AGATHA CHRISTIE:

AND THEN THERE WERE NONE

(EN TOEN WAREN ER NOG MAAR...)


Walkthrough door Marjo © 2005 www.adventurespel.nl

Uitgever: The Adventure Company/AWE Games/Mindscape/2005
Ontwikkelaar: DreamCatcher Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



N.B.: Dit spel hoeft niet in een vaste volgorde gespeeld te worden. Zo kun je bijvoorbeeld al de geheime kamer in hoofdstuk 2 vinden en verkennen, maar dit ook pas doen in hoofstuk 3. Ook zijn er enkele puzzels, die je niet hoeft op te lossen om het spel uit te kunnen spelen. En afhankelijk van het aantal doden, heeft het spel diverse eindes.



Hoofdstuk 1Het huis verkennenOnderzoek tijdens het dinerDe eerste dode
Hoofdstuk 2Geheime kamerDe tweede dode
Hoofdstuk 3VingerafdrukkenRubberbootHoningEen planAppelsap en cider
Hoofdstuk 4
Hoofdstuk 5Verder onderzoekRadio en parachute
Hoofdstuk 6
Hoofdstuk 7
Hoofdstuk 8
Hoofdstuk 9
Hoofdstuk 10
Originele einde door Dame Agatha Christie



Intro

Een trein dendert door het landschap. Aan boord maken we kennis met een aantal mensen die allemaal op weg zijn naar dezelfde bestemming. Ook de rode sportauto en zwarte automobiel zijn op weg naar de haven.
Als iedereen hier aankomt, worden ze welkom geheten door Davis, de havenmeester.
Daarna vertrekt het hele gezelschap met een bootje, bestuurd door Patrick Narracott, naar een grote villa, gelegen op een eiland.
Voor ze vertrekken wordt Patrick herkent door de man die in de trein een gastenlijst afcheckte.
Patrick helpt op het eiland nog even met de bagage en staat vervolgens klaar om weer te vertrekken. Heel geheimzinnig zegt hij nog tegen zichzelf dat hij zijn broer Fred niet zal teleurstellen.



Hoofdstuk 1  

Ten Little Sailor Boys went out to dine,
One choked his self and then there were nine.


Buiten
Klik rechtsboven in het scherm op het boek-icoon. Onder het tabblad "guest (gast)" lezen we dat de man die Patrick herkende William Blore heet. Volgens Patrick is dit de man die zijn broer erin luisde.

Als je probeert om de villa heen te lopen, zal Patrick opmerken dat het onderzoek nog maar even moet wachten. Loop dus terug naar de pier, waar blijkt dat iemand de boot heeft laten zinken!

Ga terug over het rotspad in de richting van de villa. Bovenaan de trapjes zie je een smal pad naar links gaan, bij het lage verlichtingspaaltje. Neem dit smalle pad langs de klip. Patrick zal hier Anthony Marston tegenkomen, de jonge man van de rode sportauto, die onderweg een pakketje oppikte bij de geparkeerde auto. Praat met hem en vraag wat Marston in zijn hand heeft. Marston zal zeggen dat hij het papier met touwtje hier gevonden heeft en butler Rogers wilde helpen met de boel schoon houden. Patrick vindt het maar vreemd. Marston wordt nu ook genoteerd op de gastenlijst achter het boek-icoon.

Loop na dit gesprek terug naar de villa en praat met butler Rogers. Aangezien er niets anders opzit, mag Patrick Narracott eveneens in de villa logeren. Vanwege de storm zal niemand vóór maandag naar het eiland varen.



Het huis verkennen  

Keuken
Eenmaal binnen, Kijk je even om je heen. Links van de deur staat een kapstok en een paraplubak. In de paraplubak staat een wandelstok (walking stick). Neem hem mee en volg Rogers naar rechts. Loop door de dubbele deur de eetkamer in.

Loop dan om de tafel heen. Op tafel zie je een schotel staan met 10 kleine porceleinen matrozenpoppetjes. Ze spelen een grote rol in dit spel.
Tegen de muur naast de keukendeur zie je een laag ladekastje. Maak een lade open en haal er een zaklamp (flashlight) uit. Klik op het inventaris-icoon links boven in het scherm. Er blijken geen batterijen in de zaklamp te zitten.

Ga dan door de deur de keuken in. Ethel is boos. Ze ziet het niet zitten om zonder verdere hulp voor al die gasten een feestje te organiseren. Rogers zegt tegen Patrick dat Ethel hem iets te eten zal maken, als de andere gasten voorzien zijn. Verder heeft hij geen tijd voor een gesprekje met Patrick.

Op de keukentafel links, staat een fruitschaal (fruit basket), gemaakt van koperdraad. Neem hem weg en loop dan naar rechts, verder de keuken in. Achterin, links naast de achterdeur staat een fruitpers. Kijk ernaar.
Loop vervolgens door de open deur de voorraadkamer in. Haal hier uit de meelzak een metalen schepje (metal scoop). Schep een handvol meel (four) uit de zak. Roer dan een tweede maal met het schepje in de meelzak en Patrick vindt een splinternieuwe batterij (battery).
Klik in je inventaris met de batterij op de radertjes. De batterij wordt dan verplaatst naar het "werkvak". Klik daarna met de zaklamp op de batterij en Patrick wordt voorzien van een werkende zaklamp (flashlight with battery)
Neem verder een pipet (turkey baster), waarmee je normalerwijze olie op een kalkoen kunt druppelen, van de plank.
Steel ook het ronde kaasje (cheesewheel) dat in kaasdoek (cheesecloth) gewikkeld op de plank ligt. Kijk daarna in je inventaris. Klik eerst op het ronde kaasje-in-doek en klik daarna op de radertjes onder in het schermpje. Patrick zal de kaas uit het stuk doek halen.

Loop de voorraadkamer weer uit en verlaat de keuken door de deur naar de koelkast.

Kamer van de Rogers'
Je staat nu in het bediendendeel van het huis. Loop een stukje over de rode loper de gang in en ga dan door de deur links, de kamer van Ethel en Rogers in. Raap de brief (letter) op, die je links op de hoek van het dressoir ziet liggen. Klik in je inventaris met de brief op het vergrootglas. Patrick zal de brief in zijn aantekeningenboek overschrijven. Klik op het boek-icoon. Achter het tabblad "docs" kun je de brief aan Rogers (Roger's letter) nu lezen.
De brief is van gastheer Ulrik Norman Owen. Hij zegt dat hij vrijdag arriveert om een feestje te geven voor zijn 8 gasten. Of Rogers en zijn vrouw Ethel maar alvast alles willen voorbereiden. Ook stuurt hij een grammofoonplaat mee.

Onder het raam staat een tafel. Op de linker hoek ligt een pakje naainaalden (sewing needles). Raap het op. Rechts op de tafel vind je nog een tweede brief (delay letter). Klik er weer mee op het vergrootglas en lees hem daarna. In deze brief schrijft Owen dat hun aankomst vertraagd is. Rogers mag alsvast het eten serveren en hem wordt gevraagd of hij de grammofoonplaat wil draaien als alle gasten na het eten in de salon zijn verzameld.

Nadat je eventueel nog hebt rondgekeken in de badkamer, verlaat je de kamer van de Rogers' weer.

Bovenverdieping
Loop de smalle bediendentrap op. Bovenaan zie je Ethel voor de open linnenkast staan. Spreek haar aan en help haar door de gevallen lakens op te rapen.

Loop verder door de gang en ga door de deur. Deze deur komt uit in de hoek van de overloop, rond de grote trap in de hal. Hier liggen alle gastenkamers.

Kamer van dr. Armstrong
De eerste deur links van de bediendendeur is gesloten. De tweede deur links, recht tegenover de trap, is een badkamer. Via de rechter deur in de badkamer kun je naar de slaapkamer van Dr. Armstrong gaan. Op het nachtkastje rechts naast het bed, vind je de brief (Armstrong's letter) die hij ontving van Owen. Owen vraagt dr. Armstrong naar het eiland te komen om zijn vrouw te onderzoeken. Ze zou arthritis hebben en Owen sluit alvast een voorschot bij de brief in.

Op het ladekastje staat de dokterstas van Armstrong. Maak hem open. Patrick ziet niets vreemds en durft er niets uit te halen. Dr. Armstrong zou dat zeker merken.
De balkondeur is gesloten. Verlaat de kamer door de deur naast het koffer.

Kamer van William Blore
Ga de volgende deur in, naast de hoge staande lamp. Merk op dat de klok die je op het dressoir ziet staan, stil staat. De deur naast het dressoir leidt naar de badkamer. Patrick zegt dat het raam in de badkamer uitkomt op het balkon.
De balkondeuren in de slaapkamer zijn ook hier gesloten.

