Walkthrough door Marjo © 2004 www.adventurespel.nl
Uitgever: Renegade Software
Ontwerper: Int. Binary Illusions / 1995
Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar:
Marjo's spel-info.
|
N.B. options/menu is te bereiken door in de inventaris het 'journal' te openen en onder F1.
Buenos Aires,
Amazone Jungle,
Sloth Eiland,
Mist Vallei.
Intro
Buenos Aires 1947. In een verlaten pakhuis staan onze held Joe King en zijn vriendinnetje vastgebonden aan een paal, terwijl de klok met explosieven doortikt. Dan komt Joe's vriend sparky in een badkuip door het plafond gevallen en helpt hen ontsnappen. Net op tijd....
Joe heeft een afspraak met de mooie actrice Faye Russsel. Hij zou haar naar de Amazone vliegen voor een fotosessie. Jammer genoeg sluit zijn rivaal Hans Anderson hem op in de hotelkamer, waar Joe Miss Russel kwam oppikken.
Buenos Aires 
Hotelkamer
Kijk rond in de hotelkamer waar Joe King is opgesloten. Probeer ook het raam te openen. Buiten onder het raam staat Sparky op Joe te wachten. Trek aan het gordijnkoord (curtain cord) rechts naast het gordijn. Achter het gordijn blijkt een kaptafel te staan. Neem de pruik (wig) mee en loop naar de stapel lakens op de vloer. Raap twee keer een laken (sheet) op. Onder de lakens blijk de opening te zijn van een glijbaan (chute) voor vuile was. Gebruik het ene laken op het andere om ze aan elkaar te binden. Bind dan het geknoopte laken aan de radiator en gebruik vervolgens de glijbaan.
Kelder
Joe belandt in de kelder. Bekijk het houten rek. Verschuif dan de ladder. Klim op de ladder en raap uit de doos bovenop het rek een koevoet (crowbar).
Als je probeert de rode deur met de gele ster te openen, merk je dat die afgesloten is.
Beklim dus de trap linksachter en loop door de deur bovenaan.
Foyer
Je komt in de foyer van het hotel.
Kijk naar de sleutel op de balie. Er hangt een naamkaartje aan waar 'Lola' op staat.
Praat dan met de balieman (bellboy).
- Vraag hem naar de sleutel (about that key on your desk).
- Zeg hem dat je de sleutel wilt lenen (borrow it for a while).
- Begin nogmaal over de sleutel (about that key again)
- Vertel dan dat je Lola's vriend (Lola's friend) bent.
Joe krijgt toestemming de sleutel te pakken. Raap hem dus op van de balie.
Als je probeert het hotel te verlaten, houden twee stoere knapen Joe tegen.
Ze nemen hem zijn kleren af en sluiten hem weer op in de hotelkamer.
Hotelkamer
Open de kist (chest) voor het gordijn met behulp van de koevoet (crowbar) uit je inventaris. Kijk erin en Joe vindt een handdoek (towel). Ga daarna weer via de glijbaan naar beneden naar de kelder.
Kelder
Loop naar de rode deur met de gele ster en gebruik de sleutel om hem te openen.
Loop door de deur.
Kleedkamer
Joe betreedt Lola's kleedkamer. Ze begroet hem als een oude bekende.
- Vraag Lola om hulp (Lola, I need your help). Dat vindt ze niet vreemd.
- Zeg dat je het werkelijk meent (This is serious. Can you help me?) Lola vraagt wat Joe wil.
- Vraag dan of ze je uit het hotel kan helpen (Can you help me get outta here?)
Lola twijfelt nog. Joe heeft haar niet zo best behandled in het verleden, zegt ze. Ze gaat onder de douche staan. Dan verontschuldigt Joe zich voor zijn fouten en Lola laat zich overhalen hem te helpen als Joe haar een handdoek wil aanreiken. (give me a towel).
Geef de handdoek uit de inventaris aan Lola.
Lola stapt uit de douche en geeft Joe een jurk om zich mee te vermommen.
Joe loopt terug naar de kelder.
Kelder
Klim op de ladder bij het rek Rechts op het rek liggen namaak borsten (comedy breasts). Raap eentje op.
Trek de jurk en de namaakborsten aan en loop de trap naar de foyer op.
Intussen is een gestoorde wetenschapper bezig met zijn nieuwste uitvinding. Hij maakt van Amazones, agressieve dinausaurussen. Hij heeft nog meer vrouwen nodig om een leger te vormen, zodat hij de wereld-heerschappij kan overnemen.
Truck
Loop, in de foyer aangekomen, naar buiten naar de blauwe truck, waar Joe's vriend Sparky op hem wacht. De twee stoere knapen ontdekken dat Joe ervandoor gaat en springen in een auto om hem al schietend te achtervolgen.
Raap de kip (chicken) op. Raap dan wat stro (straw) op. Onder het stro vindt Joe een jerrycan met olie (oil can). Raap hem op en gebruik hem op de achtervolgende auto.
Vliegveld
Op het vliegveld staat Anderson te praten met Faye Russell als Joe aan komt lopen. Joe zegt dat hij de eigenaar en piloot van de 'Amazon Queen' is.
Praat net zo lang met Anderson totdat Joe hem neeslaat.
Dan komt Sparky aangelopen en kunnen ze vertrekken.
Het vliegtuigje wordt onderweg getroffen door de bliksem en stort neer in de Amazone Jungle.
Amazone Jungle 
Vliegtuig
Een Amazone bekijkt vanaf een afstandje het neergestorte vliegtuig. Miss Russell is kwaad.
Open de groene plunjezak (dufflebag) en kijk erin. Joe vindt een mes (knife) en een aansteker (lighter).
Kijk dan naar de stoelen (waterlogged seats) en Joe zal een kletsnatte bon voor een stripboek (comic coupon) vinden, die uit een van Sparky's stripboeken komt.
Praat met Faye Russell. Ze is behoorlijk kwaad.
- Vraag of ze ooit wel eens een goed humeur heeft. (Are you ever in a good mood?)
- Zeg haar dat ze Sparky niet moet beschuldigen. (Leave Sparky out of this)
Als Miss Russel hoort dat Sparky betere stripboeken schrijft dan haar filmscripts, wordt ze nog kwader en weigert verder te praten met Joe.
Praat nu met Sparky.
