COLD CASE

Carol Reed Mystery 9



Walkthrough door Marjo © 2013 www.adventurespel.nl

Uitgever: MDNA Games/2013
Ontwerper: Mikael Nyqvist/MDNA Games

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



SpelbedieningMister XHarri MichelsenOlof PalmeCrilleSigge
Meer onderzoekRoyOude geheimenLosse eindjes



Spelbediening  

Nadat je het spel opgestart hebt, kun je ervoor kiezen om de instructies te volgen (click to proceed), of meteen door te gaan naar het spel (skip).

Als je de instructies volgt, leer je hoe je rond kunt kijken, door op de pijltjes aan de zijkant van je scherm te klikken.

Daarna leer je hoe je iets van dichtbij kunt bekijken met de vergrootglascursor en iets kunt oppakken met de handcursor.
Raap de verfkwast en het blik met verf op.

Daarna ga je naar de bovenkant van je scherm, waar je inventaris is. Haal de verfkwast of het blik eruit door erop te klikken en sleep hem in het speelscherm.
Rechtsklik om hem weer terug in de inventaris te stoppen.
Door in je inventaris op een voorwerp te rechtsklikken, kun je het in close-up bekijken.
Linksklik om die close-up te verlaten.

Verlaat de close-up van de tafel met de gebogen pijlcursor aan de onderkant van het scherm.
Ga naar je inventaris en klik met het ene voorwerp op het andere om ze te combineren.
Gebruik de kwast met verf op de plek waar een radertjes-icoon verschijnt.

Hintfunctie
Linksboven in je inventaris vind je het dagboek van Carol. Klik om het te openen.
Op de linker pagina staan je taken vermeld. Klik erop.
Op de rechter pagina zie je vervolgens een hint over hoe je die taak kunt vervullen.

Verderop in het spel zelf, krijg je nog te horen dat je de spatietoets kunt gebuiken om alle actieve punten in het spel te zien.

Met de ESC toets kun je naar het hoofdmenu, waar je onder andere je spel kunt opslaan en verlaten.

Tip: Het spel is deels non-lineair. Je kunt veel dingen in je eigen volgorde onderzoeken.
Kijk overal waar je komt goed om je heen en klik op alle mogelijke actiepunten.




Mister X  

Voorwoord
De Zweedse Eerste Minister Olof Palme werd op 28 februari 1986 neergeschoten in een straat in het centrum van Stockholm.
Palme en zijn vrouw waren op weg naar huis, na een bezoek aan het theater, toen een man in een overjas hen van achteren naderde, een revolver trok en Palme in de rug schoot.

Olof Palme werd 10 minuten later bij aankomst in het ziekenhuis dood verklaard.
Dit was het begin van een van de grootste internationale politieonderzoeken ooit.

Er zijn vele theoriën geuit over wie de Eerste minister vermoordde en waarom.
Er werd echter geen motief gevonden en tot op de dag van vandaag blijft de identiteit van de moordenaar een mysterie.


Intro
Je krijgt de vraag of je de 'tutorial' (aanwijzingen voor de spelbediening) wilt spelen.

Daarna begint het spel en terwijl je mooie plaatjes bekijkt, mijmert Carol over warme zomerochtenden en over gezellig met een goede vriend de hele nacht cocktails drinken in de open lucht.
Of misschien bloeien ineens haar pioenrozen of struikelt ze over een beroemd moordmysterie dat haar naar exotische plaatsen brengt.
Carol heeft in ieder geval het gevoel dat er deze ochtend iets staat te gebeuren.
Ze beseft alleen niet dat het haar hele zomer overhoop zal gooien.


Carol's appartement
Slaapkamer
Klik onderaan in je scherm met de pijlcursor om op te staan.
Kijk om je heen in de slaapkamer. Op bed ligt een gebreide pop die Len heet.
N.B.: Dit is een verwijzing naar Len Green, de creatieve consultant van dit spel. Zijn vrouw Sylvia maakt deze poppen en geeft ze aan familie, vrienden en kennissen.

Verlaat de slaapkamer door de enkele deur waar geen prulletjes aan de klink hangen en je komt uit in de gang, tegenover de voordeur.

Keuken
Draai vanaf de voordeur naar links, ga de keuken in en kijk om je heen.
Op tafel bij de naaimachine, vind je een schaar. Raap hem op en verlaat de keuken.

Woonkamer
Ga de woonkamer in.
Draai naar links en je ziet achteraan op de tafel een tablet liggen.
Draai terug naar rechts, zet een stap naar voren, draai naar links, ga tot aan de deur en draai weer naar links. Nu kun je de tablet van dichtbij bekijken.

Raap de tablet op en klik op het knopje aan de rechterkant om hem aan te zetten.
Carol heeft een boodschap gekregen van haar beste vriendin Stina.
Die meldt dat Carol haar telefoon heeft laten liggen. Ze kan hem ophalen in Stina's winkel.

Links bovenaan in je scherm knippert nu het logo van je plattegrond.
Er is een nieuwe locatie toegevoegd, namelijk Stina's winkel.
Zet de tablet uit en klik onderaan met de draaipijl om de close-up te verlaten.

Werkkamer
Ga rechts van de tafel door de dubbel deur naar de werkkamer van Carol.
Draai naar de computer en bekijk de plek links van het toetsenbord van dichtbij.
Raap de mini zaklamp (mini flashlight) op.

Badkamer/toilet
Ga terug naar de gang.
Draai vanaf de voordeur twee keer naar links en je ziet de deur van de badkamer/toilet.
Er hangt een briefje op: "opletten voor het afstapje".
Klik op de klink om de deur te openen.

Zo te zien wordt het de badkamer gerenoveerd nadat de afvoersysteem instortte.
Draai naar links. Je ziet hier een potlood (pencil) op de grond liggen. Waarschijnlijk vergeten door een werkman. Raap hem op.
Verlaat de badkamer weer.

Tijd om Stina te bezoeken!
Klik op de voordeur om in het trappenhuis te komen.
Klik op 'exit' en je staat op de plattegrond.


Stina's winkel
Klik op de plattegrond op 'Stina's Store'.
Klik op de teksten op het notitieblokje om een gesprek te voeren.
Stina vraagt of je al tijd hebt gehad om de aspergepeulen voor haar te plukken.
Natuurlijk heeft Carol dat niet vergeten. Ze wil ze later die dag gaan plukken.
Het volkstuintje van Carol staat nu ook op je plattegrond.

Stina geeft je de telefoon (telephone). Klik erop om hem aan te pakken en in je inventaris te stoppen.


Carol's volkstuintje
Klik op de plattegrond op 'The Allotment', om naar het volkstuintje te gaan.
Zet hier een stap naar voren en draai naar links.
Ga twee keer naar voren en draai weer naar links. Nu sta je voor de bak met aspergepeulen (asperagus peas). Pluk een handvol.

Verlaat de close-up, draai naar links en loop dan naar het blauwgeverfde schuurtje.
links van de deur staat een hoog plantentafeltje, waar een baksteen op ligt. Til de steen op en pak de sleutel (key), die Carol eronder bewaarde.

Gebruik de sleutel op het hangslot op de deur.
Kijk om je heen in het schuurtje.
Open als je wilt de bovenste lade van de werktafel.

Verlaat het schuurtje en Carol krijgt een telefoontje.
Klik op het groene knopje rechtsonderaan, om op te nemen.
Het is iemand die vraagt of hij Carol zo snel mogelijk kan ontmoeten op de 'Graffiti Heap'. De man legt verder niets uit en zegt dat hij daar nu naar op weg is.
Verlaat je volkstuintjescomplex.


Graffiti Heap
Ga via de plattegrond naar 'Graffiti Heap'.
Ga naar voren, draai rechts, ga twee keer naar voren, draai links en drie keer naar voren tot je voor een muur met graffiti staat.
Draai naar links en ga naar voren, naar de grote blauwe afvalcontainers.
Draai hier naar links en je ziet een roestbruin geverfd huis.
Loop daar naar toe.

Carol mag niet dichterbij komen.
De onbekende man wil zich niet laten zien en hij noemt zich Mister X.
Hij zegt dat hij Carol een zaak wil geven die haar beroemd zal maken.
Carol heeft er echter geen zin in, als het allemaal zo stiekem moet.
De man zegt dat hij over een paar dagen weer contact met haar zal maken om te zien of ze van gedachten is veranderd.

Draai je om en verlaat het terrein.


Carol's appartement
Kelder
Carol gaat automatisch naar haar eigen woning terug.
Ze gaat naar de kelder waar tijdelijk een douchegelegenheid is, zolang haar eigen badkamer gerenoveerd wordt.

Ga door de bruine deur en loop naar de douchecabine.
Draai naar rechts en pak de blauwe flacon douchegel (expensive soap).
Draai dan terug naar links en stap in de douchecabine.

Woonkamer/slaapkamer
Tegen dat het avond is, heeft Carol alles over die mister X alweer vergeten.
Het is tijd om naar bed te gaan.

Schuif de gebreide pop Len opzij en kruip in bed om te slapen.

Carol wordt wakker gebeld.
Draai naar links en pak de telefoon van de houder.
Duw op het groene knopje om op te nemen.
Het is Samuel Rickman van de Norrköping politie!

Ze hebben een zekere Harri Michelsen dood gevonden.
Op zijn telefoon zagen ze dat Carol de laatste was die hij belde.
Mickelsen dreef in de Flat Iron rivier en was gewurgd. Ze hebben hem bij de Wire Lookout uit het water gevist. De locatie wordt aan je plattegrond toegevoegd.

