Walkthrough door Hans © 2019 www.adventurespel.nl
Uitgever: Lucky Pause / 2015
Ontwerper: Lucky Pause
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Info & review.
|
Spelbediening,
Eerste dag,
Tweede dag,
Derde dag,
Vierde dag,
Lezen van de teksten,
Vijfde dag,
Zesde dag.
Spelbediening 
Als je Homesick start verschijnt er een pagina met links de bedieningsknoppen.
Het is een eerstepersoonsspel waarin je rondkijkt met de muis.
Met de WASD-toetsen op je toetsenbord loop je in verschillende richtingen.
De linker muisknop dient voor interactie.
De rechter muisknop dient om iets ongedaan te maken of weg te leggen.
Met het muiswieltje scrol je door de kleine inventaris.
Via de ESC-toets roep je het menu op.
In het midden van de startpagina kun je kiezen voor een Nieuw Spel, Spel Laden (als je hebt opgeslagen) en Afsluiten (Quit).
Eronder staat lay in bed to save (leg in bed om op te slaan). Opslaan gebeurt namelijk door een eenmaal gevonden tekening vanuit je inventaris op een bed of rustplaats te leggen.
Aan de rechterkant van de pagina kun je dingen instellen, zoals de grafische kwaliteit en de resolutie.
Eerste dag 
Start - meer spelbediening

Je bevindt je in een kaal uitgewoond betonnen gebouw naast een bed.
Er dwarrelt een blad papier door de lucht dat op de vloer terecht komt en een tekening blijkt te zijn.
De cursor is een vaag grijs rondje dat verandert in een kleinere witte stip als je iets aanraakt waar je wat mee kunt.
Kom je dichterbij dan verandert de stip in een open cirkel.
Pas dan kun je een interactie aangaan met behulp van je linker muisknop.
Raap de tekening op.
Je ziet een kind met blauwe bloemen ernaast.
Als je het spel op een bepaald moment zou willen afsluiten, zoom dan in op het bed totdat je de open cirkel ziet.
Draai daarna aan het muiswiel totdat de tekening verschijnt en klik met de linker muisknop om de tekening op het bed te leggen.
Als je nu stopt (menu, quit) dan wordt het spel automatisch opgeslagen en kun je de volgende keer vanaf hier verder. Je hebt dus niet meerdere mogelijkheden om het spel op te slaan om bijvoorbeeld later een gedeelte nogmaals te spelen.
Als je vanaf het bed achteruit loopt komt de tekening vanzelf weer in je inventaris terecht.
Of klik met de rechter muisknop en er gebeurt hetzelfde.
Appartement 1
Naast het bed rechts van de deur is een schap met boeken. Drie ervan kun je inzien, maar de tekst is in vreemde symbolen geschreven.
Rechts van het hoofdeinde van het bed is een lichtknop. Zet die om naar beneden en er gebeurt niets. Zet de schakelaar terug naar boven.
Verder naar rechts is een kast met nog één boek om in te zien, maar onleesbaar door de vreemde letters .
Als je (te) dicht bij het balkon komt, raakt je omgeving overstraald door het felle zonlicht. Dit is bedoeld als barrière.
Je kunt wel de badkamer betreden, waar je een lichtknopje kunt omzetten (zonder gevolg) en kranen van de wastafel bedienen (ook zonder resultaat).
In de open keuken vind je een schap met een onleesbaar boek en een brief op het aanrecht met een onleesbare tekst. De kastjes zijn te openen, maar bevatten huisraad en papier.
Laat de schakelaar naar beneden staan.
Gang A
Open de deur. Daarvoor moet je eerst de grendel omzetten.
Aan de buitenkant van de deur hangt een onleesbare notitie.
Ga in de gang rechtsaf, laat de schakelaar onaangeroerd en sla de hoek om. Je loopt tegen een vitrine aan waarin zich een bijl bevindt.
Klik op de pen en de kast gaat open, maar de bijl is te zwaar om op te pakken.
De deur a aan de rechterkant zit op slot.
Loop terug langs je kamer de gang door.
Halverwege staat links een deur open.
Appartement 2
Ga de kamer binnen en laat ook hier de schakelaars met rust.
Ook in deze kale kamer vind je boeken en vellen papier met het vreemde schrift.
Het bad blijkt door een druppende douchekop vol water gelopen.
Appartement 3
Vervolg je weg door de gang en open de deur aan de rechterkant die op een kier staat.