- Vraag wat jullie nog aan voorraden hebben. (What supplies do we have?)
- Zeg dan dat je honger hebt en de worstjes wilt. (I'm starved. I'd love some beef jerky.)
Joe krijgt enkele worstjes (beef jerky)
Nu moet Joe een manier vinden om uit het zinkende vliegtuig te geraken, want Sparky kan het gat niet helemaal dichten.
Open het deurluik (hatch) en loop naar buiten op het lelieblad.
In de rivier zwemmen piranhas. Voer ze een worstje.
Rechts van het lelieblad ligt een afgebroken propellerblad (propeller). Haal hem uit het water.
Snijd nu met je mes de stengel van het lelieblad (lily stem) door en gebruik de propeller als roeispaan op het lelieblad (giant lily pad) om aan wal te geraken.
Oever
De drie reizigers staan aan de oever van de Amazone rivier.
Joe zegt dat Miss Russell en Sparky daar moeten blijven, terwijl hij op zoek gaat naar een telefoon. Sparky vraagt Joe of hij ook wil kijken of er bij de hulppost Stripboeken te koop zijn.
Loop als eerste naar boven over het pad naar het noorden.
Joe komt een papegaai tegen die roept dat Prinses Azura in moeilijkheden zit en dat Trader Bob moet helpen. Een liaan (vine) hangt boven de papegaai te bungelen. Als de papagaai weggevlogen is, kun je met behulp van je mes de liaan (vine) afsnijden.
Loop dan terug langs Miss Russell en Sparky, naar het zuidelijke pad.
Bij de kapotte brug aangekomen, gebruik je de liaan om de brug te repareren.
Loop over de brug naar de bananenboom (bananatree) aan de overkant van de rivier.
Raap de banaan (banana) op, die op de grond ligt.
Loop dan helemaal terug langs het vliegtuig naar het noordelijke pad.
Wandel verder voorbij de plek waar voorheen de papagaai zat. Je treft een gorilla aan, die de weg blokkeert. Praat tegen de gorilla.
- Zeg dat je geen 'aaps' kunt spreken. (Sorry pal, but I don't speak APE)
- Vraag dan of hij een gorilla is (Say, you're a gorilla ain't you?)
- Zeg dat je dacht dat gorilla's alleen in Afrika voorkwamen. (I thought gorilla's were only...)
- Zeg dan dat dit Zuid-Amerika is en dat hij hier niet behoort te zijn. (This is South America...)
De gorilla geeft Joe gelijk en verdwijnt in het niets.
Loop dan naar de bergtop (pinnacle) op de achtergrond.
Intussen is Miss Russell het wachten meer dan beu en gooit in ergernis haar parfumflesje in het water. daarna loopt ze de jungle in, om zelf hulp te gaan zoeken.
Vanuit zijn hoge uitkijkpost heeft Joe verschillende mogelijkheden waar hij naar toe kan gaan.
Ga naar Trader Bob, links onderaan.
Trader Bob
Lees bij trader Bob het welkomsbord en de plakette onder de zuil, die ter ere van de vruchtbaarheidsgod Pee-Wee is opgericht. Praat tegen de Lange Pygmee. Hij weigert iets terug te zeggen. Loop dan over het bruggetje en probeer met de Chief te praten, die onder het bordje 'Hair'zit. Jammer genoeg verstaat Joe geen woord van wat hij zegt.
Loop dus maar Bob's winkel in, waar Joe ook de papagaai weer terug ziet.
Trader Bob vertelt Joe dat Prinse Azura gekidnapped is en vraagt of Joe hem wil helpen.
Zeg dat je dat graag wilt doen (Okay, I'll help. Fill me in on the details).
Bob vertelt dan dat Prinses Azura voor het laatst gezien in bij Floda, een firma in lederhosen. Joe belooft ter plekke te gaan onderzoeken.
Praat verder met Bob en hoor dat er vaker mensen verdwijnen die bij Floda rondhingen. Bovendien heeft Floda wachthonden en een electrisch hek rondom de 'winkel'.
Kijk naar de lege pot op de toonbank en geef Bob dan de worstjes (beef jerky). Joe krijgt er stofzuiger (vacuum cleaner) die rechts van de toonbank staat.
Als je verder met Bob praat, verneem je ook nog dat hij bloemen nodig heeft.
Praat daarna met Naomi. Ze verkoopt geen stripboeken en wil Joe's haar ook niet nu knippen, omdat ze een afspraakje heeft met Bob. Ze is er een beetje zenuwachtig voor, want iemand heeft het parfum wat ze van Bob kreeg opgedronken. Zij zou graag een nieuw flesje parfum hebben en is bereid dat te ruilen voor een schaar.
Verlaat de winkel en het terrein.
Intussen vraagt de gestoorde wetenschapper of zijn helper de kristallen schedel al heeft gevonden, waarmee hij toegang krijgt tot een tempel.
Floda Inc Camp
Ga via de bergtop (pinnacle) naar het Floda Inc Camp, het Floda Hoofdkwartier.
Pluk een bloem (flower) uit het perkje voor het huis. Ga dan het gebouw in en praat met de receptioniste. Als je vraagt of je de telefoon mag gebruiken, zegt ze dat ze geen telefoon heeft; dat ding op de balie is stuk. Als de receptioniste uiteindelijk vraagt wie je bent, zeg je dat je de 'ongedierteverdelger' (I'm the fumigator) bent.
De receptioniste zegt vervolgens dat je overal mag komen behalve in de geheime ruimtes. Als je dan vraagt welke geheime ruimtes, verzint ze een smoes en zegt dat je overal mag komen, behalve in de bibliotheek.
Loop dus meteen door de gang en deur boven in beeld om in de bibliotheek te komen.
Als Joe naar het grote schilderij kijkt, vraagt hij zich af wat erachter zit.
Op een kastje zie je een ouderwetse grammofoon staan, zonder plaat.
Kijk naar de rode sofa (couch). Joe vindt geld (money) onder een kussen.
Verlaat de bibliotheek.
Ga nu rechts van de receptioniste de keuken in en praat met de kok.
- Vraag hem wat hij aan het doen is (What are you doing?). De kok vertelt dat hij lunch maakt voor de Doctor. De Doctor schijnt last te hebben van gevoelige tanden.