Carol neemt aan dat het de man was die zich gisteren Mister X noemde en legt uit dat hij haar hulp zocht en dat zij weigerde.
De politie vraagt of ze contact kan opnemen als haar iets van belang te binnen schiet. Rickman zegt dat Carol misschien later nog verhoord zal worden en hangt op.




Harri Michelsen  

Carol's appartement
Sta op uit bed en ga via de deur waar prulletjes aan de klink hangen, naar de woonkamer.
Bekijk de tablet op tafel van dichtbij en zet hem aan.

Lees de informatie over Harri Michelsen.
Hij was een kruimeldief die een bordeel leidde in Stockholm en in drugs handelde.
Carol merkt op dat ze iemand kent die bekend is met de wereld van de prostitutie.
Een nieuwe locatie naar Amber wordt toegevoegd aan de plattegrond.

Michelsen werd enkele minuten na de moord op Olof Palme, vlakbij de plaats delict door de politei opgepakt. Hij ontkende iets met de zaak te maken te hebben en verklaarde dat hij wel een man zag wegrennen, de trappen op naar de Malmskillnad straat.
Michelsen was nooit een verdachte, omdat hij niet groot genoeg was. Dit naar aanleiding van onderzoek naar de richting en hoogte van de schotwond.
Michelsen was een jeugdvriend van Christer Pettersson. Pettersson is de man die voor de moord werd veroordeeld, maar in hoger beroep wegens gebrek aan bewijs weer werd vrijgesproken.

Klik in de tekst op de blauwe, onderstreepte link naar informatie over Christer Pettersson.
Pettersson was drugsverslaafd en had al eerder zonder reden iemand vermoord.
Hij overleed aan een hersenbloeding in 2004.
Voor zijn plotselinge dood had Pettersson contat opgenomen met de zoon van Olof Palme omdat hij de familie iets belangrijks wilde vertellen. Het kwam er dus niet van.

Klik in de tekst op de blauwe, onderstreepte link naar informatie over Olof Palme.
Je leest een kort samenvatting over zijn afkomst en zijn politieke carriére.
Je leest verder dat Palme en zijn vrouw van dichtbij werden neergeschoten. Zijn vrouw overleefde de aanslag.

Sluit de tablet weer af en verlaat de close-up.
Verlaat het appartement.


Wire uitkijkpost
Ga via de plattegrond naar de 'Wire Lookout', de plek waar het lichaam van Harri Michelsen uit het water werd gehaald.

Je kunt, als je wilt, in het kunstwerk omhoog klimmen en door het draad van het uitzicht genieten.
Ga daarna weer naar beneden en kijk om je heen of je aanwijzingen kunt vinden.
Ga achter het kunstwerk, draai naar links en ga hier de trapjes af, naar de oever.
Er is niets bijzonders te zien.

Draai je om, om de trappen weer op te gaan en je ziet op een van de tredes een staalborstel (wire brush) liggen. Wie weet wannee die nog eens van pas komt, dus neem hem mee.
Verlaat het gebied weer.


Graffiti Heap
Ga via de plattegrond naar 'Graffiti Heap'.
Loop naar het gebouw waar je Harri Michelsen sprak.
Nu hij er niet meer is, kun je dichterbij gaan, naar Harri's schuilplaats.
Er staan wat opgestapelde pallets.
Op de grond zie je een stukje papier liggen. Raap het op. Harri liet een briefje met morsecodes (note) achter!
Verlaat het terrein.


Amber
Ga via de plattegrond naar 'Amber's appartment'.
Praat met Amber, die je nog uit een eerder Carol Reed spel kent.
Ze vertelt dat ze vroeger in Stockholm nog voor Harri gewerkt heeft.

Ze weet dat hij onlangs naar in Norrköping verhuisde, waarschijnlijk om de mensen aan wie hij geld schuldig was, te ontlopen.
Ze heeft Harri de dag ervoor nog gesproken en hem Carols telefoonnummer gegeven.
Harri deed nogal geheimzinnig over zijn adres. Ze ontmoette hem in cafés en weet dus niet precies waar hij woonde. Wel weet Amber dat Harri als parttime gids werkte in het Pamplestone pompstation.
De locatie wordt aan je plattegrond toegevoegd.
Neem afscheid van Amber.


Pamplestone pompstation
Ga via de plattegrond naar 'Pamplestone Pumping Station'.
Ga het gebouw in en kijk om je heen. Het is zo te zien een soort museum.

Loop richting volgende deuropening.
Links naast die deuropening staat een tafeltje met oud gereedschap. Je kunt er een hamer oppakken, maar als Carol het gebouw weer verlaat, zal ze uiteraard netjes die hamer weer terug willen leggen. Onthoud dus voorlopig maar dat hij er ligt.

Als je bij die deuropening staat en naar links draait, zie je dat er een kast onder de trap is. De deur van de trapkast is echter op slot.

Stookketels
Ga door de deuropening en je komt in een ruimte waar enorme stookketels staan.
Loop tussen de ketels door, een trapje af richting de volgende deur.
Draai hier naar rechts, ga naar voren en draai weer naar rechts. Je kunt nu de voorkant van zo'n stookketel van dichterbij bekijken.
Het rechter klepje staat open, het linker klepje van die ketel zit muurvast.

Draai vanaf de ketel naar rechts en loop naar de stapel hout aan de andere kant van ruimte.
Als je goed kijkt, zie je nu aan de linkerkant wat kolen op een oude krant liggen.
Zet nog een stap naar voren en draai naar links. Nu zie je de kolen beter.
Rechts ernaast ligt een houten plankje waar koperdraad omheen gewikkeld is. Bekijk het van dichtbij. Carol zegt dat ze wel een stukje draad kan gebruiken.
Knip dus met de schaar die je van de keukentafel meenam, een stukje koperdraad (copper wire) af.


Werkplaats
Draai vanaf de kolen naar rechts en ga door de deuropening naast de trapladder een werkplaats in.
Hier zie je op de werktafel een dubbele foto liggen. Raap hem op.
Het zijn foto's van een prieelachtig monument.
Draai de foto om. Aan de achterkant heeft een zekere Rita een boodschap voor Harri achtergelaten. Volgens Rita is dit het gebouwtje met de plafondschilderingen waar Harri naar vroeg.

Natuurlijk wil Carol daar dan ook wel eens gaan kijken.
Verlaat dus het pompstation.


Stina's winkel
Ga via de plattegrond naar 'Stina's Store'.
Niet alleen om de beloofde peulen af te geven, maar ook om Stina te vragen naar het monument op de foto. Stina weet immers heel veel over Norrköping en omgeving.
Ze kan Carol dan ook vertellen dat dit een van de Aurora monumenten is.
De locatie staat nu op je plattegrond.
Neem afscheid van Stina.


Aurora monument
Ga via de plattegrond naar 'An Aurora Monument'.
Loop over het gras tot je een metalen prieel ziet.
Loop er dwars doorheen. Aan de andere kant vind je een toeristisch bordje met informatie.

Dit is de IJzeren Tempel, een voorbeeld van Zweeds artistiek smeedwerk. Het werd gemaakt in opdracht van gravin Aurora Rosvall. Een jaar na de dood van de gravin werd de Aurora Tempel, die beroemd is vanwege de plafondschildering, gebouwd op de nabijgelegen Hageby heuvel.
Deze locatie staat nu ook op je plattegrond.


Aurora Tempel
Ga via de plattegrond naar 'The Aurora Temple'.
Loop de heuvel op en ga het monument in, waar je de plafondschilderingen met engeltjes kunt bekijken.
Op de sokkel met afbeeldingen van de gravin staat een bronzen schaal. Ernaast zie je een lens van een fototoestel staan.
Bekijk de lens van dichtbij en draai hem om. Aan de achterkant zit een sticker met een telefoonnummer. Klik erop en Carol noteert het nummer.

Rechtsklik in je inventaris op je smartphone.
Klik dan op het nummer dat je rechts van het toestel ziet en Carol belt het automatisch.
Rita neemt op.
Carol zegt dat ze de lens heeft gevonden, toen ze onderzoek deed naar Harri.
Rita hoeft de lens niet terug, die is kapot. Ze is gerustgesteld als ze hoort dat Carol niet Harri's vrouw is en is daarna bereid om Harri's adres te geven.
Het wordt aan je plattegrond toegevoegd.
Verlaat het gebied.


Harri's flat
Ga via de plattegrond naar 'Harri's apartment'.
Bij het flatgebouw aangekomen ga je door de voordeur het gebouw in.
Bekijk het naamplaatje op de brievenbus. Hier woon Harri inderdaad.
Probeer de klink. De deur is uiteraard gesloten, dus verlaat het gebouw weer.

Draai naar rechts en loop dan om het gebouw heen naar de achterkant met de balkons.
Harri woonde op de onderste verdieping en heeft een piepklein tuintje.
Maak het houten hek open en ga verder. Maak ook het metalen hekje op en ga naar de achterdeur. Ook die is uiteraard afgesloten.

Verlaat het balkon en ga in het tuintje naar de zijkant, richting heg. Kijk naar rechts en je ziet dat boven de tuinmeubels een raam op een kier staat. Klim erdoor naar binnen.

