FRANK THE FARMHAND 1:

THE BIG ESCAPE



Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl

Uitgever: Mattias Jeppson/2004
Ontwerper: Mattias Jeppson

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



SchoolConrad's woonwijkHavengebiedBen reddenOntsnapping



Intro

N.B.: Save het spel met F4. Verlaat het spel met Alt+F4. Laad een spel met F7.

Ergens in Texas, in een verder verlaten landschap, staat een boerderij. Frank praat met zijn vader, die het maar onzin vind dat Frank naar school gaat. Hij vindt de boerderij belangrijker, maar Frank wil liever naar school en iemand worden, de boerderij is saaaaaiii. Vader vindt het best dat hij op school gaat spelen, als hij maar op tijd terug is voor het werk. Frank stapt in zijn auto en rijdt naar een kustplaatsje, naar zijn school.



School  

Frank staat voor de ingang van de school, de Bush University. Rechts naast de trap staat een afvalbak. Kijk (look) ernaar en Frank haalt er een leeg Dr. Pepper frisdrankblikje (can) uit.
Loop nu de trappen op en ga naar binnen.

Een groepje blanke kinderen beschuldigt een negerjongen ervan de professor vermoord te hebben. De groep, die blijkbaar een 'gang' is, wil niet met Frank praten, ze noemen hem een 'lowlife' (minderwaardig soort).
Lees (look) het briefje op de rechter klasdeur: Professor Conrad Push is verdwenen, de FBI onderzoekt de zaak en de natuurkunde lessen zijn tot nader order uitgesteld.
Kijk naar het aanplakbord. Links onderaan zit een rood coca-cola stickertje (sticker) Trek het van het bord af (pick up).

Open de linker deur en ga de kelder (basement) in.
Je ziet dikke rode buizen. Er zit een hendel (lever) op die nu boven de groene pijl staat. Duw de hendel naar rechts (push lever). Frank ontdekt dat hij de stroomrichting van toilet-afvalwater heeft gewijzigd.
Links tegen de muur staat een hoop troep. Op een kratje ligt een blauwe schroevendraaier (screwdriver). Neem hem mee en verlaat de kelder.

Loop naar rechts, verder de school in. Op de hoek van de gang staat de werkster te dweilen. Praat met haar (talk to). Ze moppert over ongeveer alles en weet niet waar professor Push is. Frank krijgt de tip niet van het water uit de kraan te drinken, het is stinkend en bruin geworden.

Open rechts de deur van de toiletten en ga naar binnen. Vul aan de rechter wasbak het blikje frisdrank (use dr. Pepper can with faucet). Je hebt nu een blikje met bruin water (can with brown water). Plak de coca-cola sticker op het blikje, en je hebt een nét-echt cola-blikje.

Verlaat het toilet en loop verder door de gang naar het 'café', de schoolkantine. Praat met de zeeman achter de balie en je verneemt dat de highschool is omgedoopt tot university, zodat de directeur meer salaris kan vangen.
Praat dan met Benny, die iets verdachts heeft gezien. Twee mannen in zwarte pakken gingen het kantoor van professor Conrad Push in. De kleinste van de twee stond op de grote te schelden omdat hij iets verprutst zou hebben.
Geef Benny je nep-cola-blikje. Hij moet prompt naar het toilet rennen. Als hij daar probeert door te spoelen, komt er een vieze bruine straal water omhoog, dankzij het feit dat Frank de hendel in de kelder heeft omgezet. De werkster rent het toilet in om Benny te helpen en de boel schoon te maken.

Nu de schoonmaakkar onbeheerd staat, kun je hem aan de kant duwen (push cart). Er komt een ventilatierooster achter tevoorschijn. Gebruik je schroevendraaier om het rooster te verwijderen. Klim dan in de ventilatieschacht (use ventilation shaft).
Frank ziet de twee verdachte mannen in het overhoop gehaalde kantoor van prof Conrad Push. De grootste vertelt dat hij een brief aan president Bush moest bezorgen. Omdat hij teveel alcohol gedronken had, bezorgde hij de brief aan prof. Push, Bush University, in plaats van aan pres. Bush, Bush Residence. De brief bevatte orders van een geheim syndicaat aan de president, die eigenlijk een stroman van het syndicaat is. De twee mannen konden de brief niet in het kantoor vinden en willen nu het appartement van de professor gaan doorzoeken en de prof vermoorden.

Frank besluit de mannen vóór te zijn en de prof te redden, want hij zou een 10 voor natuurkunde krijgen. Hij kruipt uit de schacht, loopt door de gang en zet met de schroevendraaier de deur van het klaslokaal vast. Dan loopt hij naar buiten, stapt in de auto en rijdt naar het huis van professor Conrad Push.
Intussen hebben de mannen ontdekt dat de deur vastzit. Ze concluderen dat de professor een handlanger heeft en willen nu ook Frank vermoorden.