- Vraag dan of het lukt met luch maken (Any luck in making the Doctor his lunch?). Nee dus, want de kok weet niet wat je iemand met gevoelige tanden moet voeren.
Geef dan de banaan aan de kok.
Als de kok de keuken verlaten heeft, kun je een blikje hondenvoer (dog food) en de kaashapjes (cheeze bitz) stelen. Kijk naar het blikje hondevoer in de inventaris. het blijkt bief met ansjovis te zijn. Verlaat dan de keuken door de rechter deur.
Je bent nu in een slaapzaal. Open de postzak (mailbag) en haal er een brief (letter) aan soldaat John van zijn vriendinnetje uit. Open dan de kast (footlocker) waar de helm op ligt en haal er een piepbeestje (squeaky toy) uit. Verlaat de slaapzaal en het gebouw.
Loop naar de hond en geef hem het piepbeestje. Hij laat Joe nu ongehinderd passeren. Ga dus het bewaakte gebouw in. Het blijkt een grote loods te zijn. loop naar de grte kist in het midden, waar 'top secret'op staat. Hij is omwikkeld met een ketting en hangslot. Je hebt geen sleutel, dus verlaat het gebouw en ga terug naar de bergtop (pinnacle).
Jungle
Kies er nu voor om rechts naar de Jungle te gaan. Je komt aan bij een open plek waar een standbeeld en een wegwijzer naar salva shun staan.
Volg het pad naar rechts. Je komt langs een waterval waar in de poel een vis zit. Loop langs de waterval omhoog naar een open plek, waar je twee mannen ziet staan. (Je kunt op dezelfde plek komen door bij het standbeeld het pad naar boven te volgen en over de boomstam verder te lopen.)
Praat met Skip.
Hij zegt dat hij jungle-onderzoeker en stripboekverzamelaar is.
- Vraag hem welk stripboek hij leest (What comic book were you reading?)
- Zeg dan dat je vriend ook dol is op 'Commander Rocket' (My friend loves reading...)
- Vertel dan dat Sparky 1 aflevering mist (My friend has every issue of "Rocket" but one)
- Hij mist'The one where he battles the Chicago Mob'.
Joe krijgt het stripboek en kan nu het gesprek beëindigen.
Lees het stripboek in je inventaris. Er valt een losse pagina uit. Kijk naar de losse pagina. De bon is eruit geknipt en er staat een blauwdruk op de achterkant. Combineer in de inventaris de losse pagina met de natte bon die je in het vliegtuig vond. Nu kun je het bouwplan lezen voor de Raket van Commander Rocket.
Praat daarna met Bud.
Hij vertelt dat ze ooit door de Amazones gekidnapped waren om 'bepaalde diensten' te verrichten, die alleen mannen kunnen doen. Nu wil hij graag terug naar die Amazones, maar dan moet hij wel eerst genezen zijn van zijn 'uitslag' op een plaats die hij niet durft te vertellen. Hij heeft er veel geld voor over.
Verlaat de beide onderzoekers en ga via de bergtop naar de Crash Site.
Crash Site
Loop naar Sparky die nog steeds knutselt aan de motor van het vliegtuig. Geef Sparky het stripboek. Hij is niet zo blij met het beschadigde exemplaar, maar wil Joe uiteindelijk toch wel in ruil een vijl (file) geven.
Ga nog even over het benedenpad naar de brug. Steek hem over en raap bij de bananenboom nog een banaan op.
Loop nu via de bergtop terug naar de Jungle.
Jungle
Loop naar de poel voor de waterval. Kijk naar de springende vis en kijk ook naar de vliegende kever. Loop nu verder naar rechts. Voor een holle boomstam staat een roze dinosaurus. Praat met hem. Het is de gorilla in een costuum. Zeg dat hij je niet kan opeten omdat gorillas vegetariërs zijn en hij zal de helft van zijn vermomming afleggen.
Praat nogmaals met de gorilla.
- Vraag hoe hij de vorige keer verdween (how did you do that disappearing trick before?).
- Vraag of hij nogmaals verdwijnt (would you disappear again if I said you don't exist?).
- Zeg tenslotte 'Sorry pal, but you don't exist' en de gorilla zal weer verdwijnen.
Nu kun je de holle boomstam (hollow log) inlopen.
Loop aan de overkant omhoog over het pad. Je komt bij een klein wildstromend riviertje. Rechts langs de oever zie je een orchidee waar wespen rond zoemen. Gebruik de stofzuiger uit je inventaris om de wespen (wasps) op te zuigen. Pluk daarna de orchidee (orchid).
Loop verder naar rechts tot Joe bij een grote gegraveerde steen komt. Joe Verbergt zich als hij iemand hoort aankomen. Het blijkt een echte Amazone te zijn. Ze duwt op een geheime knop, het schedelluikje gaat open en na de conversatie draait de grote steen opzij om de Amazone binnen te laten in het fort.
Een tussenscène laat nogmaals het stripverhaal zien.
Loop naar de gegraveerde steen en druk op de geheime knoppen (buttons). Joe belandt in de kerker (dungeon). Praat met iedereen. De oude man met de handpoppen zal Joe een handpop (hand puppet) opdringen. Als hij hem uiteindelijk aanneemt, zal Faye Russell verschijnen. Maak je verontschuldigingen ('Okay...I'm sorry' en daarna 'really, really sorry') en ze zal Joe uit de kerker laten. Loop achter haar aan de trappen op.
Nadat in de troonzaal de amazone over de verdwenen prinses vertelt, zegt Joe dat hij al op zoek is naar Prinses Azura. Loop om het zwembad heen naar links en verlaat de Amazones.
Loop terug door de holle boomstam (hollow log).
Loop vanaf hier over het gras naar beneden. Je komt aan bij de missionarissen.
Praat met Jimmy. Hij vertelt Joe wat een 'sloth' (een luiaard) is, dat ze dol zijn op nectar en dat ze zeer langzaam klimmen
Geef dan de middelste aap een banaan in ruil voor zijn cocosnoot (coconut)
Praat met Mary-Lou.
Ze vertelt dat de Pygmeeën wegrenden toen ze begon te zingen. Vraag haar hoe ze met de Pygmeeën praatte (How did you talk to the pygmy). Mary-Lou blijkt een woordenboek te hebben. Ruil (swap) de vijl (nail file) voor het woordenboek (dictionary).
