JENNIFER WILDE: Unlikely Revolutionaries


Walkthrough door Yvonne © 2022 www.adventurespel.nl

Uitgever: Outsider Games
Ontwerper: Outsider Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Parijs,
Londen,
Ierland.


Spelbediening  

Het beginscherm laat een menu zien waarin je een nieuw spel kunt kiezen (new game), een spel kunt laden (load) en een spel kunt be%#235;indigen (quit).
Verder kun je de 'credits' zien en de 'settings' bekijken.

In de settings kun je de resolutie wijzigen en aangeven of je in een groot scherm (full screen) wilt spelen of liever in windowed mode.
Je kunt er ook geluid en muziek in aanpassen, de gesproken tekst versnellen of vertragen en de tekstgrootte wijzigen.
Door de 'auto-move' uit te zetten kun je de tekst wegklikken wanneer je zelf wilt. Je krijgt dan alle tijd om de teksten goed te lezen.
In de settings lees je verder aanwijzingen voor de spelbediening met een controller.

Start een nieuw spel.
Kies een 'slot' waarin een autosave-spel wordt opgeslagen en begin te spelen.
In het begin zul je aanwijzingen krijgen over hoe de spelbediening gaat.

Door te rechtsklikken of de spatiebalk in te drukken krijg je toegang tot een schetsboek. Hierin worden niet alleen tekeningen van situaties opgeslagen op de linker bladzijde maar ook gevonden voorwerpen.
Op de rechter bladzijde kun je 4 plaatjes neer zetten, links- en rechtsboven (1 en 2) en links- en rechtsonder (3 en 4). Je moet die plaatjes in de juiste volgorde neer zetten.
Soms zijn er meer dan 4 plaatjes te vinden. Die plaats je dan rechts op een plaatje dat je al eerder neer zette.
Je kunt vaak aan een plaatje zien of er nog een aan moet worden toegevoegd.
Ook voorwerpen die je soms vindt, moet je op de rechter bladzijde neerzetten. Het spel heeft geen aparte inventaris daarvoor.

Als je met een figuur spreekt, zie je tekstbalonnen met gesprekopties.
Kies een gesprekoptie door de muis iets langer in te drukken.
Daarna klik je de gekozen tekst kort aan om je keuze te bevestigen.

In het spel kun je 10 Steam-achievements halen.
Door deze walkthrough te volgen verdien je ze alle tien.


Parijs  

Parijs: Lunchafspraak met Jean Chevalier
Jennifer Chevalier schildert twee van haar vrienden.
Je ziet links op het scherm hoe je een gesprek moet voeren.
Klik op de pijltjes in de tekstballon om de gesprekopties te zien.
Linksklik op "Let me ...bottled bribe" en hou de muisknop even vast om die keuze te maken.
Linksklik dan op de gespreksballon om deze keuze te bevestigen.
Kies daarna een nieuwe gespreksoptie als antwoord. Het maakt niet uit wat je kiest. Elk antwoord komt erop neer dat Jenni geen romantische partner heeft.

Er wordt op de deur geklopt door Jenni's vader.
Jenni wil dat de mannelijke vriend zich aankleedt.
Rechts bovenaan zie je nu welke taak je hebt. Je moet de kleren zoeken en Jenni wil dat doen door de nacht ervoor nog eens te overdenken.

Links zie je weer wat informatie over de spelbediening.
Vanaf dit moment kan Jenni heen en weer lopen. Je kunt dat doen door op de gewenste plaats te klikken met de linker muisknop.
Ook kun je zo voorwerpen bekijken of mensen uitkiezen om mee te praten.

Loop naar de bank en praat met de vrienden.
Rechtsboven krijg je de mededeling dat er iets aan het notitieboek is toegevoegd.

Vraag of dat alles is wat ze zich herinneren en na een antwoord van de vriend zie je een schetsboek, waarin van alles kan worden opgeslagen. Je ziet de bioscoop, die de drie bezocht hadden, links staan en bovenin staan tabblaadjes voor gevonden voorwerpen (collected items), kleding (robes) en een plattegrond (map).
Later zullen er meer tabbladen worden toegevoegd.
Klik op de tekening van de bioscoop. Daar is het waar de avond begon.
Sluit het boek.

Links staat een fles wijn op de grond. Klik erop.
Je krijgt de mededeling dat je moet rechtsklikken of de spatiebalk moet gebruiken om je schetsboek te openen. Doe dat.
Je ziet op de linker bladzijde bovenop het plaatje met de bioscoop een plaatje van de wijnfles staan.
Op de linker bladzijde van het schetsboek worden informatie en voorwerpen opgeslagen.
Je moet de plaatjes (panels) vinden en ze dan rechts in de juiste volgorde zetten of met elkaar combineren om een mysterie op te lossen.
Klik op de wijnfles. De wijn is de oorzaak van het geheugenverlies.
Sluit het boek met de spatiebalk of rechter muisknop.

Klik op de Eifeltoren en er wordt weer een plaatje toegevoegd aan het boek. Bekijk het.
Zet het plaatje van de bioscoop op de eerste plek (linksboven) van de rechter bladzijde.
Sleep het nieuwe plaatje naar de tweede plek (rechtsboven) van de rechter bladzijde.
Zet de wijnfles daarbovenop.

Het boek sluit en de vrienden zeggen nu je schilderij te bekijken.
Bekijk het schilderij.
Linksklik op het plaatje onder de wasknijper.
Zoom uit door te rechtsklikken op de ezel.

Bekijk het schetsboek. De plattegrond is nu toegankelijk. Alleen Jennifers appartement staat erop.
Bekijk de ezel weer en klik op het grote schilderij om het weg te halen.
Zoom uit en praat met de vrienden (is that all you remember?).
Er is een nieuwe tekening toegevoegd aan het boek.
Sleep die tekening naar de 3e plek van de rechter bladzijde. Jennifer herinnert zich dan waar de kleren liggen en de vrienden kleden zich aan.

Jennifers vader is nu binnengekomen. Hij heet Jean Chevalier.
Kies een willekeurige gespreksoptie en accepteer het etentje in Maxim's.


