GOLD RUSH!


Walkthrough door Marjo © 1990 www.adventurespel.nl

Uitgever: Sierra On-Line / 1988
Ontwerper: Sierra On-Line

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening,
Brooklyn Heights 1848,
Route via Cape Horn,
Route via Panama,
Route over land,
California.

Spelbediening  

Het spel wordt gespeeld met behiulp van je toetsenbord.
Lopen doe je met de pijltjestoetsen.
Acties zoals kijken en pakken (LOOK en TAKE) doe je door het typen van de opdracht onder in de balk, gevolgd door het indrukken van de entertoets op je toetsenbord.
Typ SLOW of FAST, gevolgd door de entertoets als je wilt dat het spel langzamer of sneller gaat. Typ NORMAL, gevolgd door de entertoets, om de normale snelheid te krijgen.

NB: In deze walkthrough worden de getypte acties in HOOFDLETTERS aangegeven.
Met sommige acties kun je punten verdienen of kwijtraken. Ze worden in de walkthrough tussen vierkante haakjes [   ] vermeld.

Handige toetsen:
F1 - de helpfunctie, waar je kunt vinden welke toetsen te gebruiken.
F2 - geluid aan/uit.
F4 - score aan/uit.
F5 - sla je spel op (dit kan ook door SAVE GAME te typen).
F6 - de tijd die verstreken is (kijk regelmatig, het spel is tijdgebonden!)
F7 - laad een opgeslagen spel (dit kan ook door RESTORE GAME te typen)
Alt met Z - verlaat het spel.
TAB - bekijk de inventaris (dit kan ook door INVENTORY te typen).
ENTER - bevestigen getypte actie / verder gaan na het lezen van een tekst op het scherm.

TIP: Sla je spel vaak op. Je kunt onverwacht overlijden in dit spel!


Brooklyn Heights 1848  

Proloog
De eerste echte goudkoorts begon met de ontdekking van goud in CaliforniŽ in 1848.
Overal lieten mannen hun families en bedrijven achter, en sommigen zeiden ook hun gezond verstand, om naar een afgelegen, weinig bekend gebied te gaan waar de belofte van rijkdom wenkte.
In de vijf jaar dat deze goldrush duurde, zochten minstens een kwart miljoen mensen naar goud.
In hun kielzog verschenen ook de kooplieden op deze bloeiende markt. Voedsel en voorraden waren schaars, duur en onderhevig aan onstabiele prijsschommelingen. Huisvesting was primitief en duur in de steden en bestond niet in de mijnen, dus elk individu legde zich neer bij het bouwen van zijn eigen huis of het opzetten van een tent. De samenleving was constant in beweging, met massa's rusteloze goudzoekers die verder troken als er geruchten gingen over een nieuw rijk mijnstadje, waardoor veel spooksteden achterbleven.


Intro
Het spel begint in Brooklyn Heights, New York in het jaar 1848.
Jerrod Wilson werkt bij de lokale krant en kon er alleen maar van dromen, om in de voetsporen te treden de grote Amerikaanse legendes, die de weg baanden voor de snelle groei van het land en de vooruitgang. Misschien is het de verdwijning van zijn lang verloren gewaande broer enkele jaren geleden, of misschien gewoon de roep van de wildernis, maar Jerrod heeft zin in avontuur!

TIP: Sla je spel meteen na de intro op.
Ga dan op je gemak de stad verkennen LOOK STREET, LOOK HOUSE, zodat je overal de weg kunt vinden.
Je hebt namelijk precies 14 minuten de tijd, voodat in de stad de goudkoorts losbarst! De huizenprijzen zullen kelderen en de prijzen voor tickets voor boot of postkoets schieten omhoog!
Na 18 minuten vertrekt de boot, met of zonder Jerrod aan boord!
Weet je alles snel te vinden, laad dan je spel (of start een nieuw spel).


Jerrods huis
Als het spel begint, staat Jerrod op een brug.
Loop met je pijltjestoetsen naar rechts en naar beneden, het volgende scherm in.
Let op: Loop niet midden op de straat, dat is levensgevaarlijk!
Jerrods huis is het gele huis op de hoek van de straat.
Duw op je TAB-toets en je ziet je inventaris. Jerrod heeft een huisdeursleutel (key) en 15 dollar contant geld bij zich.

Loop naar het poortje en open het met de sleutel UNLOCK GATE.
Loop verder naar de voordeur en maak die ook open met de sleutel UNLOCK DOOR.
Loop naar binnen.

