HAVEN MOON


Walkthrough door Hans ę 2017 www.adventurespel.nl

Uitgever: Franšois Roussel / 2016
Ontwerper: Franšois Roussel

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening
Aankomst
LabeilandTelescoopeilandNogmaals Labeiland
Kanoneiland
TeleporterenHuiseilandBouten
Ateon
Nogmaals Kanoneiland



Spelbediening  

Het spel is te spelen met behulp van het toetsenbord, maar je kunt er ook voor kiezen alleen met de muis te manoevreren. Dit is in het beginscherm in te stellen.

WASD-toetsen gebruik je voor stappen naar voren, links, achteren en rechts.
De muis wordt gebruikt om te sturen.
Linker en rechter muisknop gebruik je om een interactie aan te gaan.
De cursor is een vaste witte stip in het midden van het scherm. Als je een actie kunt uitvoeren dan verandert de kleur in groen.



Aankomst  

Platform
Aan het begin van het spel word je naar een zonovergoten eiland geteleporteerd.
Je belandt op een rond platform onder een antenne die aan twee halve bogen is bevestigd.
Op een zuil in het midden zit een knop. Die werkt nog niet.

Vˇˇr je bevindt zich een console die openklapt als je aankomt. Er zit een brief in. Pak hem op de de linker of rechter muisknop.
Een zekere Ektor Turren schrijft dat je op de maan Seleos van de planeet Menra bent, waar hij alle installaties met inbegrip van de teleporter heeft gebouwd. Menra is ten onder gegaan en Ektor is de laatste overlevende van zijn beschaving. Hij verwelkomt je en stelt je een schat in het vooruitzicht, maar is zelf niet meer aanwezig.

Leg de brief terug met de linker of rechter muisknop en pak de sleutel (S1) op die achterop de console zit en die je via een zogenaamde Ateon terug naar huis kan brengen.
De sleutel verschijnt als ikoon onderop het scherm.
We gaan op zoek naar de schat!

Op een platform achter de console bevindt zich een glazen kooi. Je kunt de trapjes oplopen en aan de achterkant van de glazen kooi een schuifdeur openen. In de kooi zie je een paneel met hendel (drie standen), twee draaiwielen (om co÷rdinaten in te stellen) en een knop. Je kunt er nog niets mee.

Verder zie je in de verte achter de glazen kooi een groot stenen gebouw, buiten links in het water een soort turbine en rechts een gebouw met goudkleurige koepel.


Koepelgebouw
Ga naar het gebouw met de goudkleurige koepel.
Daarbinnen is een bureau met een brief van drie kantjes. Lees ze.
Ektor is wetenschapper/uitvinder en is de eerste die Seleos heeft bezocht en tot ontwikkeling gebracht. Er zijn meer eilanden waartussen je met een luchtschip (pendel) kunt reizen. Alleen is de batterij van de pendel zwak en moet deze voortdurend worden opgeladen.
Elk eiland heeft een baken met een kenmerkend aantal flitsen.
Voor toegang tot het laboratoriumeiland is een code nodig, bestaande uit het aantal flitsen van zijn baken gevolgd door zijn horizontale co÷rdinaat.

Bekijk de tekeningen van een huis op een draagmast en een elektrisch kanon en ga dan naar boven.
Daar vind je kaarten van de hele eilandengroep en details van het telescoopeiland [T] waar je nu blijkbaar bent, het labeiland [L] en het kanoneiland [K]. Er is ook nog een uit twee delen bestaand huiseiland [H].
Op de kaart ligt L recht boven T; laten we dit ten noorden noemen, dan ligt K ongeveer ten noordwesten en H ongeveer ten noordoosten van T.
Merk verder op dat er op K twaalf blokjes in zee zijn getekend met verbindingen tussen enkele daarvan.

Bij de telescoop vind je een paneel waar je nog niets mee kunt. Er is kennelijk geen energie.
Ga naar beneden en verlaat het gebouw.

