaart tegen de kraterwand gevaren en wie heeft het noodsignaal geactiveerd? JULIA zegt dat ze hier geen gevens meer over heeft. Haar geheugenchips zijn immers beschadigd.


OnderzeeŽr
Via een gat in de zijwand kan MOBOT de onderzeeŽr in (Enter submarine).
Rachel vraagt of hij kan rondkijken (search room). MOBOT meldt dat er computers aan boord zijn en dat er gegevens op staan, maar dat die versleuteld zijn.
Rachel wil proberen ze te ontcijferen (Attempt to recover data from the terminal).

Je ziet een boodschap bestaande uit cijfers.
JULIA zegt dat elke letter van het alfabet bestaat uit een getal van 2 cijfers.
(Dus een woord van drie letters, zoals 'the', bestaat uit 6 cijfers (= 3 getallen van 2 cijfers).) Als je een getal wilt vervangen voor een letter, klik je eerst op de alfabetletter onderaan in je scherm en aansluitend op het(onderste) groene cijfer in de bovenste rijen.
JULIA zal dan dat cijfer ook in de tekst vervangen voor de letter.
Als je denkt een fout gemaakt te hebben, kun je op de ingevulde letter in de bovenste rij klikken om hem te wissen.

 

Rachel wordt erg boos als ze de boodschap leest. Het team wilde een wapen onder zee testen om daarna alle bewoners van oerwoud in ťťn keer doden! Ze hadden ontdekt dat het intelligente wezens waren en wilden geen getuigen hebben van hun vorige massamoord.


Wapenonderdelen
MOBOT vindt het wapenschema in de computer. Hij wil ook alle onderdelen die nodig zijn om het te bouwen, uit het schip halen, om te dienen als bewijsstukken voor de autoriteiten op Aarde, als ze daar nog terugkeren.

Verlaat de onderzeeŽr (Exit submarine).
Je ziet nu de buitenkant van de onderzeeŽr. Klik op alle onderdelen die je kunt vinden Soms moet je vaker op ongeveer dezelfde plek klikken om alles op te rapen.
Klik op op de grote krab. Hij zal wegzwemmen, zodat je daarna in het gat eronder wat staven kunt oprapen. Ook kun je de top van de vierkante 'schoorsteen' boven op de onderzeeŽr eraf pakken en daarna wat electriciteitsdraden pakken.
JULIA zal het laten weten als je alles hebt opgeraapt.

Klik op 'ascend' om naar de oppervlakte te gaan.
Klik op de 'exploration' knop en aansluitend op de 'departure' knop om terug te keren naar het ruimteschip.




Salia 2  

Klik op het 'Solar system' icoon.
Klik dan op Salia 2, de witte planeet, die op de gele omloopbaan staat.
Klik daarna op de 'Planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop. MOBOT gaat naar de planeet.
Als Mobot op de planeet is aangekomen, zie je dat er overal rotsblokken nog net zichtbaar zijn in een mistige omgeving. De atmosfeer is gelijk aan die op de oerwoud planeet Salia 4. Dit moet dus de mistwereld zijn waar de Ith, de laatste van het oude ras, zijn volk heen wilde brengen!

Misschien vinden ze hier ook de Tempel van Eeuwige Stroming.
Rachel wil het perkament van Ith vergelijken met de oppervlakte van de planeet.
JULIA combineert beiden en zegt dat Rachel moet zoeken naar een groot rotsblok waar vijf kleinere rotsen aan de linkerkant te zien zijn.
Klik op de 'exploration' knop onderaan in je scherm en je ziet een bovenaanzicht van de planeet.


Je kunt van boven naar beneden en van links naar rechts scrollen om het gehele oppervlak te zien.
Klik op de grote en kleine rotsblokken waarvan je denkt dat ze overeenkomen met die op het perkament en JULIA zal ze voorzien van een kleine blauwe cirkel.

Na zes keer klikken verdwijnen de cirkeltjes en kun je opnieuw beginnen, als het je dan nog niet gelukt is om de zes juiste rotsblokken aan te klikken.

Als het gelukt is, zal MOBOT op de grote rots landen.
MOBOT ontmoet hier een van de Oude Goden. Die neemt de controle van MOBOT over en praat via hem met Rachel. JULIA zegt dat de Oude Goden alleen maar toekeken en verder geen ambities hadden.
Rachel herinnert zich dan dat Ith hierheen kwam om raad te vragen aan de Oude Goden.
De Godheid zegt tegen Rachel dat ze vragen mag stellen.