Op tafel ligt een boek. Bekijk het LOOK BOOK [2], het is een fotoalbum en Jerrod zwijmelt bij de herinnering aan al die mooie familie momenten. Haal de foto uit het album TAKE PHOTO [4].
Loop naar het bureau dat tegen de muur staat. De rolklep van de secretaire staat open. Sluit hem CLOSE DESK en pak het bankafschrift (bank statement) TAKE STATEMENT [2] dat klem zat tussen de plankjes.
Lees het bankafschrift READ STATEMENT [2]. Noteer of onthoud het accountnummer dat erop staat.
NB: Elke keer als je het spel opstart, is het een ander nummer.

Verlaat het huis.
Nu Jerrod besloten heeft om op avontuur te gaan, kan hij beter meteen zijn huis verkopen.
Typ SELL HOUSE en wacht voor het poortje tot er een koper komt, die je aanspreekt.
Als hij niet meteen komt, loop je even richting brug en kom je weer terug.
Als de koper (real estate man) je aanspreekt, accepteer je meteen zijn aanbod van 850 dollar. YES [9].
Jerrod geeft de man zijn huissleutels en er verschijnt een bordje met 'verkocht' (sold) in de tuin.


Gazebo
Loop vanaf je huis naar links. In het volgende scherm zie je een klein, open paviljoen (gazebo).
Op het gras rond het paviljoen staan bordje, lees ze READ SIGN. Er staat dat het verboden is om op het gras te lopen.
Loop dus netjes over het paadje het paviljoen in.
Let op: Als je over het gras loopt, krijg je problemen met de politie en wordt er een punt afgetrokken van je score.

In het paviljoen ligt een bosje bloemen (flowers). Raap het op TAKE FLOWERS [2].
Bekijk de spleet in de vloer LOOK CRACK.
Blijf kijken op verschillende plekken en uiteindelijk zie je een goudstuk (gold coin) glinsteren. Raap hem op TAKE COIN [4].


Krantengebouw
Loop vanaf het paviljoen over het paadje naar links, naar het volgende scherm.
Ga verder naar linksonder en je komt in het volgende scherm bij een groot wit gebouw op de hoek van de straat. Dit is het gebouw waar je werkt, de redactie van de krant.

Ga naar binnen, loop achter de balie de gang in en ga naar rechts, naar de bovenverdieping.
Ga naar Jerrods kantoor aan de rechterkant.
Lees de krantenknipsels READ CLIPPINGS [3] op je bureau. Je leest deze artikelen vaker, ze gaan over je broer Jake, die je al jaren niet gezien hebt. Jake ontvluchtte de stad, nadat hij valselijk beschuldigd was van een misdaad en hem geen eerlijk proces wachtte. Jake beloofde je om contact op te nemen als er iets belangrijks zou gebeuren.

Verlaat je kantoor en ga terug naar de benedenverdieping.
Loop linksonder het kantoor van je baas in. Zeg hem dat je ontslag neemt QUIT [2]. Je baas vindt het reuze jammer dat zijn beste kracht weg wil, maar begrijpt het wel.


Kerkhof
Loop vanaf het krantengebouw naar de onderkant van je scherm en je arriveer bij het kerkhof.
Loop onder de boog door naar rechts, tot je voor de graven staat.
Hier zie je rechts bovenaan een familiegraf, twee dezelfde grafstenen op een vierkant stukje grond.

Ga voor de linker grafsteen staan en lees hem READ GRAVE [1]. Ga ook voor de rechter grafsteen staan en lees de steen READ GRAVE [1]. Hier liggen Jerrod en Jake's ouders Martha en Marshall Wilson begraven. Ze overleden nadat ze door een paard-en-wagen waren overreden, vele jaren geleden.
Leg je bosje bloemen op het graf DROP FLOWERS [3].
Loop terug naar links en verlaat het kerkhof weer.


Postkantoor
Weer bij het krantengebouw aangekomen, ga je naar rechts en omhoog, tot bij het postkantoor (post office).
Ga naar binnen. Duw op de bel die op de balie ligt RING BELL. Vraag de kantoorhouder die komt aanlopen, naar de post GET MAIL.
Hij kijkt of er iets voor Jerrod bij is. Als er post is, in het vakje linksonder in de kast, legt hij een brief (letter) op de balie. Raap hem op TAKE LETTER [5].
NB: Als er nog niets is, loop je even naar buiten en ga je daarna terug naar binnen om het nog eens te vragen.

Open ter plekke de enveloppe OPEN LETTER en lees de brief READ LETTER.
Hij is van je broer JAKE! Hij schrijft dat dit een belangrijke brief is en dat Jerrod het zal begrijpen. Hij vraagt of Jerrod hem wil komen opzoeken en iets mee wil brengen van thuis.
Er zitten een paar interessante gaten in de brief, die er zo te zien opzettelijk in gemaakt zijn.
Kijk waar de brief is afgestempeld. LOOK POSTMARK [1]. Zo te zien in Sutters Fort.
Nu heeft Jerrod een doel als hij op avontuur vertrekt.
Haal de postzegel van de enveloppe af GET STAMP [1]. Er zit een klein goudschilfertje onder geplakt! Jake heeft dus goud gevonden!
Verlaat het postkantoor.