Je komt in een wat groter appartement dan de vorige twee.
Door het raam kun je zien dat je in een verlaten flatgebouw bent.
Er zijn vier schakelaars die allemaal naar beneden zijn gericht. Laat dat zo.
Er is hier verder niets nieuws te ontdekken behalve een leuke prent aan de muur.
Verlaat daarom dit appartement en sla rechtsaf.
Gang A
Loop naar het einde van de gang.
De deur b daar is gesloten maar er steekt een sleutel in het slot. Als je deze probeert mee te nemen breekt de sleutel af.
Aan de ring zit nog wel een andere sleutel.
Loop terug en sla rechtsaf de bredere zijgang in.
Meteen rechts is een deur c die op slot zit. Draai aan het muiswiel om de sleutel tevoorschijn te halen en ontsluit hiermee de deur. Doe hem daarna met de knop open.
Vergeet niet de sleutel weer uit het slot te halen!
Je bent in een gangkast. Neem de emmer mee die je daar aantreft.
Voorbij de bocht in de zijgang begint een lange brede gang B met veel ramen.
Je kunt hier maar een beperkt aantal passen zetten.
Appartement 2
Keer terug naar de badkamer van appartement 2 en vul je emmer met water.
Je hebt nu een volle emmer.
Loop hiermee naar
Appartement 1
en giet de emmer leeg op de sprieten vóór de tafel of vóór de kast. De planten gaan groeien en bloeien met net zulke blauwe bloemen als op de kindertekening.
Ga nu tussen muur en bed staan en zoom in op het bed. Je begint te gapen.
Tijd om te gaan slapen. Leg de kindertekening op bed.
Het beeld begint te vervagen want je valt in slaap en krijgt een nachtmerrie.
Nachtmerrie
Je blijkt de bijl in je handen te hebben.
Het appartement is schaars verlicht. Er lijken zwarte groeisels uit het niets te ontstaan.
Probeer de kamer uit te komen. De gang is pikkedonker. Het lukt niet.
Dan begint alles van voren af aan, tenzij je een stap terug doet vanaf het bed of met de rechter muisknop klikt.
Doe één van beide en zet in de gang de lichtknop om (naar boven).
Ga dan opnieuw slapen en als je diezelfde nachtmerrie krijgt, loop dan direct naar de deur.
De gang A is nu verlicht.
Sla linksaf en loop zonder dralen de gang door, linksaf de zijgang in, de hoek om.
Nu kun je de brede gang B wel aflopen.
Sla aan het eind rechtsaf, de openstaande deur d door en in de hal C meteen weer rechtsaf.
Je loopt nu op deur b toe. Sla daar een paar keer met de bijl op totdat het beeld vervaagt.
NB: Als je te langzaam zou zijn en je bereikt deur b niet, dan krijg je vanzelf een nieuwe kans.
Tweede dag 
Merk op dat het bed er nogal smoezelig uitziet.

Je kunt hier niet langer gebruik van maken, noch om te gaan slapen, noch om te saven.
Nu je weet dat een schakelaar omhoog moet staan om je tijdens je slaap van licht te voorzien zou je alle lichtknoppen naar boven kunnen zetten.
Als je appartement 1 uit gaat en rechtsaf slaat zul je zien dat de bijl niet langer in de vitrinekast hangt.
Helemaal aan het andere eind van gang ligt deur b op de grond (dankzij jouw nachtelijke avontuur) en kun je de hal in.
Hal C
Als je rechtdoor loopt heb je aan het eind links deur d waardoor je 's nachts bent binnengekomen.
De hal heeft twee steunkolommen. Achter de eerste bevindt zich een bank die dezelfde functie vervult als het bed in appartement 1 (saven en slapen). Alleen lukt slapen nog niet.
Voorbij de tweede kolom begint een nieuwe gang D.

Rechts vóór die gang staat een ladenkast met cijferslot.
De bovenste lade 11 is niet te openen maar de andere wel.
Lade 15 bevat een onleesbare brief, maar een vetgedrukt deel 0 - 0 - # - # suggereert dat dit betrekking heeft op de code van het cijferslot.
Zet dit slot daarom op 0011 (het nummer van de bovenste lade) en met een klik gaat de kast open.
Lade 11 bevat dia's van boortorens en een afvoerpijp.
Links van gang D staat nog een ladenkast waarvan de bovenste lade het nummer 53 draagt.
Zet het bijbehorende cijferslot op 0053 en je hoort weer een duidelijke klik.
De bovenste lade blijkt dia's te bevatten. Je kunt er drie van bekijken die allemaal overstromingen laten zien.
De tweede lade bevat alleen pakken papier.
De derde toont een dia met een treinstel in het water en de onderste lade een havenzicht (is dat schip tegen een brugdeel aan gevaren?).
Gang D
De ladenkast aan het begin van de gang is niet moeilijk te openen, ondanks dat het nummer op de bovenste lade ontbreekt.

Uit de onderste beide nummers valt af te leiden dat het om lade 19 gaat.
Maak de kast dus op de bekende wijze open.
Je vindt meer dia's die net als de vorige met industriële vervuiling en milieurampen te maken hebben.
De onderste lade bevat een onleesbare krant.
De ladenkast die erachter staat en maar één lade heeft kun je openen en heeft een verrassing voor je in petto.
Maak de deur aan je rechterhand open: Een kast met rommel en onleesbare teksten.
Iets verder in de gang tref je nog een ladenkast aan waarvan de code natuurlijk 0014 is. Deze kast heeft ook een verrassing voor je.
Deur f daar vlakbij geeft toegang tot een kast waarin je een prikstok aantreft en wat oude kranten.
Gang E
Negeer de zijgang links voor een moment en sla aan het eind van gang D rechtsaf, gang E in.
Hier blijkt het plafond bezwangerd van water dat druppelsgewijs naar beneden lekt op de vloer.
Voorbij de plas krijg je links een doorgang naar een korte nauwe gang F met een trap naar beneden. Onderaan rechts zit deur g op slot.
Dus terug naar boven en gang E vervolgen, dan rechts de hoek om naar de helverlichte gang G waar je slechts enkele meters in kunt.
Zijgang H
Keer terug naar de zijgang H en laat de lichtknop naar boven staan.
Ga rechtsom de trap af naar een dubbele deur h. Deze is geblokkeerd en vraagt erom 's nachts te worden bezocht met een bijl.
Om te gaan slapen in Hal C moet je eerst de plantjes verzorgen.
Als je de emmer wilt vullen in appartement 2 zul je merken dat het bad is leeggelopen.
Ga daarom naar de plas in gang E en zet de emmer onder het druppende plafond. Prik met de prikstok in het plafond om het vullen van de emmer te versnellen. Je hebt nu weer een volle emmer.
Hal C
Giet het water over de groene sprieten zodat er weer bloemen gaan bloeien.
Leg daarna de kindertekening op de bank en ga slapen.
Nachtmerrie
Probeer met bijl gewapend zo snel mogelijk gang D in te gaan en de zijgang H te bereiken. Dat lukt niet. Het is er pikkedonker.
Probeer daarom een volgende keer een omtrekkende beweging te maken: rechts van de hal gang G in, driemaal linksom, dan rechtsom zijgang H in, nog een bocht en de dubbele deur h forceren totdat deze bezwijkt.
Derde dag 
Merk bij het ontwaken op hoe vuil de bank is geworden.

