The Journey Down


OVER THE EDGE - Gratis retroversie -

Klik hier voor de walkthrough van de 2012/2014/2017 HD versie van het spel.



Walkthrough door Marjo © 2012 www.adventurespel.nl

Uitgever: Skygoblin.com/2010
Ontwerper: Theodor Waern/Skygoblin

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-info.



Gas and CharterPropellorJachtStuurMotoren




Gas and Charter  

Intro
Central St. Armando.
Een tweetal louche figuren gaan de Agibo universiteit in.
Ze dringen een kantoor binnen en vinden de boel verlaten.
De kleine belt zijn baas om te vertellen dat de vogel gevlogen is. De baas wordt kwaad. Hij wil zijn boek! De enige aanwijzing is een briefje op het kantoor, waarop de woorden 'gas and charter' omcirkeld zijn. De baas wil dat de boeven zijn boek zoeken en geen getuigen levend achterlaten.


Tip: Kijk overal waar je komt rond, klik op alles waar een naamplaatje verschijnt en praat met iedereen. Zo krijg je hints over wat je te doen staat en meer achtergrondinformatie.


Electriciteit
In Kingsport Bay gaat ineens het licht uit bij het 'gas en charter' bedrijfje van Bwana en Kito. Vanwege een betalingsachterstand heeft de Armando Power maatschappij de stroom afgesloten. Hoe moeten ze nu de vierduizend dollar schuld betalen?

Kito stelt voor het electriciteitskastje eens van binnen te bekijken en vraagt Bwana hem te helpen dit 'cadeautje' uit te pakken.
Je speelt als Bwana, de jongen in de oranje overall.


Ga met je cursor over het electriciteitskastje.
Als het woord 'powerbox' verschijnt, linksklik je.
Bwana maakt het kastje open en ziet een deksel dat met vier klemmen vast zit.
Klik op elke klem (bracket) en Bwana verwijdert ze.
Klik dan op het deksel om het open te maken.
Klik tenslotte op de rode hendel (switch) en even later is er weer stroom.



Charter
Kito gaat weer aan het werk bij de pomp. Er is een klant!
Lina wil echter geen brandstof, maar een boek kopen. Bwana neemt haar mee de Charter in. Ze hebben immers nog oude boeken op zolder van Kaonandodo, die ze niet gebruiken.

De ladder naar de zolder heeft geen sporten meer, die hebben Bwana en Kito opgestookt.
Op zoek dus naar sporten.
Kijk om je heen.
Onder de tafel waar Lina zit, ligt een oude verfborstel (paintbrush). Raap hem op. Wie weet komt hij nog van pas. Alle voorwerpen die je vindt, gaan naar je inventaris aan de onderkant van je scherm.

Links achteraan staat een grote koelkast (fridge). Daar vind je een stuk kaas (cheese). Klik links achteraan in beeld op het keukenkastje (pantry) en Bwana vindt soepstengels (breadsticks). Hij begint te knabbelen en ontdekt dat ze zo hard als staal zijn.

Ga met de cursor naar de onderkant van je scherm en je inventaris klapt open.
Klik op de soepstengels en sleep ze naar de ladder zonder sporten. Laat los als je het woord 'ladder' in beeld hebt. Bwana bevestigt de soepstengels, die net lang genoeg blijken te zijn en heeft even later een gerepareerde ladder.


Boek
Klim op de rode pijlcursor op de ladder en Bwana en Lina klimmen de zolder op.
Bwana is hier niet meer geweest sinds zijn vader Kaonandodo plotseling verdween, toen Kito en hij nog kinderen waren.
Lina kan het boek zo snel niet vinden en vraagt of Bwana kan helpen zoeken.

In de boekenkast boven een ladekast aan de rechterkant van de kamer, staan alleen boeken over planten en kruiden.
Kijk in de ladekast. Ook hier geen boek, maar wel een blauw hemd (shirt) dat Bwana wel leuk vindt en meeneemt.

Klik op het bed.
Bwana gaat erop liggen en vindt het boek (book) waar Lina naar zocht. Het is het "Journal fo the Journey Down". Een dagboek over een reis naar de "Underworld" (Onderwereld). Het is illegaal om informatie over de Onderwereld te zoeken of te lezen.
Vraag je af waarom Kaonandodo dan dit boek in bezit had.
Lina zegt dat ze het gevoel heeft dat er iets raars aan de hand is in de stad en dat de Armando Maatschappij, die de stroom in de hele stad verzorgt, hier iets mee te maken heeft.
Ze wil graag meteen met de universiteit bellen om te vertellen dat ze het boek gevonden heeft.