De bank
Ga vanaf het postkantoor naar het gebouw ernaast, de Brooklyn Bank.
Ga naar binnen en ga naar de kassier, het geruite raampje bij de balie onderaan.
De kassier (teller) vraagt waarmee hij je van dinest kan zijn. Zeg dat je geld komt opnemen TAKE MONEY [3].
Vertel de man het nummer dat je op je bankafschrift vond, je accountnummer. Typ het nummer in de balk.
Verlaat de bank met je hele spaargeld, 200 dollar.


Warenhuis
Ga vanaf de bank omhoog, tot bij het gebouw bij de haven, het pakhuis (warehouse).
Ga naar binnen en lees het aanplakbiljet (poster) LOOK POSTER [2] dat vooraan op een paal hangt.
De ticketverkoop voor de boot naar California is in Front Street 12 bij Leonard.
Verlaat het pakhuis weer.

Let op: Je hebt nu 47 punten. Sla je spel hier op.
Besluit of je op reis wilt per boot via Cape Horn, via Panama, of per postkoets over land.
Zorg dat je een ticket koop voordat 14 minuten speeltijd voorbij zijn, anders wordt het onbetaalbaar duur.


Route via Cape Horn  

Loop vanaf het pakhuis naar beneden tot aan het postkantoor.
Ga hier naar rechts, door het paviljoen, naar het verkochte huis van Jerrod in Front Street.
Loop iets verder naar rechts en blijf bij het poortje van het volgende huis staan (huisnummer 12).

Leonard komt naar buiten en vraagt waarmee hij je kan helpen.
Vertel dat je een ticket wilt kopen BUY TICKET.
Leonard noemt de prijzen en vraagt of je dat wilt. Typ YES en zeg dat je via CAPE HORN wilt. Zeg nogmaals YES en PAY TICKET [9] en je bent in het gelukkige bezit van een bootticket via Cape Horn..

Bedenk dat de boot precies 18 minuten na aanvang van het spel vertrekt!

Als je onderweg geen scheurbuik wilt oplopen, kun je beter nog even fruit kopen, voor je aan boord gaat.
Ga dus verder terug naar links, langs je oude huis omhoog en aan het einde van de straat naar links.
Loop verder naar links, achter de bank door naar de winkelstraat, waar je een groentezaak (grocery) en Rand's hardware zaak ziet.
Ga de groentewinkel in.
Koop fruit BUY FRUIT [4] van de bediende en verlaat dan de winkel.

Loop terug naar rechts, tot bij de bank en dan omhoog richting pakhuis.
NB: Sla hier je spel op!

Loop verder omhoog naar de loopplank van het schip. Laat je ticket zien SHOW TICKET en ga aan boord.
NB: Het spel laat zien dat je 60 van de 60 punten hebt.
Er volgt een filmpje waarin je de boot over de rivier naar open zee ziet varen.


Op het schip
Loop helemaal naar rechts, waar een man tegen de mast zit. Praat met de man TALK MAN. Hij leest en geeft Jerrod ook een boek, het is een bijbel (bible) [7].

Even later ben je op volle zee en krijg je een beetje spijt van je zucht naar avontuur.
NB: Als je fruit hebt gekocht, zul je niet overlijden aan scheurbuik, maar het is wel mogelijk dat je cholera krijgt of dat het schip zinkt. Deze gebeurtenissen zijn willekeurig.
In dat geval laad je het opgeslagen spel en speel je opnieuw vanaf het moment dat je voor de loopplank stond.

Het schip vaart verder, je bent weken aan boord. Gelukkig is er genoeg te doen en de stemming onder de passagiers is prima.
Na een tussenstop in Rio de Janeiro om eventuele schade te repareren en vers fruit en groente in te slaan, vaart het schip verder naar de zuidpunt van Zuid-Amerika, waar het steeds kouder wordt.
Er steekt een vreselijke storm op. Blijf niet aan dek staan!

Nadat het schip om kaap Hoorn is gevaren, gaat het verder naar het noorden, langs de kust van Chili, richting de westkust van Noord-Amerika.
Na een tussenstop in Valparaiso is het einde van de reis bijna in zicht. En op tijd, want de mensen beginnen zich behoorlijk te vervelen en raken geÔrriteerd na maanden aan boord. En bovendien begint het voedsel op te raken.