Vraag de godheid wie hij is (Ask about himself).
Hij vertelt dat hij van een ras ruimtereizigers is, die alleen als bewaker optreden. Ze kijken verborgen toe en leren op die manier. Ze zijn zelfs op de Aarde geweest.
Overal laten ze boodschappen achter en wachten tot iemand ze ontcijfert en hen zo vindt. Alleen de rassen die ver genoeg geŽvolueerd zijn, zullen de boodschap kunnen ontcijferen en hen vinden en om advies vragen.

Vraag de godheid naar andere bezoekers van dit zonnestelsel (Ask about other visitors).
Hij zegt dat er anderen waren die deden alsof ze afgezanten waren van de Ouden. Ze faalden echter. Ze wilden manipuleren en domineren en beÔnvloedden de lokale civilisatie. Die drang was groter dan hun afspraak met de Ouden, dus dwongen de Ouden hen het het zonnestelsel weer te verlaten.

Vraag de godheid naar het lot van het onderzoeksteam (Ask about fate of the expedition).
Rachel legt uit dat zij graag wil helpen om zo mogelijk de fouten van het team te hetstellen. De godheid wordt even stil en wil daarna niet uitleggen wat met het team gebeurde. Hij zegt alleen dat de Ouden er niets mee te maken hadden.

Informeer naar de levenbrengende essence van de oerwoudbewoners (Ask about the essence).
Hij vertelt dat het de andere bezoekers de wezens van Salia 4 een test gaven die oneerlijk was. Desondanks wist een van hen de test te doorstaan.
Als rachel zegt dat ze de wezens van Salia 4 wil helpen, adviseert de Oude haar om hetzelfde te doen wat Ith deed: Naar het eindeloze zand op Salia 5 gaan en Xir verslaan. Ze kan Xir roepen met lage frequentie tonen.
Om Xir te kunnen verslaan, kan ze hulp krijgen in de diepte.
Als het gelukt is, kan Rachel terugkomen en zal hij haar iets uitleggen.

Vraag naar Ith (Ask about Ith).
De Oude zegt dat Ith ontdekte dat de test helemaal niet door de Ouden was opgelegd, zoals de valse afgezanten beweerden. Hij doodde alle afgezanten. De Ouden probeerden Ith nog te waarschuwen voor hij terug keerde naar zijn eigen planeet. Hij luisterde niet, ging toch en werd vermoord.

Neem afscheid (Farewell).
Verlaat de 'exploration' en laat MOBOT via de 'departure' knop terug gaan naar het ruimteschip.




Xir  

Rachel merkt op dat de Oude zei dat ze hulp in de diepte konden vinden voor het gevecht met Xir. Ze vermoedt dat hij het wapen bedoelde.

Je ziet de onderdelen van het wapen aan de linkerkant en de plek waar je ze in de juiste volgorde moet plaatsen aan de rechterkant.




Klik op een onderdeel om het vast te pakken. Klik op de draaiende pijl om het onderdeel te roteren in de juiste stand, voor je het plaatst.
Van sommige onderdelen heb je meerdere exemplaren.


Salia 5
Als het gelukt is, is het tijd om naar Salia 5 te gaan.
Klik dus op de 'solar view' knop bovenin je scherm en klik daar op de Salia 5 planeet.
Klik dan op de 'planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop.

Als MOBOT op de planeet aankomt, krijg je meteen een bovenaanzicht te zien.
Xir wordt geroepen. Hij zal van links komen. Je ziet MOBOT aan de rechterkant van je scherm.
Bovenin zie je een schietoos. De bedoeling is dat je het witte cirkeltje binnen die rode schietroos houdt. Dit doe je met de schuifjes links en rechts van het schietschijfschermpje.

JULIA zal intussen de energie van MOBOT opbouwen (balkje linksonderaan in je scherm).
XIR zal ook aanvallen. Rechts onderaan in je scherm zie je vier iconen. Die zijn om je te verdedigen. Als daar een ronddraaiende pijl in verschijnt, klik je er onmiddellijk op. Daarna ga je weer verder met proberen je cirkeltje gecentreerd te houden.

Nadat het drie keer mislukt is om Xir te verslaan, krijg je de mogelijkheid om deze actiepuzzel over te slaan (skip).

Als Xir verslagen is, vraagt JULIA of MOBOT hem wil onderzoeken.
MOBOT reageert in eerste instantie niet en lijkt voorgoed uitgeschakeld in het zand te liggen.
JULIA vraagt aan RACHEL of ze haar VPR modules wil uitschakelen. Dat zijn de gevoelsmodules van JULIA, die het niet kan verdragen als MOBOT kapot zou zijn.
Rachel twijfelt en wacht nog even.
Dan komt MOBOT gelukkig weer bij. Door de explosie was zijn electronische circuit wat van slag geraakt. JULIA kan het makkelijk repareren.