Opnieuw erop slapen lukt niet meer (en wil je ook niet meer).
Gymzaal J
Je nachtelijke actie heeft succes gehad want de deuren h staan wagenwijd open! Ze geven toegang tot de gymzaal J van het complex.
Links bestaat bijna de hele wand uit enorme ramen.
De muur rechts laat een doorgang zien met links en rechts daarvan een dichte deur.
Vlakbij de rechter deur ligt een matras op de grond, die jouw volgende save- en slaapplek wordt.
Open de rechter deur j.
Je ziet een kaal hok met slechts twee buizen en afsluiters.
De linker afsluiter is naar rechts, de rechter afsluiter naar links gedraaid.
De linker deur k voorbij de doorgang wil niet open.
Gang K
Ga de doorgang door naar gang K.
Deze maakt meteen een bocht naar rechts.
In de volgende bocht zie je aan de rechterkant een deur. Open die en het blijkt deur g te zijn die vanuit de korte nauwe gang F niet te openen bleek.
Blijf in gang K en klim de brede trap op naar de twee dubbele deuren l, die allemaal geblokkeerd zijn.
Dit vraagt natuurlijk weer om een nachtelijke actie met de bijl, maar slapen op de matras lukt pas als er bloemen tot bloei zijn gekomen.
Zet daarom de linker afsluiter open (naar links draaien) en draai daarna de (thermostaat)knop van de radiator achter in de zaal links bij het raam open.
Deze radiator begint te lekken waardoor de verdorde planten weer tot leven komen en beginnen te bloeien. Nu kun je gaan slapen.
Nachtmerrie
Zodra je droomt spoed je je met de bijl naar de twee dubbele deuren.
Gang K wordt een beetje van bovenaf verlicht. Sla de verlichte rechter dubbele deur l in totdat deze open gaat.
Vierde dag 

Als je weer wakker bent ga je de 's nachts ingeslagen deur door.
Vóór je is een hal met piano.
Ga echter eerst linksaf naar de

Bibliotheek L
Deze heeft vier rijen boekenrekken die in het vreemde schrift genummerd zijn.
Het rek helemaal links begint met O wat suggereert dat dit de letter A is, terwijl het uiterst rechter rek eindigt met //, wat zou kunnen betekenen dat dit de letter Z voorstelt.
Op de schappen vind je boeken in het vreemde schrift en op een tafeltje rechts ligt een krant die je ook niet kunt lezen.
Voorbij het tafeltje ligt achterin links een houten blokje met op alle zijden het symbool //. Als je het blokje opraapt knippert het symbool.
Als je nu een van de lettertoetsen van je toetsenbord aanslaat verandert het symbool in deze letter.
Wil je terug naar het symbool, druk dan de spatietoets in.
Om het blokje neer te leggen gebruik je de rechter muisknop.
Muziekhal M
Ga vervolgens hal M in en probeer de piano uit, die aardig vals klinkt.

Merk het blokje onder de piano op.
Rechts in de ruimte ligt een vel met bladmuziek op de vloer dat je op de standaard van de piano kunt leggen.
Achterin de hal zijn twee liften. Het indrukken van de knoppen heeft geen effect.
Ga rechtsaf gang N in.
Meteen aan je rechterhand zit een kast tegen de muur. Open die. Het blijkt een schakelkast te zijn met vijf tuimelschakelaars die allemaal naar rechts staan.
Bij elke schakelaar is een nummerplaatje in het vreemde schrift aangebracht.
Onderin de kast zit een brief die niet te lezen is.
Ga verder gang N in die een bocht naar rechts maakt en een lange gang blijkt te zijn waar andere appartementen op uitkomen.
Appartement 4
Duw de deur links verder open en betreed dit vierde appartement.
Sla rechtsaf. Achter de deur waar je tegenaan loopt zit de badkamer.