   

Dit is je laatste kans om nog iets op het schip te ondernemen. Sla je spel op!
Loop naar links, de hut van de kapitein in en pak daar een paperclip TAKE CLIP [3].
Ga naar rechts, klim de ladder af en loop naar rechts, waar je in de stookruimte een stok TAKE STICK [3] mag pakken.
Loop terug, klim de ladder op en ga naar rechts, naar de keuken. Hier steel je een lapje ham TAKE HAM [3].
Loop verder naar rechts, naar de machinekamer, waar je voorzichtig van de machine wat stukjes ijzer TAKE scrap [3] pakt.
Dan loop je verder naar rechts, naar de slaapruimte, waar je een touw TAKE string [3] van een bed pakt.

Ga terug naar links en naar boven, de trap op bij de kapiteinshut. Op het dek ga je naar links, waar de stuurman staat.
Hier loop je door de deur naar links, tot je op de achterplecht staat. De perfecte plek om te vissen.
Type FISH [8]. Als je alle spulletjes hebt opgeraapt, maak je automatisch een hengel en begint te vissen.
Als alles goed gaat, vang je automatisch een vis (fish) [5], die je met je metgezellen deelt.NB: Als je niet sterk genoeg bent of te traag om de vis binnen te halen, laad dan je spel opnieuw en probeer de spulletjes voor de hengel sneller te pakken.

Het schip vaart nog een paar weken verder naar CaliforniŽ, waar het eindelijk aankomt bij de Golden Gate. Nog een klein stukje over de Sacramento rivier en het schip heeft zijn eindbestemming bereikt. Je hebt 95 van de 250 punten.
Sla je spel op.

Sacramento
Het schipt legt aan in de haven en alle goudzoekers gaan van boord.
Klik meteen op het witte gebouw, rechts van het midden. Je ziet het kleine, grijze poppetje nauwelijks en je scherm verandert niet, maar je bent nu binnen in het gebouw van waaruit de postkoets vertrekt.
Type LOOK SCHEDULE.
Als je te laat was, is de postkoets al vertrokken. Laad dan je spel en probeer het nog eens.
Als de postkoets er nog is (about to leave), typ dan GET ON en je stapt in. De koets vertrekt naar Sutter's Fort [1].


Route via Panama  

Ticket
Ga naar Front Street 12, waar Leonard woont en wacht bij het hekje.
Leonard komt naar buiten en vraagt waarmee hij je kan helpen.
Vertel dat je een ticket wilt kopen BUY TICKET.
Leonard noemt de prijzen en vraagt of je dat wilt. Typ YES en zeg dat je via PANAMA wilt. Zeg nogmaals YES en PAY TICKET [9] en je bent in het bezit van een bootticket via Panama..

Bedenk dat de boot precies 18 minuten na aanvang van het spel vertrekt!

Als je onderweg niet opgegeten wilt worden door de muggen, kun je beter nog even een muskietennet kopen, voor je aan boord gaat.
Ga dus verder terug naar links, langs je oude huis omhoog en aan het einde van de straat naar links.
Loop verder naar links, achter de bank door naar de winkelstraat, waar je een groentezaak (grocery) en Rand's hardware zaak ziet.
Ga de Rand's hadware store in en wacht bij de balie.
Koop een muskietennet BUY NET [4] van de bediende en verlaat dan de winkel.

Loop terug naar rechts, tot bij de bank en dan omhoog richting pakhuis.
NB: Sla hier je spel op!

Loop verder omhoog naar de loopplank van het schip dat naar Panama gaat.
Laat je ticket zien SHOW TICKET en ga aan boord. Je hebt 60 van de 60 punten.


Bootreis
Het schip vaart over de rivier naar open zee.
Op het schip is helemaal niets te doen, er zijn alleen rijke mensen aan boord. Ze konden betalen voor de kortere reis en verwachten sneller bij het goud aan te komen. De reis duurt twee tot drie weken tot de mond van de Rio Chagres aan de kust van Panama, volgens de kapitein.
Aangekomen bij de ruÔnes van oude Spaanse, Schotse en Engelse forten bij de isthmus (het smalle stuk land dat Noord- en Zuid-Amerika verbindt en waar later het Panamakanaal gegraven zal worden), moet iedereen van boord en worden ze in houten roeiboten over de rivier verder vervoerd.
Het is warm en overal zijn insecten. Gelukkig heb je een insectennet.

Halverwege de reis en midden in de jungle wordt de boot aangehouden door inboorlingen die al je bezittingen opeisen.
Natuurlijk werk je mee, dus typ YES [4]. De gouden munt, de brief van je broer, de goudsnipper vanonder de postzegel en de foto van je moeder geef je niet af.
De inboorlingen zijn gelukkig tevreden met wat ze wel krijgen en de boot vaart door tot aan een dorp. Hier stapt iedereen uit en gaat de reis verder te voet.


Jungle
Het is nog 20 mijl lopen over een eeuwenoude Spaanse weg als je weer controle krijgt over je karaktertje.
Loop tot aan de boom waar je een man tegenaan ziet zitten.
Spreek hem aan TALK MAN [7] en hij geeft je het boek waarin hij zat te lezen, een bijbel.