Werkkamer
Je komt uit in Harri's werkkamer. Kijk om je heen.
Voor het raam staat een werktafel met een pianokeyboard.
ervoor ligt een stuk papier waar iets uitgeknipt is. Bekijk het van dichtbij. Het is een uitgeknipte foto van een gebouw en het adres is jammer genoeg ook half doorgeknipt.
Verlaat de close-up.

Draai naar links en je ziet in de boekenkast nog een monitor.
Rechts ernaast zie je een opgerold blad papier bij een aantal opbergdoosjes liggen.
Bekijk het opgerolde stuk papier. Het is een blad papier met de betekenis van morsecodes. Die steel je natuurlijk.

Ook kun je nu meteen 'vertalen' wat Harri op het briefje schreef dat je vond op Graffiti Heap.
Het zijn getallen! Er staat 2 8 8 6. Een code?

Gang
Ga naar de gang.
Hier vind je de voordeur. Je kunt even naar buiten en weer naar binnen lopen als je wilt, zodat je een volgende keer gewoon door de voordeur het huis in kunt.

Vanuit de gang kun je ook de WC deur open maken en de badkamer/toilet bekijken.
Aan de andere kant van de gang, naast de kapstok, is een kastdeur. Hij is afgesloten en je hebt nog geen sleutel.
Verder staat er in de gang nog een klein, laag wandkastje naast een stoel.
In het kastje vind je een folder over het Pamplestone pompstation, dat sinds 1974 een museum is. Op zondagen worden de waterpompen in werking gesteld voor het publiek.

Keuken
Ga de keuken in en kijk om je heen.
Het enige interessante hier is een groot zwart spaarvarken op het houden kastje. Je kunt het van dichtbij bekijken, maar Carol wil er verder nog niets mee doen.
Ga terug naar de gang.

Woonkamer/slaapkamer
Ga de woonkamer in.
Links van de sofa staat een tijdschriftentafeltje. Bekijk het van dichtbij.
In de onderste bak vind je een briefje, waarop Harri wat taken geschreven heeft.
Een van de taken is Amber een manuscript laten zien. Dit verbaast Carol, want Amber heeft daar niets over gezegd.
Verder is afgevinkt dat Harri met ene Sigge gepraat heeft.

Verlaat de close-up van het tijdschriftentafletje en draai naar links.
Je ziet een schrijfbureau. De klep is afgesloten en ook hier heb je geen sleutel voor.

Rechts van het schrijfbureau is de deur naar de slaapkamer.
Ga naar binnen en kijk rond. Harri is blijkbaar dol op paddenstoelen, want net als in de keuken hangt ook hier een poster.

Ga terug de woonkamer in en loop naar het witte kastje, links van de eettafel.
Maak de linker lade open. Pak het vel gelinieerd papier uit de lade. Harri heeft de namen van de hoofstukken van zijn manuscript opgeschreven. Een hoofdstuk heet: "ontmoeting met Sigge en Crille".

Verlaat de close-up van het kastje en Carol krijgt een SMS je van Jonas. met een fotootje van de nieuw auto die hij gekocht heeft.

Verlaat het appartement via de achterdeur in de woonkamer.
Nu kun je in het vervolg ook via deze deur de flat van Harri in.




Olof Palme  

Amber
Ga via de plattegrond naar 'Amber's apartment'.
Vraag Amber naar het manuscript van Harri. Ze laat je twee pagina's zien van zijn memoires.
Je leest dat Harri, Sigge en Crille als kinderen speelden in een plaats die ze "De Dode Stad" noemden. Verder schrijft hij dat de onschuldige spelletjes van drie vrienden eindigden in de tragische gebeurtenis in Sveavägen op 28 februari 1986. Dat is de plek waar Olof Palme werd vermoord! Klik op de tekst en de locatie wordt aan je plattegrond toegevoegd.
Pak de opgeplakte foto.

Vraag Amber naar "De Dode Stad". Ze heeft geen idee waar dat is.
Ze weet wel wie Sigge is. Hij was vroeger de eigenaar van een casino en hij was een drugshandelaar. Bovendien bezit hij een hostel in het centrum van Stockholm.
De naam Crille zegt haar niets.
Neem afscheid.


Jonas' auto
Klik op de plattegrond op 'The Olof Palme Murder scene'.
Carol zegt dat het te ver is, om te voet heen te gaan. Ze heeft een auto nodig.

Rechtsklik in je inventaris op de smartphone.
Klik op de naam Jonas om hem op te bellen. Vraag hem of je een auto kunt lenen en hij maakt een afspraak met Carol in het Elm Park, dat nu op je plattegrond verschijnt.

Ga via de plattegrond naar 'The Pyramid Elm Park'.
Praat met Jonas en je krijgt de sleutels (car keys) van zijn oude auto. Hij staat op de Steiner parkeerplaats, die nu ook op je plattegrond verschijnt.

Ga dus via de plattegrond naar 'Steiner Parking Lot'.
De linke, blauwe auto is van Jonas.
Maak het portier open met de sleutel en stap in.
Gebruik de sleutel daarna op het contact en je ontdekt dat de auto niet start!
Stap weer uit.

Loop naar de voorkant van de auto en maak de motorkap open.
Klik op de motor en Carol trekt een bougiekabel los.
Je kunt de bougie niet eruit halen, zonder een bijpassende bougiesleutel.

Loop naar de achterkant van de auto en maak de kofferbak open.
Hier vind je een blauwe bougiesleutel (spark plug wrench).

Ga weer naar de voorkant van de auto en maak de motorkap open.
Gebruik je bougiesleutel om de bougie eruit te halen. Bekijk hem. Hij is helemaal verroest!
Haal de staalborstel die je op de trap bij de rivier vond, uit je inventaris en borstel de bougie schoon. Verlaat de close-up en Carol zet automatisch de schone bougie terug in de motor en de kap erop.

Stap in de auto.
Gebruik je sleutel op het contact en ditmaal start de auto.


Plaats delict
Rijd via de plattegrond naar 'The Olof Palme Murder scene'.
Achter de zuil is de plek waar Olof Palme werd vermoord.
Loop één stap naar voren en draai naar rechts. In de portiek ligt een bosje blauwe bloemen op de grond. Bekijk ze van dichtbij.
Op het kaartje dat aan de roos hangt, staat "We missen je nog steeds".
Bekijk de gele bloem van dichtbij. Haal de metaaldraad (floral wire) van de bloem af. Die is immers alleen nodig bij bloemen die rechtop staan.

Loop verder door de steeg naar de plek die je van de foto herkent.
Loop de trap op naar de eerste overloop.
Hier hangt aan de rechterkant een plaquette waarop je kunt lezen dat de moordenaar van Olof Palme via deze trap kon ontsnappen. Een deel van de Tunnelgattan steeg is later hernoemt in Olof Palme straat.
Je kunt, als je wilt verder omhoog lopen en op de volgende overloop in een blauwe container met zand kijken. (Strooizand voor de trappen, als het glad is?).

Loop alle trappen weer af en ga naar de ingang van de tunnel
Bekijk links en rechts voor de ingang van de tunnel het standbeeldje en de plaquette.
Je kunt als je wilt ook even een kijkje nemen in de voetgangerstunnel.

Loop vanaf de trappen terug door de steeg, tot aan de eerste kruising.
Je kunt hier een stukje de rechter straat in. Aan de rechterkant ligt de 'Best Hostel City'. Carol vraagt zich af of de hostels hier net zo sjofel zijn als in Engeland.
Verlaat de stad.




Crille  

Nu je in Harri's memoires las dat hij bevriend was met Crille en Sigge, is het misschien handig om nog eens een bezoekje aan zijn huis te brengen, op zoek naar meer informatie over deze twee vrienden.

Harri's flat
Ga via de plattegrond naar 'Harri's apartment'.
Ga via de voordeur naar binnen.
Draai je om en je ziet dat er iets in de brievenbus steekt.
Pak de brief van de spoorwegen. Maak hem open.
Je leest dat Harri een kluisje heeft gehuurd op het Centraal Station. Kluisje nummer 14.
De huurperiode loopt 30 september af. Je hebt dus nog even de tijd om te zoeken naar de code van dat kluisje. De locatie wordt aan je plattegrond toegevoegd.

Gangkast
In de gang naast de kapstok is, zoals je eerder merkte, een afgesloten kastdeur.
Gebruik je koperen draad op het slot. Carol zegt dat ze ook nog een dunnere draad nodig heeft. Gebruik dus ook de metaaldraad van de bloem op het slot en ze peutert het slot open.

Maak de rits op de wollen jas open en haal er een briefje uit.
Iemand schrijft dat je niet moet vergeten de sleutel in de tweede stookketel terug te leggen, zoals gewoonlijk. Dat moet die grote stookketel op het pompstation zijn, met de klemmende klep!

Op het plankje boven de jassen vind je een leren koffertje met de naam Crille en een vijftal aanklikbare cijfers erop.
Zet het koffertje terug en verlaat Harri's flat weer.


Pamplestone pompstation
Ga via de plattegrond naar 'Pamplestone'.
Loop naar binnen. Links van de volgende deuropening staat een tafeltje met gereedschap. Pak de hamer.

Loop verder, tussen de stookketels door.
Ga naar rechts en bekijk de grote stookketel van dichtbij.
Bekijk de vastzittende linker klep van dichtbij. Gebruik de hamer de klep.
Als de klep open is, kun je de pamplestone sleutel uit de oven pakken.

