FAIRY TALE: ABOUT

FATHER FROST, IVAN AND NASTYA



Walkthrough door Marjo © 2008 www.adventurespel.nl

Uitgever: Cenega/2002
Ontwerper: Bohemia Interactive Studio

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.: Het spel start, na de installatie, standaard op zonder ondertiteling.
         Duw op de ESC.-toets, ga naar "Options" en vink de ondertiteling aan.
         Vink in "Options" ook de "True Colors" aan, voor betere beeldkwaliteit.

N.B.: Als je in Windows XP of Vista speelt en je spel crasht met een mrazik.exe foutmelding,
         zet dan je compatibiliteit op Windows 98/ME.



Intro
Deel 1 Nastya:   Een sok breienBeesten voeren en erf aanvegen
Deel 2 Ivan:   Rivier overstekenOp reisHulpvaardigheid en bescheidenheid
Deel 3 Nastya:   Sasha's brief lezenSasha bevrijden en een diadeem vinden
Deel 4 Ivan:   Vader Frost en Nastya



Intro  

Twee kinderen liggen in bed. Grootmoeder leest hen een verhaaltje voor over een man die twee dochters heeft: Nastienka en - van zijn tweede vrouw - Marfushka.

Een mug vliegt het huis in en steekt Marfushka. Meteen is het hele huis in rep en roer.
Nastienka wordt door haar stiefmoeder naar buiten gegooid. Haar breinaalden maken teveel lawaai. Zo kan de arme Marfushka niet slapen.
Nastienka, afgekort Nastya, krijgt de opdracht om een sok te breien voordat de zon opgaat en de haan kraait.




Een sok breien  

Voor het huis
Nastya staat voor het huis.
Klik ergens met je cursor en Nastya loopt er naar toe. Als je cursor draait en glinstert, is er een actie mogelijk op die plek. Je kunt het voorwerp oprapen, of Nastya vertelt je een bijzonderheid erover. Probeer overal zoveel mogelijk op actieve punten te klikken.

Links boven in je scherm zie je twee breinaalden en twee bolletjes wol.
Als je ze niet ziet, ga je met je cursor naar de bovenkant van je scherm. Je inventaris klapt open.
Klik op de breinaalden en klik daarna op een bolletje wol. Nastya heeft een voorbeeld nodig om een sok te kunnen breien. Maar haar stiefmoeder heeft de andere sok weggenomen.


In het huis
Ga terug het huis in. Je staat meteen in de keuken.
Aan de rechterkant zie je Nastya's vader op een bankje ziten. Hij slaapt.
Links zie je de kachel. Er ligt een stapeltje hout (wood) voor. Raap het op, door erop te klikken. Het gaat vanzelf in je inventaris.
Nastya zegt dat ze het vuur wat wil opstoken. De warmte zal haar vader's rug goed doen. Ga dus naar je inventaris boven in je scherm, klik op het hout en klik daarna op het vuur in de kachel. Nu wordt het aangenaam warm in de keuken.

Links van de kachel zie je een deuropening met een gordijn ervoor. Daar is de slaapkamer. Loop naar binnen en je ziet Marfushka in een bedje slapen. Aan haar voet draagt ze een rood-wit gestreepte sok.
Probeer de sok te pakken. Marfushka is een lichte slaapster en wordt prompt wakker. En dat wekt natuurlijk stiefmoeder, die al scheldend Nastya weg stuurt.



Nastya denkt dat haar zusje vaster zal slapen als ze wat snoep krijgt.
Kijk rond in de keuken. Links van de haard zie je twee aardewerken potten staan. Klik op de kleine pot. Er zit een lollie (lollipop) in de pot!


Loop terug naar de slaapkamer en stop de lollie in de mond van Marfushka.
Trek nu voorzichtig de sok (sock) van haar voet.
Je kunt niet hier in huis gaan breien, want dan wordt ze weer wakker. Loop zachtjes terug naar de keuken en ga weer naar buiten.


Voor het huis
Als je buiten staat, open je de inventaris. klik met de breinaalden op de wol. Nastya breit een stuk, maar ontdekt dat ze te weinig rode wol heeft. Je ziet de half afgebreide sok in je inventaris zitten.

Maar waar vind je zo snel rode wol. Want het is al bijna ochtend en stiefmoeder zei dat ze de sok voor de haan kraaide bij zonsopgang, af moest hebben. Misschien moet je daar eerst iets aan gaan doen.

Klik/praat met de haan die net wakker wordt en op het hek zit.
Hij heeft niet de macht om de nacht te verlengen, zegt hij. De zon is de meester die een einde maakt aan elke nacht. Je zult dus met de zon moeten gaan praten.


Op de weg
Loop vanaf het huis naar links, naar de weg (to the road) en je komt in een scherm met twee kleine schilderijtjes. Hiermee kun je naar een andere locatie gaan.
Via het onderste schilderijtje ga je terug naar Nastya's huisje (cottage).
Klik op het bovenste schilderijtje (cross-roads), dat je naar het kruispunt met de wegwijzer brengt.


Wegwijzer en heuvel

Aan de linkerkant van het bospad, zie je een paar paddestoelen staan. En bij die paddestoelen ligt ook een mes (knife) in het gras. Raap het op.

Loop dan verder, bij de wegwijzer naar rechts, de heuvel op (to the hill).

Boven op de heuvel aangekomen, zie je de zon al een eindje boven de horizon staan.
Klik op de zon en Nastya vraagt of de zon meelij met haar wil hebben en nog een poosje niet wil opgaan, todat zij haar sok gebreid heeft.
De vriendelijke zon voldoet aan haar verzoek en zakt een stukje terug.

Loop terug de heuvel af, naar de wegwijzer (to the guidepost).
Ga van hieruit naar onderen naar de weg (to the road), zodat je weer je plattegrond ziet.
Klik op het onderste schilderijtje om naar Nastya's huisje (cottage) te gaan.


Voor het huis
Nu heeft Nastya een beetje meer tijd om rode wol te vinden. Het makkelijkste is misschien om een deel van de witte wol rood te verven. Daarvoor heb je dan water en kleurstof nodig.

Loop langs het hek naar rechts en je ziet een waterput, rechts van het hondenhok.
Bekijk het touw dat in de put hangt (flaggy end of the rope). Er hangt geen emmer aan, die ligt waarschijnlijk op de bodem van de put.

Loop naar de schuur die je achter het hondenhok ziet.
Rechts van de grote ingang zie je een sikkel en een hooivork staan. Daar hangt ook een haak (hook) aan de wand. Pka hem mee en loop terug naar de put.

Bevestig de haak aan het uiteinde van het touw.
Klik dan op de haak (hook) en Nastya probeert de emmer op te vissen. De eerste keer lukt het niet. Klik nogmaals op de haak en ditmaal haalt Nastya een emmer water (bucket full of water) omhoog. Klik op de emmer en hij verdwijnt in je inventaris.


Op het veld
Ga rechts van de waterput, door de opening in het hek (to the field). Neem meteen even de aardewerken schaal (pot) mee, die omgekeerd op het hek hangt.
Nastya arriveert dan bij een veld, waar je 1 grote rode biet (beet root) ziet groeien. Deze rode biet zou prima zijn je wol mee rood te verven!

