FORGIVENESS


Walkthrough door Hans © 2019 www.adventurespel.nl

Uitgever: Noam Matan Rotem / 2019
Ontwerper: Noam Matan Rotem

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening
Proloog
Trots (Pride)
Wellust (Lust)
Gulzigheid (Gluttony)
Hebzucht (Greed)
Luiheid (Sloth)
Afgunst (Envy)
Toorn (Wrath)



Spelbediening  

De cursor is een witte middenstip die rood wordt als je een interactie met een voorwerp kunt aangaan.
Met de linkermuisknop kun je het bijvoorbeeld onderzoeken (Examine). Het verschijnt dan prominent in beeld en je kunt het met je muis ronddraaien en van alle kanten bekijken, wat soms nodig is om een detail te ontdekken.
Met het wieltje van je muis kun je het voorwerp iets vergroten of verkleinen.
Als je daarna op de rechtermuisknop drukt (Drop item) dan keert het voorwerp naar zijn plaats terug.
Je kunt het ook oppakken (met de E-toets) en meenemen en met de rechtermuisknop ergens laten vallen of bewust neerleggen.
Het spel kent geen Inventaris.



Proloog  

Opmerking: Voor deze walkthrough is in het openingsscherm gekozen voor 'Choose a sin' (Kies een zonde) en de standaard instellingen.
In het volgende scherm is de normale moeilijkheidsgraad gekozen, dat wil zeggen: er is geen tijdslimiet en er klinkt een geluidje als je een aanwijzing vindt.


Proloog
Je hebt een misstap begaan en nu is het tijd om er voor te boeten.

Ga de kamer binnen (Enter the room).
Na het laden hoor je de stem van Benjamin Smith:

O, het werd tijd dat je wakker werd. Je vraagt je waarschijnlijk af wie ik ben en wat jij hier doet. Wel, wat het eerst komt, het eerst maalt. Ik ben God. Ja dat klopt... Wees niet al te verbaasd. Voordat ik God werd, werd ik Dr. Benjamin Smith genoemd. Je zou in verwarring kunnen zijn, maar laat het me uitleggen. Er zijn twee soorten mensen op deze wereld. Ten eerste - de mensen die goed doen, de mensen die geven om anderen en hun leefomgeving. En ten tweede - de afgrijselijke vieze weerzinwekkende mensen, degenen die de mensheid te schande maken. En daarnaast ben ik er. Niet zo lang geleden was ik een rotzak, die al dat soort rottigheid uithaalde dat je je maar voor kunt stellen. Maar nadien deed zich een gelegenheid aan mij voor ... Een kans om vergeving te krijgen voor alles wat ik heb gedaan... Al wat ik moest doen is God's baan overnemen en me bezighouden met alle zondaars. Nu...wat wil God met een rotzak zoals jij? Enig idee? Nou? ...Wel laten we alleen maar zeggen dat ik die onzin van jou spuugzat ben. Jij weet precies wat je gedaan hebt en waarom je hier bent. Maar doen of je dwaas bent werkt niet bij God... Zij die schijt hebben aan God en God's regels... Ze verdienen het niet om te leven. Of misschien... ben je wel echt een dwaas. Wel, ik zou niet verbaasd zijn als dat zo was. Jij bent hier omdat je beschouwd wordt als een zondaar. Nu... vraag je je wellicht af waarom ik je niet heb gedood. Nog niet... Eenvoudigweg omdat ik de kans kreeg om vergeving te krijgen en nu krijg jij dezelfde kans, bla, bla, bla... Alles wat je te doen staat is om mij te bewijzen dat ... jouw leven de moeite waard is om geleefd te worden. Je hebt 30 minuten om mijn test tot een goed einde te brengen ! Nu... als je slaagt, hm, dan bewijs je mij dat je echt niet dom bent en dat je van het verleden geleerd hebt. Dat je NOOIT MEER misstappen begaat. Maar als je faalt dan wordt je naar het vagevuur gezonden samen met de andere zondaars, ha, ha, ha. Voor eeuwig! O...Jouw test ligt vlak achter die deur, de code is... Eh, eigenlijk...Wat dacht je ervan om dat zelf uit te zoeken? Zie je, dit is een oefenronde, voordat de echte test begint. Ga je gang.