Loop terug naar het voorste gedeelte van het museum.
Leg de hamer terug op het tafeltje.
Bekijk dan de deur van de kast onder de trap van dichtbij.
Gebruik de pamplestone sleutel om hem open te maken.

Aan de rechterkant in de kast zie je een aantal holle buizen.
Pak het opgerolde stuk papier uit de buis. Er staat een telefoonnummer van de onderhoudsdienst op. Maar als je goed kijkt, zie je dat aan de onderkant van het vel papier iets doorgedrukt is.
Gebruik de potlood uit Carols badkamer op de tekst aan de onderkant van het papier.
Draai het papier om en je kunt lezen wat er staat: "Leg op 13 april bloemen op het graf van Crille". Dus Harri's vriend Crille is dood!
Verlaat het pompstation.


Harri's flat - Crilles koffertje
Ga via de plattegrond naar 'Harri's apartment'.
Ga via de voordeur naar binnen.

Loop naar de gangkast en maak hem open.
Pak het leren koffertje van de plank.
13 april, oftewel 13-04 is een belangrijke dag voor Crille.
Duw dus in die volgorde op de getallen op het koffertje en het gaat open.

Haal het blad papier uit het koffertje.
Je leest over de dood van Christer Petterson, in het ziekenhuis van Stockholm. Voor zijn onterechte hechtenis voor de moord op Olof Palme, kreeg hij een behoorlijke schadevergoeding uitgekeerd. Christer Petterson stond onder zijn criminele vrienden bekend als Crille!

Onder het blad papier ligt een enveloppe.
Haal de brief van de notaris eruit. Harri erft een zwart spaarvarken, een sleutel en een inbussleutel.

Er ligt ook een pagina van Harri's memoires in het koffertje, waarin hij schrijft over de eerste ontmoeting met Crille.
"De dode stad" was een verlaten bouwterrein. Sigges vader was locatiemanager hier en had de sleutels. Op die manier kwamen Sigge en Harri op het terrein. Nadat ze daar rondgehangen hadden, gingen ze naar het strand, waar ze Christer Petterson voor het eerst ontmoetten. Petterson was een paar jaar jonger dan de twee vrienden, maar desondanks konden ze het goed met elkaar vinden.
Het jaar erna viel Petterson van een balkon en liep een chronische hersenbeschadiging op.
Hij lag de hele zomer in het ziekenhuis. Sigges vader hield de jongen bezig met verhalen over een schat die hij in de Dode Stad had verborgen en dat hij niet meer wist waar.
Sigge en Harri zochten en zochten, maar konden niets vinden.
Sigges vader stierf kort daarna en kon dus niet meer vertellen of het verhaal waar was.
Crille werd na de val nooit meer dezelfde. Zijn latere psychische problemen werden aan de hersenbeschadiging toegeschreven.

Onderaan schrijft Harri dat hij nooit had kunnen denken dat hij 50 jaar later naar de Dode Stad zou terugkeren om eindelijk te proberen het geheim achter de moord op Palme op te lossen.

Tenslotte ligt er nog een handgeschreven briefje van Christer Petterson in de koffer.
Harri zit blijkbaar in de gevangenis en Crille schrijft dat het jammer is dat ze elkaar niet vaker kunnen ontmoeten. Maar ex-gevangenen worden niet op het bezoekuur toegelaten.
Hij schrijft dat hij slaapt op een matras in het gebouw van de Rijksluchtvaartdienst (Aviation Administration). De locatie wordt aan je plattegrond toegevoegd. Carol gelooft niet dat iemand daar mag slapen.

Onderin het koffertje vind je de Crilles sleutel (key) en de inbussleutel (hex key) waarvan sprake was in de brief van de notaris. Neem ze mee en verlaat Harri's flat.


Rijksluchtvaartdienst
Ga via de plattegrond naar de 'The Aviation Administration', de plaats waar volgens de brief, Crille een slaapplaats kreeg na zijn vrijlating.
Daar aangekomen loop je tot aan de gele deuren. Ze zijn gesloten. Carol gelooft nog steeds niet dat Crille hier sliep.

Ga naar links en volg de enig mogelijk route door het park, de heuvel op.
Nadat je de begroeide en vervallen stenen trappen aan het einde van een smal paadje opklom, stga je op een heuvel. Ga niet rechtdoor, maar kijk naar rechts. Je ziet hier een toeristisch infobordje. Lees het.
In deze heuvel is een luchtmachtbunker, die sinds 1971 alleen nog voor trainingsdoeleinden wordt gebruikt. Bovenop de heuvel is een helicoptgerlandingsplaats. Omdat de bunker bezocht werd door graffitispuiters werd de ingang aan deze kant verzegeld.
Geïnteresseerden kunnen gebruik maken van de hoofdingang aan de zuidkant van de heuvel.

Je kunt, als je wilt, even tot aan de zendmast boven op de heuvel lopen.
Draai je dan om en loop weer naar beneden, tot je bij de geasfalteerde weg komt.
Ga hier naar links tot je het woord EXIT ziet.
Draai dan naar links en je ziet de verwaarloosde hoofdingang van de bunker.


Bunker
De bunker is afgesloten met een hek en hangslot.
Gebruik de sleutel van Crille op het hangslot en je kunt naar binnen. Hier ergens sliep hij dus.

Volg de gang tot je een donkere ruimte ziet. Gebruik hier de minizaklamp die je meenam van thuis.
Draai naar links en je ziet een deur met een draaiwiel. Maak de deur open.

Bunker plattegrond
Ga verder en loop de eerste kamer links in.
Hier vind je aan de linkerkant een paar spuitbussen en een baksteen met nummer 2.
Verschuif de baksteen. Eronder vind je een plattegrond van de bunker.
Raap hem op. Vanaf nu kun je op de plattegrond volgen waar je bent. Rechtsklik op de kaart in je inventaris en je ziet dat de knipperende rode punt je huidige locatie aangeeft.

 

Crilles slaapplaats
Verlaat de kamer en ga een stukje verder door de gang, tot je een blauw bord aan de wand ziet, waar CHA op gespoten staat.
Aan de rechterkant van de gang, tegenover dit bord, kun je een kamer in gaan.
Hier vind je een oud bedje met een witte matras. Op de grond staan wat blauwe theelichtjes en er ligt een mes en vork. Dit moet de slaapplaats van Crille zijn.

Bekijk de matras van dichtbij. Til de punt op en je vindt een stuk papier met een kindertekening voor Christer. Aan de achterkant staat het nieuwe adres van ene Kim genoteerd.
Die wordt nu ook als nieuwe locatie op je algemene plattegrond gezet.

Op de grond ligt baksteen nummer 3. Schuif hem opzij. Eronder vind je een oud stuk papier (time worn note) waar vijf afdrukken van een hexagon op staan.
Verlaat de ruimte weer.

Deur 27
Draai naar rechts en je ziet een groengeverfde metalen deur. In de rechterbovenhoek staat het getal 27.
Probeer de deur te openen. Dat lukt niet.
Klik op de verroeste staaf die je op de deur ziet. Hij lijkt te kunnen bewegen, maar zit muurvast geroest, zegt Carol.


IJzeren staaf
Ga twee stappen terug , draai naar rechts en ga een stap de lange smalle gang in.
Draai naar rechts en ga de kamer in.
Rechtsachteraan zie je een vierkant metalen luik boven de plint, dat je van dichtbij kunt bekijken.
Links achteraan in de ruimte is ook een metalen plaat in de vloer.
Bekijk hem van dichtbij, schuif hem aan de kant en pak een metalen staaf (iron rod) uit het gat eronder.
Verlaat de kamer.

Blauwe kast
Loop verder door de smalle gang.
Bijna aan het einde van de gang, draai je naar rechts. Je ziet in deze kamer een wandkast met blauwmetalen deuren. Loop er naar toe.
De kast is afgesloten. In het midden zie je aan boven- en onderkant een rond gat. Daar zou je de kast kunnen openschroeven, maar Carol komt er niet bij vanwege het gat in de vloer.
Verlaat de kamer weer.

Tweede uitgang
Vervolg je weg en je komt uit bij een metalen deur naar buiten.
Hij is afgesloten en Carol is ook niet van plan om hier de bunker te verlaten. Ze weet immers niet waar ze uitkomt.
Draai je om en ga terug naar de hoofdingang van de bunker.
Verlaat de bunker en verlaat het terrein.




Sigge  

Kims appartement
Ga via de plattegrond naar 'Kim's apartment'.
Praat met Kim, die de tekening maakte die je in de bunker vond.
Ze vertelt je dat Crille haar vaste babysitter was. Hij was in dienst van haar grootvader, Sigvard, die door iedereen Sigge wordt genoemd.
Je krijgt het adres van Sigge, dat nu aan je plattegrond wordt toegevoegd.


Sigges appartement
Tijd om onderzoek te doen naar Harri's oude vriend Sigge.
Ga via de plattegrond naar 'Sigge's apartment'.
Draai twee keer naar links en je ziet een deur die op een kier staat. Op de brievenbus staat de naam "Cedergren". Ga de woning in.

Klik op de witte deur. Carol roept, maar krijgt geen antwoord.

Slaapkamer
Ga verder naar binnen, draai naar links en ga de slaapkamer in.
Carol zegt dat het lijkt alsof er een inbreker geweest is.
Bekijk de aanklikbare voorwerpen op de vloer.