Kinderkamer
Links van de badkamerdeur is een kinderkamer met tekeningen aan de wand en blokjes op de vloer.
Bestudeer de tekeningen aan de wand tegenover de ingang.
Je ziet een appel (Engels Apple) met een symbool O waarvan we al vermoedden dat dit de letter A voorstelt.
De volgende tekening verbeeldt een Bij (Bee), dan volgt een auto (Car) en een hond (Dog).
De bijbehorende vier symbolen zijn dezelfde als die je bij de bovenste tuimelschakelaars aantrof in de schakelkast en betekenen dus respectievelijk A, B, C en D.
Het symbool bij de getekende bloem (Flower) is dan de letter F.
De eerste drie symbolen tref je ook aan op de blokjes die vóór het bed liggen.
Verander deze symbolen daarom in A, B en C en rechtsklik steeds om te bevestigen.
Merk op dat de bovenste drie tekeningen nu de letters A, B en C dragen.
Er liggen vier blokjes op de groene ladenkast, één blokje links ervan op de grond, twee blokjes in de hoek rechts ernaast en nog een blokje naast de deur.
De onderste lade van de ladenkast bevat een kindermuziekblad met toetsen en kleurtjes in plaats van noten.

Huiskamer
Keer terug naar de huiskamer.
Op de grond bij de tafel ligt een blokje waarvan je het symbool herkent als de D. Verander dat hierin.
Rechts ligt nog een blokje en op tafel nog eens vijf blokjes
Slaapkamer
Ga via de brede doorgang de slaapkamer in.
Direct links om de hoek ligt een blokje met een symbool dat je kent van de bloemtekening, dus F.
Vóór en naast het bed ligt telkens één blokje en als je je omdraait zie je tegen de boekenkast aan een derde exemplaar liggen.
Op het bed vind je de tweede helft van de allereerste tekening die je nodig had om te saven en te slapen. Pak deze helft op waardoor hij wordt gecombineerd met de andere helft.
Muziekhal M
Loop terug naar de piano en leg het kindermuziekblad op de standaard.
De blauw aangeduide C-toets zit vlakbij het slotje van de klep.

Speel het eenvoudige stukje (snelheid is niet van belang).
Kijk wat je beloning is.
NB: Wie noten kan lezen, kan ook spelen vanaf het vel met bladmuziek.
Gang N
Kijk als je de gang inloopt nog eens naar de schakelkast.
De bovenste vier symbolen zijn nu vervangen door de letters A, B, C en D.
Het onderste symbool (rondje) zal wel E betekenen.
Eén van de blokjes op de tafel van appartement 4 droeg dat symbool. Vervang het door E.
Voorbij appartement 4 is rechts een deur m die op slot zit.
De sleutel in je bezit past niet, ook niet op de volgende deur n.
Daarna volgt een kast waarvan de deur p open staat.
Binnen tref je een ladenkast aan waarvan de bovenste lade op slot zit. Er is geen nummer dat een aanwijzing geeft over de code van het cijferslot. Uit de notitie opzij wordt je ook niet wijzer.
Aan het eind van de gang ligt weer een blokje op de grond.
Appartement 5

Ga het appartement 5 aan je linkerhand binnen.
Bekijk de brief die op tafel ligt.
Het eerste woord bovenaan begint met DEA gevolgd door nog een symbool dat waarschijnlijk een letter R is [bijbehorende blokje in de kinderkamer naast de ladenkast].
Het tweede woord zal wel Mr. zijn. De twee verticale streepjes kwamen we tegen op een blokje op de tafel.
Vrijwel onderaan staat dan . . . cere . ., dus naar alle waarschijnlijkheid: SINCERELY. [De bijbehorende blokjes vind je achtereenvolgens: op tafel, op de ladenkast, op de ladenkast, op de ladenkast en in de hoek bij de deur van de kinderkamer].
Appartement 4
Pas de blokjes aan en kijk dan naar het huisje naast de doorgang naar de slaapkamer.
Daar staat natuurlijk HOME SWEET HOME, dus ken je de betekenis van de symbolen voor H, O, W en T [de beide eerste blokjes liggen op tafel, het derde ligt vóór het bed en het vierde naast de tafel].
Appartement 5
De eerste echte zin van de brief op tafel laat zich nu lezen als:
THIS LETTER IS IN RESPONSE TO YOUR INQUIRY REGARDING...
wat de symbolen voor de letters P, U, Q en G onthult [blokjes bij de piano, naast het bed, in de slaapkamer naast de kast en aan het eind van de gang].
Als je die blokjes hebt omgezet zijn in de brief nog drie symbolen over, voor de V en de K [allebei in de kinderkamer].
En onderin staat nog // dat we op het allereerste blokje in de bibliotheek tegenkwamen.
Bibliotheek L
De boekenrekken bevatten nu letters in plaats van symbolen en deze sluiten netjes aan.
Verander daarom het symbool op het blokje in Z en keer terug naar gang N.
Lezen van de teksten 
Appartement 5
De brief op tafel is nu in zijn geheel te lezen:
Beste meneer Riggins,
Deze brief is een antwoord op uw navraag betreffende de mate van bescherming die aan Klokkenluiders wordt verleend, en of u in aanmerking komt als een Klokkenluider onder de wetten van deze jurisdictie. Van wat u mij heeft medegedeeld geloof ik dat u bescherming zou genieten volgens de letter van de wet.
Gezien het recente politieke klimaat echter zijn er verscheidene gevallen geweest van individuen die bescherming verdienden, maar de regering vond redenen om hun bescherming te ontzeggen, om politieke redenen.
Uit onze voorlopige onderzoeken die zijn uitgevoerd door ons onderzoeksteam blijkt dat er inderdaad voortdurende schendingen van verscheidene milieuwetten plaatsvinden, waarbij de hele omgeving risico loopt. Mijn advies aan u is om uw informatie openbaar te maken, en ikzelf en mijn collega's staan klaar om u tot het uiterste volgens de wet te verdedigen. Ik waarschuw u evenwel dat het een moeilijke strijd zal zijn met vele risico's.
Hoogachtend
Lewis Z. Clark
Op een tafeltje in de belendende kamer ligt een aantekenboek dat nog één onomgezet symbool bevat, dat eruit ziet als een uitroepteken en de letter J weergeeft.
Het betreffende blokje vind je in de kinderkamer op de grond, hoewel het symbool daarop er meer uitziet als een T met een punt eronder. Verander het toch in J.
Dan lees je:
Ik bereik het punt waarop ik niet langer mijn ogen kan sluiten voor wat er gebeurt. Ik weet niet zeker wat ik er aan moet doen. Maar ik kan het niet langer ontkennen, doen alsof alles in orde is.
Wat zijn mijn ethische verplichtingen - ten opzichte van mijn meerderen? Ten aanzien van de mensen die onder mij werken? Naar de gemeenschap toe? Ten opzichte van mijzelf? Ik heb zo hard gewerkt om te komen waar ik ben. Het is een lange weg geweest om de Assistent Manager te worden van Operaties in mijn Afdeling. Ik weet zeker dat velen een moord voor mijn baan zouden willen doen, omdat ik meer betaald krijg en meer kansen heb op toekomstige promoties. Betekent dat allemaal dat ik precies moet doen wat mijn meerderen mij willen laten doen en niets zeggen over alle problemen die ik zie?
Ik begon vandaag twijfels te krijgen. Als ik me uitspreek over wat ik zie, verlies ik dan mijn baan? Waar moet ik dan heen? Zou het wel een verschil maken?
Gang N
Ga de kast in schuin tegenover appartement 5 en lees de notitie opzij van de ladenkast: Reservesleutels hierin. De combinatie is drie drie een een.
Geef in het cijferslot 3311 in en haal de sleutelbos uit de lade.
Ontsluit met de sleutelbos deur n van
Appartement 6
Neem de sleutelbos terug en ga naar binnen.
In de boekenkasten links vind je verschillende boeken die voor een deel zijn te lezen. Klik er een paar keer op, niet alleen om ze te openen maar ook om bladzijden om te slaan.
Boeken zullen in het vervolg niet worden vertaald, brieven wel.

