EKO: STRANGE NEW WORLD



Walkthrough door Marjo © 2011 www.adventurespel.nl

Uitgever: Sin Ars Studios/2011
Ontwerper: Sin Ars Studios

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Episode 1:
AankomstIn de stadOndergrondsIn en bij het bosOpslagplaats ruimteschepen



E p i s o d e     1

Aankomst  

Intro
Na een klein ongelukje, stort ruimteschip mechanicien Eko met zijn shuttle op een vreemde planeet neer. Hij zegt meteen dat hij drie onderdelen nodig heeft om zijn shuttle te kunnen repareren.

N.B.: Duw zo nodig op de ESC toets op je toetsenbord, om naar het hoofdmenu te gaan. Als je het spel wilt opslaan, klik je eerst op een van donkere vierkantjes aan de rechterkant en daarna klik je op de SAVE toets.


Buiten de stad
Tijd om op zoek te gaan naar de drie scheepsonderdelen! Loop naar rechts en je ziet een enorm grote schroef (large screw) op de grond liggen.

Linksklik erop, houd de cursor even vast en er verschijnt een menuutje, waar je de keuze hebt uit "use"(gebruik) - "look"(bekijk) - "talk"(praat).
Linksklik op "use" en Eko raapt de schroef op. Hij zit nu opgeborgen in je inventaris.

Loop verder naar rechts en je ziet een grote blauwe deur op de grond liggen.
Bekijk de deur (linksklik - look). Eko zegt dat er iets onder ligt.
Pak (use) daarna het handvat van de deur beet om de deur op te tillen. Eko trekt het handvat (handle) van de deur af.

Open nu je inventaris door ergens in beeld te rechtsklikken.
Linksklik dan op de grote schroef en hij blijft aan je cursor plakken.
Linksklik nu op de deur (niet te lang ingedrukt houden, anders opent dat menuutje weer) en Eko gebruikt de schroef om de deur op te tillen. Hij vindt onder de deur een zaagblad (jagged metal).

Open weer je inventaris.
Klik op het zaagblad en aansluitend op het handvat. Je krijgt dan een handzaag (saw).

Loop verder naar rechts.
In de achtergrond zie je een boom. Aan de stam steekt een dunne tak uit.
je kubnt de tak niet met je blote handen van de boom trekken. Open dus je inventaris, haal de zaag eruit en zaag de stok (stick) van de boom af.

Loop verder naar recht en je komt bij een grote gesloten poort.
Links van de poort hangt een metalen kastje aan de muur.
Haal de stok uit je inventaris en gebruik hem om het metalen katje open te wrikken.
In het kastje zie je enkele electrische draden. Maak kortsluiting (use) en de grote poort gaat open.
Ga door de poort de stad in.




In de stad  

Eko arriveert bij de ingang van een bar.
Praat met de man die naast de ingang staat en vraag hem of hij misschien weet waar je reserveonderdelen voor een ruimteschip kunt vinden.
De man zegt dat er waarschijnlijk wel wat op de stortplaats ligt. De eigenaar van de stortplaats brengt zijn tijd meestal door in de bar.


Bar
Ga de bar in. De dronken mannen aan de tafel hebben niets te vertellen. Ook de barman kan je niet verder helpen.
Loop naar rechts en je komt in een kamer waar een man in een deuropening hangt. Het is de eigenaar van de stortplaats. Hij wil je niet helpen en hij wil ook niet aan de kant gaan. Hij is een sleutel kwijt.

Praat, als je wilt met het meisje met de rode ballon en verlaat dan de bar weer.


Stortplaats
Loop verder over de weg naar rechts, praat eventueel met de man die op de weg staat en loop dan verder naar de stortplaats.

Hier zie je in een poel voor het huis een vork (fork) liggen. Raap hem op.

Kijk om je heen en je ziet boven de stapel troep een rond wittig ding. Dit is het reserve onderdeel dat je zoekt. Jammer genoeg kom je er zo niet bij.


