ART OF MURDER 2:

THE HUNT FOR THE PUPPETEER



Walkthrough door Marjo © 2009 www.adventurespel.nl

Uitgever: City Interactive/2009
Ontwerper: City Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



New Orleans, 03.08.2007
Intro
Frankrijk, Parijs: 15 april 2008
BalletmoordHotel 20.00 uurMontmartre 21.00 uurJack Dupree
Frankrijk, Parijs: 16 april 2008
OntsnappenJack's appartement
Frankrijk, Parijs: 17 april 2008
Moulin Rouge 01.22 uurRené FourierMarc Taine's appartement
Spanje, Azarra: 18 april 2008
Antoine Sourianmotorwielsafe en motor
Frankrijk, Marseille: 19 april 2008
Buiten Carnot's paleisIn Carnot's paleis
Cuba, Havanna: 20 april 2008
ArchiefklerkAuto
Cuba, Montoute: 21 april 2008
Montoute kasteelShamane Budoe
Frankrijk, Marseille: 22 april 2008
Jack en LouisCatacombes



New Orleans, 03.08.2007: Intro 

Een arrestatieteam loopt een vervallen fabrieksterrein op. In de grote verlaten fabriekshal ontdekken ze een lijk, als een marionet opgehangen aan touwen in de nok van het gebouw.




Frankrijk, Parijs: 15 april 2008: Balletmoord  

Nicole Bonnet staat in een zaal en merkt op, dat het eruit ziet als een schilderij van Degas.
Rechts zie je een dode balletdanseres, die als een marionet in de touwen hangt.

Inventaris
Onderaan in je scherm zie je de inventaris. Nicole heeft op dit moment een fototoestel met flitslicht en een visitekaartje met GSM nummer bij zich.
Ga er met je cursor overheen en de omschrijving verschijnt bovenaan in het scherm.
Rechtsklik op het voorwerp en krijg je een close-up te zien en Nicole vertelt wat het is.

Rechts onderaan zie je een aantal iconen: Notitieboekje, GSM, vraagteken en open koffertje.
Linksklik op het koffertje om terug te gaan naar het hoofdmenu.
Linksklik op het vraagteken om alle actieve punten en de uitgangen in het scherm te zien. Linksklik op de GSM om te telefoneren.

Linksklik op het notitieboekje om het te openen.
Je ziet drie tabbladen:
- Dialogues (dialogen), waarin je gevoerde gesprekken kunt nalezen.
- Journal (dagboek), waarin Nicole de gebeurtenissen vermeldt.
- Documents (documenten).


Achtergrond info
Open het notitieboekje en klik op het tabblad Documents.
Er zitten 4 politierapporten en een psychologisch daderprofiel in. Lees ze.
1. 03-08-2007 New Orleans, Luke Crespienne, gevonden in fabriekshal.
    Doorgesneden slagader boven de knie. Lichaam bevat sporen van bedwelmend middel en
    nitroglycerine.
    Bij het lijk werd een houten poppetje gevonden, in kleding uit de Franse Revolutie.
2. 06-10-2007 Houston, Texas, Marie Parker, gevonden in haar eigen huis
    Doorgesneden slagader boven de knie. Lichaam bevat sporen van bedwelmend middel en
    nitroglycerine.
    Bij het lijk werd een houten poppetje gevonden, in kleding uit de Franse Revolutie.
3. 09-12-2007 Memphis, Jean Murphy, onderwijzeres, gevonden in gymzaal school.
    Doorgesneden slagader boven de knie. Lichaam bevat sporen van bedwelmend middel en
    nitroglycerine.
    Bij het lijk werd een houten poppetje gevonden, in kleding uit de Franse Revolutie.
4. 15-01-2008 Frankrijk, Tours, Guilbert Marmontel, schrijver, gevonden in vakantiehuisje
    in de bossen.
    Doorgesneden slagader boven de knie. Lichaam bevat sporen van bedwelmend middel en
    nitroglycerine.
    Bij het lijk werd een houten poppetje gevonden, in kleding uit de Franse Revolutie.

Psychological profile (Daderprofiel):
De dader wordt de 'puppeteer' (poppenspeler) genoemd, omdat hij zijn slachtoffers als marionetten ophangt, met haken door schouders en heupen en touwen rond polsen en enkels.
De dader is een strke man van 35-45 jaar, met een gedegen kennis van medicijnen.
De slachtofers worden bedwelmd en krijgen ook nitroglycerine, wat de bloedvaten verwijd. Daarna wordt de slagader bij de knie doorgesneden en bloeden de slachtoffers leeg. Ze worden niet op de plaats van de misdaad opgehangen.
De dader kiest zijn slachtoffers welbewust. Hij observeert ze om hun dagelijkse routine te ontdekken en hij plant ook de moord zorgvuldig. De houten poppetjes in kledij uit de Franse Revolutie duiden erop dat de man psychisch gestoord is, met een psychose die aan het verleden gerelateerd is.


Kennismaking
Klik op de Inspecteur, de man die naar het lijk staat te kijken.
Links onder in je scherm verschijnt een dialoog-optie. Klik erop.
Nicole stelt zich voor. Ze is een FBI agente uit New York, die naar Parijs werd gestuurd om te helpen in het onderzoek naar de poppenspeler-moorden.
Inspecteur Pety vraagt zich af sinds wanneer het 18de district in Parijs een onderdeel van de New Yorkse FBI is geworden. Als Nicole belooft zich nergens mee te bemoeien en alleen toe te kijken, is hij is bereid antwoord te geven op vragen.
Fety heeft niet veel te zeggen. Hij heeft geen idee waarom de poppenspeler zich zoveel moeite getroost om een balletdanseres ergens anders langzaam te laten doodbloeden om haar daarna hier als in een schilderij van Degas tegen de muur te hangen. De inspecteur nodig Nicole uit ergens een hapje te gaan eten. Nicole wil liever nog even rondkijken en de insprecteur vertrekt.

Bekijk de dode danseres of klik ergens anders op in de kamer.
Nicole wordt opgebeld door haar baas van de FBI. Nicole beklaagt zich over het gebrek aan medewerking van de inspecteur, maar haar baas kan niets voor haar doen. Nicole moet maar achter de rug van de inspecteur haar eigen onderzoek doen. En snel, want anders wordt ze ontslagen. Haar baas wil vandaag nog foto's en ander info zien.


Onderzoek danseres
Bekijk de dode danseres. Nicole wil er een foto van nemen.
Linksklik op de camera in je inventaris en aansluitend op de danseres. Nicole neemt 2 foto's van de danseres.
Voor de voeten ligt het houten poppetje, dat het kenmerk van de poppenspeler is. Je kunt het niet zomaar oprapen.

Ga naar het bureau, links achteraan in de kamer.
Maak de middelste lade open. Haal hier vellen papier (sheets of paper), een zware niettang (stapler), een rol plakband (adhesive tape) en een stapel plastic insteekmappen (plastic sleeves) uit.
Als je de insteekmappen wegpakt, zie je rechts achteraan in de lade een blauwe knop. Klik erop.
Je kunt nu de rechter lade in het bureau openen.
Haal hier een oud doosje lucifers (matches) uit, een pijpenreinigerssetje (pipe cleaning tool), een lijst met kamerhuurders (list of people renting the room) en een pakje watten (cotton wool).

Je kunt alle voorwerpen bekijken door rechtsklikken.
De namen op de lijst met kamerhuurders zeggen Nicole niets.
Klik in je inventaris op het fototoestel en daarna op de lijst met kamerhuurders. Nicole maakt een foto van de lijst kamerhuurders.

Ga terug naar de dode danseres.
Haal een plastic insteekmap uit je inventaris en klik ermee op de houten pop, die tussen de voeten van de danseres ligt.
Je ziet nu in een kort filmpje, hoe de moordenaar bij de vermoorde danseres in het midden van de kamer zit.
Daarna stopt Nicole de pop in bewijszakje (doll in evidence bag).
Plaats de rest van de insteekmappen weer in je inventaris.
Rechtsklik op de pop in je inventaris. Je ziet dat de pop een balletdanseres is.

Bekijk de dode danseres van dichtbij. Bekijk haar gezicht van dichtbij.
Naast haar mond zie je witte kristallen.
Klik in je inventaris op de lucifers en aansluitend op het pak watten, om een wattenstaafje (swab of cotton) te maken.
Klik met dit wattenstaafje op de witte kristallen naast de mond van de danseres.
Klik dan met het vuile wattenstaafje (dirty swab) op een insteekmap en Nicole heeft een wattenstaafje met kristallen in plastic map (swab with crystals in a plastic sleeve)

Rechtsklik op de haak die achter de arm van de dode danseres in haar vlees gestoken in. Nicole vraagt zich af waarom er geen bloed te zien is.
Verlaat de close-up. Rechtsklik op de stoel die rechts van de dode danseres omgevallen op de grond ligt. Nicole vraagt zich af of dit de bedoeling was en deel van het decor uitmaakt.
Rechtklik op de wand achter de dode danseres. Hier hing een spiegel die nu in scherven op de grond ligt. Nicole vraagt zich af of de moordenaar zijn eigen spiegelbeeld niet kon verdragen.


Onderzoek raam
Loop naar het middelste raam. Je ziet dat hier een bovenraampje open staat.
Bekijk het raam van dichtbij. Op het open raamdeel staat een zwart kruis geschilderd.
Op een raam aan de onderkant ziet Nicole vingerafdrukken, die de politie nog niet onderzocht heeft. Misschien kan Nicole dat zelf doen, als ze het juiste materiaal heeft.
Maak in ieder geval alvast een foto van de vingerafdrukken (picture fingerprints).
Van het klapperende raam kun je geen foto maken. Daar zul je dus iets aan moeten doen.

Ga naar de onderkant van je scherm (to exit). Verlaat dan de kamer door de deur.


Gang
Kijk op de gang om je heen.
Kijk naar de deur waar je doorheen kwam (ballet rehearsing room). Links van de deur staat een mop met een houten steel (dirty mop) tegen de muur. Raap hem op. Hiermee kun je het raampje wellicht dichtmaken.
Rechts van de deur is een lichtschakelaar. Probeer hem. Er gebeurt niets.

Achteraan in de gang zit een politieagent. Loop er naar toe. Als je dubbelklikt, zal Nicole rennen.
Rechts van de agent zie je een stoppenkastje aan de muur. Bekijk het van dichtbij. De electriciteitsdraden zijn losgetrokken. Geen wonder dat het licht niet werkt.
Spreek de agent aan.
Nicole vermoedt dat de moordenaar het licht saboteerde, omdat hij iets wilde verbergen.
Spreek de agent nogmaals aan. Nicole vraagt of ze zijn potlood (pencil) mag hebben, er zit grafiet in.


Vingerafdruk
Loop terug door de gang. Ga door de deur terug naar de repetitieruimte.
Loop naar het middelste raam en bekijk het van dichtbij.
- Gebruik in je inventaris de nietmachine op het potlood om hem open te breken.
- Gebruik dan het kapotte potlood (crushed pencil) op het papier, om grafietpoeder
   (powdered lead)
te krijgen.
- Gebruik het grafietpoeder op de vingerafdruk op het raam.
- Gebruik de rol plakband op de bepoederde vingerafdruk.
- Plak het stukje tape op een vel papier en Nicole heeft een bruikbare
   vingerafdruk op papier (fingerprint).


Zwart kruis
Klik in je inventaris op de mop en je houdt alleen de stok over. Gebruik de stok op het bovenste openstaande raampje en zet het klapperende raampje vast. Maak daarna een foto van het zwarte kruis (picture cross mark) op het raampje.
Ga in het midden van de kamer staan en kijk naar de vloer. Je ziet dat het kruis op het raampje een schaduw werpt. Bekijk die schaduwplek van dichtbij. Er zit een losse plank in het parket! Wip de plank eruit met behulp van het pijpenreinigerssetje. Aan de onderkant van de plank staat een jaartal: 1793. Maak een foto van de plank met jaartal 1793. Stop dan de plank in een insteekmap.
N.B.: Je kunt de foto ook maken nadat je de plank al in de plastic map gestopt hebt.

Verlaat de kamer en praat met de politieagent op de gang over de bewijzen (evidence). Nicole geeft de agent alles wat ze gevonden heeft en vraagt of hij het aan inspecteur Pety wil geven. Als de inspecteur nog vragen heeft, kan hij haar in het hotel bereiken.
Verlaat dan het gebouw door de deur links van de agent.