Loop verder over het pad.
Als je onderaan ter hoogte van de hangende liaan bent, krioelen er ineens veel dodelijke mieren op het pad. Klim onmiddellijk JUMP VINE [4] in de liaan.
Blijf hangen totdat de mieren verdwenen zijn.
Typ dan LET GO om de liaan los te laten en je kunt verder lopen over het pad.

In het volgende scherm, splitst het pad zich in vieren. Dit is moeilijk te zien.
Op het onderste pad staat een dodelijke plant en op de tweede van onderen ligt een dodelijke slang. Hoger zijn twee veilige paden.
Sla je spel op en probeer op het bovenste pad te lopen, want hier verdien je de meeste punten. Halverwege het scherm stoot je met je teen tegen een gouden schijf. Raap hem op TAKE DISK [10].

Loop verder naar het volgende scherm [5] en sla je spel weer op.
Hier mag je proberen veilig door de rivier naar de overkant te waden.
Loop niet dwars door het midden, want dan verdrink je.
Soms verschijnt er een krokodil, die uiteraard wel een hapje lust. In dat geval kun je niets anders doen dan het opnieuw proberen.

Als je veilig aan de overkant bent, gaat het gezelschap automatisch aan boord van een schip en wordt de reis op zee vervolgd naar Sacramento. Je hebt 100 van de 255 punten. Sla je spel op.


Sacramento
Het schipt legt aan in de haven en alle goudzoekers gaan van boord.
Klik meteen op het witte gebouw, rechts van het midden. Je ziet het kleine, grijze poppetje nauwelijks en je scherm verandert niet, maar je bent nu binnen in het gebouw van waaruit de postkoets vertrekt.
Type LOOK SCHEDULE.
Als je te laat was, is de postkoets al vertrokken. Laad dan je spel en probeer het nog eens.
Als de postkoets er nog is (about to leave), typ dan GET ON en je stapt in.
De koets vertrekt naar Sutter's Fort [1].


Route over land  

Ticket
Loop vanaf de bank naar links, langs de winkels tot het grote witte huis op de hoek. Hier staat "Stage Travel" (reizen per koets) op de gevel.
Ga naar binnen en koop aan de bali een ticket BUY TICKET voor de koets die tot de stad Independence in Missouri gaat. Van daaruit kan Jerrod zich aansluiten bij een huifkar karavaan.
De kosten zijn 200 dollar. Zeg YES en PAY [9]. Jerrod betaalt en krijgt een ticket.
De balieman vertelt hem dat hij is ingeschreven als een lid van de Long Island Joint Mining and Stock Company.

Verlaat het kantoor en loop naar rechts tot aan de "livery", links van de koetsenstalling.
Wacht even tot er een jongen in een wit hemd naar buiten komt en laat hem je ticket zien SHOW TICKET [2]. De jongen roept dan de koets.
Stap in GET ON [2] en de koets vertrekt met de veerpont naar overkant van de rivier en van daaruit via de toeristische route verder naar Independence. Je hebt 60 van de 60 punten.


Independence
Aangekomen in het huifkarrenkamp loop je naar links, voorbij het kampvuurtje tot bij de man die een boek leest.
Spreek hem aan TALK MAN en hij geeft je een boek [5].

Loop terug naar rechts, waar je drie mannen ziet die bij een boompje staan te praten.
Spreek de leider van het kamp aan TALK CAPTAIN. Hij vraagt een financiele bijdrage, dus geef hem wat geld GIVE MONEY [2].
Captain Buddy geeft Jerrod vervolgens de opdracht om op zoek te gaan naar geschikte dieren die de huifkarren kunnen trekken.

Loop via de onderkant van het scherm naar de boerderij met dieren in de weide.
Spreek de man in de stal aan en koop dieren BUY ANIMALS. Kies voor de volwassen ossen MATURE OXEN, want die zijn sterk genoeg [5]. De boer zal ze nog voor de avond afleveren.

Ga terug naar de leider en praat met hem TALK CAPTAIN. Hij is tevreden en geeft Jerrod een nieuwe opdracht. Hij mag beslissen wanneer ze naar het westen kunnen vertrekken. Ze kunnen namelijk niet gaan als het nog erg modderig is, want dan zakken de wagens weg en vinden de ossen niet voldoende voedsel. Maar wachten totdat de vlaktes helemaal groen zijn is ook niet verstandig, want dan lopen ze de kans later in de bergen overvallen te worden door vroege sneeuwstormen.

Loop naar links boven, achter de huifkar en bekijk het gras LOOK GRASS achter de tenten.
Kijk eventueel nog een keer en als je leest "Your keen eye has noticed that the plains are growing greener everyday. The mud is beginning to dry.", dan is het tijd.
Sal je spel op. Loop terug naar de leider spreek hem aan TALK CAPTAIN om hem te vertellen dat de groep kan vertrekken [7].