Parijs: ongeluk bij Maxim's
De volgende dag is Jennifer op straat waar een ongeluk plaatsvond.
Ze moet een weg vinden om bij Maxim's te komen.

Praat met de agent rechts. Zeg dat zijn collega's hem willen spreken.
Ook de andere gesprekopties laten hem geen stap opzij gaan.
Er wordt een taak toegevoegd aan het schetsboek.
Open het boek. Op het tabblad 'Map' zie je dat Jenni langs de politiemannen moet glippen om haar vader te ontmoeten.
Sluit het boek.

Praat met de man in het midden van de straat. Zeg dat je concludeert dat hij acteur is.
Hij wil een afspraakje met Jennifer en wil haar een folder geven van het toneelstuk waarin hij speelt.
Laat hem de folder houden (Apply ... keep the flyer).
Klik op de lantaarnpaal en je ziet de plattegrond en je taak.

Praat met de man links van de acteur. Hij zegt dat je een andere route naar Maxim's moet nemen of af moet wachten tot de gendarmes dat toestaan.
Praat met de gendarme links. Gebruik alle opties en je krijgt een opsporingsbericht van een zakkenroller in je boek. Bekijk het bericht en sluit het boek.
Praat weer met de acteur en neem deze keer zijn folder aan. Die komt in het boek terecht en je hebt een nieuwe gesprekoptie om met de agent rechts te praten (I have information ... investigate immediately). Het boek gaat open.
Je kunt nog niets met de folder en het artikel doen, je leest wel dat Jenni's schilderwerk lijkt op de penseelstreken van het opsporingsbericht.

Ga via de plattegrond naar Jenni's appartement en gebruik de ezel.
Linksklik. Zet de krantenfoto in het midden en linksklik op de folder. De foto van de acteur staat bovenaan onder de knijper.
Klik op de penselen en Jennifer verandert de foto in de krant, zodat die op de acteur lijkt.

Kies Maxim's op de kaart.
Praat met de rechter gendarme (But...vital intelligence). Het boek gaat open.
Sleep de krantenfoto naar rechts. De gendarme gaat achter de acteur aan en Jennifer gaat naar Maxim's.


Parijs: Hotel d'Alsace, Oscar Wilde
Jenni zit op het politiebureau.
Jenni's vader viel, werd aangereden en is dood. De politie ziet het als een ongeluk.
In het boek wordt iets bijgeschreven. Jenni gelooft niet dat het een ongeluk is. In de oorlog had haar vader zoveel gevaarlijke dingen doorstaan, dat hij niet zomaar neer zou vallen voor een auto.
Zonder nieuwe bewijzen kan de politie de zaak niet verder onderzoeken.

Zeg dat er een getuige is.
Het boek gaat open en er staan 3 plaatjes in. Bekijk ze en praat met de politieman.
Kies de andere gesprekoptie. De politieman zegt dat haar vader een sleutel had van Hotel d'Alsace en dat zijn spullen daar zijn.

Ga via de plattegrond naar Hotel d'Alsace.
Bekijk de spullen aan de muur en je zoomt in op het bureau.
Lees de brief van Jenni's vader aan Tipper, duidelijk een goede vriend van hem. Tipper was op 5 april jarig.
Ga met de muis over de brief en lees het commentaar van Jennifer daarop.
Een aanwijzing wordt aan het boek toegevoegd. Je ziet twee plaatjes onder het tabblad 'the war' staan.

Rechts van de brief ligt een medaillon. Bekijk het linksklikkend.
Jenni heeft het talent geesten te zien en met hen te communiceren. Ze ontmoet nu de geest van Oscar Wilde.
Oscar was bevriend met Jenni's vader.
Praat verder met Oscar. Hij wil Jenni helpen voor zo lang als nodig is. Hij weet niet wie Tipper is.

Bekijk het tafeltje linksonder. Jenni moet zich op de koffer concentreren.
Bekijk de koffer rechts op het andere tafeltje. Jenni zegt dat haar vader vaak verjaardagen combineerde voor codes. Haar verjaardag is op 3 mei, die van Tipper 5 april.
Kies 53 45 (mei 3 en april 5) en druk op de knop.
Kies dan 45 53 (april 5 en mei 3).
Gebruik de Europese datumweergave (35 54 en 54 35), maar de koffer gaat niet open.

Praat met Oscar en ga weg uit het hotel.
Het boek gaat open en je ziet Jenni's taken: het onderzoeken van de plek van het ongeluk, de koffer openmaken en Chevaliers dossier bespreken met de kapitein van politie.
Ga naar het politiebureau. Oscar is met Jenni verbonden door het medaillon van haar vader en gaat met haar mee.


Parijs: Getuige van Chevaliers ongeluk, koffertje
De politieman zegt nog steeds dat alles op een ongeluk wijst.
Open de plattegrond en ga naar Maxim's.
De geest van het andere slachtoffer bij Maxim's staat op uit zijn lichaam.
De politieman staat niet toe dat Jenni in de buurt komt, ook niet als ze doet alsof ze familie is. Haar naam staat niet op de lijst met familieleden en daarom doet hij geen mededelingen.
Oscar zegt dat hij met de geest kan praten.

Je kunt nu wisselend met Jenni of met Oscar spelen door met de linker muis op een van hen te klikken en de knop even vast te houden.
Speel met Oscar en praat met de geest. Die is in de war en weet alleen zijn naam: Robert Dubois.
Beëindig het gesprek en Oscar praat met Jenni. Oscar zegt dat Jennifers tekeningen Dubois' geheugen op zullen frissen.
Een nieuwe opdracht wordt toegevoegd. Je moet met deze geest praten.

Ga naar het politiebureau en Jenni zegt vanzelf dat ze het 2e slachtoffer kent.
De politieman bekijkt het dossier van Robert Dubois.
Schakel over op Oscar en bekijk de familieleden van Dubois. Gabriella Dubois is een zus van het slachtoffer.
Schakel om naar Jenni, druk op de spatiebalk en kies Maxim's op de kaart.