Lees de waarschuwingsbordjes die bij het veld staan. Volgens de bordjes gebeuren er erge dingen als je 's nachts op het veld loopt. Nastya wordt er een beetje bang van.
Loop naar de biet. Een kraai met de naam Rolan, zit op de schouder van de vogelverschrikker en zegt dat hij hier zit om de biet te bewaken. Maar als je hem iets te eten wilt brengen, valt hij misschien wel in slaap.


In het huis
Loop terug naar het huisje en ga naar binnen. Nastya's vader zit nog op het bankje.
Op tafel, naast Nastya's vader, ligt een stuk kaas. Je kunt het niet zomaar zonder vragen wegpakken, het is zijn ontbijt.

Klik op Nastya's vader om met hem te praten.
Links onderaan in beeld verschijnen nu gespreksopties. Klik op het kaas-icoon. Nastya mag de helft van de kaas hebben, als ze iets heeft om hem mee door te snijden. Vader is zijn mes kwijt geraakt toen hij paddenstoelen ging zoeken. Gelukkig heb je het mes intussen al tussen de paddenstoelen gevonden. Zo niet, ga het dan even halen, links van het pad bij de wegwijzer.
Haal het mes uit je inventaris en snijd een stuk van de kaas (cheese) af.

Spreek Nastya's vader weer aan en vraag of hij iets over de overleden moeder van Nastya wil vertellen. Hij zegt dat het een lieve vrouw was, die voor iedereen een vriendelijk woord had. Voordat hij meer kan vertellen komt de stem van de stiefmoeder ertussen, die vraagt of Nastya niks beters te doen heeft.
Verlaat het huisje weer.


Op het veld
Ga terug naar het veld en geef het stuk kaas aan de kraai. Hij valt prompt in slaap.
Probeer de rode biet uit de grond te trekken. Het lukt niet. Nastya denkt dat ze een schoffel nodig heeft om de grond rond de biet losser te maken.


Bij de Schuur
Ga naar de schuur. Links van de deur zie je een ladder liggen. Aan de rechterkant van de ladder ligt een schoffel (hoe). Raap hem op en loop terug naar het veld.


Op het veld
Gebruik de schoffel op de biet (beetroot) en Nastya schoffelt de grond rond de biet wat losser.
Klik daarna op de biet (beetroot) en ze trekt hem uit de grond.
Ga terug naar het huisje.


In het huisje
Loop het huisje in.
Open je inventaris en klik met de emmer water op de lege schaal die je van het hek afhaalde.
Plaats dan de schaal water op het vuur in de kachel. Het water wordt warm.
De biet is te groot voor de schaal. Gebruik je mes om de biet in stukjes te snijden.
Gooi de stukjes rode biet (beet slices) in de schaal met warm water. Het water wordt mooi rood.
Snijd met je mes nu een stuk van de witte wol af.
Gooi het kleine bolletje witte wol (small white clew) in de schaal rood water.
Haal even daarna het bolletje rode wol (red clew) uit de schaal.


Buiten het huis
Ga naar buiten.
Open je inventaris en klik met de breinaalden op het bolletje rode wol. Nastya breit net op tijd de sok af. De zon komt op.




Beesten voeren en erf aanvegen  

Stiefmoeder komt naar buiten en is teleurgesteld dat Nastya de sok af heeft. Ze geeft haar meteen nog meer karweitjes om op te knappen. Nastya mag de kippen, het paard en de koe voeren, het eten voor de hond klaar maken en het erf aanvegen.

Als je wilt kun je even met Nastya's vader praten. Het gaat intussen al een beetje beter met zijn rug. Hij zou willen dat zijn tweede vrouw wat meer begrip voor hem had en vriendelijker was.


Kippen voeren
Ga het huis in en loop verder naar de slaapkamer.
Hier zie je op het bankje rechtsachter het bed, een schaal met oud brood (dry bread) staan. Raap hem op. Als je er nog wat melk bj doet, is het een prima maaltijd voor Tommy de hond, zegt Nastya.

Kijk naar Marfushka die op het bed zit te spelen/eten/spugen met een kom zonnebloempitten in haar hand. Klik op de kom en vraag vriendelijk of je de kom mag hebben om de kippen te voeren. Natuurlijk weigert Marfushka. Nastya besluit haar zusje een beetje bang te maken en zegt dat je zwarte voeten krijgt als je veel zonnenbloempitten eet.

Loop naar de keuken. Haal wat as (soot) uit de kachel.
Loop terug naar de slaapkamer en smeer de as op de voeten (feet) van Marfushka. Die begint om haar moeder te roepen en Nastya kan de kom zonnebloempitten (bowl with seeds) pakken.

Ga terug naar de keuken. Pak de bezem (broom) die je rechts van de deur ziet staan en ga dan naar buiten.

Strooi het voer op de grond (yard) bij de scharrelende kippen.


Erf aanvegen
Als de kippen klaar zijn met eten, haal je de bezem uit je inventaris om het erf aan te vegen.
Jammer genoeg breekt de bezemsteel voordat je klaar bent.

Vraag vader of hij de bezem voor je wilt repareren.
Dat is geen probleem, al zal het even een poosje duren eer hij klaar is. Intussen kan Nastya haar andere karweitjes opknappen.


Paard en koe voeren
Loop naar de schuur. Boris het paard en Vesna de koe staan al te wachten.
Boven op de hooizolder van de schuur, zie je een stapel hooi liggen.
Probeer de ladder op te rapen. Hij is te zwaar.

Loop naar Nastya's vader en vraag of hij even de ladder rechtop tegen de schuur kan zetten.
Dat wil vader wel doen als Nastya intussen even de beurs met geld (leather purch) naar buurman Michurin wil brengen. Het is de laatste afbetaling van het geld dat vader leende om de schoorsteen te repareren.

Loop door het hek naar het veld waar je de rode biet haalde.
Boer Michurin ligt op zijn knieën bij het gat. Wie heeft zijn mooie grote biet gestolen? Geef hem de beurs met geld en bedank hem hartelijk voor het lenen.

Loop dan terug naar de schuur, waar vader de ladder al heeft klaargezet.
Klim omhoog naar de hooizolder en raap een handvol hooi (last year's hai) op.
Ga de ladder af en geef het hooi aan Boris, het paard.
Klim de ladder weer op en raap nog een keer wat hooi (last year's hai) op.
Ga de ladder weer af en geef deze portie aan koe Vesna.


Tommy's eten
Nu je de koe wat te eten hebt gegeven, mag je haar melken.
Klik op de uier van de koe en je hebt een emmer melk (bucket of milk) in je inventaris.
Giet wat van de melk in de schaal met oud brood.
Geef daarna de schaal met brood en melk aan Tommy de hond.


Erf aanvegen
Ga naar Nastya's vader en spreek hem aan over de bezem. Hij heeft hem intussen gerepareerd en vraagt of Nastya een liedje voor hem wil zingen als ze veegt.
Haal de gerepareerde bezem (broom) uit je inventaris en klik ermee op het erf (yard) om je laatste karweitje af te maken.

Natuurlijk is stiefmoeder helemaal niet blij als ze Nastya hoort zingen.
Ze stuur haar naar het meertje om een oude boomstronk water te geven. Ze mag pas terugkomen als de oude stomp bloemen heeft!