Bar
Ga terug naar de bar.
Het meisje wil je haar ballon niet geven als je erom vraagt. Haal de vork uit je inventaris en prik de ballon van het meisje kapot. Nu krijg je de ballon (balloon) wel.
Combineer in je inventaris de vork met de kapotte ballon en je hebt een katapult (slingshot).


Stortplaats
Ga weer naar de stortplaats. Gebruik je katapult om het ruimteschip onderdeel (ship part) naar beneden te schieten. Raap het op. Er valt meteen ook een sleutel (key) naar beneden, die je uiteraard ook meeneemt.


Bar
Ga nogmaals naar de bar en geef de man in de deuropening zijn sleutel. Hij gaat nu aan de kant en je kunt verder lopen.


Steeg
In de steeg zie je een zwerver op een putdeksel staan. Praat met hem.
Waarschijnlijk kun je scheepsonderdelen vinden bij de Ondergrondse. Die zitten, zoals de naam al zegt, onder de grond. De ingang naar hun hoofdkwartier is onder het putdeksel, maar de zwerver wil niet aan de kant gaan. Hij heeft honger.

Kijk om je heen.
Je ziet een raam met ijzeren tralies. Breek een roestige staaf (rusty bar) af.

Loop verder naar rechts, naar de achterkant van het steegje.
Hier zie je een kartonnen doos staan, waar een doek overheen hangt. Pak de doek (cloth).
Kijk dan in de doos en je ziet dat er iets in ligt.
Pak daarna doos weg en je ziet een rat aan een stuk brood knabbelen.
Haal de metalen staaf uit je inventaris en sla de rat dood.
Raap de dode rat met beschimmeld brood (rat+mouldy bread) op.

Loop terug naar de zwerver en geef hem de rat met brood.
Hij geeft je het beschimmeld brood (mouldy bread) terug en loopt weg.

Maak nu het putdeksel open met de roestige staaf en daal af in het riool.




Ondergronds  

Riool
Nadat je afgedaald bent in het riool, kun je niet meer terug naar boven.
Praat met de een-ogige man die een deur bewaakt. Hij wil je pas doorlaten als je hem het juiste wachtwoord geeft.

Kijk om je heen.
Op de muur rechts van de ladder, zie je een vuile vlek.
Veeg de muur schoon met de doek die je op de doos vond.
Kijk dan naar de muur en leest het wachtwoord: "password".

Spreek de bewaker aan en vertel hem dat het wachtwoord "password" is.
Nu mag je door de deur.


Opslagruimte
Ga in het halletje door de deuropening aan de linkerkant. Je komt dan in de opslagplaats.
Kijk om je heen.
Aan de linkerkant zie je een geel opgerold touw op het rek liggen. Op het touw ligt een lasermes (laser cutter). Raap het op.
Raap dan ook het opgerolde touw (rope) op en verlaat daarna de opslagruimte weer.


Kleedruimte
Ga nu in het halletje door de deuropening bovenaan en je komt in de kleedruimte.
Kijk om je heen. Aan de rechterkant zie je een aantal jassen hangen. Doorzoek de zakken en je vindt een magneetkaart (keycard).
doorzoek de zakken nogmaals en je vindt ook nog een paar knikkers (marbles).
Ga terug naar het halletje en vandaar terug naar het riool.


Riool
Kijk om je heen. Op de wand naast de ladder zie je een grote hendel. Je kunt er niet aan trekken, hij hangt te hoog.
Combineer in je inventaris het touw met de metalen staaf en je hebt een prima werphaak (grappling hook).
Gebruik de werphaak op de hendel en je kunt hem naar beneden trekken.

Het waterpeil in het riool zal nu stijgen.
Daarna kun je over de plank naar de overkant lopen.

Loop naar rechts en je komt bij een grote bewaker.
Geef hem de magneetpas en je mag doorlopen.


Hoofdkwartier
Kijk in het hoofdkwartier van de Ondergrondse om je heen.
Tegen de wand vlakbij de ingang zie je een kastje met een glazen deksel hangen. In het kastje zit een hendel. Met deze hendel bedien je de schuifdeur in de achterwand.

