ADVENTURE AT THE CHATEAU D'OR


Walkthrough door Marjo © 2001 www.adventurespel.nl

Uitgever: Karma Labs / 2001
Ontwerper: Karma Labs

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Info & review.


Spelbediening en intro,
Aankomst en meer spelbediening,
Kennis verzamelen en de Duke,   Vraag en antwoord,
Gouden kroon en gouden beker,
Gouden spuitbus en gouden klarinet.


Spelbediening en intro  

Voordat je met het spel begint,
kun je in het menu kiezen of je de moeilijke (hard) of de makkelijke (easy route neemt. Zet het schuifje bij 'gameplay' op 'easy' als je een beginnende speler bent en op 'hard' als je een ervaren speler bent die een uitdaging zoekt bij het oplossen van de puzzels.

Ook is er een schuifje waarmee je kunt aangeven of je weinig (easy), gemiddeld (medium) of veel (hard) kennis over Parijs hebt. Dit is kennis (knowledge) die je nodig hebt om verder te komen in het spel na een kennisquiz. De walkthrough is geschreven bij moeilijke puzzels en medium kennis.


Intro
Klik op 'intro movie' om het introfilmpje te zien.
Er klinkt Parijse muziek. Een boot vaart over de Seine.
De camera zoomt in op een oud appartementencomplex, waar op dat moment een jonge vrouw haar post bekijkt.
In een officieel uitziende brief wordt haar medegedeeld dat ze nu op de leeftijd is, dat ze als enige erfgename van haar oom, de titel en het volle recht heeft om bezit te nemen van zijn kasteel en de bijbehorende archeologische schatten, die hij tijdens zijn leven heeft verzameld.
Een schaduw van haar oom vertelt dat hij een apparaat heeft waarmee hij in tijd en ruimte kan reizen en dat hij zijn schaten verborgen heeft.
De 'prinses' besluit af te reizen om het met eigen ogen te zien.

Aankomst en meer spelbediening  

Klik in het menu op 'start' om met het spel te beginnen.
De prinses zit op de rand van de vijver voor het kasteel en heet je welkom.
Ze legt niet veel uit, maar het is duidelijk dat je vier belangrijke voorwerpen moet vinden.


Spelbediening
Klik aan de onderkant van je scherm en je ziet een menubalk.
aan de rechterkant van de balk zie je die ruiten: CONTROLS, HELP en QUIT.
Klik op CONTROLS en er opent een nieuw menu.
Hier kun je, als je op SOUND klikt, de geluidssterkte van muziek en effecten bepalen.
Klik op TRANSITIONS en je kunt de weergave van je beeld en de snelheid van het draaien bepalen.
Bevestig met OK.

Klik dan in de balk op de middelste ruit: HELP.
In een nieuw menu kun je op MISSION klikken. Je leest wat je huidige taak is, namelijk de Duke vinden en hem vragen waar je de schatten van Chateau d'Or kunt vinden.

Klik op CURSORS.
Je krijgt nu een overzicht van de iconen waarin je cursor verandert.
Met het oogje ga je naar voren, de pijltjes links, rechts spreken voor zich.
Met pijltje naar beneden verlaat je een close-up.
Open handje betekent pakken, gesloten handje staat voor slepen van een voorwerp.
Met een wijzend vingertje kun je een voorwerp activeren of een filmpje stoppen.

Klik op TOOLBAR.
Je leest nu dat je de onderste balk kunt oproepen met de spatietoets op je toetsenbord.
In deze inventarisbalk worden ook opgeraapte voorwerpen opgeslagen.
Als je op deze voorwerpen klikt kun je ze gebruiken.

Klik op H.I.M. (Hero's Information Manager)
Deze H.I.M. knippert als er informatie die je gevonden hebt, wordt opgeslagen in de Index.
In deze zakcomputer vind je ook een handige map van het kasteel, waar met een wit puntje wordt aangegeven waar je je bevindt.
Je kunt deze zakcomputer altijd oproepen door op het icoon links in je inventarisbalk te klikken. Berg hem weer op door op 'disactivate' te klikken.