Lina belt met de professor en hoort van de inbraak.
Ze zegt dat ze wel weet waar ze zichzelf en het boek veilig kan verbergen.


Vliegtuig
Lina vraagt Bwana of hun oude vliegtuig nog in staat is om te vliegen.
Geef haar als antwoord dat het toestel nog zo goed als nieuw is.

Bwana neemt Lina mee naar het vliegtuig. Lina wil de beide mannen wel inhuren als ze het toestel weer in orde krijgen.
Kito laat weten dat het toestel geen motoren heeft, een propellor mist en dat ze ook een stuurwiel nodig hebben. Bwana zal op zoek gaan naar de missende onderdelen.




Propellor  


Vanaf de ingang van de Charter kun je naar een aantal locaties lopen.
Als je over het vliegtuig naar links loopt, kun je daar bij de trapjes naar de brandstofpomp.
Als je net links van de ingang van de Charter klikt, ga je naar de haven (docks), waar een groot schip ligt aangemeerd.
Rechts van het Chartergebouw kun je over de steiger lopen naar het electriciteitskastje en verder naar Mama Makena's restaurant.


Loop vanaf de ingang van de Charter naar rechtsonder, naar de houten steiger, richting restaurant. Bovenaan het afstapje staat een blik met witte verf.
Haal de verfborstel uit je inventaris en doop hem in het blik verf, zodat Bwana daarna een witkwast (brush) in zijn broekzak meesleept.


Matoke's hengel
Loop langs het electriciteitskastje verder naar rechts over de steiger en je arriveert bij het restaurant van Mama Makena's.
Aan de rechterkant zit een man met een hengel te vissen. Spreek Matoke aan over zijn hengel (fishing pole) en vraag of je hem even mag lenen (would you let me borrow..).
Matoke weigert. Hij laat zijn hengel alleen los als hij wegrent voor de ratten. Hij is namelijk bang van ratten.

Je kunt eventueel nog wat meer met Matoke praten en zo meer over de stad en de bewoners te weten komen en het feit dat hij de muddyuggler vissen vangt die Mama Makena in haar stoofpot gebruikt.
Pak een vis (mudyuggler) uit het emmertje bij zijn voeten.
Loop terug naar de Charter.


Rat
Loop vanaf de Charter over het vliegtuig heen naar links, naar de trapjes bij de brandstofpomp (gas).
Onderaan de trapjes zie je een rat scharrelen.
Ga de trap af en loop over de smalle plank naar de dobber (float) die je hier in het water ziet. Het is de dobber van Matoke's hengel.
Haal de kaas uit je inventaris en bevestig hem aan de dobber.
De rat ziet de kaas en springt op de dobber.


Hengel
Ga terug naar Mama Makena's restaurant.
Spreek Matoke aan. Hij haalt zijn vangst binnen en vraagt meteen of Bwana hem kan helpen die rat te verwijderen.
Bwana neemt graag de hengel (fishing rod) over en belooft hem later ratvrij terug te brengen.

Propellor
Ga de Charter in.
Gebruik je hengel op de ventilator aan het plafond.
Even later is Bwana in het bezit van een propellor.
Verlaat de Charter weer.

Geef de propellor aan Kito, die hem meteen aan het vliegtuig bevestigt.




Jacht  

Vliegtuig
Daal, via het gat in de bovenkant, af in het vliegtuig.
Onder het dashboard met de ronde metertjes, is een klein opbergvakje. Maak het klepje (hatch) open. Er ligt een schroefsleutel (wrench) in het vakje. Neem hem mee, die kan altijd van pas komen.


Haven
Ga links van het Chartergebouw naar de haven (docks).
Hier zie je een groot vrachtschip aangemeerd liggen. Klik erop. Het is de de M.S. Corollo.
Probeer de loopplank op te lopen. Dat mag niet van de bootsman (dockmaster). Praat met hem.
Alleen bemanningsleden mogen aan boord en hij vraagt of Bwana de nieuwe dekzwabber is.
Bevestig het (That's me, man!).
De bootsman wil vervolgens het wachtwoord horen.
Uiteraard weet Bwana dat niet, dus zeg maar dat je het vergeten bent en neem afscheid.


Wachtwoord
Ga naar Mama Makena's.
Aan het linker tafeltje zitten een paar matrozen. Praat met ze.
Het zijn beschaafde matrozen van de M.S. Corollo. Dat komt goed uit!
Vertel dat je de nieuwe dekzwabber bent en het wachtwoord bent vergeten (I'm the new deckhand..).
De matrozen geloven Bwana niet, omdat hij geen matrozenpakje aan heeft.
Praat nog even over de stoofpot (stew) die ze eten. Ze vinden hem heerlijk, maar wel erg scherp. Bwana krijgt de overgebleven chilipepers.
Praat nog even over de "Edge", waar het schip handel drijft en sluit het gesprek dan af.