Lees de brief op tafel waar je tegenaan loopt:
Beste Russell Paxton,
De regionale wedstrijd in het schrijven van korte verhalen komt snel naderbij, en we hopen oprecht dat u dit jaar een bijdrage levert! We hebben erg genoten van uw inzending vorig jaar en zien uit naar wat u onlangs hebt geschreven.
Veel succes!
Danielle Barnes
Regionaal Directeur
Dichter bij het raam ligt een velletje met aantekeningen op tafel:
Willekeurige ideeën voor verhalen
Als een robotuitvinder een machine uitvond die alles zou kunnen maken wat begon met de letter N, wat zou de machine dan creëren wanneer haar werd gevraagd om Niets te creëren?
En tussen stoel en tafel ligt een blad papier op de grond:
Hij boog voorover zodat zijn oor dicht bij het kind was. Hij stelde tenslotte het kind de vraag die hij al zo lang wilde stellen: waar komen dromen vandaan?
Het kind pauzeerde voor een ogenblik, dacht na en zei tenslotte: overal vandaan.
Welnu dan , zei de man: waar komen nachtmerries vandaan?
Het kind dacht veel langer na over deze vraag. Misschien was het te jong om zich veel nachtmerries te herinneren. Misschien voelde deze vraag als te persoonlijk.
Uiteindelijk antwoordde het: nachtmerries komen van alles wat we niet weten.
Verlaat de kamer en ga linksaf de gang in naar deur m tegenover appartement 4.
Gebruik de sleutelbos om de deur te openen en treed binnen.
Appartement 7