1. wijnkelder
2. urnen en spiegel
3. muziek
4. globe
5. bibliotheek
6. bovenverdieping
  7. bankethal
  8. spiegel en bollen
  9. Duke
10. drie deuren
11. tv kamer
12. atelier


Kennis verzamelen en de Duke  

Als de prinses verdwenen is, sta je voor de vijver in de achtertuin.
Je eerste taak is het vinden van de overlede Hertog, die je vragen zal stellen over de geschiedenis van Frankrijk. Daarvoor zul je uiteraard eerst even die kennis (knowledge) moeten verzamelen.


TV-kamer
Loop vanaf de vijver tweemaal naar voren en draai naar rechts.
Ga vijfmaal naar voren en draai naar rechts.
Ga naar voren en open de deur van de TV-kamer.

Loop naar voren, naar links en naar voren en klik op de afstandsbediening die op tafel ligt.
Maak de TV aan met de rode knop.
Klik dan op het pijltje naar rechts om kanaal 1 te kiezen. Het item gaat over de vlooienmarkt.
Nadat je dat bekeken hebt, klik je tweemaal op het pijltje om naar kanaal 2 te gaan. Op deze zender is een item over het Pere Lachaise kerkhof.


Ga vanaf de tv terug, draai naar links en open de deur.
Ga naar voren en naar links en open de deur naar buiten.


Bibliotheek
Ga 8 maal naar voren, naar links en tweemaal naar voren.
Zoom dan in op de monitor die op een zijtafel staat. Het is een videorecorder.
Klik tweemaal op elke disketje in het rekje links van de monitor, om alle interessante wetenswaardigheden in Frankrijk, zoals het oude Parijs, de middeleeuwen, Lodewijk de veertiende, Marie-Antoinette en de Franse revolutie te kunnen bekijken.
NB: Sommige diskettes bevatten twee hoofdstukken informatie! Je zult op z'n minst op elk hoofdstuk op 'playback' moeten klikken om ervoor te zorgen dat de kennis in je H.I.M wordt opgeslagen!

Ga naar de bovenverdieping van de bibliotheek.
Ga met je rug naar de boeken staan en je ziet voor je een lezenaar met een dik boek (L'espace et Lumière). Het is een boek met vier hoofdstukken over Gothische kathedralen. Open het en lees het.
NB: Zorg ervoor dat je elke van de vier hoofdstukken opent en doorbladert met het omgevouwen puntje rechtsonderaan op de pagina, zodat je later de antwoorden op de vragen in je H.I.M. hebt staan.
Je kunt de hoofdstukken selecteren via de Romeinse cijfers op de linker pagina.

Zoom uit en kijk even in je H.I.M knowledge database (klik op de knop links in je inventarisbalk).
Met de vage driehoekige knopjes op de rechter rand van je H.I.M. kun je door de index scrollen.
Je zou nu 30 antwoorden moeten hebben.

Draai twee keer naar links en daarna 7 keer naar voren en je bent in de bankethal, waar een lange zwarte tafel met veel stoelen staat.
Ga driemaal naar voren en open de deur naar de spiegelkamer.


Spiegelkamer
Ga driemaal naar voren en je staat voor de spiegel.
Het is een puzzel.
Sleep de zilveren balletjes die je rechts ziet liggen, in de holtes voor de spiegel.
Als je een balletje op de juiste plek legt, wordt het groter.
De laatste bal leg je in het midden. Deze bal wordt niet groter.
Als de vijf ballen correct geplaatst zijn, klik je op de rode knop. Nu zie je een patroon in de spiegel verschijnen. Het is belangrijk, onthoud het. Elk symbool correspondeert met een gouden voorwerp (Sensory Focal Device).