Hotel 20.00 uur 

Nicole wordt door de taxi voor het hotel afgezet. Loop naar binnen.
Praat met Pierre die achter de receptiebalie staat. Hij zal iets te eten voor Nicole maken. Over een half uurtje is het klaar.
Loop verder naar links en ga de trap op naar Nicole's kamer.


Kamer
Lees in je inventaris als je wilt even Nicole's dagboek (journal). Hierin staat samengevat wat je allemaal in de balletrepetitieruimte deed. Je leest ook dat het slachtoffer Elisabeth Soupault heet. En dat de lijst namen die je fotografeerde, balletleerlingen zijn.

Ga naar het bureau rechts van het bed. Op het bureau staat Nicole's laptop. Ze moet nog de foto's naar haar baas sturen.
Aan de linkerkant van de laptop zit het snoertje om het fototoestel (camera cord) aan te sluiten. Maar Nicole heeft ook een internetaansluiting nodig. Ze heeft haar eigen modem (antenna) en adaptor meegenomen. Die liggen ook op het bureau.




1. snoertje voor fototoestel
2. stopcontact
3. adaper
4. modem
5. bureaulamp


Bekijk het stopcontact (plug) in de muur van dichtbij. De stekker van de lamp zit erin. Probeer dan de stekker van de adapter, die je op tafel ziet liggen, in te steken. Dat lukt niet! In Amerika hebben ze andere stekkers dan in Europa!

Bekijk de adapter van dichtbij. Aan de onderkant staat dat hij op 110 Volt stroom nodig heeft en 12 Volt eruit komt. Die 12 Volt gaat naar het modem. Aan de onderkant van het modem zie je eveneens 12 Volt staan.

Bekijk de bureaulamp van dichtbij en zet hem uit, met het knopje op de voet. Leg de lamp op z'n kant. Aan de onderkant van de lamp zie je dat hij 230 Volt nodig heeft. Meer problemen! Er is dus ook een andere netspanning in Europa!
Haal het halogeenpeertje uit de bureaulamp. Bekijk het peertje dan in je inventaris van dichtbij (rechtsklik). Het is een 12 Volt's lampje, dus de spanning die uit de lamp komt is 12 Volt, precies wat het modem nodig heeft. In de lamp zit dus een ingebouwde adapter. Ha, misschien kun je die gebruiken?

Kijk nogmaals naar naar Nicole's adapter. Trek het snoertje aan de rechterkant van de adapter eruit. Dit is het snoertje van het modem.
Bekijk de lamp die op zijn kant ligt, nog eens van dichtbij. Je ziet nu ook het snoertje van het modem. Het heeft een andere stekkertje, maar Nicole denkt dat ze met een stukje metaaldraad wel een verbinding tussen het modem en de lamp kan maken.
Nu nog een stukje draad vinden.

Verlaat de kamer.
Pierre staat niet bij de receptie.


Terras
Verlaat het hotel en loop naar rechts.
Hier zie je Pierre op een terrasje zitten. Spreek hem aan. Hij stlet je voor aan Sylvie Leroux.
N.B.: Sylvie Leroux is de hoofdpersoon in het spel "Chronicles of Mystery: The Scorpio Ritual"

Vraag Pierre of hij een adapter heeft (charger). Die heeft hij niet meer op voorraad, zijn gasten vergeten ze altijd terug te geven.
Nicole wil niet wachten tot de winkels de volgende ochtend open gaan.
Als je naar de adapter, het modem en de lamp gekeken hebt, kun je Pierre nogmaals aanspreken. Vraag hem of hij een stukje metaaldraad heeft. Sylvie biedt dan een haarspeld (haiclip) aan.


Kamer
Ga terug naar het bureau op Nicole's kamer.
Bekijk de lamp van dichtbij. Klik in je inventaris op de haarspeld en hij breekt in tweeën.
Bevestig de draadjes aan de stekker van het modem. Klik dan op de stekker van het modem en hij wordt met de lamp verbonden.
Zet de lamp vervolgens rechtop.
Klik op de aan/uit knop op de voet van de lamp.

Kijk naar het modem en je ziet dat er een groen lampje knippert.
Klik op het lampje om het modem te openen, en Nicole heeft een verbinding met het internet.

Haal de camera uit je inventaris en maak hem vast aan het snoertje, dat je links van de laptop ziet. Klik daarna tweemaal op het toetsenbord van de laptop en De foto's worden doorgestuurd naar de FBI.

Nicole belt meteen daarna Ruth op, die nog steeds bij de FBI op het hoofdkwartier werkt.
Ze vraagt of Fred even naar de foto's wil kijken en ze vergelijkt met de informatie over de poppenspeler. Nicole's partner Nick is zoals gewoonlijk onvindbaar. Vergeet niet je camera mee te nemen en verlaat de hotelkamer.

Onderaan de trap wordt Nicole opgebeld door inspecteur Pety. Hij heeft de bewijsstukken ontvangen, maar hij belt eigenlijk om te vertellen dat er weer een moord is gebeurd. Nicole besluit om zelf even te gaan kijken, Rue de Nouveau 5/13 in de wijk Montmartre.

Loop naar de ingang van het hotel en Nicole merkt dat de deur op slot is.
Ga naar de balie. Bekijk het middengedeelte van de balie van dichtbij. Raap de huurauto folder (car rental leaflet) op. Het lijkt Nicole wel een goed idee om zelf te rijden, in plaats van steeds een taxi te moeten nemen.
Bekijk de rechterkant van de balie. Duw op de bel. Pierre komt aanlopen. Spreek hem aan.
Hij kan de volgende ochtend voor een huurwagen zorgen.
Nu belt hij voor Nicole een taxi.
Verlaat het hotel.




Montmartre 21.00 uur 

Nicole's taxi zet haar in Montmartre af. Als ze naar de deur van het appartementencomplex loopt, wordt ze bekeken door een jongeman, die om de hoek van het gebouw gluurt.

Ga het gebouw in. Loop de trap op, waar je dezelfde politieagent als in het balletgebouw treft. Praat met hem. Zijn baas, inspecteur Pety was behoorlijk kwaad toen hij zag hoeveel bewijsstukken Nicole nog had gevonden.
Hij vertelt ook dat de moord gepleegd werd in het appartement van Jack Dupree, een landgenoot van Nicole. De buren hoorden eerder die dag een ruzie.

Ga het appartement van Jack Dupree in en praat met inspecteur Pety. Hij denkt dat Jack Dupree de moordenaar is. Het slachtoffer is Jacqueline Lorrain, een danseres van de Moulin Rouge. Ze hing in touwen boven de vloer, maar er lag vreemd genoeg een bloedplas onder haar. En ook is er nergens een houten pop te vinden. Pety denkt dat de moordenaar gestoord werd, of zijn taktiek veranderde.
Pety vertelt dat ze Dupree nog niet te pakken hebben en dat er een getuige is, die onder dit appartement woont. De getuige heeft de moord overigens niet gezien. Nicole wil graag bij de ondervraging zijn en vraagt of Pety haar op de hoogte wil houden. Als ze vertelt dat haar vader uit Frankrijk komt, ontdooit Pety enigszins. Hij geeft haar zijn visitekaartje (business card), maar vindt het niet nodig dat Nicole onderzoek doet in de kamer. Als hij tijd heeft, zal hij haar wel op de hoogte houden.

Rechtsklik op de voorwerpen in de kamer om ze te bekijken, je mag niets vastpakken van Pety.
Aan de schoorsteen, boven de tv hangt een poster van de Moulin Rouge. Op de grond in het midden van de kamer staat een gereedschapskist.
Maak een foto van het bureau (picture desk) onder het raam en een foto van de touwen+haken (ropes with hooks). Verlaat de kamer.


Getuige
Vraag de politieagent naar de getuige. Ze heet Agnes Grouchet en woont in het appartement hieronder. Ze heeft Jack Dupree rond de tijd van de moord gezien.

Ga de trap af en klik op de deur naast het boodschappenkarretje. Nicole belt aan. Agnes Grouchet maakt de deur op een kier open, maar wil niet met Nicole praten. Haal Pety's visitekaartje uit je inventaris en klik daarmee op de deur. Nicole zegt dat ze namens Pety komt en ditmaal wil Agnes meer zeggen. Het enige dat ze zag was de achterkant van Dupree toen hij zeer haastig de trap af rende. Hij merkte niet dat hij op straat iets metaligs verloor. Ze vond Dupree een aardige rustige man, die niet zo goed Frans sprak.
Bedank Agnes en verlaat dan het gebouw.


Armband



Loop op straat naar de rioolput midden onderaan in je scherm. Bekijk hem van dichtbij.
Onder het rooster zie je een gouden armband glinsteren.
Nicole wil het rooster niet met haar blote handen oprapen.

Ga terug het gebouw in en loop de trap op.
Naast de politieagent staat een gereedschapskist op de grond. Spreek de agent aan. De gereedschapskist is van zijn collega, je mag er niet in kijken.

Loop de trap af. Naast de deur van Agnes Grouchot's appartement hangt een brievenbus waar een krant uitsteekt. Steel de krant (newspaper).

Ga de trap weer op en vertel de agent dat er iets over de politie in de krant staat. Hij pakt de krant aan en gaat in het midden van de gang, waar hij meer licht heeft, staan lezen.
Bekijk de gereedschapskist van dichtbij en maak hem open. Haal er een aantal plastic zakjes (evidence bags), een schroevendraaier (srewdriver) en een pakje vingerafdruk folie (fingerprint foil) uit.
Sluit de kist weer.

Verlaat het gebouw en loop terug naar de rioolput.
Gebruik de schroevendraaier om het rooster op te tillen. Stop de gouden armband in een plastic zak.

Nicole wordt opgebeld door Pierre. Een Amerikaan heeft een brief achtergelaten voor Nicole. Nicole vraagt om een taxi en is even later weer terug bij het hotel.




Jack Dupree 

Om 21.58 uur is Nicole weer terug bij het hotel. Ga naar binnen. Loop naar de receptie en je krijgt de brief (letter) die door een zenuwachtige man werd afgegeven, volgens Pierre.
Nicole leest de brief: Ik ben onschuldig. Ontmoet me alstublieft bij de Pont des Invalides om 11pm. Vertel het alstublieft niet aan de politie. Jack Dupree.

Probeer het hotel te verlaten en Nicole zegt dat ze haar laptop wil meenemen om Jack Dupree's verklaring op te nemen.

Hotelkamer
Ga de trap op naar Nicole's kamer.
Nu je toch hier bent, kun je de twee foto's die je in Montmartre nam, naar de FBI doorsturen.
Koppel de camera aan het snoertje links van de laptop en klik tweemaal op het toetsenbord.
Raap de camera dan weer op.

Op het bankje aan het voeteneinde van het bed ligt een laptoptas. Raap hem op. Klik daarna met de tas op de laptop en je hebt een laptop in een tas.

Probeer de kamer te verlaten. Nicole zal eerst even andere kleren aantrekken. Daarna kun je de kamer verlaten.
Praat met Pierre bij de receptie en vraag om een taxi. Verlaat dan het hotel.


Pont des Invalides
Aangekomen op de brug, zie je dat Jack Dupree de jongeman is, die naar Nicole keek in Montmartre. Jack vertelt dat iemand hem erin wil luizen en dat het allemaal begon met een paar brieven die hij in New Orleans kreeg. De brieven liggen in zijn appartement in Montmartre.
Er komt een motorrijder aan die op Jack schiet. Nicole mept met haar laptop het pistool uit de handen van de motorrijder. Ze raapt het pistool op en schiet op de motorrijder. Jack valt intussen over de rand van de brug, het water in.




Frankrijk, Parijs: 16 april 2008: Ontsnappen  

Inspecteur Pety is woedend. Hij zegt dat Nicole geen jurisdictie in Parijs heeft en nooit met de verdachte had mogen praten. Ook wil hij geen schietpartijen in zijn district.
Hij eist dat Nicole haar koffers pakt en terug gaat naar New York. Hij stuurt een politieagent mee naar het hotel, die Nicole dan naar het vliegveld zal brengen.