NB: Die 30 minuten, waarin je de test af moet hebben, geldt alleen als je gekozen hebt voor de zwaardere moeilijkheidsgraad (Extreme).

Terwijl Benjamin Smith zijn preek afsteekt zie je dat je in een L-vormige kamer staat.
Draai je om naar het bed.
Pak het kussen van het bed op.
Onder het kussen ligt een speelkaart met een zwarte ruit erop en het cijfer 4. Als je deze oppakt klinkt er een geluidje, ten teken dat je een aanwijzing hebt gevonden.

Naast de enige deur van het vertrek hangt een kastje waar je een cijfercode in moet geven.

Ertegenover staat op de muur een formule bestaande uit vier figuren, waaronder de zwarte ruit.

Open de lade van het tafeltje naast het bureau en je vindt een aanwijzing over de deurcode.

Keer terug richting bed, sla linksaf en haal de map uit de prullenbak.
Laat deze op de grond vallen.
In de bak ligt weer een kaart met een zwarte stip en cijfer 9 erop.

Open de koffer die op een ijzeren tafel naast een hoge houten kast ligt en haal er een mes uit (geluidje).
Snij hiermee het touw door dat de deurknoppen van de kast bijeen houdt.
Open daarna de linker deur.
Bovenaan zit een derde speelkaart met een zwarte driehoek en het cijfer 2 erop.

De formule op de muur kun je nu invullen: 9 - 4 + 2 = 7, dus het zwarte vierkant stelt het cijfer 7 voor.
Dankzij de aanwijzing uit de lade weet je dan de deurcode: 2497.

Ga naar het toetsenblok naast de deur.
Druk op de E-toets en dan op de cijfertoetsen 2, 4, 9 en 7 en tenslotte op de entertoets.
De deur gaat open, ga erdoor het duister in en je keert terug naar het beginscherm om één van de zonden te kiezen.

We werken ze in de aangegeven volgorde (in toenemende moeilijkheidsgraad) af.



Trots (Pride)  

Laat niet de machtige man opscheppen over zijn macht... maar laat hij die opschept zich hierop beroemen dat hij mij begrijpt en mij kent.

Je staat in een stijlvol kantoor met houten wanden en geblindeerde ramen, een bureau, enkele stoelen, een lage tafel en verschillende kasten.
En er is één deur. Links hiervan zie je een tafel met 10 vakken, waarvan alleen de meest rechtse een boek bevat.
De tekst op tafel luidt:
God stelde een grens aan de menselijke intelligentie, maar stelde geen enkele grens aan de menselijke stompzinnigheid.

Op de tafel ligt een boek: Oorsprong van Kennis (Origin of Cognition).
Draai het om en zie een afbeelding van een balans.
Laat het boek op de grond vallen.

In de lade van het tafeltje rechts van de deur vind je het boek Menselijke Anatomie Atlas (Human Anatomy Atlas) met een Franse lelie op de achterkaft.
Leg dit naast het andere boek op de grond.

Onderop het tafeltje ligt een derde boek: De Gids voor Psychotherapiepraktijk (The Guide to Psychtherapy Practice) met een voorstelling van hersenen achterop.

In de grote kast staat links een dikke pil: Encyclopedie voor Psychologie.
De achterkant laat de onderste helft van een gezicht zien.

De derde lade van de ladenkast waar een TV op staat onthult het boek Het Ingewikkelde Verstand (The Intricate Mind) voorzien van een vlinder.

In de linker boekenkast achter het bureau staat Oorsprong van de Psychotherapy (Origins of Psychotherapy) en draagt een oogmasker als symbool.


Op het bureau kom je het boek Zelfanalyse tegen, met een tekening van een zeshoek.

Een achtste boek ligt op de leuning van een luie stoel: Beginselen van de Psychologie.
Het symbool is een sleutel.

Om het negende boek te vinden moet eerst een puzzel worden opgelost.
Boven de deur staat met rode verf geschreven:
John schoof zijn pauze drie uur naar voren zodat hij het nieuwe ABC kon leren.