Loop verder de slaapkamer in. Op het ladekastje ligt de uitnodigingsbrief (Blore's letter) die Blore van Owen kreeg. William Blore blijkt een privé detective te zijn en is door Owen ingehuurd om dit weekend op de juwelen van zijn vrouw te letten. Owen vermeldt in de brief wie de gasten en aanwezigen dat weekend zijn:
- William Blore, privé detective, die zich als gast moet voordoen.
- Dr. Edward Armstrong, hoog aangeschreven Harley Street arts.
- Emily Brent, oude vrijster met een sterk moraal besef
- Vera Claythorne, de nieuwe secretaresse van Owens' vrouw.
- Philip Lombard, avonturier.
- Generaal Mackenzie, gepensioneerd militair.
- Anthony Marston, sportman en jongere nazaat in een klein hertogdom.
- Rechter Wargrave, pas gepensioneerd en met de reputatie een tiran in de rechtszaal te zijn.
- Thomas en Ethel Rogers, ingehuurde bedienden. Ze lijken betrouwbaar te zijn.

Probeer het rode notitieboek van Blore te pakken, dat op het nachtkastje ligt. Op dat moment komt Blore de kamer in en gaat de confrontatie met Patrick aan. Hij denkt dat hij Fred Faine is, Patricks 8 jaar oudere broer, die blijkbaar aan de politie ontsnapt is en op wiens hoofd een beloning staat. Patrick beschuldigt Blore ervan zijn broer erin geluist te hebben om de schuld van zijn eigen hoofd af te wentelen. Blore zou jarenlang smeergeld opgestreken hebben van de Purcell bende, toen zowel hij als Fred nog bij de politie werkten.
Verlaat Blore's kamer en loop verder naar links.

Philip Lombard
Klop op de rechter van de 2 deuren in de hoek van de overloop. Philip Lombard doet open en vraagt zich af waarom Patrick nog niet vertrokken is. Nadat Patrick vertelt dat iemand zijn boot heeft laten zinken, vraagt Lombard of dat wellicht gedaan is door Blore. Het is hem opgevallen dat Blore Patrick bleef aanstaren.

Als Lombard terug in zijn kamer is, klik je op het sleutelgat. Patrick ziet hoe Lombard een pistool uit zijn koffertje haalt.

Vera Claythorne
Klop op de linker van de 2 deuren in de hoek van de overloop. Vera Claythorne doet open. Ze vindt het heel naar voor Patrick dat zijn boot stuk is en hij het eiland niet kan verlaten. Maar ze veronderstelt, dat hij wel weg kan met de boot, waarmee de Owens later die avond zullen arriveren.

Emily Brent
Loop verder naar links en klop op de volgende deur. Emily Brent doet open. Ze wil van Patrick weten of hij weet wie de Owens zijn. Niemand schijnt ze te kennen of ooit gezien te hebben, ook de bedienden niet.

Generaal Mackenzie
Kijk door het sleutelgat van de volgende deur. Je ziet hoe Generaal Mackenzie op de rand van het bed zit met een ingelijst fotootje in zijn handen.
Klop op de deur. De generaal doet open en is helemaal verward. Hij denkt even dat hij nog een generaal is en dat zijn vrouw ook aanwezig is. Dan gaat hij terug zijn kamer in om zich om te kleden voor het diner.



Onderzoek tijdens het diner  

Loop verder naar links tot bij de grote trap. Daal de trap af naar de hal.

Ga rechts van de trap naar de biljardkamer, waar rechter Wargrave en dokter Armstrong een potje biljarten. Als Patrick binnenloopt, gaat de bel voor het diner.

Patrick mag niet bij de gasten aanschuiven, maar zal later op de avond een boterhem krijgen zegt Rogers. Patrick blijft dan achter in de keuken. Hij heeft hier helemaal geen probleem mee en vind het een prima gelegenheid om het huis verder te doorzoeken.

Als eerste kun je even je oor te luisteren leggen tegen de deur van de eetkamer. Patrick kan zo de conversatie volgen. Niemand heeft ooit de Owens gezien. Juffrouw Emily Brent zegt dat Vera Claythorne haar bekend voorkomt. Verder vertelt ze dat ze allergisch is voor bijen en wespen. En zowel de rechter als de privé-detective waarschuwen Vera voor Patrick, die zij wel aardig vond.

Verlaat nu de keuken door de deur naast de koelkast. Loop door de gang, de bediendentrap op naar de linnenkast. Steel een zijden laken (silk sheet). Ga daarna verder naar de overloop met de gastenkamers.

Kamer van rechter Lawrence Wargrave
Ditmaal is de deur, naast de deur waar je uit kwam, niet gesloten. Ga naar binnen. Neem de brief (letter) aan rechter Wargrave van het nachtkastje. Klik ermee op het vergrootglas en lees hem daarna in de "doc". Hij wordt hierin door Constance Culmington uitgenodigd om over de goede oude tijd bij te praten dit weekend.

De balkondeuren zijn open. Als je dat zou willen, kun je via het balkon, naar de ernaast liggende kamer van dr. Armstrong. Ook zijn balkondeur is nu open.
Op het tafeltje onder spiegel liggen een tabakszak (tobacco pouch) en een pijpenkop (pipe bowl). Neem ze mee en verlaat de kamer door de overloopdeur.

Kamer van Anthony Marston
Ga naar rechts en betreed de kamer van Anthony Marston.
Op het dressoir zie je een blad papier liggen. Raap het op en bekijk het met je vergrootglas. Het blijkt een gecodeerd bericht (coded message) te zijn.
Loop naar het bed. Trek in het rechter nachtkastje een lade open. Patrick vindt een stukje papier, waar je met het vergrootglas de tekst "King James Song of Solomon III" op leest. Volgens de inventaris is het een codebreker sleutel (code-breaking cypher).

Op het linker nachtkastje ligt een telegram van ene Badger Berkeley, die zegt dat hij een uitnodiging heeft weten te versieren voor hen twee dit weekend in de villa. Hij noemt de Owens neerbuigend "nieuwe rijken", maar met ruim voldoende eten en drinken en zelfs jonge vrouwen op hun feestjes. Marston zou maar alvast voorgaan met zijn auto tot in Sticklehaven en vandaar met de boot naat het eiland.
Verlaat de kamer.

Kamer van generaal John Mackenzie.
Loop langs het tafeltje met de bloemen naar de volgende kamer. Hier logeert generaal Mackenzie. Op het tafeltje links naast de deur vind je de brief (letter), waarmee de generaal naar het eiland werd gelokt. Hij zou hier volgens Owen twee strijdmakkers ontmoeten die zich bij hem wilden verontschuldigen.

Loop naar de linkerkant van het bed. Op het nachtkastje staat een oude foto van de generaal met zijn vrouw Leslie. Bekijk hem.
Verlaat dan de kamer.

Kamer van juffrouw Emily Brent.
Naast de generaal logeert juffrouw Emily Brent. Betreed de kamer en raap haar uitnodiging (letter) op van het dressoir. Je leest dat U.N. Owen zegt haar in een pension ontmoet te hebben. Owen wil zelf een pension beginnen in deze villa en nodigt juffrouw Brent uit vanaf het weekend van 8 augustus als gratis gast.

Op het nachtkastje ligt een King James bijbel. Raap hem op.
Op het tafeltje rechts staat een make-up koffetje. Maak het open en bekijk de inhoud. Patrick denkt dat juffrouw Brent meer over haar uiterlijk inzit dat je zo zou zeggen als je haar ziet.
Loop vanaf deze kamer de badkamer in.

Badkamer tussen de kamers van Emily Brent en Vera Claythorne.
Kijk naar het toilettafeltje naast de wasbak. Links ligt een rodekruis-kaartje (medical alert card). Raap het op en lees het met je vergrootglas. Er staat op dat juffrouw Emily Brent overgevoelig is voor insectenbeten. In het geval dat ze gestoken wordt, moet haar onmiddellijk ephedrine toegediend worden. Ze draagt dit geneesmiddel altijd bij zich.

Kijk nu naar dat ding dat je geklemd ziet zitten tussen de muur en het toilettafeltje, links achter de spiegel. Trek het eruit. Het blijkt een oude pijpensteel (stem to an old pipe) te zijn.

Loop vanuit deze badkamer naar de kamer van Vera Claythorne.

Kamer van Vera Claythorne.
Op het hoge kastje rechts ligt de brief (letter) die Vera kreeg van Una Owen. Ze wordt verzocht 8 augustus hier aanwezig te zijn om haar baan als persoonlijk secretaresse te beginnen.

Naast het hoge kastje hangt een portret aan de muur. Patrick denkt dat het de eigenaresse van dit huis is. Op het lage kastje links staat een foto in een lijstje. Bekijk hem Patrick heeft het gevoel de jongeman te kennen. Hij vraagt zich af of het de ogen van een moordenaar zijn.

Loop naar het bed. Op het linker nachtkastje vind je een krantenknipsel (newspaper clipping). Lees het. Het krantenknipsel vermeldt de verdrinkingsdood van Cyril Hamilton, 8 jaar. Zijn gouvernante Vera Claythorne en zijn broer Hugo, 24 jaar, waren op dat moment op het strand aanwezig, maar konden niet voorkomen dat hij te ver in zee zwom.