Onderweg
Als je de juiste dieren hebt gekozen en het juiste tijdstip om te vertrekken, zullen er onderweg niet veel nare dingen gebeuren. Je kunt hooguit in een rivier vallen of in drijfzand blijven steken, als de wagens oversteken. In dat geval probeer je het nog een keer. Zelfs de indianen zijn vriendelijk en behulpzaam.
Als de karavaanleider besluit overtollige zware dingen te lozen, zoals al zoveel wagens voor hen deden, geef je alles af, behalve je gouden munt, de brief van je broer met de goudschilfer onder de postzegel en de foto van je familie. De bijbel die je kreeg mag je ook bij je houden.

Uiteindelijk bereikt de karavaan een rivier die tussen hele stijle oevers stroomt.
Boven op de heuvel houdt de karavaan halt. Typ LOCK WHEELS [4] om de wielen van de wagen te blokkeren, zodat hij niet onverhoeds de helling afrijdt.
Maak vervolgens de ossen los UNHITCH OXEN [4], zodat die de helling af kunnen om te drinken in de rivier. Verfrist komen ze weer terug en maak je ze weer vast. Voorzichtig gaan de wagens de helling af en kun je je reis naar het westen vervolgen.

Na een poos bereikt de karavaan de woestijn.
Iedereen is moe en dorstig. Aangekomen bij een verlaten wagen, loop je daar meteen naar toe om te kijken of er iets nuttigs achtergebleven is.
Open een vaatje OPEN BARREL en je ziet een bodempje water. Drink het water DRINK WATER [4] en eet ook het stukje vlees EAT MEAT [4} dat op de wagen is achtergebleven.

Loop daarna verder naar links om je bij je reisgenoten aan te sluiten.
Niet al te lang daarna arriveert de groep bij Sutter's fort en heb je 95 van de 250 punten.


California  

Sutter's Fort
Ga het fort in en loop naar rechts tot bij de open deur waar een wagenwiel naast staat. Dit is de smidse.
Ga naar binnen en spreek de man aan TALK MAN.
Nadat hij tijd voor je heeft zal hij je een paar vragen stellen.
Typ YEA als hij vraagt of je van New York bent.
Typ YEA als hij vraagt of je uit Brooklyn komt.
Als hij naar je naam vraagt typ je WILSON.
Je voornaam is, zoals je weet JERROD.
En de naam van je broer is JAKE.

De smid weet niet waar Jake is, maar heeft wel een boodschap voor Jerrod: Zijn broer noemt zichzelf niet Jake maar James in dit fort. Bovendien krijgt Jerrod een brandijzer (branding iron). [2]


Kerkhof
Ga vanaf de smidse tweemaal naar beneden, eenmaal naar links en dan tussen de twee huizen omhoog naar het kerkhof, buiten het fort.
Lees de grafsteen die precies in het midden staat READ GRAVE [2].
Hier ligt de vader van Jerrod en James begraven. Op de steen staat Psalm 23.
Lees in je bijbel de tekst van Psalm 23 [5]. Merk op de "green pastures" in hoofdletters staat.
Gebruik de brief USE LETTER die je van Jake kreeg op de tekst op de steen.
Er zitten gaten in de brief. Schuif met de brief totdat Jerrod zegt dat hij op de juiste plek ligt [5].
In de gaten lees je nu beginnend bij de R en tegen de klok in: R O O M 1 2.

     


Goud zoeken
Verlaat het kerkhof over het pad aan de onderkant. Je loopt dan rechtstreeks het fort in.
Ga meteen naar links en nog een keer naar links.
Aan de linkerkant zie je nu een huis met twee houten trappen voor de voordeur. Aan de rechterkant zie je een halfrode deur. Ga hier naar binnen, het is een winkel.
Koop een goudpan BUY PAN en betaal met een muntstuk GIVE COIN. [1].

Ga vanaf de winkel tweemaal naar rechts en dan omhoog om het fort te verlaten.
Loop langs het kerkhof naar links en je komt in het bovenaanzicht.
Loop verder naar rechts, langs de oever van de rivier. Aan de onderkant van je scherm zie je hoeveel mijl je verwijderd bent van Fort Sutter. Loop minimaal 10 schermen naar rechts. Sla je spel op.

In het 11de scherm loop de omhoog de rivier in.
Gebruik je goudpan PAN in het water en je vindt goud. Loop door het water een paar passen naar rechts en probeer het nog een keer. Je vindt waarempel alweer goud. Jerrod zoekt nog verder tot hij [50] punten erbij heeft.
Pas op dat je niet in andermans water vist, want dan word je opgehangen.