Turbine
Ga naar buiten en loop de lange helling af en naar rechts, naar de grote turbine in zee.
Er zijn twee wielen die erom vragen eraan te draaien.
Het horizontale wiel vooraan laat het hele plateau draaien (linker muisknop rechtsom en rechter muisknop linksom).
Het verticale wiel achter de turbine, laat de turbine in het water zakken waar ze natuurlijk door de stroming gaat draaien en energie leveren.
In de buis zonder wiel kun je een deksel openen waarachter een meter zit.

Zorg dat de meter boven het minimum komt (je hebt het plateau dan ongeveer 90 graden gedraaid en de turbine staat dwars op het looppad) en haal de hendel over.
Er gaat een lampje branden ten teken dat de turbine werkt.

Loop op de terugweg rechtuit naar de aanlegsteiger voor luchtschepen die de verbinding tussen Seleos en Menra onderhouden.
Je ziet hier een lange metalen paal op een zuiltje. Het is een baken. Zet de schakelaar aan de voet van het baken om in vertikale stand.
Het baken boven aan de paal flitst nu telkens eenmaal. De energievoorziening werkt!


Stenen gebouw
Ga nu over het lange pad terug naar boven en loop verder naar het stenen gebouw.
Kijk hier omhoog en merk de grote letter T (van Transport?) op die met zes bouten aan de muur is bevestigd. De groeven in de bouten wijzen alle naar het midden van de zeshoek.
Ga naar binnen. Het gebouw blijkt het station te zijn voor de pendel tussen de eilanden.

Op een paneel zijn twee hendels die je in elk van vier standen kunt zetten.
Base slaat op de basis, dit is het telescoopeiland (T) waar je nu bent.
Zet ÚÚn van beide hendels op Lab (het maakt niet uit welke) en laat de ander op base staan.

Ga de pendel binnen en trek aan het handvat boven je hoofd (de energiemeter staat op 7,5 wat voldoende lijkt). De deuren sluiten en je reist nu naar het Labeiland (L).



Labeiland  

Merk bij aankomst op dat de energiemeter boven je hoofd een veel lagere waarde aangeeft, maar dat de batterij onmiddellijk wordt bijgeladen.

Verlaat de pendel en loop het station uit.
Draai je om en kijk naar de bouten waarmee de letter T vastzit. Slechts twee bouten hebben groeven. Noteer hun stand.

De deur in de tempelachtige gevel zit op slot. Je kent de code nog niet.


Baken
Ga de trap opzij af en zet bij de aanlegsteiger de schakelaar om in vertikale stand. Het baken knippert hier telkens tweemaal.


Teleporter
Ga terug en rechts van de trap naar de teleporter.
Van daaruit zie je in het zuiden de enkele flits van het baken van de het telescoopeiland T.
Merk op dat de antenne van de teleporter recht naar het zuiden wijst.
Als horizontaal 0 graden is en verticaal 90 graden dan is de elevatie (verticale positie van de antenne) ergens halverwege tussen 45 en 90 graden in.

Ga nu terug met de pendel naar het telescoopeiland (weer aan het handvat trekken).



Telescoopeiland  

Merk bij aankomst op dat er een ladder is in de goot waar de pendel aanmeert.

Telescoop
Ga naar het gebouw met de goudkleurige koepel, loop de trap op naar de telescoop en zet de schakelaar om in vertikale stand. De koepel gaat voldoende open om naar buiten te kunnen kijken.

Draai aan het linker wiel (linker muisknop omhoog, rechter muisknop omlaag) om de linker co÷rdinaat op 000 te zetten en druk op de knop onder de wielen. De telescoop draait naar het noorden.

Zet nu de rechter co÷rdinaat op 000 met het rechter wiel en druk op de knop. De telescoop zakt naar horizontaal (de horizon).

Op het scherm zie je het twee keer flitsen van het baken van het labeiland. Dit eiland heeft dus 000 als horizontale co÷rdinaat. Daarmee kennen we de code van de deur op het labeiland (2000).
Terug dus met de pendel.



Nogmaals Labeiland  

Loop naar de deur in de tempelachtige gevel.
Geef de code (2000) in en draai aan het wiel. De deur gaat open.