Achter de kast waar je tegenaan loopt en vóór het bed ligt een brief op de vloer:
Mariah
Gelukgewenst met je promotie! Dat is geweldig! Je hebt zo hard gewerkt. Ik ben zo blij dat ze je er eindelijk voor belonen.
Maar hoe voel je je? Laatst heb je me alleen over het werk verteld en hoe dreigend de werkzaamheden daar worden. Ik maak me de hele tijd zorgen over jou en of jij het wel volhoudt.
We ontvingen jouw laatste geldovermaking - bedankt. Ik denk dat we het geld gaan gebruiken om het hek te repararen rondom de delen van het akkerland die nog genoeg water krijgen om vruchtbaar te zijn. We maken ons zorgen dat, als de dingen nog verder verslechteren, sommige mensen zullen proberen om onze gewassen te stelen. Ik heb zo vaak als ik kan een deel van onze oogst, het weinige dat we kunnen missen, naar het onderkomen van de daklozen gebracht, maar ze hebben zoveel meer nodig.
Wij missen je de hele tijd.
Shane
Op de tafel ligt het antwoord van Mariah:
Lieve Shane,
Hoe het echt met mij gaat? Wel, de waarheid is, ik weet dat ik hier nu meer dan een jaar ben geweest, maar ik denk nog steeds niet dat ik ooit aan deze plaats zal wennen. Ik mis de schoonheid van onze familieboerderij met de dag meer.
Als alles maar anders was, als de droogte het platteland maar niet teisterde, onze vruchtbare grond veranderde in stof. Ik weet dat we geen keuzes hadden, onze enige keuze was dat sommigen van ons zouden vertrekken om werk te vinden, en hopelijk geld terug naar huis te sturen naar hen die bleven. Ik weet dat ik moest gaan, maar ik voel zo'n hartzeer dat ik ben vertrokken.
Jij bent mijn zielsverwant, de beste zus in de hele wereld, ik hou voor altijd van je. Ik mis jou en mam en pap elke dag.
Knuffel de dieren van me, wil je?
Je favoriete zus,
Mariah
Gang A
Maak met de sleutelbos de deur open tegenover appartement 5.
Je bent terug in gang A waar de bijl in de vitrine lag.
Loop naar het eerste appartement waar het spel begon.
Appartement 1
De mededeling op de deur luidt:
LAAT de ganglichten AAN! - Beheer
Loop eerst naar de keuken rechts en lees de brief daar:
Aan mijn grote zus Sabine,
Ik hoop dat deze brief je bereikt nu je bent neergestreken in je nieuwe appartement en met je nieuwe baan. Ik miste het krijgen van brieven van jou toen je op je lange reis was naar het dorp. Ik zie ernaar uit om er alles over te horen! Ik hoop dat het alles bracht waar we op hoopten.
Veel liefs van je broertje
Tosh
Bekijk daarna de brief die Sabine aan haar broer schreef en kennelijk niet heeft verzonden.
Lieve Tosh,
Hartelijk dank voor je brief, het was zo fijn om een stukje van jou hier bij me te hebben nu ik probeer om me thuis te voelen op mijn nieuwe plek. Ik heb op een jongetje gepast dat op mijn verdieping woont, hij herinnert me zo erg aan jou als jochie. We hebben met blokken gespeeld met letters erop, net als die welke jij vroeger had.
Mijn reis was verbazingwekkend, de maanden vlogen snel voorbij. Het kostte me lange tijd om het dorp te vinden, het lag in een nog afgelegener locatie dan ik had verwacht. Ze brengen hier echt iets nieuws tot stand; een toevluchtsoord uit deze krankzinnige wereld. Ze wekken hun eigen energie op met zonnepanelen en windturbines, en ze verbouwen allemaal hun eigen voedsel. Er zijn vruchten, groenten, kruiden en granen die overal groeien waar nog wat grond over is, zelfs op de daken en zijkanten van de verblijven. Het verbazingwekkendst was hoe hoopvol iedereen was. Het voelde zo veilig en voor het eerst sinds onze kindertijd had ik hoop op een betere toekomst.
Ik wou dat ik daar langer had kunnen blijven, maar ik hoop dat het geld dat ik verdien met deze nieuwe baan ons zal helpen om land te kopen, zodat we samen een nieuw dorp kunnen beginnen.
Veel liefs van je zus,
Sabine
Het is dus Sabine die in appartement 1 woonde.
Kijk nu in haar dagboek dat op het schap ligt aan de linkerkant van de keuken:
Ik heb de afgelopen nacht nauwelijks een oog dichtgedaan. Ik lag urenlang te woelen. Ik kon niet ophouden over mijn nieuwe baan te denken. Het is hier zo akelig, er is hier zoveel verwoesting en vervuiling. De lucht is dik van de smog en giftige stofdeeltjes. De mensen zeggen dat we helpen om energie te verschaffen, maar ik denk dat er een betere manier moet zijn. Ik wil alleen maar genoeg geld verdienen om deze plaats te kunnen verlaten.
Er gebeurde iets aardigs vandaag - tijdens het middageten zat ik samen met een van de andere werkers die toevallig op mijn verdieping woont. Hij was zo'n aardige vent. Hij vertelde me over zijn gezin en hoe hij hoopt dat deze plaats niet te gevaarlijk is voor zijn kind. Net als ik hoopt hij genoeg geld te verdienen met deze baan om weg te kunnen gaan en naar een betere plek te verhuizen.
Ik vertelde hem over mijn slapeloosheid, hoe ik niet kan slapen omdat ik vol zorgen zit over hoe slechts alles is. Hij was zo vol begrip en prettig om mee te praten. Ik wou dat hij en zijn gezin naast me woonden, in plaats van mijn huidige buurman - de vrijgezel. Die is de hele tijd zo luidruchtig met zijn feestjes en afspraakjes, wat het nog moeilijker voor me maakt om in slaap te vallen.
Ik begon met oppassen op het zoontje van mijn collega, dat is zo'n leuk joch! Tijd met hem doorbrengen beurt me echt op!
Hij doet het zo goed met beginnen te leren lezen! Ik geloof dat zijn andere favoriete bezigheid is om verstoppertje te spelen. Op een dag speelde hij verstoppertje met zijn ouders en verstopte hij zich in mijn appartement, en ik was nog wel niet eens terug van mijn werk! Zijn ouders zochten hem en vonden hem hier.
Appartement 2
Op tafel ligt een brief:
We zijn nu van elkaar gescheiden, zoals zij zei, maar ik heb nog steeds jaren aan herinneringen aan haar. Herinneringen aan voorbije goede tijden. Ik droom nog elke nacht van haar, maar waar de dromen eindigen en de herinneringen beginnen zinkt naar de diepte van de alledaagse vergetelheid.
Nou blijven nog slechts een paar dingen hangen als een herinnering, dat een deel ervan echt was. Het moeilijkste is om het los te laten. De herinneringen laten versmelten in mijn dromen. Het verdrietigst is om de bijzonderheden te verliezen naarmate de herinneringen slechts verhalen worden. Het is alsof ik jaren van mezelf verlies.
En tegen de muur naast het keukenblok links ligt nog een brief op de vloer:
Zij is daar ergens buiten - denkt zij aan mij, zoals ik nog steeds aan haar denk? Ik wou maar dat ik kon begrijpen waarom ik niet genoeg was.
Waar ging het fout? Het was zo'n geleidelijk verval, ik kan niet benoemen wanneer het fout ging. Ik weet dat we samen gelukkig waren. Ik hield van je, ik dacht dat je van mij hield.
Ik weet niet hoe ik me weer goed moet voelen wanneer degene die me het beste kende, beter dan wie ook, beter dan ik mezelf kende, het niet langer bij mij uithoudt.
Appartement 3