Vervolgens ontdekken ze dat XIR geen levend wezen, maar een mechanishce constructie is, vermomd als monster. MOBOT haalt de controle unit uit Xir.

Ga terug naar het ruimteschip.




Temple of Eternal Flow  

Nu Xir verslagen is, ga je terug naar de Oude, zoals hij vroeg.
Klik op de 'solar view' knop bovenin je scherm en klik daar op de witte Salia 2 planeet.
Klik dan op de 'planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop.

Klik op 'explore' om naar de Temple of Eternal Flow te gaan.
Rachel praat met de Oude godheid.
Hij vertelt dat Xir een wapen was, gebruikt om te laten zien hoe machtig je bent als je zo'n monster controleert. Hij zegt dat Rachel het brein van Xir later kan gebruiken, mocht ze dat willen.

De Oude zegt dat dit de laatste keer is dat Rachel hem te zien krijgt. Hij zal nu een Tempel van Eeuwige Stroom creeŽren, zodat ze het geheim van de levenbrengen vloeistof zal begrijpen.
Maar eerst zal Rachel twee testen moeten doorstaan, om haar kennis te demonstreren.

Test 1
Het schamele onderkomen van de Oude verandert in een groot imposant gebouw.
Op de poort staan symbolen.
Als je op een symbool klikt, verschijnt het symbool en de betekenis ervan in het schema bovenaan. Klik op alle symbolen, zodat je weet wat ze betekenen.

 

De bedoeling is namelijk, dat je daarna in de juiste volgorde op deze woorden/symbolen klikt, zodat ze achter elkaar oplichten op de poort en je de hele boodschap achter elkaar 'leest'.

to - enter - the - sacred - place - of
eternal - flow - you - have - to - meet
the - following - requirements
be - humble - patient - knowledgeable
only - then - the - entrance - will - be - (allowed to)
(those who) - seek - the - eternal - flow

Als je het correct deed, zal de deur van de Tempel openen.


Test 2
Nu zie je een scherm waarin je de planeten mag rangschikken in de juiste volgorde vanaf de zon.
Vervolgens mag je dan ook nog een afbeelding van datgene wat specifiek voor die planeet is, eronder zetten.




Als ook dit correct gedaan is, heb je de testen doorstaan en kan MOBOT de tempel inlopen.



Tempel
MOBOT arriveert in een hele grote ruimte. Hij onderzoekt hem.
JULIA zegt dat de vloeistof in de ruimte heel gewoon water is.
Rachel besluit dan om zuiver water (dus geen zeewater) te gaan zoeken.
Ga terug naar het ruimteschip.




Salia 1  

Klik op de 'solar view' knop bovenin je scherm en klik daar op de grijze buitenste planeet in het zonnestelsel: Salia 1.
Klik dan op de 'planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop.

JULIA zegt dat ook hier een onderzoeksstation is.
Klik op de 'exploration' knop en Mobot gaat er naar toe.
Vraag of hij het station in kan gaan (Try entering the station). MOBOT probeert het met zijn thermische lans, maar dat lukt niet.
Verlaat 'exploration' weer.

Het sneeuwt op de planeet.
Rachel beseft hier pas dat ze het enige nog levende menselijke wezen in dit zonnestelsel is en dat op Aarde, waar ze vandaan komt, iedereen die ze kende al vierhonderd jaar dood is.

Mobot zegt dat het hier eigenlijk niet kan sneeuwen, omdat het daar veel te koud voor is. De planeet moet een onzichtbare hittebron hebben.
De ondergrond van de planeet is bevroren water.
JULIA stelt voor hier blokken ijs uit te snijden en die mee te nemen naar Salia 4, in de cryokisten.
MOBOT begint een blok uit te snijden met zijn thermische lans en valt door een gat in de ijsvloer naar beneden.

Je mag nu door een doolhof de weg vanaf rechtsboven, naar linksonder zoeken.
MOBOT kan zijn thermische lans gebruiken om het ijsblok dat voor of onder hem in de weg ligt, weg te smelten. Klik op dat blok.
Let echter op. Als Mobot meer dan 1 blokruimte naar beneden valt, gaat hij stuk.
En als hij onder ťťn enkel smeltbaar blok loopt, valt dat naar beneden en wordt hij geplet.