Combineer in je inventaris de witkwast met het blauwe hemd dat je op zolder vond.
Met een beetje fantasie ziet het uit als een matrozenhemd (shirt). Laat het shirt aan de matrozen zien en ze zijn blij je te kunnen helpen met het wachtwoord: "Fear the hungries".

Ga terug naar de M.S. Corollo.
Spreek de bootsman aan en vertel hem dat je het wachtwoord weer weet (I remembered..).
Hij heet je welkom en neemt je shirt in, dat volgens hem wel wat reparatie nodig heeft. Daarna geeft de bootsman je een zwabber en mag je aan boord.

Ga de verlichte looplank op.
Bovenaan de loopplank ziet Bwana een luxejacht langszij liggen. Hij zegt dat hij daar wellicht wel een paar motoren kan vinden. Maar hoe komt hij op het jacht?

Rechts van de ladder zie je een knoppenkastje, waarmee je een kraan kunt bedienen.
Klik op een van de knoppen en een grote hijskraan zwaait in beeld.
Bwana wil proberen de kraan zo te plaatsen, dat hij over de kraan naar het jacht kan wandelen.
Blijf op de knoppen duwen, tot Bwana zich begint te ergeren en tegen het paneel schopt.
De kraan staat daarna precies goed.
Klim vervolgens de ladder naast het paneel omhoog.


Keuken
Ga de deur aan de rechterkant in en je arriveert in de keuken. Hier tref je een huilende kok. Spreek hem aan en hij reageert zeer onverwacht.

Loop nog een keer de keuken in.
De kok verontschuldigt zich en gaat daarna weer aan het werk.
Praat met hem. Hij probeert de lokale specialiteit muddyuggler stew te maken, maar het lukt hem niet.
Klik op de grote pan. Bwana vindt de stoofpot ook niet lekker. Hij zegt dat Mama Makena wel zou weten wat hier nog in zou moeten. De kok wil niet luisteren, maar misschien kun je hem toch wel helpen.

Verlaat de keuken.
Verlaat het jacht.
Ga de loopplank van het vrachtschip af, zodat je weer in de haven bij de bootsman staat.


Stuur 

Krab
Links van de bootsman zie je in het water van de rivier een boei (buoy) drijven.
Gebruik je hengel om de boei dichter naar de kant te halen. Bwana ziet dat hij vastzit aan een kooi waarin een krab zit en haalt de krab eruit.


Pelikaan
Ga naar de haven, voorbij de M.S. Corollo. Hier zie je een vorkheftruck waar een pelikaan een nest op gebouwd heeft. In het nest ligt iets, maar je kunt niet dichterbij komen. De pelikaan laat je niet in de buurt.

Combineer in je inventaris de chilipepers met de vis.
Geef de geprepareerde vis dan aan de pelikaan, die dit duidelijk niet gewend is.

Kijk in het nest van de pelikaan. Bwana ziet iets glinsteren, maar het nest is te hoog.
Probeer de hendel rechts van de vorkheftruck te gebruiken. Hij zit vastgeroest, Bwana krijgt hem met zijn blote handen niet in beweging. Haal dus de moersleutel uit je inventaris en gebruik die op de hendel (lever).
Het platform van de vorkheftruck komt omlaag. Haal de metalen staaf (metal rod)uit het nest van de pelikaan.


Mama Makena's
Ga naar Mama Makena's restaurant.
Voor de deur ligt Rufus, de hond. Hij laat Bwana niet langs.
Haal de krab uit je inventaris en zet hem op Rufus. Daarna kun je naar binnen.

Achter Mama Makena hangt het stuurwiel van een schip aan de muur. Klik erop en Bwana vraagt of hij het mag lenen. Mama Makena heeft er geen bezwaar tegen. Ze veronderstelt terecht dat Bwana hiermee zijn vliegtuig wil repareren.
Spreek Mama Makena aan.
Vraag haar waarom haar stoofpot (stew) zo goed is. Ze vertelt dan dat ze haar eigen specerijenmix heeft die ze toevoegt.
Haar voorraad specerijen is toevallig net op. Ze geeft Bwana een specerijmolen (spice container) en een lijst met ingrediŽnten (recipe) en vraagt of hij de ingrediŽnten voor haar kan verzamelen.

Op de lijst staan:
Zout (salt) - olijfolie (oil) - gember (ginger) - chili - citroen (lemon) - kervel (chervil).


Verlaat het restaurant weer.