Open de make-up doos. Er zitten niet zoveel spulletjes in als bij juffrouw Brent.
Bekijk ook de klok in de vorm van een beer, die op het andere nachtkastje staat. Ook deze klok staat stil.

Loop door de balkondeuren naar buiten.

Balkon
Op het balkon loop je naar links, naar het hoekzitje. Op de balustrade zie je een stenen vogel met een vis tussen de klauwen. Patrick wordt er nerveus van. Overal op het rondlopende balkon staan stenen beelden van zeevogels. Ook zie je een telescoop op een driepoot. Steel de koperen telescoop (brass telescope) en vergeet ook niet de driepoot (tripod) mee te nemen.

Loop verder om de hoek naar links en ga de volgende kamer in. Op de balustrade zie je nog net een stenen Albatros.

Kamer van Philip Lombard
Op het kastje links ligt de overeenkomst (agreement) die Archibald Morris, rechtskundig adviseur, stuurde naar Kapitein Philip Lombard. De overeeenkomst is dat de kwaliteiten van Lombard vanaf 8 augustus, gedurende een week, ter beschikking staan van de client van Morris, op de villa op Shipwreck Island.
Loop naar beneden en verlaat de kamer door de rechter deur naar de overloop. Bemerk voor je vertrek dat ook hier de klok op het kastje niet loopt. Patrick veronderstelt dat Owen hiervoor gezorgd heeft.

Loop op de overloop naar rechts en ga de deur achter het tafeltje met het bloemstuk in.

Kamer van William Blore
Je bent weer in de kamer van William Blore. Nu hij aan tafel zit, heb je de kans het rode notitieboek (notebook) van zijn nachtkastje te pakken. Lees het. Hij bekijkt bij elk van de gasten of het een potentiële juwelendief kan zijn. Ook noteert hij dat hij Fred Narracott herkent heeft en hem op het eiland wil vasthouden, vanwege de beloning die op Fred's hoofd staat. Blore heeft de boot laten zinken.

Verlaat Blore's kamer en ga de grote trap af naar de hal.



De eerste dode  

Loop naar de voordeur en ga dan naar rechts over de loper tot aan de dubbele deur van de eetkamer. Speel weer luistervinkje. Het gesprek gaat voornamelijk over het kinderrijmpje "Ten little sailorboys" (In Nederland bekend onder de titel "Tien kleine negertjes")
Het rijmpje hangt ingelijst boven de open haard in de salon.

Na het eten gaan alle gasten naar de salon, waar Rogers zoals afgesproken de grammofoonplaat opzet. Tot hun ontzetting horen alle aanwezigen, inclusief de Rogers', de stem van hun gastheer, die hen een voor een beschuldigt van moord of dood door schuld. Iedereen, met uitzondering van Patrick Narracott, want die is hier uiteraard onuitgenodigd.

Nadat alle beschuldigingen zijn geuit, horen we een kreet. Ethel Rogers is flauwgevallen in de hal.
Dr. Armstrong vraagt aan Patrick of hij de dokterstas even uit zijn kamer wil halen. Ethel zal intussen naar haar kamer verplaatst worden.

Loop de grote trap op en ga naar kamer van dr. Armstrong. Neem de dokterstas (doctor's bag) van het dressoir. Breng de tas naar de kamer van de Rogers'. Je kunt als je dat wilt via de bediendendeur gaan, of terug via de grote trap en dan naar links achter, 2 tredes op, door de deur.
Overhandig de tas aan dr. Armstrong en laat hem verder zijn patiente behandelen.

Ga naar de salon, waar iedereen al zijn zegje heeft over de beschuldigingen.
Dan komt Dr.Armstrong de salon in en zegt dat hij mevrouw Rogers een licht slaapmiddel heeft gegeven. Spreek hem aan en vraag of de beschuldiging waar was.
- De dokter geeft toe dat hij gestressed was en een paar glazen gedronken had, toen hij iemand opereerde. De persoon overleefde de operatie niet.

Praat daarna met alle anderen.
- Marston herinnert zich niets.
- Rogers ontkent en zegt dat zijn vorige werkgeefster gewoon ziek en oud was.
- De rechter is ervan overtuigd dat de ter dood veroordeelde schuldig was.
- Vera Claythorne was afgeleid toen de jongen in zee zwom, maar werd onschuldig bevonden.
- De generaal stuurde de minnaar van zijn vrouw naar het front, waar deze overleed. Gewoon een oorlogsslachtoffer zegt hij.
- Lombard geeft toe dat hij wegliep en de inboorlingen die hij achterliet gedood werden.
- Emily Brent voelt zich niet schuldig aan de zelfmoord van haar huishoudelijke hulp. Ondanks het feit dat zij het meisje op staat gooide toen ze zwanger raakte.
- Blore voelt zich niet schuldig. Hij heeft smeergeld aangenomen van ene Landon, die in de Dartmoor gevangenis overleed, nadat Blore hem verlinkt had.

Loop na de gesprekjes langs de dokter de hal in. In de hoek staat een tafeltje met een grammofoon. Haal de grammofoonplaat (record) eraf.

In de salon vraagt Marston naar de namen van degenen die hij gedood zou hebben. Blore vertelt het hem. Dan herinnert Marston zich dat hij 2 kinderen heeft overreden met zijn automobiel. Hij klaagt wat over de slechte Engelse wegen en vind het voornamelijk erg voor zichzelf dat dit gebeurde.
Hij neemt nog een slok uit zijn glas, wankelt, grijpt naar zijn keel en valt dood op de grond. Praat weer met alle aanwezigen. Vraag of ze denken dat het zelfmoord was, of ze Marston kenden en wat ze van die grammofoonplaat met beschuldigingen denken. - De dokter verklaart dat Marston vergiftigd is.
- De rechter had geruchten over politiek geknoei van Marston gehoord.
- Lombard heeft de stem op de grammofoonplaat herkent, maar wil nog niet zeggen van wie.
Na het laatste gesprek komt Rogers binnen. Hij vertelt dat 1 van de matrozenpoppetjes die op tafel stonden, gebroken is.



Hoofdstuk 2  

Nine Little Sailor boys sat up very late:
One overslept himself and then there were eight


Rogers brengt Patrick een stapeltje dekens. Hij mag op de sofa slapen. Als iedereen weg is, vindt Patrick het tijd om verder op onderzoek te gaan.

Loop naar links, naar de open haard. Erboven hangt ingelijst, het rijmpje van de 10 kleine matroosjes. Je kunt het lezen. Op de schoorsteenmantel ligt een doosje lucifers (matches). Raap het op.

Loop rechts langs de bruine leunstoel. Links achter in de hoek zie je een radio op een tafeltje staan. Bij nadere inspectie blijkt hij niet te werken.
Kijk naar het lage tafeltje achter de sofa, waar flessen drank op staan. Raap hier 3 glazen (glasses), Marston's whiskyglas en de coctailshaker op.

Loop dan naar de hal. Als je nog niet eerder de grammofoonplaat hebt gepakt, kun je het nu doen. het tafeltje met de grammofoon staat in de hoek bij de ingang naar de salon. Kijk in je inventaris met het vergrootglas naar de grammofoonplaat. Aan de ene kant staat "Hello", de beschuldigingen van Owen. Aan de ander kant staat "Goodbye". Leg de plaat met deze kant boven op de draaitafel. Schuif eerst de naald boven de plaat en zet hem dan aan, met het kleine knopje rechts vooraan.
Je hoort de stem van de gastheer, die uitlegt dat hij her en der op het eiland "spelletjes" heeft verborgen. Als de stem zwijgt, kun je het klepje aan de voorkant van de grammofoon open maken. Haal er een grote peer UX-201A (large vacuum tube) en een kleine peer 807-H (small vacuum tube) uit.

Bibliotheek
Ga naar rechts, de biljardkamer in. Achteraan, naast de radiator, is de deur naar de bibliotheek. Ga naar binnen. Links staat een grote boekenkast. Op de tweede plank van onderen kun je het boek Birding on Devon Shores weghalen.

Loop verder de kamer in. Rechts staat een bureau. Steel de bureaulamp (desklamp) die rechts op het bureau staat.
Trek aan de rechterkant de bovenste bureaulade open en haal er een stempel en stempelkussen (inkstamp and inkpad). Maak de lade weer dicht en open daarna de onderste lade. Hier vind je een plattegrond (map) van het eiland, evenals een klein kaartje (card). Bekijk beide in je inventaris van dichtbij. Op het kaartje staat de tekst "Powerful Friends: Want to shine light on the matter? Flowery speeches may win you a few friends" (Machtige Vrienden: Wil je licht op de zaak laten schijnen? Bloemrijke redevoeringen kunnen je een paar vrienden bezorgen.) Het kaartje is ondertekend met U. N. Owen.
Uit de middelste bureaulade haal je een rolletje plakband (cellotape).
Aan de linkerkant van het bureau is de lade afgesloten.

Draai weg van het bureau en ga naar links.
Op de stoel rechts, zie je het boek A History of the South Devon Coast liggen. Raap het op.