Conrad's woonwijk  

Aangekomen bij het appartement van professor Conrad Push, praat je eerst even met de stoere knul die buiten staat te spelen met zijn mes. Naast wat stoere taal verneem je ook dat hij de prof die ochtend in zeer grote haast heeft zien vertrekken. Misschien zijn in het appartement aanwijzingen te vinden waar de prof naar toe ging.
Gebruik (use) de brievenbus (mailslot) om de deur van het appartement van binnenuit van het slot te halen. Open dan de deur en ga naar binnen.

Naast de koelkast hangt een foto van een boot. Kijk ernaar (look) en Frank merkt op, dat de professor ook op de foto staat. Hij bedenkt dat hij hem kan gaan zoeken in de haven (docks) op die boot. Rechts in de hoek van je beeldscherm knippert een icoon. Dit betekent dat de haven nu op je plattegrond staat.
Open de koelkast en haal er een steak uit.
Verlaat vervolgens de woning (rechts onder bij de kapstok) en maak de voordeur achter je dicht.

Loop naar rechts de zijstraat in (go to backstreet), in de richting van de blauwe auto.
Wandel verder naar rechts tot bij de vrouw die vis-lokaas (fishing lures) verkoopt. Praat met de vrouw. Ze loopt wat op te scheppen over haar geweldige zoon. Maar als ze hem beschrijft, herkent Frank de stoere knul met het mes. Hij vertelt de moeder waar haar lieve zoontje is en ze verlaat meteen kwaad haar handel en gaat naar de straathoek.
Steel nu de vis-lokaas (fishing lure.

Loop de T-mart supermarkt in. Ga naar links tot bij de vrouw die bij de vleeswarenbak staat. Praat met haar. Ze wil een feestje geven, maar de supermarkt heeft geen "weenies". Frank biedt aan voor weenies te zorgen als hij ook op het feestje mag komen. Neem afscheid en verlaat de winkel midden onder in je beeldscherm bij de kassa (walk outside).

Loop terug naar links, naar je auto. Frank is getuige van de scène tussen moeder en zoon. Zoonlief moet zijn mes weggooien en als de gesmeerde bliksem terug naar school. Zijn moeder loopt woest achter hem aan.

Raap het weggegooide mes (knife) op, dat links naast de lantaarnpaal op de grond ligt. Stap dan in je auto en rijd naar de haven (drive to docks) links onder op de plattegrond.



Havengebied  

In het havengebied aangekomen, zie je rechts een deur waar The Salty Sea boven staat. Open de deur en ga naar binnen. Het is een bar. Overal hangen dronken zeelui. Praat met de man die nog rechtop zit te drinken. Hij heeft de prof Conrad die ochtend nog bij zijn boot gezien.

Verlaat de bar en loop naar de houten pier. Wandel naar links tot het einde van de pier, waar een grote boot aangemeerd ligt. Je ziet ook een kat met een bolletje touw spelen. Stap via de loopplank op de boot en ga links de kajuit in. Frank vindt hier eindelijk de professor. Praat met hem. De prof wil naar zijn neef Edgar in Cuba zeilen om zich te verschuilen voor de geheimagenten. Jammer genoeg is zijn boot stuk. Hij heeft een nieuwe schroef nodig, brandstof en wat gereedschap om de motor een goede beurt te geven. Frank biedt aan deze dingen te bezorgen.

Ga terug naar de bar en praat met de barman over de grote vis die aan de muur hangt. Hij werd gevangen met de schroef van een vissersboot. De schroef zit nog steeds in zijn kop vast. Loop naar de vis en steel de schroef (propeller).
Praat dan met de man die eruit ziet als een spook. Het blijkt een lid van de Klu Klux Klan te zijn. Hij is depressief omdat zijn vrienden hem niet meer willen zien. Hij is namelijk helemaal verliefd geworden op een zwarte zangeres en kan nu geen negers meer kwaad doen. En verder mag hij niet aanwezig zijn bij de verbranding van een negerjongen omdat hij de verkeerde films mooi vindt. Blijf met de man praten totdat hij vertelt dat het Ben is, die zijn vrienden in Winslow Park willen verbranden. Het Park staat nu op je plattegrond. Verlaat nu de bar.

Ga naar beneden en naar rechts voorbij de ton om op je plattegrond te komen. Rijd naar Winslow park, het groepje bomen in het midden van de kaart.



Ben redden  

In het park aangekomen, zie je links een boom met een grote witte vlek erop. Dit is een laken, maar het ligt nog buiten je bereik. Loop dus verder over het pad het park in.

