DISCOLORED


Walkthrough door Marjo © 2019 www.adventurespel.nl

Uitgever: Jason Godbey / 2019
Ontwerper: Jason Godbey

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening
Kantoor
Groen prisma
Blauw prisma
Drie prisma's


Spelbediening  

Het spel wordt gespeeld met muis en toetsenbord.
Start het spel op en je ziet de opties: Resume game, New game, Load Game, Settings en Quit.

Settings
Hier kun je bij "Field of View" het schuifje verder naar rechts zetten, als je last hebt van bewegingsziekte bij dit realtime 3D spel.
Mocht je PC niet genoeg videogeheugen hebben en zijn daardoor de bewegingen van de muis en het beeld traag, dan is ook nog de kwaliteit van het beeld (Graphics) aan te passen.
Ook kun je het beeld kleiner maken door een andere resolutie (Resolution) te kiezen en Full Screen uit te vinken.

Je kunt de helderheid (Brightness) en het volume van muziek (Music) en geluidseffecten (SFX) aanpassen.
Je kunt voor een andere taal dan het standaard Engels kiezen. Het heeft alleen effect op de naam van de voorwerpen, er zit geen gesproken tekst in het spel.
Vink Hint Hotspots aan. Dit is wellicht wel handig om de juiste plaats van combineren te kunnen bepalen en als je niet weet waar te kijken.

Controls
Klik in het Settingsscherm op de knop Controls.
Hier krijg je de mogelijkheid om voorkeurtoetsen aan te geven.
Standaard loop je met de W A S D toetsen.
Sneller lopen kan met de Tab-toets.
Om rond te kijken, gebruik je de muis.

Een voorwerp oprapen, gebruiken of activeren, kan door te linksklikken met de muis.
De inventaris opent en sluit met de E-toets of door rechtsklikken met de muis.
Filmpjes overslaan kan met de Q-toets.
Het spel kan ook met een controler gespeeld worden, die je hier kunt calibreren.

Klik op DONE om terug te gaan naar het vorige scherm.
Klik op BACK om terug te gaan naar het menu.
Klik tenslotte op NEW GAME om te spelen.

NB: Er zijn steamprestaties te verdienen. Niet alle prestaties zijn noodzakelijk voor de voortgang van het spel.


Kantoor  

Bij aanvang van het spel sta je in een lift.
Stap, als de deuren open gaan, uit de lift, een kantoor in.

Links zie je een bureau.
Klik midden op het bureau, waar je cursor verandert in een wit driehoekje, om het bureaublad van dichtbij te zien.
Rechtsonderaan ligt een rechthoekig kaartje. Je cursor veranderd in een zwart, wit omlijnd driehoekje/ Linksklik en je raapt het op.
Gebruik je E-toets (of rechtsklik) om de inventaris te openen. Je ziet het rechthoekige kaartje in de inventaris.
Waar je cursor verandert in een draaipijl, kun je klikken om de close-up te verlaten.


Steamprestatie (optioneel).
Loop vanaf het bureau een stukje verder naar voren. Rechtsboven in de hoek van het kantoor hangt een monitor.
Als je ervoor staat verschijnt een rood oog op de monitor. Het knippert en je beeld wordt heel even kleurloos.
Wacht even en het rode oog verschijnt weer. Ditmaal begint er in het rode oog een klok af te tellen vanaf 60.

       

Ga terug naar de lift.
Blijf in de lift staan en houd je cursor op het rode paneel, links van de deuropening.
Als de klok op de monitor bij 0 is, knippert je beeld van kleur naar grijs. Op hetzelfde moment zie je heel even een breekijzer in het voorheen rode vlak. Linksklik onmiddelijk om het breekijzer te pakken. Je krijgt hier maar een seconde de tijd voor!

Als het gelukt is, loop je naar de monitor.
Eronder zie je een grijs paneeltje in de wand. Bekijk het van dichtbij.
Haal je breekijzer uit de inventaris en maak het paneeltje open. Erachter zie je kabels die verbonden zijn met een contactdoos met eenzelfde oog erop.
Pak de contactdoos en klik nog een keer om de kabel te verbinden. Je omgeving krijgt weer kleur en je hebt je eerste steamprestatie.