Je vindt een brief van Harri, waarin hij schrijft dat hij verhuist is en waarin hij zijn telefoonnummer doorgeeft. Bovendien vraagt hij of Sigge niemand wil vertellen dat hij contact opnam.

Bij de bruine enveloppe vindt je een verfrommeld briefje.
Draai het om en je ziet dat er vier gekleurde sterren op getekend zijn. Onthoudt de kleur en de volgorde (geel, blauw, groen, paars).

Verder kun je nog een doosje nicotinetabletten, een lege tablettenstrip en een boekje met Engelse scheldwoorden bekijken.

Op de vensterbank ligt een etui dat je kunt openritsen.
Er zit een electronische sigaret in.

Ladekastje
Op het ladekastje, links van het raam, ligt een MP3 speler.
In de tweede lade vind je een kindertekening, waarop ook een blauw sterretje getekend is.

De bovenste lade is afgesloten. Er staan 5 neutrale sterren op.
Bekijk de sterren van dichtbij.
Als je op een ster klikt, krijgt een andere ster even een kleurtje.
Noteer de plek en de kleur van de sterren (paars, geel, groen, rood, blauw).

Klik nu in de juiste volgorde op de gekleurde sterren, zoals je ze op het stuk papier zag. Van links naar rechts is dit op ster 2-5-3-1.
De lade gaat open.
Het boek met de interessante kaft kun je niet te lezen.
Lees wel de brief van Sigges vader Alan, die hij kreeg nadat zijn vader overleden was.
Alan dringt erop aan dat Sigge niet moet vergeten wat hij over het revolverkistje vertelde.
Lees ook het krantenartikel over de "Dode stad". Het is een gebied met 35 leegstaande woningen die ooit bedoeld waren als een kolonie voor melaatsen, maar die nooit gebruikt werd.
De locatie wordt nu soms gebruikt voor rallies, als festivalterrein of voor paintball evenementen.

Verlaat de woning. Carol besluit Sigge later nog een keer te bezoeken, als hij weer thuis is.


Dode Stad
Ga via de plattegrond naar "The Dead City".
Loop onder de slagboom door, de stad in.
Loop naar de huizen en kijk af en toe naar rechts. Als je voor een huis staat dat "Pro Populo" (voor het volk) heet, ga je naar binnen.
Loop naar de achterste kamer en draai naar rechts. Hier vind je op de grond een pot oplosmiddel (solvent).

Verlaat het gebouw, draai naar rechts en loop rechtdoor.
Klik aan het einde op "exit" en je staat op een plattegrond van de Dode Stad.

Ziekenhuis
Klik op de plattegrond op het "Hospital".
Kijk om je heen. Carol heeft het gevoel dat hier slangen zitten, en wil nergens heen lopen.
Ga dus via EXIT terug naar de plattegrond van de stad.

Mannenverblijf
Klik op de plattegrond op "Male Quarters".
Loop naar voren, naar het gebouw met het stenen kruis. Dit had een kapel moeten worden.
Ga naar binnen.
In de kapel kun je naar de linker muur kijken. Carol ziet de cementvlekken en zegt dat dit saaie graffiti is.
Verlaat de kapel en de locatie weer.

Vrouwenverblijf
Klik op de plattegrond op "Female Quarters".
Loop rechtdoor naar het einde van de rij huizen. Draai naar links en je ziet huis nummer 9.
Ga hier naar binnen.
Kijk aan het einde van de gang door het raam.
In de verte staat een huis. Carol zegt dat dit de woning van de locatiemanager had moeten zworden. De woning dus van Sigges vader. Het huis wordt aan de plattegrond toegevoegd.

Woning manager
Klik op de plattegrond op "The Manager's Residence".
Ga het huis in.
Draai naar links en ga de helling op (pijl schuin omhoog), die een trap had moeten worden.
Ga verder de volgende trap op (schuine pijl) en je komt op de tweede verdieping.
Loop door de deuropeing naar buiten, het dakterras op.
Kijk om je heen.
Ze zijn ooit begonnen aan het betegelen van het dak. Je ziet een gedeelte waar verschillende kleuren tegels liggen. Bekijk ze van dichtbij. Carol verwondert zich erover.
Ga naar beneden en verlaat de woning.
Ga via EXIT naar de map van de Dode Stad.
Klik hier op "Back to Large Map" en je bent weer op de normale plattegrond.


Nogmaals Sigges appartement
Ga via de plattegrond naar 'Sigge's apartment'.
Ditmaal tref je Sigge thuis. Praat met hem.
Hij vertelt dat Harri Michelsen hem vlak voor zijn dood bezocht. Hij wilde praten over de datgene wat Sigges vader in de melaatsenkolonie had verborgen. Sigge gaf hem wat aantekeningen en een kaart van de kolonie.
Hij denkt dat Harri door schuldeisers is vermoord.

Praat over Christer Petterson.
Sigge vertelt dat Crille jarenlang zijn bodyguard was, toen hij nog eigenaar van het casino was. Hij gaf Crille drugs en kreeg in ruil onvoorwaardelijke trouw.

Harri vertelde Sigge over het zomerhuisje dat hij gekocht had.
Hij vroeg Sigge of die het een paar weken wilde huren. Sigge vermoedt dat Harri geld nodig had.
Harri gaf hem een foto van het zomerhuisje.
Carol mag de foto van het zomerhuisje hebben.
Verlaat Sigge.




Meer onderzoek  

Harri's flat - foto
Ga via de plattegrond naar Harri's flat.
Ga naar binnen, naar de rommelige werkkamer, waar onder het raam de werktafel met de computer staat.

Bekijk het uitgesneden blad papier op de werktafel van dichtbij.
Leg de foto van het zomerhuisje in de lege plek.
Nu kun je het adres lezen dat erop staat. Het wordt meteen aan je plattegrond toegevoegd.
Verlaat Harri's flat.


Zomerhuis
Ga via de plattegrond naar "Harri's Summerhouse".
Bekijk de deur van dichtbij. Er zit een codeslot op.

Herinner je het briefje met de morsetekens, dat Harri op Graffiti Heap verloor.
Als je dit nog niet eerder deed, ontcijfer je de morsetekens op het papiertje met behulp van het overzicht van de morsetekens die je in Harri's appartement vond.
Op het briefje blijkt een getal te staan, namelijk 2 8 8 6.
Toets dit in op het codeslot.

Benedenverdieping
Klik op de deur en ga het huis in.
Aan de linker muur hangen twee posters. De rechter poster is een poster over een kolenmijn jubileum in 1951.
Rechts van de posters staat een mooie houten kleerkast. Alle deuren zijn gesloten en een sleutel is nergens te bekennen.

Loop naar de keuken aan de andere kant van de ruimte.
Hier zie je een houtkachel. Links van de kachel staat een grote zak met papier en hout. Haal er wat brandhout en papier (firewood and paper) uit.
Carol wil het brandhout niet in de kachel leggen. Het is hier warm genoeg, zegt ze.

Draai naar rechts en je ziet op het aanrecht een brooddoos (BREAD) staan.
Maak hem open en haal er een sleutel (key) uit.

Ga terug naar de kleerkast naast de posters.
Probeer de gevonden sleutel op het slot in de rechter deur. Hij past niet.
Probeer de sleutel op het slot van de middelste deur. Dat past wel. In de kast hangen overhemden van Harri. Doorzoek ze en je vindt een sleutel (key). Ook deze sleutel past niet op de kast.
Probeer de sleutel van de brooddoos op de linker kastdeur. Hier past hij ook op.
In dit deel van de kast vind je een geheugenkaartje (memory card) rechts op de plank.

Draai je om en bekijk de boekenkast.
Je ziet een draagbare radio. Links ernaast ligt een gele schroevendraaier (screw driver). Steel hem. Hij is handig om te gebruiken bij die blauwe kast in de bunker.

Loop weer richting kachel en draai hier naar links.
Je ziet nu naast de koelkast een koffer op de grond liggen. Trek aan de rits om hem te openen.
In de koffer ligt een fototoestel. Bekijk hem van dichtbij.
Probeer hem aan te zetten. Er zit geen geheugenkaartje in. Gelukkig heb je dat zo-even gevonden, dus maak het toestel open aan de rechterkant en stop het geheugenkaartje erin. Maak het dekseltje weer dicht.

Zet het knopje dan op de 'on'stand om hem aan te zetten.
Draai aan de grote knop rechts om naar de volgende foto's te gaan.

Je ziet foto's van huis nummer 3b en 5 in de Dode Stad.
Op de volgende foto zie je juwelen over de rugleuning van de bank in dit zomerhuisje.
Als je goed kijkt zie je in de muur achter de bank een safe die open staat. De poster van het mijnjubilieum staat links ernaast.

Safe
Loop terug naar de posters.
Bekijk de poster van het mijnjubileum van dichtbij.
Klik erop en Carol zet hem aan de kant. Erachter zie je een codeslot.
Tik op de knoppen 1951 (jubileumjaar) en de safe gaat open.

In de safe zie je de juwelen van de foto en een enveloppe.
Bekijk de enveloppe van dichtbij en haal er een blanco stuk papier (blanc sheet of paper) uit, waar bovenaan alleen "Next drop off" op staat gescheven. Waar zou dat over gaan?
Sluit de safe en hang de poster weer aan de muur.

Bovenverdieping
Ga via de wenteltrap naar de bovenverdieping (pijl 'Upstairs' op de trap).
Boven zie je een leunstoel en een houten stoel.
Op de houten stoel ligt een stuk papier waar een schematische plattegrond van het vrouwengedeelte (female quarters map) op is getekend. Sommige huisjes hebben een andere kleur.