Je komt op een open plek, waar je Ben ziet, vastgebonden aan een boom. De Klan-leden staan om hem heen, klaar om de houtstapel aan te steken.
Praat met het Klan-lid bij de vaten met brandstof. Hij vertelt dat ze nog even wachten op de rest van de Klan-leden voor ze het vuur aansteken. Hij hoopt ook dat die leden steak meebrengen voor de barbecue, want hij heeft slechts wat "weenies" en dat vindt hij meer iets voor kinderen. Geef (give) het Klan-lid de steak die je uit de koelkast van de professor haalde. In ruil krijg je het pakje "weenies".
Raap (pick up) het blauwe ding (blue thing) op, dat je vooraan in de brandstapel ziet liggen. Het Klan-lid protesteert even, maar Frank mag het uiteindelijk meenemen. Het blijkt een ski te zijn.

Verlaat nu even het park (walk to city) om op de plattegrond te komen. Rijd terug naar de haven. Loop de houten pier op tot aan het einde. Voor de boot zie je een blauwe emmer staan, gevuld met stenen en metaal. Raap de emmer (bucket) op.
Leg nu de ski op het einde van de pier (use ski with end of pier). Frank schuift de skilat onder de kat. Plaats vervolgens de zware emmer op het uiteinde van de ski en de kat vliegt met een boog de zee in. Raap het bolletje touw (ball of twine) op en verlaat de haven.

Ga terug naar het Winslow Park. Bind het touw aan het vis-lokaas (use ball of twine on fish lure). Je hebt nu een handige zelfgemaakte werphaak (rope-n-hook).
Gooi de werphaak naar het witte laken (blanket), dat in de linker boomtop hangt. Het laken valt op de grond. Raap het op. Gebruik in je inventaris het mes op het laken, om er een paar gaten in te snijden. Nu heb je een KKKlan vermomming (disguise).

Loop naar rechts. In het zicht van de Klan-bijeenkomst gebruik (use) je het laken op Frank. Hij loopt even weg om zich te verkleden en betreedt daaran weer de open plek. De Klan-leden denken dat hij een geest is en gaan er vandoor. Frank doet zijn vermomming weer af.
Gebruik je mes om de touwen waarmee Ben vastgebonden is, door te snijden.
Hierna vertelt Frank aan Ben alles wat er tot nu toe gebeurd is. Ben suggereert dat ze de brandstofvaten van de Klan-leden wel kunnen gebruiken voor de boot van de prof.

Frank haalt zijn auto en ze brengen de vaten naar de haven en laadden ze in de boot.
Intussen zijn de twee geheim agenten uit het kantoor ontsnapt.
Ben blijft op de boot bij de professor, terwijl Frank nog op zoek gaat naar een gereedschapskist.



Ontsnapping  

Rijd naar Peacock Avenue, links bovenaan. Frank stapt uit voor het huis van de professor.
Loop rechts de straat in en ga de T-mart supermarkt in. Loop achterdoor naar het rek met gereedschap (tools). Raap een gereedschapskist (toolbox) op.

Loop dan naar links, waar de vrouw nog altijd naast de vleeswarenbak staat. Stop de gereedschapskist in haar boodschappenmandje (use toolbox with shopping bag). Geef haar nu pas de "weenies", waar ze eerder om vroeg. De vrouw loopt naar de kassa, betaalt alle boodschappen, inclusief de gereedschapskist en loopt naar buiten, waar ze langs de stoeprand gaat staan en om een taxi roept.

Frank loopt ook naar buiten. Ga naast de boodschappentas staan. Gebruik je mes om de tas open te snijden. Praat dan met de vrouw. Ze besluit niet op een taxi te wachten, maar te gaan lopen. Ze tilt de boodschappentas op en loopt weg. Alle boodschappen blijven op het trottoir achter. Raap je gereedschapskist op (pick-up groceries). Frank besluit om ook de "weenies" mee te nemen.

Loop terug naar je auto, stap in (use) en rijd naar de haven.
Loop over de houten pier en stap in de boot. Ga de kajuit in en geef de professor zijn schroef.

Intussen zijn de twee agenten aangekomen in het appartement van Conrad Push. Ze willen weten wie de helper van de prof is en gaan de flat op vingerafdrukken onderzoeken.

Geef de professor de gereedschapskist. Hij verdwijnt in het ruim om de boel te gaan repareren. Na 2 lange uren komt hij vragen of de jongens hem iets te drinken willen halen in de bar. Het is nogal heet in het ruim.

Frank en Ben lopen naar de bar en zien daar de twee agenten met de barman praten. Ze vragen naar de professor én naar Frank Forester. De jongens rennen terug naar de boot om de professor te waarschuwen. Hij zegt dat het beter is als Frank en Ben met hem mee komen naar Cuba.

De boot vaart weg en de twee agenten staan hem woest na te kijken, met het vaste voornemen uit te vinden waar de professor, Frank en Ben naar toe zijn.....................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.