Haal het steenharde beschimmelde brood uit je inventaris en gebruik het om het glazen deksel van het kastje kapot te maken.
Probeer dan aan de hendel te trekken. De leider van de Ondergrondse geeft je een waarschuwing. Je moet van die hendel afblijven.

Haal een knikker uit je inventaris.
Klik ermee op de schuifdeur. Eko gooit de knikker in de verste hoek en de leider wordt afgeleid. Dit is je kans. Meteen als je je cursor terug hebt, trek je aan de hendel.
Als je niet snel genoeg was, gooi je een nieuwe knikker.


Gevangenis
Als je wel snel genoeg was, beland je in de gevangenis.
Kijk om je heen. Je ziet een bord met een lepel. Raap de lepel (spoon) op.


Loop een stukje naar links en kijk naar de losse steen in de muur.
Gebruik de lepel om de steen helemaal uit de muur te wrikken. Achter de steen vindt Eko nog een lepel (spoon). Hij pakt hem en schuift dan de steen weer in de muur.
Gebruik daarna beide lepels op de muur boven de steen en Eko ontsnapt door het gat in het plafond.




In en bij het bos  

Grot
Nadat Eko uit de gevangenis ontsnapt is, staat hij in een tunnel.
Loop naar rechts tot bij een klein, kapot ruimteschip. Hier zou je misschien wel een onderdeel uit kunnen slopen, dat je kunt gebruiken!

Bekijk het gat aan de voorkant van de romp en haal er een accu (battery) uit.
Combineer in je inventaris de accu met het lasermes.
Gebruik daarna het werkende lasermes op het beschadigde paneel aan de zijkant van het schip. Sloop daarna uit het onstane gat je tweede ruimteschip onderdeel (Ship part) Eko neemt automatisch ook het paneel (panel) maar mee.

Loop verder over het pad.
Leg het paneel over het gat in de weg en loop daarna verder het bos in.


Boshut
Loop alsmaar verder naar links, langs een struik waar je groen gloeiende vuurvliegjes ziet, tot je bij een hut komt. Ga naar binnen.

In de hut zit een oude man in een stoel.
Rechts achter hem zie je een hele verzameling scheepsonderdelen op een plank en op de grond. Uiterst rechts op de grond ligt het onderdeel dat je kunt gebruiken.
Spreek de oude man aan. Hij heeft dorst, maar wil zelf de deur niet uit om iets te kopen, omdat hij op zijn broer wacht die jaren geleden met een zelfgemaakt ruimteschip vertrok. Als je hem iets te drinken brengt, wil hij je in ruil wel het scheepsonderdeel geven.

Op het tafeltje links van de open haard staat een lege sprayfles (spray bottle). Steel hem en verlaat de hut.


Boom
Loop langs de hut alsmaar verder naar links. Je arriveert bij een boom waarin een gecrashed ruimteschip vastzit. Dit is de broer van de oude man in de hut!
Praat met de man. Hij had genoeg te drinken, getuige al die flessen op de grond, maar hij heeft honger. De flessen heeft hij gevuld met zijn urine, omdat hij niet uit de boom wilde komen.

Een klein stukje rechts van de boom zie je een kleine poel water.
Doop hier je doek in en knijp de natte doek dan in je inventaris leeg in de sprayfles, zodat je een sprayfles met water krijgt.

Loop helemaal terug naar rechts, tot bij de struik met de groen gloeiende vuurvliegjes.
Haal de sprayfles met water uit je inventaris en spray de vuurvliegjes weg.
Pluk daarna wat bessen (berries).

Ga terug naar de oude man in de boom.
Geef hem de bessen en Eko krijgt toestemming om een fles urine (bottle) te pakken. Raap de fles aan de voet van de ladder op.


Boshut
Ga terug naar de oude man in de boshut.
Geef hem de fles urine en je Eko kan zijn derde ruimteschip onderdeel (ship part) oprapen.