Bij het meertje
Loop vanaf Nastya's huis naar links, naar de weg.
Klik op het bovenste schilderijtje om naar het kruispunt met de wegwijzer te gaan.
Ga bij de wegwijzer naar links, naar het meertje (to the lake)

Bij het meertje aangekomen, zie je links van de aanlegsteiger een oude boomstronk.
Haal de emmer uit je inventaris en vul hem in het meertje met water.
Giet de emmer water leeg over de boomstronk en vertel hem wat stiefmoeder verlangt.
Haal nog een emmer water en giet deze ook uit over de boomstronk. Doe het nog een derde keer.

Nu gebeurt er iets magisch. De boomstronk krijgt bloemen! En hij begint tegen Nastya te praten!
Stumpy had meelij met Nastya en besloot daarom maar te bloeien. Hij zegt dat ze nu wel even rustig een poosje kan rusten, haar werk is gedaan.
Dan ziet Nastya aan de overkant van het meertje iemand aankomen......




Rivier oversteken  

Grootmoeder vertelt
Grootmoeder vertelt verder aan de kindjes in bed.
Er was eens een ander dorp, waar een weduwe met haar zoon woonde.
Op een dag besluit de zoon op zoek te gaan naar een bruid.
Zijn moeder geeft hem voor onderweg een paar cakejes mee en goede raad: Eerlijkheid brengt je het verste, help waar je kunt en bedank hartelijk als je zelf geholpen wordt.


Veerman
Ivan gaat op weg en komt bij een rivier, die hij wil oversteken.
In het water ligt een vlot en op de steiger zit de veerman. Spreek hem aan. Ivan gedraagt zich nogal bot en ingebeeld en eist dat de veerman hem overzet. Maar dat kost 2 roebel en die heeft onze held niet.

Dan probeert Ivan het op een andere manier, door te zeggen dat hij wel zelf naar de overkant zal varen. Maar door zijn onaardige gedrag, werkt de veerman daar niet aan mee. Ook de lange houten paal, die links tegen de blokhut staat, mag Ivan niet lenen, om te gebruiken als duwpaal bij het vlot.
Wel mag hij, als hij wil, het visnet (landing-net) hebben, dat bij de blokhut ligt. Raap het dus op.

Gebruik het visnet op de rivier en Ivan vist een schoen (shoe), een anker (anchor) en een oude ketel (kettle) op.
Rechtsklik in je inventaris op de schoen en Ivan haalt er een ring uit.


Duwpaal zoeken
Loop terug naar links.
Je ziet een dode boom, waar een zaag in steekt. Die zou natuurlijk handig zijn om een paal te zagen. Jammer genoeg zit de zaag muurvast en is Ivan niet sterk genoeg om de zaag uit de boom te trekken.
Het paard dat bij de boom staat, is wel sterk genoeg, maar dan heb je een touw nodig om aan de zaag en het paard te binden.

Loop verder naar links en je staat weer bij Ivan's huis.
Spreek Ivan's moeder aan. Ivan vraagt of zijn mumsie twee roebel voor hem heeft. Mumsie vindt dat hij maar wat zelfstandiger moet worden en geeft niks.

Vraag dan of ze weet waar oom Gennady is, zodat oom hem kan helpen om de zaag uit de boom te halen. Mumsie zegt dat oom nog een paar dagen weg is en dat Ivan het vast wel alleen kan oplossen.

Rechts van Ivan's moeder staat de schuur. Rechtsklik op de deur van de schuur (shed door). De deur is afgesloten met een hangslot.
Vraag Ivan's moeder naar de sleutel. Ze heeft hem al een paar dagen niet gezien.
Ivan moppert op de dief. De ekster, die in het nest op het hek zit begint ook al "dief dief"te roepen.

Rechtsklik op de zwartwitte ekster (magpie). Een ekster is dol op glinsterende spullen. En deze ekster heeft de sleutel van de schuur gestolen. Je kunt echter niet zomaar het nest doorzoeken. Je zult de ekster van zijn nest moeten weglokken.


Links naast het huis zie je een oude kar met een mooie lange dissel staan. Dat zou een prima duwpaal zijn, als je hem eraf kon zagen.
Aan de kar hangt ook een zweep (whip). Neem die alvast mee.

Rechts van de kar zie je een gevorkte stok (cane) in het gras staan. Hang hier de pot aan, die je opviste uit de rivier. Leg dan de glinsterende ring onder de pot. De ekster vliegt op de ring af en de val klapt dicht.
Nu kun je het nest van de ekster doorzoeken. Rechtsklik op het nest en Ivan vindt de sleutel (key) van de schuur.

Als je de sleutel hebt, haal je eerst even de ring onder de pot uit. Ivan heeft hem namelijk nodig voor de bruid die hij zoekt.
Gebruik dan de sleutel op de schuurdeur (shed door).
Haal een stuk touw (rope) uit de schuur.

Loop terug naar de dode boom met de zaag.
Combineer in je inventaris het touw met het anker en je hebt een prima werpanker.
Gooi het werpanker over de tak van de boom (tree).
Raap dan het uiteinde van het touw op en klik hiermee op het paard.
Haal je zweep uit de inventaris en klik ermee op het paard.
Als het paard de dode boom omgetrokken heeft, kun je de zaag ()saw) oprapen.

Ga dan terug naar links, naar de oude kar met de lange dissel (drawbar).
Zaag de dissel met de zaag eraf en je hebt eindelijk een duwpaal (pole).

Loop naar de rivier. Klik met de duwpaal op het houten vlot en Ivan vaart de rivier over.




Op reis  

Rivieroever
Aan de overkant van de rivier staat een oud vrouwtje. Ze wacht hier totdat er iemand is die haar door het donkere bos wil vergezellen. Ze is bang voor de struikrovers.
Ivan is niet bang, hij zal ze wel een lesje geven, pocht hij. Maar hij wil het oude vrouwtje niet meenemen door het bos. Ze loopt te langzaam zegt hij.

Raap de grote boomstam (log) en het hoefijzer (horse shoe) op, die voor je voeten op de grond liggen.
Loop dan naar rechts, het bos in (to the dark forest).


Donkere bos
In het bos arriveert Ivan bij een grote boomstam die dwars over de weg ligt. Voor de boomstam liggen een paar stevige honkbalknuppels.
Dan springen ineens 4 struikrovers tevoorschijn die Ivan's geld of zijn leven eisen.
Ivan is niet bang en zegrt dat hij geen geld heeft. Hij wil ze wel wat anders geven.
Haal de drie cakejes (yeast dumplings) uit je inventaris en geef ze aan de drie rovers die aan de andere kant van de boomstam staan. Ze beginnen erom te vechten.
Nu kun je de honkbalknuppels (clubs) oprapen. Ivan gooit ze meteen heel hoog in de lucht.
De rovers zijn diep onder de indruk, want de knuppels vallen niet meer terug naar beneden. Ivan moet wel heel sterk zijn! Ze rennen er vandoor.

Links voor de boomstam zie je een brandend kampvuurtje. Haal een smeulende tak (glowing branch) uit het vuur.
Links bovenop de boomstam zie je een struik met rode frambozen (raspberries). Pluk een handvol.

Vanonder de boomstam hoor je steeds hulpgeroep. Maar Ivan heeft geen zin en tijd om te helpen. De persoon moet zichzelf maar uitgraven, zegt hij.
Loop naar de onderkant van je scherm, naar de bodem van de kloof (to the gorge).