 


Ondergronds meer
Mobot arriveert bij een groot ondergronds meer. Hij scant de grot en merkt dat de temperatuur hier tamelijk hoog is. Ook het water in het meer is warm. Hij vermoedt dat de stenen die rond het meer ligen, hier verantwoordelijk voor zijn.

Aan de rand van het meer ligt het lijk van een man. Bekijk het (Examine the dead body). Hij heeft een datapad bij zich, waar MOBOT nog enkele gegevens af kan halen.
Bekijk de datapad (Examine the datapad). Salia 1 blijkt de eerste planeet te zijn geweest, die het onderzoeksteam van het ruimteschip bezocht. Hij vroeg zich ook af waarom het hier sneeuwde. Hij was degene die Rachel weer in cryoslaap liet brengen, omdat hij haar de schuld van dit alles gaf. Later begreep hij dat ze onschuldig was, maar toen was het te laat.

Bekijk het meer (Examine the lake). Rachel zegt dat dit water precies is wat ze zochten.
Breng het water in het ruimteschip (Transport the water into the probe).
Ga dan terug naar het ruimteschip (Go back to the spaceship).


Reparaties  

Klik op de 'solar view' knop bovenin je scherm en klik daar op de groene planeet Salia 4.
Klik dan op de 'planet view' knop en klik aansluitend op de 'land' knop.
Klik op 'explore' en je bent weer op de plattegrond.

Ga naar het bovenste icoon, waar je de inboorling aantreft.
Hij is heel blij dat Rachel hem de levenbrengende vloeistof heeft gebracht. Zij is waarlijk degene waarvan in de profetie geproken wordt.
Hij geeft haar een holografische sterrenkaart, die ze al die tijd bewaarden voor degenen die de profetie vervulde.

Zeg dat je later nog eens terugkomt (I'll return later) om gerug te keren naar de kaart.
Ga dan naar het rondje met de rode puntjes.
Van hieruit klik je op 'explore' en vervolgens op 'depart' om terug te keren naar het ruimteschip.


Sterrenkaart
Bekijk de holografische kaart. De sterren zijn zo niet uit elkaar te houden, dus maakt JULIA er drie lagen van. Met de omhoog-omlaag pijl kun je door de drie lagen stappen. Met de links-rechts pijl kun je de laag schuiven.

Op de sterrenkaart zie je vier bollen met een sterrenstelsel langsdraaien.
De bedoeling is, dat je deze vier sterrenstelsels terug vindt op de drie lagen die JULIA maakte.
Als je met je cursor over een laag gaat, zie je een stelsel oplichten. Als dit het stelsel is wat je ook op de bollen zag, klik je. De lichtjes blijven dan branden.
Je kunt nog een keer klikken om ze weer uit te maken.

De bedoeling is dat je alleen de juiste vier stelsels aanklikt.
Klik je een vijfde aan, dan gaat alles uit en kun je opnieuw beginnen.

 


Als je de juiste vier stelsels hebt aangeklikt, ontdekt JULIA een onbekende planeet.


Onbekende planeet
Het ruimteschip vertrekt nu naar deze onbekende planeet in het zonnestelsel.
Mobot landt en meldt dat het een kunstmatige planeet, zonder menselijke bewoning is.

Ga naar rechts, naar het oosten (Go east).
In het midden van een soort plein zie je een obelisk. Bekijk hem (Examine the obelisk).
MOBOT kan niet zeggen waar de obelisk van gemaakt is. Rachel vermoedt dat het niet zomaar een kunstwerk is, maar dat het ding hier met een doel op deze plek staat.

Bekijk de omgeving (Examine surroundings).
De bewoners van deze planeet zijn in haast vertrokken, maar wel al lang geleden. De gebouwen zijn al behoorlijk aan het aftakelen.

Bekijk het gebied in het noorden (Explore the area to the north).
Hier staat een enorme zuil waar vaag een paars licht in gloeit.
Bekijk de zuil (Examine the pillar). Er zit een schakelaar op de zuil.
Probeer de schakelaar te bedienen (Operate the switch). Trekken en duwen helpt niets.

Ga naar het grote gebouw (Proceed to huge building).
Hier staat een gigantisch gebouw. Het lijkt erop alsof alle andere gebouwen dienen om dit gebouw te steunen op een of andere manier. In een hoek ligt een stapel biochemische apparaten.
Bekijk de deur van het gebouw (Examine the door). Hij is afgesloten.

Bekijk de stapel biochemische apparaten (Explore the broken biomechanical devices).
Onderzoek ze (Examine the devices). MOBOT ontdekt dat een van apparaten nog werkt. Er knippert een lichtje op het apparaat.
Bekijk het werkende apparaat (Examine the active device). MOBOT haalt er een energiecel uit, een soort batterij.