Ga naar beneden en verlaat Harri's zomerhuisje.


Harri's flat - schrijfbureau
Ga via de plattegrond naar 'Harri's apartment'.
Ga de woning in en loop naar de woonkamer.
Links van de deur naar de slaapkamer staat een schrijfbureautje, waarvan de klep is afgesloten.
Gebruik de sleutel die je in Harri's overhemd vond, op de klep. Hij gaat open.

Steel de aansteker (lighter) die je naast het pakje sigaretten ziet liggen.
Raap dan een pagina van Harri's memoires op en lees hem.
Harri schrijft dat hij Crille geld gaf om het revolverkistje van Sigge te stelen.
Het ging Harri om het kistje, Crille mocht de revolver houden.
Crille was ervan overtuigd dat Sigge wist dat hij het kistje gestolen had. Maar Sigge ondernam geen actie, omdat hij wist dat zijn wapen was gebruikt om Palme te vermoorden!
Crille zou de dag na de moord het land verlaten en had al een ticket voor de ferry naar Finland. Crille heeft het wapen weggegooid in de zee tussen Finland en Zweden, maar keerde naar Zweden terug en werd opgepakt.

Carol vindt het onderwerp momenteel nog te gevoelig om er met Sigge over te praten.
Ze wil eerst meer onderzoek doen.
Verlaat Harri's flat.


Bunker - blauwe kast
Misschien vind je meer informatie over het kistje en de revolver in de bunker. Je hebt nu een schroevendraaier, dus misschien kun je iets doen aan die afgesloten blauwe kast.

Ga via de plattegrond naar de 'Air Force Bunker'.
Klik op het hangslot en ga naar binnen.
Loop rechtdoor, dan de zijgang in en vervolgens bijna aan het einde naar de kamer met de blauwe afgesloten kast.
Bekijk de kast van dichtbij. Combineer in je inventaris de lange ijzeren staaf met de schroevendraaier.
Gebruik de combinatie op een van beide schroefgaten die je boven en onder op de kast ziet.

Het is een electriciteitskast.
Aan de binnenkant van het rechterdeurtje hangt een schema. Aan de bovenkant is daar een stukje papier in gestoken. Pak het stukje papier met strepen (symbols) erop.

Groene deur 27
Ga terug door de smalle zijgang en ga dan naar links, naar de groengeverfde metalen deur 27.
Doop in je inventaris de staalborstel die je bij de rivier vond, in de pot oplosmiddel die je in de Dode Stad vond.
Gebruik de staalborstel+oplosmiddel op de roestige metalen staaf.
Daarna kun je de metalen staaf piepend draaien.

Bestudeer het briefje dat je in de electriciteitskast vond.
De vertikale strepen zijn niet van belang en dienen ter afscheiding. De andere streepjes geven de stand van deze metalen staaf aan.
Zet de metalen staaf in de posities zoals aangeven. Na elke correcte stand duw je op de rode knop boven de klink, om die stand te bevestigen.

 

Als je alles correct deed, gaat de deur open en kun je dieper de bunker in.


Dieper gedeelte bunker
Loop de trap af. Onderaan staat water in de bunker.
Er drijft ook een lange, groen geverfde houten lat (wooden stick). Raap hem op.

Ga de trap weer op, draai je om en ga nu langs de trap naar links.
Je ziet hier een metalen ladder tegen de muur. Klim omhoog.
Bovenaan zie je een metalen deurtje dat open staat.
Kijk naar binnen en je ziet een zinken voetenbankje.

Gebruik de houten stok op het voetenbankje om het dichterbij te trekken.
Je ziet nu de bovenkant van het voetenbankje in close-up.
De bovenplaat zit vast met twee zeskantige schroeven.

Deze schroeven kun je draaien met behulp van de inbussleutel die Harri kreeg uit Crilles erfenis.
Herinner je het briefje dat je onder Crille matras in de bunker vond. Er staan afdrukken van zeshoeken op, in een bepaald patroon.
Lees deze afdrukken als "onderste-bovenste-bovenste-onderste-bovenste"

Haal je inbussleutel uit de inventaris en gebruik hem in die volgorde op de twee schroeven.

Als je het correct deed, gaat het deksel van het voetenbankje eraf.

Je ziet dat het gevuld is met tabletten. Pak de strips die omwikkeld zijn met een elastiekje en bekijk ze. Deze tabletten waren zo te lezen voor een zekere Roy bestemd.


Uitgang
Leg het voetenbankje weer terug en klim het laddertje af.
Ga terug naar de hoofdingang van de bunker....

Na een poosje kun je weer opstaan (pijl bovenaan).
Loop naar de hoofdingang. Die is afgesloten. Hier kun je niet meer naar buiten.

Draai je om en ga naar de smalle zijgang.
Loop tot achteraan, ga hier naar rechts en vervolg je weg tot je bij de achteruitgang komt.
Gebruik de bunkersleutel van Crille om de deur te openen.
Buiten zegt Carol dat het wellicht verstandiger is om eerst even een poosje te gaan rusten.




Roy  

Carols appartement
Ga via de plattegrond naar 'Home', naar Carols appartement.
Klik op de deurklink en Carol ontdekt dat haar huisdeursleutels verdwenen zijn!
Rammel aan de deurklink.

Bigge maakt de deur open. Hij kent Carol niet, vraagt zich af waarom ze niet als ieder normaal mens kan aankloppen en gooit de deur dicht.
Klop op de deur en hij maakt weer open.
Carol dreigt de politie te bellen, maar Bigge zegt dat hij aan het werk is in de badkamer.
Carol zegt dat ze hier woont. Bigge herkent haar nu van de foto's in Carols lades!
Hij dacht dat ze al thuis was, omdat hij iemand hoorde terwijl hij aan het werk was.
Bigge kan zich niet herinneren of de voordeur al die tijd dicht was, maar hij is voor vandaag klaar met werken en komt over een paar dagen terug. Het toilet is ook gesloopt, maar hij heeft een tijdelijke oplossing in de woonkamer voor Carol neergezet.

Ga de woonkamer in en zie de 'tijdelijke oplossing' achter de eettafel op de grond staan.

Ga de werkkamer in.
Iemand heeft de gebreide Len pop aan een electriciteitssnoertje opgehangen!
Klik op de pop en draai hem op.
Aan de achterkant is Carols sleutelbos en een geel plakbriefje bevestigd.
Draai het plakbriefje om. Er staat een dreigement op voor Amber!

Maak de Len pop los.
Verlaat de werkkkamer.
Ga naar de slaapkamer en leg de pop op het bed, waar hij thuishoort.

Ga naar de badkamer om te kijken hoe het er nu uitziet.
In een nis in de wand vind je een steekbeitel (chisel). Neem hem mee.
Verlaat Carols appartement.


Amber
Ga via de plattegrond naar 'Amber's apartment'.
Vraag Amber of ze bedreigd werd. Gelukkig is dat niet het geval. Adviseer Amber toch maar om voorzichtig te zijn.

Vraag haar of ze iemand met de naam Roy kent.
Amber vertelt dat Roy een jongen is die vroeger rondhing bij Sigge en Harri. Amber vermoedt dat hij een drugsgebruiker is. Roy werkte bij de rijksluchtvaartdienst in Stockholm.
Neem afscheid.


Rijksluchtvaartdienst
Ga via de plattegrond naar 'The Aviation Administration'.
Loop naar de gele deuren van de ingang.
Het gebouw is nu teogankelijk. Ga naar binnen.

Informeer bij de baliemedewerker naar Roy.
Roy Stenson werkt nu in het archief. Je mag hem opzoeken.

Praat met Roy.
Informeer of hij Christer Pettersson kende.
Hij kent Crille al sinds de jaren 80. Hij heeft Crille de sleutels voor de bunker gegeven.
In ruil kreeg hij van Crille amphetaminen.
Crille kreeg eerder onderdak van Sigge, maar die liet hem vallen al voordat Crille gearresteerd werd. En leverde hem sindsdien ook niet meer de drugs.

Roy vermoedt dat Harri door de mensen aan wie hij geld schuldig was, vermoord is. Al vindt hij het een beetje overdreven om hem daarvoor te vermoorden. Zo krijgen ze immers hun geld nooit terug.
Hij weet dat Harri vroeger altijd geld leende van Sigge.
Carol neemt afscheid en zegt dat ze wellicht nog een keer terugkomt met meer vragen.


Sigge
Ga via de plattegrond naar 'Sigge's apartment'.
Vraag Sigge of Harri hem geld schudlig was.
Sigge zegt dat hij Harri al heel erg lang niets meer leende.

Vraag Sigge of hij Crille nog werk gaf na de moord op Olof Palme.
Sigge zegt dat hij Crille ontsloeg omdat hij iets van hem gestolen heeft en omdat hij nooit nuchter was.

Sigge kent Roy Stenson.
Stenson had problemen met zijn huurbaas en verblijft nu in Sigge's hostel.
Stenson heeft Sigge geholpen met wat papierwerk.

Sigge herinnert zich ineens dat Harri iets vroeg over 'Substrata' toen hij op bezoek kwam.
'Substrata' is de naam van een schilderij dat vroeger bij Sigge thuis hing. Hij weet echter niet waar het schilderij nu is.
Neem afscheid.