Ertegenover boven de bureaustoel staat een boodschap: LP WKH EHVW.
Het hele ABC is op het bureaublad uitgeschreven.
Als je de letters van de boodschap allemaal drie plaatsen naar links in het alfabet opschuift komt er te staan: IM THE BEST (Ik ben de beste).

Op het bureaublad ligt een vel papier met respectievelijk 2, 3 en 4 posities die moeten worden ingevuld.
Druk op de linkermuisknop en plaats de knipperende cursor op de eerste positie.
Tik op je eigen toetsenbord de tekst: IM THE BEST (de cursor verspringt vanzelf naar de volgende positie).
Druk daarna je ENTER-toets in.
Je hoort een piepend geluid en er is een deurtje van de grote kast open gegaan.

Achter het deurtje vindt je het boek: Psychologie Elementen Methoden Historie met een bliksemschicht als symbool op de achterkaft.
Daarnaast zijn er nog 10 tijdschriften. Haal deze één voor één uit de kast en laat ze op de grond vallen. Helemaal onderop ligt een sleutel.

Neem deze mee naar de TV en druk daar op de E-toets. De TV gaat aan en het scherm laat 9 afbeeldingen zien die je achterop de boeken aantrof; het zijn achtereenvolgens:
Bliksem, zeshoek, lelie, balans, masker,
gezicht, vlinder, hersenen en sleutel.

Plaats tenslotte de 9 boeken in de aangegeven volgorde in de vakken op de tafel, waarna de deur opengaat en je terug kunt naar het beginscherm.



Wellust (Lust)  

Ontvlucht ook jeugdige lusten, maar streef naar rechtschapenheid, vertrouwen, liefde en vrede...

Je bent in een T-vormige kelderruimte die wordt verlicht door fakkels.
Naast je is een toestel om iemand vast te zetten. Ook hangen er kettingen en klemmen aan de muur voor hetzelfde doel.

Wend je naar een rechthoekige tafel waarboven een wandbord hangt met vijf tabellen met elk 6 x 3 vakjes.
Midden boven elke tabel zie je een hartvormig symbool, dat je terugvindt op vijf plankjes onder het wandbord.
Sommige tabellen bevatten kruisjes, andere letters.

Draai naar rechts.
Er hangt een plaat met de tekst: Mijn favoriete kledingstuk is een shirt.
Loop naar de tegenoverliggende muur waar twee shirts hangen met respectievelijk de nummers 71 en 69.

Draai je om naar de ronde tafel en klik met de linkermuisknop op het slot van de koffer.
Je ziet dan het cijferslot van dichtbij en kunt de code 7169 ingeven.
De koffer springt open en onthult een schroevendraaier.

Neem die mee (met E) naar de plaat aan de overliggende muur.
Richt je middenstip zodanig dat er Interact (E) in beeld verschijnt.
Druk op de E-toets en de schroeven worden losgedraaid, waarna er een soortgelijk wandbord overblijft als het eerste, alleen met kruisjes waar het eerste bord letters vertoont en omgekeerd.

Vergelijk de tabellen waarboven een zwart hartje staat, op beide borden links bovenaan.
Op de plaats van de kruisjes lees je dan (van links naar rechts): CAMERA.

     

Loop naar links naar een omgevallen kluis en pak de camera op.
Leg deze op het plankje met het zwarte hart.

De tabellen rechts bovenaan hebben als oplossing: ROPE (touw).
Neem het touw van het rolwagentje op en plaats het op het tweede plankje.

De tabellen met het open hart leveren op: BATON (stok).
Deze vind je op het rek met de drie shirts.

In de tabellen met het gedraaide hart lees je: BOOK (boek).
Dat ligt in de schappenkast.

De laatste tabellen geven: DOLL (pop) te lezen.
Daarmee is de paspop bedoeld die je onderin de staande open kluis aantreft.

Als je alle voorwerpen hebt geplaatst is er rechts van je een sleutel aan een ketting uit het plafond gezakt.

Neem deze mee naar de koffer in de hoek waar je begonnen bent en open de koffer (E-toets).
Aan de binnenkant van deksel en koffer staan steeds vijf symbolen.