Helemaal links tegen de muur staat een laag tafeltje. Hierop ligt een dagboek (diary). Lees het in je inventaris onder het tabblad "books". Het is van ene Robson, een oude eigenaar van de villa. Hij schrijft dat er een nogal makkelijk te vinden geheime kamer is achter biljardkamer. Ook lees je dat Robson het huis later verkocht aan actrice Gabrielle Steel en dat hij dol is op zeevogels.



Geheime kamer  

Kijk nu naar de boekenkast achter de stoel. Je kunt hier 3 boeken uit halen.
Kijk naar de bovenste drie planken. Er staat steeds een boek dat een beetje misplaatst lijkt: een klein boek tussen grote, een licht boek tussen donkere en een donker boek tussen lichte boeken.
Haal de boeken uit de kast en stop ze daarna op hun juiste plek terug.
Het rode boek (navigating...) op de bovenste plank.
Het donkerbruine boek (safe passage...) op de tweede plank.
Het lichtbruine boek (sailing...) op de derde plank.
De linker boekenkast draait open en onthult de geheime kamer.

Ga de kamer achter de boekenkast in.
Op de houten stoel ligt weer zo'n kaartje van Owen. Raap het kaartje (card) op en lees het: "Talk is cheap: And rumours can be ugly. Keep your secrets safe."(Praatjes zijn goedkoop. En geruchten kunnen lelijk zijn. Bewaar je geheimen veilig.)

Bekijk het metalen kastje op de tafel. Het blijkt een kortegolf radio te zijn. Patrick denkt dat hij nog wel te gebruiken is, al lijken diverse onderdelen te ontbreken. Kijk naar de stekker aan het electriciteitssnoer. Patrick kent het model niet en vraagt zich af waar je deze stekker in moet steken. Maak het klepje van de radio open en haal er een peer 305GT (vacuum tube) uit.

Klik op de propagandaposter boven de radio. Patrick zingt het deuntje een stukje mee.

Kijk nu naar de grote stalen safedeur in de achterwand. Er zit een cijferslot op.
Herinner je het verdachte gedrag van de dode Marston, in zijn automobiel, toen hij dat pakje aannam. en later wandelend in de regen op het eiland. Herinner je ook de opmerking van de rechter over Marstond politieke geknoei. Herinner je dan het gecodeerde telegram en de ontcijfersleutel die je in zijn kamer vond.
Leg nu in je inventaris in het onderste werkvlak de gecodeerde boodschap, de ontcijfersleutel en de King James bijbel uit Emily Brent's kamer. Klik dan op de radertjes en Patrick krijgt een ontcijferde boodschap (decoded message). Klik erop met het vergrootglas en lees hem daarna in je aantekenboek onder het tabblad "docs" bij "decoded message". Je leest dat Marston een spion was en dat er ergens buiten de kust een boei met een baken moet zijn. Ook lees je nu de combinatie van de safe: L28 - R11 - L49.

Kijk nu naar de safe deur. Het cijferslot staat links onder groot in beeld.
- Klik op de LINKER pijl, totdat het aanwijsdriehoekje bovenaan op 28 staat.
- Klik dan op de RECHTER pijl, totdat het slot teruggedraaid is naar 11.
- Klik tenslotte op de LINKER pijl, tot je op 49 staat.

Patrick hoort een klik en je kunt de safedeur open maken, door aan de hendel te trekken.

Verlaat de close-up om het cijferslot weer in zijn beginpositie te zetten. Hierna kun je zo nodig nogmaaals proberen de juiste combinatie te draaien.

Safe
Ga de safe in. Het eerste dat je opvalt is een opgerolde gele rubberboot (rubber raft). Raap hem op.

Kijk naar de wand met de kluisjes. In de close-up zie je dat er letters op elk kluisje staan. Trek elk kluisje open om te zien of er iets inligt. Patrick vindt een oorbel (earring) in de vorm van een raaf, een hoekje van een document (document piece), een microfoon (microphone) en weer zo'n kaartje (card) van Owen. Ditmaal staat erop: "Row your boat - Gently down the stream. Unless it's a fishing boat and the sea is mean."( Roei je boot - Zachtjes stroomafwaarts. Tenzij het een vissersboot is en de zee ruw is.)

Kijk naar de muur tussen de tafel en de kluisjes. Patrick zegt dat het lijkt alsof er een schuifpaneel in de muur zit.
Kijk nu weer naar de kluisjes en herinner je de propagandaposter boven de radio. Als je nu achter elkaar op 2 kluisjes klikt, zullen ze van plaats verwisselen. Op deze wijze kun je de zin "RULE THE WAVES" vormen.
Nu schuift het paneel met de kluisje opzij en onthult een geheime ingang.

Grot
Ga de donkere gang in. Links zie je een hendel. Haal hem omhoog en je hebt licht. Loop dan verder door de tunnel en de trappen af. Patrick staat even stil aan de rand van een ondergronds meer.
Ga over het roosterpad naar de overkant van het meertje. Rechts van de deur liggen wat vaten. Kijk ernaar. Achter de vaten kun je een paar roeispanen (oars) vinden.

Ga door de houten deur.
Loop verder naar de volgende smalle houten deur. Als hij voor de deur staat, kun je achter Patrick een combinatietang (pliers) op de grond zien ligen. Draai je om en raap hem op.
Nu kun je eventueel door de smalle houten deur gaan. Aan de andere kant is vóór je op de grond een actieve plek. Het lijkt of er iets begraven is. Je hebt echter nog geen schop. Je kunt door de smalle tunnel lopen, naar een trap met een luik. Het luik blijkt gesloten.
Loop dus uiteindelijk maar terug over het roosterpad naar de andere kant van het meertje.

Nu kun je naar rechts lopen. Je staat dan aan de rand van een ander roosterpad. Aan de oever ligt een kapotte mini-duikboot. Neem de propellor van de duikboot mee.
Loop verder over het roosterpad. Het eindigt in een klein aanlegsteigertje, waar je eventueel met een bootje uit de grot, de open zee op zou kunnen varen. Jammer genoeg kun je je rubber boot nog niet opblazen, dus is hier verder nog niets te doen.

Loop terug naar de trapjes en verder helemaal terug naar de bibliotheek.



De tweede dode  

De boekenkastdeur kun je niet meer dichtmaken.
Ga vanaf de bibliotheek, door de biljardkamer naar de gang.
Loop de brede trap op. Het is erg donker boven. Maar als je de batterij al in de zaklamp gestopt hebt, zal Patrick deze automatisch gebruiken.

Controleer boven álle deuren van de gastenkamers en ga naar binnen als ze open zijn. Bekijk de slapende gasten en loop dan verder. Uiteindelijk zal Patrick zeggen dat het bijna ochtend wordt en dat hijzelf ook even gaat slapen.

Ga de volgende ochtend naar de eetkamer.
De gasten zitten al aan tafel op hun ontbijt te wachten. Tijdens het gesprek wordt er ineens opgemerkt dat er inmiddels 2 matroosjes van de tafelversiering afgebroken zijn.
Op dat moment komt de dokter binnen. Hij verklaart dat Ethel Rogers die nacht in haar slaap is overleden!

Praat met alle gasten. Twee doden in zo'n korte tijd maakt iedereen nerveus. Lombard beschuldigt de dokter van een overdosis slaapmiddel. Ook wil hij nog steeds niet zeggen van wie hij denkt dat de stem van Owen is. De generaal wil niet vertellen waar hij Lombard van herkent. Geef de generaal de wandelstok die je uit de paraplubak haalde. Patrick denkt dat de generaal zo wat mobieler wordt. Iedereen wil graag van het eiland af en men vraagt Patrick of hij een manier daartoe weet. Verder wil men op zoek gaan naar Owen, die immers ook niet van het eiland af kan.



Hoofdstuk 3  

Eight Little Sailor Boys traveling to Devon
One said he'd stay there and then there were seven.


Kijk naar de 8 overgebleven matroosjes op tafel. Het lijkt erop dat het rijmpje uitkomt.
Loop even de keuken in en praat met Rogers. Hij vertelt dat hij overal in huis spulletjes van de vorige eigenaars heeft gevanden. Van de Robsons, van de actrice en zelfs van de Marine, die hier een tijdje in oorlogstijd zat. Maar helemaal niets van Owen.

Tuin
Verlaat de keuken door de tuindeur. Loop rechtdoor over het paadje met de grijze stenen, tot bij het bankje. Je ziet hier een tuinslang (garden hose) hangen bij de waterpomp. Raap hem op en loop daarna verder op het pad naar links. Houd bij de splitsing het rechter pad aan en ga onder de pergola door. Je ziet een schuurtje.

Schuurtje
Ga het schuurtje in. Patrick wil de bijl niet van de muur halen. De schop (shovel) die aan de andere kant naast het vat staat, raapt hij wel op. En ook de lamp en het kaartje (card) van Owen neemt hij mee. Op het kaartje staat: "Empty promises: Dark memories haunting you? The fuel for pleasant thoughts must be found before all lie in ruins." (loze beloftes: Getergd door slechte herinneringen? De brandstof voor prettige gedachten moet worden gevonden voordat alles in puin ligt.)