Hotel 21.34 uur
Nicole wordt door de agent afgezet voor het hotel. Hij blijft bij zijn auto staan wachten.
Uiteraard wil Nicole niet terug naar New York. Ze wil de brieven zoeken waar Jack over sprak. Dus zal ze een manier moeten bedenken om die agent kwijt te raken.

Ga het hotel in en praat met Pierre achter de balie.
Hij geeft zoals beloofd de sleutels voor de huurauto, waar Nicole de vorige avond om vroeg. En hij vertelt Nicole dat een zekere Louis Carnot graag met haar wil spreken. Nicole zegt dat ze nu geen tijd heeft en dat hij het later nog maar eens moet proberen.

Loop terug naar buiten en zeg tegen de agent dat je afgesproken had om de huurauto bij het vliegveld af te leveren. Nicole wil dus wel voor de politieauto uit rijden. De agent gaat accoord en zegt dat ze een beetje moet opschieten.


Auto saboteren
Ga terug het hotel in en vraag aan Pierre of er nog een andere uitgang is in het hotel. Er is wel een achterdeur, maar die is alleen voor het personeel. De achterdeur is links van de trap, maar hij is afgesloten.

Ga terug naar buiten en vraag of de agent een kop koffie wil, terwijl hij op Nicole wacht.
Loop dan terug het hotel in en bestel bij Pierre koffie en een croissantje. Hij is blij dat Nicole eindelijk iets wil eten en gaat meteen de keuken in.

Loop naar de rechterkant van de balie, achter de plant.
Je ziet aan de muur een kastje hangen met de sleutel van de achterdeur. Jammer genoeg komt Nicole er zo niet bij.

Loop naar de trap.
Links van de trap staat een pot met een grote palmplant. Er staat ook een bamboestok (bamboo) in de pot. Steel hem.

Loop dan naar de kast, die rechts van de trap staat. Maak de glazen deur open en pak van de bovenste plank een champagnekurk (cork) en een zakdoekje (kerchief).
Bekijk de glazen deur aan de binnenkant. Je ziet bovenaan, aan weerszijden van het glas een schroefhaakje. Waarschijnlijk hing hier een gordijntje. Pak een schroefhaakje (metal hook).

Loop terug naar de rechterkant van de balie.
Combineer in je inventaris de bamboestok met het haakje en vis hiermee de sleutel van de achterdeur (back door key) uit het sleutelkastje.

Maak met de sleutel de deur links van de trap open en ga naar buiten. Nicole staat links van de hotelingang. Ze wil niet verder lopen, omdat de agent haar dan zal zien, dus gaat ze weer naar binnen.

Loop door de hoofdingang naar buiten en ga meteen weer naar binnen.
Pierre staat nu weer achter de balie. Vraag om de koffie met croissantje.
Dan gaat de telefoon en loopt Pierre weg.
Ga door de hoofdingang naar buiten en praat met de agent over de koffie. Hij neemt het dankbaar aan.

Ga terug het hotel in en loop door de achterdeur naar buiten.
De agent staat nu met zijn rug naar Nicole toe. Ze sluipt naar de auto en propt de zakdoek en de kurk in de uitlaat van de auto. Daarna gaat ze weer naar binnen.

Loop door de hoofdingang naar buiten en vertel de agent dat je klaar bent om te vertrekken.
Nicole rijdt weg in haar huurauto....en de politiewagen staat vast.




Jack's appartement 

Bekijk in de auto het GPS systeem van dichtbij. Klik op het groene vlaggetje om naar Montmartre te gaan.

Rue de Nouveau 22.32 uur
Loop het gebouw in, waar Jack Dupree woont en loop de trap op.
de politie heeft de deur verzegeld met tape. Nicole zal een andere manier moeten zoeken om naar binnen te geraken.

Loop de trap af. Klim door het raam naar buiten.
Schuifel over de richel naar links tot aan het verlichte raam.
Breek hier van de balustrade 3 metalen staven af en raap ook de staaf op die onderaan ligt, zodat je nu 4 metalen staven (4 bars) hebt.
Verlaat de close-up.
Schuifel verder naar links aan de hoek van het gebouw. Hier is een draad (wire) waarlangs Nicole één verdieping hoger kan klimmen.

Schuifel dan naar rechts tot aan het tweede raam.
Bekijk het van dichtbij. Door het raam zie je het bureau van Jack Dupree. Probeer het raam open te duwen. Het is afgesloten, zegt Nicole.

Verlaat de close-up en schuifel verder naar rechts, tot aan de kapotte bloembak, die op de richel ligt. Raap de 2 plankjes op.

Schuifel verder naar rechs tot aan de schoorsteen (chimney) en bekijk hem van dichtbij. Je ziet dat er 4 gaten in zitten. Stop je 4 metalen staven in de gaten en leg daar de 2 plankjes bovenop.
Verlaat de close=up.
Klik dan op de antenne die je bovenop de schoorsteen ziet. Nicole klimt via de plankjes omhoog en breekt een stuk aluminium antennedraad (wire) af.

Schuifel terug naar links, naar het afgesloten raam van Jack's appartement.
Bekijk het raam van dichtbij.
Gebruik dan het antennedraad op het slot (lock), bovenaan het raam.
Nicole zegt dat ze het beter eerst kan buigen. Dus klik erop in je inventaris.
Gebruik het gebogen antennedraad (wire, properly bent) op het slot en ditmaal lukt het om het raam te openen. Nicole klimt naar binnen.


Jack's papieren
Bekijk het bureau van dichtbij.
Midden op het bureau ligt een sleutelbos met zaklampje (key with flashlight aan een sleutelring. Raap hem op. Bekijk hem (rechtsklik). Er zit niet alleen een lampje aan, maar ook een label van de Moulin Rouge.

Bekijk rechts op het bureau de ingelijste kaart van Eurasie van dichtbij. Iemand heeft bij de afbeelding van het kompas, windrichtingen geschreven in verschillende kleurtjes.

Bekijk de half openstaande bureaulade. Het is donker, Nicole ziet niet veel. Gebruik dus de lamp aan de sleutelbos om bij te lichten.
Aan de rechterkant in de lade zie je een gat. Nicole vraagt zich af of de lade een dubbele bodem heeft, maar ze kan de plank niet zo omhoogwippen. Verlaat de close-up.

Rechts van de kleerkast staat een fietswiel. Bekijk het van dichtbij en trek de losse spaak (spook) eruit.

Bekijk de bureaulade weer van dichtbij. Gebruik het lampje.
Trek de lade wat verder open en gebruik dan de spaak om de bodem van de lade omhoog te wippen. Nicole haalt er automatisch een briefje met gekleurde cijfers (paper colored numbers) uit en een inbussleutel (allen wrench). Verlaat de close-up.

Bekijk nu de lambrisering tussen het bureau en de radiator (hooks). Er zit een plankje met een aantal kapstokhaakjes tegenaan geschroefd.
Onder de haakjes staan Romeinse cijfers I t/m V en de haakjes zijn draaibaar..
Helemaal rechts, haakje V, is weg. Stop hier de inbussleutel in.

De bedoeling is nu dat je de haakjes in de juiste stand draait.
De aanwijzingen hiervoor zijn de kaart en het briefje met gekleurde cijfers.

Op het briefje zag je het getal 52341, in de kleuren rood, blauw, groen, zwart, lila.
Je moet de haakjes in die volgorde draaien, dus eerst haakje V, dan II, III, IV en I.
De juiste stand kun je aflezen met behulp van de kleurtjes bij het kompas op de kaart.
rood = SW --- blauw = NW --- groen = SE --- zwart = W --- lila = NE

- V = linksonder
- II = linksboven
- III = rechtsonder
- I = links
- IV = rechtsboven

Als je alles correct deed, gaat het geheime kastje onder de kapstok nu open. Klik erop.
In het kastje liggen een metalen kistje (box), een dagboek (noteboek) en een aantal brieven van Marc Taine uit Parijs, gericht aan Jack Dupree.

Raap alles op. Als je het kistje oppakt, wordt je spel automatisch opgeslagen!
Klik in je inventaris op het doosje om het dagboek eraf te halen.
Linksklik op het dagboek en Nicole leest het hardop voor.
Jack heeft een vreemd metalen voorwerp en Franse documenten gevonden, tussen zijn familiebezittingen. Als hij een deel van de documenten laat vertalen, blijkt dat zijn voorouders uit Frankrijk komen. Zijn voorvader heette Gerard Louis de Bourgainville. Toen hij rond 1793 in New Orleans aankwam, veranderde hij zijn naam.
Jack vertrekt naar Frankrijk om verder onderzoek te doen naar zijn stamboom. Hij heeft het gevoel dat hij hierbij tegengewerkt wordt. Er werd zelfs in zijn zolderkamer ingebroken. Gelukkig had hij inmiddels de geheime bergplaats gevonden en daar zijn papieren ingestopt.

Meteen na het lezen, hoort Nicole iemand aankomen.
Links boven in je scherm begint een klokje te lopen!
Klik onmiddellijk op de kleerkast om je te verbergen!

Nadat Nicole op het nippertje ontsnapt is, klik je in de auto op de GPS. Klik op het groene vlaggetje om terug te gaan naar het hotel.


Hotel 23.12 uur
Nicole parkeert de auto voor het hotel. Ga naar binnen.
Een man komt op Nicole af en stelt zich voor als Louis Carnot en geeft Nicole zijn vistekaartje (business card). Hij denkt dat Jack gearresteerd is en wil hem helpen. Hij zegt dat hij Jack op een zakenreis in New Orleans ontmoet heeft. Hij vraagt of de politie de paieren heeft gevonden die verborgen waren in Jack's appartement.
Nicole vertrouwt hem niet en zegt dat hij maar met de politie contact moet opnemen.

Als de man weg is, ga je naar de balie. Spreek Pierre aan vraag of het hotel ook een safe heeft. Nicole geeft Pierre het metalen kistje om in de safe te bewaren.




Frankrijk, Parijs: 17 april 2008: Moulin Rouge 01.22 uur  

Het is tijd om verder onderzoek te verrichten. Aan de sleutelbos, die Nicole op Jack's bureau vond, hangt een label van de Moulin Rouge. Jackelin Lorrain, Jack's vermoorde vriendin, werkt bij de Moulin Rouge.
Verlaat het hotel. Ga naar de rode auto en stap in.
Klik op de GPS en dan op het groene vlaggetje om naar de Moulin Rouge te gaan.

Intussen werkt de poppenspeler aan een nieuwe houten pop.

Aangekomen bij de grote rode molen, die het uithangbord van de Moulin Rouge is, zie je dat de ingang naar het theater rechts van die molen is, onder het draaiende bar-teken. Ga naar binnen.
Het theater is vandaag gesloten.
Probeer de sleutels van Jack op de deur. Ze passen jammer genoeg niet.
Kijk rond in de entreehal. Raap de poster op, die links op de grond ligt.
Een van de canvas afscheidingslinten (canvas tape) hangt los aan het paaltje. Steel hem en loop dan terug naar de straat.


Achterkant theater
Ga de straat rechts van het theater is en Nicole loopt naar de achterkant van de Moulin Rouge.
Hier zijn ze druk aan het bouwen. Links achteraan zie je een hoop zand met een kruiwagen (wheelbarrow). Loop er naar toe.
Raap links van de kruiwagen een zinken emmer met gat (leaky bucket) op. Steel meteen ook maar het wiel van de kruiwagen (wheel rim).
Tegen de zandhoop ligt een metalen buis (pipe). Neem die ook mee.

Ga dan naar de achterdeur. Ook hier past Jack's sleutel niet.
Kijk naar het luik in de grond, rechts van de deur. Het is afgesloten met een hangslot. Breek het hangslot open met de metalen buis.
Probeer dan het metalen luik te openen. Het is te zwaar voor Nicole.

Aan de muur boven het luik is een stevige haak bevestigd.
Klik in je inventaris op het kruiwagenwiel, om de band van de velg (rim) te verwijderen. Hang dan de velg aan de haak aan de muur.
Pak het canvaslint en bind dit vast aan het handvat van het luik. Je hebt nu een katrol gemaakt, maar nog zonder tegengewicht.

Loop links van de achterdeur naar de watervoorziening (water conduit box). Maak het kastje open.
Combineer in je inventaris de lekke emmer met de poster en Nicole plakt de poster op het gat in de emmer vast.
Zet de gerepareerde emmer in het kastje. Draai aan de afsluitkraan bovenop het kastje.
Haal de volle emmer water uit het kastje.

