THE TALES OF BINGWOOD


Chapter 1: To Save a Princess


Walkthrough door Marjo © 2009 www.adventurespel.nl

Uitgever: Bug Factory/2008
Ontwerper: Bug Factory

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



Chapter 1: To Save a Princess
IntroBingwood verkennenSchatzoekenKoning bezoekenToverdrank maken
Grote katapult maken



Intro  

Tom staat naast zijn bed in een grijze wereld. Dan komt de toekomstige Tom op hem aflopen om je te leren hoe je door dit spel moet bewegen.

Klik als eerste op het mond-icoon en klik dan op de toekomstige Tom. Je krijgt hierna de keus uit verschillende gespreksopties. Klik erop en ze worden uitgesproken.

Daarna geeft toekomstige Tom aanwijzingen hoe je het oog-icoon kunt gebruiken. Klik erop en klik daarna op de zwaardvis (swordfish) die rechts boven aan het plafond hangt.

Vervolgens tovert toekomstige Tom een paarse roos tevoorschijn, die je met het hand-icoon pakt.
De roos gaat naar je inventaris, maar verwelkt daar. Toekomstige Tom geeft je een gieter te leen. Pak de gieter met het handicoon en klik ermee op de verwelkte roos, die meteen weer opbloeit.

Dan vindt toekomstige Tom dat je voldoende weet en hij loopt weg met een laatste raad: Je kunt met rechtsklikken, door de mond-oog-hand-voet-opties roteren.

Probeer je spelopties uit op de omgeving.
Loop dan naar links, waar je droomprinses Liliane ziet zitten.
Kijk naar haar en geef haar de paarse roos, met een welgekozen opmerking.....

Tom valt uit zijn bed en wordt wakker.
Als hij aangekleed is, verlaat je het huisje.

Het hele dorp is verzameld rond de stadsomroeper. Prinses Liliane is ontvoerd door de Evil Wizard en dat nog wel op de trouwdag van de koning en koningin. De dorpelingen hebben geen tijd of zin om de prinses te zoeken, dus wordt visserszoon Tom Driftwood aangewezen voor die taak.




C h a p t e r   1:    T o    S a v e    a    P r i n c e s s


Bingwood verkennen  

Dorpsplein
Na een kleine blackout staat Tom alleen op het dorpsplein voor de Boutique. Kijk je je heen.
De stadsomroeper heeft de proclamatie die hij voorlas, opgehangen op het schuurtje. Kijk ernaar. Er staat op: "blah blah blah...red de prinses en krijg de beloning".
Pak de proclamatie mee.

Probeer de deur van het schuurtje te openen. Dat lukt niet zonder de sleutel voor het hangslot.
Op het plein zit een kraai. Voor de kraai ligt een glinsterende sleutel op de grond.
Probeer de sleutel te pakken. De kraai vliegt ermee weg. Volg de kraai naar links.


Boerderij
De kraai zit op het rieten dak van een boerderij, met de sleutel in zijn bek.
Probeer de kraai te pakken. Natuurlijk vliegt de kraai weer weg, mťt de sleutel.

Op het bankje ligt een roestige heggeschaar (hedge clippers). Steel hem.
Neem ook de schop (shovel) mee, die tegen de muur staat en loop verder naar links.

Hier tref je boer Gaston Granberry bij zijn akker. Praat met hem.
Hij leent je graag de dingen die je gestolen hebt.
Hij vertelt dat je als beloning voor het redden van de prinses de helft van het koninkrijk en de hand van de prinses krijgt. Dat laatste maakt Tom wel een beetje nerveus.
Gaston zegt dat de Wizard (tovenaar) achter het Shady Forest (schaduwbos) woont.

Bekijk de vogelverschrikker in het veld. Het gezicht is gemaakt van een feestneus+bril. Neem de feestneus+bril (novelty glasses) mee en loop dan over het pad verder naar links.
De boer roept je na, dat er nu een nieuwe bewoner is in de hut op de klip.


Klip en hut
Je arriveert onderaan een klip. Je ziet nog net hoe de kraai opvliegt en achter de klip verdwijnt.
Aan de rechterkant bewegen de bladeren van een struik. Tom denkt dat het de wind is, hoewel het vreemd is, dat alleen die bladeren bewegen. De struik is te dicht om er doorheen te kruipen.