Loop door de gang naar buiten, steek het cirkelvormige middendeel over en ga de trap op tot je bij een koepelvormig gebouw komt. Aan de achterkant hiervan gaat een trap naar beneden naar het water, maar je kunt geen pootje baden.

Open de deur van de koepel met de schakelaar. Binnen naast de deur is een console waar je sleutel S1 in past. De sleutel komt er even zo vrolijk weer uit. Nog geen tijd om naar huis te gaan!

Ga linksom langs boekenkasten die alle kennis van de voorbije beschaving bevatten. Je kunt de boeken niet inkijken.
In het tweede segment staat ook een beeldje van een spitsmuisachtig gezicht. Zou Ektor er zo uitzien?
Voordat je de wenteltrap opgaat pak je een tweede sleutel (S2) van het haakje rechts van de trap. Ook deze sleutel verschijnt als icoon onder in beeld.

Boven op het bureau liggen weer drie velletjes papier. Ektor beschrijft hoe hij op een naburig eiland (= K) een reeks antennes heeft gebouwd om de energie van de bliksem op te vangen in condensatoren. Via een kanon kan hij die gebundelde energie naar Menra sturen. Soms gaat een condensator kapot en dan is het systeem instabiel.
Ook beschrijft hij zijn uitvinding van de teleporters die een deel van de bliksemenergie gebruiken. Om tussen twee eilanden te 'reizen' moeten de teleporters op elkaar worden afgestemd. De straal die massa transporteert wordt via de magnetosfeer teruggekaatst. Een detectiesysteem op de telescoop dient om de juiste co÷rdinaten voor de teleporter te vinden.
Op het derde blaadje maakt Ektor gewag van een vreemd geluid dat van over de oceaan komt. Ook kan het soms behoorlijk stormachtig zijn, reden waarom hij een huis op een mast heeft gebouwd, dat versterkt is met een metalen mantel. Je kunt het huis alleen in met een speciale sleutel die een pneumatisch mechanisme in werking stelt.
Verlaat het gebouw en keer met de pendel terug naar het telescoopeiland.



Kanoneiland  

Telescoopeiland
Op het station laat je de ene hendel op Base (basis) staan en zet je de andere op House (huis). Ga de pendel weer in en trek aan het handvat. Je hoort een bel en de deuren gaan weer open. Kennelijk is het huiseiland H te ver weg en de batterij van de pendel te zwak om het hele eind te reizen.
Daarom gekozen voor de standen Base en Cannon (kanon) om naar het kanoneiland te gaan.
Dit lukt wel en je reist naar K.


Kanoneiland
Je komt aan te midden van noodweer.
Links in het station is een deur die toegang geeft tot een kleine ruimte. Een meter op de achterwand geeft de energie van de teleporters aan. De wijzer staat op 0 maar moet minimaal 5 zijn.

De dubbele deuren kun je openen dankzij sleutel S2.
Ga naar links over de omloopgang naar een andere deur in het gebouw die op slot blijkt te zitten.
Daar tegenover kun je wel naar buiten.

Herinner je de plattegrond van Kanoneiland met de twaalf blokjes. Die blijken de antennes te zijn om de bliksem op te vangen. De verbindingen tussen de blokjes zijn draaibare loopbruggen.


Onder elke mast hangt boven je hoofd een tonvormige condensator met een grote hendel.
Draai elke hendel een slag zodat deze in de richting van het brandende lampje wijst. Op deze manier kun je zes condensators activeren.


Loopbruggen
Om de andere condensators te bereiken, moet je de loopbruggen draaien.
Dat gaat met vier schakelaars op een paneel in de omloopgang.
Die staan allemaal in verticale stand, dus |   |   |   |.
Elke schakelaar laat een brugdeel 90 graden draaien.
Je kunt door de ramen zien wat er gebeurt en zelf uitpluizen hoe je de overgebleven zes condensatoren kunt bereiken.