Hang de volle emmer aan het andere einde van het canvaslint.
Trek dan aan de emmer en het lukt Nicole om het luik te openen!
Klim door het luik naar binnen.
Uiteraard houdt dat papier in die emmer niet lang, dus loopt de emmer leeg en valt het luik achter Nicole dicht. Hierdoor kan ze dus niet meer naar buiten.


In het theater
Loop naar de onderkant van de gang (corridor).
Halverwege de gang, aan de linkerkant, is een deur die op slot is. Gebruik Jack's sleutels. Ditmaal passen ze wel!

Ga de kleedkamer in. Maak het licht aan en kijk rond.
Er staat een telefoon aan de linkerkant op de make-up tafel. Bekijk hem van dichtbij en duw op de blauwe knop. Je hoort een boodschap van Louis Carnot. Het is een dreigement! "Denk aan de afspraak. Hij mag niets te weten komen. Zorg ervoor dat hij je alles vertelt en steel zijn documenten. Schiet op als je nog lang wilt leven.".

Bekijk de rechterkant van de make-up tafel van dichtbij.
Achtr de doos met koekjes staat een flesje (bottle) met een witte dop. Raap het op en klik erop in je inventaris. Er zit een strip aspirine bruistabletten en een zilveren kruisje (crucifix) aan een kettinkje in. Verlaat de close-up.

Middenachter in de kleedkamer zie je een breed ladekastje (drawer) op de grond staan. Bekijk het van dichtbij en trek de lade open.
In de la liggen aan de rechterkant een aantal enveloppen. Haal ze eruit en bekijk ze in je inventaris. Ze zijn van Mark Taine, dezelfde persoon die aan Jack schreef. Wat had hij met Jacqueline te maken? Verlaat de close-up.

Aan de rechterkant van de kleedkamer zie je de arm van een etalagepop (mannequin arm) liggen. Raap hem op en linksklik erop in je inventaris. Nicole haalt een ring van de arm af.
Maak het licht uit en verlaat de kleedkamer weer.


Theater verlaten
Nicole kan niet meer terug via het luik. De achterdeur is op slot en ook vanaf de binnenkant niet te openen.
Kijk in de gang links van de deur van de kleedkamer. Daar staat een brandblusser op wieltjes (fire extinguisher on trolley).

Boven de brandblusser hangt een kastje met een bijl aan de muur.
Gebruik de arm van de etalagepop om het glas te breken en pak de bijl (axe).

Bovenaan de trap gaat de deur open.
Nicole hoort twee mannen over haar praten. De ene man, zo te horen Louis Carnot, heeft Nicole naar binnen zien gaan en hij geeft de andere man opdracht haar te doden en het niet zoals de vorige keer te verprutsen! Nicole moet maken dat ze wegkomt!

Loop naar de afgesloten achterdeur.
Zet de brandblusser voor de deur.
Pak je bijl en sla op de afsluiter (valve) van de brandblusser.

Even later staat Nicole bij haar auto. Stap in.
Er zit iemand op de achterbank!




René Fourier  

Nicole's kamer
Terug in Nicole's hotelkamer, spreek je de man aan, die op de achterbank zat.
Hij heet René Fourier en is privé detective. Jack had hem ingehuurd. René wil weten waarom zijn klanten dood gaan en onderzoekt daarom alles wat met Jack te maken heeft.

Hij vertelt dat Jack door de documenten geïnteresseerd raakte in de geschiedenis van zijn voorouders, de Bourgainvilles.
In 1793 was in Frankrijk het Schrikbewind na de Franse Revolutie. Heel veel aristocraten vonden de dood onder de guillotine. De Bourgainvilles wilden vluchten naar Amerika en ene Lucas Carnot zou dat regelen. Er ging echter iets mis, waardoor vrijwel alle Bourgainvilles opgepakt en onthoofd werden.
Jack kwam naar Parijs voor een ontmoeting met Mark Taine. Die ontmoeting vond echter nooit plaats.

Ga naar beneden, naar de receptie en vraag aan Pierre het metalen kistje.
Ga dan terug naar de hotelkamer en spreek detective René weer aan.
Het kistje is afgesloten, maar Nicole denkt dat ze het wel open krijgt.

Linksklik in je inventaris op het zilveren kruis. Rechtsklik er dan op, om het te bekijken. Het kruisje blijkt een heel aparte sleutel (weird shaped key) te zijn! Open hiermee het kistje.

In het kistje zie je papiersnippers (scraps of paper). Klik erop om ze uit het kistje te halen. Dan ligt er nog het dagboek van Jack's voorvader (diary ancestor) in.


Rechtsklik op de papiersnippers.
Zet de puzzel dan in elkaar.
Je kunt de papiersnippers draaien door erop te rechtsklikken.
Als de puzzel klaar is, haal je meteen je rol plakband uit de inventaris. Klik ermee op de puzzel, om de stukjes vast te zetten, voordat alles weer uit elkaar valt.


Bekijk het stuk plattegrond. Spreek René weer aan en laat hem de plattegrond zien. Nicole wijst op een kasteel bij het water en vraagt zich af of het een haven is, op de route naar Amerika.
René denkt dat ze zonder de rest van de kaart alleen maar kunnen raden.

Nicole laat René de brieven van Marc Taine aan de danseres en Jack zien.
René vertelt dat hij van Marc Taine ook diverse opdrachten kreeg. Onder andere te zoeken naar de erfgename van ene Sophy Sourain. Marc Taine lijkt overal bij betrokken te zijn. Nicole en René besluiten Marc Taine een bezoekje te brengen.




Marc Taine's appartement 04.10 uur  

Klik in de auto op de GPS en daarna op het groene vlaggetje om naar het appartement van Marc Taine te gaan.
Daar aangekomen peutert René het deurslot open en gaan ze naar binnen.
Het appartement blijkt de schuilplaats van de moordenaar te zijn!

Op een van de muren vinden ze complete aantekeningen over alle moorden, compleet met foto's.
De antiek geklede poppen dienden als getuige voor de moorden.
René vertelt dat hij gisteren nog een naam heeft doorgegeven aan Marc Taine, namelijk een antiquair in Azarra in de Spaanse Pyreneeën. De man staat als volgende slachtoffer genoteerd! Dus Mark Taine is de poppenspeler?
Neem foto's van de twee grote prikborden (board) met informatie over de slachtoffers.

Ga naar de grote werktafel linksonder en bekijk hem van dichtbij. Er liggen foto's van Nicole op!
Neem een foto van de tafel met materiaal voor de poppen.
In het midden ligt een pop op de tafel die nog niet helemaal klaar is. Ook staat er linksonderaan een kopje met koffie. Haal je vingerafdrukfolie uit de inventaris en klik ermee op de kop koffie, zodat Nicole nu folie met een vingerafdruk (foil with fingerprints) heeft.

Loop vanaf de werktafel naar rechts, naar de keuken. Je vindt hier op de vloer een uitgeschoven moersleutel (unbolted monkey wrench). Rechtsklik om hem te bekijken.
Linksklik erop in je inventaris en Nicole schuift hem dicht. Rechtsklik erop en Nicole zegt dat je de moersleutel (monkey wrench) nu als hamer kunt gebruiken.

Loop naar het zwarte ladekastje in de hoek naast de prikborden.
Maak de bovenste lade open. Kijk erin en haal het rijbewijs van Marc Taine (driver's licence) eruit.
Klik nog eens op het kastje en Nicole schuift het uit de hoek.
Het pleisterwerk in de hoek heeft een andere kleur, alsof iemand iets probeerde te verbergen, zegt Nicole.
Gebruik je moersleutel op het lichter gekleurde pleisterwerk. Sla vier keer op de muur.


Geheime kamer
De deur die achter het pleisterwerk verborgen zat, zit op slot.
Gebruik het rijbewijs van Mark Taine op de deur om hem te openen. Ga naar binnen.

Kijk rond in de kamer.
Achter de omgevallen stoel is de glazen deur van een kast kapot. Er zit bloed op de glazen deur.
Rechts naast de grote vrieskist staat een emmer water.

Maak de vrieskist open.
Het lijk van de echte Mark Taine ligt in de vriezer. Wie is dan de poppenspeler en moordenaar, vraagt Nicole zich af.
Maak een foto van Mark Taine's lijk


Vuur
Ga terug naar de vorige kamer.
Als Nicole de deur open doet, ziet ze dat de kamer in brand staat. Detective René ligt dood op de grond en de moordenaar staat met een groot mes over hem heen gebogen. Hij ziet Nicole en vlucht.

Pak de geruite deken (blanket) die links in de kamer ligt. Maak de deken nat in de emmer water naast de vriezer.
Klik met de
natte deken (wet blanket) op de deur en Nicole weet uit het appartement te ontsnappen.

Loop naar de rode auto en stap in.
Klik op het groene vlaggetje op de GPS en Nicole rijdt naar Spanje.




Spanje, Azarra: 18 april 2008: Antoine Sourian 

Garage
Na een lange rit komt Nicole om 04.10 in Azarra aan, op het moment dat haar auto het opgeeft.
Raul de garagehouder wil haar auto wel repareren. Intussen mag Nicole de ruïnes in de omgeving van het dorp bekijken. De antiquair waar Nicole naar op zoek is, heeft een boekwinkel aan het dorpsplein.


Boekhandel
Verlaat de garage rechts onderaan en Nicole komt uit op het plein.
Op de heuvel zie je de ruïnes van een kasteel. Het grote gebouw dat 'ervoor' staat is de boekhandel (antiquarian bookshop). Ga naar binnen.

Praat met Antoine Sourian. Nicole vertelt hem dat een moordenaar achter hem aan zit. Een moordenaar die zijn slachtoffers kiest aan de hand van een stamboom die teruggaat tot de Franse Revolute. Als Nicole de namen van alle slachtoffers noemt, krijgt Antoine een idee. Hij wil iets opzoeken in zijn archief.
Ook wil hij graag de foto's zien, die Nicole gemaakt heeft in het appartement van Taine. Hij heeft geen computer, dus Nicole zegt dat ze de foto's zal uitprinten.
Verlaat de boekhandel.


Foto's
Ga op het plein naar de winkel (shop) aan de linkerkant, bij de groene vrachtwagen, onder de vlaggen. De winkel is gesloten. Op het reclamebord links naast de deur staat 'Raul Tienda'.

Ga terug naar de boekhandel en vertel Antoine dat de winkel dicht is.
Hij zegt dat de eigenaar in de garage is. Verlaat de boekhandel.

Ga achteraan op het plein naar links, naar de garage (workshop).
Ga de garage in en praat met Raul. Hij is ook de eigenaar van de winkel.
Na enige aandringen is hij uiteindelijk bereid om vandaag nog de foto's te ontwikkelen. Nicole geeft hem automatisch haar camera.

Ga terug naar het plein.
Ga de winkel in, Raul's Tienda. Praat met Raul. De foto's zijn klaar, hij wil er 68 euro voor en is niet bereid dat op de rekening van de auto te zetten. Hij wil contanten zien.
Verlaat de winkel.

Loop naar de fontein aan de rechterkant van het plein.
Klik op het water van de fontein, totdat je alle munten eruit gevist hebt, die de toeristen erin gooiden: 1 pound, 50 cent, 5 zloty, 2 x 500 yen, 4 x 2 euro, een oude munt, 2 x 5 euro en 5 x 1 euro.

Ga terug naar Raul's Tienda.
Loop naar de gokkast. Een spelletje kost 2 euro. Gooi er euro's in totdat je wint.
Kijk dan naar de onderkant van de kast en haal je gewonnen geld (winnings) eruit.

Praat dan met Raul. Nicole betaalt en krijgt de camera en de afgedrukte foto's (developed photo's). Verlaat de winkel.


Boekhandel
Ga weer naar de boekhandel en praat met Antoine. Nicole geeft hem de foto's. Antoine herkent de namen die erop staan. Het zijn dezelfde namen, die hij op een oud document vond! Hij gaat het document halen.
Antoine begrijpt niet waarom nu, na tweehonderd jaar, die moorden gepleegd worden. De aristocraten die toendertijd uit Frankrijk wilden vluchten, betaalden daar veel geld voor. Maar de huidige slachtoffers hebben nooit iets van dat geld gezien. Antoine vermoedt dat het geld ergens in de catacomben van Parijs ligt.