Boven op de klip staat een oude vervallen hut. Op weg er naar toe passeer je borden met "ga weg". De bewoner heeft duidelijk niet graag bezoek.
Boven aangekomen zie je een kluizenaar op een boomstronk voor de hut zitten. Hij tekent iets op een stuk papier. Praat met de man. Tom vraagt of hij een artiest of een architect is, maar de man wil daarop geen duidelijk antwoord geven. Hij is ook niet te porren voor een algemeen praatje over het weer.
Pas als Tom zegt dat de prinses ontvoerd is, wordt de man toeschietelijker. Hij zegt dat hij Tom wel wil helpen de prinses te redden. Tom moet hem maar een seintje geven.


Bekijk de onderkant van de vervallen hut, rechts van de boomstam waar de man op zit.
Er groeit mos op de hut. Pak een handvol mos (sphagnum moss).

Kijk over de rand van de klip (cliffside). Er is een richel onder klip, waar de kraai zijn nest heeft gebouwd. Tom zou willen dat hij een touw had.


Boerderij
Loop weer naar beneden, naar de onderkant van de klip.
Ga terug naar de akker en verder naar rechts tot bij de boerderij. Rechts van de boerderij zie je een paal met een wegwijzerbord. Lees het bord. "To Shady Forest" staat erop. Dit is de weg naar de Wizard. Volg het bord omhoog op het pad.


Kruispunt
Op het kruispunt aangekomen, praat je met de man in het tolhuis. Hij heet Hawk-eye.
Hij wil je alleen voorbij de slagboom laten als je de tol van 10 zilverstukken betaalt, of een vrijgeleide van de Koning laat zien. Tom heeft geen van beide.

Lees het aanplakbiljet op het tolhuisje. Hier staat dat de tolgelden tijdelijk verhoogd zijn, wegens reparatiewerkzaamheden aan de brug.

Rechts van het tolhuisje zie je een Info-paal. Pak de Bingwood plattegrond van de paal.
Deze plattegrond gaat aan de rechterkant in je inventaris, naast de andere iconen.
Klik op de plattegrond om hem te openen. De plaatsen waar je al geweest bent, zijn als gekleurde cirkels aangegeven. Door erop te klikken, ga je er rechtstreeks naar toe en hoef je niet te wandelen.


Kloof
Sluip achter het tolhuisje (sneak behind booth) langs naar links.
Een stukje verder arriveer je bij de kloof. De brug is inderdaad verdwenen! Aan de overkant is het Shady Forest. Hoe moet je daar nu komen?

Bij de kloof zitten twee onderhoudsmannen te schaften.
Spreek de (linker) eerste onderhoudsman (first maintenance man) aan. Hij heeft gezien hoe de Tovenaar de prinses ontvoerde. Aan de overkant van de kloof gekomen, verbrandde de Tovenaar de brug.
De onderhoudsmannen willen de brug niet repareren. Ze krijgen normalerwijze salaris uit de schatkist van het kasteel. Maar alle betalingen uit de schatkist zijn stopgezet.
Bekijk de verbrande brug en de kloof en ga dan terug naar rechts, naar het kruispunt.


Kasteel
Loop vanaf het kruispunt over het pad naar rechts, naar het kasteel.
Er staan twee soldaten voor de ingang. De linker slaapt.
Spreek de rechter soldaat aan. Het maakt niet uit wat je zegt, hij wil je niet doorlaten.
Als je zegt dat je vis komt brengen, zegt hij eerst dat de schatkist niets meer uitbetaalt. Als je dan zegt dat de vis gratis is, wil hij de vis zien. Die heb je natuurlijk niet bij je, dus mag je niet naar binnen.

Informeer naar de kluizenaar op de klip.
De soldaat kent geen kluizenaar. Tom beschrijft de kluizenaar en zegt dat de man voortdurend zit te tekenen. De soldaat vertelt dan dat er vroeger een militaire ingenieur rondliep, die op een dag zomaar verdween. Hij heette Lord Alun Cutlass.


Watermolen
Loop vanaf de poort van het kasteel naar rechts, langs de slotgracht, naar de watermolen.
Praat met Lommy Turnip, de molenaar. Hij vertelt dat de molensteen gebroken is. Hij heeft een nieuwe besteld, maar die kan niet geleverd worden, zolang de brug kapot is.
Tom belooft uit te kijken naar een molensteen.

Lommy vertelt ook, dat de Tovenaar in het kasteel was uitgenodigd om te helpen bij de voorbereidingen van het huwelijksfeest van de koning. En toen ging er iets mis.
De koning en koningin hebben sinds het incident de troonzaal niet meer verlaten.
De tovenaar werd vergezeld door een monsterachtig grote knecht met slagtanden. Nadat ze de prinses grepen, verdwenen ze in een stofwolk, zodat de soldaten hen niet konden tegenhouden.