Kijker
Loop verder door de kantoorruimte en je komt in een klein kamertje, waar een koffer op tafel staat.
Raap de koffer (suitcase) op.
Blijf bij het tafeltje staan en klik in je inventaris op de koffer. Hij is nu in close-up te zien.
Klik op het deksel om de koffer te openen.
Haal de 3D-kijker (viewer) uit de koffer.
Klik op het gele briefje dat aan de binnenkant van het deksel bevestigd is. Het is een gebruiksaanwijzing voor de kijker.

Klik in je inventaris op de kijker en aansluitend op het rechthoekige kaartje in je inventaris om ze te combineren. Je hebt nu een kijker met kaartje

Maak de deur open en loop een kamer in, waar tegen de achterste muur een grote monitor (of schilderij?) hangt, waarop je een nachtelijk tafereel met een volle maan kunt zien.
Op de grond voor de monitor zie je een grote witte driehoek.
Ga op de driehoek voor de monitor staan, haal de kijker uit je inventaris en klik ermee op het tafereel.
Je wordt in de monitor gezogen.


Groen  

Je staat midden in de nacht op een verlaten weg. Links van je zie je een telefooncel, waarvan de deur gesloten is, rechts zie je een wegrestaurant en achter je staat een hoge metalen toren.

Loop naar de inham links van het restaurant.
Links achterin staat een emmer (bucket) op een krat. Raap hem op.

Loop naar de achterkant van de toren en probeer daar van de donkere rand af te lopen.
Dat lukt niet, je wordt in een flits naar de andere kant van de straat getransporteerd (Steamprestatie).
Zou je daar verder lopen, dan flits je weer terug naar waar je deze wereld binnenkwam. Je zit overduidelijk vast in deze beperkte 'wereld'.

Loop naar de waterput aan de rechterkant van het restaurant.
Er hangt een touw met een haak boven een waterput.
Haal de emmer uit je inventaris en hang hem aan de haak.
Draai aan de zwengel rechts van de put en haal een emmer met water naar boven.
Pak de emmer met water en pak meteen ook de haak (hook) mee.


In het restaurant
Ga het restaurant in en loop een stukje naar rechts.
Hier zie je op een tafeltje aan de rechterkant een soort broodrooster staan met een oog erop.
Het is een ticketautomaat. Klik op het schuifje op de voorkant van het apparaat en er komt een ticket uit. In je inventaris zie je dat er vraagtekens op het ticket staan, je hebt nog geen idee wat je ermee kunt.

Kijk om je heen. Er is een bar waar barkrukken voor staan. Helemaal rechts ontbreekt een barkruk.
Links op de bar staat de kassa en tegen de muur erachter hangt een klok zonder wijzers.

Ga links van de balie de trap op naar de bovenverdieping.
Loop rechtdoor tot je voor een plant staat. Er schijnt een groene driekhoek onder de plant.
Giet je emmer water leeg op de plant.
De groene driehoek blijkt een laadje dat open gaat. Er ligt een 3D kaartje (picture) voor je viewer in. Pak het en klik erop in je inventaris. Je ziet dat het een afbeelding is van de kassa van het wegrestaurant met een open lade waarin een groene driehoek ligt.

Loop de trap af naar beneden en ga achter de balie naar de kassa.
Plaats in je inventaris het 3D-kaartje op de viewer.
Klik dan met de viewer op de kassa en die gaat open. Haal het groene prisma
eruit.

Ga weer de trap op en loop naar de plant.
Stop het groene prisma in de groene driehoek onder de plant.
Ineens is de kleur groen terug in je wereld! (Steamprestatie).

Boven de plant hangt een groene stok (pole with empty hole) aan de wand. Pak hem. De paal heeft een gat aan het uiteinde.
Combineer in je inventaris de paal met de haak (pole with hook).
Merk ook op dat op het ticket in je inventaris nu groene cijfers en de afbeelding van een blaadje staan.

Draai je om en kijk naar het plafond. Hier zit een luik.
Je komt zo niet aan de hendel, dus gebruik je paal met haak om het luik te openen. Er komt een trapladder naar beneden.