Nicole wil, als haar auto gerepareerd is, Antoine mee terugnemen naar Frankrijk en onder bescherming van de politie plaatsen.
Antoine heeft eerst nog een klusje op te knappen: het repareren van de motor van zijn kleinzoon, die er een klein ongelukje mee gehad heeft. Nicole wil er wel even naar kijken, de motor staat in de tuin. Antoine bergt de documenten weer op.

Loop in de boekhandel naar rechts, achter het kamerscherm.
Probeer de achterdeur open te maken. Hij is op slot.

Loop terug naar Antoine en vraag om de sleutel. De laatste keer dat hij de sleutel had, was toen hij "À la rechercher des temps perdu" van Proust aan het lezen was.
N.B.: Mogelijk noemt Antoine soms een andere titel. Je kunt het altijd nalezen in Nicole's aantekenboek bij de dialogen en voordat Nicole het boek zoekt, zal ze de titel nog eens noemen.

Antoine zegt dat hij zich niet alles goed kan herinneren. Gelukkig heeft hij zijn 'jonge stier' nog.
Nicole heeft geen idee waar hij het over heeft.

Bekijk de boekenkast achter de wenteltrap van dichtbij.
Ga met je cursor over de boeken en zoek naar het boek dat Antoine noemde. Klik erop en Nicole vindt de tuindeursleutel (garden key).

Gebruik de sleutel om de achterdeur te openen en ga de tuin in.




Motor  

Boekhandel
Bekijk de kapotte motor in de tuin. Hij mist zijn achterwiel.
Pak de steeksleutel (flat-key wrench) van de stapel planken rechts.

Ga terug naar binnen en praat met Antoine over het achterwiel. Het is naar de garage van Raul gebracht en misschien al klaar. Nicole zegt dat ze het wel even gaat halen en dat Antoine al kan beginnen met zijn koffer te pakken.
Als Antoine wegloopt, bekijk je zijn bureau. Bij de lamp ligt een dikke viltstift (marker). Steel hem en verlaat dan de boekhandel.


Garage
Ga vanaf de boekhandel naar links, naar de garage.
Praat met Raul. Natuurlijk heeft hij het wiel nog niet gerepareerd. Hij vraagt of Nicole hem een binnenband zonder gaten kan brengen en het kapotte wiel en een bandenlichter.

Links achter Nicole ligt het kapotte motorwiel (damaged motorcycle wheel-tire). Raap het op.
Je ziet midden in de garage ook een zinken teil (bowl) staan. Bekijk hem van dichtbij. Links ervan ligt een bandenlichter (tire iron) liggen. Raap hem op.
Kijk naar de blauwe compressor rechts vooraan in de garage.
Rechts van de compressor ligt een lege binnenband (tube without air) tegen de muur. Raap hem op.
Zet de compressor aan met de groene knop bovenaan.
Bevestig dan de binnenband aan het uiteinde van het compressorpistool op de grond. De band wordt opgepompt. Links bovenaan in je scherm zie je een klokje lopen. De band loopt langzaam leeg. Er zit dus een gat in, maar waar?

Als je erachter wilt komen waar een gat zit, zul je de opgepompte band moeten onderdompelen in water. In de zinken teil in de garage zit echter geen water. In de fontein in het dorp wél.

Fontein
Pomp dus de band nogmaals op.
Haal hem daarna onmiddellijk van de compressor af.
Ren (dubbelklik) naar het dorp en dompel de band onder in de fontein.
Nicole ziet het gat en de band gaat terug in je inventaris. Pak meteen je viltstift uit de inventaris en en klik op de band.
Als je het allemaal binnen de tijd deed, heeft Nicole nu een binnenband met gemarkeerd gat (marked hole in tube).

N.B.: Een savegame direct na het markeren van de band, is op aanvraag verkrijgbaar.


Garage
Ga terug naar de garage. Spreek Raul aan en geef hem het wiel en de bandenlichter.
Geef hem ook de binnenband met het gat. Hij zegt dat hij een stukje rubber nodig heeft om het gat te kunnen dichten!


Boekhandel
Loop naar de boekhandel. Loop verder door naar de tuin.
Bekijk het afdakje boven de deur. Bekijk het grijze vlekje (patched hole) tussen de pannen. Het ziet er naar uit dat ze hier in plaats van een dakpan, een stuk rubber neergelegd hebben. Nicole kan er zo niet bij.
Ga naar binnen en praat met Antoine. Je mag wel even de paraplu (umbrella) lenen, die aan de trapladder hangt. Neem hem mee.
Ga dan weer naar buiten en peuter met behulp van de paraplu het stukje rubber (piece of rubber) van het afdakje af. Raap het op.

Ga terug de boekhandel in en bekijk het tafeltje tegenover de achterdeur van dichtbij. Hier repareert Antoine zo te zien de boeken.
Steel de schaar, die links naast het open kistje ligt.
Antoine is nergens te zien. Wellicht is hij zijn koffers gaan pakken. Verlaat dan de boekhandel.


Garage
Ga terug naar de garage en praat met Raul. Hij wil het stukje rubber ook nog op maat geknipt hebben! Goed dat je die schaar geleend hebt. Knip het stukje rubber tot een mooi rond passend stukje rubber (perfect patch) en praat nogmaals met Raul.
Na nog wat aandringen krijgt Nicole dan eindelijk het gerepareerde motorwiel zonder lucht. Gelukkig kan Nicole dat zelf.
Zet de compressor aan met de groene knop. Gebruik de gerepareerde band met het compressorpistool en Nicole heeft tenslotte een gerepareerd motorwiel (fixed tire). De auto kan voorlopig nog niet gerepareerd worden, dus verlaat de garage weer.




Safe en motor 

Boekhandel
Ga terug naar de boekhandel. De deur staat op een kier!
Nicole heeft Antoine Sourian niet kunnen redden! Aan de voet van de trap ligt een houten pop (doll). Stop hem in een plastic zakje en bekijk hem dan. Nicole vraagt zich af of dit popje een notaris moet voorstellen.


Safe
Ga naar recht, naar de achterdeur.
Rechts van de achterdeur staat een safe. Bekijk hem van dichtbij. Nicole merkt op dat de safe verplaatst werd. Er zijn krassen op de vloer.

Kijk naar het kastje links van de achterdeur. Hier staat een marmeren standbeeldje van een jonge stier op. Til het beeldje op. Aan de onderkant staan een rijtje getallen, gescheiden door pijltjes.
N.B.: In elk spel zie je andere getallen.

Herinner je dat Antoine zei dat de jonge stier hem hielp herinneren. Zou dit de combinate van de safe zijn?

Bekijk de safe weer van dichtbij. Bekijk dan het draaislot van dichtbij.
Klik op het draaislot, hou vast en draai naar links, tot het eerste getal onder de rode punt, bovenaan in de goudkleurige buitenring, staat. Laat dan los.
Klik weer, hou vast en draai dan naar rechts, naar het volgende getal.
Draai afwisselend naar links en rechts, tot je de getallen die je onder het standbeeld zag, allemaal gehad hebt.

Als je een fout maakte, kun je in het midden van de draaischijf klikken om de puzzel in de beginstand te zetten (reset).
Nadat je alles correct deed, klik je op de hendel om de safe te openen.
In de safe vind je een paar metalen wieltjes (safe wheels).

Kijk naar de safe. Hij rust op een houten balk.
Onderaan, rechtsvoor en rechtsachter, zitten moeren (bolts). Plaats hier de metalen wieltjes op.
Probeer de safe dan te rollen. Dat lukt niet omdat de balk er nog onder ligt.

Ga naar de voorste gedeelte in de boekhandel. Achter het bureau van Antoine hangt een degen (rapier) aan de wand. Neem hem mee en ga terug naar de safe.
Bovenop de safe zie je twee handvaten (safe handles). Stop hier de degen in.
Klik dan op het handvat van de degen.
Pak daarna de houten balk onder de safe uit.
Klik dan nog eens op het handvat van de degen en de safe draait weg van de muur.

In de wand zie je een klein vakje. Trek aan het touwtje om het te openen.
In het geheime bergvak vind je de sleutels van de motor (motorcycle keys) en een lijst met namen van samenzweerders (conspirators).
Bekijk de lijst in je inventaris.
Er staan namen van slachtoffers op. Crespienne, Marmontel, Soupoult, Fourier, Sourian.
De onderste naam is Carnot! Zou Louis Carnot het volgende slachtoffer zijn? Tijd om hem een bezoekje te brengen.


Motor
Nicole's auto is de eerste week nog niet gerepareerd. Ze heeft ander vervoer nodig. Kijk in de boekhandel, naar de tafel tegenover de achterdeur.
Neem het draaikrukje (stool) mee, dat voor de tafel staat en ga dan de tuin in.

Bekijk de kapotte motor van dichtbij.
Linksklik in je inventaris op het draaikrukje op de zitting te verwijderen.
Plaats het draaikrukje zonder zitting (stool without seat) onder de achterkant van de motor.
Gebruik de steeksleutel op de draaikrukje om het hoger te draaien. Een prima krik.
Zet het houten balkje op de krant midden onder de motor.
Plaats het gerepareerde wiel op zijn plek. Nicole haalt zelf het krukje weg.

Kijk naar de schaal die links voor de motor op de grond staat. Hier ligt de moer (wheel cap) in, waarmee je het wiel nog moet vastzetten.
Bekijk dan het achterwiel van dichtbij.
Draai de moer op de schroefas van het wiel.
Gebruik de steeksleutel om hem aan te draaien. Dat lukt niet. De sleutel is te groot!
Leg een muntje bovenop de moer. Gebruik dan de steeksleutel nog een keer. Ditmaal kun je de moer aandraaien en zit het wiel stevig vast.
Verlaat de close-up.

Klik op de motor en Nicole duwt hem van het houten balkje af.
gebruik de motorsleutels op de motor en Nicole gaat op weg, terug naar Frankrijk.




Frankrijk, Marseille: 19 april 2008: Buiten Carnot's paleis  

Nicole komt rond 19.33 uur bij Carnot's paleis aan. Er staat een grote muur omheen en de poort is afgesloten. In de stenen zuil, rechts van de poort, zit een trekbel. Trek eraan en een bewaker komt aanlopen. Zonder afspraak komt Nicole er niet in. Louis Carnot gaf haar een visitekaartje, maar daar staat een Parijs telefoonnummer op. Ze kan Louis dus niet opbellen.

Verlaat de poort en loop naar links, naar de telefooncel.
Stap in de cel. Op het telefoonboek vind je een dikke kei (big stone) en ernaast ligt een potje van een fotorolletje (container). Linksklik in je inventaris op het potje en Nicole krijgt een leeg potje van een fotorolletje en een zuignapje met haakje (hanger with rubber sucker). Linksklik op het zuignapje+haakje en je houdt alleen een zuignapje (rubber sucker) over. Op het telefoontoestel ligt nog een keitje (small stone). Neem alles mee en verlaat de cel.

Bekijk het gat bovenaan in de muur tegenover de telefooncel. Nicole vindt dat het op een klimwandje lijkt, maar ze gaat er niet zomaar overheen.


Aanlegsteiger
Ga een stukje over de weg naar rechts en loop dan het pad af, dat naar beneden, naar een aanlegsteigertje gaat. Er ligt een kapotte roeiboot in het water. Bekijk hem van dichtbij.
Pak het opgerolde touw (rope) en de grote blauwe emmer (big bucket). Linksklik in je inventaris op de blauwe emmer om er een schroevendraaier (screwdriver) uit te halen.
Pak ook de kleine emmer zonder bodem (bucket punched out bottom) en de groene plank (green plank), waarvan je het randje nog net rechts achter de boot ziet.

Bekijk de achterkant van de blauwwitte boot van dichtbij.
Je ziet dat er een haak in de kade zit. Knoop het touw aan de haak vast en Nicole zet meteen de boot vast, zodat die minder wiebelt.
Klik dan met de groene plank tussen de kade en de boot en je hebt een loopplank.
Verlaat de close-up en stap in de boot. Nicole raap automatisch het anker (anchor) op.