Praat met de gendarme en zeg dat je de zus bent van het slachtoffer. Ze mag het lichaam nu bekijken.
Praat met de geest van het slachtoffer en er is een taak afgevinkt in het boek.

Jenni laat haar schetsen zien.
Het slachtoffer zegt dat Jennifers vader met iemand sprak, die een buitenlands accent had. Haar vader kreeg een duw van die man, zodat hij en ook Dubois geraakt werden door een auto. Hij heeft het gezicht van die man niet gezien.

Open het boek met de spatiebalk op het tabblad 'ongeluk'.
Zet het plaatje van de linker bladzijde op de open plek rechtsboven. De plaatjes staan nu in de juiste volgorde.

Vanzelf is Jenni in het politiebureau.
De kapitein van politie vindt nu dat er inderdaad meer onderzoek moet komen, maar wil de naam van de getuige hebben, die zei dat Jennifers vader geduwd werd.
Als ze zegt dat de getuige meteen wegliep of dat hij een geest was, kan de kapitein er niets mee.
Probeer de politieman te overtuigen en stop het gesprek.
Ze moet met Oscar zélf op zoek naar wat er aan de hand is.
Het boek gaat open, je ziet de taken die nog niet zijn doorgestreept.

Wissel om met Oscar. Hij ziet een foto van Jenni's vader in het dossier. Die zit in zijn hotel met een open koffer naast zich. De laatste cijfers van het slot zijn 33.

Schakel om naar Jennifer en open het boek met de spatiebalk.
Kies het hotel op de kaart en zie welke taak je moet doen: de code vinden van de koffer.

     

Open de koffer en gebruik code 3533. De koffer blijft dicht.
Misschien gebruikte Jenni's vader Tippers verjaardag op 5 april?
Typ code 5433 in en druk op de rode knop om de koffer te openen. Dat lukt.


Parijs: Jennifers moeder en oma
Opeens komt Jennifers moeder binnen die het koffertje sluit en meeneemt. Ze wil de begrafenis regelen.
Er is een papier uit het koffertje gevallen. Bekijk het. Het is een tekening van Tipper.
Bekijk het boek. Het levert niets op als je de tekening van Tipper op de 3e of 4e plek zet onder het tabblad 'oorlog'. Laat Tippers tekening dus op de linker bladzijde staan.
Klik op de plattegrond en je ziet dat alle taken zijn doorgestreept.

Sluit het boek en open de deur. Jenni komt vanzelf in haar eigen appartement terecht.
Op de bank zit de geest van haar oma. Volgens Oscar moet Jenni iets vinden, waar haar oma gesteld op was, om contact met haar te maken. Dat staat ook in het boek.

Praat met Oscar. Probeer dan met oma te praten. Oscar zegt dat ze zich klaar moeten maken voor de begrafenis.
Het lukt niet contact te maken met oma. Ook niet als Oscar dat probeert.
Ga als Jennifer de deur uit en kies het landhuis (country house) op de kaart.

Jenni staat bij haar vaders graf en er verschijnen allemaal geesten.
Meteen daarna is ze in het landhuis van haar moeder.
Haar moeder verbrandt alle papieren uit het koffertje. Ze zegt dat ze dat doet om Jeans reputatie te beschermen in het belang van dochter Jenni.
Jenni zegt dat je niet zo maar dingen kunt vernietigen, omdat het niet in je kraam te pas komt.
Haar moeder woont echter in een kleine gemeenschap en niet in het centrum van Parijs, waar je van alles kunt doen.

Praat met Jenni's moeder en gebruik alle gesprekopties.
Bekijk de open haard. Jennifer wil papieren redden.
Haar moeder zegt dat ze Jean bij hun scheiding vroeg discreet te zijn.
Er komt een taak bij in het boek: de papieren uit de open haard redden.

Praat met de moeder. Jenni zegt dat ze al veel van haar vaders verleden weet.
Haar moeder zegt dat ze niet alles weet en de brieven dus niet krijgt.
Bekijk de open haard maar de moeder zegt dat ze wil dat Jenni haar vader herinnert van hoe hij was.

Praat met Jenni als Oscar. Hij mist zijn zonen.
Praat als Jenni weer met haar moeder, gebruik alle opties. Je hoort over de hoedenpin van je oma, die ze aan Jenni's moeder gaf.
Jennifers moeder valt in slaap en laat haar hoedje vallen. Pak het op en bekijk de pin in het boek.
Ze wordt meteen wakker als Jenni de open haard wil doorzoeken.

Ga de deur door naar Jenni's appartement.
Praat met oma en het boek gaat open.
Zet de pin in het tabblad 'gevonden voorwerpen' aan de rechter kant en Jenni kan met haar oma praten.
De taak contact te maken met haar oma wordt doorgestreept.

Oma kent Oscar en weet dat Jean dood is.
Vraag of ze Tipper kent. Tipper raakte met Jean bevriend in de oorlog. Ze bleven elkaar zien na de oorlog. Jenni's moeder zag dat niet zitten, dus deed Jean daar geheimzinnig om. Daar kwam ruzie van. Tipper was gepassioneerd over politiek.

Het boek wordt aangevuld met een plaatje.
Bekijk het tabblad 'oorlog'.
Links staat een tekening over de vriendschap tussen Jean en Tipper en de roddels daarover. Zet dit plaatje op de derde plek rechts en sluit het boek.

Oma's geest verdwijnt.
Oscar zegt Jenni's moeder weer te bezoeken.
Ga de deur door en kies het landhuis.
De enige taak is de papieren uit het vuur te halen.

Praat met Jenni's moeder. Jenni zegt dat ze alles over haar vaders verleden weet.
Het boek gaat open en Tippers plaatje staat weer links i.p.v. rechts.
Zet het weer rechts op de 3e plaats.
Zet de overgebleven schets van Tipper op het tweede plaatje rechts.
Jenni's moeder zegt dat Jenni inderdaad alles weet en de overgebleven brieven mag lezen. Ze gaat naar bed.