Zolder
Ga de trapladder op naar de zolder.
Ga de bocht om en je ziet aan de rechterkant een kartonnen doos bij een stoel staan. Op de kartonnen doos ligt een groene zwengel (crank). Raap hem op.

Draai naar links. Aan het voeteneinde van het bed zie je een wandkastje met twee deurtjes.
De deurtjes zijn afgesloten met een groen slotje.

Verlaat de zolder en ga naar de plant.
Haal het groene prisma uit de driehoek bij de plant. Je wereld is weer grijs.


Blauw prisma  

Ga weer de trap op naar de zolder, naar het kastje met de twee deurtjes.
Nu je wereld helemaal grijs is en het groene slot verdwenen, kun je de deurtjes openen. Erachter zie je een watergordijn met een blauwe driehoek.

Draai je om naar de tafel waar een speelgoed hijskraan op staat. De hijskraan is verbonden met een snoertje en een doosje met een grote knop.
Duw op de knop en je kunt de hijskraan bedienen middels de iconen die in beeld verschijnen.
Gebruik de draaipijl om de hijskraan te draaien, tot hij boven de maan staat, die door het raam schijnt.
Gebruik de iconen om de grijper te laten zakken, de maan te pakken, de grijper omhoog te halen en de hijskraan te draaien, tot hij boven de vrachtauto staat.
Gebruik dan de iconen om de grijper te laten zakken en de maan los te laten.
Nu kun je de maan (moon) uit de laadklep van de vrachtwagen pakken.

Verlaat de zolder, ga naar de plant en stop het groene prisma in de driehoek, zodat je wereld weer groen is en ook groene voorwerpen zichtbaar en te gebruiken zijn.
Ga dan de trap af en verlaat het restaurant.

Loop naar de put.
Bevestig de groene zwengel aan de linker paal van de put.
Je ziet, nu je wereld groen is, ook een groen touw aan de draagbalk van de put hangen.
Draai aan de zwengel en haal een mandje omhoog waar een blauw prisma in ligt. Pak het prisma.

Ga het restaurant in en loop de trap op.
Ga de zolder op, naar het kastje met de blauwe driehoek.
Nu de wereld nog groen is en het kastje open, zie je onder de blauwe driehoek een groene LP (disc). Pak hem.

Stop dan het blauwe prisma in de de blauwe driehoek. Je wereld heeft nu twee kleuren: groen en blauw.

Verlaat de zolder, maar neem wel nog even de blauwe deurknop (knob) mee, van de deur die tegen de rechter muur staat. Nu hij blauw is, kan dat.


Rood prisma  

Blijf even staan onderaan de zoldertrap.
Kijk naar de linker muur. Hier staat een blauw tafeltje met een plant erop. Aan de muur hangt een klok. Deze klok heeft wel wijzers. Onthoud de stand van de wijzers.

Draai je om naar de andere wand van de gang.
Je ziet hier twee deuren. De linker staat open en in die kamer zie je een statisch flikkerende tv.
De rechter deur is gesloten en heeft geen deurknop.
Haal dus de blauwe deurknop uit je inventaris en zet hem op de deur. Nu kun je de deur van de rommelkast open maken.

In de kast zie je aan de rechterkant een eenpotige barkruk (bar stool) staan. Raap hem op.
Links zie je een blauw koffertje op een tafeltje staan. Open het deksel van het koffertje, het is een ouderwetse koffergrammofoon!
Haal de groene LP uit je inventaris en leg hem op de platenspeler.
Klik erop en hij begint te spelen. Ook gaat er een laadje open onder de draaitafel.
Haal een zakje met zaden (seeds) en een rood prisma uit het laadje.

Verlaat de rommelkast en ga naar de kamer met de flikkerende TV.
Loop langs de TV naar de andere kant van het bed.
Open hier het bovenste laadje van het nachtkastje. Er ligt een boek in.
Pak het boek en open het in je inventaris. Het blijkt een doosje te zijn met de afbeelding van een klok zonder wijzers. Onder de klok zijn twee driehoekige uitsparingen.
Sluit het boek en verlaat de kamer.

Ga de trap af en verlaat het restaurant.
Ga links van het restaurant richting de inham waar je de emmer vond.
Aan de voet van de lantaarnpaal zie je een kuiltje in het zand. Haal je zakje zaad uit de inventaris en leg de zaden in het kuiltje. In het zakje zat ook een tweede ticket, dat je uiteraard opraapt.