Haal uit je inventaris het lege potje van het fotorolletje en vul, rechts van de blauwwitte boot, het potje met zeewater (seawater).
Vergeet niet de groene plank en het touw weer op te rapen en mee te nemen.


Muur
Loop terug naar de muur bij de telefooncel.
Combineer in je inventaris het touw met het anker. Probeer de werphaak (rope with anchor) over de muur met het gat te gooien. Nicole zegt dat ze bang is dat de bewaker aan de andere kant haar hoort. Ze zal hem moeten afleiden.


Poort en muur
Loop naar de poort. Bekijk de poort van dichtbij.
Zet de blauwe emmer op de grond onder de bel (spot under wall).
Zet de kleine kapotte emmer bovenop de blauwe emmer.
Leg de plank erbovenop.

Bekijk het lijstwerk (cornice) naast de bel van dichtbij.
Leg de grote steen op de hoek van de richel.
Combineer in je inventaris het potje zeewater met de bruis-aspirine. De tijdklok gaat nu lopen.
Plaat het potje met bruis-aspirine (fizzing aspirine) achter de dikke steen op de richel.


Ren naar links, naar de muur bij de telefooncel.
Wacht totdat je de bel hoort.
Gooi dan meteen de werphaak over het gat in de muur.
Spring aan de andere kant van de muur af. De loop-cursor verschijnt helemaal rechts op het pad.


Tuin
Loop naar de voordeur van het huis. Nicole kijkt door de glazen deur en ziet in de hal een slapende bewaker zitten. Hier kan ze niet naar binnen.

Kijk naar het eerste kelderraampje, rechts van de ingang.
Nicole wil het raampje openen zonder geluid te maken.
Combineer in je inventaris de schroevendraaier met het zuignapje. Voeg de ring met diamantje toe en je hebt een zelfgemaakte glassnijder (glass cutting tool).
Zet de glassnijder op het kelderraampje.
Klik erop om een mooie cirkel in het glas te snijden.
Gebruik dan het keitje om het glas los te tikken.
Steek je hand door het gat en maak het raampje open. Ga naar binnen.




In Carnot's paleis  

Jack Dupree
In de kelder ziet Nicole tot haar verbazing Jack Dupree vastgebonden zitten! Spreek hem aan. Nicole verwijdert de tape (silver tape) van zijn mond, dat praat makkelijker.
Jack vertelt dat de schietpartij op de brug opgezet was door Mark Taine. De bedoeling was dat iedereen zou geloven dat Jack onschuldig was aan de moord op Jacqueline, als hij zelf ook gedood zou worden.

Nicole vertelt Jack, dat de man die zich voordoet als Mark Taine, waarschijnlijk de poppenspeler is. Jack beweert dat Louis Carnot de poppenspeler is, want hij betrapte Louis over het lijk gebogen van Jacqueline, toen hij thuis kwam en bovendien chanteerde Louis Jacqueline.
Nicole zegt dat Jacqueline's moord afweek van de gewone werkwijze van de poppenspeler.
De moorden van de poppenspeler zijn zeer ritueel en goed doordacht en de slachtofers zijn afstammelingen van de samenzweerders tijdens de Franse Revolutie. De moorden passen niet bij het karakter van Louis Carnot.

Dan vertelt Jack dat Louis Carnot en hij samen op zoek zijn naar een goudschat.
Dit paleis waar Carnot nu woont, was vroeger het eigendom van de aristocratische voorouders van Jack. Carnot's voorouders en die van de andere personen op het samenzweerderslijstje, zouden als dank voor hun hulp bij de ontsnapping, goud krijgen, maar pas als alles gelukt was. De vindplaats van het goud stond op een plattegrond.
Jack heeft ook een stukje van die plattegrond, het stukje dat Nicole in elkaar puzzelde.
Jack vermoedt dat Carnot hem nog in leven laat, omdat Jack kan helpen bij het vinden van het goud.

Nicole wil op zoek gaan naar een mes, om Jack te kunnen bevrijden.
Loop naar de linkerkant van de wijnkelder, waar een antiek keukenblok staat.
Er zijn wel potten en pannen, maar geen messen.


Hal
Rechts van het keukenblok is een deur. Loop er door en je komt uit in de hal, waar de bewaker nog op de stoel zit. Loop voorzichtig naar het tafeltje aan de rechterkant van hal en pak de krant (newspaper).

Probeer beide deuren in de hal. Ze zijn afgesloten.
Loop de trap op. Ook de deuren boven zijn afgesloten.
Ga terug naar de wijnkelder.


Wijnkelder
Praat met Jack. Hij vertelt dat een van de bewakers een sleutel verloor, die onder het keukenblok gerold is.

Bekijk het keukenblok van dichtbij. Onder het keukenblok is een gleuf (slot). Nicole wil niet op de grond gaan liggen om te kijken of de sleutel daar ligt.
Linksklik in je inventaris op de krant om er een opgerolde krant (tightly rolled newspaper) van te maken.
Gebruik de opgerolde krant op de gleuf (slot), op verschillende plekken onder het keukenblok, totdat je de sleutel (key) en een muntstuk (1 euro) vindt.


Bibliotheek
Verlaat de kelder en ga de trap op.
Maak de deur aan linkerkant open met de sleutel en ga de bibliotheek in. Je spel wordt nu automatisch opgeslagen!
Laat de deur niet achter je open staan. Klik erop om het dicht te maken en gebruik de sleutel om hem aan de binnenkant af te sluiten. Nicole laat de sleutel in het slot zitten.
Nu kun je de bibliotheek doorzoeken.

Loop verder de kamer in en ga naar de open haard. Bekijk de schouw van dichtbij.
Pak de ingelijste foto. Louis Carnot heeft een broer! En die heeft een armband om, die lijkt op de armband die Nicole in Parijs in de rioolput vond. Misschien is het wel dezelfde.
Achter de plek waar de foto stond, vind je een vierkant houtblokje (square with ornament). Het is versierd met houtsnijwerk en aan de achterkant zit een pin.
Pak ook het namaak beeldje (statuette) aan de rechterkant op de schouw.

Ga naar de boekenkast aan de rechterkant van de kamer.
Bekijk de planken in het middengedeelte van dichtbij.
Haal alle boeken eruit en klik dan op de planken om die ook te verwijderen. Klik vervolgens op de achterwand en een geheime deur gaat open.

Je ziet nu een houtsnijwerk. Klik erop en je ziet twee vierkante panelen met houtsnijwerk. Het paneel aan de rechterkant is een schuifpuzzel.
Puzzel hem in elkaar en je houdt één plek open, waar vervolgens een opening in verschijnt. Hier stop je het blokje in, dat je op de schouw vond.

N.B.: Een savegame na het oplossen van de schuifpuzzel is op aanvraag verkrijgbaar.


Plattegrond
Als je het blokje in de puzzel gestopt hebt, gaat een deur naar een geheime kamer open.
Loop naar binnen en kijk rond. Bekijk de tafel van dichtbij. Daar ligt een fotokopie van een deel van de oude plattegrond.

Steel het originele stuk plattegrond (map piece) uit het houten kistje.

Combineer in je inventaris de twee delen van de plattegrond.
Rechtsklik erop om ze te bekijken.
Puzzel de twee stukken aan elkaar. Rechtsklik om ze te draaien.
Plak de delen daarna vast met plakband.


Verlaat de geheime kamer.
Nicole zegt dat ze hoopt dat niemand haar te pakken krijgt, terwijl ze de plattegrond bij zich heeft. Er verschijnt weer een klok in beeld!

Combineer in je inventaris het beeldje met de plattegrond.
Gebruik de plakband op het omwikkelde beeldje om alles stevig vast te zetten.
Klik dan met het ingepakte beeldje (statuette wrapped in map) op het raam. Als je snel genoeg was, gooit Nicole het op tijd naar buiten.

Dan wordt Nicole door de bewakers betrapt.
Ze willen haar door de honden laten verslinden, maar geven haar een kans om over de muur te ontsnappen. Ze krijgt 5 seconden voorsprong en de bewakers sluiten een weddenschap af of Nicole het zal halen of niet.

Nicole rent naar de muur, raapt onderweg het ingepakte beeldje op en springt net op tijd in een touw, dat aan de muur hangt.
Haar FBI partner Nick helpt haar over de muur.


Buiten de muur
Nicole wil naar Cuba. Nick geeft haar een telefoonnummer van een Cubaanse contactman, die ze nu alvast even moet bellen. Nick zal intussen de Franse politie inlichten over Jack Dupree, die nog steeds in het paleis gevangen zit.

Nicole is haar GSM kwijtgeraakt, ga dus naar de telefooncel. Nicole belt automatisch de Cubaanse contactman.
Hij belt terug. Hij was Nick nog een dienst schuldig en is bereid voor Nicole een vliegticket naar Cuba te regelen, vandaag vanaf vliegveld Marseille.

Loop na het gesprek naar rechts en gebruik de motorsleutels op de motor. Nicole vertrekt naar het vliegveld.




Cuba, Havanna: 20 april 2008: Archiefklerk  

Na een rustige vlucht, wordt Nicole door een fietstaxi rond 15.10 uur voor het Archief afgezet.
Loop naar de deur. Er hangt een briefje op. De klerk heeft pauze en is even een kopje koffie gaan drinken in "La Catedral".

Sigaren
Loop vanaf het archief naar linksonder.
Loop verder naar links, voorbij het blauwgroene gebouw waar "patria o muerte" boven staat.
Aan de overkant van de straat, zie je op de hoek een gebouw met gele verf rond de ingang. Dit is het "la Cathedral" café. Loop er naar toe.

Spreek de man aan die rechts van de ingang aan het tafeltje zit en een kop koffie drinkt. Hij is bereid terug naar het archief te gaan, als Nicole hem sigaren brengt.
Praat met de man in het blauwe hemd, die links van de ingang zit. Hij rookt niet en zegt dat het niet makkelijk is om Cubaanse sigaren te vinden. Ze worden allemaal geëxporteerd. Maar hij wil Nicole wel eventueeel een rondleiding door de stad geven.

Loop terug naar de straat. Steek over naar het gebouw op de hoek, dat duidelijk in vervallen staat is. Er staan ook metalen schuttingen omheen. Het was vroeger een hotel.
Voor een van de schuttingen staat een metalen vuilnisvat. Over de rand hangt een rubber handschoen (glove). Raap hem op.
Links van het vuilnisvat ligt een blauwe plastic draagtas (carrier bag) met een gat. Raap die ook op.
Loop dan tussen de twee schuttingen door het hotel in.

Loop rechtdoor naar de lift. In de lift vind je een vierkant blikje (tin can). Raap het op.
Linksklik op het blikje in je inventaris om het te openen en klik nogmaals om er een aantal cigaren (cigar) en tabaksbladeren (tobacco leaves) uit te halen.

Loop terug naar "la Catedral" en spreek de klerk aan om hem zijn sigaren te geven.
De klerk wil wel terug naar het archief, nadat hij een sigaar gerookt heeft. Maar hij heeft ook geen aansteker!


Aansteker
Ga terug naar de straat.
Loop helemaal naar rechts tot bij het archief.
Ga dan rechts van het archief de straat in waar een blauwe auto staat.
Bekijk de openstaande motorkap van het autowrak van dichtbij. Vooraan op de radiator, ligt een groene aansteker (lighter). Raap hem op.

Loop terug naar "La Catedral". Spreek de klerk aan om hem de aansteker te geven.
De aansteker is leeg!

Rechts van de klerk staat een lantaarnpaal en rechts van die lantaarpaal staat een laag klaptafeltje. Loop naar het tafeltje. Op dit tafeltje staan bussen om aanstekers mee te vullen (lighter loader). Gebruik je lege aansteker op zo'n navulbus en je hebt een gevulde aansteker.
Praat daarna nogmaals met de klerk. Ditmaal is hij helemaal tevreden.


Archief
Nicole loopt vanzelf terug naar het archief.
Ga naar binnen. De klerk zit achter de balie.
De man met het blauwe hemd, die voor het café zat, is Nicole gevolgd en staat in de ingang.

Praat met de klerk. Nicole vraagt om informatie over ene Edouard Montoute, die hier 200 jaar geleden leefde. De klerk wil er wel over praten, maar niet als de man in het blauwe hemd staat te luisteren.
Nicole vraagt of ze even de radio van de klerk mag bekijken. Ze mag er niet aankomen, hij heeft hem eindelijk zo staan, dat hij een goede ontvangst heeft.