Deze zijn een aanwijzing voor de stand van de tweemaal vijf hendels die je in de poot van de T-vormige kelder aan de wand ziet. De hendels staan allemaal naar boven gericht.

Zet de hendels overeenkomstig de vrouwelijke symbolen in de onderste stand, dus op de bovenste rij de 1e, 2e en 4e en op de onderste rij de 2e en 5e van links.
Dan gaat het hek naast je omhoog en kun je de kelder uit.

Gulzigheid (Gluttony)  

Daarom, of je nu eet of drinkt, of wat je ook doet, doe alles ter ere van God.

Je staat in een vierkante keuken.
Op de tafel liggen twee borden en twee bekers.
Pak de linker beker op en draai die om. Er staat Allie op.
Aan de onderkant van de rechter beker staat Jack.

Het diploma aan de wand vermeldt dat Helena Birginton de eerste prijs heeft gewonnen in de categorie Pompoensoep.
De gegarandeerde prijs is een handdruk door de burgemeester!

Loop naar het aanrecht waar een magnetron staat.
Er zijn knoppen met de woorden Knife (mes), Plant, Croissant en Donut. Dit zijn hints!

Bekijk de plant op de vensterbank van alle kanten.
Er staat de letter p op en het cijfer 3.

Open de kast ernaast en daarna de doos waar donuts in blijken te zitten.
Aan de binnenkant van de deksel staat het cijfer 6.
En als je de achterste donuts weghaalt (op de bodem laten vallen) zie je links de letter o.

       

Ga naar de schaal met croissants op het aanrecht en werp ze op de grond.
De letter L wordt zichtbaar terwijl aan de voorkant het cijfer 4 te zien is.

Mik de middenstip dan op het messenblok tot hij rood wordt, klik met links en draai het mes om en om. De letter i en het cijfer 2 staan erop.

Boven de magnetron staat een kalender die de datum van 12 october aangeeft.
Op een vel papier aan de wand rechts van de ijskast lees je dat op die datum Jack 4 koekjes en 2 croissants at en Allie 2 koekjes en 5 croissants.

 

Leg nu dit aantal koekjes (uit de broodtrommel) en croissants op hun borden.

Er zijn dan twee dingen gebeurd.
De magnetron is aangegaan waarin nu drie blikjes ronddraaien.

Druk bij de magnetron de C-toets op je eigen toetsenbord in, waardoor je hurkt.
NB: Dit werkt overal in het spel! Nogmaals drukken om terug te keren naar normaal.
Je ontwaart nu op de blikjes de letter D en het cijfer 1.

Boven het dressoir is een TL-lamp met UV-licht aangegaan waardoor een patroon op de wand is onthuld.
Links zie je de cijfers 8 en 0. Rechts een zestal letters.
Volg de baan vanaf het cijfer 8 en je komt uit bij de letter M.
En vanaf 0 kom je uit bij de letter A.

Een rode pijl wijst naar een notitieboek.
Klik erop en het blijkt dat je een woord van 7 letters moet intikken.
We zetten de cijfers van 1 tot en met 9 plus 0 op een rij met de gevonden letters eronder.


1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
D
i
p
L
 
o
 
M
 
A

Het woord DIPLOMA laat zich lezen.
Vul dit in het notitieboek in en druk op je Entertoets.
Een groen vinkje geeft aan dat het antwoord correct is.

Het woord is een aanwijzing dat we het diploma aan de wand beter moeten bestuderen. Klik daar met je linkermuisknop op en er verschijnt: Diner is opgediend (dinner is served), met een afbeelding van een rat eronder.

Loop naar de rat die naast de commode op de grond ligt, richt de middenstip erop zodat hij rood wordt en druk op E.
De deur gaat open en je kunt ontsnappen.



Hebzucht (Greed)  

Laat je gedrag zonder hebzucht zijn, wees tevreden met de dingen die je hebt. Want Hijzelf heeft gezegd, 'ik zal nooit bij je weg gaan of je in de steek laten'.

Je begint in een kleine opslagruimte waar een speeltafel staat, een speelautomaat (eenarmige bandiet), barkrukken en stoelen.