Verlaat de missionarissen en ga via de bergtop (pinnacle) naar Trader Bob.
Trader Bob
Joe kan nu praten met de Witch Doctor die rechts voor Trader Bob's zit.
- Vraag wat hij aan het doen is. (what are you doing?)
- Vraag dan of hij een kuurtje tegen uitslag heeft. (Could you make me a rash cure?)
De Witch Doctor heeft voor zijn lotion 3 dingen nodig: haar van een langzame klimmer, melk van een geheime plek en iets om de boel mee te 'buzzen'.
Neem afscheid en ga de winkel van Bob in.
Praat met Bob over Naomi en geef hem dan de orchidee. Bob is erg dankbaar en zegt dat Joe een visnet mag uitzoeken. Haal dus een
Verlaat Bob's winkel en ga via de bergtop naar de crash site.
Crash site
Ga naar de plek waar Sparky nog steeds knutselt en haal met behulp van het visnet, het flesje parfum (perfume) uit de rivier. Loop dan terug naar Trader Bob.
Trader Bob
Loop de winkel van Bob in en geef Naomi het flesje parfum. In ruil krijgt Joe de beloofde schaar (scissors). Verlaat Bob's winkel en ga via de bergtop naar de jungle.
Jungle
Loop voorbij het standbeeld omhoog. Boven de boomstam hangt een luiaard (sloth) aan een liaan. Geef de bloem (flower) die je bij Floda uit het bloembed haalde, aan de luiaard. Joe bevestigt de bloem aan de boom en wacht enige uren totdat de luiaard de bloem bereikt heeft.
Knip nu met de schaar een pluk haar (hair) uit de vacht van de luiaard.
Loop nu via de bergtop terug naar Trader Bob.
Trader Bob
Ga naar de Witch Doctor die nog steeds voor Bob's winkel zit.
Gebruik je mes om de cocosnoot in twee stukken te kappen. Geef beide stukken met de melk aan de Witch Doctor. Geef hem ook het haar van de luiaard (sloth hair) en de stofzuiger (vacuum) met de wespen.
Joe krijgt zijn lotion tegen uitslag.
Verlaat de Witch Doctor en ga naar de Jungle.
Jungle
Loop naar de waterval en vang met behulp van het net, de vliegende kever (beetle).
Loop dan langs de waterval omhoog naar Bud en geef hem de lotion. Joe krijgt een heleboel geld (heaps of money) in ruil.
Ga met het geld terug naar Trader Bob.
Trader Bob
Geef Bob al het geld (heaps of money) en koop de grammofoonplaat (record), die onder de telefoon op het rek staat.
Verlaat de winkel en ga via de bergtop terug naar Floda.
Floda Inc Camp
Loop bij Floda het gebouw in en ga naar de bibliotheek. Leg de plaat op de grammofoon (phonogram). Het kastje schuift opzij en onthult een geheime lift (secret elevator).
Stap op de lift en Joe gaat naar beneden.
Ga in de gang de eerste deur links in. Joe komt in een grote opslagplaats. Kijk naar de grote doos waar Floda op staat. Joe vindt een blikopener (can opener).
Verlaat de opslagruimte en loop verder door de gang naar beneden.
Praat met bewaker John. Hij vertelt je dat de prinses gevangen zit in de kelder.
Geef John de brief die je eerder uit de postzak haalde. Als hij begint te huilen kun je de deur tegenover hem open maken en naar binnen gaan.
Lees het 'duty'rooster tegen de muur. Henry blijkt zich te moeten melden bij Kolonel Jackson voor keukendienst.
Verlaat de kamer en ga de kamer links boven in de hoek binnen. Hier staat een bureau. Lees de brieven op het bureau. Er staat dat Floda de locatie heeft gevonden van de legendarische Valley of Mist. Ook heeft de Doctor behoefte aan meer Amazones voor zijn experimenten.
Schuif dan het groene ladekastje opzij en Joe vindt een safe, die hij nog niet kan openen.
Verlaat de kamer en loop verder door de gang naar beneden.
Praat met de stoere Klunk. Hij is door de Doctor in een supersoldaat verandert. Het enige antimiddel hiertegen is een serum dat de Doctor heeft. Als Joe zegt dat Klunk een 'weeny' is mag hij slaan en wordt daarna zelf neergeslagen. Klunk laat je niet in de kamer die hij bewaakt, dus verlaat hem en loop verder door de gang naar beneden.
Joe is nu in een gang met boven een nooduitgang (fire exit) en een onbewaakte deur links. Ga door de deur de kamer in. In de kamer wordt Joe staande gehouden door Henry, die vraagt wat hij komt doen. Zeg dat hij gezocht wordt om keukendienst te doen. (You're needed for kitchen duty). Henry gelooft het niet helemaal en vraagt een bewijs. Joe moet zeggen wie er aan het hoofd van de keukendienst staat. Antwoord hem met 'Colonel Jackson' en Henry zal de kamer verlaten.
Lees de briefjes op het prikbord. Er staat dat de officieren voor hun lunch Beef and Ansjovis krijgen. (net als het hondevoer???). Ga door de deur links een volgende kamer in.
Intussen laat de Doctor een kleine dinosaurus door een doolhof lopen. Dan komt Anderson naar binnen, die blijkbaar met de Doctor afgesproken heeft dat hij hem zal vliegen. De dinosaurus ontsnapt uit de kamer.
Joe is in een kamer waar het grote plan van de Doctor aan de muur hangt. Raap van het bureau het boek (book) op. Kijk naar het boek. De bladzijden lijken aan elkaar geplakt. Gebruik het mes om het boek open te snijden. Er komt een sleutel (key) tevoorschijn.
Verlaat de kamers en loop omhoog door de nooduitgang (fire exit).
De nooduitgang blijkt naar het laboratorium van de Doctor te leiden.
Midden op de plank achter tegen de muur, staat het super weeny serum. Steel het.
Loop dan de trappen op en Joe vindt Prinses Azua, opgesloten in een kooi. Praat met haar en gebruik dan de sleutel op de deur om haar te bevrijden. Joe krijgt als beloning een kus...