Bekijk het houtvuur en Jenni ziet é én overgebleven brief. Hij is in Gaelic geschreven, maar het adres is in Londen. Gaelic is een taal die onder meer in Ierland wordt gebruikt.
Jenni wil naar Londen waar een vriendin van haar woont. Ze belt haar vriendin op.


Londen  

Londen: Whitechapel
In Londen vertelt ze aan haar vriendin Helena wat er aan de hand is. Ze krijgt onderdak bij haar.
Helena is journalist en weet dat Jennifer geesten kan zien. Jenni vertelt over Oscar.
Helena zet het adres van de brief op de plattegrond. Dat ligt in een gevaarlijke buurt.
Beëindig het gesprek en het boek gaat open.

Kies Whitechapel en praat met de zittende man. Jennifer kent hem niet en er is geen contact mogelijk.
Ga naar rechts waar een andere man is. Dat is Tipper. Hij is bijna dood.
Tipper wil dat ze de brief naar zijn medestanders brengt in Liverpool Street Station. Tipper sterft en Oscar zet het adres op de plattegrond.

De geest van Tipper verschijnt. Hij zegt dat hij bibliothecaris was maar herinnert zich niet veel, zelfs de brief niet of collega's.
Jenni en Oscar willen info verzamelen, zodat Tippers geest minder verward wordt.
Ga de deur uit en kies het station op de kaart. Je ziet de taken links:
Je moet de brief aan Tippers medestanders brengen en met Tipper schetsjes bespreken over zijn leven met Jean.


Londen: Liverpool Street Station
Er is met 3 mensen op het perron te spreken en met een conducteur.
Helemaal links staan twee mannen, met wie ook te praten valt.
Ook is er rechts een vrouwelijke geest.
Niemand op het perron zegt iets over Tipper.

Praat met de geest. Ze is bang en vlucht naar rechts. Daarmee zet ze de klok in beweging.
Praat met de conducteur. Die laat niemand toe tot het rechter perron, tot de trein om 3.40 uur vertrekt. Jenni kan dus niet met de geest praten.

Schakel om naar Oscar en praat met de geest van Mrs Digby. Ze is onder een trein gekomen, daarom zit ze vast aan die plek. Ze schrok van Jenni, omdat levenden haar nooit eerder aanspraken.
Ze kent Tipper niet en Oscar gaat terug naar Jenni. Hij stelt voor Helena te bezoeken. Zij heeft misschien nuttige connecties, die hen verder kunnen helpen.

Bekijk de klok en kies St. James' Park op de plattegrond.
Zie dat er een plaatje in het boek staat van de dode Mrs Digby.


Londen: St. James' Park
Zeg dat Tipper dood is en daarna dat je een geest ontmoette, die een voorwerp kon bewegen.
Zeg dat je een aanwijzing vond en klik de twee voorwerpen (de schets van de dode Mrs Digby en de brief van Jenni's vader) in het boek aan. Hierop volgt geen reactie.
Klik op de foto van Mrs Digby en zet de foto op de bladzijde rechts in het boek. Nu kan Jenni met Helena over Mrs Digby praten.

Helena heeft een artikel over Digby's dood geschreven. Helena zou graag weten wat er met haar gebeurd is en Jenni wil dat wel voor haar uitzoeken.
Jenni krijgt het krantenartikel over Digby. Misschien weet Digby wat er met haar gebeurde, als ze het krantenartikel ziet.
Helena zegt dat de politie inmiddels meer zal weten over Digby's dood en zet het politiebureau op de kaart, zodat Jennifer dat kan bezoeken.

Beëindig het gesprek en het boek gaat open.
De nieuwe opdracht is met de politie te praten en het krantenartikel aan Mrs Digby te laten zien.


Londen: Bow Street Police Station
Ga via de plattegrond naar het politiebureau.
De lampen flikkeren en een sergeant klaagt daarover.

Praat met de kleinste man links bij de deur. Dat is detective Dawson.
Jennifer doet zich voor als Pola Doyle die op het station werkt en het ongeluk met Mrs Digby niet uit haar hoofd kan krijgen.
Van zijn meerdere moet Dawson Jennifer links laten liggen en aan het werk gaan, tenzij ze belangwekkende info heeft.
In het boek wordt de taak met de politie te praten afgevinkt.

Jenni kan de kamer achter Dawson niet in gaan. Schakel om naar Oscar.
Klik op Dawson. Die wil eigenlijk wel zijn dossier bekijken om Jenni gerust te stellen, maar Dawsons meerdere zegt dat de IRA van plan is een actie uit te voeren op een van de treinstations.

Ga als Oscar door de deur. Bekijk het dossier en ga terug naar Jenni.
Oscar vertelt Jenni dat hij niets over Digby heeft gevonden, maar wel een aanwijzing over Tipper. Die werd in de gaten gehouden i.v.m. een mogelijke actie van de IRA op het station. Er staat een zin in het dossier over Brian Boru.

Jenni vraagt zich af wat Tipper en haar vader met de IRA te maken hebben.
Schakel om naar Jenni en ga rechts deur uit naar het station.


Londen: Contacten van Tipper op het station
Praat met de kleine man helemaal links op het perron en Jenni noemt 'Brian Boru' waarover ze van Oscar hoorde in het politiebureau.
Het blijkt een wachtwoord te zijn. De man vraagt of Tipper haar stuurde.
Jenni vraagt of ze iets voor haar kunnen vertalen.

Het boek gaat open. Sleep de verbrande brief naar de rechterkant van het boek. Het is een nietszeggend briefje, maar volgens Oscar liegen de mannen. Tipper zal nu misschien meer zeggen.
Er wordt een taak afgevinkt in het boek.


Londen: Whitechapel, Tipper en Ratcliff
Ga naar Whitechapel.
Praat met Tipper over de schetsen.
Zet de laatste schets over de contacten van Tipper bovenop de schets van Tipper op de 4e plek in het boek.
Tipper zegt dat hij voor de IRA ging werken en dat militaire info met andere samenzweerders werd uitgewisseld in een bibliotheek. Hij noemt de 'Long Room' en Oscar weet waar die Long Room is. Tipper zegt dat niet alles van zijn verhaal in Jenni's boek staat.