Via een open deur kom je in een beveiligingsruimte met uitzicht door een groot raam op een speelhal.
De kluis heeft vier knoppen. Op elke knop staat een rood vinkje (V-vorm).
Als je op een knop drukt verspringt deze steeds 60 graden, te zien aan het vinkje.

       

Bekijk de speeltafel in de opslagruimte nauwkeurig. Er staan ringen op met cijfers in bruine vakjes.
Tegen de klok in zijn bij cijfer 1 en 2 nog drie vakjes in een rode kleur aangegeven.
Bij de cijfers 3 en 4 zijn dit vier vakjes.
Dit is een aanwijzing hoe je de knoppen van de kluis moet instellen.

Zet de knop linksboven drie posities linksom ten opzichte van het cijfer 1 (recht tegenover 1).
Hetzelfde geldt voor de knop met cijfer 2.
Bij de knoppen 3 en 4 moet je vier posities linksom gaan.
Knop 3 staat al goed.
Knop 4 dus vier keer indrukken.
Dan springt de kluisdeur open. Neem de sleutel en open de deur naar de hal.

Kijk als je de hal binnengaat meteen om. Naast de deur hangt een beeldscherm waarop je vaag de wand in de opslagruimte kunt herkennen waar de speelautomaat staat.
De letters vormen de woorden USE ME (Gebruik me).
De speelautomaat is omcirkeld.

Ga even terug naar de opslagruimte en trek aan de hendel. Er gebeurt niets.

De hal heeft links en rechts van het brede raam steeds vijf speelautomaten.
Achterin staan nog eens twee groepen van vier.
Verder is er een roulettetafel, een Blackjacktafel en een rond zitgedeelte.

Loop naar de twee groepen van vier speelautomaten.
De rechter vier hebben een groen verlichte glasplaat waar 777 Jungle op staat.
Het beeldscherm aan de wand tussen beide groepen komt hiermee overeen.
Maak de stand op de automaten precies gelijk aan die op het beeldscherm door zo vaak op de gele knoppen te drukken als nodig is.

 

Doe hetzelfde voor de linker vier eenarmige bandieten met de blauw verlichte glasplaten, waarvoor je moet kijken naar het scherm aan de rechterwand achter de rechter groep, waar zich de bar bevindt.

 

Als je alle toestellen hebt ingesteld overeenkomstig de beeldschermen dan ga je terug naar de opslagkamer en trek je opnieuw aan de hendel van de speelautomaat daar.
Ditmaal klappen er twee deurtjes open en wordt een bak met diamanten zichtbaar.

Neem deze mee naar de ronde zit en zet de bak neer op tafel op de plaats waar Diamanten staat.
Rechts daarvan is een vak gemarkeerd waar Goud op staat.
Plaats hier de goudstaaf uit de kluis.

Op het linker vak staat Money.
Loop naar de bar en open het deurtje rechtsonder. Daar vind je een bak met geld.
Leg die op tafel in het linker vak.

Er is nu interactie mogelijk met de rekenmachine rechts op de tafel, wat te zien is aan het groene lampje dat nu brandt.
Richt de middenstip op het apparaat en druk op E, dan wordt het uitvergroot.
Zo te zien moet je cijfers invoeren op de plaats van de sterretjes.

Links ligt een samengebonden pakketje op tafel waar PW: Jack op staat. Dit kun je het beste zien als je de C-toets indrukt.
PW duidt op Password (wachtwoord) en Jack is een aanwijzing dat we naar de Blackjacktafel toe moeten.

De speelkaarten daar vertonen van links naar rechts de cijfers: 8  4  2  7  2  6  2.

 

Geef deze volgorde in als code in de rekenmachine en druk op de Enter-toets op het apparaat.
Dan gaat de deur open en ben je ontsnapt.



Luiheid (Sloth)  

Ga naar de mier, jij luilak! Kijk naar haar manier van doen en wees wijs.

Je bevindt je op een donkere zolderkamer.
Draai je om naar de deur. Die is natuurlijk niet te openen.
Links daarvan hangt een zekeringenkast aan de wand. De tekst luidt: Opgepast, breng alle vier zekeringen in volgorde aan om de stroomkring te voltooien.