Als je dat niet wilt, zet dan de meest rechtse schakelaar om (horizontaal), dan zijn de standen dus respectievelijk |   |   |   --.

Loop naar buiten en rechtdoor om de twee verst verwijderde hendels om te zetten.

Draai daarna elke schakelaar om, dus als volgt --   --   --   |.

Neem nu de andere deur naar buiten en zet de laatste vier hendels om (wijzend naar het lampje), zodat nu alle condensatoren zijn geactiveerd.

Kijk bij terugkeer naar de letter T op het gebouw. Vier gladde bouten en twee met groef. Noteer welke dat zijn en hoe die staan.

Neem binnen de deur naar de kleine ruimte.
De wijzer fluctueert tussen 5,5 en 7,5. Het systeem is dus niet stabiel omdat ÚÚn condensator kapot is (herinner je de brief op het bureau op Labeiland).
Ga terug naar buiten en zet op goed geluk de hendel van de eerste condensator terug naar zijn beginstand. Bingo! De wijzer is nu stabiel op 6.
Haal de hendel naast de wijzer over. Een lampje gaat branden: er is energie voor de teleporters!
Neem de pendel terug naar Telescoopeiland.



Teleporteren  

Telescoopeiland
Tijd om de teleporter uit te proberen.
Ga naar de telescoop.
Laat de (linker) horizontale co÷rdinaat op 000 staan (de telescoop wijst naar Labeiland in het noorden).
Voer de elevatie op door de (rechter) verticale co÷rdinaat op 60 te zetten en druk op de knop. De telescoop gaat omhoog. Let op de wijzer van het detectiesysteem, als je bij 60 komt, begint hij op te lopen.
Zet het co÷rdinaat hoger. Bij de stand 067 is de wijzerstand maximaal (67 graden ligt midden tussen 45 en 90 graden in).
De teleporters van Telescoopeiland en Labeiland zijn nu op elkaar afgestemd.


Naar Labeiland
Ga naar de glazen kooi, laat de hendel in zijn bovenste stand staan en neem de co÷rdinaten van de teleporter uit Labeiland over, dus 000 - 067.

Ga dan in de teleporter staan en druk op de knop. De antenne wordt op Labeiland gericht (via een elevatie van 67 graden vanwege de weerkaatsing door de magnetosfeer) en je wordt naar Labeiland geteleporteerd. Hopelijk ben je onderweg niets kwijtgeraakt!
Op Labeiland valt niet veel te beleven, dus meteen terug naar Telescoopeiland via de teleporter.


Naar Huiseiland
We willen nu een bezoek brengen aan het Huiseiland, maar met behulp van de pendel lukt dat niet omdat de afstand te groot is voor een batterijlading.
De batterij op Labeiland als tussenstation opladen moet uitkomst bieden. Maar het station op Labeiland heeft geen hendels. Die zijn alleen in het station op Telescoopeiland.

Ga daarom als volgt te werk:
Zet in het station de hendels op Base en Lab en pendel naar Labeiland.
Verlaat de pendel en teleporteer naar Telescoopeiland.

Ga weer naar het station en zet de hendels nu op Lab en House.
Teleporteer terug naar Labeiland.
Neem hier de pendel die nu naar Huiseiland reist.



Huiseiland  

De pendel koppelt aan bij een oplaadpunt.
Stap uit en zie dat het huis uit twee verdiepingen bestaat, waarbij de bovenverdieping uitkraagt over de benedenverdieping.
Kijk meteen naar boven en merk de grote letter T op die met vier gladde en twee gegroefde bouten vastzit. Noteer de standen.

Ga op de omloop rechtsaf en de trap op.
Je kunt het dak betreden waar weer een baken is te vinden dat niet knippert. Je kunt van hieruit ook de teleporter zien die op een apart eilandje staat.

Ga via de volgende trap naar beneden en linksom.
Hier zie je een buizenstelsel met een hendel die naar links staat, gericht naar een blind eindstuk.
Er komt een buis van beneden die mogelijk met een turbine onder water is verbonden en voor energie zorgt. Met de hendel in de bovenste stand zou de energie dan naar de bovenverdieping worden gevoerd. En met de hendel naar rechts naar de benedenverdieping.
Er gebeurt ogenschijnlijk niets al je de hendel verzet.