Loop verder het schuurtje in en raap nog de emmer (bucket) en de ladder op.
Kijk naar de generator en verlaat daarna het schuurtje.
Loop even naar de tuin en vul je emmer onder de pomp met water. Neem emmer water (bucket full of water) mee en ga naar de de voorkant van het huis.

Hier zie je Emily Brent, die in een stoel rustig wat zit te breien. Praat met haar. Ze voelt zich veilig en zonder zonden. Ga na het gesprek het huis in.



Vingerafdrukken (niet noodzakelijk)  

Je hebt inmiddels in je inventaris meel, een pipet (uit de voorraadkamer) en een rolletje plakband (uit de bureaulade). Hiermee kun je vingerafdrukken maken.

Combineer in het werkvlak van je inventaris het pipet met de meel (turkey baster with flour).
Zet dan het whiskyglas van Marston erbij en klik op de radertjes. Zet het pipet terug in je inventaris. Zet de rol plakband erin en klik weer op de radertjes om een vingerafdruk van Marston (print) te krijgen.

Ga de grote trap op. Ga naar rechts. De eerste kamer om de hoek van de overloop is die van Marston. Ga naar binnen en bekijk zijn aktentas van dichtbij. Neem een vingerafdruk van het handvat.
Combineer in je inventaris de vingerafdruk van het glas, met de vingerafdruk van de aktentas (reference print). Patrick ziet dat beide vingerafdrukken gelijk zijn.

Je kunt ook nog vingerafdrukken maken van de dokterstas van Dr. Armstrong en van de make-up tasjes van Emily Brent en Vera Claythorne.
Daarna kun je hun vingerafdrukken vergelijken met die op het glas. Uiteraard zijn ze verschillend.



Rubberboot  

Loop naar de biljardkamer, waar de dokter en de rechter in gesprek zijn. Ze vinden het nogal verdacht dat Patrick de enige is die nergens van beschuldigd wordt en vragen zich af wie er voor eigen rechter speelt in dit huis. Praat met ze. Veel hulp krijgt Patrick niet.

Ga door de deur naar de bibliotheek. Kijk hier even naar de grote kaart die aan de wand hangt. Patrick herkent Shipwreck Island. Ook de foto, die naast de kaart hangt, kun je bekijken als je om de globe heen wandelt.

Ga door de geheime boekenkastdeur en loop verder naar de grot.
Ga de trapjes af en loop over het roosterpad naar de overkant van het water. Ga door de eerste en de tweede houten deur.
Nu je een schop hebt, kun je hier in de grond graven. Patrick vindt een fietspomp (manual air pump).

Loop terug naar de grot, naar de overkant van het water en dan naar rechts. Ga over het rooster naar de aanlegplaats.
Haal nu de gele opblaasboot uit je inventaris en plaats hem in het werkvlak. Doe dit ook met de peddels en de fietspomp. Klik dan op de radertjes.
Klik vervolgens met de opgeblazen boot (inflated rubber raft) op het touw aan de railing en Patrick zal de boot neerzetten, instappen en de zee oproeien.

De stroming is te sterk. Patrick spoelt aan de andere kant van het eiland aan. Op de plattegrond in je inventaris, is dit het gebied dat gemerkt staat als "ruined village".
Loop naar het eerste huisje op het strand en ga naar binnen. Open de grote houten kist die je hier ziet staan. Haal het visnet (fishing net) eruit.
Verlaat het huisje weer.

Kijk naar de oude grafsteen, die je links van het huis ziet staan. Ervoor ligt een bekend kaartje (card) op de grond. Ditmaal staat erop geschreven "Old Bones: Are left undisturbed. Not new bones however, if you're game.: (Oude beenderen: die laat je met rust. Echter niet de nieuwe beenderen, als je speelt.)

Aan de rechterkant van het huis zie je een houten luik met dubbele deur. Open het luik en klim het gat in. Je staat nu in de gang waar je de fietspomp vond.
Loop naar de grot, naar de overkant van het water en de trapjes op naar de geheime kamer.
Ga tenslotte via de bibliotheek terug naar de biljardkamer.



Honing (niet noodzakelijk)  

Nu je het kaartje bij de grafsteen hebt gevonden, ligt er op het vierkante tafeltje in de biljardkamer een plat houten doosje. Raap het doosje (dice box) op. Patrick denkt dat het een van de spelletjes van Owen is. Maak het doosje in je inventaris open, door ermee op de radertjes te klikken. Er blijkt een bureau-sleutel (desk key) in te zitten.

Loop terug naar de bibliotheek en maak met de sleutel de linker bureaulade open.
Je vindt een boek over het houden van bijen (bee keeping). Bekijk het in je inventaris. Je leest er hoe je de bijen op een afstand kunt houden om aan de honing te komen.

Verlaat de bibliotheek door de tuindeuren. Loop rechtdoor. In het volgende scherm zie je links iets wat op een een donkere grotingang lijkt. Loop erdoor, het brengt je naar de velden.
Loop hier verder tot bij de T-splitsing en het grote rotsblok. (Het lijkt even alsof Patrick zich omdraait). Rechts zie je de houten bijenkasten al staan. Loop er naar toe. Op je plattegrond staat dit gebied vermeld als "apiary".

Open je inventaris.
- Klik met de tabakszak op de radertjes om de tabak (tobacco) uit de tabakszak te halen.
- Combineer de tabak met de lamp, die je in schuurtje vond.
- Combineer de lamp-met-tabak met de tuinslang. Je hebt nu een zelfgemaakte rookblazer die nog niet brandt (unlit smoker).
- Maak de rookblazer (makeshift smoker) aan met de lucifers.
- Klik op een bijenkast voor een close-up.
- Klik nu met de rookblazer op de bijenkast.
- Maak de kast open maken en haal er een honingraat (honeycomb frame) uit.
- Stop dan de honingraat in de coctailshaker.
- Schenk tot slot een glas honing (glass of honey) in.

Raap nog even de bak met gistende appels (fermented apples) op en vervolg dan je weg naar rechts.



Een plan  

Loop alsmaar door over het pad, tot je bij een viersprong komt.
Volg dan het pad rechtsonder. Je komt uit boven op een rotspunt, waar Vera Claythorne over de zee staat te staren. Praat met haar. Ze vindt Lombard wel aardig zo te horen.
Loop na het gesprek weer terug naar de viersprong.

Volg het pad naar linksonder. Blijf het naar linksonder volgen tot je op het strand staat.
Als je hier naar rechts gaat, kom je bij een stukje strand, waar de golven byzonder wild tegen de rotsen slaan.
Ga naar links en je ziet de generaal staan. Praat met hem. Hij heeft vrede met zichzelf gesloten en weet dat hij dit eiland nooit zal verlaten.

Verlaat het strand en volg het pad omhoog. Achter je zie je de hoge rots waar je Vera sprak. Kij ernaar om te constateren dat dit het hoogste punt van het eiland is. Loop dan verder om Blore en Lombard tegen te komen. Praat met hen.
Lombard laat zien dat hij een revolver heeft. Maar hij heeft ook een plan om een bestuurbare parachute te maken, dat hij aan Patrick geeft. Klik op Lombard's plan in je inventaris en lees het daarna in het tabblad "docs".
Je hebt nodig: aan elkaar genaaide zijden lakens, touw van verschillende lengtes, een leren tuig, 3 metalen stutten en een hoog punt om vanaf te springen.

Volg Blore en Lombard. Je komt ze weer tegen onderaan de trapjes naar het huis. Ze hebben het hele eiland doorzocht, behalve het schuurtje. Dat zou dan nog de enige plaats kunnen zijn waar ze Owen denken te vinden. Ze gaan meteen op pad.

Loop de trapjes op en vraag Emily Brent of zij de zijden lakens aan elkaar wil naaien. Geef haar de naalden die je uit de kamer van de Roger's haalde. Nu heeft ze alleen nog sterk naaigaren nodig, zegt ze.

Nu moet je nog op zoek naar een leren tuig. Ga hiervoor achter Emily Brent naar rechts, over het terras. Loop tot aan de deuren van de bibliotheek. Volg dan weer het pad, tot bij die donkere grotingang. Ga erdoor naar de velden en loop tot aan de t-spliting met de grote steen.
Rechts zie je de bijenkasten staan, maar ditmaal ga je naar links.
Loop langs het hekwerk tot aan de appelbomen. Zet je ladder onder de rechter appelboom en pluk wat verse appels (fresh apples).

Loop dan verder. Neem bij de splitsing het bovenste pad.
Blijf dit pad volgen, langs de zonnebloemen, tot je weg versperd wordt door een geit. Rechts van het pad zie je een grote houten bak staan. Giet je emmer water leeg in deze trog. De geit komt drinken en je kunt je weg vervolgen.

Je belandt uiteindelijk in het verlaten dorp (ruined village), dat je eerder al vanaf de andere kant binnenkwam. In het rechter huis vind je een kleine dieselolietank (small gas can). In het linker huis ligt een leren geitentuig (leather goat harness).