Een poosje later staan Joe en Azura bij de receptie van Floda. De voordeur is gesloten en er klinkt een alarm. Azura hoort iemand aankomen. Gebruik de mannequin poppen in de hoek om je achter te verbergen. Een bewaker komt aanlopen en opent de voordeur door de code in te toetsen. Vraag Azura of ze de code gezien heeft (Did you see the guard enter the door code?). Ze denkt van wel en vertelt Joe de code.
Ga naar de deur en gebruik het paneel (doorpanel). De deur gaat open en Joe en Azura lopen naar buiten. Azura gaat terug naar de Amazones, maar Joe wil nog even achterblijven om ervoor te zorgen dat niemand hen volgt.
Steel de potlood (pencil) die op de balie ligt.
Open met de blikopener het blikje hondevoer en gooi het 'weeny serum' erin.
Loop terug naar de de stoere Klunk en geef hem het bewerkte blikje hondevoer (chef's surprise).
Praat daarna met Klunk en zeg dat je hem een slappeling vind (I really think you are a major league weeny). Joe slaat Klunk neer en kan nu de kamer van de Doctor binnenlopen.
Kijk op het bureau naar het kladblok (writing pad). Er zit een indruk op. Wrijf met je potlood over de indruk. Joe kan nu de combinatie van de safe lezen en neemt het papiertje (piece of paper) mee. Verlaat de kamer.
Loop omhoog naar de vorige gang en ga hier de achterste deur in. Gebruik het papiertje met de combinatie op de safe in de muur. Open de safe en kijk in de safe en Joe haalt er een sleutel (padlock key) en plannen voor een raket (rocket plans) uit. Verlaat de kamer.
Loop het gebouw uit en ga langs de hond de opslagplaats in. Gebruik de sleutel op het slot (padlock) van de kist die met kettingen omwonden is. Open dan de kist (box), kijk erin en haal er een rugzak-raket (rocket pack) uit. Verlaat daarna het Floda Inc Camp.
Amazone fort
Loop via de bergtop naar het Amazone Fortress. Ga naar binnen en loop door de ingang (entrance) naar de troonzaal. Prinses Azura zit al te wachten en geeft Joe als beloning voor haar redding een Tyranno Hoorn . De hoorn laat het geluid van een kwade Tyrannosaurus Rex horen.
Dan komt plotseling Doctor Ironstein binnen. Hij is Joe vanaf Floda gevolgd en heeft nu het fort met zijn soldaten omsingelt. De Doctor wil dat Joe een kristallen schedel (chrystal skull) gaat zoeken in een oude tempel op het eiland Sloth. Zo niet, dan zal hij alle Amazones in dinosaurussen veranderen. Joe stemt toe. Verlaat het Amazone Fort en ga via de bergtop (pinnacle) naar de Jetty.
Jetty (Pier)
Praat bij de pier aangekomen, met de veerman (ferryman) die hier zit te vissen. Zeg dat je Joe King bent. De veerman, die eruit ziet als Magere Hein blijft vervolgens nogal vervelend.
- Vraag waarom hij zo overstuur is (You sound upset. What is the matter?)
- Vraag dan of hij al veel gevangen heeft (Caught any big ones?) Hij heeft niks gevangen, zegt hij.
- Vraag hem dan naar degene die ontsnapte (Tell me about the one that got away)
- Informeer vervolgens of hij vist (Are you fishing?)
- Vraag welk soort aas hij gebruikt (What sort of bait are you using?)
Naar blijkt, is de veerman vergeten aas te gebruiken. Joe biedt aan aas (bait) te bezorgen, als de veerman hem in ruil naar Sloth Eiland overzet.
Geef de veerman (ferryman) de kever (beetle) uit je inventaris.
Hij neemt hem aan, vangt een vis en is blij.
Vraag hem nu je naar Sloth Eiland te brengen. (will you take me to Sloth Island now?)
Sloth Eiland 
Joe wordt afgezet aan de voet van de tempel op Sloth Eiland.
Loop de trappen op en de tempel in. Kijk naar het vreemde standbeeld met de rood/geel/groene knoppen. Bekijk ook de muur met de afbeeldingen en botjes in de nissen recht voor je. Er blijkt het een en ander nog toegevoegd te moeten worden.
Ga daarna door de rechter of linker deuropening. Geef de kleine dinosaurus wat kaasblokjes (cheeze bitz) uit je inventaris. Als hij gegeten heeft, rent hij weg. Raak daarna de 4 mummies aan, die je in nissen ziet staan. Je kunt daarna een schedel (skull) en een arm/hand bot (arm bone) oprapen. Verlaat de ruimte door de andere opening. Raak ook in deze kamer de mummies aan. Je kunt nu een been bot (leg bone) en een ribbenkast (rib cage) oprapen.
Loop daarna terug naar de ingang.
Stop hier je gevonden ribbenkast, schedel en beenbot in de goede nis.
Stop het arm/handbot in het gat (socket) van het vreemde standbeeld links. Stop daarna een munt in de gleuf (slot) van je zelfgemaakte 'gokkast'. Trek dan aan de arm en waarempel , er gaat een geheime deur open. Joe neemt de arm mee als je naar binnen gaat.
Joe stort in een gat en belandt op de grond voor een heel groot liggend beeld. Dan verschijnt uit het niets een zwevende vrouw die wil dat Joe een raadsel beantwoordt:
What walks on four legs at dawn, (wat loopt op vier benen bij zonsopgang)
Two legs at noon (twee benen in de middag)
And three legs at dusk (en drie benen bij zonsondergang)
Het is natuurlijk een mens, maar die optie staat niet bij de antwoorden. Zeg dus dat het een tweebenige koe met protheses is (It is a two legged cow with prosthetics).
Joe krijgt nog een kans van de vrouw en ditmaal kun je wel het goede antwoord kiezen:
- I know, it's man in his three stages of life.
- Vraag dan wat de vrouw is (Would you mind telling me what you are?)
Dat wil de vrouw pas vertellen als Joe uit de tempel komt. Wel krijgt hij nu toegang tot de tempel. Er gaan drie deuren open en de vrouw verdwijnt weer in het niets.
Rechter doorgang - blauwe edelsteen
Loop door de rechter deuropening. Ga dan door de verlichte opening midden achter. Joe loopt over een stenen brug en ziet iemand aan de overkant van het water staan. De persoon loopt weg als Joe op hem roept. Loop verder over de brug.
Joe komt dan in een ruimte waar 3 zombie-vrouwen naast een sarcofaag staan.