Ga weer rechtsom en merk op dat er op de laatste pijler een afwijkende bout zit. Deze is groter dan alle andere, blauwig van kleur en bovendien 30 graden gedraaid ten opzichte van de andere. Erop klikken heeft (nog) geen effect.
Herinner je dat het huis is beveiligd en dat je een speciale sleutel nodig hebt. Die gaan we nu zoeken, maar niet hier.
Keer terug met de pendel naar Labeiland en teleporteer vandaar naar de basis Telescoopeiland.



Bouten  

Telescoopeiland
Loop naar het station en daal af in de goot waar de pendel normalerwijze aanlegt.
Draai de bouten van de letter T zodanig dat de groeven overeenkomen met de stand van de letters T op de Lab-, Kanon- en Huiseilanden.
Dus vanaf de bovenste en dan met de wijzers van de klok mee respectievelijk: \   /   /   \   /   |.

Er opent een vakje onder de T en je krijgt een nieuwe sleutel (S3) die onderaan je scherm verschijnt.
Ga hiermee terug naar Huiseiland op dezelfde manier als je gekomen bent.


Huiseiland
Ga naar het buizenstelsel en zorg dat de hendel naar boven staat.
Loop dan naar de bijzondere bout. Je cursor licht groen op net als S3.
Klik, de bout blijkt een klepje dat openklapt en de sleutel draait om in het sleutelgat.
Je hoort een geraas. Loop snel de trap op om te zien wat er gebeurt: Er verschijnt een verdieping bovenop met ronde ramen en een toegangsdeur!

Ga naar binnen een hal in, die twee segmenten van een zeshoek beslaat.
Er staan kasten maar die kun je niet openen.

Ga linksom een deur door naar een kamer met tafel, vervolgens naar een uit twee segmenten bestaande woonkamer en uiteindelijk naar de slaapkamer.
Er is niets op te pakken of te beleven.

Ga beneden de hendel in zijn rechterstand zetten en keer terug naar de slaapkamer.
De bout links vooraan op de poot blijkt weer een sleutelgat te verstoppen waar S3 in past.
Je hoort opnieuw geraas en er blijkt nog een (kleinere) verdieping bij te zijn gekomen.

Bovendien is er een toegangsdeur verschenen in de woonkamer.
Ga die deur door naar de binnenvertrekken: een halletje, links een primitieve keuken en rechts een badkamer.


Dakverdieping
In de naaf is een lift.
Neem de lift naar boven naar de dakverdieping.
Hier zie je een tekening van de bekende teleporter en een groter koepelvormig type: de Ateon.
Op het bureau ligt een brief waarin Ektor schrijft dat het transport tussen Seleos en Menra met een luchtschip kwetsbaar is voor weersomstandigheden. Daarom heeft hij de Ateons uitgevonden.
De energie voor de gewone teleporters is niet voldoende voor een Ateon. Het elektrische kanon moet daarom het extra vermogen leveren.

In de dakkamer vind je verder een zuil met sleutelgat, omgeven door een halfrond hekje, en een kolom met twee schakelaars en lampjes.
Het linker symbool duidt een teleporter aan; het rechter symbool de kop van het baken.
Zet beide schakelaars om en de lampjes gaan branden.


Baken
Ga met de lift een verdieping omlaag en naar buiten en zie dat het baken nu driemaal snel achtereen knippert.

Ga terug naar de lift en druk op de onderste knop.
De lift zakt naar de voet van de mast waarop het huis is gebouwd. Als de deur opengaat zit je in een zeskantige glazen kooi.

Er is een schuifdeur tegenover de liftdeur. Ga hierdoor en linksaf naar de trap.
Kijk naar de horizon en zie het baken van Labeiland tweemaal achtereen knipperen en links daarvan het baken van Telescoopeiland eenmaal.