Achter het waterrad zie je een houten brug. Klik rechts op de brug om naar een weiland (to meadow) te gaan.


Weiland
In het weiland staat een hele grote eikenboom. Kijk naar de bladeren (foliage). Er hangen nog heel veel eikels in de boom.
Rechts van de boom staat een ram in het weiland.


Bos en Huis van de wijze
Loop langs het weiland naar rechts, naar het bos (forest). Hier woont Elridge Rootbeard, de Wijze (sage) van het dorp. Hij staat bij een paar blauwe paddenstoelen.
Bekijk de paddenstoelen. De Wijze zegt dat deze zeldzame soort erg giftig is, totdat ze volgroeid is. De paddenstoelen zijn dan rood.
Rechts zie je vuurvliegjes zwermen rond een boom, bedekt met vreemde bloemen die naar chocolade ruiken.

Praat met de Wijze. Hij heeft de boze Tovenaar nooit ontmoet, zelfs niet op conferenties. De drankjes die de Tovenaar maakt, zijn niet milieuvriendelijk.
Informeer of het moeilijk is om Wijze (sage) te worden. Sinds Tom ontdekte dat hij allergisch is voor vis, zoekt hij naar een ander beroep.

Loop langs de Wijze naar zijn huis en ga naar binnen. Bekijk alles.
Aan de muur hangt een paar rubber handschoenen (gloves). Tom denkt dat hij ze wel kan gebruiken. Neem ze dus mee.
Verlaat het huis en loop terug naar links, langs de Wijze, naar het weiland.


Smidse
Links van de grote eikenboom zie je een waterput en de smidse.
Loop de smidse in en praat met Arnold Smith, de smid. Hij heeft het erg druk met het maken van zijn tweede hoefijzer, anders had hij de prinses allang gered, zegt hij.

Kijk rond in de smidse. Op een plankje aan de muur zie je boeken en een fles. Steel de fles (flask) als de smid met zijn rug naar je toe staat.
In de hoek bij het wagenwiel staat een koevoet. Ook deze koevoet (crowbvar) kun je stelen als Arnold druk bezig is bij de oven.

Haal de roestige heggeschaar uit je inventaris en klik ermee op de ronde slijpsteen (sharpening stone), om even later een scherpe heggeschaar (sharpened hedge clippers) te hebben.
Verlaat dan de smidse weer.


Herberg
Loop vanaf de smidse naar links, naar de herberg (inn) en ga naar binnen.
Praat met Miss Welt, de waardin. Ze was vroeger kapitein op een piratenschip. En nu zitten har bemanningsleden in de herberg en jagen de andere gasten weg. Ze nemen Miss Welt niet meer serieus en weigeren dus de herberg te verlaten.
Bied aan om te helpen de piraten te verjagen. Miss Welt geeft je dan een
schatkaart (treasure map). Bekijk de kaart in je inventaris. Miss Welt heeft een kist begraven op een eilandje in de rivier, net buiten het dorp. Ze kan de herberg niet alleen laten en vraagt of Tom de kist wil gaan halen.
Verlaat de herberg weer.


Brug en Winkel
Loop vanaf de herberg naar links en je arriveert bij een stenen brug over de rivier. Kijk rond.

Loop over de brug naar links en je arriveert weer op het dorpsplein.
De eigenaar van de Boutique komt naar buiten en zegt dat hij de sleutel van zijn schuur kwijt is. Hij looft een beloning uit voor de eerlijke vinder.

Loop achter Angus Goble de winkel in en bekijk de zeer gevarieerde koopwaar.
Klik ook op het reclame lint aan het plafond. Bij iedere aankoop krijg je een chocolade ei met surprise.
Praat met mr. Goble. Je weet intussen waar de sleutel ligt. Het enige dat je modig hebt, is een touw. Vraag of je een touw kunt kopen (can a buy a rope?). De winkelier heeft wel een touw, maar dat ligt in de afgesloten schuur! Je krijgt het touw cadeau als je de sleutel brengt!

Het enige dat Tom nu gratis kan krijgen is een laxeermiddel (free laxative sample). Neem het aan en verlaat de winkel weer.




Schatzoeken  

Na zijn rondje door het dorp, heeft Tom, naast het zoeken van de prinses, nog diverse andere taken op zich genomen. Tijd om actie te ondernemen!

