THE GRIM ENDING


Walkthrough door Marjo © 2021 www.adventurespel.nl

Uitgever: SINJEN Studios / 2021
Ontwerper: Astroknight Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro,
Foto's groen, water en paddenstoelen,
Foto appel


Spelbediening en intro 

Na opstarten van het spel zie je een ouderwets aandoend scherm, waarin gemeld wordt dat het spel op je computer is geïnstalleerd.
Linksklik in de onderste regel op HEREals je het spel wilt afsluiten.
Linkslik in de middelste regel op HERE om het spel te starten.

Hierna wordt gemeld dat je het spel kunt opslaan met F5.
De ESC-toets gebruik je om terug te keren naar het hoofdmenu.


Aankomst
In een rode woestijn zie je in de achtergrond een piramide en aan de rechterkant een soort staande spiegel. Het is eigenlijk een magische deur.
Aan de linkerkant staat een kist met nummer 21 erop geschilderd.
Er klinkt een stem die zegt dat je moet opstaan. Ja jij, slaaf 21. Je moet je zo snel mogelijk melden bij je baas.
Het deksel van de kist gaat open en een grijs, dood uitziend mannetje klimt eruit.

Als je met je cursor over de kist gaat, verschijnt een cursor die rood omrand knippert en het woord crate 21 verschijnt onder het speelscherm.
Dit betekent dat de kist een actief voorwerp is, waar je iets mee kunt.

Als je ergens in het scherm linksklikt, zal het mannetje zover mogelijk in die richting lopen.

Linksonderaan in je scherm zie je het bedieningspaneel.
Je ziet de knoppen LOOK AT (kijken), TAKE (pakken), TALK TO (praten, USE (gebruiken), GIVE (geven), en MOVE (bewegen). Linksklik op een knop en daarna op iets of iemand in het speelscherm en de gevraagde actie wordt uitgevoerd.
Klik bijvoorbeeld op LOOK AT en daarna op kist 21 en het mannetje zegt dat de kist meer op een doodskist dan op een bed lijkt. Het is nu eenmaal zo.

Naast het knoppenpaneel zie je een rij lege hokjes. Dit is je inventaris. Hierin worden de voorwerpen bewaard die je opgeraapt hebt.
Klik je op zo'n voorwerp en daarna op een actief punt in het scherm, dan wordt het voorwerp op die plek gebruikt (of niet).

Als je op je ESC-toets op je toetsenbord klikt, ga je terug naar het hoofdmenu.
Hier heb je nu ook de optie om je spel op te slaan.
En ook de optie om verder te spelen waar je gebleven bent. Klik daarop.

Kijk of praat tegen de voorwerpen in het scherm als je daar zin in hebt en loop daarna door de deur (passage) om je baas te zoeken.


Foto's groen, water en paddenstoelen  

Woestijn
Je arriveert in een grijze kale vlakte, de deur verdwijnt.
Loop over het pad naar rechts.
In de volgende scne loop je verder over het pad dat naar beneden voert.

Je arriveert bij zo'n magische deur en een wegwijzer die je vertelt dat daar je baas op je wacht.
Bekijk als je wilt de schedel op de grond en ga dan door de deur.


Duivel
Achter een bureau zit een rode duivel. Dat is je baas, praat met hem.
Hij vertelt dat je in de hel bent.
Ook geeft hij je een camera, die naar je inventaris gaat.
Je krijgt de opdracht iets groens te fotograferen. Kijk eventueel naar het prikbord en het bureau en verlaat dan de kamer. De deur verdwijnt achter je.


Groen
Loop verder over het pad, langs de schedel, naar rechts. Blijf naar rechts lopen tot bij de hoge muur en ga daar verder over het pad naar beneden. Bij de splitsing ga je verder naar rechts. Je arriveert bij een groot gat in de bodem. Op de rand van het gat ligt een stok (stick). Klik op de TAKE-knop en aansluitend op de stok om hem op te rapen.

Loop verder langs het gat naar rechts.
Als je bijna bij de hoek van de muur bent, zie je op de grond een grijze kei met iets groens erop.
Bekijk de steen (rock) en Grimmy merkt op dat er iets groens op de steen zit.
Als je probeert de steen te pakken, zegt Grimmy dat dit het eerste levende ding is dat hij hier tegenkomt. Hij wil het beslist niet plukken.
Klik op de camera in je inventaris, daarna op de USE-knop en tenslotte op de groenige rots.
Je maakt een groen foto, die naar je inventaris gaat. Tegelijk verbrandt tot Grimmy's verbijstering het groene sprietje.

Ook begint ineens alles te schudden en verschijnt er een barst in de hoge muur.
Loop terug naar links, langs het gat, tot bij de andere hoek van de muur.
Je ziet een donderwolkje aan de hemel. Bekijk het.