Ga terug naar het grote gebouw, dan naar de toren en daarna naar het plein (Return to the main building. Get back to the tower. Return to the central plaza.).

Onderzoek het gebied ten oosten van het plein (Explore the area to the east).
MOBOT ziet een bewegend platform.
Bekijk het platform (Examine the platform). Mobot ziet een vierkante holte in het platform. Hij stopt de batterij in de holte en gaat dan naar een andere zuil.
Bekijk die zuil (Examine the pillar). Er zit een schakelaar op, die in een andere stand staat als op de eerste zuil.
Draai aan de schakelaar (Rotate the switch). De lichten in de zuil gaan aan en je hoort een zoemend geluid.

Ga terug naar beneden en terug naar het plein (Go back down. Return to the central plaza).
Ga vervolgens weer naar het noorden (Explore the area to the north). Draai hier ook aan de schakelaar (Rotate the switch) en ook deze zuil wordt geactiveerd.


Deur openen
Ga terug naar het plein (Return to the central plaza).
De obelisk is nu helemaal verlicht.
Bekijk de verlichte obelisk van dichtbij(Closely examine the lighted obelisk).
Je ziet nu vijf cellen. Klik om een cel te openen.



In de cel zie je een aantal bollen, waarvan sommige verlicht zijn.
Als je op een bol klikt, gaan de aangrenzende bollen aan of uit.
De bedoeling is dat je alle ballen uit maakt.


 

Ga weer naar het gebied in het noorden (Explore the area to the north).
Loop verder naar het grote gebouw (Proceed to the huge building). MOBOT ziet dat de deur hier nu open is.

Ga het gebouw in (Enter the building).
Rachel slaakt een kreet van schrik. Het staat hier vol met inactieve Xir's!
Verderdoor in het gebouw is een afgesloten deur met een inactieve Xir.
Bekijk de deur (Examine sealed door). Hij kan niet op een normale manier worden geopend.
Bekijk de Xir (Examine Xir). Rachel herinnert zich wat de Oude vertelde. Het brein is de sleutel.
MOBOT twijfelt of hij wel het brein van die verslagen Xir van Salia 5 hier moet gebruiken.
Rachel zegt dat als het gevaarlijk wordt, hij zo snel als hij kan moet wegrennen.


Laboratorium
Kijk rond in het laboratorium.
Er staat een apparaat dat eruit ziet als een organische computer met doorzichtige containers eraan bevestigd.
De linker container is gevuld met een soortgelijke paarse vloeistof als in het meer op Salia 4.
De rechter container bevat iets dat dit paars kan neutraliseren.
De middelste container is een mengel van de linker en rechter container.

De bedoeling is dat je de linker en de rechter container tot de helft vult.
Door op de gekleurde lichten te klikken laat je de meter dalen of rijzen.
Klik op de linker bovenste knop, klik op knop boven de bocht in de slangen en klik op de roze knop linksonder.
Als het goed ging heb je nu het juiste mengsel.


Holovisie informatie
Rachel ziet gebeurteissen die in het verleden plaatsvonden.
Ze verneemt ook waarom de onderzeeŽr op Salia 3 verongelukte, waarom er geen leven is op Salia 5 en waarom Andrew dacht dat de atmosfeer op Salia 6 veilig was.

Rachel wil van JULIA weten waarom ze dit allemaal gedaan heeft.
JULIA zegt dat haar opdracht was om vreemd leven in dit zonnestelsel te onderzoeken, niet om het te vernietigen en dat ze daarom de daders van de genocide gestraft heeft. Rachel was geen dader, zij lag in een cryotank.

MOBOT zegt dat deze machine alles heeft geregistreerd sinds ze het zonnestelsel binnen kwamen. Aan de hand hiervan kan hij de route naar de Aarde berekenen.


De laatste beslissing
Ga terug naar het ruimteschip.
Save je spel.

JULIA ontdekt dat ze met de chemische formule die ze in het laboratorium vonden, het giftige paarse water op Salia 4 kunnen neutraliseren.
Het is aan Rachel om deze beslissing te nemen.
Met de hoeveelheid arghinium die ze vonden, kunnen ze ook brandstof maken om terug te keren naar de Aarde. Beide kan niet.
Rachel denkt na over de consequenties.

Beslis of je de planeet wilt redden...klik dan op de rechter planeet.
Beslis of je terug wilt naar de Aarde...klik dan op de linker planeet.



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.