Vissershuis
Loop vanaf het dorpsplein naar rechts, over de brug, langs de herberg.
Loop verder naar rechts voorbij de smidse en Tom komt thuis (home) bij het huis waar hij en zijn vader wonen.
Kijk rond. Aan de wand van het huis hangt een net, dat nogal in de knoop zit. Maar Tom heeft nu geen zin om het te ontwarren.
Naast de deur staat Tom's vishengel (fishing rod). Neem hem mee.
In het water ligt Tom's roeiboot. Vader heeft de roeispanen ergens verborgen, omdat Tom zo roekeloos vaart.

Ga het huis in en kijk rond. De roeispanen zijn nergens te vinden. Links van de deuropening staat een oude scheepskist. Maak hem open en haal er een koekoeksklok (cuckoo clock) uit.
Bekijk de ingelijste vis, die boven de oude kist aan de muur hangt. Dit is de eerste en enige vis die Tom ooit gevangen heeft. Tom heeft inmiddels een allergie en kan geen vis meer aanraken met zijn blote handen.

In de linkerhoek van de kamer staat een kast. Op de kast ligt een kapotte katapult (broken slingshot). Er zit geen elastiek op. Neem hem toch maar mee en verlaat het huis weer.

Haal de schop uit je inventaris en klik ermee op de roeiboot.
Even later peddelt Tom naar het eilandje in de rivier.


Eilandje
Rechts op het eilandje ligt een schelp (seashell). Raap hem op.

Bekijk nu de schatkaart van Miss Welt uit je inventaris.
Tom volgt de aanwijzingen, maar de kaart waait uit zijn handen. Waar moet hij nu graven?
Haal de schop uit je inventaris en klik ermee op het gras, waar mogelijk de schat begraven is (possible location of buried treasure).

Na een poosje graven, vindt Tom de oude kist (old chest) van Miss Welt.
Hierna gooit Tom het gat weer keurig dicht.


Herberg
Je kunt terugroeien en lopen, maar je kunt ook via de plattegrond rechtstreeks naar de herberg (to inn) gaan.
Miss Welt komt al ongeduldig naar buiten lopen. Tom geeft haar de oude kist.
Miss Welt haalt haar piratenkleding uit de kist. Nadat ze zich heeft omgekleed, gaat ze de herberg in om de piraten mores te leren.
Tom raapt automatisch de oude kist (old chest) op.

Ga de herberg in.
Miss Welt staat weer keurig achter de bar. Ze geeft Tom bonnen voor een gratis lunch (free lunch vouchers) als beloning.
Pak de beker (mug) die op het tafeltje ligt en verlaat de herberg weer.




Koning bezoeken  

Om het kasteel in te kunnen, heeft Tom een vis nodig.
Die zou hij zelf kunnen vangen. De hengel heeft hij al bij zijn huis gevonden.

Akker
Ga via de plattegrond, of te voet, naar de boerderij (farm).
Loop de akker op. Bekijk de voren (furrows), die de boer vers geploegd heeft. Het oppervlak is al uitgedroogd in de zon.
Haal de schop uit je inventaris en graaf een gat. Kijk in het gat en je ziet wriemelende wormen.
Haal de tinnen beker uit je inventaris en klik ermee op het gat. Tom vult de beker met wormen (squiggly wormies).
Nu heb je aas om te gebruiken bij het vissen.

Ga via de plattegrond, of met de boot, naar het eiland.
Combineer in je inventaris de beker-met-wormen met de hengel.
Klik dan met de hengel-met-aas op de zee, aan de onderkant van het eiland.
Tom gaat aan de zijkant vissen en na een poosje haalt hij een vis op.
Haal dan onmiddelijk je rubberhandschoenen uit de inventaris en klik ermee op de vis (trout), die vervolgens naar je inventaris gaat.
N.B.: Als je te lang wacht, wriemelt de vis van de haak en gaat terug de zee in.
N.B.: Als je nu meer dan ťťn vis vangt, loop je kan dat je je spel niet meer kunt opslaan!


Kasteel - Troonzaal
Ga naar het kasteel en praat met de rechter soldaat over het afleveren van de vis.
Nu je de vis kunt laten zien, mag je naar binnen.

Loop achteraan in de gang naar rechts, naar de troonzaal.
Onderaan de trap wordt je staande gehouden door de stadsomroeper.
Je mag de koning alleen bezoeken als je een document hebt, waarop een goede reden staat en de handtekening van de koning.
Geef de stadsomroeper de proclamatie, die je van de deur van het schuurtje afhaalde.
Nu mag je doorlopen.

Bij de troon tref je de koningin.
Haar man, de koning, verblijft momenteel in hogere sferen.
De koningin draait aan een hendel en de koning wordt aan een touw naar beneden getrokken. Hij is zo licht als een ballon!