Schuin tegenover de deur hangt een lantaarn aan een paal. Neem die mee.

In de linker hoek vooraan zie je de eerste zekering.
Zolang je de lantaarn vasthoudt kun je geen zekering oppakken. Laat de lantaarn dus vallen en neem de zekering mee om die op één van de posities in de zekeringenkast te plaatsen (welke is niet belangrijk).

De tweede zekering ligt op een doos in de hoek linksachter.
De derde vind je op de bank en de vierde rechtsachter op de ronde tafel.

Breng deze zekeringen één voor één aan in de zekeringenkast, waarna er twee lampen op de achterwand ontbranden.

Tegenover de bank staat een TV.
De afstandsbediening ligt op de lage tafel. Pak deze op en richt haar op de TV. Je ziet dan aanwijzingen onder in beeld:
1: Schakel naar Kanaal Een. E: Zet Aan/Uit. 2: Schakel naar Kanaal Twee.
Zet de TV aan en schakel naar kanaal 1.
Er verschijnen nu na elkaar patronen van zes stippen waarvan er één of meer wit zijn.
Eronder staat steeds een letter. Niet alle letters van het alfabet doen mee. De serie wordt voortdurend herhaald.
Als je naar kanaal 2 overschakelt dan volgen nog tien patronen met de cijfers van 1 tot en met 9 plus 0.
Laat daarna de afstandsbediening op de tafel vallen. (Valt deze per ongeluk op de grond en wil je haar een volgende keer oppakken, hurk dan eerst, door op de C-toets te drukken).

Rechts van de TV staat een bak met gekleurde werppijltjes.

Aan de wand hangt een kastje met Bullseye (Stierenoog) erop.
Open beide deurtjes.
Aan de binnenkant van het linker deurtje hangt een schema met enkele patronen erop.
In de kast hangt een doelwit voor de werppijltjes, voorzien van de letters A tot en met Z.
Aan de binnenkant van het rechter deurtje staat beschreven welke kleur werppijltje bij welk cijfer hoort.

       

Het schema bevat onder elkaar drie cijfers (number), daarnaast drie letters en daarnaast drie rode pijlen in verschillende richtingen die een nieuwe positie aanduiden (schuin naar rechts beneden, recht omlaag en recht omhoog).

Zoek op de TV uit om welke cijfers en letters het gaat.
En kijk op het rechter deurtje welke kleur werppijltje bij welk cijfer hoort.
De bovenste rij van het schema geeft voor de patronen 7 en C. Bij 7 hoort de kleur zwart.
Vanuit het C-segment op het doelwit wordt de nieuwe positie het D-segment (schuin rechts naar beneden).
Neem dus een zwart werppijltje uit de bak en prik dit in het D-segment door de middenstip erop te zetten en te klikken met de linkermuisknop.

De middelste rij van het schema heeft als patronen 1 en Y. Bij 1 hoort de kleur rood.
Vanuit het Y-segment recht omlaag kom je uit in het P-segment.
Plaats daar een rode werppijl uit de bak.

De onderste rij van het schema levert 2 en U op. 2 is de kleur geel.
Vanuit U recht omhoog bereik je het A-segment.
Mik daar een geel werppijltje op.

Dan hoor je een ratelend geluid alsof er een printer bezig is.
Kijk op het TV-scherm. Daar staat nu een raadsel:
De sleutel verstopt zich binnenin mij
Zonder mij kun je niet zien
Te dicht bij mij en het zal je berouwen


Het gaat om de kaars die zich op de ronde tafel rechts achterin bevindt.
Steek deze aan met de rode aansteker die je links achterin op een doos vindt.
De kaars brandt snel op waarna een sleutel zichtbaar wordt.
Laat eerst de aansteker vallen en pak dan de sleutel op om deze op de deur voorin uit te proberen.



Afgunst (Envy)  

Een gezond hart is leven voor het lichaam, maar afgunst is rotheid tot op het bot.