Loop omhoog langs de muur en je komt bij een plek waar dat gerommel en geschud voor meer dan een barst gezorgd heeft. Er is een flink gat in de muur!
Nieuwsgierig als je bent, ga je natuurlijk even aan de andere kant kijken.
Je ziet een kleine groene boom. Die kun je niet fotograferen, hoewel hij groen is.

Loop terug door het gat in de muur.
Op de grond voor het gat zie je een metalen plaat (metal plate). Het is een soort putdeksel, maar te zwaar om te verschuiven.
Links van die metalen plaat zie je een korte stok (short stick) liggen. Raap hem op.

Loop dan verder naar links tot bij de schedel en je ziet dat de deur van het kantoor van de duivel weer toegankelijk is.
Loop erdoor en vertel je baas dat je de groene foto genomen hebt.
Hij zegt dat je de foto op het prikbord mag hangen.

Klik op de foto, dan op USE en tenslotte op het prikbord (pinnboard) en Grimmy prikt de foto erop.
Je ziet dat er nog 8 rode speldenpuntjes rechtsonder op het prikbord staan, dus waarschijnlijk mag je meer foto's ophangen.

Je baas geeft je dan ook meteen een nieuwe opdracht. Hij wil een foto van iets waar water in zit, dus van een wolk!
Verder wil hij niet uitleggen waarom je die foto's moet nemen en wat hij ermee wil doen.
Verlaat de kamer.


Water
Loop langs de schedel naar rechts, tot bij het gat in de muur. Je kunt, als je wilt, er even doorheen lopen en zien dat het kleine boompje inmiddels al een stuk gegroeid is. Ga dan weer terug door het gat.

Loop over het pad naar beneden en je ziet geen wolkje meer aan de hemel. De wolk is waarschijnlijk verder gedreven en je zult hem moeten zoeken.

Ga terug naar de plek met de schedel.
Loop over het pad omhoog en dan naar links.
Nu zie je het wolkje weer. Het regent inmiddels en er ligt een plasje water op de grond.
Neem een foto van de wolk en hij lost helemaal op.
NB: Je kunt, als je wilt, ook een foto van het water nemen, dat vervolgens helemaal verdampt. Als je de waterfoto aan je baas geeft, zal hij denken dat je een bonus wilt hebben en tevreden zijn.

Loop terug naar de plek met de schedel en stap door de deuropening naar het kantoor van je baas.
Geef hem de foto van de wolk en hij zegt dat je hem op het prikbord mag hangen. Doe dit.
Daarna krijg je de opdracht om shrooms te fotograferen. Hij bedoelt mushrooms (paddenstoelen), er moeten twee stuks te vinden zijn.
Verlaat de kamer.


Paddenstoelen
Loop over het pad omhoog en je ziet bij de kruising een klein muis uit een gaatje klimmen en naar rechts rennen.
Ga ditmaal niet naar links, maar naar rechts, de muis achterna.

Je komt weer een nieuw stuk van die hoge muur tegen. En langs het pad er naar toe groeit een paddenstoel.
Neem een foto van de paddenstoel en ook dit levende dingetje verdwijnt.

Ga verder naar de muur. Er hangt een bord aan de muur, waarop staat dat je niet aan twee kanten van een muur kunt staan.
Onder het bord ligt een lange houten plank tegen de muur.
Verschuif (MOVE) de plank, verschuif hem nog een keer en erachter blijkt een gat in de muur te zitten. Zou hier de muis ingekropen zijn? Het is te donker om iets te kunnen zien.

Verlaat de plek, op zoek naar de andere paddenstoel.
Loop naar de schdel, verder naar rechts en bij het gat in de muur naar beneden.
Loop bij de splitsing naar links en je komt bij de hele hoge toren, die uit een gat in de grond lijkt te groeien.
Aan de rand van het gat groeit een paddenstoel.
Neem een foto van de paddenstoel en hij verdwijnt. Grimmy vraagt zich af of hij een slecht geweten moet hebben.

Loop terug naar de schedel en stap door de deur het kantoor in.
Hang beide paddenstoelfoto's op het prikbord.

Je baas wil nu een rood stuk fruit dat volgens hem de rust en vrede verstoort, alleen al door te bestaan. Dit is het land van de doden en alles moet daarin dood zijn en blijven.
Verlaaat de kamer.


Foto appel  

Rood fruit
Loop langs de schedel naar rechts, tot bij het gat in de muur en ga dan een kijkje nemen bij je kleine boompje. Dat is inmiddels zo groot geworden, dat het fruit draagt: een rode appel!
Probeer de appel te fotograferen. Het lukt niet, je krijgt er geen goed zicht op, de appel hangt te hoog.







voorwerp





KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.