De koning vertelt zijn verhaal.
Op de ochtend van zijn 40ste huwelijksdatum, durfde hij niet aan zijn vrouw te vertellen, dat hij het helemaal was vergeten. De koning vertelde zijn vrouw daarom dat hij een verrassingsbal had georganiseerd, waarop hij het glimmend gepoetste harnas zou dragen, waar zij 40 jaar geleden verliefd op werd.

De koning ging naar de wapenkamer en kwam erachter dat zijn harnas niet meer paste. hij was een beetje dikker geworden in al die jaren.
In paniek liet hij de Tovenaar komen. Die wilde hem voor 1000 goudstukken wel lichter maken.

En zo geschiedde. De koning werd lichter....zo licht als een veertje.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling en de koning weigerde dan ook te betalen.
De tovenaar wilde zijn geld gewon uit de schatkist halen, maar met een vooruitziende blik, had de grootvader van de koning de kluis beveiligd tegen magie.
De tovenaar nam toen echter ter compensatie de prinses mee en niemand bleek in staat hem tegen te houden.

Tom belooft de prinses te gaan zoeken en krijgt van de koning een zwaard (sword) cadeau.
Verlaat dan de troonzaal.


Kasteeltuin
Als je in de gang staat, zie je dat de bewaker van de tuin dorst krijgt. Hij drinkt aan de fontein en gaat dan weer op wacht staan.

Loop de tuin in en bekijk de bloemenstruiken. De tweede struik van rechts draagt dezelfde paarse rozen als Tom in zijn droom aan de prinses gaf.
Probeer een roos te pakken. De bewaker verbiedt het je.

Loop naar de fontein. Haal je gratis pakje laxeermiddel uit de inventaris en strooi het in de fontein.
Even later drinkt de bewaker weer een slokje water en moet vervolgens overhaast naar het toilet.
Pluk een paarse roos (purple rose) van de rozenstruik (rose bush).




Toverdrank maken  

Tom heeft nu een zwaard en de toestemming van de koning om de prinses te zoeken. Maar hij kan nog altijd niet over de kloof. De brug wordt niet gerepareerd.
Misschien moet hij maar een andere methode zoeken om over de kloof te geraken.

Klip
Ga naar het hutje bovenop de klip en spreek de kluizenaar aan.
Vraag hem of hij Lord Alan Cutlass is en hij vertelt je zijn verhaal. Hij was in het leger, maar hij bouwde liever dingen, dan dat hij ze verwoestte. Dus deserteerde hij, dook onder en belandde uiteindelijk hier in de hut op de klip.

Vraag of hij je kan helpen over de kloof te komen en de ingenieur maakt een bouwtekening van een geavanceerde katapult. Tom vindt dit ontwerp te moeilijk, dus tekent Cutlass een nieuw ontwerp, dat wťl binnen de bouwmogelijkheden van Tom ligt. Hij heeft alleen een boom en een touw nodig.


Wijze (sage)
Bij de kloof groeien echter geen bomen. Ga naar de Wijze in het bos en vraag hem om raad.
Hij kan er iets aan doen, als Tom hem de ingrediŽnten brengt voor "Perpendicualr Produce". Het boek met het recept ligt in zijn hut.

Ga de hut van de Wijze in.
Bekijk het boek dat opengeslagen onder het raam ligt. Tom scheurt de pagina met het recept eruit. Bekijk de ingrediťnten:
- Bloesem van een paarse roos.
- Gemalen zeeschelp
- Follicular mos
- Wriemelende wormen
- Volwassen faery agaric paddenstoel
- Blad van een rubberboom
- Medium grote forel
Alle ingrediŽnten verhitten in een basis-oplossing en dan bewaren in een glazen fles.
Giet het drankje uit over een eikel die je op de gewenste plek in de grond gestopt hebt.

Loop terug naar de Wijze en praat met hem over de ingrediŽnten.
De faery agaric paddenstoel is het soort dat bij de Wijze groeit. Maar die is nog blauw en dus niet volwassen. Volgens de Wijze wordt een volwassen exemplaar bewoond door hobgoblins (kabouters). Maar je ziet kabouters alleen als je erin gelooft. De smid zegt dat hij er eentje gezien heeft vlakbij de smidse.

De rubberboom groeit alleen in een warmer klimaat. Maar Tom mag ook het blad pakken van een exemplaar dat als kamerplant in een pot gekweekt is.

De paarse roos heeft Tom al in de tuin geplukt.
Het mos vond hij op de hut van de kluizenaar.
De beker wriemelende wormen is nog goed gevuld en hij heeft ook nog de mediumgrote vis.