Motoren  

Chilipepers
Je heb nog wat chilipepers iin je inventaris.
Stop in je inventaris een chilipeper in de specerijmolen.


Citroen en kervel
Ga naar de Charter. Ga naar binnen.
Aan de rechterkant van de ruimte is de balie. Daar staat een blauwe drinkbeker.
Klik met de specerijmolen op de drinkbeker en Bwana vindt een oud schijfje citroen (lemon) dat hij meteen in de molen stopt.

Klim de ladder op naar de zolder.
Doorzoek de boekenkast bij het raam en Bwana vindt een boek waar blaadjs gedroogde kervel (chervil) in liggen, die hij meteen in de specerijmolen stopt.
Verlaat de zolder en de Charter.


Olie
Ga links achter het vliegtuig het trapje af naar de brandstofpomp.
Klik met de specerijmolen op het kraantje van de pomp en Bwana vult de molen met wat olie (oil).
Verlaat de pomp.


Zout
Ga naar de haven. Loop langs de M.S. Corollo naar rechts.
Links van de vorkheftruck staan een paar kisten.
In het kleine kratje tegen de linkermuur zit zout. Klik erop en Bwana haalt er een handvol zout (salt) uit, dat hij meteen in de specerijmolen stopt.


Gember
Ga de loopplank op naar het vrachtschip M.S. Corollo.
Klim de ladder op om naar het plezierjacht te gaan.
Loop de deur aan de rechterkant in, naar de keuken.

In de keuken ga je door de verlichte schuifdeuren achterin, de diepvriesruimte in.
Bwana vindt hier een portie gemberwortel (ginger).
Stop de gember in je inventaris in de specerijmolen en je hebt de specerijmix voor de stoofpot compleet.
Gooi je specerijmix in de grote pan met stoofpot.
De kok proeft en is zeer gelukkig. Zijn eer is gered.


Hapjes
De kok heeft nu tijd om hapjes maken.
Bwana biedt aan de hapjes naar de gasten te brengen.
Raap de schaal met hapjes (canapes) op en verlaat de keuken.

Probeer langs de portier te lopen. Ondanks de hapjes wil hij Bwana niet langs laten.
Maar dan verschijnt een van de gasten die al op de hapjes stond te wachten en zorgt ervoor dat Bwana de lounge in kan. Daar eet de gast meteen de hele schaal met hapjes leeg. Hij vindt deze hapjes namelijk veel lekkerder dan de witte hapjes, die hij niet lustte.

Loop naar rechts en verlaat daar de lounge.
Daar staat de kapitein met een mooie dame te praten. Hij wil ook graag hapjes en stuurt Bwana terug naar de keuken om er meer te halen.

Verlaat de lounge door de deur aan de achterkant en ga terug naar de keuken.
Pak een nieuwe schaal met hapjes (canapes) en verlaat de keuken.

Als je nu de lounge in loopt, zal de dikke gast de schaal weer meteen leegeten.
Herinner je dat hij witte hapjes niet lekker vond. Gebruik de witkwast in je inventaris op de schaal met hapjes en je hebt een schaal met witte hapjes (canapes).
Loop daarna de lounge in.

Verlaat de lounge door de deur aan de rechterkant.
Bwana geeft het stelletje dat buiten staat, de nieuwe hapjes.
Loop daarna naar rechts, de trap af.


Motoren
Ga door de deur onderaan de trap naar de machinekamer.
Het lukt Bwana met een smoes de machinekamer in te gaan, maar de kapitein komt wel achter hem aan. Snel zet hij de deur klem met de zwabber.
Bwana zal een andere manier moeten vinden om de machinekamer te verlaten en liefst met de grote motoren die je aan de rechterkant ziet.

Rechts van de deur zit een knop (switch). Klik erop. Hiermee kun je een luik in het plafond bedienen, zegt Bwana.
Je ziet een close-up van het schakelpaneel.
De bedoeling is dat je de ronde buizen zodanig draait, dat ze een aaneengesloten verbinding vormen met de in- en uitgangen rondom het schakelbord.

Als het je gelukt is, gaat er een luik in het plafond open.


Bwana takelt de motoren uit het jacht en levert ze keurig af bij Kito op het vliegtuig.



Stuurinrichting
Klim in de cockpit van het vliegtuig.
Bevestig de metalen staaf in het gat, links van het dashboard.
Bevestig dan het stuurwiel op de staaf.

Bwana zegt dat alles nu in orde is. Hij wil nog even alles terugbrengen wat hij leende en dan zijn ze klaar om te vertrekken.
Later die avond bevestigt Kito de laatste bouten.
Lina kondigt aan dat ze klaar zijn om "over the edge" te gaan.............



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.