Neem de linker trap naar beneden en ga linksom.
Je bevindt je nu tegenover het tweede eiland met de teleporter. Merk op dat de antenne hiervan naar Telescoopeiland is gericht en dat de elevatie ergens tussen 90 en 45 graden is.
Ook zie je weer een buizenstelsel op dat eilandje, maar je kunt er niet bij komen.
We zullen proberen hiernaartoe te teleporteren vanaf de basis Telescoopeiland.

Ga met de lift terug naar boven en neem de pendel naar Labeiland.
Teleporteer vandaar naar Telescoopeiland.



Ateon  

Telescoopeiland
Merk bij aankomst het baken van Huiseiland aan de horizon op, dat driemaal knippert.
Loop naar de telescoop en zoek de co÷rdinaten van de teleporter op Huiseiland.
Laat daarvoor eerst de telescoop zakken naar een horizontale stand door de rechter co÷rdinaat op 000 te zetten en op de knop te drukken. Volgens de kaart achter je, moet de horizontale co÷rdinaat ergens tussen 0 en 45 graden liggen.
Je kunt achter de telescoop gaan staan en naar het baken aan de horizon kijken. Met enig uitproberen blijkt de horizontale co÷rdinaat (de linker op het paneel) 028 te zijn, dus 28 graden ten opzichte van het noorden. Dan zie je het baken knipperen in het kijkvenster van de telescoop.

Voor de verticale stand van de teleporter (rechter co÷rdinaat) maken we weer gebruik van de ingebouwde meter (wijzer waar 'signal' onder staat). Bij 055 slaat de wijzer maximaal uit en brandt het lampje.

Ga nu deze co÷rdinaten ingeven in de glazen kooi bij de teleporter om deze laatste te richten.
Zet de hendel in de horizontale stand en draai aan de wielen tot er 028 - 055 staat.

Dan naar de teleporter en de knop indrukken.
De antenne wordt gedraaid in de richting van Huiseiland en weg ben je.


Huiseiland
Je landt op het hulpeiland van Huiseiland.
Daal de trap af tegenover het hoofdeiland en kijk naar het buizenstelsel onder de trap. Er komen twee buizen van beneden. EÚn gaat naar binnen en rechts zit een blinde eindbuis.
De hendel wijst in die richting. Zet de hendel naar boven. Je ziet of hoort niets gebeuren. Ook niet als je de hendel naar links zet.
Kies daarom voor de verticale stand en verlaat het eilandje met de teleporter, terug naar Telescoopeiland.


Telescoopeiland
We willen naar het hoofdeiland van Huiseiland.
Zet in de glazen kooi de hendel naar boven.
Teleporteer naar Labeiland en neem de pendel naar Huiseiland.


Huiseiland
Ga met de lift naar de dakverdieping en loop naar de zuil binnen het hekwerk.
De cursor en sleutel S3 lichten groen op als je de knop aanwijst. Klikken en de sleutel wordt in het slot omgedraaid. Hoor je wat geraas boven de muziek uit?

Ga met de lift helemaal naar de voet van de mast en buiten aangekomen de trap af.
Er is een koepel verschenen tussen het hoofd- en het hulpeiland! Een soortgelijke koepel kennen we van Labeiland. Dit is dus zo'n Ateon!


Ateon
Open de deur met de schakelaar en ga naar binnen.
Dit lijkt wel fort Knox in het klein. Is dit de schat die Ektor in het vooruitzicht stelde?

Neem de wenteltrap naar boven en lees de twee blaadjes van de brief op het bureau.
Ektor beschrijft dat de bibliotheek op Labeiland alle kennis van Menra omvat. Hij heeft al zijn bezittingen naar Seleos gebracht. Na de ineenstorting van Menra, waarbij Ektor als enige van zijn soort overbleef, voelde hij zich eenzaam en liet de telescoop het heelal afspeuren op zoek naar andere leefbare werelden. Op een dag hoorde hij weer het vreemde geluid van over de oceaan komen, vergezeld van lichten. Hij is van plan de verkenningsboot te nemen en op onderzoek uit te gaan.