Bovenaan zie je van links naar rechts golven, een maanschijf, een ster, een monogram en de zon.
Eronder zie je een klarinet, een gouden beker, een fleur-de-lis, een spuitbus en een kroon.

Ga terug, draai tweemaal naar rechts en draai naar links.
Je ziet een grote blauwe vaas waar strijdbijlen en speren in staan.
Klik op de linker strijdbijl om de deur naar de kamer van de Duke te openen.
Draai links, naar voren en naar rechts. Open de deur onder het wapenschild.


Kamer van de Duke
Ga door de deuropening naar voren en dan naar links. Dit ziet eruit als een soort sauna/douche.
NB: Sla hier je spel op! Er volgt een (geluids/kleur)puzzel en elke keer als je inzoomt verandert de juiste kleurcombinatie.

Ga dan naar voren naar het controlepaneel op de vloer.
Klik erop en een zuiltje komt achter het paneel omhoog.
Je ziet op het paneel vier witte lampen. Om elke lamp zie je vier gekleurde knopjes. Klik je op zo'n knopje, dan gaat de lamp in die kleur branden.
Heeft een lamp de juiste kleur, dan komt er stoom uit de douchekop. Blijf dan van die lamp af.
Probeer de volgende lamp. Als je de juiste kleur voor die lamp hebt, wordt het geluid een beetje harder, maar ook wordt de stoom iets dichter.

Als alle lampen in de juiste kleur staan, verschijnt in de stoom het gezicht van de Duke.
Hij zal je een aantal vragen stellen, die je kunt beantwoorden met behulp van de kennis in je H.I.M., mits je natuurlijk die kennis eerst hebt bekeken in het kasteel.

NB: Als je de vraag nog een keer wilt horen, kun je op de ENTER-toets op je toetsenbord duwen.

NB Kies niet zomaar een willekeurig antwoord, want het antwoord dat je geeft, verdwijnt uit je index en dan kun je het niet meer voor een volgende vraag gebruiken.
Als je de settings op 'easy' hebt staan, kun je dat woord weer opnieuw gaan 'leren'.
Als je het antwoord niet weet, kun je op de optie I don't know klikken, hij staat bovenaan in je H.I.M. Je krijgt dan een volgende vraag.
Elk fout antwoord, of twee keer "weet ik niet" zal tot gevolg hebben dat je die saunapuzzel weer opnieuw moet doen om de Duke weer tevoorschijn te laten komen!

De Duke houdt wel bij hoeveel correcte antwoorden je in totaal hebt gegeven.
Als het er genoeg zijn zal hij je een gouden sleutel geven.


Vraag en antwoord  

A beautiful palace of light and stone,
Built in memory of a time when kings called Paris home.
Where am I?   Chateau d'Or

Events surrounding this great prison
Became symbolic of the French revolution.
Where am I?   Bastille

I believed that unity was more important than gold.
My son inherited a kingdom because I achieved my goals.
Who am I?   Clovis

I delivered justice across the realm.
I journeyed to the Holy Land, and there I fell.
Who am I?   Saint Louis

I was a devoted servant of a warrior and a king.
I brought the light of heaven to earth so that choirs might sing.
Who am I?   Abbot Suger

I was a hero, an aristocrat, and a friend to the king.
I warned of the coming change.
Who am I?   Marquis de Lafayette

I was a king of the people of Gaul.
I surrendered to the ruler of the greatest nation of all.
Who am I?   Vercingetorix

I was a philosopher and a monk in the Middle Ages.
I expressed my love on handwritten pages.
Who am I?   Abelard

I was the first Christian queen
That France had ever seen.
Who am I?   Clothilde

I was the head of the ruling class.
I stood at the crossroads of the future and the past.
Who am I?   Louis XVI

I was the ruler of the greatest nation on earth.
In my time, Paris was an island and fishing came first.
Who am I?   Julien