Loop naar de man met het blauwe hemd en spreek hem aan. Hij vraagt zich af wat een toeriste in het archief te zoeken heeft. Hij zegt dat ze hier een kerkhof vol onvoorzichtige toeristen hebben. Nicole heeft bescherming en een gids nodig vindt hij.
Nicole besluit dat ze hem voorgoed wil kwijtraken.

Rechts van de deuropening zie je een klein stoppenkastje hangen. Haal een goede zekering (good fuse) eruit. Meteen is er geen licht meer bij de balie. De klerk denkt dat een peer kapot is en loopt weg.
Steel de batterijen (battereis) die aan de radio hangen, de elastiekjes (rubber band) die links van de radio liggen en de wasknijper (clothes peg) die aan de antenne zit.
Verlaat het archief.


Oude hotel
Loop helemaal naar links, naar het verlaten hotel op de hoek tegenover het café. Ga naar binnen.
Loop naar de lift. Nicole denkt dat hij nog in goede conditie is, er zit alleen geen stroom op.
De man in het blauwe hemd is haar gevolgd.

Kijk in de hal achter de grote pilaar links (behind pillar). Je ziet hier een lege stoppenkast.
Stop je gestolen zekering in de onderste rij, tweede van rechts. Draai aan de knop en je ziet op de achtergrond de deuren van de lift dichtgaan. Hij werkt nog!

Draai de knop weer verticaal om de deuren van de lift weer te openen.
Nicole zegt dat ze haar achtervolger in de lift zou kunnen opsluiten, als ze hem tot daar kan krijgen.

Links van Nicole liggen een paar bakstenen (brticks) op de grond. Raap ze op.
Loop naar de lift en bekijk hem van dichtbij.
bekijk de vloer van de lift. De vloer reageert op gewicht, zegt Nicole.

Leg de bakstenen in de lift.
Zet het vierkante blikje bovenop de bakstenen.
Leg de batterijen in het blikje.
Combineer in je inventaris het elastiekje met de aansteker, zodat die blijft branden.
Gebruik de brandende aansteker op het blikje.

De truc werkt en even later zit de man in het blauwe hemd opgesloten in de lift!




Auto  

Archief
Ga terug naar het archief. Nu kun je rustig met de klerk praten.
Nicole krijgt te horen dat Carnot een dag eerder hier was en naar de Montoute's informeerde!
Astrid Montoute, de afstammelinge van Edouard Montoute woont in een kasteelruïne in de buurt van Tuna.
De vriendelijke klerk is bereid om Nicole zijn auto te lenen. Hij heeft er al heel lang niet meer in gereden en weet niet in welke staat de auto is. De auto staat links van het café. De klerk geeft Nicole zijn autosleutels (car keys).
Nicole vraagt hem nog of hij later de man uit de lift wil gaan bevrijden.
Verlaat dan het archief.

Auto
Ga in de richting van het café.
Loop de straat links van het café in. Hier zie je een mintgroene auto staan. Stap in.
Stop de auto in het contaxtslot (ignition) en klik er tweemaal op. De auto wil niet starten. Nicole zegt dat er geen water in de radiator zit. Je ziet het watermetertje ook helemaal links staan. Ook de meter van de accu (accumulator) staan helemaal links.

Stap uit en open de motorkap.
Vooraan zit de radiator. Klik erop en Nicole zegt dat er geen water in zit en dat de dop weg is.
Rechts zit de accu. Klik erop en Nicole zegt dat hij leeg is.
Sluit de motorkap weer.

Loop vanaf de auto naar rechts, tot aan het blauwgroene gebouw waar "patria o muerte" boven staat. Loop naar het gebouw toe.
Links van de ingang zie je een waterkraan aan de muur bevestigd.
Combineer in je inventaris de kapotte plastic draagtas met de wasknijper.
Hang de gerepareerde draagtas (fixed bag) aan de kraan.
Draai de kraan open en Nicole heeft een draagtas met water.

Loop verder naar rechts, naar de auto naast het archief, waar je voorheen de aansteker vond.
Kijk onder de geopende motorkap en steel hier de radiatordop (plug).
Probeer ook de accu te stelen. Nicole zegt dat hij loeizwaar is.

Verlaat de close-up van de auto.
Ga naar links en je ziet vooraan op straat een riksja (fietstaxi) staan. Klik erop.
Nicole zet automatisch de riksja naast de auto met de accu.
Klik weer op de accu (blue battery) en Nicole transporteert de accu naar de auto van de klerk.

Open de motorkap van de auto.
Giet de plastic draagtas met water leeg in de radiator.
Probeer dan de gestolen dop op de radiator. Nicole zegt dat hij te groot is.
Leg de plastic handschoen op de opening van de radiator.
Zet dan de gestolen radiatordop erop. Nu past hij wel.

Probeer de lege accu uit de auto te halen. Dat lukt niet zonder gereedschap.
Verlaat de close-up en stap in de auto.

Kijk naar rechts, naar het handschoenenvakje. Maak het open. Haal er een steeksleutel (wrench) en een moer (cap).
Stap uit en open de motorkap weer.
Gebruik de steeksleutel op de lege accu.

Pak daarna de volle accu van de riksja en Nicole zet hem automatisch in de auto.

Stap nogmaals in de auto en gebruik je autosleutels op het contact.
Klik tweemaal op de sleutels en Nicole gaat op weg naar Tuna.




Cuba, Montoute: 21 april 2008: Montoute kasteel  

Ruïne
Na een prachtig ritje komt Nicole rond 17.35 uur bij het Montoute kasteel aan.
Loop door de poort het terrein op. Het kasteel is inderdaad zoals de klerk al zei, een halve ruïne.

Loop het gebouw in en kijk rond in de vervallen hal.
Bekijk de plek links achteraan van dichtbij. Hier staat een slijpsteen in een metalen tafeltje. Bekijk hem van dichtbij en klik op de ronde steen. Nicole zegt dat hij zonder aandrijfriem niet werkt.
Klik links van het tafeltje op de plek waar de aandrijfriem zou moeten zitten. Nicole zegt dat de aandrijfriem weg is.

Bekijk de plek rechts achteraan in de hal van dichtbij. Hier staat een zuurzakboom waar een rijpe zuurzakvrucht (soursop) in hangt. Hij hangt te hoog, Nicole kan er zo niet bij. Klik op de grond onder de vrucht. Nicole denkt dat als ze de vrucht uit de boom wil meppen, ze ook nog iets nodig heeft om hem in op te vangen.

Loop naar de rechterkant van de ruimte. Maak hier de houten deur open en ga de volgende kamer in.
Kijk rond. Midden in de kamer groeit een citroenmelisse plant.
In de achterwand zie je een geheim bergvak. Bekijk het van dichtbij. Haal de andere helft van de deksteen weg. Het vak is leeg.
Verlaat de kamer en verlaat het kasteel.

Loop terug naar de auto.
Rechts van de toegangspoort zie je een man aan zijn gemotoriseerde karretje werken. Praat met hem. Manuel is een moer kwijtgeraakt. Gelukkig heeft Nicole eentje in het handschoenenvakje van de auto gevonden. (Als je dat niet eerder deed, kun je hem nu eruit halen.) Geef de moer aan Manuel.
Manuel vertelt dat de ruïne al jaren leeg staat. Als Nicole meer te weten wil komen over de bewoners, dan zou ze dat kunnen vragen aan de oude mevrouw Budoe in het dorp.
Neem afscheid en loop vanaf Manuel naar rechts, naar het dorp.


Ventilator
In de dorpstraat zie je links een lange stok tegen de muur staan. Nicole wil hem nu niet meenemen.
Loop rechtdoor door de dorpstraat tot bij het huis van de Shaman.
Ga de trapjes op en praat met Ines, die voor de deur op een stoel zit.
Er zijn 50 wachtenden voor Nicole die ook allemaal even met mevrouw Budoe willen praten. Ze mag over twee dagen terugkomen.
Praat nog even over de hitte. De ventilator die naast Ines staat is kapot.

Bekijk de ventilator van dichtbij.
Haal het dekseltje eraf. Klik op de aan-uitknop. Nicole zegt dat de koolborsteltjes waarschijnlijk kapot zijn.
Haal de koolborsteltjes (brushes) uit de ventilator. Rechtsklik erop in je inventaris. Ze zijn inderdaad versleten.

Praat met Ines en Nicole biedt aan de ventilator te repareren.
Raap het kussen op, dat voor Ines op de grond ligt.

Loop terug de straat in en je ziet Manuel voor een huis bij zijn karretje. Hij is bezig om een machine uit elkaar te halen. Praat met hem en Nicole krijgt de koolstofborsteltjes van de machine (engine brushes).

Loop naar het huis van de shaman en probeer of de borsteltjes in de ventilator passen. Ze zijn iets te groot.

Ga terug naar Manuel. Praat met hem. Hij heeft momenteel geen kleinere koolstofborsteltjes.
Als je in de ruïnes gezien hebt dat de aandrijfriem van de slijpsteen weg is, kun je Manuel nu om een aandrijfriem vragen. Je mag hem lenen als je Manuel iets te drinken brengt. Hij heeft het liefste een zuurzakvrucht (sousop).
Vraag hem meteen of je de stok (stick) even mag lenen, zodat je die vrucht kunt plukken.

Loop naar de kasteelruïnes.
Ga naar binnen en ga dan rechts achteraan naar de zuurzakboom.
Leg het kussen onder de vrucht op de grond.
Gebruik dan de lange stok om de vrucht van de boom af te wippen.
Raap de zuurzakvrucht (sousop) op en vergeet niet om ook de stok (stick) mee te nemen, die Nicole rechts tegen de struik gezet heeft.

Loop terug naar Manuel en praat met hem. Geef hem de vrucht en geef hem ook de geleende stok terug.
Nicole mag nu de aandrijfriem (belt) pakken. Hij hangt links van de teruggeplaatste stok, aan het traliehek.

Ga weer naar de kasteelruïne. Kijk in de hal links achteraan. Bekijk de slijpmachine van dichtbij.
Plaats de aandrijfriem links aan het tafeltje.
Plaats dan de machine koolborsteltjes op de slijpsteen.
Klik op de slijpsteen.
Raap daarna de geslepen koolborsteltjes (ground engine brushes) weer op.

Ga terug naar het huis van de shamane.
Bekijk de ventilator van dichtbij en stop de op maat geslepen koolborsteltjes in de ventilator.
Draai aan de aan-uit knop en de ventilator werkt weer.
Praat daarna met Ines. Ze is dankbaar dat de ventilator het weer doet en Nicole krijgt toestemming om meteen shamane Budoe te bezoeken.




Shamane Budoe 

Loop vanaf Ines naar rechts en Nicole komt in de kamer van madame Budoe. Spreek haar aan.
Ze had Nicole al verwacht en waarschuwt haar voor het gevaar dat Carnot vormt.
Sjamane Budoe zegt dat de dode familie Bourgainville ruzied over een kaart. Nicole kan de kaart van hen kopen met een offer aan Lazarus van Toronjil, Salvia en Thymus.

Loop terug naar Ines en praat met haar. Ines vertelt dat het gaat om de kruiden citroenmelisse (lemon balm), salie (sage) en tijm (thyme). De kruiden groeien hier in de buurt in het wild.

Loop naar de kasteelruïnes.
Rechts van de toegangspoort groeit salie (sage). Pluk de struik.
Loop door de poort het terrein op. Kijk rechtsboven, langs de rand van de droogstaande fontein, naar een klein struikje (vegetation. Dit is tijm (thyme). Pluk het.
Ga het gebouw in en loop naar rechts, naar de tweede kamer. Hier vind je in het midden van kamer de citroenmelisse (lemon balm).

Ga weer naar de sjamane en vertel haar dat je de kruiden gevonden hebt.
Ze zegt dat je de tijm moet verkruimelen en verbranden.

Kijk naar de werktafel linksonderaan in de kamer van de sjamane.
Stop de tijmblaadjes in de mortier (mortar).

Ga naar buiten en vraag Ines om lucifers (matches).
Ga weer naar binnen en gebruik de lucifers om de de tijm in de mortier aan te steken.