Vooraan op tafel ligt een getypte brief:
Beste meneer en mevrouw Willow,
We hebben uw ingevulde aanvraag ontvangen om een kind te adopteren en we hebben een bevestiging ontvangen van de inspecteur dat u uw ondervraging en de controles van uw achtergronden met goed gevolg hebt doorstaan. Gelukgewenst!
Er is een wachtlijst van andere aanvragen, en uw aanvraag zal aan de wachtrij worden toegevoegd. De gemiddelde wachtttijd is 6 tot 9 maanden.
Namens het bureau dank ik u dat u uw huis wilt openstellen om te zorgen voor een kind dat hulp behoeft.
Neemt u alstublieft contact op met mijn kantoor als u nog vragen hebt.
Met vriendelijke groeten,
Gertrude Goldman
Sociaal Werkster
Achter op de tafel ligt een antwoordbrief:
Beste Gertrude,
Dank u wel voor uw brief waarin u ons het goede nieuws meldt dat onze aanvraag is ontvangen. We zijn erg opgewonden dat we ouders gaan worden!
We zien erg uit naar het moment dat er een kind voor ons beschikbaar is.
Met vriendelijke groeten
De Willows
Meteen achter de boekenkast in de slaapkamer links ligt een brief van de ouders van meneer Willow:
Aan onze liefste zoon,
Wij ontvingen je recente brief met het nieuws dat jij en je vrouw van plan zijn om een kind te adopteren. Ondanks dat we blij zijn dat jullie een gezin willen hebben, vinden we het geen goed idee om te adopteren. Je zult de achtergrond of de afstamming van dit kind niet kennen. Onze familie heeft superieure genen. En we zouden bedroefd zijn dat het kind niet op jou zou lijken.
Er zijn zoveel verhalen over geadopteerde kinderen die uiteindelijk hun adoptieouders in de steek laten.
Doe dit niet.
Veel liefs
Je ouders
Tenslotte is er nog een brief van hem aan haar die op een tafeltje in de hoek ligt:
Aan mijn lief,
Gefeliciteerd met je verjaardag! Deze afgelopen paar jaren samen waren een droom die uitkwam. Ik ben zo opgewonden om met jou een gezin te gaan vormen. Ik weet dat het een zware tijd hier was met onze banen, maar ik weet ook dat we samen alles kunnen bereiken en dat we zelfs een liefhebbend thuis kunnen scheppen op deze moeilijke plek. Er zijn zoveel kinderen wees geworden vanwege de gevaarlijke omstandigheden en het geweld in dit gebied en ik weet dat we kunnen voorzien in een liefhebbende thuisomgeving zodat ten minste één van deze kinderen niet langer alleen zal zijn in deze angstaanjagende wereld.
Ik weet dat sommige van onze familieleden onze keuze niet steunen, maar we moeten doen wat ons hart ons ingeeft. Er zullen verhalen over adoptie zijn die eindigen in tranen, maar er zijn veel meer verhalen vol glimlach en geluk.
Ik hou van jou, en ik ben zo blij over dit volgende opwindende hoofdstuk in ons leven. Veel liefs,
Elliot Willow
Hal C
Het getypte vel in lade 15 laat zich nu lezen als:
Wees voorzichtig aangezien de opbergkasten zullen omvallen als de bovenste lade open is en de onderste laden leeg zijn.
Het slot op de bovenste lade van alle opbergkasten maakt gebruik van dezelfde code voor de combinatie. Ik probeerde het gemakkelijk te maken om te onthouden. De code is: nul nul gevolgd door het ladenummer: 0 - 0 - # - #
Daarna volgen instructies om de code in te stellen, wat verder niet van belang is.
Gang D
Lade 25 aan het begin van gang D bevat twee pagina's van de krant New Times, nummer 48. Het linker artikel gaat over de energieproductie die nog nooit zo hoog is geweest, maar ook over waarschuwingen dat de Energiecommissie een verschuiving zou moeten inzetten naar hernieuwbare en minder schadelijke bronnen. De rechter pagina bevat alleen reclames.
In het berghok achter deur e ligt een memorandum op een ladenkast. Dit geeft een vertrouwelijke opsomming van alle schademeldingen als gevolg van schendingen van milieu- en veiligheidswetten, alsook de schikkingsbedragen / boetes (vóór de komma staan duizendtallen).
Ook kun je Nummer 54 van de New Times op de grond vinden, dat handelt over klachten aangaande gebrek aan veiligheid op de werkvloer.
Net voorbij de deur ligt in de gang Nummer 171 betreffende een nieuwe studie naar het risico op kanker in de omgeving, waarbij de energiewerknemers bij het onderzoek zijn uitgesloten!
In hok f ligt nog Nummer 137 dat een explosie beschrijft in een energiefabriek waarbij er meer slachtoffers zijn gevallen dan oorspronkelijk is ingeschat.
Bibliotheek L
Hier zijn verschillende boeken in te zien (doorklikken!), maar die blijven in deze speldoorloop buiten beschouwing.
Wel ligt er een krant op het tafeltje rechts. De linker pagina behandelt een debat over subsidies van de overheid voor energiebronnen, waarbij vertegenwoordigers van de industrieën voor fossiele brandstof pleiten voor een voortzetting van de subsidie om nog dieper te kunnen boren, moeilijker te bereiken velden te exploiteren en extra pijpleidingen aan te leggen.
Aan de andere kant dringen maatschappijen voor alternatieve energie aan op een verschuiving van de subsidies naar hernieuwbare energiebronnen, omdat daar allerlei voordelen aan kleven met betrekking tot veiligheid, gezondheid en milieu.
Gang N
In de schakelkast hangt een instructie om de lift te bedienen:
Volg deze nauwkeurig op anders zal de lift niet werken! Ik weet niet waarom, ik denk alleen maar slechte bedrading, maar ik vond dat het volgende werkt:
Vergewis je er eerst van dat alle schakelaars op uit staan. Houd dan deze volgorde aan: zet C aan, schakel A en B in, zet daarna C weer terug. Zet tenslotte E op aan.
Opmerking: links is aan en rechts is uit.
NB: De uit-stand is zoals je de kast aantrof: met alle tuimelaars naar rechts geduwd. Dus dan achtereenvolgens: C, A, B naar links duwen, dan C weer naar rechts en E naar links.
Druk vervolgens voor de zekerheid nog eens op het onderste liftknopje en ga slapen.
Daarvoor ga je eerst naar
Appartement 7
om de emmer in het bad te vullen.
Neem dan de volle emmer mee naar