Verlaat het dorp weer en loop terug langs de geit, die nog staat te drinken.
Loop alsmaar rechtdoor over het pad, tot bij de splitsing met de grote steen, waar je in de verte de bijenkasten ziet. Ga hier naar rechts.
Loop door en als je uit de donkere grot-ingang komt, ga je naar links, naar de deur van de bibliotheek.



Appelsap (niet noodzakelijk) en cider  

Loop naar binnen en ga naar de keuken. Ga naar de grote fruitpers naast de keukendeur.
Als je dat nog niet gedaan hebt, haal je nu in je inventaris het kaasdoek van de kaas af.
- Klik op de fruitpers.
- Leg het kaasdoek in de houten emmer.
- Leg de verse appels op het kaasdoek.
- Plaats een glas onder het kraantje.
- Plaats dan de propeller van de mini-duikboot op de pers.
- Klik nogmaals op de pers en je krijgt een vers appelsap (fresh apple juice) Doe hetzelfde met de gistende appels (fermented apples) en je krijgt een glas cider (apple cider).

Verlaat het huis door de keukendeur en loop rechtdoor naar het schuurtje om te kijken of Lombard en Blore nog iets gevonden hebben. Spreek ze aan. Owen blijkt dus ook niet in het schuurtje te zijn. Blore en Lombard gaan ieder nog apart het eiland verkennen. Als je Lombard en Blore voor de derde maal gesproken hebt, wordt het vanzelf etenstijd. Het wachten is nog op de generaal en op Blore. Rogers komt binnen en schrikt. Hij wijst op de matroosjes op tafel. Een derde matroosje is afgebroken. Dan komt Blore binnen en zegt dat hij de generaal dood op het strand gevonden heeft.



Hoofdstuk 4  

Seven Little Sailor Boys chopping up sticks,
One chopped himself in halves and then there were six


De generaal wordt in een laken gewikkeld het huis ingedragen. De rechter vindt dat Patrick het onderzoek moet voortzetten.
Ondervraag alle aanwezigen.
- De dokter vertelt dat de schedel van de generaal is ingeslagen. Meerdere malen met een bot voorwerp. Moord dus. De dokter heeft geen alibi.
- Blore ging de generaal halen voor het eten en vond hem dood. Hij zag geen moordwapen.
- Lombard zegt dat hij in het visserdorp was. Hij verdenkt Patrick van de moord. Temeer daar Vera zegt dat ze Patrick met de generaal zag praten.
- Vera zegt dat ze de hele tijd op Shiprock Point gebleven is. Ze vindt het opvallend dat het rijmpje van de matroosje zo gevolgd wordt bij de drie doden. De rechter stemt in: Marston "choked him self (stikte)", Ethel Roger "overslept (versliep zich)", en de generaal "stayed in Devon"(bleef achter in Devon).
- Emily Brent heeft de hele tijd op de veranda zitten breien.
- De rechter zegt dat hij in de bibliotheek was. Dan zegt hij ervan overtuigd te zijn dat Owen op het eiland is. Owen moet één van de aanwezige gasten zijn. Hij vertrouwt Patrick het onderzoek toen, omdat Patrick als enige niet gepland op het eiland vastzit.
- Ga de keuken in en praat ook met Rogers, die ten tijde van de moord druk aan het werk was.

De rechter vat nog even samen dat ze in ieder geval tot maandag vastzitten op het eiland, samen met een moorzuchtige maniak.

Patrick staat in de salon, waar Emily Brent op de sofa zit. Praat met haar. Ze denkt dat Blore de moordenaar is en de rechter het volgende slachtoffer. Geef haar een glas appelsap en spreek haar daarna nogmaals aan. Ze zegt nu dat ze Vera Claythorne gezien heeft in het hotel in St. Resnick, ook al ontkent Vera dit.

Loop naar de hal en ga de trap op. Ga de kamer van dr. Armstrong in. Praat met hem. Hij zegt dat Emily Brent waarschijnlijk de moordenaar is.
Geef hem een glas honing en praat dan nogmaals met hem. Hij vertelt nu dat rechter Wargrave een te groot ego heeft. Dat hij die verdachte ter dood veroordeelde, gewoon omdat hij het kon en dat hij ervan genoot. En dat net voor zijn pensionering een soortgelijk schandaal in de doofpot gestopt werd.

Ga naar de kamer van de dode generaal. Patrick vindt hier ook de rechter. Praat met hem. Hij denkt dat Lombard wel eens de moordenaar zou kunnen zijn en Patrick het volgende slachtoffer.
Kijk in je inventaris. Combineer de pijpenkop met de pijpensteel. Geef de pijp (pipe) aan de rechter. Praat hierna nogmaal met hem. De rechter zal vertellen dat Marston betrokken was bij een Londense groep aanhangers van Hitler.

Loop naar beneden door de bediendendeur. Ga de kamer van de Roger's in en open dan de badkamerdeur. Blore is hier bezig met zijn onderzoek. Praat met hem. Hij denkt dat Rogers de moordenaar is en hijzelf het volgende slachtoffer.

De deur tussen de keuken en de eetkamer blijkt gesloten. Loop naar de hal Rogers is hier bezig de deur tussen de hal en de eetkamer ook af te sluiten. Praat met hem. Rogers wil voorkomen dat iemand gedurende de nacht aan de kleine matroosjes komt. Hij denkt dat Vera de moordenaar is...en ook het slachtoffer...of anders Emily Brent.

Loop de biljardkamer in en ga door de dubbele deur achterin. Je komt in de filmkamer, waar Lombard en Vera gezellig naar een film kijken. Spreek ze aan. Lombard denkt dat de rechter de moordenaar is. En als het aan hem lag, zou Patrick het volgende slachtoffer zijn, omdat hij naar Vera kijkt. Vera denkt dat dr. Armstrong de moordenaar is en Philip zijn volgende slachtoffer.

Het is nacht geworden. Loop de trap op naar Vera's kamer. Als je naar binnen loopt, zie je dat Lombard eveneens binnen staat. Hij is door de balkondeuren gekomen, om Vera te beschermen, zegt hij. Vera stuurt beide heren weg.

De volgende ochtend komt iedereen naar beneden. Emily Brent en Rogers worden vermist. De rechter vraagt of Patrick hen even buiten wil gaan zoeken. Blore gaat mee.
Loop de trapjes bij de voordeur af. Emily Brent komt je al tegemoet.
Loop links het paadje in en ga naar de schuur. Rogers ligt hier, vermoord met een bijl.



Hoofdstuk 5  

Six Little Sailor Boys playing with a hive,
A bumblebee stung one and then there were five


Het gezelschap is bijeen in de eetkamer. Blore en Vera hebben ontbijt gemaakt. Vera ziet dat er weer een matroosje verdwenen is. De rechter is nu ook overtuigd dat de moordenaar het rijmpje volgt. Omdat het rijmpje spreekt van dood door een bijensteek, verzekert hij Emily Brent dat iedereen dubbel goed op haar zal letten, aangezien zij immers allergisch is voor bijensteken. Emily spreekt Owen toe; hij moet toch inzien dat zij onschuldig is. Verder noemt ze de dokter een dronkelap.
De rechter is teleurgesteld in Patrick en wil zelf actie ondernemen.

Patrick vindt dat hij verder moet gaan met zijn onderzoek. De filmkamer heeft hij nog niet doorzocht, Overal hangen posters van Gabriella Steel, de vorige eigenaresse van de villa.
Kijk naar de projector, die op het kastje naast de deur staat. Trek de laadjes van het kastje open. Je vindt 2 Empire Studios filmblikken (canisters) in de tweede lade. In de derde lade ligt een filmspoel zonder titel (untitled reel) en een projector peer (bulb).

Kijk nu naar de projector zelf. Aan de zijkant zit een klepje. Maak het open en stop de projector peer erin. Zet daarna het hendeltje om. Je ziet nu dezelfde film die Lombard en Vera de vorige avond bekeken.
Haal de BBC News spoel van de projector af en vervang hem door de spoel zonder titel. Klik weer op het hendeltje en bekijk de film. Patrick zegt dat het lijkt op een soort homemovie.

Maak in je inventaris de beide filmblikken open. In het ene blik vind je de film: Last of the Borgias, die ook op de poster genoemd werd. Ook zit er in het blik een welbekend kaardje (card). Er staat op geschreven: "Taking the Air: A breath of fresh air is rare when buried in windowless rooms and scarcer elsewhere." (Lucht inademen: Een ademtocht verse lucht is zeldzaam als je begraven bent in raamloze kamers en ergens anders nog schaarser.)
In het andere blik vind je een handgeschreven briefje (handwritten note) en de film: Queen's Handmaiden.
Lees in je inventaris het briefje van Danielle Steel. Ze is ontevreden over een jurk en vraagt zich af waarom alles in één keer opgenomen met worden.

Loop naar voren, naar het scherm. Trek aan het koord en het scherm gaat omhoog.
Je ziet dat er iets gekrast staat op de muur erachter.
Loop terug naar de projector en zet hem aan. Nu zie je de tekst: "Three Days" (3 dagen) staan. (Met dank aan Chantal voor deze tip!)