Opeens zijn de twee contacten van Tipper daar.
Jenni zegt dat ze niets met Tippers dood te maken heeft en hij al dood was. Ze zegt ook dat zij het briefje niet van Tipper heeft gestolen, maar bij haar vader vond. Tippers contacten denken dat ze een spion is.
Daarna valt de politie binnen en iedereen moet mee naar het bureau.
Jenni wordt ondervraagd over de moorden in Whitechappel en is de hoo
fdverdachte.
Dawson zegt dat haar vader voor de geheime dienst werkte in de oorlog bij het Deuxième Bureau.

Helena haalt Jenni op van het politiebureau en ze gaan vanzelf naar het park.
Helena waarschuwt Jenni voor Iers gevaar. In Ierland woedt zo'n beetje een oorlog.
Jenni wil terug naar Tipper.
Beëindig het gesprek en ga terug naar Whitechapel.

Praat met Tipper over de schetsjes.
Er staat een nieuwe tekening in het boek over haar vader als medewerker van de geheime dienst.
Zet die foto rechts in het boek op de 2e plek.

Tipper bevestigt dat Jenni's vader voor de Franse inlichtingendienst werkte. Alleen enkele vrienden wisten af van Tippers ontmoeting met Jean op het station. Tipper zag Jeans moordenaar niet en wist niet dat er een verrader in zijn groep zat.
Tipper gaat naar 'gene zijde' en Jenni zegt dat ze de agent provocateur moeten zoeken.
Deze nieuwe info wordt in het boek geschreven.

Opeens stijgt er een geest op uit het andere dode lichaam.
Oscar waarschuwt voor hem. De geest heet Ratcliff, is onderdeel van 'The Pact' een dienst binnen de geheime dienst.

Stel een vraag over wie de spion is in de IRA en Ratcliffs geest neemt bezit van Jenni's lichaam.
Dat gebeurt ook als je de andere gesprekoptie kiest.

Het lukt Oscar niet met de bezeten Jenni te praten.
Raak het lampje aan, links van Ratcliffs dode lichaam. Er volgt een elektrische ontlading en Ratcliff verlaat Jenni's lichaam.

Oscar zegt dat ze moet bijkomen en ze gaan naar Helena in het park toe.
Helena zegt dat de SIS mensen traint in de esotherische kunsten. Ze raadt aan de helderziende Madame Sosostris te bezoeken. Jenni krijgt haar adres en Helena regelt een consult.

Het boek gaat open. Haar nieuwe taak is de IRA-mol te ontdekken die met de SIS werkte.
Kies Madame Sosostris op de plattegrond.


Londen: Madame Sosostris, Mrs Digby, puzzel tarotkaarten
Jennifer praat over de SIS en hun training in occulte zaken.
Dat doen ze, zegt Sosostris, om doden te kunnen ondervragen om zo info te krijgen. Ze noemen het de 'Pact'.
Jenni zegt dat ze dat soort geesten kan weerstaan en Sosostris wil weten hoe.

Vraag om meer informatie over deze bijzondere spionnen (can you ...Spies).
The Pact verhindert geesten over te gaan voor ze informatie hebben gegeven.
Jenni vraagt wat Sosostris van haar wil.
Jenni moet een boodschap van een dode te pakken krijgen en die aan haar overhandigen om haar talent te bewijzen.
Praat over Mrs Digby en Sosostris zegt dat ze haar kent.
Beëindig het gesprek en het boek gaat open. Met de tekeningen daar kun je nog niets doen. Sluit het boek.
Jenni's nieuwe taak is Sosostris een bericht van een dode te geven en haar gave te bewijzen om beschermd te worden tegen The Pact.

Ga naar het station.
Raak, als Oscar, de linker klok 2x aan.
Zet de rechter klok vooruit en dan de linker klok weer achteruit. De klok staat nu op 15.40 uur.

Schakel om naar Jenni en ga langs de conducteur heen naar rechts. De trein vertrekt.
Praat met de geest van Mrs Digby. Het boek gaat open.
Zet Helena's krantenartikel rechts in het boek.

Mrs Digby zegt dat ze een cliënt ontmoette, die ze hoorde samenzweren met een andere man om iemand te doden. Ze zag niet wie dat was. Een man 'met harde handen' duwde haar.
Dit kan Jenni aan Sosostris vertellen. Zo bewijst ze haar gave als medium.
Mrs Digby zegt dat Sosostris niet goed is als medium, maar wel goed in tarot-kaartlegging.
Daarna zegt ze cryptisch: "Je kan de zot wel mee hebben genomen, hogepriesteres, maar heb je de duivel al ontmoet?"
Open het boek op het tabblad 'Ghost woman' . Je ziet een nieuwe tekening met de tekst dat Mrs Digby een cliënt een moord hoorde beramen. Sluit het boek.

Ga naar Sosostris. Zeg dat je Mrs Digby sprak.
Zet de twee schetsen, waarop Digby staat, rechts neer: de foto van Digby die de samenzwering hoorde op de 1e plaats, de schets van de dode Digby op plek 4.
Praat met Sosostris. Die zegt dat alleen Digby Sosostris' naam Delilah gebruikte. Sosostris weet nu dat Jenni inderdaad de gave heeft met doden te communiceren.

Voor Sosostris Jenni bescherming wil geven tegen The Pact, moet Jenni nóg een test doen.
Sosostris zal kaarten leggen en Jenni moet de juiste volgorde bepalen.
Je ziet de kaartenpuzzel: een aantal kaarten, waaronder de zot en de hogepriesteres die Mrs Digby noemde. De duivel zit er niet bij.
Links kun je alle kaarten weggooien op 'discard' en je kunt een kaart toevoegen (add) je hebt nog geen kaart om toe te voegen. De puzzel is nog niet te doen.