Appartement 4
en giet het water op de bloempot bij het raam [emmer oproepen met muiswiel, klikken op bloempot als de cursor een rondje vormt].
Nadat de bloemen zijn verschenen leg je de kindertekening op bed.
Nachtmerrie
Zodra de droom begint loop je naar de deur, sla rechtsaf,

volg de bocht en bij de schakelkast weer rechtsaf naar de lift.
Merk op dat het onderste knopje is verlicht en dat de wijzer boven de linker deur rechtsom beweegt.
Blijf niet stilstaan want dan wordt je wakker, maar blijf in beweging (rondjes lopen) totdat de liftdeuren opengaan.
Begeef je dan naar het witte licht erachter en je wordt wakker.
Vijfde dag 
Ga naar de linker liftkoker die nu open staat en daal af via de ladder.
Als je wilt kun je ook weer terug naar boven.
Je stapt beneden een ruime hal binnen met een fontein.
Links is een bank waarop je kunt gaan slapen.
Achterin de ruimte is links een deur die op slot zit.
Ook de beide deuren naar buiten zijn gesloten.
Aan de rechterkant ligt een krant op een tafeltje.
Hieruit blijkt dat er industriële plannen zijn om meer flatgebouwen neer te zetten om nieuwe medewerkers te huisvesten. Ook deze wooneenheden zullen voorzieningen hebben, zoals gymzalen, gemeenschapsruimten en bibliotheken, om de mensen zoveel mogelijk binnen te houden zodat ze de vieze buitenlucht niet hoeven in te ademen. Dit ter wille van de tevredenheid van de bewoners, maar ook om sociale onrust en een grotere vakbondsaanhang tegen te gaan.
Om de deuren te forceren zul je 's nachts met de bijl op stap moeten, dus eerst weer bloemetjes laten bloeien door de planten water te geven.
Het waterniveau in de fontein staat te laag om de emmer te vullen. Werp daarom de vier borstbeelden in de plons, dan lukt het eindelijk wel.
Gooi het water naast de fontein op de verpieterde planten zodat ze tot bloei komen.
Ga daarna slapen op de bank.
Nachtmerrie

Loop meteen naar achteren en sla de linker buitendeur met je bijl in.
Als deze bezwijkt kun je naar buiten en omhoog kijken.
Ga terug naar binnen en naar rechts om de afgesloten deur in te slaan. Deze geeft toegang tot het toilet.
Kijk rechts in de spiegel en blijf kijken totdat de spiegel versplintert.
De bijl ligt nu op de grond.
Op een kastje ligt nummer 86 van de New Times.
Hierin valt te lezen dat er een rechtzaak is gewonnen, die was aangespannen door een milieuorganisatie, waarin wordt geëist dat er in kranten en wooncomplexen openbare bekendmakingen moeten komen waarbij op de gezondheidsrisico's wordt gewezen in geval van een niet-tijdige evacuatie.
Je begint weer te gapen. Ga terug naar de bank en leg je te ruste.
Zesde dag 
Je bent buiten bij een huis in aanbouw.
Loop het grasveld op terwijl er rondom je heen bomen verschijnen.
Kijk om naar het te bouwen huis ............................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|