Ditmaal ben je in een appartement terecht gekomen met een groot tweepersoons bed, een lage tafel en bank, TV-meubel, tafel met laptop en een trap naar boven waar zich de enige deur bevindt.

Op de laptop moet je een wachtwoord ingeven.
Aan de muur erboven, hangen zes foto's met een woord eronder.
Dubbele pijlen geven aan dat de foto's twee aan twee behoren te worden verwisseld.

 

Dan wordt de volgorde:

Communication Empathy Honesty
Respect Trust Love

De rode letters geven achter elkaar het wachtwoord aan: i  p  n  t  s  v.

Richt de middenstip op de laptop en druk op de linkermuisknop.
Geef de code in en druk op je Enter-toets.
Dan verschijnt er een chatbericht. Een zekere Daniel schrijft:

 

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw
Het middelpunt van mijn wereld begint en eindigt bij jou
Net als de gele zon glinsteren jouw roze haren.


Jane antwoordt:
Oh, dat is lief schat, ik kom na het werk met je praten.

Dan Daniel weer:
Ik zal de eerste dag dat ik je ontmoette nooit vergeten
Recht onder dat paars verlichte neon bord
Maak je om geld geen zorgen, het is maar een groen papiertje
Als we elkaar hebben dan is er niets beters.


Hieronder dien je een geheime code in te vullen.

In de tekst zijn na elkaar de volgende kleuren beschreven:
Rood   Blauw   Geel   Roze   Paars   Groen

Kijk nu naar de muur links van je waar acht zwart-wit posters hangen met een enkele kleur erop. In de rechter benedenhoek van elke poster staat een letter.

 

Noteer in de volgorde van de bovengenoemde kleuren, de bijbehorende letter.


Rood - dobbelsteen - E
Blauw - doek en ogen - L
Geel - kattenogen - E
Roze - roos - V
Paars - bloemen in handen - E
Groen - blad en ogen - N

De letters vormen het woord Eleven (Elf in het Engels).
Geef dit in als geheime code.
Je hoort een ratelend geluid. Naast de TV is een VHS Player (bandrecorder) wakker geworden.

In de kast naast het bed liggen in totaal 20 banden die alle genummerd zijn. Je kunt ze één voor één in de bandrecorder afspelen, als je wilt, maar het gaat natuurlijk om nummer Elf. Deze vind je ergens in het midden van de stapel.
Als je deze in het afspeelapparaat stopt dan verschijnt er een raadsel dat (ten overvloede) door twee personen wordt voorgelezen. Het luidt:

 
Broers en zussen heb ik geen
Maar de vader van die man is mijn vaders zoon.


De eerste regel zegt dat jij enig kind bent van je ouders.
De tweede regel heeft het over: mijn vaders zoon. Dat kan daarom alleen jijzelf zijn.
De tweede regel zegt ook dat de oplossing van het raadsel een man is (die man).
De vader van die man ben jij dus.
Die man is dus jouw zoon (Son in het Engels).
De oplossing is SON.

Er liggen door het hele appartement verspreid kaartjes met letters erop.
Zoek de kaartjes met de letters S, O en N en plaats deze op de VHS Player in de bak met de drie vakjes.
Het kaartje met S ligt op de bank, O op de tafel ervoor en N op de vensterbank rechts van het bed.
Als je deze kaartjes in de bak hebt gedaan gaat boven de deur open en kun je weg.



Toorn (Wrath)  

Dierbaren, wreek jezelf nooit, maar laat dat over aan de toorn van God. Want er is geschreven: 'Wraak is aan mij. Ik zal vergelden'.

De laatste ruimte is een magazijn met stellingen vol dozen, kisten en jerrycans.
Achterin is een afgeschermd deel dat met een hek is omheind. Er hangen zwarte gordijnen voor.
De toegangspoort is met een ketting en hangslot vergrendeld.

Tegen de achterste muur staat een kluis die is voorzien van een toetsenblok.
Ernaast zijn symbolen geschilderd van een Mes, Vlammen, Vuist en Bliksemschicht.

Aan één van de lange muren zie je drie rode halve bollen met de letters H, R en L erboven.
Rechts daarvan is een groene halve bol met Answer (Antwoord) erboven.
In het midden hangt een kastje.