Opslagplaats ruimteschepen  

Voor de poort
Het ruimteschip van Eko is in beslag genomen door de heerser van de planeet en naar een opslagplaats gebracht.
Eko staat voor de gesloten poort van de opslagplaats.
Praat met de man in het hokje. Hij wil je niet naar binnen laten.
Je zou kunnen proberen over de poort te klimmen, maar dat kan natuurlijk niet terwijl die man kijkt.

Haal de sprayfles uit je inventaris en spray de man nat. Hij loopt daarna weg om een nieuw hemd aan te trekken.
Op de grond, op het hoekje van het hok waarin de man zat, ligt een schroef (bolt). Raap hem op.

Aan de linkerkant zie je een drankautomaat staan. Hij is buiten werking. Om de automaat is een afscheiding van paaltjes met touw neergezet. Steel het touw (rope).

Bekijk nu het zwarte paneel aan de zijkant van de automaat.
In de close-up gebruik je het magneetpasje om de schroeven eraf te draaien.
Plaats je accu in het paneel. Klik op de kabeltjes om ze aan de accu te bevestigen. Daarna werkt de machine weer.
Gebruik je schroef in de gleuf van de machine en je krijgt een blikje fris (soda).

Combineer in je inventaris het blikje fris met de sprayfles en combineer dit met de knikkers. Je hebt nu een zelfgemaakt luchtdrukgeweer (gun).
Gebruik dit geweer op het linker wegwijzerbordje op de paal bij het hok. Schiet twee keer en je kunt het kapotte wegwijzerbordje (sign) oprapen.
Combineer in je inventaris het wegwijzerbordje met het toouw en je hebt een prima werphaak (grappling hook).
Gebruik de werphaak op de poort en Eko kan er eindelijk overheen klimmen.


Opslagplaats
Kijk om je heen. Rechts achteraan zie je een waarschuwingsbord. Je kunt niet verder naar rechts, want dan word je geėlektrocuteerd.

Links van het waarschuwingsbord zie je een groen paneel dat een beetje open staat. Maak het verder open en haal er een powernode uit.

Bekijk nu het groene ruimteschip aan de linkerkant van het pad.
Je ziet op het schip een lichter gekleurd paneel. Links daarvan is een vakje met een blauwgroene batterijhouder. Plaats hier de power node op.
De deur van het schip gaat open en je kunt naar binnen.


In het ruimteschip
Kijk rond. Links van de deuropening zie je een paneel met kapotte bekabeling.
Rechtsonderaan zie je op de de bedieningsconsole van het schip een gat, waarachter kabeltjes lopen.
Pak een van deze kabeltjes (wire) en repareer hiermee de kapotte bekabeling in het wandpaneel.

Er gaat nu onderaan in de bedieningsconsole, aan de linkerkant van het schip, een klep open. Haal hier een powernode uit.
In een kastje bovenop de console zie je een roze controlemodule. Raap de module op en verlaat het schip.


Kraan
Loop achter het schip om naar links en je komt op een gedeelte waar een grote kraan staat.
Bekijk de ton en schuif hem daarna aan de kant, zodat je de bedieningsconsole van de kraan ziet.


Haal de power node uit je inventaris en plaats hem aan de zijkant van de console op de groene batterijhouder.
Haal de controlmodule uit je inventaris en plaats hem in het bovenste vakje aan de voorkant van de console.
Gebruik nu hendel op de console. De kraanhendel (crane handle) breekt af en gaat automatisch in je inventaris.
De vleugel van het schip dat aan de kraan hangt, valt naar beneden. Raap de vleugelpin (wing pin) op.

Ga terug naar het groene ruimteschip.
Gebruik de kraanhendel op het lichter gekleurde paneel en je wrikt het paneel open. Haal een tweede controlemodule uit het vakje.

Ga terug naar de kraan.
Haal de controlmodule uit je inventaris en plaats hem in het onderste vakje aan de voorkant van de console.
Zet de vleugelpin op de plek van de kapotte hendel. Ga op de vleugel staan
Gebruik nu de afgebroken kraanhendel als een soort verlengstuk van je arm en klik ermee op de vleugelpinhendel ..................................................



Kopiėren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.