Roy Stenson - archief
Carol zegt dat ze met Roy over zijn onderdak wil praten.
Ga dus via de plattegrond naar 'The Aviation Administration'.

Loop het gebouw in en je arriveert meteen in het archief.
Roy is niet aanwezig.

Draai naar rechts.
Op het rek achter de tafel staat een weegschaal die je kunt bekijken.
rechts ernaast staat een brievenbakje. In het onderste vak vind je de sleutelkaart (passcard) voor Roy's kamer in het hostel.
Draai de kaart om. Op de achterkant staat het adres en de code die je 's avonds na 7 uur voor kamer 26 kunt gebruiken: 3997. De locatie wordt nu op je plattegrond vermeld.
Verlaat het archief.


Roy's hostelkamer
Ga via de plattegrond naar 'Sigge's Hostel'.
Het is het hostel in Stockholm, waar je eerder voor de deur stond.

Bekijk het codeslot rechts van de deur van dichtbij.
Toets 3997 in en de deur klikt open. Ga naar binnen.

Kijk rond op de benedenverdieping als je wilt.
Ga dan de trap op naar boven, naar de kamers met nummers in de twintig.
Gebruik Roy's sleutelkaart op de deur van kamer 26. Ga naar binnen.

Loop naar het nachtkastje tussen de twee bedden.
Bekijk de tabletten die op het nachtkastje liggen. Carol zegt dat ze lijken op de tabletten die ze in de bunker zag.

Maak het laadje in het nachtkastje open.
Haal er een geprint mailtje uit en lees het.
Het is een antwoord op een mailtje van Roy aan ene K., waarin een foto staat van de 'drop off' locatie. Roy zal daar met een rode vlag signalen geven.
Tevens kondigt hij aan dat hij de locaties in het vervolg op een verborgen manier zal toesturen.
K. hoeft alleen maar het papier te verhitten. Hij gebruikte dezelfde methode bij Harri.
Aha. Dus dat vel papier dat je in de safe in Harri's zomerhuisje vond, bevat toch meer informatie dan alleen de woorden 'Next drop off'.

Maak het laadje dicht en draai naar rechts.
Maak de ritssluiting van de koffer open en kijk in de koffer als je wilt.

Draai je om naar het bureautje.
Over de stoel hangt een geblokte pullover. Dat is dezelfde pullover die de man in de bunker droeg!
Verlaat de kamer en het hostel.


Harri's zomerhuisje
Ga via de plattegrond naar 'Harri's Summer House'.
Ga nar binnen en loop naar de kachel. Bekijk hem van dichtbij.
Haal het aanmaakhout met papier uit je inventaris en plaats het in de kachel.
Steek het papier aan met de aansteker die je meenam uit Harri's flat.

Houd nu het vel papier uit de safe voor de vlammen.
Even later lees je NIMIS en een aantal coördinaten. Klik erop. Deze manier van geheime boodschappen maken, is een klassieke methode volgens Carol.
De plaats wordt aan je inventaris toegevoegd.
Verlaat het zomerhuis.


Roy Stenson - archief
Probeer op de plattegrond op Nimis te klikken.
Carol zegt dat ze eerst Roy's sleutelkaart wil terugbrengen.
Ga dus via de plattegrond naar 'The Aviation Administration'.

In het archief aangekomen, zie je dat Roy er nog steeds niet is.
Loop naar achteren. Draai naar rechts en ga tussen de rekken naar het ladekastje.
Roy's smartphone ligt op het ladekastje. Als je dichtbij komt, krijgt hij net een SMS-je.
Raap de telefoon op en lees het.
Iemand klaagt over de landingsplaats die vol rotsblokken ligt. Hij wil een nieuwe datum en een nieuwe landingsplek afspreken.

Verlaat de close-up en je hoort een toilet doorspoelen.
Dan verschijnt Roy.
Carol geeft hem zijn sleutelkaart met een smoesje terug en maakt een sarcastische opmerking over vliegende schotels boven de bunker.
Roy stuurt haar de deur uit.


Nimis
Ga nu via de plattegrond naar 'Nimis'.
Nimis is een plek waar allerlei structuren staan, gemaakt van houten takken.
Loop naar de structuur voor je in en draai meteen naar links.
Er ligt een vuisthamer (sledgehammer) op de grond bij het rotsblok. Raap hem op.

Loop dan dwars door en over de houten structuur tot je op het strand arriveert.
Draai naar rechts. Loop twee passen tot langs het puntige bouwsel en kijk daar naar rechts.

Voor een klein in elkaar gestort (of in aanbouw?) bouwsel, ligt een roodwitgeblokte vlag tussen de rotsen.
Bekijk de vlag van dichtbij.
Klik op de stok en je ontdekt een opgerold vel papier. Lees het.
Klik op de tekst "Estonia-Sweden by helicopter 160mph: 36 minutes".
Carol merkt op dat het lijkt alsof ze iets per helicopter gesmokkeld hebben.
Klik op de tekst "Deliver in the Old Town tomorrow before noon" (Lever het af in de Old Town morgen voor 12 uur).
Carol zegt dat de Old Town de plek is waar Sigge zijn casino had.

Loop terug naar het puntige bouwsel bij het water en klim erin, naar de top.
Kijk om je heen om het uizicht te bewonderen en je krijgt een SMS-je van Amber.
Ze heeft een brief van Harri gekregen en vraagt je onmiddellijk te komen!
Ga naar beneden en loop via de lange holle structuur naar de uitgang.




Oude geheimen  

Amber - Harri's brief
Ga via de plattegrond naar Amber's apartment.
De brief van Harri arriveerde zo lang na zijn dood, omdat het adres op de enveloppe verkeerd geschreven was. Amber laat Carol de brief lezen.

Harri geeft Amber het adres en de code van zijn zomerhuis.
Hij vertelt dat ze op de bovenverdieping een primitievekaart met gekleurde rechthoekjes vindt. De kaart geeft een deel van de Dode Stad weer.
Harri is er van overtuigd dat er iets belangrijks in de stad verborgen is.
Alle aanwijzingen die hij verzamelde, heeft hij in de kast verborgen. De sleutel zit in de brooddoos en Amber moet de rechter deur van de kast een beetje naar rechts tillen als ze de sleutel omdraait. In de kast ligt de oude revolverkistje. Harri vermoedt dat de kleuren op de kaart te maken hebben met dat kistje.

Vraag Amber meteen of ze weet of Sigge nog steeds eigenaar van het casino in Old Town is.
Volgens Amber heeft hij het gebouw lang geleden al verkocht. Er zit nu een antiekhandelaar in. Maar er schijnen nog steeds drugs verkocht te worden.
Amber geeft Carol het adres. Het wordt meteen op je plattegrond vermeld.
Neem voorlopig afscheid.


Harri's zomerhuis
Nu je weet hoe je die kastdeur kunt openmaken, ga je via de plattegrond naar 'Harri's Summer House'.
Ga het huis in.
Gebruik de sleutel van de brooddoos op de rechter kastdeur.
Carol maakt hem op de juiste manier open.

Revolverkistje
Op de onderste plank staat een klein houten kistje. Er ligt een lens bovenop. Raap de lens op.
Maak dan het kistje open.
Dit is Sigges revolverkistje, aan de afdruk in het fluweel te zien.

Bekijk de binnenkant van het deksel.
Er staat een diagram op met gekleurde vakjes.
Aan de linkerkant zie je 'Substrata' staan op een uurwerk met een draaibare binnenkant.

Informatie
Op de bovenste plank vind je een notitieblokje waarin Harri dingen opschreef die hij nog moest doen.
- Hij wilde de gekleurde gebouwen op de kaart vergelijken met de huisnummers van de
  gebouwen in het vrouwengedeelte van de Dode Stad.
- Hij wilde bij Phil in de Old Town de Substrata halen.
- Hij wilde het revolverkistje openen.
- Hij wilde de code van kluisje 14 aan Amber geven.

Onder het notitieblokje vind je een pagina uit Harri's memoires.
Hij schrijft dat hij een keer op bezoek was bij Sigge, toen diens vader op sterven lag. Hij was even alleen met de stervende man, die hem verwarde met zijn zoon. Sigge's vader zei dat de melaatsenkolonie een jaar voor sluiting in opspraak raakte.
Er was namelijk een donatie van honderdduizend Zweedse kronen en een aantal diamanten gedaan, door gravin Aurora Rosvall. Ze gaf de diamanten persoonlijk af bij Sigge's vader.
Twee dagen na de donatie stierf de gravin plotseling en Sigge's vader besloot de diamanten achterover te drukken.
Omdat hij niet goed wist wat hij daarna met de diamanten moest doen, verborg hij ze op een geheime plek, waar niemand ze kon vinden. Jammer genoeg wist hij het zelf nu ook niet meer. Maar hij had wel hier en daar wat aanwijzingen voor Sigge achtergelaten. De belangrijkste zat in zijn revolverkistje.

Aha. Dus daarom liet Harri het revolverkistje stelen door Crille!

Harri heeft ook nog een briefje achtergelaten waarop hij schrijft wat hij Carol Reed wil vertellen.
Harri wilde vertellen dat hij zijn oude vriend Roy wilde helpen. Hij dacht dat Roy goedkope drank de grens over smokkelde. Later kwam hij erachter dat Roy ook heroïne smokkelde en daar wilde Harri niets meer mee te maken hebben. Hij vertelde Roy dat die maar een andere koerier moest zoeken.
Roy zou waarschijnlijk denken dat hij naar de politie wilde stappen en daarom vreesde Harri voor zijn leven.
Op Ambers advies nam hij contact op met Carol. Hij wilde haar belangrijke informatie geven in ruil voor hulp.