Onderaan de brief noemt Ektor behalve de co÷rdinaten die je al kent ook die van Kanoneiland: 317 - 026.
We willen nu weer naar Kanoneiland want om een Ateon te gebruiken hebben we extra energie nodig die door het kanon moet worden geleverd.
Loop naar de teleporter en reis naar Telescoopeiland.



Nogmaals kanoneiland  

Telescoopeiland
Zet in de glazen kooi de hendel in de onderste stand en geef de co÷rdinaten van Kanoneiland in, dus 317 - 026. Teleporteer naar Kanoneiland.


Kanoneiland
De teleporter van Kanoneiland staat in een bakstenen koepel.
Er zijn twee doorgangen. Neem eerst de linker.
Open de deur en ga naar buiten. Het regent een beetje, maar erg nat zul je niet worden.
Verzet de schakelaar om het baken te activeren. Wat een verrassing dat hij vier keer achtereen knippert!

Neem nu de andere doorgang die eindigt bij een liftkoker.
Roep de lift op door op de knop te drukken.
De gang eindigt in een splitsing waarvan de linker tak doodloopt.
De deur aan het eind van de gang gaat open dankzij sleutel S2. Deze deur kennen we vanaf de omloop aan de andere kant.


Energiemeter
Blijf in de gang en ga de deur door in de rechter tak van de splitsing.
Je komt in een hok met een energiemeter voor het kanon, die schommelt tussen 8 en 10. Er is dus weer geen stabiele situatie en de bedoeling is om uit te vinden welke condensator voor het probleem zorgt.
Je kunt dat zelf uitproberen of verder lezen.
De oplossing is dat je in de omloop alle schakelaars verticaal zet (dat is de situatie die je de eerste keer aantrof).

Loop daarna over de draaibrug naar buiten.
De eerste hendel die je tegenkomt is niet te verzetten (deze condensator heb je eerder uitgezet omdat hij problemen gaf met de energie voor de teleporters).
De volgende hendel is ook niet te verdraaien.
Ga linksaf en zet de derde hendel midden op de draaibrug om.

Ga terug naar het hok en zie dat de wijzer stabiel op 9,5 staat.
Haal de hendel over zodat het lampje gaat branden. Het kanon is nu geactiveerd.


Kanon
Ga de lift in en druk op de bovenste knop.
Je komt uit op het dak waar het indrukwekkende kanon staat.

Loop linksom en zie de bliksem inslaan op de masten.

Loop dan verder en ga de cabine in waar je een paneel aantreft met als co÷rdinaten 135 - 020. Deze co÷rdinaten blijken niet van belang.


De schat
Er komt nu een beslismoment:
1. Kies je als schat voor de verzamelde kennis van Menra die zich in de bibliotheek (Ateon) op L bevindt?
Geef dan nu de co÷rdinaten van Labeiland in, dus 000 - 067, en druk op de knop om het kanon op Labeiland te richten.

2. Kies je daarentegen voor het goud dat zich in de koepel (Ateon) van Huiseiland bevindt?
Geef dan nu de co÷rdinaten van Huiseiland in, dus 028 - 055, en druk op de knop om het kanon op Huiseiland te richten.

Druk in de lift op de onderste knop en als hij stopt nogmaals.
Neem de teleporter naar Telescoopeiland.


Laatste teleporteren
Zet in de glazen kooi de hendel in de bovenste stand in geval van keuze 1, of in de middelste stand in geval van keuze 2 en teleporteer respectievelijk naar Labeiland of Huiseiland.

Ga de Ateon binnen, sluit de deur en klik in het midden op de console om sleutel S1 te gebruiken.
Druk daarna op het lampje, wacht de teleportatie af en lees het briefje van Ektor..........

p.s.
Als je lang genoeg wacht na de aftiteling wordt je vanzelf weer naar Telescoopeiland gebracht.
Het is nu mogelijk om de andere keuze te maken en te zien hoe het dan afloopt.
Ook kun je vrij over de eilandengroep reizen met pendel of teleporter.





KopiŰren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.