Ook de zeeschelp heeft Tom al, maar hij moet nog vermalen worden.
Jammer genoeg heeft de molen nog steeds geen molensteen.
Misschien moet Tom maar zelf een molensteen maken.


Boutique
Ga naar de winkel van Angus.
Voor de toonbank staan en paar zakken cement. Vertel Angus dat je een zak cement wil kopen, maar geen geld hebt. Angus zegt dat hij ook bereid is te ruilen.
Bied Angus de antieke koekoeksklok aan en Tom krijgt zijn zak cement en het gratis chocolade surprise ei dat je bij elke aankoop krijgt volgens de banner boven de toonbank.

Vertel Angus ook, dat je graag de blaasbalg wilt hebben, die naast de zakken cement staat.
Angus zegt dat hij je die wel wil geven als je een boodschap voor hem doet. De kok van het kasteel is hem nog 20 zilverstukken schuldig. Als Tom dat geld wil halen, krijgt hij de blaasbalg.


Strand
Bekijk de zak cement in je inventaris. Je hoeft alleen nog zand en water toe te voegen, staat erop.

Ga naar Tom's huis (to fisher).
Loop langs de zee een scherm naar links, naar het strand (to beach).
Er ligt een hoopje stenen op het strand. Loop er naar toe. Tom heeft even een kriebelend gevoel (tingly feeling). Raap een steen (rock) op, om te helpen het strand schoon te houden. Raap nog 2 stenen (rocks) op en Tom voelt zich een echter weldoener.

N.B.: Je kunt nu ook slechts 1 steen oprapen. Kom je dan later terug om er nog twee te halen, zůnder dat je de eerste steen gebruikt hebt, loopt je spel vast!

Klik met de lege schatkist van Miss Welt op het zand en Tom vult de kist met zand (sand filled chest).


Kasteel
Ga het kasteel in en loop naar de tuin.
Haal je zak cement tevoorschijn en gooi hem leeg in de fontein.
De cement verstopt meteen de afvoerbuizen van de fontein.
Giet dan de kist zand leeg in de fontein.
Vrijwel onmiddellijk is je cementmengsel droog.
Haal je koevoet uit de inventaris en wrik de zelfgemaakte molensteen (makeshift millstone) los uit de geruÔneerde fontein. Raap de molensteen daarna op.

Nu je toch hier bent, kun je meteen je boodschap voor Angus doen.
Verlaat de tuin en ga in de gang door de open deur links, naar de keuken (to kitchen).
Praat met de kok en zeg dat je het geld voor Angus komt innen.
De kok gelooft niet dat zo'n jong snorloos knulletje zoiets belangrijks mag doen en weigert te betalen.

Haal de feestneus, die je van de vogelverschrikker pakte, uit je inventaris en klik ermee op Tom (me), die hem meteen opzet.
Spreek de kok nogmaals aan en ditmaal krijgt Tom de zak met geld (bag of money) wťl.
Maar dan valt de vermomming op de grond en wordt Tom herkend. De kok gooit een hakmes naar hem, dat gelukkig in de WC deur blijft vastzitten. Tom trekt het mes uit de deur en heeft dan een gebroken hakmes (broken cleaver).
Verlaat het kasteel.


Molen - gemalen zeeschelp
Ga naar de molen.
Als je wilt, kun je met de molenaar de laatste roddels doornemen.
Geef eerst de molensteen en geef daarna de zeeschelp.
Even later heeft Tom zijn gemalen zeeschelp (seashell powder).

Boutique
Ga naar de winkel van Angus. Geef hem de zak geld van de kok. Tom krijgt als beloning de blaasbalg (bellows).


Smidse
Arnold de smid zou kabouters gezien hebben, vertelde de Wijze. En kabouters zitten op rode paddenstoelen. Tijd dus om een bezoekje aan de smidse te brengen.
Voordat je naar binnengaat, kijk je even naar het hoefijzer dat boven de ingang hangt. Tom zegt dat het verkeerd om hangt. Een hoefijzer brengt alleen geluk, als je het met de open kant naar boven hangt, zodat het geluk erin kan vallen.

Ga naar binnen en spreek Arnold aan over kabouters (hobgoblins).
De smid vertelt dat kabouters dol zijn op goud en een afkeer hebben van ijzer. Het hoefijzer boven de deur dient om kabouters buiten te houden. Met een ijzeren talisman kun je je beschermen tegen de toverspreuken van een kabouter. Een kabouter gebruikt magie om je te beroven van je bezittingen en ze proberen altijd om je erin te luizen met hun trucjes.
Als Tom hem een blaasbalg kan leveren, maakt Arnold een talisman voor Tom.