Verlaat de filmzaal.

N.B.: Als je een film van Danielle Steel op de projector wilt leggen, weigert Patrick, omdat hij die films waardeloos vindt. Daarna blijkt de filmspoel uit je inventaris te zijn verdwenen.



Verder onderzoek  

In de biljardkamerstaat de rechter in zijn eentje bij de biljardtafel. Spreek hem aan. Hij zegt dat hij in de eetkamer zo onvriendenlijk tegen Patrick was, om Owen niet te laten merken dat hij Patrick nog steeds zijn volste vertrouwen geeft. Hij adviseert Patrick snel een weg te vinden om het eiland te verlaten of om contact te maken met de buitenwereld.

Verlaat de villa. Als Patrick de voordeur uitloopt, hoort hij dr. Armstrong en Emily Brent. De dokter is kwaad op Emily omdat zij hem een dronkaard noemde.
Praat met Emily als de dokter weg is. Ze zegt tegen Patrick dat het haar nog verbaasd dat de dokter niet meer slachtoffers maakte. Verder beklaagt ze zich erover dat iemand haar grijze wol heeft weggenomen.

Loop de trapjes af en ga rechtdoor tot aan de verlichtingspaltjes. Ga hier links en loop rechtdoor naar de hoge rots, Shiprock Point, waar je Vera en Lombard ziet. Vera heeft zoeven Lombard afgewezen, maar zegt dat ze niet weet of ze Patrick kan vertrouwen.

Verlaat de rots en ga het pad omhoog. Loop alsmaar rechtdoor, langs de bijenkasten, langs de rotsblok bij het kruispunt en langs de appelbomen. Sla dan het pad naar beneden in.
Het pad loopt dood in doornstruiken. Rechts naast het pad zie je 2 hongerige geiten.
Spenkel de cider over de doornstruiken. De geiten zullen meteen aan komen lopen en de struiken opeten. Nu kun je doorlopen over dit pad.
Het pad loopt naar het strand. Loop naar voren en je ziet rechts een rol vislijn (fishing line) op de grond liggen. Raap het op.
Kijk hierna naar de zee. Patrick denkt dat hij iets ziet knipperen. Haal de telescoop uit je inventaris en kijk nogmaals over de zee uit (belangrijk!)
En inderdaad. Op een boei is een knipperend radiosignaalkastje (homing beacon) bevestigd. Via dit kastje zou je dus radiosignalen kunnen sturen naar het vaste land.

Loop terug naar de villa. Geef Emily Brent de rol vislijn en als je dit nog niet eerder gedaan hebt, ook de naalden. Ze zal meteen aan de slag gaan om de parachute te naaien.

Loop het huis in en ga de trap op. Ga boven naar links en kijk door het sleutelgat van dr Armstrong's kamer. Patrick ziet hoe de dokter een flinke slok uit een zakflacon neemt.

Ga naar het schuurtje, waar je Blore ontmoet. Blore zegt dat je niet in zijn buurt moet komen, hij vertrouwt niemand.
Patrick heeft er nu meer dan genoeg van. Hij loopt naar het strand, kijkt uit over de zee en zegt bij zichzelf dat hij serieus moet zorgen dat hij van dit eiland afkomt.



Radio (niet noodzakelijk) en parachute

Loop terug naar de villa. Vraag Emily Brent hoe het met de parachute gaat. Ze is er nog mee bezig.

Ga het huis en en loop naar de bibliotheek. Vera staat een paar boeken te bekijken. Negeer haar en loop de geheime kamer in. Kijk naar de zendradio die op de tafel staat.
- Maak het paneel aan de voorkant open.
- Stop peer 807-H en 305GT erin. Sluit het paneel weer.
- Haal de losse microfoon uit je inventaris en sluit hem aan op de radio.
- Schroef in je inventaris de gloeilamp (light bulb) uit de bureaulamp.
- Sluit dan de bureaulamp aan op de stekker van de radio!
- Klik op de microfoon. Patrick zendt een SOS uit. Maar dan hoort hij de stem van (waarschijnlijk) Owen, die hem bedreigt!!

Haal beide peren weer uit de zendradio en loop terug naar de salon, waar de dokter en de rechter bij de open haard in gesprek zijn.
Ga naar de radio die in de hoek staat.
- Maak het klepje aan de zijkant open.
- Haal de drie peren uit je inventaris en stop ze in de radio. Sluit het klepje weer.
- Gebruik in je inventaris de combinatietang (pliers) op het koperen fruitmandje.
- Sluit de verkregen koperdraad (copper wire) aan de achterkant van de radio aan.
- Zet de radio aan. Patrick hoopt dat Vera er wat minder nerveus van wordt.

Ga nu terug naar de voorkant van het huis en vraag Emily Brent voor de tweede maal hoe het gaat met de parachute. Hij blijkt gereed te zijn en ze geeft de aan elkaar genaaide lakens (sewn silk sheets) aan Patrick.

Loop naar Shiprock Point, het hoogste punt van het eiland, waar Vera steeds stond uit te kijken over zee.
Kijk hier in je inventaris. Combineer de aan elkaar genaaide lakens (sheets) met het visnet (fishing net) en de metalen driepoot (tripod) en het leren geitentuig (harness).
Klik tenslotte met je zelfgemaakte parachute op de horizon.

Patrick komt niet ver. Hij haalt het nét tot aan de boei. Hier kan hij wel het radiosignaalkastje (homing device) van de boei afhalen. Uitgeput belandt hij weer terug op het strand. Hij loopt terug naar de villa.

Dan roept Lombard dat hij Emily Brent heeft horen schreeuwen. Het geluid kwam uit de richting van de bijenkasten.
Loop naar de bijenkasten en het gezelschap ontdekt dat Emily dood is, gestoken door bijen. Lombard en de doketer zijn er eveneens. Patrick vindt het vreemd dat Emily naar de bijenekasten is gelopen. Lombard suggereert dat Owen een handlanger heeft en Emily hier naar toe gesleept heeft.



Hoofdstuk 6  

Five Little Sailor Boys going for law,
One got in the Chancery and then there were four.


Terug in huis veronderstelt de rechter dat hij het volgende slachtoffer is, gezien de tekst van het matrozenrijm. Hij vraagt Lombard's pistool. Lombard gaat het met tegenzin halen en Blore vergezelt hem.
Praat met Vera en daarna met de rechter. De rechter denkt dat Emily Brent naar de kassen gelokt is. Hij verdenkt Vera. Als Vera dit hoort, staat ze op en gaat weg.
Praat ook met de dokter, die op de sofa zit en verlaat daarna de salon.

Loop naar boven, naar de kamer van Lombard. Blore en Lombard hebben woorden, want het pistool blijkt niet in de commode te liggen. Geen van de drie mannen heeft het pistool bij zich, dus wordt er besloten dat Blore ernaar op zoek gaat.

Verlaat Lombard kamer door de balkondeur. Loop naar rechts en je vindt Vera op de hoek bij de stoeltjes. Ze staat in de regen over de reling te kijken en wil niet praten.

Loop naar beneden, naar de biljardkamer waar de dokter en de rechter zijn. Patrick hoort nog net hoe de rechter zegt; "een gevaarlijk spelletje, als het misgaat...".

In het volgende shot zien we dat er een sticker op de onderkant van Patrick's bod zit. er staat "Solamide" op geschreven. Volgens de dokter een dodelijk gif, waar wel een tegenmiddel voor is, namelijk terpentijn. Het is een bestanddeel van "Bellman's Universele Smeersel" (Embrocation). patrick zou ongeveer een uur de tijd hebben.

In de scene hierna zien we hoe het licht uit gaat. De generator heeft het begeven. Vera staat op om een omslagdoek te halen. Even later horen we haar schreeuwen.
Verlaat de eetkamer en ga naar boven, naar Vera's kamer. Nog voor Patrick er is, wordt hij neergeslagen. Hij rolt de trap af. Vaag ziet hij het pistool. Dan hoort hij een schot.
Ga naar de eetkamer. De rechter blijkt te zijn doodgeschoten.

Patrick staat voor het huis.
Loop naar links, naar het schuurtje. Ga naar binnen en loop naar achteren, waar de generator is.
Haal de kleine dieselolietank (gastank) uit je inventaris en klik ermee op de generator. Patrick zegt hierna dat de tank van de generator nu gevuld is.
Klik op het kleine vierkante, lichtmetalen kastje, dat je rechts op de generator ziet en het licht gaat weer aan.

Loop terug de villa in. Blore en de dokter staan bij de deur. Ze adviseren Patrick snel op zoek te gaan naar het tegengif. Verlaat dus de villa weer door de voordeur.
Loop rechtdoor en dan linksaf. Bij de splitsing naar Shiprock Point, zegt Patrick dat hij zich niet zo lekker voelt en er iets tegen moet doen. Loop verder omhoog, langs de bijenkasten. In de kromming van het pad zie je aan de linkerkant iets in het gras liggen, onder de eerste paal van het hekwerk.
Raap het op en bekijk het in je inventaris. Het is een flesje met het etiket "Belmann's Universal Embrocation. Het smeerseltje dus waar Patrick naar op zoek was. Haal het uit je inventaris en klik ermee op Patrick. Hij drinkt het op en voelt zich meteen beter.