Aan de overliggende wand in de buurt van de vorkheftruck staan dozen met een nummer en bestemming erop.
Enkele etiketten dragen ook een symbool, één van de vier die je op de muur naast de kluis aantrof.
Doos 14 heeft de bliksemschicht, doos 13 het mes, doos 11 de vlammen en doos 16 de vuist.

Loop naar de kluis.
Kijk naar de symbolen op de muur en geef de bijbehorende getallen in op het scherm, dus 13  11  16  14  (klik met de linkermuisknop op het toetsenblok).
Druk dan op de Enter-toets van het toetsenblok (gebogen pijl).
De kluis gaat open en toont een moker. Pak deze op en sla het hangslot kapot.

Betreed de omsloten ruimte en trek het gordijn tegenover het toegangshek weg.
Op de muur staat: Worthless, Filthy, Hopeless, Guilty (waardeloos, vuil, hopeloos, schuldig).

Draai rechts om het toegangshek heen en lees de tekst op het papier aan de kolom. Er staat:

Werkstation
Volg de regels:
Draag altijd een veiligheidshelm
(die zich in je persoonlijke kubus bevindt)
Vergeet niet je werkstationnummer
te controleren aan het begin van de dag plus aan het eind.
De belangrijkste twee regels om te onthouden op
het werkstation zijn om nooit op de wand te schrijven
en denk eraan dat iedereen hier gelijk is ongeacht hoelang je hier al werkt.
Alle houten panelen zijn gelabeld met een speciale
letter die je niet kunt zien dus probeer ze niet te stelen,
het zal piepen als je weggaat.
Maar de belangrijkste regel, Veel plezier :)


De Engelse tekst staat vol schrijffouten.
In volgorde van voorkomen zijn dit, plus eronder de correcte schrijfwijze:

qube  numbar  plux  toe  un  woll  eqeal  wod  lettar
cube  number  plus  two  on  wall  equal  wood  letter


De foute woorden achter elkaar gezet luiden vertaald:
Het kubusnummer plus twee aan de wand is gelijk aan de houten letter

Aan de andere kant van de omheinde ruimte hangt een kast met twaalf vakken. Dit zijn de genoemde kubussen.
Elk vak draagt een nummer.
Ervoor ligt een stapel van 26 blokken, elk met één letter van het alfabet.

       

Neem als voorbeeld het eerste vak links bovenaan. Dit bevat nummer 4.
Volgens de regel moeten we er 2 bij optellen. Dat wordt dus 6.
Kijk wat de zesde letter aan de wand is. Dat is de L van het woord Worthless.
Op deze wijze vinden we ook de andere letters die bij de vakken horen.

Plaats de juiste letterblokken in de vakken. Dan wordt de verlichting groen.
Er brandt nu ook een groene lamp buiten de omheinde ruimte boven het raadsel aldaar.

De letters H, R en L komen voor in de woorden op de muur. Tel hun aantal.
H komt drie keer voor, R één keer en L vier keer.

Als je de blokken met letters H, R en L weer uit de vakken haalt, dan zie je dat deze letters ook respectievelijk met de cijfers 3, 1 en 4 overeenkomen.

De rode halve bollen bij het raadsel blijken knoppen te zijn die je nu kunt indrukken.
Doe dat driemaal voor de knop bij H, eenmaal voor de knop bij R en viermaal voor de knop bij L.
Druk daarna eenmaal op de groene knop waar Answer (Antwoord) boven staat.
Dan valt de deksel van het houten kastje in het midden op de grond en zou je de sleutel moeten kunnen pakken.
NB Dit lukt niet altijd, vanwege een bug (foutje) in het spel, maar je kunt alle handelingen in vijf minuten herhalen door het level opnieuw te spelen.

Ga met de sleutel naar de heftruck en start de motor.
De truck rijdt achteruit en je kunt door de deur ontsnappen.

Voor de liefhebbers een easter egg:
Er staat ergens een verborgen boodschap: Whats in the box? (wat zit er in de doos?).
Je zult hiervoor moeten springen (W+spatiebalk) en hurken (C-toets).




Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.