Gelukkig heb je de blaasbalg al van Angus gekregen. Zo niet, ga hem dan halen.
Geef de blaasbalg aan de smid en Tom krijgt een ijzeren talisman retour; een hoefijzer aan een ketting.

Nu je toch in de smidse bent, kun je ook meteen het kapotte hakmes repareren.
Slijp het hakmes op de slijpsteen en Tom houdt er een scherp mes (sharp blade) aan over.


Strand
Ga naar het strand (beach), waar je het zand haalde.
Ga op de plek staan, waar je het gekriebel voelde, voor de rechter boom. Tom let even niet op en ineens is er een pad door het bos. Loop het bos in.


Open plek
Tom arriveert op een open plek in het bos, waar allemaal vuurvliegjes rondvliegen.
In het midden van de open plek, ligt een dikke kei op de grond.

De Wijze vertelde, dat Tom alleen een kabouter kon zien, als hij in hun bestaan geloofde. Een cadeautje geven aan een kabouter, is een teken dat je erin gelooft.
Haal de vis uit je inventaris en leg hem op de dikke kei.

Eerst gebeurt er niets, maar als Tom op het punt staat om het op te geven, hoort hij iemand niezen. Even later verschijnt een kabouter op een rode paddenstoel.
Praat met de kabouter, die niet wil vertellen hoe hij heet. Vraag hem om een stukje van zijn paddenstoel.
De kabouter wil eerst een raadselspelletje met Tom spelen. Tom moet dan wel goud inzetten en dat heeft hij natuurlijk niet.


Eiland
Tom wordt weer wakker op het eilandje. Die talisman werkte dus niet automatisch.
Gelukkig heb je wel al je spullen nog, behalve die vis. Haal je hengel tevoorschijn en vang een nieuwe vis (trout). Je hebt hem nodig voor je toverdrankje.

Van al die avonturen zou je honger krijgen. Haal het chocolade surprise-ei uit je inventaris en klik ermee op Tom (me), om het op te eten. Er zit een goudkleurige ring (fake gold ring) in het ei! Dat komt goed uit! De helft van het chocolade ei bewaart Tom.


Open plek
Ga terug naar de open plek in het bos (to clearing). Spreek de kabouter aan. Tom zegt dat hij goud heeft en bereid is het raadselspel te spelen.
De kabouter zegt dat hij Tom drie vragen stelt. Als hij op 1 vraag het goede antwoord kan geven, krijgt hij een stuk van de paddenstoel. Ga accoord en de kabouter stelt de vragen.
Het maakt niet uit welk antwoord je geeft....het is altijd fout! Tom verliest het oneerlijke spel en moet zijn ring afgeven.

Haal de ijzeren talisman uit je inventaris en klik ermee op de kabouter.
Hierna kan Tom zelf een stuk paddenstoel (piece of mushroom) pakken.


Herberg
Nu heeft Tom alleen nog een blad van een rubberboom nodig.
Zoals je weet was Miss Welt vroeger een zeerover. Die varen over de hele wereld, inclusief de plaatsen waar rubberbomen groeien. Misschien heeft ze ooit een stekje meegenomen?

Ga naar de herberg. Je kunt naar binnen lopen en proberen om via de trap achter de bar naar de slaapkamer van miss Welt te gaan. Maar als je geen geld hebt, mag je niet naar boven.

Kijk buiten de herberg naar het raam boven de klimop.
Klim via de klimop omhoog. Het raam is dicht. Haal je scherpgeslepen mes uit de inventaris en wrik hiermee het raam open. Nu klimt Tom naar binnen.
In de hoek van de kamer staat een rubberboom in een pot. Pak een blaadje van de rubberboom (leaf of rubber tree).

Gebruik je scherpe mes op de stam van de rubberboom. Tom maakt een inkerving in de bast. het sap van de rubberboom vloeit eruit en droogt meteen op. Tom pakt vanzelf de reep rubber (rubber strip).
Verlaat de kamer weer.


Hut van de Wijze
Nu je alle ingrediŽnten hebt, kun je het toverdrankje gaan maken.
Ga naar de hut van de wijze, in het bos.
Gooi de verzamelde ingrediŽnten om beurten in de grote kookpot. Ze worden dan meteen afgestreept op het lijstje.

Het mengsel begint te borrelen en er stijgt groene rook op. Het drankje is klaar!
Haal de glazen fles, die je bij de smid wegnam, uit je inventaris en klik ermee op de koekpot. Tom heeft nu zijn Perpendicular Produce toverdrank.