Hoofdstuk 7  

Four Little Sailor Boys going out to sea
A red herring swallowed one and then there were three


Nadat ze het lijk van de rechter naar boven gebracht hebben, staan Blore, de dokter en Patrick in de salon te praten. Blore vind al die lijken in huis niet erg hygiënisch. De dokter zegt dat het weer opklaart en dat ze nu misschien op Shiprock Point een groot seinvuur kunnen maken.

Praat met Blore. Toen Vera schreeuwde is hij meteen naar de trap gerend. Hij heeft in het donker iemand op de trap gehoord, maar geen wapen gezien. Toen Blore weer terug in de eetkamer kwam, boog de dokter zich net over het lijk. Vera kwam als laatste de eetkamer in, via de keuken, wat hij nogal vreemd vond. De pruik die de rechter blijkbaar op zijn hoofd had toen ze hem vonden, was gemaakt van de grijze wol, die van Emily Brent was gestolen.
Verder vertelt Blore dat het eiland eerst eigendom was van de Robson's. Mevrouw Robson vond het kijken naar de vogels leuk, maar werd zeeziek. Het eiland werd toen verkocht aan de filmster Daniëlle Steel. Steel verkocht het daarna aan de marine die er een geheime basis van maakte. Blore kwam de naam Owen nergens tegen als eigenaar. Toen hij wilde informeren bij de Archibald Morris, de notaris van Owen, bleek deze te zijn vergiftigd.

De dokter bevestigt dat Wargrave door zijn voorhoofd is geschoten. Ook hij rende na de schreeuw naar de trap. Hij dacht dat de rechter achter hem aankwam. Toen hij het schot hoorde liep hij terug naar de eeetkamer en vond de dokter dood. Ook de dokter zegt dat Vera door de keukendeur als laatste binnenkwam.

Lombard zegt dat hij al dacht dat de schreeuw van Vera een afleidingsmaneuvre was. Hij verstopte zich in de badkamer boven om te zien wat de anderen deden. Hij zag Patrick en Blore en raapte de revolver op nadat hij in de eetkamer terugkwam. Ook hij zag Vera door de keukendeur komen.
Verder vertelt hij dat hij door notaris Archibald Morris telefonisch werd gehuurd om hierheen te komen. Hij zegt dat het dezelfde stem was als op het grammofoonplaat van Owen.

Praat met Vera. Ze vertelt dat ze naar boven ging om haal omslagdoek te halen. Toen ze haar kamerdeur open deed, waaide haar kaars uit. Ze liep op de tast naar binnen om de balkondeuren te sluiten. Toen sloot zich iets om haar mond, ze dacht dat het een natte hand was, die naar de zee rook. In paniek dacht ze aan de jongen die verdronk, schreeuwde en rende de deur uit. Via de bediendendeur en trap is ze terug naar beneden gegaan.

Blore merkt op dat hij Vera's kamer na het incident doorzocht. De natte hand bleek een stuk nat zeewier dat iemand had opgehangen.
Niemnd vertrouwt elkaar nog en allen besluiten naar hun kamer te gaan en die gedurende de rest van de nacht goed op slot te houden.

Patrick zit beneden op de sofa. Dan bemerkt hij een schaduw die achter hem langssluipt en de voordeur open maakt. Hij gaat een kijkje nemen. Blore komt de trap af en vraagt of Patrick zoeven boven was.
Dan beslist Blore dat hij naar buiten gaat om poolshoogte te nemen en dat Patrick moet kijken wie er niet meer in zijn/haar kamer is.

Loop naar boven en kijk in de kamers of klop op de deur. Vera en de dokter zijn in hun kamer. Lombard is niet in zijn kamer, maar ook de dode rechter is verdwenen!
Loop de trap af en ga naar buiten. Lombard is nergens te bekennen.

Ga terug naar binnen en maak weer een rondje langs de slaapkamers.
Als je nu bij Vera aanklopt, zegt ze dat ze het pistool van Lombard gekregen heeft. Lombard is naar buiten gegaan om een seinvuur aan te steken zegt ze erbij.

Nu is de dokter echter ook uit zijn kamer verdwenen.

Ga naar beneden en verlaat het huis. Loop naar Shipwreck Point om te ontdekken dat er inderdaad een groot seinvuur brandt. Lombard is er echter niet meer.

Loop terug naar de villa en ga naar boven. Lombard, Vera en Blore staan voor Vera's kamer. Praat met ze. De dokter is nergens te vinden. Lombard zegt dat er weer een matroosje weg is uit de eetkamer.



Hoofdstuk 8  

Three Little Sailor Boys walking in the zoo,
A big bear hugged one and there were two


De dokter en Wargrave's lijk zijn nog steeds niet gevonden. Blore bewapent zichzelf met een bijl. Vera houdt het pistool. Lombard zegt het vuur gaande te houden. En Patrick zal op zoek gaan naar de dokter en de rechter.

Loop via de biljardkamer naar de filmkamer. De rechter blijkt op het voorste bankje te zitten. Hij is echter niet door zijn hoofd geschoten. Wel is hij dood en het lijk is nog steeds warm!

Loop naar de bibliotheek en ga door de tuindeuren naar buiten. Patrick vindt hier Blore. Hij ligt hier dood op het gras, zijn hoofd ingeslagen met de klok in de vorm van een beer.
Als Patrick naar Blore gekeken heeft, roept Vera hem vanaf het balkon boven zijn hoofd. Ze vraagt wat er aan de hand is. Als Patrick het vertelt gaat ze even in haar kamer kijken. Inderdaad...de marmeren klok-beer die bij haar op het nachtkastje stond is verdwenen. Ze geeft onmiddellijk Patrick of Lombard de schuld.

Raap de klok-beer (marble) op. Hij ligt midden op het pad.
Loop over het pad rechtdoor naar Shiprock Point om te kijken of het seinvuur nog brandt. Lombard is er niet. Verlaat de klip.
Ga over het pad naar beneden, naar het strand. Loop hier naar rechts, naar de plek waar het water zo tegen de rotsen beukt. Patrick vind de dokter dood op het strand aangespoeld. Hij ligt er al een tijdje.



Hoofdstuk 9  

Two Little Sailor Boys sitting in the sun,
One got frizzled up and then there was one


Vera heeft zichzelf met de revolver opgesloten in haar kamer. Ze dreigt op iedereen te schieten die naar binnen komt. Patrick vertelt haar dat de rechter nogmaals vermoord is, ditmaal met het wetboek dat hij zelf schreef. Vera gelooft hem niet. Ze zegt dat ze in ieder geval veilig is, want volgens het rijmpje zou het volgende slachtoffer door de zon gebakken worden (frizzle) en het is nog geen dag.

N.B.: Vanaf dit punt heb je 2 keuzes.
Keuze 1: Je loopt nu rechtstreeks naar Shiprock Point en praat met Lombard. Je krijgt de kans hem te redden en verneemt dat hij in werkelijkheid Charles Morley heet, een vriend van Lombard.

Keuze 2: Je loopt wat door het huis en de tuin te dreutelen en gaat daarna op je gemak naar Shiprock Point. Het seinvuur ontploft en Lombard is dood.



Hoofdstuk 10  

One Little Sailor Boy left all alone
He went and hanged himself and then there were none


Je hoort stemmen van boven komen.
Ga naar boven en je ziet een strop bengelen.
Luister en kijk naar Vera en "Owen"

N.B.: weer heb je 2 keuzes.
Keuze 1: Loop de badkamer in en Vera zal doodgeschoten worden.

Keuze 2: Haal meteen de marmeren beer (marble) uit je inventaris en klik ermee op Owen's hand om Vera te redden.

Er zijn nu verschillende eindes mogelijk, afhankelijk van wie nog leeft en wie niet:
- Patrick is de enige overlevende.
- Vera is gered.
- Lombard is gered
- Vera en Lombard zijn beiden gered.



Originele einde door Dame Agathe Christie  

Patrick staat in de hal van de villa. Hij luistert naar de stem van Owen op de grammofoonplaat. Owen zegt dat er een bonus is als je het laatste puzzeltje oplost. Je krijgt het originele einde te zien, zoals Agatha Christie dat ooit schreef voor het boek "Tien kleine negertjes".

Ga zoals Owen zei, naar de eetkamer.
Neem het laatste matroosje (sailor boy) dat eenzaam op tafel staat, mee.
Loop naar de filmkamer. Kijk op het kastje waar de projector staat. Op de hoek van het kastje zie je een vierkant metalen plaatje met een indruk. Zet hier het matroosje neer.
Trek nu de bovenste lade open. Haal de Hello Again film eruit.
Zet de filmspoel op de projector en zet hem aan...............................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.