In ancient times, grapes and figs could be found here.
Water was always near.
Where am I?   Lutece

My life was a tale of beauty and elegance.
My death was symbolic for the people of France.
Who am I?   Marie Antoinette

My reign marked the noontide of France.
My hallmark was extravagance.
Who am I?   The Sun King

The basilica at St. Denis was the finest manifestation
Of this divine innovation.
What is it?   Early Gothic

The Gothic style is based on logic and symbolism,
But there was a principle behind the mysticism.
What is it?   Holy Trinity

The greatest palace the world had ever seen,
A political statement and the home of a king.
Where am I?   Versailles

The ultimate form of a sacred law,
To this end the Sainte Chapelle was born.
What is it?   High Gothic

They gathered here from afar, from the west and the east,
Speaking the language of scholars and priests.
Where am I?   Latin Quarter

They journeyed here from across the land,
To this center of thought for the free-thinking man.
Where am I?   Sorbonne

This is a mystical poem of glass and light
And the personal statement of a king.
Where am I?   Sainte Chapelle

This is a quiet area
Favored by musicians and poets.
Where am I?   Pere Lachaise Cemetery

This is the first full flowering
Of a new form of art.
Where am I?   Notre Dame de Paris

This is the only physical remains
Of a monastery built by the wife of the king.
Where am I?   Tour de Clovis

This is the present-day site
Of a Middle Age tradition.
Where am I?   Paris Flea Market

This was a center of sport and entertainment
In Paris of old.
Where am I?   Les Arenes de Lutece

This was a medieval building on the banks of the Seine,
And a stop on the road to the guillotine.
Where am I?   Conciergie

This was a monastery
And the home of every king.
Where am I?   Basilique St. Denis

This was a union of logic and light,
A miraculous innovation that reached unknown heights.
What is it?   Gothic Style

This was the inspiration
For one of the finest Gothic creations.
What is it?   Holy Relics


Gouden kroon en gouden beker  

Met de sleutel die je van de Duke kreeg in je inventaris, draai je naar rechts.
Ga de trap af, draai naar rechts en open de driedeuren-deur om naar buiten te gaan.

Ga door de hoofdingang weer naar binnen.
Ga via de banketkamer terug naar de kamer met de spiegel en bollen met symbolen.
Links van de spiegel staat een grote kast, geflankeerd door gouden vazen.
Maak de deur van de kast open met de sleutel die je kreeg.
Pak de middelste gouden kroon.
NB: Sla je spel op als je ziet dat hij in je inventaris zit.

Verlaat de kamer en ga de trap af naar de hal.
Ga hier door de middelste van de drie glazen deuren naar buiten.


Magische urnen
Ga dwars door de tuin naar de andere hoek van de grote binnentuin. Ga de trap op en je staat voor drie groengeverfde glazen deuren.
Ga naar binnen en je staat in een halfronde ruimte. Tegen de achterwand hangt een spiegel en aan beide kanten zie je in een nis een grote urm staan.

Als je op een urn klikt verandert hij van kleur.
Klik op elke urn vijf keer en ze zijn allebei bruinrood van kleur.
In de spiegel verschijnt nu een open deur met een grote marmeren bol.
Je hebt op magische wijze de deur naar de muziekkamer geopend.


Muziekkamer
Draai naar rechts, open de dubbele deur en ga naar binnen.
Links achter zie je een harp.
Midden voor je ligt de marmeren bol in een houder.
Als je wilt loop je er naar toe. In de rand zie je twee knoppen. Klik op de rechter knop en de bol verandert in een monitor. Je kun nu een diashow van bijzondere plekken in Parijs bekijken.
Als je klaar bent met kijken, duw je op de linker knop en de monitor wordt weer een bol.
Zoom uit.

Draai naar links, naar de dubbele deur en je krijgt een filmpje te zien, waarin de prinses je laat zien dat ze een ring gevonden heeft die nu aan haar vinger schittert. Daarna verdwijnt ze weer.