Ga het restaurant in en loop naar de rechterkant van de bar.
Hier zie je op de grond naast de laatste barkruk een korte houder, waar ooit nog een barkruk in gestaan heeft.
Haal de gevonden barkruk uit je inventaris en zet hem in het buisje.
Nu kun je de barkruk gebruiken om een luik in de vloer open te trekken.


Kelder
Daal de ladder af naar de kelder en draai onderaan naar links.
Tegen de muur naast de ladder hangt een controlepaneel waarop een groene schuifknop brandt.
Schuif de knop naar links.

Draai je dan om en loop naar de grote potkachel achter in de ruimte.
Op het deurtje van de kachel zie je een driehoek.
Maak het deurtje open.
Pak van de stapel hakhout naast de tafel aan de rechterkant van de ruimte, een paar houtblokken (wood) en stop ze in de kachel. Doe het deurtje dicht en trek de hendel op het deurtje naar beneden.
Nu begint de driehoek op het deurtje rood te gloeien.
Haal het rode prisma uit je inventaris en plaats hem op de rode driehoek.

De wereld is nu veel fleuriger, maar achter je is ineens ook een groot rood hekwerk verschenen, dat je verhindert te vertrekken.

Open in je inventaris het boek dat je in het nachtkastje vond.
Nu je wereld ook rode kleuren kent, zie je wijzers op de klok.
Met de driehoekjes onder de klok kun je de stand van de wijzers wijzigen.
Herinner je de klok aan de muur op de bovenverdieping en zet de wijzers in dezelfde stand, op ongeveer twintig voor vijf.
De klok in het boek vouwt open en binnenin vind je een rode sleutel (red key).

Gebruik de sleutel om de de deur in het hekwerk te openen.

Loop naar de ladder.
Kijk naar het controlepaneel, links van de ladder. Hier brandt nu ook een rood lampje.
Zet het schuifje van het rode lampje naar rechts.
De afbeelding van de telefooncel licht nu blauw op. Hij is open!


Drie prisma's  

Telefooncel
Verlaat de kelder en het restaurant en loop naar de overkant van de weg, waar de telefooncel staat.
Open de deur van de telefooncel en ga naar binnen.

Pak de hoorn van de haak.
Haal de maan, die je met de hijskraan pakte, uit je inventaris en stop hem in de gleuf naast de afbeelding van een halve maan.
Bekijk in je inventaris de twee tickets.
Op de groene, die je in het restaurant op tafel vond, staan de cijfers 1 2 2 7.
Op de rode, die je in het kuiltje met zaden vond, staan de cijfers 7 3 3 4 en een regendruppels-icoon.
Toets achter elkaar de cijfers en het icoon in.

Verlaat de telefooncel. Het regent! (Steamprestatie).


TV en penseel
Loop naar de put, rechts van het restaurant.
Aan de schutting, rechts van de put, hangt een poster, die nu door de regen half losgeweekt is.
Pak de poster.

Ga het restaurant in en loop de trap op.
Ga de kamer met de statisch knipperende TV in.
Plak de poster op het beeldscherm. (Steamprestatie)
Je ziet een beeld van de serveerwagen, die in de kelder staat.
Je kunt de bovenste knop van de TV niet draaien, hij is afgesloten met rode driehoekjes.

Ga naar beneden, naar de kelder.
Loop naar de houtkachel en haal het rode prisma van het deurtje.

Loop terug naar boven, naar de kamer met de TV.
Bekijk de TV van dichtbij. Nu kun je de bovenste knop wel draaien.
Doe dat en op de serveerwagen verschijnt ineens een potje.

Ga terug naar de kelder.
Plaats het rode prisma weer op het deurtje van de houtkachel.
Loop naar de serveerwagen en klik op het potje. Je haalt er een meerkleuren penseel (paintbrush) uit. De punt is blauw.

Naast de serveerwagen staat een schildersezel met een doek waarop een driehoek getekend staat.
Gebruik je penseel op het doek en je schildert de driehoek blauw.