In de kloof
Op de bodem van de kloof aangekomen, hoort Ivan hoe iemand zijn naam roept. Dan verschijnt Old Man Mushroom, de paddenstoelentovenaar.
Hij vertelt dat hij in de grot was en dat de wind zijn toorts uitblies. Hij werd bang, rende de grot uit en liet zijn Magische Takjes achter. Zou Ivan misschien zijn Magische Takjes voor hem willen gaan halen?
Dat wil Ivan wel, als hij er iets voor terugkrijgt. Old Man Mushroom belooft hem een Magische Pijl en Boog en Ivan gaat accoord.


Grot
In de bergwand zie je een grotopening. Loop deze grot in.
Het is inderdaad erg donker. Maar aan de rechterkant zie je nog net een toorts aan de wand. Haal je smeulende tak uit de inventaris en steek de toorts aan. Nu is er licht genoeg. Kijk om je heen.

Rechts achteraan zie je een tonnetje en wat gedroogde kruiden (dried herbs). Rechtsklik erop. Ivan zegt dat er verschillende soorten kruiden liggen, waarvan hij alleen de rode pepers herkent (hot peppers); die zijn lekker in de borscht. Maar de Magische Takjes liggen er niet bij.
N.B.: Borscht (of borsjt) is een traditioneel recept uit de Oekraďne voor een eenpansmaaltijd, waar onder ander rode bieten in zitten.

Spreek de vleermuis aan, die ondersteboven aan het plafond boven het tonnetje hangt. Shrieky vertelt (met een ondersteboven ondertiteling) dat Ivan de Magische takjes kan krijgen in ruil voor voedsel.
Maar in de grot zie je niets eetbaars liggen. Ga dus naar buiten.


In de kloof
Vertel Old Man Mushroom, dat niet de wind, maar Shrieky zijn toorts uitblies en dat ze voedsel wil hebben in ruil voor de Magische Takjes.
Old Man Mushroom zegt dat je haar moet geven wat ze vraagt. Ga dus weer de grot in.


Grot
Praat nog een keer met Shrieky en vertel haar, dat je hier nergens eten kunt vinden. Shrieky zegt dat je het aan de grot moet vragen.

Loop naar rechts. Zoek met je cursor bij de barst in de rotswand naar de tekst "inner face of the cave". Klik hier met je hoefijzer op. Het klinkt nogal hol.
Haal je boomstam uit de inventaris en klik ermee op de barst. Ivan mept door de rotswand en loop door de scheur naar de andere kant.


Regenwoud
Aan de andere kant van de muur staat Ivan voor een moerassig gebied (swamp).
Haal de boomstam uit je inventaris en leg hem voor Ivan's voeten in het water. Nu kan hij naar de kleine droge plek aan de overkant lopen.

Hier staat Ivan voor een grote vleesetende plant, die erg veel honger heeft.
Geef carnivoor Rosa de schoen uit je inventaris om op te kauwen.
Achter de plant zie je een paar lianen hangen. Gebruik je zaag om een liaan (liana) af te zagen.

Raap dan de boomstam achter je op en leg hem aan de onderkant van het scherm over het water.
Ivan moppert dat hij wel erg moe wordt als hij steeds boomstammen moet oprapen en wenst dat hij nog een boomstam had. Zijn wens wordt prompt vervuld!
Loop dan aan de onderkant van je scherm naar het regenwoud (to the rainforest).

In het regenwoud ontmoet je Boletus Satanus, een ander paddenstoelmannetje. Hij staat in een grote ketel borscht te roeren. Maar de borscht is niet lekker. Ivan denkt dat er wat rode pepers in moeten om hem op smaak te brengen. Hij wil wel wat rode pepers brengen als hij in ruil een kommetje borscht krijgt.

Loop terug naar de grot en bekijk de kruiden (herbs) die onder shrieky de vleermuis liggen. praat dan met haar. Ze wil je best wel wat van de rode pepers (red hot peppers) geven.

Loop terug naar Satanus Boletus en geef hem de rode pepers. Hij is er erg blij mee en geeft Ivan een kommetje borscht en twee flessen wodka. Een fles wodka van het leven (vodka of life) en een fles wodka van de dood (vodka of death).


Magische Takjes
Ga naar de grot en geef Shrieky het kommetje borscht.
Ze smult ervan en geeft Ivan meteen de Magische takjes (Magic Twigs).

Verlaat de grot en geef Old Mushroom Man zijn Magische Takjes.
Als Ivan erom vraagt, krijgt hij ook zijn beloning: een boog met pijlen. Ivan is te beroerd om even te bedanken en een buiging te maken. "Vraag maar aan een beer om te buigen, ik krijg er pijn van in mijn rug", zegt hij.
De Old Mushroom Man antwoordt: Zoals je wilt, een beer buigt voor mij, maar het zal jouw rug zijn." En dan verdwijnt hij.
Loop dan naar links, naar het einde van de wereld (end of the world).


Einde van de wereld
Ivan arriveert boven op een bergtop boven de wolken. Beneden hem ziet hij alleen een dikke mist. Op de bergtop staat een grafsteen. Lees wat erop staat: "Een vlucht ganzen vliegt in de blauwe lucht. In een van hen kun je een hint vinden."

Dan komen inderdaad ganzen voorbij vliegen. Haal de pijl en boog uit je inventaris en schiet een gans (goose). (Klik met de pijl en boog op het woord "goose").
Open dan je inventaris en klik op de geschoten gans. Een veer (feather) valt eruit.
Zou deze veer de hint zijn, waarover Ivan op de grafsteen las?
Lees nog een keer de grafsteen. Nu staat er: "De veer laat je zien wat je nog niet wist. Zoek je lotsbestemming beneden de dikke mist".

Pak de veer en klik ermee op de dikke mist (thick fog) onder de bergtop.




Hulpvaardigheid en bescheidenheid  

Bij het meer
Oma vertelt verder: Ivan gooide de veer in de mist. De mist verdween en Ivan kon veilig de berg afklimmen. Daaran liep hij verder, tot hij bij het meer kwam, waar Nastya net met de boomstronk praatte.

Je zie hoe Nastya bij het meer staat. Dan komt Ivan aanlopen. Hij geeft Nastya de ring en wil dat ze met hem trouwt. Hij is immers een held, knap en jong. Nastya heeft haar twijfels. Ze vindt Ivan niet bescheiden genoeg. Maar Ivan heeft geen boodschap aan bescheidenheid. Hij schept nog meer op, over de dingen die hij allemaal kan.
Hij haalt zijn boog tevoorschijn en wil laten zien hoe goed hij kan schieten. Hij wil een moederbeer die daar met twee jongen loopt, neerschieten.

Maar dan gebeurt er iets met Ivan. Hij kan niet schieten en verandert zelf in een beer.
Nastya rent weg en Ivan denkt dat Nastya een heks is, die hem betoverd heeft.
Stumpy begint te praten en zegt dat het allemaal Ivan's eigen schuld is. Het hele bos lacht hem uit.


In de kloof
Ivan begint te wervelen en staat even later onder in de kloof, voor Old Man Mushroom.
Die vertelt hem dat Ivan zijn leven lang alleen maar aan zichzelf gedacht heeft. Iedereen die hij tegenkwam heeft hij slecht behandeld. Ivan heeft spijt en wil zich beteren. Misschien dat de betovering verbroken kan worden, als Ivan zijn slechte daden probeert goed te maken.