Ga naar de grote houten kist die rechts van de deuropening staat.
Maak hem open met de sleutel uit je inventaris.
In de kist ligt een videoschijfje met het label 'Sensory Focal Device'. Raap het op.
NB Let erop dat de videoschijf niet de sleutel in je inventaris heeft vervangen. Beide moeten aanwezig zijn. Sla je spel dan op.

In de muziekkamer staat ook een bureau. Op het bureau staan alleen een kandelaar en een potje inkt met een veer erin.

Draai je om en ga weer naar de halfronde ruimte met de twee magische urnen.
Maak de urnen nogmaals bruinrood en ga daarna weer de muziekkamer in.
Nu ligt er ineens op het bureau een briefje waarop staat dat de Duke een veiligheidssysteem heeft laten aanleggen. De code is 6 7 9 3. Onthoud het.


Wijnkelder
Ga weer terug naar de kamer met de twee magische urnen.
Klik 4 keer op de linker vaas om hem blauw te maken.
Klik 6 keer op de rechter vaas om hem paars te maken.
In de spiegel zie je een tafel waar wijnflessen op staan. Je hebt de deur naar de wijnkelder geopend!

Draai naar links en ga door de deur.
Ga twee keer naar voren, de trap af, dan naar links en je bent in de wijnkelder.
Op de tafel staat bij de wijnflessen ook een gouden beker. Raap hem op.
NB: Controleer of hij in je inventaris zit en sla dan je spel op!


Dood in een cel
Draai in de wijnkelder vanaf de tafel waar je de beker pakte, tweemaal naar rechts, ga naar voren, naar rechts en naar voren en je staat voor een aantal houten wijnvaatjes.
Haal de gouden beker uit je inventaris en zet hem onder een tapkraantje van een vaatje. Klik op het tapkraantje en de beker wordt gevuld met wijn.
Klik daarna op de beker om de wijn te drinken.
Blijf dit doen tot je na een aantal bekers dronken bent en de wereld draait.
Je wordt vakkundig afgevoerd.

Als je weer bijkomt, zit je in een nogal spaarzaam gemeubileerde ruimte met gesloten deuren.
NB: Nu heb je ongeveer 100 secondes om wat informatie te vinden. Daarna is je lucht op en ga je dood!

Meteen als je wakker wordt in je cel, draai je naar rechts.
Klik met het oogicoon op de bank.
Sleep de bank opzij naar rechtsonder.
Klik met je oogicoon op de donkere lijn waar de bank stond en je krijgt de vloer in close-up te zien.




Sleep dan je muiscursor over de voeglijn om de middelste van de drie grotere stenen, van linksboven, naar beneden, naar rechts.

Je onthult een brief.
Hierin staat dat je de kracht van de 'sensory focal devices' niet moet onderschatten. Je krijgt het advies om het geheime onderzoek van de Duke te zoeken, zodat je het mysterie van dit kasteel kunt ontrafelen. Klik een paar maal op de brief tot je onderaan een rijtje symbolen ziet. Onthoud de volgorde.

NB: Als je de walkthrough niet volgde en eerder al de magische spuitbus gevonden hebt, kun je op de lege muur waar de bank stond, een deur tekenen. Maak de deur dan open en ga naar buiten.

NB: Je kunt, als je de walkthrough volgde, niet uit de cel ontsnappen.
Wacht dus geduldig tot je 'life force' op is en je dood gaat.
Laad je opgeslagen spel in de wijnkelder en ga van hieruit verder.


Gouden spuitbus en gouden klarinet  

Ga vanuit de wijnkelder naar boven, naar de kamer met de magische urnen.
Ga van hieruit terug naar de tafel met de videorecorder in de bibliotheek.