Als je geen goud meer vindt loop je terug naar links naar het fort.
Pas op dat je onderweg niet beroofd wordt!


Ezel
In het fort ga je weer naar links, naar de winkel.
Koop een lantaarn BUY LANTERN en GIVE GOLD [1].
Koop een schop BUY SHOVEL en GIVE GOLD [1].

Verlaat de winkel en loop net zo lang naar rechts tot je bij de stal van een handelaar bent aangekomen.
Spreek de man aan en koop een muilezel BUY MULE en GIVE GOLD.
De handelaar gaat een luie oude muilezel halen.
Pak hem bij zijn halster en hij volgt je TAKE MULE [3].

Loop tweemaal naar links, naar de smidse.
Pas op dat je muilezel niet wegloopt en ga de smidse in.
Leg je brandijzer in het vuur HEAT IRON.
Daarna kun je je muilezel brandmerken BRAND MULE [3].

Loop vanaf de smidse naar links en dan de poort uit naast de man die op het bankje zit.
Ga buiten meteen naar rechts, de grote stallen in. Je wordt onmiddellijk tegengehouden. De opzichter wil eerst een beschrijving van de muilezel. Hij zegt dat hij het brandmerk niet herkent (een hoefijzer met een sleutel), maar je mag het dier hier stallen.
Loop naar de onderkant en laat je muilezel achter LEAVE MULE.
Bekijk de brandmerken van de andere muilezels LOOK BRAND, tot je andere ezel ziet met het brandmerk van je broer. Dit dier is betrouwbaar, actief en koppig (trusty, stubborn). Pak deze ezel TAKE MULE en verlaat de stal [7].


Hotel Green Pasture
Verlaat het fort en ga naar rechts langs de rivier. Raak onderweg je muilezel niet kwijt.
Na E 16 volg je de afgebakende zijarm van de river naar rechts.
Ga verder langs de zaagmolen en langs de twee mannen die een boom met de hand doorzagen, totdat je aankomt in de stad.
Ga hier naar beneden en dan naar rechts en je staat voor hotel Green Pastures, dat je je herinnert uit de bijbel.
Bind je muilezel vast TIE MULE en ga naar binnen.

Loop de trap op, naar kamer 12, volgens de aanwijzing op de grafsteen.
Op kamer 12 zit geen bordje en als je de deur probeert de openen OPEN DOOR, dan lukt dat niet helemaal. Je kunt niet naar binnen, maar dat is wel de kamer zie je wilt bekijken.

Loop naar de balie en probeer kamer 11 te boeken BOOK ROOM 11.
Die en alle andere kamers blijken bezet te zijn. De balieman heeft wel een boodschap voor de gast in kamer 11 en vraagt of je die wilt afleveren. Zeg YES.

Loop de trap op.
Klop KNOCK op deur nummer 11.
Geef de boodschap GIVE MESSAGE [3] aan de man die open doet. Die leest het bericht en verlaat dan de kamer.
Loop snel de kamer in.

Blijf niet te lang hangen in kamer 11, als de gast je betrapt ben je dood.
Loop meteen naar de open haard. Op de schoorsteenmantel zie je een decoratief kanon dat je herkent.
Draai aan het wiel van het kanon TURN WHEEL [5] en tot je verbazing gaat de achterwand in de open haard omhoog.

Ga de open haard in ENTER FIREPLACE en je komt aan in kamer 12.
Kijk rond en pak het touw GET STRING [1] van de vloer.
Op tafel ligt een magneet TAKE MAGNET [1] die je kunt pakken.
Pak ook het briefje note TAKE NOTE [1] van tafel en lees het READ NOTE. Het is van Jake en hij zegt dat als je goud zoekt, je hem eerst moet vinden.

In de achterwand zie je een raam. Haal het slot van het raam UNLATCH WINDOW and open het raam dan OPEN WINDOW.
Wacht even en er vliegt een vogel naar binnen, die in de kooi gaat zitten.
Kijk naar de vogel LOOK BIRD. Er zit een capsule aan zijn pootje!
Rol de familiefoto op en stop die in de capsule PUT PHOTOGRAPH IN CAPSULE [3].
Even later komt de vogel terug en zie je dat je luchtpost hebt gekregen. Pak het bericht TAKE AEROGRAM [1] en lees het READ AEROGRAM. Jake laat weten dat je 'koppige vriend', (de ezel dus) je wel tot bij hem zal brengen.

Intussen heb je de man in kamer 11 terug horen komen. Je kunt dus niet meer via de open haard en de deur zit klem.
Klim uit het raam CLIMB THROUGH WINDOW en schuifel voorzichtig naar links, tot bij het volgende raam. Hier zie je een man heen en weer lopen. Schuifel snel verder langs het raam als de man er niet is en je arriveert op het balkon aan de voorkant van het hotel.
Ga aan de linkerkant de deur in en je bent op de bovenverdieping. Loop de trap af en ga via de voordeur naar buiten.
Pak de muilezel TAKE MULE en verlaat de stad door naar links te lopen. De muilezel volgt je.