Ivan's moeder
Laten we maar helemaal bij het begin beginnen. Ivan heeft de dissel van de kar afgehaald, zodat zijn moeder het hooi niet meer van het land kan halen.
Ga dus als eerste naar huis.

Loop over het groene pad omhoog uit de kloof. Loop verder naar links en bij de rivier aangekomen, klik je met de dissel op het vlot, om naar de overkant te gaan.
Loop verder naar links tot je bij Ivan's huis staat.

Haal de dissel uit je inventaris en klik ermee op de houten kar. Als je eerder de liaan geplukt hebt, bindt Ivan de dissel meteen goed vast.
Als je de liaan niet hebt, zul je die even moeten gaan halen bij de vleesetende plant.


Veerman
Loop vanaf Ivan's huis naar rechts, naar de veerman. Spreek hem aan en Ivan verontschuldigt zich voor zijn lompe gedrag en het zomaar wegnemen van het vlot. Hij vraagt of de veerman hem alsjeblieft kan vergeven. De veerman is blij dat Ivan het magische woord "alsjeblieft" geleerd heeft.
Hij mag in het vervolg het vlot lenen, want de veerman weet nu dat Ivan het altijd terug zal brengen.

Pak de lange paal (pole) die links van het huisje staat. Kli met de paal op het vlot en vaar weer naar de overkant van de rivier.


Oude vrouwtje
Praat met het oude vrouwtje dat nog altijd staat te wachten tot iemand haar door het bos begeleidt. Ze zegt dat als Ivan vriendelijk is tegen mensen, de mensen meestal ook vriendelijk tegen hém zijn. Ivan biedt aan om haar door het bos te dragen.


Old Man Mushroom
Als Ivan met het oude vrouwtje bij Old Man Mushroom onder in de kloof aankomt, bedankt ze hem. Ze hoopt dat de betovering snel verbroken is.

Praat met Old Man Mushroom. Hij zegt dat er nog altijd een angstig berenjong is, dat met zijn poot in een boom vastzit, door Ivan's schuld.


Berenjong
Loop naar links, naar het einde van de wereld en gebruik hier de veer op de dikke mist.
Ivan belandt op de oever aan de andere kant van het meer, bij moeder beer en haar twee jonkies.
Moeder beer is erg boos. Haar jong is zo bang geworden, dat hij in een te kleine holle boomstam wegkroop en nu vastzit. Ivan wil wel helpen, maar moeder beer vertrouwt hem niet zo erg.

Haal de lange paal uit je inventaris en klik ermee op het berenjong (young bear).
Nu is hij vrij, maar nog steeds erg bang. Moeder beer denkt dat hij wel zal kalmeren van een beetje honing, maar ze kan hem niet alleen laten om het te halen. Een taak voor Ivan dus.


Honing
Kijk naar de bijen die rechts onderaan boven een holle boomstronk zwermen. Ze willen Ivan niet zomaar honing geven.

Loop naar links (to the road) en je arriveert boven op de bergtop.
Loop dan naar rechts (to the gorge) en je bent weer in de kloof.
Loop dan de grot in en ga verder, langs de vleesetende plant, naar het regenwoud.
Praat met Satanus Boletus. Hij is erg bedroefd. Hij wil graag honingkoekjes bakken, maar hij heeft geen honing en zijn bijen zijn weggevlogen.
Kijk naar de bijenkorf (beehive), die achteraan voor het huisje staat. Hij is inderdaad leeg.

Loop terug, door de grot en langs Old Man Mushroom, naar de bergtop.
Gebruik je veer op de dikke mist en Ivan arriveert weer bij de beren aan het meer.
Praat met de bijen en Ivan zegt dat hij een mooi nieuw tehuis voor ze heeft gevonden. De bijen (bees) willen hem wel vergezellen en vliegen in zijn inventaris.

Ga weer naar links naar de bergtop en dan naar rechts naar de kloof.
Loop door de grot naar het moerasgebied. Flora de vleesetende plant is intussen uitgekauwd op de oude schoen en wil je niet langs laten. Geef haar de malse gans die je geschoten hebt. Daarna mag je weer verder lopen naar het regenwoud.

Haal de bijen uit je inventaris en stop ze in de bijenkorf (bee hive). De bijen zijn erg blij met hun nieuwe huis en geven Ivan een honingraat met honing (honey).
Ook Satanus Boletus is erg blij. Nu heeft hij weer honing om zijn koekjes mee te bakken. Het houdt op met regenen en het hele bos glanst van blijdschap.

Loop terug naar de kloof en via de bergtop naar de beren bij het meer.
Geef de kleine beer de honingraat met honing. Moeder beer is tevreden over Ivan, maar zegt hem toch dat hij niet meer in hun buurt moet komen.

Dan begint Ivan te wervelen en even later staat hij bij de steiger aan het meer. Hij is gelukkig weer gewoon een mens en roept meteen om Nastienka.




Sasha's brief lezen  

Grootmoeder wil stoppen met het verhaal, maar leest toch nog even verder op aandringen van de kinderen.
Nastya is terug naar huis gegaan. Stiefmoeder moppert op haar omdat ze terugkomt voordat de stomp bloeit. Ze gelooft het niet als Nastya vertelt dat de stomp inmiddels echt wel bloemen heeft en dat ze een jongeman aan het meer ontmoette. Alleen vader gelooft haar.


Nastya's huis
Nastya krijgt meteen een nieuw karweitje opgedragen. Ze mag naar het dorp om met de koppelaarster te praten. Marfushka wil een man, die knap en rijk is.
Stiefmoeder geeft haar een foto van Marfushka. Neem afscheid van vader en verlaat het huis.

Loop naar links naar de weg (to the road) en klik dan op het schilderijtje met het marktplein (the square).


Marktplein
Nastya praat met Matrona Lvovna, de koppelaarster (matchmaker) en vertelt dat Marfushka een man zoekt. De koppelaarster heeft wel een geschikte kandidaat, maar dan moet Marfoesha er wel wat beter uitzien op het huwelijksfeest. Ze adviseert Nastya een vlechtversiering (braid) en een diadeem te zoeken.

Praat met de jonge vrouw in de groene jurk. Dit is Mina de pruikenmaakster (wigmaker), een vriendin van Nastya. Ze wil wel helpen met een braid, maar is momenteel erg verdrietig. Haar vriend Sasha heeft haar een afscheidsbrief geschreven. Hij wil Nina niet meer zien. Zijn ouders hebben een betere bruid voor hem gevonden, schrijft hij.
Nastya gelooft er niets van, ze heeft Sasha een paar dagen geleden nog gezien en toen was er niets aan de hand. Hij was dolverliefd op Nina. Nastya merkt dat de breif vreemd ruikt. Ze krijgt Sasha's brief (letter) om de zaak beter te kunnen onderzoeken.
Bekijk de brief in je inventaris.

Praat met de koopman (pedler) die zijn arm in het verband heeft.
Hij verkoopt jammer genoeg geen diademen, alleen huishoudelijke spullen en brood.
Informeer naar zijn arm. Hij vertelt dat hij in het bos is overvallen door struikrovers, die zijn arm gebroken hebben. Er kwam een held aanlopen, die de struikrovers wegjoeg, maar geen tijd had om hem onder de boom uit te halen.