Grote katapult maken  

Tom is weer een stapje dichterbij gekomen. Hij kan nu serieus werk maken van het bouwen van de grote katapult, volgens het plan van de kluizenaar.
Hij heeft daarvoor een eikenboom en een touw nodig. De eikenboom kan groeien uit een eikel met behulp van het toverdrankje. Het touw kan Tom van Angus de winkelier krijgen, als hij de sleutel van de schuur vindt.


Weiland
Ga naar het weiland naast de smidse, waar een grote eikenboom staat.
Kijk naar het gebladerte (foliage) van de boom. De eikels hangen te hoog om zo te kunnen plukken.

Combineer in je inventaris de reep rubber met de kapotte katapult en Tom heeft weer een bruikbare katapult (slingshot).
Combineer dan de katapult met een van de stenen die je op het strand opraapte.
Klik tenslotte met de geladen katapult op de ram die in het weiland staat.
De eerste keer is mis. Probeer het dus nogmaals en haal desnoods een nieuwe steen.
Driemaal is scheepsrecht en Tom raakt de ram.

Raap de gevallen eikel (acorn) op.


Klip
Ga naar het pad naar klip (cliff path). Aan de onderkant van de klip zie je rechts een struik ritselen, hoewel er geen wind waait.
Haal de geslepen heggeschaar uit je inventaris en knip de struik.
Achter de struik is de ingang van een grot! Misschien is dat wel een tunnel die uitkomt aan de andere kant van de klip, waar die vogel zijn nest heeft!
Ga de grot in.
Het is stikdonker. Tom wil beslist niet zonder licht verder de grot in lopen.


Kasteel
Ga naar het kasteel en loop de keuken in.
De koksjongen is Mat, de zoon van boer Granberry. Je kunt proberen een praat je met hem te maken.
In het rekje dat aan de wand hangt, zie je serviesgoed en een glazen jampot. Pak de jampot (glass jar). Hij is gebarsten, dus mag je hem van de kok meenemen.


Strand
Ga weer naar het zandstrand en raap daar een steen (rock) op.


Open plek
Loop naar de open plek in het bos (clearing), waar je vuurvliegjes ziet rondvliegen.
Stop het halve chocolade ei in de jampot.
Klik dan met de jampot met chocolade op Tom (me). Tom vangt hiermee de vuurvliegjes (fireflies).


Tunnel
Ga met je vuurvliegjes naar het pad onderaan de klip. Loop de donkere grotingang in.
Nu Tom licht heeft, kun je verder naar links lopen.
Onderweg kun je op de muur primitieve rotstekeningen bekijken, die zo te zien uit een heel oud computerspelletje komen.


Richel
De tunnel komt uit op de richel, waar de kraai zijn nest heeft gebouwd.
Naast het nest ligt de sleutel van het schuurtje, maar de vogel staat niet toe dat Tom de sleutel zomaar pakt.

Combineer in je inventaris de katapult met de steen die je op het strand opraapte.
Gebruik dan de geladen katapult op de kraai.
Hierna raapt Tom de sleutel van het schuurtje (key) vanzelf op.


Boutique
Ga naar de boutique op het dorpsplein en loop de winkel in.
Geef Angus de sleutel van het schuurtje. Tom krijgt als beloning een lang touw (rope).


Kloof Het is tijd om, volgens het schema van de kluizenaar, de grote katapult te maken, die Tom over de kloof moet slingeren.

Ga naar de kloof (rift).
Als je dit nog niet gedaan hebt, praat je met de werkers die nog steeds rustig pauze houden, todat het lunchtijd is.
In het gras zie je een bosje bloemen staan. De grond is hier erg vruchtbaar (fertile soil).
Haal de schop uit je inventaris en probeer een gat in de vruchtbare grond te graven, waar je de eikel in kunt leggen.
Tom wordt teruggefloten door de werkman. Hier mag alleen gewerkt worden met een helm op!

Geef de eerste werkman de gratis lunchbonnen die je van miss Welt kreeg en beide mannen vertrekken meteen om te gaan lunchen.

Haal de schop uit je inventaris en graaf een gat in de vruchtbare grond (fertile soil) bij het bosje bloemen.
Gooi de eikel in het gat.
Giet het flesje toverdrank leeg in het gat. Het resultaat is verbluffend.

Haal nu de koevoet uit je inventaris en gebruik hem op het grote rotsblok.
Als het rotsblok rechtop staat, haal je het touw uit je inventaris en bind je het vast aan het rotsblok. Duw het rotsblok daarna weer omver.

Spring in de boom.
Haal je zwaard tevoorschijn en hak het touw door..............................................



KopiŽren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.