Blokhut en tunnel
Loop verder naar links. Na een poosje typ je FOLLOW MULE [7] en de ezel gaat voorop lopen. Volg hem.
De muilezel loopt nogal snel, hij weet waar hij naar toe gaat. Verlies hem niet uit het oog, raak niet verstrikt in de bosjes en pas op voor struikrovers. Er staat "Yer right on his tail" als je goed loopt.

Het is een flink stuk lopen, maar uiteindelijk arriveer je bij een blokhut. Ga naar binnen.
Kijk rond en pak van de tafel de lucifers TAKE MATCHES [1].
Verlaat de hut weer.

Loop zigzag door de struiken naar rechts, naar het houten buitentoilet, waaromheen volop vliegen zwermen. Ga naar binnen.
Het toilet is niet meer dan een diep gat in de grond. Ga het gat in ENTER HOLE.
Jerrod vraagt zich af of hij dit echt moet doen. Zeg YES [3] en hij valt naar beneden, in wat het begin van een tunnel blijkt te zijn. Sla je spel op.

Steek de lantaarn aan LIGHT LANTERN.
Loop snel naar links. Treuzel niet, want de lantaarn brandt niet zo lang en in het donker kun je overal in vallen.
Als je bij de gesloten deur komt, kijk je ernaar LOOK DOOR en zie je een gat dat de vorm heeft van een hoefijzer met sleutel, net als het brandmerk dat Jake gebruikt. Je zit op de juiste plek, jammer dat je geen sleutel hebt.
De deur heeft twee sleutelgaten en door het gat zie je touwen en iets van ijzer.

Bind het touw uit je inventaris aan de magneet TIE STRING TO MAGNET [2].
Duw de magneet door het gat in de deur PUT MAGNET IN HOLE [2].
Vier het touw, zodat de magneet zakt LOWER MAGNET [2]. Je hoort dat de twee ijzeren gewichten door de magneet aangetrokken en vastgehouden worden.
Trek dan het touw naar je toe PULL STRING [2] en Jerrod trekt voorzichtig een sleutel door het gat naar buiten.
Maak de deur open UNLOCK DOOR (1). De deur blijkt een brug te vormen naar een ladder.
Loop over de deur naar links en klim via de ladder voorzichtig naar beneden.
Ga onderaan meteen naar links en klim bij de volgende ladder weer naar beneden.

Onderaan deze ladder ligt aan de rechterkant een pikhouweel tegen een rotsblok. Raap hem op TAKE PICK.
Gebruik de pikhouweel op de achterste rotswand USE PICK [1] en je vindt waarempel goud. Pak het goud TAKE GOLD [1] en klim weer omhoog de ladder op.

Ga bovenaan de ladder een paar passen naar rechts en gebruik je pikhouweel USE PICK [3] op drie verschillende plekken, waar je dan ook drie keer goud vindt en meeneemt TAKE GOLD.

Loop dan naar links, naar de lange ladder omhoog en klim naar boven.
Bovenaan kun je aan de rechterkant nog wat goud oprapen TAKE GOLD [1].
Ga weer een stukje naar beneden en via een smalle richel naar links, waar ook weer gangen zijn waar je goud kunt oprapen of weghakken.

Loop en klim en verzamel goud (en punten) en ben voorzichtig op de ladders.
Op een gegeven ogeblik, nadat je weer een gevaarlijke ladder afdaalt, hoor je in de verte het geluid van iemand die in de rotswand hakt.

     

Ga verder naar beneden en zoek ook hier weer naar goud.
Ergens aan de linkerkant zie je een ronde opening. Rechts van de opening kun je nog goud weghakken en oprapen. Je hebt dan 241 van de 255 punten.

Loop door het gat en je komt in een hele grote grot. Je hebt je broer Jake gevonden!
Jake/James is blij je te zien, maar er is eerst nog wat werk te doen, hij heeft een grote goudader gevonden.
Gebruik driemaal je pikhouweel USE PICK tussen de gele stipjes die je in de wand ziet glinsteren [3].
Pak overal waar je gele stipjes ziet het goud TAKE GOLD [5].

Als je 249 punten hebt, zie Jerrod iets vreemds in de wand. Hij waarschuwt James, die zegt dat hij hier door moet gaan met hakken.
Gebruik dus je pikhouweel verder op deze blauwe plek USE PICK. Het gat wordt groter en groter, tot het groot genoeg is om doorheen te klimmen CLIMB THROUGH HOLE............................[255 van 255]



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.