Praat met het jongetje dat op de put zit. Hij is door zijn vriendjes in het water gegooid en wil wraak nemen. Daarom heeft hij een schaar bij zich. Nastya overtuigt hem ervan de schaar niet op zijn vriendjes te gebruiken. Hij gaat accoord en wil de schaar eventueel wel ruilen tegen iets anders. Nastya heeft nog niets geschikts om te ruilen.

Praat met Matrona Lvovna over Sacha. Ook de koppelaarster vindt het vreemd dat Sasha de verloving verbroken heeft en nergens meer te vinden is. Ze weet dat zijn ouders Nina te arm vonden en een huwelijk wilden verhinderen.
Matrona Lvovna adviseert Nastya om te praten met de waarzegster (soothsayer) in de "Amber Ball".


Waarzegster
Loop vanaf het marktplein naar linksachter, naar de donkere straat (to Dark Lane).
In dit steegje zie je een kar staan. daarachter zie je een uithangbord met een bal op een hand. Hier woont de waarzegster. Ga hier naar links (to the oracle).

Laat de waarzegster de brief zien. Ze zegt dat hij inderdaad vreemd ruikt. Dat komt omdat er een geheime boodschap op geschreven is. Ze heeft vuur nodig om die boodschap zichtbaar te maken.
Nastya biedt aan om een kaars te halen. Maar de waarzegster zegt dat ze een kandelaar wil uit het klooster. Pater Nikita weigert haar een gouden kandelaar te verkopen en nu hoopt ze dat Nastya hem kan overhalen.
Verlaat de waarzegster.


Wegkruis
Loop vanaf het huis van de waarzegster omhoog door de steeg naar de weg (to the road).
Kies dan voor het schilderij met de kerk (church) erop.
Nastya arriveert bij een wegkruis, dat is opgericht voor een broeder die hier door de bliksem werd geraakt.

Tegen het wegkruis zit een bedelaar. Praat met hem.
De bedelaar vertelt dat hij vroeger rijk was en zijn broer arm. Toen vond zijn broer een pot met goud en sloot hij zijn Misery op. De rijke man bevrijdde Misery, die toen bij hem kwam wonen. Daar had hij niet op gerekend. Hij had gehoopt dat ze terug zou gaan naar zijn broer. Al heel snel werd de rijke man toen een bedelaar.
Nastya belooft om de waarzegster te raadplegen over de bedelaar.
De bedelaar heeft het koud. Nastya belooft om een jas voor hem te kopen bij de marktkoopman.

Loop verder over de weg naar het klooster (monastery).


Klooster
Ga het klooster in. Er is niemand te zien.
Loop naar rechts, naar de biechtstoel (confessional).
Klik op het houten rooster van de biechtstoel (confessional chamber) om met pater Nikita te praten.
Nastya legt hem het hele verhaal uit. Pater Nikita is dan bereid om de gouden kandelaar te geven. Nastya mag hem vragen aan broeder Fyodor, die in de catacombes wijn is gaan halen en nog niet terug is. De ingang naar de catacombes is naast het altaar, zegt Pater Nikita

Loop vanaf de biechtstoel over de rode loper naar links, naar het altaar.
Rechts naast het altaar zie je de ingang naar de catacombes. De deur is afgesloten.

Loop terug naar de biechtstoel en vraag Pater Nikita of hij een sleutel heeft.
Hij zegt dat er wel ergens een reservesleutel moet liggen bij het altaar, maar hij weet niet waar.

Ga weer naar het altaar.
Voor het altaar ligt een rood tapijt. Klik erop en Nastya vind onder het tapijt een sleutel (key).
Probeer de sleutel op de deur van de catacombes en je merkt dat hij past.

Loop de kelder in. Het is donker. Je ziet nog net een vloertegel met een inscriptie. Lees de inscriptie: "Volg het licht, anders verdwaal je". Nastya heeft dus licht nodig.

Ga terug naar de biechtstoel en praat met Pater Nikita over de donkere catacombes (dark). Hij heeft Nastya 5 roebel om kaarsen op de markt te kopen. Verlaat de kerk.


Bedelaar
Spreek de bedelaar aan over het weer. Vertel hem dat hij in de kerk mag schuilen van pater Nikita. Hij vind het aardig aangeboden, maar vindt het niet nodig bij dit beetje regen.
Loop verder naar de weg en klik op het "Square" schilderijtje om naar de markt te gaan.


Marktkoopman
Praat met de marktkoopman over de kaarsen en hij verkoopt Nastya 5 kaarsen (candles) voor 5 roebel.
Spreek hem nog eens aan en koop een mantel (coat) voor een roebel.
Ga dan aan de onderkant van je scherm naar de weg en klik op het schilderijtje met de kerk (church).


Bedelaar
Bij het wegkruis aangekomen, geef je de mantel aan de bedelaar. Nu kun je zijn Misery zien. Praat met haar. Ze is een hele grote geest, die denkt dat ze de bedelaar echt helpt door hem in de miserie, de ellende, te storten. Ze is hem dankbaar dat hij haar gered heeft.
Loop verder naar het klooster.


Catacombes
Ga het klooster in en loop naar het altaar.
Loop naast het altaar de catacombes in.

Haal een kaars uit je inventaris en klik ermee op het woord "darkness" (donkerte), aan de onderkant van je scherm. Nastya zet de eerste kaars dan bij de steen met de inscriptie neer.
Klik met de tweede kaars op de "darkness" in de linker gang.
Klik met de derde kaars op de "darkness" in de bovenste gang.
Klik met de vierde kaars op de "darkness" weer in de bovenste gang.
Klik met de vijfde kaars op de "darkness" in de linker gang.

Nu komt Nastya in de wijnkelder aan, waar ze een bange en dronken broeder Fyodor treft. Zijn kaars was uitgewaaid. Nastya geeft hem de sleutel van de catacombes, die ze nu niet meer nodig heeft.
Pak de gouden kandelaar (golden candlestick) die je achteraan op de tafel ziet staan en verlaat dan de catacombes aan de onderkant van je scherm.
Verlaat de kerk en ga terug naar het markplein.


Waarzegster
Loop vanaf het markplein aan de bovenkant van je scherm naar Dark Lane.
Ga daar links bij The Oracle naar binnen.
Geef de waarzegster de gouden kandelaar. Ze legt uit dat iemand met het sap van een exotische vrucht geschreven heeft. Als het sap droogt, is het onzichtbaar. Je kunt het dan boven een brandende kaars weer zichtbaar maken.
Sasha heeft geschreven dat Nina niet moet geloven wat in de brief staat. Het zijn allemaal leugens. Hij houdt juist heel veel van Nina en is zijn ouderlijk huis ontvlucht. Als hij Nina weer ziet, zal hij haar alles uitleggen.

Nastya is blij dat te horen. De waarzegster vraagt dan of Nastya haar, zonder er vragen over te stellen, een hamer wil brengen.
Spreek de waarzegster nog eens aan en praat met haar over de bedelaar. Ze adviseert Nastya om Misery ergens in op te sluiten, zoals de broer van de bedelaar deed.
Verlaat de waarzegster dan om op zoek te gaan naar een hamer.