Kijk naar de man die tegen een zuil op de grond zit en praat daarna met de linker (groene) zombie-vrouw.
Ze staan al 300 jaar te wachten, totdat de prins in de sarcofaag klaar is met rusten. Dan gaan ze met z'n allen naar het hiernamaals.
- Vraag of ze de sarcophaag openen om te kijken of prins er nog in ligt (prove to me he is still there, open the sarcophagus). Dat wordt geweigerd
- Zeg dan dat ze bang zijn. (you are afraid he's not inside).
De zombie-vrouwen openen de sarcofaag en er rolt iets uit. Raap de mummie-windsels (mummy wrappings) op en praat dan weer met de zombie-vrouw.
- Zeg dat ze de sarcofaag nogmaals moet openen. (I think you should open the sarcophagus again)
- Vertel dat er windsels uit rolden die je opraapte.(I pulled a pile of rags out of the sarcophagus)
De zombie-vrouwen open de sarcofaag weer en ontdekken dat de prins er niet inzit.
Kwaad verdwijnen ze naar het hiernamaals om de trouweloze prins te zoeken.
Open de sarcofaag en Joe haalt de kroon (crown) van de prins eruit.
Gebruik je mes om de ranken (vines) die in de sarcofaag groeien te verwijderen. sluit dan de sarcofaag weer. Duw (move) hem aan de kant en je ontdekt dat er een gat achter zit. Loop door het gat.
Joe belandt aan de wortels van een boom. Op de wortels ligt gestold sap. Gebruik je mes op het gestolde sap (tree sap). Het sap begint weer te stromen. Raap wat sap (tree sap) op.
Loop naar links, naar de fonteinzuil met de drie stenen hoofden. Het onderste hoofd, waar het water uit komt, staat scheef. Duw (move) het hoofd (fontain head) weer recht. Naast de afvoer zie je nu een blauwe edelsteenl (blue jewel) glimmen. Raap het op.
Loop verder naar links. Trek nog niet aan de hendel bij de deuropening, want dan ga je weer terug naar boven. Ga door de deuropening en praat hier met Ian, een mannetje van Doctor Ironstein, die in een kooi boven een lavaput hangt. Hij heeft per ongeluk aan een hendel getrokken in plaats van geduwd, zegt hij. Ook heeft hij volgens zeggen de kristallen schedel gevonden, maar hij wil hem niet laten zien. Hij wil dat Joe hem uit de kooi bevrijdt.
- Vraag hoe je bij de kooi moet komen (how do I get over to where you are?)
Volgens Ian moet Joe dan langs een gigantische slang.
Neem afscheid (I gotta go now) en loop door de linker verlichte opening.
Joe staat in een onderaardse gang. Bekijk de graveringen op de muur. Het standbeeld links draagt een stenen schijf en er komt hete stoom uit het sigaret-achtige ding uit zijn mond.
Gebruik de handpop (hand puppet) uit je inventaris als pannenlap en raap zo de stenen schijf (stone disc) op.
Loop terug naar de hendel bij de deuropening.
Trek eraan en Joe belandt weer in de cirkelvormige ruimte bij het zeer grote liggende beeld.
Middelste doorgang
Loop door de middelste doorgang, de mond van het beeld tot bij het ronde stenen wiel (spindle). Bevestig de stenen schijf (stone disc) uit je inventaris aan het wiel (spindle). Bevestig dan de gedraaide ranken (gnarled vine) aan de stenen schijf (stone disc). Nu moet je die ranken nog om het onderste wiel vastzetten, dus loop terug naar de ruimte met het liggende standbeeld.
Rechter doorgang
Loop door de rechter doorgang en ga naar het grote ronde wiel. Leg de hangende ranken (vines) om het wiel (pulley).
Zet nu de baseballknuppel (bat) in het gaatje van het grote wiel (pulley). Joe begint te draaien en rechts gaat een grote, zware stenen deur omhoog.
Loop naar rechts, door de zojuist geopende deur. Raap de pikhouweel (pick) op, die hier op de rotsen ligt en ga terug naar de vorige ruimte. Gebruik de baseballknuppel weer om de zware stenen deur te laten zakken. Ga daarna terug naar de ruimte met het liggende standbeeld.
Middelste doorgang
Ga door de middelste (mond)doorgang en daarna door de zwarte opening achterin. Joe komt in een grot met stalagtieten. Gebruik de pikhouweel om de punt van de grote stalagtiet (stalagtite), die rechts van het plafond af hangt, te slaan. Raap het stukje vuursteen (flint) op. Stop dan het stukje vuursteen in de kapotte aansteker (lighter) in je inventaris. Nu heb je een werkende aansteker (lighter).
Kijk naar de groene lichtstraal die door een gat links in de wand schijnt. Gebruik de pikhouweeel om het gat (hole) groter te maken. Kruip daarna door het gat.
Joe komt in het onderste gedeelte van een enorme schatkamer, maar kan hier verder nog niets doen. De stenen kist (crypt) is afgesloten. Ga dus terug naar de ruimte met het grote liggende beeld.
Linker doorgang - vreemde steen
Loop door de linker doorgang. Loop dan verder naar links door de volgende deur tot bij de witte slang die zich rond een pilaar gewikkeld heeft.
Draai in je inventaris de windsels (mummy wrappings) om de knoken arm/hand (arm bone). Nu heb je een zelfgemaakte toorts (torch). Steek de toorts met de aansteker aan en gebruik de brandende toorts om de slang (snake) weg te jagen.
Loop de slang achterna door de grote deur en ga in de volgende ruimte de lange trap af. ga dan door de rechter deuropening. Op de grond ligt een lijk, overwoekerd door planten. Doorzoek het lijk (body). Joe vindt een identiteitskaartje (ID-card) en een vreemde dinosaurusvormige steen (stone).
Loop verder naar links.
Loop dan verder over de stenen gang naar rechts. Joe loopt de trappen af. Negeer de deuropening die door stenen beelden met laserstralen bewaakt wordt en loop verder naar links.
Intussen praat Doctor Ironstein met Anderson in een grote hangar, waar een zeppeling klaarligt om te vertrekken naar de Mist Vallei. Anderson begint in te zien dat de Doctor niet goed in zijn hoofd is. Hij krijgt gewetensbezwaren als de Doctor zegt dat hij Joe wil doden.