Tja. De hulp kwam dus te laat. En waarschijnlijk is Harri dus vermoord door Roy.
Maar wist Roy van de diamanten, of liggen die nog op de plek waar Sigges vader ze verstopte? Daar kom je alleen achter door Harri's lijstje zelf maar af te werken.
Verlaat het zomerhuisje.


Dode Stad
Harri dacht dat de kleuren van de huizen in het vrouwengedeelte van de Dode Stad van belang waren. Ga dus via de plattegrond naar 'The Dead City'.
Klik op de kaart op 'Female Quarters' om naar het vrouwengedeelte te gaan.

Loop over de weg en bekijk de huisnummers aan de linkerkant.
Rechtslik dan in je inventaris op de primitieve kaart die je op de bovenverdieping van Harri's zomerhuisje vond. Bestudeer de kaart.
Nu kun je de gekleurde rechthoekjes voorzien van het juiste huisnummer.
Oranje=1, zwart=3, groen=7 en blauw=9.


Old Town
Die Phil in 'Old Town' waar Harry de "Substrata" wilde halen, is waarschijnlijk de antiekhandelaar die nog steeds in drugs handelt en ook connecties met Roy heeft.
Ga via de plattegrond naar 'The Old Town'.
Loop rechtdoor tot je het bordje voor overstekende kinderen (skola) ziet.
Draai bij het bordje naar rechts en je staat voor een heel smal steegje met trappen.
Ga het steegje in.
Onderaan de trap, halverwege het steegje, draai je naar links. Je ziet hier een bruine deur waar je handcursor op verschijnt.

Klop op de deur.
Phil de antiekhandelaar doet open en denkt dat Carol van een escortservice komt.
Vraag naar Roy. De antiekhandelaar zegt dat hij Roy vandaag zou treffen, maar dat Roy laat met zijn levering is.
Hij is een beetje verwonderd te horen dat Carol Roy goed kent, maar vraagt haar toch of ze een boodschap voor Roy kan overbrengen, dat scheelt hem geloop.
Hij geeft haar een briefje waarop een nieuw vluchtplan staat en de mededeling dat Roy een nieuw hulpje nodig heeft.
Dus deze Phil is degene die samen met Roy dat drugshandeltje heeft.

Vertel hem dat je op zoek bent naar een schilderij dat "Substrata" heet.
Hij zegt dat hij onlangs een reproductie op de kopt tikte voor iemand die nu overleden is (Harri?).
Er valt over te praten, nadat Carol hem een plezier gedaan heeft, zegt hij. Ze kan alvast op bed gaan liggen, terwijl hij zich 'sexy' gaat maken.

Substrata
Kijk naar het bloementafeltje, links naast het bed.
Er staat een koperen kandelaar op. Naast de kandelaar ligt een label. Schuif het label aan de kant en je vindt een sleutel (key).

Verlaat de close-up en draai naar links. Je ziet een oude dubbele deur.
Gebruik de sleutel om hem open te maken.
Ga een kleine opslagruimte in.
Midden in beeld zie je een schilderij met een zwarte, blauwe en oranje streep. Raap het op. Dit is de gezochte reproductie van "Substrata".

Verlaat de voorraadkamer, de antiekwinkel en Stockholm.


Harri's zomerhuisje - revolverkistje
Ga via de plattegrond naar 'Harri's Summer House'.
Maak de kast open en bekijk het revolverkistje van dichtbij.
Bekijk het deksel van dichtbij.

De wijzerplaat is draaibaar.
De code zijn de huisnummers die bij de gekleurde huisjes horen, namelijk Oranje=1, zwart=3, groen=7 en blauw=9. Maar in welke volgorde?

Bekijk in je inventaris het "Substrata" schilderij van dichtbij.
Je ziet dat het van links naar rechts uit de kleuren zwart-blauw-oranje-groen bestaat.
Dat is dan de volgorde van de kleurencode die je zoekt! 3 9 1 7.

- Draai de wijzerplaat tot de III (3) boven staat.
- Duw daarna op de kleine knop in het midden om
  te bevestigen.
- Draai de wijzerplaat tot de IX (9) boven staat.
- Duw op de kleine knop om te bevestigen.
- Draai de wijzerplaat tot de I (1) boven staat.
- Duw op de kleine knop om te bevestigen.
- Draai de wijzerplaat tot de VII (7) boven staat.
- Duw op de kleine knop om te bevestigen.

Op het schema rechts van de klok, wordt nu een van de tegels zwart.
Carol wil meteen een foto van het schema maken.
Duw op het knopje rechts op de smartphone.

Herinner je dat je op het dakterras in de 'Dode Stad' gekleurde tegels zag liggen.
Verlaat Harri's zomerhuis.


Dode Stad
Ga weer via de plattegrond naar 'The Dead City'.
Klik op de kaart op 'Manager's Residence' om naar het huis van Sigges vader te gaan.

Managers huis
Ga het huis in en loop via de helling en de trap helemaal omhoog tot op het dak.
Bekijk de gekleurde tegels die op het dak liggen.
Bestudeer je foto van het schema en je weet welke tegel je moet hebben.
Haal de beitel, die je uit Carols badkamer meenam, uit je inventaris en gebruik hem om de tegel los te kappen.

     

Draai de tegel om en je leest: "een kruis"   binnen   4de steen   5de rij,   linker muur


Kapel
Met het kruis wordt waarschijnlijk de kapel in de Dode Stad bedoeld.
Verlaat dus het managershuis en ga terug naar de kaart.
Klik op de kaart op 'Male Quarters'.

Loop naar de kapel aan het uiteinde van de straat.
Carol merkt op dat de zon hier heel fel schijnt.

Ga de kapel in en bekijk de linker muur.
Klik op het stuk dat Carol 'saaie graffiti' noemt om dat stuk muur van dichtbij te bekijken.
Gebruik je blokhamer op de juiste steen.
Haal het vuile linnen zakje uit het gat.
Kijk in het zakje en je vindt de diamanten (diamonds) die gravin Aurora aan de stichting van de Dode Stad doneerde en die Sigges vader verborg.

Verlaat de kapel.
Carol wordt opgewacht door Roy, die haar met een wapen bedreigt.
Roy denkt dat Harri naar Sigge is gegaan om hem over het drugshandeltje van Roy te vertellen.
Carol zegt dat het om een heel andere reden was, maar dat gelooft Roy niet, zoals Harri al vreesde. Roy is degene die Sigges appartement overhoop haalde en hij geeft toe Harri vermoord te hebben.
Roy wil Carol ook vermoorden, maar eerst wil hij dat ze uitlegt wat het kleine kaartje betekent dat hij haar nu laat zien.

Herinner je dat Carol zei dat de zon hier heel fel schijnt.
Haal de lens die je op het revolverkistje vond, uit je inventaris en klik ermee op Roys hoofd.
Carol doet alsof ze alleen Harri's kaartje aanneemt, maar schijnt Roy met de lens in zijn ogen.
Als hij verblind wordt door de zon, draai je naar rechts.
Carol weet te ontsnappen.
Ze belt Rickan van de politie en vertelt dat Roy de moordenaar van Harri is en dat ze hem in het hostel kunnen vinden.




Spelbediening  

Amber
De moord op Harri is opgelost en de diamanten die zo lang verborgen waren, zijn terecht.
Maar Carol zit nog altijd met de bewijzen voor de moord op Olof Palme.
En ze heeft ook Harri's kluisje op het station nog altijd niet kunnen openen.
Op Harri's lijstje stond dat Harri de code aan Amber wilde geven.

Ga dus via de plattegrond naar 'Amber's apartment'.
Vraag Amber of ze van Harri de code van kluisje 14 heeft gekregen.
Amber weet jammer genoeg van niets.


Harri's appartement - kaartje
Ga via de plattegrond naar 'Harri's apartment'.
Je hebt nog Harri's kaartje, dat je van Roy afpakte.
Bekijk het van dichtbij in je inventaris.
Er staat morsecodes op.
Met behulp van het vel papier met morsetekens, kun je het vertalen.
En net als de vorige keer is het een getal: 1970.

Maar ook die paddenstoelen hebben vast iets te betekenen.
Ga Harri's slaapkamer in.
Op de deur hangt een poster met paddenstoelen. Bekijk hem van dichtbij.
Vergelijk de paddenstoelen op het kaartje, met de paddenstoelen op de poster.
Je ziet nu dat op het kaartje figuur 5 6 8 en 9 afgebeeld zijn.
Verlaat de flat.


Station
Ga via de plattegrond naar 'Norrköping Central Station'.
Loop naar de wand met kluisjes.
Harri heeft kluisje nummer 14.
Om het te kunnen openen, moet je op het codepaneel in het midden van de wand, de juiste code intypen.
Klik op 1 9 7 0 en Harri's kluisje gaat open.

Kijk in het kluisje.
Er staat een groen doosje in met cijfers op het deksel.
Klik op de detallen die je via de paddenstoelen te weten kwam: 5 6 8 9.
Het doosje gaat open en je kunt er nog een pagina van Harri's memoires uithalen.
Lees wat Harri schrijft over de nacht dat Olof Palme werd vermoord...............................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.