Sasha bevrijden en een diadeem vinden 

Het café
Ga naar het marktplein.
Loop van daaruit - rechtsboven de koppelaarster - naar het café (to the pub).
Het café is nog in aanbouw. Praat met de twee bouwvakkers Wheel en Thighbone.
Ze hebben honger. Als Nastya hen iets lekkers om te roosteren brengt, mag ze de hamer lenen.


Waarzegster
Ga naar de waarzegster en zeg haar dat je voedsel zoekt voor de bouwvakkers. Ze kijkt dan in haar glazen bol en ziet water. Meer kan ze je niet vertellen, dus vertrek weer.


Schilder
Loop terug naar het marktplein en ga van hieruit naar beneden, naar de weg. Kies dan voor het schilderijtje met de wegwijzer (crossroads).
Daar aangekomen zie je een kunstschilder aan het werk. Bekijk zijn schilderijen en praat dan met hem. Hij heeft de hele wereld rondgereist en een man met een berenhoofd ontmoet, die beweerde door een vloek getroffen te zijn. Hij heeft ook een schilderij van een man met een berenhoofd gemaakt. Als Nastya het schilderij vasthoudt, verandert het berenhoofd in het gezocht van Ivan.
Nastya is heel blij te zien, dat het gelukt is de vloek op te heffen. De schilder vertelt dat de man met het bernhoofd steeds over Nastya sprak, maar alleen wilde terugkeren als hij weer normaal was. Hij geeft Nastya, die hij Pomnienka nomet, het schilderij van ivan cadeau.

Praat verder met de schilder en je leert nog iets over drie andere sprookjesfiguren die hij geschilderd heeft: een vuurvogel, een man die niet kon sterven en een zeemeermin.

Vraag de schilder of hij een diadeem voor Marfushka kan maken. dat wil hij wel als je hem rode verf en een schaar brengt. Neem afscheid van de schilder.


Visser
Loop bij de wegwijzer naar links, naar het meertje (to the lake).
Hier zie je op de steiger een visser zitten. Praat met hem. Misschien is een vis wel het juiste voedsel voor de bouwvakkers. De visser wil je best wel een vis geven, maar de vissen willen niet bijten. Hij heeft al allerlei soorten aas gebruikt, maar niets werkt.

Als Nastya hem Middernacht Aas (Midnight bait) kan bezorgen, krijgt ze het eerste wat hij ermee vangt. Neem afscheid van de visser en ga terug naar het marktplein.


Waarzegster
Ga naar de waarzegster en praat met haar over het Middernacht Aas. Ze kijkt weer in haar bol. Ditmaal ziet ze een grote boom. Ze zegt dat daar onzichtbaren zijn en dat Nastya de orde van de dingen moet veranderen. Het verleden breken en de natuur laten ontwaken.
Nastya neemt zelf afscheid en loopt terug naar het marktplein.


Marktplein
Intussen is het nacht geworden. Op het marktplein staat nachtwaker Alexander Stepanowitch. Praat met hem. Hij vertelt dat het eerst heksenuur is en daana geestenuur. Op het geestenuur worden alle dieren en zelfs de natuur ineens heel erg stil. Dan gaan de geesten dansen, maar je ziet ze niet. Zijn overgrootvader heeft eens de geesten zichtbaar opgeroepen, maar niemand geloofde dat verhaal.

Informeer naar de veldfles die aan zijn riem hangt. De nachtwaker geeft de veldfles (flask) aan Nastya en vraagt of ze hem met water wil vullen. Hij heeft een droge keel en moet dadelijk op zijn hoorn blazen om middernacht aan te kondigen.

Kijk naar het houten watervat dat tussen de kraampjes staat. Het is gesloten.
Open de kist die onder het linker kraampje staat. Nastya vindt een kleine handboor (augur).
Gebruik de handboor op het houten vat en boor er een gaatje in. Nu stroomt een klein straaltje water uit het vat. Vul je veldfles met water.

Geeft de volle veldfles aan de nachtwaker. Hij drinkt en geeft Nastya de lege fles weer terug.
Praat met de nachtwaker over het Middernacht Aas. Hij heeft er wel eens over gehoord, maar denkt dat het een sprookje is. Het is nu bijna middernacht en tijd om op zijn hoorn te blazen.
Dan horen ze ineens een uil, die driemaal achter elkaar roept. Dit vindt de nachtwaker vreemd. Een uil doet zoiets normalerwijze niet. Nastya denkt dat het een teken is en vraagt of de nachtwaker driemaal op zijn hoorn wil blazen. Hij sputtert nog wat tegen, maar geeft uiteindelijk toe.

Als de nachtwaker driemaal op zijn hoorn geblazen heeft, verschijnen plotseling drie geesten. Ze willen weten wie hen opgeroepen heeft en wat er van hen gevraagd wordt.
Nastya stelt zich voor en vraagt naar het Middernacht Aas.
De geesten vertellen dat ze dan Catchy de Regenworm nodig heeft. Hij kan veranderd worden in het bijzondere aas, als Nastya hen de worm brengt. Maar je kunt hem niet zomaar oprapen. De regenworm zal een vraag stellen, die je goed moet beantwoorden, anders eet hij je op.

Je ziet heel even een blauwe gloed bij de grote boom. Hier verbergt de bijzondere worm zich!
Vul nog een keer de veldfles met water. Giet het water leeg bij de grote boom (tall tree), rechts op de achtergrond bij de put.
Catchy de Regenworm komt tevoorschijn en vraagt wie hem stoort.
Nastya verontschuldigt zich voor de storing en legt uit dat ze hem nodig heeft om een vis te vangen. De regenworm heeft al vele vissen gevangen en stelt haar nu de beroemde vraag:
"Als de vis gevangen wordt, wie vangt hem dan? Ik, of de visser of wij beiden."
Je kunt nu links onder in beeld, kiezen uit 3 antwoorden: You - Fisherman - Both of you.
Natuurlijk kies je het enige juiste antwoord: "Both of You".

Catchy de Regenworm zit nu in de inventaris van Nastya. Breng hem naar de geesten die hem veranderen in het Middernacht Aas.


Visser
Als het ochtend is, ga je meteen naar de visser bij het meer. Geef hem het Middernacht Aas.
Hij gelooft niet helemaal dat deze regenworm het bijzondere aas is, maar als hij het probeert, vangt hij een grote vis (fish), die hij zoals belooft aan Nastya geeft.

Als Nastya vertrekt, roept de visser haar terug. Hij geeft haar de snuifdoos (snuff box) terug, die hij van Nastya's vader leende.
Dit is een mooi doosje. Zou Nastya hierin de Misery geest kunnen opbergen? Het is de moeite waard om het te proberen!


Bedelaar
Ga via de weg naar het schilderijtje met de kerk.
Bij het wegkruis aangekomen, waar het nog steeds regent, spreek je Misery aan. Nastya daagt haar uit. Is Misery machtig genoeg om zich zó klein te maken dat ze in een snuifdoos past? Misery laat het meteen zien en wordt gevangen in de snuifdoos.

De bedelaar is erg dankbaar. Hij zegt dat hij naar zijn broer wil gaan en om vergeving wil vragen. Hij begrijpt nu dat iedereen door miserie kan worden getroffen, of je nu arm of rijk bent. Hij geeft Nastya zijn schamele bezittingen: een zak met spulletjes (bric-a-brac).


Bouwvakkers
Ga via het marktplein naar het café-in-aanbouw.
Geef de grote vis aan de bouwvakkers. Die gaan hem meteen roosteren en opeten. Nastya mag intussen hun hamer (hammer) lenen.