Drie prisma's
Verlaat de kelder en loop meteen rechtdoor, naar de rechterkant van het restaurant.
Kijk door het raam naar buiten. In de lucht zie je een vreemd verschijnsel, gevolgd door een soort explosie en het welbekende oog. De wereld is ineens weer grijs! (Steamprestatie)

Ga terug, de kelder in.
Op de voorheen blauwe driehoek zie je nu een 3D-kaartje (picture of tower light) op een houder liggen. Raap het op.
Open de inventaris en klik op het kaartje. Het is een afbeelding van de ijzeren toren buiten voor het restaurant. Er schijnt een lichtstraal vanuit de toren de hemel in.
Stop het 3D-kaartje in de viewer.

Haal je rode prisma uit het deurtje van de houtkachel en verlaat de kelder.

Ga de trap op naar de bovenverdieping en haal hier het groene prisma uit de plant. Ga de trap op naar de zolder en haal hier tenslotte het blauwe prisma uit de waterval in de kast.

Verlaat het restaurant en loop richting telefooncel.
Op de grond voor de telefooncel zie je ineens een driehoek van licht draaien. Bekijk het verschijnsel en het verdwijnt.
Draai naar rechts en kijk naar de hemel, waar je eenzelfde driehoek ziet draaien.

Optionele steamprestatie
Draai je om en kijk naar het oog dat aan het einde van de weg aan de hemel staat. Haal je viewer uit de inventaris en kijk ermee naar het oog. Je ziet ineens dat je via drie monitoren door iemand bespioneerd wordt!


De toren
Ga naar de toren.
De zaadjes die je onder de lantaarnpaal plantte, zijn ontsproten en flink gegroeid. En netwerk van klimop klimt als een ladder omhoog langs de achterkant van de toren.
Klim omhoog.

Bovenaan zie je het oog, dat aan het einde van de weg aan de hemel staat, door de driehoek van de deur schijnen. Bekijk het.

Kijk dan omhoog en je ziet een paneeltje met een ronde knop in het plafond. Pak de ronde knop die wel iets wegheeft van de knop van een safe.
NB: Dit is een optionele voorbereiding voor een steamprestatie. Bovendien had je de knop ook kunnen halen, voordat je de drie prisma's uit hun houder haalde en de wereld nog gekleurd was. De knop was dan duidelijker zichtbaar geweest.

Open dan de deur en loop naar het uiteinde van de toren.
Hier zie je een zuiltje met drie witte vlakken.
Haal je prisma's tevoorschijn en plaats ze op de witte vlakken. Ze versmelten tot één wit, lichtgevend prisma.

Verlaat de toren en loop naar de telefooncel.
Ga op de witte driehoek staan, die je op de grond ziet.
Draai je om, haal je viewer uit de inventaris en kijk naar de toren.
NB: Zorg dat de toren in het midden van je beeld staat. De viewer wordt in het midden van je scherm, ergens bovenin de toren 'actief'.

Nadat de lichtstraal het oog raakte, is de wereld weer 'normaal'. (Steamprestatie).

Klim weer de toren in en loop naar het einde.
Hier zie je nu een frame verschijnen.
Open je inventaris, pak je viewer en kijk door het frame naar de zon in het midden van het frame.
Je wordt getransporteerd naar het kantoor waar je avontuur begon.


Kantoor
Kijk om je heen.
Aan de linkerkant zie je een rek, waarop een rode transistorradio staat. Bekijk hem van dichtbij.
De radio mist een zender draaiknop. Haal de knop uit je inventaris en plaats hem op de radio. (Steamprestatie). Je kunt aan de knop draaien.

Draai je om en loop naar de wereldkaart.
Vanuit drie foto's lopen drie rode lijnen naar een continent. Eronder zie je een driehoek.
Klik op de driehoek en het continent wordt groen.

Draai je om. Iemand heeft een enveloppe door de brievenbus gegooid. Raap hem op.
Open de enveloppe in je inventaris. Er zitten twee foto's en een 3D kaartje voor je viewer in. Pak het 3D-kaartje (steamprestatie).

Combineer in je inventaris het 3D-kaartje met de viewer.
Draai je om en kijk naar het zwart-wit schilderij van de woonkamer.
Pak de viewer beet en klik ermee op het schilderij ..................


Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.