Sluit de puzzel, stop het gesprek en ga naar het politiebureau.
Oscar geeft de hint dat hij Jenni kan helpen door ongezien Dawsons kamer in te gaan.
Ga de kamer in en praat met Dawson.
Jenni vraagt of hij nog eens in Digby's dossier wil kijken.
Het dossier is bij een collega, dus kan Dawson niet helpen.
Oscar zegt dat Dawsons rang te laag is.
Over Sis zegt Dawson niets te weten, omdat SIS officieel niet bestaat.

Beëindig het gesprek en stuur Oscar naar binnen.
Het dossier is dicht, dus Oscar kan niets lezen.

Ga terug en zet alle lichten uit. Raak 1, 2, 1, 3, 2, 4 en 1 aan.
Pas op: het kan een andere volgorde zijn.

Dawson wordt geroepen om dit in orde te maken.
Ga als Jenni de kamer in. Open het dossier en pak de duivelkaart eruit.
Als je uit de kamer bent, wordt het boek bijgewerkt: je hebt de taak 'lees Digby's dossier' uitgevoerd.


Oplossing Tarotpuzzel
Ga naar Sosostris. Zeg "drat let me try again".
Je ziet de 5 kaarten.
Klik op "Add card" en je ziet ook de duivelkaart. Klik hem aan.
Leg de bovenste drie kaarten (judgement, justice, the emperor) weg op 'discard'.
Zet de zot (fool) links van de hoge priestereskaart.
Zet de duivelkaart rechts van de hoge priestereskaart.

Er wordt een taak afgevinkt.
Jenni vraagt waarom de duivelkaart naast de dode Mrs Digby lag en wat het betekent.
Jenni heeft zichzelf bewezen en krijgt een beschermend schild om haar aura. Boze geesten kunnen haar lichaam niet meer overnemen. Ze wil meteen naar de geest die bezit van haar nam.

Ga naar Whitechapel, Oscar blijft achter bij Sosostris. Zij krijgt bezoek van Villiers, die vraagt waarom hij niet geïnformeerd werd over Jenni. Sosostris zegt dat ze Jenni wilde testen en hem niet wilde lastigvallen voor het geval dat Jenni een charlatan was. Haar oordeel over Jenni is, dat ze het beste medium is, dat ze sinds Mrs Digby ontmoet heeft.
Villiers zal een arrestatiebevel maken voor Jenni als verdachte van moord en verraad. Hij zal Jenni laten volgen en zij zal spoedig een SIS-zaak worden.
Hierna is Oscar bij Jenni in Whitechappel.

Praat met de geest van Ratcliff, die Jenni's lichaam tevergeefs wil overnemen. Hij wil niet zeggen waarom hij Tipper vermoordde.
Jenni weet hoe een en ander in elkaar zit en wil naar Mrs Digby toe.
Ga de deur door en kies het station.
Praat met Mrs Digby (I believe I've discovered the cause of your misfortune). Digby wil dat weten.
Hierna gaat het boek open om plaatjes op de goede plek te leggen.

Onderaan links op de 3e plek staat het plaatje van Digby die een moordcomplot hoorde.
Op de 4e plek staat de dode Digby.
Op de linker bladzijde staan 3 foto's: een foto van 3 donkere figuren (The Pact), een foto van Ratcliff met een donkere man met pet en een foto van Digby die in haar bol kijkt.

Pak de foto van The Pact en zet hem op de 1e plek.
Zet de in de bol kijkende Digby op plek 2.
Zet de Ratcliff-foto op de foto die op de 3e plaats staat.
Het boek gaat dicht.

Jenni zegt tegen Digby dat Digby was gevraagd zich bij The Pact aan te sluiten.
Een taak (Investigate Mrs. Diby) is afgevinkt.
Digby wilde haar lidmaatschap bij The Pact opzeggen, toen ze haar contactpersoon hoorde samenzweren over de moord op Jenni's vader. Dat beviel Digby niet. Ze weet niet wie de moordenaar is.
Digby noemt drie IRA-leden: Sean, Frannie en Dan. Ze had informatie over hen gekregen van een stervende spion. Ratcliff was zeer geïnteresseerd in die informatie.
Mrs Digby kan nu overgaan naar het geestenrijk en verdwijnt.
Jenni gaat vanzelf naar Helena in het park.

Helena waarschuwt dat SIS inmiddels wel zal weten dat Jenni bezig is met het onderzoek naar haar vaders dood. Helena is van gegoede familie en journalist, dus is zij redelijk beschermd, maar Jenni niet.
Ook dreigt een arrestatiebevel voor verraad, zegt Oscar. Dat wist Jenni niet, omdat Oscar dat hoorde bij Sosostra, toen hij even achter bleef.
Jenni zegt dat ze in Londen blijft tot de zaak is opgelost.
Dan staan er 2 mannen, Frannie en Dan, naast het bankje. Ze willen dat Jenni meegaat vanwege de moord- en verraadaanklacht. Sis had het arrestatiebevel uitgevaardigd.
Oscar waarschuwt dat een van de twee Jenni's vader vermoord heeft.


Ierland  

Ierland: Trinity college Dublin
Jenni ontmoet Sean. Hij is in haar geïnteresseerd omdat ze geesten kan zien.
Sean zegt dat informanten te vertrouwen moeten zijn. Als Jenni helpt een 'rat' in zijn organisatie op te sporen, zal Sean het Londense probleem oplossen.
Ze moet bewijs leveren dat ze een betrouwbaar medium is. Seans medewerkers spraken van een verstoring in de Long Room. Jenni moet uitzoeken wat daar aan de hand is en dat aan Sean rapporteren.
Deze taak wordt in het boek opgeslagen.

Zie elektriciteitsstroompjes bij de auto. Bekijk die als Oscar.
Bekijk het standbeeld als Jenni. Praat met Sean, er zijn 2 opties daarvoor en er komt een 3e bij. Die laat het boek opengaan dat nog leeg is.
Jenni kan het standbeeld rechts niet bereiken.
Sean zegt naar de bibliotheek te gaan.