Joe komt aan op de plek aan de overkant van het water, waar hij eerder de man zag staan, die wegliep. Loop verder over het bruggetje, naar links door de deuropening.
Kijk naar het grote standbeeld tussen de watervallen. Het beeld kijkt niet vrolijk. De inkepingen onder zijn ogen zouden wel eens tranen kunnen zijn, waar edelstenen in passen.
Raap de grote stok (stick) op, die links in een steenhoop steekt.
Loop nu helemaal terug naar de ruimte met het grote liggende beeld.
Middelste doorgang
Ga door de middelste (mond)doorgang en loop naar de schatkamer. Gebruik hier de grote stok (big stick) op de stenen kist (crypt) om het deksel te verwijderen. Kijk in de kist. Joe vindt een ceremonieel dodenmasker (death mask).
Loop terug naar de ruimte met het grote liggende beeld.
Linker doorgang
Ga de linker doorgang in en loop weer helemaal terug naar de stenen beelden die met laserstralen een deuropening bewaken.
Gebruik het restje van de windsels (rest mummy wrappings) om het dodenmasker (death mask) schoon en glimmend te poetsen. Gebruik dan het glimmende masker (death mask) op de hoofden van de stenen beelden (lizars heads). Joe maakt het laserbewakings-systeem kapot.
Loop door de voorheen bewaakte ingang. Loop verder naar rechts en ga door de deuropening het andere, bovenste gedeelte van de schatkamer in. Smeer in de inventaris wat boomsap (treesap) op de baseballknuppel (bat). Gebruik deze kleverige knuppel (sticky) bat om het glimmend groene juweel (green jewel) te pakken te krijgen.
Verlaat de schatkamer en loop terug naar de laserloze deuropening.
Als je eerder de stenen deur bij de katrollen weer dicht hebt laten zakken, dan kun je nu door een opening rechts onderaan de trappen. Je komt aan in de ruimte waar Ian nog steeds in de kooi hangt. Kijk naar het touw onderaan de kooi (support rope). Praat dan met Ian.
- Zeg dat je een idee hebt. (I've got an idea!)
- Zeg dat je hulp gaat halen als Ian de schedel naar je toe gooit. (Throw me the Crystal Skull and I'll go for help). Natuurlijk weigert Ian.
Loop dan naar het standbeeld links achter en trek aan de hendel. Er gebeurt niks, tot Ian's teleurstelling. Praat nogmaals met hem.
- Zeg dat je een ander geweldig idee hebt. (I've got another great idea!)
- Zeg dat Ian het touw onder aan de kooi moet losmaken. (I'd like you te untie the rope tethering the cage)
Als Ian het touw losgemaakt heeft, kun je nogmaals aan de hendel trekken (move). Ditmaal komt de kooi netjes naar beneden en is ian vrij. Hij beloont Joe door hem te bedreigen met een pistool en ervandoor te gaan.
Loop naar links en verlaat de lavaruimte door deuropening rechts naast de trappen. Je komt weer uit bij de laserloze deuropening. Loop verder naar links, over het bruggetje, naar de watervallen. Joe hoort hier een gekraak en geschreeuw.
Stop eerst de groene en de blauwe edelsteen in de traan-inkepingen in het standbeeld. Het gezicht van het standbeeld draait om, wordt vrolijk en de watervallen stoppen. Geheime doorgangen worden zichtbaar. Ga door de linker opening. Joe ziet tot zijn onsteltenis waar het gekraak en geschreeuw vandaan kwamen. Ian ligt onder een grote rotszuil bij het stomende standbeeld. Ga kijken of je hem nog kunt helpen. Loop terug naar de lavaruimte. Ga hier de trappen links naast de deuropening op. Loop dan de lange trap naast de blauwe stralen op, naar rechts door de verlichte opningen en dan naar links, naar de ruimte met het grote liggende standbeeld.
Rechter doorgang - nog een vreemd stuk steen
Ga door de rechter doorgang naar de verschoven sarcofaag. ga door de opening en belandt weer aan de wortels van de boom. Raap wat kleverig boomsap (treesap) op. (je kunt ook met je mes het boomsap van de baseballknuppel afscrapen). Loop alsmaar naar links, naar de gang waar Ian verpletterd is. Kijk naar hem. Natuurlijk had Ian geen kristallen schedel bij zich. Wel vindt Joe nog een klein vreemd gevormd stuk steen.
Kijk in je inventaris en plak de beide vreemd gevormde stukken steen (piece of chunk) met boomsap aan elkaar. Ze passen precies en naar blijkt heb je nu een stenen sleutel (stone key).
Loop de gang uit en trek aan de hendel om terug te keren naar de ruimte met het grote liggende beeld.
Linker doorgang
Ga door de linker doorgang naar de plek waar de geheime openingen achter de watervallen zijn. Ga hier ditmaal door de rechter opening. je komt in een grote zaal, waar midden op een ronde stenen verhoging een beeldje (statue) staat. Stop je aan elkaar geplakte sleutel (stone key) in het beeldje (statue). Het beeldje begint te knipperen en zakt weg in de grond. Een brede trap naar beneden wordt zichtbaar. Loop de trap af over de groene poel naar het doolhof.
Gelukkig zie je hier de kleine dino zitten die zo dol op kaasblokjes is. Geef de dino wat kaasblokjes (cheeze bitz) en volg hem daarna. Blijf dit doen totdat je uit het doolhof naar buiten loopt.
(Als je vergeten bent kaasblokjes mee te nemen, ga je eerst links onder het scherm uit. Dan in de ruimte met het water, neem je de de onderste uitgang rechts. In de volgende droge ruimte ga je door de uitgang links boven. Tenslotte verlaat je het doolhof door in de kamer met het raam, de rechter opening in de achterwand te nemen.)
Lees de inscipties die op de donkere platen naast het trapje gegraveerd zijn. Joe vertaalt ze met zijn woordenboek. Bekijk dan de lichte platen boven aan het trapje. Ze blijken los te zitten. Duw tegen de linker en de rechter plaat. Er gaan lichtgroene lampjes branden en een stenen zetel wordt op de verhoging geplaatst door een grote grijparm.
Verlaat deze ruimte door de deuropening rechts achter.