Bibliotheek
Haal de videoschijf (die je in de muziekkamer vond) uit je inventaris en stop hem in de recorder.
Je leert nu het een en ander over de 'Sensory Focal Devises': de gouden klarinet, de magische ring, de gouden wijnbeker, de magische gouden spuitbus en de gouden kroon.
Hoe de bollen onder de spiegel werkten heb je al gezien, net als de magische urnen met de spiegel.
Merk op dat je de klarinet bij het water kunt spelen om een sensor te activeren.
Als je klaar ben zoom je uit.


Altelier
Verlaat de bibliotheek en ga naar buiten.
Ga dwars door de binnentuin, draai halverwegen naar links en ga de trappen op, waar je in de verte een hoog vrijstaand gebouw ziet.
Loop verder langs de vijver naar het gebouw en ga aan de linkerkant door een deur het atelier in.

Op de schildersezel zie je een wit canvasdoek.
Rechts naast de schildersezel staat een doos met spuitbussen. Hiermee kun je een tafereel op het canvas spuiten. Voor elk tafereel zijn twee mogelijke spuitbussen geschikt.

Nadat het tafereel op het doek staat, pak je een van de penselen die aan de linkerkant in een vaasje op tafel staan, om een symbool op het tafereel te tekenen. Elk penseel tekent zijn eigen symbool.
Als je het juiste symbool op het bijpassende tafereel tekent, zie je het symbool in een hoek op het canvas verschijnen, waarna het weer verdwijnt.

     

Spuitbus en borstel 1 = tafereel atelier schildersezel met monogram.
Spuitbus en borstel 2 = tafereel wijnkelder ton met maanschijf.
Spuitbus en borstel 3 = tafereel magische spiegel met zon.
Spuitbus en borstel 4 = tafereel kunstgalerij met golven.
Spuitbus en borstel 5 = tafereel zwarte bol in houder.

Madat je met het penseel over de zwarte bol ben gegaan, klik je met de grijpcursor in het tafereel aan de rechterkant op de bol.
De vier symbolen verschijnen even in de hoeken en je krijgt de gouden spuitbus.

Zoom uit.
Gebruik dan de magische gouden spuitbus op de deur achter de schildersezel om hem te ontgrendelen.
Ga terug, naar rechts en naar voren. Maak de deur open en loop verder naar de kunstgalerij.

Ga drie keer naar voren en je bent bij de klarinet die beveiligd is.
Gebruik de code 6 7 9 3.
Klik twee keer op de klarinet en hij zit in je inventaris.


De prinses bevrijden
Ga terug naar het atelier en verlaat het gebouw.
Loop viermaal naar voren en draai dan naar rechts.
Je kijkt naar het gebouw waar je het spel begon en de prinses je welkom heette.

Loop naar de vijver voor het gebouw en gebruik de klarinet op het water.
De prinses verschijnt en vraagt om de kroon.
Klik in je inventaris op de guden kroon (onderaan bungelt een kruisje).

Dat was misschien niet zo handig, want de prinses verdwijnt en de kroon mét haar. Nu zul je de kroon weer moeten gaan halen. Gelukkig ligt die weer op de plek waar je hem eerder vond: in de kast in de kamer met de spiegel en de bollen.
Maak de kast open met je sleutel en pak de kroon weer.

Ga nu via de banketzaal naar de bovenverdieping en verder naar de bibliotheek en de hal.
Hier ga je de deur door naar de torenkamer, waar je de zwarte bol (dit is niet dezelfde bol als die in de muziekkamer) ziet.
Je hoort de prinses jammeren dat ze in de bol is opgesloten!

De bedoeling is nu dat je de vier gouden voorwerpen in de holtes bij de zwarte bol legt.
Het maakt niet uit in welke volgorde je ze plaatst, maar ze moeten wel op de juiste plek liggen. Die vond je in de brief die je onder de steen in de cel vond.

Van links naar rechts: beker - kroon - klarinet - spuitbus .............................


Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.