Ga helemaal links de deur door en ze zijn in de bibliotheek, the long room. Elk boek uit Engeland en Ierland staat hier.
Oscar noemt een belangrijk boek: "Brian Boru's harp".
Klik op een van de lichtere borstbeelden rechtsachter en je bent bij Frannie. Hij zegt dat een van de contacten harpmuziek hoorde en stemmen en dat Sean daar meer over wil weten.
Praat met Frannie over de bibliothecaris. Die heet Patsy en zit op de bovenverdieping. Dan en Patsy maakten altijd codes en puzzels. Dan zal wel ergens zitten te lezen. Over Dan wil hij niets zeggen. Hij zal alleen maar helpen met de harp-zaak en wil niets over zijn werk zeggen.
Als Jenni zegt dat ze Sean zal zeggen dat hij niet behulpzaam is, zegt Frannie dat hij laat was en de plek verlaten was. Hij hoorde geen muziek of stemmen.
In het boek staat nu een tekening van Frannie.

Beëindig het gesprek en bekijk de harp. Er hangt een spookachtige aanwezigheid aan de harp. Oscar voelt dat ook.
Bekijk de harp dichterbij. Je ziet dat een deel weg is.
Rechts zie je het verhaal van de harp. Een deel van het blad is afgescheurd.
Linksklik op de harp. Een schets van Frannie met de harp op de achtergrond is toegevoegd aan het boek op het tabblad verzamelde voorwerpen.
Sluit het boek.

De deur naar boven waar de bibliothecaris is, is gesloten.
Frannie zegt dat de bijeenkomst 4 dagen geleden was, de dag waarop Jenni's vader vermoord werd.
Schakel om naar Oscar en ga door de traliedeur.

Praat met de geest. Die hoorde een stem in zijn hoofd rondgaan. Dat hypnotiseerde hem en er komt een nieuw plaatje in het boek.
Hij noemt Stoker en Lecky, tips voor later.
Patsy wacht op een teken dat alles veilig is en hij naar beneden kan gaan. Er komt een 3e foto in het boek.
Open het boek en bekijk de drie plaatjes.

Bekijk het boekenkarretje met een uitgave van Stokers boek Dracula.
Een standbeeld van Lecky had je gezien bij de ingang van de bibliotheek.
Als Oscar de lamp aanklikt, zie je een verlichte ladder, maar je kunt er niets mee.

Ga terug naar Jenni. Oscar zegt dat de bibliothecaris een teken nodig heeft om naar beneden te gaan. Oscar zegt ook dat Lecky's standbeeld bij de ingang staat.
De nieuwe taken die zijn toegevoegd, zijn Stokers boek bij Patsy te onderzoeken en Lecky's standbeeld te bekijken.

Schakel om naar Jenni en ga de deur achteraan door. Ze mag Lecky's standbeeld rechts nog steeds niet bekijken.
Ga dat doen als Oscar. Hij ziet een deel van de harp achter het beeld.

Schakel om naar Jenni en ga helemaal links de deur door van de bibliotheek.
Ga naar de leeszaal (Reading Room). Daar staat Dan.
Praat over de codes die Dan met Patsy maakte.
Jenni vraagt of hij de code kent, die Patsy naar beneden laat komen. Patsy is half blind, doof en paranoide. Als Dan Patsy roept, denkt Patsy dat Dan de harp is.
Dan geeft Jenni geen code. Hij zegt dat hij op Sean wachtte, toen hij een zaklamp signalen zag geven en zich toen verborgen hield. Hij hoorde de harp niet spreken en zag ook Sean niet.

Oscar vraagt zich af of het Sean is, die ze zoeken.
Er is een 4e tekening toegevoegd aan het boek over Dan en de lichtsignalen.

Ga naar rechts en dan naar buiten.
Praat met Sean. Jenni heeft een idee over de volgorde van de gebeurtenissen en het boek gaat open.

Zet de vier tekeningen in de goede volgorde:
Op plek 1: de deur
Op plek 2: Dan en de lichtsignalen
Op plek 3: de bibliothecaris en de geest bij de harp
Op plek 4: Frannie die aankwam toen iedereen weg was.

Nadat de juiste volgorde in het boek staat, zegt Sean dat hij, toen hij aankwam, een telegram kreeg met het codewoord Breakspear. Hij gebruikte zijn zaklantaarn om de anderen binnen te waarschuwen. Een tekening hiervan komt in het boek te staan.
Jenni zegt dat ze morse van haar vader heeft geleerd.
Ze vraagt aan Sean de veiligheidscode van de bibliothecaris. Alleen Dan en Patsy kennen die.

Ga terug de bibliotheek in.
Oscar zegt dat hij wel ongeveer weet wat er die avond gebeurde.
De nieuwe tekening van Sean met telegram is nog niet te plaatsen.

Ga naar Dan in de leeszaal en geef Seans boodschap 'Breakspear'.
Dan pakt iets uit zijn zak om nieuwe veiligheidscodes te maken.
Ga als Oscar kijken en je ziet morsecodes.
Op het papier staat ook het getal 73.
7 zou je in morse weer moeten geven met 2x lang en 3x kort.
3 zou je weer moeten geven met 3x kort en 2x lang.
Ga als Jenni de leeszaal uit.

Ga als Oscar door de traliedeur naar de bibliothecaris. Raak de lamp 2x lang aan, 6x kort en 2x lang. Dit is de veiligheidscode voor Patsy. Oscar en Patsy gaan naar beneden en de traliedeur blijft open staan.
Jenni praat automatisch met Patsy. Patsy kon niet goed kon zien wie er aan de harp zat, maar het geluid kwam in zijn hoofd. Hij scheurde een stukje van het papier af en haalde een snaar uit de harp om het te doen stoppen.
Voor de harp zong, kreeg Patsy een telegram, dat hij aan Sean gaf.
Jenni zegt dat de volgorde van de gebeurtenissen duidelijker zijn en Oscar wil de harp horen zingen. Dat zal iets onthullen.

Open het boek.
Er staat een tekening bij van Patsy met het telegram en een van Sean die het telegram kreeg. De taak met de bibliothecaris te praten is afgevinkt.