Waarzegster
Ga via het marktplein naar Dark Lane en de waarzegster. Geef haar de hamer.
De waarzegster prevelt nu een spreuk boven haar gloeiende bol, waardoor de de hamer magisch maakt. Ze is niet zomaar een waarzegser, maar eigenlijk een echte heks, zoals haar grootmoeder, die daardoor op de brandstapel belandde. Ze vraagt Nastya om haar geheim niet te verklappen.

Dan zegt ze dat Nastya nog één ding moet doen om Sasha te redden. Ze moet een hele grote steen vinden en daar met de magische hamer op slaan.
Verlaat de waarzegster en loop omhoog door de steeg, naar de weg.


Sasha
Klik op het schilderijtje met de wegwijzer (cross-roads).
Ga bij de wegwijzer naar rechts, de heuvel op (to the hill).
Bij de boom staat een hele grote rotsblok, die er voorheen beslist niet was. Hij ziet er droevig uit, zegt Nastya. Pak je magiche hamer en sla op de steen. Hij verandert in Sasha!


Marktplein
Weer terug op het marktplein, is Mina zó blij met Sasha's terugkeer, dat ze Nastya de vlechtversiering (braid) voor Marfusha cadeau doet.

Nu kun je verder gaan met verf en een schaar zoeken voor de schilder, zodat hij de diadeem kan maken.
Praat met de jongen die op de rand van de put zit. Geef hem de zak met spulletjes van de bedelaar en je krijgt in ruil zijn schaar (scissors).

Praat met de marktkoopman over de verf (colour) en koop een fles rode verf (red colour) voor een roebel.


Schilder
Ga naar het kruispunt met de wegwijzer en geef de verf en de schaar aan de schilder. Hij maakt voor Marfushka een mooie diadeem.


Koppelaarster
Ga terug naar het marktplein en klik met de diadeem of de siervlecht op de koppelaarste. Ze zegt dat je ze aan stiefmoeder moet geven. Morgen zal ze met de toekomstige bruidegom naar het huis komen.


Nastya's huis
Als Nastya de spulletjes aan haar stiefmoeder geeft, wordt ze meteen uitgescholden omdat ze zo lang wegbleef. Daarna mag ze een feestmaaltijd voor morgen bereiden. En tenslotte krijgt ze de opdracht om in de schuur te blijven als de jongeman en zijn moeder op bezoek zijn.

De volgende dag is stiefmoeder behoorlijk aan het opscheppen en liegen over de kwaliteiten van Marfusha. de aanstaadne bruidegom zit er een beetje dwaas bij. Zijn moeder zegt dat ze hoorde, dat er nog een dochter in huis leefde. Ze wil dat haar zoon tussen de twee meisjes kiest.
Als hij voor Nastienka kiest, neemt stiefmoeder drastische maatregelen.

Als het winter is, wordt Nastya naar een grote dennenboom midden in het bos gebracht en daar achtergelaten.
Gelukkig komt Vader Frost (vorst) voorbij en neemt Nastya mee naar zijn huis ver weg, zodat ze niet doodvriest.




Vader Frost en Nastya 

Grootmoeder besluit het verhaal tot het einde voor te lezen.
Ivan komt die winter na lange omzwervingen bij het huis van Nastya. Haar vader vertelt hem waar hij Nastya achterliet in het bos. Ivan gaat er onmiddellijk naar toe.

In de sneeuw onder de boom, ligt de ring die Ivan aan Nastya gaf. Raap hem op.
Dan hoort Ivan een stem die roep: "Help me Vanya, ik ga dood. Help me, anders zien we elkaar nooit weer". Ivan denkt dat het Nastya's stem is en wil er meteen naar toe.
Volg de stem (after te voice) de besneeuwde heuvel op.


Baba Yaga
Ivan arriveert voor een hut op kippenpoten. Ivan commanddeert de hut om te draaien, met de ingang naar hem toe, maar er gebeurt niets.
Om de hut staat een hekwerk, versiert met schedels. Bekijk de drie geraamtes van dichtbij.
Klik op de middelste, de linker en de rechter schedel.
De ogen gaan gloeien en nu draait de hut wel met de ingang naar Ivan.

Dan verschijnt Baba Yaga, de bewoonster van de hut. Om de beurt commanderen baba yaga en Ivan de hut zich om te draaien. Tot Baba yaga er genoeg van krijgt en Ivan naar binnen tovert. Ze wil hem braden in de oven en opeten.

Ivan vraagt om een laatste wens te mogen doen: Wodka en een dansje.
Haal de fles Vodka of Life uit je inventaris en geef hem aan Baba Yaga. Ze kikkert helemaal op en doet ook nog een dans voor Ivan. Maar dat wordt ze zó moe van, dat ze omvalt.

Maak de ovendeur open en stop Baba Yaga in de oven.
Ze vindt het wel heel erg heet in de oven. Ze belooft om Ivan te vertellen waar Nastya is, als hij haar uit de oven laat.
Na enig nadenken stemt Ivan toe. Baba Yaga gaat bij haar magische kookketel staan en ziet dat Nastya bij Vader Frost is. Ze betovert de ketel. Als Ivan in de ketel wil springen, wordt hij rechtstreeks naar het huis van Vader Frost gebracht. Ivan twijfelt even, maar springt dan toch in de ketel.


Vader Frost
Ivan ariveert veilig voor het huis van Vader Frost.
Klik op de deur en stap naar binnen.

Nastya ligt op een bed. Ze is bevroren!
Vader Frost vertelt dat hij per ongeluk zijn Magische Staf thuis had gelaten en dat Nastya hem toen zonder handschoenen had vastgepakt. Alleen ware liefde kan Nastya nog ontdooien.

Kijk naar Nastya. Ivan vertelt haar hoeveel hij van haar houdt, maar dit is niet voldoende om Nastya wakker te maken.
Praat weer met vader Frost. Hij zegt dat Ivan naar het magische land in de put moet gaan. Daar verblijft, gedurende de winter, Tante Zomer (Aunt Summer). Zj weet vast wel raad.
Vader Frost geeft Ivan een oneindig lang watertouw (water rope) om in de put af te dalen.

Pak naast de deur de winterwanten (gloves). Klik dan met de wanten op de Magische Staf die ernaast tegen de muur staat. Loop naar buiten.


In de put
Klik met het watertouw op de put. Daal dan af in de put.
Onderaan aangekomen, zie je dat er geen water in de put staat. Loop naar rechts naar het magische land. Je weg wordt versperd door een grote vuurspuwende draak. Hij wil je alleen doorlaten als je tegen hem vecht.
Haal de Magische Staf uit je inventaris en klik op de draak. Deze bevriest, maar gaat niet dood. Hij is onder de indruk van Ivan en noemt hem zijn broeder. Ivan mag nu doorlopen.

Ivan vindt Tante Zomer, die al op hem wacht. Ze heeft intussen alle verhalen over Ivan al gehoord. Ze betovert Ivan's ring en zegt dat de ring, samen met ware liefde, Nastya kan redden.

Loop terug langs de draak naar de bodem van de put en klim omhoog.
Ga weer het huis van Vader Frost in.


Nastya
Haal de Magische Ring uit je inventaris en klik ermee op de bevroren Nastya.................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.