Praat met sjamane Budoe.
Nicole legt uit dat ze de plattegrond nodig heeft om verder onheil te voorkomen. Ze wil nakomelingen van de Bourgainvilles waarschuwen voor Carnot.
De Sjamane blijkt Montoute te zijn, de laatste afstammeling van de Bourgainvilles. Ze weet van de overeenkomst 200 jaar geleden en heeft ook de kaart.
Als ze de kaart aan Nicole geeft, komt er plotseling iemand binnen, die Nicole neerslaat.

Als Nicole weer bijkomt is sjamane Budoe Montoute vermoord.
Nicole is beroofd van haar deel van de plattegrond.

Raap met een plastic zakje de houten pop (doll) op, die aan de voeten van de sjamane op de grond ligt.
Bekijk de pop, hij symboliseert de voorvader van Montoute.

Verlaat het huis. Ines zit niet meer op de vertanda. Ook de wachtende mensen zijn weg.
Loop door het verlaten dorp terug naar de auto bij de kasteelruïne. Stap in, gebruik de autosleutels en Nicole gaat terug naar Marseille.




Frankrijk, Marseille: 22 april 2008: Jack en Louis  

Paleis Carnot
Nicole komt om 21.12 uur bij de poort van Carnot's kasteel aan.
Loop door de poort naar het kasteel. Ook hier is alles verlaten.
Ga door de voordeur naar binnen en loop verder naar de wijnkelder. Jack is er ook niet meer.

Op de plek waar Jack vastgebonden zat, ligt een briefje op de grond naast de poot. Raap de brief van Jack (message) op. Linksklik erop en lees hem.
Jack schrijft dat hij de bewakers hoorde zeggen dat Louis het derde deel van de kaart had. Louis wil Jack meenemen naar het kerkhof van Montmartre. Jack vraagt of Nicole hem komt redden.

Verlaat het huis en loop door de poort naar de weg.
Loop naar de motor, bekijk hem van dichtbij, gebruik je sleuteltjes en Nicole gaat op weg naar Parijs.


Montmartre kerkhof
Loop het kerkhof op en kijk om je heen.
Aan de rechterkant kun je een mausoleum van dichtbij bekijken (baskets). Je ziet twee metalen vuilnisvaten. Voor de vaten staat een flesje olie op de grond. Je kunt het nog niet oprapen.

Verlaat de close-up en loop verder. Aan het einde van het pad kun je naar links en rechts.
Loop naar rechts.
Je ziet hier aan de linkerkant van het pad een blauwe tuinslang liggen. Ook die wil Nicole nu nog niet oprapen.

Loop verder (inside) naar een ouder gedeelte van het kerkhof. Hier verbergt Nicole zich. Even verderop staan een paar zware jongens die Jack in bedwang proberen te houden.
Jack wordt door Louis gedwongen om te vertellen dat je behalve de plattegrond ook nog een dolk en een sleutel nodig hebt. Ze zijn beiden verborgen in Jack's appartement, de dolk achter een schilderij en de sleutel in een kistje tussen de ramen.
Louis stuurt een van zijn mannen weg om de spullen te gaan halen.
Loop de man achterna.


Jack's appartement
Loop het gebouw in, waar Jack zijn appartement heeft.
Loop de trap op en Nicole ziet hoe de man probeert in te breken.
Ga de trap af en klop op de deur van de benedenbuurvrouw. Nicole vraagt of ze de politie wil bellen. Niet lang daarna wordt de inbreker door inspecteur Pety en de politie opgepakt en meegenomen.

Loop terug het gebouw in, de trap op en Jack's appartement in.
Bekijk het schilderij van de Moulin Rouge, dat op de schouw boven de TV hangt, van dichtbij. Klik erop. Aan de achterkant vind je een gebroken middeleeuwse dolk (dagger).
Zoals je weet, heeft Nicole het metalen kistje in de geheime bergplaats achter de kapstokhaakjes al gevonden. Het kistje ligt nog steeds in de safe in het hotel.
Verlaat dus Jack's appartement.
Klik met de sleuteltjes op de motor.


Kerkhof
Even later staat Nicole voor de ingang van het kerkhof. Ze zegt dat ze langs het hotel gereden is en in de inventaris zie je het metalen kistje (box) met Jack's spullen.

Loop het kerkhof op. Loop rechtdoor en aan het einde naar rechts. Loop verder tot je op de plek komt waar Louis en Jack staan te wachten op de terugkeer van hun mannetje.
Nicole legt uit dat ze vergeefs wachten.
Nicole maakt een afspraak met Louis. Als ze de ingang naar de catacombes vindt, zal hij Jack vrijlaten. Louis gaat accoord en geeft Nicole een stuk van de plattegrond (map).




Catacombes  

Deur Mausoleum
Bekijk de plattegrond in je inventaris.
Je ziet dat er in de hoek van de plattegrond een schedel getekend is.


Rechts van het pad zie je een mausoleum (chapel) met zuilen voor de ingang en een kraai op het dak.
Bekijk de deur van dichtbij. Je ziet hier een rond bord ophangen, waar dezelfde schedel op afgebeeld is, als op de plattegrond.

Probeer de deur te openen. Hij is afgesloten.
Verlaat de close-up.
Kijk dan naar de kleine gaten die onderaan in de zuilen (pilar) zitten, die de deur flankeren. Rechtsklik erop en Nicole vraagt zich af waarom iemand hier gaten geboord heeft.

Loop terug richting ingang van het kerkhof.
Als je bij de splitsing staat, waar je voorheen altijd naar rechts ging, ga je nu naar links.
Rechts van het pad zie je een kruiwagen met bladeren staan. Loop daar naar toe en bekijk dan de grafsteen met de buste (tombstone) rechts van de kruiwagen.
Nu zie je bij de kruiwagen een gereedschapskist en een bijl liggen. Het hekwerk rond de grafsteen is kapot. Er zijn spijlen uit. Pak de metalen staaf (bar) die tussen de gereedschapskist en de bijl op de grond ligt.
Je ziet rechts van het hekwerk nog een oude lap op de grond liggen, maar die wil Nicole nu niet meenemen.

Ga terug naar het mausoleum.
Bekijk een van de gaten in de zuilen van dichtbij. Stop de metalen staaf in het gat.
Probeer de zuil te draaien met behulp van de staaf, dat lukt niet, hij is al eeuwen niet gebruikt.

Herinner je de fles olie bij de vuilnisvaten.
Ga terug naar de ingang van het kerkhof. Kijk aan de rechterkant van het pad naar de vuilnisvaten voor de graftombe en raap de fles olie (oil bottle) op.

Ga terug naar het mausoleum.
gebruik de olie op een van de gaten.
Stop dan de metalen staaf in het gat en klik er één keer op, om de zuil te draaien.
Haal de staaf weer uit het gat.
Doe hetzelfde met het ander gat, eerst olie, dan de staaf erin, dan één keer draaien.
Open daarna de deur van het mausoleum en ga naar binnen.


In het mausoleum
In het mausoleum staat een grote stenen doodskist, waarop je dezelfde schedel weer ziet.
Boven deze gegraveerde schedel zit een ronde stenen plaat (lock), waarop je drie nopjes ziet.
Pak Jack's gebroken dolk en plaats hem in de ronde stenen plaat. De gaatjes in het heft van de dolk passen precies op de nokken.
Probeer de ronde plaat te laten draaien, met behulp van de dolk. Dat lukt niet, omdat de dolk te scherp is.

Herinner je de lap die rechts naast het hekwerk bij de kruiwagen op de grond lag.
Loop dus terug richting ingang, bij de splitsing naar links en bij de kruiwagen naar rechts.
Raap de oude lap (rag) op.

Ga terug naar het mausoleum en draai de lap om de dolk.
Pak dan de dolk beet en draai de ronde schijf. De voorkant van de stenen kist schuift naar beneden. Nicole heeft de ingang naar de catacombes gevonden! Pak de dolk (dagger).

Ga naar Louis en praat met hem.
Hij wil Jack en Nicole nog niet laten gaan. Nicole moet ook de de weg door de catacombes wijzen.
Louis geeft Nicole het deel van de plattegrond terug, dat hij van haar gestolen had.
Combineer in je inventaris de twee stukken van de plattegrond.
Rechtsklik er dan op.
Puzzel de twee stukken in elkaar en zet ze daarna vast met plakband. Nicole heeft nu een complete plattegrond (map)


Route catacombes
Volgels Jack was de sleutel verborgen in het kistje, dat Nicole in jack's appartement in de geheime bergplaats vond.
Linksklik in je inventaris op Jack's metalen kistje om het te openen. Er zit zo te zien alleen een dagboek in.
Gebruik de dolk op het geopende kistje. Nicole maakt een snee in het fluweel van het deksel en haalt er een sleutel (key) uit. Rechtsklik om hem te bekijken. Hij is vreemd gevormd.

Rechtsklik op de plattegrond om hem van dichtbij te bekijken.
In het midden van de kaart zie je een rood symbool getekend. Het lijkt op de versiering van de sleutel. Pak de sleutel en klik ermee op de plattegrond.
Pak de sleutel dan beet en leg hem met de beide zon-symbolen op elkaar. Nicole zal zeggen dat de sleutel nu goed ligt (in the right place).


Rechtsklik op de sleutel en hij draait een stukje naar links. Blijf klikken totdat de lijnen op de kaart overeenkomen met de vorm van de sleutel. Op de kaart verschijnt dan een rode lijn en Nicole zal zeggen dat de punt van de sleutel de weg op de kaart aangeeft.



Rechtsklik verder, tot er weer een rode lijn verschijnt. Nicole zegt nu dat de lijn van de sleutel niet voldoende is. Ze heeft meer nodig.





Haal de dolk uit je inventaris en klik ermee op de sleutel.
Nicole zegt nu, dat de driehoekige pijltjes op de kaart, overeenkomen met de driehoekige gaten in het handvat van de dolk.
Leg de dolk dus zo neer dat het zonnetje in het midden van het handvat op het zonsymbool op de kaart past. En rechtsklik/draai dan met de dolk tot hij met de gaten op de driehoekjes ligt.



Haal de sleutel uit je inventaris en leg hem op de kaart.
In het midden op het handvat van de dolk, die je een klein knobbeltje.
Leg hier het zonnetje van de sleutel op.
Rechtsklik dan op de sleutel totdat weer stukje rode lijn verschijnt.

Rechtsklik verder tot de hele rode lijn verschijnt en Nicole tevreden is. Ze heeft de route gevonden!


Nicole geeft Louis automatisch de kaart en vraagt of Jack en zij nu kunnen gaan.
Louis vindt dat Nicole maar bij zijn mannentje moet blijven, totdat hij en Jack weer terug komen uit de catacombes.
Nicole wil nog even weten waarom Louis al die rituele moorden pleegde. Ze vindt het niet bij zijn karakter passen. Louis is zeer verbaasd. Hij zegt dat hij die moorden helemaal niet gepleegd heeft. Daar had hij immers geen reden voor!
Louis gaat met Jack de catacombes.


Catacombes
Nadat Nicole haar bewaker uitgeschakeld heeft, ga je Jack en Louis achterna.
Klik op de geheime ingang in het mausoleum.

Loop tot aan de trap. Nicole vindt het te gevaarlijk om over de kapotte trap verder te gaan.
Verlaat het mausoleum weer.

Loop terug in de richting van de uitgang van het kerkhof.
Na één scherm zie je aan de linkerkant een blauwe tuinslang (rubber hose) op de grond liggen. Raap hem op.

Ga weer het mausoleum en de catacombes in.

Bind de tuinslang vast aan de haak (old hook), die je aan de ijzeren balk aan het plafond ziet.
Klim dan naar beneden.

Rechtsachter, in de hoek van de ruimte, ligt een houten plank (plank). Raap hem op.
Tussen de trap omhoog en de trap naar beneden, zie je een touw (rope) op de grond liggen, raap die ook op.

Ga dan de trap af, dieper de catacombes in.
Nicole kan niet verder, de gang staat vol water.
In de stenen zuil zit een staaf, een goede plek om iets aan vast te binden. Knoop je touw dus eraan vast.
Bind de plank vast aan het andere einde van het touw.
Klik vervolgens op de plank en Nicole gebruikt hem als een soort ophaalbrug, naar de richel langs de wand.
Loop over de plank en loop verder over de richel.

Loop verder tot je Jack en Louis vindt........................




Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.