Haal de plaatjes op de rechter bladzijde een voor een slepend weg en maak een nieuwe volgorde:
Zet het plaatje van de deur op de 1e plaats.
Zet Sean met het telegram in de auto op de 2e plek.
Zet Dan, die de zaklamp ziet, op plaats 3
en zet de bibliothecaris die van bovenaf naar de harp kijkt op de 4e plek.
De tekening van de bibliothecaris met het telegram in zijn hand, hoort op plaats 2. Zet dat plaatje daar.
De tekening van Frannie blijft links staan.
Sluit het boek.

Ga naar boven en pak uit het boekenkarretje het stuk papier, dat afgescheurd was van het briefje bij de harp.
Ga naar beneden en klik de harp aan.
Klik op het afgescheurde blad om iets toe te voegen.
Het boek gaat open op het tabblad verzamelde voorwerpen.
Zet het stuk harppapier op de 1e plek van de rechter bladzijde. Het blad is compleet. Zoom uit.

Ga naar buiten en schakel om naar Oscar.
Jenni zal de snaar bij het beeld moeten pakken, maar Sean zal dat beletten.
Klik dus als Oscar de auto aan. Die rijdt achteruit weg.
Sean is afgeleid en gaat naar de auto kijken.
Schakel om naar Jenni en onderzoek het beeld.

Ga de bibliotheek in en klik de harp aan.
Linksklik op de harp om iets toe te voegen. Je ziet het tabblad gevonden voorwerpen, waar nu ook een snaar te zien is.
Zet de snaar rechts neer. De puzzel is opgelost en er verschijnt een geest die harp speelt.

Jenni vraagt met wie de geest 4 dagen geleden sprak.
Ze zegt dat die persoon lang is en gewapend met woorden en cijfers. Een bard, die in dit tijdperk vecht voor zijn land. De geest verdwijnt en Jenni zegt dat ze Dan bedoelt.

Jenni denkt nu dat ze weet wie haar vaders moordenaar is.
Vanzelf zijn ze buiten.
In de schaduw staat een donkere man.
Iedereen is weg. Ze moeten een hotel zoeken om zich te verbergen.
Oscar praat over zijn vrouw en kinderen. Hij was niet eerlijk tegenover haar, eerlijk zijn was te pijnlijk, maar liegen pijnlijker.
Ze worden tegengehouden door de donkere man.

Jenni zegt dat ze weet wie hij is en je ziet het boek open gaan op het tabblad disturbance.
Het nieuwe plaatje is van Dan, die afstamt van Brian Boru.
Zet de plaatjes, die van plek 2 naar de linker bladzijde zijn gegaan, terug op de 2e plaats. Ze gaan over het telegram.
Zet het plaatje van Dan op plek 4, bovenop het plaatje van Patsy die van bovenaf naar de harp kijkt.

       

Hierna zie je het boek opengaan op het tabblad 'accident'.
Zet de foto van Frannie op het plaatje op plek 2, waar de foto staat van Jenni's vader die geduwd wordt.

Je ziet nu Frannies gezicht, hij houdt een revolver vast. Hij heeft geen alibi.
Jenni zegt dat hij de informant is, die haar vader doodde en schuldig is aan de dood van zijn eigen broer Tipper.
Er wordt een taak afgevinkt.

Frannie schiet Jenni neer en Oscar heeft haar rol overgenomen.
Klik Jenni aan, zij is nu in een witte ruimte en vraagt zich af waar ze is en waar Oscar is.

Rechts zie je vaag een schim. Praat met hem.
Jenni denkt dat het haar vader is. Ze zegt dat ze Tipper vond, hem liet overgaan naar de andere wereld en hoopt dat Tipper samen is met haar vader. Ze zegt dat ze van hem houdt en accepteert en dat hij zich niet anders voor hoeft te doen.
Oscar verschijnt nu. De schim was haar vader niet. Oscar is gekomen om haar op te halen. Ze heeft namelijk nog iets af te maken.
Je ziet dat haar vader Jenni toch heeft gehoord.

Ze staan bij de bibliotheek en lopen vanzelf naar rechts. Frannie is daar bij de auto.
Oscar wil nu zelf hun lot bepalen en dat niet aan Jenni overlaten.
Klik op Frannie. Oscar waarschuwt voor diens revolver.
Schakel over op Oscar.
Pas op: Als Jenni en Oscar te dicht bij Frannie staan, lukt het niet om over te schakelen naar Oscar. Hou dus wat afstand.

Raak de auto aan. Frannie krijgt een schok en valt neer.
Schakel om naar Jenni en pak de revolver.
Sean en Dan komen eraan. Zij willen het schieten op zich nemen.
Jenni geeft Sean de revolver niet.
Sean zegt dat hij niet in geesten gelooft en Jenni alleen nodig had als lokaas om de verrader te ontdekken. Sean verdacht Dan eerst. Tipper was een goed mens en ze geloofden dat Tippers broer Frannie even goed was.

Kies de optie Frannie over te dragen aan de politie.
Sean vindt dat best. Hij zal Frannie wel te pakken krijgen in de gevangenis en vertrekt.
Je ziet nu Frannie in de gevangenis hij zal rekenschap over zijn daden moeten geven.

Als je kiest Frannie over te geven aan Sean, maakt het voor het eind niet uit. Jenni weet dat Frannie wel een 'ongeluk' zou krijgen in de gevangenis.

Hierna zie je het afscheid van politieman Dawson en Helena.
Op de begrafenis van Jenni's vader, vraagt Jenni Oscar een bericht aan haar vader door te geven, de ruzie moet niet het laatste zijn wat ze met elkaar meemaakten.
Oscar zegt dat Jenni's vader weet dat ze van hem houdt.
Oscar zegt dat hij zo lang als nodig is bij Jenni zal blijven en vraagt of ze open zal blijven staan voor geesten.
Kies 'I remain open ...adventure' en Oscar zegt dat hij haar bij zal staan.
Als je kiest niet meer met geesten bezig te zijn (No more ...and wine) neemt Oscar afscheid en verdwijnt....................


Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.