Je komt in een ruimte met een vuile mozaïc vloer en een muur vol inscripties. Gebruik je stofzuiger (vacuum) om de mozaïcvloer schoon te maken. Nu zie je ook op de vloer prachtige inscripties. Het lijken dezelfde inscripties te zijn als op de muur. Maar als je goed kijkt, zie je dat op de muur op de onderste rij, het tweede symbool van links NIET op de mosaicvloer voorkomt.

Verschuif (move) dit symbool (embossed wall marking).
De muur licht groen op en de symbolen zijn veranderd. Ditmaal is het derde symbool van links op de tweede rij van onderen afwijkend. Verschuif dus ook dit symbool.
Tot zijn verbazing heeft Joe rechts naast de wand een geheime deur geopend. Loop erdoor.
Joe komt in een grote ruimte met zuilen. De zwevende dame verschijnt weer. Ze zegt dat Joe haar de 'sleutel'moet geven en dan heeft hij zijn doel bereikt. Ze vraagt hem of hij de opvolger is van de Almaxaquottl familie.
- Antwoord haar bevestigend met: "Of course! I'm Joe Almaxaquottl, prince for hire!"
Dan vraagt de zwevende vrouw naar de 'sleutel'. Geef haar de kroon van de prins. De zwevende vrouw erkent Joe's aanspraken en een luik schuift omhoog. De Kristallen Schedel (Crystal Skull) draait in een nis. Haal de schedel uit de nis. Joe bemerkt dat ineens de stroom wegvalt.
Loop terug, voorbij de mozaïkruimte, naar de kamer met de neergedaalde stenen zetel.
Ga op de zetel (chair) zitten. Joe wordt gelanceerd en belandt aan de oever van het meer. Een mannetje van Doctor Ironstein staat al op hem te wachten. Joe wordt onder schot gehouden en naar de Floda gevangenis gebracht.
Valley of Mists (Mist Vallei) 
Floda gevangenis
Terwijl Joe achter tralies staat, vertelt Doctor Ironstein dat dankzij Joe het krachtveld rond de Mist Vallei verdwenen is. De Doctor wil de dino's in de vallei gebruiken en hij laat Joe niet vrij, omdat deze anders zijn plannen in de war zou kunnen schoppen.
- Vraag waarom de Doctor meer dino's wil. (Why on earth do you need more dinosaurs?)
- Zeg dan dat je weet wat DNA is (Deoxybonucleic acid. It's found in chromosomes.)
- Vraag dan verontwaardigd of de Doctor dino-DNA en mens-DNA wil mengen. (You're not mixing dinosaur DNA with human DNA?)
Natuurlijk is dit precies wat de doctor van plan is. Joe zegt dat alles zal doen om hem te stoppen.
Raap de beker (mug) op, die op de plank in de cel staat. Sla met de beker tegen de celdeur. Faye Russell en Anderson komen aanlopen. Fay haalt een soort pistool uit de kast en desintegreert de hele celdeur. Joe is vrij en moet proberen naar de Mist Vallei te gaan om de Doctor te stoppen. Anderson vliegt intussen de zeppelin met de Doctor naar de Vallei.
Trader Bob
Ga via de bergtop naar Trader Bob. Vraag hem naar de Mists Valley. Trader Bob zal Joe adviseren door de lucht naar de vallei te gaan. Hij vertelt hem dat een jetpack op alcohol werkt. Probeer één van de flessen alcohol van het rek te nemen. Bob verkoopt het alleen als Joe een ID-card kan laten zien. Gelukkig heeft Joe nog de ID-card van de dode man. en krijgt hij zijn alcohol.
Gebruik de alcohol in de rugzak-raket (rocket pack).
Verlaat nu het dorp. Joe loopt vanzelf naar de bergtop (pinnacle).
Gebruik hier de nu werkende rugzak-raket.
Mist Vallei
Joe belandt uiteindelijk op de oever van en meertje in de Mist Vallei. een dino staat vredig bladeren te kauwel als Fay Russell aan komt lopen. Ze heeft een lift gekregen van Anderson in de zeppelin. Ze zegt dat Joe haar moet volgen naar het kamp van de Doctor.
Ga naar rechts. Joe is Faye meteen al uit het oog verloren en een grote brontosaurus blokkeert de weg rechtdoor.
Loop naar achteren, naar de 'distant clearing', voorbij de kop van de dino. Zoek hier wat takken (branches) in de struik met de rode bloemen. Snijd ze met je mes af. Loop terug naar de kop van de dino. Geef de tak aan de brontosaurus om haar weg te lokken naar de struik met de rode bloemen. Nu kun je om de staart van de dinosurus heen, je weg vervolgen.
Joe komt bij een karkas waar kleine dino's zich tegoed aan doen. Dan lopen de kleine dino's weg. Een grotere agressief uitziende dinosaurus komt aanlopen en Joe verstopt zich achter een rotsblok. Blaas op de hoorn van de Amazones. Het geluid van een Tyrannosaurus Rex klinkt en de dino bij het karkas rent weg. Vervolg je weg.
Dan komt Joe aan op een open plek, waar Doctor Ironstein en de rest van onze vrienden zich verzameld hebben. de Doctor geeft Joe de kristallen schedel en wil dat hij deze plaatst in een standbeeld dat ook op de open plek staat. Joe doet onder dwang wat hem gevraagd wordt. Het standbeeld verandert dan in een robot die alleen luistert naar degene die hem activeerde: Joe dus. De Doctor besluit Joe te doden en schiet op hem met zijn dinostraalgeweer. Dan springt de robot voor Joe en weerkaatst de stralen uit het geweer van de Doctor. De Doctor verandert in een monsterlijk grote dinosaurus en de robot gaat het gevecht met hem aan.
Raap het geweer (dino ray gun) van de Doctor op en schiet op Monster Frank. De dino-doctor weerkaatst de straal en Faye verandert in een kleine dinosaurus. Joe schiet vervolgens op Faye om haar weer terug te veranderen.
Praat met Faye en vraag of ze haar spiegel wil omdraaien (I'd like you to turn your mirror around)
Schiet dan nogmaals op Monster Frank...nu verandert Sparky in een dino, die weer teruggeschoten moet worden.
Geef Sparky het glimmende dodenmasker.
Schiet voor de derde en laatste keer op Monster Frank.......................................

Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.
|